~ Sorin-Mihai
Grad - Berlin
~ Ivan Dragoş Lucian - Moştenirea
culturală
literară
a poeziei optzeciste între
mobilitate şi
constrângeri
~ Simona Dăncilă - Interviu cu Luis E. Prieto Vasquez
~ iQ666 - Cine e mai verde?
~ Diana Todea - Ce este mai important: mai mult sau mai puţin?
~ Radu-Ilarion Munteanu - Panta rhei
~ Gorun Manolescu - Noutăţi în legătură cu NOEMA
~ Concursul Naţional de Diaristică (Jurnal de licean) "Mihail Sebastian"
egoZaur
Berlin
de
Sorin-Mihai Grad
Am trecut prin Berlin de vreo zece ori şi mai vreau să merg pe acolo. Nu-i cunosc viaţa culturală contemporană pulsândă, nici barurile, nici cartierele, nici cafenelele sau restaurantele, nici multiculturalismul, nici parcurile, nici chiar greutăţile. Şi totuşi Berlinul mă atrage, mi-a arătat în scurtele mele vizite de până acum bucăţi din el care mă fac să vreau să-l cunosc mai mult. Următoarea mea vizită acolo va fi peste mai puţin de două luni, când trebuie să merg la o ambasadă pentru o viză. Nu-mi fac planuri cu ce să văd în orele pe care le voi petrece acolo, ştiu că n-o să mă plictisesc.
Până acum am păşit prin Berlin doar ca turist şi ce-am văzut pe acolo nu prea depăşeşte ce vizitează de obicei turiştii ajunşi acolo. Apar în poze cu Poarta Brandenburg, în apropierea căreia am petrecut un revelion, şi turnul de televiziune din Alexanderplatz, am fost la Bundestag, în Potsdamer Platz, pe Insula Muzeelor, la Olympiastadion şi la Zoo, m-am dat cu metroul, mă descurc în(spre) aeroporturile Schönefeld şi Tegel, parţial ştiu pe unde trecea Zidul şi unde se poate parca gratuit în zilele libere în apropiere de Unter den Linden. Îmi doresc să locuiesc cândva în Berlin. Ştiu că e aproape imposibil să ajung profesor la una dintre universităţile de acolo, dar de ce să nu sper? Nu m-am gândit unde aş vrea să locuiesc acolo, dar ştiu că după ce mă voi stabili voi vizita tot ce se poate, castelele, parcurile şi muzeele din zonă, voi experimenta viaţa culturală şi nu numai, o să încerc o grămadă de restaurante şi-o să am aproape avioane spre toată lumea, ştiind că revenirea în Berlin va eclipsa tristeţea finalului vacanţei. Şi o să-mi fac abonament la meciurile de acasă ale lui 1.FC Union Berlin.
Moştenirea
culturală
literară
a poeziei optzeciste între
mobilitate şi
constrângeri
de
Ivan Dragoş Lucian
Conceptul
hibrid "generaţia '80"
provine din arii de referinţă
culturale distincte: franceză pentru conceptul de "generaţie"
literară şi americană prin
ancorarea în spaţiul unei decade. Termenul
"optzecism" constituie un calc după
sintagma "the literature of eighties".
Generaţia
'80 s-a format în
cea mai mare parte în cenaclurile universitare "Junimea",
"Cercul de critică"
şi "Cercul de
luni" de pe lângă
Universitatea din Bucureşti, sau acelea sprijinite de revistele
"Dialog", "Amfiteatru",
"Opinia studenţească",
mai puţin "Echinox". Prin
generaţia '80,
sistemul de referinţă al poeziei româneşti face
trecerea, ca influenţă artistică de la spaţiul
cultural francez la cel englez şi american.
Poeţii
optzecişti se sustrag utopiei comuniste a societăţii
perfecte, promovată în paginile ziarelor şi în
imaginile transmise de televiziunea naţională unică,
imagini aflate în total dezacord cu realitatea socială de
zi cu zi.
Libertatea
de gândire şi exprimare devenită
posibilă după decembrie 1989, a însemnat şi
redescoperirea unui alt limbaj decât acela deja cunoscut
(celebra "limbă
de lemn"),
cu o eficienţă deja demonstrată prin cărţile
autorilor optzecişti.
Înainte
de Revoluţie, sporadic în poezia
lui Cezar Ivănescu, dar mai ales în poezia optzecistă,
apar atât anglicisme cât şi împrumuturi
englezeşti asimilate de limba română. Avalanşa
de anglicisme care au invadat limba română, îndeosebi
după 1989 constituie un aspect de strictă actualitate în
domeniul vocabularului românesc. Utilizaţi în alte
domenii referenţiale decât cele obişnuite, termenii
specializaţi ai poeziei optzeciste, proveniţi cu precădere
din limbajul tehnico-ştiinţific şi medical, şi-au
pierdut caracterul monosemantic, dezvoltând sensuri noi,
metaforice.
Generaţia
'80 contribuie la
recuperarea şi repunerea în circulaţie a unor
scriitori uitaţi, asumându-şi deplin tradiţia şi
transformând-o în termen de referinţă.
Totodată,
ea concepe cultura pe spaţii vaste, spre deosebire de
determinarea strictă a generaţiilor anterioare, plonjând
în spaţii cosmopolite, neîngrădite de limite
lingvistice. Poezia optzecistă s-a confruntat cu o imagine a
lumii livrată de sociologie, biologie, antropologie, istorie,
chimie moleculară, fizică cuantică, astrofizică,
filozofie.
