EGO...PHOBIA
sectiuni
line
sectiuni
line
sectiuni
line
PROMO >> cărţile egofobilor

news

EgoPHobia

rozero

egophobia

editor: Sorin-Mihai Grad   |   redactor-şef: Ştefan Bolea    ||    EgoPHobia #8 | octombrie '05
e-revistă culturală fondată în iunie 2004 ..................................... apare în lunile pare din an


Sorin-Mihai Grad

Lema lui Zorn - o [di]versiune mioritică

Mihnea Blidariu

Alergie de toamnă

iQ666

Clickuri pe morminte

Kirus

Despre mine şi diverşi demoni

Călin Marcu

Ce ne facem, ce ne facem?

Adrian Ioniţă

Bărăgan

Paul Belce

Aventurile lui Knut în Orient [II]


egoZaur

Lema lui Zorn - o [di]versiune mioritică

Sorin-Mihai Grad

Se caută explicaţii de ce n-a luat încă nici un român Premiul Nobel pentru literatură. Partidul, conjunctura, limba, evreii, jocurile politice, ghinionul şi multe altele pot fi de vină concomitent sau separat, doar scriitorii noştri nu. Ei mai şi scriu, dar în principal se ceartă. Ba nu, pardon!, îşi expun şi-şi schimbă, între ei sau nu, părerile. Acestea pot fi despre orice, de la fotbal la politica externă, a Eritreei dacă doriţi.
Iar chestiile astea nu-s valabile doar pentru cei maturi sau chiar bătrâni. Până şi aspiranţii de-a ajunge speranţe ale scrisului mioritic se molipsesc rapid de la ceilalţi şi atmosfera în care se desfăşoară toţi.

Cărţi se mai scriu şi apar, unele sunt chiar bune, unele [nu neapărat altele!] sunt şi cumpărate, rareori mai auzim de câte un român tradus pe-afară, cel mai des tot de sfadă auzim. S-au mai calmat în ultimul timp cei cu boierii, oierii, vierii, gunoierii, minerii, pompierii sau frizerii minţii. Aşteptam să se ajungă şi la coieri, doieri,..., boxeri chiar, dar dacă s-au potolit n-o să mă apuc taman eu să-i întărât iar. Nici cei care le vor lua locul nu se lasă pe tânjeală. A fost schisma de pe Club Literar în urma căreia ne-am pomenit şi cu HyperLiteratura, când e vorba de doi aproape niciodată nu ştiu dacă sunt prieteni sau certaţi, inter-mâncărimea e la mare preţ, plus altele la care n-am avut eu acces. Deci suntem cu toţii pe drumul cel bun.

Aş vrea ca EgoPHobia să joace un rol important în cariera unuia dintre scriitorii români care vor fi cunoscuţi pe plan mondial. Doar că la cum stau lucrurile nu-mi dau seama dacă ar fi vorba de a-l promova sau de a-l provoca. Pentru a se impune în Românistan e nevoie de antrenament, mai departe contează altele, ce scrie, cum se ştie prezenta şi vinde. Dar aici, aici... Bă cititorule, tu ce tot comentezi acolo?

sus!


