|
editor: |
redactor-şef:
||
EgoPHobia #8 | octombrie '05
e-revistă culturală
fondată în iunie 2004 ..................................... apare în lunile pare din an
David Herbert Lawrence
[tradus de Axel Lenn]
|
[Despre] Autocompătimire,
O Evă spirituală,
Corabia morţii
|
Olga Ştefan |
a patra scrisoare către andra,
scurtă declaraţie de independenţă în oglinda din hol,
playing games forever - in- & outdoor
|
Liviu Diamandi |
[tanc american],
[au spus că va ploua până joi],
[ceva cu mine]
|
Daniel Sur |
Zodiac - o ştiinţă poetică a
feminităţii în 12 paşi
|
... |
"Prometheus 2005"
|
Ştefan Bolea |
poem cu cerneală simpatică, aka metal church,
bolea versus stoica,
punkereală
|
Petrişor Militaru |
Poem scris cu cerneluri simpatice,
Prinzătorul de vise,
A patra libelulă galbenă
|
Cosmin Perţa |
Sepia din creier,
You will never walk alone,
Marta
|
Livia Roşca |
***,
***,
***
|
traduceri
David Herbert Lawrence
Axel Lenn
David Herbert Lawrence (1885-1930) este cel mai controversat scriitor
englez al începutului de secol XX. A scris multe nuvele, eseuri
şi romane, într-un stil frapant de liber al exprimării
ceea ce l-a transformat repede în cel mai cenzurat autor al vremii
- cazul romanului "Lady Chatterley's Lover" (1928) este binecunoscut, devenind
în ochii publicului opera magna a autorului.
Deşi mai puţin cunoscută, poezia lui D.H. Lawrence
este la fel de spectaculoasă: britanicul a scris o poezie a emanaţiei
spontane, fără prelucrări ulterioare. Marcat
iniţial de spiritul imagiştilor şi de Ezra
Pound, registrul poetic al britanicului îşi permite
abordări şi tonalităţi diferite, de
la natură şi lumea primitivă a instinctelor
la virulenta polemică şi satiră vis-a-vis de
convenţiile puritanismului şi de modernitatea industrializată
- "Look! We Have Come Through" (1917), "Birds, Beasts, and Flowers" (1923).
Volumul "Pansies" (1929) a fost considerat mult peste limitele acceptabilului
şi interzis în Marea Britanie.
Un adevărat rebel, D.H. Lawrence s-a stins din viaţă
în Franţa, lăsând în urmă
un model unic de perspectivă şi de verticalitate care
va marca numeroase generaţii de autori de pe ambele maluri ale
Atlanticului.
[Despre] Autocompătimire
David Herbert Lawrence
[tradus de Axel Lenn]
[din volumul "Pansies"]
Încă n-am văzut sălbăticiune
să-şi plângă de milă.
Vrabia de pe ram va pica răpusă
fără ca vreodată să-şi fi
plâns de milă.
O Evă spirituală
David Herbert Lawrence
[tradus de Axel Lenn]
[din volumul "Amores"]
Închide-ţi ochii, iubito, aş vrea să
te orbesc;
Te-au învăţat să vezi
Doar media aritmetică a lucrurilor,
Algebra iscusită a chipurilor doar,
Şi-n providenţă geometria
Completându-i sferele, lucrând ingenios.
Ochii ţi-i voi acoperi cu sărutări până
vei orbi;
Ca şi cum aş putea - de-ar putea cineva...
În beznă probabil vei găsi ceea ce tot cauţi.
Au găsit atât de multe părticele ochii tăi
dibaci,
Şi-am devenit un caleidoscop
Pe care-l scuturi iar şi iar, fără să-nţelegi
ceva.
Mi-ajung predicile tale - Doamne, cât te pot urî!
Ţi-e teamă să nu-ţi însel
aşteptările, nu?
Crezi ca acceptându-mă pur si simplu decazi în
ochii tăi
Cumva? - cât de trist, de intrinsec, de spiritual, şi
totuşi cât de precaut, tu
Vrei doar să mă supui voinţei, conştiinţei
tale -
Te urăsc.
Corabia morţii
David Herbert Lawrence
[tradus de Axel Lenn]
[din volumul "Last Poems"]
I
E toamnă şi pârguite fructele cad
şi-ncepe de-acum lungul drum al uitării.
Cad merele asemeni unor stropi mari de rouă,
lovindu-se afla-vor scăpare.
E vremea să te duci, să-ţi iei rămas
bun
de la tine, şi să găseşti o cale evadării
din sinele căzut.
II
Ţi-ai construit corabia morţii, biet suflet?
Grabnic te-apucă de lucru, vei avea nevoie de ea.
Haină chiciura se-apropie, şi merele vor izbi
într-un ţipăt des, furtunos, pământul
rigid.
Şi moartea pluteşte-n aer ca un nor de cenuşă!
Ah! o simţi, nu-i aşa?
Adânc în fiece trup pârguit, sufletul tremurând
se zbârceşte nevolnic sub mângâierea
frigului
pătruns prin orificii.
III
Îşi poate-un om găsi eternă liniştea
în urma loviturii de pumnal?
Hangere şi pumnale şi gloanţe făuresc
o rană doar, o cale de ieşire vieţii;
e asta linişte eternă, spune, e asta împăcare?
Deloc! se poate-n crimă sau în suicid
să afli împăcare?
IV
Dar să vorbim de linişte precum o ştim,
precum ne e îngăduit s-o ştim, deplina linişte
a sufletului împăcat cu sine!
Oare putem sfârşi astfel?
V
Construieşte-ţi corabia morţii, te-aşteaptă
lung drumul spre uitare.
Va trebui să-ţi mori propria moarte, pustiul lung şi
dureros
între fostul sine şi cel imediat următor.
