~ Cezar Pricop - Dispari�ia
~ �tefania
Co�ovei - M�nu�e
generoase
~ Augustin Cup�a - �ntre ferestre [partea II]

Dispari�ia
de Cezar
Pricop
„Dar tu ��i dai seama
c� �sta-i dat pierdut la
revolu�ie?! St�
pe lista aia cu disp�ru�i, am v�zut eu, cu ochii mei i-am v�zut numele
�nscris
acolo. De fapt, eu m� uitam pe list� ca s�-l v�d pe Ardeleanu, disp�rut
�i el,
tot a�a, ca unul misterios. Mare mirare : Ardeleanu �sta era mili�ianul
satului! C�nd a �nceput s� se trag� la Bucure�ti, s-a �mbr�cat omul �n
civil,
�i-a luat la revedere de la nevast� �i de la copii, c� are doi, �i-a
plecat. �i
plecat e �i-n ziua de azi! L-a c�utat nevast�-sa prin toate morgile
spitalelor,
tot anul nou�zeci a stat ea pe drumuri, prin �ar�, c�ut�ndu-l, dar,
nimic, n-a
dat de el �i pace. Acum, tot satul �tie c�, mai mult ca sigur, a fost
vreun
terorist din �la; unii zic c� a plecat �napoi la ru�i, dup� ce �i-a
f�cut
treaba pe-aici, dar �ntrebarea e : cum s� la�i doi copii mici �i s�
pleci?!
Terorist s� fii �i tot nu te las� inima! P�n� la urm� nevast�-sa s-a
m�ritat.
L-a c�utat ani buni, a s�r�cit de tot c�ut�ndu-l, st�nd pe drumuri;
p�n� �i
televizorul �i l-a v�ndut; �i-i �i trebuia un tat� la copii, �i s-a
m�ritat tot
cu un mili�ian, m� rog, cu un poli�ist, c� acum a�a le zice, acum, �n
capitalism. Am vrut ca s-o ajut, de aia, �i-am c�utat chiar eu �n lista
aia cu
disp�ru�ii de la revolu�ie. ��i dai seama c-am citit-o cu mare aten�ie,
mi-a
r�mas �ntip�rit� �n minte, pentru c� am avut un sentiment din �la, de
deja-vu,
ca o revela�ie, aproape ca o minune. Eram �n comisia electoral�, erau
primele
alegeri de dup� revolu�ie, c�nd �mi atrage aten�ia un anumit nume :
parc�-l mai
v�zusem scris undeva! �tii cum e : �i se pune un fix care te tot
fr�m�nt�, �i
te fr�m�nt�; nu mai po�i sc�pa de el, a�a �i cu mine – mi s-a
�nt�mplat; c� mie
mi se p�rea c� omul �sta a votat de dou� ori, nu m� g�ndeam eu la alte
ciud��enii;
m� g�ndeam ca nu cumva s� fi fraudat alegerile. Dac� a� fi �tiut unde o
s� m�
duc� toat� treaba, poate c� n-a� fi vrut s� �tiu. Ei bine, a�ine-te :
Andrie� e
dat disp�rut la revolu�ie, e mort-mort, ce mai!, se zice c� ar fi fost
�n
grupul �la de la Timi�oara, incinerat la Bucure�ti, adic� ars, ca s� se
�tearg�
toate urmele. P�n� la urm� a�a s-a presupus, c� a fost ars la
Bucure�ti.
Declarat apoi erou al revolu�iei, nevasta �i copiii lui au primit toate
onorurile �i beneficiile; �i ea, s�raca, �i face pomenile �n fiecare
lun�
decembrie c�nd se zice c-a fost omor�t, c�nd colo, el tr�ie�te aici, la
Duda,
la Br�nzoaia, �i e bine merci : are un copil mare aproape de-odat� cu
revolu�ia, are c�ru�� �i cal, munce�te cu ziua! M�i, m�i! Ditamai omul,
profesor,
�i cibernetician, de-o inteligen�� pe care-a ar�tat-o, demonstrat-o,
colabor�nd
chiar la nu �tiu ce manuale de pe care elevii �nva�� �i-acum, un om ca
�sta s�
stea aici, la cap�tul lumii, precis c� e ceva nebulos la mijloc : nu
cumva
exact �sta e un terorist din �la, adev�rat? M� g�ndeam eu. Cum s� nu te
g�nde�ti!?”
Toma Albini �i Ioan-Gheorghe. Primul, abia �ntors
din America,
ascult� cu mare interes povestea profesorului din Duda. Are mare nevoie
de
basme, s�tul de prea multe lucruri concrete. Dar, contrar aparen�elor,
nu pune
prea mare pre� pe ceea ce i se spune, altfel dec�t ca pe un fel de
pl�smuire
binevenit�, o inocent� ie�ire dintr-o realitate ap�s�toare care, la
omul modern
se transform� �ntr-o u�oar� alienare, cu timpul. Are �i o teorie : de
aceea
oamenii care tr�iesc la �ar� nu sufer� de depresie, pentru c�
fabuleaz�, exact
din cauza aceasta. Despre ce e vorba : �n timpul revolu�iei un om al
satului
dispare, mili�ianul, de el e vorba, dar, la o bucat� de vreme dup�
aceea, parc�
la un schimb, un altul, apare, mai precis, se stabile�te acolo
�nsur�ndu-se cu
fata Mitrei, nepoata Br�nzoaiei. Pe numele ei, Camelia, o t�n�r� f�r�
v�rst�
care-�i ascunde chipul ori de c�te ori se �nt�lne�te cu cineva pe drum
�i care
nu d� niciodat� bun� ziua la oameni.
„�tii cum sunt eu,
politicos �i discret, nu puteam
s� anun�
autorit��ile, eu nu-s un turn�tor, dealtfel, nici nu eram sigur, nici
acum nu
sunt, tot ceea ce spun, poate, nu e dec�t o ipotez�; m� g�ndesc �i acum
c� e o
coinciden�� de nume �i nimic altceva, p�n� �i acum m� g�ndesc. C�, dac�
vroia
omul s�-�i piard� urma, poate c� trecea pe numele nevestei, de ce n-a
f�cut-o,
de nu �i-a schimbat pur �i simplu numele!? Au mai fost cazuri! Nu
puteam �ns�
s� m� duc la el �i s�-i zic, omule, b�nuiesc cam cine e�ti tu, ei bine
: e�ti
un disp�rut de la revolu�ie, dar, eu, �n schimb, am �nceput s� fac
cercet�ri,
s� �ntreb oamenii, cine e, de unde vine etcetera. Ce-am aflat? Ce se
�tie
printre oameni este c� vine din Valea Grecului, c� e dintr-o familie
s�rac�, cu
doisprezece copii, asta a spus el cons�tenilor, asta �tiu to�i. Ei
bine, m-am
dus �n Valea Grecului. Nu �n mod expres, pentru c� eram, acum c��iva
ani,
pre�edintele comisiei de control �n �nv���m�nt, de aceea am ajuns
acolo, cu
treab�. Am profitat �i m-am interesat de familia respectiv�. Chiar
exist�!
Adev�rat, ea exist�, dar, fii atent, te rog, la mine : exist� �i
persoana
respectiv�, exact la modul fizic, �n carne �i oase! N�scut �n aceea�i
zi,
acela�i an, cu acela�i nume cu b�rbatul Cameliei. E prea mult pentru o
coinciden��, nu? Lucrurile sunt prea evidente pentru a spune c� e pur
�i simplu
o �nt�mplare. Nu, nu, n-ai �n�eles! Persoana exist� acolo la modul
civil, adic�
e un duplicat : dou� persoane cu aceea�i identitate.”
Dedublare de
persoan�, asta a descoperit
profesorul
Ioan-Gheorghe. Furt de identitate, �n termeni juridici, modern spus.
Simplu de
interpretat : un terorist de la revolu�ie, din dorin�a de a se ascunde,
�i
schimb� identitatea, poate c� �i face �i buletin fals, apoi caut� o
femeie
l�ng� care s� se aciuiasc� mai u�or, pe l�ng� care se poate pierde �i
de
neg�sit, de aceea. Cum po�i face asta cel mai u�or dac� nu l�ng� o
femeie!? �i
unde se putea �nt�mpla una ca asta, mai cu profit �i mai cu u�urin��,
dac� nu
exact �n aceast� zon�, �n acest sat uitat de lume unde timpul s-a oprit
�n loc,
parc�. La asta se g�ndea Toma Albini, dar nu la modul profund; asta
nu-l f�cea
s� fie foarte, dar foarte atent, s� se arate interesat p�n� la uimire,
poate
din cauza patosului cu care Ioan-Gheorghe poveste�te. Mintea lui Albini
traduce
simultan fabula�ia profesorului, interpreteaz� cum f�cea cu miturile
grece�ti,
la �coal�, ca s� poat� �n�elege.
„Da! Exact cum �i-am
zis : acela�i nume, aceea�i
dat� de
na�tere �i, ceea ce �tie lumea de prin Duda despre el se adevere�te �n
am�nunt,
exact a�a : O familie mare, doisprezece copii trecu�i prin �coal� ca
g�sca prin
ap�, o familie s�rac�; mam�-eroin� decorat� de Ceau�escu, iar tat-s�u,
v�carul
satului, nu �tia s� numere dec�t vaci, c� dac�-l puneai s� numere
altceva uita
ce vine dup� num�rul cinci, dup� �ase, �i tot a�a - s� �tii c� exist�
asemenea
oameni! Tu nu ai �nt�lnit? Am auzit c� indienii �ia din America sunt
exact la
fel. Nu mi-a venit s� cred. Cine era omul �sta al c�rui nume se afl� pe
lista
eroilor disp�ru�i ai revolu�iei?! Tu n-ai v�zut lista asta? E lung�!
��i spun
eu c� e tare lung�! Nu-i anapoda?! �n acela�i timp – c� exist� o alt�
persoan�,
cu exact acelea�i date civile, tocmai la Valea Grecului? Nu e o enigm�
demn� de
scriitoarea aia, Sandra – englezoaica aia – Brown – cum �i zice!? C� tu
e�ti cu
Occidentul. �i uite a�a am ajuns �i eu detectiv, exact ca �n c�r�ile
alea
poli�iste. M-am dus la el, f�c�ndu-m� c� am o treab�, c� m� interesez
de ceva,
�i-am intrat �n vorb�, am �nceput s�-l descos, poate, poate aflu ceva.
�tii
c�nd mi-am dat seama c� e omul �sta este cu adev�rat dubios �i nu
misterios?!
