|
editor: |
redactor-şef:
||
EgoPHobia #8 | octombrie '05
e-revistă culturală
fondată în iunie 2004 ..................................... apare în lunile pare din an
Despre nomadism, spaţiul neted şi spaţiul
striat
Paul Belce
Francezii, cu optimismul lor incorigibil, au prevăzut că
spaţiile striate din timpul zilei devin netede "noaptea".
Lumea , iniţial " terrae incognitae" e prinsă
într-un păienjeniş de interese umane, stratificată
şi indexată, astfel că pentru a ajunge de la
A la B eşti nevoit să treci printr-o sumedenie de ochiuri.
Avantajul modelului "plasă de păianjen" este
prinderea elementului liber trăgând de orice fir, din
orice punct de pe suprafaţa plasei.
Dacă striaţiile ( ordonările ) se îndesesc,
spaţiul striat este populat cu determinări excesive,
permiţând un nomadism al subiecţilor. Constrângerile
formale devin superfluue, fiecare este liber să vagabondeze ,
manipulând materia şi urmărindu-şi
nestingherit de lege propriile interese. Paradoxal, mediul înconjurător
devine neted tocmai pentru că este prea striat.
Noaptea, oraşul eliberat de vânzoleala subiecţilor,
recade în singurătatea atât de familiară
celor aventurieri, a celor conştienţi de inutilitatea
clădirilor şi mărfurilor stocate în
ele, pradă gândurilor de distrugere şi înfrumuseţare
prin flăcări. Aceste mărfuri nu mai servesc
subiecţii, ci au ajuns să-i domine prin consum de timp,
voinţă investită, asumare de non-valori şi
respectul acordat necondiţionat, deşi de cele mai multe
ori ele se refuză posibilităţilor materiale
ale doritorilor.
Dar spaţiul nu va fi neted pe deplin: agenţi de pază
îşi fac rondul, patrulează de-a lungul şi
de-a latul bulevardelor pustii, verifică lacăte şi
trag de clanţe. Se inserează o nouă ordine,
deosebită de cea din timpul zilei , oraşul îşi
protejează fiecare celulă infestată cu inutilităţi.
Verificarea se face metodic, nimic nu este lăsat la voia întâmplării;
posibilitatea de a se debarasa de structurile moarte scade la zero.
Nici măcar adepţii progresului societal nu îşi
văd visul împlinit: oameni visându-se şaibe
într-un mecanism generator de unelte, epuizându-se în
consumarea lor, barbari ai noilor tehnologii. De cealaltă parte
se află manipulatorii minţii din societăţile
stagnante, adevăraţi vampiri psihici ce acumulează
tehnici de consumare a semenilor, realizând puterea sub toate
formele sale. Pentru un nomad singura formă de putere este traducerea
realităţii în logos, pentru a putea accede
la un nou nivel, deosebit de toate drumurile pe care le-a străbătut.
De aceea nomadul este atât artist cât şi creator,
el nu mai este prins în eternul proces de manipulare, având
trebuinţe minime de satisfăcut; artist , pentru că
eforturile sale se îndreaptă spre comunicarea revelaţiilor
sale ; creator fiind, epuizează rapid realitatea cunoscută,
pentru a se putea mişca în voie. Imaginea pe care nomadul
o are despre tehnologiile contemporane este următoarea: pus în
faţa uneltei necunoscute, nomadul nu simte nici un impuls de
a o acţiona. Dacă totuşi se hotărăşte
să facă acest pas, gestul său va deveni joc,
joc care poate fi întrerupt, modificat şi reluat.
Postmodernitate versus postmodernism [V]
Gorun Manolescu
- Un (al doilea) intermezzo: Castaneda şi Shamanii Tolteci
-
"În textul ce va urma (EPH # 8), voi încerca să
aflu (să aflăm) dacă în cadrul nivelului
"Realitate micro" se întrevede sau nu o anumită
"legitate" care guvernează "impredictibilitatea"
(altă legitate decât cea propusă de cunoscutele
relaţii de "incertitudine" ale lui Heisenberg). "Impredictibilitate"
care, în prezent, a ajuns să se manifeste şi
în cadrul nivelului Realităţii "macro-empirice".
Pe care ce eu o numesc "Realitate Postmodernă" (şi
care trebuie să fie abordată într-o manieră
Postmodernă şi nu postmodernistă)". Aşa
încheiam textul din numărul trecut (#7) al EPH. Daţi-mi
voie să nu respect (încă) promisiunea. Şi
aceasta deoarece în lunile iulie şi august ale acestui
an am fost în Canada. Şi, cu această ocazie,
printre altele, am zăbovit îndelung în Stanley
Park din Vancouver şi anume în zona numită
"Totem Poles". Zonă în care sunt expuse totemuri
ale populaţiei native (indieni) care au fost găsite
de-a lungul coastei Pacificului a actualei provincii canadiene British
Columbia până în Juneau, Alaska. Ar fi multe
de spus despre cultura populaţiei native care "Long, long
ago, obscured by the passage of time, people living along the Pacific
Coast of North America developed a culture based on abundance surrounding
them" (Kramer, 2004). Dar, în mod deosebit, mi-a atras atenţia
relaţia omului cu păsările şi, îndeosebi
cu vulturul. Căci "The eagle plays an estimeed role within
many native groups. All North American aboriginals use eagle feathures
and down for ceremonial costumes, headdresses, and decorations....Eagle
are noted for their lomgevity, swiftness, ken vision, and dizzying heights
to which they soar" (Kramer, 2004). Iar Vulturul mi-a reamintit de
Shamanii tolteci şi de Carlos Castaneda. Carlos Castaneda care,
pe drept cuvânt - până la un punct - este unul
dintre cei "vinovaţi" de apariţia New Age-ului.