Trupuri de-acum căzute, atinse, petrecute,
suflete se scurg prin ochiul
rănilor profunde.
De-acum întunecat, nemărginit oceanul sfârşitului
inundă gurile rănilor noastre,
de-acum ne-nghite potopul.
Construieşte-ţi corabia morţii, o arcă
pentru tine,
pregăteşte-ţi merinde, fursecuri, carafe de
vin,
te-ndrepţi spre bezna uitării.
VI
Trupul se stinge treptat şi sufletul îşi pierde
încet-încet orice reazem în faţa potopului.
Ne stingem, pierim toţi, e o moarte a fiecaruia
şi nimic nu poate opri potopul din noi,
curând va înghiţi şi lumea, cu totul.
Ne stingem, pierim, trupul moare treptat
şi astfel orice vlagă,
biet sufletul, rămas în bezna lichidă,
aşteaptă ghemuit pe ultimele ramuri ale pomului vieţii.
VII
Ne stingem, pierim toţi, ne-a rămas
să-văţăm a muri şi forţa
de a ridica pânzele
corabiei morţii pe drumul cel mai lung.
O mică luntre cu vâsle şi mâncare
şi vase şi haine pregătite
sufletului petrecut.
Şi luntrea porneşte la drum, a fost cea din urmă
zvâcnire
de viaţă, porneşte spre larg un suflet fragil
în avântul corabiei sale, în arca lui chivernisită
cu hrană din belşug şi vase
şi haine colorate,
spre beznele potopului,
spre apele sfârşitului,
spre marea morţii va pluti întunecat,
mereu în derivă.
Nu-i loc să poată ancora, nici destinaţie
precisă,
iar bezna se-adânceşte doar
într-un potop imens si mut,
beznă lângă beznă, şi sus
şi jos la fel,
lateral tot beznă, pierdut e orice sens...
corabia acolo-i încă; şi totuşi nu
mai e.
Complet nevăzută, nici un reper.
Nevăzută! Nu este! şi totuşi
undeva tot este.
Nicăieri!
VIII
Nimic nu mai este, nici trupul
dispărut fără urmă.
Întunecime grea şi sus şi jos,
undeva la mijloc luntrea
nu e.
Iată sfârşitul, uitarea!
IX
Deodată răsărit un fir
separă-n două întunericul,
un fir perfect orizontal,
o dâră palidă de fum.
O-nchipuire doar? sau dâra chiar
devine tot mai lată?
O clipă, iată zorii -
e răsăritul revenirii
din beznele uitării.
Uite corabia plutind în derivă
sub umbrele gri-mortuare în clipa
acestui apus-răsărit.
O clipă, o clipă! iata o tuşă de
galben
şi cât de ciudat, biet suflet vlăguit, un ton
rozaliu.
Un ton rozaliu şi-o luăm de la capăt.
X
Potopul descreşte şi trupul, asemeni unei cochilii,
apare-n urma lui fermecător.
Corabia zboară, se-ntoarce acasă
pe-un val de culoare,
şi sufletul revine - furtuna a trecut,
acum e pace.
Retrezită, inima trăieşte acum
liniştea, chiar liniştea uitării.
O, pregăteşte-ţi corabia morţii,
biet suflet!
Vei avea nevoie de ea.
Te-aşteaptă lung drumul uitării.
a patra scrisoare către andra
Olga Ştefan
când m-a născut, mama avea părul lung şi
cârlionţat
ca desenele din cărţile lui hans christian andersen.
trupul meu sângeriu i-a întunecat ochii. câteodată
mă ciocnesc pe stradă de femei aidoma ei şi
îmi
vine să plâng.
mama şi-a tuns părul centimetru cu centimetru
până ce am crescut mare ca somnambula heartbroken
aplecată peste balcon
ca masa din cabinetul de cardiologie ca inima din formol
pe care o priveam până părea iar că
bate şi bătea ca un cerşetor minor
la uşi melaminate
atunci când i-am povestit mamei că ating tavanul pe
vârfuri
mama a plâns.
cu toţii avem, ai să zici, o istorie demnă
de plâns.