PUNK_POLITIK

Alergie de toamnă

Mihnea Blidariu

Într-un mod cu totul şi cu totul stupid, am să scriu acest articol cu gândul la toamna ce a venit. Ca un bard, ca un poet de duzină, gen Adrian Păunescu, am să umplu "izvorul secat al inspiraţiei" (hahaha) cu o nouă materie primă, alcătuită din tot ce a murit sau va muri în această toamnă.
În primul rând, în această toamnă mor speranţele: studenţii intraţi la facultate află, în sfârşit, la ce fel de facultăţi au intrat. Descoperă lumea micilor şi meschinilor călăi numită "corpul didactic", "rectorat", "decanat", ş.a.m.d. Generalizez, ştiu, dar am învăţat asta de la doamna profesoară de istoria limbii Elena Dragoş, pentru care toţi eram nişte idioţi. Mă rog. Apoi, studenţii se duc la cazare: uite-aşa moare şi speranţa la vreo fărâmă de intimitate. Repartizaţi muncitoreşte, câte 5 în cameră, viitorii intelectuali şi specialişti vor afla ce înseamnă iubirea faţă de aproapele. Amin. Contemplu trist ploaia care cade pe borcanele de zacuscă şi pe plasele cu brânză, în timp ce dinspre oficiu vine un miros de cartofi prăjiţi; primele cursuri zac pe pătura de-acasă şi toată lumea are chef de counterstrike...
Daaaa, mare articol o să iasă... Pentru că am mai găsit şi alte lucruri răpuse de septembrie: moare iubirea de-o vară, se întoarce în orăşelul ei prăfuit şi n-o mai vezi niciodată. Cele câteva scrisori nu vor putea ţine locul acelui trup gol (dacă ai îndrăznit...), acelei beţii plăcute care ţi-a dat curajul să minţi cu neruşinare şi să arunci cu te iubesc-uri în stânga şi-n dreapta. Ultimul copil al inocenţei moare pe drumul înspre certitudinea faptului că totul e trecător (mamă, asta a fost taaareeeee!!!...).
Dar să nu ne lăsăm duşi de valul melancoliei şi să ne întoarcem la realitatea noastră de zi cu zi: moare şi vacanţa parlamentară! Senatorii şi deputaţii se întorc la lucru, cu acelaşi plictis cu care au plecat în concediu, ceea ce înseamnă că, în esenţă, totul rămâne neschimbat. Bine, în aparenţă se mai întâmplă câte ceva, ei, scumpii, încercând să ne demonstreze că nu degeaba sunt puşi acolo. La televizor nervii sunt încordaţi, se fac declaraţii grave, se aduc acuze, însă în spatele geamurilor fumurii toată lumea e prietenă cu toată lumea, vecini de vilă, de garaj, de masă la restaurant. La umbra yacht-ului, infractorii politici se lăfăie în această legislatură cum s-au lăfăit şi-n toate celelalte. Din punctul ăsta de vedere, ei stau mai bine decât natura, toamna: nu se ofilesc niciodată.
Mor şi marile festivaluri, spre marea nemulţumire a presei. Odată cu ele se duc şi prilejurile de bârfă, de scandal, de indignări morale. Ca ziarist eşti terminat, trebuie să te întorci la "obositele" afaceri ilegale şi şedinţe parlamentare. Nu mai ai Stufstock, să te iei de tineretul care îşi bea minţile şi să sugerezi părinteşte că pe vremea ta... Nu mai ai FânFest la Roşia Montană, să relatezi panicat despre tipa care şi-a julit bărbia sărind în fân. Nu mai ai Callatis şi Mamaia, să comentezi toaletele ţoapelor care vin să facă play-back şi să citezi din înţelepciunile de culise ale băieţaşilor angelici care vor să spargă topul (mânca-ţi-aş...).
Toamna moare una dintre cele mai populare îndeletniciri ale românului: ieşitul la iarbă verde. Vă daţi seama, ce păcat! Adio mici, bere rece, miuţă, manele, neveste scoase în lume, plozi zburdând, discuţii despre politică şi fotbal... Eşti nevoit să-ţi baţi consoarta, să-i smulgi telecomanda din mână, să vezi şi tu o ştire, fi-ţi-ar al dracu' telenovelele alea! În cenuşiul apartamentului stai şi te gândeşti la explozia de bucurie din week-end, la cerul albastru, la ştrand, la table, la culorile pajiştii, verde, alb, de la hârtiile în care ai învelit carnea, roşu, de la ambalajul de ketchup, galben, de la ăla de muştar. Până şi gunoaiele par mai prietenoase vara...
Mă scuzaţi că sar de la una la alta, dar am fost în Deltă. Adică şi marea şi Dunărea la un loc, făcând "chestia ruşinoasă", cum zicea nenea pescarul. Şi pelicanii completeaz-acest decor/ ce se-ngusteaz-acum atât de trist/ ca demnitatea unui senator/ ce-a fost şi va rămâne comunist... (mori, Păunescule!). Nici marea nu mai trăieşte toamna: nu mai vine nimeni s-o vadă, ăla micu' a lui Năstase n-o mai brăzdează cu scuterul, Tăriceanu nu mai fuge cu motorul spre valurile ei înspumate pe Bucureşti-Constanţa, Tudor Chirilă nu se mai tăvăleşte duios pe nisipul ei plin de maşinile fraierilor care-şi caută "pereche la Vama Veche". Familiştii s-au întors la slujbe, şmecherii sunt în Italia şi Spania, rockerii şi-au strâns părul la spate şi au redevenit tinerii fără perspective de peste an.
Nu, sincer vorbind, mă pregătisem să scriu un articol serios despre cultura festivalurilor rock din România. Însă am realizat că am fost atât de serios toată vara asta şi că m-am îmbătat în 3 luni de vreo 4 ori. Ori asta nu e demn de un artist, ce naiba. Odată cu toamna vine, însă, şi cheful de băut! Pub-urile or să fie pline, prietenii aproape, concerte triste, sunet prost, noroiul de sub mese, razia de fiecare vineri - ei, vedeţi? Cine zice că tot ce e mişto moare toamna? Avem o întreagă lume în care să supravieţuim până la vară. Dezlânat, împrăştiat, ca şi acest articol, mă îndrept spre casă gândindu-mă la tot acest cerc vicios în care atunci când e frig vrem să fie cald şi invers. Blestem toamna care a venit doar ca să o aştept şi mai mult la vară. Înjurăm politicienii doar ca să nu ne pese de cum conduc ţara. Salivăm după festivaluri şi trupe străine doar ca să ne plângem ce naşpa au fost. Vrem la facultate doar ca să ne lăsăm de ea. Scriem după dictare tone de cursuri doar ca să fim la fel de inculţi după 4 ani. Mergem în Europa să aflăm cât de săraci suntem la noi acasă.
Ei, şi în timp ce cuvintele mele se aştern nemilos pe hârtie, frunzele moarte cad pe alei, împrăştiind mireasma frigului ce va să vină. Românul stă în pragul casei şi se scarpină melancolic la testicule - va fi o iarnă grea, dar ce vară a fost! Ce spectacol, cu inundaţii, cu Eurovision, cu atentate la Londra (şi să mai spui că e bine afară!...). Românul intră şi se aşează în faţa televizorului. Înainte de a apăsa butonul magic priveşte cu mândrie tăietura din ziar lipită de perete: România - Cehia: 2 - 0...

