prima pagina

EgoPHobia #12 >> INVITAT

Ionuţ Chiva

Interviu; Mamuka; Acasă; Apuka

Andrei Terian

Sânge şi vopsea

Ionuţ Chiva

-născut: 24 septembrie 1978
-membru al grupului "Fracturi"
-se zvoneşte c-ar fi introdus fracturismul în proză
-dintre scriitorii români i-a citit cu plăcere pe C. Fîntîneru ("Interior") şi M. Blecher ("Întîmplări din irealitatea imediată")
-a publicat în: Vatra, Fracturi, Ziua literară, România literară, Paradigma, Luceafărul, Ziarul de duminică, Suplimentul de cultură, Prezent
-lucrează la săptămânalul Prezent
-a ţinut pentru scurt timp o rubrică săptămânală în Suplimentul de cultură
-a publicat în 2004 romanul "69" la Editura Polirom în cadrul colecţiei "Ego. Proza"

Ionuţ Chiva

Interviu cu Ionuţ Chiva

întrebările au fost selectate dintre cele sosite la redacţie

1. Cu care dintre douămiişti eşti prieten? Atât de prieten încât să-i zici în particular c-a scris o carte proastă, dar în public să-l aperi de atacurile altora. (Victor R.)

Sunt atît de prieten cu Ruxandra Novac, Adrian Schiop, Ciprian Şiulea, Silviu Gherman. Din fericire pentru nervii mei şi pentru conştiinţa mea, care imediat dezvoltă complexe de vinovăţie, nu am fost încă pus în situaţia de care zici. L-aş apăra în public şi pe Marius Ianuş dacă aş simţi că are nevoie de asta şi uneori pe Răzvan Ţupa şi cu asta, gata, am încheiat lista sentimentală.

2. Îţi spune cineva "Muiuţ" sau ai inventat porecla asta? (Victor R.)

După apariţia cărţii îmi mai spune uneori aşa un prieten. El şi cu alt prieten îi spuneau aşa unui amic de-al lor şi atunci mi-a plăcut mult porecla asta, deşi acum o consider cam metafizică. Ca să nu lăsăm lucrurile nelămurite, pe amicul lor (de-i spuneau Muiuţ) îl chema Nae.


[desen de Voica Andrei]

3. Lucrezi la vreun roman? Când îţi va apărea următoarea carte? (Ioana)

Lucrez... scriu uneori cîte puţin. Nu ştiu, o să apară cînd o să fie gata, asta, desigur, dacă o să mai vrea cineva să mi-l scoată pînă atunci.

4. Tu chiar te ocupi de corectură la "Prezent"? Am găsit în fiecare număr greşeli. (Sorin)

Sorin, ştii cum e, aia e muncă şi nu merită să te dai peste cap pentru ea. Şi oricum, ca să fie clar, VINA SE-MPARTE!

5. Ce s-a întâmplat cu rubrica ta din "Suplimentul de cultură"? (Sorin)

Am renunţat la ea. Nu puteam scrie tot ce vroiam şi, oricum, Supli' mi se pare tot mai mult a fi o revistă pentru tineri frumoşi şi deştepţi şi superludici care mai bine ar face un supertrust împreună cu Republik şi Omagiu şi în care nu aş avea ce să caut.

6. Unde poţi fi citit în afară de Club Literar şi "Prezent"? (Sorin)

În mod periodic, doar acolo. Altfel mai apar, aşa ca acum. Dar, în legătură cu "Prezent", îţi spun din nou, aia-i muncă.

7. Ce a-nsemnat pentru tine experienţa Fracturi, şi cu ce ai rămas astăzi după acea perioadă? (Ioana L.)

Nu aş putea răspunde la asta vreodată în aşa fel încît să mă simt satisfăcut cu ce zic. Prietenii f.f. speciale pe care le-am şi enumerat mai sus, în afară de Cip şi Adi, pe care i-am cunoscut mai tîrziu, de toţi m-am legat în perioada respectivă. Cărţi la care nu aş fi ajuns decît prea tîrziu pentru mine. Scoatere dintr-un fel de marasm în care tot stăteam. Scoatere din coşmarul de a fi în primul an la litere, să mergi la seminar la ora 8 într-o grupă plină de gagici agresive (aşa ţi se par) şi să faci numai lit. veche şi slavă şi tot aşa. Atitudine - fără cenaclu şi revistă şi Marius şi Ruxandra şi Alex Matei, Cristi şi alţii aş fi ajuns poate un intelectual spălat şi activ cultural. E complicat. Mai întreabă-mă peste ceva timp şi tot prostii aş spune pe tema asta.

8. Îţi place cum scrie Cărtărescu? Dar Burroughs? Zi-mi nişte scriitori contemporani pe care să-i citesc. Mersi! (Matei Jeru)

În afară de "Nostalgia", care e o carte excelentă şi posibil formatoare pentru un adolescent îmbibat de high-culture, Cărtărescu mi se pare o teribilă, lungă plictiseală. Are deseori versuri mişto în cîte o poezie. Nu pot înghiţi delirul supra-psihedelic-hipiot-antropo al lui Burroughs, cum îţi place ţie să-i zici. Nu cuplez deloc cu aşa ceva. Cînd merge pe pactul "realist" se mai poate. "Junkie" mi se pare citibilă şi "Pederast" e chiar f. frumoasă.
Nu pot să-ţi zic eu. Mie îmi plac Houellebecq, Ian McEwan, nu ştiu... nu ţi-aş recomanda cărţi de astea, contraculturale, gen "Fight Club". Şi pe cei de care am zis mai sus, cred că se merită. Dar în nici cel mai rău caz, te implor, în nici cel mai rău caz să nu ajungem la Agopian, Ioan T. Morar şi compania. Dacă ai chef să te joci cu greaţa ta, mergi la Ada Milea sau freac-o prin Green. Mersi şi eu.