Multe
dintre modificările survenite în
limba română după decembrie '89,
au existat în spiritul şi în ideologia optzecistă.
În
poezia optzecistă, argoul, elementele
de jargon amestecate, grecismele şi franţuzismele sunt
semne poetice ale unei lumi polimorfe, mixaj de orientalism şi
dorinţă de a evada din carapacea istoriei. Optzeciştii
au capacitatea permeabilităţii unor cuvinte sau expresii
din franceză sau engleză ce
alternează cu limbajul colocvial, cu
oralitatea livrescă, şi cu neologismele, persiflând
semnificaţia.
Poezia
postmodernistă operează cu
experienţe incitante asupra lumii şi a perspectivelor
temporale: în "Levantul" de
Mircea Cărtărescu, tendinţa
spre intertextualitate se face simţită în momentul în
care Manoil, personajul principal scoate o carte în care se
spune că Manoil scoate o carte, gestul acesta multiplicându-se
la infinit, ca imaginea în două oglinzi paralele. Poetul
foloseşte drept punct de plecare cunoscutul "Childe
Harold's Pilgrimage" al lui George G. Byron, personajul
principal ajungând cu piraţii
greci, conduşi de Iaurta, în sufrageria poetului. Poemul
"Levantul", o adevărată
replică la "Ţiganiada"
lui Ion Budai Deleanu, este o epopee în douăsprezece
cânturi. Moda retrospectivei tematice şi
stilistice practicată de postmodernişti scoate la iveală
specii şi genuri literare uitate. Poezia "Levantul"
are ca model una din "Scrisorile către
V. Alecsandri" de
Ion Ghica, iar eroul se indentifică personajului principal din
"Conrad" de Dimitrie
Bolintineanu. Mircea Cărtărescu
pune în mişcare un uriaş verbiaj lexical şi
sonor, folosind forme inedite ale
cuvintelor, din diverse registre stilistice ale limbii, arhaic,
popular, de jargon, argotic, cu scopul declarat de a-şi
făuri un limbaj propriu, cu modulări ample , în stil
de epopee cu acţiune transtemporală, în care
foloseşte prim-planul şi stop-cadrul ca modalitate de
reliefare a situaţiilor inedite, relevate de această
pătrundere în domeniul fantasticului, prin metatextul care
presupune ieşiri şi intrări repetate ale personajelor
în cele două planuri principale ale textului: cadrul
naraţiunii şi spaţiul real.
Literatura
e văzută
ca un JOC. Are loc un process de
reconstrucţie a textului şi
deconstrucţie. La autorii din această
perioadă are loc o reasamblare a unor tipare clasice prin metode
postmoderne; reînnoire, reinventare,
recompunere şi decompunere: simplitate în aparenţă,
complexitate în esenţă, descifrabilă numai de
cei care inţeleg sistemul de creare şi interpretare a unei
opere postmoderne,
care foloseşte acelaşi "material"
de lucru, dar îl remodelează
prin adaptare la cotidian. În "Georgica
a IV-a" din volumul "Faruri, vitrine, fotografii" al
lui Mircea Cărtărescu
reconstituie după modelul lui Vergiliu, izolarea omului
contemporan într-o realitate cunoscută, banală,
prozaică, a lumii rurale. Poetul nu mai pedalează pe ideea
legăturii dintre om şi natură, epuizată de poezia
modernă, ci pe ecourile civilizaţiei, care pătrund, cu
ajutorul antenelor de satelit, în cele mai îndepărtate
colţuri. Ţăranul este astfel pus la curent cu toate
informaţiile acute ale lumii moderne.
Cultura
nu mai este un domeniu închis în cerc, restricţionat
de limite, ci extrapolează, îşi extinde aria de
existenţă, pătrunde în domeniile care au
căutare; literatura apare în "parteneriat"
cu alte arte. În poemul "Ciocnirea" din volumul
"Totul" lumea intră în
declin, în dezagregare, sugerează regresiunea cosmogonică.
Iubirea, forţa cosmică a creaţiei despărţite
în principiile
feminin şi masculin încearcă să
refacă unitatea primordială, comprimând
spaţiul ce separă entităţile cuplului. Întâlnirea
dintre cei doi iubiţi se face cu un zgomot de sfârşit
de lume. Poezia include, în chip neaşteptat, în
imagini suprareale, ca în tablourile lui Chirico sau Salvador
Dali, mitul androginului, al refaceriii, prin imensa combustie
erotică, a fiinţei
primare, unice.
"Să
ne iubim chera, chera nu" de
Mircea Cărtărescu e o euforie a elementelor. Elementele de
jargon amestecate, grecisme şi franţuzisme, sunt semne
poetice pentru o lume polimorfă, mixaj de orientalism lent,
leneş, şi năzuinţa către ieşirea din
carapacea istoriei, în care sunt antrenaţi nu numai
membrii cuplului, care declanşează un erotism de proporţii
cosmice, ci şi spaţiile dimprejur, obiectele, clădirile,
într-o universală declaraţie de dragoste.