P.S. Bulă: ...şi dacă ramuri bat în geam... bag p..la, tai copacul!

sus!


minDisecţii

Clickuri pe morminte

iQ666

Internetu' ăsta e plin de pagini moarte sau abandonate. Site-uri nemaiactualizate, dedicate unor evenimente trecute şi uitate, pagini rămase în construcţie... nu trebuie să navighezi prea mult ca să te loveşti de aşa ceva. Este normal să fie aşa, există copii, bătrâni şi chiar familii părăsite, există case părăsite, există oraşe părăsite şi uitate, o bună parte din ţara noastră arată ca părăsită, de ce n-ar fi şi nişte pagini de internet? Nici nu trebuie să mă scotocesc prin memorie ca să ştiu că şi eu am contribuit la aceste epave virtuale cu modestele mele cunoştinţe de html.

Mi s-a spus că textele amuzante-mi ies mai bine decât cele serioase, iar acesta se vrea de-a dreptul sobru... poate c-ar trebui să mă tem de-un eşec. Tot pe linia asta se mai iveşte un argument. Cum se poate scrie sobru despre moartea unui site satiric? Că de la imaginea generală de început voi coborî în concret. Nu ştiu câţi dintre voi aţi citit, regulat sau măcar din întâmplare, din textele de pe www.dbrom.ro. E vorba de un site de satiră socială, al cărui nume reprezintă prescurtarea sintagmei "din basmele românilor". Timp de cinci ani a făcut parte din aşa-numita rezistenţă digitală română, ale cărei baze le-a pus alături de alte câteva site-uri asemănătoare reunite sub flamura Romanian Brain Reform Network. Ulterior alţii au preluat şi dezvoltat ideile dbrom, iar azi putem alege ce să citim dintre destule site-uri de satiră şi protest social care au avut o contribuţie, mică, dar important e că a existat, şi în recentele schimbări politice din ţară. Pentru mai multe despre dbrom ca idee, realizări şi conţinut intraţi pe site: www.dbrom.ro.

