|
editor:
EgoPHobia #8 | octombrie '05
egoZaur Lema lui Zorn - o [di]versiune mioritică Sorin-Mihai Grad Se caută explicaţii de ce n-a luat încă
nici un român Premiul Nobel pentru literatură. Partidul,
conjunctura, limba, evreii, jocurile politice, ghinionul şi multe
altele pot fi de vină concomitent sau separat, doar scriitorii
noştri nu. Ei mai şi scriu, dar în principal
se ceartă. Ba nu, pardon!, îşi expun şi-şi
schimbă, între ei sau nu, părerile. Acestea
pot fi despre orice, de la fotbal la politica externă, a Eritreei
dacă doriţi. Cărţi se mai scriu şi apar, unele sunt chiar bune, unele [nu neapărat altele!] sunt şi cumpărate, rareori mai auzim de câte un român tradus pe-afară, cel mai des tot de sfadă auzim. S-au mai calmat în ultimul timp cei cu boierii, oierii, vierii, gunoierii, minerii, pompierii sau frizerii minţii. Aşteptam să se ajungă şi la coieri, doieri,..., boxeri chiar, dar dacă s-au potolit n-o să mă apuc taman eu să-i întărât iar. Nici cei care le vor lua locul nu se lasă pe tânjeală. A fost schisma de pe Club Literar în urma căreia ne-am pomenit şi cu HyperLiteratura, când e vorba de doi aproape niciodată nu ştiu dacă sunt prieteni sau certaţi, inter-mâncărimea e la mare preţ, plus altele la care n-am avut eu acces. Deci suntem cu toţii pe drumul cel bun. Aş vrea ca EgoPHobia să joace un rol important în cariera unuia dintre scriitorii români care vor fi cunoscuţi pe plan mondial. Doar că la cum stau lucrurile nu-mi dau seama dacă ar fi vorba de a-l promova sau de a-l provoca. Pentru a se impune în Românistan e nevoie de antrenament, mai departe contează altele, ce scrie, cum se ştie prezenta şi vinde. Dar aici, aici... Bă cititorule, tu ce tot comentezi acolo? PUNK_POLITIK Mihnea Blidariu Într-un mod cu totul şi cu totul stupid, am să
scriu acest articol cu gândul la toamna ce a venit. Ca un bard,
ca un poet de duzină, gen Adrian Păunescu, am să
umplu "izvorul secat al inspiraţiei" (hahaha) cu o
nouă materie primă, alcătuită din
tot ce a murit sau va muri în această toamnă. P.S. Bulă: ...şi dacă ramuri bat în geam... bag p..la, tai copacul! minDisecţii iQ666 Internetu' ăsta e plin de pagini moarte sau abandonate. Site-uri nemaiactualizate, dedicate unor evenimente trecute şi uitate, pagini rămase în construcţie... nu trebuie să navighezi prea mult ca să te loveşti de aşa ceva. Este normal să fie aşa, există copii, bătrâni şi chiar familii părăsite, există case părăsite, există oraşe părăsite şi uitate, o bună parte din ţara noastră arată ca părăsită, de ce n-ar fi şi nişte pagini de internet? Nici nu trebuie să mă scotocesc prin memorie ca să ştiu că şi eu am contribuit la aceste epave virtuale cu modestele mele cunoştinţe de html. Mi s-a spus că textele amuzante-mi ies mai bine decât cele serioase, iar acesta se vrea de-a dreptul sobru... poate c-ar trebui să mă tem de-un eşec. Tot pe linia asta se mai iveşte un argument. Cum se poate scrie sobru despre moartea unui site satiric? Că de la imaginea generală de început voi coborî în concret. Nu ştiu câţi dintre voi aţi citit, regulat sau măcar din întâmplare, din textele de pe www.dbrom.ro. E vorba de un site de satiră socială, al cărui nume reprezintă prescurtarea sintagmei "din basmele