Alexandru
Muşina este
un alt reprezentant al poeziei optzeciste. Metatextul din
"După-amiază lui Hyperion"
construit în jurul unei după-amieze
surprinde un banchet al spiritului, deschis către cele patru
zări, la care se adună in mod simbolic, "cei
patru Zoa" ai lui William Blake, zeităţi
reprezentând punctele cardinale. Lumea reală este
metaforiată într-o mare inimă, a unui demiurg
suprarealist, populată cu personaje a căror diversitate
reproduce infinitele faţete ale firii umane. Eul se ipostaziază
într-un contemplator al lumii, având capacitatea
pangonică, de a transcende graniţele firii, de a se
reîncarna la orice nivel al fiinţelor, chiar în
păianjen. Aici apare observaţia acidă din "Glossă"
de Eminescu sau din "Satira
duhului meu" de Grigore Alexandrescu. Hyperionul eminescian este
înlocuit cu un alt eon, în care transformarea energiei în
materie se produce nu la nivelul unei fiinţe
umane, ci al
unui păianjen cu cruce gânditor.
Arhieonul devine nu un faun ca în "După-amiaza
unui faun" de
Mallarme, ci al unei arahnide "otrăvitoare"
nevăzute. Titlul poeziei este o metaforă,
simbolizând un Hyperion degradat care nu se mai plimbă pe
bolta cerească ci
pe un tavan de locuinţă, fiind totuşi dotat cu
omniscienţa Demiurgului. El este un administrator al locuinţei,
un dominus loci, creându-şi un spaţiu aparte al
existenţei, fiind nevăzut şi atotputernic. Din această
formă de existenţă se naşte întreaga
poezie, arta schimbărilor inopinate şi a existenţelor
aparte. Faptul că este un păianjen cu cruce, indică
sugestia de apostolate în căutarea unor noi forme de
manifestare artistică.
Train
T. Coşovei
este un poet format la Cenaclul de Luni al criticului Nicolae
Manolescu, acumulând experienţe
literare ale poeziei moderne, până la aceea a generaţiei
'80,
postmodernistă. "Sunt şi
eu un june",
din volumul "Aer cu diamante"
este poemul tinereţii, în sensul
pe care îl dădea James Joyce în "Portret
al artistului în tinereţe".
Deoarece vorba poetului este "lunecoasă",
ea îşi
pierde treptat şi repede consistenţa: poetul îşi
construieşte singur o mică statuie, de pe soclul căreia
se contempla, pentru a rămâne întipărit în
conştiinţa eternităţii. Turnul din Pisa devine un
simbol al lumii
degradante, înclinate, construite pe baze strâmbe. Poetul
trăieşte în lumea decrepită a zeului Nimeni:
Coca cola, jeans albaştri, spaţiile verzi, democratice,
estuarele de linişte. Singurul lucru pe care îl doreşte
poetul este să vadă un moment că lumea există, că
nu a murit. Nemurirea poetului se edifică prin această
statuie de vorbe, straniu monument al nemuririi virtuale lăsat
posteriorităţii. Poetul trăieşte prin vorbele
lui, prin gândurile pe care le-a depozitat în minte,
cândva, într-un timp revolut.
S-a
cartografiat terenul literaturii române în perioada
1980-1989, marcându-se multitudinea limitelor ce trebuiau
depăşite: condiţia de
literatură "mică",
segregarea limbajelor, prăpastia dintre publicul elitist şi
mase.
Frenezia
ludică intertextuală este o
modalitate de manifestare a unei disidenţe, poate mai eficientă
decât altele, o disidenţă faţă de o
ideologie instituţionalizată, retardată, cu toate
efectele ei dezastruoase în plan social, politic, cultural.
fereastra latină
Interviu cu
Luis E. Prieto Vasquez
de
Simona Dăncilă
Domnul
Luis E Prieto Vasquez reputat scriitor şi publicist din Spania,
prezent în cele mai importante antologii, inclusiv în
Antologia Poetica Universal, cu poezii, proză şi teatru,
membru în juriile concursurilor literare şi fondator al
unor cunoscute Foruri Literare(El Archipielago, Sensibilidades,
Ciencia y salud, ş.a.),
director al revistei Palabras Diversas şi având rubrici de
specialitate şi în alte reviste latinoamericane,
co-responsabil general REMES
(Uniunea
Mondială a Scriitorilor de Limbă Spaniolă), a avut
amabilitatea să acorde un interviu în exclusivitate pentru
revista EgoPHobia.
SD:
Cum definiţi relaţia dintre spiritul latin şi
principalele direcţii ale literaturii spaniole contemporane?
LEP:Este
evidentă relaţia dintre cultura hispanoamericană şi
literatura spaniolă. Începând cu sfârşitul
anilor 80 are loc explozia literaturii hispanoamericane, acel boom
narativ care continuă încă şi permite păstrarea
unei strînse legături între toţi cei cu spirit
latin, atât în literatură cât şi în
muzică şi care este responsabil în mare parte şi
de creşterea influenţei limbii spaniole în SUA
(datorită
emigraţiei hispanice) şi de percepera Spaniei ca fiind una
din marile puteri mondiale.
Actualmente,
limba spaniolă, cu toate variantele sale locale şi
americane, acceptate şi puse în evidenţă de
Diccionario Panhispanico de Dudas, luptă în forţă
cu limba engleză pentru supremaţie, în special în
plan cultural.
