După un singur număr ca "special", această secţiune revine la denumirea iniţială.
În cadrul ei, acum vă propunem o piesă de teatru. Aşteptăm în continuare propuneri şi idei
care s-ar putea materializa aici.
Balul romînesc
de Violeta Ion
Două camere simple.
Doi bătrîni
pensionari. Ea înconjoară masa de cîteva ori apoi se
aşează pe scaun cu mîinile în poală. Se
uită la bărbatul ei cu ochii în gol, pierdută.
El caută prin debara tot felul de lucruri, se opreşte ca şi
cum ar vrea să-şi amintească ceva, apoi se apucă
iar de cotrobăit. Căutînd, aruncă hainele în
spate cu un fel de nervozitate pînă se face un maldăr
uriaş, jumătate de cameră e acoperită cu haine
ponosite şi pantofi scîlciaţi.
Se micşorează lumina în
sală şi o voce spune clar, limpede un text ca şi cum
ar dialoga cu cineva. În timp ce textul rulează, bătrînul
cotrobăie în continuare:
hei, a spus ea, aici nu se moare
el îşi lipise capul de
tejgheaua soioasă şi se uita la cerul
de
marmură
ea are două braţe
frumoase încă din umeri
se înlănţuie unul
pe altul ca doi şerpi domestici
ai văzut
avioanele şi pînă la ele străduţele
alea strîmbe
întreabă el
care nu se termină niciodată
că nu au un început
la stînga e depozitul de cherestea
mă duc la ghişeu şi
cer acolo o chitanţă
toţi pleacă de la ghişeu
cu chitanţe
vin acasă aştept
nerăbdător să treacă noaptea
dimineaţa merg pînă
la capătul celălalt al oraşului în acelaşi
loc
apoi fac socoteli pînă
noaptea tîrziu
ea îşi lasă mîinile
pe sticla rece care stă aşezată peste hălcile de
carne
irumpe o lumină roz peste ele
el nu-şi poate lua ochii e ca
la muzeul antipa
vedea acolo luminile curgând tandru peste chipurile acelea
mirate
ai văzut, spune el, ea ridică
braţul în sus
îl ţine
aşa în aer nu ştie ce să facă cu el
poate a uitat, dar uite că
mişcarea se descompune
se prăvăleşte de
undeva de sus
să priveşti de acolo un
răsărit de soare
ai văzut avioanele, spune el,
sînt ca nişte
mingi translucide
mîna aia coboară pe
spatele lui
îl împinge brusc dar cîte variaţii
de temperatură
poate să aibă aerul pînă
la uşă
ca eşarfa, na
ca eşarfa mamei, uite aşa
pusă pe mine să
nu mă muşte ţînţarii
Nina:
Du-te să iei o conservă. Şi-o pîine.
Ninu: La dracu,
iar cheltuim.
Nina:
Atunci iei un os de vită şi facem ciorbă.
Ninu: Şi-un
pachet de Mărăşeşti. Şi-un pachet de
Mărăşeşti.
Nina
(murmură mai mult ca pentru sine): Ce să spun,
veteran!
Ninu:
Cînd am fost eu în luptele din al doilea război
mondial. Mondial. I-am vindecat pe unii de rîie cu apă
tare, că n-aveam altceva la îndemână. Da'
nu ne sfiam să primim cîte un pachet de Mărăşeşti.
Nina
(care îşi dă cu cremă pe faţă şi
pe picioare ): Du-te!
Într-o
parte a scenei se află un mic magazin. Interiorul magazinului e
înţesat de reclame. El se opreşte, ezită puţin,
apoi intră înăuntru şi uitîndu-se la
produse îşi propteşte fruntea de vitrină, lăsînd
capul jos, privind.
Vînzătoarea:
Hei, aici nu se moare!
Ninu:
Doar mă uitam, doamnă.
Lîngă
bărbat apar doi tineri, care inspectează în grabă
vitrinele.
Tînărul
1: Bine... şi?
Tînărul
2: Secretarele plecaseră în concediu. Amîndouă.
Mă întorc la inspectorat, ba nu, mă voi întoarce
acasă, iau foaia matricolă pe cei trei ani de facultate, în
afară de al patrulea, că nu era semnat. Deci proba de o
sută de metri garduri şi săritura cu prăjina
înapoi la Inspectorat. La Inspectorat că trebuie să
fac o copie
după carnetul de student. Mă duc în capul străzii,
fac copiile, mă întorc la Inspectorat. Aici (B. se
strîmbă) că să fac o declaraţie că, pe
propria răspudere aduc şi semnătura secretarelor pînă
pe cinşpe.
Tînărul
1: Şi pe
optişpe era examenul
Tînărul
2: Da
Tînărul1:
Deci nu mai aveai decît trei zile la dispoziţie
Tînărul
2: Da, şi secretarele de abia plecaseră în concediu
Tînărul1:
Te-ai distrat puţin
Tînărul2:
Vreo cinci ore ca broscoiul
Tînărul1:
Păi, broscoiul sare
Tînărul2:
Sigur că da prietene, aşa am sărit şi eu ca să
ajung dintr-o parte în alta în timp record
Tînărul1:
Adică, ce vrei să-mi spui: după ani de glorie ai dat o
probă la săritura cu prăjina?
Tînărul2:
Nu, prietene, am dat proba birocraţiei.
Nu te-ai prins pînă acum? Creştem, ne dezvoltăm,
ne pregătim intens pentru momentul ăsta. Birocraţia e
cea mai tare formă de putere în stat. Birocraţia
uneşte şi desparte, te învaţă să fii
recunoscător, să priveşti viaţa din alte
unghiuri, birocraţia
îţi dă o bucată
de pîine, birocraţia
îţi ia o bucată de
pîine, birocraţia te învaţă
umilinţa, noua formă de umilinţă reconvertită
de la Hristos încoace. Birocraţia e drojdia societăţii.
N-ai văzut oamenii mergînd într-o parte şi-n
alta pe străzi ameţiţi?