M� fac eu o dat� c� m� interesez de p�m�nt, atunci c�nd s-au
reconstituit
propriet��ile, loturile de p�m�nt luate de c�tre comuni�ti. Cu toate c�
�tiam
c� alde Br�nzoaia n-au avut p�m�nt deloc, c� doar eu �tiam totul din
documente,
toate erau pe m�na mea – eu vorbesc din h�rtii! �i m� duc la ei acas�.
�tii c�
ei stau exact l�ng� biseric� – l�ng� biseric� stau. Am f�cut �n a�a fel
ca s�
fiu acolo seara, c�nd mai termin� cu treburile, ca s� pot sta mai mult
de vorb�
cu ei. Cum era de a�teptat, Br�nzoaia, baba, f�cea pl�cinte. De unde or
avea
oamenii �tia bani ca s� fac� �n fiece sear� pl�cinte eu nu m� pot
pricepe,
c�nd lumea nu-�i permite dec�t la s�rb�torile mari, pl�cinte. Nu are
vac�, nu
are oi, nici m�car c�teva perechi de hulughi nu are, m� rog. Dar, �n
sf�r�it,
s� nu divaghez : tocmai scotea b�tr�na pl�cintele din cuptor, erau cu
to�ii pe
prisp�, a�tept�nd, c�nd am strigat eu la poart�. Vorba vine, am
strigat, m� v�zuser�
c� vin de la o distan�� mare, apreciabil�. Camelia, c� doar am fost
profesorul
ei o vreme, cum m-a v�zut s-a �i pierdut cu firea. �tii c� ei nu stau
tocmai
bine, sunt chiar s�raci. Dorm �ntr-o singur� camer�, dar mai au o tind�
de
trei, nu mai mult de patru metri p�tra�i, cam a�a, la intrare, unde
�i-a f�cut
Br�nzoaia cea t�n�r�, Mitra, o lavi�� pe care �nnopteaz� ea, c� cea
b�tr�n� st�
noaptea sub un nuc, afar�, vara – iarna nu �tiu cum pup�za or dormi!
Pofti�i,
pofti�i, domnule profesor, v-a mirosit a pl�cinte? �tii c� Mitra
vorbe�te numai
�n dodii, sau, la mi�to, cum zic unii. Dar �i tu vorbe�ti cu vorbe din
astea,
nu-i a�a? C� doar po�i zice c� e�ti bucure�tean de-acum; nu se vorbe�te
a�a pe
la Bucure�ti? �tiu �i eu c� nu se potrive�te, �tiu asta pentru c� dodii
e o
alterare de la zodii, pe c�nd mi�to �nseamn� altceva, dar nu chiar cu
totul
altceva. Camelia se f�cuse stan� de piatr� de parc� �tia de ce eu eram
acolo.
Dar, s� spun ceva : acum, c� a trecut timpul, eu �mi dau seama c� ea
chiar �tia
– deci �tia!”
Ioan-Gheorghe, un
�nsetat de enigme �i
interpret�ri, dup� cum
este �tiut, descoperise c� b�rbatul Cameliei era, �n fapt �i la
concret, o alt�
persoan� dec�t cea care pretindea c� el este. �n afara faptului c�
descoperise
numele lui, dar �nt�mplare, pe lista cu disp�ru�ii revolu�iei, mai
afl�, dup�
aceea, duc�ndu-se cu treburi la Valea Grecului, c� omul care pretinde a
fi el
exist� cu adev�rat, numai c� acesta nu plecase niciodat� de acolo.
A�adar,
chiar de cumva este pur �i simplu o coinciden�� de nume, tot mai r�m�ne
o
ciud��enie, anume faptul c� acesta ap�ruse tocmai �n ograda Br�nzoaiei.
„Pe b�rbat, a�a cum
pretinde el, �l cheam�,
Calistrat – dar nu
Hoga�! – nu-i a�a c� la el te-ai g�ndit? Recunoa�te! Calistrat Ion,
uite a�a �l
cheam�. Mie �mi venea greu s�-i zic, Ion – �i zic Calistrat! Cred c�
dintr-o
deforma�ie profesional�, de asta. �i-l strig : m�i, Calistrate! Dar el,
nimic!
Calistraateee! Iar Br�nzoaia, �l cheam� �i ea repede : Ioaneee! �i
Calistrat,
uite a�a, se-ntoarce. Eu, gata; mie mi-a dat prin inim� – prin inim�
mi-a dat!
�i Camelia a �inut ea ca s� mai completeze : M�i, Calistrate Ion!, de
parc� ar
fi �inut neap�rat s�-i aminteasc� cum �l cheam� – de fapt, eu cred c�
�sta-i
adev�rul, �ntocmai. �i Calistrat e venit, a venit �n pas alerg�tor. Eu
am r�mas
surprins, gata s� m� dau de gol, s� spun adev�rul pentru care m� aflam
acolo,
m� pierdusem un pic, v�z�ndu-l cum alearg� spre mine, ca la o comand�.
�i p�n�
la urm�, un singur cuv�nt spun : P�m�nt! O dreg apoi : P�m�nt ave�i?
Adic�, a�i
avut p�m�nt confiscat de comuni�ti? Dar nu pe el trebuie s�-l �ntrebi
asta,
dom� profesor, pe mama trebuie, zice Camelia. Dar Mitra se repede de
parc� un
b�� de chibrit aprins ar fi �inut �ntre degete : Nu, nu, nu pe mine, pe
mama
�ntreba�i-o, dom� profesor. Nici n-am apucat, �i Br�nzoaia aia b�tr�n�,
zice :
C�ba-c�ba! Dar pofti�i de servi�i o pl�cint�!”
Br�nzoaia cea
b�tr�n�, nu se poate spune c� este
chiar
b�lb�it�, dar, dac� nu �naintea fiec�rui cuv�nt pe care-l pronun��, cu
siguran�� c� a fiec�rei propozi�ii, introduce o onomatopee, respectiv
pe
„C�ba!”. Astfel �nc�t �i de aceea, nu c� s-ar sup�ra, dar mul�i o
poreclesc,
C�ba-c�ba!, atunci c�nd nu se afl� ea de fa��. De fapt, nimeni nu mai
�tie cum
o cheam�, pentru c� �i Br�nzoaia tot o porecl� este. Cine s�-�i mai
pun�
�ntrebarea!? E mic�- mic� de statur�, nu mai mult de un metru jumate,
un pic
coco�at� �i fa�a ei e a�a de zb�rcit� �nc�t zici c� are o mie de ani.
C�nd
merge, nu merge cu m�inile pe l�ng� corp, a�a, ca toat� lumea, ci cu
ele „�n
s�n”. Chiar �i atunci c�nd se duce la ap�, cu o m�n� �ine c�ldarea, iar
pe
cealalt� o �ine b�gat�, tot a�a, „�n s�n”. Iar �n repaos, le �ine una
�ntr-alta, dar nu ca la mor�i, Doamne fere�te!, cu m�inile pe piept, ci
una �n
palma celeilalte, adunate. �i e mereu vesel�, r�de �i c�nd e singur�,
m� rog,
z�mbe�te necontenit, �n contrast cu Mitra, fata ei, mereu posac� �i
sup�rat�.
„Ehei! Ce s-o mai
�ntrebi a�a de repede c�nd vezi
pl�cinta aia
pe care o face ea?! Nu puteam ca s-o refuz – imposibil a�a ceva! �tii
cum e?
Umflat� ca o! – gata ca s� dea peste margini afar� din tigaie,
preg�tit� s� se
lungeasc� pe-al�turi ca umbrela unei ciuperci la pubertate, din aia cu
p�l�ria
nedesf�cut� �nc�; rumen� cum e zah�rul cel ars, pres�rat pe o plit�
�ncins�; cu
o crust� aurie pe deasupra, dar cu mici exager�ri de culoare pe ici pe
colo;
iar din loc �n loc d� br�nza pe-afar� de mult� ce e �i-i �mbog��it�, ca
un
uraniu, cu ou� proaspete, abia luate din cuibar, cred c� chiar de sub
g�in�,
cotcod�cind; brobonelele mici de br�nz� sunt prinse unele de altele ca
�ntr-un
r�m�ag f�cut pe-o can� de vin negru, de buturug�, din strugurii unei
vii de
exact patru ani pus�… Tu putea-i s� refuzi? Eu n-am putut! �i-am stat
jos
pentru o bucat� de pl�cint�. Pe prisp�, direct pe lut, �tii c� scaune
nu sunt.”
Ion-Gheorghe nu e un
gurmand, absolut deloc nu
este, doar c�
�i place s� poetizeze, poet fiind. �i nu pl�cinta ca o delicates�
gastronomic�,
ci ceea ce provoac� ea, respectiv �ndemnul de-a sta jos, �l
concerteaz�. Pentru
c�, de ce se zice c� dac� st� popa jos, �n cazul de fa��, musafirul, o
s� stea
�i clo�tele pe ou�? De ce?
„Era c�t pe ce s� uit
pentru ce venisem, pentru ce
eram eu
acolo. O perioad� lung�, scurt�, c� e greu s� cuantizezi �n asemenea
momente –
�mi uitasem p�n� �i numele. Chiar am uitat cum m� cheam�. St�team jos
pe prisp�
ca un amnezic. Eu �i cu Calistrat, unul l�ng� altul. Nici c�nd a trecut
profesorul de matematic� pe drum, nu �tiu ce c�uta pe acolo, �i m-a
strigat pe
numele mic, Nic�, n-am schi�at nici un gest. De l-am f�cut pe om s�
repete de
c�teva ori, cu o surprindere crescut� : B�i, Nic�, b�i! Nic�! B�i,
Gheorghe! Am
avut noroc cu el, p�n� la urm� m-a chemat cu numele meu de botez, c�-l
�tie,
a�a mi-am revenit : cu numele de botez. Nu pot zice c� am tres�rit,
nu-mi
amintesc, dar i-am r�spuns omului ca la un bun� ziua : Uite, ce s� fac,
sunt
aici ca s� refac titlurile de proprietate, confiscate! A�a mi-am
revenit! A�a!
Doar �tii c�, �i z�mbetul, �i r�njetul, deci �i amenin�area se folosesc
toate
de aceea�i estetic�, respectiv dezvelirea din�ilor! Uite a�a mi-am dat
seama
c�, dac� i-a� fi �tiut acestui a�a zis Calistrat numele de botez a� fi
reu�it
ca s�-l trezesc �i pe el din adormire. Dar cine s� i-l �tie!? Eu nu!”