Dar de un New Age genuin, nepoluat încă de ocultismul
eterogen ulterior care l-a invadat, mai ales, din tenebrele Evului Mediu
European, dar şi de esoterismul Extrem Oriental (e.g. Grof, 1998).
Si e considerat "vinovat" pentru relevarea utilizării,
de către Şhamanii tolteci, a unor plante halucinogene
(e.g. Datura sau yerba del diablo, Psilocybe mexicana, peyote etc.) (Castaneda,
1972). Dar, atenţie: folosirea acestor plante nu era un scop
in sine - cum va degenera ulterior prin folosirea drogurilor, mai ales
în societăţile occidentale actuale, pentru
a se ajunge într-o realitate iluzorie de care devii dependent.
Dimpotrivă, Şhamanii tolteci foloseau astfel de plante
numai în prima perioadă a iniţierii pentru
a se "depolua" de realitatea cotidiană (empirică)
şi pentru a putea percepe o nouă "realitate",
extrem de "reală" în care, ulterior, puteau
"intra" fără nici un ajutor al unor astfel
de plante. Într-un anumit sens, modul în care Şhamanii
tolteci foloseau (şi, probabil, folosesc şi astăzi)
plantele halucinogene, este similar cu cel al psihiatriei actuale care
utilizează iniţial, de exemplu, amitalul de sodiu, pentru
a "decondiţiona" bolnavii fobi-obsesivi şi
pe cei maniaco-depresivi pentru ca, ulterior, să le aplice tratamentul
adecvat pentru a fi reinsertaţi în societate (iar, în
aceste cazuri, nici vorbă nu poate fi de crearea unei "dependenţe"
de amitalul de sodiu). În plus, cărţile lui
Castaneda (douăsprezece la număr) constituie, după
părerea mea, o adevărată abordare antropologică
postmodernă, care nu are nimic în comun cu una postmodernistă,
obiectiv-textualizantă, la modă în prezent
(un fel de limbaj de grad "zero" cum a fost el promovat de "Noul
roman" francez) (a se vedea, în acest sens, Troc, 2005).
Prin urmare, am hotărât ca înainte de a încerc
să vă transpun în contextul Extrem Oriental
Budist, este binevenit un popas în contextul Şhamanilor
tolteci care propune şi el o anumită ierarhizare a "Nivelurilor
Existenţei" în cadrul căreia apar şi
unele "realităţi" distincte. Ierarhizare care,
extrem de surprinzător, se aproprie, uneori, de cea Budistă.
Şi aceasta, deoarece întrebările "mai
există şi altă realitate/realităţi,
în afara celei empirice, singura luată în considerare
de Postmodernism? şi dacă DA, atunci, nu cumva, rădăcinile
Postmodernităţii în care trăim (şi
nu ale Postmodernismului) se afla în cadrul acestei/acestor realităţi/niveluri
ale Realităţii?" sunt întrebările
cheie la care încearcă să răspundă
prezenta serie de texte.
*
* *
Toltecilor, un popor de luptători şi cuceritori, nu
li se cunoaşte originea. Ei au venit în sec. Al X-lea,
era noastră, de la nordul actualului Mexic, fixându-şi
capitala la Tula (la circa 90 Km de actualul Mexico City) dominând,
până în secolul al XII-lea, Mexicul central
şi Yucatan-ul. Se consideră că venirea lor
marchează debutul militarismului în America centrală.
Conform descoperirilor arheologice, cultura Toltecă, formată
nu se ştie unde, apare ca una matură, puternică
şi conştientă de ea însăşi.
Ea a influenţat cultura Maya cu care s-a interferat şi
al cărui declin începuse. Toltecii, ca şi Aztecii,
apăruţi mai târziu în acelaşi
spaţiu geografic, credeau în zeul Quetzalcotl. La Tolteci
simbolul lui Quetzalcotl era Vulturul atotstăpânitor
şi dominator al spaţiului infinit din care se năşteau
oamenii şi în care se întorceau după
moarte. În onoarea lui Quetzalcotl, care era considerat un reprezentant
pe pământ al Vulturului, oarecum similar cu Isus sau
Buda, Toltecii au instituit sacrificiul uman care regenera natura, regla
anotimpurile şi permitea continuarea vieţii. Shamanii
sau Vrăjitorii, generic denumiţi luptători,
puteau, prin tehnici speciale şi o disciplină riguroasă
să acceadă în sferele Existenţei la
care oamenii de rând nu aveau acces.