Tînărul1:
Ba da, dar m-am gîndit că e de la drojdia simplă
Tînărul2:
Nu, băi, drojdia simplă n-are nici un farmec. Farmecul îl
dă voluptatea trăirii pe muchie de cuţit,
pe fruntea funcţionarilor albă
şi netedă la care te uiţi
prostit să-ţi vezi viitorul -
ultimul strigăt în materie de tehnologie japoneză. O
proiectare a propiului eu visător pe fruntea funcţionarului
Tînărul1:
Nu, cu asta nu sînt de acord. E specific romînesc.
Zestrea noastră, tezaurul.
Ninu
(vînzătoarei): Doamnă, v-am murdărit vitrina?
Dumneavoastră nu ştiţi să călătoriţi
cu ochii. Aţi văzut
avioanele? Eu călătoream, doamnă, cu ele, mă
uitam aşa pe sus dimineaţa cînd mergeam la
depozitul de cherestea. Mergeam pe nişte
străduţe strîmbe, doamnă, şi le iubeam din
tot sufletul. Da, doamnă, stăteam să iau chitanţa
de la ghişeu, la fel ca toţi ceilalţi,
doamnă, şi cînd ajungeam acasă făceam
socoteli pînă noaptea tîrziu.
Vînzătoarea
îşi lasă mîna pe braţul
lui şi încearcă să-l scoată afară.
Bărbatul
protestează şi, în încăierare, îşi
pierde nasturii de la cămaşă. Cu bustul gol, bărbatul
începe să rîdă şi se lasă încet
pe vine fixînd obsesiv vînzătoarea care se
retrăsese într-o parte, cu mîna pe piept, speriată
de scandal .
Ninu
(care stă pe vine): Nini face caca. Dacă te uiţi pe
sus o să vezi avionul, nu pe Nini care face caca. De data asta
nu accept să-mi plăteşti lecţia, dar data
viitoare îţi iau
banii.
Nina
(care face cafeaua,
după ce Ninu ajunge acasă): Să te duci în partea
cealaltă a oraşului. Ia cafea.
Rufele
rămîn în continuare aşa cum le lăsase el.
Bărbatul ia un aparat de radio şi caută un post cu
muzică. Găseşte un concert de pian şi dă
sonorul mai tare.
În
camera mică, cu igrasie, pe
undele muzicii, un bec deasupra se leagănă şi bărbatul
uitîndu-se la el îl îngînă: du-te la
capătul lumii şi întoarce-te iar în partea
cealaltă şi tot aşa. Fac pariuri, picăturile de
sudoare se întind de pe tîmple pe obraji. Ei i se vede
sutienul. Bz... o muscă îşi pulverizeză aripile
prin aer. Bz... televizorul face purici. Se opreşte, apoi reia.
Lîngă ei, o pereche aproape identică, mută o
tablă. Ea, de partea cealaltă a mesei, zîmbeşte.
El aşteaptă. Ea zîmbeşte. Mîna se îndoaie
din cot, palma adulmecă următoarea mutare, porneşte
mai întîi şovăitor pipăind cu degetele
cutia, mîngîind cutia pe margine. Bz... El o plezneşte.
Ea îşi şterge firul roşu de la colţul gurii
şi-l întreabă zîmbind dacă mai vrea cafea.
El se ghemuieşte într-un colţ
şi se uită pe geam cum plouă. Ecranul televizorului
face purici (bîzîitul se aude pe fondul jocului celor
patru), după ce mai pîlpîie de două ori se
opreşte.
Se
aude zgomotul zarurilor, amplificat. Sunetul umple toată sala.
În
acelaşi timp, perechea doi, aşezată paralel cu
cealaltă, mută următoarea tablă şi aşteptă
bătînd tactul cu degtele în cutie. Nina îl
priveşte fix pe Ninu care şovăie între două
piese, zîmbeşte, apoi încep să rîdă
de-a binelea. Haide, ea îi conduce mîna uşor
urmărind fiecare desen de pe cutie şi de acolo de unde
stă, de la celălalt capăt al mesei ar părea că
stă peste toată casa, la fel de liniştită, de
calmă, de impunătoare. Sub bonetă are un coc, cîteva
şuviţe atîrnă răzleţe pe spate aidoma
şerpilor. Afară viscolul se loveşte de geamuri.
Ninu:
Îmi place viscolul, mă linişteşte. Am impresia
că totul e altfel, nu ştiu cum să-ţi spun. Ţie
nu? Adică luminile alea seara şi fulgii care se topesc. Şi
dimineţile. Şi
dimineţile.Şi
dimineţile tari, cu aerul
tare, cu strălucirea zăpezii...
Nina:
Tare...
Ninu
(care se uită fix, indiferent la ironia ei): Îţi
aminteşti de Pamfil?... Veneau ăştia cu sarsanalele
pentru sinistraţi la el... Unde tragem, domne? Păi la mine,
zice Pamfil. Dar de ce nu le ducem direct, întreabau ei. Dar
conservele, domnule Pamfil? Lasă jos sarsanaua băiete, că
le car eu. Jumătate le-a cărat la el.
Nina:
Du-te şi cere-i lui Pamfil o conservă
Ninu:
Şi cînd să-i facem
lui Pamfil semnul crucii, înainte sau după ce luăm
conserva?
Nina:
Înainte. După, am avea mai multă muncă.
El
mai cotrobăie prin grămada de rufe şi scoate cîteva
medalii, apoi caută acele de siguranţă.
Ninu:
Niciodată nu avem ace de siguranţă, trebuie să
le caut tot timpul.
Nina:
Ba avem să dăm şi la alţii. Hai la ace de
siguranţă, la ace de
siguranţă...
Ninu
(bombăne): Strigi ca la seminţe!
Nina:
Hai la ace de siguranţă
ca la seminţe, hai la ace de siguranţă
ca la seminţe...
Ninu:
Pe drumul spre
depozitul de cherestea... mă uit în sus şi ce
crezi?Acum nu se mai repară avioanele la sol, nu, se repară
în aer. Tinichigii spaţiului. Frumoasă meserie. Să
meştereşti în aer (fluieră admirativ). Şi
ele cum stau, ascultătoare, păsări mari de tablă,
cu pîntecele de tablă, cu ochii mari de tablă, cu
botul ascuţit de tablă...