românilor". Timp de cinci ani a făcut parte din aşa-numita rezistenţă digitală română, ale cărei baze le-a pus alături de alte câteva site-uri asemănătoare reunite sub flamura Romanian Brain Reform Network. Ulterior alţii au preluat şi dezvoltat ideile dbrom, iar azi putem alege ce să citim dintre destule site-uri de satiră şi protest social care au avut o contribuţie, mică, dar important e că a existat, şi în recentele schimbări politice din ţară. Pentru mai multe despre dbrom ca idee, realizări şi conţinut intraţi pe site: www.dbrom.ro. Nu i-am cunoscut personal pe cei care au pornit dbrom'ul şi nici pe cei care l-au continuat după plecarea din ţară, respectiv facultate, a iniţiatorilor. Citeam cam tot ce apărea pe site-ul lor şi-am început să mă gândesc să le trimit un text pe care încă nu l-am scris. Voiam să bazaconizez pe ideea că deşi se moare de foame mereu apar alţi flămânzi, cu o întrebare-n loc de concluzie: de ce ţin să trăiască şi nu se sinucid cei care se luptă toată ziua doar ca să aibă ce mânca? Nu m-am apucat niciodată să scriu textul ăsta, aşa că nu prea pot afirma că nu l-am terminat. E posibil să nu mă fi apucat vreodată să le scriu dar într-o zi nu mergeau site-urile ziarelor pe care le citeam regulat şi de supărare am încropit un text pe care l-am trimis la dbrom. Pentru că trebuia semnat l-am inventat pe iQ666. Ei l-au publicat, iar eu am prins gustul. Cititorul lor regulat [încă din primele săptămâni de dbrom] a rămas, doar că s-a metamorfozat [ave Kafka!] într-un colaborator permanent. Vreun an jumate am învăţat multe scriind pentru dbrom. Deseori un text iese mai bine dacă eşti în criză de timp sau rupt de somn. Textele care-ţi plac ţie ca autor e foarte posibil să nu fie deloc gustate, nici apreciate, de către alţii, iar cele pe care ţi le simţi ratate-ţi pot aduce cititori permanenţi şi constanţi. Dă mereu bine să critici guvernul, puterea în general, iar un titlu care intrigă atrage mai mult decât unul care descrie conţinutul. Nu e cel mai plăcut lucru din lume să scrii sâmbătă noaptea două-trei articole pentru că duminică e termenul limită, dar e aşa bine să primeşti un mesaj de la un necunoscut care te-a citit şi vrea să-ţi spună cât te apreciază. E oribil să stai câte o oră privind tastatura, ecranul, pereţii şi ce ţi-o mai apărea-n faţă aşteptând o idee, e plictisitor să-ţi rereciteşti propriul text în căutarea ultimei greşeli pe care o găseşti abia după publicare, e frustrant să nu-ţi fie acceptat un text. Totuşi continui să cred că gazetăria e o meserie grozavă. Din august pe dbrom nu mai apar articole noi. Am scăpat de stresul săptămânal şi ar trebui să mă bucure. Mai ales că dbrom e tot online şi sper că aşa va rămâne cât mai mult timp. Nu-mi plac site-urile care rămân neactualizate fără nici o explicaţie şi apoi dispar, aşa că mărturisesc că deşi nu le aprob gestul îi apreciez pe foştii mei colegi de dbrom. A fost frumos, le mulţumesc pentru tot. Din Dacia literară a apărut un singur număr şi a fost de-ajuns ca să-nvăţăm în liceu despre ea. Ştiu că dbrom nu va păţi acelaşi lucru şi nici nu are nevoie de aşa ceva. manifest tardiv împotriva moralităţii Kirus Moto: "Viaţa e un compromis pe care-l realizăm
doar de dragul părinţilor noştri."