9. Domnule Chiva, cât din "69" e autobiografic? V-a murit vreo iubită? Aveţi un prieten închis la ospiciu? Vă ocupaţi cu pornografii? (Denisa C.)

Dragă Denisa, totul e autobiografic şi mai mult decît atît.

10. Vă place cum scrie Jelinek? Merita premiul Nobel? (Jackalu')

Jelinek mi se pare o feministă retardă (viscerală "hard") destul de de căcat. O castratoare bitchie de ultimă speţă. Desigur că merita premiul Nobel. Premiul Nobel nu e un premiu literar, e o chestie aşa, pe care nu ştiu de ce a făcut o fixaţie intelectualitatea autohtonă.

11. Animalul preferat? Cloarea preferată? Echipa de fotbal preferată? Muzica preferată (Larisa Popa)

Cele mai mişto întrebări de pînă acum, după părerea mea. Cîinele, de departe şi, cu ocazia asta, moarte pisicilor! După cum am citit în Konrad Lorenz, cred că şi o raţă ar fi mişto, dacă aş sta la ţară şi aş avea timp. Sau o gîscă, nu mai ştiu care era. Ideea e că se ţine după tine şi te iubeşte şi tu trebuie să o strigi uneori ca să vină. Dar nu pe nume, ci să faci ca ea.
Culoarea ar fi gri, deşi am o puternică chestie pt. albastru, dar nu am tupeu să am haine albastre, mai mult gri.
Steaua, mai mult din nostalgie, pentru că acum nu mai sunt microbist, dar cînd eram mic şi eram (microbist, dacă m-ai pierdut), adică în jurul lui '86, ţineam cu Steaua, ca orice om normal la cap.
Nirvana forever, dar altfel nu-mi prea place muzica - cînd fac judecăţi de valoare, o iau la pachet - atitudine, filozofie etc. Să ascult nu-mi prea place, nu mă pricep.


[desen de Voica Andrei]

12. Băi Chiva, când ieşim la o bere? (Marius)

Bă, Marius, n-aş şti ce să-ţi răspund la întrebarea asta.

13. Tu eşti ăla care şi-a trimis cartea la Polirom mai mult pentru sfaturi şi s-a pomenit cu ea publicată? (Grig)

Bă, Grig, nu-s eu acela. Scuză-mă pt. "acela", dar mă tot corectează calcu'. De altfel, nu ştiu cui aş fi putut să cer sfaturi acolo.

14. Am citit ceva texte de-ale tale despre ceva unguroaice. Una am înţeles că ţi-ar fi fiică, iar cealaltă nevastă. Ai şi tu-n tine naţionalismul lui Florin Piersic de-a fi ca român deasupra poporului vecin? (Adi Chivu)

Eşti un imbecil puturos.

15. Am găsit pe net o cronică a cărţii tale în limba maghiară. Tu ştii de ea? Vorbeşti ungureşte?
(Adi Chivu)

Nu vorbesc cu imbecilii puturoşi.

16. Ştii că ai pagină pe wikipedia? (L.)

Exagerezi. E un ciot. Rog pe fraţii mei să-l completeze.

17. Cine te-a pus să-i dai cărţii titlul "69"? E de la tine sau de la editură? (Ovi)

A fost de la mine şi după aia mă gîndeam să-l schimb în "Inimă de chelner" sau "De mînă cu dracu*" şi ei trăgeau pe 69 şi am rămas pe 69. Nu-s deloc bun la titluri. Şi acum mă gîndesc dacă să se cheme următoarea "Cum stau lucrurile" sau "Pe sec".

18. Tu chiar ai doar 48 de kile??? (Marius Bledea)

Marius, aveam odată. Dar toate trec şi se degradează. M-am cîntărit săptămîna trecută şi am 51, mai bine nu m-ai fi întrebat dracului!

19. Eşti comunist? (Marius Bledea)

Vorbesc f. serios cînd spun că nu înţeleg ce mă tot face să rîd cînd văd întrebarea asta. Probabil mi-am făcut o imagine cum că ai fi un tip, aşa, f.f. serios şi ingenuu şi mă întrebi, cu o cută între sprîncene, din senin: "Auzi tu, eşti comunist?". Deci mă sparge, e absurd, dar mă sparge expresia ta cînd mă întrebi asta, nu pot să explic. Nu sunt comunist, bănuiesc că în ce cred şi în declaraţii aş fi liberal, ceea ce-i ciudat pt. că, pe de altă parte, am faze superstîngiste în mine, de nu mai înţeleg nimic. Şi totuşi îi urăsc pe talibani, Marius.

20. Vei mai continua "69"? (Marius Bledea)

Te asigur că nu.

21. Te uiţi la filme porno? (Lică Sămădăul)

Cînd pot, dar prea rar. Mi-e tîrşeală să mă duc la ăştia de la cablu şi să cer pachetul în care e şi program porno, vreau mereu s-o fac şi mereu mă lasă inima. Dar aş vrea, e un domeniu care mă interesează.

22. Care-i cea mai tâmpită întrebare care ţi s-a pus în vreun interviu? (1900 toamna)

Imbecilul puturos şi bou mi-a pus cea mai tîmpită întrebare ever.