Nina:
Cu coada de tablă...
Ninu:
Aşa de puternice şi de vulnerabile totodată
Nina:
Adică, tinichigiilor spaţiului le atîrnă
picioarele în aer în timp ce meşteresc?
Ninu:
Poţi să
mă crezi pe cuvînt. Merg spre depozit, mă uit în
stînga, mă uit în dreapta, cîţiva
oameni obosiţi, cu
pîntecele din carne, cu ochii mari din carne, cu botul turtit
din carne...
Nina:
Cu coada din carne...
Ninu:
Toţi
merg cu privirile în pămînt,
de parcă aşteaptă dintr-un moment în altul să-şi
verse maţele din ei.
Nina:
Eu îmi amintesc că de cîte ori mergeam cu tine, îi
vedeam uitîndu-se înainte. Ţintă. Şnur. Mă
gândeam, cum mama dracului merg ăştia aşa
teleghidaţi? Spre ce să
se uite?
Ninu:
Păi, n-aveau spre ce, că tot cîmpul
e arid, uscat, dacă
n-ai încălţări zdravene în picioare te
rănesc uscăturile
Nina:
Şi grupurile alea de
comedianţi şi excursiile
în grup... şi zîmbetele... şi complimentele...
da, da, complimentele...
Ninu:
Benţoi.
Ei, lasă, nu-i nimic. Benţoi. Se opreşte Benţoi
la o terasă şi bea o bere. Se opreşte chelnerul să-i
schimbe scrumiera, se împiedică, cade peste masă şi
se răneşte aşa de tare că sîngele începe
să se scurgă vesel pe lîngă scrumieră. Faţa
de masă albă, sîngele roşu. Chelnerul palid.
Benţoi stînjenit. Zice Benţoi:
Nu-i nimic, se mai întîmplă, am şi uitat. Se
apleacă peste chelnerul întins peste masă, care nu-şi
putea încă reveni şi îi spune la ureche: lasă
că scrumiera poţi s-o schimbi şi mai tîrziu.
Nu-ţi face probleme din atîta. Îşi ia
coup-papierul de pe masă, ăla pe care-l folosise pînă
atunci să-şi deschidă scrisorile, îl bagă
în buzunar şi pleacă.
Nina:
Săracul chelner, o fi zicînd că e armă albă,
de-aia se uita el aşa încurcat, de s-a şi împiedicat,
prostul.
Ninu:
Păi, nu văzuse grămada aia de hîrtii de pe masă?
Nina:
O fi zis că sînt procese verbale şi că vrea omul
să se sinucidă
Ninu:
Asta-i problema, cînd te uiţi
şi nu vezi. Tu te uiţi la decoraţiile
mele şi nu vezi nimic
Nina:
Ce-aş putea să mai văd?
Ninu:
Sînt făcute din tablă de avion
Nina:
Va să zică, ai căutat pe cîmp mult, cu băgare
de seamă, pînă ai găsit nişte obiecte
neidentificate, dar pe care le-ai identificat mai tîrziu.(Stă
un timp, se gîndeşte, încruntându-se la
perete.) N-ai găsit cumva şi-o cutie neagră?
Ninu:
Nu, că nu erau de la un avion prăbuşit
Nina:
Ţi-au aruncat ăia din spaţiu cîteva table, că
prea te uitai pierdut din mijlocul cîmpului. Un punct în
spaţiul terestru.Un vierme
care se zvîrcoleşte
Ninu:
Punctul, linia şi planul, ca la Pitagora. Şi le-am primit
după război.
Nina:
Ce să spun, veteran!
O
vreme se aude zgomotul zarurilor foarte tare şi foarte clar. Pe
tot parcursul discuţiei,
aruncă de la unul la altul zarurile, fără să
mişte tablele, liniştiţi.
Ninu
se pregăteşte să plece la cumpărături, îşi
pune o raniţă de soldat în spate.
Pleacă
şi intră într-un magazin.
Ninu:
Doamnă, salam cu şuncă aveţi?
Vînzătoarea:
Nu!
Ninu:
Dar conserve aveţi?
Vînzătoarea:
Da, de care doriţi?
Ninu:
Mă uit puţin şi vă spun imediat.
Ninu
îşi propteşte fruntea deasupra vitrinei cu mezeluri.
Vînzătoarea:
Nu credeţi că-mi
murdăriţi vitrina?
Ninu:
Ştiu şi
eu...
Vînzătoarea:
Dacă nu doriţi nimic, poftiţi
altădată
Ninu:
Daţi-mi două conserve.
Ninu
(se întoarce acasă într-un suflet, aruncă pe
masă conservele şi îi şuieră ei): Dă
hainele încoace!
Ea
strînge hainele pe care
le risipise el mai devreme şi le bagă în sac.
Ninu:
M-ai asurzit cît ai vorbit.
Nina
tace.
Nina:
Na (îi aruncă o cămaşă în faţă)
El
pleacă şi se duce la un Second hand.
Tabloul 2.
Ninu:
Cinzeci de lei
bucata şi batem palma!
Afaceristul:
Eh, cu cinzeci de lei sînt boier în Romînia.
Ninu:
Da'
la calitate nu te uiţi?
Afaceristul:
Mă uit, păcatele mele, de ce să nu mă uit?
Uite,
mă uit! Douăzeci pe bucată să le pot vinde cu
treizeci.
Ninu:
Nu, mă, cu douăzeci cumperi gioarse. Mie îmi dai
cinzeci!
Afaceristul:
Nene, dacă ai venit de pe altă planetă, lasă-mă
în pace.
Ninu:
Apără mă poarta, de ce eşti prost? Primeşti
un gol şi după aia te uiţi ca imbecilul. Uită-te
la mine: de cînd fac negoţ
cu haine mi-am pus dantura, am ce să pun pe masă, m-am mai
împlinit şi, plus de asta, îmi cumpăr haine noi
de la magazin.
Afaceristul:
Şi eu îmi cumpăr
haine de la magazin.