Agonic m-am interpus între oameni, să-i seduc puţin, ca şi când aş avea nevoie de ei. Chiar atunci când m-am apucat să scriu, o mică şi violentă rafală de vând a pătruns pe geam şi mi-a aruncat o serie de notiţe de mână într-o dispunere aleatoare de mici hârtiuţe. Mi-aş permite să sugerez un fulger, care, cel puţin d.p.d.v. literar, e mai convingător. Mă uit pe una dintre notiţe şi văd că nu e nimic important. E doar despre cineva în dreptul căruia am pus nişte cifre. Cu dibăcie de puşcăriaşi, ne-am altoit cu toţii numele frumos desenate, cu cifre impersonale, care ne fac expliciţi, recognoscibili şi abordabili. Am fost acu' vreo două seri la o obişnuită beţie. Într-un final, adăpostit de o bere şi însoţit de cineva drag, m-am retras printre nişte ruine pline de fecale, peturi şi jeg, de unde am privit focul de artificii. Într-un absurd feeric, artificiile veneau cu toate către noi, ca şi cum pentru noi era întregul spectacol, iar mulţimea de jos era doar un insignifiant şi cuminte adaos. Îmi aduc aminte un revelion pe care l-am petrecut singur în mulţime şi de la care am plecat căutând să scap de freamătul celor ce aşteptau aiurea. Am privit focul de artificii de pe bordura unui trotuar, împreună cu o chelneriţă ce m-a zărit şi mi-a adus o bere. Marginal dispus, am regăsit o lume ce se centra în mine. Dacă iubeşti precum un nebun, dragostea îţi va fi înşelată, dacă te laşi iubit ca un nebun, numai şi numai atunci dragostea îţi va fi veşnică. Ador abstinenţa, iar acesta e principalul motiv pentru care continui să beau. Acum câţiva ani, am învăţat să fumez doar pentru că ştiam că o să-mi placă mult canabisul. E ca autoerotismul în aşteptarea acuplării. Eu nu pot viola. Dar se vor găsi întotdeauna unele care să mă contrazică. Ne racordăm cu tenacitate propriilor slăbiciuni şi construim tot felul de argumentaţii care nu fac altceva, de fapt, decât să ne justifice incapacităţile. Urât mai trăim noi oamenii şi bine ne mai stă. În cimitir descoperi chintesenţa frumuseţii umane, respectiv florile şi iarba de pe morminte. Cangrena este o minunată formă de prezentare a interiorităţii umane. Singurătatea, dans în doi cu partener imaginar. Atât de dulce eşti tu, încât mă simt justificat să-ţi despic cărnurile, într-o dulce descoperire. Accident. Ne apropiam în scârţâit de cauciuc pe şosea, de obstacol. Totul s-a suspendat în viaţa celor de lângă mine. Priveau fascinaţi apropierea morţii. Clipele curgeau greu. Eu chiuiam vesel. Ştiu că o să mor cândva, doar că uneori nu mai am răbdare. Suntem părinţii fără spirit ai unor progenituri programate să existe. Am realizat mecanismul existenţei artificiale utilizându-ne propria genetică. Omul devine astfel primul robot. Se spune că femeile se sinucid frumos. Bărbaţii, însă, sunt mari amatori de zdrobiri violente. Pentru că ei ascund mai puţine. E trist aşa, chiar şi cu Mozart, că e vineri şi ne dorim altceva. Ajunge. Lucrurile sunt simple. Atunci când le scrii însă, capătă complexitate, iar cel ce le scrie devine luminat de ele. Trebuie să termin. Realitatea profesională se interpune ca de obicei şi strică tot. Călin Marcu Când o să ne facem mari, o să devenim persoane importante şi o să fim noi mai şmecheri decât toţi, o să futem sistemul în gură şi o să schimbăm lumea. În bine. Şi după ce termini şcoala te trezeşti că ţi-e foame, că vrei să mănânci, vrei să ai o casă, o maşină, vacante în Fiji, Mongolia sau Egipt. Sau măcar fiecare week-end din vară în vamă. Şi atunci îţi iei o slujbă şi cazi. Ca Şole de la CriZe, cazi mereu şi cazi, mereu el cade [chiar, în sfârşit s-au ridicat şi CriZe şi s-au ridicat supertare]. În fine. Munceşti. Munca e brăţară de aur. Şi părinţii tăi au muncit, toată lumea munceşte. E bine să munceşti. La serviciu te împrieteneşti cu colegii. Ce poţi să faci? Stai cu ei cel puţin 8 ore pe zi. Colegul de birou