|
editor: |
redactor-şef:
||
EgoPHobia #8 | octombrie '05
e-revistă culturală
fondată în iunie 2004 ..................................... apare în lunile pare din an
Scriitorul
Diana Todea
Faţa palidă, părul soios de cărbune,
ochii mici şi reci, mâinile uscate şi aspre.
Ochii înroşiţi păreau melancolici,
duşi în altă parte, căutând
o dimensiune ireală. Părul îi crescuse, puţin
peste urechi, semăna cu un preot baptist. Încărunţise
la tâmple, avea un rictus pe obraz. Mâinile erau şubrede
ca două pensule învechite, încovoiate peste
un manuscris cu nişte coperţi negre. Dimineaţa
apăruse de după un dulap masiv, înfruntând
o perdea groasă de postav verde. În cameră
era întuneric, nu se putea citi. Biroul dădea înspre
balcon, un balcon care-i amintea de lume, verdeaţă şi
tinereţe.
O zi ca toate celelalte zile, nici prea deosebite, nici uitate de Dumnezeu.
O zi din viaţa lui, singuratică şi melancolică.
O melodie veche îi suna în urechi, ca un ritm nebun,
ciudat pentru gândurile ce le avea. Nimic nu i se părea
nou, nimic vechi, ca scaunul maroniu rezemat de pat, ce-l ştia
din copilărie, nici nou, nici vechi. Simplitatea acelei vieţi
i se părea o melancolie, o realitate ciudată, kafkiană,
amintindu-i de basme vara, de drumuri în necunoscut, de lucruri
triste, mărunte, îmboldite în memorie ca într-un
sac de călătorie. Stătea pe fotoliu fumând
o ţigară veştedă, mucul căzând
peste cuvertură, arzând firele de lână,
ce se opreau pe podea. Era linişte şi asta vroia acum,
o linişte nebună, dorită de atâţia
oameni, învolburaţi în vieţile lor
grăbite şi neinteresante.
Nu era nici el un om interesant, nu arăta ca un rege, cu ochii
negrii şi părul de corb, nu era blond ca un neamţ,
rubicond ca o fată, nu era vesel ca un spaniol, sau rece ca un
suedez, nu era nici mic, nici înalt, nici plictisit, nici nemilos
ca oamenii aflaţi la conducere, sau ca vânătorii
în savană. Era aşa ca el, şi asta
ştia mai mult decât orice, credea în ideile
lui mai mult ca în orice, rotind ochii prin cameră să
prindă esenţa acelei imagini. Nu auzea acum picurii
de la fereastră care cădeau înverşunaţi
din pricina ploii, nu auzea cum un gândac traversa peretele şi
se urca pe sertare, nu auzea norii de pe cer rotindu-se veşnic
la fel, nu auzea paşii unei doamne pe stradă, trăsuri
oprindu-se în faţa parcului. Nu auzea nimic din acestea,
pentru că ştia că sunt ireale. Totul era o
iluzie, credea el.
Nimic nu era adevărat, nu putea să fie adevărat.
Creionul îi căzu din mână cu un zgomot
dur, grafit lovind un lemn tare. Zgomotul îi reaminti de zilele
de şcoală, la fel de posace ca iarna, ca ziua aceasta
cu ploaie. Creioane ameţind liniştea, doborând
liniştea în dominaţia ei uriaşă,
zdrobind urmele de melancolie din viaţa lui. Ascuţite
ca nişte batalioane ursuze, fără gândire,
ascultau gândurile repetitive ale oamenilor, desenând
copaci fără frunze, fete cu buze mari, şi nori
fără mişcare. Greaţa dimineţilor
când se trezea repede, grăbindu-se să ajungă
la şcoală. O şcoală fără
sens, absurdă ca tramvaiele dimineaţa, obositoare ca
zgomotele înregistrate în memorie, mereu la fel, fără
originalitate şi fler. O groază de tot ce era abstract,
nevoie şi mister. Repetitiv ca ritmul înnebunitor din
urechile sale.
***
Se rugase odată la o icoană, veche ca un călugăr
ortodox, o femeie cu raze şi cruce în stânga.
Era cuidat că vedea un tablou aşa urât, ordonat
în linii perfecte, fără mişcare şi
sentiment. Ochii erau singurii vii, luminând un tablou fără
valoare. Ochii scăpărau în mintea lui, făceau
să se gândească la un absolut concret, o fiinţă
mistică, neobosită ca el.
Pe el îl dureau ochii, inima şi sufletul. Simţise
o durere ca de pistol, scăpărând un glonte
în frunte. Simţise oasele pârâind,
şi ştia că icoana nu simţea aceste
lucruri. Nu putea. Era o fiinţă dincolo de geam, de
goaşe, pânză, trecut şi prezent. Era
pur şi simplu, aşa cum încercase el să
scrie, în ciuda trecerii timpului. Fiinţele din cuvinte
nu pleacă, nu se duc, cum se duc oasele, carnea şi visele.
Rămân agăţate de fiinţa din
tine, rotind imaginile în minte, oră de oră,
fără motive intenţionate.
Cuvintele. Nu ştii ce sunt. Cuvintele te sperie, ca o gânganie
uriaşă urcându-se pe tine, noaptea. Ce sunt
cuvintele? O intrisecă aparenţă de real şi
concret, adimensional şi ireal, putinţă şi
neputinţă. Un dumnezeu aparent şi unul real.
O infinitate limitată, un creion care repetă semne,
monoton, la nesfârşit, ca un ceas mecanic. Să
se sfârşească, aşa cum fiinţa
din tablou îmi promite mie un sfârşit. Să
tacă, în liniştea uriaşă,
lipsită de semne şi vorbe.
Liniştea pentru el era supremă, ca o regină
egipteană, Nefertiti neagră şi sfântă.
Era un miracol de înţelepciune, reală şi
calmă, negrăitoare, dar care vorbea incontinuu.
Singur în cameră, scria. La un moment dat văzu
un tablou de Munch pe perete. Un tablou mai mare decât o jumătate
de uşă pe care, în gândurile sale,
nu-l luase în calcul. Un tablou ciudat, cu liniile în
vertigo, încovoiate cum erau mâinile lui seci. O faţă
crispată, răsucită ca un fus de lână.
Un tablou pe care în viaţa sa nu-l observase, deşi
ştia că fusese acolo tot timpul, de când locuia
în casă. Ce ciudat! Îşi aducea aminte
că fusese o dată atras să se uite, dar telefonul
sună şi-l îndepărtă de gând.
Dorise să-l aibă în casă pentru că
un prieten i-l dăruise cu o ocazie, la un bal în Germania.
Era ridicol că nu se uitase mai atent la el, tabloul cu margini
negre aşezat pe peretele opus biroului său. Vedea că
omul din imagine scăpase de un teribil eveniment, şocat
de-a dreptul de o întâmplare. Întâmplarea
din tablou îl şoca şi pe el. O gură
mare strigând înnebunită după ajutor.
Hilfe! Auzi cuvântul în minte creionându-se
ca o sentinţă permanentă. Era o isterie acel
strigăt nebun, un drum şerpuind în spate. Dar
când se uită atent, gura omului se mişcă
precum o vibraţie scurtă, ajungându-i în
minte. Îi auzi strigătul, răcnind puternic
ca un animal lovit şi furios. Hilfe!
Scriitorul auzi acel cuvânt ieşindu-i de pe buze. Nu
citise acel cuvânt, nu îi apăruse în
minte, îl rostise. El rostise acel cuvânt? Era vocea
lui, o ştia mai bine decât ce scria, însă
nu era aşa reală ca literele ce se scurgeau dimineaţa
sau seara pe coala albă. Vocea lui era o linişte reală,
o amintire că ceva viu în el se întâmpla.
Nu ştiuse până acum că un cuvânt
spus se poate roti prin cameră ca o vibraţie, ajungându-i
în urechi. Un cuvânt era unul scris, o imagine păstrată
de coala albă mult timp, ordonată spre dreapta, aşa
cum îi plăcea lui să scrie. Un cuvânt
era compus din litere, a, b, c, scrise una după alta, repede
ca să nu le pierzi sensul. O cerneală vie, scoasă
de stilou, o unealtă mecanică. Când scria nu
pierdea ideea, pentru că stiloul scria mai repede ca el, se unduia
pe ciornă ca un şarpe şi îi ştia
mişcările mai bine ca el. Iar gândurile nu
i se încurcau, se ameţeau în ciornă,
deveneau reale, vii, ca o imagine de fotografie. Apoi recitea coala, cu
însufleţire, vrând să îşi
audă gândurile.
Vocea nu era un lucru interesant. Ceea ce citea i se păreau lucruri
interesante, vii, însufleţite de melancolie, amintiri
şi vise. Vocea îl speria. Era un sunet greu, gâlgâit
ce îi ieşea pe buze, năvălind ca o
forţă de speriat, rupând secretele minţii
lui. O propagare din interior a fiinţei sale, un strigăt.
Un hilfe. Un adevăr veninos, o imagine din trecut, din prezent
şi poate din viitor. Răcnise şi el acel hilfe,
în bazin, vara, când ameţit de soare era să
se înece. Îl auzise cineva, şi se repezise
să îl ajute. Îl scosese afară din
bazin, şi îl întrebase dacă era bine.
Nu avusese nimic. Însă acum se gândea, pe cine
a auzit omul acela când venise să îl ajute?
Pe el, sau pe vocea lui? O clipă liniştea acoperi mintea
lui ca un mister al melancoliei. Afară auzi o vrabie îngăimând
un sunet, copacii fremătând, şi picurii de
ploaie căzând încet. Le auzea.
Era fericit, fericit de tot ceea ce vedea. O trăsură
mergea pe drum, nişte oameni vorbeau afară cu glas tare,
viaţa din afara balconului mergea înainte. Drumurile
parcurgeau distanţe lungi, asemenea gândurilor lui.
O mâna îl ajutase să renască, îi
venise în ajutor. Strigătul din minte i se oprise, iar
frica era o amintire. După trei săptămâni
de stat în casă, vroia să vadă soarele.
Să vadă norii rotindu-se pe cer, cum nu ştia
el că se rotesc, să vadă copiii râzând
şi femeile trecând pe stradă. Vroia să
meargă, să îşi spună gândurile
cuiva. Era vesel că mâna îl ajutase, că
vocea din el strigase hilfe.
Evadarea nereuşită
Gorun Manolescu
[(micro-)piesă de teatru]
Motto: "Laws of nature are human inventions, like ghosts. Laws of
logic, of mathematics are also human inventions, like ghosts. The whole
blessed things are human inventions, including the idea that isn't a human
invention. The world has no existence whatsoever outside the human imagination.
It's all a ghost, and in Antiquity was so recognized as ghost, the whole
blessed world we live in"
Robert M. Pirsing - Zen and the Art of Motorcycle Maintenance
Personaje:
Tânărul
Bătrânul
Copilul
O stradă puţin frecventată.
Bătrânul merge moderat, calm, egal.
Tânărul vine din spate, cu pas nervos. În momentul
în care îl vede pe Bătrân, Tânărul
are o mică ezitare şi priveşte concentrat în
ceafa celui dinaintea sa; la care acesta se opreşte, se întoarce
şi începe să-l privească şi
el insistent pe Tânăr.
Tânărul îşi învinge ezitarea
şi îşi continuă drumul până
în dreptul Bătrânului.
În tot acest timp Bătrânul l-a urmărit
cu privirea aceea insistentă până când
Tânărul ajunge în dreptul său. În
acel moment Tânărul se opreşte şi
el.
Tânărul (vrând să pară degajat):
Nu vă supăraţi, caut strada 'Frumoasă'!
Bătrânul (cu umor): Nu mă supăr. Caut-o!
Tânărul (brusc agresiv - cu o tentă de familiaritate):
De ce mă priveşti aşa, domnule? Ai ceva să-mi
spui? Cred că mă confunzi cu cineva, eu nu te cunosc!