Ninu:
Da, da'
te doare inima cînd le cumperi. Pentru că hainele alea
sînt toante, tîmpe, vin pe tine ca pe gard că nu au
viaţă în ele. Suflu, mă. Eu, cu hainele
cumpărate de la magazin ies doar la promenadă. Pe cînd
tu tremuri ca un ofticos. Ehei, viaţă la purtător!
Uită-te la ăsta cum se lipeşte de haine şi
hainele nu se lipesc de loc de el.
Afaceristul:
Asta s-o crezi tu!
Ninu:
Îţi
mai aduci aminte, în război, cum ne îmbrăcam
noi cu uniformele găsite pe cîmpul de luptă...
Afaceristul:
Nu le găseam, mă, îi dezbrăcam pe ăia să
le înlocuim cu zdrenţele noastre.
Ninu:
Păi dacă nu mai aveau nevoie de ele, vroiai să se
piardă suflul?
Afaceristul:
Lasă că şi pe Nae l-ai dezbrăcat şi el chiar
mai avea nevoie de haine.
Ninu:
Asta pentru că sînt sentimental. Cum să te lupţi
când ai cracii găuriţi? Nu-i
stătea mai bine în uniformă bună?
Afaceristul:
Păi, uniforma ta nu a purtat-o.
Ninu:
Dacă era orgolios, ce să fac. Dar pînă la urmă
tot s-a îmbrăcat cu ea: spălată, călcată,
strălucea...de-ţi lua ochii. De aia nu-l vedeam îmbrăcat
cu ea decît foarte rar. Şi-atunci
o făcea cu un fel de sfinţenie. Că, vezi tu, se uita
la el ca la mine. Unde ai văzut tu solidaritate şi
comuniune mai mare ca aici? Îi era greu prima dată să-şi
vadă hainele pe mine, îl durea stomacul. Domne, îl
lua o durere de stomac de ziceai că-i nebun. Pe urmă s-a
mai obişnuit, devenise curios...că să vedem cum te
prind pe tine... ha, comanderul... ha,ha... comanderul. Într-o
zi s-a îmbătat şi dintr-un singur pumn a făcut
praf o sticlă de palincă. Am băut amândoi: paf,
făcea el praf o sticlă, paf, făceam şi eu praf
una. Că şi mie mi-era greu, da'
vezi că mă răzbise şi pe mine curiozitatea.
Domne, îţi dă un sentiment de solidaritate, parcă
te uiţi la celălalt mai atent... mai... nu ştiu cum să
zic, îl iei altfel în seamă. Parcă te uiţi
şi la alţii altfel, ca şi cînd i-ai vedea prima
dată. Te apucă o duioşie...
Afacerisul:
Ba pe mă-ta! Îţi dau douăzeci, ultima strigare!
Ninu:
Vezi mă, d-aia n-are ursul coadă. Că l-a păcălit
vulpea. Păi eu îţi vînd pietre,
mă?
Îţi
vînd emoţii, mă,
sentimente, îţi vînd ce-are omul mai sfînt
în el... îţi
vînd ani de emoţii, mă,
de impresii, de spaime, îţi vînd fericire mă,
fericire, înţelegi?
Afaceristul:
Şi eu ce
crezi că fac? Uite, cămaşa asta am purtat-o cînd
eram în clipele mele cele mai bune. Şi în clipele
cele mai disperate cînd sărea cămaşa pe mine.
Înţeles? Sărea cămaşa pe mine! Cîte
vise, cîte iluzii nu mi-am făcut eu în cămaşa
asta... La ordin! Cămaşa asta a fost martora
speranţelor mele,
înţeles? Fibrele astea
au tremurat pe mine, odată cu mine (răcneşte) aşa
că drepţi! Un doi... un doi... drepţi!
Ninu:
Lasă că nu vinzi numai hainele tale. Le vinzi şi pe
ale altora. Ce, ai ceva în comun cu ele? N-ai nimic în
comun cu ele!
Afaceristul:
Eu... pe ale mele nu le mai vînd deloc!
Stau
amîndoi cu sacii plini de haine lîngă ei,
încurcaţi.
Ninu:
Nici eu nu le vînd pe ale mele. Parcă mă poate
cumpăra cineva? Îmi cumpără doar hainele, nu mă
cumpără pe mine. Asta nu înţelegi tu, că ne
cumpără doar hainele, nu pe noi. Ce ştiu ei de ce-am
trăit noi cu adevărat în hainele astea? Din minte nu
ţi le smulge nimeni, înţeles?
Drepţi! Un doi... un
doi... drepţi!
O
cîrciumă. Cei doi stau cu cîte un sac la picioare.
Restul sacilor au rămas în club. Se vede cîrciuma de
o parte şi de cealaltă clubul. Ei, cu spatele spre club
stau pe scaune şi se uită spre peretele cîrciumii.
Afaceristul îi arată lui cu mîna spre perete,
povestind. Ninu îl corectează din cînd în cînd
şi îi arată varianta lui, făcînd tot felul
de gesturi bizare cu mîinile. Sînt foarte serioşi şi
concentraţi.
Ninu:
Era unul schilod, abia de-i mai ţinea
pielea oasele. Deasupra vîjîiau avioanele şi jos, pe
cîmpul de luptă era un fum... Asta mergea... convenea de
minune inamicului... nu se mai vedeau camarazii între ei să
se ajute. Dar tot se ajutau. Unul avea partea dreaptă complet
paradită. Stătea culcat pe spate şi implora ajutor cu
ochii. Îi mişca în stînga şi în
dreapta pînă se albeau globii. Pînă la urmă,
îi aţintise în sus spre cer. Se vînturau
norii, dar nu putea să-i numere. Se uita doar. Venise Turti să-l
ridice, şi cînd a văzut în ce hal e, s-a întins
şi el pe spate cu ochii la cer. Stăteau amîndoi
întinşi şi se uitau la cer. Asta e. Nu mai simţea
nici unul nimic. Pînă la urmă s-a sculat Turturică
şi i-a ars o palmă. A răcnit: Drepţi! La ordin!,
şi lu'
ăla îi înţepenise zîmbetul pe
faţă. Ce să vezi,
domne, s-a ridicat ăla într-o rînă pe partea
sănătoasă. L-a tras Turti de mînă, l-a
tîrît pînă la comandament. Eu eram la vreo
cinci metri de ei, dar nu mă puteam mişca deoarece aveam
picioarele paradite. A trimis Turti să mă ia. Şi acum
îmi vine să rîd cînd mă gîndesc la
palmele alea.