o istorie de vacanţă de vară când
anca îţi şopteşte
să vezi să vezi la costineşti
m-am pupat cu trei tipi toţi în aceeaşi noapte
m-au răsfăţat cu te iubesc-uri şi
cu eşti frumoasă-uri
în deltă au salivat toţi străinii
ecologişti după coapsele mele bronzate
la sighi au făcut coadă vampirii pictaţi
la sângele meu fierbinte de vară
şi da toţi avem
o istorie din urmă pentru care ne montăm ochii la spate
mama a plâns când m-am pierdut de ea
şi mama a râs când am găsit-o cu pletele
în mâini
şi multe w questions în ochi când mama s-a
trezit să-mi aducă
aminte că sfârşitul cu s mare e aproape gata
ca un pullover
maro în deşirare aşa cum
anca îţi aminteşte tot timpul de acele vacanţe
de vară când
ea s-a pupat cu cei mai frumoşi băieţi din
liceu şi
pe ea au iubit-o cei mai vânaţi bărbaţi
din oraş
dar nu-i nimic
pe mine mama m-a vândut foarfecelor şi
şuviţelor de păr din plicuri
pe tine mama te-a vândut căştilor îmbibate
cu muzica
vremii de războaie date în numele lui
niciodată nu ne este dat să uităm serile ca
asta
ghemuită în burţile noastre ca un fetus
pregătit să se nască stă greaţa
de ieri aproape o văd
târâtă de păr de parcă ar
fi anca-iubita
anca-adorata pe vremea
când cu pumnii încleştaţi am decis
că e totuşi prea mult
scurtă declaraţie de independenţă
în oglinda din hol
Olga Ştefan
ce dacă-mi probez acum rochiile în oglinda din hol
rochiile mele sunt plasturi peste răni încă
proaspete
le dezlipesc şi dor le pun şi vindecă
ce dacă fac pe copila şi zic nu nu întrebărilor
flămânde
o să mă port exemplar în noaptea nunţii
o să-mi desfac picioarele ca la carte
o să-mi crăp sufletul ca pe o nucă
şi nu doar atât: eu o să umblu mereu
cu un bărbat de mână
eu - de atunci de când se va face bine corpul meu infectat
cu atâtea rochii tăiate în cioburile oglinzilor
din lifturi
- n-o să mai fiu niciodată singură
niciodată n-o să-mi mai mănânc pâinea
cu ceai singură
şi n-o să joc solo în filmele serii nu :
eu o să-mi desfac mărgelele negre din jurul gâtului
ca să pot vorbi mai tare şi o să le spun tuturor
băi, v-am zis că io n-o fac nici
p'aia nici p'aia că o să-mi vină mie vremea
să fiu fericită
şi o să mi se roadă şireturile tenişilor
de scârţâielile
voastre şi o să vedeţi că a meritat
să-mi sug obrajii să-mi frâng gâtul
pe
tocurile de 12 ale groazei de ăştia ca voi care lustruiesc
bombeul vieţii pentru şuturile încasate de
ăştia ca mine
aşa i-am zis şi lui gabi las-o baltă gabi
timpul lasă răni şi cicatrice obrazul meu nu
se taie
în bricele prostiei aşa i-am zis şi lui mihai
see you never again
mihai nu cu săpun se spală moartea cârpelor
care ne-au
şters podelele tristeţii în care ţi-ai
vârât tu ghetele murdare
şi au venit apoi mulţi mai mici şi mai neimportanţi
şi pe toţi
i-am expediat cu vorbe din astea de zis la kensky show
(să moară capra vecinului perechea ta de ţap
ispăşitor)
şi toţi au plecat cu mâinile mai afundate în
buzunare
cu ochii mai aplecaţi cu câteva grade
tot aşa o să le spun şi copiilor voştri
şi copiilor copiilor voştri
care sigur or să vă semene în zâmbetul
ăsta murdar ca un ziar
de învelit slana cu ceapă,
în ochii spălăciţi ca tricoul
cu michael jackson din secondul pensionarelor slinoase
ştiu deja ei că au să vină să
vă spele cu clăbucii urii cuvintele înghiţite
în sec şi
băi, o să le zic atunci, băi, eu niciodată
n-am fost
cu adevărat singură -
ce viaţa mea vă tot faceţi atâta pomană
pentru rânjetele alea hâde
nici să le arunce careva după mine nu mi-ar fi de folos
mirosul lor putred mirosul lor acru
nu-i vreme acum de zâmbete tâmpe la o adică
am deja destule cârpe cât să-mi înconjor
de trei ori existenţa
călcată-n picioare jegoase de ăştia
ca voi /bărbaţi chipeşi târfe camuflate/
la o adică eu ştiu mai bine decât oricare cu
ce se mănâncă tristeţea numai că
singurătatea mea nu se coace laolaltă cu singurătatea
voastră
playing games forever - in- & outdoor
Olga Ştefan
apoi
ziceai tu
şi spune-mi: dacă x vine şi zice că
sunt un zero
asta-nseamnă că ne vom încârliga toată
viaţa prin
careuri de trei pe trei răsturnând regulamentele ordinii
interioare
şi încredinţându-ne câte
unei mâini obosite să ne tot scrie numele
să ne tot alinieze corect? şi-ţi spun dacă
x vine şi zice că sunt un zero
trupul meu se va umfla şi trupul lui se va zdrobi
şi aerul lui va fi respiraţia mea ridicolă
ilegală
dar x nu vine x are un nume x îţi trimite mesaje de
îmi pare rău
x se ascunde xxx e pelicula derulată în spatele ferestrelor
lui
olgăi i se face scârbă închide ochii
a scârbă destul îi zice destul
dezordine interioară şi în general haos
ţipă femeia ventuză la difuzor
regulile jocului ei sunt întotdeauna aceleaşi.
***
apoi venea alex şi-i ziceam
alex, poţi să te speli pe cap cu cuvintele tale.
cuvintele tale balsam. cuvintele tale antimătreaţă.
poţi să te loveşti peste spinarea ta prost
asamblată
cu bicele lor împletite la marea grabă
timpul din ceasul mătuşilor tale a stat
(ele aveau toate o singură oră)
alex, tu eşti x din drama lui subzero din jocul
cu gheaţa pixelită a lui subzero
dan câştiga mereu trofeul morţii sub masca
lui
şi din palmele lui creştea gheaţa ca o ciupercă
atomică
afrodită schiloadă născută din spumele
pe care le fac
când mă văd iar închisă între
patru pereţi garnisiţi
cu postere din glandele endocrine ale iubitelor tale
***
apoi mă trezeam din delir back to school scria pe caietul andrei
andra se aşeza în bancă
şi mă uitam la ea şi ea ştia c-am
să spun asta păi da noi
jucăm periculos, ce zici, andra?
