prima pagina

EgoPHobia #12 >> ARTICOLE

Sorin-Mihai Grad

Doi ani de vacanţă

Mihnea Blidariu

O nesfârşită greaţă

Diana Todea

Starea de conflict şi armonia socială

iQ666

Despre frunze, fotbal şi religie

Silviu Szekely

Pledoarie pentru o altfel de literatură

Petrişor Militaru

Eminescu reloaded

Roxana Luisa Tocaciu

Străinătatea perpetuă

Kirus

Zile de vară

egoZaur

Doi ani de vacanţă

Sorin-Mihai Grad


De doi ani mă joc de-a EgoPHobia. Când vine seara sau week-end'ul se-adună gândurile, se sortează (din păcate nu singure!) textele venite la redacţie, apoi trebuie trimise la redactori spre verdictare, oare cui să-i mai cer un text, ar fi bine s-avem mai multe imagini, de ce nu o rubrică de desen şi fotografie intitulată "imagini", trebuie re-corectat ultimul număr, să le răspund autorilor, ce să facem cu poeziile astea, la filosofie avem doar un articol, ne pare rău dar redactorii noştri au decis că textele dvs. nu vor apărea în EgoPHobia, n-am mai primit nimic de la tine de câteva luni, mai eşti cu noi, propuneţi un invitat pentru numărul următor, nu vă putem publica textele pentru că nu se încadrează în ce ne dorim noi să fie EgoPHobia, ne mai trebuie un redactor la proză, Bolea iar ai murit, textele tale vor apărea în următorul număr al revistei noastre, cine m-a pus să mă bag în chestia asta, sâmbătă m-apuc de pus numărul pe site, oare ne-a trimis Eminescu poezii, iar vorbesc singur la 3 noaptea şi încă mai am trei pagini de terminat, plus prima,...


Sub televizor există un sertar în care se-adună foi cu cuvinte, întregi sau abreviate, mai multe sau mai puţine, în română sau engleză. De când cu EgoPHobia din sertar n-a ieşit mai nimic, s-au tot acumulat în el idei, schiţe, versuri, observaţii, titluri şi fragmente. Între timp s-a umplut, aşa că atunci când tu citeşti acest text sper ca după aceşti doi ani de vacanţă să-nceapă să şi iasă ceva de-acolo. Mai rămâne ca ai mei colegi de redacţie să şi aprecieze respectivele materiale, altfel voi rămâne şi mai departe de propriu'mi râs, cu o revistă de literatură care muşcă destul din existenţa mea, dar îmi publică doar articole.

sus!

PUNK_POLITIK

O nesfârşită greaţă

Mihnea Blidariu

Încep să cred că nu mai are nici un rost să scriu. Sau să vorbesc. Sau să cânt. Încep să cred că suntem un popor de curve duplicitare, numai bune de folosit ca mercenari sau ca trădători. Încep să văd, în toate direcţiile, oameni profund vinovaţi zâmbind nevinovat, politicieni făcând orice numai politică nu, artişti făcând orice numai artă nu, sportivi făcând orice numai sport nu. Sau, altfel spus, oameni făcând orice numai să fie oameni nu.
Apoi mă opresc, fac un salt înainte, privesc înapoi şi zic: "dar, vai, nu se poate, există o speranţă, întotdeauna există o speranţă". Sau - "dracul nu e atât de negru". Sau - "trebuie să facem ceva!". Însă speranţa e un lux în România, dracul e aliatul nostru de nădejde care ne spune că toate greşelile ne vor fi iertate (sau Dumnezeu spunea asta?...) şi întotdeauna când încercăm să facem ceva, acel ceva se dovedeşte a fi extrem de supărător pentru alţi semeni, cu nişte interese mult mai "înalte" decât ale noastre.
Nu mai pot continua acest articol. Sau orice altceva, de fapt. Nu sunt o victimă. Nu sunt frustrat. Nu sunt un erou. Nu sunt nici ciobanul din "Mioriţa". Sunt doar un om a cărui dezamăgire a depăşit limitele suportabilului. De ce? Pentru că nu mai găsesc nici un loc, în geografia fizică sau spirituală a acestei naţii, în care să mă simt mândru, demn, mulţumit, liniştit că aparţin de această comunitate. Cu fiecare zi, această comunitate îmi dovedeşte că şi-a pierdut orice urmă de respect faţă de sine şi că lucrurile bune care i se întâmplă sunt nişte accidente cu care românii se scobesc în dinţi, urmărind nunta piticului cu Albă ca Zăpada cea minoră.
Scriu acest articol după ce m-am întors de la gunoi, unde am aruncat toate casetele mele cu Phoenix şi discul cu Pasărea Colibri. Pentru că Florian Pittiş a făcut reclamă proiectului minier canadian de la Roşia Montană; pentru că Phoenix cântă, pe bani, pentru acelaşi proiect minier. Gata. S-a terminat. Toleranţă zero, băieţi. Marea voastră "dizidenţă" s-a făcut praf în punguţa cu bani de aur de la Gabriel Resources. Pentru mine, sunteţi doar o altă confirmare că acest popor e lipsit de coloană vertebrală. Legenda voastră, alături de toate celelalte legende cu ciobani sinucigaşi şi arhitecţi zidindu-şi nevestele, e doar o glumă. Una pe care v-aţi făcut-o voi, vouă, şi la care numai proştii şi lacomii au râs.
Mi-e greaţă.

sus!

