~ Radu
Dumbrav� - Dans cu spatele �n �ntuneric
~ Radu Dumbrav� - Impromptu
~ Radu Dumbrav� - Mersul lui
Chaplin
~ Flavia Darva - Louisiana blues �n
garsonier�
~ Adrian
Dinis - snapshots
~ Aida
Hancer - c�nd lini�tea atunci noi
~ Aida
Hancer - 30 Scenia
~ Aida
Hancer - Scenia 31
~ Chris Tanasescu - Phoenix Live în Bucureşti,
iunie 1990
~ Chris Tanasescu - Dacă eşti român,
fereşte-te de casele de marcat
~ Chris Tanasescu - În drum spre concertul Robert Plant din
Salonic, iunie 2007

Dans cu
spatele �n �ntuneric
de
Radu Dumbrav�
my
mind is everything that I am...
F�r�
team�, imagineaz�-�i un traseu
limpede, cu semne de circula�ie �i gropi de obuz, apoi o lume dornic�
de
pl�cere �i semnale sonore, �ncearc� pe urm� s�-�i pip�i cu podul palmei
fruntea
transpirat�. �ntunericul e tot un fel de atingere. A�a c� trebuie s�
vezi mai
departe de tine, poate chiar printre lucruri.
nimeni nu
reu�e�te s� str�ng� at�tea fire
�i li�e de leg�tur� �nc�t s� �nc�lzeasc� �i s� apropie plafonul de
pielea ta,
de creierul t�u g�l�gios �i fragil
doar c�te
unul se crede mai inteligent �i
�ncepe s�-�i relateze cu o franche�e lipsit� de orice bun sim�, cum
face el s�
dirijeze obiecte de diferite m�rimi �n jurul s�u
te mi�ti
cu spatele �n tot acest fundal negru
extins �n aer ca o past� lipicioas�, cu spectrul inversat faci mi�c�ri
lente,
frica se declan�eaz� de la degetele picioarelor p�n� sus �n cre�tetul
capului
Amintirea
�nc� mai are efect, aduce cu sine
imaginea unei p�nze albe, �nalte, pe care scrie cu litere mari – Thomas
Nagel,
„What is it like to be a bat?” �i astfel zgomotul devine suportabil,
p�n� spre
diminea�� c�nd ��i imaginezi un alt traseu la fel de limpede �i o iei
de la
�nceput

Impromptu
de
Radu Dumbrav�
„wherever
you are
is called Here, and you must treat
it as a powerful stranger,
must ask permission to know it and be known...”
[David
Wagoner]
Toat�
aceast� for�� str�in� se
adun� �n mine
tocmai c�nd clapele pianului �ncep s� sc�r��ie �n camera al�turat�,
aici perete
�n perete cu magazinul de piese electronice – un singur angajat, un om
lipsit
de energie, f�r� so�ie �i copii, doar cu o pasiune tr�znit� de a lipi
cabluri
�ntre ele toat� ziua, de a demonta �i a pune piesele la locul lor, un
om de o
stringen�� cumplit�.
butonul e
departe de bra�, diodele �i
tranzistoarele sunt amestecate unele peste altele pe masa din lemn ars,
drumul
cel mai scurt p�n� afar� �n soare e deschiderea ochiului st�ng. Nu m�
a�tept s�
simt ceva mai fierbinte �ntre degete, poate c�te un fir de p�r �i
atunci evident
s� m� g�ndesc la tine Sofia �i s� �ncremenesc �n cadrul acesta delicat
�i
nesigur. Omul mi�c� un dispozitiv prin aer �i praful �i cade pe
pantofi. κi
scutur� picioarele ca �i cum ar ap�sa pedalele aceluia�i pian vechi, cu
lemnul
ros de �obolani pe la col�uri.
Aud �i
�ncep s� cred, de fapt pot s� miros,
s� m� l�f�i, s� tresalt cu sinusurile desfundate. M� trezesc �n aceea�i
camer�
�n care omul �i petrece cea mai mare parte a timpului, �mi face semn
s� m�
a�ez l�ng� el, scoate pistolul de lipit, �i aplic� pu�in cositor �n
v�rf �i
apoi �ncepe s� lucreze la o cutie neagr� deschis�. �n acela�i timp –
muzica �i fo�netul
intermitent al acului de la
pick-up ce traseaz� mici �an�uri pe disc