23. Ce-i place cel mai mult să facă lui Ionuţ Chiva? (Marina)

Nu ştiu ce-i place lui Ionuţ Chiva. Mie cel mai mult îmi place să mă fut, să dorm, să beau bere şi să mă tachinez drăgăstos cu tovarăşii mei şi îmi mai plăcea să interacţionez cu cîinele meu, Saşa, care însă a murit, şi îmi mai place să citesc. Îmi mai place să vin iarna acasă cînd nu e nimeni nervos şi să beau vin roşu sec cît mai stau de vorbă cu o fată despre cum a fost la grădiniţă şi pe cine mai batem.

24. Ce-ai de spus despre caricaturile cu Mohammed, integrarea europeană, avalanşa de concerte importante din vara asta din România, generaţia 2000 şi preţul cartofilor? (iQ666)

Aşa îmi plac glumele astea cu alăturarea post-postmodernă a chestiunilor "grave" cu chestiuni "frivole"... Mai făceam şi eu acum 1000 de ani, în liceu, cînd termina diriga de predat Cantemir şi zicea: "aveţi întrebări?" şi eu ziceam: "da, nu ştiţi cît costă o cartelă de metrou?". Ştii cum ne rîdeam, tu, la faza asta? Colosal ne rîdeam.
Şi pt. că sunt un om bun. La caricaturi aş putea să încep cu cum noi, europenii, avem după iluminism o tradiţie în a lua la pulă chestiile sfinte, pe cînd ei nu, şi de aia ei reacţionează şi noi zicem că-s de căcat cînd reacţionează fără să încercăm să pricepem că, în logica lor misticoidă, ei reacţionează firesc. Şi cînd aş spune asta aş putea să-mi pun şi lavaliera. Cînd de fapt e un truism că talibanii sunt nişte dogmatici stupizi şi că, oricum, tot ce-i misticoid pute. Ca să nu mai vorbim de cum îşi tratează femeile. Sunt varză şi împuţiţi.
La integrarea europeană nu mă pricep. Mă fute doar că se scumpesc ţigările şi sper că se va crea o alternativă la locul ei, de genul tutun ieftin din care să-ţi faci ţigară cu foaie de ziar, ca-n "Moromeţii".
Care concerte? Depeche a ajuns ceva "de oraş", sinteza perfectă între nostalgie, elitism şi civilitate. O prostie, dacă mă întrebi. Placebo e mai mult pentru gagici.
Generaţia 2000 e deja ceva atît de larg ca generaţia '80, cu o faună extrem de diversă. Păcat. Speram că vom fi mai exclusivişti. Cred că-i o chestie terminată, ca şi conceptul.
Îmi pare rău că mă pui într-o situaţie în care să fiu macho şi să-ţi spun că nu ştiu care-i preţul cartofilor pentru că nu eu fac piaţa la noi în casă. Eu doar car sacoşele.

sus!

Sânge şi vopsea

Andrei Terian

"...vă implor, nu faceţi artă, dis-tra-ţi-ne"
[Ochi]

Dacă aspiraţia multor prozatori din generaţia '60 era să scrie "romanul comunismului", obsesia prozatorilor debutaţi de curând pare să fie aceea de a da "romanul generaţiei". Un scop firesc, compromis însă în bună măsură de intruziunea jenantă a unui tezism provenit din clişee mediatice şi lecturi "subversive". Parcurgând romanele "generaţioniste" scrise de Alexandru Vakulovski, Adrian Schiop sau Dan Ţăranu, observăm că defectul nu provine din transpunerea prea frustă a dramei "generaţioniste" într-un cadru narativ, ci din sufocarea acesteia în chingile unei banale ideologii a revoltei, afişată sau doar subsecventă. Altfel spus, atunci când aceşti "rebeli fără cauză" se îmbată, citesc, ascultă muzică, înjură sau fac sex, ei de fapt nu se îmbată ş.cl., ci protestează împotriva "sistemului". Intensitatea şi formele de manifestare diferă, dar sensul rămâne acelaşi, iar strigătul de revoltă sfârşeşte astfel în convenţia cea mai banalizată. Dacă romanul "obsedantului deceniu" şi-a instituit un "cod" ca urmare a presiunii cenzurii, în cazul "romanului generaţionist" "codul" pare să se fi născut odată cu forma însăşi, făcând astfel din ce în ce mai neverosimilă o reuşită estetică pe această filieră.
Până la un punct, romanul "69" de Ionuţ Chiva* are o desfăşurare asemănătoare textelor amintite. Muiuţ, protagonistul cărţii, este un adolescent care îşi trăieşte viaţa sub semnul unui atotcuprinzător "mişto". În ambele sensuri ale termenului: plăcut, interesant, incitant, pe de o parte, şi zeflemist, jemenfichist, pe de altă parte. Adolescentul e o combinaţie de hedonism şi băşcălie, de vreme ce viaţa însăşi se cuprinde între aceşti doi poli: lumea, gaşca, şcoala, marea, berea, tipele, totul e "mişto". Astfel, nu e de mirare că, împreună cu alţi doi "crai" (Lazy şi Vladimir), Muiuţ se lasă racolat de un personaj enigmatic (Ochi) care le aranjează o suită de spectacole sexuale - în doi, în trei, apoi în câte-câţi vrei - pentru uzul voyeurilor din "lumea bună" a Capitalei. Fireşte, pe parcurs se mai produc şi câteva bătăi, certuri, beţii, rupturi şi împăcări. Însă viaţa se scurge, cum ar veni, fără conflicte mari. Cel puţin până la un punct. Până atunci însă, Muiuţ trăieşte o stare de mulţumire deplină: "Când lucrurile îţi merg atât de bine, viaţa ţi se pare ceva leneş şi confortabil. Super." Cu toate că, din când în când, iubita sa R. încearcă să-l convingă să ia lucrurile în serios ("Pierzi toate prostiile pe care nu dai acum doi bani, da' care fac totul [...] în loc să fii puternic, tu preferi să fii mişto şi să te laşi aşa, dus de tot ce e mişto."), eroul nu-şi complică existenţa cu asemenea fleacuri. De altfel, trăirea neproblematizantă ar putea fi considerată chiar tema romanului: personajele manifestă o adevărată joie de vivre în paradisul inocenţei morale. Naratorul însuşi rezumă la un moment dat subiectul cărţii astfel: "Lazy, eu, Vladimir, R., e vorba despre noi şi lipsa de întrebări." În prefaţa romanului, Mircea Martin vorbeşte despre "de-motivarea încrâncenată" a eroilor. Observaţia este însă doar parţial adevărată: "de-motivarea" caracterizează într-adevăr personajele, dar e una indiferentă, apatică, lipsită de "încrâncenare" - cel puţin până la moartea lui Ochi. Momentul echivalează cu o dureroasă prise de conscience care pune capăt stării "edenice". Totul se tulbură atunci: "craii" suferă o severă corecţie din partea Ciclopului (care le plăteşte astfel o mai veche poliţă), Lazy înnebuneşte, iar Muiuţ îşi pierde urma, retrăgându-se "într-o deprimare stabilă şi solidă ca piatra", tulburată doar de o altă iubire ratată. Când Vladimir şi R. îl caută pentru a relua împreună afacerea, refuză, pentru ca moartea fetei să-l împingă în final la sinucidere. Prin urmare, la o primă vedere, "69" pare a avea structura clasică a unui Bildungsroman: romanul inconştienţei benefice, dar şi al conştiinţei tragice.