Nu i-am cunoscut personal pe cei care au pornit dbrom'ul şi nici pe cei care l-au continuat după plecarea din ţară, respectiv facultate, a iniţiatorilor. Citeam cam tot ce apărea pe site-ul lor şi-am început să mă gândesc să le trimit un text pe care încă nu l-am scris. Voiam să bazaconizez pe ideea că deşi se moare de foame mereu apar alţi flămânzi, cu o întrebare-n loc de concluzie: de ce ţin să trăiască şi nu se sinucid cei care se luptă toată ziua doar ca să aibă ce mânca? Nu m-am apucat niciodată să scriu textul ăsta, aşa că nu prea pot afirma că nu l-am terminat. E posibil să nu mă fi apucat vreodată să le scriu dar într-o zi nu mergeau site-urile ziarelor pe care le citeam regulat şi de supărare am încropit un text pe care l-am trimis la dbrom. Pentru că trebuia semnat l-am inventat pe iQ666. Ei l-au publicat, iar eu am prins gustul. Cititorul lor regulat [încă din primele săptămâni de dbrom] a rămas, doar că s-a metamorfozat [ave Kafka!] într-un colaborator permanent. Vreun an jumate am învăţat multe scriind pentru dbrom. Deseori un text iese mai bine dacă eşti în criză de timp sau rupt de somn. Textele care-ţi plac ţie ca autor e foarte posibil să nu fie deloc gustate, nici apreciate, de către alţii, iar cele pe care ţi le simţi ratate-ţi pot aduce cititori permanenţi şi constanţi. Dă mereu bine să critici guvernul, puterea în general, iar un titlu care intrigă atrage mai mult decât unul care descrie conţinutul. Nu e cel mai plăcut lucru din lume să scrii sâmbătă noaptea două-trei articole pentru că duminică e termenul limită, dar e aşa bine să primeşti un mesaj de la un necunoscut care te-a citit şi vrea să-ţi spună cât te apreciază. E oribil să stai câte o oră privind tastatura, ecranul, pereţii şi ce ţi-o mai apărea-n faţă aşteptând o idee, e plictisitor să-ţi rereciteşti propriul text în căutarea ultimei greşeli pe care o găseşti abia după publicare, e frustrant să nu-ţi fie acceptat un text. Totuşi continui să cred că gazetăria e o meserie grozavă.

Din august pe dbrom nu mai apar articole noi. Am scăpat de stresul săptămânal şi ar trebui să mă bucure. Mai ales că dbrom e tot online şi sper că aşa va rămâne cât mai mult timp. Nu-mi plac site-urile care rămân neactualizate fără nici o explicaţie şi apoi dispar, aşa că mărturisesc că deşi nu le aprob gestul îi apreciez pe foştii mei colegi de dbrom. A fost frumos, le mulţumesc pentru tot. Din Dacia literară a apărut un singur număr şi a fost de-ajuns ca să-nvăţăm în liceu despre ea. Ştiu că dbrom nu va păţi acelaşi lucru şi nici nu are nevoie de aşa ceva.

sus!


manifest tardiv împotriva moralităţii

Despre mine şi diverşi demoni

Kirus

Moto: "Viaţa e un compromis pe care-l realizăm doar de dragul părinţilor noştri."
...Însă nimic nu scuză continuarea şaradei...


Din când în când mă întorc neverosimil la această pagină, pe care o găsesc la fel de albă şi asupra căreia mă aplec cu o consecvenţă întreruptă doar de către viaţă.

Agonic m-am interpus între oameni, să-i seduc puţin, ca şi când aş avea nevoie de ei.

Chiar atunci când m-am apucat să scriu, o mică şi violentă rafală de vând a pătruns pe geam şi mi-a aruncat o serie de notiţe de mână într-o dispunere aleatoare de mici hârtiuţe. Mi-aş permite să sugerez un fulger, care, cel puţin d.p.d.v. literar, e mai convingător.

Mă uit pe una dintre notiţe şi văd că nu e nimic important. E doar despre cineva în dreptul căruia am pus nişte cifre. Cu dibăcie de puşcăriaşi, ne-am altoit cu toţii numele frumos desenate, cu cifre impersonale, care ne fac expliciţi, recognoscibili şi abordabili.