Mersul lui
Chaplin
de
Radu Dumbrav�
„Via�a este o
tragedie atunci c�nd
e privit� �n
prim-plan �i o comedie c�nd o prive�ti �n plan larg”.
[Charles
Chaplin]
pentru Mari (actri�a �n
devenire)
ne
�inem de m�n�
�i mergem ca Chaplin
c�nd
oamenii ne
�ntreab� de ce facem asta,
r�spundem:
„acesta e circul elementar”,
e
terenul nostru
viran, dreptul de a alege
s�
declan��m mici
revolu�ii
pe
macadamul
ticsit de frunze uscate
�i
ulei de
ma�in�, oriunde, pe trotuar,
pe
marginea
blocurilor, �n jurul
semafoarelor,
�n
fug� pe l�ng�
poli�i�ti,
cer�etori, bicicli�ti,
ho�i,
muncitori
�i prin alte
locuri,
ne �inem
de m�n� �i
mergem
ca Chaplin
�n
cadranul
ceasului soarele
e
o palm�
ustur�toare peste ochi,
ne
scoatem
ceasurile, le b�g�m
�n
buzunare �i
mergem ca Chaplin
o
limuzin� se
apropie de bordur�
�i
merge �ncet pe
acela�i traseu,
din�untru
se aude
o voce, asemenea
vocii
de la
telefon, care spune:
„vede�i,
se poate
tr�i �i a�a...”
tu
e�ti o actri��
serioas�, cuno�ti
cabaretul,
rujul,
ciorapii, corsetul,
pantofii,
�ntreaga recuzit�, tu po�i
s�
joci rolul
nisipului de pe fundul
oceanului,
po�i
s� joci parazitul,
meteoritul,
filamentul, ab�ibildul,
eu
sunt un
�oricel mic �i negru,
un
v�nz�tor de
fleacuri, eu �tiu
s�
reinventez
falimentul, s� iau
borma�ina
�i s�
dau o gaur� �n
atmosfer�,
apoi
s� te iau de
m�n�
�i s� mergem
ca Chaplin

Louisiana
blues �n garsonier�
de Flavia
Darva
M�n�nc
ciocolat�.
E var�, sunt singur� �i absolut fericit�
C� nu trebuie s� m� �mbrac.
Ceaiul rece las� cercuri lucioase pe mobile.
M� plimb printre dezordini r�z�nd,
Miroase a canicul�, piersici �i igrasie.
Compun o scenet� de Louisiana,
�i sunt toate personajele.
Sunt t�rfa cu accent lung din Sud
Pentru care cuv�ntul "men" are dou� silabe.
Le pronun� expir�nd fumul de Marlboro,
D�ndu-mi ochii peste cap.
Sunt pe�tele, Ricardo, cubanezul.
Sar �n fa�a ei cu burta �nainte �i p�r lucios de briantin�,
�i z�mbesc cu din�i auri�i sub musta�a deas�
�i �i fac cel mai avantajos contract.
Sunt fiul ei, Frankie, �tirb, care vrea �nghe�at�.
O trag de fust� �n timp ce vorbe�te cu nenea �la parfumat,
�mi zice s� am naibii r�bdare, c� imediat.
Sunt feti�a care-l vede pe Frankie �n pantaloni scur�i.
Fran�uzoaic�, venit� �n vizit� la New Orleans
Unde, de care m� �ndr�gostesc.
Intru �n vorb� cu b�iatul, cu vocale ascu�ite.
R�d de ea huckleberrian
�i spun c� vorbe�te ciudat
O las pe mama de tiv �i m� apropii
O �ntreb dac� nu ar vrea ni�te �nghe�at�, mai �ncolo.
Sunt tat�l feti�ei, cu ochii pierdu�i �n bourbon-ul ro�u
�ntr-un bar de pe Bourbon Street
Transpirat �i nevorbind englez�
Ne�n�eleg�nd cuvintele rotunde ale omului �stuia.
Sunt barmanul negru, cu frac alb �i englez� de bumbac
�l �ntreb de Dumnezeu pe str�inul din fa�a mea
�i spun s� se poc�iasc� �i �i mai dau un shot
C�nt la microfonul mare �i argintiu
Rochia mea str�luce�te �i eu m� las pe genunchi la refren
Sunt creol�, am 19 ani �i doi copii mici
Alerg prin curte �i simt tulpinile �n t�lpi
Fug de fratele meu care se t�r�ie �i pl�nge
Bunica �ip� s� m� potolesc, e foarte cald
�i vreau o limonad�.
Sunt foarte obosit�, am g�tit toat� ziua
Orez �i fasole ro�ie �i crabi la bistrot,
M� dor picioarele �i copiii �tia nu se mai ast�mp�r�
O s� le fac limonad� s�-i bag �n cas�.
M� plimb prin French Quarter �i suf�r �ngrozitor
Sunt at�tea pove�ti pe care nu le voi tr�i niciodat�. Ce liberi sunt
copiii �tia
doi
Curg tr�iri prin mine, dar scriu prea prost �i nu le pot reda.
Respir ad�nc, lumini �i muzici �i culori saturate.
V�d un b�rbat pe trotuarul cel�lalt.
Arat� a poet, merge ciudat �i pare c� pl�nge
Dar e t�rziu �i nu se cade s� intru �n vorb� cu str�ini.
E cald �i ud �i mi-am str�ns corsetul prea tare.
Ricardo �sta nu e prost, �i zic c� bine, dar de m�ine
M� uit �n jur �i Frankie a disp�rut.
Ba nu, �ine de m�n� o feti�� brunet�
E t�rziu, ar trebui s� doarm�, sunt o mam� rea
O s� le cump�r �nghe�at�.
Ne vom descurca, noi doi, via�a e frumoas� uneori
�i e lun� peste Bourbon Street �n noaptea asta.