Bătrânul (moale, continuând să-l privească):
Nu mă cunoşti? E un fel de a spune...
T (acelaşi joc): Ei da, nu te cunosc! Ai vrea, cumva, să
adaug un "re" înainte ca să ai, apoi, ce insinua?
Ei bine, nu! Nu te cunosc, nu te-am cunoscut, nu vreau să te
cunosc şi (violent) du-te dracu' !
B (mai mult amuzat decât şocat): Fii mai politicos,
tinere, cu persoanele mai în vârstă! Dacă,
într-adevăr, nu mă cunoşti, atunci
ce ai cu mine, de ce mă insulţi?
T (enervat): Devii insinuant, vrei să spui... las-că
ştiu eu ce vrei să spui!
B (ironic): De unde ştii dacă nu mă cunoşti?
T (vrea să pară şi el ironic): Prin telepatie,
din stele, pe bază de calcul al probabilităţilor;
ştii, am jucat şi la Loto cu anumite scheme şi
era să câştig.
B (calm): Dar n-ai câştigat. Eu, fără
să mă servesc de toate astea, văd, undeva în
tine, că mă cunoşti!
T (enervat, căutând să pară amuzat
şi obraznic): Asta-i culmea! În fond, cine eşti
şi ce vrei? Vreo rudă îndepărtată
care m-a ţinut în braţe când eram
mic şi mă schimba când făceam pipi?
B (calm): Mai eşti şi prost crescut pe lângă
altele! Fii sigur că dacă ar fi fost aşa, aş
fi ştiut să-ţi dau câteva la fund
când trebuia!
T (acelaşi joc): Atunci eşti vreun idiot de profesor
din şcoala elementara care, după ce a făcut
tot posibilul să te îndobitocească prezentându-ţi
toate noţiunile sub formă "intuitivă"
şi te-a făcut să crezi că toate sunt
aşa cum le vede el cu mintea lui sclerozată, dându-ţi
totul de-a gata şi invitându-te: "Hai, înghite,
nu te mai osteni, dragă, să mesteci, altfel o să
ai o digestie proastă, cunosc eu un caz..." şi
aşa mai departe; apoi, peste ani, când te întâlneşti
cu el, mai are şi pretenţia să-l saluţi
până la pământ: "Să
trăiţi, dom-profesor, vă sunt adânc
recunoscător c-am ajuns un dobitoc ideal - e aşa de
comod să fii dobitoc! - şi asta numai datorită
Dumneavoastră! Veşnica mea recunoştinţă!"...Ce
vrei, domnule, cum să-mi materializez recunoştinţa
asta? Vrei bani? (Scoate portofelul) Poftim, asta e tot ce am - dacă
tu consideri că-ţi ajunge atât pentru convertirea
în bani a recunoştinţei mele! Ţi-ajunge?
Şi acum, te rog, lasă-mă în pace!
B (imperturbabil): Din moment ce nu mă cunoşti şi
nu vrei să mă cunoşti, pentru ce toate astea?
Crezi ca plătindu-mă scapi de mine? Este mult mai uşor
altfel: pur şi simplu să pleci, să-ţi
vezi de treabă şi să mă laşi
aici! Ei, ce zici?
T (dezorientat): Acum după ce m-ai oprit...
B: Te-ai oprit singur!
T: M-ai făcut să mă opresc!
B: Îmi atribui acţiuni care nu-mi aparţin!
Te-ai oprit, pentru că ai simţit nevoia să
te opreşti!
T (cedează): În fine, să zicem. Acum după
ce m-am oprit "singur", sunt curios! (Glumind) Curiozitatea-i
o boală a femeilor care-o au toţi bărbaţii.
Recunosc - sunt curios!
B (insinuant): Numai atât?
T: Ei da, numai atât! N-am afirmat nimic altceva. Nici n-am spus
că vreau să te cunosc, ci că sunt doar curios;
vreau să văd până unde o să
mergi...
B (acelaşi joc): Să merg, cu ce?
T (da semne de enervare): Iar începi? Să ştii
că n-o să reuşeşti să mă
scoţi din sărite! Sunt calm, extrem de calm, când
vreau. Şi acum vreau să fiu aşa!
B: A fost greu la început, nu?
T (surprins): Ce?
B: Cum ce? Să fii calm; să încerci să
fii calm, să îţi impui să fii calm;
să încerci să nu laşi în
tine ghimpele, neliniştea, fluidul acela vâscos care
te înconjoară din toate părţile căutându-ţi
fisura pe unde să poată intra şi, odată
intrat, să te inunde. A fost greu să-l faci să
treacă pe deasupra ca un fluid care nu udă anumite corpuri,
nelăsând nici o urmă a trecerii lui peste ele.
T (neliniştit): Aiurezi! Iar începi cu insinuările
fără obiect!
B: Dacă sunt fără obiect, de unde ştii
că sunt insinuări?
T (enervat): Lasă paradoxurile astea tâmpite! Eu nu
am obiceiul sa despic firul în patru! Poate că, într-adevăr,
sunt pe aproape de dobitocul ideal. Îmi plac lucrurile clare.
Nu mă pricep la subtilităţi. Nu am timp de
aşa ceva. Sunt atâtea alte lucruri de făcut.
B (îngânâdu-l): "Nu am timp de aşa
ceva. Sunt atâtea alte lucruri de făcut..." (Serios)
Îţi găseşti atâtea lucruri
pe care, apoi, te convingi singur că trebuie neapărat
să le faci! (Insinuant) Cunoaştem, cunoaştem...
(Iar serios) E mai uşor să nu despici firul în
patru, ci să îl "implici" - dacă
se poate spune aşa - să îl înnozi
de zeci de ori, să-l faci mai palpabil , chipurile, prin asta,
să nu mai fie un mister firul ăsta atât de
subţire la care te-ai gândi la un moment dat: ia uite
cât de subţire e şi încă
se mai poate tăia în patru, în opt, în
nouăsutenouăzecişiopt...pe când înnodat
e altceva: e gros, e consistent şi, în plus, nu-ţi
creează nici nelinişti, nu te face să te gândeşti
că dacă l-ai tăia în nu ştiu
câte bucăţi s-ar putea ca până
la urmă să nu mai rămâi cu nimic şi
să îţi spui că degeaba l-ai tăiat,
pentru că tot nu ai reuşit să-l cunoşti.
T: Recunosc. Ei şi?
B: Nimic altceva decât o constatare. Te supără?
T: Pe mine nu, dar mi-e milă de dumneata.
B (amuzat): Milă, de ce?
T: Pentru că eşti bolnav incurabil!
B (şi mai amuzat): Şi de ce, mă rog?
T: De senilitate! Când nu mai poţi gusta, pipăi,
vedea, mirosi, auzi ca lumea, îţi mai rămâne
ceva; într-adevăr "ceva" care, pentru voi
ăştia ajunşi ca dumneata, se pare că
e totul: vă mai rămâne să vă
faceţi "înţelepţi", să
începeţi să "simţiţi"
totul cu ajutorul raţiunii, să faceţi tocmai
ce mă acuzi că fac eu, însă altfel.
După ce aţi tăiat firul în nu ştiu
câte mii de bucăţi şi a dispărut,
îi negaţi existenţa pentru că nu mai
puteţi să-i simţiţi "raţional"
existenţa, l-aţi omorât; pentru că
nu mai este pentru voi nimic altceva decât un fir tăiat
în mii de bucăţi şi pe care recompunându-le
obţineţi din nou firul, dar lipsit de viaţă,
şi atunci spuneţi foarte satisfăcuţi
de voi înşivă: acesta este un fir şi
nimic altceva, neobservând că de-acum e ceva mort, inexpresiv.
Pe când noi, eu, poate nu-l despicăm, îl înnodăm,
însă nu pentru că ne e frică teribilă
că n-o să-l mai simţim, ci tocmai pentru a-l
simţi mai bine!
B: În vorbe, în vorbe, Tinere! Cel puţin la
tine. Pentru că oricât ai înnoda firul ca să-l
poţi gusta, pipăi, vedea, etc. pentru a-l "simţi"
mai bine, dincolo de toate astea mai este "ceva" care nu ţine
nici de vedere, auz şi altele asemenea şi, cu atât
mai mult, de raţiune. Şi de care îţi
e o frică imensă, instinctivă, animalică.
Altfel eu nu aş mai fi aici ca să te faci că
nu mă cunoşti. De fapt, degeaba îţi
zic "Tinere" pentru că tu eşti, oricum, mai
"bătrân" decât mine. Mie ar trebui
să-mi fie milă de tine dacă aş mai
putea, cum zici tu, să mai simt, ca lumea, ceva!
T (neliniştit): Ei aşi!
B: Te minţi, te minţi singur! Cum te minţi
şi când spui că nu mă cunoşti!
Încerci să prinzi neliniştea într-o
formă cât mai stabilă, cât mai îngroşată,
cât mai "raţională" şi "inteligibilă"
ca să scapi de ea şi te minţi că vrei
să o "simţi" cât mai bine! Dovada?
Eu sunt dovada; şi faptul că refuzi cu încăpăţânare
să mă recunoşti!
T (din ce în ce mai neliniştit): Iar începi?
De ce m-ai ales tocmai pe mine? Sunt eu mai breaz decât alţii?
Am stea în frunte? Ţi-a spus cineva că nu o
simt, că încerc să nu o simt, că nu
vreau s-o accept...(îşi dă seama de ceva) nu
că nu vreau s-o accept, altceva am vrut să spun...
B (râzând): Cald ! Cald ! Cald !
T (încercând să-şi revină
şi să pară muşcător): Ei
na, am ajuns să ne jucăm acum!
B: Parcă până acum ce am făcut? Tu
ai început, eu continui.
T (acelaşi joc): Vrei o trotinetă? Ştii, la
noi pe stradă stă un puşti, care e în
clasa a doua. Într-o zi, văzând că
bunică-său, pensionar, care citeşte tot timpul
ziarul şi nu are altceva de făcut decât să-l
trimită să-şi facă lecţiile,
a oftat: "Of, de-aş ieşi mai repede la pensie să
mă trag toată ziua cu trotineta...."
B: Începi să devii sarcastic şi inteligent.
Sau încerci, ceea ce, s-ar părea, e tot una. Şi
aşa zi: de la bătrâneţe la copilărie
nu-i decât un pas; întrebarea e: îl faci, trebuie
să-l faci când vine timpul şi eşti
încă lucid, sau te opreşti? Ei, vezi că
ne înţelegem? De fapt e şi normal, doar ne
cunoaştem de atât timp.
T (vădit neliniştit, deodată mai mult decât
înainte): Nu, e de-a dreptul idiot că stau de vorbă
cu dumneata! La revedere! Sau, mai bine, încă o dată:
du-te dracu'! (Întoarce spatele hotărât. După
câţiva paşi începe să şovăie
şi apoi, parcă împotriva voinţei sale,
se întoarce. În tot acest timp Bătrânul
l-a urmărit calm, zâmbind, nici măcar curios,
ca şi cum ar fi ştiut ce se va întâmpla).
T (furios): Poftim, m-am întors!
B (zâmbind, calm): Văd.
T (acelaşi joc): Ştiai, nu?
B (idem, moale): Poate...
T (din ce în ce mai furios, căutând să
se calmeze): Ştii de ce m-am întors? (Ezitare, apoi
prinde ideea zbor) Ca să-ţi spun o poveste. Ştii,
povestea aia - care, de fapt, nu-i o poveste, ci o tâmpenie -
aia cu ideile; puţine, da' fixe. N-o fi ea prea originală,
nici ca tâmpenie măcar, dar dumnitale ţi se
potriveşte!
B: Iar începi să te apropii! Cald! Cald!
T (din nou scos din calmul aparent pe care reuşise să-l
capete. Vădit neliniştit, făcându-şi
singur curaj): Da' mai termină odată!
