|
Para' [III]
Dorin Mureşan
3. cum lumea află unde cineva ar putea fi...
Un miros de nisip ars mi se plimbă printre dinţi,
de multe ori am senzaţia stranie că îmi pot
abandona papilele gustative în liniştea lui, elaborând
astfel o lume translucidă, în care obiectele devin
grele şi luminoase, palpabile numai prin gust. Universul acesta
pare a mi se închina, pare a-mi aşeza la picioare
inima lui, o simt palpitând acolo jos, pe podea, printre degetele
de la picioare. E doar o banală iluzie, evident, de fapt semnul
de început al procesului schizoid ce urmează să
mi se întâmple. Am fost învăţat
de mic că există un diavol într-o realitate
cumva paralelă cu realitatea mea, un "om negru" sau
un "bau-bau" de care trebuie să fug, să
mă păzesc, căci e o entitate rea şi
cu puteri nelimitate. Parcă ieri mă întâlnisem
cu ciudăţenia asta şi o certasem, ba îi
dădusem câteva palme ca să se simtă
jignită şi să nu-mi mai stea prin preajmă.
Dar mister "bau-bau" nu stătea în faţa
mea, cum ar sta o persoană, ci era undeva pitit în
mine, în creierul meu. Suda acolo tot felul de beţe
de metal, şi gândurile mele încetau să
mai curgă rectiliniu, conduse de coerenţă,
se izbeau de beţele astea şi se pierdeau în
periferiile murdare ale latenţei. A naibii virtualitate, cum
se mai erija, cum mai încerca să se hrănească
cu obiectele din jurul meu, transformându-le în bulbi
halucinatorii.
O femeie pătrunde în cameră, îşi
dă jos geaca de piele şi se tolăneşte
în fotoliul de lângă mine crăcăcindu-şi
picioarele. Fra' o soarbe din ochi. Eu dau din cap şi caut
un punct de sprijin pentru privire. Fra' mi-a aplicat patru shoturi
fatale, proiectându-mă într-o lume în
care soarele răsare de infinite ori, fără
a mai apune vreodată. Când trec pe la toaletă
mă postez în faţa oglinzii, îmi
aşez mâinile pe marginea chiuvetei şi scuip.
Oglinda e plină de salivă. Fra' obişnuieşte
să scuipe galben-verzui. Eu scuip un roşu fad. Majoritatea
măselelor îmi sunt stricate, unele dintre ele ajungând
la starea de ciot, sunt adică nişte oase moarte ce
abia mai reuşesc să reziste expansiunii gingiilor.
Îmi aprind ţigările folosindu-mă
de chibrite. E un mod de a-mi crea o disponibilitate. Fiindcă
şi eu, şi Fra', suntem dependenţi de scobitul
în nas şi de sondarea măselelor cariate.
Când mă privesc în oglindă zăresc
o mutră care-mi e total necunoscută. Irişii
îmi sunt albi, iar pe buze s-a instalat un rictus găunos.
Nu e nici zâmbet, nici dezgust. L-am comparat cu un sforăit
mental. Fra' fumează joint după joint. Eu m-am oprit
pentru o vreme. Nu prea mai pot să-mi susţin ţeasta.
Din când în când îmi lipesc fruntea
de palme, în timp ce coturile mi se topesc în genunchi.
Stau aşa câteva minute şi halucinez în
linişte. Fra' tace. În boxe rulează Richie
Hawtin şi Sven Văth. Realizez surprins cu câtă
uşurinţă pot descinde în spaţiul
fantasmatic. Pot să anexez lumii reale o contralume care ignoră
temporalul şi spaţialul. Anuţă se
plimbă dintr-o cameră în alta. A înghiţit
cinci medicamente de Romparkin şi umblă cu scaunul
după el. La fel a făcut şi Chefter, care
stă într-un colţ al camerei şi vorbeşte
singur. Acum zece minute mi-a explicat că "nişte
tipi", adică noi, "au un aparat care te face invizibil"
şi că "nu e bine să te pui cu ei că
e rău să fii invizibil" în sensul că
"eu nu ştiu exact de ce e rău da' aşa
mi-o zis unu', un sifon împuţit care se dă
mare că...", nu l-am mai ascultat. Romparkinul te face
plictisitor. E un halucinogen fără prea multe consecinţe
psihotice. Asta fiindcă, într-o terminologie de stradă,
te scoate.
Femeia se aşeeeaaază pe covor, se descaarlţă,
îşi dă pantalonii jos şi îşi
exhibă vaginul. Vaginocraţie, băi, băiatule.
Se linge-n pizdă de ziua ei, iar noi stăm cu jointurile-n
bot şi ne frecăm pulele. Incapabili săăăăăăă
maaaeie gândim ceva. Aplaudăm în timp ce
Anuţă continuă să ducă
scaunul ăla în braţe, iar Chefter să
şoptească obsesiv ceva despre o maşinărie
care te face invizibil. Îmi aprind al şaptelea joint
şi îmi întind picioarele pe măsuţa
din faţă.
Îmi zic, fără să aud, curvei ăsteia
i s-au sucit coaiele-n cap... bagabonzii cu care a umblat vreo cinci
ani de zile, numa' traficanţi de mare clasă, au produs
deviaţiile astea de nimfomanie narcisiacă, sau cum
dracu' să-i zic... 'geaba, că tot iubirea ne salvează.
-Tu ce zici, băh!?
-'te-n'pulă, lasă-mă-n paceeeeea miiiieeea!
face Fra', halucinându-mă.
Chefter dă semne că-şi revine. Reuşeşte
să ajungă la budă fără
să-l pleznească pe Anuţă şi
fără să-i reproşeze că
vrea să-l facă invizibil. Fra' e cu capul între
cracii individei. Eu renunţ să mi-o mai frec şi-mi
torn coniac. Volumul de informaţii ce ar putea compune, fie
şi insuficient, un punct de referinţă suspendat
deasupra realului, s-a topit acum în masa supraîncălzită
a halucinaţiilor. Apropierea şi distanţarea
de lucruri sunt procese care alternează extrem de repede, ca
nişte instantanee dublate de flashuri orbitoare şi,
în acelaşi timp, spongioase. Zăresc printr-un
gemuleţ fumuriu haloul ce se cască între
picioarele femeii şi-mi aduc aminte -un automatism pervers!
- de un coşmar plin de guri molcome şi uriaşe
ce se căscau sub mine şi mă atrăgeau
cu o forţă fantastică. Devin agitat, plămânii
mi se contractă, inima o ia razna, încep să
mă adâncesc în canapeaua îmbrăcată
în imitaţie de piele, simt realmente că sunt
supt de interiorul ei şi-mi dau seama că mă
aflu - pentru a câtea oară? - în plin Ireversibil.