În
aceste condiţii era normal să apară o organizaţie
amplă-Red Mundial de Escritores de Lengua Espaniol-REMES-la
iniţiativa Issei Martinez şi a mea
(www.redescritoresespa.com)-
ca sistem de reafirmare culturală a vigorii limbii spaniole şi
a spiritului latin sub aspect creativ. La fel de normală mi se
pare şi creştera deosebită a numărului de
institute Cervantes, care se consolidează în toate ţările
lumii.
SD:Sunt
concursurile literare eficiente?
LEP:După
părerea mea, aici lucrurile sunt împărţite. Din
nefericire, cele care sunt dotate cu premii considerabile şi
atractive stârnesc din start tot felul de controverse şi o
exacerbare a subiectivismului membrilor juriului, iar cele dotate cu
premii mici se pare că au un impact nesemnificativ şi nu-l
pot ajuta prea mult pe autor să devină mai cunoscut.
SD:Ţinând
cont de globalizarea generală accelerată credeţi că
scriitorul trebuie să-şi apere limba naţională?
LEP:Cred
că da. Limba maternă este importantă deoarece prin
intermediul ei gândim şi simţim însă, cu
toate astea, trebuie să recunosc că din motive pragmatice
lumea globalizată tinde să menţină câteva
limbi de largă circulaţie pe post de lidere, atât în
plan economic cât şi în plan cultural.
După
părerea mea, viitorul, în acest sens, aparţine
englezei şi spaniolei ca limbi necesare, indispensabile. Şi
mai trebuie să recunosc că a fost un dureros eşec
intenţia de a defini o limbă comună-esperanto, eşec
datorat fără îndoială anglosaxonilor,care s-ar
fi simţit minimalizaţi odată cu punera în
aplicare a acestui proiect.
SD:Există
ecouri româneşti în viaţa culturală a
Spaniei?
LEP:Nu
prea. Ceea ce există cu certitudine este o colonie foarte amplă
de români care au emigrat în căutarea unor noi
locuri de muncă dar după cum se ştie, acest grup, prin
definiţie, nu are un nivel cultural atât de ridicat încât
să producă ecouri creative.
Desigur,
relativ la aspectele sociale sau culturale, influenţa este mai
notabilă.
minDisecţii
Cine e mai verde?
de iQ666
Foarte multe premii au parte de contestaţii, indiferent de tradiţia, reprezentativitatea sau valoarea lor. Că-s Oscar'uri, Nobel'uri, cele dintr-o clasă sau ale unui ziar local, premiile sunt contestate. Filmul ălalalt era mai bun, Eufrosina a primit pe ochi frumoşi 10 de la killer'ul de geografie şi l-a depăşit pe Piştucă, sigur ai trăit sau măcar auzit despre chestiuni asemănătoare. Nici la literatură nu-s mai breji oamenii, am auzit cu toţii despre nulităţile nobelizate-n vreme ce autorii noştri de cărămizi nici măcar pe listă nu-s. Ultima poveste de genul ăsta care-a ajuns la mine e despre premiul naţional pentru poezie Eminescu - secţiunea pentru volum de debut. Organizatorii au anunţat o listă de 5 nominalizaţi aleşi din vreo 10 propuneri. Imediat au apărut contestările: cărţile apărute ca urmare a concursurilor de debut la la două edituri n-au fost luate în calcul, unul dintre nominalizaţi mai scosese o carte înainte de volumul nominalizat pentru premiul de debut, regulamentul nu e clar,... S-au iscat ceva valuri, s-au certat ceva oameni, apoi s-a decernat premiul, nimeni n-a contestat decizia şi povestea tinde să se uite. Doar că la anul ar putea apărea iar probleme de genul ăsta şi până la urmă prestigiul premiului ar dispărea. Ce-i de făcut?
Eu cred că greşesc toţi. Organizatorii c-au făcut regulamentul flexibil unde nu era cazul şi rigid unde nu era nevoie, autorul care deja debutase că şi-a declarat ultima carte "de debut", autorii neluaţi în calcul pentru că nu şi-au trimis cărţile, cei care s-au aprins pentru că nu e treaba lor ce se-ntâmplă cu acest premiu, ci a organizatorilor. Dacă se doreşte ca acest premiu să fie şi să rămână cel mai important dintre cele oferite pentru volume de versuri în limba română de debut cred că soluţia e-n mâna organizatorilor şi a editurilor care publică poezie. Nu apar prea multe cărţi de poezie de debut într-un an, iar editurile care le scot nu-s nici ele multe. Ca să nu existe contestaţii că n-au fost luate-n calcul anumite volume cred că cel mai simplu ar fi ca în decembrie fiecare editură să trimită organizatorilor toate cărţile de debut pe care le-a scos. N-ar fi cheltuieli prea mari şi s-ar evita poveşti de genul autorilor care trebuie să-şi trimită singuri cărţile, dar ele nu ajung, iar altele intră-n competiţie pentru că organizatorii le-au obţinut pe diverse căi, nu expediate de cei care le-au scris sau publicat. Iar organizatorii ar putea căuta-n bazele de date ale Bibliotecii Naţionale dacă autorii propuşi au mai publicat sau nu alte volume de versuri. Pare destul de simplu totul, bunăvoinţă şi preocupare să existe. Dar mi se pare singura soluţie pentru ca premiul în discuţie să nu-şi piardă capitalul de încredere şi prestigiu acumulat deja şi să devină cu adevărat premiul Naţional pentru debut în poezie.
