|
egoZaur
Cumpăraţi, cumpăraţi, cumpăraţi...
Sorin-Mihai Grad
Romanul are puternice accepte poetice putând fi considerat
şi o maree epopee. Elogiile criticii nu-i sunt acordate gratuit,
iar aici aş vrea să înţelegeţi
exact ce spun, nu ce simţiţi c-aş sugera.
Descrierea de pe site-ul editurii se potriveşte perfect în
peisaj, limbajul poetico-intunecist al cărţii în
discuţie fiind indubitabil şi meromorf până
la străfulgerare. Realităţile translucide
care îl pătrund pe cititorul însingurat în
lectură precum moartea-n vacanţă reprezintă
o premisă peremptorie şi totodată despotică
a perenităţii daco-romane pe teritoriile mioritice...
Am ajuns la miortiza şi sărim peste ea, chiar dacă
e oaie şi nu capră.
Nuanţele nepărtinitoare din eşafodajul ideatic
al construcţiei dogmatice a romanului prezintă atuuri
nefiresc de nemercantile spre câştigarea, sau mai
precis subjugarea cititorului, cucerit de aromele inconfundabile şi
totuşi atât de simple ale haosului metachimic. Influenţele
marilor clasici ai post-neo-modernismului sunt inedit concatenate în
suavitatea trăindă a textului prin intromediul cacofoniilor
semantico-calofile. Remarcăm şi un prefuturist postcontemporaneism
supracaloric presărat cu injuraturi pterodactile, clişee
artistice şi veţi decide singuri ce mai merită
tras înspre evidenţă.
Treizecişinouă de vorbe despre prefaţă.
Ermeticul critic care o semnează preferă să
ascundă înţelesurile desprofunzite ale volumului
sub mănunQri de cuvinte de-a dreptul fitomorfe, privând
eventualul cititor interesant de plecăciunile pe care autorul
i le face într-un mod categoric şi totuşi
neconvenţional. Căci da, e o adevărată
plăcere dar şi o aventură să-ţi
cultivi ochii şi creierul cu această carte pe a cărei
copertă avem desenate 28 de linii de diverse culori simbolizând
o ipotetică uniune europeană cuprinzând actualele
state membre, cele două candidate din 2007 şi San
Marino. De ce ignoră Vaticanul, Andorra şi Liechtensteinul
poate vom afla într-o atât de aşteptată
continuare la care visăm cu toţii.
Eternal sunshine of a brand
Adrian Ciubotaru
Într-un manual de relatii publice crestinismul este elogiat ca dovada
a celei mai mari si fertile campanii de promovare a unui brand, a unor
slogane aruncate pe o piata extrem de concurenta. În primele secole
ale erei noastre Imperiul Roman era asaltat de secte, confesiuni, religii
ce incercau fiecare sa-si gaseasca un public tinta, sa-ti castige cota
de piata absoluta. Dintre toate acestea, crestinismul s-a impus a fi
religia viitorului şi religia capabila de a oferi un suflu de unitate
unui imperiu muribund si sfartecat in excese mistice prea deconcentrante
pentru palidul unei culturi pagane in plina degringolada. Întrebarea
mea este legata de aparentul mister al acestui enorm succes a unui produs
ce nu promitea nici mai mult, dar nici mai putin decat produsele existente
pe piata la acel moment.
Cu siguranta, brand-ul central in jurul caruia s-au constituit discursurile
de promovare a religiei nou aparute este Isus Cristos. Un brand ce s-a
folosit de cota de piata creata de o alta marca, cea de Mesia. S-a dorit
si treptat s-a reusit topirea pana la identificare a celor doua marci
intr-una singura. Isus este Mesia, Mantuitorul cel trimis de Dumnezeu
sa salveze poporul evreu. Apoi a intervenit un fenomen ce este numit
in termeni de specialitate 'brand ego'. Tendinta unui brand de a-si
supraestima importanta ce transpare prin (i)incercarea de a suporta
de unul singur o intreaga piata diversa si (ii)prin tendinta de a intra
pe o noua piata unde nu se potriveste in mod evident. In primul caz,
exemplul clasic este Polaroid cu piata fotografiilor instant, iar in
al doilea caz este mentionat Harley Davidson cu incercarea sa de a vinde
parfumuri. Drept consecinta, Isus Cristos nu a devenit doar Mesia, ci
si Dumnezeu, o fata a Treimii Sale, din intermediar a devenit corporatie,
iar in al doilea exemplu, crestinismul nu a dorit sa devina doar un
administrator de emotii soteriologice, ci si unul de ambitii politice
si institutionale.
Dincolo de un brand exista un produs pe care acesta il reprezinta si
il diferentiaza de celelalte produse concurente. Ca simplu produs, Isus
a aplicat o lege de marketing ce poate fi citata in felul urmator: "Successfull
brands don't have 'trademarks', they have 'lovemarks' instead".
Comparativ cu ceilalti predicatori ai Palestinei acelei epoci, Isus
nu era doar Mesia, ci era si Fiul lui Dumnezeu, si apoi nu s-a dovedit
a fi doar Fiul lui Dumnezeu in vizita turistica pe Pamant, ci a fost
Fiul lui Dumnezeu ce s-a jertfit din iubire pentru omenire. Ce inseamna
acest lucru in termeni de advertising?
Isus era the one and only, the original, primul pe o piata cu imense
potentialitati. Isus si-a castigat astfel diferenta specifica fata de
celelalte figuri salvatoare. De vreme ce, motivul creatiei prin sacrificiu
este unul omniprezent in cosmologiile diferitelor complex religioase,
in cazul crestinismului nu mai este vorba de un sacrificiu ce ar stabili
o limita ontologica (imolarea zeului este singura cale a creatiei),
ci avem de a face cu o jertfa totala si ofensiva prin iubirea manifestata.
Consecintele acestei miscari sunt multiple si foarte percutante: transformarea
intr-un lovemark si de aici, crearea unor legaturi emotionale (emotional
ties) cu clientii, ridicarea imaginii de sine a acestora (pentru voi
a avut loc jerta - mica cosmogonie - din iubire pentru oameni) si, un
factor foarte important, neverificabilitatea sperantelor create. In
acest ultim punct voi aduce un exemplu elocvent despre modul cum functioneaza
acest mecanism emotional. Poducatorul Campbell a venit cu idea introducerii
pe piata a 'Supei Combo' (o combinatia de supa inghetata si sandwich)
destinata oamenilor ce aveau la birou un cuptor cu microunde. S-au cheltuit
milioane de dolari pentru promovarea ineditului produs si primele semnale
au fost mai mult decat încurajatoare. Totusi, in curand acestea s-au
dovedit fragile, oamenii au cumparat o singura data produsul din curiozitate
si apoi s-au izbit de inconvenientele sale: era mai simplu si mai rapid
sa deschizi o cutie cu supa si sa-ti prepari propriul sandwich. Prin
urmare, nu au cumparat a doua oara produsul. Legatura exemplului cu
cazul crestin este evidenta: crestinismul poate fi cumparat doar o singura
data, insa intalnirea cu sperantele legate de produs nu are loc niciodata,
prin urmare nu pot fi verificate. Succesul crestinismului se afla pe
aceasta prima treapta fagila: one-off purchase.
Prin conditiile propice (existenta unui cadru unitar politic nesustinut
de o religie centrala), prin asimilarea ultimelor instrumente ale epocii
(limba greaca, mixajul unor motive ale filozofiei clasice (Logos, de
exemplu), traducerea in latina populara etc), prin crearea unei mitologii
a brandului (mythology of the brand) si printr-o coordonata si agresiva
campanie door-to-door efectuata de inspirati, motivati si carismatici
agenti de vanzari, crestinismul s-a impus iremediabil ca un succes de
marketing si PR prin brandul sau, si nu prin produsul sau. Brand-ul
Isus ascundea un produs lipsit de identitate si fluctuant in calitati
(Isus din Evangheliile sinoptice nu a acelasi cu cel din Evanghelia
lui Ioan, diferit de cel prezent in Epistolele lui Pavel si cu siguranta
distinct de cel din apocrife). Insa, dincolo de aceste carente, prin
conjunctura si efort coordonat, brandul a putut fi implementat.