Nic� e numele
profesorului de alint, pe care so�ia
�i doar prietenii
foarte apropia�i �l folosesc, ori rudele, dar numai cele de-o v�rst� cu
el,
asta cel pu�in, pentru c� nimeni �n afara acestui cerc nu-�i permite ca
s�-l
foloseasc�, nici m�car �n absen�a lui. Cu toate c� nu-i deloc o
porecl�, alta
dec�t asta av�nd. �n rest, numele lui oficial r�m�ne tot Ioan-Gheorghe.
Foarte
curios, un profesor de matematic� s� �i �tie numele de botez �i s�-l
mai �i
foloseasc� exact �ntr-o asemenea �mprejurare. Explica�ia ar putea s�
stea �n
faptul c� e un profesor de matematic� b�utor, deci cam be�iv, a�adar
consumator
de t�rii, c� nu bea dec�t vodc�. L�c�tu�, numele lui �i, din p�cate nu
are
copii.
„Am procedat �i
altfel, adic� �n alt mod. �i
ziceam oricum �i
el r�spundea la orice nume pe care-l foloseam, except�nd pe al celor
prezen�i,
copilul lui – mai erau �i al�ii pe-acolo. �i atunci mi-am dat seama c�
nu
puteam s� m� folosesc de tertipuri, c� a� fi putut s-o iau prin
eliminare.
Adic�, o dat� s�-i zic Vasile, apoi, Ion, alt� dat� Mihai, sau Tudor,
ori chiar
�tefan, dar nu mergea a�a, asta pentru c� el r�spundea la ori�ice nume,
oricum
�i ziceam el zicea, da! – r�spundea! Deci nu �inea calea asta!
Br�nzoaiele, o
b�gaser� pe m�nec�, se fr�m�ntau, se foiau, vorbeau numai �n dodii, �i
f�ceau
semne �i se �ngheonteau. Iar atunci c�nd m-a strigat colegul meu,
L�c�tu�,
profesorul de matematic�, tocmai terminasem o bucat� mare de pl�cint�
�i n-am
mai luat alta, convins pe deplin c�-i ceva necurat. Nu-mi r�m�nea
altceva dec�t
ca s� prind un moment prielnic, s� nu m� aud� altcineva dec�t el, s�-i
spun c�
am fost �n Valea Grecului, iar persoana care pretinde el c� este –
este! – dar
n-a plecat niciodat� de-acolo, deci el e un intrus. �tii ce m� g�ndeam?
Vroiam
s� fac un pact cu el : nu anun� organele dac� �mi spune cine e, dac�-mi
m�rturise�te povestea lui; ce secrete ascunde. M� g�ndeam la ce anume
puteam
scoate din asta. �tii cum e : �i se pare, uneori, c� mesajul unor
�nt�mpl�ri
ciudate ��i este destinat doar �ie �i numai �ie �i tot a�tep�i cu
oarece
r�bdare ca acesta s� �i se dezv�luie la un moment dat, exact ca un
mesaj
adresat la modul particular; iar dac�-l spui �i altora, �nainte de
vreme, vraja
se �mpr�tie, nu mai �n�elegi nimic, mesajul se ascunde, totul devine
c�t se
poate de normal, de te �ntrebi la momentul respectiv c�nd ai fost
min�it,
atunci sau acum.”
Mitra seam�n� la
perfec�ie cu mama ei, cu
Br�nzoaia. Exact
aceea�i �n�l�ime, osatur�, culoarea ochilor, totul la fel. Numai c�
fa�a ei
este foarte neted�, nici o urm� de rid. A�a cum Br�nzoaia a f�cut-o de
fat�
mare �i ea a f�cut-o pe Camelia tot de fat� mare. Cic� femeile care
sunt f�cute
a�a, de fete mari, au leac, dac� desc�nt�. B�tr�na ar fi vrut s-o fac�
pe Mitra
o mare desc�nt�toare, una celebr�. Din p�cate planul nu i-a reu�it.
Asta pentru
c� Mitra nu reu�ea ca s� �in� minte nimic, deci nici desc�ntecele. Nu
�inea
minte �i pace. Unde s� mai pui c� trebuia s� fie �i un pic hoa��.
Desc�ntecul
trebuia furat ca s� aibe efect maxim. �i cum s� fii ho� dac� nu �ii
minte?! Nu
se poate! Pe Camelia a dat-o la �coal� mai mult sau mai pu�in obligat�.
�n
schimb, de bucurie c� se ducea �i-i mai pl�cea cartea, Br�nzoaia ce
b�tr�n�
�nv��ase „C��elu� cu p�rul cre�!”. �n secret spera c� o s� �nve�e ca s�
�in�
minte, Camelia. Ea nu �tie, despre �coal�, dec�t c� acolo se �nva��
unele
lucruri pe de rost. To�i copiii care se duceau la �coal� �tiau poezii.
Oamenii
mari, cum v�d vreun prichindel, �i �i pune ca s� recite ceva : Ia zi-i,
�tii
vreo poezie – o poezie �tii? C��elu� cu p�rul cre�, fur� ra�a din
cote�! Deci,
fur�! Oamenii credeau altceva, c� vroia ca m�car fata, nepoata, s� fie
�n
r�ndul lumii. Ce nu �tia b�tr�na este c� se tr�ia �n alte vremuri,
timpul c�nd
desc�ntecele nu se mai prind de oameni, pentru c� oamenii nu mai cred
�n ele.
Baba tr�ie�te �n trecut. Dac� n-ar fi fost Mitra, nimeni n-ar fi �tiut
c��i ani
are, de fapt �i la concret. I se poate afla v�rsta doar f�c�nd o
compara�ie
pentru c� ea e b�tr�n� de c�nd lumea. Nu are buletin. �i cei mai �n
v�rst�
oameni din sat �i-o amintesc a fi tot b�tr�n�, ca o bab�, �nc� de la
�nceputuri. O dat�, ni�te copii care se d�deau cu sania pe drum la vale
au
v�zut-o cum �ntindea ni�te rufe pe s�rm�, afar� : era descul�� �n
z�pad�. Cu
picioarele goale �n om�t! Mare mirare! Pentru c� lor le �nghe�aser�
picioarele
de tot, �nc�l�a�i fiind. Ger mare era. N-au r�s de ea. St�teau a�a �i
se uitau,
t�cu�i. Ei i s-a p�rut ceva anapoda, asta c� era obi�nuit� ca ei,
copiii, s�
r�d� de ea �i-a ie�it cu ni�te cenu�� �ntr-un lighean, �n drum, pe care
a
pres�rat-o, stric�ndu-le derdelu�ul, tot descul��. Abia atunci au
�nceput
copiii s-o strige aiurea �i ei i sa p�rut ceva normal. Asta p�n� ce
unii mai
r�i �i mai mari dintre copila�i au �nceput ca s-o bat� cu z�pad�, cu
bulgari
tot mai mari �i mai tari, de ghea��. Ei i s-a n�z�rit c� ar fi exact ca
atunci
c�nd e�ti b�tut cu pietre. �i s-a sup�rat r�u de tot. N-a blestemat.
�tia c�
daca-i blestemi pe copii se-ntoarce imediat �mpotriva ta. La fel cum
�tia c�
dac� e�ti b�tut cu pietre de c�tre ei, sf�r�itul e-aproape. A �nceput a
pl�nge
�i c�nd a terminat de pl�ns a vrut ca s� moar�, conform cu cele
�nt�mplate. A
ie�it prin fundul cur�ii, a s�rit gardul �n ograda bisericii, sub
clopotni�� �i
s-a lungit pe n�s�lie a�tept�nd a�a ca s� moar�, acolo. Noroc c-a
v�zut-o
Alisandru Darie, un alt vecin. C� el vedea tot ce se �nt�mpl� �n curtea
bisericii. S-a dus la ea intr�nd pe poart�. „Dar�! Ce faci, babo?” Ea,
nimic!
T�cea m�lc, exact ca o moart�. Alisandru Darie, un om cam impertinent,
nu
contene�te, o �ng�n� : „C�ba-c�ba! Ce faci?” La o astfel de interpelare
nu
exist� dec�t un singur r�spuns din partea Br�nzoaei : „C�ba-c�ba! Ia
mai
du-te-n p… m�ti-ii!” �i s-a dat jos de pe n�s�lie, a f�cut doi pa�i
�i-a c�zut,
ca moart�, �n mod corect. Degeraser� picioarele. A luat-o �n bra�e, iar
baba
tare se tot v�ic�rea : „V�leu! V�leu! M-o omor�t! M-o omor�t!”
Alisandru Darie,
noroc c-o �tia : „C�ba-c�ba! Cini te-o omor�t?!” �i ea, invariabil,
r�spundea :
„C�ba-c�ba! Ia mai du-te-n p… m�ti-ii!” Atunci, a�a, �tia c�,
deocamdat�, cel
pu�in, e bine-merci. „C�ba-c�ba! Dar cum vorbe�ti �n ograda
bisericii?!” „D�-mi
pace! D�-mi pace! C�ba-c�ba!” �i-a dus-o �n drum �i-a prins a-i freca
picioarele cu z�pad�. Se adunaser� to�i copiii, uimi�i. Dar cum a�a,
tot cu
z�pad�? Se mirau ei. Alisandru Darie f�cuse Cotul Donului, el sau tat�l
lui, c�
e acela�i lucru, de-acolo �tia c� trebuie s� faci masaj cu z�pad�. O
or� a tot
frec�ionat-o. Tot at�ta timp a strigat precum c� a omor�t-o, pe c�nd,
exact
invers, el tocmai o salva. �i c�nd a �nceput s� se �nro�easc�
picioarele �i s�
dea s�nge a dus-o acas� �n bra�e. Copiii, tr�g�nd s�niile, mul�i, dup�
ei, �n
urm�, exact ca la mort ar�tau. Nici unul n-a vrut ca s-o pun� pe sanie
�i
Alisandru Darie i-a �njurat de mai multe ori. C� ce, a�a v� �nva�� la
�coal�?!
