~ Radu Dumbrav� - Dans cu spatele �n �ntuneric
~ Radu Dumbrav� - Impromptu
~ Radu Dumbrav� - Mersul lui Chaplin
~ Flavia Darva - Louisiana blues �n garsonier�
~ Adrian Dinis - snapshots
~ Aida Hancer - c�nd lini�tea atunci noi
~ Aida Hancer - 30 Scenia
~ Aida Hancer - Scenia 31
~ Chris Tanasescu - Phoenix Live în Bucureşti, iunie 1990
~ Chris Tanasescu - Dacă eşti român, fereşte-te de casele de marcat
~ Chris Tanasescu - În drum spre concertul Robert Plant din Salonic, iunie 2007

Dans cu spatele �n �ntuneric

de Radu Dumbrav�

my mind is everything that I am...

F�r� team�, imagineaz�-�i un traseu limpede, cu semne de circula�ie �i gropi de obuz, apoi o lume dornic� de pl�cere �i semnale sonore, �ncearc� pe urm� s�-�i pip�i cu podul palmei fruntea transpirat�. �ntunericul e tot un fel de atingere. A�a c� trebuie s� vezi mai departe de tine, poate chiar printre lucruri.

nimeni nu reu�e�te s� str�ng� at�tea fire �i li�e de leg�tur� �nc�t s� �nc�lzeasc� �i s� apropie plafonul de pielea ta, de creierul t�u g�l�gios �i fragil

doar c�te unul se crede mai inteligent �i �ncepe s�-�i relateze cu o franche�e lipsit� de orice bun sim�, cum face el s� dirijeze obiecte de diferite m�rimi �n jurul s�u

te mi�ti cu spatele �n tot acest fundal negru extins �n aer ca o past� lipicioas�, cu spectrul inversat faci mi�c�ri lente, frica se declan�eaz� de la degetele picioarelor p�n� sus �n cre�tetul capului

Amintirea �nc� mai are efect, aduce cu sine imaginea unei p�nze albe, �nalte, pe care scrie cu litere mari – Thomas Nagel, „What is it like to be a bat?” �i astfel zgomotul devine suportabil, p�n� spre diminea�� c�nd ��i imaginezi un alt traseu la fel de limpede �i o iei de la �nceput


Impromptu

de Radu Dumbrav�

„wherever you are is called Here, and you must treat it as a powerful stranger, must ask permission to know it and be known...”
[David Wagoner]

Toat� aceast� for�� str�in� se adun� �n mine tocmai c�nd clapele pianului �ncep s� sc�r��ie �n camera al�turat�, aici perete �n perete cu magazinul de piese electronice – un singur angajat, un om lipsit de energie, f�r� so�ie �i copii, doar cu o pasiune tr�znit� de a lipi cabluri �ntre ele toat� ziua, de a demonta �i a pune piesele la locul lor, un om de o stringen�� cumplit�.

butonul e departe de bra�, diodele �i tranzistoarele sunt amestecate unele peste altele pe masa din lemn ars, drumul cel mai scurt p�n� afar� �n soare e deschiderea ochiului st�ng. Nu m� a�tept s� simt ceva mai fierbinte �ntre degete, poate c�te un fir de p�r �i atunci evident s� m� g�ndesc la tine Sofia �i s� �ncremenesc �n cadrul acesta delicat �i nesigur. Omul mi�c� un dispozitiv prin aer �i praful �i cade pe pantofi. κi scutur� picioarele ca �i cum ar ap�sa pedalele aceluia�i pian vechi, cu lemnul ros de �obolani pe la col�uri.

Aud �i �ncep s� cred, de fapt pot s� miros, s� m� l�f�i, s� tresalt cu sinusurile desfundate. M� trezesc �n aceea�i camer� �n care omul �i petrece cea mai mare parte a timpului, �mi face semn s� m� a�ez l�ng� el, scoate pistolul de lipit, �i aplic� pu�in cositor �n v�rf �i apoi �ncepe s� lucreze la o cutie neagr� deschis�. �n acela�i timp – muzica �i fo�netul intermitent al acului de la pick-up ce traseaz� mici �an�uri pe disc