Apoi dupa stabilirea succesului pe o piata locala, urmeaza extinderea
pe piata globala si statuarea caracteristicilor de universalitate a
unui brand. Crestinismul va impune un spatiu (lumea crestina) si un
timp (inainte/dupa Cristos), spatiu-timp ce va modela perceptia culturala
a cel putin urmatoarelor doua milenii. Pastand proportiile, Coca-Cola
va impune un timp (Always Coca-Cola) si sugereaza existenta unui spatiu
al sau (cand astronautii dintr-una dintre misiunile Apollo s-au intors
pe pamant au fost intampinati de o imensa pancartă pe care scria 'Welcome
back to earth, home of Coca-Cola'.
In mod evident, cat de bun ar fi brandul mulat pe un produs prost nu
s-ar produce un succes de piata, insa procesul de mitologizare (ma feresc
de peiorativul mistificare) prin care un brand reprezinta un produs
poate face minuni. Minuni pe care le observam zi de zi: vedem barbati
urati parteneri ai unor femei frumoase, vedem produse suspecte achizitionate
in virtutea celebritatii si modei marcii sale si, mai ales, vedem iubiri
imposibile. Şi cu acest aspect as dori sa inchei acest eseu. Marele Manipulator
al lui Giordano Bruno nu credea decat intr-un singur adevar: totul este
manipulabil, nu exista absolut nimeni care sa poata scapa raporturilor
intersubiective, fie ca-i vorba de un manipulator, de un manipulat ori
de un instrument. Prin magie, Marele Manipulator se creaza pe sine ca
un brand capabil de a manipula fantasmele celui manipulat, sedus. Aici
ajungem in plin teren economic. (Marketing is a battle of perceptions,
not products, spune un alt principiu.) Magia fiind o reglare de forte,
acelasi lucru se poate spune si despre iubire. Bradingul fiind o magie
(un joc cu fantasme), corespondentele sale erotice devin evidente si
doar in virtutea unui proces mitologic brandurile interactioneaza personal
cu fiecare consumator in parte, creand conditiile depasirii cadrelor
initiale (sex, varsta, religie, rasa, categorie sociala) spulberand
aparenta imobilitate a unui statut cultural, aparenta imposibilitate
a unor iubiri dincolo de aceste lumite. In acelasi stil in care o companie
isi castiga si isi mentine clientela creand 'consumer-friendly brand
values', noi insine manipulam, seducem pe cei din jurul nostru imbibându-i
de mitologia, magia propriului nostru brand, propriei noastre imagini.
Nu conteaza puterea in sine, ci sentimentul exercitarii ei (the feeling),
si nu doar acesta, ci imaginea (the brand) ce o deţii. And knowing all
that, isn't love a branding process?
Bibliografie:
Matt Haig (2003), Brand Failures, Kogan Page Limited, New York
Ioan Petru Culianu (2000) - Eros si Magie in Renastere.1484, Nemira,
Bucureşti
One Man Army
Ştefan Bolea
S-ar putea spune că marii jucători asced spre glorie
atunci când echipa lor este pregătită pentru
quest-ul lor personal. Cu alte cuvinte, trezirea unei echipe este avanpremierea
naşterii unui superstar. Dacă nu ar exista premisele
colective ale măreţiei (un context general favorabil),
marii jucători ar rămâne nişte Penelope
şi Sisifi, care îşi zdrobesc spiritul în
zadar.
Există situaţii când acest principiu este
invalidat de individualităţi puternice, care sfarămă
legităţile obiective, adevărate anomalii
sistemice creatoare de sisteme alternative. Shaquille O'Neal, când
s-a transferat la Miami, în octombrie 2004, avea 32 de ani.
O vârstă înaintată, mai ales pentru
un pivot, postul cel mai solicitant la baschet. Centrul mental şi
fizic al unei echipe, de obicei cel mai înalt şi solid
jucător, persoana de legătură din atac şi
piesa de rezistenţă a defensivei. Preeminenţa
tehnologiei asupra personalităţii este redată
sintetic în porecla care îi este atribuită,
Shaq Diesel. Acesta (2.16 m, 147 kg) are un look monstruos, dacă
folosim acest determinativ în sensul lui spectacular şi
fantasmagoric. Un personaj de mit modern, care a uimit prin procentajul
său la aruncările din acţiune (aproape 58%
de-a lungul carierei) şi mai ales prin slam-dunk-urile sale,
prin care a demolat mai multe panouri. Desigur, uriaşul are
o căutătură naivă; o serenitate
inocentă îl domină atunci când înscrie
violent peste adversarul direct. Shaq are toate trăsăturile
unui personaj din literatura sci-fi, fiind o sinteză dintre
hiper-umanitatea eroică şi tehnocraţia generatoare
de mutanţi. Inutil să mai spunem că el totuşi
există, la fel cum exista Cioran-ul lui Savater. Revenind la
povestea noastră; Shaq in Black era un poster halucinant ce
decora la începutul actualului sezon NBA zgârie-norii
din Miami. Cel mai interesant transfer al anului, pentru care Miami
a dat trei jucători promiţători şi
un contract de 60 de milioane de dolari pe doi ani.
Si acum, din nou în subterfugiile explicaţiei. LA
Lakers, echipa de la care pleca Shaq dominase scena sportivă
timp de 5 ani, răstimp în care câştigase
de trei ori titlul şi jucase o dată finala. Miami
Heat, destinaţia monstrului era o echipă cel mult
mediocră, care primise totuşi un debutant promiţător,
Dwyane Wade. Un debutant, care s-ar fi zvârcolit în
marasmul anonimatului, dacă nu ar fi fost adus cumva la lumină.
Matematic, rezultatul acestui transfer a fost meteoric: 1. Lakers, la
care rămăsese totuşi Kobe Bryant, pe care
mulţi îl creditau ca un jucător de cel puţin
talia lui Shaq, s-a scufundat în mediocritate, nereuşind
nici măcar să intre pe ultima poziţie din
play-off; 2. Miami, una din cenuşăresele Est-ului,
câştigă conferinţa, cu rezultate
inimaginabile (printre altele 12 victorii consecutive, două
victorii clare în faţa lui Lakers şi un triumf
legendar în faţa lui Phoenix, transmis în
direct şi de TVR 2).
Influenţa lui Shaq este înţeleasă
adecvat numai comparând ascensiunea echipei din Miami şi
prăbuşirea lui LA Lakers. Cele două feţe
ale monedei recompun tabloul unui one man army; prezenţa sa
este copleşitoare, la fel cum falimentară este absenţa
lui. Prin asemenea personalităţi extra-ordinare, care
sfidează schematismul, ordinea şi rutina, baschetul
devine ceva asemănător unui joc metafizic.Şi
asta, pentru că unei contribuţii pragmatice pe care
o aduce un mare jucător în mod firesc (The Shaq Effect,
bonus la puncte, recuperări şi blocaje), îi
este adăugată o influenţă spirituală,
ce uneori devine vizibilă. Sunt momente când un singur
om schimbă cursul jocului; de multe ori l-am văzut
pe Shaq ca o stavilă sau ca un baraj în faţa
iureşului advers. Exemplul rezistenţei sale a trezit
echipa, i-a dat un respect de sine şi o conştiinţă,
ce a transformat laşitatea în avânt, pasivitatea
în imaginaţie productivă, delăsarea
în voinţă. De aceea anumiţi jucători
sunt mai importanţi decât orice echipă, pentru
că la o adică îşi creează
echipa din neant.
Personalitatea care a dominat baschetul contemporan a fost artizanul
celor şase titluri Bulls, cu multe victorii decisive obţinute
în ultima secundă. Un jucător magnific pe
nume Michael Jordan, clasicizat prin statui, mitizat într-o
asemenea măsură încât a devenit
un trademark. Totuşi, MJ în ultima sa revenire, a
avut un sezon mizerabil cu Wizards, cu gafe monumentale, de la dunk-uri
ratate la All-Star la blocaje luate de la indivizi ce nu aveau jumătate
din detenta sa. Prin quest-ul său cu Miami Heat, Shaq l-a depăşit
pe Jordan. A reuşit să creeze o supernovă
dintr-un astru obosit şi trist. Baschetul este un sport de
echipă, dar uneori individualitatea este generatoare de sens
şi nu logica inerentă colectivităţii.