*
Carlos Castaneda (1925 - 1998), de origine peruană, este cunoscut
astăzi prin cele 12 cărţi dedicate Învăţăturilor
lui Don Juan Matus.
Beneficiind de o formare universitară solidă, căpătată
la Universitatea din California, Los Angeles (B.A. 1962; Ph. D. 1970),
el doreşte să se dedice, încă din
timpul studenţiei, studiilor antropologice. Întreaga
sa viaţă şi creaţie este marcată
de întâlnirea, în 1960, în timpul
unor studii de teren în Mexic, cu şhamanul yanqui Don
Juan Matus. Ce fel de ''antropologie'' va practica Castaneda este greu
de clasificat din punctul de vedere ortodox al disciplinei respective.
Scrierile sale reprezintă mai degrabă o autobiografie
iniţiatică dirijată de nagualul (un Maestru
al maeştrilor şhamani tolteci) Don Juan. Astfel, deşi
pleacă de la premise antropologice (în sens clasic,
ortodox) pe parcurs opera sa devine o mixtură extrem de coerentă
de experienţe iniţiatice precedate şi urmate
de un discurs filosofic interpretativ, extrem de original şi
adecvat contextului cultural al Şhamanilor tolteci.
Cei care, prin prisma unui punct de vedere "academic"- europocentrist
- îl acuză pe Castaneda că nu face "antropologie",
au dreptatea lor. El face, de fapt, un alt fel de antropologie, una neconvenţională.
Antropologia lui este una hermeneutică reuşind astfel
să ne transpună într-un alt mod de a vedea
lucrurile, diferit de specificul european-occidental, experimentând
şi propunându-ne şi nouă să
experimentăm acest nou mod. De altfel acest lucru este explicat
clar chiar de către autor în (Castaneda, 1998). În
acest cadru trebuie arătat că, în ceea ce priveşte
cunoştinţele lui Don Juan, ele reprezintă o
transmitere orală de-a lungul a mai multor generaţii
de Şhamani tolteci şi o astfel de transmitere este oferită
lui Castaneda. Este firesc ca pe parcursul unei astfel de transmisii fiecare
verigă (individuală sau colectivă) a lanţului
să adauge experienţele şi explicaţiile
proprii. Mai mult, însuşi Castaneda, pe baza pregătirii
sale academice în stil European-Nord American, pare a fi introdus
noi concepte care încearcă şi, după
părerea mea, reuşesc să facă mai transparentă
şi permeabilă înţelegerea de către
cei formaţi în acest context cultural a unor lucruri
care ar fi rămas altfel complet opace. Să luăm,
de exemplu, conceptul de "energie" şi semnificaţia
sa prin prisma fizicii clasice şi, mai ales quantice. Este puţin
probabil ca tradiţia Şhamană toltecă
să-l fi utilizat. În cadrul acesteia se vorbea, probabil,
de un anumit fel de "emanaţii ale Vulturului". Şi
totuşi, prin re-transmiterea "Învăţăturilor
lui Don Juan" de către Castaneda, acestea prezintă
un puternic accent de autenticitate şi par a fi în deplin
acord cu alte cercetări (Baudez et all, 1984; Chartier, 1979;
Freidel et all, 1993; Perm, 1987) păstrând astfel nealterat
spiritul Şhamanismului toltec. Astfel, orice argumente, aduse
de diverşi specialişti, de forma: că scrierile
lui Castaneda ar fi literatură de ficţiune şi
nu un tratat de antropologie, că Don Juan Matus nu ar fi existat,
el fiind inventat de autor, sau că este imposibil ca Don Juan
să fi posedat atât de bine engleza încât
să se poată exprima cu subtilităţile
şi nuanţele existente în discursul său,
etc., îşi pierd orice semnificaţie pentru cititorul
care abordează fără prejudecăţi,
cu mintea deschisă opera respectivă.
Iată de ce îmi asum riscul de a mă baza pe
lucrările lui Castaneda.
Revenind acum la subiectul nostru , prezint, în continuare, citate
din (Castaneda, 1984), urmând apoi să le comentez.
'.... Vizionarii (i.e. Vrăjitori/Şhamani tolteci )...
au stabilit .... [drept necunoscut] ceva ascuns minţii omeneşti....dar
care, totuşi, poate fi pătruns de mintea omului. Necunoscutul
devine la un moment dat cunoscut. Pe de altă parte, incognoscibilul
este imposibil de exprimat, imposibil de înţeles şi
imposibil de atins. Este ceva care nu ni se va dezvălui niciodată,
totuşi veşnic prezent, ameţitor de frumos şi
înspăimântător în acelaşi
timp prin infinitatea sa. ....Dacă ceea ce este luat drept necunoscut
se dovedeşte a fi ceea ce nu poate fi cunoscut [i.e. incognoscibil],
atunci rezultatul este dezastruos....fiindcă ceea ce nu poate
fi cunoscut nu are nici un fel de efect energizant (s.n. G.M.). El este
în afara sferei pe care o poate cuprinde mintea omenească
şi tocmai de aceea nu trebuie să-i tulburi ordinea neinvitat
... În acest sens, [Vrăjitori/Shamani tolteci] au început
să exploreze necunoscutul, cu scopul de a-l identifica şi
delimita de incognoscibil....Aplicând constant practicile vizionarismului...au
descoperit că necunoscutul şi cunoscutul sunt pe picior
de egalitate (s.n. G.M.) deoarece amândouă se situează
în câmpul percepţiei umane (s.n. G.M.). ...