Numai că textul lui Ionuţ Chiva nu se rezumă la atât. O asemenea încadrare e respinsă ferm de prozator, care are conştiinţa convenţionalizării formulei: "Am vrut să fiu un scriitor român de succes. Să vorbesc despre dramele şi mâniile şi debusolarea generaţiei mele, generaţia prezervativ, "generaţia de sacrificiu", despre revoluţie şi mineriade & stuff... Numai că toate astea îmi sunt la fel de străine ca oboseala unui lucrător chinez după ce a mai pus enşpe şine de tren în America secolului..." Prin urmare, autorul va acţiona împotriva structurii "romanului generaţionist", măcinând-o parodic şi dezvăluindu-i caracterul artificial. Pe de o parte, Ionuţ Chiva accentuează, în construcţia romanului, trăirea faptelor în raport cu comentarea lor. Există, de altfel, un amănunt semnificativ în profilul personajului: dacă eroul "romanului generaţionist" este student sau militar, configurându-se ca o instanţă morală (sau amorală, dar de o amoralitate asumată), Muiuţ este un licean căruia asemenea probleme îi sunt indiferente. Autenticitatea e subminată prin ea însăşi: "efectul de real" e îngroşat până în punctul în care devine complet neverosimil, iar îndărătul său transpar procedeele literaturii de consum, în special senzaţionalul, hiperbola şi aliajul dintre sex, violenţă şi umor. Iată cum îşi descrie autorul propriul roman: "Ce va urma este povestea viselor noastre de măreţie şi a drumului însângerat spre aceasta. Nu e vorba de furie sau sex, drugs & rock'n'roll, nici pe departe, nici de vreo metafizică întunecată... Doar viaţa noastră "amoroasă şi criminală", aşa cum a fost". "Autenticitatea" romanului devine astfel mult prea ostentativă pentru a fi şi credibilă, căci alungând "literatura" ("înaltă" sau "joasă") pe uşa din faţă, autorul o recheamă înapoi pe uşa din dos. Personajele par împrumutate din paginile unui roman de consum: "Lazy - de pildă - era de departe Marylin fucking Monroe, cel cu care adormeam în gând şi care am fi vrut probabil să fim, "amurgul amurgului educaţiei", cea mai spurcată frumuseţe din câte mi-a fost dat să văd", "cea mai talentată găoază din Parcul Operei", "frumos de pica şi nenorocit până în măduva oaselor". Pe alocuri, desfăşurarea romanului tinde să concureze cărţile lui Gérard de Villiers: un limbaj cât mai condimentat, violenţă pe măsură (sticle sparte-n cap, tăieri cu lama, pumni şi picioare) şi, fireşte, sex - în toate variantele sale, implicând curcani, "copii, babe, cercopiteci (e o chestie şi cu astea), o vacă odată, lanţuri, căluş, aruncări de cuţite (...) şi alte treburi".
Pe de altă parte, "efectul de real" este spulberat de vocea autorului (nu real, ci implicat, prezent în ficţiune) care intervine mereu în discursul naratorului-personaj. Pe acest mixaj al celor două voci se construieşte, de fapt, romanul, şi efectul său este unul savuros. O asemenea situaţie este pusă în abis într-un episod semnificativ: fascinat de cartea lui Heinrich Böll "Opiniile unui clovn", Muiuţ vrea să facă "un fel de one man show" pornind de la text. Efectul e însă ratat: "Aşa e, n-am fost bine deloc. Am exagerat. Textul n-a fost de vină cu nimic. Eu l-am trădat. (...) Am plusat deseori aiurea, încercând să conving ş.a.m.d." Procedeul se repetă (de data aceasta voit) chiar în cuprinsul romanului: dacă personajul Muiuţ moare într-o baltă de sânge, autorul Ionuţ vine şi ne arată imediat găleata cu vopsea de culoare roşie. Mircea Martin