Pentru mine Shaq este un Coriolan al sportului, dacă decupăm
faţeta tragică: de două ori victorios cu
echipe aflate într-o rivalitate potenţială.
PUNK_POLITIK
Rezistarta
Mihnea Blidariu
Stim cu toţii explicaţia psihologică potrivit
căreia, la adolescenţă, suntem predispuşi
la visare, la revoltă şi la întors lumea
pe dos dintr-o imperioasă necesitate de a ne crea propriul
sistem de valori, punând totodată la îndoială
celelalte sisteme. Ştim, de asemenea, şi ce ucide aceste
predispoziţii adolescentine: confruntarea cu problemele "reale"
ale vieţii, necesitatea unei slujbe, dezamăgirea pe
care ne-o aduce apartenenţa la câmpul muncii, iluzii
destrămate şi lista poate continua la nesfârşit.
În final, valorile din adolescenţă rămân
simple amintiri iar sistemul pe care îl contestasem e bine
înfipt în conştiinţa noastră.
Rândurile de mai sus caracterizează marea majoritate
a societăţii. Există, însă,
o minoritate care scapă acestei caracterizări: artiştii.
Toţi, pictorii, sculptorii, muzicienii, poeţii, prozatorii,
designerii, actorii, circarii şi care or mai fi. De ce? Dezorganizaţi,
boemi, rupţi de realitate, unii dintre ei neavând
nici măcar o etichetă în Codul Muncii, artiştii
rămân nişte copii mari. Organic, ei sunt
mereu împotriva sistemului, oricare ar fi el. Instinctiv, ei
se pun întotdeauna de cealaltă parte a baricadei,
pentru că sistemul înseamnă normă,
iar norma înseamnă sterilitate, non-creaţie.
Amintiţi-vă de acel celebru fuck the norm al celor
de la Rage Against The Machine. Cel mai puternic motor al politicii,
nevoia de putere se află la polul opus nevoii de creaţie.Şi
asta deoarece puterea înseamnă expansiune, înseamnă
a accede sau, în cazul dictaturilor, a succede, în
timp ce creaţia înseamnă introversiune, căutarea
de sine şi, în cazuri mai radicale, chiar o anumită
formă de ascetism. Adolescent perpetuu într-un fel,
artistul e mereu îngrozit de contactul cu "părinţii"
naţiunii, cu costumele din Parlament, cu toată acea
lume de "oameni mari" în care e vorba doar de bani
şi în care ludicul nu are ce să caute. Nu doar
în politică, ci şi în viaţa
de zi cu zi, la serviciu, în cadrul contactelor sociale, până
şi în concedii, o întreagă lume
de adulţi joacă altfel de jocuri, mult mai serioase
şi mai perfide, în care cuvântul de ordine
este succes. Bani. Carieră. Vilă. Maşină.
Piscină. Lucruri normale, totuşi, în societăţi
capitaliste precum cea americană sau ca multe din cele europene.
Însă, în forul lui (politic) interior, artistul
va fi întotdeauna un om de stânga, acea stângă
intelectuală şi filozofică ce dispreţuieşte
acumularea în exces de bunuri materiale, luxul opulent şi
vilele de protocol cu iz de case conspirative ale aristocraţiei
politice. Artistul va fi întotdeauna anti-mondializare, va
milita pentru ştergerea datoriilor lumii a treia, va fi împotriva
exploatării aurului la Roşia Montană, va
avea o aversiune aproape fizică pentru orice formă
de autoritate, fie ea poliţie, armată sau administrator
de scară, se va pune contra oricărei murdăriri
a spiritului uman în favoarea unor principii materialiste.
Neacaparat de sistem, artistul nu îmbrăţişează
valorile acestuia, de aceea, a cheltui nu este pentru el un vis şi
nici raţiunea de a exista. Nu e nici măcar o necesitate.
Banii sunt doar obiecte date la schimb cu alte obiecte. Artistul primeşte
bani pentru arta lui deoarece banii sunt cel mai puternic obiect de
schimb; nimănui nu i s-ar părea firesc să
plătească arta cu nişte ceapă şi cartofi
(deşi unii şi-ar mai dori încă s-o
plătească eventual cu bere...).
Nesocotind, în mare măsură, societatea de
consum, artistul pune la îndoială, în consecinţă,
şi sistemul care o conduce. Fiind liber de ierarhii sociale
şi de toate constrângerile pe care acestea le implică,
artistul îşi permite să critice deschis aceste
ierarhii şi pe cei ce le controlează. El nu poate
fi pedepsit. Nu poate fi nici concediat, nici pensionat. Nu i se poate
tăia din salariu. Nu poate fi mustrat în şedinţa
consiliului de administraţie. Îndemnul lui la revoltă
e, de multe ori, lăsat fără nici o explicaţie
(revoltă de dragul revoltei...); însă asta
nu trebuie să mire sau să contrarieze pe nimeni: adolescent
veşnic, artistul vede în revoltă o stare
de a fi naturală, o normalitate în care personalitatea
sa se manifestă pe de-a-ntregul. Revoluţia, aşa
cum a început ea de la mişcarea hippie, trecând
prin punk şi ajungând la toată pleiada de
trupe anti-Bush de astăzi (U2, Coldplay, Radiohead, ş.a.),
a fost şi este starea de spirit în care artistul s-a
regăsit cel mai adesea, ea fiind dinamică, un haos
în care ghiceşti fierberea unei supe primordiale,
a unei zile dintâi. În întreaga sa existenţă,
artistul face şi desface lumi, naşte şi ucide
idei. Şi nu de puţine ori, rolul său ca formator
de opinie şi ca influenţă de gândire
este unanim recunoscut (dau numai două exemple: Trent Reznor
de la Nine Inch Nails şi Bono, solistul U2).
Mă uit la tot ce e scris mai sus şi îmi
vine să râd: subsemnatul se crede cu siguranţă
în altă ţară, sau a făcut
referire la artist ca la o entitate...imaginară. Artistul pe
care l-a descris mai sus nu poate exista în acelaşi
spaţiu cu adrian păunescu, corneliu vadim tudor, dinu
săraru, sergiu nicolaescu, răzvan theodorescu, nicolae
guţă, adi de vito, costi ioniţă,
o-zone, blondy, 3sudest, trident, a.s.i.a., akcent, moga, voltaj, direcţia5,
holograf, marcel pavel, emanuel, cerebel, cream, şi atât
de mulţi alţii (nu, nu e o greşeală,
aşa am vrut să-i scriu, cu litere mici).
Mda, ne cerem scuze, subsemnatul e realmente idiot: a umblat prea mult
pe la acele festivaluri inexistente, gen Salvaţi Roşia
Montană, Stufstock, PeriamPort, admiră un autor necunoscut
ca A. Vakulovski, e în gaşcă cu nişte
artişti-terorişti care îşi spun
Mindbomb şi a ascultat prea multe trupe de care n-a auzit nimeni,
cum ar fi Implant Pentru Refuz, Altar, Dance Trauma, Kumm, Blazzaj,
Icory, E.M.I.L., Guerrillas şi atât de puţini
alţii. Crede că există o generaţie
2000, când se ştie foarte bine că tot pe
stilul Mamaia '85 se leagănă lumea, la fel cum lumea
s-a dat în bărci cu generaţia Valea Jiului
când generaţia '90 încerca să-i
dea deşteptarea în Piaţa Universităţii.
Asta e, ce să-i faci, artistu dracului. Visează.Şi
la capătul visului, ei îl aşteaptă:
teo va face un interviu în exclusivitate, cristian tudor popescu
va analiza implicaţiile politice ale visului şi radu
anton roman va oferi o ciorbiţă de dres visurile rele.