snapshots
de Adrian
Dinis
pe strada
din cas� noaptea p�esc pe
v�rfuri
nu vreau
s� fac niciun zgomot
dar u�a
sc�r��ie �ngrozitor
oasele
�ncep s�-mi trozneasc�
atunci
lini�tea
devine cel mai de temut du�man
�i
a� da orice
pe
smiorc�iala
unei
m��e c�nd e ucis�
de �obolani
cineva
m� trage
de m�nec�
�mi ascund
�n buzunare
m�inile
pline de s�nge �i de bomboane
�n
toat� mizeria
asta de via��
moartea
m� ceart�
ca o mam�
*
�mi scot
capul din pulover
ca
dintr-un ou abia cr�pat
�n fiecare zi mai
pun
o
umbr� pe mine
p�n� devin eu
�nsumi
doar umbr�
las un
bilet « plecat p�n� la
roman� »
pe
la ora asta
Georgiana
se
fere�te de luminile
ora�ului
doar
lumina lunii cade ca un reflector pe
fa�a ei
�i �i
descompune fiecare tr�s�tur� ca o
prism�
pe la ora
asta Georgiana
iese de la
ase
am ie�it
s-o v�d �i mi-e team�
c� dac� ne
vom �nt�lni se va sup�ra
*
�i dac� m�
vede Georgiana z�mbe�te
ca pisica
de cheshire
corpul �i
dispare
p�n� �i
mai r�m�ne doar fa�a
apoi �i
dispare �i fa�a
mai r�m�ne
doar un r�njet
pe care-l
fixez ore �ntregi
dup� ce nu
mai e acolo
ca
poeziile mele dac� a� scoate-o pe ge din
ele
ca �n
Georgiana �i poza cu riduri
din care
am taiat-o
s�-i
�n�eleg absen�a
c�nd am
c�zut unul l�ng� altul
tot
decart�nd albume �ntregi pe mas�
din
sertarele min�ii
dou� poze
una cu tine una cu mine
una l�ng�
alta ne uneau desp�r�irea
ar�t�m a�a
ur��i c�nd nu suntem �mpreun�
suflete
chircite
c�rora nu
le mai recuno�ti z�mbetul
dec�t dup�
amprenta dentar�
c�rora nu
le mai po�i recunoa�te moartea
�n niciun
fel
*
sunt cel
mai frumos trec�tor singur
privirea
mea cochet� flirteaz�
cu fete cu
nasul pe sus sau cu fundul mare
din c�nd
�n c�nd inspirate m� �ntreab�
dac� am
pl�ns “�i se vede umbra lacrimii”
a�a c� �mi
feresc privirea de orice ochi
�n�eleg�tori
m� simt al
naibii de poet �i de sexi �n
seara asta
*
undeva
nimeni nu
salveaz� pe nimeni
b�iatul
trebuie
l�sat s� pl�ng�
fata
s� fie un
fel de supergirl
&
supergirls
don’t cry
acolo
cu magnetul
din copil�rie
b�iatul
atrage
fiarele vechi
aproape
de inim� �i scuip� s�nge
�i �nghite
�n sec saliva
g�ndindu-se
la
fata din vitrin�
care �i
ajuta mama s� coase un fluture
pe rochia
de mireas�
aici nici
aici nimeni nu salveaz� pe nimeni
miroase a
moarte fericit�
*
dup� ce am
f�cut un om mai puternic s�
s�ngereze
m-am
speriat de mine
lovitura
�n �east� mi-ar fi adus moartea
am fugit
�i m-am ghemuit �n �ntuneric
tremuram
m-am
m�ng�iat mama mi-a spus
m�inile
ridicate n-or
s� mai putrezeasc�
dantura
imprimat� �mi r�nje�te �n fiecare
zi
pe
din�untru e�ti tot o brut�
degeaba
faci
dragoste cu lumina stins�
�i strigi
alte nume
dac� �i-o �nchipui
mereu pe
Georgiana
iar
atunci orbit de lumina
pe care o
rev�rs� asupra ta
��i repe�i
spasmodic �ntr-un
col�
ge eu nu
sunt a�a
�ntins �n balta
propriului s�nge
degeaba
�n
timp ce vomitam �ngeri �i
fluturi
degeaba m�
scorojesc �i m�n�nc din mine
*
ninge
omizile de pe
blocuri
��i cad �n cap
fluturii se nasc
direct
pe haine
frumoasele �i-i
prind
�n p�r
alteori ninge cu
puf
de
p�p�die
care-�i sf�r�e�te
zborul
�n s�nul lor
dar �i dac� ar fi
a�a
dup� iarn� vine
toamna
nu mai e mult nu
mai e
mult
moartea te �nva�� s� numeri p�n� la minus infinit

