Sfera privată şi feminizarea lumii
Adrian Ciubotaru
Oameni pe stradă, oameni în tramvai, oameni în
magazine. Situaţi pe suprafaţa cenuşie a
unui ecran cenuşiu, aceaştia par goi de substanţă,
în măsura în care nu ştiu de unde
vin şi unde se duc. Oameni străini. Nu poţi
deduce statutul lor social şi cu atât mai mult iţi
lipsesc indiciile privind opţiunile lor spirituale. Singura
cunoaştere imediată şi accesibilă
este aceea a funcţiei lor momentane: acel om este cumpărător,
celălalt este pieton, iar celălalt este călător.
Sunt accesibile fragmente de intenţionalităţi
ce stabilesc limita opacităţii celorlalţi
ce se mişcă într-un spaţiu public.
Aici apare o întrebare: dacî în acest spaţiu
straniu vorbim despre opacitate, ce se poate spune despre sfera privată
unde gradul de opacitate tinde să devină total? Miza
acestei interogaţii nu este cunoaşterea exhaustivă
a Celuilalt, ci iniţierea unui demers eseistic asupra binomului
privat-public, iar în limitele acestui discurs întrebarea
ar fi ce anume s-a pierdut o dată cu construcţia culturală
a acestei dihotomii? ce anume s-a câştigat în
această pierdere?
În societăţile tradiţionale, Celălalt
era încadrat într-o hartă mentală
destul de precisă. El se comunică pe sine prin chiar
indiciile aparenţei sale: codurile înscrise în
vestimentaţia sa vorbeau despre statutul său social,
apartenenţa la cutare trib, zeităţile la
care se închină, numărul copiilor săi,
animalele deţinute etc. Aceste indicii se incadrau într-un
sistem simbolic ce oferea Celuilalt o anumită transparenţă
ce denota coerenţa universului spiritual în care se
mişcau aceşti oameni. Celălalt era un semnalizator
al ordinii lumii, se comunica pe sine transmiţând
în acelaşi timp mesajul că lumea este guvernată
de nişte zei care susţin armonia lumii. În
caz contrar, când Celălalt nu era cartografiat mental,
când nu ofereau nici un indiciu despre sine, devenea Străin,
anti-cosmic, destabilizator.Ştim cu toţii acea poveste
în care un călător ajunge într-un
sat din jungla amazoniană şi e găzduit aici
de localnici. Următoarea zi au inceput ploile ce au continuat
zile întregi, iar concluzia înţelepţilor
satului a indicat drept cauză (vină) a acestor ploi
neaşteptate prezenţa străinului călător
care a fost investit cu toate atributele specifice demonilor, iar rezultatul
firesc a fost alungarea nefericitului călător. Străinii
poartă marca opacităţii ce se împotriveşte
legii naturale a unui univers semnificativ: tendinţa către
transparenţa.
În societăţile moderne, Celălalt
şi-a pierdut enorm din funcţia de stabilizator şi
bun-vestitor. S-a păstrat aceeaşi tendinţă
hermeneutică a omului care însă se rătăceşte
acum într-un ameţitor joc de indicii. Dacă
prezenţa verighetei pe degetul cuiva ne transmite ceva sigur
despre statutul marital al acestuia (excluzând reaua voinţă),
faptul că cineva are părul lung nu ne transmite nimic
despre trăsăturile esenţiale ale acestuia,
ci ne dezvăluie în cel mai bun caz un particular trunchiat,
nonconformism, ambiţie etc. Coduri vestimentare ce nu ne spun
nimic solid (toţi poartă blugi). Dacă înainte
cumpărăturile de la băcănie posedau
probabil indicii despre cumpărător, astăzi
faptul că cineva cumpără caviar de la un
supermarket nu favorizează nici o deducţie despre
statutul său social, financiar etc. Actul meu de hermeneutică
orientativă este foarte uşor înşelat
de amalgamul de coduri şi simboluri care asumate formal oferă
două consecinţe:
1) opacitatea Celuilalt ce are drept corolar pierderea chipului sau
ce se regăseşte şi în planul concret,
imediat. Câti dintre noi ţinem minte pe termen lung
figurile văzute fugar pe stradă, în magazine
sau în tramvai? Lipsa de chip transformă nişte
persoane cu care aş putea comunica (de vreme ce îmi
sunt semeni) în simpli indivizi (cu care nu pot comunica, de
vreme ce sunt opaci).
2) apariţia spaţiului privat al Celuilalt dincolo
de zidul netransparenţei. Limita cunoaşterii mele
asupra celuilalt, cu alte cuvinte limita transparenţei lui
este tot una cu limita spaţiului sau privat. Dincolo de această
limită, începe chipul său întors
către sine, nu care ceilalţi, incepe singurătatea
sa (de vreme ce nu dispune de rituri de cosmizare interioară).
Un om opac este un om angoasat. Însă, dacă
interpretarea mea asupra codurilor sale este corectă, atunci
o parte a spaţiului său privat se retrage, iar chipul
său prinde contur devenind public prin cunoaşterea
mea.
Acum se pune următoarea întrebare: transparenţa
este putere sau vulnerabilitate, sau depăşeşte
această distincţie? Dacă transparenţa
este uşurarea accesului celuilalt către centrul tău,
ce putere poţi avea asupra cuiva căreia îi
eşti perfect străveziu? ce mecanisme defensive poţi
dezvolta împotriva cuiva care are acces la registrul tău
intim? În această etapă a discursului ar
fi binevenit un argument ce pledează pentru ecuaţia
transparenţă = putere în felul următor:
cineva care cunoaşte mai multe lucruri despre tine decât
cunoşti tu despre el este mai îmbibat de mitologia
ta decât eşti tu de a lui. Cu alte cuvinte, imposiblitatea
unor discursuri şi lecturi neutre coroborate cu faptul că
orice avans pe tărâmul gnoseologic rezonează
în cel ontologic, impun următoarea situaţie:
cunoscând din tine, spaţiul tău privat se
retrage ca un val şi devine spaţiu public prin care
eu ma mişc îmbibat de aura fostului tău spaţiu
privat acum devenit public prin transferul către o altă
conştiinţă. De exemplu, un prieten bun are
un superb îngust spaţiu privat faţă
de tine şi asta îi conferă o libertate benefică.
Asumată drept valoare, această libertate este fragilă
ca orice virtute (căci îl expune în vulnerabilitatea
sa) şi în acelaşi timp puternică,
căci îi radiază mitologia sa, aura proprie.
În cazul v.i.p-urilor situaţia este relativ asemănătoare:
cu cât cunoaştem mai multe despre ele, cu atât
mitologia lor (bună/rea) este mai mediatizată, în
schimb rigorile spaţiului publicul cere drept compensaţie
o anumită libertate anomică a sferei private. În
comunităţile virtuale se observă acelaşi
gen de hermeneutică orientativă ce caută
să spargă zidul opacităţii chipului
celorlalţi. Banalul 'asl pls' se înscrie într-un
registru mitic de tipul "spune-mi din ce trib eşti ca
să ştiu ce chip să-ţi acord"
(cu precizarea că faptul că cineva face parte dintr-un
trib era mai relevant decât faptul că cineva s-a născut
în Moineşti, are 24 de ani şi sexul masculin).
Internetul oferă unul din cele mai fascinante jocuri de opacitate/transparenţă
în care vocaţia omului de magician al discursului
se simte în largul ei. Oamenii, canalele de IRC, site-urile
au succes în virtutea mitologiei proprii (în unele
cazuri, mitologia poate fi subsumată termenului 'brand'), în
virtutea dozării gradului de transparenţă
către un Celălalt.
Să presupunem că unul din prietenii noştri
visează să ajungă scriitor, iar cu timpul
îi câştigaţi încrederea
şi vă mărturiseşte visul său,
vă oferă chiar şi unele texte spre lectură,
apoi le va mărturisi şi celorlalţi prieteni
apropiaţi pasiunea sa. În acest caz o parte a spaţiului
său intim a ieşit la suprafaţa mediului public,
o poveste de-a sa ce-şi poartă mitologia proprie a
fost difuzată în minţile noastre, o parte
din cenzura sferei private a fost eliberată, iar visul său
comunicat a semnificat un impuls propriu, a născut un gest
de transparenţă şi curaj ce câştigă
capital social în ochii prietenilor. Este un pas înainte,
este curajul reconfigurării hărţii mentale
pe care era privit de către ceilalţi, este îndrăzneala
unui risc de rebrandizare de percepţie socială, este
eficientizarea unor energii până atunci latente, este
o cruciadă a mitologiei proprii. Dintr-un secret, visul său
a devenit bun public între prietenii săi eliberând
o tensiune psihică ce era necesară păstrării
unui secret. Este binecunoscut rolul destabilizator al secretului ce
are drept consecinţă îndepărtarea
de ceilalţi, sentimente de culpabilitate etc (desigur, în
jurul unui secret se poate dezvolta o identitate, însă
una periferică).
Recapitulând obţinem următoarea înlănţuire:
străinul, opacitatea, secretul şi destabilizarea.
Se poate argumenta că nu există transparenţă
totală şi ca oricine îşi are secretele
sale (uneori o doză de mister nu strică). Aceste lucruri
sunt evidente, însă este mult mai misterioasă
încercarea transparenţei la fel cum hierofaniile se
revelează prin ocultare, la fel cum există o ascundere
în orice revelaţie, la fel cum orice exteriorizare
crează un val interior ce nu e cuprins în ea, ci probabil
în viitoarea exteriorizare care la rândul ei... şi
tot aşa. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă
simplu fapt că nu există comunicare fără
rest, că nu există cunoaştere exhaustivă
a Celuilalt, iar acest rest, această ne-exhaustivitate constituie
piatra de temelie a spaţiului nostru privat. Dacă
în societăţile tradiţionale, spaţiul
privat era integrat riturilor şi ritualurilor comunitare (e
un anacronism folosit din raţiuni retorice), în perioada
modernă spaţiul privat este neintegrat, necartografiat,
necosmizat, nu mai este asumat religios şi astfel devine angoasant.
Acest no man's land a devenit ţinta predilectă a mecanismelor
interpretative pe bază de suspiciune: dacă riturile
sociale îşi au efect doar în spaţiul
public, e de presupus că în sfera sa privată
omul poate fi altfel decât în societate, altfel în
sens depreciativ (în genul lui "cine ştie ce
face el acasă la el?"). Lipsa unei instanţe morale
superioare oferă libertatea ca spaţiul intim să
devină jungla pulsiunilor noastre cele mai grosiere. De asemenea,
acest no man's land atrage orientarea devalorizatoare din direcţii
extrem de antagonice: sfera laică şi religioasă
a lumii sociale. Fenomenul de demonizare a spaţiului intim
este întâlnit şi în atitudinea clericilor
şi în cea a laicilor. Însă acest
lucru nu este cea mai stranie trăsătură a
acestei situaţii, ci faptul că demonizarea privatului
este un proces legitim din punct de vedere ontologic: caracteristica
monadică a privatului (comunicare slabă cu reţeaua
de simboluri a sferei publice în care are loc comunicarea cu
ceilalţi) frustrează, bruschează o intuiţie
religioasă străveche ce vorbeşte despre interdependenţa
oricărui lucru sau proces din acest univers. De exemplu, când
vii la serviciu îţi laşi problemele acasă,
cu alte cuvinte nu permiţi ca sfera privată să
interfereze cu legile domeniului public. Pe când spaţiul
intim crează iluzia că eşti singur, că
ai dreptul la ceva numai al tău, că te poţi
opune tendinţei către transparenţă
care există în orice sistem complex (orice sistem,
pentru a supravieţui, necesită mecanisme de interacţionare
informală cu mediu extrem de bine puse la punct), spaţiul
public îi conferă legitimitatea ce reiese din orice
contact public cu Celălalt.