Am fost acu' vreo două seri la o obişnuită beţie. Într-un final, adăpostit de o bere şi însoţit de cineva drag, m-am retras printre nişte ruine pline de fecale, peturi şi jeg, de unde am privit focul de artificii. Într-un absurd feeric, artificiile veneau cu toate către noi, ca şi cum pentru noi era întregul spectacol, iar mulţimea de jos era doar un insignifiant şi cuminte adaos.

Îmi aduc aminte un revelion pe care l-am petrecut singur în mulţime şi de la care am plecat căutând să scap de freamătul celor ce aşteptau aiurea. Am privit focul de artificii de pe bordura unui trotuar, împreună cu o chelneriţă ce m-a zărit şi mi-a adus o bere. Marginal dispus, am regăsit o lume ce se centra în mine.

Dacă iubeşti precum un nebun, dragostea îţi va fi înşelată, dacă te laşi iubit ca un nebun, numai şi numai atunci dragostea îţi va fi veşnică.

Ador abstinenţa, iar acesta e principalul motiv pentru care continui să beau.

Acum câţiva ani, am învăţat să fumez doar pentru că ştiam că o să-mi placă mult canabisul. E ca autoerotismul în aşteptarea acuplării.

Eu nu pot viola. Dar se vor găsi întotdeauna unele care să mă contrazică.

Ne racordăm cu tenacitate propriilor slăbiciuni şi construim tot felul de argumentaţii care nu fac altceva, de fapt, decât să ne justifice incapacităţile.

Urât mai trăim noi oamenii şi bine ne mai stă.

În cimitir descoperi chintesenţa frumuseţii umane, respectiv florile şi iarba de pe morminte.

Cangrena este o minunată formă de prezentare a interiorităţii umane.

Singurătatea, dans în doi cu partener imaginar.

Atât de dulce eşti tu, încât mă simt justificat să-ţi despic cărnurile, într-o dulce descoperire.

Accident. Ne apropiam în scârţâit de cauciuc pe şosea, de obstacol. Totul s-a suspendat în viaţa celor de lângă mine. Priveau fascinaţi apropierea morţii. Clipele curgeau greu. Eu chiuiam vesel.

Ştiu că o să mor cândva, doar că uneori nu mai am răbdare.

Suntem părinţii fără spirit ai unor progenituri programate să existe. Am realizat mecanismul existenţei artificiale utilizându-ne propria genetică. Omul devine astfel primul robot.

Se spune că femeile se sinucid frumos. Bărbaţii, însă, sunt mari amatori de zdrobiri violente. Pentru că ei ascund mai puţine.

E trist aşa, chiar şi cu Mozart, că e vineri şi ne dorim altceva.

Ajunge.

Lucrurile sunt simple. Atunci când le scrii însă, capătă complexitate, iar cel ce le scrie devine luminat de ele.

Trebuie să termin. Realitatea profesională se interpune ca de obicei şi strică tot.

sus!


Ce ne facem, ce ne facem?

Călin Marcu

Când o să ne facem mari, o să devenim persoane importante şi o să fim noi mai şmecheri decât toţi, o să futem sistemul în gură şi o să schimbăm lumea. În bine. Şi după ce termini şcoala te trezeşti că ţi-e foame, că vrei să mănânci, vrei să ai o casă, o maşină, vacante în Fiji, Mongolia sau Egipt. Sau măcar fiecare week-end din vară în vamă. Şi atunci îţi iei o slujbă şi cazi. Ca Şole de la CriZe, cazi mereu şi cazi, mereu el cade [chiar, în sfârşit s-au ridicat şi CriZe şi s-au ridicat supertare]. În fine. Munceşti. Munca e brăţară de aur. Şi părinţii tăi au muncit, toată lumea munceşte. E bine să munceşti.