Desigur c� nu �nv��au despre a�a ceva la �coal�! Alisandru Darie vorbea
prostii! Ca un cortegiu funerar : s� vezi at��ia copii cumin�i �n urma
unui
b�rbat care duce o bab� �n bra�e! Ia �nt�mpinat Camelia, afabil� �i
nep�s�toare, st�tea cu m�inile b�gate �n bund� (un fel de cojoc din
piele de
oaie, f�r� m�neci) de l-a f�cut pe Alisandru Darie s� exclame,
�ntreb�nd-o :
„M�i, fato, tu e�ti normal�!?” �tia c� nu are mu�e�el �n cas�, c�-i
zice, ca o
continuare : „Du-te repede �i caut� ni�te mu����l, c� trebuie, du-te la
mam-Ioana!” �i s-a dus �i-a adus. Plante din astea medicinale, cum le
zicem, se
dau ca �i c�nd s-ar da de poman�, adic� cu drag �i pe degeaba. A r�mas
b�tr�na,
de la �nt�mplarea asta, cu degetele picioarelor str�mbe, �ncovrigate,
boante,
�nc�rligate ca ni�te buc��i de buturugi mai mici de vie. Iar asta se
vede cel
mai bine vara, pentru c� ea nu se �ncal�� niciodat�, acum, c� nu mai
poate,
dac� iarna a �nceput ca s-o mai fac�. Altceva, de atunci, s-a �nt�mplat
o alt�
minune : Br�nzoaia a prins drag de plantele medicinale, casa ei e plin�
de fel
�i fel de buruieni din care prepar� leacuri c�rora li s-a povestit ceva
–
pove�ti numai de ea �n�elese �i �tiute. �i femeile au �nceput ca s-o
caute ca
s� cear� ierburi din astea desc�ntate, cum zic ele, pentru nenum�rate
neputin�e
�i oblojeli cu care se luptau toate ca la un r�zboi femeiesc.
Majoritatea nu
aveau �ncredere �n medicamente, mai ales ele, iar b�rba�ii nici �n
femei nu mai
aveau, de aceea mul�i o d�duser� �n patima b�uturii. Beau noaptea �i
diminea�a
pe stomacul gol �i nu mai ascultau deloc de neveste. A�a c�, la modul
firesc,
cel mai mare succes �l are cu un preparat contra patimei be�ivanilor –
un leac
absolut revolu�ionar.
„�i la un moment dat m� �ntreab� b�tr�na dac� nu
cumva vreau
s�-mi dea vreun leac contra b�uturii. Atunci mi-a c�zut fisa : femeile
astea
mi-au pus ceva �n pl�cint� �i s� �tii c� �i am�r�tului �stuia i s-a
�nt�mplat
exact la fel, de aia �i-a pierdut omul memoria, de nu mai �tie cum �l
chem� �i
cine e, s�racul. N-am realizat c� exact asta era modul, adic� s�-l
tratez cu
bun�voin�� �i �n�elegere. T�rziu mi-am dat seama c� numai a�a puteam
vorbi cu
el. I-am spus, �ncerc�nd s� nu m� aud� nimeni, dec�t el : M�i,
Calistrate, sau
cum te-o mai chema, noi trebuie s� st�m odat� de vorb� la un pahar de
vin! A
f�cut ochii mari la mine, uit�ndu-se speriat �n jurul lui. Singuri!
�n�elegi ce
vreau s� zic? Numai noi doi, tu si cu mine, s� ne �mb�t�m. N-am putut
ca s�
ar�t cu degetul, a�a a� fi f�cut, s�-l �mpung cu degetul �n piept!
Normal c�
mi-a zis c� el nu s-a �mb�tat niciodat�. Te-ai �mb�tat, m�i,
Calistrate, dar nu
mai �ii tu minte, i-am r�spuns eu �ncerc�nd s�-i fac cu ochiul cu toate
c� eu
nu prea pot. Mitra, ea mai dihai, nu �tia cum s� se dea pe l�ng� noi ca
s� vad�
ce vorbim, iar eu nu mai puteam s� fac pe indiferentul, riscam s� stric
totul, a�a
c� am dat s� tran�ez situa�ia �i s� plec. Tu ��i dai seama c� a vrut
s�-mi dea
pl�cint� la pachet, pentru acas�?! Nu se poate a�a ceva! Am refuzat cu
polite�e, ca s� nu-�i dea seama. C�ba-c�ba! Nu place la domn profesor
pl�cinta
noastr�, a pus b�tr�na verdictul! Era adev�rat!”
�n
spatele casei are, Br�nzoaia, un fel de
aplec�toare
secret�, care nu se vede din drum, unde �i usuc� ea buruienile. Nimeni
nu are
voie s� intre acolo, e cel mai p�zit loc. A �ntins o �far� la un pas de
intrare, la nivelul gleznei, legat� de un cui b�tut �n perete �i de o
creang�
de m�r aplecat� la p�m�nt de-un v�nt pe care a �n�iruit ni�te castane
uscate.
�i astea, castanele, c�nd sunt uscate, dac� sunt atinse unele de altele
sun�
exact ca �i castanietele din Spania. Se zvonesc tare, dar nu
deranjeaz�, astfel
c�, dac� cineva neini�iat le aude le interpreteaz� ca �i c�nd n-ar fi
nimic. Nu
de alta dar copiii sar deseori �n gr�din� dup� cuiburi de vr�bii �i-ar
putea
intra acolo.
„�i c�nd
dau eu s� plec, nu �tiu din ce cauz�, dar
baba
Br�nzoaia sare �n sus speriat� nevoie mare. Din cauza asta �i mie mi-a
cam
s�rit inima din loc. S-o fi v�zut, sprinten� ca o fat� mare, speriat�
ca cineva
care vede pentru prima dat� un tren, bolborosind nu altceva dec�t
C�ba-c�ba!
Din c��iva pa�i a ajuns la �opronul ei. Eu m-am g�ndit c� poate arde.
�i m-am
dus dup� ea, s� v�d ce-i. D�duse celofanul la o parte �i nu �tiu cu
cine vorbea
ne�n�elese. M-am uitat �n�untru la buruienile ei puse la uscat �i nu mi
s-a
p�rut nimic neobi�nuit. Plante medicinale, normale. C�nd m-a v�zut
a-nceput s�
se bat� peste picioare �i s� m� �mping� – nebun�, nebun�! Ce puteam s�
fac?! S�
r�d �i s� m� retrag, altceva ce? I-am zis lui Calistrat bun� ziua �i-am
ie�it.
Nu �tiu de ce dar, �n drum, mi s-a p�rut c�-s u�or ca un fulg. Aveam
senza�ia
c� dac� fac un mic efort m�-nal� �n aer. Nu mai aveam nici o greutate.
Mergeam
dar nu sim�eam nimic sub t�lpi �i �tii c� numai pietroaie sunt. �tii ce
mi-a
trecut prin minte? C�-s drogat. M-a drogat baba cu buruienile ei, a pus
s�m�n��
de mac �n pl�cint�, asta a f�cut.”

M�nuțe
generoase
de �tefania
Co�ovei
Un
nor de praf de m�rimea unei ciuperci atomice
trece pe deasupra
cartierului. E o var� apocaliptic�, mereu nea�teptat�,
plou� c�te trei-patru minute dup� care iese un soare bolnav, p�clos,
otr�vitor.
Aurel
traverseaz� strada care �l desparte de bodega lui Bibi �i �njur� gros
�i
degeaba. Asta dup� ce tocmai tr�sese o flegm� pe cel mai ur�t maidanez
din
Floreasca, g�sit de boschetarul Curc� �ntr-o lad� de carton, recuperat,
resuscitat, hr�nit �i botezat Costic�. Costic� schel�l�ie �i fuge spre
gardul
de fier forjat al pie�ei pe care se pi�� lung.
Condus
de norul de praf, ca de destin, Aurel salut� mu�terii de pe terasa de
cartier,
d� m�na cu patronul Bibi, ciupe�te de cur pe nevasta unuia, un dobitoc,
ce nu
merit� el a�a femeie bun� de futut, r�g�ie �i se a�eaz� cu greu pe unul
din
scaunele de plastic. Pentru c� Aurel e talie mare, matahal� r�u
mirositoare,
burtoas� �i p�roas� ca un mistre�, cu voce de rinocer �n c�lduri, cu
barba sur�,
ne�ngrijit� �i cu apuc�turi de fanariot dob�ndite pe vremea cruntei
dictaturi
pe care o regret� pe la toate mesele.
Dar
e foarte cald, �i praful se lipe�te de fe�ele transpirate ale
clien�ilor, le
intr� �n halbe, �ntre din�i, sub gingii, sub unghii, �i transform� �n
fantome –
un cartier de fantome, un ora� de fantome, o �ar� de fantome m�hnite,
resemnate. Peste toate, ca un cavaler al Apocalipsei, neobositul Aurel,
fost
marochiner, fost turn�tor la securitate cu numele de cod Claudiu, fost
campion
de polo, fost heptatlonist, fost recep�ioner, actualmente rentier,
scuip� scurt
printre mormintele din�ilor �i zice cu voce tun�toare:
-Ce?
Cum? P�i
cine
mai cite�te Balzac �n ziua de azi? La anul 2008? Cui mai trebuie�te?
Auzi, b�,
Cristeo, tu mai cite�ti, m�, Homer? Hai, noroc, c� v� ia mama
dracului....
Norocul lui Aurel e c� nevasta lui
Bibi lipse�te de la teras�. κi plimb� c�inele, �i reface coafura sau
garderoba �n vreun loc numai de ea �tiut, unde nu ajung zgomotele �i
praful
cartierului. Astfel c� Aurel poate scuipa �n lini�te peste capetele
consumatorilor, se poate b�i ridic�nd pe r�nd c�te o buc� �i
screm�ndu-se p�n�
c�nd ma�ele lui puturoase arunc� gazul eliberator ce �i ia zborul ca o
arm� de
distrugere �n mas� �i se opre�te sub n�rile unor dobitoci ce halesc
mititei cu
mu�tar. De obicei, fenomenul numit s-a b�it Aurel
se petrece pe la
orele serii, c�nd cartierul e calm, fantomele sunt bete, iar Bibi
patronul
devine �ng�duitor din pricina unor �pri�uri trase pe blat, �n spatele
barului.
Din c�nd �n c�nd, un moto-compresor
trece prin fa�a c�rciumii. Zgomotul �i asurze�te pe to�i, c�inii
cartierului
�ncep s� latre, gospodinele scuip� cu n�duf �n urma lui, iar vecinul,
domnul
Crizantem�, abia sculat din somnul de dup� amiaz�, pune m�na pe telefon
s�-i
reclame p-�tia c� nu mai termin�, �n pizda m�-sii, de asfaltat o
strad� de
numai 150 de metri.
La radio e ora �tirilor. Se anun��
�nceperea celui de-al treilea r�zboi mondial, Israelul atac� Libanul,
Siria se
implic�, America nu se implic�... chestii de-astea �n care Aurel nu se
bag�...