remarca, pe bună dreptate, că densitatea cărţii stă "nu numai şi nu atât în acţiunea fictivă, cât în înscenarea ei". O bună parte din suspansul volumului se datorează acestor intervenţii ale autorului, care este actor şi regizor al unui imens performance, căci, dacă nu este neapărat un bun povestitor, Ionuţ Chiva are un incontestabil simţ al teatralităţii. De altfel, structura romanului seamănă cu derularea unui film: "povestea" începe abrupt, cu punctul de criză (moartea lui R.), pentru ca naratorul să se întoarcă la cauzele evenimentului şi lanseze apoi epilogul. Instalat comod în faţa monitorului, autorul taie şi montează secvenţele acestui puzzle după bunul său plac, amestecând planurile temporale şi procesând sensurile printr-un filtru ironic. Ba chiar îl atrage şi pe cititor în aceste "înscenări", afectând familiaritatea ("pregătiţi-vă, o să vă uimesc") sau simulând complicitatea ("Ceea ce s-a întâmplat mai departe ştiţi deja"). Mai mult, întreaga intrigă este proiectată pe un fundal metaromanesc: autorul face literatură şi, fără îndoială, el ştie asta. De aceea, referinţele la actul scrierii sau la alţi scriitori sunt mereu prezente; povestitorul îşi arată plictisit prerogativele narative ("E, şi cum mergeam eu aşa (ca să narăm) peste cine mai dau pe la intersecţie?"), ridiculizează convenţiile psihologismului ("când scrii trebuie să spui că în cutare moment te simţeai nu-ştiu-cum, deşi rareori se întâmplă asta, vreau să zic că eu rareori mă simt cumva") sau, neputând găsi cuvinte pentru a descrie frumuseţea unei femei, iese din impas astfel: "Semăna cu Nicoleta Sălcudeanu de la revista "Vatra" din Târgu Mureş". Cu siguranţă că nu personajul, ci autorul vorbeşte în aceste cazuri, relevând turnura ludică a fabulei. În sfârşit, ca şi cum toate acestea nu ar fi de ajuns, Ionuţ Chiva încadrează evenimentele într-o ramă metatextuală ce poate fi citită ca o parodie crasă a teleologiei realiste bazată pe principiul "verosimilului şi al necesarului". Dacă în capitolul 2 al cărţii e descrisă sumar, dar tacticos, trezirea unei cucoane venerabile, în "Closure" sinucigaşul Muiuţ devine un asasin involuntar, de vreme ce, aruncându-se de la etaj, o striveşte pe bătrână în cădere: "de la etajul nouă al blocului pe lângă care treceau, ceva ce ar fi putut părea iniţial o ţigară şi apoi o coală de hârtie neagră îi căzu direct în cap cu toată greutatea unui bărbat tânăr." După ce a prezentat cu lux de amănunte viaţa "amoroasă şi criminală" a unui adolescent, autorul ne dezvăluie că evenimentele narate au fost un simplu pretext pentru demontarea mecanismelor ficţiunii.
Două lucruri i se pot reproşa acestui roman scris, de altfel, excelent. Mai întâi, există o serie de episoade care nu se justifică în economia textului: povestea erotică din triunghiul Muiuţ-Adina-Alex, prima escapadă la mare sau vizita la grădina zoologică sunt nuclee insuficient dezvoltate care complică inutil intriga. Apoi, deşi prozatorul îşi controlează bine tehnica narativă, există o ezitare semnificativă în precizarea naratorului, identificat succesiv cu Vladimir (Ilici), cu R. sau cu lectorul virtual al cărţii. În ciuda acestor inconsecvenţe, "69" rămâne un debut concludent a cărui reuşită ţine de capacitatea unui histrion limbut şi versatil de a recicla cele mai diverse limbaje şi convenţii literare. Bun cunoscător al regulilor jocului, Ionuţ Chiva e un autor prea serios pentru a se lua în serios.