Ceea ce transcede însă capacitatea noastră
de percepţie este incognoscibilul (s.n. G.M.) iar diferenţa
dintre acesta şi cognoscibil este crucială.....Primul
adevăr despre conştiinţă...este că
lumea înconjurătoare nu este ceea ce pare a fi, deci
nu este ce credem noi despre ea. Noi credem că este o lume formată
din obiecte, însă nici vorbă de aşa
ceva. De fapt, totul se reduce la câmpuri energetice (s. n. G.M.)....[Dar]
existenţa câmpurilor energetice nu poate fi atestată...de
omul obişnuit. Însă, dacă le poţi
vedea, atunci însemnă că eşti vizionar,
iar în acest caz înseamnă că explici
adevărurile despre conştiinţă...Când
se foloseşte] cuvântul "lume" el se referă
la tot ceea ce ne înconjoară. Vizionarii susţin
că ...ceea ce există cu adevărat în
exterior sunt emanaţiile Vulturului, fluid în continuă
mişcare şi totuşi neschimbat, etern.....Ei
au văzut că Vulturul este cel care aduce conştiinţa.
Vulturul este cel care creează fiinţele senzitive ca
ele să trăiască şi să îmbogăţească
conştiinţa pe care le-o hărăzeşte
o dată cu viaţa... [Aceasta] nu este o chestiune de
credinţă, nici de deducţie. Ei au văzut....Numai
o mică parte din emanaţiile Vulturului este accesibilă
conştiinţei umane....Această mică
parte se divide în două: o sub-parte, dictată
de constrângerile noastre de zi cu zi, care reprezintă
cunoscutul şi o alta, de asemenea accesibilă conştiinţei
umane dar numai în anumite circumstanţe speciale, reprezintă
necunoscutul. Ceea ce rămâne (cea mai mare parte) reprezintă
incognoscibilul'.
Analizând acum citatele de mai sus, voi observa, în
primul rând, că se conturează clar, o ontologie
a cunoaşterii care are multe tangenţe cu cea Buddistă,
deşi este mai puţin elaborată.
În al doilea rând, se propune, din punctul de vedere
al unui observator (subiect cunoscător), o împărţire
a Existenţei (E) în două domenii disjuncte:
E=< PC,IC >,unde: PC este existenţa perceptibilă
şi IC - existenţa imperceptibilă.
La rândul său, PC presupune o complementaritate: PC=<
RC/RA >, unde: RC este realitatea curentă accesibilă
celor cinci simţuri comune, iar RA este o realitate provizoriu
ascunsă dar care, în anumite circumstanţe devine
accesibilă unui al şaselea simţ, "interior"
- un fel de extensie a "văzului" (a se vedea "cel
de al treilea ochi" din tradiţia Extrem-Orientală)-
prin intermediul căreia "obiectele" realităţii
curente posedă, în spatele lor o "matrice energetică"
(''...lumea înconjurătoare nu este ceea ce pare a fi,
deci nu este ce credem noi despre ea. Noi credem că este o lume
formată din obiecte, însă nici vorbă
de aşa ceva. De fapt, totul se reduce la câmpuri energetice
'' şi, mai departe, ''existenţa câmpurilor
energetice nu poate fi atestată...de omul obişnuit.
Însă, dacă le poţi vedea, atunci însemnă
că eşti vizionar...'').
În al treilea rând, prin dihotomia PC - IC se introduce
dualismul Existenţei în materială şi
de natură ce nu poate fi precizată (''[IC] care este
în afara sferei pe care o poate cuprinde mintea omenească
şi tocmai de aceea nu trebuie să-i tulburi ordinea neinvitat
...''). Voi observa însă că se lasă
totuşi o portiţă deschisă spre IC
( ''nu trebuie să-i tulburi ordinea neinvitat [s.n. G.M.]...'').
Şi această portiţă va fi discutată
mai târziu de către autor (Castaneda, 1998).
În al patrulea rând, apare problema conştiinţei
a cărei natură nu este, de asemenea, precizată
în citatul analizat. Dar şi această problemă
va fi ulterior discutată de autor, mai ales în (Castaneda,
1987) (''esenţa dificultăţii noastre...constă
în refuzul de a accepta că putem cunoaşte în
absenţa cuvintelor şi chiar a gândurilor''),
marcând un început de relevare a portiţei spre
IC şi a posibilităţii de a intra prin aceasta.