La serviciu te împrieteneşti cu colegii. Ce poţi să faci? Stai cu ei cel puţin 8 ore pe zi. Colegul de birou şi-a luat home cinema sony 6.1, plasmă... Ce tare... Vrei şi tu. Ce tare tre' să fie să ai aşa ceva... Hmmm. Să te apuci să strângi bani? Să iei de la flanco în rate? Da' ia uite, alt coleg, care munceşte de 5 ani, şi-a făcut leasing şi şi-a luat un 307. Dă 400 de euro pe lună, da' mamă ce tare e! Are 307! Tre' să te apuci şi tu să strângi bani de avans. Să-ţi mai iei home cinema? Nu ştii. Te mai gândeşti. Deocamdată strângi bani. Munceşti. De obicei mai mult de 8 ore pe zi, că lucrezi la o multinaţională sau la o super companie / agenţie. Şi aici nu contează cele 8 ore pe zi (pardon, 9 că o oră e pauza de masă). Aici contează ca proiectele să fie terminate la timp. Şi-atunci? Şi-atunci vii dimineaţa la 8 şi pleci la 8-9-10 seara. Şi te bucuri atunci când vine manageru la tine în departament şi te laudă: "popescu e cel mai tare! compania a câştigat frunza şi iarba! bravo popescu!". Şi iar munceşti, cu şi mai mult sârg.

Dar... de ce ai început să munceşti, în primul rând? Ca să ai bani. De ce vroiai să ai bani? Ca să poţi să trăieşti... Când mai trăieşti? În cele 2 săptămâni pe an din Vama Veche / Grecia? De crăciun şi revelion? Care revelion? Ala petrecut aiurea? Pentru că toţi prietenii tăi lucrează şi nu mai aveţi timp unii de alţii şi nu aţi fost în stare să vă organizaţi să luaţi o vilă la munte de rev? Nu... Munceşti ca să ai bani să poţi să trăieşti. Şi ştii când? La pensie. Mai ai 40 de ani de muncă în faţă. La 65 de ani o să te bucuri de Fiji. Într-adevăr, iobagii nu apucau 65 de ani. Şi dacă totuşi reuşeau să ajungă la vârsta asta, tot nu ieşeau la pensie.

Părerea mea? Poate sună stupid, dar mi se pare că, în general, muzica pe care o asculţi spune multe despre tine. Zic "în general" pentru că pentru mulţi ea nu e decât o modă, sau o reflexie a rebeliunii adolescentine, pe care o găseşti şi la ascultătorii lui adrian minune. Dar să lăsăm victimele modei deoparte şi să vorbim despre tine. Cum spuneam, muzica pe care o asculţi spune multe. Spune că ai un anumit nivel de inteligenţă. Spune că non-conformismul tău nu vine doar din faptul că adolescenţii nu gândesc cu creierul, ci cu amigdala (am aflat şi eu de curând - cică e un lob mai puţin dezvoltat al creierului şi că de asta suntem aşa caraghioşi la 16 ani). Spune că, cel puţin la nivel instinctiv, realizezi că ceva suxx [sau dacă preferi suge] la modelul de viaţă care ţi se promite. Spune că ai aptitudinile necesare pentru a realiza ceva în viaţă, pentru a-ţi crea propriul drum şi poate, dacă ai succes, nu pentru a schimba lumea, dar măcar pentru a influenţa-o. Într-adevăr, e mult mai simplu să te angajezi la o companie şi să munceşti pentru ei. O să ajungi extraordinar de realizat din punct de vedere profesional. Dar, în esenţă, tu cine eşti? Un angajat, sau o persoană, un individ cu propriile nevoi şi aspiraţii? Aici mulţi cad în capcană şi confundă realizarea profesională cu cea personală. Realizează-te pe tine! Împlineşte-ţi visele, pentru că firma sau compania nu va da niciodată 2 bani pe ele. Încearcă să-ti creezi propriul drum. Într-adevăr, e mult mai greu, nu ţi se dă totul pe tavă, Dar satisfacţiile vor fi enorme. Uită de home cinema şi de 307. Încetează să mai fii un simplu consumator. Ai bani pentru home cinema şi 307? Nu îi investi în sony şi în peugeot. Investeşte-i în tine. Găseşte-ţi pasiunea şi investeşte în ea. Iar atunci vei fi liber. Nu în totalitate, pentru că întotdeauna vei fi constrâns de societate să faci anumite lucruri. Dar nu vei mai depinde de şef, de companie, de leasing, de credite etc., etc. Şi ai grijă să nu uiţi ce trebuie să te faci când vei fi mare, persoană importantă, mai şmecher decât toţi, o să fuţi sistemul în gură şi o să schimbi lumea. În bine.