Lumile reale, lumile virtuale
Ce este mai important: mai mult sau mai puţin?
de Diana Todea
Uneori
îmi pun întrebarea: ce este mai important în
literatură, să scrii mai mult sau mai puţin?
Sfatul
meu este să scrieţi mult când aţi dat peste
această ”meteahnă” şi
când o să aveţi un stil personal, un mod de a gândi
să vă puneţi întrebarea: poate ar trebui să
scriu mai puţin şi
să menţin calitatea?
Nu
cred că este cineva în stare să ofere ”reţete”
pentru capacitatea altuia de a scrie. Doar că atunci când
vezi că scrisul este gol şi
nu mai produce idei, este timpul să te retragi şi
să te analizezi. Ca în viaţă, scrisul are nevoie
de un timp al lui, timpul de creştere,
de maturizare, de îndrăgostire, de cizelare, de atenţie,
de hrană şi
de sfătuire. El creşte
odată cu noi, ca fiinţe prin univers, prin lumea grăbită
să se mai uite la ceilalţi şi
să observe frumuseţea. Am putea să extragem idei din
mii de cărţi, să filosofăm pe marginea a mii de
pasaje, a milioanelor de idei care zboară prin pagini şi
de pe buzele oamenilor pe care îi întâlnim de-a
lungul vieţii. Nu vom putea să spunem: aici este adevărul,
aceasta este ultima imagine, ultima simţire. Nu! Totul
evoluează, zboară ca seminţele credinţei prin aer
şi duh şi
germinează în mintea noastră, prin scrisul nostru. Am
fost, am trăit, am scris. Apoi am îmbătrânit.
Au venit alţii şi
s-au minunat de aceleaşi
lucruri ca şi
noi. Au râs la comedii şi
piese de teatru, li s-au scurs lacrimile de atâta râs, au
zâmbit la metaforele unui poet. şi
cine spune: trebuia să fie mai mult sau mai puţin?
Uneori
nu contează ce gândim. Nu contează cât plângem
înainte ca ceva să se nască. După ce s-a născut,
acel ceva va bucura pe cineva în lume. Poetul din noi va vrea
să scrie până la epuizare, dincolo de moarte,
prozatorul o să dea totul ca să scrie perfect, ca nimeni
altul. Muza se va aşeza
şi ea pe
umerii noştri
şi va privi
cu uimire tot ce aşternem
pe hârtie. Poate va zbura pe fereastră, ca alte gânduri
de-ale noastre. Însă pagina va rămâne, şi
cei care o vor citi îţi vor mulţumi că le-ai
grăit. Aşa
cum ai putut şi
ai simţit.
Într-o
lume intoxicată de imagine şi
bani, scrisul rămâne temerarul care se urcă nebun pe
un vârf de munte. Se uită în jur şi
exclamă: ce bine că exist atât de sus, unde nimeni nu
mă poate atinge! Întrebarea este: sunteţi în
stare să urcaţi odată cu el? Să trăiţi
pe culmi ştiind
că veţi cădea într-un abis al întunericului?
Până unde ne duce voinţa?
pricinaşul de serviciu
Panta rhei
de Radu-Ilarion Munteanu
Celebrul
adagio aparţine, nu contează dacă documentat sau
apocrif, dar cert în spirit, lui Heraclit din Efes,
întemeietorul antic al dialecticii.
(Toate)
lucrurile curg, greu de găsit o expresie mai sugestivă a
dinamicii,
fenomenul fundamental în
univers. În
universul fizic, în universul biologic, în universul
mental, al materiei superior organizate, sediu al calculatorului
biologic, al conştiinţei de sine şi al voinţei.
Chiar
dacă
se spune never say never,
aproape toate conceptele exprimând realităţi din
natură, societate şi
gândire, ca
să folosim, fără ironie, limbajul marxist, sunt supuse
dinamicii, evoluţiei, curgerii, ca sa revenim la metafora
filosofului efesan. Dar în curgerea,
în dinamica, în evoluţia
lor, conceptele urmează etape mai mult sau mai puţin
comune, constante, tipice. Un concept are o viaţă proprie,
el se naşte, nu odată în dureri, trăieşte,
se exprimă, proliferează cumva, îmbătrâneşte
şi sfârşeşte prin a muri. Nu altfel se nasc,
trăiesc şi mor atât stelele, cât şi
viruşii. Şi mai departe microparticulele. Viaţa
stelelor se măsoară în miliarde de ani tereştri,
o generaţie de celule ţine cam jumătate de oră.
La nivel microcosmic, nucleonii şi
electronii, cele mai stabile particule din univers, au timpi de
înjumătăţire de ordinul miilor de ani, dar
există şi aşa numitele rezonanţe,
cu timp de înjumătăţire de ordinul
picosecundelor.
Penultimul
pas introductiv, de schiţare a cadrului în care vom trata
subiectul, este conceptul de proprietate. De ce? Simplu, deoarece e
prima noţiune ce desparte jungla dreptului
forţei
de sălaşul forţei
dreptului.
E
chiar prima idee a acestei forţe a convenţiei sociale.