Mersul lui Chaplin

de Radu Dumbrav�

„Via�a este o tragedie atunci c�nd e privit� �n prim-plan �i o comedie c�nd o prive�ti �n plan larg”.
[Charles Chaplin]

pentru Mari (actri�a �n devenire)

ne �inem de m�n� �i mergem ca Chaplin

c�nd oamenii ne �ntreab� de ce facem asta,

r�spundem: „acesta e circul elementar”,

e terenul nostru viran, dreptul de a alege

s� declan��m mici revolu�ii

pe macadamul ticsit de frunze uscate

�i ulei de ma�in�, oriunde, pe trotuar,

pe marginea blocurilor, �n jurul

semafoarelor, �n fug� pe l�ng�

poli�i�ti, cer�etori, bicicli�ti,

ho�i, muncitori �i prin alte

locuri, ne �inem de m�n� �i

mergem ca Chaplin

�n cadranul ceasului soarele

e o palm� ustur�toare peste ochi,

ne scoatem ceasurile, le b�g�m

�n buzunare �i mergem ca Chaplin

o limuzin� se apropie de bordur�

�i merge �ncet pe acela�i traseu,

din�untru se aude o voce, asemenea

vocii de la telefon, care spune:

„vede�i, se poate tr�i �i a�a...”

tu e�ti o actri�� serioas�, cuno�ti

cabaretul, rujul, ciorapii, corsetul,

pantofii, �ntreaga recuzit�, tu po�i

s� joci rolul nisipului de pe fundul

oceanului, po�i s� joci parazitul,

meteoritul, filamentul, ab�ibildul,

eu sunt un �oricel mic �i negru,

un v�nz�tor de fleacuri, eu �tiu

s� reinventez falimentul, s� iau

borma�ina �i s� dau o gaur� �n

atmosfer�, apoi s� te iau de

m�n� �i s� mergem ca Chaplin

Louisiana blues �n garsonier�

de Flavia Darva

M�n�nc ciocolat�.
E var�, sunt singur� �i absolut fericit�
C� nu trebuie s� m� �mbrac.
Ceaiul rece las� cercuri lucioase pe mobile.
M� plimb printre dezordini r�z�nd,
Miroase a canicul�, piersici �i igrasie.
Compun o scenet� de Louisiana,
�i sunt toate personajele.

Sunt t�rfa cu accent lung din Sud
Pentru care cuv�ntul "men" are dou� silabe.
Le pronun� expir�nd fumul de Marlboro,
D�ndu-mi ochii peste cap.

Sunt pe�tele, Ricardo, cubanezul.
Sar �n fa�a ei cu burta �nainte �i p�r lucios de briantin�,
�i z�mbesc cu din�i auri�i sub musta�a deas�
�i �i fac cel mai avantajos contract.

Sunt fiul ei, Frankie, �tirb, care vrea �nghe�at�.
O trag de fust� �n timp ce vorbe�te cu nenea �la parfumat,
�mi zice s� am naibii r�bdare, c� imediat.

Sunt feti�a care-l vede pe Frankie �n pantaloni scur�i.
Fran�uzoaic�, venit� �n vizit� la New Orleans
Unde, de care m� �ndr�gostesc.
Intru �n vorb� cu b�iatul, cu vocale ascu�ite.

R�d de ea huckleberrian
�i spun c� vorbe�te ciudat
O las pe mama de tiv �i m� apropii
O �ntreb dac� nu ar vrea ni�te �nghe�at�, mai �ncolo.

Sunt tat�l feti�ei, cu ochii pierdu�i �n bourbon-ul ro�u
�ntr-un bar de pe Bourbon Street
Transpirat �i nevorbind englez�
Ne�n�eleg�nd cuvintele rotunde ale omului �stuia.

Sunt barmanul negru, cu frac alb �i englez� de bumbac
�l �ntreb de Dumnezeu pe str�inul din fa�a mea
�i spun s� se poc�iasc� �i �i mai dau un shot

C�nt la microfonul mare �i argintiu
Rochia mea str�luce�te �i eu m� las pe genunchi la refren
Sunt creol�, am 19 ani �i doi copii mici

Alerg prin curte �i simt tulpinile �n t�lpi
Fug de fratele meu care se t�r�ie �i pl�nge
Bunica �ip� s� m� potolesc, e foarte cald
�i vreau o limonad�.