B (fără să-l ia în seamă):
Sunt într-adevăr unilateral! (Nu acuzator, constatativ)
Dar vina nu-i a mea, ci a ta care m-ai conceput aşa şi
n-ai vrut să mă vezi până când
n-am ajuns aici.
T (este din ce în ce mai neliniştit dar şi
mai atras de cele ce-i spune Bătrânul)
B (glumind): Iartă-mă că-ţi plătesc
cu aceiaşi monedă: asta-i cum ar fi chestia aia cu tatăl
propriului tău tată care, la rândul său,
e fiul tău şi cumnatul surorii tale care, şi
ea, e fiica fiului propriului tău tată. Logic, nu? Ca
şi logica ideilor fixe, de altfel. Poate, până
la urmă, reuşesc să te conving, cu logica asta,
că totuşi mă cunoşti.
T (chinuit): Recunosc, recunosc orice, dar lasă-mă să
plec.
B (moale): Te ţine cineva aici? Ne-am întâlnit
doar "întâmplător", "întâmplător"
ca de altfel de atâţia ani de când ne cunoaştem
şi de când nu mă saluţi; treci pe
lângă mine şi nu-mi dai nici o atenţie.
Te-am pus eu, astăzi, să te opreşti? Te ţin
eu acum, aici? (Poruncitor) Hai pleacă!
T (nu se urneşte).
B (ton de uşoară imputare): Vezi că nu vrei
să pleci? Vezi că acum, cu toate că te temi
- şi numai eu ştiu cât te temi de momentul
ăsta - ai totuşi nevoie de mine, eşti nevoit
să mă recunoşti? A venit şi clipa
asta! Nu-i vina mea. Tu ai vrut-o, ai făcut tot posibilul ca
ea să vină !
T (copleşit): Doamne, de s-ar termina mai repede!
B: Ai spus ceva?
T (strigă): Doar atât: de s-ar termina mai repede!
B: Să se termine, ce? A, înţeleg, înţeleg...
Ai avut atât timp răbdare şi tocmai acum te
grăbeşti? Uite, eu nu mă grăbesc deloc,
pentru că tot aia e!... Când îţi sună
ceasul, atunci... Până atunci, oricât ai vrea,
degeaba....(Confidenţial) Crezi că pe urmă,
ştii când: după ce vei scăpa de mine,
o să-ţi fie mai uşor? Te înşeli!
Cu mine, cel puţin, te obişnuiseşi şi
eram destul de comod pentru tine. Nu te deranjam deloc pentru că
mă ştiai "acolo", pus bine undeva. Îmi
cunoşteai toate tabieturile şi, în plus, îţi
devenisem atât de familiar încât, fără
să te prefaci, nici nu mă mai vedeai. La început,
într-adevăr, a fost altfel. Îţi aminteşti?....Erai
mic - vreo trei-patru ani - când ţi-am apărut
prima dată în faţă. Eram în
spatele oglinzii. Stăteai şi te uitai pierdut în
ea şi deodată am apărut eu! Atunci mă
născusem! Ai spart oglinda vrând să pui mâna
pe mine şi ce te-ai mai speriat când ai văzut
că nu m-ai prins!
T (coborând în el însuşi): Da, îmi
amintesc... Deci tu erai atunci! Şi cât am mai plâns
după aceea şi cât te-am mai căutat
şi ce frică mi-era că totuşi te voi
găsi!... Nu ştiam că mă joc cu focul
şi că e mai bine să nu-l aprind, să
nu te mai caut!... Simţeam doar, simţeam asta, dar nu
ştiam încă!... Asta am învăţat-o
mai târziu.
B: Da, mai târziu, când ai învăţat
- aparent - să fugi de mine cu toate că nu puteai s-o
faci deoarece eram tot timpul împreună cu tine şi
oricât ai fi încercat era degeaba. Şi tot degeaba
încercai să mă şi distrugi... Ca atunci,
ştii când, când cu ei doi: el şi cu
fata aceea...
T (reluând vorba din gura Bătrânului): ...când
a apărut el, al treilea, şi mi-a furat-o... da, în
parcul acela, chemat de ei, atras de ei, simţeam că
trebuie să fie acolo amândoi... şi cele două
statui între care eram aşezat la distanţă
egală: una reprezentând renunţarea, supunerea
în faţa unui "ceva" căruia nu i te
poţi împotrivi pentru că e din afară
şi nu-l cunoşti - erai tu; cealaltă reprezentând
efortul de rupere de tine însuţi, de revoltă
îngenunchiată, care vibra cu atât mai mult
în degetul mare şi în genunchiul piciorului
stâng şi în talpa celui drept prin contactul
dureros cu pământul care le ţinea şi
le împingea în sus în acelaşi timp....
şi eu, care nu mă puteam smulge dintre cele două
statui... şi aerul care vibra, îl simţeam cum
vibrează, cum se transmite prin el fluidul venit de la ei: fluidul
lui, puternic, autoritar, dominator şi în acesta diseminat,
dispersat, insinuat, fluidul ei... şi ruperea dureroasă,
carnală, a tălpilor mele de asfaltul aleii, urcându-mi
paşii spre ei, odată cu statuile, cu mine şi
cu tine la distanţe egale; simetrice aceste statui faţă
de mine cel rupt în două: o parte în tine -
abandonul, acceptarea neliniştii, statuia din stânga;
o parte în mine - revoltatul, statuia din dreapta - într-un
singur trup amândouă... şi ei se sărutau,
se sărutau prin mine, el o săruta prin mine; sau nu,
eu o sărutam prin el şi ea îmi răspundea
mereu prin el... EL, EL, EL... mereu EL între mine şi
ea: eu de o parte şi ea de alta şi mereu EL, al treilea,
la mijloc!... de ce trebuise să apară el între
mine şi ea?... şi încă, înainte,
aceeaşi întrebare în legătură
cu ea: de ce trebuise să apară ea şi ceea ce
se numeşte "dragoste" pentru că nu ştii
cum să-i spui altfel: "bucurie"?, "chin"?...
Şi atunci te-am spart, statuie a neliniştii, am vrut
să te sfărâm pe tine în ea! A triumfat
revoltatul, statuia din dreapta! Credeam că am reuşit
să te înving! Şi am reuşit să
mai câştig încă una din bătăliile
date cu tine, dar nu războiul...
B (ca un ecou): Nu războiul... De atunci ai început
să nu mai vrei să mă recunoşti! După
aceea însă, când convins c-ai scăpat
de mine, ţi-am râs în nas! Ştii tu
când...
T (speriat): Nu, asta nu, nu vreau să-mi amintesc! Nu vreau!
B: Nu tu îţi aminteşti, ci eu! Eu trebuie să-mi
amintesc, acum când mai am atât de puţin...
era prin anii...
T (reluând vorba din gura Bătrânului): ...când
în numele raţiunii se călca în picioare
Raţiunea, când în numele dreptăţii
se călca în picioare Dreptatea!..."Ce-a fost maică-ta,
ce-a fost taică-tu, ce-au fost rudele tale? Ce eşti
şi cine eşti tu? Ce ţâţă
ai supt? Burgheză, nu? Dă-i la cap c-a supt ţâţă
burgheză şi a ieşit o viperă! Încă
din faşă, fără să ştie,
a făcut politică sugând ţâţă
burgheză, dă-i la cap!"... Momentul acela de laşitate,
de renunţare, care a pus semnul egal între el şi
toate revoltele mele anterioare anulându-le, când mi-am
călcat în picioare prietenul pentru că alţii
au vrut-o - şi doar cât mă durea lucrul ăsta!
- ...Fiecare pas călca pe mine, fiecare pas erai tu care mă
zdrobeai!... pentru alţii, pentru alţii în
care crezusem până atunci şi tocmai ei mă
puneau să fac asta! În numele cărei raţiuni?
A raţiunii "Luptei de clasă"? Făceam
ceva pe ea, dar făceam şi pe mine de frică...
mai mult pe mine decât pe ea...
B (triumfător): Atunci am învins eu, recunoaşte!
Ai închis ochii - ca şi acum - şi te-ai aruncat
în braţele mele! Eram gata să câştig
definitiv, să te distrug pentru toată viaţa,
să te fac să curgi în mine, să devii
inform pentru totdeauna din cauza rigidităţii exterioare,
care realiza efectul invers înăuntru: împrăştierea
în "de ce"-uri fără răspuns...
T: Da, dar n-ai câştigat!
B: Nu a fost meritul tău, ci slăbiciunea mea! Te-am
crezut prea repede învins şi apoi te-am scăpat
iar din mână şi iar ai încercat să
nu mă mai vezi! Ştiai că nu poţi scăpa
altfel de mine!
T (de data asta el triumfă): Aici a fost greşeala ta
capitală! Ai crezut că încerc să nu
te mai văd, dar n-am făcut-o! Am VRUT să nu
te mai VĂD, atât timp cât nu voi putea să te
VĂD altfel: palpabil, să te pot înţelege! Am
început să te lucrez, să-ţi dau formă
şi tu nici nu bănuiai măcar lucrul ăsta,
încercând mereu să mă loveşti
pe la spate, crezând că te-am scăpat din vedere,
cum ai încercat şi atunci, în vara aceea, la
mare când era să mă înec... şi
ce stupid erai când nu reuşeai şi nu puteai
înţelege de ce nu reuşeşti... şi
cum mă mai distra mutra ta imbecilă!
B (brusc luminat): Deci asta era!? Acum înţeleg multe!...
(Răzbunător) Ei şi, crezi că mi-a
prins rău? Uită-te la mine cât de liniştit
sunt acum!... În schimb tu... tu eşti într-o
stare mult mai rea decât atunci când ai spart oglinda
aceea, oglinda aceea din copilărie, mult mai rea! Eu, în
curând, voi ajunge ACOLO, dar tu? Tu ce vei face după
aceea? Hai, spune! Şi pentru că tot veni vorba, am să-ţi
mai spun ceva, un mare secret, un secret legat de două şanse
ce ţi s-au oferit de a scăpa atât de mine cât
mai ales de tine. Şi ce frică mi-a fost atunci că
n-ai să le ratezi! Măcar una din două. Dar
le-ai irosit pe ambele. Şi a treia, acum pot să-ţi
spun, nu se va mai ivi!
T (extrem de interesat): Ce tot bălmăjeşti
acolo? Ce şanse?
B: Prima a fost odată la munte. Nu părea a fi nimic
extraordinar. Dar Totul era Extraordinar. Atunci când urcai pe
munte. Concentrat, fixat în fiecare punct al urcuşului.
Şi odată ajuns sus, orice reprezentare a unei realităţi
dispăruse. Nu exista nici trecut şi nici viitor. Numai
Prezent. Şi Tu nu mai erai şi nici Eu. Era numai acel
PREZENT şi nimic altceva... A doua a fost la mare. Iar nimic
extraordinar. Dar Totul era, din nou, Extraordinar. Eu dispărusem.
Te pierdeai în Tine. În Marea calmă, nesfârşită.
În Tine era Totul. Şi tu erai peste Tot. Erai doar ecoul
ecoului unui dangăt de clopot blând ucis în
ruga de seară a Mării înfiorând Câmpia....
T (enervat): Aiurea! Nu-mi amintesc nimic...
B: Aşa sunt şansele acelea: odată ratate să
nu-ţi mai aduci aminte de nimic...
T (scos de-a dreptul din sărite): Da' mai termină odată,
bătrân smintit! N-ai vorbit o viaţă
întreagă cât meliţi acum!
B: De ce să termin? Nu m-asculta dacă nu vrei. (Începe
să vorbească mai mult pentru sine) Eu simt nevoia să
vorbesc, să mă ascult... Atât timp cât
mă mai aud încă, ştiu că
mai sunt. Apoi... Vreau să merg până la capăt,
lucid... Noi, bătrânii care am ajuns până
aici suntem obligaţi să mergem până
la capăt, să ne ţină puterile până
ACOLO...