Lumile reale, lumile virtuale

Starea de conflict şi armonia socială

Diana Todea

Revenind în ţară, după un an petrecut în Franţa, privesc lucrurile cu alţi ochi. E normal, cred, să gândesc în cu totul altă perspectivă. Nu mă refer la comparaţii de genul România vs. Franţa, sau cine o duce mai bine sau mai prost.
Mă refer la oameni şi la felul lor de manifestare, fără să psihologizez foarte mult. Predomină, în general, o stare conflictuală între oameni. O stare de nervozitate, de iritare şi de apăsare. Eşti alb, ai bani, te droghezi, etc. sau eşti negru, vii să ne iei slujbele, te vom plăti prost, sau de ce tu ai mai mult decât mine şi eşti mai inteligent. Exemplele sunt nenumărate.
Lumea de azi nu este o lume paşnică. Nu cred că a fost vreodată cu adevărat. O lume cu feţe vesele, oameni care îşi strâng mâna, se felicită pentru succese de la depărtare, zâmbesc pentru că te-au văzut pe stradă, probabil vor să te întrebe de unde ţi-ai cumpărat parfumul, etc.
Nimic nu e roz, dar nici negru. Rasismul, care drept să spunem, e departe de a fi soluţionat ca problemă socială, şovinismul, care e o atitudine dură şi foarte prezentă în statele care nu suportă noii veniţi, intoleranţa, care de cele mai multe ori este prezentată cu antidotul ei, toleranţa, o valoare demnă de respect, dar cam ineficientă, probabil din cauză că este prescrisă de foarte multe ori, şi, astfel, îşi pierde repede efectul. Uitându-mă în jur remarc că oamenii sunt conduşi, în majoritatea cazurilor, de educaţia proprie, de felul lor de a fi, de principii... vorbind de instinctul fiecăruia de a nu face un lucru rău. Armonia socială este o aparenţă, un fel de a spune că este bine să ne comportăm aşa, ca să nu le facem rău celor din jur. Se întâmplă în realitate să vezi lucruri frumoase, să simţi un calm în suflet când mergi pe stradă?
Starea conflictuală este un mod de a trăi şi de a vedea lucrurile, cel puţin în situaţia prezentă. Nu spun că toţi suntem atinşi de o anumită nervozitate şi de un anumit exces de personalitate. Nu spun că adevărata armonie socială nu există sau nu poate fi obţinută. Nu este un concept sec luat dintr-un manual de filosofie sau de educaţie civică. Totul depinde de noi. De instinctele noastre. De felul nostru de a fi. Lăsând la o parte discrepanţa care persistă între Occident şi Balcani, între societatea civilizată şi cea în curs de formare rămân probleme de fond, ca să citez o vorbă de-a lui Maiorescu. Întrebarea lumii reale: ne putem oare controla pe noi înşine, gândindu-ne la ce ne expunem şi la ce înseamnă, de fapt, a ataca un om?
Răspunsul lumii virtuale ar fi: da, ne putem controla. Realitatea este şi ea un soi de utopie, o scenă de teatru unde poţi mima fericirea. Vorba e că din imitaţie vine şi cheful. Desigur nu poţi fi bun sau respectuos din prima, nici nu poţi mima sentimente pozitive atunci când nu le ai. Dar poţi sta lângă celălalt, îl poţi vedea, şi îl poţi înţelege. Dacă reuşeşti să stai mai mult de 10 minute lângă el, înseamnă că exerciţiul funcţionează. Nimic nu e imposibil. Ich Will!

sus!

minDisecţii

Despre frunze, fotbal şi religie

iQ666

În dreptul geamului am un copac care mă împiedică să văd maşinile care produc zgomotul cu care aproape că m-am obişnuit. E o seară ciudată dintr-un august dubios în care mi-e frig. De-ar fi iarnă i-aş vedea pe cei care n-au nimic mai bun de făcut decât să mă polueze sonor. Oare câte frunze or fi fiind pe copacul din faţa mea? Jupânul google îmi zice de-un proiect şcolar american pe tema asta prin care se urmăreşte dezvoltarea capacităţilor estimative la copii, dar nu dau de vreun număr. Greşesc mizând pe un milion?

Un milion de frunze care hrănesc planta asta care mai are de crescut până să-mi dea umbră dimineaţa şi-mi mai şi obturează peisajul. Un milion de frunze care vor pieri înaintea următorului număr al EgoPHobia. De ce nu lucrează atunci indivizii ăia de după copac, să sufere puţin de frig dacă tot mă zbârnâie pe timpane cu excavatoarele, picamerele şi drujbele lor. Nemaifiind apăraţi de milionul de frunze i-aş putea vedea, dar de ce să-mi ţin geamul deschis când e frig? Aş scăpa astfel şi de zgomot.

Din ce-mi amintesc în ultima vreme s-au adunat un milion de oameni cu două prilejuri. În 2005 au fost peste un milion de credincioşi la întâlnirea mondială a tinerilor catolici de la Köln, iar în acest an peste un milion de fani s-au adunat lângă Poarta Brandenburg din Berlin cu prilejul campionatului mondial de fotbal. Or fi fost şi alte evenimente cu peste un milion de participanţi, dar eu n-am (avut) ştire de ele, aşa că voi concluziona, mai mult sau mai puţin forţat, că religia şi fotbalul, deşi unii afirmă ca de fapt fotbalul e el însuşi o religie, sunt cei mai importanţi copaci pentru oamenii-frunze. Dacă avem oameni-sandwich, oameni de Neanderthal, omul zăpezii şi alte specimene gen fiu' ploii, de ce n-am avea şi oameni-frunze? De meditat.

S-ar putea trasa o paralelă interesantă între fotbal şi religie. Fotbalul presupune dispută, de obicei cineva pierde, echipele ar trebui să facă totul pentru victorie, pe când religia îndeamnă la iubire, pace, echilibru,... Ciudat e că în ultima vreme meciurile de fotbal s-au disputat în atmosfere calme, suporterii preferând să se bucure împreună de spectacol în locul tradiţionalelor certe care degenerau uneori în bătăi, chiar războaie (Honduras-El Salvador). În privinţa religiei lucrurile stau altfel. Mereu au fost războaie în numele diverselor credinţe şi din păcate nu ne-am potolit nici azi. Folosind drept pretext diferenţe religioase oamenii se măcelăresc cu conştiinciozitate. Leneşi şi nepăsători în diverse ipostaze, semenii noştri devin brusc alţii când e vorba să ucidă, sau măcar să chinuie. Dacă religia i-ar mâna-n luptă mi s-ar părea mult mai normal să fie distruse biserici, moschei, temple şi alte locuri sfinte pentru unii sau alţii, nu oraşe, sate sau avioane. Sau mai bine şi-ar pune într-o zi toţi cei interesaţi la încercare divinităţile folosind metoda cu care Jahve l-a eliminat pe Baal. Simplu, curat, eficient, corect,...