Iar MTV îi va dedica un week-end în care va aduna şi compila
cele mai cool momente ale existenţei sale, de la prima apariţie
în public la vârsta de 6 ani, până
la scandalul cu drogurile. I se va cere să renunţe
la rubrica din EgoPHobia, căci nu va mai fi bine pentru imagine.
I se vor cere din ce în ce mai multe şi i se vor da
din ce în ce mai puţine. Însă el
va da cu piciorul la toate, va scrie în continuare şi
îşi va bate joc de toată lumea asta serioasă
şi cu bani. "Nerecunoscătorule, iresponsabilul
naibii, n-ai să ajungi niciodată în vârf,
acolo sus!"
Dar cine spune că vreau să urc?
To Be a Punk [I]
K. Lizbeth
A guy walks up to me and asks 'What's Punk?'. So I kick over
a garbage can and say 'That's punk!'. So he kicks over the garbage can
and says 'That's Punk?', and I say 'No that's a trend!'
(Billie Joe Armstrong)
Punk - iată un termen căruia nu i se mai ştiu
exact determinările... o suită de trupe ale anilor
'70-'80, o ideologie socio-politică sau o atitudine personală
de rebeliune? Categoric controversat, dar şi cu un oareşce
aer desuet, punk-ul continuă să ridice întrebări,
motiv pentru care mă opresc în special asupra părţii
programatice a (sub-)culturii punk, neavând pretenţii
de a o discuta exhaustiv, cu atât mai puţin pretenţiile
unei rigurozităţi tehnice în ce priveşte
traiectoria sa muzicală sau cele ale unui studiu sociologic
vizând acest life-style.
Dacă se poate vorbi despre o filozofie punk, şi iată
că se poate - o spune Craig O'Hara în "The Philosophy
of Punk" - aceasta are în mod clar valenţe politice
şi sociale. Se ştie în general că
apanajul principal al punk-ului este anarhismul, în fapt filosofia
punk este o filosofie anti-sistem, cu puncte de convergenţă
din acest punct de vedere atât cu comunismul cât şi
cu anarhismul deja menţionat. Pe fiecare din aceste demersuri,
punk-ul este un portest în vederea unei validări.
Protest împotriva sistemului pentru o validare a libertăţii
şi identităţii personale. Însă
care sunt în fapt liniile de identificare ale acestei mişcări
care este în definitiv una muzicală?
Muzica punk este uşor identificabilă prin constructul
extrem de simplu, un soi de întoarcere la elementele primitive
ale rockului, reducerea la esenţialul rudimentar a părţii
sale intrumentale: măsuri de 4/4 în ceea ce priveşte
partea de tobe, chitara mizând pe distorsiune, cu foarte puţine
solo-uri (în 2 sau 4 riff-barr-uri de cele mai multe ori),
un tempo alert şi zgomotos, cu piese scurte (durată
medie de 1-2 minute) şi agresive, exprimând în
general frustrare, nerăbdare, nemulţumire, furie,
protest.
Printre predecesorii punkului s-au gasit The Stooges, The Velvet Underground
şi MC5, însă prima trupă recunoscută
ca fiind punk este Ramones (New York) care s-au remarcat prin atitudinea
anti-socială, titlurile şi versurile controversate
("Now I Wanna Sniff Some Glue") ce promovau o libertate personală
alternativă concepţiilor hippie la modă la
acel moment, şi care, paradoxal nu au cunoscut succesul decât
pe teritoriul Marii Britanii. Aici a avut loc o reală explozie
de formatii (Clash, Damned, Buzzcocks) dintre care cea mai celebră
de departe, Sex Pistols s-a făcut remarcată prin Johnny
Rotten şi Sid Vicious şi declaraţiile lor
pro-anarhie, pro-avort, pro-fascism, practic pro- orice era tabu în
acel moment în societatea londoneză. De cealaltă
parte a oceanului, Dead Kennedys duseseră cinismul la culmile
lui, ironizând în versurile lor, chiar muzica punk
pentru lipsa unei mobilizări (anti-)politice reale şi
efective. De aici, lucrurile s-au complicat: moartea lui Sid Vicious
legată de presă de consumul de droguri şi
deplasarea muzicii punk spre (influenţe) hard-core (cazul celor
de la Minor Threat, Bad Brains, Hüsker Dü, State of
Alert sau chiar Misfits) sau spre grunge (Soul Asylum, Bad Religion
şi Greenday) au estompat demarcaţiile mişcării
punk, neobosită în a-şi susţine
cauza nici azi.
Literar, punk-ul este generic asociat generaţiei beat americane,
în primul rând pentru libertatea individuală
pe care o promovează, pentru alternativele creative pe care
le oferă. Pentru formularea aceloraşi deziderate şi
puncte de convergenţă în concepţii
sunt des citaţi Antonin Artaud, Ezra Pound, Henry Miller şi
mai ales Lawrence Ferlinghetti celebru pentru poemul său "I
Am Waiting" ("and I am waiting / for the war to be fought
/ which will make the world safe / for anarchy"). Punctele comune
sunt evidente: o explorare interioară în vederea dezvoltării
propriei identităţi, a propriilor motivaţii
şi dorinţe, şi libertatea de expresie a acestora,
valorizarea prieteniei, a justiţiei dincolo de organizarea
politică, dincolo de instituţiile care încearcă
să reglementeze şi să controleze totul.
În plus, cultura punk susţine manifestarea acelei
vieţi interioare a umanităţii care are nevoie
de un catalizator care sa facă posibilă exprimarea
prin cuvinte sau urlete fără a se auzi concret o voce
- adică de poezie: Poetry (spontaneous free form thought) is
the pure medium for anarchic art...(O'Hara).
Spuneam că filozofia punk este una anti-sistem, o filozofie
de atitudine - cuvânt cheie pentru tot ceea ce înseamnă
punk-ul. Orientarea anti- este în fapt încurajarea
dezvoltării unei identităţi proprii, a unei
voci proprii, a unei libertăţi şi a unor
valori autentice, chiar atunci când acestea nu coincid cu
ale majorităţii, ale societăţii,
finalmente ale sistemului. John Stuart Mill o spunea cu multe decade
în urmă: "Majoritatea, fiind satisfăcută
de căile umanităţii aşa cum sunt
ele acum, nu poate înţelege de ce aceste căi
n-ar fi destul de bune pentru toată lumea; şi ceea
ce este mai grav, spontaneitatea nu face parte din idealul majorităţii
autorităţilor morale şi sociale, ci este
privită cu oarecare gelozie, ca o obstrucţie provocatoare
de probleme sau de rebeliuni împotriva a ceea ce aceste autorităţi
consideră a fi cel mai bine pentru umanitate." ("Despre
Liberate", trad.pers.)
Ideea de anarhie este vehiculată în egală
măsură cu aceea de comunism în etichetarea
mişcării punk... Craig O'Hara explică "a
nu avea nici o formă de guvernare sau de reglemetare oficială
înseamnă a valorifica libertatea şi responsabilitatea
individuale, şi aceasta este anarhia" (trad.pers.) Mai
departe, acelaşi text subliniază că "anarhie
nu înseamnă pur şi simplu lipsa legilor,
ci mai mult, lipsa nevoii de legi".
Ceea ce este clar este că atât comunismul (în
mod evident, dacă este să ne gândim la fashionul
punk dominat de culoarea roşie şi figurile lui Stalin
sau a lui Che Guervara ca emblemă punk atât din punctul
de vedere al comunismului cât şi - în cazul
lui "Che" - din cel al simpatiei generale a punkerilor faţă
de revoluţionari) cât şi anarhismul sunt
asociate ideologiei punk. Distincţia clară între
cele două apare la Bakunin, în momentul în
care este expulzat din Internaţionala I ca urmare a disputei
sale cu Marx: în timp ce comunistul Marx pleda pentru o trecere
treptată de la forme de organizare a claselor sociale la lipsa
cu desavârşire a vreunei astfel de forme prin etapa
socialistă, Bakunin susţine o distrugere imediată
a organizării în clase politice sau sociale. Singurele
legi cărora omul trebuie să se supună sunt
cele naturale ("Libertatea omului constă doar în
a se supune legilor naturii, pentru că el însuşi
le-a recunoscut, nefiindu-i impuse de vreo autoritate externă
umană sau divină, colectivă sau individuală.")