* Ionuţ Chiva, "69", prefaţă de Mircea Martin, Editura Polirom, Iaşi, 2004, 192 p.

sus!

Mamuka
[fragment din romanul în lucru "Cum stau lucrurile" ("Pe sec")]

Ionuţ Chiva

Azi m-am mutat înapoi cu mama. Sau poate ieri, nu ştiu. Era după doişpe sau nu, de aia zic că nu ştiu. Mi-am adus lucrurile în rucsacul Svetlanei, care nici nu era foarte greu. Asta ar trebui poate să mă deprime. Nu se întîmplă aşa.
M-a lăsat Ciprian cu maşina deşi băuse ceva. În faţa scării mi-a zis că pot să trec pe la el cînd am chef, să stăm sau...în fine. Încurajat de duioşia lui i-am cerut o sută împrumut. Mi-a dat două, zicînd bonom: "ce-i o sută în ziua de azi...". Am zîmbit amîndoi, eu trebuind probabil să fi zis "asta cam aşa e" sau, mă rog, ceva de genul acesta, care să continue gluma pe aceeaşi notă. Dar n-am avut prezenţă de spirit, mereu mi-a lipsit asta. L-am aşteptat să plece şi apoi am intrat în scară. Eram destul de beat. Undeva în fundul minţii mele apăruse totuşi informaţia că nu am cheile apartamentului. Dacă maică-mea dormea era posibil să nu mă audă sunînd. Dar eram liniştit din punctul acesta de vedere. De la băutură. Eram, oricum, atît de nenorocit cît să pot sta fără probleme în faţa uşii cu o sticlă mică de coniac pe care s-o fi luat de la non-stop. Ideea cu suta se dovedea deja bună.
Mi-a deschis, totuşi. Nu adormise încă, deşi era cam tîrziu. A dat să mă sărute dar nu ajunge la faţa mea şi eu, nefiind atent, nu m-am aplecat deloc. Aşa că a sărutat reverul hainei doar. Mi-am mai revenit după duş. Am observat că nu reparase garnitura de la chiuvetă şi un firicel de apă caldă curgea într-una. M-am gîndit cît se consumă pe chestia asta. Era destul de aiurea. Mi-a dat o pijama faină şi mi-a zis că era pentru taică-meu. Asta în cazul în care ar mai fi trebuit să se interneze, am dedus. Am ezitat dacă s-o iau sau nu, dar asta necesită un mic ocol.
Taică-meu a murit de la un edem cerebral survenit după un infarct. Am auzit că o problemă de felul acesta n-ar fi aşa de gravă dacă se depistează cumva. În plus, faptul că băuse mult nu i-a ajutat deloc. Faza-i că după un edem cerebral îmbălsămarea devine perfect inutilă. În ultimele zile ale priveghiului nu puteam intra în casă fără să vomit. O săptămînă după înmormîntare mi se părea că port mirosul cu mine.
Aşa că nu-mi prea venea să iau pijamaua chiar dacă, să zicem (şi-mi ziceam!), nu apucase s-o poarte deloc. Pînă la urmă n-aveam de ales. Îmi încălzise nişte sarmale. Chiar mi-era foame. M-am dus să-mi iau pîine dar nu am găsit decît două colţuri verzi de la mucegai. Am întrebat-o dacă există alta şi nu era, însă aceea i se părea foarte bună, în pofida evidenţei, cumva. Asta m-a enervat, trebuind însă să încerc să mă stăpînesc, să nu o iau de la capăt chiar din prima seară. Le-am mîncat goale, părîndu-mi-se că dacă le mănînc extrem de încet reuşesc să-mi stăpînesc greaţa. A stat lîngă mine tot timpul. Mă privea prin ochelarii cu o lentilă crăpată. De cînd a slăbit i s-a micşorat foarte mult faţa, aşa că ochelarii arată foarte caraghios, sunt foarte mari şi aşa mai departe. Poate şi din cauza discrepanţei dintre faţa cuminte şi dezastrul minţii, prin care a trecut.
După ce mi-a mai pus nişte întrebări şi mi-a arătat repartitoarele de căldură (folosind exact expresia "am făcut îmbunătăţiri în casă, a costat ceva... dar, ce poţi să faci...", folosind totodată exact tonul care să meargă cu expresia), s-a hotărît în sfîrşit să se ducă la culcare. Mă uitam pe VH1 la un documentar despre fraţii de la Oasis, care aveau o relaţie foarte tensionată şi, mi se părea mie, foarte britanică, cînd a intrat Saşa la mine. A sărit în pat şi părea că se hotărîse să dormim împreună. Chestia asta m-a înmuiat cumva, nu mă aşteptam, mai ales dacă ţinem cont de faptul că lipsisem destul cît să apuce să-şi schimbe obiceiurile. Şi nu să le reia de la punctul t. Slăbise mult, mi-era milă de ea. M-am gîndit la cît de fericită îi fusese viaţa de pui, cînd o scoteam în fiecare zi în parc, cîte o oră sau chiar două. După ce m-am plictisit o mai scoteam totuşi din cînd în cînd, dar se alterase, se făcuse fricoasă şi nu se mai juca cu alţi căţei, avea ceva foarte bolnav în comportament şi mi se făcea repede jenă de ea. Am scărpinat-o între urechi şi a oftat uşor cînd i-am făcut loc sub pătură. Lucrurile nu se schimbă niciodată acasă, te aşteaptă fixe, la fel.
M-am uitat la "Cheaters", nimic mişto. Am mai fumat o ţigară şi apoi m-am întins în pat ca şi cum m-aş fi culcat în propria-mi groapă, de propria-mi mînă săpată. Mi-a fost clar că nu scăpasem de fapt niciodată şi nici nu o voi face cîndva. Şi dacă în acea noapte şi poate pentru încă două zile lucrurile aveau să fie relativ o.k., era pentru că teribilul verdict mi se oferea în trepte. Pentru ca totul să fie relativ suportabil. Cel puţin în ce mă priveşte, dragostea a început mereu cu un soi de milă, pe care a conţinut-o apoi în permanenţă. De aceea sunt mai mereu dispus să plîng, mai ales dacă sunt beat. Poate doar fiindcă o puteam face, am început să plîng uşor. Lîngă mine, Saşa răsufla sistolic.

sus!

Acasă
[fragment din romanul în lucru "Cum stau lucrurile" ("Pe sec")]