Sper să nu te fi plictisit şi să fi ajuns până aici. M-am apucat să scriu chestia asta pentru că... nu ştiu de ce. Vroiam să scriu ceva despre concertul de joi, să vă mulţumesc că aţi venit. Dar îmi place să cred că nu suntem doar o formaţie + fani. Îmi place să cred că suntem prieteni. Şi aveam şi eu ceva pe suflet.

Pace!

# Călin Marcu este chitarist în trupa "Coma", al cărei site oficial este www.coma.ro.

sus!


Bărăgan

Adrian Ioniţă

Cred că aveam 20 de ani cînd, într-o zi fierbinte şi prăfoasă, am nimerit într-un sat din Bărăgan. Un fel de călătorie de studiu etnografic, excursie de documentare, ceva de genul asta, nu mai ţin minte precis. Singurele imagini care mi-au ramas au fost acelea ale unei arhitecturi repetabile, case cu acoperişuri căzute la nivelul ierbii ca nişte versante în plan înclinat şi curţi primitoare în care erau plasate sobe de lut înalte cu aripi protectoare împotriva vântului.

Satul avea o mână de case căzute sub un colb permanent; o făină groasă acoperind totul cu uniformitatea unei ninsori în care nu puteai găsi nici măcar urma unui pas omenesc. În mijlocul aşezării era o răspântie de drumuri marcată de un căuc imens de piatră care aş fi putut jura că arăta ca o lucrare ieşită de sub dalta lui Brâncuşi. Avea o toartă care purta urmele unui exerciţiu repetat, probabil locul în care cândva erau legate hăţurile cailor aduşi să se adape. Într-adevăr, căucul era o fântână. Goală, părăsită, secată, un vestigiu fantomatic într-un loc uitat de lume.

M-am rezemat de marginea ei privind absent în adânc. Un ţăran cu barba ţepoasă şi aspră, cu dinţii mari şi galbeni, s-a apropiat de mine ca o nălucă materializată din praf. "E fântâna lui Ioniţă" a spus, privindu-mă cu ochi sfredelitori. "Ioniţă zis Sufletul". "Îhm", am îngânat într-o doară. Un sentiment ciudat de culpabilitate şi cunoştinţă de cauză mă făcea să tac şi să aştept. Ţăranul nu părea nici el grăbit să continue conversaţia. Seara căzuse peste noi şi luna ne privea de pe cer mirată de această scenă încremenită...

Când am deschis ochii, singurul lucru pe care puteam să-l desluşesc era albul lăptos al pereţilor, al cearşafurilor, al canturilor de la ferestre, al uşii, al patului cazon şi al bandajelor de la încheieturile mâinilor. M-am ridicat pe marginea patului şi am stat un timp, încercând să îmi amintesc ce s-a întâmplat. Totul în jurul meu părea să aibă o materialitate de cauciuc. Sângele îmi curgea prin vene ca o materie smântânoasă. Puteam să-i aud până şi sunetul cu care se freca de artere. Noptiera de tablă degaja un miros puternic de cloroform şi de medicamente. În primul sertar era ceasul Pobeda pe care l-am primit de la tata când am împlinit 12 ani. În sertarul de jos mi-am găsit pantalonii.

M-am îmbrăcat cu mişcări încete. Cămaşa îmi atârna pe patul de vis-à-vis de unde un copil mă privea în tăcere. Am lăsat-o acolo şi am ieşit din cameră desculţ, plutind printre coridoarele spitalului...