T (s-a mai calmat): Îţi vine uşor să
vorbeşti! Acum e uşor pentru tine, e bine, nu ? (Brusc
revoltat) Dar eu, eu ce să fac? (Cu ură) Învaţă-mă!
Hai, spune! Eu te-am făcut ceea ce eşti, eu te-am adus
până aici, eu te-am izolat din MAREA NELINIŞTE,
am împietrit o parte din EA, am făcut-o să
sclipească material, diamantin, în tine, schimbând
mereu jocul de lumini pe diferitele faţete pe care le-am şlefuit
cu migală... şi EA n-a mai curs şi a căpătat
formă şi conţinut dens prin tine... şi
tu, acum, eşti liniştit şi împăcat
cu tine însuţi cum sunt doar anumiţi bătrâni
care mor exact atunci când trebuie, când, de fapt, au
încetat să mai existe ajungând la echilibrul
total şi final. Mie-mi datorezi toate astea, fără
mine n-ai fi nimic din ce eşti acum, sau, mai bine zis, din ce
o să fii în curând! (Amar) Ai puţină
recunoştinţă, ce dracu'!
B (ca şi când nu l-ar fi auzit): Să mă
ţină puterile până ACOLO...
T (speriat): Hei, Bătrâne!
B (se trezeşte pentru o clipă): Cum, ce ai zis?
T (prinzându-l de rever, aproape de faţa acestuia):
Eu te-am făcut aşa, eu te-am adus până
aici! Nu poţi pleca fără să-mi spui,
nu mă poţi fura!...
B (îşi pierde din nou luciditatea, reîncepe
ca o litanie): Să ajungi închis în tine, egal
din toate părţile, la forma aceea perfectă
care conţine cel mai mare volum dintre toate corpurile cu aceeaşi
suprafaţă... acel corp aproape perfect, acel corp aproape
rigid... doar un pas, ultim pas, până la aceste două
limite... şi apoi... (îl străbate un fior)
liniştea!
T (a cărui agitaţie a început să crească
şi, odată cu ea, frica): Hei, Bătrâne,
nu mă auzi? De ce te pregăteşti de plecare?
N-a venit încă clipa! (Rugător) Bătrâne,
mă auzi? Răspunde!... Nu poţi pleca încă!
B (deodată cu o energie de care nu l-ai mai putea crede capabil)
Nu, nu mă mint... liniştea... nu m-am minţit
niciodată şi n-aş vrea tocmai acum... liniştea...
dacă aş şti că o fac, aş
termina-o mai repede!...
T (revoltat): Nu se poate! Doar pentru fiecare lucru trebuie să
existe o formă, ceva pe care să-l poţi înţelege...
Şi mările şi oceanele, oricât ar fi
de mari, au o limită, ştiu că există
această limită, ştiu că au NIŞTE
maluri, undeva, departe, dar le au!... Şi chiar NIŞTE
ăsta, atât de vag, are în el ceva concret,
cuprinzând terminaţia... Şi până
şi INFINITULUI, cât e el de infinit, i s-a găsit
o formă sub care să-l poţi pricepe, simbolic
măcar... Până şi copii îl
ştiu, îl învaţă la şcoală,
îl desenează încă înainte
de a merge la şcoală sub formă de opt cu codiţă
- o mâţă - fără să
ştie măcar că se joacă cu INFINITUL,
îl au în mână, palpabil, pentru că
dacă ar şti, i-ar suprima şi ei codiţa
aceea inofensivă din desenele lor care poate fi totuşi
generatoare de nelinişti, prin care mâţa se
poate scurge din forma perfect rotunjită sub formă de
două cercuri lipite... Trebuie, trebuie să poţi
înţelege orice, orice lucru, ca să nu te mai
temi de el... Şi pe tine, Bătrân neputincios,
te-am adus până aici ca să te pot înţelege.
Ştiu că a mai mare şmecherie a Diavolului este
să te facă să crezi - atunci când
acţionează - că nu există. Însă
tu eşti aici, exişti, Diavol bătrân.
Nu poţi pleca încă! Nu te-am înţeles!...
B (continuă litania cu voce scăzută): Şi
când voi ajunge ACOLO, va fi bine, atât de bine! Corpul
rigid... corpul perfect... corpul rotund... sfera!... liniştea....
(vocea i se pierde din ce în ce mai mult) şi apoi...
nu va mai fi APOI, nici ÎNAINTE, nici ACUM, nici...
T (revoltat, cu ură): Stai hoţule, hoţ infam,
nu mă lăsa! Stai, nu duce cu tine tot! Eşti
înţelept şi ştii atât de
bine LUCRUL ACELA! Tu însuţi ai spus-o; eşti
unilateral, eşti întruchiparea ACESTUI LUCRU, a ACESTEI
CERTITUDINI, chiar dacă ea nu e adevărată!
Ce vorbesc? Simt că-mi pierd minţile! Nu se poate să
nu fie adevărată, nu-i aşa că nu se
poate? Spune că nu se poate!... Doar e ceva palpabil, pe care
îl poţi înţelege! Dovada eşti
tu, tu care exişti! Nu există alt adevăr!...
Spune-mi LUCRUL ACESTA, CERTITUDINEA ASTA CARE EŞTI TU! Atât
doar!... Nu-ţi cer mult, o nimica toată pentru tine.
Spune-mi! (Îl scutură) Spune-mi!
B (fără să-audă, schimonosit brusc.
Se pare că se trezeşte. Cu ultimele puteri încearcă
să strige, să se agite, fără să
izbutească, în spasm): Nu! Nu!... Îl văd,
abia acum îl văd!... Ah, cum am greşit!...
Cum m-am minţit!... Factorul acela... INSTABILITATEA.... TREIVIRGULĂPAISPREZECE...
FRACŢIA NEPERIODICĂ... Ah! (Dispare)
T (sincron în gesturi cu Bătrânul, absolut
sincron, reproduce sfârşitul acestuia, apoi când
Bătrânul dispare, el cade).
Copilul (apare în fugă speriat): Nene, Nene, unde eşti?
(Tânărul între timp se ridicase. Copilul îl
vede şi se repede la el. Îl scutură) Nene,
Nene, de când te caut! În sfârşit
te-am găsit! (Plânge)
T (începe să se mişte. Buimac, cu un strigăt
înăbuşit) Ah, Bătrâne! (Dă
cu ochii de Copil; îl apucă de mână
bucuros) Tu eşti, Bătrâne ? Ştiam
că n-ai plecat, nu se putea să pleci! (Strânge
mâna Copilului).
C (plânge mai tare): Mă doare, ce faci?
T (acelaşi joc): Acum e bine... aşa e bine... te simt...
n-ai plecat... eşti lângă mine... n-o să
pleci, nu-i aşa? (Strânge mâna Copilului şi
mai tare)
C (ţipă)
T (trezindu-se brusc, i-a dat drumul Copilului): Tu?! Cine eşti?
C (plângând mai molcom): Mi-era frică, ştiam
că eşti aproape şi nu te găseam! Mi-era
frică... Dar acum te-am găsit!...
T (revoltat): Şi el, el unde e? Unde s-a dus? De ce te-a trimis
pe tine în locul lui? (Îl scutură pe Copil
cu ură) Sunteţi complici, las' că ştiu
eu! Vă bateţi joc de mine! De el am nevoie, nu de tine!
Unde e?
C (ţipă): Lasă-mă!
T (din ce în ce mai agitat. I-a dat drumul Copilului) De ce toate
astea? De ce? Iar s-o iau de la început când totul părea
atât de clar? Şi de unde s-o mai iau, şi încotro?
Mai pot, mai e omeneşte posibil? (Către Copil) Răspunde!
Răspunde, n-auzi?!
C (speriat de data aceasta nu de acţiunile şi de vorbele
Tânărului, ci de ceva din afară) Auzi?! (I-a
dispărut şi plânsul din cauza fricii) Mi-e
frică... se apropie!... Vine!... Nuuu! (Îşi
pune mâinile la urechi)
T (reproduce de data aceasta jocul Copilului).
*
După căderea cortinei. Din fundal, vocea Bătrânului:
Copile, acum nu ştii, dar vei avea două şanse!
Dar numai două!
Calgary, iulie-august 2005
Jurnal din Nigeria
Ovidiu Constantinescu
[Episodul 1]
stau în pielea goală într-un jeg de cameră
de hotel şi mă sufoc de căldură şi
zăpuşeală
nu pot dormi în atmosfera asta iar dacă dau drumu' la
aer condiţionat nu pot suporta zgomotu', chestia aia parcă
merge cu niscai cărbuni... aşa că stau si ascult
muzică la laptop până pic de oboseală.
aş ieşi la o plimbare pe-afară, da' o băgat
tipu' de la securitate frica în mine. cică să
nu ies după ora 10 neînsoţit că bagă
animalele cuţitu-n mine. negrii când se uită
la un alb ca mine cred că văd un sac mare de dolari
care încearcă să scape.
dacă totuşi vreau să merg undeva, ORIUNDE,
tre' să sun un sclav să vină să mă
ia cu maşina. cică la orice oră din zi şi
din noapte, nu contează. doar că eu nu am telefon, aşa
că îs legat de pereţii aştia cu miros
de mucegai şi culoarea rahatului de hipopotam. şi pentru
tot LUXU' ăsta plătesc 60 $ pe noapte :) cât
plăteam în Cj pe lună pe nişte condiţii
de 100 de ori mai bune cu banii astia stai în Toulouse în
centru în hotel de 3 stele. cică "life experience",
my ass...
asta este... stau într-o zonă rezidenţială,
business area, din capitala Nigeriei. De fapt tot oraşu' ăsta
îi ca un imens coş de gunoi, o ţigănie
extinsă la scară naţională. şi
o grămadă de şobolani, pardon oameni, mişună
peste tot, chiar mă simt ca supraomul lui Nietzsche printre ei.
aşa mai pe la marginea oraşului îs mai puţin
agitaţi, stau toată ziua la soare şi râd,
n-am văzut nicăieri un aşa moral ridicat, n-au
ce pune pe masă la copii de îi doare-n undeva de tot.
nu par fericiţi, împliniţi... dar nici amărâţi
ca şi românii. când mă gândesc
la francezii din Toulouse care au de toate şi nu le lipseşte
nimic şi îi văd plimbându-se mai tot
timpu' cu capu' în pământ...
occidentalul care are vilă cu piscină, merţanu'
în garaj, copii "frumoşi şi sănătoşi"
ce învaţă bine, o nevastă bunoacă
care-l aşteaptă în fiecare seară acasă,
totuşi are probleme "existenţiale", îi
trebuie altceva, nu se simte împlinit
nigerianul nu are nimic, no job, no money... decât o nevastă
mai urâtă ca o gorilă şi o ceată
de copii care urlă toată ziua că li-i foame.
da' el n-are nici o treabă, râde cu poftă când
vede că unul ca el s-o împiedicat şi-o alunecat
cu nasu' într-o balegă de pe trotuar sau că
unul şi-o spart maşina în groapa cât
China din mijlocu' drumului
primu' mi se pare mai interesant de "studiat" da' al doilea
te face să te simţi mai bine. mă simt excelent
după ce vin de la prânz pe jos, SUPERmoralul lor parcă
îi contagios
de mâncat mâncăm în restaurante,
de toată coma şi în domeniu' ăsta.
în fiecare în care am fost până acuma
eram SINGURII din local şi ne serveau vreo 6-7 negri. ce dracu',
credeau că o să primească toţi bacşiş.
nu puteai scăpa de ei. tot veneau din minut în minut
să te întrebe dacă nu vrei ceva. au ceva pişat
de bere la sticlă mare şi îi destul de ieftină.