Ionuţ Chiva

Ştiu că nu-i elegant să-ţi povesteşti visurile, înţeleg chiar şi de ce. Şi totuşi: într-un roman nu prea ai de ce să te încurci cu chestii din astea. Stăteam toţi trei (eu, mama, fratele meu) prin centrul oraşului, ocupînd o mică mansardă dintr-o clădire veche, cu bulină. Nu mai aveam curent, de unde lumina lumînării. Se făcea că nu plătisem chiria sau aşa ceva, oricum, aveam un scandal cu proprietarul (unul din acei bătrîni beţivi şi jegoşi care ar face mai bine, mă rog...) pe hol. Din buda comună se auzeau rugăciuni. Într-un astfel de loc, nu ştiu cum se face, dai mereu de un maniac religios care să bage groaza-n tine. Da, apare un echipaj de poliţie, care nu avea însă treabă cu cearta noastră. Se părea că frate-miu omorîse pe cineva sau doar furase de la persoana respectivă (ambele?). El apare de după pătura ruptă care separa camera şi (avea o faţă mai galbenă decît de obicei) pare că se va preda. De fapt îl ajut să deschidă o gaură-n podea şi el fuge pe acordurile din "Clanul sicilienilor" pe care îl confund în vis cu "A fost cîndva hoţ", care se numeşte de fapt "A fost cîndva un hoţ". Emit cîteva consideraţii asupra vieţii aspre, de cîine fugărit, care îl aşteaptă. Apoi mestec ceva tare şi-mi dau seama că e colţul unei măsele. Treptat mi se fărîmiţează toţi dinţii şi eu tot scuip îngrozit atît de ce mi se-ntîmplă, cît şi pentru că mi se pare că mă pot îneca cu resturile acelea. Ţip tragic la mama, dar ea e cu tata în bucătărie şi-mi zice "nu-i nimic, o să-ţi treacă". Mi se pare că n-a înţeles ce zic, însă nu am ce face.
M-am trezit transpirat şi, în mod ciudat, doar puţin mahmur dacă mă gîndeam că băusem mult. Am mai stat o vreme în pat, apoi m-am întins după ţigări şi mi-am aprins una. În sufragerie mirosea ca şi cum Saşa apucase deja să-şi facă treaba. M-am dus să mănînc dar tot nu era pîine. Maică-mea a zis că se îmbracă şi se duce imediat. Asta însemna că mai vine peste o oră. Oricît mă enervează să fac asta, am zis că mai bine cobor eu. E chestia cu ticurile mele, urăsc să-mi fie date peste cap, în cazul de faţă: ţigară - mănînc - cafea + ţigară. În fine...Cînd a văzut că mă îmbrac, Saşa a început să sară pe mine şi să scîncească. Mi s-a făcut milă şi am luat-o cu mine.
Ploua mărunt şi rece. Mi-am ridicat gulerul. Am lăsat-o pe Saşa în faţa magazinului şi am cerut pîinea. Un maidanez chior a ţîşnit de sub o maşină şi a dat s-o muşte pe Saşa. N-a apucat, ea a fugit disperată, aproape sub roţile unei Dacii. Am ieşit calm, cu pîinea-n mînă. Maidanezul se întorcea mîndru. Venea chiar spre mine. Am încercat să merg cît mai liniştit, să nu-l sperii. Cînd a ajuns lîngă mine l-am lovit puternic în burtă. L-am prins perfect. Nefiind prea mare, a fost chiar puţin proiectat de lovitură. A început să scheaune asurzitor şi s-a tîrît înapoi sub maşină. Am putut auzi pe cineva ţipînd la mine, dar am continuat să merg încordat. Saşa mă aştepta speriată-n faţa scării. Mi-era frică să nu fugă de mine, vinovată că a făcut ceva rău. M-am oprit şi m-am lăsat uşor pe vine. Am strigat-o. A venit repede, cu capul plecat şi ochii pe jumătate închişi de frică, dînd din coadă nervos. Am mîngîiat-o puţin spunîndu-i cuvinte blînde şi am urcat amîndoi în relativa siguranţă a propriei case.

La a doua ţigară de după cafea mi-am luat o coală de hîrtie şi un pix. Mă gîndeam să-mi fac o "listă a priorităţilor". Arăta astfel:

" 1. Să mai scriu un roman.
2. Să fac curat în casă.
3. De la cine împrumut bani? (e umilitor să n-ai bani, e naşpa).
4. Să-mi mai caut de muncă. (?)
5. Să-mi dau licenţa? "