Legitimizarea (şi în acelaşi timp demonizarea)
spaţiului privat în epoca modernă este în
strânsă legătură cu periferizarea
sensurilor simbolurilor. De vreme ce simbolurile sunt asumate formal
(codurile te pot inşela, te pot dezorienta, destabiliza), sfera
privată traduce o neputinţă de transparenţă
ce există înainte prin jocul clar de simboluri. Un
exemplu de minimizare a unor sensuri tari îl constituie psihanaliza
care anchetează în josul faptului decât în
susul său, în loc să caute un dincolo spre
care trimit evenimentele, semnele, se investighează un dincoace
îmbibat de mobiluri, interese, pulsiuni (un exemplu de astfel
de gen de hermeneutică îl constituie punctul de vedere
conform căruia religia iudaică ar fi fost rezultatul
expresiei dorinţei de dominare a unei pături sociale).
O expresie a valorizării periferizante a prezenţei
Celuilalt le constituie versurile unei melodii ("Man next door")
a formaţiei Massive Attack. Este povestea unui om ce se mută
tot timpul din cauza vecinului valorizat ca Străin care îi
bruiază permanent liniştea prin zgomotul alterităţii
sale, iar acest om îşi ia familia (spaţiul
lumii sale, centrul său simbolic) şi se mută
(we'll find a quiet place). Mereu nomad, mereu împins de Celălalt
semnificat ca un 'homo homini lupus' (un infern) trăsăturile
alienante ale lumii sale devin evidente: în primul rând
Celălalt este îndepărtat prin filtrul suspiciunii
noastre (de vreme ce Celălalt este, prin excelenţă
un Străin, el poate lua orice chip din registrul de jos al
umanului; el poate fi un agresor, un criminal, un violator etc.; e vorba
de acelaşi mecanism care are loc când o simplă
privire a unui bărbat este semnificată de femei ca
o hărţuire sexuală), şi în
al doilea rând prin inventarea spaţiului nostru privat
ca un mecanism de selecţie a vecinătăţii
noastre, spaţiu privat ce ne-ar apăra de agresivitatea
structurală a Celuilalt, de interesele lui, de anomia intimităţii
lui. Rezultatul este unul alarmant: ghetoizarea familiei mele prin paranoia
socială cu care îmi protejez spaţiul meu
intim.
Faţă de comunitate tot ce este intim este în
acelaşi timp un secret, adică un element de distanţă,
un element ce stabileşte un hotar de vulnerabilitate. Avem
cu toţii senzaţia că deschizându-ne
poarta privatului ne expunem în vulnerabilitatea noastră,
de exemplu, rezistenţele în faţa unei mărturisiri
se izbesc de o sinuoasă reţea a relaţiilor
sociale şi sunt puternic motivate logistic: o confesiune, o
destăinuire obligă, înlănţuie,
responsabilizează, şantajează, sparge crusta
iniţială a statutului unei relaţii deja stabilizate
între două persoane (lumea celor două nu
va mai arăta niciodată la fel după mărturisire).
Astfel se instituie două registre etice după care
ne ghidăm în cele doua spaţii: decenţa
este privată, morala este publică. Nevoia acestor
două registre frizează patologicul unui stil de cultură
ce a debutat o dată cu epoca modernă. Un exemplu în
acest sens a fost oferit de Francis Fukuyama. În comunităţile
tradiţionale în plin derapaj în faţa
unor provocări din ce în ce mai secularizante, gradul
de încredere în ceilalţi este extrem de scăzut,
limita acestei încrederi setându-se, oprindu-se la
cercul familiei. Printre zonele menţionate au fost sudul Italiei,
China, America de Sud, Orientul Mijlociu. A fi omenos în cercul
familiei (a fi un tată sensibil si în acelasi timp
un mafiot, membru al unei tirate sau organizaţii fundamentaliste)
şi expeditiv cu Străinii (care pot lua orice chip)
este expresia opacităţii prin care Celălalt
este filtrat, la urma urmei, este consecinţa unei dezorientări:
harta simbolică prin care Celălalt era apropiat s-a
pierdut şi cu aceasta o doză de umanitate ne este
încă inaccesibilă. Cea mai gravă
prejudecată a acestei viziuni este reglarea spaţiului
dintre oameni în tipare războinice, specific junglei
şi mecansimelor de supravieţuire. Însa nu
suntem nici lupi, nici hiene, nici infern pentru ceilalţi.
Omul este singura fiinţă ce-şi trădează
instinctul conservării şi, de asemenea, suntem extrem
de capabili să ne trădăm interesele stabilite.
Consecinţa acestei prejudecăţi culturale
este existenţa unui spaţiu privat extrem de incoerent,
ce nu este reglat de hărţi simbolice şi care
ne face să ne simţim slabi şi nelegitimi,
iar pătrunderea cuiva în acest spaţiu ne
dezvăluie în fragilitatea noastră şi
de aici rezultă reacţiile defensive ('te rog nu-mi
viola intimitatea' înseamnă refuzul de a primi pe
cineva în casa noastră pe motiv că este întotdeauna
mizerie). În schimb, în spaţiul public există
cât de cât nişte reţele de coerenţă
în care suntem integraţi: acolo sunt student, acolo
sunt angajat, acolo sunt fratele cuiva, iubitul altcuiva etc. Măşti
şi imagini. Spaţiul nostru intim rămâne
un teren încă necultivat, ne-cosmizat, un spaţiu
marginal necartografiat cultural decât extrem de difuz. Fie
că vrem sau nu vrem să recunoaştem, interacţiunea
cu Celălalt ne cosmizează, ne ordonează,
ne obligă (ne responsabilizează) să căpătăm
o identitate, o mască (masca nu este atât de demonizabilă
pe cât se crede). Masca este consecinţă directă
a faptului că nu ne putem înfăţişa
fără rest în faţa Celuilalt. Desigur,
putem purta măşti şi faţă
de noi înşine în scop terapeutic; masca crează
o identitate ce se bazează pe nişte repere ce ne ţin
la distanţă de neantul propriu.
Desacralizarea relaţiei cu Celălalt este în
strânsă legătură cu dezvrăjirea
lumii, proces ireversibil în mod categoric. Nu mai există
cale de întoarcere, la fel cum nu te poţi întoarce
niciodată pe acelaşi drum, la fel cum întorcându-te
la origini, le gaseşti schimbate. Valul dezvrăjirii
nu poate fi derulat înapoi, iar aceasta semnifică
faptul că experienţa modernităţii
nu poate fi abstrasă. Amurgul unui stil masculin de cultura
(cel tradiţional şi modern) înseamnă
zorii unui proces de feminizare spirituală în care
ne situăm acum. În debutul acestui trend prevalează
încrederea, naivitatea, disponibilitatea şi emotivitatea
în detrimentul valorilor falice clasice: agresivitatea, suspiciunea,
prudenţa. Era informatică este de factură
feminină şi anunţă destabilizarea
unei sfere private asumate rigid şi incoerent (adevăraţii
eroi au o sferă privată extrem de subţire,
cu alte cuvinte doar puţin din lumea lor nu este valorificat,
eficientizat social), o mai mare sensibilitate faţă
de probleme ecologice, acţiunile umanitare şi, ceea
ce este mai important, o mai mare sinceritate faţă
de noi înşine: am devenit prea puternici ca să
ne mai ascundem slăbiciunile.
Finita comedia
Onu Mădălin
Astâzi, mai mult ca oricând natura şi-a arătat
latura muzicală. De la primele raze roşiatice, energice,
de o vitalitate ingenuă, ce rezonau într-un allegretto
cântat de flaut, a trecut, ad libitum, la un adagio asistat
solemn de câţiva stejari ramaşi nemişcaţi
în faţa vântului candid de primăvară,
şi a terminat cu un imn victorios cântat de viori
şi talgere ce reflectau lumina apusului.
Simbolul perfect valabil al prezentului: clişeele muzicale
(Oda bucuriei scârţâită de un telefon
celular, Messiah cântată în desene aminate
etc.). De aceea ieşirea din timp pare un lucru imposibil. Dacă
nu poţi sesiza ceva ce depăşeşte
simţurile, atunci există o problemă, dacă
nu poţi închipui ceva care depăşeşte
în mod total felul de a fi a contemporanului, dar care a existat,
atunci nu mai avem de-a face cu o problemă, ci cu o tragedie
a omenirii. Haendel ieşit din temporalitate atunci când
compunea Messiah sau Beethoven înconjurat de cele 9 simfonii,
în căutarea concordanţei dintre conţinut
şi formă, au devenit cu timpul lucruri neplauzibile.
Platitudine spirituală, mediocritate şi reducerea
unei lumi complexe doar la câteva secvenţe fade; iată
cu ce ne-am ales în ultima perioada. Ca un simplu joc al imaginaţiei:
cum ar arăta un Ev Mediu, din care Mefisto, într-un
acces de isterie, ar extrage misticismul şi ar arunca în
loc câteva calculatoare şi vreo doi-trei specialişti
economico-socio-politico dornici de dezvoltare multilaterală?
Răspunsul, dealtfel, nu este deloc complicat, însă,
surprinzător, nu ţine de imaginatio vera, ci chiar
de realitatea istorica. "Să rămânem
mai bine la problema istoriei [...].L-am întâlnit
din nou pe învăţător. Am aflat cum
şi-a îngropat biblioteca..."
"- Le-am ascuns! Le-am îngropat! Nu mai dau bolşevicii
peste ele chiar dacă le-ar căuta o mie de ani!"
"- ...Si-a îngropat-o într-un fel de hrubă,
în biserica din cimitir. Întocmai ca pe timpul navălirilor
barbare. Aşa cum îşi îngropau stramoşii
noştri recoltele când năvăleau barbarii..."
Desigur, comparaţia făcuta de Biriş (personaj
din "Noaptea de sânziene" a lui Mircea Eliade, mort
în cele din urmă în închisoarea
comunistă) dintre încercarea învăţătorului
de a-şi salva colecţia de cărţi
şi încercările "stramoşilor"
de a-şi salva recoltele este una optimistă. Dacă
după trecerea barbarilor "stramoşii" puteau
să-şi recapete proviziile, lucrurile nu au stat întocmai
în cazul cărţilor.Şi nu neaparat
pentru că invazia bolşevică a durat aproape
50 de ani. Dar dacă ar fi trebuit ca cineva sa le dezgroape
când primejdia a trecut, acel cineva a fost, mai mult sau mai
puţin, abrutizat, sau, mai bine spus, îndoctrinat.
Aşadar ideea de a înainta, de a străbate
timpul prin regres a devenit dintr-o dată perfect plauzibilă,
ba chiar foarte practică pentru unii. Însă
nu a fost fructificată de o identitate metafizica infatuată,
ci de Soviete. S-a gândit că, într-o zi ar
putea fi el însuşi un fel de Mefistofel crispat, îmbibat
până la refuz cu vodka., aşa că
a decis să-l trecă pe adevăratul sau model
în desuetudine. L-a căutat un pic, prin câteva
ţări, nu prea l-a găsit, deci, l-a declarat
pierdut şi i-a luat locul. Ba i-a mai distrus si faima.Şi,
ca nu cumva, cineva, să-l zărească ascuns
în penumbră, i-a confiscat toate însuşirile
metafizice. Lui, şi altor câţiva care se
încumetau sa şi le asume. Pragmatic şi dezinvolt,
Soviete i-a aruncat furca mistica pe undeva printr-o închisoare,
şi a înlocuit-o cu ... o seceră (o mai scotea
totuşi din când în când în
faţa anchetatorilor să afle ce a căutat prin
străinate)
Punând problema în termeni seriosi, avem de-a face
cu un aspect foarte tragic. Obnubilat de noul sistem, omul nu mai ştia
spre ce direcţie se îndreaptă. Progresismul
comunist a reuşit să mascheze atât de bine
regresul încat decăderea a devenit inevitabilă.