e periculos să scrii mesaje offline
către îngerul tău cartofor e periculos
să te-ndrepţi spre oficiul poştal 17 şi
să-ţi ceri
felicitările de la mulţi ani şi have a nice
life şi
te iubesc şi să fii iubită că doar
astea ţi
se cuvin şi numai astea îţi mai lipseau ca
să te
lingi pe buze şi să pricepi naibii odată
că e periculos să ieşi cu faţa curată
din
cartierul rău-famat al iubirii şi e periculos
în general să priveşti la stânga şi
la dreapta prin pelicula mov a fardurilor mieroase
de fecioară/ de damă de inimă roşie/
ea a fost icoana nopţilor pierdute visând
în rest, pot să-mi întăresc părul
cu
cuvintele astea pot să mă biciuiesc
şi eu cu urmele vineţii de pe pielea ta
cu bicele din arterele lui din îmbrăţişarea
lui
întoarsă şi primită de zece ori
ca un bumerang sălbatic ca şah-mat pe o tablă
de şah goală
ca un pion de alb mutat în şotron
fără careuri şi fără finalitate
acum ştii:
singurul pion liber sunt eu
l.o.l
i'm the one playing games forever
[tanc american]
Liviu Diamandi
M-am pomenit prins într-un tanc american
atacat cu bombe incendiare
zgomotul surd al izbiturilor în blindaj
mirosul de metal încins
soarele năvălind la apus în camera mică
după o zi rece şi înnorată
şi nu mă pot ascunde
mi se aprind tâmplele şi stomacul
zgomotul de afară
şi liniştea dinăuntru
blindajul cedează
şi arzi de viu ca un şobolan
ard de viu ca un şobolan.
[au spus că va ploua până joi]
Liviu Diamandi
Ploile nu se mai opresc
este frig
mă chircesc în scaun ţăcăn
din maus
ploaia ţăcăne în pervaz
simt cum radiază frigul prin geam
mă chircesc şi mai tare
şi ţăcăn din maus
detectorul de mine
ploaia ţăcăne în pervaz
mă chircesc adânc
îmi încordez toţi muşchii
şi nu mă las deloc
lacrimile se pornesc pe obraji
ţăcăne surd în genunchiul blugilor
şi nu mă las deloc
şi mă chircesc şi mai tare
ce ruşine ruşine ruşine ruşine
aştept o scăpare
nici o scăpare nu vine
mă încordez tot vreau să mă chircesc
şi mai tare.
[ceva cu mine]
Liviu Diamandi
Mi-e frig la picioare
trebuie să îmi pun şosete
am rămas desculţ fiindcă acum o oră
m-am simţit brusc plin de energie
şi ardeam tot
aşa că m-am gândit să profit repede
n-am mai ieşit din casă de patru zile
şi trăiesc ca internat în spital
am ţâşnit în baie să fac
un duş
apoi am dat drumul la o muzică veselă
şi m-am îmbrăcat în culori aprinse
primul impuls a fost să-l sun pe Zacu
să ieşim undeva
să facem ceva cât mai dinamic
la popice mă gândeam eu
ar fi cel mai haios
dar parcă energia asta
se cerea cheltuită pe ceva mai mare
să simt în sfârşit că se
întâmplă ceva cu mine
ceva care schimbă şi lasă urme
m-am aşezat la birou am pus căştile pe urechi
să mă gândesc ce aş putea face
a trecut o oră
mi s-au răcit picioarele.
Zodiac - o ştiinţă poetică a feminităţii
în 12 paşi
Daniel Sur
[fragmente]
Introducere
Este important ca bărbatul să cunoască tainele
şi adevărurile Femeii pentru că aceasta este
singura cale care ne arată scopul şi ţelul
corect ce trebuie urmat şi atins. Poezia ştiinţifică
este singura care ne conduce către acest ţel.
Datorită atracţiei forţelor antagoniste divine,
bărbat vs. femeie, monada dumnezeiască păşeşte
în involuţie şi revine la punctul de pornire,
la lupta sacră între sexe, adică la sexul sacru.
Prin sex sacru se naşte conştiinţa de origine
sacră a individualităţii.
Sunt teorii oculte care numesc acest lucru "cădere",
dar noi vedem aceasta ca pe o coborâre în materie, în
ştiinţă.
În activitatea involuţiei, un rol mare îl au
zodiile.
Cele douăsprezece zodii reprezintă cele douăsprezece
tipologii ancestrale de comportament ale omului.
Fiinţa umană simte o permanentă nevoie de a-şi
testa conştiinţa, de a experimenta realitatea din perspective
diferite. Urmărim această necesitate printr-o gamă
largă de activităţi: meditaţie, droguri,
sport, sex, artă, etc. Fiecare are o nevoie de bază
fundamentală de a învăţa, de a realiza,
de a desăvârşi mediul său, precum
şi de respectul de sine ce se naşte din aceste realizări.
Te confrunţi cu o femeie problemă sau cu o femeie care
te surprinde prin modul ei de a fi, investighezi, cauţi soluţii,
în final înţelegi, iar zodiacul face pentru
tine lucruri clare şi concrete, îţi oferă
soluţii pe care înainte nu le puteai obţine
de la tine. Provocare, experiment, putere, succes. Iată o formulă
foarte motivantă care îi determină pe oameni
să-şi dorească să ştie şi
să facă tot mai mult. Această nevoie de "a
face" ajunge de multe ori o urgenţă de "a
face".
O teorie din psihologie afirmă că învăţatul
merge mai bine dacă îţi oferi în schimb
mici doze de satisfacţie din când în când.
Iar zodiacul propus de noi poate să vă ofere formula
perfectă dintre ştiinţă şi
plăcere.
Succes!
Zodia Balanţă
22 septembrie - 22 octombrie
Semn: glonte rătăcit
Planeta dominantă: amprenta senzuală a buzelor
Element: sabia grea a neputinţei
Calitate: glorioasa imagine a oglinzii
Culoare: tonurile de roz şi de verde ale insomniei
Metal: cuprul pur al amintirii
Compatibilitate: impasul depăşit al timpului
Caracteristici generale
Tristeţe ameţită
Viciul te caută
Te caută
Sub masca lucrurilor foarte îndepărtate
Sub masca sfârşitului disgraţios
Sub masca mîngâierilor luminate.