Afaceristul:
De cîte ori se enerva Turturică începea să se
ia la palme. Jap... jap...
Intră
un tînăr. Băiatul ţine în mână
un pachet de cărţi (e acelaşi tînăr cu
inspectoratul)
Tînărul:
Nu vreţi să cumpăraţi
o carte?
Ninu:
O carte? De
unde sînt cărţile?
Tînărul:
De la ... oameni... Le cumăr de la vecini, de la prieteni, ba
unii mi le dau pe gratis numai să scape de ele. Sînt şi
cîteva cărţi de-ale mele.
Ninu:
Cărţi de-ale tale... da... nu vrei să facem schimb?
Uite, pentru fiecare carte îţi
dau cîte o haină.
Tînărul:
Îmi pare rău, dar eu nu port hainele altcuiva
Ninu:
De ce?
Tînărul:
Pentru că... nu mă simt bine să ştiu că le-a
purtat şi altcineva
Ninu:
De ce?
Tînărul:
Nu le suport şi gata. Îmi anulează intimitatea. Nu
suport să ştiu că a mai fost unul şi s-a lăfăit
în ele. Mi-e scîrbă.
Afaceristul:
Auzi, îi e scârbă. (Îl întreabă pe
Ninu) Cîţi saci am dus noi în ţară
la sinistraţi?
Ninu:
Mulţi,
trebuie să numeri de cîteva ori degetele de la amîndouă
mîinile.
Tînărul:
Era altceva..
Afaceristul:
Sigur că era altceva. Dar în fond e acelaşi lucru. De
cîte ori nu ţi-ar fi priit să faci cu banii ăştia
altceva?
Tînărul:
Dar lor nu le-a păsat de altceva, aveau efectiv nevoie.
Ninu:
Tu cîte cărţi ai dus la sinistraţi?
Tînărul:
Păi am dus, cît ai număra degetele de la amîndouă
mîinile de cîteva ori
Ninu:
Atunci, şi cu astea la sinistraţi!
Tînărul:
Şi noi?
Ninu:
Şi
noi, ce?
Tînărul:
Păi noi ce facem?
Ninu:
Cît ai îţi
ajunge. Sau îţi
trebuie mai mult?
Tînărul:
Nu, dar toată lumea face la fel. Oamenii se descurcă, viaţa
se derulează înainte...
Afaceristul:
Atunci ia exemplu de la mine. Nu fac eu afaceri? Fac. Şi
la ce mi-ar trebui mai mult decît am nevoie? Başca,
hainele nu le vindeam decît
într-un cerc restrîns. Grupul nostru de veterani se
reunea de două ori pe lună şi schimbam cum puteam
hainele între noi. Iar de plătit plăteam doar cînd
ştiam că unul sau altul are nevoie mare de bani. Ştii,
cu pensiile...
Ninu
(bombăne): Hai că mă apucă duioşia. De ce
naiba nu mi-ai spus să mă duc puţin mai încolo
să nu aud ce-i spui?
Între
timp, acasă, Nina cotrobăie prin hainele pe care le
împrăştiase Ninu, se îmbracă în cele
mai arătoase şi sună la uşa vecinei.
Vecina:
Hai să ne mai obişnuim
Nina:
Hai.(Se urcă pe masă, dar masa e prea mică şi îi
atîrnă picioarele pe jos.)
Vecina:
Stai, să sorbim şi-o gură de cafea. (Aduce două
ceşti cu cafele, bea o gură, îi pune şi ei pe
colţul mesei o ceaşcă. Soarbe o gură de cafea.)
Muncitoare,
nu zic nu. Cum aş zice? Stăteai în tură pînă
la zece noaptea de se strîmbau şi portarii.
Nina
(care-şi ridică de pe masă capul şi soarbe o gură
de cafea): Stăteam pe dracu!
Vecina:Lasă
că ai stat. Erau alţii care frecau menta
într-o veselie. Nu se mai cunoştea om cu persoană
poate că din cauza întunericului. Ai văzut şi tu
cum se uita Pamfil la tine.
Nina:
Era prea dimineaţă şi
lumina slabă. Păi cine a mai pomenit să munceşti
ca orbetele, să nu vezi nimic în toată fabrica?
Vecina:
Erai deşteaptă şi bună la suflet. Mereu mi-ai dat
cînd ţi-am cerut.
Nina:
Ce?
Vecina:
Ce... îţi
ceream.
Nina:
Şi la voi
la fabrică era bine, erau de toate.
Vecina:
Nu la asta mă refeream. Trebuie să-ţi bag nişte
vată în nas?
Nina
(care se ridică şi mai soarbe o gură de cafea): Asta
mai lipsea!
Vecina:
Împachetasem şi eu cîteva perechi de...
Nina:
Lasă că asta facem după ce mă dau eu jos de aici
şi urci tu.
Vecina:
Erai cea mai frumoasă. Se liniştea omul cînd te
vedea. Ăia din hala B trăgeau tot timpul cu coada ochiului
prin perdea.
Nina:
Păi cine pusese perdeaua, nu tot ei?
Vecina:
Nu ei, ceilalţi, de la hala A.
În fine, nu aveam nimic să-ţi reproşez. Nu m-ai
supărat niciodată, chiar dacă ne-am certat de cîteva
ori...
Nina:
Ei, da, dar oricum...
Vecina:
Normal! Oricum, nu putem să fim tot timpul de acord, ne-am
plictisi.
Nina:
Normal!
Se
deschide uşa şi intră o vecină. Are braţele
pline cu ceapă, cartofi şi morcovi.
Vecina
2: Ia, ţi-am
adus, mi le dai tu cînd poţi.
Vecina1:
Fă-mi şi mie o cafea că sînt ruptă de
oboseală
Nina:
Dar ce ai făcut aşa greu pînă la ora asta?