"Mă întrebam cum a ghicit el [învăţătorul]
că noi, românii, suntem pe cale de a ne reîntoarce
în Evul Mediu?". Într-un oarecare aspect învăţăorul
s-a înşelat. Aspectul formal, ce-i drept, este intocmai
Evul Mediu. Însă un Ev Mediu fără
spirit, un Ev Mediu aflat în imposibilitatea dezvoltării.
Mentalitatea indusă artificial omului de rând făcând
imposibil acest lucru. Mentalitate predilectă pentru uitare
şi pentru acceptarea fără discernământ
a oricărei informaţii. Iar, din păcate, planul
a reuşit şi ne-am trezit ieşiţi
din comunism, într-un spaţiu bizar, fără
castele, fără misticism şi fără
idealuri.
...Dar Mefisto nu murise.
A apărut imediat ce Soviete săturat de Kazacioc a
plecat la culcare. A intrat plin de sine în ţara din
care, cu cateva secole în urmă furase până
şi Renaşterea, şi a aruncat la întâmplare
câte-o fărâma de libertate, câte-un
laptop, câte-o jucărie furată de la chinezi,
câte-o maşina abandonată de straini, câte-o
domnişoara fără fustă, câte-un
inspector economic, până ce unii au zis că
sunt "europeni". (învăţase ceva
de la Soviete - "nu lăsa pe nimeni să fie lucid!";
avea cumulată şi experienţa Romei antice
"dă-i pâine şi circ!"). A crezut
el că aşa o să-şi recapete locul
cuvenit (să i se ştie de frică, să
mai câştige câte un suflet)...
Lemurii şi îngerii nu au aparut, dar Mefisto nu era
mulţumit de victorie. Oamenii, cum apărea o emisiune
"interesantă", cum mai ieşea unul preşedinte,
cum se mai întâmpla ceva fără importanţa
urlau inconştienţi şi nevrozaţi
"Rămâi!". Mai mult de-atât nu puteau...(doar
nu au avut Renaştere şi nici nu se îndreaptau
sprea ea).
***
Dacă ar fi să enumerăm tot ce am uita, tot
ce am dat cu o usurinta deplorabila la o parte, pana şi vidul
din sufletele noastre s-ar cutremura cu atâta putere încât
atunci când am deschide ochii, am intra într-o stare
de anxietate acută, dematerializantă. Am privi în
jur şi am avea revelaţia că trăim
într-un fel de coridor întunecat, cu pereţi
diformi, monocolori, prin care alergăm fără
şă ştim bine motivul. Apoi am ridica privirea
din pământ, dar multitudinea cromatică, sonoră,
naturală nu ne-ar putea face altceva decât să
anunţe evaneşcenţa spiritului, sensibilitaţii
şi în cele din urmă a propriei personalitaţi.
Sau poate doar ne-ar readuce la starea iniţială, la
certitudinea sinistră că tot ceea ce nu se vede, tot
ceea ce nu are o demonstraţie sau un efect imediat nu există.
"Lumea modernă a fost atinsă până
la blestem de seducţia lucrurilor finite" spunea Cioran
in "Lacrimi şi sfinţi". Seductie-bestem:
iată dar o secvenţa care ar trebui să zdruncine
până şi paradoxala noastră letargie
activă... Au fost seduşi fără nici
un dubiu şi cei care acum tânjesc după un
moment de linişte, şi cei care încearcă
necontenit sa-şi amelioreze starea de nevroza şi seduse
fost-au şi acele suflete a caror singura trasătură
este platitudinea. Întâi s-au depărtat de
natură, de propriile sentimente, de tot ce nu înţelegeau,
iar acum trăiesc doar cu o nostalgie, pe care nu ştiu
cum să o suprime, fiind conştienţi de imposibilitatea
întoarcerii. Atât de obsedat de propriul coridor,
căutatea ieşirii a devenit ceva accidental.
Horia Dulvac - "Discursuri şi părţi"
Onu Mădălin
Influenţat de diferiţi factori ai noului tip de societate,
discursul a suferit o serie de schimbări atât în
modul în care este construit cât şi în
ceea ce priveşte scopului vizat. Dintr-o unealtă a
comunicării, folosită pentru a transmite informaţii
unui public, a ajuns un mijloc util diferitelor avantaje personale,
sau un instrument vizând direcţionarea forţată
a maselor spre concluzii false. Drep dovadă că ultimul
tip de discurs, din ce în ce mai prezent în spaţiul
public, este discursul golit de conţinut, adoptat doar pentru
a conferi unei persone prezenţa cât mai îndelugată
în faţa pseudoauditorilor. În realitate,
tot un fel de manipulare. Din moment ce argumentele raţionale,
pe lângă faptul că sunt greu de produs (imposibile
în cele mai multe cazuri) mai şi plictisesc..., manipularea
a devenit perfect rentabilă.
Ceea ce încearcă Horia Dulvac prin seria de eseuri
prezente în cartea de faţă, este o viziune
amplă asupra naturii discursului şi parţilor
inerente. Ideea de bază este că, odată cu
alungarea omului din Paradis, s-a produs o dezordine ce a făcut
posibilă existenţa părţilor şi
implicit a discursului. O dezordine benefică, de altfel, pentru
că înlătură monotonia. Paradisul
fiind în imposibilitatea de a genera discursul (discursul originar
ar fi trebuit să descrie ordinea perfectă, deci nu
ar putea fi articulat decât în termeni de existenţă
şi nu în vorbire propriuzisă), discursul
posibil în act are rolul de a asigura comunicarea, şi
deci reducerea dezordinei. Discutabilă însa este atât
ideea de monotonie care ar putea surveni în momentul când
comunicarea ar fi excesivă, cât şi modul
de a vedea lumea ca pe o reţea, un fel de model cibernetic.
Într-adevăr "Slăbiciunea discursului
este dată de slabiciunile sale înăscute:
ca orice putere nu a survenit pe un teren gol, ci a schimbat şi
el odată pe altcineva, poartă în sine scenariul
înlocuirii". Problema apare însă atunci
când aceste schimbări formează un sistem
rigid, mecanic. Viziune care mă înspăimântă
mai mult decât hedonismul, care ţine totuşi
de natura umană (asta dacă nu se generalizează).
Pe de altă parte, în raport cu "fericirirea personală",
Horia Dulvac analizează, cu luciditate, "Paradisul Terestru".
Fiind aplicată spaţiului public, dorinţa
de fericire substanţializează paradisul utopic, în
fapt, imposibil de consolidat. Mai mult, privinte în ansamblu,
utopiile au fost transformate în false idealuri, ce au conduse
la catastrofă. Cât priveşte societatea democratică,
ea însăşi este frustrată de asigurarea
fericirii. "Handicapurile ei sunt legate de excesul de tehnologie,
de sisteme care aduc în planul existenţelor individuale
o performantă abilitate de satisfacere a plăcerii,
având drept consecinţă insuficienţa
reflecţiei." Slăbiciune preluată chiar
de la sistemele totalitate.
"Aşa cum, dincolo de iluzoria concordie a părţilor
unei gradini (...) se desfăşoară un razboi
pe viaţă şi pe moarte, o tensionată
decimare a speciilor, tot aşa, în spatele cortinei
estetice a discursului se află cruzimea competiţiei,
a bătăliei dintre embleme şi forme".
Instaurarea şi decăderea ideologiilor, reducerea idealurilor
societaţii, metamorfozele cognitive, etc. sunt puternic influenţate
de discus (împreuna cu elementele caracteristici). Pe de-o
parte manipularea (prin deformare, prin propagandă, prin diferite
mesaje atent construite), pe de altă parte efectele problematice
ale acestuia reusesc de multe ori să contureze o imagine regretabila
a societaţii sau să definitiveze, în mod
iraţional, trasături ale alterităţii.
A convinge, ţine, după cum spune Philippe Breton în
cartea "La parolle manipulée" ori de manipulare ori
de valabilitatea argumentelor. Important este ca fiecare persoana să-şi
aleagă, ea însăşi, în ce
mod acceptă sa primească mesajul.
Sau, idealul: discursul construit pe model etic.
Fenomenalizarea transcendenţei sensului în analitica
existenţială heideggeriană
Sorin Marica
În analitica existenţială heideggeriană
găsim o dublă imposibilitate de circumscriere definitivă
atât a sensului cât şi a fenomenului. Aceasta
ia naştere ca încercare de ieşire din ampla
uitare a fiinţei pe care, din punctul de vedere al lui Heidegger,
a dovedit-o întreaga istorie a filozofiei. Cele două
feţe interdependente ale comerţului comprehensiunii
cu propriile sale posibilităţi (sau proiecte) şi
cu propriile anticipări, adică faţa sensului
şi cea a fenomenalităţii, au ambele un caracter
esenţial nedefinitivabil. Sensul, delimitat între
cele două limite ale sale, ca sens hermeneutic şi
ca sens enunţiativ, între care se desfăşoară
un constant du-te vino al explicitării, îşi
relevă propria fragilitate şi inconstanţă
prin presupunerea unei marje de joc, ea înseşi ne-înţeleasă.
Similar, fenomenele heideggeriene, presupun deja un ecart important
faţă de fenomenologia husserliană, printr-o
primordialitate a ascunderii, acoperirii, sensului lor autentic (deci
ontologic). Interdependenţa dintre sens şi fenomen
este reliefată prin o constantă interogare, pe de-o
parte, a sensului autentic al fenomenelor (care se manifestă
după cum vom vedea ca auto-manifestare şi ca logos),
iar, pe de altă parte, a fenomenului sensului, enunţului
ş.a.m.d. Cu toate acestea trebuie să acceptăm
această non-definitivabilitate (a sensului şi a fenomenului)
ca fiind o transcendenţă "tare"? Nu ne spune
chiar Husserl că transcendenţa oricărui obiect
perspectivat este constituită (vezi construită) tocmai
prin faptul perspectivării lui şi prin însumarea
adumbririlor care-i dau sensul obiectual, deci fiinţa lui,
pentru noi? Voi încerca în continuare să
arăt că deschiderea şi instabilitatea, atât
a fenomenului sensului cât şi a sensului fenomenului,
pe care analitica existenţială ni le prezintă,
dau seama tocmai de o altfel de transcendenţă tare.
Putem afirma, aproape fără nici o îndoială,
că "Sein und Zeit" nu este altceva decât
interogarea şi astfel punerea la lucru a însăşi
uitării fiinţei. Chiar şi pornirea de la
experienţa onticului, de la diverşii existenţiali
ai cotidianităţii, unificaţi într-un
prim moment de grija şi ipseitatea Dasein-ului, ne atestă
această afirmaţie. Necesitatea punerii în
mişcare tocmai a manifestării ascunderii fiinţei,
ca uitare a ei, pe care pentru a o putea uita trebuie să o
fi ştiut cândva şi să o fi asumat
implicit ca reţetă a propriei existenţe,
este dată tocmai de posibilitatea dezvăluirii fiinţei
printr-o interogare a vălului ontic care-o acoperă.
Aşadar chiar şi în uitarea fiinţei
se manifestă o transcendenţă în
sensul tare al cuvântului, ea nefiind efectul unor "erori"
sau "neglijenţe" umane (sau ale "umanităţii"),
ci este tocmai destinul gândirii occidentale ca eveniment propriu
fiinţei. Fiinţa însăşi
se re-ţine pe sine la sine, se învăluie tocmai
în propria sa dezvăluire, se ascunde prin însăşi
manifestarea ei şi se retrage chiar în momentul comunicării
ei. Aşadar, dacă uitarea fiinţei este specifică
destinului gândirii occidentale, ocultarea acesteia dă
seama tocmai de condiţia umană, de întâlnirea
dintre om şi fiinţă. Depăşirea
aceste ocultări este sarcina, imposibilă a fi realizată
definitiv, pe care şi-o asumă filosofia heideggeriană.
Imposibilitatea acestei sarcini autentic ontologice a dezocultării
fiinţei este accentuată tocmai de contrastul dintre
siguranţa şi familiaritatea specifică fiindurilor,
şi non-familiaritatea sau chiar angoasarea impusă
de asumarea propriei morţi pe calea înspre fiinţă.