Oricum, el va muri �ntr-un �an�, beat-mort, cu mu�te la bot, cu capul
pe un
�obolan... a�a i-a prezis m�-sa. Se cac� pe toat� omenirea, care s-a
�nmul�it
�ngrijor�tor... totu�i, o selec�ie e necesar�, statisticile ne arat� c�
un
r�zboi mondial e ca o igien� a lumii...
Norul de praf se �nc�p���neaz�
deasupra cartierului. Pictorul Cristian apare pe terasa lui
Bibi
�ntotdeauna la orele 13. Salut� politicos, str�nge ori pup� m�ini �i se
adreseaz� lui Aurel:
-Camarade
Varlaame!
Aici mi-erai? Dai �i tu ceva, sponsorizezi, ast�zi, cultura... arta?
-Aici,
mon�erule!
Take a sit!... Buc�tare! O bere cald� pentru amicul nostru, pictorul! –
face
Aurel c�tre Bibi bucuros de oaspetele s�u. Apoi, cu gesturi studiate,
scoate
din buzunar un snop de bancnote �i �ncepe s� numere: suspicios, privind
�n jur,
apoi la bani, apoi peste gard, la muncitorii care tocmai au spart o
conduct� de
gaz cu lama buldozerului.
Un
zgomot puternic �i un miros ustur�tor pun st�p�nire pe cartier.
Fantomele de la
mese se �ngrijoreaz�, dar nu foarte mult. Pictorul Cristian, om
prev�z�tor,
calculeaz� �n g�nd perspectivele acelei zile, pericolele unei explozii
care ar
putea pune cap�t... m� rog... �i d�duse opera... gloria �i era
asigurat�. Nu
p�r�se�te terasa, dar, prudent, se �ndep�rteaz� c�t mai mult de
gheizerul
puturos.
Se
dau telefoane la poli�ie, la pompieri, vecinul Crizantem� �njur�
guvernul,
Aurel �i bag� pula �n ei de politicieni, c�inele Costic� particip� �i
el cum
poate la �ngrijorarea general�, adic� miroase la cur o c��elu�� de ras�
r�t�cit� pe-acolo...
Ora�ul
e putred ca o bub� ce st� s� se sparg�, fantomele sunt anonime �i mute
ca ni�te
omizi uria�e; l�ncezesc bete ori lene�e, fricoase ori �n deriv�, f�r�
idealuri,
f�r� repere, f�r� nume, f�r� �nsu�iri...
Gazul
metan gone�te pentru un timp norul de praf �i peste cartier se las� o
lini�te
unsuroas� prin care, de la un aparat de radio legat cu s�rm� deasupra
aragazului lui Bibi se aude un glas femeiesc r�gu�it, obosit-senzual: „Dup�
ce ai f�cut cuno�tin�� cu penisul
lui, putem s� trecem
mai departe... Este nevoie de ceva �ndem�nare �i experien�� pentru a
deveni o
expert� �n sex oral, pentru a-i oferi lui pl�cerea pe care o caut� �i
pentru a
te bucura �i tu �n acela�i timp de experien��. S� trecem la lec�ia
�nt�i...
Unde trebuie s� te g�se�ti c�nd �i faci sex oral? R�spunsul este:
oriunde ��i
vine �ie u�or s� o faci: �n pat, �n masin�, pe jos, �ntre picioarele
lui, peste
el...”
Aurel ciule�te
urechile. Are o privire t�mp� �i un z�mbet
senil-pofticios. Se ridic� cu mare greutate �i, pretext�nd c� gole�te
scrumiera, se apropie �ncet – vr�nd s� aprofundeze �n�elesul acelor
vorbe – de
aragazul lui Bibi.
Postul de radio,
finan�at de o comisie pentru cultur� a
Comunit��ii Europene, �i continu� lec�ia de libertate de expresie: "Ce
s�
faci cu sperma? Exist� femei pentru care gustul spermei a devenit ceva
obi�nuit, chiar pl�cut, dar exist� �i multe femei c�rora le displace
profund ideea
de a gusta sperm�. Dac� nu i�i place, nu te poate obliga nimeni s�
�nghi�i
sperm�... Ejacularea poate fi considerat� punctul culminant al actului
sexual
oral ce se desf�oar� pe buze, pe limb�, �n cerul gurii sau �n fundul
g�tului;
privind lucrurile din acest punct de vedere, �n cazul �n care gustul
spermei te
deranjeaz�, poate ar fi o idee bun� s� �ncerci s� �l cultivi �n timp.
Pe de
alta parte, ejacularea se poate produce �i afar�, printre avantajele
oferite �n
acest caz num�r�ndu-se spectacolul jeturilor de sperm� sau senza�ia
cald� a
lichidului seminal ce cade pe piept, pe s�ni �i... de ce nu... pe...
fa��. Dac�
e s� privim lucrurile despre care am vorbit mai sus numai din punctul
de vedere
al b�rba�ilor, este firesc ca ace�tia s� i�i doreasc� s� termine �n
interior ci
nu afar�... Acest lucru provine din dorin�a instinctual� a acestora de
a
penetra, f�r� a avea vreo importan�� prea mare pentru ei dac� partenera
�nghite
sau nu sperma..."
Consider�nd c� nu a
ascultat �ndeajuns, cuprins de un fel
de frison al crea�iei, sprijinit de zidul c�rciumii ca de propria-i
memorie
erotic�, Aurel se adreseaz� m�nios concitadinilor de la mese:
-Clan�a
matinal�! �sta e viitorul sexului! Sf�nta clan�� matinal�! V-am spus eu!
-Las�, m�i,
Aurele, mai bine
poveste�te-ne pu�in
cum era s�
fii turn�tor? Aveai remu�c�ri? ��i
turnai colegii, amicii de �pri�uri? Erai con�tiincios, punctual? Turnai
la
timp? – se aude provocator glasul pictorului Cristian.
-C�cat!
– se desmetici brusc Aurel. Tu n-auzi, b�i, pictore, c� lucram �n
comer�? Eram
obligat s� fiu turn�tor! Prin fi�a postului! Dar nu de mine aveau ei
nevoie...
Numai de vreo dou� ori m-au deranjat... odat� c�nd trebuia expulzat un
arab din
�ar� �i alt�dat� c�nd am dat o referin�� despre unul ca s�-l bage �n
partid... Trebuia
s� aib� caracteriz�ri... m� rog, ceva de bine... Nici nu �l cuno�team
pe
cet��ean! Dar m-au rugat b�ie�ii, �n�elegi?
-�i
ce ai scris acolo? De bine, vreau s� spun... dac� nici m�car nu �l
cuno�teai? –
se b�g� �i patronul.
-C�
�tie limba francez�!
-Ce?
P�i ce leg�tur� avea asta cu partidul, m�i Aurele?
-P�i
avea, c� omul avea o misiune �n str�in�tate, �n�elegi? �i nu putea s�
plece
f�r� s� fie �i membru de partid! De-aia am scris c� �tie limba
francez�! Ce era
s� scriu acolo? Dac� nu cuno�team omul?!
-�i
arabu’?
-Despre
arab ce-ai scris?
-C�
bea, c� umbl� cu curve... de unde s� mai �in eu minte, m�i? C� asta e
de
mult... din timpul cruntei dictaturi! Am turnat la Securitate! Ha, ha,
ha! A�a
erau vremurile, domnilor... lucram la hotel, recep�ioner �i vine un
grup de
polonezi... ni�te be�ivani care f�ceau bi�ni�� cu marf� cump�rat� din
Turcia...
o vindeau aici �i banii �i schimbau �n dolari... aveau voie cu valut�
�n
Polonia.
-�n
ce an? – se r��oie�te pictorul.
-Ce
importan�� are asta? Polonezii aveau voie s� de�in� valut�! Altceva
doream eu
s� relev... �i m� tot �ntrerupe�i cu metode securistice... Era o gagic�
�n
grupul de polonezi... minion�, blond� �i be�iv�... ne �n�elegeam de
minune...
�ampanie �i, pe urm�, limba gimnastic�!
-Ce
limb�?
-Limba
gimnastic�, adic�... sexul! A�a ne �n�elegeam, mon�er, c� ea nu �tia
dec�t
poloneza... a�a c� �n pat ne deslu�eam de minune!
-
Bine, bine... dar ce leg�tur� are asta cu Securitatea? – se treze�te o
fantom�
care bea un vermut ieftin.
-Ce
te bagi, b�i, �i tu �n seam� ca chilo�ii-n cur? Are leg�tur�, sigur c�
are, c�
trebuia s� scriu cum �mi petrec timpul cu poloneza, despre ce vorbim,
ce
subiecte abord�m... �n fiecare diminea�� m� vizita c�pitanul Ungureanu:
„Ai
scris, Aurele, ai scris ce-a�i f�cut asear� la Lido, la Ambasador...?”
Ce s� scriu, domnule, c�
m� s�turasem! �n
fiecare zi m� a�ezam la birou, luam o foaie alb� �i �ncepeam s� scriu:
„Sursa
informeaz� c�...” C� ce? C� mi-o tr�geam cu poloneza dup� ce beam
�ampanie? Ha!
Ha! Ha! Am turnat la securitate! P�i, dac� f�ceam poli�ie politic�, cum
e de bon
ton acum, eram cel pu�in milionar! Pe c�nd eu sunt un
am�r�t... eram membru
de sindicat, eram membru de partid... Aveam un statut social! P�i, eram
pionier
�i venea partidul s�-mi fac� vaccin antipoliomelit�, venea partidul,
b�i
n�t�r�ilor! Eram utecist �i partidul �mi f�cea antitetanos! �mi ducea
grija, m�
trimitea �n tabere pioniere�ti! Acu’ mi-a murit �i partidul... Sunt
orfan,
domnilor! Mi-a murit partidul!
Cuprins de o be�ie
ostenit�, Aurel se �ndreapt� spre bar s�
achite consuma�ia lui �i a pictorului Cristian. A�a era conven�ia.
Pl�tea �i
consuma�ia prietenului, �tiind c� �la n-are bani niciodat�. Pictorul �l
botezase „Aurel- m�nu�e generoase” �i �i propusese s� fac� o funda�ie
cu numele
�sta, s�-i acorde un fel de burs�, trei-patru beri pe zi, nu mai
mult... �i
dou� pachete de �ig�ri... ar intra �n memoria iubitorilor de art�... ar
fi
trecut �i �n bibliografia artistului... Funda�ia M�nu�e Generoase…
Se las� seara �n
ora�ul putred ca un �obolan mort
de o s�pt�m�n�.