Viciul nu va ceda
Nici în faţa rugăciunii tale
De hârtie
Nici în faţa senzaţiilor tale
Dichisite
Va lua foc brusc si fără motiv
În intimitate
În timp ce îţi goleşti epiderma
De restul de tristeţe
Ameţită de singurătate.
Sănătate
Foame lichidă
Osiile tale lichide
Cad de-a valma pradă indolenţei
Şi se rup.
Rabzi şi nu dai înapoi.
Când îţi soseşte ceasul
Îţi îndeşi în stomac arcuri
Din canapele stricate
Pe post de frâne.
Şi râzi
Şi âzi
Până ţi se face din nou foame
De un înger
Bine condimentat.
Bani
Câine metodic
Luxul parcă s-a născut fără dinţi
Deşi muşcă fără încetare
Ca un câine metodic
Din sfârcul tău de mamă.
Aveai febră în mâini
De cât lătrau
Metaforele-ţi destrămate
În numerar.
Ai decis
Şi nu vrei să renunţi
La propriile-ţi războaie civile
Doar pentru a aşeza timpul
La locul lui.
Iubire
Cartea de onoare a sufletului
Sexul ţi-a dereticat cele mai tainice
Gânduri provizorii ale copilăriei
Şi te-a obligat să înduri
Spectacolele răsunătoare
Ale cărnii.
Vrei?
Tu nu prea vrei
Dar puţin îţi pasă
Dacă nu reuşeşti să fotografiezi
Iubirea lui
Şi dacă cartea de onoare
A sufletului lui
Nu îţi aşteaptă semnătura.
Previziuni
De viitor te aperi cu oglinda
Pe care o mânuieşti ca pe un scut.
În spatele ei te ascunzi
Ca-ntr-o beznă
Ca-ntr-o pâclă mâloasă
A neliniştii
De unde extragi cu unghiile
Măseaua cariată
A rătăcirii.
Zodia Scorpion
23 octombrie - 21 noiembrie
Semn: juisarea sinceră a aparenţei
Planeta dominantă: umbra lungă a dimineţii
Element: buza ruptă a curgerii
Calitate: armonii din forme bizare
Culoare: culoarea sufletului sufocat de inimă
Metal: roca fiecărui blestem suspendat de suspine
Compatibilitate: cu şoapta maronie a memoriei
Caracteristici generale
Cântece otrăvite
Dansul albastru al fanteziei
Bate ritmul cu piciorul ei negru
În aripa-i galbenă.
Ieşi afară măcar o dată
Ieşi şi respiră
Să-mi tremure sânii
Şi cântecele otrăvite
De trufie!
Ieşi afară şi visează
Contururi tot mai indecente
Până când timpul
Îşi va dezvălui sexul său mlăştinos
Ieşi şi aruncă
Blestemul universului
Departe de mine
Să îl siluieşti pe ruguri
Pe care să ardă
Până se stinge neliniştea căutării.
Hai, ieşi afară odată!
Sănătate
Ordin al orgiei
Trupul ei poate să deschidă
Coapsele liniei vieţii
Prin repetiţie.
Trupul
Poate să-i desfigureze
Numele
Şi să-l flancheze
În două bărci funebre.
Trupul
Se poate ascunde
Într-un oftat gutural
De plăere
Un ordin al orgiei
Ca o staţie de destinaţie.
Trupul
Acest soare al amorului propriu
Scuturat de frisoane
Şi sâcâit de constipaţia nopţii.
Bani
Cărbune dens
Sunt atâtea gesturi inutile
Prăfuite de singurătate
Care îţi îngheaţă
Sufletul
Privirea
Şi răsuflarea.
Aşa că sfâşie pâmântul
De pielea lui de prădător
De umbrele lui înfricoşătoare-
Cristale negre
Care magnetizează ecourile-
Până rodeşte aur
Cărbune dens
Care anulează
Dintr-o singură lovitură
Siluetele buimace
Ale fiarelor imunde.
Iubire
Se aude un blues
Buzele-nflăcărate
Nu sunt decât poveşti violente
De scenă
Fantome
Ce se poticnesc în maturitate.
Dincolo de plăcere
Se aude un blues
Ce poate să înghită cuie
Bătute de pungaşi şi preoţi
În mâinile spălate de nesomn.
Nu se pot răscumpăra decât copiii
Acei zei flămânzi de lacrimi
Şi de renunţări.
Previziuni
Prea
Prea mobile sunt cifrele
Prea repetate sunt valurile
Prea scurte vâslele
Prea mormăitoare clipele
La orice oră a mâniei.
Prea încercănate sunt respiraţiile
Prea sălbatice obişnuinţele
Prea protejate sunt urechile
La orice oră a iubirii.
Zodia Săgetator
22 noiembrie - 20 decembrie
Semn: sinapsa făpturii electrice
Planeta dominantă: cele patru anotimpuri ale aventurii
Element: ţipătul fulgerului de vară
Calitate: călătoare prin ochii bărbaţilor
Culoare: albastrul dilemei în agonie
Metal: surghiunul păianjenului de apă
Compatibilitate: toamna putredă a nemuririi
Caracteristici generale
Zâmbete proaspăt tăiate
Gura îţi putrezeşte în apă
Dacă şi numai dacă
Auzul nu ţi se umple în fiecare dimineaţă
Cu zâmbete proaspăt tăiate.
Tu nu eşti tu
Ci viaţa nerepetată a morţilor
Care aşteaptă nepăsători
La ferestrele lacrimilor tale.
Tu nu ai rădăcini subpământene
Ci doar picioare rănite
De rumoarea de zăpadă
A neliniştii
A cerului rău
Ce-ţi taie-n două inima
În largul mării.