Fenomenalizarea sensului
Enunţul, a cărui privilegiere creată de către
Aristotel şi canonizată de Sf. Toma în expresia
"veritas est adaequatio intellectus et rei", este, din punctul
de vedere al lui Heidegger, doar termenul final, destinat comunicării
celorlalţi, al unei mişcări constante existente
între ceea ce este înţeles şi punerea
în evidenţă enunţiativă
(deci determinantă comunicativ) a acestuia. Conform unei lungi
tradiţii filosofice enunţul se limitează
la respectarea ortodoxiei sintactice judicative care i-ar oferi validitatea.
Însă, Heidegger consideră enunţul
a fi doar un punct final al unui proces de articulare care porneşte
de la fiindurile disponibile (sau ustensilele), interpretate ca semne.
Aşadar, în spatele validităţii predicative
există un sens mai profund al fiindurilor care le oferă
o validitate existenţială ca ustensilitate. Enunţarea
predicativă, chiar dacă este comunicabilă
într-un grad mai mare (sau tocmai de aceea), ocultează
tocmai acest caracter de disponibilitate primordial existenţial.
Pentru că punerea în evidenţă specifică
enunţului, chiar dacă face vizibil fiindul pornind
de la el însuşi, e doar traducerea lui în
logos-ul apofantic, judicativ. Sensul hermeneutic (heremeneutische Als)
ca structură a explicitării este nivelat în
enunţ fiind transformat în sens subzistent, judicativ
(apophantische Als). Logos-ul judecăţii se exprimă
aşadar ca fiind teoretic vizând însă
clarificarea unui fiind disponibil pe care-l exprimă (vizându-l
în sine şi nu prin intermediul reprezentării
sale). Rezultă astfel o dedublare între rezultatul
explicitării, adică enunţul, şi
ceea ce a fost încercat a fi explicitat. Această dedublare
face din enunţ (Aussage) o simplă specializare particulară
a explicitării care pune în evidenţă
comunicând un sens existenţial despre fiindul disponibil
ex-primat, sens care debordează prin aceasta cadrele strâmte
ale contextului. Acest sens contextual, ca adevăr interior
enunţului, presupune prin urmare un tip de limbaj purificat
care adună doar proprietăţile obiective ale
fiindului disponibil descoperit de circumspecţie şi
astfel nu are nimic de-a face cu comprehensiunea pe care existenţa
cotidiană ni-o impune. Enunţul este astfel derivat
din explicitare deoarece pierde maniera ei interesată de a
vedea. Trecerea de la sensul hermeneutic al explicitării la
cel apofantic (pur - al logicii) nu se face însă brusc,
ci gradual, existând între ele multe grade intermediare
în funcţie de tipul de obiectivitate judicativă
în care se îngustează explicitarea prin enunţarea
sa.
Împingerea adevărului enunţiativ pe un plan
secund ("abkünfig") este simultană cu privilegierea
structurii unei co-originarităţi ontologice a existenţialilor
comprehensiunii, afecţiunii şi discursului existenţial
(Rede). Astfel, în analitica existenţială,
locul prim al articulării sensului nu este limbajul (Sprache),
ci, orice atitudine şi comportament care au valoare de explicitare,
adică orice fenomenalizare a discursului existenţial
(Rede). Chiar dacă Heidegger păstrează ideea
unei centralităţi a enunţului, el o restrânge
însă doar la palierul ontic, în care enunţarea
este singurul mod prin care instrumentalitatea ustensilelor poate devenii
comprehensibilă şi comunicabilă. Astfel orice
enunţ este doar o urmă ca actualizare limitată
şi tradusă a unei singure explicitări din
multitudinea de explicitări posibile. Palierul ontologic, în
analitica existenţială, nu este de fapt decât
o interogare orientată în scopul depăşirii
uitării fiinţei, depăşire parţial
realizabilă prin naşterea unor posibilităţi
comprehensive autentice, ca structuri existenţiale (sau ca
maniere de-a fi ale Dasein-ului). Aşa cum am afirmat mai devreme,
structurile existenţiale ale comprehensiunii, afectivităţii
şi ale discursului existenţial, capătă
în analitica existenţială un statut ontologic
privilegiat. Co-originaritatea lor este explicitabilă prin
reversibilitatea dintre comprehensiune şi afectivitate, şi
prin "spaţiul", "locul", care unifică
această reversibilitate şi care îi este astfel
condiţie de posibilitate, adică discursul existenţial.
Acest spaţiu, această marjă de joc facticială,
este însă doar una dintre dimensiunile gândirii
Dasein-ului care se caracterizează printr-o indeterminabilitate
funciară.
O altă direcţie "deschisă" şi
instabilă a comprehensiunii este aceea a auto-devansării
Dasein-ului înspre posibilităţile, proiectele,
sale. Însă posibilităţile nu sunt
aici înţelese nici în sensul filosofiei moderne,
ca fiind opuse noţiunii de "necesar" sub forma unui
ireal încă ne-realizat şi inferior astfel
faţă de realitatea şi efectivitatea unei
"fiinţe necesare", şi nici în termenii
logicii modale unde ceea ce este posibil e tocmai ceea ce încă
nu este efectiv şi nici întotdeauna necesar. Din contră,
Heidegger face din posibilităţi cele mai pozitive
şi mai originare determinaţii ontice ale Dasein-ului.
Prin urmare, auto-comprehensiunea pe care Dasein-ul o poate atinge este
în aceeaşi măsură deja impregnată
de noi deschideri comprehensive nebănuite pe cât este
de situată afectiv într-o anumită circumstanţă.
Abia ulterior momentului originar de naştere a sensului pentru
Dasein, acest cuplu afectiv - comprehensiv de semnificare a unei situaţii,
poate fi re-semnificat, re-instituit, privit retro-spectiv, şi
astfel introdus într-o înlănţuire
de enunţuri care-l interpretează ca un fiind subzistent.
În acest sens, comprehensiunea primară, are caracteristicile
unei competenţe de alegere a Dasein-ului dintre propriile sale
posibilităţi. Aşa cum am văzut,
aceste posibilităţi, nici nu-i impun Dasein-ului o
serie de "opţiuni" implacabile care ar da seama de
un "factum" brut al "realităţii"
(care ar trebuii de aceea privită ca "lume exterioară"),
dar nici nu-l rup de orice constrângeri factuale (caz în
care realitatea Dasein-ului s-ar reduce la un "solipsism existenţial").
În realitate, Dasein-ul este, prin cuplul afectivitate - comprehensiune,
sortit a-şi delimita alegerile în marja strâmtă
limitată pe de o parte de propria factualitate şi
de propria facticitate, şi, pe de altă parte, de anticipările
comprehensiunii (sau pre-structura comprehensiunii) şi proiectivitatea
auto-devansării. Această competenţă
a alegerii între propriile posibilităţi,
nu este rezultatul unor meditaţii, a unor introspecţii
teoretizante, ci este în primul rând tocmai o capacitate
de adaptare rezultată din desfăşurarea cotidiană
a vieţii, iar în al doilea rând, este gândirea
ca interogare constantă şi neterminabilă
a fiinţei. Marja de joc necesară alegerii de către
Dasein dintre propriile proiecte, este extinsă de către,
şi prin, fiecare proiect asumat. Asta deoarece fiecare proiect
al Dasein-ului are nevoie el-însuşi de o anumită
libertate pentru a se realiza pe sine, adică de o eliberare
a unui "loc", a unui "spaţiu", specifice,
de desfăşurare proiectivă. Astfel, în
ciuda faptului că nu mai este acceptabil idealul cartezian,
prin care posibilităţile Dasein-ului iar fi prezente
acestuia într-o "conştiinţă"
clară şi distinctă, Dasein-ul se înţelege
totuşi pe sine pornind tocmai de la posibilităţile
sale, deja proiectate şi care aşteaptă a
fi clarificate. Este evident că această sarcină
a comprehensiunii, asumată explicit sau desfăşurată
implicit, este prin ea însăşi una ne-definitivabilă
decât ca moarte.
Comprehensiunea este prin urmare cea care face posibil reculul prin
care Dasein-ul poate, pe de o parte, să-şi impună
diferite sarcini inautentice (ca efecte ale reactivităţii
sale cotidiene faţă de ancorarea sa îngrijorată
în lume) sau, pe de altă parte, să accepte
să i se impună şi propună (vom vedea
cum şi de ce) sarcini autentice. În acest sens proiectarea
comprehensivă înspre propriile posibilităţi
mai mult îi este dată Dasein-ului decât şi-o
dă el însuşi. Existenţa comprehensiunii
umane este astfel una a unei constante clarificări, explicitări,
a rezistenţei pe care "nelămuririle" de
zi cu zi ne-o impun. Însă prin nelămuriri
nu înţelegem rezistenţa problematică
a "lucrurilor" ci rezistenţa unei perpetue transcendenţe
parţiale a sensului căutat a fi lămurit.
Această muncă de auto-lămurire, de explicitare,
prospectează întotdeauna propriile posibilităţi
deja proiectate în comprehensiune. Aici apare o caracteristică
de nedepăşit a raportului dintre om şi fiinţă,
posibilităţile deja proiectate comprehensiv fiind
întotdeauna înrădăcinate prin trimiterile
semnificabilităţii în comprehensiunea cotidiană,
deci inautentică ontologic, a lumii ca lume ambiantă
(Umwelt). Sesizăm astfel în cazul proiectelor autentice,
cum ar fi comprehensiunea fiinţei (Seinsverständtnis),
o transcendenţă a proiectului fiinţei care
pe măsură ce i se dezvăluie Dasein-ului i
se şi retrage. Asta deoarece comprehensiunea fiinţei
poate să-i apară acestuia doar pornind de la fiinţa-sa-într-o-lume
care conţine simultan şi o înţelegere
cotidiană a alterităţii.
Aşa cum am văzut, una dintre cele două deschideri
ale "spaţiului" comprehensiunii are ca extreme situarea
afectivă (sau fiinţa aruncată) şi
pro-spectarea proiectivă (a rezoluţiei devansante).
Cealaltă deschidere priveşte în mod specific
structura de naştere a oricărei semnificativităţi,
fie ea ontică sau ontologică, desfăşurată
între o pre-structură a comprehensiunii şi
o pro-structură a explicitării (hermeneutische Als).
Orice sens, orice înţelegere, nu este pentru Heidegger
una care ar presupune un concept tare căruia i s-ar subsuma,
ci, este ea-însăşi înţeleasă
în, şi prin, proiect. În acest sens structura
constant actualizabilă a explicitării nu este altceva
decât o clarificare a propriilor proiecte deja primite într-o
indistincţie liminară. Această clarificare
explicitativă, întotdeauna ipostaziază provizoriu
un sens, care la nivelul ontic circumscrie "instrucţiunile
de folosire" ale unei ustensile sau direcţiile de interpretare
şi perspectivare pe care un text sau o teorie le aduc cu sine.
Sensul explicitat, ca proiect clarificat, este deci anterior instituirii
oricărei ustensile ca semn, instituire care ea însăşi
precede orice enunţ tematic, sensul explicitat fiind astfel
o re-prezentare a explicitării originare a lumii ca lume a
Dasein-ului (adică ca In-der-Welt-sein).
În acest sens, al unei necesităţi perpetue
de explicitare a sensului, putem vorbi de o transcendenţă
a ceea ce ne dă, pe de o parte, atât sensurile cotidiene
ale diferitelor circumstanţe faţă de care
trebuie să reacţionăm şi ale diverselor
fiinduri pe care le utilizăm sau le teoretizăm, dar
transcendenţa ne dă de asemenea, pe de altă
parte, un orizont mundan aparţinând şi inter-relaţionând
toate aceste fiinduri. Datorită acestei transcendenţe
de ne-depăşit a sensului de explicitat, Heidegger
nu mai poate accepta o viziune fenomenologică pur receptivă
deoarece chiar la acest nivel elementar ante-predicativ viziunea este
echivalentă cu o comprehensiune şi o explicitare.