Graniţa ce marchează trecerea de la animalitate la
umanitate. Aceeaşi dialectică ne confirmă firescul,
legicul teoretic al unei realităţi practice: odată cu
apariţia condiţiei umane a societăţii, prin
aglutinarea, instinctuală ab
initio,
a proprietăţii, animalitatea
omului şi a umanităţii n-a încetat să se
manifeste. Dar
nu aceasta
e linia pe care o urmărim. Ne vom limita la doar două
observaţii. Primo,
că în această optică, la urma urmei materialist
dialectică eliberată de chingile ideologice marxiste,
teoria şi praxa marxistă şi, ulterior,
marxist-leninistă, apare ca o inginerie distructivă on
purpose; un
artefact contra naturii. Secondo,
că,
în ultimă analiză, în măsura în care
deosebirea esenţială între om şi animal e simţul
moral, dezvoltarea acestuia e urmarea logică şi legică
a creării
şi funcţionalizării
conceptului de
proprietate.
Conceptul
asupra
căruia ne propunem să focalizăm modestele noastre
capacităţi analitice este democraţia.
Etimologic
şi oarecum istoric ar fi o creaţie a acelui om
grec,
pe care fermecătorul D. I. Suchianu (un om de stânga, de
altfel, spre amuzamentul zeilor şi al îngerilor) îl
socotea unul din cele trei arhetipuri ale umanităţii,
alături de omul renaşterii şi de ceea ce el numea, mai
mult sau mai puţin ambiguu, omul
actual.
Lingvistic originea greacă a democraţiei e incontestabilă.
Cu amendamentul că instituţia ca atare a funcţionat
discontinuu în agitata istorie a civilizaţiei
aheeano-elene. Deloc întâmplător, n-a funcţionat,
cât a funcţionat, decât în Atena. Nu şi
în Sparta elitelor militare (civilizaţia care a inventat
trupele de commando avant la
lettre),
nu în Beoţia filosofilor, cu atât mai puţin în
Macedonia, care şi-a inventat falanga,
propriul corp militar de elită, care a dus, pentru câteva
secole, graniţele elenismului până la Indus şi
pe valea Nilului.
Secole
de-a rândul acest sistem politic n-a mai fost prezent în
istorie. Chiar în fragmentarele perioade
de funcţionare democratică a polisului-stat atenian, în
Orient dominau imperiile, structuri autocratice, ierarhice, iar dacă
republica romană a lăsat imperiului moştenire puterea,
cât efectivă, cât formală a senatului, acest
sfat al bătrânilor, de origine tribală, nu era un
corp electiv. Civilizaţia chineză, spre exemplu, care
posedă, în fapt, o diversitate internă mai complexă
decât chiar Europa naţiunilor, a luat multe secole un
avans civilizaţional tocmai datorită centralizării
statale, în formă imperială. O nuanţă
specifică, originală, la japonezi, unde şogunatul,
instituţia deţinătoare a puterii reale, era funcţie
de merit, instituţia imperială, divină, simbolică
şi reprezentativă prin definiţie, fiind una ereditară.
Dacă
experimentul atenian a rămas izolat în istorie, dând
la urma urmei doar un nume de concept, fără acoperire
istorică, la alt capăt de lume s-a dospit, dezvoltând
cutuma sfatului tribal saxon şi trecând-o prin etape
succesive, până la parlamentul, primul din lume, care
îmbina pe baze elective, reprezentarea populaţiei cu
funcţia principală de control al puterii regale. Prin
controlul veniturilor coroanei. Ar fi exagerat să considerăm
parlamentul embrionar din evul mediu târziu, ca un instrument
democratic. Însuşi cuvântul parlament
a fost rostit în premieră în 1239, pe vremea lui
Henry III, ultimul rege plantagenet, fiu al lui Ioan fără
Ţară şi nepotul celebrului Henry II şi însemna
simplul fapt de a vorbi în cadrul Marelui Consiliu feudal, unde
erau prezenţi cavalerii aleşi în oraşe şi
în comitate, care nu aveau, la acea vreme, nici rol deliberativ
nici decizional, ci exclusiv de a transmite în teritoriu
deciziile corpului deţinător al puterii. A trebuit să
treacă 6 secole până la reforma parlamentară din
1832, care era încă departe de votul universal. Iar
instituţia unui prim ministru, ca emanaţie electivă,
responsabil în faţa parlamentului, s-a născut la
începutul secolului XVIII, când primul rege hanovrian,
George I, care nu ştia şi n-a învăţat
engleza, dar care prezida, prin definiţie, cabinetul
ministerial, chiulea plictisit de la şedinţe şi-şi
lăsa un înlocuitor la prezidiu, care s-a întâmplat
să fie un bun executant al funcţiei. Anglia a inventat
astfel monarhia parlamentară nu ca un arhitect, după un
plan predesenat, nici ca o albină, după un program imprimat
în instinct, ci, cumva, ca inventatorul colectiv al roţii,
care a observat multă vreme că trunchiurile de copac se
rostogolesc. Sau... curg.
Dar
nu trebuie
să confundăm, nici să identificăm, democraţia
cu sistemul electoral. Acesta din urmă nu e decât unul din
instrumentele primeia. Al doilea pilon al democraţiei, de fapt
primul, e pur conceptual, drepturile omului. Concept abstract,
artefact mental. De origine evident elitară. Căci stratul
de bază al piramidei sociale e, prin definiţie, prea legat
de adagiul latin primum vivere,
et deinde philosophari.