Punk-ul se subscrie fie traiectoriei comuniste de a desfiinţa
sistemul, fie celei anarhiste de a-l dizolva - întru totul,
disolutia sistemului fiind o distrugere a oricăror tipuri de
ierarhii şi dominaţii, în consecinţă
una care este şi împotriva unei entităţi
superioare. Şi textul lui Bakunin merge pe această
direcţie atee; cu sararcasmul său tipic el parafraza
în alt loc: "Întorc fraza lui Voltaire şi
spun: dacă Dumnezeu chiar ar exista, ar fi necesar să
îl abolim" (în "Dieu et L'Etat"). Plierea
pe aceste consideraţii a atitudinii punk, anti-religioasă,
non-antropocentrică este evidentă: "What makes
you think you can cure our disease?/ Maybe it's just our biology, /
Maybe it's time to make room for another species, /This is the 21st
century."(Bad Religion - "Modern Day Catastrophists").
Concepţiile anarhice, anti-statale, anti-autoritare, anti-ideologice
şi individualiste regăsite în ideile culturii
punk au rădăcini şi în rândul
adepţilor anarhismului de la începutul secolului XIX
precum Proudhon, George Sand sau Max Stirner care în "The
Ego and Its Own" declara: "toate religiile şi ideologiile
au ca fundament concepte goale, care odată dejucate de interesele
individuale îşi vor releva propria goliciune, lucru
valabil şi în cazul instituţiilor, fie ele
statul, legislaţia, biserica, sistemul educaţional"
(trad.pers.). Un secol şi jumătate mai târziu,
pe EP-ul "In God We Trust Inc.", Dead Kennedys spuneau în
maniera lor proprie acelaşi lucru: "All religions make
me wanna throw up / All religions make me sick / All religions make
me wanna throw up / All religions suck / They all claim that they have
the truth / That'll set you free / Just give 'em all your money and
they'll set you free / Free for a fee".
Un pericol iminent pentru integritatea umană este în
viziunea punk, nu doar atitudinea oficială a autorităţilor,
ci atitudinea generală a societăţii şi
a regulilor ei nescrise de ne/-acceptare a noului, o societate de consum
ale cărei valori sunt discutabile şi al cărei
scop este demoralizarea personală a individului (Vaclav Havel,
"Living in Truth"), demoralizare care se reflectă
perfect în societate şi fără de
care sistemul nu poate funcţiona.
Topicurile pieselor punk întâlnesc într-adevăr
de cele mai multe ori ideea de protest la adresa formelor de guvernământ
susţinându-se pe diverse forme de argumentare, in
spirit ludic sau cinic. Celebre sunt versurile anti-monarhie ale celor
de la Sex Pistols (reluate de Motorhead, trupă deasemeni britanică,
într-unul din multele coveruri făcute acestei piese):
God save the queen / The fascist regime / They made you a moron / Potential
H-bomb // God save the queen / She aint no human being / There is no
future / In England's dreaming. Însă ideologia punk
se îndreaptă împotriva tuturor instituţiilor
statului, împotriva realităţii cosmetizate
în mod inutil ("new york city is a real cool town / society
really brings me down / our playground is a pharmacy / kids find trouble
so easily" - Ramones, "Danger Zone" pe LPul "Too
Tough To Die"), şi marşează pentru o
solidaritate în rândul expulzaţilor societăţii,
a punks-ilor (engl. Vagabond)... o spuneau cum nu se poate mai bine
the Misfits în "Third Eye Blind": "I lost myself
outside again / With the sound running through my head / Drowned out
way out in the crowd / and the crowd goes singing / My people are the
misfits / The ones that don't fit in / With the smile I know it comes
within /.../ Those are the ones for me / The misfits, the freaks, the
enemy, you and me."
manifest tardiv împotriva moralităţii
Însemnări rătăcite
Kirus
Despre cititorii mei
Data: 15.07.2005 09:05
Bolnavi psihic, rând pe rând, ne aruncăm
boala în scrierile astea şi vă supunem pe
voi, cei ce nu aveţi altceva de făcut, la tot ce-i
mai rău în fiinţa noastră comună.
Vă place, voyeurişti ce sunteţi, nimicuri
hulpave, hrăpăreţi într-ale grotescului,
nenorociţi şi insignifianţi, complexaţi,
retraşi, timizi, invizibili, ascunşi în spatele
ecranelor voastre protectoare, transpiraţi şi băşinoşi,
lacomi de intimitate şi devoratori de suflete.
Tăiaţi-vă venele şi inundaţi
cu sângele vostru Moldova. Sinistraţi gălăgioşi,
cu baticuri şi riduri, rând pe rând, sau
deodată, veniţi şi îmbăiaţi-vă
în potopul ce se va naşte şi respiraţi
dulcea renaştere.
Elite, prea multe elite într-o ţară atât
de mică. Generaţia lui peşte dispusă
asimetric lângă restul împietriţilor.
Trăiască ţara şi neamul, să
cântăm bilingv şi doar ode. Ce sens aveţi?
Aţi scris tone de cărţi şi v-aţi
înfăşurat în ele. Aşteptaţi
degeaba, cântaţi degeaba, vă e foame degeaba.
Cine sunt eu să vă spun acestea? Cine sunteţi
voi să meritaţi să mă auziţi?
M-am săturat de ţară şi de neam,
dar mi-e scârbă doar de restul lumii.
Odă poponarului! Măcar prin mintea lui falusoidică
nu circulă gânduri de perpetuare.
Tipa cu tupeu de-aseară. Mă privea insistent, căuta
contactul vizual şi se voia abordată. M-am uitat la
ea şi m-am temut. Cândva o să vrea un copil.
Scenă clasică de gelozie. Vă iubesc pe toţi,
pentru că mi-e totuna ce zic.
Am ajuns acasă şi m-am masturbat cu gândul
la tipa insistentă. De ce? Am descoperit tardiv că
îmi plăcea. Singura problemă e că
i-am uitat chipul şi caracteristicile. Mi-a rămas
doar ceva din atitudinea ei stânjenitoare.
Portarul are ceva ciudat în existenţa lui mizeră. Ştiu
ce: e cuprins de importanţa oamenilor care, invariabil, trebuie
să treacă.
Până şi Sf. Petru îşi
acordă merite care nu există. Nici el nu face altceva
decât să lase oamenii importanţi să
treacă.
Dacă m-aş întâlni cu Dumnezeu,
l-aş chema la o bere.
Oare Dumnezeu se îmbată des?
Mahmureala
Data: 13.05.2005 09:49
Iar, despre mahmureală
Trezit mult prea devreme după o noapte obosită, te
găseşti pus în situaţia de a accepta
jenanta intruziune într-o realitate neplăcută.
E ca un fel de naştere, hohotul de plâns fiind echivalentul
respiraţiei.
Clătinatul în căutarea drumului către
baie, duşul care fericeşte prin uzanţele
ascetice, rece şi biciuitor precum o femeie înşelată,
îşi aduce binemeritatul aport. Te scalzi ca-ntr-o
pedeapsă. Eşti un mic Isus sacrificat pentru binele
tuturor.
Hainele put a fum şi a prăjeală motiv pentru
care le abandonezi într-un colţ. Acesta e momentul
flash, în are amintirile încep să te pătrundă.
Urât moment. Tot felul de chestii se perindă prin
mintea ta. Nu mai ştii ce e realitate şi ce e închipuire.
Oare fata aia pe care o vizualizezi într-un nor de fum chiar
a existat? Oare marea dispută, gâlceava, chiar a avut
loc aşa cum ţi-o aminteşti. Oare cu cine
şi când ai venit acasă?
