~ Adrian Şandor – Fotografie de primăvară
~ Mihai Ciobanu – WinterSong; WhereToNow; Emotion
~ Ştefan Andrei – SandMan; 1; TrainStation

Fotografie de primăvară

de Adrian Şandor

Cum fotografiezi florile? Cum obţii o fotografie reuşită din toate punctele de vedere? M-am g�ndit că ar fi bine să scriu două-trei vorbe despre cum să reuşesti să imortalizezi natura. Acum c�nd toţi vorbesc despre primavară şi companiile �şi �ndreaptă atenţia către comercializarea acestei perioade, c�nd totul �nfrunzeşte, �nmugureşte si �nfloreşte, mulţi vor �ncerca să fotografieze florile, ca şi hobby, pentru că sunt interesante, sau din orice alt motiv. Lucrul care face diferenţa dintre o simplă poză şi o fotografie este acel "cum" pe care trebuie să �l ştii atunci c�nd �ţi �ndrepţi obiectivul spre o plantă.

De multe ori trebuie ştiut totul despre un mod de fotografiere, spre exemplu �n acest caz e nevoie de o pregătire specială, e nevoie de o lumină bună, de o �ncadrare bună şi un unghi original. Dacă dorim să fotografiem o plantă �n mediul ei natural, afară, trebuie ca subiectul să nu fie iluminat direct, lumina să nu fie prea puternică, dar să fie uniformă. De preferat ar fi un moment al zilei �n care lumina e slabă, spre exemplu la apus sau răsărit pentru a oferi fotografiei culori calde şi astfel o atmosferă liniştitoare, calmă. Dar o zi �nnorată e la fel de bună �n acest caz. Aceste lucruri nu se schimbă dacă fotografiem un aranjament de flori �n interior, �ntr-un studio sau oriunde �n casă. Este adevărat că cea mai bună lumină este cea a soarelui, dar aici părerile sunt �mparţite şi opinia mea este că mai multe surse de lumină artificială, aranjate corect astfel �nc�t iluminarea să fie uniformă ar putea ajuta la obţinerea unui rezultat mai bun. Un lucru important la o astfel de fotografie e claritatea, detaliile bine definite, chiar dacă fotografiezi �n natură sau �n interior, un trepied rezolvă problema v�ntului respectiv a expunerilor lungi. Fundalul pe care �l alegem atunci c�nd fotografiem trebuie să fie echilibrat, să nu distragă atenţia de la subiect sau să fie supraexpus. Pentru o fotografie de studio, un fundal gri �nchis sau chiar negru (depinde de subiectul fotografiat) e perfect pentru a evidenţia planta.

Unghiul din care privim planta trebuie să transmită ceva, nu e de ajuns ca toate celelalte aspecte sa fie "corecte" dacă fotografia nu inspiră nimic, de altfel floarea trebuie sa apară �ntr-o poziţie specială, una neobişnuită sau neaşteptată. În final, compoziţia şi �ncadrarea trebuie să fie inedite, o fotografie cu o floare �ncadrată central nu va atrage niciodată atenţia �n modul dorit. În acest caz, un cadru c�t mai str�mt şi o �ncadrare descentrată este soluţia perfectă.

Deşi e numită deseori fotografie macro, sunt de părere că �n general acest lucru este o supraestimare, deoarece florile atrag atenţia, instictul de a le fotografia se trezeşte destul de des �n mulţi dintre noi şi pentru a fotografia o plantă experienţa e crucială, aşa cum spunea un prieten de-al meu, unii oameni şi-au dedicat cariera acestui tip de fotografie, trebuie să fii al naibii de bun pentru a aduce ceva nou.

Mihai Ciobanu


[WinterSong]


[WhereToNow]


[Emotion]

Ştefan Andrei


[SandMan]


[1]


[TrainStation]

~> alte recomandări