Rederulez imaginile a doua zi dimineaţă pentru a-mi
a căpăta luciditatea. Mă aleg cu halucinaţii
chiar mai violente. Cum ar fi culorile stridente ce spulberă
fondul vederii, ca nişte artificii scăpate de sub
control, gata oricând să-mi ia vederea, să
mă facă să orbecăi fără
un scop anume. Cum ar fi reacţiile organismului meu la diferite
vedenii, o pată neagră fulguind deasupra mea, aşa,
fără nici o logică, de parcă dumnezeul
-tavan s-ar pişa pe podeaua-lanternă-aprinsă,
realizând astfel cea mai grosolană şi mai
plauzibilă fantomă. Cum ar fi gagica aia care, 'mnezeule,
îşi lingea vaginul "de ziua ei", asta-i,
de ce dracu tocmai de ziua ei?, ce fel de cadou e ăsta?, şi
făcut cui?, ziceam, gageaua aia stând în
faţa oglinzii, semănând cu un fluture care
îşi admiră ceafa într-o petală
cenuşie, petala unei flori dintr-o scorbură-ntr-o
stâncă, uite?, purta aripi uriaşe, şi
şoptea "bau!", mimând o sinistră
autosperietură.
-Bau!... măh, bau, măh, mă-ta!!! Bau-bau.
O babă în faţa unei oglinzi pe un perete
înfipt de dumnezeu tocmai în centrul încăperii.
-Bau... măh! Bau-bau!!!Şi un cap lovit cu sete de
tencuiala însângerată... şi din
nou,
-Bau-bau! Baba strângându-se de vagin, lovindu-şi
capul de jucăria aceea mută... şi apoi,
-Iiiiiiioiiiiiii, vine, auziţi cum vine?...... iooooiiiiiiiiiiiii,
iiiiiiii, că vine, şi dăi cu clonţul
în afurisenia aia de perete, şi strângându-şi
vaginul, cu palme lungi, de pianistă stilată.....
-Bau.... Nu, nu-mi trebuia povestea. Nu sunt îngerul ei, nu
cunosc alt drum de la A la B decât acela de pe hârtie.
-Vă simţiţi bine, domnule Mureşan?
-Nu! dar nu tremur. Femeia asta psihiatru n-are pic de fler. De câte
ori mă vede căscând ochii dă cu
nuiaua: "Vă simţiţi bine, domnule Mureşan?
Aveţi impresia că sunteţi ameninţat?"
Iar gândul meu ricoşează în faţa
ei de o tâmpă acalmie: "Te fut în cur,
proast-o! Pune-te cu mine şi ai să sfârşeşti
într-o groapă de rahat!". Iar la câţiva
metri, undeva, sub lumea ce mă atinge: "paf! Bau! Bau-bau!"
-Ah, drăcie!!! De ce ne-ai dat Doamne suflet? Ca să
fie singurul lucru pe care-l avem fără să
ştim de ce? Tac. Îmi spun: nu ştim să
facem nimic bun cu durerea... doar ne plângem de ea. Nici nu-i
de mirare că înnebunim cu miile.
Lângă intrarea în clădire, doi doctori
ţin un individ tuciuriu, care zbiară cât
îl ţine pieptul. Un beţiv cules de pe stradă,
presupun. Câţiva paşi mai la dreapta se zăreşte
o uşă albă, din termopan, pe care stă
lipit un afiş: comportament toxicomani. Am verificat-o, era
închisă. Am trecut de clădire şi
am intrat într-un soi de grajd întunecat. Nevroza
femeii. Să-mi trag ceasu', mi-am spus, dacă ai fi
cazat aici, ai înnebuni din oficiu. Mai bine la dracu'n praznic,
undeva la ţară, necunoscut de nimeni, închis
într-o cotoroanţă de baracă muncitorească,
decât în spelunca asta.
Doamna doctor Mănuţiu îmi ia trimiterea,
mă priveşte şi mă-ntreabă:
-De când nu mai beţi?
-Nu e vorba de băutură, îi răspund.
-Poftiţi, atunci! şi mă invită într-un
birou în care nu mi-aş creşte nici câinele,
dacă aş avea unul. Mă urmează doi
studenţi.
-Bau-bau! se aude, şi-mi caut cu ochii nebunia.
-Aşa e obiceiul, se scuză psihiatra.
Sed pe un scaun cu trei gură cască în faţa
mea. Povestesc.
-Am fumat iarbă şi am probleme.
-Ce fel de probleme?
-Păi, nu mai pot sta-n troleu.
-Cum adică?
-Păi, e ceva în neregulă acolo.
-Simţiţi că sunteţi urmărit?
Ridic ochii către tavan.
-Nu mă urmăreşte nimeni, răspund,
mă urmăresc gândurile. Da', parcă
aş fi paranoic.Ştiţi cum e ca un gând
să nască un alt gând care, la rândul
lui, dă un picior în fund unui gând din faţă,
ce porneşte la sănătoasa şi sparge
curul altui gând, ăla, da, ăla, al treilea,
e întotdeauna cel mai nervos, el se repede violent la cel de-al
patrulea gând pe care, de fapt, nici nu mai ai timp să
îl gândeşti, fiindcă de acolo-n
colo totul o ia razna, nu mai înţelegi nimic şi
te ia cu panică din cauza primului gând, deşi,
după cum vedeţi, el, în ecuaţia
asta, aproape că nu are nici o importanţă
- Hm. Păi, nu credem că e de la cannabis.
Râd, cu spaima-n gât.
-De la asta e. Asta m-a băgat prima oară. Acum îmi
reamintesc.
-Atunci, aveţi nevoie de o consultaţie de specialitate.
Noi v-am putea ajuta dacă aţi accepta să
intraţi la închişi.
În nebunie soluţiile sunt incerte. Să arunci
doi bani într-o fântână, poate însemna
la fel de bine să îţi arunci capul în
vaginul diavolului, ca şi cum ai citi Diderot cu mâna
stângă, dar, atenţie!, numai după
ce te-ai gândit să-l tai.
-Vă simţiţi bine, domnule Mureşan?
-Acum nu mă simt bine deloc. Acum chiar încep să
mă plictisesc. Pentru că nebunia o vede orice beţiv,
atunci când se face, cum se spunea prin satul bunicilor mei,
"biţicletă". Atunci, în starea
aia de beţie cruntă, nu mai vezi nimic, tot rahatul
ăsta de contingent se sfarmă în mii de bucăţele
care încearcă, eşuând continuu,
să se refacă la loc, ştiţi, e ca
şi cum ai lipi un geam spart cu salivă. Nu degeaba
salivezi atâta la beţie, încât eşti
nevoit să fumezi ţigară de la ţigară,
să te usuce fumul pe dinăuntru. Acuma, chestia asta
cu beţia încă mai merge. La fel şi
cea cu fumatul cannabisului. Cealaltă, a nebuniei naturale,
ca să zic aşa, e pură plictiseală.
Nebunii adevăraţi se sinucid fiindcă nu simt
durerea. Or fi având ei clipa aia de luciditate în
care îşi dau seama că fără
asta viaţa lor nu face nici cât un gând spurcat,
vorba bunicului, şi-n care fiecare mişcare a corpului
lor vegetal devine un sacrilegiu.Şi uite aşa, trei
paşi până la fereastră fac mai mult
decât ditamai orgia.
Siderată, doamna Mănuţiu îmi spune:
-Nu cred că v-ar conveni această alternativă,
într-adevăr.