Văd două frunze căzând de pe copacul de sub geamul meu. Vine toamna?

sus!

Pledoarie pentru o altfel de literatură

Silviu Szekely

Să mizezi pe inteligenţa celuilalt, a celui ce te vede, a celui ce te citeşte. Să-i oferi, prin ceea ce scrii, câteva aluzii presărate în textura scriiturii, mici indicii, supape pe care să le deschidă el însuşi. Să-i oferi un conglomerat de elemente din care să extragă ceea ce vrea el să înţeleagă sau să simtă. Să nu le dai totul de-a gata, de la cap la coadă. Să-i laşi să creadă că pot face orice cu prezenţa sau absenţa punctelor semnificante de pe suprafaţa textului. Pentru că literatura trebuie impregnată cu gândire, adică trebuie să dea de gândit, trebuie să-l incite pe cititor să construiască el însuşi alte şi alte configuraţii ale textului. Pentru că literatura nu este decât atmosfera rarefiată, spaţiul vid, substanţa amorfă din care trebuie să izbucnească vuietul gândirii.
Căci ea nu ne propune decât cel mai simplu lucru cu putinţă: să ne gândim pe noi înşine. De aceea, într-un fel, ea suferă de handicapul incoerenţei, al fragmentării, reiterării şi falsificării. Căci meditaţia autentică asupra omului nu aparţine literaturii, ci omului însuşi, omului concret, celui care, pentru a (se) gândi, are nevoie de timp, de tumult, de oprelişti. De aceea elitismul care i se poate imputa acestui gen de literatură este total nefondat, dacă acceptăm ideea că necesitatea de a gândi aparţine tuturor, e ceva care ne traversează pe toţi cu intermitenţe şi cu intensităţi diferite. O scriitură de tip hieratic, profund lipsită de acţiune, de mişcare, de tensiuni şi conflicte. Mai puţin mişcarea gândului, mişcare care o traversează dintr-un capăt în celălalt precum un fir luminiscent ce leagă un sfârşit de un alt sfârşit.
Cuvântul este mai aproape de gând decât de lucru. Întrepătrunderea lucrurilor cu lucrurile şi a lucrurilor cu fiinţele este ceea ce s-ar putea numi acţiune, tumult mişcător, fir narativ, vuiet al străzii. Dacă ne ferim să cădem în capcana pe care lucrurile şi fiinţele o ţes în jurul gândirii, atunci putem porni cu încredere pe drumul deschis de problematizarea gândirii în raport cu cuvântul înţeles ca esenţă a fenomenului căruia îi corespunde. Aceasta este exigenţa primă. Fundamentul pornind de la care se poate configura un înţeles al literaturii. Asta nu înseamnă că s-ar reduce drastic însemnătatea acţiunii, a ciocnirii lucrurilor între ele şi a fiinţelor cu lucrurile. Dacă un om se mişcă, vorbeşte, interacţionează cu alt om, pune mâna pe un obiect care declanşează în el un val de emoţii, amintiri sau regrete, putem spune că avem de-a face cu o povestire desăvârşită, că cel care ne spune această poveste e un individ deosebit, înzestrat cu un uimitor talent scriitoricesc.
Dar, pe de altă parte, dacă ne menţinem doar la nivelul înlănţuirii cauzale sau accidentale de fapte, dacă parcurgem naraţiunea cu urechea încântată la auzul vocii povestitorului, atunci din noi înşine nu mai rămâne decât un zid de care sunetele se sparg, o oglindă care reflectă spusele altcuiva fără a ne mai lăsa să intensificăm necesitatea de a ne gândi pe noi înşine (şi nu doar aceea de a ne regăsi în viaţa fictivă imaginată de un narator, nu doar aceea de a ne identifica cu un personaj sau altul).
Literatura, în ziua de azi, are nevoie de această intensificare a necesităţii de a gândi.
Am face bine, aşadar, să nu mai scriem doar pentru că astfel ne putem amplifica ego-ul; să nu mai scriem doar pentru a ne pune sufletul pe tavă şi a-l lăsa să fie devorat de gurile avide ale necrofagilor; să nu mai scriem doar pentru faimă şi pentru a avea succes la femei. Ci să încercăm să realizăm pe deplin obligaţia de a scrie, şi, mai mult, de a gândi scriind. Să încercăm să ne repliem asupra noastră înşine, precum o armată învinsă şi decimată şi să conştientizăm pe deplin necesitatea absolută a punerii gândului în literă. Nu va fi uşor. Vom avea multe obstacole de trecut. Aventura abia începe.

sus!