Aurel-m�nu�e
generoase �i mai num�r� odat� banii. „Il n’y a pas”, concluzioneaz�
nedumerit
mai comand�nd un �pri� pe care �l bea f�r� chef. Cu mare greutate se
deplaseaz�
p�n� �n pia�� �i �i cump�r� un trabuc. �l aprinde cu o brichet� de
�mprumut,
puf�ie fumul �nec�cios �n nasul lui Bibi �i se mai a�eaz� pentru �nc�
un �pri�.
Cu ochi tulburi �i apropia�i, cu gura amar� de la tutunul prost,
morm�ie un
c�ntec de demult: „Am jurat cu m�na pus� pe drapel... bravi osta�i cu
piepturi
de o�el”... Vocea i se stinge �ntr-un oftat: „Fac parte din genera�ia
expirat�...”
Gazul metan continu�
s� f�s�ie din ce �n ce mai amenin��tor
deasupra ora�ului, semn c� lucr�rile la carosabil continu�. Pictorul
Cristian
se face nev�zut. O noapte neagr� ca o arip� de g�ndac pune st�p�nire pe
enclav�. Doar muncitorii care ostenesc la gaura din conduct� nu se dau
b�tu�i.
La lumina farurilor unui camion, se z�resc st�nd apleca�i destul de
con�tiincios deasupra racordului avariat. Sunt mul�i �i se mi�c� �ncet
ca o turm�
de rinoceri pitici. Unul din ei �nfige �n gaura conductei un lemn, o
coad� de
m�tur� sau de topor �i f�s�itul �nceteaz�. Se privesc �n t�cere. Dup�
care
altul trage c�teva ciocane �n ciotul de lemn. �n aer, mirosul de
gaz-metan s-a
amestecat cu mirosurile ora�ului.
Aurel se �ndep�rteaz�
de gardul c�rciumii �ncerc�nd s�
traverseze cu demnitate strada jupuit� de excavatoare. Se �mpiedic� de
o s�rm�
�i, �n c�dere, vr�nd s� se aga�e de ceva, s� �i recapete echilibrul
destul de
precar smulge bucata de lemn pe care muncitorii o �nfipseser� �n
conducta de
gaz. Prive�te t�mp la dopul improvizat, �njur�, se ridic� greu �i
porne�te mai
departe nu �nainte de a arunca chestia aia, coada de m�tur� sau de
topor... „�n
fond, b�ina, ce e ea? Tot gaz-metan!” – g�nde�te fostul turn�tor la
Securitate
�n timp ce se pierde �ncet �n noaptea ca un diavol mic.
Paznicul pie�ei se
preg�te�te de culcare
Adic� alung� de sub tarabe un boschetar, d� un �ut c�inelui Costic�,
�ncuie toate u�ile, stinge neoanele, dar nu pe toate, mai las� unul de
veghe �i deschide radioul cu baterii.
Vocea de pe ultra-scurte �i continu� sfaturile practice pentru
gospodine, conform normelor �i directivelor Comunit��ii Europene:
Dac�
nu vrei s� �nghi�i, arunc-o afar� imediat dup� ce el a terminat. Apoi
�i po�i
z�mbi, lu�ndu-i penisul �n gur� din nou �i juc�ndu-te cu el pu�in. De
data asta
cu mare aten�ie, pentru c� acum este la fel de sensibil ca �i
clitorisul dup�
orgasm. Totu�i, �nghi�itul spermei poate fi un gest exprim�nd tandre�e,
iubire,
d�ruire. �n aceast� ordine de idei putem spune c� o partid� bun� de sex
nu
const� doar �n pl�cerea de a ajunge la orgasm, ci �i pl�cerea de a
�mp�rt�i
orgasmul cu celalalt. O alt� posibilitate este introducerea penisului
�n gur�
c�t mai ad�nc, p�n� �n g�t. �n acest fel sperma va fi eliminat� direct
dincolo
de faringe, ne mai exist�nd, �n principiu, probleme �n privin�a
gustului.
Aceast� tehnic� este cunoscut� ca deep throating
�tiut fiind faptul c�
este una dintre cele mai intime tehnici sexuale abordate de o femeie
dar
totodat� una dintre cele mai agreate de b�rba�i.”
Ora�ul
doarme chircit, vinovat, resentimentar. κi savureaz� agonia
ca o creatur� monstruoas� care a venit s� �i verse lehamitea veninoas�
la malul murdar al D�mbovi�ei. Un miros l�nced, de boal� cuprinde
urbea. Gazul-metan susur� printre din�ii strica�i ai canaliz�rii
ora�ului �n voie, cu inflexiuni de meterhanea �nt�rziat�.
Aurel, fost marochiner, fost recep�ioner, fost turn�tor la securitate
cu numele de cod Claudiu, fost campion de polo, fost heptatlonist,
actualmente rentier, se pr�bu�e�te pe un maidan, la c��iva pa�i de
cas�. Prive�te stelele prin ochii lui mici �i apropia�i de be�ivan �i
nu �n�elege. St� a�a o vreme, vreo dou� ore dup� care se ridic� greu,
�ndrept�ndu-�i umerii, �i neteze�te hainele p�tate de muci �i pi�at
privind fix �n p�m�nt �i �ncearc� s� fac� un pas. �l face. Prinde
�ncredere �n echilibrul s�u, se mai scutur� odat� pe haine �i porne�te
spre cas�.
�n
urma lui, orele trec tot mai greu �i zorii nu vor s� se mai arate.
La
ceasurile patru, de diminea��, prin dreptul
conductei de gaz trece
Curc�, boschetarul. �nalt, negru, slab �i �eap�n ca o prevestire
rea, caut� prin gunoaiele cartierului. Nostalgic, �i aprinde un
chi�toc de
�igar�... Un fluture cap de mort popose�te pe vitrina magazinului de
mezeluri
ecologice... Nimeni nu poate depune m�rturie ce a fost mai �nt�i:
urletul de
moarte al lui Curc�, flac�ra uria�� ce a cuprins ora�ul sau bubuitura
exploziei. Pentru c� nu prea au mai r�mas martori... �n via��...
Se
zvone�te c� minute �ntregi au zburat prin aer
c�ini mor�i, capace de closet,
zdren�e, cutii de conserve, portiere,
felii de pepene, h�lci de carne,
ro�i de camion, godine, g�ini moarte, c�r�i, du�umele, dormeze,
c�r�mizi �i
alte spurcate m�rturii ale ora�ului uitat de Dumnezeu. Dup� care s-a
l�sat o
lini�te de �nceput de lume.
�i
atunci s-a auzit un clopot b�t�nd dement peste ora�ul f�r� via��. Dac�
te-ai fi
apropiat, ai fi v�zut c� numai clopotni�a r�m�sese �n picioare printre
ruinele
�n fl�c�ri. Dac� te-ai fi apropiat mai mult, l-ai fi z�rit, �n prima
raz� de
soare, pe Aurel care at�rna sp�nzurat de limba clopotului. Suflul
exploziei
f�cuse ca trupul mare, r�u mirositor, �nc� de c�nd era �n via��, al
fostului
marochiner, turn�tor la securitate cu numele de cod Claudiu, campion de
polo,
heptatlonist, actualmente rentier s� se b�l�ng�ne �n la�ul cu care se
sp�nzurase f�c�nd s� bat� clopotul de �ase ori.
Semn
c� ora�ul acela trebuia s� dispar� de pe fa�a p�m�ntului.

�ntre
ferestre
[partea II]
de Augustin
Cup�a
�n
ziua aia
fusese nea�teptat de cald pentru
luna februarie �i pic�turile de ploaie rare care se prelingeau pe
ghiozdanul
lui de vinilin �i se adunau exact acolo unde acesta cr�pase �i se
topeau �n
p�nza de dedesupt, r�m�nd acolo c�teva zile �i p�str�nd un miros
dulceag -
�n�ep�tor, �i f�ceau pe to�i s� cread� c� iarna se terminase.
Stelian
mergea f�r� chef spre cas�, printre r�setele care izbucneau �nt�mpl�tor
dintre
ceilal�i. Dup� col�ul bisericii, unde ca �i acum, movile de p�m�nt
cleios se
adunaser�, dup� ce excavatoarele �i f�cuser� treaba, �l v�zu pe
b�iatul acela
lunguie� �i slab care st�tea �n spatele lui �n ultima banc� �i
�ncercase deja
de vreo dou� ori s� copieze dup� el la lucr�rile de algebr�.
P�n�
atunci �l chemase Grigore �i nu mai �tiu cum �i Stelian �i tr�sese
nervos
cotul acoperind marginea de jos a lucr�rii. Acum b�iatul �sta sub�ire
�i prea
�nalt pentru clasa a cincea mergea exact pe creasta valurilor de n�mol,
f�r�
ghiozdan �i cu geaca desf�cut�. Grig, Grig d�-te jos de acolo, spunea o
b�tr�n�
m�runt�, cu o figur� milit�roas�, care �i �inea ghiozdanul dar el
continua s�
mearg� ap�sat prin p�m�ntul lipicios f�r� s�-i pese de ea sau de faptul
c�
toat� lumea de pe strad� �l privea atunci. Stelian se opri �i el �i �l
privi un
pic emo�ionat, un pic mirat.
De
atunci Grigore se numi doar Grig pentru el �i sim�i �ntr-un mod ciudat
c� �i
dorea ca b�iatul �sta s� nu se dea jos, s� continue s� umble ca un
nebun pe
movilele alea de n�mol, de�i nu �tia de ce �i se bucur� c� Grig, nu �i
asculta
pe ceilal�i ci parc� g�ndul lui �i mergea mai departe de�i la un moment
un
pantof �i r�mase lipit �n stratul gros de p�m�nt. Dar Grig nu se opri
nici
atunci, ci merse �nainte, pierdu �i cel�lalt pantof, doi pa�i mai
�ncolo �i
avans� r�z�nd �n �osetele lui groase, de l�n�, toarse chiar de femeia
aceea
b�tr�n� care se �inea dup� el de-a lungul trotuarului. �osetele lui
p�reau
galben-fosforescente �n lumina felinarelor �i Stelian nu putea s� �i
ia ochii
de la ele, cum se tot ridicau �i se lipeau iar�i �n n�mol p�n� c�nd
r�m�seser�
�i ele prinse �n clis�. Grig mai f�cu un pas, doi, descul� dar alunec�,
�ncerc�
s� �i recapete echilibrul, �ntr-un gest comic �i ajunse cu un picior
sub fund
exact �n dreptul bunicii care �l ridic� de gulerul gecii.