-Mă simt bine, o reped. Probabil că gândurile
mele naturale m-au făcut un nebun artificial. Ceva s-a schimbat
foarte mult în mine. Este şi nebunia artificială
bună la ceva. Nu credeţi? La urma urmelor, dumneavoastră
cum aţi devenit medic psihiatru?
-E-n regulă. Puteţi pleca când doriţi.
"Si mă voi căca oricând doresc, că
doar n-am să fac pactul cu închişii, încă
nu. Poate după ce lumea se va sătura de mine."
Ies cu palmele răzvrătite în buzunare. Ceva
am lăsat acolo, un nu ştiu ce stânjenitor,
un fel de gheară a degetului mic. S-a dezlipit de pielea stomacului
şi a căzut pe podeaua aia fermentată din
cauza vomei. Cobor încet pe lângă Nera, iar
nările mi se răfuie cu pete aeriene de mâncare.
Salivez un timp, cu gândurile pierdute. Apoi, la semaforul
de lângă Casa studenţilor, mă ia
naşpa. Intru într-o stare de panică de-mi
produce pulsaţii în globii oculari. Contingentul se
năruie, aşa cum e el, întreg şi
greoi, într-o ceaţă a conspiraţiei,
a doctorilor psihiatrii ce-mi privesc silueta printr-un fel de binoclu
monstruos, bătând din palme, deschizând şampanii,
şi răcnind morcovenesc "l-am prins, e al nostru,
avem un caz beton". Tremur tot. Nu sunt capabil să plec
de pe trotuar. Încerc să ataşez privirii
mele un centru de greutate pentru a nu-mi pierde viziunea spaţială,
mă leg de roşul semaforului, şi îmi
dau seama că, în ciuda acelei culori stridente, am
scăpat printre degete autocontrolul mental.
Apoi, aud cuvintele acelea, cuvintele alea în care jumătate
din mine regăseşte cealaltă jumătate,
sau măcar umbra ei beată: 'geaba, că tot
iubirea ne salvează.
Find what... Replace with... [II]
[Jurnalul unui poliţist]
Daniel Sur
Când am deschis ochii, m-am gândit: "trebuie
să fie dimineaţă." Cerul nu părea
să obosească ca să lumineze spaţiul
înconjurător, iar durerea, care-şi făcu
apariţia o fracţiune de secundă mai târziu,
era tipică pentru fiecare dimineaţă. Ah,
durerea asta de cap, ea este unică, nu poate fi confundată
cu nimic altceva. Durere provocată de vise.
Am vrut să mă mişc şi durerea mi
s-a intensificat. Au apărut o serie de forme duble, dar şi
aşa am înţeles mai departe că dublurile
cu pricina nu erau de la lumină, ci urmări ale viselor.
"Si-a revenit", l-am auzit pe Viezure. Calci acum cu ambele
picioare portretul Căpitanului, profită cât
poţi.
Nu, nu era cu putinţă, glasul acesta nu era o amăgire.
Nu eram acasă, fiindcă îmi era foarte frig
şi am observat că din gură şi din
nas îmi ieşea un lichid vâscos. Unul din
ele, cel care-mi ieşea din nas, îmi producea o uşoară
senzaţie de sufocare.
Am vrut să mă mişc ca să-mi scot
obrazul drept din aceste bale, dar nişte braţe mă
ţintuiau de podea.
"Glumesc, nu e poertretul Căpitanului", continuă
Viezure. "Este şi mai rău, stai cu şliţul
peste faţa lu' nevastă-sa. Bine ai revenit la Secţia
66.
În ciuda durerii şi a senzaţiei de sufocare,
într-o fracţiune de secundă, am priceput
ce mi se întâmplase. Încercând să
îmi stăpânesc emoţiile şi
să nu mă dau de gol, am încercat să
par cât mai degajat. Căpitanul oricum mă
chemase pentru altceva. Nici nu am ieşit bine din biroul lui,
că am avut probleme cu respiraţia şi apoi
am leşinat. Noroc că nu am leşinat în
biroul lui. Putea să fie un dezastru, o catastrofă
care să-mi fi hotărât pe neanunţate
destinul, ceva care să abată bănuielile asupra
mea. Faptul e că am supravieţuit şi că
mă aflu la Secţie.
Secţia 66, faimoasa şi temuta Secţie 66,
unde am aterizat în 1993, anul când am absolvit şcoala
de la Câmpina. Curând după aceea, au izbucnit
războaiele. Mai întâi în Croaţia,
apoi în Bosnia. Pe atunci, credeam că dezmembrarea
fostei Iugoslavii avea să ne creeze mai ales nouă
poliţiştilor multe probleme. Imigranţi, infracţiuni
cu violenţă, traficanţi de petrol şi
falsificatori de valută. Însă m-am înşelat.
Un grup de oameni de afaceri ne-au vizitat la secţie ca să
ne anunţe târgul la care s-a ajuns la nivel de ţară.
Benzină pentru linişte. Nu trebuia decât
să închidem ochii la transporturile de combustibil
peste graniţă şi ei promit să ţină
refugiaţii departe de România. Europenii şi
americanii să-şi vadă de treburile lor, că
tranziţia ne omoară din pricina costurilor noastre
de întreţinere prea ridicate. Oamenii de afaceri erau
îngrijoraţi: banii pe care îi vor investi
în benzină au venit de la capitalişti risipiţi
prin toată ţara, ale căror nume nici nu le
ştiau, aşa încât era cu neputinţă
să apară în faţa lor, să
se justifice, să le ceară să aibă
înţelegere în cazul în care, din
greşeală, vreun lucrător de poliţie
de la Secţia 66 ar descoperi transporturi de benzină
ilegale. Dinspre Bucureşti, spre graniţă.
S-a rezolvat problema, recurgându-se la practici deloc recomandabile
pentru un poliţist şi Secţia 66 a ajuns în
plin capitalism sălbatic. Compromisul a ajuns să simbolizeze,
pentru tânărul care abia ieşea de pe băncile
şcolii de poliţişti şi dintr-un
comunism aberant, tot ce era mai lesnicios în capitalism: era
suficient să plăteşti ca să obţii
tot ceea ce vrei.
Multe persoane, când voiau să scape de vreo pedeapsă,
cheltuiau o avere şi obţineau un certificat medico-medical
care le permitea să scape de puşcării sau
de alte bătai de cap. Alţii, ca să scape
sau ca să-şi justifice anumite atitudini ce puteau
duce la ani mulţi de închisoare, petreceau o vreme
în arest până se inventa un viciu de procedură
şi ieşeau eliberaţi de orice urmărire
financiară sau judiciară.
Secţia 66 sau locul unde nimeni nu intra fără
speranţă. Unde se amestecau adevăraţii
nebuni, infractori, cu cei acuzaţi pe nedrept. Rezultatul era
o adevărată confuzie. Presa mai publica din când
în când istorii despre proaste tratamente şi
abuzuri ale poliţiei, de muşamalizări ruşinoase,
dar niciodată nu i se îngăduise să
intre şi să vadă ce se petrecea cu adevărat
acolo. Guvernul cerceta denunţurile presei, nu găsea
dovezi, iar Secţia izbutea să rămână
în picioare, de fiecare dată mai puternică.