Eminescu reloaded

Petrişor Militaru

Există, la noi, trei mari colocvii studenţeşti de critică literară: la Iaşi, la Sibiu şi, din acest an, la Braşov. Cel de la Iaşi are loc în fiecare sfârşit de mai şi este dedicat lui Eminescu, cel de la Sibiu are loc în octombrie şi este despre Lucian Blaga, iar celui de la Braşov îi corespunde luna aprilie şi şi-a ales spre dezbatere doi autori contemporani, care vor fi schimbaţi în fiecare an; în acest an autorii propuşi au fost poetul Emil Brumaru şi prozatorul Mircea Horia Simionescu. De curând, a avut loc colocviul de la Iaşi.
Ediţia a XXXII-a a Colocviul Naţional Studenţesc "Mihai Eminescu" (25-28 mai) organizat de Catedra "Mihai Eminescu" a Facultăţii de Litere din cadrul Universităţii "A.I. Cuza" Iaşi, a reunit studenţi şi profesori din zece centre universitare din România şi Republica Moldova: Bălţi, Braşov, Bucureşti, Chişinău, Cluj-Napoca, Constanţa, Craiova, Iaşi, Ploieşti şi Sibiu. La colocviu participă maxim cinci studenţi din fiecare centru universitar şi doi profesori însoţitori. Cei cinci studenţi corespund, de obicei, celor cinci secţiuni ale colocviului: (1) Exegeze, (2) Critica criticii, (3) Stilistică şi poetică. Lexicografie poetică, (4) Publicistică însemnări, corespondenţă şi (5) Atelierul de traduceri; totuşi, din exces de zel probabil, Iaşul a avut în acest an şapte studenţi la secţiunea de Stilistică şi poetică.
Conferinţa de deschidere din acest an a fost susţinută de Prof. univ. dr. Ştefan Afloroaiei şi s-a numit "Eminescu. Memorie şi spaţiu intermundiar". Joi şi vineri s-au susţinut lucrările critice ale studenţilor, pe secţiuni, urmând ca la final să aibă loc dezbateri la care participă profesorii universitari din juriu şi studenţii prezenţi în sală. În funcţie de eseuri şi de întrebările participanţilor, discuţiile pot fi interesante, dinamice, folositoare, amuzante, mimetice sau inutile. Dar, partea bună este că ele continuă şi după terminarea secţiunii, la masă, sau uneori se pot prelungi până noaptea târziu, în cazul studenţilor pasionaţi de critica criticii.
Sâmbătă dimineaţa are loc premierea celor mai bune lucrări, pe secţiuni. După masa de prânz, începe excursia de două zile numită "Pe urmele lui Eminescu" (Iaşi-Botoşani-Ipoteşti), prilej cu care studenţii din toată ţara au posibilitatea de a vedea mănăstirile din Moldova, Casa memorială "Nicolae Iorga", Casa memorială "Mihai Eminescu" sau lacul "lui Eminescu" de la Ipoteşti. Duminică seara autocarul se întoarce în Iaşi, după o noapte de discuţii literare, colocviale, aleatorii.
Un lucru îmbucurător este că lucrările premiate la ediţia din 2005 au fost publicate în Caietele Colocviul Naţional Studenţesc "Mihai Eminescu" - "Studii eminesciene" (coordonator: prof. univ. dr. Dumitru Irimia, colectivul de redacţie: Ioan Milică, Oana Panaite), antologie ajunsă la numărul 12 care permite cititorilor să aibă acces la cele mai bune lucrări prezentate la colocviu. În fond, cel mai mare câştig este faptul că, în acest fel, li se oferă studenţilor ocazia de a aprofunda opera lui Eminescu şi de a discuta cu colegii lor din alte centre universitare despre subiectele fierbinţi ale criticii actuale.
Tot din punct de vedere editorial este semnificativă apariţia "Dicţionarului limbajului poetic eminescian" (coordonator: prof. univ. dr. Dumitru Irimia), care este împărţit în două compartimente (1) "Concordanţele poeziilor antume", vol. I-II, Editura Axa, Botoşani, 2002, lucrare ce înregistrează frecvenţa unităţilor lexicale şi ne oferă o statistică a limbajului poetic eminescian şi (2) "Semne şi sensuri poetice" din care a apărut volumul I (Editura Universităţii "A.I. Cuza" Iaşi, 2005), subintitulat "Arte", care este destinată interpretării "semnelor poetice" specifice creativităţii artistice. Pe viitor, se urmăreşte publicarea următoarelor volume din "Semne şi sensuri poetice", care vor fi dedicate elementelor primordiale (pământ, apă, foc, aer), câmpului semantic al fiinţei umane şi precum şi editarea volumului "Concordanţele poeziilor postume" eminesciene.

sus!