şi-a luat home cinema sony 6.1, plasmă... Ce tare... Vrei şi tu. Ce tare tre' să fie să ai aşa ceva... Hmmm. Să te apuci să strângi bani? Să iei de la flanco în rate? Da' ia uite, alt coleg, care munceşte de 5 ani, şi-a făcut leasing şi şi-a luat un 307. Dă 400 de euro pe lună, da' mamă ce tare e! Are 307! Tre' să te apuci şi tu să strângi bani de avans. Să-ţi mai iei home cinema? Nu ştii. Te mai gândeşti. Deocamdată strângi bani. Munceşti. De obicei mai mult de 8 ore pe zi, că lucrezi la o multinaţională sau la o super companie / agenţie. Şi aici nu contează cele 8 ore pe zi (pardon, 9 că o oră e pauza de masă). Aici contează ca proiectele să fie terminate la timp. Şi-atunci? Şi-atunci vii dimineaţa la 8 şi pleci la 8-9-10 seara. Şi te bucuri atunci când vine manageru la tine în departament şi te laudă: "popescu e cel mai tare! compania a câştigat frunza şi iarba! bravo popescu!". Şi iar munceşti, cu şi mai mult sârg. Dar... de ce ai început să munceşti, în primul rând? Ca să ai bani. De ce vroiai să ai bani? Ca să poţi să trăieşti... Când mai trăieşti? În cele 2 săptămâni pe an din Vama Veche / Grecia? De crăciun şi revelion? Care revelion? Ala petrecut aiurea? Pentru că toţi prietenii tăi lucrează şi nu mai aveţi timp unii de alţii şi nu aţi fost în stare să vă organizaţi să luaţi o vilă la munte de rev? Nu... Munceşti ca să ai bani să poţi să trăieşti. Şi ştii când? La pensie. Mai ai 40 de ani de muncă în faţă. La 65 de ani o să te bucuri de Fiji. Într-adevăr, iobagii nu apucau 65 de ani. Şi dacă totuşi reuşeau să ajungă la vârsta asta, tot nu ieşeau la pensie. Părerea mea? Poate sună stupid, dar mi se pare că, în general, muzica pe care o asculţi spune multe despre tine. Zic "în general" pentru că pentru mulţi ea nu e decât o modă, sau o reflexie a rebeliunii adolescentine, pe care o găseşti şi la ascultătorii lui adrian minune. Dar să lăsăm victimele modei deoparte şi să vorbim despre tine. Cum spuneam, muzica pe care o asculţi spune multe. Spune că ai un anumit nivel de inteligenţă. Spune că non-conformismul tău nu vine doar din faptul că adolescenţii nu gândesc cu creierul, ci cu amigdala (am aflat şi eu de curând - cică e un lob mai puţin dezvoltat al creierului şi că de asta suntem aşa caraghioşi la 16 ani). Spune că, cel puţin la nivel instinctiv, realizezi că ceva suxx [sau dacă preferi suge] la modelul de viaţă care ţi se promite. Spune că ai aptitudinile necesare pentru a realiza ceva în viaţă, pentru a-ţi crea propriul drum şi poate, dacă ai succes, nu pentru a schimba lumea, dar măcar pentru a influenţa-o. Într-adevăr, e mult mai simplu să te angajezi la o companie şi să munceşti pentru ei. O să ajungi extraordinar de realizat din punct de vedere profesional. Dar, în esenţă, tu cine eşti? Un angajat, sau o persoană, un individ cu propriile nevoi şi aspiraţii? Aici mulţi cad în capcană şi confundă realizarea profesională cu cea personală. Realizează-te pe tine! Împlineşte-ţi visele, pentru că firma sau compania nu va da niciodată 2 bani pe ele. Încearcă să-ti creezi propriul drum. Într-adevăr, e mult mai greu, nu ţi se dă totul pe tavă, Dar satisfacţiile vor fi enorme. Uită de home cinema şi de 307. Încetează să mai fii un simplu consumator. Ai bani pentru home cinema şi 307? Nu îi investi în sony şi în peugeot. Investeşte-i în tine. Găseşte-ţi pasiunea şi investeşte în ea. Iar atunci vei fi liber. Nu în totalitate, pentru că întotdeauna vei fi constrâns de societate să faci anumite lucruri. Dar nu vei mai depinde de şef, de companie, de leasing, de credite etc., etc. Şi ai grijă să nu uiţi ce trebuie să te faci când vei fi mare, persoană importantă, mai şmecher decât toţi, o să fuţi sistemul în gură şi o să schimbi lumea. În bine. Sper să nu te fi plictisit şi să fi ajuns până aici. M-am apucat să scriu chestia asta pentru că... nu ştiu de ce. Vroiam să