"Bunicul meu a murit tot în urma unui leşin.
S-a înecat în propria-i vomă şi
a murit", a continuat încurajator Viezure. "Ultimii
zece ani i-a petrecut doar în pat. Mânca, fuma, lua
calmante, îşi făcea treburile şi
dormea numai întins pe spate. Nu aveam voie să-l mişcăm
din această poziţie. Un adevărat chin".
Am încercat din nou să mă ridic, dar era
imposibil.
"L-am văzut o singură dată revoltat
de situaţia în care se află: chiar cu o săptămână
înainte de a muri. Atunci a făcut scandal, a spart
paharul în care avea apă de băut, ţipete
şi, ca tacâmul să fie complet, a dat plapuma
la o parte şi a făcut pipi sub ochii noştri
consternaţi. Jetul acela gălbui parcă era
pompat de o ţâşnitoare. Hahahaha. Făcea
pipi ca o ţâşnitoare. Poate vi se pare absurd,
dar eu cred că a fost clipa lui de glorie: măcar se
lupta cu boala, era vie şi capabilă să facă
prostioare."
"Ce plăcere macabră are Viezure!?", mă
gândeam, încă incapabil să mă
ridic. "Nu sunt bunicul lui şi nu am murit înecat
în propria vomă!"
"Încetul cu încetul, a revenit la pasivitatea
lui obişnuită", continuă Viezure. "În
aceeaşi săptămână, după
ce a mărit numărul de calmante şi de ţigări,
ne-a surprins pe toţi şi a murit. Eu nu cred că
a murit fericit, dar nici nefericit şi că moartea
i s-a părut suportabilă."
Nu simţeam nici o compasiune pentru bătrân
şi povestea lui. Eram convins că Viezure nu a înţeles
nimic din moartea lui. Cum să înţelegi moartea,
într-o lume unde oamenilor le e frică de moarte.
Nimeni nu reuşeşte să înţeleagă
nimic. Fiecare cunoaşte doar dimensiunea propriei suferinţe
sau a lipsei de sens a vieţii lui. Nici nu trebuie să
mai explici aserţiunea asta. Am reuşit în
cele din urmă să mă ridic şi să
mă instalez la biroul meu.
Am încetat să mă mai zbucium, dar fotografia
mă ardea în buzunarul de la piept. Apoi am intrat
într-o lume ciudată, care nu era vis, unde singurul
lucru de care îmi mai amintesc erau ochii întunecoşi,
părul blond şi un aer total distant, aerul cuiva care
face lucrurile pentru că e obligat să le facă.
Iar în spatele ei, Căpitanul se contorsiona de plăcere.
Căpitanul îmi spune: "Dacă trebuie să
iei o decizie, e mai bine să o faci şi să
te comporţi ca atare. Nu poţi să anticipezi
chiar toate consecinţele. Arta turnătorului a fost
dezvoltată pentru a ajuta oamenii, pentru a le prezice viitorul.
Oferă informaţii bune, cât mai detaliate,
pentru a obţine profeţii cât mai exacte.
Când "obiectivul" provoacă o problemă,
noi vom fi în stare să oferim soluţia. Într-una
din rugăciunile învăţate de mine
în copilărie, se spune: "Eu sunt mic, tu fă-mă
mare". Turnătoria te poate face mare. Dacă arta
turnătoriei ar fi atât de infectă pe cât
se spune, atunci turnătorii nu ar fi sănătoşi,
căsătoriţi şi fericiţi."
M-am apropiat de căpitanul meu: "De un an de zile aştepţi
să fii promovat", mi-a spus. " Simt că eşti
foarte aproape să-ţi vezi visul cu ochii. Am nevoie
de un om de încredere". "Cum te întreţii
? " mă întrebă căpitanul. "Nu
am reuşit încă să devin autonom;
pe picioarele mele, mă ajută părinţii.
Dar ăsta e doar un detaliu, un detaliu ruşinos, e
adevărat, dar un detaliu." "Pasul următor
pe care trebuie să-l faci e să mă ajuţi
să încasez banii în siguranţă.
Tu îmi vei colecta plicurile şi, pentru acest serviciu,
te vei putea rupe şi tu de părinţi. Vei fi
independent", spune căpitanul. I-am urmat sfatul, ascultător.
După ce au trecut trei luni de zile, în care nu am
încasat decât mărunţis, căpitanul
mi-a cerut să-i descriu pe cei care îmi dau plicurile
burduşite de bani. "Nu reuşesc să-mi
dau seama ce fel de oameni sunt. Sunt orbit de strălucirea
dinţilor lor," i-am spus. Comentariul căpitanului
a fost: "Un om care caută doar să promoveze,
încercând să sară toate etapele,
nu va găsi niciodată independenţa.Şi
unul care se uită fix în gura celui care-i dă
bani nu va reuşi niciodată să-şi
dea seama cu ce fel de om are de-a face."
Eram într-o misiune de patrulare şi mă plimbam
pe o vreme caniculară, când am întâlnit
un cerşetor bătrân. Mi-am împărţit
sandvişurile cu el şi am stat împreună
vreme destul de îndelungată, vorbind despre viaţă.
Nici nu m-am aşezat bine lângă bătrân,
că a şi început să vorbească.
"Ce fac oamenii ăştia?"m-a întrebat
el, arătând spre trecători.
"Muncesc", i-am răspuns eu sec. Dar bătrânul
insistă. Mi-a spus că e obosit, că-i era
sete şi mi-a cerut să-i cumpăr o sticlă
de apă plată. După ce a băut apa,
moşului i-a crescut cheful de a sta la taclale. M-a întrebat
ce citesc, arătând spre colţul de carte care-mi
ieşea din brâu. I-am întins bătrânului
cartea.
"Hummm", zice bătrânul, sucind cartea pe
toate părţile, ca şi cum ar verifica-o dacă
era într-o stare acceptabilă. "Este o carte importantă,
ai grijă de ea". Am rămas surprins.Şi
moşul citea, ba chiar părea familiarizat cu Platon.
"Phaindon e o carte care vorbeşte despre ce altele doar
încearcă", continuă cerşetorul.
"O carte despre neputinţa omului de a fi mai mult decât
este.Şi se termină în aşa fel încât
toată lumea să creadă că a rezolvat
cel mai mare mister"
"Si care este cel mai mare mister?" l-am întrebat.
"Păi, cel mai mare mister are legătură
cu sufletul omului. Ce făcea sufletul pe vremea în
care încă noi nu eram născuţi".
"Si ce făcea?"
"Se odihnea", mi-a răspuns surprins. "Ce era
să facă? Se pregătea de călătorie.
De aceea ne place, cât suntem oameni, să călătorim.
"Are dreptate", mi-am spus. În acest timp bătrânul
răsfoia cartea cu cea mai mare atenţie. Am observat
că citea unele pasaje şi se amuza.
"De unde eşti?" l-am întrebat
"De nicăieri."