Străinătatea perpetuă

Roxana Luisa Tocaciu

Dacă Babilonul ar trebui să reapară astăzi, el ar purta numele Padova. Să mă explic. Padova e un oraş italian foarte vechi, situat în regiunea Veneto, cam la douăzeci de minute de tren distanţă faţă de ţărmul estic. În peisajul său urban se amestecă elogii ale gloriei romane cu aerul mistic, apăsător al epocilor de atotputernicie ale catolicismului medieval; corporalitatea fluidă, halucinantă a artei veneţiene impregnate de bizantinism, cu natura mediteraneană, copil răsfăţat al unui dans de împerechere perpetuă a soarelui cu apa. Şi ca locuitor al acestui oraş-labirint de forme, culori şi trăiri intoxicante, mai poţi dori să fii, să devii, să te autodefineşti, exprimi, în fine, să fii tributarul vanităţilor identitare ale contemporaneităţii? Te mai poţi sustrage acestei frumuseţi ready made a lumii care te asaltează mereu şi pretutindeni, pentru a te retrage în autismul pretenţiei de a mai avea ceva de adăugat, ceva al tău care încă nu s-a spus?
(Poate că dacă Bucureştiul ar fi italian, eu nu aş mai simţi acum nevoia de scrie aceste rânduri.)
Cred că nu. Cred că soluţia cea mai fericită a existenţei, atunci când eşti un fiu al Padovei, este aceea de a trăi ca o plantă şi a te hrăni din ruinele şi lumina ei. Nu aceeaşi este, însă, situaţia străinilor pasageri. Ceea ce nu am spus e că Padova este un oraş universitar, sau mai bine, oraşul universitar prin excelenţă. Adică o parte semnificativă din populaţia ei are drept ocupaţie principală a asculta, a privi, a asimila, a înţelege, a cunoaşte în mod pasiv. Ocupaţia de student. Dar lumea universitară padovană e şi foarte cosmopolită. Iar puzderia de studenţi din exterior are caracteristici marcant diferite: sunt mai activi, mai doritori, explorativi, asertivi, insuficienţi, neliniştiţi, mai moderni si aflaţi-în-treabă. Desigur că aceştia ies in evidenţă. Ceilalţi se topesc în peisaj. Astfel că dupa trei luni de studenţie în Padova, încă te mai întrebi: dar studenţii italieni unde sunt?
Pretutindeni în jur, pe străzi, gălăgia ajunge la tine în nenumărate limbi străine, foarte străine, dialecte ciudate, exclamaţii necunoscute, sau vechea italiană contorsionată şi torturată de vorba nemuzicală a gazdelor ei nepotrivite. Parcă tot într-o insistenţă continuă de a afirma că se află şi ele aici, în acest peisaj cu care nu se armonizează de loc, pentru a-şi reclama dreptul la diferenţă şi diversitate. Am făcut şi eu parte dintre ele. Am şi cunoscut unele dintre aceste voci. De exemplu, nemţii, care prindeau limba italiană şi cu multă grijă pentru corectitudine o dăltuiau frumos, o matematizau, iar apoi construiau din ea castele de piatră în forme gotice. Spaniolii, în schimb, parcă fără să realizeze diferenţa între limba maternă şi cea italiană, alunecau cu nepăsare dintr-una într-alta, într-o fluiditate onirică în care toate limitele sunt suspendate, încurajaţi fiind de dialectul Veneto care seamănă cu spaniola mai mult chiar decât catalana, şi rezolvau prin gestică nervoasă situaţiile în care nu mai puteau adapta una dintre limbi celeilalte. Brazilienii îi respectau cuvintele, dar le îmbrăcau într-o tonalitate plină de infinite virgule întrebătoare şi vaiete arcuite. Grecii se rostogoleau pe deasupra ei cu viteza şi entuziasm, indiferenţi faţă de detalii, ba chiar şi faţă de aderenţa la sensul şi logica exprimării. În fine, chinezii şi indienii o abstractizau la maximum, extrăgând din ea esenţialul, creând în locul ei un manechin impersonal şi inert.
Dar mai ciudat decât toţi aceştia a fost un francez. De fapt un italian. Adică un italo-francez. Când se prezenta pe ton oficial spunea că face parte din comunitatea minorităţii italiene a Parisului. Părinţii se stabiliseră în Franţa înainte de naşterea sa. Şi avuseseră de îndurat marginlizarea şi persecuţia unei populaţii intolerante, care îşi proclamase cu brutalitate superioritea şi, în virtutea ei, dreptul exclusiv la bunăstare şi normalitate. Drept pentru care ei, italienii, au trăit permanent cu stigmatul intrusului venit de Altundeva, diferit deci ciudat, neînţeles şi nepoftit. Cel care e Altfel. Pe scurt, povestea clasică a oricărei minorităţi. Persoana de care vorbesc fusese mereu copilul care aparţinea unei alte lumi şi ordini, Cealaltă, pe care nu o cunoştea şi nu o văzuse niciodată. În ochii celorlaţi... şi în ai săi.
Acum, la vârsta maturităţii, a dorit să vadă, să se familiarizeze cu această ţară în umbra căreia trăise fără a o cunoaşte. Decisese să realizeze o parte a tezei de Doctorat la Universitatea din Padova. Poate nu întâmplător teza era în domeniul Dreptului privat internaţional. Ciudăţenia lui consta în aceea că, în pofida originii sale şi a faptului că părinţii vorbiseră în casă limba italiană, el o vorbea acum atât de trunchiat, altoită de terminaţii şi idioame franţuzeşti, atât de impropriu îmblânzită de catifelarea franceză, încât i-am pus simplu eticheta de "Neverosimil" şi am hotărât să aflu motivul. Aşa că l-am întrebat direct de ce nu se străduieşte să pronunţe mai corect, mai aproape de spiritul limbii italiene. I-am spus că mie îmi era greu să fac diferenţa între momentele în care mi se adresa în franceză şi cele în care folosea italiana. A răspuns că nu vrea să-şi ascundă partea lui franceză, întrucât face parte din identitatea sa. Evident, era născut şi crescut în Franţa, dar mai cunoşteam şi alţii, 100% francezi care, aflaţi temporar în Padova, vorbeau italiana în mod mult mai autentic şi fără mari strădanii. Aşa că neascunderea jumătăţii lui de identitate franceză mi s-a părut o exagerare, mai degrabă o paradă decât o lipsă de perfecţionism. Aveam senzaţia că dorea prin asta să arate că e special, diferit de ceilalţi. Deşi toţi cei din cercul în care ne aflam eram străini, străinatatea sa trebuia să fie mai puternică decât a noastră. Ca şi când trebuia să se autodefinească permanent ca fiind deosebit şi din altă parte. Altădată, când ne-a spus că venise în Italia pentru a-şi redescoperi originile, am dorit să aflu care simte că este identitatea lui. Mi-a răspuns că în faţa francezilor e italian, iar în faţa italienilor e francez. Mă simţeam aproape de esenţă şi am rostit: "Şi în faţa ta ce eşti?" A tăcut o secundă,... apoi "Je m'en fiche." Adică mi-a aruncat în aer întrebarea şi s-a deresponsabilizat. A fugit. Întotdeauna am suspectat că imprecaţia poate avea funcţia asta. Deci nu mai găsea nici un alt răspuns pentru mine. Ultimul adus la întrebarea identitară era cel al poziţiei relative: oriunde s-ar afla, identitatea sa era Dincolo. Şi dacă încerca să mergă în direcţia lui Dincolo pentru a-l găsi, pentru a-l transforma în Aici, Dincolo se îndepărta tot mai mult. Era ceea ce i se întâmplase în Italia, pe care o aşteptase întotdeauna să-i fie adevărata casă şi care îi apărea acum, în mod natural, mai străină chiar decât Franţa. Nu-i rămânea decât să se întoarcă acasă, adică în străinătatea cea mai familiară lui, Parisul. Şi să continue să fie acolo Străinul, singura identitate pe care şi-o putea asuma. Ceea e a şi făcut la două săptămâni după încheierea perioadei doctorale în Padova.
Mai târziu, când am obosit şi a început să-mi placă liniştea, am cunoscut şi italieni, din aceia crescuţi pe ruine frumoase. Ei nu doreau să plece nicăieri, decât în vacanţe, să viziteze locuri străine. Nu cunoşteau prea multe alte limbi, nu prea erau interesaţi de forfota şi străinii din oraşul lor. Ştiau că aceştia vin gălăgioşi şi pleacă în fiecare an, obosiţi si plictisiţi de propria lor Străinătate.