încă n-am văzut nici un magazin din care să
mă aprovizionez în cameră, aşa nu
cred că aş mai ieşi seara cu aştia
pe la... restaurante să fut o grămadă de bani.
m-am întâlnit şi cu trupa de români
de aici. fiecare or zis că or venit pt 2-3-4 luni da îs
aici de 2-3 ani. ieri m-o întrebat şi pe mine şefu:
auzi, da tu pe ce perioada ai viză de Nigeria? :)) pune el ceva
la cale. atât timp cât curge mălaiu' nu mă
interesează, fac orice, merg oriunde. i'm a survivor. rumenii
aştia o ţin numa' într-un chef prin barurile
din centru. când pleacă sau vine câte unul
dă neapărat de băut. şi asta îi
în fiecare săptămână. doară
îi duce dispeceru' din loc în loc. cre' că
o să stau mai mult cu ei, doară ştiu mai bine
viaţa în Lagos decât "les français".
la servici destul de lejer. o grămadă de negri angajaţi
la Alcatel. ştiu ăia să piardă vremea
cum nu există, bine zicea Achim: pot să se uite la monitor
8 ore în continuu fără să facă
NIMIC după care pleacă frumos acasă. Eu lucrez
cu un negru pe care tre' să-l iniţiez în căcaturile
ce le-am făcut. nu prea cred că pricepe mare lucru,
da' el n-are nici o treabă. când îi mai bag
câte-o dumă despre românia, români
se cacă pe el de râs. îmi zice azi că
el câştigă cam 700$ pe lună. îi
zic, băh da' ăştia îs bani pt Nigeria,
eşti om înstărit, poţi să-ţi
iei maşină, nevastă, ce mai... şi
ăsta zice că nu, cică îi salar mic...
ciudat :) după cum îi văd că stau
pe stradă fără să facă nimic,
nici măcar umbră pământului, habar
n-am de unde câştigă bani. mi-o zis că
indienii care lucrează acolo câştigă
5000 $ pe lună... fucking gipsies :)
cel mai tare îi negru de la poartă, security. m-o luat
din prima cu bună ziua, ce mai faci, cum te cheamă,
ciao... cred că l-or fi învăţat ăştia
la ceva beţie.
deci, în concluzie atmosfera îi faină în
ţara asta exotică, da' nu m-aş stabili aici
pt nimic în lume. nici cea mai luxoasă casă,
nici cea mai frumoasă negresă, nici cea mai bine plătită
slujbă. însă până la faza
de "stabilit" undeva există un motiv destul de bun
pt a-ţi pierde 1-2 ani din viaţă prin zonă:
banu', câştigat uşor şi mult. cum
bine zicea un ză niggăr: money is POWER motherfucker!
adică puterea de a te şi gândi la viaţă,
nu doar de a o trăi... and this sucks
când începea să-mi placă şi
mie ţara asta o venit Potopu'. ploua de 3 zile non stop şi
toate străzile îs pline de apă; adâncă
de juma' de metru în mijloc. nu poţi umbla decât
cu maşina sau cu barca. am avut o tentativă în
sandale da' ajungea apa pân' la genunchi şi am abandonat.
şi ce îi mai nasol că apa pute, plină
de toate gunoaiele ce le lasă negrii pe stradă. de fapt
totu' pute în ţara asta: pute hotelu', pute pe stradă,
put oamenii, pute mâncarea... doar BANII au un miros "frumos",
pe placu' meu :)
dar să revenim la frumuseţile locului, adică
la negrotei. în fiecare
zi mă surprind cu ceva: m-am mutat la casă nouă,
adică un hotel mai acceptabil ca şi condiţii
şi preţ. camera îi 6000 de nera în
loc de 8000 cât era la celălalt. duminică mă
hotărâsem, am făcut un mic calcul: economie
de 2000 pe zi adică 15000 pe săpt. nu-i mult, da' decât
să arunc banii ăia doar din comoditate. exact în
ziua aia ăştia de la primu' hotel mi-or ciordit cam
vreo 15000 de nera, exact cât trebuia să "pun deoparte".
îi clar că există o providenţă,
o forţă care are "grijă" de tine,
la bine şi la greu. îs vreo
3 mil. de lei, nu-i mult la banii care-i fac aici da' m-o enervat gestu'.
înjuram cu ură toată rasa neagră de
pe planeta asta. până la urmă, gândindu-mă
că în românia mi-ar fi furat şi laptopu'
care era lângă bani şi care valora cam de 20
de ori mai mult, m-am calmat. chiar mă gândeam cu un
narcisism moral că banii ăia pt mine nu reprezentau
nimic şi poate prind bine la cineva, ca şi cum aş
fi făcut un lucru bun că i-am lăsat pe pat.
:))
ziua aia am fost la plajă cu românii : pui la grătar,
shrimpi
(ceva raci cumpăraţi vii de pe plajă şi
puşi pe jar - yami, yami), bere şi whisky
la discreţie, vreme faină, apa bună de baie
doar că erau nişte valuri de 4-5 metri. "swimming
forbidden for pussies..." a fost frumos. ce mi-o rămas în
minte îi cum o negociat Florin, unu' mai cu vechime prin zonă,
shrimpii ăia. După vreo 10 minute de negociat cu un
mic negrotei care-l ţine pe Florin numa' din "Master, please..."
ăsta i-o oferit 2700 de nera. negroteiu' vroia 2800. mă
uit la el şi îi zic dă-i în p... mea
3000 că-ţi dau eu diferenţa, "...las'
că ştiu eu ce fac..." normal că negru'
o cedat şi o acceptat cât i-o oferit ăsta,
nu avea ce face cu orătăniile alea. americanul care
era cu noi, mirat: da' de ce ai mai stat 5 min. pt. 100 de nera (3000
de lei)? Florin: după ce o să stai 3 ani aici
ca şi mine 100 de nera o să ţi se pară
bani mulţi... :)))
în fine, nu cred că o să ajung ca ei... mai
nou cumpăr şi eu mâncare
de pe stradă şi negociez. scot totu' cam la jumăte
de preţ din cat îmi cer
iniţial da' le plătesc cât vor, iar dacă
mă întreabă: i'm doing it just for fun.
sâmbătă am fost la petrecerea Globacom, clientu'
principal din Nigeria. Patronu'
ei are o avere de vreo 10 miliarde de dolari. un fel de mega baron-local.
banii îi scoate mai toţi din petrol şi afaceri
cu arme, compania de mobile îi doar o mică felie din
ce învârte el. doar lume bună (de culoare neagră):
toţi erau la costum, cămaşă albă,
pantofi... negresele ziceai că-s îmbrăcate
de Versace, Gucci, Dolce&Gabana... fără nici o glumă.
în schimb echipa din Toulouse, o bună vreme singurii
albi de la party: eu,
Pascal şi Sylvain eram la blugi şi tricou. eu şi
în sandale :)) era cald, ce dracu'. şi nu ştiam
nici unu' care-i faza. la intrare oaspeţii erau aşteptaţi
pe covoru' roşu, parcă eram la festivalu' de la Cannes,
o grămadă de ziarişti, ceva paparazzi locali
:))) aşteptau şi făceau poze. Pascal, şefu',
se simţea super-stânjenit, eu mă căcam
pe mine de râs... băusem deja 2 beri. mi-am făcut
poze cu nişte negrese super-bune, erau acolo la intrare, poate
credeau că-s cine-ştie-ce magnat european, nu un amărât
de român cu buzunarele goale şi pantalonii sparţi
în cur. în fine, am făcut consumaţie
la greu, doară era totu' pe gratis: băut şi
mâncat toată seara. într-o vreme când
m-am mai trezit din beţie, dansam într-o mulţime
de negri... nici un alb prin zonă, da' parcă mă
simţeam în largu' meu.
prima săptămână am băut în
fiecare zi: o bere în prima şi terminând cu
orgia de la
Globacom când am băgat vreo 8-9. am lăsat-o
mai moale acum, mai ales că şi medicamentele ce le iau
pt malarie îmi cam fut ficatu'. beam că nu aveam ce
face: în cameră nu-ţi venea să stai,
pe-afară nu te puteai plimba, românii împrăştiaţi
prin zonă
aaa şi încă o fază tare: condusul
prin Lagos. deci Schumacher nu ar face faţă... te caci
pe tine de râs sau de frică, depinde de situaţie.
aştia conduc ca animalele, nu respectă
nici un semn de circulaţie, ce să mai vb. de respectu'
între şoferi. mă tot întreb dacă
au
cuvântu' respect în vocabular sau măcar în dicţionar.
nu prea cred. erau multe situaţii de genul interzis la dreapta,
da' toţi o luau pe-acolo :)) era drumu' mai bun...
deci, eram cu Tunji, unu' dintre şoferi, prin oraş...
aglomeraţie mare, agitaţie... şi ăsta
se grăbea să ajungă la baza Alcatel. şi
cum era plin de motorete (taxi local) prin zonă unu' dintre ei
s-o apropiat şi o dat cu ghidonu' de maşina lu' Tunji.
Asta o scos un bici din nuiele uscate cu piele la capăt (era
la îndemână şi chiar mă întrebam
la ce dracu' îl
foloseşte, o pune pe nevastă-sa să-l biciuiască
noaptea ?... şi îl plezneşte pe ăsta
cu sete peste faţă. ăla se dezechilibrează
şi dă într-un camion... Tunji îşi
vede mai departe de drum. şi în timpu' ăsta
la radio era ceva muzică religioasă pe care tot o fredona
:)))
Gizăs is great, Gizăs is great...
îmi venea să râd da' parcă nu puteam...
nu aş fi dat cu aşa ură nici măcar
într-un animal
d-apoi într-un om. a doua zi le-am povestit faza la români,
credeam ceva de genul ce bine or râde.
"slab. numa' acum ai văzut?!... o să te obişnuieşti
cu fazele astea"
azi şefu' m-o informat că "încearcă"
să-mi rezolve actele să stau aici toată luna
(iniţial
trebuia să revin în Toulouse în 9 sept.). treaba
mi-am cam terminat-o aici. acum rămâne
doar să fac training la negri. îs o catastrofă
toţi. George ăsta cu care lucrez eu îi Oracle
Professional Certified da' nu ştia oracle nici măcar
cât am învăţat eu în 2 zile
la Toulouse. i-am zis la Pascal... el: "ce sa fac? ăsta-i
cel mai bun om pe care ţi l-am putut aduce" :)
şi ce-i mai naşpa că am monitoru' descoperit
şi nu pot intra pe net. doar eu şi încă
un român ştim ce proxy şi dns să punem.
francezii cred că îi "imposibil" să
ai net aici. îi ca şi cu faza sunatului în
românia: tre' să formez un număr din 24 de
cifre ca să vb. acasă, da' merge. la fel, doar românii
ştiu de ea. francezii doar plătesc nota :))
mor de foame şi îs izolat aici în buncăru'
ăsta, afară apa cred că îi deja de
un metru iar dispeceru' zice că nu-i nici o maşină
disponibilă. cre' că o iau încet-încet
pe jos... zilele trecute îmi zicea paznicu' de la intrare că
îs singuru' alb care cumpără mâncare
din stradă. acum o să fiu şi singuru' care
umblă desculţ prin apă şi căcat.
îi mai interesant decât cu metrou'.
Confesiunea unui prizonier
Cătălin Spînache
-Nu ştiu cum s-a putut întâmpla asta. Ultimul
lucru pe care mi-l amintesc este că aşteptam nerăbdător
culoarea verde la semafor. Eram în întârziere
la serviciu şi din nefericire nu am norocul de un patron înţelegător.
Am mai primit un avertisment din partea lui din acest motiv şi
ştiu ce se întâmplă la o a doua abatere.
Am avut o colegă care a avut ghinionul să-şi
repete greşeala. Am avut...