"Nimeni nu poate fi de nicăieri. Trebuie să fii
de undeva. Eu sunt poliţist şi umblu mult prin oraş,
că asta mi-e meseria. Dar sunt născut într-o
comună de lângă Bucureşti. Aici,
aproape, în Voluntari."
"Atunci, să spunem că m-am născut într-o
gaură neagră".
Nu ştiam atunci ce era o gaură neagră. Nu
ştiam nici măcar dacă e sau nu o localitate
din România. Dar nu am vrut să întreb, ca
să nu mă simt umilit de incultura mea. Am rămas
o vreme să-i privim pe mulţii trecători care
treceau prin faţa noastră.
"Ce fac oamenii ăştia?" mă întrebă
din nou bătrânul.
"Trăiesc". Nu reuşeam să scot din
mine un răspuns mai bun.
"Si ce făceai acolo, în gaura neagră?
Adică, cu ce te ocupai?", am trecut eu l-a atac.
"Cu ce mă ocupam eu în gaura neagră?!"
Pentru prima dată, bătrînul a rîs
cu poftă. "Cu nimic, cu asta mă ocupam. Mă
odihneam"
"Cerşetorii au o manie de a spune numai lucruri stranii",
mă gândeam eu.
"Eu sunt Dumnezeu.Şi Dumnezeu nu se ocupă cu
nimic special. Se odihneşte", şi-a continuat
bătrânul explicaţia.
"Si dacă eşti ceea ce pretinzi că eşti,
cum se face că stai de vorbă cu un poliţist?"
l-am întrebat eu, uimit peste măsură de tupeul
bătrânului.
"Nu eu stau de vorbă cu tine, ci tu stai de vorbă
cu mine. Tu te-ai oprit şi te-ai aşezat lângă
mine. Aşa că te ascult şi mă odihnesc".
Nu mai ştiam ce să zic.
"Nu e ceea ce tu ai vrut dintodeauna? Toţi oamenii vor
să vorbească cu Dumnezeu. Însă în
momentul în care au această ocazie, când
totul e posibil, oamenii se tem să creadă că
li se întâmplă, de parcă le-ar fi
teamă că li s-ar împlini visul arzător.
O forţă, ceva încearcă, încet,
încet, să le dovedească că este
imposibil, de neacceptat, ceea ce li se întîmplă,
că este de neimaginat. Aşa ai reacţionat
şi tu. Ce dacă eşti poliţist?"
Ceea ce spunea cerşetorul nu avea nici un înţeles
pentru mine. Cu un singur lucru eram de acord - nu puteam să
cred că el e Dumnezeu. Voiam să aflu mai multe de
la bătrân. Căpitanul va rămâne
cu gura căscată cînd îi voi povesti
despre el.
"Si ce caută Dumnezeu în Bucureşti?
Ai venit pentru un scop anume?"
"Sunt mai multe motive. Dar hai să spunem că
unul dintre ele este acela de a mă întâlni
cu un poliţist. Pentru mine, oricum nu contează, mă
interesează la fel de puţin cine eşti sau
cu ce te ocupi."
"Chiar nu contează că sunt poliţist?"
"Mă interesează atât fericirea, cât
şi nefericirea, invidia şi gelozia oamenilor.Ştii
doar că sunt contabilizate. Totul e unul singur. Eu."
Am rămas o vreme în tăcere, privind maşinile
şi oamenii.
"De ce te-ai făcut poliţist?"
"Pentru că îmi place să cunosc oamenii,
mulţi oameni"
Dar bătrânul îmi arătă
o covrigăreasă, care îşi vindea
produsele dintr-o ladă jegoasă.
"Si covrigăresei îi place să cunoască
oameni, mulţi oameni şi cu toate asta, nu s-a făcut
poliţistă. Trebuie să fie altă explicaţie."
Am simţit o împunsătură în
inimă. "De ce din tot oraşul ăsta mare,
pe mine a căzut năpasta să vorbesc cu bătrânul
ăsta nebun?" mă lamentam eu.
Cerşetorul răsfoia în continuu cartea. S-a
oprit şi a citit o pagină întreagă.
"De ce te-ai apucat să vorbeşti toate astea cu
mine?" l-am întrebat.
"Pentru că şi tu trăieşti."
"Întotdeauna apari în momente de-astea şi
te iei de oameni pe care nu-i cunoşti?"
"Întotdeauna."
Bătrânul mi-a povestit cum săptămâna
trecută a convins o fetişcană să
vândă tot ce era de valoare din casă părinţilor
pentru a răscumpăra un păcat.Şi
că doar în astfel de momente îşi
dă seama cât de greu îi este să
accepte că nu e liber. Pentru că nu e niciodată
liber din moment ce el, Dumnezeu, trebuie să aibă
grijă de toţi oamenii.
L-am dus la secţie, unde puteam să-l ascult în
linişte, iar sunetele lui nu aveau nici un ecou.
"Adevărul este strigătul pe care fiecare din
noi îl scoate atunci când e lovit cu bulanul",
i-am spus cerşetorului. "Exact asta aştept eu
de la tine - adevărul mărturisit. Iar adevărul
doare, aşa cum inima oamenilor suferă când
acţiunile oamenilor nu au nici un ecou."Şi atâta
l-am bătut până a recunoscut că
nu e Dumnezeu şi şi-a cerut scuze că m-a
necăjit. Abia atunci m-am liniştit.
Capitanul ne-a spus: "Când simţim că
a venit momentul schimbării, ne vin inconştient în
minte toate înfrângerile suferite pînă
atunci, toate dosarele nesoluţionate.Şi, cu siguranţă,
cu cât creşte numărul poliţiştilor,
numărul dosarelor dificile creşte şi el.
Dar, în acelaşi timp, experienţa ne dă
soluţiile cele mai bune pentru a depăşi aceste
înfrângeri şi pentru a găsi calea
care ne permite să mergem înainte. Trebuie, de aceea,
să restudiem toate fişele deţinuţilor
pe care îi avem în arest, să derulăm
filmul infracţiunilor pe care le-au săvârşit.
Dacă privim doar pelicula simplă, fară nici
o idee, vom rămâne în aceeaşi situaţie.
Dacă vrem să avem succes, sfârşim
prin a încerca să le băgam pe gâtul
celor reţinuţi infracţiunile din dosarele
nesoluţionate. Voi veţi hotărî ce
veţi face, însă vă anunţ
că mâine ne vine control."
I-am spus căpitanului meu: "Am petrecut mare parte a zilei
gândind cînd nu ar fi trebuit să gândesc,
dorindu-mi când nu ar fi trebuit să-mi doresc şi
făcând planuri când nu ar fi trebuit făcute.
Adică în timpul serviciului." Căpitanul
m-a invitat să facem o plimbare prin Pantelimon. De-a lungul
drumului, mi-a arătat un tânăr care se injecta
şi mi-a cerut să-i spun numele dacă îl
ştiu. "Nu-l ştiu", i-am spus. "Oricine
ar fi, o doză atât de mare îl poate ucide
pe loc." "Dar nu poate ucide pe cel care nu se droghează",
spuse căpitanul. "La fel, un poliţist poate să
fie răpus atâta timp cât îşi
injectează o doză prea mare de speranţă.