sus!

manifest tardiv împotriva moralităţii

Zile de vară

Kirus

17 iulie 2006

Drama unei curve. Puţin mă interesează suferinţa ei şi felul în care desfrâul ei se va reflecta ulterior asupra copilului. Incapacitate de a raţiona şi incapacitate de a fi mamă. Dorinţele trupeşti au fost mai puternice decât toate instinctele materne şi principiile morale. Ce e de respectat? Indiferenţa nu-mi ascunde cine ştie ce bucurie lăuntrică, lansată dintr-o omenească percepţie a necazului altuia. Poate mai degrabă e vorba de o nepăsare ce se apropie de cinic.

M-am întâlnit în această perioadă cu multiple exemple de femei care înşeală. Adulterul s-a interpus agresiv în comportamentul lor şi tinde să se generalizeze, contribuind astfel la disoluţia familiei aşa cum o ştiam. Mai mult, într-un orbecăitor labirint afectiv, ne zbatem şi ne înşelăm între noi, prieteni, amanţi, amante. Nu mai contează că iubitul ei este şi prietenul meu. Ea mă ademeneşte şi eu cad victimă unui joc murdar în care zâmbetul dispare, iar diavolescul ne sclipeşte în ochi. Mă uit la ea, îmi zâmbeşte când el nu-i atent şi îmi spune şoptit: "mâine sunt singură".

Tot ea îşi cheltuieşte banii îmbătându-l pe el şi încercând apoi cu o agresivitate de hienă să se cupleze, ca într-un straniu viol.

Încetaţi această goană după acuplare şi încercaţi să mai păstraţi puţin din misterul ce v-a adus consacrarea. Contrar părerii voastre, există un necesar de afecţiune la nivelul bărbatului, un necesar de fineţe şi de loialitate pe care nu-l veţi umple doar sugând sau lingând.

Am primit o invitaţie la mare. I-am spus că nu mai suntem împreună şi că oricum nu am banii necesari. Mi-a spus că "ne descurcăm cumva". Voiam să văd în ce măsură e dispusă să-şi cheltuiască banii doar pentru compania mea. Am aflat.

Mi-am creat o faimă de homosexual încercând astfel să reduc pe cât posibil genul acesta de interacţiuni. E bine că, mai ales cele mai mici dintre ele, nu mă vor mai aborda cu aceeaşi insistenţă.

A terminat de filmat o scenă pornografică. S-a întors satisfăcută şi a zis: am avut două orgasme. Primul a fost când mi-o trăgea în fund şi-mi băgase o mână în vagin. Pocal de rahat ce eşti tu! Gol de neumplut, gaură fără fund, nimic hulpav ce eşti! Te ador atunci când te văd înecată, incapabilă să respiri, cu gâtul sufocat de mine, cel care te iubeşte astfel. Te iubesc, draga mea, cu atât mai mult cu cât eşti mai aproape de moarte.
Tânăra asiatică privea cuplul de actori. S-a întors şi a spus: într-adevăr, mărimea contează. Să nu credeţi că sunt excitată sau ceva de genul ăsta. Nu draga mea, doar filosofezi, doar raţionezi în felul tău.

Am băut mult, am vorbit tare, i-am explicat tânărului meu prieten tot ce ştiu despre viaţă şi lume. L-am certat pentru neatenţia lui şi pentru imparţialitatea de care dă dovadă. I-am cerut loialitate pentru că simt că o să devin mai slab, pentru că am nevoie de adepţi, pentru că sunt prea mulţi în lume ca să le fac singur faţă.

Îmi simţeam rinichii în apa rece, dar înotam mai departe. Erau plăcute atât depărtarea treptată de mal, cât şi frigul şi bătăile accelerate ale inimii. Aveam senzaţia stranie că frigul care m-a cuprins mă proteja de toţi cei care stăteau afară, la căldură. E cert astfel că singurătatea te va proteja prin îngheţ.

M-am plimbat printre picuri de ploaie. Păşeam şi stropi de apă îmi însoţeau paşii. Eram singur, dar, la fiecare atingere, apa îmi răspundea, ca într-o discuţie tainică, între îngheţat şi fluid.

Mă fascinează ideea unei robe albe, pe care să o poarte un bătrân mag. Îmi e dor de joaca sacrului adevărat, de povestea purului şi de eficienţa tămăduitoare a visării.

Aseară, pe când m-am îmbătat ca de obicei, am observat că una dintre chelneriţele mele preferate îşi serba ziua. Îmi aduc aminte zeci de momente plăcute petrecute cu ea. Spre dimineaţă, când funcţiile vitale s-au redus la frecvenţe joase, ca-ntr-o transă yoga, mă întâlneam cu ea, eu la masă, ea robotind obosită printre resturile chiolhanurilor de peste noapte. Îmi sorbeam ultimele picături şi articulam ceva despre frumuseţea ei. A fost alături de mine şi de dramele mele, a fost alături de mine ori de câte ori mă bucuram, mi-a devenit mamă şi iubită, s-a substituit lumii şi mi-a dat şansa să-mi continui astfel existenţa. Chelneriţa mea.

Cineva spunea că e nevoie doar de o fereastră minusculă către cer, atunci când te afli într-o celulă. În celula lumii, chelneriţa devine astfel, pentru mine, necesarul petec de cer.