Atunci
izbucni un r�s general, ca o eliberare pe care to�i cei care priveau de
pe
strad� o a�teptaser� de c�nd Grig se coco�ase acolo �i lumea se adun�
gr�mad�
�n jurul lor. Doar Stelian se �ndep�rt� dezam�git �i merse de-a lungul
str�zii,
f�r� s� se mai uite �napoi.
Imaginea
lui Grig
acolo, cu �osetele lui de l�n� pe care le pierduse una c�te una �n
noroiul
lipicios �i r�mase p�n� �i acum �n minte �i uneori noaptea, peste ani,
putea s�
�l vad� foarte limpede cum merge acolo, �n lumina portocalie a
felinarelor de�i
nu �l �ntrebase niciodat� de ce f�cuse asta.
P�n�
la �nceputul
verii, Grigore Stanciu deveni pentru Stelian - Grig �i cotul lui nu mai
acoperi
niciodat� foaia lucr�rii iar notele lui Grig se ameliorar� sim�itor.
Stelian
deveni pentru Grig, „Stelian cap
p�trat” dar el nu se sup�ra niciodat� c�nd Grig �i forn�ia zgomotos
porecla pe
care driginta T�taru i-o aplicase f�r� drept de apel dup� ce el, la
faza pe
�coala �ncurcase cerin�a problemei cu enun�ul �i demonstrase enun�ul cu
cerin�a
�i �i f�cuse pe profesorii din comisie s� r�d� copios �i s� �i dea cu
inima
plin�, patru. Chiar �i clasa nechezase zgomotos c�nd doamna T�taru �l
ridicase
�n picioare �i cu vocea ei sub�ire, nepotrivit de sub�ire pentru corpul
ei mic
dar gr�su� pe care �i-l leg�na
printre
b�nci, �i spusese – m�i, cap p�trat.
Dar
asta durase
numai c�teva minute, poate o zi �ntreag� �i apoi Stelian se scursese
lini�tit
�n anonimat p�n� c�nd se calificase la faza pe �ar� tocmai la
matematic�. �i
p�n� atunci to�i din clas� uitaser� c� l-ar fi putut numi
Stelian-cap-p�trat,
uitase �i doamna T�taru care acum �l privea m�ndru �i ocrotitor de�i
glasul ei
pi�ig�it nu �i putuse oferi �n cei patru ani de gimnaziu, niciodat�
confortul
unei ocrotiri. Uitase p�n� la urm� �i Grig care chiar scrijelise pe
banc� asta
atunci c�nd voise s� �l tachineze.
Dar
Grig chiar se pricepea s� scrie �i tot el
trebuise s� �i scrie primul �i singurul bile�el de dragoste pe care-l
l�sase
�ndoit �n banca Irinei, �ntr-a �asea. Nu se g�ndea atunci c� o iube�te
sau nu,
nu se g�ndea c� ar vrea s� �i ating� buzele sau g�tul pe care firele de
p�r din
ceaf� f�ceau rotocoale, poate pentru c� avea doar trei�pe ani atunci,
ci doar
sim�ea o str�ngere de inim� c�nd trecea pe l�ng� banca ei �n fiecare
zi. Nu ar
fi putut s� �i spun� un cuv�nt, pentru c� practic nici nu �tia ce �i nu
avea
ce, noroc cu Grig care �ntotdeauna �tia ce ar fi trebuit el s� spun� �i
chiar
se bucura c� ea nu ridica niciodat� capul �i nu �l privea c�nd trecea
prin
dreptul ei.
�i
tot din cauza
matematicii nu i se p�ruse nefiresc, c�nd se �ntorsese de la na�ionala
dintr-a
�aptea �i Grig �l anun�ase natural c� el �i Irina ies la un film �i
dac� vrea
poate s� mearg� cu ei. �i acolo, �n �ntunericul s�lii luminat
intermintent de
imaginile de pe ecran, de la comedia pe care el nici nu o privise �i
nici nu
reu�ise s� r�d� la timp la nici o faz� mai haioas�, v�zuse cum m�na
osoas� a
lui Grig popose�te calm peste m�na mic� a Irinei �i atunci se sim�i
�ntr-un fel
ciudat lini�tit de parc� asta ar fi a�teptat din totdeauna.
�n
zilele
urm�toare, �tia sigur c� Grig �i Irina sunt �mpreun�, de�i ei nu �i
mai
atinser� niciodat� m�inile, cel pu�in nu �n lumina zilei �i probabil
toat�
clasa �tia asta de�i Grig nu �i spusese niciodat� cuvintele acelea,
pentru c�
probabil nu i se p�ruse important �i nici Stelian nu sim�ise nevoia s�
mai �ntrebe.
Ei erau acolo �i el era acolo �i asta i se p�ru o ecua�ie salvator
rezolvat�.
Doar
c� o ecua�ie rezolvat� ar trebui s� �in� pentru totdeauna iar ecua�ia
asta nu
�inuse dec�t doi ani �i ceva �i zilele �n care Stelian �i Irina �i Grig
ie�eau
�mpreun�, acum trei �i b�teau aleile din gr�dina botanic�, Grig la
mijloc �i
Irina l�ng� el �n st�nga, foarte aproape, ating�ndu-�i din c�nd �n
c�nd, �n
mers, bra�ele sub�iri �i Stelian �n dreapta �i un pic mai �n spate, ca
un c��el
care se bucur� c� iese la plimbare, f�r� s� �l deranjeze asta �i f�r�
s� �i
doreasc� s� fi fost el la mijoc aproape de g�tul ei cald, zilele acelea
de var�
r�m�seser� �nchise ca �n corpul albinei moarte dintre geamuri.
Stelian
se sim�ea chiar mai salvat acolo, l�ng� ei doi, �i poate ar fi spus fericit
dac� s-ar fi descurcat cu un cuv�nt at�t de mare �i de greu, ba chiar
fusese
stingherit c�nd trebuise s� r�m�n� singur cu ea pe marginea b�l�ii,
privindu-l
pe Grig care se b�gase �n ap�, f�r� s�-�i suflece pantalonii, ca s�
prind� o broasc�.
�i
inima mic� a Irinei, ca �i broscu�a aceea, se zb�tea foarte repede �n
pieptul
ei �i nimeni nu �tia asta, nici p�rin�ii, nici doctorii nu aflaser�
acest mic
am�nunt �i poate c� �sta fusese un secret numai al ei. Poate doar Grig
aflase
asta dac� �i atinsese prin tricou, s�nul mic st�ng �i dac� sim�ise
tic�itul ca
al unui ceas care o luase demult razna, mai exact fusese construit de
la bun
�nceput s� bat� at�t de repede �i s� consume timpul cu at�ta l�comie
dar Grig
nu vorbea niciodat� despre s�nii Irinei.
Inima
Irinei b�tuse foarte, foarte repede exact cincisprezece ani, patru luni
�i dou�
zile p�n� c�nd, �ntr-o zi din decembrie, se hot�r�se pur �i simplu s�
se
opreasc�. Poate i se p�ruse c� f�cuse prea mult� treab�, f�cuse �n
timpul �sta
mai mult� treab� dec�t o inim� normal� �i venise timpul s� se opreasc�
iar
Irina r�mase mic� �i rece f�r� ca nimic s� �i �mping� s�ngele mai
departe, s� o
fac� s� r�d� sau s� �l ating� pe Grig pe m�n�.
R�m�sese
acolo palid�, f�r� s� �i mai str�mbe gura �n felul ei ciudat �i comic,
p�rea
lini�tit� �n rochia ei alb�, de mireas� �n care se �mbrac� toate fetele
tinere
care mor �nainte s� se c�s�toreasc�. Primi un diagnostic ciudat cu care
nimeni
nu �i-a mai b�tut capul �i un loc unde Stelian alesese s� nu mearg�
niciodat�.
Acum
�i �ndrept� capul c�tre clas� �i o privi din nou pe fata aceea cu
p�rul blond
care sem�na at�t de mult cu Irina �i Stelian sim�i nevoia ciudat� s� se
duc�
spre ea �i s� �i pun� m�na pe flanel, peste s�nul ei st�ng ca s� vad�
dac� �i
inima ei b�tea prea repede dar �tia c� asta nu se poate.
κi mut�
privirea c�tre b�iatul cu p�rul prea lung de la tabl� �i �i d�du voie,
dintr-o
mi�care a capului, s� treac� pe partea cealalt� a tablei.
Ecua�ia
asta se prelungea prea mult �i Stelian �tia asta �i mai �tia c� dac� ar
fi fost
el �n locul b�iatului �i doamna T�taru �l locul lui, ar fi auzit deja
pi�ig�iat
– m�i, cap p�trat �i se bucur� �n sinea lui c� asta nu se mai poate
�nt�mpla �i
c� lui i se �nt�mplase doar o dat�.
�n
al doilea an de liceu, c�nd el era din nou singur, pentru c� Grig nu
reu�ise s�
ias� dec�t al doilea peste linia care �i desp�r�ea pe cei admi�i de cei
respin�i �i fusese repartizat la Uman, Smashing
Pumpinks scoseser� al
patrulea videoclip �i el a�tepta ore �ntregi �n fa�a televizorului ca
s� vad�
figurile femeilor �lea imobilizate ca ni�te p�pu�i f�r� sfori pe o
canapea
roas� de mucegai �i rochiilor lor dantelate, c�ndva albe, p�reau la fel
roase
�i m�ncate de putreziciune. Dar Irina nu mai apucase s� vad� �i ea,
femeile
care p�reau moarte �i vii deodat�, cu cearc�nele lor hipnotice �i
fe�ele supte
�i dac� le-ar fi v�zut n-ar fi �n�eles de ce �l atr�geau at�t de mult
Mai
erau doar cinci minute din or� �i ecua�ia refuza s� se rezolve pe
tabl�, de�i
b�iatul o �tersese cu buretele deja a doua oar� �i l�sase urme de ap�
�mb�csit�
cu cret� �i murd�rie pe sticla neagr�. Unii copii �i priveau pe ascuns
ceasurile a�tept�nd soneria ca s� �i scape de problema asta ciudat� �i
de
profesorul �sta ciudat care p�rea c� nu era pe lumea asta �i vorbea
at�t de
pu�in �i nici m�car nu le strigase numele la catalog c�nd venise. Dar
asta nu
era r�u.
N-ar
trebui s� fiu aici, se g�ndi pentru prima dat� Stelian, n-ar trebui s�
fiu
aici, pentru prima dat� de c�nd �i l�sase balt� doctoratul �i poposise
�n fa�a
figurii descump�nite a maic�-sii, l�s�ndu-�i geanta grea de pe um�r
l�ng�
picioare.