Natura Omul Liniştirea Torentului
Data: 23.04.2005 11:31
Nimic mai plăcut decât liniştea unui locşor
tăcut, pierdut undeva într-o mansardă, fără
identitate şi cuprins de apăsarea păienjenoasă
a locului neumblat, uşor prăfuit, cu dâre
lungi de lumină ce răzbat prin mici crăpături.
Aş putea să stau aici şi să scriu
mii de rânduri, impasibil, obosit de perspectiva de a putea
fi întrerupt şi continuând în virtutea
faptului că, totuşi, nimeni nu mă deranjează.
Un singur cuvânt ar putea linişti întreg
universul. O singură lacrimă, vărsată
într-un anumit moment, ar putea potoli torentul celor ce trec.
Avem putinţa divină de a lăcrima într-un
moment potrivit. Nu cred însă că acest lucru
preocupă cu adevărat pe cineva.
Majoritari sunt cei ce trăiesc fără să-şi
construiască o perspectivă proprie. Orori ale naturii,
ei se potrivesc însă şi mai bine ei. Natura
îşi asigură perpetuarea prin intermediul
indivizilor celor mai mulţi şi slabi, evoluţia
şi-o asigură prin intermediul celor puţini
şi extraordinari. Natura se contrazice în propoziţiile
esenţiale, atunci când subiectul analizat e omul.
Pentru cine construim toate cele construite? Material ne consacrăm
existenţa într-o ierarhie de nisip.
Cititorul este victima scriitorului. A-l citi pe Balzac pentru a învăţa
să scrii este aberant. Cititorul se consacră ca atare şi
va exista între limitele acestui concept. Ca şi în
categoriile psihologice: dominaţi şi dominanţi.
E ca o uniune sexuală, fiecare parte va avea nevoie de cealaltă
pentru a se împlini.
Nu mă pot concentra nici la cele mai elementare lucruri necesare
existenţei. Nu pot deosebi două femei între
ele. Toate îmi par identice şi toate inimaginabil
de utile.
Principiul Casanova are sens doar într-o astfel de accepţie.
Consacrarea utilităţii la rang de dorinţă.
Din păcate principiul suferă de o anumită
obsesivitate.
Ce plăcut e umilul vin alb, uşor dulceag, băut
într-o dimineaţă obişnuită,
în răpăielile focului d-abia aprins, ascultându-l
pe Mozart şi privind lung câtre munţi şi
cer.
Singurătatea sau durerea vor săvârşi
cele mai frumoase scriituri.
Şobolanul
Data: 13.07.2005 10:39
Cam pustiu şi cam umbră prin părţile
acestea. Rău precum şobolanul, l-am privit. Oase de
om am eu, tendoane şi alte chestii neinteresante. Mai e ceva,
ceva ce tu nu ai şi nu poţi să ai. Ceva ce
poate fi numit "demnitatea şobolanului". Te voi face
nenorocitule, pentru că aşa e să fie. Tu
nu eşti demn, tu nu eşti nimic altceva decât
o injustă existenţă, un ghimpe, o fărâmă
de energie cât o adiere de vânt pentru demnul şobolan
din mine.
Te privesc şi văd prin măruntaiele tale,
îţi simt lăcomia şi nerăbdarea,
ştiu exact ce vrei şi mă bucur de asta. Nu-ţi
fac rău pentru că pot să nu-ţi fac
rău. Doar te privesc şi nările îmi
simt mirosul acru al răutăţii tale şi
mi-e poftă să te descompun. Omule.
Drăguţă prezenţă feminină.
Drăguţă înlănţuire
de braţe şi de iubire în sânii ăia
ai tăi. Nimic diafan ce-mi eşti. Conspiraţie
de maţe moi şi suculente, acide şi dispuse
la infinit, într-o continuitate de vacă. Intestinele
mele dragi, sucurile mele, zbaterile mele răpitoare, dorinţele
mele, iubirea mea.
Am fost încarcerat în lumea mea, până
să pot privi din nou. E mult prea soare în jur şi
nu-mi place aşa. Mi-e dor de întuneric, de mucegai
şi apă pe pereţi. Mi-e dor de pielea şi
unghiile mele, înfipte artistic împrejur, naşterea
şi moartea mea, sicriul meu de prizonier. Mizantropia mea.
Neliniştea celui ce mă caută noaptea. Dragostea
omului tânăr, bucuros să-ţi scrie,
bucuros să te simtă protector peste întreaga lui
fiinţă. Îi iubeşti răsuflarea
speriată şi-i mângâi pletele răsfirate.
Te bucuri de prezenţa şi energia lui, te saturi cu
ea, trăieşti din ea. Suntem paraziţii tinerilor
ce ne vor.
O privesc peste tot, dar nu mă uit la ea. Îmi spune
că-s un pic retras, ca şi cum aş fi timid.
Îi privesc dorinţa, îi simt mirosul şi
pielea-mi devine sensibilă, mă uit la ea cu faţa,
şi-i răspund: sunt copilul tău timid.
Unul dintre cele mai frumoase mesaje le-am primit chiar azi. Era ora
5.30 dimineaţa, când mă trezeam buimac, cu
gândul de a merge la sală. Îmi adunam jegul
din jur şi încercam să respir. Atunci a venit
mesajul de la acea persoană care se gândea nejustificat
la nenorocitul de mine:
"Na, că te-ai trezit, cred ;-)"
Îţi mulţumesc.
minDisecţii
Personaje
iQ666
"Anunţăm cu durere-n suflete trecerea spre cele
veşnice a celui care a fost ..." şi urmează
numele tău. Chiar dacă nu obişnuieşti
să citeşti partea din ziar unde-apar chestiile astea,
a ajuns cumva la tine taman azi. Urmează alertarea familiei
şi a altor apropiaţi, ca să nu fie nevoie
de anunţuri similare în zilele următoare
pentru vreunul dintre cei încadrabili aici. Trebuie să
fie teribil să-ţi primeşti propriile condoleanţe.
Rămânând la presă, uneori se-ntâmplă
să-ţi vezi imaginea-ntr-un cadru-n care te-ai aflat
absolut fără vreo legătură cu evenimentul
relatat, te trezeşti personaj al unei poveşti sau
piese care n-are nici o legătură cu tine, dar care
te poate acapara. Să mă pun să recitesc "Procesul",
lăsându-mi nelămuririle cel puţin
dubioase să piară nebăgate-n seamă?
Ideea acestui articol mi-a venit văzând nişte
picturi contemporane, unde se puteau ghici siluete umane printre linii.
Oare ce-or fi simţit femeile care i-au servit drept modele
lui Picasso văzându-se portretizate cu feţe
pătrate şi ochii plecaţi la plimbare? Picasso
era totuşi Picasso, însă cei care expuneau
pe unde treceam eu erau tineri. Mă amuză gândul
că măcar o fată văzându-se
desenată cu capul pătrat şi trei ochi să
sară cu unghiile pe aspirantul artist pentru că nu
se asortează culoarea părului ei din pictură
cu altceva din acelaşi tablou. Sunt rău, dar pentru
că mă chiar amuză ideea şi nu vreau
să par misogin vă supun atenţiei şi
o scenă cu pictorul şi modelul încăieraţi
pentru că berea oferită pentru serviciu a fost caldă.
Iar în tablou cel pictat s-a pricopsit c-o jumătate
de mustaţă. Mai periculoase îmi par totuşi
caricaturile. Omu' te inspiră, îl desenezi şi
vrei să-i faci o bucurie oferindu-i caricatura. Mă
transform brusc în primitor, nu-mi place cum m-a desenat ăla
şi-l pocnesc. Amuzant şi acest scenariu?
Veţi fi remarcat şi voi că-n proza românească
tânără promovată parcă
prea agresiv, după părerea unora care greşesc,
în ultima vreme autorul este şi personaj şi
multe dintre cele povestite acolo par a avea o tentă biografică.
Mi s-ar părea interesant de ştiut cum reacţionează
cei menţionaţi în aceste romane scrise de
către prietenii, rudele sau cunoscuţii lor. Te poţi
recunoaşte într-un personaj denumit altfel decât
tine, poţi să-ţi vezi numele oferit cine
ştie cărui personaj cu care să n-ai nimic
altceva în comun sau aceste două ipostaze se pot combina.