Sunt foarte obosit�, am g�tit toat� ziua
Orez �i fasole ro�ie �i crabi la bistrot,
M� dor picioarele �i copiii �tia nu se mai ast�mp�r�
O s� le fac limonad� s�-i bag �n cas�.

M� plimb prin French Quarter �i suf�r �ngrozitor
Sunt at�tea pove�ti pe care nu le voi tr�i niciodat�. Ce liberi sunt copiii �tia doi
Curg tr�iri prin mine, dar scriu prea prost �i nu le pot reda.
Respir ad�nc, lumini �i muzici �i culori saturate.

V�d un b�rbat pe trotuarul cel�lalt.
Arat� a poet, merge ciudat �i pare c� pl�nge
Dar e t�rziu �i nu se cade s� intru �n vorb� cu str�ini.
E cald �i ud �i mi-am str�ns corsetul prea tare.

Ricardo �sta nu e prost, �i zic c� bine, dar de m�ine
M� uit �n jur �i Frankie a disp�rut.
Ba nu, �ine de m�n� o feti�� brunet�
E t�rziu, ar trebui s� doarm�, sunt o mam� rea
O s� le cump�r �nghe�at�.
Ne vom descurca, noi doi, via�a e frumoas� uneori
�i e lun� peste Bourbon Street �n noaptea asta.

snapshots

de Adrian Dinis

pe strada din cas� noaptea p�esc pe v�rfuri

nu vreau s� fac niciun zgomot

dar u�a sc�r��ie �ngrozitor

oasele �ncep s�-mi trozneasc�

atunci lini�tea devine cel mai de temut du�man

�i a� da orice pe smiorc�iala

unei m��e c�nd e ucis� de �obolani

cineva m� trage de m�nec�

�mi ascund �n buzunare

m�inile pline de s�nge �i de bomboane

�n toat� mizeria asta de via��

moartea m� ceart� ca o mam�

*

�mi scot capul din pulover

ca dintr-un ou abia cr�pat

�n fiecare zi mai pun o umbr� pe mine

p�n� devin eu �nsumi doar umbr�

las un bilet « plecat p�n� la roman� »

pe la ora asta Georgiana

se fere�te de luminile ora�ului

doar lumina lunii cade ca un reflector pe fa�a ei

�i �i descompune fiecare tr�s�tur� ca o prism�

pe la ora asta Georgiana

iese de la ase

am ie�it s-o v�d �i mi-e team�

c� dac� ne vom �nt�lni se va sup�ra

*

�i dac� m� vede Georgiana z�mbe�te

ca pisica de cheshire

corpul �i dispare

p�n� �i mai r�m�ne doar fa�a

apoi �i dispare �i fa�a

mai r�m�ne doar un r�njet

pe care-l fixez ore �ntregi

dup� ce nu mai e acolo

ca poeziile mele dac� a� scoate-o pe ge din ele

ca �n Georgiana �i poza cu riduri

din care am taiat-o

s�-i �n�eleg absen�a

c�nd am c�zut unul l�ng� altul

tot decart�nd albume �ntregi pe mas�

din sertarele min�ii

dou� poze una cu tine una cu mine

una l�ng� alta ne uneau desp�r�irea

ar�t�m a�a ur��i c�nd nu suntem �mpreun�

suflete chircite

c�rora nu le mai recuno�ti z�mbetul

dec�t dup� amprenta dentar�

c�rora nu le mai po�i recunoa�te moartea

�n niciun fel

*

sunt cel mai frumos trec�tor singur

privirea mea cochet� flirteaz�

cu fete cu nasul pe sus sau cu fundul mare

din c�nd �n c�nd inspirate m� �ntreab�

dac� am pl�ns “�i se vede umbra lacrimii”