Vecina
2: Tu vorbeşti, că te-ai
şi aşezat la odihnă şi laude. Ce viaţă
frumoasă.
Vecina
1: Stăm şi noi de vorbă,
ca toată lumea.
Intră
vecina 3, vecina 4, vecina 5, vecina 6, vecina 7, vecina 8, vecina 9
cu braţele pline de ceapă, cartofi şi morcovi.
Încep
toate să se laude, gesticulează arătînd una
spre alta, rostogolesc cepele şi cartofii, aşează
borcanele de bulion, încearcă pe rînd masa, îi
verifică picioarele, probează hainele.
Tabloul
3
Instalatorul
repară o chiuvetă.
Tânărul:
Să te fixezi pe ceva. Asta e. Pe urmă poţi să
stai cît vrei să admiri.
Tânărul
2: Important e să nimereşti direcţia.
Să crezi că faci
lucrurile aşa cum trebuie.
Tânărul:
Chiar să le faci. Să te faci, adică. Să fii acolo
în timp ce le faci.
Instalatorul
se uită la ei plictisit. Îşi vede de treabă mai
departe.
Dacă
eziţi ai mai mult de furcă ulterior. Problemele nu se
rezolvă niciodată decît din mers.
Instalatorul
se uită iar plictisit
Tînărul
2: Îmi spunea mie fiul unei mame...
Tînărul:
Fiul unei mame?
Tînărul2:
Da, un vecin... Mă duceam de sărbători să duc
pomană şi plecam de la bătrîna doamnă cu
ceva suveniruri. Era atît de drăguţă...
Tînăra:
Nu cu tine era drăguţă, ci cu mine. Eu plecam cu
suveniruri.(Către tînăr)
Se
strîngeau toţi copiii
din vecini să ducă pomeni. Plecau cu farfuriile pline şi
se întorceau cu ele înapoi fericiţi. Habar
n-aveam de ce mă preferă.
Nu lua în seamă nici gardul nostru dărăpănat
nici altele... Aveam de sărbători cîte o cutiuţă
cu cercei şi agrafe şi alte lucruri drăguţe. Pînă
şi dulciurile pe care le făcea erau tot drăguţe,
nu le puteam compara cu celelalte,
pentru că erau făcute cu o fineţe cum numai în
cofetăriile mari am văzut. Cîteodată visam că
sînt proprietara cofetăriei din capătul străzii
şi gustam din toate felurile de prăjituri din vitrine.
Ştiam că nu trebuie să mănînc mult ca să
pot gusta din toate.
Tînărul:
Gurmandă, nu glumă...
Tînăra:
Nu eram gurmandă... era doar starea aia pe care poţi s-o ai
cînd visezi. În mod normal, n-ai putea mînca din
atîtea feluri de prăjituri şi îngheţate.
Numai în vis vrei să mănînci din toate.
Tînărul2:
Vorbeşte ca un copil sărac.
Tînăra
(furioasă): Nu eram săracă! Doar că în vis
poţi să le guşti pe toate. Ce-i aşa greu de
înţeles? Ce e greu să înţelegi?
Şi
doamna asta aristocrată de care vă spuneam avea un fiu.
Care mă sfătuia fără să devină
obositor: cînd vreţi să faceţi un pas în
viaţă, gîndiţi-vă
mai întîi două, trei zile. Trebuie să gîndiţi
câteva zile orice pas important. Era acolo în vizită
şi mă privea prima dată. Mă gîndeam, de ce
crede că am să ţin minte asta peste ani de zile cînd
o să fiu mare? Erau destul de stranii... Mă gîndeam
că suferise pentru vreo alegere făcută în
grabă...
Ninu
bate la uşă
Ninu:
Am auzit că sînteţi aici. Dacă nu vă
supăraţi, treceţi
şi pe la mine?
Instalatorul:
Da... de ce nu?
Ninu
(către
tineri): Treceau avioanele... vîj... ca un stol de păsări
de pradă. Vreţi o ţigară?
(Le dă cîte o ţigară, apoi continuă) Noi
sîntem foarte jos. La altitudine mică. Dar ele sînt
înalte, sînt sus. Dar vă puteţi întreba:
de ce să merg cu gîtul pe sus? Thales se uita la stele şi
a căzut într-un puţ, de rîdea şi slujnica
de el, aşa comenta unul. Problema e una: cum să mergi
uitîndu-te la pragul de sus şi să vezi în
acelaşi timp şi pragul de jos.
Instalatorul:
Păi să ne punem o oglindă pe pantofi. Ne putem uita pe
unde călcăm şi uitându-ne în jos vedem şi
sus. E perfect. Josul şi susul.
Tînăra
(bombăne): Josul şi susul!
Tînărul:
Mi se pare foarte bine. Se zice că unde nu-i cap, vai de
picioare. O fi acelaşi lucru? Adică unde nu-i susul, vai de
josul.
Ninu:
Asemănător.
Tînărul
2: Iar începem cu căcaturile astea. Parcă am fi la
şcoală, la ora de dirigenţie. Cum să mături
frunzele, cum să le aduni, unde să pui focul. Susul şi
josul! Suntem nişte rataţi.
Rataţi. Asta e. Rataţi.
E foarte simplu.
Dar
de ce nu "unde
nu-i josul, vai de susul"?
Adică de ce n-ar spune proverbul şi că unde nu sînt
picioare, vai de cap?
Tînăra:
Asta a învăţat el pe
vremuri la orele de materialism dialectic.
Tînărul:
Şi asta aţi
învăţat voi la orele de educaţie
civică.
Între
timp, Ninu pleacă şi nu peste mult timp se aude o
bufnitură. Ceilalţi ies la fereastră. Îl văd
pe Ninu care a fost îmbrîncit dintr-un magazin, iar
zgomotul îl făcuse cascheta de motociclist aruncată
după el pe trotuar (apare pe scenă de undeva din fundal).
Tînăra:
Iar i-a bătut pe ăştia la cap cu avioanele. Nu se
potoleşte deloc!
Scena
se repetă de mai multe ori.