Aveam un profesor care s-a arătat nemulţumit unui grup de prieteni spunând că eu, deşi îmi încredinţase numărul lui de telefon, nu l-am căutat niciodată. Să-i spun ce? Că-i inutil în artificialitatea lui, că se zbate într-o mediocritate de cadavru? Că mintea lui strălucită nu-i decât alăturare de stereotipuri? Că studenţii lui străluciţi nu sunt decât nişte marionete sociale? Că sunt viu şi că el e mort? Că nu i-am fost prieten, ci doar i-am acceptat ajutorul pentru că nu aveam alternativă? Că nu-i sunt recunoscător pentru că oricum s-a simţit infinit mai bine dându-mi decât eu acceptându-i ajutorul.

Ce Dumnezeu, actul caritabil este doar şi doar în beneficiul afectiv al celui care dă. Niciodată cerşetorul nu va avea acea sclipire de triumf în ochi. El e umil.

Cel care dăruieşte ar trebui să-şi facă procese de conştiinţă. E imoral să dăruieşti, e masturbare afectivă.

Priviţi-le la televizor: andreele marin şi popescu, zâne generoase cu apucături de precupeţe lacome. Ahtiate după cerşetori şi suferinzi, precum soţiile de magnaţi. O.N.G.-urile devin astfel, din punct de vedere instituţional şi legal, manifestaţii acceptate ale vanităţii unor persoane.

19 iulie 2006

O conversaţie cu o femeie de regulă ajunge să mă enerveze. Nu-mi plac multe din momentele care ajung, inexplicabil de altfel, să o tensioneze, nu-mi place abordarea insinuantă pe care şi-o arogă de regulă pe parcurs, nu-mi plac acele autovictimizări şi acea perpetuă afirmare a slăbiciunii şi a neputinţei personale.

Raportare periodică a instabilităţii mintale. Regres, dispreţ şi furie. Ca într-un film prost, cadrele se suprapun şi totul devine tensionat. Lupta interioară capătă valenţele unui bum arterial şi ceafa se comprimă într-un apăsat acces de durere. Cam în acest fel s-ar descrie operaţional vieţuirea.

Nu eram atent la ce se vorbea. Mă gândeam, devenisem palid şi articulam încet ceva. Nu mai ştiu ce. M-au întrebat ce am. Le-am răspuns că nu mă pricep la istorie, geografie, literatură sau politică. Iar femeile nu-mi plac. Or fi înţeles atunci că nu ştiu să vorbesc cu ei.

O femeie. Îmi doresc o femeie care să-mi plătească viciile. Să beau mult şi tot timpul, să înot, să mă fut prin moteluri şi pădurici. Apoi să călătoresc pe jos până într-un sat cu mult fân şi să o întâlnesc pe ea.

Am filozofat mult despre viaţă când eram tânăr. Pe măsură ce timpul trece, tind să nu mai vorbesc. E mai prolific să stai, să priveşti, să auzi şi foarte rar să spui.

Într-o pădure magică, un unicorn se plimba liniştit. Apoi m-am trezit.

Din ce în ce mai des mi se întâmplă să dorm bine. Într-un anume fel mi-e dor de plimbările nocturne, de privirile luminoase din pădure, de vântul zgomotos şi de senzaţia ciudată a omului pierdut şi neputincios.

Când dorm bine am senzaţia că mă topesc într-o stare călduroasă, inutilă, statică, de parcă m-aş transforma în toţi ceilalţi.

Dacă se întâmplă să recitesc ceva din ce scriu mă cuprinde o stranie senzaţie. În mod cert pot să spun că este absolut imposibil ca eu să citesc aşa ceva. E straniu să nu faci parte din publicul tău ţintă.

Cred că marketingul este arta de a vinde ceva pe care tu nu l-ai cumpăra. Un fel de sfidare se interpune între producător şi client, nu poţi să vinzi ceva decât în condiţiile în care nu-ţi pasă de client, iar dacă nu-ţi pasă de client, e firesc să nu te identifici cu acesta din urmă.
Toată funcţionalitatea sistemelor economic şi social se bazează pe un soi de sfidare. Dispreţul animă orice aplicare a regulii şi orice relaţie contractuală. Judecătorul e dispreţuitor. Dispreţul şi sfidarea sunt cele două cuvinte din capsula mea spaţială. Un extraterestru ar înţelege astfel cu uşurinţă ce înseamnă umanitatea.


Unitate în diversitate. E ca şi cum ai spune că vrei să te îmbeţi, dar ai oarece reacţii alergice la băutură. Poţi să vrei mult lucrul ăsta, dar în mod cert te vei umple de bube.

23 iulie 2006

Duminică. Mă disconfortează puţin duminica, la fel ca şi vacanţa, concediul sau alte "pauze" de agest gen. E ceva injust în aplicarea cu regularitate a "pauzei", e ca şi cum am contrapune ceva apriori considerat plăcut şi benefic unui soi de torturi de cine ştie ce gen. "Munca" dar şi corespondentul ei lingvistic în mai multe limbi importante, etimologic vorbind, îşi are originile în conceptul de tortură, pedeapsă.

Cu alte cuvinte, duminica devine un soi de recompensă într-un sistem social care şi-a însuşit astfel unele norme elementare de pedagogie. Nu mă simt bine făcând parte dintr-un astfel de sistem, în condiţiile în care încep să-i înţeleg mecanismele. Pedagogia are sens atât timp cât individul uman se formează, iar ulterior, când el capătă un anumit soi de autonomie şi maturitate, injusteţea actului pedagogic astfel aplicat poate duce la angoasă.

Libertatea, ca principiu elementar al fericirii, îşi pierde astfel savoarea. Nu cred în inexistenţa victimelor inocente, idee motivată prin banala posibilitate a autosuprimării.

Nu putem limita libertatea la capacitatea ultimă a individului de a se sinucide şi, prin urmare, mă simt enervat ori de câte ori cineva atentează la libertatea mea.