Brusc imaginea pe care o aveam în intersecţie s-a schimbat,
şi odată cu ea sunetul, temperatura precum şi
mirosul. Nu mai vedeam maşinile ce treceau în viteză
prin faţa mea, ci o privelişte ce mi se dezvăluia
printr-un geam. Auzeam o melodie zgomotoasă, cred că
era rock, dar unul mult prea violent pentru gusturile mele. Pe un fundal
abia inteligibil de chitară electrică, cineva răgea,
căci nu pot spune că făcea altceva. Mirosul
a fost o schimbare care mi-a priit. Nu mai simţeam fumul de eşapament,
ci un odor de nucă de cocos, care venea de la un beţişor
parfumat.
Îmi dădeam seama de absurdul situaţiei. Sunt
o fire sceptică, am înlăturat din concepţia
mea orice credinţă că asemenea fenomene sunt
posibile. Recunosc, cândva, într-un trecut în
care eram mai naiv, acordasem prea mult interes acestui domeniu, al paranormalului.
Dar cu timpul nu-mi mai erau de ajuns mărturiile de prin cărţi,
şi cum în viaţa mea nimic ciudat nu se întâmpla,
am decis să adopt o atitudine mai realistă în
această privinţă. Mai apoi s-a întâmplat
să lucrez la o firmă la care ajungeam doar trecând
pe lângă un cimitir. În serile de iarnă,
când mă întorceam acasă, eram nevoit
să parcurg singur drumul pe întuneric. La început
îmi era frică, asta din pricina superstiţiilor
pe care le-am primit moştenire de la o societate plină
de prejudecăţi. Mă aşteptam să
mă întâmpine fantomele celor sucombaţi
sau, mai rău, să simt o mână de cadavru
ce mă prinde de picior sau de umăr. Unele seri erau
ceţoase, cu norii aproape de pământ, iar decorul
era unul de-a dreptul sumbru; lumina felinarelor se îmbiba în
ceaţa subţire, dându-i o culoare gălbuie,
iar fâşii de abur mai dense decât ea ieşeau
din pământ. Întotdeauna însă
ajungeam acasă cu bine fără a avea o experienţă
supranaturală pe care să o pot considera îndestulătoare
ca să cred în existenţa paranormalului. De
îndată ce m-am debarasat de teama superstiţioasă
treceam pe lângă cimitir de parcă aş
trece printre blocuri. Mai îmi era frică doar să
nu fiu tâlhărit sau, mai rău, omorât
de cineva, om, care profita de solitudinea locurilor şi de întuneric.
Dar nu s-a întâmplat nici aşa ceva.
Pragmatismul şi materialismul din mine respingeau categoric realitatea
acelei întâmplări. Eram prizonier într-un
trup străin, conştient de mine însumi, având
propriul meu trecut, dar în acelaşi timp având
acces şi la memoria gazdei mele. Amintirile mele se interferau
cu ale lui, îmi amintesc, de exemplu, perfect că în
dimineaţa acelei zile o călăream pe nevastă-mea,
dar în acelaşi timp, într-o manieră
pe care nu o pot explica, îmi amintesc că citeam o carte
ce mă interesa sau, în fine, care era interesantă
pentru gazda mea, şi că mai sorbeam din când
în când dintr-o cafea amară. Îmi amintesc
copilăria mea, precum şi a lui, fără
a mă surprinde detaliile la care aveam acces, primindu-le ca
pe ceva al meu, perfect normal.
Totul era bulversant, iar ceea ce mă frustra cel mai tare era
faptul că nu puteam controla corpul pe care-l posedam şi
că, se părea, gazda nu era conştientă
de prezenţa mea. Eram nevoit să asist la viaţa
lui fără a putea interveni, fără a
putea să-mi impun propriile concepţii.
Era alta reacţia mea dacă mă trezeam captiv
unui trup străin, având acces la amintirile lui, dar
eu să fiu acela care îi trăieşte viaţa,
capabil de a-l părăsi oricând. Ah, ce m-aş
distra atunci. Ar fi ca şi cum aş juca un rol pe o scenă
mare, dar conştient de acest fapt. Mi-ar fi permis să
fac orice; gata cu orice compromis, cu toate responsabilităţile,
cu seriozitatea împotriva căreia mă mă
lupt pentru imaginea de om normal, acceptat de societate. Aş
trăi după bunul meu plac, căci mi-aş
cunoaşte adevărata mea identitate, precum şi
locul unde mă voi retrage după ce voi părăsi
acel trup. Datorită faptului că nu mă mai identificam
cu el trăiam fără angoasa clipei următoare.
Devenisem sătul să asist neputincios la drama vieţii
lui. Mă dezgusta mizeria în care trăia şi
idealismul lui. Cea mai mare parte a timpului o petrecea citind cărţi
dificile, obscure. Filozofie, psihologie, cărţi de magie,
beletristică şi poezie romantică. Avea şi
obiceiul de a scrie la rândul lui, poate ca un tribut pentru
toate informaţiile ce i le-au oferit ceilalţi autori
prin cărţile lor. După părerea mea
textele lui nu aveau nici o valoare. Într-adevăr, dădea
dovadă de creativitate, dar niciodată nu a fost creator,
astfel că era doar un scriitor mediocru, un om ce şi-a
ales ce-a mai nepotrivită ocupaţie pentru a-şi
alunga sictirul.
Vroiam să-l pot ajuta. Nu îmi doream asta dintr-un impuls
caritabil sau din compasiune, ci dintr-o cauză cât se
poate de simplă şi de egoistă în acelaşi
timp: stările lui se revărsau şi asupra mea,
şi cum avea parte numai de dezamăgiri şi de
frustrări, nu era plăcut pentru mine să le
tot simt şi să-mi fie imposibil să mă
eschivez. O fi el masochist, dar mie nu-mi face nici o plăcere
suferinţa, mă refer la cea sufletească. Trebuie
să recunosc, era un individ inteligent şi aproape lucid,
îi cunoşteam gândurile, însă
eu, spre deosebire de el, aveam acces şi la subconştientul
lui, acolo unde îi erau refulate traumele şi nevrozele.
Eu ştiam motivul pentru care căuta cele mai excepţionale
experienţe, cele mai dubioase, în care se complăcea
într-o manieră barbară. Pentru el, suferinţa
constituia o muză, una mediocră din nefericire. Nu recunoştea
faţă de el acest adevăr. Asta era greşeala
lui. Lua cele mai nepotrivite decizii, trăind astfel în
continuare în mizerie, şi nici măcar nu încerca
să-şi accepte greşelile. Mai rău,
nu îngăduia nici o mână de ajutor
din partea altora. Vroia să fie singur în iadul lui,
iad căruia îi eram şi eu prizonier fără
ca el să fie conştient de asta.
Mă credeam fără nici o şansă.
Nu găseam nici o modalitate prin care să-l influenţez.
Dar s-a întâmplat într-o seară ca
situaţia să se schimbe. Cu câteva zile înainte
cunoscuse o fată de care-i plăcuse imediat. A fost la
un concert unde trebuia să se întâlnească
cu un amic ce venea cu grupul lui de prieteni. Nu-i cunoştea
pe aceştia, era destul de derutat, dar mai apoi, când
s-au oprit la o terasă să-şi potolească
setea, a stat lângă ea, care era în aceeaşi
situaţie cu el. A condus-o acasă, totul a fost frumos,
deşi seara nu s-a terminat cu o partidă de futaie, aşa
cum ştiam că îşi dorea el, chiar dacă
nu era dispus să-şi recunoască asta. Au stabilit
să se întâlnească şi a doua
seară, ceea ce au şi făcut. A avut multe dezamăgiri
sentimentale, plus o primă experienţă sexuală
cu o altă persoană, cu o fată, nereuşită,
pe care a refulat-o crezând că aşa îi
va fi mai bine. Din nefericire pentru el -şi din fericire pentru
mine- seara a fost un fiasco; nu erau compatibili. Şi-a pus multe
speranţe în fata respectivă, iar din cauza
eşecului a căzut într-o psihoză adâncă.
De multă vreme mă chinuiau migrenele lui, se confrunta
deseori cu el, dar cea din acea seară era inimaginabil de cruntă.
Se îndrepta către casa lui aproape inconştient,
mergea printre oameni pe care îi simţea ca pe nişte
dulăi ce se reped asupra lui, se oprea lângă
copaci şi îi mângâia extatic, simţind
o frenezie dementă ce îi surescita şi mai tare
nervii slăbiţi. Ajuns acasă, s-a pus în
pat fără să se dezbrace şi a picat
într-un somn adânc, din care a fost trezit însă
după ceva vreme de urlete agonice. El era cel care urla. În
acel moment şi-a dat seama de prezenţa mea. Şi-a
dat seama că-l urmăresc într-un mod pe care
el îl considera impasibil. Dar eu ştiu că nu
era aşa.
S-a trezit a doua zi cu impresia că a fost doar un vis. Conştientul
lui nu putea accepta o asemenea situaţie. Dar pentru mine nu
mai conta. În urma acelui eveniment, cumva s-a creat o punte
între mine şi el. Puteam să-l controlez, ce-i
drept, slab la început, dar cu timpu' am devenit mai puternic.
Îi induceam gânduri, concepţii, pe care le
accepta cu tot mai puţină reticenţă.
Îi spuneam să facă aia, şi chiar o
făcea. Începuse să mă distreze situaţia,
era ca si cum mânuiam o marionetă complexă.
Recunosc, nu trebuia să mă răzbun pe el pentru
chinurile la care m-a supus. Aveam avantajul că tot din acea
seară puteam să-i controlez sentimentele şi
stările sufleteşti. Practic ale mele erau ale lui. Eram
întocmai unui spectator ce asista la drama vieţii lui,
capabil de a-i influenţa desfăşurarea. Deveneam
din ce în ce mai plictisit şi mi se făcuse
dor de vechea mea viaţă. Bănuiam că
singura mea speranţă de a o recăpăta
era ca el să moară. Din acest motiv l-am împins
să se sinucidă. Aici s-a produs iar imprevizibilul.
Cu o putere care m-a surprins, s-a împotrivit acestei hotărâri
şi a cerut ajutorul familie lui care l-a internat la neuropsihiatrie.
Aşa am ajuns aici, la tine.
-Am verificat datele pe care mi le-ai dat, pretinzând că
sunt adevărata ta identitate. Nu am găsit pe nimeni
care să corespundă lor.
-Imposibil. Ai fost la adresa aia?
-Da. Am dat peste un cuplu de bătrâni care stau acolo
de multă vreme, mult mai multă decât ai spus
că te afli în interiorul acestui tânăr.
Am întrebat dacă te cunosc şi mi-au spus că
nu, nu au auzit de tine.
-Nu se poate aşa ceva. Ce înseamnă asta?
-Ce însemnă? Ai pus vreodată la îndoială
realitatea ta din momentul în care ai spus că ai devenit
captiv acestui trup? Te-ai întrebat vreodată dacă
nu cumva acest tânăr este schizofrenic, iar tu nu eşti
nimic altceva decât o elucubraţie a unei minţi
bolnave, un Eu fals creat de ea pentru a compensa lipsa de atitudine în
cazurile excepţionale care-i lezau orgoliul şi respectul
de sine?
Cea mai tâmpită ipoteză pe care am auzit-o
până acum. Un doctor vorbeşte cu mine şi-mi
spune că nu am avut propria mea viaţă, că
întregul meu trecut este o iluzie, că eu însumi
sunt o iluzie. Aşa ceva nu este posibil şi îi
voi demonstra, mă piş pe ştiinţa lui,
care clar este putredă...
-...o să număr în sens invers de la zece la
unu, după care te vei trezi...
Ah, iarăşi nu mai pot vorbi...
Find what.. Replace with [III]
Daniel Sur
Într-o seară, căpitanul ne-a adunat pe toţi la
secţie şi ne-a cerut să îl însoţim
cu toţii la bordel, la unul bun pe Mătăsari.
