* Şandor Adrian – O Poză
* Denisa Nistor – be gentle & 260706
* Monica Murgu – a & umbre
* Diana Creţu – Black attacks back & Temporary crib
O Poză
de Şandor Adrian
Am vrut să caut un titlu
potrivit, ceva care să atragă atenţia, am căutat, am stat
şi am sters câteva rânduri bune, am apelat intr-un final la DEX, cea mai
simplă explicaţie pentru o fotografie este „o poză”, deşi
dacă analizăm logic acest cuvânt, o fotografie exprimă mai mult
decât un simplu instantaneu, are un pic din sufletul autorului, o sclipire din
imaginaţia sa.
Presupun ca mulţi dintre noi au văzut cel puţin o dată,
o mică dispută, într-un bar, pe o bancă în parc sau chiar un
articol pe internet privind fotografia digitală şi cea
analogică. Încercări interminabile de a impune un punct de vedere, de
a demonstra o teorie care practic nu poate exista. Nu m-am decis să fac
pace, nici să aduc un argument suprem, dar în centrul unei dispute ce
arată mai mult a încercare de a atrage cât mai mulţi membri unei
secte m-am gandit că am putea privi lucrurile din altă
perspectivă decât cea a tehnicii, sau a clarităţii.
Odată cu apariţia primelor camere
digitale compacte s-ar părea că marile companii ale acestei lumi s-au
decis să mai schimbe definiţia unui cuvânt din dicţionar. Până
acum câţiva ani, când mergeai pe stradă şi observai o
persoană care făcea fotografii ca şi hobby cu un aparat
vechi, rusesc, era ceva special, îl priveai cum urmărea fiecare zare de
lumină, fiecare porumbel în aer, aşteptând momentul potrivit pentru
a-l captura. Nu era ceva ce întâlneai la tot pasul, evident neluând în calcul turiştii
veniţi de peste mări şi ţări. Apoi a apărut mica
minune, o cutie magică de metal ce vede fotografia în limbaj binar.
Odată ce primele camere digitale au fost făcute disponibile în
toată lumea s-a creat o obsesie, o forţă nevazută ce te
impinge să vezi lumea printr-un mic ecran, să o analizezi în
megapixeli, să îţi spui „lasă că am destui mega, pot
să fac o mie de poze azi”. Nu poţi să nu vezi 2-3 puşti
care fotografiază cu câteva click-uri un apus mărunt printre cabluri
şi clădiri şi totuşi, nu oricine îşi putea permite
să descarce un film întreg pe un singur subiect, oare aşa-zisa
„revoluţie tehnologică” ne-a adus viitorul mai aproape cu un pas sau,
poate ne îndreptăm cu toţii spre efectul de „turmă” şi
bunul de „duzină”?.
Stăteam de vorba cu cineva, acum ceva timp şi
discuţia a ajuns la un subiect asemănător, era vorba de
emoţia momentului în care primeşti pozele de la laboratorul foto, de
calitatea laboratoarelor şi de faptul că nu se mai developează
manual ci numai mecanizat. Acesta e unul dintre aspectele negative, filmul e
scump, procesarea este scumpă, e adevărat faţă de digital,
toate acestea costă. În acelaşi timp poate că e necesar, poate că e unul din factorii
care delimitează cele două „lumi”. Am ascultat o scurtă poveste,
care m-a pus pe gânduri un pic, o întâmplare tipică pentru aparatele
analogice, filmul nu a fost expus sau a fost supra-expus şi toate
fotografiile s-au dus pe apa sâmbetei, ce m-a surprins a fost explicaţia
persoanei în cauză, mi-a spus ca nu a fost dezamăgită, ba chiar
mai mult, atunci când a primit filmul înapoi, a invăţat o lecţie
importantă şi apetitul de a cunoaşte şi de a fotografia era
dublu.
Am fost de acord de la început că
cele două nu pot fi comparate, aparţin unor părţi diferite,
în perspectiva în care văd eu lucrurile, este practic imposibil să
spui „NU! Digitalul este mai bun”, doar pentru că se referă la
aceeaşi acţiune. Ce este cu adevărat important este că
filmul te face să gândeşti, te provoacă şi îţi impune
un anumit timp pentru a-ţi pune nişte probleme, nu este vorba de a
vedea valorile pe un ecran, nu este vorba de zonele „arse” pe care le poţi
depista exagerat de repede, este ceva mai presus de atât, este emoţia
momentului în care auzi declanşatorul, atunci când tragi filmul pe o
cameră care este mai „bătrână” decât tine şi totuşi,
fotografiile pe care le poţi face cu ea poartă magia şi urma pe
care digitalul nu o poate atinge.
În final, nu vreau să ajung la o
concluzie, poate pentru că am ajuns demult la ea, camerele foto digitale
sunt şi vor fi o soluţie excelentă pentru a face poze oriunde ai
fi, dar nu se pierde oare, odată cu fiecare click, un strop din magia
artei? Şi totuşi... ce am de pierdut?
Denisa Nistor
[be gentle]
[260706]
Monica Murgu
[a]
[umbre]
Diana Creţu
[Temporary crib]
[Black attacks back]
secţiune realizată în colaborare cu
# selecţia imaginilor din EgoPHobia #14: Şandor Adrian
|