Moartea Domnului Lăzărescu. Ce nefericit popor suntem noi! Am golit jumătate de sticlă de Red Label pe când priveam filmul. Grăbiţi, inteligenţi, buni şi totuşi egoişti, vanitoşi şi săraci, obosiţi. Aceasta e adevărata definiţie a românului.

M-am trezit după aproximativ o oră, la sunetul apelului telefonic. Era târziu în noapte şi o femeie mă chema. M-am dus, ne-am plimbat, mi-a arătat carul mare şi am băut bere. Când am chemat-o la mine mi-a spus că e destul de târziu, dar vom găsi timp şi pentru prostii. De câte ori păţesc aşa îmi aduc aminte cât de importantă e pentru ele păcăleala aia de doi bani, privitul în ochi, atingerea, şoptitul.

Paradoxal accept afecţiunea doar când sunt prins în capcana ei. Nu o pot invoca doar ca pretext pentru sex. E aberant astfel. Pe de altă parte, vulgaritatea unui act sexual cu implicaţii pornografice mă indispune.

Dacă aş putea să-mi desenez Sinele pentru o expoziţie grafică despre umanitate, aş plagia unele imagini cu trupuri mutilate din războaie. Interioritatea umană suportă astfel o disecare la propriu, pentru că doar oroarea o poate descrie.

O să merg până la urmă la mare. Nu-mi face plăcere, nu-mi doresc asta, o voi minţi doar pentru că nu o pot refuza. O să stau mult la soare şi o să dorm pe burtă. Ea se va gândi că nu e suficient de atrăgătoare, iar eu voi fi prea beat să mă gândesc la ceva.

L-am recitit, între două partide de înot, pe Cioran. Mi-am dat seama că îi lipsea sexualitatea, manifestările sexualităţii în scrierile lui erau limitate la simple cuvinte legate întâmplător de contexte care puteau fi interpretate astfel. Nimic concret, nici o frământare veritabilă despre acest proces. Mă tem că un om fără astfel de preocupări nu mă mai poate convinge. Însă, din punct de vedere sexual, ador ascetismul. Capacitat sexual, ascetul îşi limitează sexualitatea la trăire şi mai apoi la dominarea ei.

L. şi pariul nostru. Nu l-am uitat.

M. fascina prin magnetismul sexual pe care îl emana. Simpatia bărbaţilor şi dorinţa femeilor, toate laolaltă şi foarte greu de gestionat. Implicaţiile bisexuale ale sexualităţii lui îi dominau trăirile şi îi preocupau nopţile. Insomniile lui devin astfel supapele necesare unui tip special de supradotare.

E deja ora 13.00 şi mă simt prins într-o veritabilă capcană. Timpul liber am ales să-l petrec scriind, dar scriitura în sine nu-mi dă nici un fel de satisfacţie. La ce bun atunci? Probabil sunt victima unui mecanism perfid de penitenţă. Autoflagelarea prin scris. Compentenţele unui ascet dependent de tot ce se opreşte să facă.

B. scria din spitalul de nebuni cu o forţă supraomenească. Lucrurile nu se mai înlănţuiau atât de raţional pe cât eram noi obişnuiţi în scrisul lui, dar aveau acum o forţă ieşită din comun. Cred că au fost câteva momente când el, nebun fiind, s-a apropiat de geniu.

A. îmi spune să scriu. Îmi impune să scriu de parcă cine ştie ce parte din umanitate ar depinde de asta. I-am spus că nu există nimeni care să vrea să mă citească neîmpărtăşindu-mi ideea. E convinsă că scriu bine şi că e nevoie de scrisul meu. Nevoie să ce? Va fi cineva mai bun, mai generos, mai moral după ce m-a citit? Se va masturba măcar cineva imaginându-şi cine ştie ce?
Exhibiţionismul ar trebui să se predea în facultăţi, înainte de operele marilor scriitori. E firesc pentru că fără a înţelege mecanismele vanitoase ale exhibiţionismului nu poţi să citeşti pe deplin nici o operă literară, filozofică sau de altă natură.

Diogene a vrut să ne facă să înţelegem asta, dar toată lumea a rămas cu impresia unui act excentric, redundant. Masturbarea în public vine astfel din sexualitate pentru a ne indica exact ce se întâmplă în plan intelectual cu cel care scrie.

Mi-am făcut o mică schiţă pentru recompartimentarea şi dotarea viitorului meu apartament. Toţi se mirau că nu prevăd un loc firesc, pentru pătuţ. Se mirau şi cum funcţionalitatea bucătăriei era redusă la aceea a unui bar generos. Nu vor înţelege nimic.

Mi-am luat apartament într-o zonă extrem de pauperă a oraşului. Plină de săraci, de hoţi şi de ţigani. Unde altfel aş fi putut să mă simt mai în largul meu?

Ieri ieşisem cu amanta mea cea veche la o bere pe o terasă. Chiar în spatele meu, o micuţă copilă cu veleităţi de curvă m-a observat şi m-a atenţionat cu un semn firesc de simpatie. M-am întors şi am vorbit cu ea. O doresc de foarte mult timp. Cu cât aud mai multe despre ea o doresc mai mult. E mică, e curvă. E tot ce poţi să-ţi doreşti de la o femeie. Linişte, afecţiune şi sex. Nu pot să-mi explic însă de ce nu am fost cu ea încă. Poate că am atins un plan superior al ascetismului. Ascetul implicat. Nu mă retrag într-o zonă inertă în stimuli, ci mă îmbăt cu ei pentru ca apoi să fac măsura capacităţii mele. Sper să nu ajung astfel la vreun soi de nevroză.

Povestea de seară, copii, începe cu una dintre scrierile lui Kirus. Micuţa copilă s-a dus cu mult prea trecutul bărbat într-una dintre scările de bloc pentru un blow-job. Aici au trăit fericiţi până la adânci bătrâneţi.

sus!


Reproducerea textelor sau imaginilor este permisă doar cu condiţia precizării sursei. ©2004-6 EgoPHobia & autorii textelor şi imaginilor       @ www.egophobia.ro