Aici aproape că mi se făcea rău. Ar fi însemnat să găsesc pe cineva care să mai aibă cursuri. În studenţia mea ratată într-un mod atît de banal (n-am citit mai nimic în afară de literatură, îngrozitor fiind faptul că asta nu mă împiedica să fiu deseori un fel de golden-boy al anului meu de căcat şi să am parte de simpatia blazată a desturor profi) cunoscusem tot felul. E destul să bei şi să vrei să faci asta cu cineva pentru a avea o grămadă de prieteni. În ce-i priveşte pe profi, au ajuns în aşa hal încît exultă cînd descoperă inteligenţă la un student. Faptul că am fost mereu un tip simpatic şi că eram scriitor nu mi-a stricat deloc. Pe măsură ce transpiram de la alcool şi stress, mi se făcea tot mai rău amintindu-mi. Ştiţi voi, e vorba de străina gură care-ţi povesteşte viaţa şi tu nu te recunoşti (că-i străină, de aia) şi ai dorinţa romantică de a o lua de la început, eronat convins fiind că de data asta ai face lucrurile atît de mai bine... Te gîndeşti la vremea aia şi e cumva greţos. Îţi pare că e mereu seară (au fost atîtea), frig, lumina de spital vechi lovindu-se de pereţii din piatră groasă şi rece, un pastelat apus spectral pe care îl priveşti singur sau cu oameni cu care nu ai vrea să fii (nu cu Ovidiu şi Ruxandra, cu care ai vrea, dar nu sunt, cine ştie pe unde sunt, ei au ştiut să-şi facă o viaţă mult mai frumoasă decît a ta), în fine, cobori în hol sperînd că o să apară totuşi cineva care uneori chiar apare şi aşa stai acolo, pe banca de marmură, lîngă bustul lui Densuşianu, aşa trece încet un sfert de oră, o ţigară, soarele portocaliu în geamurile de la Arhitectură, aşa trec trei zile şi tu nu-ţi dai seama cînd s-a terminat totul, te trezeşti doar că aşa stau lucrurile, între teama fizică de a avea treabă la Secretariat şi plăcerea confecţionată abil de a-ţi face conspecte pentru un seminar de T.l. Şi apoi, ca-n liceu, sunt tot felul de prezenţe fizice în preajma ta, oamenii cu care ai stat, în ceaţă acum, ai început deja să-i confunzi sau pur şi simplu să nu-i recunoşti dacă vă întîlniţi întîmplător pe stradă.
Lipsa continuităţii este una dintre cele mai importante drame umane.
Mama ieşise să-şi facă plimbarea. Ca să mai ies din faza asta de moş care-şi pipăie memoria mi-am luat o bere şi mi-am pus c.d.-ul de la Ovidiu, ştiţi voi, cel pe care-l ascult mereu. Nu în întregime, ca să fiu corect. De pildă, azi nu aveam să mă bag în Interpol şi nici Grandaddy nu mă inspira. Mi-am desfăcut berea şi am început cu Gorillaz, "Feel good". Îmi plăcea de ăla mic, anemic (cîntă "foarte conţinut", vorba lui Adi; şi eu cînt la fel), mergea foarte bine cu starea mea de las' că-i bine, las' că-i bine, sau "6, 7, 9, 10 - pula mea, armata trece". Mergea atît de bine că am continuat cu "Dare", ceea ce nu fac de obicei. Am uitat să zic că la "Feel good" îmi imaginez mereu că eu cînt: în spate, pe scenă, e aparatura şi negrii şi nişte ecrane, totul pare f. tehnic, aşaa... şi în faţa scenei, pe marginea ei sau pe un scaun de bar stau eu cu retarda de chitară rece şi bag acolo fără să mă uit la publicul în delir, mă uit în jos sau într-o parte şi sunt îmbrăcat foarte mişto. Aşa... Mi-am stins ţigara şi, ca s-o duc un pic spre ludic, am băgat Electric six cu "Gay Bar", din care cel mai mult îmi plac versurile:
"Let's start a war, start a nuclear war,
At the Gay Bar, Gay Bar"


Pe asta am început chiar să mă mişc şi atunci s-a trezit şi Saşa şi a început să sară cu picioarele din faţă pe mine, cum mai face ea. S-ar zice că am continuat cu Jay-Jay Johansson, "So, tell the girls that I am back in town", dar obosisem. Aşa că am făcut o cotitură drastică şi am preferat "Buenos tardes, amigo", Ween. Mi-am aprins o ţigară şi am început să cînt cu tipul care-şi ia un autentic accent mexican aici, ceea ce mie nu-mi prea ieşea. E vorba de o tragică baladă western. Cu foarte multă tristeţe, tipul zice "buenos tardes, amigo, hola, my good friend" şi la strofa a doua, cînd zice: "you killed my brother last winter, shot him three times in the back (pronunţă "bac"), in the night I still hear mamma wheeping, o, mamma still dresses in black ("blac")", înţelegi tonul răzbunător şi aşa mai departe. În fine, apoi insistă pe tragica moarte şi cum a promis mamei că o s-o răzbune, promite asta în faţa satului, şi apoi pleacă şi vine un pasaj de chitară gen Morricone care simbolizează epica urmărire a criminalului, pentru ca în sfîrşit, fratele răzbunător şi ucigaşul să se afle faţă în faţă. Numai că vocea fratelui răzbunător devine tot mai slabă şi neagră şi tot restul... După şapte minute de cîntat afli că de fapt chiar "răzbunătorul" şi-a ucis mişeleşte fratele pentru că acesta era mai frumos şi mai îndemînatic cu fetele şi, deloc neglijabil, se bucura de o dragoste preferenţială din partea mamei (cf. "mamma loved him the best"). Da, şi acum o să-l omoare şi pe presupusul ucigaş şi "the truth I'll never have to say" şi asta-i tot. E foarte faină, sunt convins că Tarantino ar băga-o într-un film.

sus!

Apuka

Ionuţ Chiva

Ştiu şi ştiu şi ştiu
că nimic de la tine şi ştiu că, mă rog,
nu am fost acolo
ştiu că nimic de la tine
mi-e dor, te visez, am ajuns să ştiu şi ştiu şi ştiu
să fiu un bou care trage
vîrsta, redundanţele, supersuferinţele care nu există pt că munceşti
şi cînd nu munceşti bei bere cu adi sau mai mult singur
bei lapte negru
inconsecvenţele, băutura, şi nu ai ce-i face - vorbeşte şi bagă şi bagă
şi bagă
pt că nimic n-a fost bine, tata, nimic n-a fost cum am vrut noi
n-au fost uniformele, tata, sau au fost
dar acum
viaţa-i o stea satanică de iubire nemăsurată, în şase colţuri
(eszter judit ovidiu ruxandra ciprian adrian),
e luptă de clasă
e gin tonic poziţii asumate, într-un cuvînt - atitudine
o să vină iarna, tata, şi eu tot n-o să am timp, e greu,
dar ţie ţi-e cald acolo, iată, am ajuns şi la asta: tu eşti de ceva timp, acum,
chimie
şi eu te fac
mi-e greu să adorm uneori, alteori te visez şi-mi pare foarte rău
şi tu eşti mort ai murit
muriseşi.

sus!


Reproducerea textelor sau imaginilor este permisă doar cu condiţia precizării sursei. ©2004-6 EgoPHobia & autorii textelor şi imaginilor       @ www.egophobia.ro