Ninu
se duce acasă. La prima vedere, scena este împresurată
de oglinzi din toate părţile şi personajele se văd
în dublu sens. Nina şi Ninu stau la o masă în
faţa unei table de joc şi aruncă zarurile. În
oglindă se văd perfect mişcările naturale ale
personajelor. După un timp oglinzile dispar în timpul unei
căderi de cortină. Personajele rămîn la locul
lor. Apoi cortina cade şi iar se ridică şi iar cade şi
iar se ridică. Personajele rămîn în continuare
indiferente la acest joc scenic şi îşi văd mai
departe de treabă. În acest timp, oglinzile dispar în
timpul unei lăsări de cortină mai lungi şi apar
două personaje, identice cu primele. Trebuie dispuşi în
aşa fel încît să se vadă cele două
cupluri.
Ninu:
Întîi pui coatele pe masă... Apoi stai şi te
gîndeşti mai bine la următoarea mutare
Nina:
Pe prima pătrăţică se mută tabla... Parcă
tablele s-ar aşeza singure, fără să le întrebe
nimeni. Ispirescule, băiatule, o să te fac nemuritor pe la
amărîţii ăştia de contemporani care cred că
numele tău e o reclamă la telefoane Nokia.
Ninu:
Important este să-ţi urmăreşti firul gândurilor.
Alinierea după o ordine prestabilită logic are importanţă,
dar asta nu-i tot. Zarul nu există separat. Zarul e o prelungire
a mîinii tale şi pe ea nu poţi s-o comanzi în
totalitate
Nina:
Asta cu prelungirea e din Aristotel
Ninu:
Cu obiectul muncii...
Convenţia
jocului este ca după fiecare pătrăţică
trecută cu brio, să se spună în cîteva
minute, rapid, o întîmplare .
Nina
(aruncă zarurile şi se întoarce cu faţa
la public): Trebuia să spun un
lucru despre lumea socială. Despre bătrîna care
scuipa seminţe, dezbrăcată pînă la brîu
în parc. Despre copiii care se jucau prosteşte fără
să se considere acolo mai mult de un obiect. Era un obiect. Noi,
copiii, ştiam asta foarte bine, cum e să priveşti ceva
care face parte din ambient.
Învăţasem la şcoală cum se ţin
fructele sub jet şi cum să te speli pe mîini înainte
de masă să nu te îmbolnăveşti.
Nina
(cea din a doua pereche spune tare dar căznit): Că...
Căţeaua.
Nina
(din prima pereche): Da, căţeaua... era şi ea la fel.
Căţeaua săpase în ciment, în garaj, într-o
iarnă să-şi nască puii. Se învîrtise
înainte cu burta grea prin jur. Dăduse tîrcoale şi
ne-a fost milă s-o mai scoatem. După ce-au crescut puii,
i-au dus, i-au dus... şi ea a dat tîrcoale casei pînă
a murit. Cu privirea întoarsă spre casă. Mai era o
femeie, venea tot timpul la poartă. Cine pantofăreşte
aici, întreba. Adică cine vine acolo sau ce? Îşi
pierduse într-adevăr casa, dar nu pe asta în care
stăteam noi. Dormea pe la merou, pe scările blocurilor...
Nu ştiu dacă avea copii. Îmi era frică de ea.
Întotdeauna mi-a fost frică de nebuni, sînt, precum
caii, imprevizibili. Fixă ca o piatră. Nu ştii cînd
îţi pot trage o copită în cap.
Nina:
Mai
bine îi facem o vizită lui Nae la ospiciu.
Ninu:
De ce?
Nina:
Pentru că el povesteşte mai bine şi oricum e duminică
şi trebuie să-l vizităm şi pe el, nu?
Ninu:
Du-te tu! Eu mai am şi alte treburi de făcut.
Cade
cortina şi apare un salon cu şapte paturi şi cîteva
scaune. Nina stă pe un scaun. Tac amîndoi pentru o
perioadă mai lungă de timp.
Nae:
Haide, serviţi
un ceai.
Nina:
Sigur
Nae:
Cum mai merge?
Nina:
Merge bine... cu una, cu alta...
Nae:
Vă merge bine şi cu avioanele?
Nina:
Absolut! Doar că oamenii ăştia sînt cam grei de
cap.
Nae
tuşeşte convingător.
Nina:
Mă gîndeam să jucăm aici table şi să
povesteşti tu cîte ceva.
Cum
îţi mai e?
Nae:
Bine. Iubesc o fată, îi fac des vizite. Are un fel de a-şi
ţine părul... îi stau firele ţepene, la un loc,
de parcă ar fi trase în sus. Părul ei e acolo lîngă
Dumnezeu, de-aia stă el aşa, se unduieşte
într-o parte şi-n
alta şi-l mîngîie
pe El. Dar gura îi bolboroseşte
numai tîmpenii. N-ai zice că părul ei e în
legătură directă cu Dumnezeu. Mie cînd mi se
ridica părul în cap, mi se ridica de furie. Odată, la
un baieram, l-am pleznit pe unul, nu mai puteam suporta era... moţul
suit peste zîmbetele ipocrite, peste sandvişurile
unse cu dracu mai ştie
ce, lîngă trupurile
lipite în ritmul dansului. Eram şi eu lipit de una,
ştiam că mă simţea
vibrînd, sexul întărindu-se lîngă pulpele
ei şi în clipa cînd îi şoptesc
ceva la ureche, chiar în clipa aia, îl văd pe unul
înfigîndu-şi mîna în
chica partenerei, dar asta ca s-o poată ţine
nemişcată, s-o pipăie
în voie.Îmi amintesc doar primul pas pe care l-am făcut
spre el, apoi o mutră plină de sînge în ritmuri
de hip-hop şi multe braţe
împrejurul meu.
Nina
poate să vadă şi
ea scena de la petrecere.
În
timp ce povesteşte
Nae o ia pe iubita lui la dans. Dansează şi în scenă
apare în piruetă de dans cealaltă pereche de care
vorbeşte Nae. După ultima replică, el începe un
dialog direct cu celălalt.
Celălalt:
Ce-ai făcut mă? Bă, tu ai venit să mă
corectezi pe mine, să-mi arăţi cum să-mi fut
femeia?
Îl
trînteşte
jos şi începe să-l
lovească. Bătaia se prelungeşte.