Secretul este să nu te laşi sedus de prea multe gânduri."
România este traversată de munţii Carpaţi.
Într-unul din aceşti munţi, exista un sat
care se cheama Arieşeni şi în sat este o
colină care duce spre o vale. În fiecare după
amaiză, un bătrân urcă şi
coboară acea colină. Când am mers la Arieşeni
pentru prima dată, nu l-am remarcat. La a doua mea vizită
în sat, am observat că bătrânul
se apropia de mine pe aceeaşi potecă.Şi de
fiecare dată când mă întâlneam
cu el, purta aceleaşi veşminte: pălărie
roasă şi veche, cisme de gumă în
picioare şi ochelari. De fiecare dată când
mă gândesc la vacanţele mele în
acest sat, mă gândesc la acel bătrân.
O singură dată i-am vorbit bătrânului.
În glumă l-am întrebat: "Crezi că
se mai ascund tâlhari în munţii ăştia
frumoşi care ne înconjoară?" "Doar
Necuratul se mai ascunde în munţi", spuse bătrânul,
"de ruşine că nu mai face faţă
concurenţei."
Călugărul
Diana Todea
Prolog
Drumul se deschide asemenea unor vise. Cauţi o lumină
în tine şi eşti dispus să călătoreşti
ca să o vezi. In ochii altora, în ochii tăi.
Drumul nu ţine cont de fire, de rasă, sau vârstă.
In primul vis pe care îl ai, drumul te va călăuzi.
Capitolul 1.
Călugării din piaţă târguiau
animale pentru sacrificiu. Negustorii le dădeau scump, pentru
că era în prag de Crăciun ortodox. La un
moment dat frigul devenise insuportabil, şi un zgomot îngrozitor
se auzi.
*****
In anul 1760, Rusia era o ţară mizeră. Oamenii
nu o duceau mai bine decât animalele, iar oraşele
deveneau câmp deschis pentru iarnă. Mizeria era insuportabilă,
iar răzmeriţele erau foarte dese. Praful de puşcă
părea o invenţie nouă, însă
cei care conduceau puteau să o folosească.Şi
atunci, nimeni nu se dădea înapoi, nimeni nu se mai
obosea să cârcnească.
Satele mici, cu suflete multe, erau locuri dezolante şi aspre.
Guberniile care aveau să apară mai târziu,
se năsteau în aceste sătucuri, sărace
şi lipsite de mila Domnului. În cel mai bun caz, omul
citea o rugăciune la lumânare, stând în
genunchi, lângă icoană. Bisericile erau pline,
însă inima suferea din pricina foamei.
In multe din aceste sate, mânăstirile erau singurul
loc în care cineva, femeie sau bărbat, putea să
crească ferit de sărăcia lumii. Ortodoxia
avusese grijă să facă din religie o puternică
armă împotriva nefericirii oamenilor. Călugării
petreceau timp în sate, învăţând
diferite meserii, ascultând la poveştile oamenilor,
vorbind cu ei. Se întorceau să povestească,
să discute între ei, şi să ţină
slujbe. Incet, fiecare om ajungea să îndrăgească
acel chip palid, uscat, cu barbă deasă, a căror
ochi luminau ca razele de soare. Era singurul chip care le aducea aminte
de rugăciuni, de Dumnezeu, atât de aspru în
satele ruseşti.
Capitolul 2.
Satul era o adunătură de case şi vechi chilii.
Oamenii se ocupau cu piaţa, iar negoţul cu animale
şi diferite legume, era singurul venit din aşezare.
Printre casele îngrămădite, horn lângă
horn, turlele bisericilor, întortocheate şi grase,
apăreau svelte în orizont.
In acea după-amiază, seminariştii se întorceau
de la cursuri. Fusese o predică despre Naşterea Domnului,
zi ce se apropia cu repeziciune. Unii îşi cumpărau
mere, merele erau de post. Negustoresele, agitate de cumpărători,
se îmbulzeau cu mâinile lor grase şi aspre,
să le ofere cele mai frumoase exemplare.
Un călugăr, prins între o căruţă
şi doi trecători, se chinuia să îşi
croiască drum. Se grăbea să ajungă
la duhovnicul său, ce-l aştepta de două ceasuri
şi mai bine, în chilia de peste drum. Înroşit
de necaz, dar mai mult de situaţia neconvenţională,
îşi cerea iertare în gând lui Dumnezeu,
rugându-se să iasă mai repede de acolo. Drumul
nu părea să se desfunde, iar seminariştii
forfoteau în piaţă, încurcând
lumea. La un colţ de tarabă, călugărul
a vrut să evite o negustoreasă ce venea cu un coş
de fructe, şi împins în spate de un seminarist
glumeţ, îşi pierdu echilibru şi
căzu peste o găleată cu lapte, pusă
acolo de lăptăresele din sat. Găleata se
răsturnă cu zgomot puternic, laptele se vărsă
peste roşii şi ceapă, udând două
fete ce se uitau la marfă, ochii tuturor se aţintiră
spre locul de unde se auzea zgomotul, iar călugărul
căzu în genunchi în faţa unui băcan,
ce se pregătea să vândă o oaie.
De necaz, călugărul rupse un cuvânt greu,
şi îşi înghiţi lacrimile
ce-i apăruseră spontan pe faţă.
Băcanul, uimit, se roti să vadă cine căzuse,
iar, cumpărătorii, tot călugări,
se uitară la tânarul lor confrate. Era Ajunul, iar
legea ortodoxă interzicea înjurăturile în
această perioadă. Piaţa încremeni
o secundă, mâinile se opriră din gesturi,
laptele vărsat începu să-şi croiască
un pârâiaş, iar femeile duseră mâna
la gură. Călugărul, întins de jos,
se ridică cu greutate, ridică găleata grea
de 40 de kilograme, şi se uită la călugări,
nedumeriţi de fapt şi cu ochii aţintiţi
asupra lui. Ochii călugărului spuneau mai multe decât
era vădit, iar faţa deveni ca o cărămidă
purpurie. Călugărul se aplecă spre un confrate
al său, îi murmură nişte cuvinte,
şi plecă. Lumea din piaţă, privind
scena, îşi aduse aminte de mişcarea începută,
iar vocile porniră din nou dialogul. Toate gesturile erau reluate,
iar evenimentul fusese uitat în cinci minute. Călugării
se mai rotiră prin piaţă, încheiară
negocierea cu negustorii, şi se hotărără
la 30 de oi pentru praznic.
Capitolul 3.
Călugărul porni pe străduţele ce
şerpuiau afară din piaţă. Îngrozit,
şi tremurând, plângea mergând repede,
fiind atent să nu se lovească de nimeni. Se uită
la mâna ce era julită. Se simţea păcătos,
greu ca o piatră de moară, un idol. Firea lui era
molcomă, uneori treceau ani până să
se mânie cu adevărat. Acum însă
inima îi bătea rapid, şi chiar uitase cu
totul că era călugăr. Alergă la
un moment dat pe o stradă, ocoli două gropi, şi
se opri lângă biserica Sfântul Ion. Acolo
trebuia să ajungă. Se ascunse lângă
un copac, se uită în jur, şi îşi
dădu două palme peste faţă. Inima
lui mergea ca o locomotivă, şi nu putea să
intre aşa într-o biserică.