Sănătate
Arena rotundă a admiraţiei
Te doare în tălpile picioarelor
De fiecare dată
Când faţa ta lăuntrică
E retezată
Odată cu cucuta.
Când arena rotundă a admiraţiei
Când acest animal a împietrit
Muchia mută a dinamitei
Ca o peniţă în coapsă ţi
se va înfige
Adânc
Sfâşietor
Până la toamnă cu melcii ei
Cu ciorchinele de neguri
Şi ochii îngrămădiţi în
mucegai.
Bani
Un inel roşcat
Zile de sărbătoare
Pe roţi să te-nvârtă
Atâta îţi cere inima
Şi-un foarfece-n cruce.
Decupezi oarbă arcada cerului
A statorniciei
Pe sub care să treacă
Înserările de mătase
Cu cozile lor lungi de paiete.
Abia apoi te laşi aşezată
Într-un ochi de timp
Într-un luminiş de tăceri
Strident de uscate
Un inel roşcat
Al gândului
Prin care inima-ţi visează.
Iubire
Mers plutitor în lumină
Noapte în oglinzi
Ziua în aripă de vânt.
În marginea ta albastră
Te-ntâlneşti cu tine însăţi
Şi te întorci.
Apoi te ierţi că te cauţi atât de
stângaci
Te ierţi pentru mersul tău
Plutitor în lumină.
Îţi cauţi glasul în orice
Chiar şi în beregata tăiată
A simbolului -
Un turn cu multe degete.
Dincolo de gesturile acestea
De delir şi doliu
Te pândeşte
Mătasea virgină a sexului.
Previziuni
NU
Vei purta întodeauna
Acel NU
Acea ulceraţie de umbră
Ca pe o buză în carne.
Nimeni nu va şti niciodată
Unde se va ascunde
Pântecul tău fragil
Sau scheletul de copilă
Care visează
Să ascundă moartea
În rochie de mireasă
Nici că grindina albă
Poate să sugrume
Bucuria ta de roţi dinţate
Şi cuţite.
"Prometheus 2005"
Festivalul de poezie "Prometheus 2005" s-a desfăşurat
în perioada 17-26 iunie 2005 la Sf. Gheorghe în Delta
Dunării, fiind concursul literar din ţara noastră
cu cele mai mari premii special pentru tinerii sub 25 de ani care scriu
poezii. Juriul ediţiei din acest an a fost alcătuit
din Florian Pittiş, Mircea Martin şi Tudorel Urian.
Între cei doisprezece concurenţi calificaţi
la faza finală s-au aflat cinci membri ai redacţiei
EgoPHobia: Ştefan Bolea, Petrişor Militaru, Oana Cătălina
Ninu (câştigătoarea de anul trecut, care n-a
putut participa acum la festival din motive obiective), Cosmin Perţa
şi Livia Roşca, învingătoarea din
acest an. Mai multe informaţii despre acest festival puteţi
găsi pe site-ul oficial www.anonimul.ro. Vă prezentăm
poeziile scrise în concurs de către egofobi, "aliniaţi" alfabetic.
[concurentul #4]
#1. poem cu cerneală simpatică, aka metal church
Ştefan Bolea
01. leash
un semn barat pe inimă
şi crucea sfântului andrei pe-o sticlă
două cercuri roşii
ce înghit dreptunghiuri cu bare
şi-un nu vă aplecaţi în afară
tradus din cea mai vie engleză
plus nişte controlori
iată ce a mai rămas
din on the road easy rider
atunci când te plimbi cu trenul
02. desire
fie ca părul scalpat
să crească din nou
fie ca sperma mea să curgă
peste câmpiile îngheţate ale româniei
fie să intru în biserica mea
şi fervoarea să detoneze arena
până când cerul gri dă să
crape
03. the fighting spirit of romania
stăteam în primul rând ca golanii
şi mă gândeam că jandarmii
sunt oameni ca noi
doar ceva mai sperioşi
sunt cel mai puternic om din lume
Dumnezeu cântă la mitraliera acustică
şi întreabă dacă orcii din public
au chef sau nu
să-l linşeze pe-un pedofil
lipsit de farmec
#2. bolea versus stoica
Ştefan Bolea
potopul se amână/ cisternele sunt încă
pe drum
la o adică petre stoica vorbeşte iar prostii
dacă vrei să baţi câmpii despre apocalipse
şi alte ştăngi
poţi oricând s-o faci
fără să te scremi aşa subtil
da pompieri mânjiţi cu benzină
da sfinte în costum de curvă
sau rockeri în halate albe
da bin ladeni cu insignă anti-tero
dar ce-i cu chiloţeii ăştia uzi de la atât
potop
sau cu bulanele care şi-o trag
în venă direct din cisternă
hai lasă-mă cu limbajul ăsta bosumflat
cu metafizici din astea articulate
din crâşmă până la toaletă
nu acum să fim rigizi dogmatici
şi mai ales afabili
să zicem acum cisternele au pană de potop
rezervorul s-a spart
deci potopul nu mai are pene
#3. punkereală
Ştefan Bolea
inspiraţia este nazism
îmi dicta pe ton de sultan
beţivanul clorotic
o ploaie de salivă îi cobora
din cerul gurii
trebuie să te adaptezi la cerinţele ei
trebuie s-o laşi să-ţi cânte în
strună
până te capsează pământul
de talpă
trebuie să fii pruncuşorul ei
cu ochişori de viţel şi rât de maimuţă
aberaţia asta mi se părea o farsă
înscenată fără prea mult gust
că mi-era şi silă să mai storc un
sens din ea
în angoase îmi bag de obicei pula
l-am curentat în timp ce mânuiam aprins o ţigară
am amuţit şi în tăcerea noastră
icnea un fel de ticăit isteric
la fel de insipid ca o aliteraţie
care leagă între ele două celulare decuplate
la o adică dialogul nostru era compromis total
atunci am râgâit cu entuziasm ca să mai
detensionez puţin atmosfera
la care amicul meu mi-a dat un sfat de încheiere
sunt iisus christos agăţaţi-mă pe
perete
[concurentul #7]
Poem scris cu cerneluri simpatice
Petrişor Militaru
Din vremea mâinilor mele trupul tău sughiţa.