scriu ceva despre concertul de joi, să vă mulţumesc că aţi venit. Dar îmi place să cred că nu suntem doar o formaţie + fani. Îmi place să cred că suntem prieteni. Şi aveam şi eu ceva pe suflet. Pace! # Călin Marcu este chitarist în trupa "Coma", al cărei site oficial este www.coma.ro. Bărăgan Adrian Ioniţă Cred că aveam 20 de ani cînd, într-o zi fierbinte şi prăfoasă, am nimerit într-un sat din Bărăgan. Un fel de călătorie de studiu etnografic, excursie de documentare, ceva de genul asta, nu mai ţin minte precis. Singurele imagini care mi-au ramas au fost acelea ale unei arhitecturi repetabile, case cu acoperişuri căzute la nivelul ierbii ca nişte versante în plan înclinat şi curţi primitoare în care erau plasate sobe de lut înalte cu aripi protectoare împotriva vântului. Satul avea o mână de case căzute sub un colb permanent; o făină groasă acoperind totul cu uniformitatea unei ninsori în care nu puteai găsi nici măcar urma unui pas omenesc. În mijlocul aşezării era o răspântie de drumuri marcată de un căuc imens de piatră care aş fi putut jura că arăta ca o lucrare ieşită de sub dalta lui Brâncuşi. Avea o toartă care purta urmele unui exerciţiu repetat, probabil locul în care cândva erau legate hăţurile cailor aduşi să se adape. Într-adevăr, căucul era o fântână. Goală, părăsită, secată, un vestigiu fantomatic într-un loc uitat de lume. M-am rezemat de marginea ei privind absent în adânc. Un ţăran cu barba ţepoasă şi aspră, cu dinţii mari şi galbeni, s-a apropiat de mine ca o nălucă materializată din praf. "E fântâna lui Ioniţă" a spus, privindu-mă cu ochi sfredelitori. "Ioniţă zis Sufletul". "Îhm", am îngânat într-o doară. Un sentiment ciudat de culpabilitate şi cunoştinţă de cauză mă făcea să tac şi să aştept. Ţăranul nu părea nici el grăbit să continue conversaţia. Seara căzuse peste noi şi luna ne privea de pe cer mirată de această scenă încremenită... Când am deschis ochii, singurul lucru pe care puteam să-l desluşesc era albul lăptos al pereţilor, al cearşafurilor, al canturilor de la ferestre, al uşii, al patului cazon şi al bandajelor de la încheieturile mâinilor. M-am ridicat pe marginea patului şi am stat un timp, încercând să îmi amintesc ce s-a întâmplat. Totul în jurul meu părea să aibă o materialitate de cauciuc. Sângele îmi curgea prin vene ca o materie smântânoasă. Puteam să-i aud până şi sunetul cu care se freca de artere. Noptiera de tablă degaja un miros puternic de cloroform şi de medicamente. În primul sertar era ceasul Pobeda pe care l-am primit de la tata când am împlinit 12 ani. În sertarul de jos mi-am găsit pantalonii. M-am îmbrăcat cu mişcări încete. Cămaşa îmi atârna pe patul de vis-à-vis de unde un copil mă privea în tăcere. Am lăsat-o acolo şi am ieşit din cameră desculţ, plutind printre coridoarele spitalului... Ajuns în faţa clădirii, am închis
ochii şi am încercat să îmi pregătesc
mental un fel de justificare. Până în centrul
Bucureştiului se pare că am trecut ca o stafie pe care
nimeni nu vroia să o disturbe. Controlorul de tren şi
şoferul autobuzului m-au ocolit cu privirile, nimeni nu era intrigat
sau mirat, totul în jurul meu părea o conspiraţie
tacită. Ştefan a deschis uşa înclinând
uşor capul spre stânga. Ne-am privit în tăcere
cu acea curiozitate a unor oameni care se văd pentru prima dată.
După un timp care a durat o veşnicie, a împins
uşa larg în spatele său şi m-a strâns
în braţe. O lacrimă fierbinte mi-a opărit
obrazul şi a cazut încet pe umărul său.
Cu un oftat uşor, mi-a şoptit la ureche: falocinisme Paul Belce
Acţiunea se desfăşoară în
personalul de Teiuş. Eroul nostru arăta cam şifonat
când îşi făcu apariţia în
compartiment. Era mahmur după beţia cruntă
de ieri, petele de noroi de pe haine i se închegaseră.
Reproducerea acestor texte este permisă doar cu condiţia precizării sursei.
©2004-5 EgoPHobia @ www.egophobia.ro
|