Gradul de abstractizare al conceptului nu şade, însă,
nici la îndemâna claselor dominante economic, politic ori
social. Prea ocupate şi acestea cu exercitarea propriilor
funcţii. E nevoie de un potenţial de reflecţie de
natură pur intelectuală pentru a cristaliza un atare
element de suprastructură (în sens marxist, adică o
idee distinctă de sistemul relaţiilor de producţie).
Iar simpla apariţie a acestui concept este dovada, imo, a
rolului major jucat de unele structuri elitare în secolul XIX.
Dacă
drepturile omului reprezintă substanţa de fond, quintesenţa
democraţiei, acestea nu înseamnă nimic fără
instituţiile care să le garanteze, să le
materializeze, să le pună în valoare şi să
le plaseze în zona motorului evoluţiei sociale. Aşadar,
din
punct de vedere
materialist dialectic liber de marxism, democraţia ar fi
conceptul fundamental al suprastructurii sociale. Reamintim, în
beneficiul cititorului mai tânăr, această concepţie:
societatea se împarte în bază,
care constituie totalitatea relaţiilor stabilite în
proesul de producţie social-economică şi
suprastructură,
care constituie totalitatea ideilor politice, juridice, culturale,
etice, morale, ştiinţifice, filosofice etc, şi a
instituţiilor acestora.
Dacă
sistemul parlamentar, croit, prin compromisuri pragmatice, pe măsura
corpusului social englez, a fost copiat de majoritatea ţărilor,
cu cele mai diferite sisteme politice, indiferent dacă li se
potrivea sau nu, democraţia a luat, la rândul ei, aspecte
la fel de formale. Scopul acestei utilizări false a democraţiei
şi a instrumentului său electoral e evident: cauţionarea
regimurilor autoritare, până la cele totalitare. Un
dictator nu poate fi perfect dacă nu crede, cât de cât,
în minciuna propagandistică a regimului pe care-l
foloseşte, autoiluzionarea e inerentă structurii
psihologice
a oricărui dictator şi ficţiunea democraţiei
formale şi a rezultatelor de quasiunanimitate electorală îi
întreţin, ambele, iluzia că e iubit
de popor.
Să ne amintim răspunsul persiflant al lui Nicolae
Ceauşescu, dat, în vara lui 1987, deci când avea,
fără s-o ştie, cam doi ani şi jumătate de
trăit, lui Mişa Gorbaciov, care încerca să-l
avertizeze că istoria nu iartă pe cei care nu se adaptează
la prezent: păi noi am anticipat perestroika
cu cel puţin 20 de ani. Se referea la etapa eliminării
ultimelor edecuri ale garniturii dejiste, ocazionate
de falsa reabilitare a lui Lucreţiu
Pătrăşcanu.
Cititorii
se vor întreba, de bună seamă, care să fie
rostul acestui excurs istoric. Este o întrebare tulburătoare:
dacă democraţia poate fi utilizată în serviciul
unui regim totalitar, nu cumva posedă ea fisuri intrinseci care
ar putea permite lunecarea democraţiilor reale, pe nesimţite,
în aceeaşi direcţie?
Analiza
răspunsurilor posibile la această întrebare e
suficient de complexă pentru a constitui subiectul urmării
articolului de faţă.
Nota
bene: Coincidenţa, dacă aşa ceva există, face ca
zilele astea să se fi discutat
pe un e-grup tocmai de democraţie şi relaţia acesteia
cu statul de drept. Un participant, cu ale cărui opinii sunt de
cele mai multe ori de acord, prezintă unele idei ale lui Fareed
Zakaria, alături de propriile sale opinii. Dacă aş fi
inserat unele dintre acestea în articol, acesta ar fi luat,
probabil, altă turnură, deşi, repet, consider realiste
şi de bun simţ majoritatea celor prezentate. Nu-mi puteam
însă permite să operez cu idei care nu-mi aparţin,
câtă vreme nu sunt autorizat explicit s-o fac. Această
notă e, de fapt, o invitaţie distinsului coleg de e-grup
să-şi structureze propriile opinii în materie şi
să propună rezultatul EgoPHobiei.
anunţ
Noutăţi în legătură cu NOEMA
de Gorun
Manolescu
NOTĂ:
Acest text constituie şi o solicitare de articole pentru NOEMA
vol. VIII, 2009. Materialele vor fi trimise la gmnoema@yhoo.com.
Data ultimă este 1 februarie 2009. Vă rugăm să
citiţi cu atenţie „Instrucţiunile pentru autori”
care se găsesc pe sit-ul NOEMEI.
*
Voi
încerca
să vă reţin atenţia cu unele noutăţi
despre Noema.
În
primul rând,
aşa cum majoritatea Dvs. cred că aţi aflat, din acest
an NOEMA are şi un site
(www.noema.crifst.ro).
Dacă autorii, publicaţi
în volumele NOEMEI vor avea
curiozitatea să acceseze „Google” (nu numai *.ro ci
si cel englez, francez sau canadian) sper să aibă
o surpriză
plăcută, în
măsura în
care îşi
vor posta numele şi vor da „search”,
să constate că rezumatele articolelor care le aparţin,
apar acolo. De asemenea, dacă vor accesa opţiunea „Trafic”
(în stânga
jos), vor putea observa, din statistici, că NOEMA, deşi
proaspăt apărută pe internet, ocupă un onorabil
loc (ca număr de accesări) în
cadrul categoriei din care face parte.