Orice fixare cu privirea, şi explicitarea, unui fiind sau enunţ
provoacă o pierdere în şi prin el. Această
pierdere mă transpune întotdeauna într-un
orizont ideatic prin care fiindul disponibil devine o ustensilă
cu "instrucţiuni de folosire" aproximativ clare,
iar enunţul este ab-stractizat în una sau mai multe
teme. Dar această pierdere prin diluare a sensului, presupune
o comprehensiune şi explicitare originară a respectivului
fiind sau enunţ.
Însă orice sens explicitat a fost întotdeauna
deja anticipat, orientat şi cvasi-enunţat prin intermediul
unei pre-structuri a comprehensiunii. Această anticipativitate
se fundamentează în primul rând în
procesualitatea facticităţii Dasein-ului care "vine"
dinspre situările sale anterioare, şi se proiectează
înspre posibilităţile sale. Această
venire dinspre comprehensivă este dată de comprehensiunile
anterioare (sedimentate ca amintiri numite de Heidegger pre-achiziţii)
care oferă o conceptualitate deja instituită (numită
pre-concepţie), şi care, trebuie adecvată
unei orientări deja date (numită pre-viziune) de la
care va porni ulterior orice explicitarea. Această pre-structură
comprehensivă se proiectează pe sine în sensul
explicitat în orice travaliu explicitativ. Sensul este deci
descoperirea, venirea în comprehensiunea Dasein-ului a fiindului
intramundan disponibil sau enunţat. Dar ceea ce e înţeles
nu este sensul propriu-zis ci fiindul sau chiar fiinţa din
punctul de vedere al accesibilităţii lor pentru Dasein,
adică al deschiderii lor. Conceptul de sens îmbrăţişează
tocmai acea structură formală a ceea ce aparţine
în mod necesar efectelor explicitării, care nu sunt
altceva decât condiţiile preliminare ale comprehensiunii
sau transparenţei Dasein-ului faţă de sine.
Sensul fenomenalităţii
Pentru Heidegger funcţia logos-ului care uneşte comprehensiunea
şi afectivitatea, nu este alta decât aceea de a face
manifest (dhloàn) ceva deja cvasi-înţeles. Iar, la
limită, ultimul proiect asumabil este acela al comprehensiunii
fiinţei. Analiza analiticii existenţiale se mişcă
aşadar cu şi prin distincţia ontologică.
Aceasta din urmă îşi raportează
dinamicitatea faţă de solul stabil al unei anteriorităţi,
în sens hermeneutic, a sensului fiinţei faţă
de cel ontic. De aceea elaborarea întrebării privind
fiinţa şi conexiunea necesară dintre fiinţă
şi comprehensiunea Dasein-ului, impun cu necesitate, pre-donarea
fiinţei ca încă ne-concepută (unbegriffen)
dar parţial înţeleasă. Dar "metodologia"
fenomenologică din "Sein und Zeit" este doar provizorie,
adevărata fenomenologie nefiind un discurs despre metodă
ci punerea în operă efectivă a acestuia.
De aceea asocierea întrebării privind fiinţa
(Seinsfrage) cu maxima fenomenologică "la lucrurile însele"
realizată tocmai în cercetarea disocierii dintre fiinţa
fiindurilor şi sensul fiinţei, are un caracter provizoriu.
Această disociere ia caracterul unei explicitări terminologice
a istorialităţii sensului cuvintelor componente ale
termenului de "fenomenologie": logos şi fenomen.
"Fenomenologia" heideggeriană nu este un curent sau
un punct de vedere (un ce al obiectului) ci, pornind de la Husserl,
este studiul manierele în care obiectul este dat (sau cum-ul
obiectului). Însă Heidegger ia automat distanţă
faţă de Husserl prin primordialitatea acoperirii fenomenelor
autentice acoperire realizată de către modurile înşelătoare
ale acestora. Asta se datorează faptului că fiinţa
este de obicei în retragere (verborgen) opunându-se,
dar totuşi dând sens şi fundament, la ceea
ce se arată. Tocmai de aceea fenomenologia îi apare
lui Heidegger necesară, fenomenele autentice nefiind de obicei
date distinct (încarnate perceptiv ca la Husserl sau empiric
ca la Kant), ci sunt mai întâi acoperite. Conform
metodei utilizate în "Sein und Zeit", şi
în cazul fenomenelor drumul urmat porneşte de la cotidianitate
pentru a se încheia prin asumarea distincţiei ontologice.
Astfel, dintre cele trei forme ale apariţiei (Erscheinung):
(1) ca indicare sau chiar (2) apariţie a ceva care el însuşi
nu se arată, sau ca (3) deschidere înspre sensul privativ
al fenomenului, ca aparenţă (Schein), abia aceasta
din urmă face posibilă asumarea diferenţei
ontologice. Fenomenele autentice pot deci să fie clarificate
pornind de la aparenţe care diferă de apariţii
tocmai în faptul că nu conţin în
ele în ele amestecat ceva din auto-manifestarea a altceva decât
ele însele. Cu toate aceste şi aparenţele
pot induce în eroare fiind modificări privative ale
fenomenelor. Dar ele sunt totuşi indicele unei fenomenalităţi
autentice ontologic, deoarece cu cât există mai multă
aparenţă într-o apariţie, cu atât
se manifestă în ea mai multă fiinţă.
Odată cu aparenţa (Schein), asumarea unei fenomenologii
orientate ontologic devine explicită. Fenomenul autentic (fa...nesqai)
se dedublează el însuşi în funcţie
de modul, scopul, şi circumstanţa care-i dau naştere.
Astfel, în primul rând, în cazul în
care urmărim acel strat fenomenal cotidian prin intermediul
căruia ne apare în mod primordial orice sens ca proiect
cvasi-înţeles, vorbim de fenomenul ca automanifestare
(fa...nesqai ca fainÒmenon). Acesta se circumscrie tocmai ca fiind unitatea
structurală dintre apariţii şi aparenţe.
Phainomenon derivă din grecescul " a aduce în
lumină" şi "a aduce la zi", făcând
ceva care până atunci se afla în obscuritate
să devină manifest. De aceea phainomenon are ca sens
propriu tocmai ceea ce se arată, manifestatul, ca fiinţă
şi ca structură a fiinţei, adică
arătându-se pe sine aşa cum este. Apariţiile
şi aparenţele indicându-l, îi constituie
prin urmare "solul şi sensul" fenomenului ca automanifestare.
Însă simultan cu determinarea automanifestării
unui fenomen, acesta este el-însuşi articulat fiind
deja investit de grijă cu un anumit sens.
"A vedea" devine prin urmare în fenomenologia heideggeriană
un "a înţelege". Din această cauză
donaţia fenomenelor devine dificilă, putând
fi circumscrisă într-un prim moment în mod
negativ, printr-o "productivitate a nimicului". Astfel donarea
fenomenelor nu-şi mai permite a se lăsa condusă
în comprehensiunea interpretativă doar de către
obiectivitatea semnificaţiilor accesibile unei raţiunii
teoretice. Orientarea fenomenalizării presupune deci cea mai
imposibilă posibilitate, proiectul cel mai negativ, acela al
sensului fiinţei. Însă, acest sens al fiinţei,
poate devenii manifest, doar prin structura de semnificare pe care fenomenalitatea
o presupune. Această structură de semnificare este
ea însăşi limitată de o întreagă
structură a înţelegerii prin care sensul
devine explicitabil. Toată această listă
de restricţii ne autorizează a vorbi despre o transcendenţă
niciodată depăşibilă prin fenomenalizarea
sensului. Din acest punct de vedere putem înţelege
locul analiticii existenţiale sub forma unei "halte"
pe care gândirea heideggeriană o realizează
în drumul său.
Interpretarea ca luptă pentru accesul la jocul transcendent
comprehensiunii (prin reversibilitatea jocului dintre fenomenalizarea
sensului şi sensul fenomenalizării)
Acest tip de transcendenţă vom încerca să-l
înţelegem repliindu-ne pe poziţiile heideggeriene
din cursul "Introducere în filosofie" din 1928-1929
(GA 27 "Einleitung in die Philosophie"), unde defineşte
transcendenţa semnificativităţii ca joc,
şi pe poziţiile gadameriene din "Adevăr
şi metodă" ("Wahrheit und Methode : Grundzüge
einer philosophischen Hermeneutik" Tubingen: Mohr, 1960.). În
acest curs, Heidegger, se foloseşte de noţiunea de
joc pentru a descrie transcendenţa proprie fiinţei-într-o-lume
a Dasein-ului atrăgând atenţia asupra plurivocităţii
noţiunii de joc însăşi (care nu
stă în puterea Dasein-ului).
Similar, Gadamer, în "Adevăr şi metodă",
ne arată că jocul comprehensiunii nu este o performanţă
a gândirii umane, care nu poate nici să pornească
şi nici să conducă jocul. "Eterna companie
a jocului" care ea-însăşi se află
la originile unui joc nedeterminabil este pentru Gadamer Adevărul
însuşi. În acest sens, nu omul, ci acest
Adevăr însuşi devine singurul subiect veritabil
al jocului. Experienţa comprehensivă autentică
devine astfel pentru om o "putere" paradoxală prin
care trebuie să ne lăsăm a fi atinşi
şi afectaţi de către un sens şi
un adevăr care ne preced şi ne transcend. Astfel,
dintr-un agent aparent al jocului descoperim că jocul propriei
existenţe se joacă cu mize şi implicaţii
care ne vor rămâne întotdeauna obscure. Asta
deoarece în cele mai elementare momente de semnificare a realităţii
nu suntem decât destinatarii unui sens căruia nu-i
suntem autorii. Jocul se joacă pe sine fără
a-şi justifica jocul. În acest sens, pentru Gadamer,
ceea ce caracterizează jocul este faptul de a avea o esenţă
proprie independentă de cei care-l joacă.
De aceea nu este suficient a interoga, aşa cum face Wittgenstein
asupra "înrudirilor de familie" care creează
reţeaua extraordinar de strânsă dintre jocurile
de limbaj în funcţie de asemănările
şi deosebirile lor. Deoarece această privire wittgensteiniană
este exterioară esenţei intime a fiecărui
"joc de limbaj" în parte. Ea le priveşte
doar din perspectiva inter-relaţionării lor şi
nu a necesităţilor transcendente care ni le dau ca
"jocuri de limbaj". Aşa cum am văzut în
contextul analiticii existenţiale heideggeriene, cu cât
explicităm sau chiar metaforizăm ceva mai mult, cu
atâta înţelegem mai bine. Dar niciodată
nu vom putea înţelege definitiv "jocul de limbaj"
ultim, care oferă un sens nemanifest explicit al fiinţei
în noi. Lista prin care Wittgenstein exemplifică sensul
pe care el i-l oferă "jocului" se subsumează
ideii de "regulă" a jocului care este relativă
la jucători. În cazul lui Heidegger şi Gadamer
însă, esenţa jocului este tocmai non-umanitatea,
im-personalitatea lui, dând astfel seama de o "lume"
ale cărei reguli de joc nu le vom şti niciodată
în totalitate, care la limită ne precede şi
ni se impune. Jocul comprehensiunii este o continuă "mişcare
de du-te vino" fără un telos (telos) clar determinat
şi înţeles, aflându-se astfel în
afara oricărei referinţe explicite la cel care-l execută.
De aceea ceea ce primează nu este "conştiinţa"
jucătorului care în fenomenologia husserliană
ar intenţiona, şi deci relativiza, jocul însuşi
la sine, ci, importantă este auto-devansarea ek-statică
a jucătorului care nu poate avea nici un moment de linişte
faţă de jocul care-l solicită constant. Asumarea
jocului presupune asumarea vieţii ca drum înspre moarte,
iar părăsirea jocului este însăşi
moartea. Calea de mijloc, aceea a unei ignoranţe cotidiene,
presupune o simplă supunere faţă de regulile
altor jocuri, umane de data aceasta, ale "politicului", "socialului"
ş.a.m.d; supunere care presupune o inautentică uitare
de sine prin care omul devine un simplu "executant" şi
nu un "participant" activ la joc.