c�nd
lini�tea atunci noi
de Aida
Hancer
abia
acum dup� ce
petrecerea
care
nici asta
n-a fost
se
�nchide �i
chelnerul moare
abia
acum tac
b�rba�ii
�i
mamele lor cu
mai mare �nfl�c�rare
pl�ng
c�
dup� legea lui
Dumnezeu
ele
cu r�nile lor
nu
mai �ntorc pe
nimeni din drum
abia
acum
se
lini�te�te pe
strad� o lupt�
abia
acum iese
luna
de
dup� Ambian�a
�i
pe u�a ei
scrie
spa�iu
de
�nchiriat
abia
acum ne
�nstr�in�m noi pe noi
�i
al�ii �ntreg
cartierul nostru
fiindc�
noi n-am
muncit
f�cut
nimic
pentru
ca locul
pe care ne-am n�scut
s�
ne �in� ca un
pl�m�n
s�
ne ridice s�
ne coboare
s�
ne lase cu
ochii �n soare
abia
acum
dup�
ce mor�ile
noastre nu mai sunt noi
�i
nu mai dau de
g�ndit
tac
b�rba�ii
�i
�l vedem pe
Dumnezeu �n genunchi
pe
o und� radio
aproape
acum
tac b�rba�ii
c�nd lini�tea
a
�nceput

30 Scenia
de Aida
Hancer
lumini
de scen�
sub pleoapa mea
seara
c�nd �nchid
ochii
de
fapt chiar pe
la dou�
c�nd
luna -
macara
se
�ncaier� cu
mintea mea
�i
fericirea e
at�t de senin�
soratec�
�i
n-o pot privi
atunci
eu ridic
p�tura care m� acoper�
�i-o
a�ez la loc
cu
dragoste de
mine
cu
dragoste
pentru ceea ce se �nt�mpl�
pl�m�nii
mei nu
sunt palate de cle�tar
si
cu toate astea
somnul
se
cuib�re�te �n ei
cu
m�inile reci
se
cuib�re�te cu
m�inile scorojite
pl�m�nii
mei
nu
sunt turnuri
dar uneori urc multe sc�ri
rotite
ca
s� privesc de
la �n�l�imea lor
cum
se �nv�rte un
fluture
cum
un fluture
moare
�ntr-unul
din ei
pl�m�nii
mei nu
sunt stupi
lumini
de scen�
p�lp�ie
c�nd
�nchid ochii
�i
privesc lumea
printre pl�m�ni
cele
dou� gratii
cele
dou� gra�ii
�i
printre ei
cu
m�inile
�nfipte �n trandafiri ro�ii
cu
fruntea
sprijinit� de oasele pieptului
privesc
o
imagine �ngust�
Strada
Octav
B�ncil�
nr
26