Atins, nevăzut. Pe pieptul arămiu venise
capul lui Ioan. Botezătorul. Nu dormea.
În capul lui nu exista sânge.
Tu îi puseseşi totuşi o palmă pe
frunte.
Capul său era transparent. Şi ne privea.
În urechea lui Ioan Botezătorul se auzea
un inel tânăr. Străzile se întind.
E aproape
dimineaţă. Camera noastră fără
pereţi -
avea numai o uşă. Dacă te uiţi în
cameră
o să crezi că poemul stă nemişcat.
Nevăzut.
Cu trupul tău adânc de măslini am şters
Iniţialele. Şi ne vedeam polii. Te-am conturat
cu vin. Developam fiecare timp fictiv, îmi
inversam culorile. Cerneala aştepta cu ochii
închişi. Dimineaţa era aproape.
Prinzătorul de vise
Petrişor Militaru
Strâng parce pe articulaţia dintre lumi.
Într-un timp opţional ochiul meu se od
ihneşte pe frunte. Îl urmăresc cum vise
ază ca un peşte şi somnul lui mă trece
p
ragul. Trei păianjeni cu cruce mă hrăne
sc. Şi îmi venise corbul. Nu aveam să număr
decât până la patru. Cinci este numărătorul.
Dormeam cu uşa deschisă la drum. Uneori
visele îmi scăpau înainte să apuc
să le visez.
Urina lui Dumnezeui spăla sângele şerpilor.
Potopul se amână. Cisternele sunt încă
pe d
rum.Din minţile copacilor creşteau direct bă
rci. Îmi resorbeai primele naşteri.
A patra libelulă galbenă
Petrişor Militaru
Picioarele mele petrec mai ales pe pământ.
Şi atunci se încolăcesc în tăcere
şerpii cu
limba nedespicată. În acelaşi fel mâinile
tale şi-au recunoscut degetele cu palma.
Memoria palmelor a spart aripile idolatre.
Abia atunci calul meu ciclic s-a trezit şi a
plecat după drumul beţiv. Nu a cucerit nici
o farsă. Prin ploaie trecutul meu tună şi
fulgeră dintre stânci. Rostogolirea lui îmi
temperează colţurile şi colţii, fiindcă
soarele
mă muşcase de spate când îmi intrau
trei
îngeri pe nări. Mai târziu tu ai trecut de
pământ cu libelula galbenă. Creştetul
meu
se odihnea dincolo de plajă. Întorsesem o
barcă şi îi pusesem roţi din beznă.
Îţi
trimisesem cristale.
[concurentul #5]
Sepia din creier
Cosmin Perţa
Cântecul meu nu este doar unul al singurătăţii
ci este chiar pieliţa străpunsă de carne şi
capilare,
îmbălsămată pe rând de iarnă
şi mult mai apoi
de roiuri însetate de muşte.
Linalin a plecat, cu toate urmele ei de linalin,
în locul ei un muşuroi mişunând
de urzici,
de furnici;
până când ai venit tu, ca o linalin, ca o fiară,
cu pielea mai grea,
cu carnea mai umedă,
foindu-te pe sub scoarţa de vacă ce-mi acoperă
torsul.
Cântecul meu, nu, nu va mai fi nicidecum.
Şters. Ca o lumină de seară,
ca o atingere vie sub coapsa ta,
ca o istorie lentă a criminalilor în serie,
a gesturilor lor, a buzelor mele uşor desuete.
Cu mâna dreaptă amestec licoarea
iar capul bovinei se-afundă mişcat în ieslea
de fag.
You will never walk alone
Cosmin Perţa
Regală trecerea trupului gol in trupul gol.
Dacă tu, mamă a iepurilor mă mângâi
cu beţe metalice,
dacă tu te îmbeţi şi loveşti
cu o limbă de şacal, de viezure,
tu, mamă, urmezi.
Asemeni ţie căţeaua de iarbă e aşezată
în noi;
soclul ei este fabulos,
pielea dracului, ca o zale lucioasă în gură.
Nu ni se pare, noaptea, că vine încet,
ca un abur dens, ca o miasmă
şi se gudură în fel şi chip pe lângă
tălpile noastre
unse cu rouă şi spermanţet de la ieşirea
în larg
printre recifi şi cariatide-ngroşate.
Nu, nicidecum, ea chiar vine,
suntem alcoolici de mici
şi nori grei de cianuri în piepturile noastre scofâlcite
se-adună şi fulgeră cordul.
Iar ea vine goală,
căţeaua de tablă,
şi se gudură goală
ca o podea,
ca o gresie.
O prindem c-o piele de lup, o-nfăşurăm
şi cu o lamă lucioasă scoatem petece goi
până spre dimineaţă
când asurziţi de efort ne prăvălim
peste ea
cu mâinile cleioase, cu degetele, cu genunchii.
Grijă. Grijă mare.
Numai aşa veţi reuşi şi voi şi
toate neamurile voastre.
De aici nimeni nu pleacă întreg; noi suntem copiii veacului
nou.
Legaţi-vă bine unul de celălalt
şi să nu uitaţi în veci numele celui
din stânga.