Astfel, dacă existenţa umană presupune implicit
că jucăm "ceva" (joc inautentic sau autentic),
mişcarea propriei comprehensiuni presupune şi ea că
ne explicităm ceva, un anumit "proiect". Tipul de
proiect pe care-l clarificăm arată ceea ce suntem,
pe de o parte, dacă încercăm să
aflăm ceva de genul a ceea ce se spune, se face, deci în
modul cotidianităţii, nu suntem decât simpli
"executanţi" a unui joc de obicei artificial, pe
de altă arte însă, dacă luptăm
cu cel mai utopic proiect, cel al fiinţei şi al negativităţii
prin care ea ni se manifestă, avem şansa pe a participa
le jocul dezvăluirii şi ascunderii fiinţei
înseşi. Iar aşa cum orice joc uman presupune
un teren de joc, şi jocul fiinţei ni se manifestă
prin intermediul "spaţiului de joc" al comprehensiunii.
Iar această "marjă de joc" comprehensivă
se mulează pe de o parte pe lumea co-existenţei inautentice
cu ceilalţi şi, pe de altă parte, pe transcendenţa
originară a Dasein-ului care consistă în
"lumea" acestuia. De aceea pentru Heidegger expresia "a
se transcende", sau autodevansarea, este sinonimă cu "a-fi-într-o-lume".
Asta deoarece esenţa Dasein-ului, deci existenţa acestuia,
conţine un "caracter de joc" noi nu jucăm
pentru că există jocuri concrete pe care oamenii le
joacă, ci, tocmai invers, există aceste jocuri pentru
că în sensul cel mai originar jucăm jocul
propriei existenţe. În contrast cu Gadamer, Heidegger
adaugă astfel posibilitatea de a fi victima jocului transcendenţei
în care miza cea mare este aceea a sensului fiinţei
care el însuşi ni se configurează împreună
cu configurarea lumii. Iar figurarea unei lumi proprii este tocmai o
"proprietate" specifică omului deoarece în
a-fi-într-o-lume ca transcendenţă şi
ca joc al transcendenţei, există întotdeauna
deja o configurare a lumii al cărei joc are caracteristica
unui eveniment pur.
Însă nu transcendenţa jocului este o "proprietate"
a Dasein-ului, ci omul este pus în joc în Dasein în
jocul comprehensiunii fiinţei. Astfel nu putem vorbi de o lipsă
de seriozitate a jocului în acest caz, deoarece el nu este
posibil decât pe fondul finitudinii Dasein-ului. Însă,
nu este vorba de o finitudine a proprietăţilor Dasein-ului,
ci una a modului în care Dasein-ului există, nu ca
şoc al întâlnirii dintre diferitele fiinduri,
ci ca o cădere, o riscare, perpetuă de sine. Iar această
cădere presupune ea-însăşi un abis,
o transcendenţă a ceva, care îi deschide
continuu "spaţiul" drumului riscant şi inevitabil
înspre propria moarte.
(Conferinţă pronunţată în
29 martie 2003 la reuniunea lunară a
"Centrului de cercetări aplicate în fenomenologie"
din Cluj-Napoca)
Postmodernitate versus postmodernism (IV)
- Auto-deconstrucţie -
Gorun Manolescu
Demonul îndoielii (de fapt, cel al postmodernismului) îmi
şopteşte (în realitate, nu-mi şopteşte,
ci mă ia la rost): Cine eşti, tu, G.M., de îţi
permiţi, cu atâta infatuare - lipsită de
cel mai elementar bun simţ - să iei în răspăr
pe un Derrida, Baudrillard, Deleuze (pe Lancan Foucault, Lyotard, etc.
i-ai uitat) şi, în general, post modernismul, astăzi
larg acceptat?
G.M.: Eu? Eu sunt un NIMENI!
Demonul postmodernismului (D.p.): Aha! Un NIMENI! Infatuarea (orgoliul)
umilinţei!
G.M.: Aiurea! N-ai înţeles nimic! EU sunt un NIMENI
pentru că EU nu exist ca (EU) pe care să îl
POSED!
D.p.: ....?!
G.M.: Experimentul 1: ' Să ne oprim un moment şi
să privim în interiorul nostru. Să încercăm
să "smţim" originea cea mai profundă,
de bază, cea mai personală, cea mai subiectivă
experienţă a "EU-lui"! Care este rădăcina
simţirii lui "EU"!. Să încercăm
să o găsim! ' (psihiatru american Deikman (Deikman,
1996)).
D.p.: Lasă-mă cu "Experimentul" tău!
N-am chef de joacă! 'EU-l nu este decât o abstracţie
definită prin miliarde de atribute şi interpretări
(incluzând atributele şi interpretările mele
despre mine însumi) care compun, toate, biografia şi
autobiografia corpului meu viu şi care devine astfel un Centru
Gravitaţional' (Dennett, 1991).
G.M.: Deci există sau nu există?
D.p.: Există ca referinţă prin limbaj, i.
e. ca text. Indiferent că acesta este "scris" sau
nu. El există!
G.M.: Ori te faci, ori eşti un ....! Nu vreau să
spun ce eşti. 'Un nebun suficient de sănătos
ca să-şi dea seama că e nebun, nu mai e nebun'
(Gide). Tu înlocuieşte "nebun" cu ce ţi-am
sugerat eu şi îţi vei da seama că
rămâi ce ţi-am sugerat (adică un
"prost"- m-am săturat să mai vorbesc eufemistic
- pentru că nu-ţi dai seama că eşti
ceea ce eşti. Ca să nu mai lungim vorba).
D. p.: Trec peste insultă şi încerc, în
continuare, să te lămuresc. ' Senzaţia mea
de "self" provine din imaginea pe care noi ne-o o construim
pentru a ne controla comportamentul, punctul avantajos dat de simţurile
noastre şi cunoaşterea noastră asupra propriilor
abilităţi - adică abilităţile
corpului-creierului-minţii noastre. Atunci intervine limbajul.
Limbajul se întoarce asupra lui însuşi ca
asupra unui lucru (text "obiectualizat" n.n. G.M.) şi
îi conferă acestuia atribute şi putere '
(psihologul american Susane Blackmore (Blackmore,1994)).
G.M.: Vrei să mă manevrezi (de fapt, te auto-manevrezi)
printr-o diversiune pentru a crea confuzia. Confuzie care te cuprinde,
de fapt, pe tine! Tu însuţi ai devenit o "confuzie"
(postmodernistă). Reducând, în ultimă
instanţă, totul (inclusiv EU-l) la "un obiect"
= "text" pe care îl poţi percepe cu simţurile
comune în cadrul realităţii macro-empirice.
Tăind astfel ori ce transcendenţă şi
anulând, tot odată, orice "metafizică"
(i.e. orice posibilitate de a "vorbi" despre transcendenţă).
Este, totuşi, un punct de vedere. Deşi foarte discutabil.
D. p. (victorios): Vezi! Prin urmare, poţi admite, măcar
de dragul jocului - pe care, la început l-am refuzat - că
"EU-l" există.Şi el există - sub
formă de "text" (chiar şi virtual, adică
ne-aşternut pe un anumit suport: magnetic sau de hârtie)
în realitatea pe care tu o numeşti "macro-empirică"
.
G.M.: Stop! Experimentul 2: Priveşte totuşi adânc
în tine! ... Aşa!... Acum închide ochii!
Observi cum gândurile tale vin şi se duc, cum memoria
apare şi le înlocuieşte unele pe altele printr-o
"vorbire" (de fapt, "vorbărie") interioară;
cum pot apare acum dorinţele care, la rândul lor,
pot dezvolta tot soiul de fantezii - inclusiv vicioase dar plăcute
- pe care le poţi lăsa sau nu să se consume
(depinde de "barierele" tale morale, dictate de contextul
cultural şi societatea în care trăieşti
şi, mai ales, de religia ta instituţionalizată,
dogmatică - dacă eşti un credincios "practicant"
al religiei respective). Inclusiv poate apare o "dinamică"
a propriului "EU" pe care, înainte, îl "îngheţaseşi"
într-un "text obiectualizat". Acum mai poţi
afirma că "EU-l" tău există, deşi
nu prea mai poţi să-l "descrii" (textualizezi)
în "dinamica" sa de-a dreptul evanescentă?
(Deikman, 1996, completat de subsemnatul, G.M.).
D. p.: ?!
G.M.: Ai amuţit? Experimentul 3: Acum încearcă
şi descrie-l (prin limbaj) pe CEL CE OBSERVă! Nu-i
aşa că nu poţi?! Acesta este EU-l adevărat,
egal cu "LUCIDITATEA" (awareness) care nu mai este AL TăU,
AL MEU, AL LUI dar EXISTă! Iată de ce am afirmat că
sunt un NIMENI! De fapt, NU EXIST, dar, totuşi EXIST.Şi
acum fi foarte atent: '[The transcendental] things are ascertainable
as to their presence in every bit of our knowledge, since they are the
necessary condition of the possibility of empirical knowledge in general,
but they by themselves cannot be represented in a sensuous image, they
are, as Dharmottara says, <<unattainable by (knowledge)>>.
Thus it is that metaphysical or transcendent things are constructed
concepts, but they are illusions, dialectically and contradictory. Transcendental,
or a priori things, as e.g., the ultimate particular, the ultimate thing
as it is in itself, are not only real, but they are reality itself,
although not given in a concept, since by its very essence it is non-concept.'
(Stcherbatsky, 1962) Prin urmare "EU-l", ne putând
fi 'dat (descris n.n. G.M.) prin concepte (şi nici în
alt mod, deci nu poate fi "prins" într-un "text"
n.n. G.M.)' este un "lucru transcendental". Mai departe, "EU-l"
fiind un "lucru transcendental", despre el nu se poate afirma
nici că este individual şi nici colectiv. Singura
afirmaţie care se poate face este că "awareness"
("luciditatea") există şi face parte din
"realitatea în ea însăşi"
(ATENŢIE: asupra "EU-lui"="Luciditate"/"Awareness"
ca un "lucru pur transcedental", voi reveni la sfârşit
cu nuanţări, considerându-l mai degrabă
- într-o primă aproximaţie (o prima aproximatie
deoarece acest lucru trebuie dezbătut pe larg şi o
fac în (Manoescu, 2005)) - drept o "poartă"/"interfaţă"
între realitatea "micro" şi Transcendent.
Dar o astfel de nuanţare nu anulează complet caracterul
său "transcedental" şi, prin urmare, "indefinibilitatea"
acestuia. Numai că în spatele acestui "EU - interfaţă"
se găseşte, de data aceasta, chiar în ceea
ce eu numesc acum provizoriu "Transcendent" - un alt "martor"
- conform Buddhismului - mai profund, care "priveşte"/"veghează"
o astfel de "poartă" ). TRANSCENDENT care, însă
'[It is] ascertainable as to their presence in every bit of our knowledge,
since they are the necessary condition of the possibility of empirical
knowledge'. Mai mult, luând în considerare ceea ce
am afirmat în episodul trecut ('Postmodernitate versus postmodernism
(III)'): 'orice ontologie este stabilită prin cunoaştere
şi, la rândul său, cunoaşterea este
de natură ontologică, între acestea existând
o inter-relaţie greu de a i se atribui un sens preponderent
ontologie ® cunoaştere, sau invers' (Manolescu, 2003), rezultă
că "realitatea macro-empirică" (ea însăşi)
există ca (nivel) al "Realităţii".