"Călătoria asta e mai mult decât o
călătorie spirituală, e ca un foc care ne arde
şi pe care trebuie să-l stingem, prin epuizare",
îşi începu căpitanul cuvântarea. "Un om
care nu vrea să se aprindă deloc, din cauză că
e căsătorit sau timid, trebuie să suporte doar
fumul greu care iese din el şi care-i îngreunează
respiraţia şi-l face melancolic. Asta e impotenţa
lui. Oricum, odată ce focul e aprins din nou, fumul dispare,
iar flăcările luminează toate lucrurile din jurul
nostru şi aduce linişte în căminul
fiecăruia." "Dar dacă altcineva aprinde focul pentru
el?" întrebă adjunctul. "Şi dacă
reuşeşti să eviţi fumul?" "Dacă se
întâmplă asta, atunci poate să fie sigur
că nevastă-sa e o târfă, o bagaboandă.
Sau e un fraier care se lasă dominat de toate
fâţele. Iar cel care reuşeşte să evite
fumul, e un labagiu notoriu, un maestru în stare să se
autosatisfacă ori de câte ori are chef. Şi sigur va
ajunge să sufere de ejaculare precoce."
"Când îţi faci rondul şi-ţi faci traseul
obişnuit, vei găsi o poartă cu o frază
scrisă pe ea," îmi spune căpitanul.
"Întoarce-te la mine şi spune-mi ce zice acea
frază." Mi-am făcut rondul şi mi-am respectat
traseul, dar nu am găsit nimic timp de
săptămâni întregi. Într-o zi,
întâlnesc din întîmplare acea poartă
şi atunci alerg într-un suflet la căpitan. "Fraza
scrisă era 'Câinele e rău', i-am mărturisit
eu. "Era scris pe un zid sau pe o poartă?" m-a întrebat
căpitanul. "Pe o poartă," i-am răspuns. "Bine,
atunci, pune mâna pe clanţă şi deschide-o." Am
respectat întocmai indicaţiile. Poarta cu fraza
scrisă pe ea s-a deschis ca orice poartă normală.
Cu uşa dată de-o parte, eu nu am mai apucat să
văd câinele şi-am intrat în curte. Acolo
mă aşteptau o pereche de canini.
Căpitanul mă îndemnă: "închide ochii. Sau
chiar cu ochii deschişi, imaginează-ţi
următoarea scenă: o căruţă cu ţigani
care fură fier vechi. Acum, spune-mi câţi
ţigani reuşeşti să vezi: cinci? opt? zece?
Indiferent care ar fi răspunsul - deşi tu ar trebui
să ştii din câte persoane este format în
general un astfel de grup de infractori - un lucru devine mai mult
decât clar în acest mic experiment. Poţi
să-şi imaginezi un grup de hoţi, dar numărul
lor e dincolo de controlul tău. Şi totuşi, scena e
bine definită, este exactă. Trebuie să existe un
răspuns la întrebare. Cine a hotărât
câţi ţigani ar fi trebuit să apară
în scena imaginată ? Bănuiesc că nu tu."
M-am hotărât să-i fac o vizită
căpitanului meu care, după cum m-a anunţat, s-a
mutat în Militari. După ce am traversat tot oraşul,
am găsit în sfârşit apartamentul. "Am nevoie
să ştiu ce trebuie să fac pentru a primi un
împrumut de la bancă," i-am spus. El şi-a chemat
soţia şi m-a pus să o privesc. Am încercat
să o privesc cât mai atent, dar de-abia ce încercam
să înţeleg ceva, ea mă întrerupea şi
se întorcea în bucătărie să vadă
ce-i mai fac fripturile. "Nu o să pot să-mi dau seama ce
trebuie să fac dacă o să continue să mă
întrerupă," i-am spus nervos căpitanului. "Aşa
cum e imposibil pentru tine să înţelegi, la fel de
imposibil îi este şi băncii să-ţi acorde
împrumutul," mi-a răspuns căpitanul.
"Însoară-te, acesta e primul pas!"
Într-o zi, în perioada în care eram elev la
generală, profesorul de matematică a adus un
beţişor de bambus. Elevii care nu ştiau lecţia
sau nu reuşeau să se concentreze prea bine ridicau
mâna fără să mai aştepte să-i oblige
cineva. Profesorul se apropia de fiecare şi
împărţea câte trei lovituri cu
beţişorul pe fiecare mână întinsă.
Cînd am primit pentru întâia oară la palme, am
plâns mai degrabă ruşine, decât că
mă durea. Mai târziu, am înţeles că cel
mai adesea mâinile ne înşeală şi că
ele trebuie strunite încă din copilărie. Altfel,
primeşti tot felul de obiceiuri proaste: te scarpini în
fund, în nas şi-ţi ronţăi pieliţele
de la degete. Teribilele consecinţe ale educaţiei
proaste sunt simţite cu mult timp după. Aşa s-a
prins căpitanul că atunci nu aveam altceva în cap
decât cum să fug de la şcoală şi să
nu mă mai întorc. M-a surprins când îmi
ronţăiam unghiile de la mâna dreaptă.
Căpitanul şi-a dus fiica cea mică la un terapeut.
"Nu reuşesc să o fac să se lase de obiceiul de
a-şi suge în somn degetul mare de la mâna
dreaptă," se lamentă căpitanul. "Nu vă
faceţi mari probleme din cauza asta," i-a spus terapeutul.
"Dar încercaţi să o determinaţi
să-şi sugă alt deget în fiecare noapte."
Căpitanul a încercat să facă întocmai cum
i s-a spus. Şi în fiecare noapte, înainte de a
adormi, avea grijă să-i introducă în gură
copilei un alt deget, acţiune destul de grea dacă
ţinem seama că trebuia să aleagă exact degetul
care trebuia să fie subiectul atenţiei fiicei sale
în acea noapte. Înainte de sfârşitul acelei
săptămîni, obiceiul căpitanului era vindecat.
Nu a mai fost niciodată deranjat că fiica cea mică
îşi suge degetul cel mare. "Un viciu e un lucru oribil
şi este greu de controlat," îi spunea la telefon
căpitanul terapeutului. "Dar când mi se cere să-mi
dezvolt noi atitudini, să iau decizii noi şi să fac
alegeri noi, devin conştient că nu merită".
În fiecare dimineaţă, urmăresc la televizor
buletinul meteo, unde nişte prezicătoare frumoase
descriu vremea cu o săptămână înainte.
Căpitanul era mort, dacă nu ştia ce-l
aşteaptă. "Va ploua ?" mă întreba el în
fiecare dimineaţă. "Da, aproape toată
săptămâna," îi răspuneam eu de fiecare
dată. Căpitanul devenea mânios dacă ploua
şi el nu avea umbrelă. Au fost o vară şi o
toamnă secetoasă. "Cum va fi vremea?" "Va ploua
toată săptămâna", i-a răspuns din
instinct. El a râs şi m-a înjurat. "De ce
mă-ta nu te uiţi pe fereastră? A venit iarna,
ninge". Într-adevăr, ningea, dar asta nu avea nici o
legătură cu căpitanul. În dimineaţa
următoare m-a întrebat din nou: "Cum va fi vremea?" "Va
ploua aproape toată săptămâna", i-am spus.
Căpitanul, umflat de râs, a decis să iasă din
secţie fără umbrelă. şi a început o
ploaie care a durat două luni. Concluzia căpitanului: "E
important în viaţă să accepţi când
ţi se oferă ocazia."
Doi hoţi au făcut tot posibilul să scape de
braţul lung al legii. Timp de doi ani, terorizaţi
în mod insuportabil de gândul că vor fi
prinşi, au reuşit să se ascundă într-o
garsonieră dintr-un bloc de pe Morarilor. Într-un
sfârşit, au fost arestaţi, fiind daţi în
gât de cele două femei cu care locuiau. Unul dintre
hoţi, terorizat de perspectiva închisorii, şi-a
vândut apartamentul avocatului pe care l-a angajat să-l
scape. Celălalt, în schimb, îşi petrece
toată ziua în arrest, citind ziare şi
uitându-se la televizor. "Ţie nu-ţi pasă
că ajungi la pârnaie?" îl întreabă
hoţul speriat. "Pentru ce să-mi fie frică? În
pârnaie va fi mult mai bine," îi răspunse
celălalt. "Mi-a fost frică până în
momentul în care am fost prins, da' mi-a trecut. Acolo, cel
puţin, nu voi mai fi obligat să prestez ca un rob ca
să mănânc, stresat că dacă nu-mi fac bine
treaba mă va da în gât. Sclavia s-a terminat; acum
este momentul pentru vacanţă: mâncare primită
moca şi prestare cu cine-mi place. În schimb, tu nu ai
nici o scapăre: din pârnaie, direct în stradă,
în braţele sărăciei."
"Am slujit poliţia cu credinţă şi acum,
iată, mă obligă să-mi trădez prietenii",
i-am spus căpitanului. "Gicule, să ţii minte,
poliţia nu e nici bună, nici rea, ea există pentru
binele superiorilor noştri. Ei vor să ştie tot ceea
ce mişcă sub soare, pentru că informaţia
îi face puternici şi le oferă prilejul să
pună mâna pe cât mai multă putere. Iar atunci
când nu se întâmplă aşa, ne cere să
facem sacrificii", îmi răspunse căpitanul.
Stăteam de vorbă pentru a ne alunga spaima. Dintr-o
clipă în alta, ajungeau întăririle şi
trebuia să executăm descinderea în casele
partenerilor noştri. Pentru noi nu mai exista decât o
singură alegere: ori executăm ordinul ori plecăm
din poliţie. Ori noi îi executam pe traficanţi ori
ajungeam în locul lor. Poate căpitanul se va converti de
bună voie la această nouă politică, dar eu
eram muncit de o dilemă: totul se petrecea din vina
căpitanului. Din parteneri, mi-i transformam pe
traficanţi în duşmani. Dacă nu executam
ordinul, plecam din poliţie. Căpitanul trebuia să
ne protejeze de astfel de situaţii imposibile. "Colonelul
mi-a poruncit să merg să vorbesc cu ei şi să-i
previn că dacă nu îşi sacrifică unul sau
doi oameni, aşa, de ochii lumii, şi-i puteau alege pe
cei care au făcut greşeli şi s-au băgat
singuri în gura lupului, atunci va ploua cu arestări",
îmi răspunse căpitanul, ghicindu-mi gîndurile.
" Dar ei nu s-au grăbit să profite de această
bunăvoinţă şi-au încercat să
fugă din ţară."
Am rămas pe gînduri. Mă întrebam dacă
trebuie să mă transform şi eu peste noapte
într-un luptător înfocat împotriva
drogurilor. "Ce e un poliţist?" l-am întrebat pe
căpitan. "Este unealta care distruge echilibrul pe care tot
el l-a creat? El este cel care trebuie să renunţe la
credinţa lui numai pentru a satisface capriciile celor
aflaţi pe tronul ţării?" "Dacă te
îndoieşti de justeţea înţelepciunii celor
care ne conduc, scrie un raport în care să-ţi
exprimi deschis nemulţumirea faţă de deciziile lor.
Eu îţi dau voie să-l trimiţi", m-a
încurajat căpitanul. "Eu unul mi-am acceptat
destinul." "Nu cred că e bine să ne lăsăm
folosiţi fără milă", am stăruit eu.
"Superiorii pot orice. Dacă nu ar face decât ceea ce am
dori, nu i-am mai socoti superiorii noştri, nu i-am respecta
pentru că nu sunt suficienţi de puternici pentru a
conduce. Ar stăpâni numai după ceea ce le-am oferi
noi, caz în care, noi i-am controla şi judeca
acţiunile. Atunci, nu noi ar trebui să-i slăvim pe
ei, ci ei ar trebui să ne slăvească pe noi. şi
aşa ceva nu se va întâmpla niciodată"
"Dacă totul stă în mâna lor, de ce nu ne
apără de suferinţă, pe noi, pe cei care
îi conduc? De ce nu ne protejează, în loc să
ne lase în mâna duşmanilor lor?" "Nu
ştiu", mi-a răspuns căpitanul. "Însă
dacă exstă un motiv, sper să-l aflu cât mai
curând". "Nu cunoaşteţi răspunsul la
întrebările mele". "Aşa este".