În concluzie, voi reţine, deocamdată, numai
ceea ce mi se propune prin definiţia: E=< PC,IC >=<
RC/RA,IC >, menţionând că graniţa
între RC şi RA nu este, într-un prim sens,
o graniţă ci o "complementaritate" sau, într-un
al doilea sens, dacă îi acordăm totuşi
semnificaţia uzuală de "graniţă"
ea nu este una fermă ci, mai degrabă, una permeabilă
(în anumite condiţii) sau mai mult, prin prisma cunoştinţelor
noastre şi al realizărilor tehnologice actuale, chiar
extensibilă dinspre RC spre RA.
Referinţe bibliografice
Baudez, C., F., Becqelin, P., 1984 Le monde précolumbien. Paris:
Gallimard
Castaneda, C., 1972 The Teaching of don Juan: A Yaqui Way of Knowledge,
Laugan Production
Castaneda, C., 1984 The Fire Within. Laugan Production
Castaneda, C., 1987 The Power of Silence. Laugan Production
Castaneda, C., 1998 The Active Side of Infinity. Laugan Production
Chartier, J., 1979 Civilisations mystérieuse: des Olmèques aux
Mayas. Montreal: Stanké
Freidel, D., Schele, L., Parker, J., 1993 Maya Cosmos: Three Thousand
Years on the Shaman's Path. New York: Willian Morrow and Company
Grof, S., 1998 The Cosmic Game, State University of New York
Kramer, P., 2004 Totem Poles, Altitude Publishing Canada Ltd.
Nagel, T., 1974 'What is it like to be a bat?' ('Cum e să fi
liliac?'). The Philosophical Review LXXXIII (4 ).
Perm, H., J., 1987 Le Mexique ancien: l'hitoire et la culture des peuples
de la Mésoamérique. Paris: Bordas
Troc, G., 2005 "Antropologia postmodernă", Noema, vol.
IV, nr. 1
Privind spre labirint
Onu Mădălin
Mon cher Bérenger,
Am ales în cele din urmă exilul, ca ultim compromis
al absurdului.
În fond, dacă n-aş fi luat această
ultimă decizie, aş fi fost şi acum prizonier
în emisfera nonsensului, în care însuşi
actul propriei abdicări a fost binefăcător,
în timp ce orice încercare de discernământ
era sever condamnată. Am abdicat aşadar din postura
de om modern, lucid, pragmatic şi crispat şi m-am lăsat
condus de câteva umbre melancolice spre treptele de marmură
ale empireului. Le văzusem prima dată acum câteva
zile în timp ce încercam să-mi descifrez nişte
însemnări. Cuvintele scrise în grabă
parcă îşi pierduseră
sensul, atenţia
fiindu-mi atrasă doar de câteva forme lineare. Iar din
abstractul ce aducea mai degrabă a neant apăreau treptat,
ca dintr-o spumă aurie, difuză, pete negre. Am decis
să-mi intitulez această primă pictură
intuitivă Capriciile destinului. Iar dacă destinul îşi
face apariţia sonor, somptuos, aşa cum îl auzim
de fiecare dată când ascultăm Simfonia a V-a
a lui Beethoven, uneori pare că se risipeşte distrat
prin colţurile unui sertar, sau prin reprezentarea altor lucruri
pe cât de bizare, pe atât de spectaculoase. Există
momente, ce-i drept destul de rare, când, în loc să
ne provoace la veşnica luptă încleştată
pentru a ieşi de sub greutatea-i colosală, devine indulgent.
Smulge câte-o frântură de realitate şi
ne-o oferă curtenitor, dându-ne voie să păşim
alături de coridorul strâmt în care ne-am obişnuit
să supravieţuim. Deşi în ce priveşte
realitatea, aici nu poate fi vorba decât de preeminenţa
echivocului. Dacă acceptăm ca realitate sticla neşlefuită
şi fumurie prin ale cărei zgârieturi ne clătim
uneori ochii, atunci aş fi constrâns să mărturisesc
că ceea ce începea să se contureze era un vitraliu
colosal, o adevărată proiecţie a diversităţii
entelehice. Ba mai mult, trecerea de la prima schiţă
la acest ultim paradis al culorilor s-a făcut prin sunetul unui
geam spart. Şi deodată mi-am dat seama că păşesc
peste un covor de cioburi negre...
*
Din păcate nu vă pot povesti nimic din ce am văzut
în scurta mea călătorie. Uneori mă
întreb dacă eu însumi îmi pot aminti
ceva clar. Tot ce vă pot spune este că a fost vorba
de o explozie de vitalitate. În afară de acest sentiment
impetuos, de acestă stare de spirit, nu mi-au mai rămas
decât imagini voalate ale unor donjoane medievale franţuzeşti,
ale unor castele bavareze sau ale unor săli luminoase, rafinate,
din secolul al XVII-lea. Cumva despre asta a fost vorba în toata
călătoria, şi poate asta este şi tema
exilului. Renunţarea la imperiul imaginilor. La postmodernitatea
care-i dă tribut imperiului mefistofelic din propriu-i suflet.
Iar dacă am reuşit să văd ceva, aceasta
s-a petrecut abia atunci când lumea (pentru postmodern lumea
ezoterică) a început să dispară, să
se risipească precum un nor de fum.