Un f'el de "realitate" de ordin terţ, mult mai degradată
decât "realitatea micro (nivelul particulelor elementare
şi quantic)" care ar fi o "realitate" de ordin
secund, mai puţin degradată în raport cu
"Realitatea ultimă" (cea a ceea ce am numit, provizoriu)
a "Transcendentului". Dacă o să "analizezi"
cu foarte mare atenţie cele de mai sus, ai să argumentezi
că, de fapt, din ele "ţâşneşte",
prin toţi porii, cea mai "pură" subiectivitate.
Răspunsul meu este că "subiectivitatea"
de care sunt acuzat se "dizolvă"/"obiectivează"
în "Transcenent", Ultima Realitate conform Budismului.
Despre care "nu se poate spune nimic" ( discut în
(Manolescu,2005) dacă în Transcendentul Budist mai
există sau nu alt/alte niveluri de Realitate despre care, totuşi
se mai poate vorbi.Şi dacă da, atunci el/ele nu mai
sunt "pur" transcendentale). Deşi despre Ea (Ultima
Realitate Budistă) se afirmă că există
şi poate fi "experimentată" (dar numai de
nişte fiinţe umane cu totul deosebite, i.e. Iluminaţi).
Tocmai de aceea mă declar un "postmodern" şi
nu un "postmodrnist". Postmodernist care clamează
pe toate drumuril "subictivitatea" (măcar ca "diferenţă"
- Deleuze (Deleuze, 1995)) dar o "obiectualizează"
în "text". Analizându-l pe acesta ca pe
un "obiect" empiric oarecare (rupt de "subiectul"
care îl produce). Supunându-l la diverse experienţe
exterioare pentru a încerca să se determine o lege
"obiectivă" căreia obiectul respectiv i
se supune (când e vorba de "pozitivismul empiric",
o astfel de lege trebuie să fie, musai, cauzal-predictivă,
ceea ce ne aruncă în cel mai ortodox "modernism"
iluminist). De fapt, tu (ca şi întregul context cultural
European-Occidental, inclusiv "postmodernismul") cazi în
capcana "dualităţii". Care este cuprinsă
în sintagma: ' Transcendentul nu este real. Dar el există
în fiecare lucru real'. Care, până la urmă
conduce la ceea ce se numeşte azi - plecând de la
Descartes - "The hard problem". Cu menţiunea ca,
de fapt, tu negi, pur si simplu, existenţa Transcendentului
crezând că astfel ai "rezolvat" problema
dualităţii. În schimb, contextul cultural
Budist (daca nu şi întregul context Extrem-Oriental)
se bazează pe afirmaţia: 'Transcendental, or a priori
things, as e.g., the ultimate particular, the ultimate thing as it is
in itself, are not only real, but they are reality itself, although
not given in a concept, since by its very essence it is non-concept.
[And it is] ascertainble as to their presence in every bit of our knowledge,
since they are the necessary condition of the possibility of empirical
knowledge'. Ceea ce înlătură orice contradicţie.
Poziţie la care clar mă raliez. Pentru că
îndrăznesc să adaug: pentru noi, oamenii,
nu poate exista "realitate" de nici un fel, fie ea "empirică"
sau, la limită, "transcendentală", în
afara celei pe care o putem cunoaşte.
*
Ajuns în acest punct al "dialogului", am observat
că Demonul postmodernist dispăruse. Ajungând
astfel la concluzia că întreaga mea dezbatere cu el
de până acum, a fost un "mono-dialog". Pe
care îl voi continua drept ceea ce, de fapt, este, i.e. un
monolog.
*
Si acum, voi prezenta propriul meu "experiment filosofic",
utilizând simţul interior (diferit de cele uzual acceptate
de psihologia convenţională - aşa cum am
arătat în episodul trecut), printr-o "incizie"
în nivelul "realului micro (particule elementare şi
quantic)" despre care am afirmat şi afirm că
în el sunt "conţinute" rădăcinile
Postmodernităţii (şi nu ale postmodernismului).
Postmodernitate care azi se manifestă - odată cu explozia
comunicaţiilor şi apariţia Internetului -
şi la nivelul realităţii "macro-empirice".
Lucru pe care voi încerca să-l argumentez în
viitoarele texte al "serialului" pe care vi l-am propus.
Mai menţionez că nivelul "micro" al "Realităţii",
nefiind cel ultim (al Transcendentului Budist) poate fi nu numai (relativ)
uşor de atins pentru mulţi dintre noi prin intermediul
simţului interior, dar şi posibil de "descris",
cu un oarecare efort. Chiar dacă nu neapărat în
mod "conceptual" (deşi nici o astfel de descriere
nu pare a putea fi complet exclusă; precum nici una, mult mai
"precisă", de gen matematic, e.g. "funcţia
de undă" a lui Schrodinger, dar exprimabilă doar
destul de aproximativ în "conceptele noastre clasice"
deoarece face apel la probabilitate) ci printr-o descriere ce poate
fi considerată "literară" dar care este
departe de aceasta.Şi este departe deoarece o astfel de descriere
nu arată lucrurile "aşa ca şi când
ar fi" ci chiar "aşa cum sunt". Ea constituind
ceea ce s-ar putea traduce în limbajul uzual al contextului
nostru cultural, "descrierea unei intuiţii". Intuiţie
pe baza căreia s-ar putea, ulterior, formula unele "premise"
(fie ele şi sub forma unor "ipoteze de lucru"). Mai
adaug că, în "perceperea" a ceea ce se întâmplă
la nivelul "micro" (al Realităţii) "EU-l"
personal (subiectiv) pare a nu fi dispărut complet, el integrându-se
într-o asemenea realitate şi integrând-o
în acelaşi timp.
*
Iată descrierea experimentului meu (trăit undeva,
la mare):
"(EU) sunt o concentrare de "energie", în interiorul
unui "ocean" (energetic), un fel de insulă dar care
nu "pluteşte" la suprafaţă, ci
se află în interiorul acestui ocean infinit, nefiind
aparent fixată de nimic, ci într-o continuă
mişcare în raport cu alte "concentrări"
similare.Şi "văd", jur-împrejur,
cum apar şi dispar instantaneu "flash"-uri "energetice".
Devenind conştient/lucid de "integrarea" mea în
"ocean" pot "vedea" cum astfel de "flash"-uri
apar nu numai jur-împrejurul meu, dar chiar în mine
însumi, schimbându-mă neîncetat
deşi, aparent, rămân acelaşi.Şi
mai "văd" cum în jurul meu alte entităţi
asemănătoare mie se ivesc, se schimbă şi
apoi dispar şi "ştiu" că, solidar
cu ele, mă nasc şi dispar, mă nasc şi
dispar...în mii, miliarde de "flash"-uri "energetice"
care constituie chiar "apa" ce mă înconjoară
- acest TOT întreţesut, (EU) fiind doar o "picătură"
din El.Şi (El) o picătură din mine"
*
Adaug că un astfel de "experiment (filosofic)" pare
a fi consistent şi cu cel descris de Fritjof Capra (Capra,
1975) (redat cu o sugestivitate, concreteţe şi frumuseţe
cu mult deasupra celei prezentate de mine în descrierea propriului
"experiment"):
'Five years ago, I had a beautiful experience ....I was sitting by
ocean one late summer afternoon watching the waves rolling in and feeling
the rhythm of my breathing, when I suddenly became aware of my whole
environment as being engaged in a gigantic cosmic dance. Being a physicist,
I knew that sand, rocks, water, and air around me where made of vibrating
molecules and atoms, and that these consisted of particles which interacted
with one another by creating and destroying other particles. I knew
also that the earth's atmosphere was continually bombarded by showers
of "cosmic rays", particles of high energy undergoing multiple
collisions as they penetrated the air. All this was familiar to me from
my research in high-energy physics but until that moment I had only
experienced it through graphs, diagrams, and mathematical theories.
As I sat on that beach my former experiences came to life. I 'saw"
cascades of energy coming down from outer space, in which particles
were created and destroyed in rhythmic pulses; I "saw" the
atoms of the elements and those of my body participating in this cosmic
dance of energy. I felt its rhythm and I "heard" its sound'
De asemenea, "experimentul" meu pare a fi consistent şi
cu cel al shamanilor tolteci descris de Carlos Castaneda ( Castaneda,
1984):
'Aplicând constant practicile vizionarismului... [shamanii]
au descoperit că necunoscutul şi cunoscutul sunt pe
picior de egalitate (s.n. G.M.) deoarece amândouă
se situează în câmpul percepţiei
umane (s.n. G.M). Primul adevăr ...este că lumea înconjurătoare
nu este ceea ce pare a fi, deci nu este ce credem noi despre ea. Noi
credem că este o lume formată din obiecte, însă
nici vorbă de aşa ceva. De fapt, totul se reduce la
câmpuri energetice (s. n. G.M.)....[Dar] existenţa
câmpurilor energetice nu poate fi atestată...de omul
obişnuit. Însă, dacă le poţi
vedea, atunci însemnă că eşti vizionar...
Vizionarii susţin că ...ceea ce există cu
adevărat în exterior sunt emanaţiile Vulturului,
fluid în continuă mişcare şi totuşi
... etern.....'
Departe de mine de a afirma că astfel de "consistenţe"
ar ilustra, cumva, un fel de "universalitate". Ceea ce afirm
este că poate fi vorba doar de o inter-subiectivitate. În
sensul în care am încercat s-o definesc în
precedentul text al seriei.Şi anume: 'În acest mod
"alteritatea" .... se potenţeză/estompează
facilitându-se o comunicare inter-subiectivă fără
ca "subiectivitatea" fiecărui actor să fie
anulată definitiv (de fapt şi aceasta este potenţată/estompată),
ajungându-se astfel la un fel de stare de "echilibru"
care permite inter-comunicarea printre altele şi prin limbaj
(în orice caz nu o trans-comunicare ca cea propusă
de Basarab Nicolescu (Nicolescu, 1999 ) - gen Jung (Jung, 2003 ) - bazată
pe arhetipuri comune tuturor contextelor culturale.Şi care
tinde să reînvie visul iluzoriu al modernităţii
legat de "universalitate" şi, în consecinţă,
de "obiectivitate" anulând complet "subiectul").
*
În acest punct, ar fi de aşteptat - din partea unora
dintre cititori - să încep a "vorbi" despre
niscaiva "exprimente" personale în Transcendent,
sau să redau descrierile altora, deşi am afirmat -
şi se afirmă de către noi europeni - că
despre aşa ceva nu se poate spune nimic ("whereoff cannot
speak" - Wittgenstein (Wittgenstein, 1994)).Şi, poate,
aş putea totuşi - citându-i pe alţii
- să vorbesc, având în vedere că,
printre sursele "adevăratei cunoaşteri"
în Buddhism se găsesc şi "spusele Iluminaţilor"
(i.e. al căror simţ interior a avut, şi are,
acuitatea de a pătrunde ACOLO, realizând astfel anumite
percepţii despre "lucrurile" ce aparţin
acelui ACOLO, i.e. Transcendentului). Dar există un "mic"
impediment: din păcate, nu sunt un ILUMINAT!.Şi despre
ce nu am "experimentat" chiar că nu vreau şi
nici nu pot vorbi, nici măcar citându-i pe alţii
(mai "fericiţi" decât mine). Şi,
de fapt, în contextul discuţiei noastre nici nu interesează
acest lucru. Pentru că am afirmat şi reafirm: consider
că "rădăcinile postmodernului"
- chiar dacă nu şi "sămânţa"
care a dus la apariţia lor - se află în realitatea
"micro (a particulelor elementare şi a quantelor)".
În care omul, după ce a pătruns, iniţial,
prin intermediul simţului interior, a început să
aibă acces indirect, încă din secolul trecut,
prin "prelungirea" simţurilor comune cu aparate de
măsură.Şi/sau, astăzi, în
mod direct, prin "extinderea" gamelor (benzilor) de frecvenţă
(ale ziselor "simţuri comune") pe baza încercărilor
de implantare a unor cip-uri.