Ajuns în faţa clădirii, am închis ochii şi am încercat să îmi pregătesc mental un fel de justificare. Până în centrul Bucureştiului se pare că am trecut ca o stafie pe care nimeni nu vroia să o disturbe. Controlorul de tren şi şoferul autobuzului m-au ocolit cu privirile, nimeni nu era intrigat sau mirat, totul în jurul meu părea o conspiraţie tacită. Ştefan a deschis uşa înclinând uşor capul spre stânga. Ne-am privit în tăcere cu acea curiozitate a unor oameni care se văd pentru prima dată. După un timp care a durat o veşnicie, a împins uşa larg în spatele său şi m-a strâns în braţe. O lacrimă fierbinte mi-a opărit obrazul şi a cazut încet pe umărul său. Cu un oftat uşor, mi-a şoptit la ureche:
"Ai făcut-o şi pe asta..."

sus!


falocinisme

Aventurile lui Knut în Orient [II]

Paul Belce

Acţiunea se desfăşoară în personalul de Teiuş. Eroul nostru arăta cam şifonat când îşi făcu apariţia în compartiment. Era mahmur după beţia cruntă de ieri, petele de noroi de pe haine i se închegaseră.
Knut îşi propti ţeasta de metalul rece al ferestrei şi începu să privească amuzat ploaia de neutroni din imediata vecinătate a ochilor săi. Knut credea cu tărie că starea sa specială de mahmureală îi amplifică simţurile. Încercă să rememoreze întâmplările minunate din noaptea precedentă şi mai ales întâlnirea cu ţiganul nazist Marcel, când un moş fusese introdus cu forţa într-un frigider Coca-Cola. Iată cum s-au desfăşurat lucrurile:
Marcel şi Knut opresc pentru alimentare într-o speluncă din gară. În timp ce-şi beau berile, lui Marcel îi cade portofelul din buzunar. Un moşulică securist îl atenţionează de faptul petrecut. Urmează câteva sudalme groaznice, Marcel părăseşte masa cu beri şi pe Knut, îl ia pe moş de piept şi-l târăşte în spatele frigiderului, de unde acţiunea nu mai poate fi urmărită. Bastonul moşului zboară, concomitent se aude o serie de lovituri seci şi înfundate, cu trosnete de oase şi pleoscăieli. Knut priveşte încântat cum frigiderul din faţa se balansează ameninţător la impactul cu moşul. Apoi Marcel fuge afară de teama poliţiei. Knut iese şi el, îşi recuperează prietenul şi decid să continuie discuţia într-un bar din subsolul gării.
Eroul nostru nu îşi aminteşte prea bine următoarele ore, din cauza pâclei groase aşternute peste privire şi a atenţiei corodate de alcoale. Reţine totuşi imaginea unei hârtii galbene pe care stă scris un nr. de telefon din Spania, în timp ce Marcel îl lămureşte că e nr. nevestei sale infidele. Se jură apoi c-o s-o caute pe nenorocită şi nu o va omorî, doar îi va tăia degetele mâinii drepte, ca să împlinească legea ţigănească. Să-i urăm succes şi să ne despărţim de el.
Knut încearcă să-şi reia somnul de care avea atâta nevoie, dar la următoarea staţie se aşează lângă el o mămică şi trei copii hâzi. Aceştia încep să sughită, să se scălămbăie şi să desfăşoare un teatru prost. Natural, unul din ei îl împunge cu degetul, să vadă dacă doarme. Knut se întoarce posac pe cealaltă parte şi visează peisaje industriale, cu miros de carne arsă.
În Teiuş coboară să voteze (era ziua alegerilor), clătinându-se, slăbit şi palid. Îşi uită buletinul în secţie şi e nevoit să facă un drum în plus. La întoarcere nu nimereşte acelaşi vagon, ci unul plin cu (din nefericire) femei. Dar să nu anticipăm.
Pe Knut nu-l mai putea impresiona nimic; cu o noapte înainte îşi sugrumase un prieten într-un joc amical şi fusese la rândul său sugrumat până când, obosit de băutură, îşi pierduse răsuflarea.
Îşi întoarse privirea către vecinele sale. Una din ele, şi imbecilă şi urâtă, împachetase o pungă cu ouă între haine;întreg bagajul era plin cu o zeamă gălbuie. De pe locul celeilalte vecine se auzea un glăscior subţirel venind de la, cum a putut constata răsucindu-şi gâtul, o grăsană întinsă pe două locuri.Cotcodăceala şi ţiuitul celularelor nu mai conteneau, de parcă hoaştele alea complotau să distrugă ce mai rămăsese din sănătatea şi aşa şubrezită de băutură a lui Knut.

sus!


Reproducerea acestor texte este permisă doar cu condiţia precizării sursei. ©2004-5 EgoPHobia @ www.egophobia.ro