Privi
tabla �i
ecua�ia lung� care se �ntindea �n egalit��i tot mai complicate. Doar
enun�ul
r�m�sese scris �n st�nga sus a�a cum �l dictase el la �nceputul orei.
Atunci
�i privi ceasul �i v�zu �i el cele cinci minute r�mase p�n� la pauz�
�i s�
hot�r� s� fac� ceva. Stelian d�du c�teva indica�ii scurte, sprijinit de
calorifer dar x-urile de pe tabl� se f�cur�, dintr-o dat�, locurile
�nsemnate
pe hart� ale unor b�t�lii pierdute dintr-un r�zboi pe care �l condusese
�i �l
conducea haotic ca un general b�tr�n �i dep�it de situa�ie.
N-ar
trebui s� fiu aici, n-ar trebui s� fii aici, b�tr�ne, i-ar fi spus Grig
dac� ar
mai fi putut.
Ciudat,
dar dup� ce Irina �i l�sase din nou singuri imediat dup� �nceputul
liceului,
prietenia lor se stinsese �ncet. B�iatul �sta, Stanciu, de la H, e cam
ciudat,
aud c� te-ai �nh�itat cu el �i asta nu e bine, �i spusese directorul
liceului
c�nd �l chemase �n biroul lui care mirosea a murdar �i a var. Tu ai alt
viitor,
nu te l�sa dus de prostiile �stea care or s� treac� �i lui Stelian �i
venise s�
r�d� pentru c� tocmai asta sim�ea - c� nu mai era �nh�itat
cu Grig. Era
�nh�itat numai cu matematica lui pentru c� de fapt, asta era tot ce �i
l�sase
Grig dup� ce se �ndep�rtase de el. Nu mai vorbiser� niciodat� de Irina
�i
numele asta nu mai fusese pronu�at �ntre cei doi, imediat dup�
�nmorm�ntare
de�i Irina era un nume prea comun ca s� nu apar� m�car �nt�mpl�tor �i
f�r� nici
o leg�tur� cu ea, �n discu�iilor lor.
Grig
r�m�sese ciudat �i vesel �i moartea ei, nu p�rea c� �i l�sase urme de�i
Stelian
nu �l mai v�zuse niciodat� apropiindu-se de vreo fat�, cum f�cea
oricine �n
liceu, dec�t la chefurile c�nd era foarte beat. Pleca �mpreun� cu c�te
una, de
abia �in�ndu-se pe picioare �i Stelian nu �tia niciodat� ce f�cuse Grig
cu ea
sau dac� f�cuse ceva, la fel cum nu �tiuse niciodat� dac� Grig f�cuse
ceva cu
Irina, �n gr�dina botanic� atunci c�nd mergeau doar ei doi �i dac�
f�cuse ceva
cu ea, ce f�cuse.
Dup�
liceul care i
se p�ruse �n totalitate gol, Stelian st�tuse un an la Bucure�ti, la
facultatea
de matematic�, p�n� c�nd plecase la studii �n Italia iar Grig doi ani
la
Filologie.
Lui
Grig nu �i trebuise s� �i bat� inima prea repede �i nici un diagnostic
complicat.
�i trebuise doar ziua de 24 aprilie �i soarele rece r�sfr�nt �n
geamurile
garsonierei lui din Berceni ca s� �i treac�, peste c�rligul lustrei,
cureau de
la pantaloni �i s� se at�rne acolo. Poate c� �i trebuiser� dou� minute
ca s� se
�nvine�easc� at�t de tare �i tot aerul s� �i ias� cu hor�c�ieli din
pl�m�ni ca
apoi s� se b�l�ng�ne �ncolo �i �ncoace at�t de multe ore p�n� c�nd
administra�ia blocului s� se hot�rasc� s� sparg� u�a �i s� �l dea jos.
A�a
g�sise Grig s� lase �n urm� dou�zeci �i unu de ani, dintre care doi de
facultate �i c�teva foi cu m�zg�lituri despre care cei mai mul�i
credeau c� nu
�nsemnau nimic.
Atunci
venise dou� zile �napoi �n �ar�, dar spre lini�tea lui, nu apucase s�
vad�
dec�t un co�giuc de lemn, �ntr-o ploaie dens� despre care lumea din
popor spune
c� �nseamn� c� cel �nmorm�ntat nu vrea s� p�r�seasc� via�a �i Stelian
�tia c�
dac� Grig i-ar fi putut r�spunde, tot nu l-ar fi �ntrebat de ce a f�cut
asta. I
se p�rea c� e acela�i r�spuns ca pentru �ntrebarea de ce s-a suit �i a
umblat �n
�osete �i apoi descul� prin noroiul �la �ntr-a cincea �i doar �tia c�
nu putuse
s� �l �ntrebe asta.
Clopo�elul
sun� strident �i lung �i toat� lumea �i R�zvan de la tabl�, r�sufl�
u�urat�, ba
chiar unii �i �i �nchiser� caietele cu zgomot. Stelian privea
descump�nit
ecua�ia lung� �i mul�imea de necunoscute de pe tabl�, mirat c� nu
reu�ise s� �i
dea de cap�t unui exerci�iu de-a �asea. Prea multe necunoscute, se
g�ndea c�nd
u�a se deschise cu zgomot �i to�i copiii �ncremenir� �n b�nci.
Doamna
T�taru cu zulufii ei c�run�i care i se rev�rsau peste coc �i corpul ei
micu� �i
durduliu ca un obuz, intr� �n clas�. Stelian tres�ri �i �i �ndrept�
spatele.
P�i
bine, m�i Stelic�, se poate a�a ceva, �i gura ei mic� se rotunji,
�ngro�at� de
rujul care pe alocuri f�cea cruste. Stelian f�cu un pas, de�i �i
sim�ea
piciorul st�ng amor�it, doamna T�taru f�cu mai mul�i pa�i mici �i
repezi, p�n�
c�nd cei doi se �nt�lnir� �i ea �i �ntinse �i �l cuprinse cu bra�ele
ei
gr�su�e. S� nu treci tu pe la mine - �i gura aia mic� �i rotund� cu
rujul gros
se �ndrept� de neoprit c�tre el �i �i l�s� urme pe am�ndoi obrajii.
Stelian se
sim�i ru�inat �i se sim�i �i mai ru�inat c�nd to�i hohotir� �n cor �i i
se p�ru
c� era at�t de mic c�t i se p�ru c� era ea de mare de�i era exact
invers.
Ce
r�de�i m�i, �i zg�rie ea cu vocea, voi
�ti�i c� Stelic� e olimpicul nostru interna�ional? �i asta opri
r�setele lor
dar pe Stelian �l f�cu s� se simt� �i mai m�runt. Ce mai faci, m�i
Stelic�, �n
timp ce �i �inea m�inile �n m�inile ei, o �ntrebare care nu avea
r�spuns �i
Stelian �i roti privirea, �ncerc�nd s� se elibereze, c�tre tabl�.
Privirile ei
se mutar� �i ele acolo unde b�iatul �nc� st�tea �mpietrit cu buretele
mustos
�ntr-o m�n� �i creta �n cealalt�.
�i
trebuir� doar
c�teva secunde, c�t �i trebuir� Irinei, c�t �i trebuir� lui Grig, ca s�
g�seasc� gre�eala, �i trase m�inile �i porni spre catedr�.
P�i,
aici e x la 98, nu la 18, m�i, cap p�trat �i Stelian p�li ba chiar
sim�i c� ar
vrea s� fie o bucat� din parchetul stacojiu de pe jos dec�t s� aud� din
nou
asta. Culoarea lui probabil c� se v�zu �i se v�zu pentru to�i �i
probabil de
asta doamna T�taru sim�i nevoia s� deschid� gura ei rotund� din nou -
stai, m�i
c� nu �i-am spus �ie, dracul �sta �i ea �l apuc� de chic� pe R�zvan,
care nu
vrea s� se tund�, dar �l tund eu, nu poate s� scrie nici m�car un enun�
corect
pe tabl�.
Cu
x la 98 ecua�ia era simplu de rezolvat �i lui i se p�ru rezolvat�, at�t
de
rezolvat�, de data asta �n mod ciudat definitiv, f�r� s�
poat� spun� de ce,
�nc�t Stelian ie�i afar� din clas� f�r� nici un cuv�nt, f�r� s�-�i ia
catalogul
�i f�r� s�-i pese c� femeia aia rotund� r�m�ne �nm�rmurit� �n urma lui
�i copiii
la fel.
Cobor�
repede scara �n spiral� �i ajunse �n curtea �colii. Aerul de februarie
�l primi
rece dar Stelian nu �i �ncheie haina la g�t ci se �ndrept� a�a, sigur,
c�tre
poarta �colii. κi v�zu ma�ina acolo �i aproape se mir� c� nu fusese
zg�riat�
de excavatorul care lucrase toat� diminea�a. B�g� cheia �n yala de la
portier�
dar v�zu coama clisoas� de noroi care se adunase de-a lungul
trotuarului. κi
l�s� degetele s� alunece pe cheie �i pe brelocul de alarm� �i se
�ndrept�
�ntr-acolo.
Dac�
Grig ar fi fost l�ng� el, ar fi r�s �i Stelian �tia c� Grig �tie mai
bine ce
vrea el s� spun� sau s� fac� �i i-ar fi spus c� de aia a
f�cut mai bine de o mie �ase
sute de kilometri de
la Bologna �ncoace, de aia a privit, pe geamul vagonului de dormit,
norii
plumburii de la Trieste �i luminile palide din Zagreb, de aia a l�sat
valiza
grea la picioare c�nd maic�-sa l-a privit �ngrijorat� �n prag dup� ce
i-a
deschis, de aia a z�cut dou� luni �ntregi pe canapea mo��ind indiferent
�n fa�a
televizorului care spunea acela�i lucru pe orice canal ar fi mutat, de
aia a
dat doctoratul lui �n analiz� matematic� pe un post de profesor
suplinitor �n
ora�ul �sta de c�cat, de aia nu i-a mai trimis nici m�car un mesaj
Gianei – ca
s� se suie pe mormanul �sta de noroi �i s� mearg� a�a pe el c�t l-o
�ine.
Dar
Stelian nu putea s� aud� ce ar fi spus Grig acum, doar mergea �nainte
pe
p�m�ntul galben, lipicios, mergea �nainte pentru c� a�a trebuia s�
fac�, f�r�
s� �i pese de trec�torii care se uitau mira�i la el, de�i picioarele �i
mai
alunecau din c�nd �n c�nd.

|