a�a c� �mi feresc privirea de orice ochi �n�eleg�tori

m� simt al naibii de poet �i de sexi �n seara asta

*

undeva nimeni nu salveaz� pe nimeni

b�iatul trebuie l�sat s� pl�ng�

fata s� fie un fel de supergirl

& supergirls don’t cry

acolo cu magnetul din copil�rie

b�iatul atrage fiarele vechi

aproape de inim� �i scuip� s�nge

�i �nghite �n sec saliva

g�ndindu-se la fata din vitrin�

care �i ajuta mama s� coase un fluture

pe rochia de mireas�

aici nici aici nimeni nu salveaz� pe nimeni

miroase a moarte fericit�

*

dup� ce am f�cut un om mai puternic s� s�ngereze

m-am speriat de mine

lovitura �n �east� mi-ar fi adus moartea

am fugit �i m-am ghemuit �n �ntuneric

tremuram

m-am m�ng�iat mama mi-a spus

m�inile ridicate n-or s� mai putrezeasc�

dantura imprimat� �mi r�nje�te �n fiecare zi

pe din�untru e�ti tot o brut�

degeaba faci dragoste cu lumina stins�

�i strigi alte nume

dac� �i-o �nchipui mereu pe Georgiana

iar atunci orbit de lumina

pe care o rev�rs� asupra ta

��i repe�i spasmodic �ntr-un col�

ge eu nu sunt a�a

�ntins �n balta propriului s�nge

degeaba

�n timp ce vomitam �ngeri �i fluturi

degeaba m� scorojesc �i m�n�nc din mine

*

ninge

omizile de pe blocuri ��i cad �n cap

fluturii se nasc direct pe haine

frumoasele �i-i prind �n p�r

alteori ninge cu puf de p�p�die

care-�i sf�r�e�te zborul

�n s�nul lor

dar �i dac� ar fi a�a

dup� iarn� vine toamna

nu mai e mult nu mai e mult
moartea te �nva�� s� numeri p�n� la minus infinit

c�nd lini�tea atunci noi

de Aida Hancer

abia acum dup� ce petrecerea

care nici asta n-a fost

se �nchide �i chelnerul moare

abia acum tac b�rba�ii

�i mamele lor cu mai mare �nfl�c�rare

pl�ng

c� dup� legea lui Dumnezeu

ele cu r�nile lor

nu mai �ntorc pe nimeni din drum

abia acum

se lini�te�te pe strad� o lupt�

abia acum iese luna

de dup� Ambian�a

�i pe u�a ei scrie

spa�iu de �nchiriat

abia acum ne �nstr�in�m noi pe noi

�i al�ii �ntreg cartierul nostru

fiindc� noi n-am muncit

f�cut nimic

pentru ca locul pe care ne-am n�scut

s� ne �in� ca un pl�m�n

s� ne ridice s� ne coboare

s� ne lase cu ochii �n soare

abia acum

dup� ce mor�ile noastre nu mai sunt noi

�i nu mai dau de g�ndit

tac b�rba�ii

�i �l vedem pe Dumnezeu �n genunchi

pe o und� radio

aproape

acum tac b�rba�ii c�nd lini�tea

a �nceput

30 Scenia

de Aida Hancer

lumini de scen� sub pleoapa mea

seara c�nd �nchid ochii

de fapt chiar pe la dou�

c�nd luna - macara

se �ncaier� cu mintea mea

�i fericirea e at�t de senin�

soratec�

�i n-o pot privi

atunci eu ridic p�tura care m� acoper�

�i-o a�ez la loc

cu dragoste de mine

cu dragoste pentru ceea ce se �nt�mpl�

pl�m�nii mei nu sunt palate de cle�tar

si cu toate astea

somnul se cuib�re�te �n ei

cu m�inile reci

se cuib�re�te cu m�inile scorojite

pl�m�nii mei

nu sunt turnuri dar uneori urc multe sc�ri

rotite

ca s� privesc de la �n�l�imea lor

cum se �nv�rte un fluture

cum un fluture moare

�ntr-unul din ei

pl�m�nii mei nu sunt stupi

lumini de scen�

p�lp�ie

c�nd �nchid ochii

�i privesc lumea printre pl�m�ni

cele dou� gratii

cele dou� gra�ii

�i printre ei

cu m�inile �nfipte �n trandafiri ro�ii

cu fruntea sprijinit� de oasele pieptului

privesc

o imagine �ngust�

Strada Octav B�ncil�

nr 26

Scenia 31

de Aida Hancer

locuiesc �n mine de diminea��

p�n� seara

�n mine p�n� la dispre�

locuiesc

cu dragoste