Nae:
Era atît de stupid, atît de ridicol. Am început să
urlu că vreau să îi sparg şi ei faţa,
s-o umplu de sînge. Am început să urlu să-mi
dea luna s-o calc în picioare. Am tropăit pînă
au sunat vecinii la poliţie şi
cam asta a fost tot.
Ba
nu, asta nu a fost tot. Într-o fracţiune
de secundă am simţit cum în mintea mea şi
în cameră se îngrămădesc şi
alţii. Am văzut-o pe mama
pleznită peste faţă şi un firicel de sînge
roşu se prelingea la
colţul gurii şi
pe tata punînd buzele acolo pe colţul
gurii implorînd să nu
moară că intră la puşcărie.
Nae
e întins pe jos. Continuă scena de la petrecere. Vine un
prieten şi trage de Nae.
Prietenul:
Bă, hai să mergem.
Nae:
Unde ?
Prietenul:
Au venit americanii, şi-au
tras baze în Romînia.
Nae
(care îşi
şterge sîngele de la
gură): Du-te mă şi lasă-mă!
Prietenul:
Haide mă!
Nae
care abia mai poate să se mişte îşi
urmează prietenul. Apare în faţa lor un domeniu, dar
nu pot încă să vadă despre ce e vorba pentru că
nu s-a luminat de ziuă. Aşteaptă să se lumineze.
Lumina se măreşte treptat şi
apare un cimitir. Pe o placă mare scrie "Cimitirul
vesel din Săpînţa".
Apar în prim-plan figurile caraghioase de pe cruci. Muzică
de promenadă. Cade cortina. Se ridică iar cortina. Se văd
soldaţii americani hîrjonindu-se printre cruci cu romînce.
O pereche face sex sălbatic.
Tabloul
4
Ninu
intră într-un magazin. Se văd doar gesturile mute ale
vînzătoarei şi pe Ninu încercînd s-o
convingă de ceva. Gesturile lor sunt puţin
întârziate, lente, ca în vis. El este pînă
la urmă înconjurat de vînzătoare şi
doi clienţi, este aruncat
afară din magazin cu aceleaşi gesturi lente, Ninu se
rostogoleşte la fel de
lent. Apare un cadru mare (peliculă)
cu ochii lui ficşi. Trece o vecină de-a lui, se opreşte
şi spune cu vocea în
lacrimi:
Vecina:
Domne, avioanele alea erau... păsări domne, simple şi
nevinovate păsări. Am fost colegă cu Ninu. Pînă
la depozit traversam un cîmp... deasupra roiau păsările
cu aripile larg deschise...
El
se ridică în ochii îngroziţi ai femeii,
la fel de lent.
Vecina:
Ce se întâmplă? Era acolo jos şi acum
s-a ridicat... (Îşi
acoperă faţa cu mîinile.) Poate am făcut eu ceva
de mi se năzare aşa... Nici la depozit nu mă potoleam,
chitanţe, registre... mirosea aşa
de tare a lemn. Veneau oamenii, sute de oameni. Ce căutau la
depozit? A, da, lemne. Domnul este contabil (arată spre el).
Probabil nu şi-a încheiat socotelile cu Dumnezeu
(rîde). Vedeţi, că
el tot socoteşte...
Nae
se află iar în salon.
Intră
fata pe care o iubeşte Nae, ocupantă şi ea la ospiciu.
Fata intră îmbrăcată în halat ca şi
Nae. Scoate o sticlă de votcă şi o ridică în
sus. Ceilalţi
bolnavi din salon scot ţigările.
În clipa în care fata strigă o lozincă de
încurajare, într-o cîrciumă alăturată
(cadru pe cîrciumă) un ţăran pune sticla pe
masă.
Se
stinge lumina în salon şi
se aprinde în cârciumă.
Ninu:
Vasile,
am încurcat-o rău anul ăsta cu inundaţiile.
Vasile:
Bă, ascultă la mine aici, toate casele din chirpici s-au
culcat la pămînt de parcă erau făcute din căcat.
Da'...
nici alea mai zdravene n-au scăpat. Cu natura să ne punem
noi, Ninule?
Ninu:
Nu mă, cu digurile. Ia uite la
primarul nostru: fruntaş! (Îl lovesc amîndoi
cu palmele peste frunte strigând fruntaş.)
Primarul
(beat, roşu
la faţă): Du-te mă
în mă-ta! Parcă voi aţi fost mai breji.
Primarul
aruncă pe masă un teanc de bani. Cu banii daţi
de primar începe jocul.
Ţăranii
joacă table şi se aude tare, amplificat cum se
rostogolesc zarurile. Din cînd în cînd vorbesc
despre inundaţii. După o
rostogolire de zaruri într-un colţ al cîrciumii
apar saci cu grăunţe
(peliculã). După
o altă rostogolire de zaruri apar tractoarele (peliculă),
după o altă rostogolire de zaruri viţa-de-vie se
prinde brusc de zidurile unei case din cărămidă roşie
şi creşte
cu repeziciune. Cam la o aruncătură de zaruri, în
colţurile cîrciumii apar
cai care nechează (peliculă). Din cînd în cînd
cei doi se ridică şi se uită pe fereastră. Afară
se vede doar pămîntul. Se întorc şi se
aşează pe scaune. În
zgomotul zarurilor amplificat se înalţă casele
(peliculă). Unul dintre cei doi ţărani se aprinde şi
mai tare la joc. Mai dă un pahar de tărie peste cap şi
aruncă zarurile. Două fete dezbrăcate stau întinse
pe pămînt. Frămîntă pămînt în
pumni şi se uită cu ochii lor mari la ţărani
(peliculă). Îşi trec pămîntul peste
pîntece, peste sîni, peste gură pînă la
părul pe care îl răsfiră cu degetele. Brusc din
pîntecele lor izbucneşte floarea soarelui şi
se înalţă din ce în
ce mai sus, legănîndu-se pînă acoperă
toată scena.
Cortina.
În întuneric, în sală, pentru cîteva
minute se aude tare, amplificat, cum zarurile se rostogolesc iar şi
iar.
|