Sigur că reacţia celor captaţi într-un
fel sau altul în roman depinde decisiv de modul de reflectare,
dar sunt convins că există şi oameni excesiv
de discreţi care nu vor să apară pomeniţi
nicăieri, oricât de favorabil, şi indivizi
bucuroşi să fie băgaţi în
seamă indiferent cum, umilitor chiar.
Am lăsat pentru final alte două moduri în
care mă gândesc că se poate apărea
ca personaj. Eu aş prefera să nu mi se dedice nici
o epigramă şi nici o odă, însă
cum se scriu cineva trebuie să le inspire. Nu m-aş
vrea în pielea niciunui inspirator de aşa ceva, însă
m-ar interesa să ştiu cum sunt primite de către
aceştia. Cadrul discuţiei s-ar putea lărgi,
elemente de genul numărul persoanelor care intră în
contact cu opera-n care apare [era să scriu personează]
personajul nostru şi câte dintre ele-l cunosc personal
fiind importante. Până la urmă una e să
primeşti o caricatură sau o epigramă de la
un prieten şi alta e să apari ca drogat alcoolic într-un
roman apărut la o editură importantă şi
destul de cumpărat, mai ales dacă nici măcar
nu te încadrezi într-un astfel de portret.
Si mai am două întrebări: oare ce-or fi
gândit femeile care s-au pomenit cu feţe triunghiulare
pe pânzele lui Picasso? dar Eminescu citind câte s-au
scris despre el în secolul XX? Cine reuşeşte
să ia legătura cu persoanele în cauză
e rugat să mă contacteze.
falocinisme
Aventurile lui Knut în Orient
Paul Belce
-proiect de roman-
Mânat din spate de imboldul parintesc, la aceasta adaugandu-se şi
responsabilitatea celor două restanţe, Knut hotărî
să se angajeze. Îi repugna ideea de a deveni un "
maşin", simţea că are destul potenţial
creator şi că avea multe de spus lumii. Trăia
propriul lui Zeitgeist, în care munca era o activitate liberă,
palpabilă, orientată spre fericirea proprie şi
a celorlalţi.
Oricare ar fi fost presiunile asupra sa (părinţii,
nevoile financiare tot mai greu de satisfăcut),
decizia finala îi aparţinea, la fel şi natura
muncii pe care hotăra s-o îmbrăţişeze.
Simpatiza cu profesia de agent imobiliar, fiind un domeniu în
care îşi putea valorifica pe deplin talentul diplomatic
şi aptitudinile de balanţă. Pe de altă
parte, era perfect conştient de viitorul său imediat:
urma să intermedieze vânzări şi
cumpărări pentru persoane necunoscute lui, "ajutându-i"
pe cei ce nu se puteau descurca singuri, riscând ca toată
amabilitatea lui să fie luată drept mercantilism.
Lui Knut îi lipsea un simţ al banului, întotdeauna
privise cu indiferenţă bucăţile
de plastic convertibile în produse. Îi era indiferent
şi dacă respectivii vindeau coteţe de găini
sau apartamente.
Knut sosi la ora fixată la agenţia M. Fu expediat
şi trimis la plimbare pentru o oră, răgaz
necesar persoanei de contact să încheie un contract
important. Ora astfel obţinută o petrecu în
parc, ascultând cântecul păsărelelor
matinale. Revenit, patroana (o tanti zâmbitoare) îl
informă despre atribuţiile care îi reveneau
ca agent imobiliar: urma să lipească anunţuri
in anumite cartiere pentru atragerea de oferte, dându-i-se
mână liberă în alegerea mijloacelor
necesare. Tanti se plânse că nu aveau clienţi
în acea perioadă, dar adăugă repede
că sunt o firmă serioasă, cu tradiţie.
Ofertele pe care le-ar fi adus Knut urmau să fie preluate de
alţi angajaţi. I se mai spuse că salariul
nu este fix, dar peste două luni va atinge un nivel acceptabil. Knut mulţumi
politicos şi refuză printr-un telefon (a doua zi)
oferta de muncă.
Rămânând în domeniul profesiilor
non-fizice, Knut optă pentru meseria de agent de pază.
Îşi imagina un birou pe care să-l păzească
noaptea, cu cărţile lui preferate pe masă.
Trecu cu vederea faptul ca primea salariul minim, având în
faţa ochilor imaginea biroului cu cărţi şi
a nopţilor dedicate studiului.
Fu repartizat la serviciul patrulă. Obligaţia lui
era să verifice lacătele şi clanţele
a 43 de magazine, răspândite în marele oraş,
şi asta timp de trei ori pe noapte, treabă de care
se achită conştiincios. În pauzele lungi
dintre ture, îl rodea cumplit plictiseala şi pica
de somn. Se sătură rapid de discuţiile cu
cei doi colegi ai săi, doi libidinoşi care se întreţineau
cu vânzătoarele din chioşcul-sediu.
Eroul nostru era bine clădit, inspirând un oarecare
respect pe stradă. Acest respect dispărea ca prin
minune atunci când Knut îşi punea pe cap
şapca neagra cu însemnele companiei de pază
şi pleca în patrulă. Din cauza proliferării
agenţilor, statutul său social era asemănător
cu cel al gândacului camuflat în negru şi
galben, pentru a trece drept viespe. Ba mai mult, unii cunoscuţi
îl confundaseră cu un hoţ neexperimentat.
Efectele muncii repetitive de noapte se vădiră abia
a doua zi: când ieşea în oraş cu
prietenii, Knut simţea nevoia de a verifica din nou seria de
lacăte. Buna-dispoziţie i se evaporă rapid,
deveni morocănos şi umbla ca un zombie. Renunţarea
se impunea de la sine: Knut fu atât de fericit când
demisionă încât îşi uită
telefonul pe terasă şi nu mai reveni să-l
caute.
În loc să mearga cu ceilalţi fii de muncitori
la ştrand, Knut îşi dedică după-amiaza
găsirii unui loc de muncă. Următoarea locaţie
era o fabrică de marmură, la capătul unui
drumeag prăfuit. Acolo asteptă într-o căldură
de nedescris sosirea secretarei, sub un petec de umbră, cu
tricoul leoarcă. Rotindu-şi ochii, descoperi câteva
blocuri de piatră nefasonată şi un moşulică
mic şi negru care le izbea cu barosul, netulburat de cele
39°C la umbră. Sosirea secretarei îl smulse din
presimţirile sumbre; o urmări printr-un gang lung
şi întunecos ( locul potrivit pentru un viol în
pustietatea aia de fabrică ), ajunse la o hală imensă
în care rugineau maşinile şi creşteau
tufişuri pe grămezile de moloz. Singura fiinţă
vie în afară de cei doi era o domnişoară
apatică înarmată cu o mătură.
Knut şi secretara urcară treptele unei scări
vopsite în ulei albastru şi pătrunseră
într-un birou mobilat elegant, de genul celor găsite
în firmele respectabile, prevăzut cu toate acesoriile
necesare. Pentru Knut tranziţia era prea bruscă :
îl lovi gândul că se afla în Orient,
impresie care se accentuă în momentul când
secretara îi ceru o nouă tură de hârţogăraie.
Terorismul - între justificări şi cauze
Clara Nicollet
Faţă de atacurile teroriste există întotdeauna
riscul de a judeca lucrurile prea la cald şi prea de aproape.
Prea la cald - în sensul că astfel de acte, trezind
pe drept cuvânt oroarea şi consternarea tuturor, sunt
imediat urmate de valuri de ură şi îndemnuri
vindicative. La cald este momentul când se caută sinonime
care să exprime cât mai bine condamnarea unanimă
a evenimentului : odios, oribil, absurd, inuman, atroce, iraţional,
abominabil. Figurile politice de pretutindeni se întrec în
luări de poziţie, sedimentând de-a lungul
timpului un veritabil limbaj de lemn al indignării diplomatice.