I. sunt fluturele de noapte

�i becul pe care

se a�az� el

patin�nd

bucuria �i mirarea

solda�ilor

la vederea lui

II. mai bine singur

�i respir�nd fa�� �n fa��

cu o lespede grea

de piatr�

mai bine aerul tare

�i pl�m�nii ca ni�te lampioane

III. �in �n bra�e cel mai h�d copil

dragostea mea

acum

nu face doi bani

contra dragostei lui

�i n-am din �mbr��i�area asta

nici un avantaj

singurul c�tig e Dumnezeu care

�mi spune s�-i acop�r cu m�na urechea

dreapt�

IV. uneori urc�m pe �n�l�imile p�m�ntului

alteori ne comport�m

ca ni�te mere coapte

sub c�ldur�

sub lumin�

V. fluturelui de noapte

lini�tea �i siguran�a

�i produc

discomfort

VI. lini�tit fluturele se a�az�

vrea s� vorbeasc�

lumina lipit� de trupul lui

plin de fon de ten

lumina

de stof�

de pe corpul lui

VII. acum una sunt

�i becul intr� �n via��

�i fluturele �n lumin�

cu ging�ie

eu ��i acop�r cealalt� ureche �i ochii

aici nu s-a murit

s-a trecut

Phoenix Live în Bucureşti, iunie 1990

de Chris Tanasescu

Am fost la primul lor concert după revoluţie,
a fost nebunie, toţi ştiam pe de rost
cuvintele ezoterice din versurile lui Şerban Foarţă...
Covaci pentru mine era un Ovidiu întors
dintr-un lung exil politic – mi-am zis păcat
că a renunţat la fabuloasele solouri,
deşi violonistul ăla ex Jethro Tull
compensa chestia cu un smanes adevărat: cu mâinile-n şolduri
Pittiş picase-n visare – actorul critic de rock

cu doar 17 ani / înainte de timpuria / lui moarte
un spectacol numai / să-l vezi cum priveşte / stâlp pletos / în mulţime

În jur toţi poliţiştii incredibil de sfioşi
după carnagiul ce tocmai avusese loc –
un fleac să-i fi căsăpit – ba tot
dădeau din cap pe ritm ca să se pună bine;
am dat şi eu; în subsoluri le putrezeau aceleaşi victime.

# versiunea engleză


[Locust Trees Live] ©2007 Grigore Negrescu

Dacă eşti român, fereşte-te de casele de marcat

de Chris Tanasescu

Iar când te uiţi la preţuri tre’ să te-asiguri
că sunt trecute în moneda nouă – în RON –
pentru că altfel o să-ţi facă cu ochiul vreo bere
care de fapt costă de zece ori mai mult –
împrumuturi faci foarte greu, căci băncile sunt
total de rahat – funcţionari: căcănari! Foşti
comunişti deveniţi capitalişti veroşi. Mai interesant –
pensia maică-tii o să-i ajungă fix de la poştă
pân-la plata facturilor:

toţi banii / sunt sacri - / iar ţara e stearpă / fi’ndcă toate / monezile-s / sădite / pe pleoapele / bărbaţilor morţi

au spus-o la tv, femeile
nu mor pe-aici, nu înainte să se prăpădească soţii,
şi-aşa nu le vede nimeni murind, iar grijile
’s altele! Nimeni nu te plăteşte să-i omori mangoţii
(argotic pentru orgasm). Ceva e de-a moaca –
să-ncerci pantofi noi fără să-i iei – te freacă...

# versiunea engleză

În drum spre concertul Robert Plant din Salonic, iunie 2007

de Chris Tanasescu

Ne-am pornit de foarte devreme
aşa c-am prins răsăritul gonind
prin Bulgaria – zorii după vamă
au dezvelit lumea de stâncă, aur şi jad –
mări de porumb sub piscuri verzi...
ea conduce eu
beri la cutie – rece
mâna pe genunchiul ei – greu

traseul / harta vax / nu înţelegem / alfabetul
nu zăresc / niciun oraş / capul greu / ’i prea somnoros

Trecem pe lâng-o cireadă fără văcar –
fără „paşte oile mele”.
Dintr-odată un viţel sare
peste drum, şi-i ştergem uşor
copitele – un scurt muget,
dar merge. Pe seară Plant va urla cu-aceeaşi voce.

# versiunea engleză

noema

Revista Presei

~> alte recomand�ri