*
Acum nici măcar nu pot şti dacă tabloul iniţial
a avut vreo însemnătate. Aş fi vrut, într-adevăr,
ca odată cu el să descopăr şi o cale
de acces spre un viitor loc de refugiu; să profit oarecum de
benefica străfulgerare ce mi-a parvenit într-un mod
atât de misterios. Aş fi vrut poate şi mai
mult să pot vedea în freamătul umbrelor o frântură
edenică. Însă nu cred că dorinţele
mi-au fost îndeplinite. Nu. Un lucru este sigur. Nicăieri
nu a fost vorba de destin. Şi probabil din acest motiv tabloul
meu se avântă necontenit spre monocromie. Dacă
am obţinut ceva, am obţinut ceva de o altă
natură, oarecum paradoxală: o imagine, pe atunci banală,
care a rezidat în timpul evanescenţei. Imaginea de amsamblu
a coridorului. E dept, fără prea multe detalii. Aş
fi vrut mai multe. Atunci când te-ai desprins dintr-o fluiditate
cleioasa, letargia celorlalti si mai ales excesul de zel pentru a se împotmoli
şi mai bine pot fi vitalizante. Însă chiar
dacă acele tipuri de detalii lipseau, tablou rămânea
totuşi amplu. Amplu, dar fără o frântură
de muzicalitate. Şi deşi reflecta un teritoriu vast,
o reprezentare fidelă a Pământului, nu era
nici pe departe în stare să contrabalanseze schiţele
erudiţilor de acum câteva secole...
*
Mon cher ami, dar tabloul meu era şi mai vast. Şi începuse
să devină din ce în ce mai mult o obsesie.
Îmi readucea aminte în fiecare clipă că
toţi suntem uituci, stângaci şi de cele mai
multe ori victime ale platitudinii spirituale.
Până la urmă l-am aruncat. Începuse
să mă sperie, să mă facă
să-mi doresc o călătorie din care să
nu mă mai întorc. Deşi am fost nedrept. Datorită
lui am obţinut o oarecare libertate. O libertate de mişcare.
Pot porni pe orice drum. Nu mai sunt înlănţuit
în excesul dinamic şi nici nu mai sunt împietrit
de nişte ochi în care nu m-am uitat niciodată,
de nişte ochi fără mister, fără
lacrimi, fără nici o putere magică... Desigur,
curând mă voi întoarce. Nu mă întrebaţi
de unde şi unde anume. Mon cher Bérenger... tocmai declarând
că nu veţi abdica, chiar dumneavoastră aţi
abdicat. A rămane în afara turmei de rinoceri înseamnă
a abdica de la regulile lor. Iar ei sunt majoritaritatea...
Ştefan Bolea: o privire asupra nihilismului
Axel Lenn
[Ştefan Bolea - "Ontologia
Negaţiei", Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2004]
Greu de negat tresărirea care te-ncearcă-n faţa
titlului cărţii lui Ştefan Bolea: "Ontologia
Negaţiei" - atât de puternică această
formulă încât îi şi punctasem
mental orizontul exhaustiv. Apoi, subtitlul: "Eseu despre Nihilism".
Este, deci, vorba despre un studiu ontologic al negaţiei. Un
subiect amplu, şi controversat, într-o abordare intenţionat
detaşată, oferindu-ne o viziune interdisciplinară
asupra nihilismului, predominant în Europa secolului XIX. Sub
alt aspect, e genul de carte rară, deosebit de utilă
în înţelegerea condiţiei postmoderne
şi post-postmoderne cu apucăturile ei declarat originale
- la modul implicit, desigur, al sindromului raison d'etre versus antiraison
d'etre care zguduie totul de bună vreme fără
a fi produs altceva decât simple supoziţii.
Dacă există posturi nihiliste distincte pentru momentele
de colaps al civilizaţiilor cum afirmă Oswald Spengler,
nihilismul e prezentat aici în sensul Nietzschean al marii crize
a omenirii, fără precedent şi cu final impredictibil,
traversând perioada romantică, simbolismul şi
suprarealismul european. Ştefan Bolea îşi dezvoltă
analiza nihilismului în trei planuri: filosofic, literar şi
al gândirii politice. De la simptomul închiderii în
sine (Kirkegaard) la anularea devenirii, consecinţă
a eternei reîntoarceri a nimicului (Nietzsche), spre accentele
dramtatice ale devalorizării şi disperării
agonice (Cioran), discursul filosofic nihilist e parcurs sistematic între
cei doi poli categoriali, al nihilismului pasiv si al nihilismului activ.
Se remarcă acut accentul pe regia detaliului în planul
conexiunilor întâlnite la tot pasul, expunerea având
o curgere particular elegantă. Spectaculoasă viziunea
în plan literar, un registru net opus tonului calculat al discuţiei
filosofice: omul prins în limitele devenirii sale istorice şi
anistorice, descoperirea subconştientului şi valenţele
autoconştientizării, omul prizonier în jocul
infernal al raţiunii şi antiraţiunii înfăţişat
de Rimbaud, Wilde şi Kafka; nonsensul spastic al fiinţei,
apostarea, spleenul Baudelairian; colapsul metafizic sfârşind
în negaţie, ură profundă, violenţă
şi moarte; aşezat la antipodul oricărei forme
umane, neomul Lautremontian, perfecta apologie a crimei, dezechilibrul
ajuns la antiumanism. Registrul politic al discursului nihilist e ilustrat
prin individualismul lui Max Stirner şi anarhismul lui Mikhael
Bakhunin. Două exemple bine alese, disonante unul lângă
celălalt: individul lui Stirner în căutarea
libertăţii, luptând împotriva oricăror
constrângeri fizice şi/sau spirituale, pe de o parte,
şi apologia distrugerii, anihilarea ca act pasional-creator la
Bakhunin, pe de alta parte.