La cald, este imposibilă analiza raţională
a actelor teroriste. Doar emoţiile cele mai puternice se fac
auzite. Orice dezbatere devine inutilă, chiar indecentă
şi, dacă este totuşi începută,
se curmă brusc într-o concluzie unică : teroriştii
sunt bestii feroce, iar faptele lor, lipsite de orice logică,
nu pot fi sub nici un motiv justificate. Şi în nici
un caz nu pot fi trecute cu vederea, în speranţa epuizării
lanţului violenţei prin renunţarea la ripostă.
Judecând lucrurile la cald, o singură reacţie
pare posibilă : sângele cere sânge.
Prea de aproape - în sensul că, imediat după
un atentat, singurul eveniment care mai are importanţă,
care creşte monstruos, acoperindu-le pe toate celelalte, este
atentatul însuşi. Populaţia victimizată
uită tot ce s-a petrecut înainte, toate cauzele premergătoare
care în mod logic aveau să conducă mai devreme
sau mai târziu la stârnirea teroriştilor,
şi are impresia că tragedia i-a căzut din
senin deasupra, ca o fatalitate pe care nimeni şi nimic n-ar
fi putut s-o prevadă sau s-o prevină. Privind lucrurile
astfel, atentatul pare un act atât de absurd, încât
numai setea de sânge a agresorilor şi barbaria lor
total gratuită pot să-l explice. Şi în
acest caz, doar o singură reacţie rămâne
posibilă, aceeaşi : ochi pentru ochi; sângele
cere sânge.
Acestea sunt motivele pentru care, în urma atentatelor teroriste,
populaţia din zonele afectate tinde să se aglutineze
în jurul conducătorilor politici, iertându-le
greşelile trecute şi legitimându-le acţiunile
viitoare, oricât de nebuloase ar fi acestea. Singura pretenţie
imediată pe care o formulează este prinderea şi
pedepsirea vinovaţilor. E un fapt binecunoscut că,
în ceea ce-i priveşte, conducătorii politici
nu se dau în lături să exploateze valurile
de patriotism şi abnegaţie generate de asemenea conjuncturi
nefericite.
Spre deosebire de populaţie, care în situaţiile
de criză se lasă cel mai adesea copleşită
de sentimente, politicienii judecă întotdeauna lucrurile
de la distanţă şi la rece. Capabili să
analizeze raţional evenimentele, fără implicarea
emoţională a omului obişnuit, ei se pot servi
de starea de spirit a maselor în vederea atingerii unor obiective
economice şi politice stabilite cu multă vreme înainte
şi pe care nu le pierd nici o clipă din vedere. Nu
trebuie înţeles de aici că aceste obiective
sunt neapărat dubioase, sau că şefii şi
guvernele diverselor state ar putea merge, în vederea îndeplinirii
lor, până la provocarea deliberată a atentatelor
teroriste (deşi istoria mai mult sau mai puţin îndepărtată
abundă de exemple sugestive în acest sens, din care
diversele teorii conspiraţioniste îşi extrag
periodic argumentele). Dar trebuie înţeles că,
spre deosebire de masele populare, guvernanţii nu sunt luaţi
prin surprindere de atacurile teroriste. Ei sunt conştienţi
că unul sau altul din gesturile lor politice riscă
să provoace atentate, dar îşi asumă
acest risc pentru că altfel nu ar reuşi niciodată
să-şi atingă obiectivele. Din nefericire,
sacrificarea pe parcurs a unor inocenţi a făcut întotdeauna
parte din daunele colaterale pe care raţiunile de stat le justifică.
Pe fondul valurilor de patriotism stârnite de atacurile teroriste,
populaţia este încurajată - prin discursurile
politicienilor - să dea ascultare sentimentelor şi
nu raţiunii. I se inculcă mai ales ideea că
nimic nu poate justifica actele teroriste, care nu trebuie în
consecinţă puse pe seama unei ideologii anume sau
a unor strategii de luptă, ci doar pe seama fanatismului şi
a voii destinului. Astfel, la summit-ul mondial al Naţiunilor
Unite din această toamnă va fi propusă o
posibilă nouă definiţie a terorismului :
"O acţiune vizând intimidarea unei populaţii
sau constrângerea unui guvern sau organizaţii de a
executa sau de a se abţine de la executarea unei acţiuni
anume nu poate fi justificată sau legitimată în
numele nici unei cauze sau plângeri şi constituie
un act terorist." Această definiţie abate atenţia
de la legea cauzei şi efectului pentru a pune accentul pe lipsa
justificării. Dar în acelaşi timp, ea sugerează
câteva motive posibile ale terorismului : nemulţumirile,
umplerea paharului, resentimentele, răzbunarea. Definiţia
arată că, deşi cauzele terorismului sunt
în parte cunoscute, de multe ori este preferabil ca acestea
să fie ignorate.
Faptul de a nu justifica un act anume nu poate însă
împiedica producerea acestuia. Doar înlăturarea
cauzei poate să-l oprească. Este greu de imaginat
că acest lucru nu le este cunoscut diferitelor guverne. După
cum cunoscut trebuie să le fie şi faptul că
nu poate fi schimbată mentalitatea unui grup de indivizi care
se consideră - pe drept cuvânt sau nu - agresat, umilit,
nedreptăţit şi care acumulează frustrări
de tot felul. Când sunt aduşi într-o situaţie
extremă, tinerii, mai ales, cu spiritul lor revoluţionar
şi rebel, cad uşor pradă integriştilor.
Atâta timp cât aceşti tineri, care traiesc
printre noi dar îi cunoaştem atât de puţin,
totuşi, se consideră îndreptăţiţi
să comită acte teroriste, în care par să
vadă un mijloc de rezistenţă şi
o armă de luptă, faptul că noi nu le dăm
dreptate şi nu le justificăm acţiunile n-o
să-i împiedice să le săvârşească.
Încercarea societăţilor occidentale de a
se feri de atentate aşa cum se feresc de cutremure, adică
fără să le prevină, ci doar limitându-le
efectele distrugătoare, de asemenea nu poate fi o soluţie.
Curajul şi stoicismul populaţiilor terorizate, decizia
de a trăi cât mai normal cu putinţă
pentru a nu da satisfacţie teroriştilor, nu sunt decât
pansamente iluzorii aplicate unor răni permanent deschise.
Un alt lucru important pierdut prea uşor din vedere este faptul
că, aşa cum terorismul nu poate fi justificat sub
nici o formă, în egală măsură
este nejustificabilă sacrificarea din raţiuni politice
chiar şi a unei singure vieţi din propria tabără,
oricât de insignifiantă ar părea aceasta.
Inducerea în populaţie a unei atitudini fataliste
faţă de acţiunile teroriste o împinge
spre acceptarea resemnată şi necondiţionată
a acestui gen de sacrificiu care, precum selecţia naturală,
permite supravieţuitorilor să-şi ducă
mai departe existenţa fără să se
abată din cale, fără să-şi
schimbe proiectele.
Lipsa de transparenţă a discursurilor pe marginea
terorismului în ţările occidentale, imposibilitatea
unui dialog deschis, explicit, între guvern şi populaţie,
diversele inadvertenţe şi lipsa de coerenţă
a acţiunilor politice lasă permanent impresia că
rămân lucruri nespuse, că populaţia
este menţinută în ignoranţă
şi împiedicată să-şi pună
mai multe întrebări decât trebuie. Dacă
ar fi consultate în prealabil, dacă li s-ar explica
limpede care sunt atât avantajele, cât şi
riscurile unui anumit gest politic, masele ar avea poate altă
părere decât atunci când sunt lăsate
să judece lucrurile prea la cald şi prea de aproape.
Probabil că o politică mai pacifistă şi
renunţarea la unele ambiţii politice prea exagerate
sau prea costisitoare în consecinţe ar fi printre
primele pretenţii exprimate. În orice caz, este dificil
de crezut că ar dori răzbunare, vărsări
de sânge, îngradirea libertăţilor
individuale şi instalarea discriminărilor şi
a suspiciunilor în societate, dacă ar şti
că atacurile teroriste pot fi de multe ori evitate prin simple
artificii politice.
|
|