În
al doilea rând, având în
vedere interesul lărgit de care se bucură publicaţia,
am propus – şi Domnul
Acad. Mihai Drăganescu a fost de acord
- ca Domnul
dr. Ionuţ Isac să devină redactor şef adjunct pe
domeniul „epistemologie”. Acest lucru a fost făcut
pentru a îmbunătăţi
calitatea materialelor publicate pe domeniu, printr-o
supervizare specializată, volumul
textelor propuse fiind în
creştere. Adaug că, în
urma cu doi ani, pe domeniile de „istorie a ştiinţei
şi
tehnologiei”, redactor şef adjunct a fost numit Domnul dr.
Ştefan Negrea, iar ca secretar de redacţie Domnul drd.
Valentin Marin. Şi acestui
lucru a fost benefic, drept care le mulţumesc din nou, aşa
cum am mai făcut-o şi în
şedinţa anuală CRIFST de anul trecut.
În
al treilea rând,
Colegiul de redacţie, cu aprobarea Domnului Acad. Mihai
Drăgănescu, Directorul NOEMEI, a hotărât
ca, începând cu vol. VIII, 2009, în
publicaţie să poată fi incluse şi texte bilingve
(în
română
obligatoriu
simultan cu versiunea în
engleză şi/sau franceză). Şi aceasta pentru a
mări numărul
cititorilor de
peste graniţă.
De
asemenea şi pentru a fi posibil ca textele publicate să
fie
incluse integral în
unele baze de date internaţionale. Prin urmare, aşteptăm
trimiterea, de către Dvs., a unor astfel
de texte.
În
încheiere amintesc
că, în
anul 2009,
Domnul Acad. Mihai Drăgănescu
împlineşte
80 de ani. Cu această ocazie, colegiul de redacţie şi-a
propus să scoată, eventual, un supliment omagial al NOEMEI.
Totul depinde de Dvs.. Vă rog să trimiteţi materiale.
Mai anunţ că Domnul Acad. Mihai Drăgănescu ne-a
promis să ne transmită,
acordând prioritatea
publicării,
un text bilingv, traducerea în
engleză
fiind
realizată
de
către
Acad. Gheorghe Tecuci, profesor la o universitate din USA.
Gorun
Manolescu,
Redactor
şef al NOEMEI
anunţ
Concursul Naţional de Diaristică (Jurnal de licean) "Mihail Sebastian"
[ Ediţia a II-a]
Regulamentul de desfăşurare
Colegiul Naţional "Petru Rareş" din Suceava, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava şi Universitatea "Ştefan cel Mare",
organizează, sub egida Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării, ediţia a II-a
a Concursului Naţional de Diaristică (Jurnal de licean) "Mihail Sebastian".
Condiţii de participare
Concursul se adresează tuturor elevilor de liceu (clasele IX-XIII).
Desfăşurarea Concursului
Concursul se desfăşoară pe două secţiuni: jurnal personal, respectiv, jurnal consacrat. Atenţie! Liceenii care doresc să participe se pot înscrie exclusiv la una dintre secţiuni.
La prima secţiune, participanţii vor trimite, în perioada 22 decembrie 2008 - 22 februarie 2009, ca document ataşat, scris cu diacritice (format .doc: Times New Roman 12; Line Spacing 1,5), pe adresa electronică a Concursului (e-mail: rares.concursdiaristica@yahoo.com), o lucrare de maximum 3 pagini, cuprinzând o selecţie din jurnalul personal,
limitată la perioada liceului.
La a doua secţiune, participanţii vor trimite, în aceleaşi condiţii, o lucrare de maximum 3 pagini, cuprinzând recenzia jurnalului publicat al unei personalităţi culturale româneşti sau străine.
Atenţie! Lucrările nu vor fi semnate. Participaţii vor trimite în acelaşi mod, ca document ataşat,
Fişa de participare din Anexă, completată cu datele solicitate.
Din numărul total de participanţi, în perioada 23 februarie 2009 - 8 martie 2009,
Juriul preliminar va selecta 20 liceeni, câte 10 pentru fiecare secţiune,
care vor participa la etapa finală, desfăşurată la Suceava, în perioada 21-22 martie 2009.
Atenţie! Materialele trimise după data de 22 februarie 2009 nu vor putea participa la Concurs.
Finaliştii vor susţine o probă scrisă de redactare a unui jurnal personal pe o temă dată. Juriul naţional va face selecţia lucrărilor câştigătoare şi premierea câştigătorilor.
Premiile Concursului
Marele Premiu "Mihail Sebastian" (1000 RON),
premiul I (750 RON), premiul al II-lea (500 RON), premiul al III-lea (250 RON), premiu special (tablou - colecţia George Ostafi).
Manifestarea va mai cuprinde: atelier de lucru cu membrii Juriului, lansarea unui volum de diaristică, excursie la mănăstirile din Bucovina.
Informaţii suplimentare
Aplicantul: Colegiul Naţional "Petru Rareş" din Suceava, Strada Mihai Viteazu, Nr. 24
E-mail: cnpr@warpnet.ro; Telefon: 0230-520822, Fax: 0330-401178
Persoană de contact: Prof. Gheorghe Cîrstian
E-mail: gheorghe_cirstian@yahoo.com; telefon: 0744611757, 0230-531565
# Regulamentul concursului poate fi descărcat de aici.
|