A trecut mai bine de un secol de când Nietzsche oferea o analiză
a nihilismului şi a perspectivelor lui atât de radicală
încât discuţiile continuă şi
azi, se poate spune. La urma urmelor, Nietzsche rămâne
numele cel mai des asociat nihilismului, şi poate nu întâmplător
verbul lui Ştefan Bolea vibrează Nietzschean: experienţa
nihilistă ca model de gândire ar putea fi, de facto,
calea către o nouă lume prin implicaţiile pozitive
ale nimicului, cum ar fi libertatea şi potenţialul creativ
al fiecărui individ în parte. Criza filosofică,
etică şi intelectuală a secolului XIX e, în
mare parte, responsabilă de fundătura epistemologică
a lumii postmoderne îmbrăţişând
o lipsă completă a sensurilor în conştiinţa
publică. Şi, cum bine precizează autorul, "nihilismul
se îndoieşte de orice mai puţin de el însuşi",
avem o indirectă supoziţie relativistă până
la urmă: nimic, de fapt, nu e sigur, nimic bătut în
cuie. Dincolo de varianta optimistă a perspectivei, rămâne
încă pregnant nihilismul existenţial, acea
stare devenită aproape firescă a individului a cărui
existenţă nu e altceva decât un război
continuu împotriva celorlalţi. Însumând,
nihilismul e momentul de agonie, de analiză interioară
riguroasă a unei lumi devenită din ce în ce
mai violentă în inumanitatea ei, negându-şi
toate sensurile tocmai în ideea definirii altora noi.
Această privire asupra nihilismului propusă de Ştefan
Bolea reţine intrinsec potenţialul unui studiu de amplitudine
superioară asupra secolelor XX şi XXI: o reanalizare
a conceptelor de putere şi civilizaţie într-o
lume care, reconfigurându-şi destinul Sisific, va fi
ieşit din cea mai mare criză de incoerenţă
şi absurditate.
Modernitate - discurs - manipulare
Onu Mădălin
[Philippe Breton - "La parole manipulée",
Edition La découverte/Essais, 1997]
"La clémence des princes n'est souvent qu'une politique pour gagner
l'affection des peuples"
(Francois de la Rochefoucauld - Réflexions ou sentences et maximes
morales)
Am citit cartea lui Philippe Breton (cercetător în
cadrul Laboratorului CNRS de sociologie a culturii europene din Strasbourg
si profesor la Universitatea Paris I - Sorbona) cuprins de un entuziasm
la limită profan. O vedeam cumva ca pe o armă împotriva
unuia dintre cela mai periculoase aspecte ale modernităţii:
manipularea. Care, după cum spune însuşi autorul
a apărut pentru a susţine ideologiile. Acestea odată
dispărute (sau cel puţin aşa se pare) manipularea
ar fi trebuit să înceteze. Lucru care nu s-a petrecut
câtuşi de puţin. Ba mai mult, odată
cu modernitatea, ea a suferit o serie de transformări care au
făcut-o pe cât de folositoare mecanismelor de convingere
pe atât de periculoasă. Pe de-o parte interlocutorului
i se dă senzaţia de libertate, pe de altă parte
discursul şi elementele adiacente sunt concepute astfel încât
să aibă efect chiar dacă intervin pe fondul
unei rezistenţe sau a unei ne-acceptări. "Manipularea
consistă în a intra prin efracţie în
spiritul cuiva pentru a lăsa o opinie sau pentru a provoca un
comportament, fără ca personajul vizat să-şi
dea seama".
Punctul cel mai benefic pentru a porni discuţia în jurul
temei aceste cărţi este chiar la parole prezent în
titlu. Aşadar "cuvântul" nu este folosit cu
sesul lui obişnuit; nu este vorba doar de o simplă ustensilă
care face posibilă comunicarea. Sensul cel mai apropiat pare
a fi chiar λογοs-ul, mai exact λογοs-ul ca discurs, aşa cum este
pus în discuţie de Heidegger în §7 din Sein
und Zeit: a face ceva să se vadă, a face manifest. Iar
interpretarea acestuia trebuie făcută în funcţie
de emiţător. Dacă cel ce adresează
discursul urmăreşte convingerea auditoriului prin tehnici
manipulatorii atunci propriu λογοs-ului este faptul-de-a-fi-fals
(ψευδεσται).