În stânga mea:
centrala, atomul, nilul şi gangele, castro şi csilla.
Deloc în lumina sfioasă a dimineţii nu ne vom
disipa,
deloc caierul moale al cărnii în mâinile noastre,
deloc aerul tare şi plumburiu,
deloc inima ta - ţipătul meu,
deloc acolo între secerători.
"Potopul se amână, cisternele sunt încă
pe drum"
el vine oricum, tăios, liniştit, şi fiecare
mamă
îşi va lua mortul în braţe şi-l
va adăposti.
Şi tot cimitirul şi crucile lui, cu totul,
de cocoaşe bătrâne va fi izbăvit şi
cărat.
Învingător,
printre nori de lişiţe şi bondari,
creierul se pregăteşte de viaţă.
Marta
Cosmin Perţa
Platoşa îmbrăţişează
camera înainte de luptă.
Vom rămâne doar noi;
lighioane desculţe, uscate.
Mâna mea îţi va strânge pieptul,
îţi va mângâia alama braţelor,
chistul tânăr.
Cel puţin nu aşa, nu azi.
Sub pământul iepure mi-am închipuit regatul;
o frunte acoperită de iască,
luminată de beţivul ierburilor,
al popoarelor nomade
şi-al lăcustelor grele.
Tăcere, te rog,
respiraţia ta produce panică iarna,
în somn îmi cresc vertebre noi, uriaşe
şi corpul se înclină uşor,
ca o lişiţă.
Marta nu e o farsă,
în inima ei pulsează carbonul,
sfâşie ţesut cu ţesut până
spre seară
când printre licuricii de foc, râma de ploaie
îşi strecoară şenilele ei lipicioase
cu zvâcniri măsurate,
curate.
[concurentul #6]
***
Livia Roşca
[Poem scris cu cerneală simpatică]
Trebuie să le arăt pe cineva lângă
mine
altfel vor şti să muşte până
la os.
Unghiile şi genele mele alunecă peste lemnul camerei,
devenită propria mea carapace mirosind a răşină.
Aici ti-aş putea coase rănile cu dinţii
Aici părul meu îmbibat cu ierburi ar încolăci
răul strâns în cercuri dure la picioarele tale.
Aici nu e acolo.
Acolo vine sprintenă frica de bărbatul pickammer
Frica de femeile văduvă neagră
Nevoia de Nivea Visage, de farduri şi ochi rimmelaţi.
N-o sa-ţi mai placă până la urmă
vizuina asta
în care femeia nu-ţi ţine sufletul cald la
culcare
Şi uite aşa tristeţea se converteşte,
devine altceva
totuşi grav dar pervers
E momentul în care nimic nu contează
decât EU care merit un minim răsfăţ
Tâmplele zvâcnind pe cordul oricui te-ar primi lângă
coaste
Moleşeala fluidă coborând încet ca
printr-o clepsidră
Patul plin de nisip în care începi să te afunzi
Starea frivolă şi stranie aşa ca ciorapii plasă
purtaţi pe sub blugi
Acolo ea are picioarele reci şi nesigure pe o gresie străină
Ungiile lungi şi roşii ca o rană proaspătă
în care tu te reflecţi
Ochii tulburi ca o baltă cu peşti
Aici, peste glezne îmi trece mucoasă o talpă
de melc.
***
Livia Roşca
Sub stratul gros de păpuşi e mama
Ea se afundă câţiva centimetri pe zi
timp în care îi mai cresc unghiile şi părul
până când rămân doar vertebrele
aliniate
albe ca băţul unei acadele cândva dulci şi
crocante
Brusc precum gura deschisă a unui coş de gunoi cu pedală
aşa se căscase pământul deasupra
când ea avea încă organele calde
şi primul pumn de pământ s-a auzit dedesupt
(Mâna mamei pe linguriţa de argint mestecând
în ceai
Vocea ei tânără, ploaia trezind mirosul exotic
al corpului ei viu
Genele negre şi grele fluturând deasupra mea graţios
cu vuiet uşor, aşa ca bătaia din aripi a libelulei
în timpul unui ritual amoros.
Apoi, tăcerea îngheţată a rochiţelor
mele rămase pe sârmă la uscat )
O dată pe an tata îmi pune mărgelele mamei
la gât
Tot timpul o perlă din şirag se cariază
Tata o sparge cu ciocanul şi muşchii toţi îi
cad a tristeţe
Un compresor violent îi presează pe piept.
Eu îmi duc genunchii la gură
Am dinţi de iepure, îi decojesc de piele până
la os.
***
Livia Roşca
Tractoarele şi cisternele din parcul auto,
Învăluite în liniştea perfectă
a duminicilor
Pe undeva impresia unui cimitir de maşini
Toate mari, vopsite cu roşu strălucind ca ouăle
de paşte frecate cu o felie de slană
Tabla tractoarelor frigând, la fel şi treptele lor de
fier
Mândria mea odată urcată la volan,
Când începeam să apăs pe toate butoanele
Pe toate pedalele
Ştiind sigur că nu-i nimic neprevăzut pe cale
să se-ntâmple,
Când până şi potopul se amână
Lângă, uitate în iarbă, strălucind
ca nişte bijuterii groteşti, şuruburi şi
cheile mari fierbinţi de la soare ca nişte haltere pe
care le căram trăgându-le târâş
cârpele îmbibate cu motorină, strânse
ghemotoc sub scaun
petele mari de ulei absorbite de pământ.
Undeva bărbatul, iubirea mea mistuitoare
trage de aţă o maşinuţă de
plastic.
Cisternele sunt încă pe drum.
Reproducerea acestor texte este permisă doar cu condiţia precizării sursei.
©2004-5 EgoPHobia @ www.egophobia.ro
|
|