Scenia 31
de Aida
Hancer
locuiesc
�n mine
de diminea��
p�n�
seara
�n
mine p�n� la
dispre�
locuiesc
cu
dragoste
I. sunt fluturele
de noapte
�i
becul pe care
se
a�az� el
patin�nd
bucuria
�i
mirarea
solda�ilor
la
vederea lui
II. mai bine
singur
�i
respir�nd fa��
�n fa��
cu
o lespede grea
de
piatr�
mai
bine aerul
tare
�i
pl�m�nii ca
ni�te lampioane
III. �in
�n bra�e
cel mai h�d copil
dragostea
mea
acum
nu
face doi bani
contra
dragostei
lui
�i
n-am din
�mbr��i�area asta
nici
un avantaj
singurul
c�tig e
Dumnezeu care
�mi
spune s�-i
acop�r cu m�na urechea
dreapt�
IV. uneori
urc�m
pe �n�l�imile p�m�ntului
alteori
ne
comport�m
ca
ni�te mere
coapte
sub
c�ldur�
sub
lumin�
V. fluturelui
de
noapte
lini�tea
�i
siguran�a
�i
produc
discomfort
VI. lini�tit
fluturele se a�az�
vrea
s� vorbeasc�
lumina
lipit� de
trupul lui
plin
de fon de
ten
lumina
de
stof�
de
pe corpul lui
VII. acum
una sunt
�i
becul intr� �n
via��
�i
fluturele �n
lumin�
cu
ging�ie
eu
��i acop�r
cealalt� ureche �i ochii
aici
nu s-a murit
s-a
trecut

Phoenix Live în Bucureşti,
iunie 1990
de
Chris Tanasescu
Am fost la primul lor concert după revoluţie,
a fost nebunie, toţi ştiam pe de rost
cuvintele ezoterice din versurile lui Şerban Foarţă...
Covaci pentru mine era un Ovidiu întors
dintr-un lung exil politic – mi-am zis păcat
că a renunţat la fabuloasele solouri,
deşi violonistul ăla ex Jethro Tull
compensa chestia cu un smanes adevărat: cu
mâinile-n şolduri
Pittiş picase-n visare – actorul critic
de rock
cu doar 17 ani / înainte de timpuria / lui moarte
un spectacol numai / să-l vezi cum priveşte
/ stâlp pletos / în mulţime
În jur toţi poliţiştii incredibil de sfioşi
după carnagiul ce tocmai avusese loc –
un fleac să-i fi căsăpit – ba tot
dădeau din cap pe ritm ca să se pună bine;
am dat şi eu; în subsoluri le putrezeau aceleaşi
victime.
# versiunea engleză
 [Locust Trees Live] ©2007 Grigore Negrescu

Dacă eşti român,
fereşte-te de casele de marcat
de
Chris Tanasescu
Iar când te uiţi la preţuri tre’ să
te-asiguri
că sunt trecute în moneda nouă – în RON –
pentru că altfel o să-ţi facă cu ochiul vreo bere
care de fapt costă de zece ori mai mult –
împrumuturi faci foarte greu, căci băncile sunt
total de rahat – funcţionari: căcănari! Foşti
comunişti deveniţi capitalişti veroşi. Mai
interesant –
pensia maică-tii o să-i ajungă fix de la poştă
pân-la plata facturilor:
toţi banii / sunt sacri - / iar ţara e stearpă /
fi’ndcă toate / monezile-s / sădite / pe pleoapele /
bărbaţilor morţi
au spus-o la tv, femeile
nu mor pe-aici, nu înainte să se prăpădească
soţii,
şi-aşa nu le vede nimeni murind, iar grijile
’s altele! Nimeni nu te plăteşte să-i omori
mangoţii
(argotic pentru orgasm). Ceva e de-a moaca –
să-ncerci pantofi noi fără să-i iei – te
freacă...
# versiunea engleză

În drum spre concertul Robert Plant din
Salonic, iunie 2007
de
Chris Tanasescu
Ne-am pornit de foarte devreme
aşa c-am prins răsăritul gonind
prin Bulgaria – zorii după vamă
au dezvelit lumea de stâncă, aur şi jad –
mări de porumb sub piscuri verzi...
ea conduce eu
beri la cutie – rece
mâna pe genunchiul ei – greu
traseul / harta vax / nu înţelegem / alfabetul
nu zăresc / niciun oraş / capul greu / ’i prea
somnoros
Trecem pe lâng-o cireadă fără văcar –
fără „paşte oile mele”.
Dintr-odată un viţel sare
peste drum, şi-i ştergem uşor
copitele – un scurt muget,
dar merge. Pe seară Plant va urla cu-aceeaşi voce.
# versiunea engleză

|