Discursul în loc să des-copere acel ceva despre care
se vorbeşte, acoperă - în sensul că-i
schimbă înţelesul. "Faptul-de-a-fi-fals
înseamnă acelaşi lucru cu a înşela
în sensul de a acoperi (făcându-l astfel să
fie văzut) şi a-l prezenta în consecinţă
drept ceva care el nu este" (Heidegger). Lucru care se poate întâmpla
dintr-o oarecare greşeală sau poate fi premeditat: aparenţa
(aici intenţionat falsă) fiind indusă auditoriului
ca adevăr prin metode sigure şi experimentate. "În
actul manipulator, mesajul, în dimensiunea lui cognitivă
sau sub formă afectivă, este construit pentru a păcăli,
pentru a induce în eroare, pentru a crede ceva ce nu este adevărat".
A doua interpretare a "cuvântului" este sugerată
de formula "parole manipulée". "Cuvântul",
tot în sens de discurs fiind emis de data aceasta de cineva căruia
i s-a implementat deja mesajul subliminal. Nu mai este ceva "care
manipulează" ci ceva "care a fost manipulat" şi
care acum se defineşte pe sine pornind de la premisele induse
artificial. Sensul în acest caz fiind denaturat: "cuvântul"
este lipsit de proprietate şi nu face altceva decât
să transmită, sau să se oprească ca
un ac de pick-up pe un disc zgâriat, asupra a ceva ascuns, învăluit
de interesele unei anumite persoane.
Cartea de faţă porneşte tocmai de la explicitarea
acestor metode încercând să-i aducă
la cunoştinţă cititorului pericolul iminent
din spatele discursurilor, ideologiilor sau a publicităţii.
"Manipularea nu rămâne fără efecte
chiar dacă acestea nu apar unde sunt aşteptate. Este
greşit să ne întrebăm dacă
a fost eficace sau nu. Efectele unui procedeu manipulator pot fi foarte
diverse". Avem aşadar de-a face cu o analiză amplă
a tehnicilor folosite pentru a convinge fără argumente
(atât cele din spaţiul politic cât şi
cele utile acelui tip de capitalism exagerat şi prost înţeles).
Iar ca exemple concludente de reuşită ale acestora autorul
face trimitere chiar la "manipularea informaţiilor din timpul
Revoluţiei Române din 1989 sau din timpul conflictului
din Iran din 1990.
Cât despre discursul folosit, el are trei caracteristici principale:
este un mesaj organizat, privează de libertate auditoriul şi
este folosit pentru a învinge rezistenţa, de ori tip
ar fi aceasta. Simbolic vorbind avem de-a face cu o imagine care aduce
a real şi care atrofiază posibilitatea de a alege. Etic,
este un tip de violenţă. În primul rând
asupra celui care este vizat, în al doilea rând asupra
"cuvântului" însuşi din moment ce
el constituie "stâlpul central al democraţiei"
[prin democraţie nu trebuie înţeles în
nici un caz balansul între "fiecare face ce vrea" şi
"nimeni nu are curajul/nu vrea să facă nimic"
din România, şi nu numai]. În acest sens se
ţin discursuri fără pauze pentru ca auditoriul
să nu poată gândi obiecţii (Philippe
Breton aducând ca exemplu un discurs al lui Jean-Marie Le Pen),
se aplică dezinformarea în masă - o oarecare
descriere a realului favorabilă emiţătorului
(aşa cum era folosită în al doilea Război
Mondial), propaganda (prin simplificarea sau prin exagerarea proporţiilor
evenimentelor etc). Se folosesc termeni capcană (ex. terorismul,
libertatea, democraţia [acum, în România, integrarea
în U.E.]). În publicitate: diferitele imbinări
ilogice de imagini care vizează subconştientul individului.
Utilizarea orchestraţiei mesajului (un mesaj desfigurat, simplu
şi repetat de nenumărate ori). Vizarea afectelor (prin
seducţie, estetică, teamă etc.), amalgamul
informaţional, cuplările de imagini, sunete ambigue.
Aceste tehnici şi multe altele se întrepătrund
în La parole manipulée cu exemple, cugetări
şi impresii personale constituind o adevărată
artă de autoapărare. Căci despre asta este
vorba. Despre necesitatea de a ne proteja de mesajele cu care suntem bombardaţi
pe tot parcursul zilei. Şi tocmai din aceste motive autorul a
fost nevoit să introducă un concept nou: libertatea
de recepţie. Nevoia unei persoane, auxiliară libertaţii
expresiei, de a primi un mesaj logic şi lipsit de încarcătură
manipulatorie. Sau măcar, posibilitatea de a selecta, de a filtra
mesajele de acest tip de încărcătură.
Cum manipularea devine posibilă (este facilitată) şi
de faptului că întâlneşte o slabă
rezistenţă din partea "cetăţenilor"
("aceştia nu au deloc cultura argumentelor, şi
a discursurilor rezonabil construite"), cartea lui Philippe Breton
urmăreşte tocmai protejarea cititorului. Îl
pregăteşte oarecum să facă faţă
asaltului perpetuu de mesaje mascate.
Reproducerea acestor texte este permisă doar cu condiţia precizării sursei.
©2004-5 EgoPHobia @ www.egophobia.ro
|
|