Totuşi, vă rog să suportaţi o mică
digresiune. În cadrul căreia nu voi prezenta o descriere
a unor experienţe directe în Transcendent ci numai
o schiţă comparativă a modului în
care este "văzut" Transcendentul în cadrul
celor două contexte culturale despre care se deţin,
de către noi europenii, mai multe informaţii. Mă
refer la cel European (cu iradieri peste Ocean) şi, respectiv,
Extrem-Oriental.
Referitor la contextul nostru cultural, vă recomand cu căldură
lucrarea lui Derrida (Derrida, 2004).Şi aceasta deoarece lucrarea
respectivă, care este una de deplină maturitate a
autorului citat, lasă la o parte interesul său pentru
textele lui Niestzsche, manifestat în (Derrida, 1967), justificat
îndeosebi prin aceea că ele îi permit să
ia distanţă faţă de Heidegger care
a tematizat "deconstrucţia" în lectura istoriei
metafizicii. Dimpotrivă, de această dată,
adoptă exact o "deconstrucţie de tip Heidegger"
(însă nu "retro" cum procedează
acesta, ci invers). Plecând de la Kant, trecând prin
Hegel, Niestzsche, Marx, Husserl şi ajungând - în
final - chiar la Heidegger care, abia el, pune în lumina adevărată
locul privilegiat de "pustiu în pustiu" (dincolo
de "fiinţa fiinţării"), în
care poate avea loc revelaţia Divinului (care "umple"
un astfel de Topos). Heidegger care astfel îşi "deconstruieşte"
(el numeşte "deconstrucţia", "distrucţie")
propriul proiect (Heidegger, 2003). În fond, Derrida în
lucrarea citată (ca şi Heidegger) procedează
hermeneutic exact cum reuşeşte un sacerdot cu har
din cadrul uneia dintre cele trei religii: iudaism, creştinism,
islamism, ultimele două cu filiaţie în prima.Şi
anume, conduce credinciosul până în "vârful"
sinagogii/bisericii/moscheiei şi acolo îl lasă
singur pentru ca acesta să capete "revelaţia",
dacă este în stare (a se vedea şi (Ţuţea,.1992):
'Nu există această libertate imanentă pentru
că el însuşi [Kant] mărturiseşte
în Critic Raţiunii pure: "Două lucruri
au mişcat deopotrivă sufletul meu: cerul înstelat
deasupra mea şi legea morală din mine". Spune
că el e propriul său legiuitor şi stăpân.
Lucru la care eu am făcut aşa: pârţ!
Aşa e el legiuitor şi stăpân, cum
sânt eu popă aici în cartier. Cum să
fi legiuitor şi stăpân într-un univers
în care eşti înlănţuit?.....Stiţi
dumneavoastră unde e omul, în imanenţă,
absolut liber? Într-o bisericuţă de lemn
din Maramureş, unde sacerdotul creştin vorbeşte
despre mistere, de taine şi se lasă învăluit
de ele ca şi credincioşii').
Nu altfel procedează, de fapt, şi un Maestru (Iluminat)
din Extremul Orient cu un discipol. Cu deosebirea că "hermeneutica"
acestuia este mult mai precis elaborată, îndelungată,
răbdătore. Utilizând, împreună
cu discipolul, un set extrem de bogat de "tehnici" EXPERIMENTALE
(chiar "protocoale ştiinţifice"), până
în momentul în care găseşte "tehnica"
care se potriveşte cel mai bine discipolului, în funcţie
de "nivelul spiritual" pe care acesta l-a atins şi/sau
îl poate atinge. Evident, nu o să vă vorbesc
despre astfel de "tehnici".Şi aceasta deoarece, pentru
un european "raţionalist", prezentarea (şi,
mai ales, practicarea) unor asemenea tehnici înseamnă,
în primul rând, ceva mai rău decât
a vorbi, de exemplu, despre prostituţie (despre care noi ne
ferim, de obicei, să vorbim în mod pozitiv; dar pe
care - unii dintre noi - o "gustă" prin multimedia
şi, într-adevăr mai puţini, chiar
o practică cu fervoarea lucrului interzis - ca sa nu mai vorbesc
de politicieni care o practica în "spiritul" ei,
dacă nu "literalmente").Şi acest fapt (idiosincrasia
în raport cu prezentarea şi practicarea tehnicilor
despre care vorbeam) este justificat de "tradiţie"
care l-a învăţat pe Europeanul ("condiţonat"),
să-şi cultive la maximum "raţiunea"
(mai ales în cadrul modernismului iluminist) în detrimentul
"intuiţiei" bazate pe simţul interior. Iar,
în al doilea rând, datorită invaziei unor
"guru" falşi - unii chiar veniţi din Orient,
alţi autohtoni - devianţi până la
a friza patologicul. În plus, din punct de vedere "religios"
- pentru noi: iudei, creştini, islamici - însăşi
"relgia" (instituţionalizată şi
dogmatizată care, de multe ori mistifică Sacralitatea
în loc s-o reveleze), a reprezentat (şi reprezintă)
"condiţionare". În sensul că oricât
am căuta - uneori (mai ales în islamism) - să
nu ne reprezentăm "iconic" chipul Divinităţii,
noi totuşi îl "personalizăm" antropologizându-l
sub denumirea de "Dumnezeu", "Alah" sau diversele
alte nume care se regăsesc în Scriptura originară,
adică în Biblie. În schimb, în contextul
Extrem-Oriental în cadrul căruia cel puţin
religia (mai bine zis Sacralitatea), filosofia şi arta sunt
privite "holostic", nedivizate, Divinitatea a rămas
ceea ce este: Transcendentul şi atât! Despre care
pot vorbi (când vor şi reuşesc) numai Iluminaţii.
Care au "pătruns" ACOLO - într-un Topos
privilegiat dar fără nici un Privilegiat Suprem (Dumnezeu,
Alah, Iehova etc.) care să-i subordoneze pe alţii.Şi
acesta pentru că Iluminarea presupune, paradoxal, cel mai acut
subiectivism posibil. Deşi posibilitatea Iluminării,
potenţial, este oferită fiecărei fiinţe
umane (deci este "universală").
S-ar putea avansa ideea ca, spre deosebire de extrem-orientali care
foarte rar au declanşat războaie religioase (una dintre
rarele excepţii o constituie japonezii în cadrul celui
de al doilea Război mondial; dar aici a prevalat "accidentul"
ramurii "şintoiste" a tradiţiei lor peste
care Zen-ul, mult mai puternic, s-a suprapus), ceilalţi, adică
şi noi, (de religii aşa zise "monoteiste")
au făcut-o mai mereu.Şi mai ales creştinii
care trâmbiţează pe toate drumurile "toleranţa".
Iar aceasta, tocmai pentru că, prin personalizarea antropică
a Divinităţii ("Dumnezeu ne-a creat după
chipul şi asemănarea Sa"), fiecare ramură
religioasă "monoteistă" s-a identificat
cu propria instanţă divină (Iehova,Dumnezeu,
Alah), luându-i locul şi proclamându-şi
astfel supremaţia în detrimentul celorlalţi.
*
Ar mai fi de discutat, aşa cum am promis, ce reprezintă
totuşi acel "EU - NIMENI" ("Luciditate"/Awareness"),
despre care, în zisul "dialog" de la început,
am afirmat că ar fi un lucru din Transcendent. Într-adevăr,
nu reprezintă oare ea, această "Luciditate",
tocmai aşa ceva ?. Se pare că nu. Conform Buddhismului,
această primă (de jos în sus) "Luciditate"
pare că ar constitui numai "interfaţa" între
realitatea "micro" şi Transcendent. Dincolo de realitatea
"micro" (în "sub-quantic" conform fizicienilor)
orice noţiune de Timp şi Spaţiu pierzându-şi
sensul. Vorbindu-se astăzi, prin Teoria "Corzilor"
şi "SuperCorzlor", despre o "Fabrică
de Timp şi Spaţiu" ("Luciudă"?!)
care ar exista/reprezenta tocmai această "interfaţă"
. O astfel de "Luciditate" pare a fi (conform Buddhismului
însă), un fel de "oglindă", lipsită
de orice fel de "personalitate" şi de orice "afectivitate"
(pozitivă sau negativă - cu excepţia uneia
de tip "Compasiune", mult diferită de ceea ce se
înţelege prin "Mila Creştină"
(Thomson, 2001)). Iar Transcendentul....Dar, mai bine, să recurg
la o poveste Zen care exprimă mult mai mult şi mai
bine ori ce aş putea eu să spun. 'Se zice că
un călugăr Zen, ajuns extrem de aproape de Iluminare,
gândind că "Oglinda Lucidităţii"
s-ar fi umplut de praf, a întins mâna s-o şteargă.Şi
n-a mai găsit nici un fel de oglindă. Căpătând
instantaneu Iluminarea'.
*
În textul ce va urma (EPH # 8), voi încerca să
aflu (să aflăm) dacă în cadrul nivelului
"Realitate micro" se întrevede sau nu o anumită
"legitate" care guvernează "impredictibilitatea"
(altă legitate decât cea propusă de cunoscutele
relaţii de "incertitudine" ale lui Heisenberg). "Impredictibilitate"
care, în prezent, a ajuns să se manifeste şi
în cadrul nivelului Realităţii "macro-empirice".
Pe care ce eu o numesc "Realitate Postmodernă" (şi
care trebuie să fie abordată într-o manieră
Postmodernă şi nu postmodernistă). Şi
- vă promit celor care aţi avut răbdarea
să mă urmăriţi până
acum - că nu veţi regreta. Pentru că o astfel
de "legitate" pare să EXISTE şi ea se numeşte
"Legea Originaţiei Dependente" sau "Legea Acţiunii
Eficiente" (Stcherbatsky,, 1962, Gyatso - actualul Dalay Lama,
laureat al premiului Nobel -, 1983). Fiind cu totul altceva decât
o cauzalitate "strictă"/"directă"
şi nici măcar una "probabilistă".
Referinţe bibliografice
Blackmore Susan, 1994 ' Demolishing the self ', Journal of Consciousness
Studies, vol. 1 (2)
Capra Fritjof, 1975 The TAO of Physics, ed. Bantm New Age Books
Castaneda, Carlos, 1984 The Fire Within, ed. Laugan Production
Deikman Arthur, 1996 ' "I" = AWARENESS ', Journal of Consciousness
Studies, vol. 3 (4)
Deleuze Gilles, 1995 Diferenţă şi rpetiţie,
ed. Babel
Dennett Daniel, 1991 Consciousness Explained, ed. Little Brown &
Co.
Derrida Jacques, 1967 De la grammatologie, ed. Minuit
Derrida Jacques, 2004 Credinţă şi Cunoaştere
- Veacul şi Iertarea, ed. Paralela 45
Gyatso Tenzin, 1983 Kindmess, Clarity, and Insight, ed. Snow Lion Pub.
Inc.
Heidegger Martin, 2003 Fiinţă şi Timp, ed.
Humanitas
Jung C. G., 2003 Opere complete - Arhetipurile şi inconştientul
colectiv, ed. Trei
Manolescu Gorun, 2003 'Despre sursele ontologice ale adevăratei
cunoaşteri în Buddhism şi o paralelă
Europeană', NOEMA, vol. II (1)
Manolescu Gorun, 2005 De la Aristotel la Tehnoştiinţă
- Avatarurile textualităţii, în curs de redactare
Nicolescu Basarab, 1999 Transdisciplinaritate - Manifest, ed. Polirom
Stcherbatsky Theodor, 1962 Buddhist Logic (two volums). New York: Dover
Pub. Inc.
Thomson, E., 2001 ' Emphaty and Consciousness'. Journal of Consciousness
Studies, vol. 8 (5 - 7).
Ţuţea Petre, 1992 Într Dumnezeu şi
Neamul meu, ed. Fundaţia Anastasia
Wittgenstein Ludwig, 1991 Tractatus logico-philosophicus, ed. Humanitas