Hainele erau prăfuite, le şterse cu o mânecă.
Trebuia să se odihnească.
****
Ifrim era un băiat de 20 de ani, slab, cu ochii albaştrii,
păr ca o coajă de alun. Părinţii
fuseseră oameni destoinici, tatăl profesor, mama lucrase
pentru bogătaşi. Avea trei fraţi şi
o soră, plecaseră din oraş.
Când avea 15 ani, iubi o fată din satul său.
Se plimbau de obicei într-un parc, pe lângă
casele vechi, uitându-se la păsări, glumind.
Deştept, fusese primul în şcoala din sat,
frumos, avea ochi ca ai cerului toamna. Dar visele de copil dispărură
repede, amintindu-i lui Ifrim că viaţa avea şi
lucruri serioase.
La 18 ani, se înscrise la seminar, acolo putea să
audă un glas fericit. Lumea era mai serioasă decât
în sat, dar oamenii îi priveau altfel pe ceilalţi.
Inimile lor încălzeau şi ţigla mănăstirii,
iar acest lucru îl aprecia Ifrim.
Capitolul 4.
Ifrim intră pe poarta bisericii. Intră înăuntru,
iar lumina dispăru brusc. Un semiîntuneric pătruns
de două raze de soare era tot ce vedea. Curând, o
icoană îi apăru în faţă.
Un covor roşu se plia până în fund,
iar luminiţe mici de candele atârnau pe pereţi.
Mânia îi trecu.
Se duse la icoane şi pe rând le sărută.
Ieşi din biserică, şi apucă pe un
drum lăturalnic, unde era duhovnicul. Apăsând
pe clanţă, se gândi la ce să spună.
*****
Părintele duhovnic, bătrân cu barbă
albă, se uita smerit la o icoană. Părea că
se gândeşte la trecut, la un lucru pierdut, însă
barba îi murmura ceva. Două lumini pătrundeau
în încăpere, şi nu se ridică
când Ifrim intră în cameră. Se închină
şi cu o faţă aspră se uită
la Ifrim.
- Băiete, închină-te şi roagă-L
să te ierte!
Ifrim stătea umil.
- Ce ai de zis? Duhovnicul se uită atent la el.
- Am venit cât am putut de repede. De aceea vreau să
mă spovedesc.
- Aşa deci. Păi atunci stai jos.
Duhovnicul deschise un ceaslov, şi începu molifta.
****
Biserica Sfântul Ion fusese ridicată în secolul
VI. Era mult de atunci. Totul se învechise, iar zidurile erau
roase. Rezista totuşi la frigul năprasnic care era
pe atunci, şi de două secole devenise adăpostul
călugărilor. Fusese o biserică faimoasă
cândva, ridicată pe vremuri când poporul
rus începea să se impună. Se zicea că
Sfântul Ion se oprise acolo să bea apă, iar
o femeie fusese vindecată de el. Biserica era cunoscută
pentru ritualurile sale deosebite şi viaţa dură
a călugărilor.
Duhovnicul Atanasie era călugăr de 70 de ani, uscat
şi lung ca o iederă, luminat ca o candelă.
Era duhovnic de 50 de ani şi drumul său nu fusese
uşor. În atâţia ani, îi
murise nevasta, copiii, fraţii, şi unii dintre învăţăcei.
Era simplu, dar cunoştea sufletul pe de rost, şi orice
mişcare din biserică îi era cunoscută.
Ifrim era pentru el o comoară, însă nu putea
să-l ocrotească la nesfârşit. Băiatul
trebuia să aleagă, să-şi urmeze
drumul lui.
Capitolul 5.
-cred într-Unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul....
-făcătorul cerului şi al pămânului.
Amin.
Duhovnicul Atanasie îi aşeză crucea pe cap,
îi făcu cu ea încă o cruce, şi
îl chemă lângă el.
- Citeşte din carte rugăciunea. Ce te învaţă?
- Să spun toate câte le am pe suflet ca să
mi se ierte. Iar Domnul nostru Iisus Hristos ascultă spovedania
mea.
- Foarte bine. Ce ai pe suflet?
- Am înjurat în post, faţă de toată
lumea în piaţă. M-au auzit femeile, copii
şi fraţii de la biserica Sfântul Petru. Am
simţit o mare înfierbântare din cauza unui
incident, în loc să fiu tare, am răfubnit
ca un copil.
- Foarte rău.Şi altceva?
- Mai poate fi altceva? Am luat numele Domnului în deşert
în Ajunul Naşterii Sale.Şi am fost mânios
pe lume, dar mai ales pe mine. M-am tulburat în vârtejul
întâmplării, şi dus de grabă
am greşit.
- Să ierte Dumnezeu. Altceva?
- Altceva, îmi pare rău.
- Să ierte Dumnezeu. Atât?
- Da.
- Ifrim, e bine să vedem ce ne dă Dumnezeu, să
nu judecăm numai cu ochii noştri. Poate a fost bine
că ai lăsat un duh rău afară, poate
e şi greşit ce ai făcut. Dar drumul tău
contează şi ceea ce crezi. Dumnezeu te iartă
de multe, îţi dă multe şi îţi
şi ia înapoi ce-ţi dă. Dacă
te-ai gândit că e rău, şi ştii
lucrul ăsta, nu e păcat, e lucru bun. Dacă
nu te înfierbântai, nu ştiai că
ai greşit, şi toate merg aşa cum merg. Nu
e nevoie să le îndrepţi tu, Dumnezeu are
grijă de asta. Ce e mai important, ai grijă de sufletul
tău, şi nu suferi mai mult decât îţi
este dat. Fii drept pentru aşa te iubeşte Domnul.
Mintea nu ne-o îndreaptă, ci numai sufletul. Sărută
crucea.
Ifrim stătea în genunchi. Sărută
crucea, şi se închină.
Ieşi din biserică uşor ca un fulg. Mergea
liber fără să ştie de ce anume.
Ochii îi erau calzi, şi inima era veselă.
Se uită la cer, se uită în jur şi
nu mai simţea mânie. Roşeaţa din
obraji dispăru, şi lucrurile păreau mai frumoase
decât fuseseră vreodată. "Mintea nu
ne-o îndreaptă, ci numai sufletul". Era singur,
mergând pe drumul lui, şi ochii îi luceau
ca două candele.
Boanah
Patrick Călinescu
Pentru Mozer (1954-2005)
Prolegomene la Boanah
Urăsc pixul pentru că e un obiect inferior cuvântului
pe care-l desemnează.
Urăsc pixul pentru că e pix.
Urăsc pixul pentru că rimează cu tixul pe
care nu-l folosesc niciodată la vase şi cu fixul pe
care nu-l iau niciodată la pescuit şi cu mixul pe
care nu-l rostesc niciodată.
Urăsc pixul pentru că nu-l spăl cu tixul
pe care nu-l folosesc la fixul pe care nu-l pronunţ ca mixul.