Am
tăcut amîndoi. M-au trecut fiorii. În cele din
urmă, m-am hotărât: avea dreptate căpitanul.
Am izbcnit în rîs căci mi-am dat seama că
ideea pericolului ce mă păştea era mai mult
ipotetică. şi ca prin farmec, groaza mi-a trecut.
"Tu eşti înspăimântat, eu m-am
împăcat cu soarta noastră, a
poliţiştilor", spuse căpitanul. "Voi ieşi
afară şi voi pune capăt acestei agonii. Mă
înfior la gândul că poate îmi va veni şi
mie rîndul, dar în toate există un pericol. De
când stăm ascunşi aici, trupele speciale au şi
sosit. Acum a venit timpul să le arătăm care sunt
apartamentele în care stau ascunşi. Dacă e să
fac ceva care nu-mi place, măcar să se
întâmple mai repede." Avea dreptate căpitanul.
"şi el suferise peste puterile sale", m-am gândit
eu. "Merg şi eu cu dumneavostră. Am ostenit să
mă lupt cu demonii îndoielii". Am deschis portierele
şi ne-am îndreptat spre trupele speciale.
...............
Căpitanul ne spune: "Decizie. Pentru acest ceva, am fost
invidiat toată viaţa. Din cauza asta, şefii mei
m-au suspectat vreme îndelungată. Le era frică
să nu le iau locul. Câte lucruri nu am reuşit
în viaţă numai pentru că am fost
hotărât? Un exemplu de hotărâre: când am
refuzat să cedez o parte din zona mea doar pentru a intra
în afaceri cu petrol cu aia de la 60. Tentaţia a fost
mare, recunosc, dar tot mai mulţi bani ies din droguri. Asta
înseamnă să fii hotărât, sa iei o
decizie. Decizia a fost că nu suport necunoscuţii. Nici
un simplu contact, nici un salut, dar să vorbesc cu ei! Eu
îi arestez şi gata. E mai bine aşa. Distanţa
asta te face să pari important şi sigur pe tine.
Autoritar. Mai bine arestezi 100 de nevinovaţi decât
să-ţi scape un infractor".
...............
Căpitanul îmi spune:
"Gicu, dragul meu, trebuie să îţi spun ceva ce poate
nu ştii. Ceva la care poate nu te-ai gândit. M-am gândit
mult cum să fac ca vestea asta s-o primeşti mai uşor,
în ce cuvinte s-o îmbrac, la ce comparaţii să recurg,
dar nu merge. Aşa că respiră adânc şi pregăteşte-te.
Trebuie să fii tare şi te asigur că sunt absolut sigur de tot ce îţi
voi spune acum. Este o predicţie infailibilă, fără nici o îndoială.
Chiar dacă nu ai vrea, chiar dacă ai alte planuri, tu vei muri. S-ar putea să mori
mâine sau peste cincisprezece ani. Mai devreme sau mai târziu,
vei muri. Gândeşte cu grijă ce vei face azi sau mâine
şi pentru tot restul vieţii tale. Dar mai ales,
spală-te mai des să nu te găsească moartea
puţind a traspiraţie. Nu ar fi deloc frumos."
...............
O femeie cu un prunc în braţe aştepta în
curtea unei biserici terminarea slujbei. Mai multe persoane s-au
strâns în jurul copilului, încercând să-l
oprească din plâns: unul dintre ei scotea sunete
ascuţite, altul îi scutura în faţă cheile
de la maşină, un altul îi vorbea cu mult drag. Pe
ultimul îl cunoşteam, era o cocotă masculină,
care îşi oferea fundul în Piaţa Operei.
Părinţii lui erau artişti, pictau porumbei
albaştri pe căni albe, pe care apoi le vindeau în
Obor. Cred că ceilalţi ştiau cu ce se ocupă,
pentru că voiau să-l îndepărteze de copil,
cât mai discret cu putinţă. Dar el voia
să-şi arate iubirea pentru copil şi nu se
lăsă îndepărtat. Stingher, scoase cîteva
cutii cu prezervative din buzunar şi începu să le
arunce în aer, aşa cum fac jongleri la circ. Doar atunci
copilul s-a oprit din plâns şi a zâmbit. şi
poponarul cel hulit a fost singurul căruia mama i-a
mulţumit şi i-a permis să-i ţină
puţin copilul în braţe. Săraca mamă,
habar nu are ce o aşteaptă. Când va creşte
mare, mogâldeaţa aia va deveni fie homosexual, fie
lesbiană. Îmi va deveni client.
...............
Căpitanul ne spune cu entuziasm: "Astăzi e o zi
atât frumoasă încât ar trebui să facem
ceva ieşit din comun. Am putea, de exemplu, să
ridicăm de pe stradă toate curvele bune şi să
ne închidem cu ele în arest. Să-i privim în
ochi pe toţi necunoscuţii cu mutre dubioase şi
să le vorbim de codul penal, de unde să le alegem
infracţiunea pe care credem noi că o merită.
Să-i dăm şefului un pont fals, o idee care
să-l bage la apă. Războinicii străzii ar
trebui să-şi permită astfel de zile.
Astăzi am putea să le luăm toţi banii
cerşetorilor. Am putea da telefoane
grădiniţelor din sector să le anunţăm
că au câe o bombă printre jucării. Azi ar
putea fi o zi în care să nu facem chiar nimic.
Să avem dreptul să-i transformăm pe toţi
suspecţii în sclavi. Astăzi este o zi în
care să ne putem bucura de viaţă aşa cum
trebuie. Astăzi este ziua poliţiei.
Batrânul pervers
Kirus
Bătrânul cel pervers se şterse încet
cu prosopu' aspru. Îi plăcea senzaţia aia de
sfâşiere, de neputinţă corelată
cu o energie debordantă şi injust dispusă în
corpul lui de bătrân. Se întreba cât
o să mai reziste, cât o să mai poată
iubi, cât o să se mai poată trezi dimineaţa
şi, ignorând tot ce e durere, să pornească
nepăsător şi de la capăt. Oare o iubise?
Ieri s-a încheiat un nou episod din viaţa lui. Spectaculoasa
Mihaela, dolofana rozalie şi clipocitoare. Minunată
alcătuire de voluptate în cărnurile ei nespectaculoase
şi veşnic dispuse întru plăceri. Chiolhanuri
şi mai apoi împerecheri printre ghene de gunoi, pe alei
dosite, cu gâfâieli ca de câini în
călduri şi mult mai apoi discuţii fără
noimă, printre aburii cafelelor de dimineaţă.
Cât de supărată a fost ea atunci când
l-a surprins pe bătrân jucându-se cu mult mai
tânărul său student. Bănuia ea ceva,
pentru că bătrânul detesta studenţii,
iar prezenţa unuia în casa lui era mult prea ciudată.
Până în fatidica zi când, nesocotind
tot ce-i spusese bătrânul, intră peste el în
cabinet. Tânărul era gol şi stătea
pe unul dintre genunchii lui, iar el îi săruta pieptul
ce avea o piele întinsă şi era extrem de bine
desenat. Poate cel mai mult o deranja faptul că tânărul
era atât de frumos, încât simţea că
nu are cum să concureze cu el. Era prea mult pentru ea.
Rămas singur, bătrânul se plictisise repede
de tânărul student. În câteva săptămâni
acesta înţelese că nu mai este dorit şi
astfel îşi rări până la dispariţie
vizitele. Acum lucrurile intraseră într-o aparentă
normalitate. Totul se limita la scurte vizite la târfe şi
la cele câteva mui săptămânale, date
prin closetele publice, unde puştani efeminaţi sugeau
ca bezmeticii, iar mai apoi îi cereau bătrânului
să urineze pe ei, într-un acces sincer de contopire
cu natura urologică a moşului.
Reîncepuse chiar să se masturbeze, citind cronici ale
unor femei celebre. Îl excita să citească lucrurile
astea. Pornea de la o imagine a femeii descrise şi o includea
între caracteristicile specifice epocii ei. Faptul că
o surprindea vaporoasă şi într-o altă
realitate îi crea un anumit sentiment de exaltare, iar el învăţase
să funcţioneze între limitele acestuia. Totul
se oprea însă brusc, de fiecare dată când
ejacula.
***
Părea că totul se terminase. Era o lungă plimbare,
într-o zi mohorâtă, umedă şi
pierdută. În depărtare, spre capătul
aleii, zări paltonaşul portocaliu. Un portocaliu obraznic
în cenuşiul restului. Umbreluţa ei colorată
în toate culorile, se învârtea şi
ţopăia ca şi cum ar fi răsărit
un prim ghiocel într-un nenorocit sfârşit de
iarnă.
Era o fetiţă durdulie şi jucăuşă,
un crin micuţ şi simplu, ce provocă instantaneu
o adiere de viaţă prin sângele păstos
al bătrânului nostru. Ştia că o să
fie a lui. Îşi dorea să o simtă pe
genunchii lui îmbătrâniţi, îi
dorea mânuţele cu degete ca nişte pernuţe
peste tot. Ştia că o poate învăţa
să-i placă şi mai apoi să-i sărute
membrul îmbătrânit.
Începuse din nou să trăiască. Din
acea zi, bătrânul o urmări pe micuţă
în lungile ei plimbări cu bona cea puţin prea
cuprinsă de importanţa cinstitei ei meserii. Urmărindu-şi
astfel dulcea dorinţă, atrase în scurt timp
atenţia femeii bărbătoase, veşnic
cu spatele drept şi cu o aparentă cuminţenie,
generată clar de futaiurile grăbite de prin ungherele
caselor mari prin care mai lucrase.
Era o joacă pentru el. În scurt timp, bona era a lui,
o futea ca un nebun bătrân ce era, aducând-o
acolo unde nu a mai fost niciodată. Bătrân
fiind, învăţase să-şi folosească
mâinile şi cunoştea cu ele toate ascunzişurile
trupurilor puţin trecute şi fremătătoare.
Viaţa bonei se luminase fericit cu prezenţa eroului
nostru. Nu bănuise niciodată nimic legat de felul moşului
de a iubi. D-abia atunci când zări zâmbetul
lui amar, deasupra ei, privind către dulcea copilă,
ce se iţea în pragul uşii, înţelese.
Cu toate acestea nu se putu opri, continuă să se dăruiască
lui într-un acces total de neputinţă. Era acea
dulce plăcere, dumnezeiască alcătuire de senzaţii
puternice, tremurat şi cald în stomac. Moşul
chemă cu glasul lui dogit micuţa copilă, o
rugă să se apropie şi o rugă să
se aşeze lângă ei, pentru o clipă
doar.
Curiozitate nebună, de copil lipsit de mamă, o făcu
pe micuţă să se apropie şi să
privească cu ochi mari trupurile celor doi. Se lăsă
mai apoi pupată blând pe frunte şi acceptă
să mângâie pântecul generos, ce se
cutremura într-un ultim orgasm, al bonei fericite. Începu,
instinctiv, să înţeleagă câte
ceva, iar organismul ei mic, se înroşi de sânge.
O căldură ciudată, nemaisimţită
până atunci, îi inundă stomăcelul,
iar ceva plăcut şi straniu o făcu să-l
lase să o mângâie chiar acolo, sub rochiţa
ei portocalie.
Peste câteva luni, după ce ejaculă abundent
pe chipu-i angelic şi trist, bătrânul plecă.
A iubit-o ca un nebun. A fost cea mai scurtă şi mai
intensă iubire a lui, precum şi cea mai fragedă
carne din câte i-a fost dat să atingă. Nu-l
mai interesa plânsul hohotit al bonei şi nici privirea,
pierdută înspre tavan şi cer, a fetiţei.
Reproducerea acestor texte este permisă doar cu condiţia precizării sursei.
©2004-5 EgoPHobia @ www.egophobia.ro
|
|