Urăsc pixul pentru că e plastifiat şi artificial
şi inexistent.
Urăsc pixul pentru că i se termină pasta
numai atunci când vreau să trec pe hârtie
ura pe care i-o port.
Tautologii prologice
Un pix e totuna cu un pix.
Pixul nu e de vină că e pix.
Iar Boanah nu a fost de vină, atunci când s-a născut,
că a venit pe lume nici foarte plastifiat, nici foarte superficial,
nici foarte inexistent.
Asistenta medicală avea un pix dintre cele pe care le urăsc.
Îl ţinea în buzunarul alb ca un pix descărcat
de pastă al uniformei de spital. După ce ridica mâna
la piept, în dreptul marsupiului medical birocratic, digitaliza
(de la degete) pixul reflectat în lacul de unghii roşu-nchis
şi-l punea cu botul pe hârtia formularului pe care
se adunau datele pentru viitoarele certificate de naştere.
Totul era atât de complicat, încât nimic
nu-i rezista. Pe măsură ce rubricile piesei de hârtie
se umpleau cu date, pixul devenea tot mai gol de el, iar Boanah tot
mai plin de el. Tot mai proeminentul prunc se descărca de tot
mai invizibilul fetus direct pe maculatura medicală însetată
de amănuntele sale fundamentale. Femeia medicală completase
abia jumătate din ce avea de completat, când pixul
rămase fără pastă. Nu mai avea "de
scris", materialul inscriptibil se dusese tot pe nu mai mult de
jumătate de fetus pruncabil. Pruncabilitatea fetusului atârna
de pixul momentan scos din scris. Managera pixelată (de la
pasta de pix care reflecta verso lacul de unghii roşu-nchis)
rugase o alta să-i dea fie un pix plin "de scris",
fie o pastă nouă din vestiarul papetariabil. Cu mâinile
jenate de excrementele pixelate, o rugă, dându-i cheia,
să o scoată din starea de scoatere din scris pentru
că şi altele aveau de pruncat fetuşii proprii.Şi,
în plus, i se usca prea tare pasta şi nu dorea să
rămână pixelată vreo săptămână
şi mai bine. Colega ei medicală venise cu pixul nou
la timp. Mulţumesc pentru pix, o congratulă, dar acum
trebuie să pruncizez acest fetus până la
ultima sa consecinţă. Cu plăcere, un feed
back replicant (de la replică) reordonă aerul din
salon, dar trebuie să mă ocup de ale mele. Bine, ne
vedem atunci deseară la party sau la praxiolog, ajustă
pentru ultima oară aerul salon din jurul pixului pus deja cu
botul pe următoarea rubrică.
Boanah mai avea până la haşdoioizarea creştină
o jumătate de fişă de completat şi
mult mai multe după ea asistenta.
Pixul nou cam zgâria hârtia formulată (de
la formular). Asistenta se mânia in crescendo. Fetusul risca
să nu se mai pruncizeze. Ar fi fost nenorocire mare dacă
nu s-ar fi putut prunciza până la capăt.
Dar pixul aluneca bine pe documentul oficial. Iar asistenta dunga haotic
ansamblul de rubrici tipărite pe care avea să le umple
de amănunte nanografice la ieşirea pe verso prin faţă.
Iar fetusul se prunciza în ritmul descris. Ar fi bucurie mare
dacă s-ar prunciza până la capăt.
Pixul, asistenta şi Boanah. Pixul era numai un pix. Asistenta
nu era numai o asistentă. Boanah era numai Boanah. Dar pixul
putea să rămână numai un pix. Iar
asistenta nu putea să rămână numai
o asistentă. Iar Boanah putea să rămână
numai Boanah. Chiar în acest moment, intervine cu mai multe
detalii. Asistenta este femeia care o joacă pe asistentă
în fiecare zi de la primul minut al programului până
la ultimul minut al programului. Precedată şi succedată
de asistenta pe care o joacă, femeia rămâne
femeie atât înaintea asistentei, cât şi
după asistentă. Boanah vedea tot ce se întâmpla
în salon, dar nu înţelegea nimic. Boanah
nu era nici asistent ca pixul, nici pixelat ca asistenta. Boanah nu
era nici precedat, nici succedat de Boanah pentru că înaintea
lui Boanah şi după Boanah nu era decât Boanah,
înainte de Boanah şi după Boanah.
Placenta cărnii se transforma în magenta pielii.
Fătul se transforma în prunc.
Instrumenta se reducea la instrumentum.
Data se transforma în datum.
Fetusizare desăvârşită.
Pruncizare împlinită.
Instrumentum fetusizat, placenta Boanah.
Datum pruncizat, magenta Boanah.
Pruncizarea şi fetusizarea până la capăt.
Asistenta era caligrafică în scris. Femeie şi
înainte, şi după asistentă. Asistentă
cu Boanah.
Pixul era ca Boanah.Şi asistenta de aceea completa cu atâta
luare aminte rubricile sale pentru că, scriindu-le atât
de conştiincios, Boanah avea senzaţia că
devine ca pixul umplut de pastă.
Salon imens cu patru ferestre. Fiecare dădea în acelaşi
loc. Pe oricare te uitai apăreau aceleaşi lucruri
ca şi cum ar fi fost feliile unei singure ferestre.
Prima fereastră era făcută din tâmplărie
de lemn. Era fereastra anilor dejişti.
A doua fereastră era făcută din tâmplărie
de fier. Era fereastra anilor ceauşişti.
A treia fereastră era făcută din tâmplărie
de aluminiu. Era fereastra anilor iliescieni.
A patra fereastră era făcută din tâmplărie
de plastic. Era fereastra anilor constantinescieni.
Primele două ferestre dădeau spre anii pre decembrişti.
Ultimele două ferestre dădeau spre anii post decembrişti.
Dar ultimele două ferestre nu erau la fel de uniforme ca primele
două ferestre. Feliile din fereastra originară erau
ordonate strat peste strat în cazul primelor două
ferestre, iar în cazul ultimelor două ferestre feliile
din fereastra originară se suprapuneau unele peste altele în
straturi precedate şi succedate.
Dar toate cele patru ferestre decupau din lume aceeaşi imagine
spre care dădeau prin aceeaşi fereastră unică
decupată de antreprenor în patru felii distincte.
Asistenta scria în dreptul ferestrei din tâmplărie
de fier. În dreptul ferestrei din tâmplărie
de lemn se ţineau măturile, făraşele,
cârpele de spălat pe jos şi găleţile
aferente. În dreptul ferestrei din tâmplărie
de aluminiu era biroul computerizat al managerului ahtiat (de la ahturi).
În dreptul ferestrei din tâmplărie de plastic
se aflau incubatoarele placentale şi magentale. Boanah nu le
cunoscuse niciodată interioarele. Se izolase complet în
placenta cărnii şi aşteptase magenta pielii.
La sfârşit toate amănuntele fundamentale
indicau, scria în ultima rubrică asistenta, desăvârşirea
fetusizării şi împlinirea pruncizării.
Semnă de primire, asistentă de serviciu, astăzi,
şi ţăcăni pixul cu amplitudine,
Boanah, astăzi.
|
|