~ Ştefan Bolea - Sziget Metal Journal
~ Silvia-Alexandra Zaharia - Filme pe nisip, filme la apă [I]
~ Silvia-Alexandra Zaharia - Filme pe nisip, filme la apă [II]
~ Daniel Stuparu - Pasărea
în văzduh
~ Diana Todea - Cele două feţe ale monedei
~ Ştefan Bolea - Astre şi imprecaţii
~ Victor Martin - “Neuromantul” un început, la sfârşit
~ Diana Todea - Avalanşa sufletului uman
~ Lucia Dărămuş - Restituiri
~ Sorin-Mihai Grad - românia cu 3,14... urechi
~ Ioana Baciu - O incursiune în universul cioranian
~ Dora Chicinaş - Imaginea personală ca bun de consum
muzică
Sziget Metal Journal [12-17 august 2008]
de Ştefan Bolea
0 - not
much
about maiden
am facut baie în dunăre, deşi era
interzis
- a venit ceva patrol şi m-am retras
asha k am pierdut începutul de la maiden
credeam toţi că începe la 9.30 - am greşit cu jumătate de
oră
eram la cort şi se auzea two minutes to midnight — eram pretty far - în
zona albastră a insulei, dar sonorizarea de la main stage era strong
am ajuns - ne-am apropiat tolerabil de mult, deşi nu suficient pentru
face
quality pics
a fost multă lume - nush dk se apropie totuşi de recordul coldplay
din 2006 - 70000
concertul a fost pretty boring - the crowd seemed to enjoy it though
mai erau sceptici ca mine - aveau tricouri cu trupe black pe ei
mă gândeam ca atât aşteaptă masele, să sfârtece un
dionyssos - se simţea asta din când în când
puncte mişto - fear of the dark, number of the beast
la bis am plecat să-mi iau o apa
plată -
mi-au revenit useful insights from previous concerts - smth 2 drink,
most
people seem 2 be in constant move - and so was I for a while
decoruri interesting - haunted houses, egyptian hallways, city scans
[©2008 Mareş Lucian]
coregrafia lui dickinson cam primară, he was graceless
ca-n videoclipul de la number of the beast - puppets of the devil and
death,
cuplate pe artificii pirotehnice
cannot wait to see iced earth,
apocalyptica, lacrimas
profundere especially
oricum la hammerworld este o altă lume
1 - blank day
văzut ceva din alcohol şi black out
primii - un fel de death, secunzii - grindcore
secvenţial because I went shopping
road au cântat la 19 şi au fost destul de tari
un geek care purta un ursuleţ spânzurat a fost escortat de security
spre
ieşire
[©2008 Mareş Lucian]
băiatul avea o faţă non-metal şi fuma cu nesaţ pall
mall lights de parca ar fi fost weed sau viceroy măcar
am vrut sa scot afişul cu recycle your pets dar m-am răzgândit
road a cucerit publicul - cât era - şi a dat senzaţia că they
provide art
solistul avea o moacă simpatică de genul I don't give a fuck
metal is an universal language like math and cybernetics
I did not mind they sang in Hungarian
de unde mi se pare tendenţios argumentul celor care nu ascultă
lacrimosa sau oomph! pentru că nu înţeleg germana
nu cânţi la refren dar tot dai din cap
alanis morisette la main stage - a decăzut daca au băgat-o la 19.45,
headlineri fiind kooks
defazată, grasuţă, sensibilă şi romantică - what
a bore
la avantasia am dat skip because I loathe them
mâine iced earth - finally
sziget 2 - wanderlust
ieri am fost la iced earth cu
vocalist nou - am fost
mulţumit
singura trupă care m-a satisfacut până acum
[©2008 Mareş Lucian]
great battery - se simula sunetul unei carabine — şi heavy şi trash
3 chitaristi, care ştiau să pozeze
am transpirat, m-am împins şi am dat din cap până la refuz
înainte să intru, am avut sentimentul acela epifanic în fata
hammerworld-ului,
ca la concertul lui bodom din 2004
it is a metal church
mă pregăteam sa repet acelaşi sentiment azi la lacrimas
profundere - dar pentru că am fost un porc capitalist şi am stat prea
mult la media markt şi eurocenter, am pierdut concertul
it's one of my favorite bands - one of the reasons I'm here in the
first place
în fine - mă voi consola cu sex pistols şi apocalyptica
faze najpa la sziget - monopol la ţigări – găseşti numai
marlboro pe insulă
trebuie să laşi id-ul la net - de parca eşti mister anderson
n-ai voie sa bagi sucuri sau alcohol înăuntru - sunt la preţ triplu
când eşti la african village, stau gaborii cu lanterna să te caute de
weed (?)
este puţin cam ţărănească ediţia asta - n-am
găsit tricouri şi nici cd-uri cu trupe preferate (de ex. tiamat sau
paradise lost)
again - a bit peasant style - nu se mai circulă civilizat, nemteşte
pe 2 benzi - ci haotic ca la zilele oraşului
ieri am văzut muzeul de artă (mai bun ca cel din bucureşti)
şi biserica sf. ştefan
s-ar face un film iniţiatic bun acolo
[©2008 Mareş Lucian]
3 - northern genius
solistul de la sex pistols părea
obosit şi
dezabuzat
too much bier drugs and roll (I prefer too leave the obvious word out)
n-am rezistat decât patru piese - a fost primul concert pe care l-am
vizionat,
neparticipând la el
când ma întorceam de la cort, grăbindu-mă spre apocalyptica, am auzit
anarchy in the uk
a fost penibil
apocalyptica a dovedit inspiraţie
şi
creativitate, începând show-ul cu refuse/resist şi încheindu-l cu
seemann
n-am crezut că se poate cânta la violoncel invers, şi asta ridicând
instrumentul deasupra capului
la piesa mea favorita, somewhere around nothing, primele măsuri au fost
lungite, la fel cum expermienta celibidache simfonia a cincea sau
requiem-ul
lui mozart
apocalyptica este un fenomen (postmodern) - reprezintă clasicizarea
metalului
cine s-ar fi gandit că poţi reda metal la patru violoncele?
talentul tipilor fiind extrem, repertoriul lor ar putea evolua la
infinit —
metallica, sepultura, him, etc.
in hall of the mountain king se poate lectura cu adevarat filosofia
apocalyptica - începi de la un punct îngheţat, mort, un lento apăsat,
scrijelit cu instrumentul şi ajungi la un prestissimo agresiv, dement,
care te arde, te face să implodezi
cortul hammer gemea de lume
efectiv - daca ar fi fost
finlandezii headlineri, ar fi crăpat tent-ul
lăsând la o parte faptul că produc un show incredibil, cu o
prezenţă scenică rară (un headbanging dus la limită),
era ceva în calmul (şi în dyonisiacul) celor de la apocalyptica, un fel
de
self-confidence natural şi magnetic, care te făcea să te întrebi
dacă nu erau dintr-o altă lume (sau altă rasă,
post-human-predator-angels)
trivia:
- iced earth au întârziat 30 de minute — tot nu bat recordul mdb
- solistul de la sex pistols şi-a arătat chiloţii cu steagul uk
- dedicaţie apocalyptica pe bittersweet (no drums!): for all the ladies
and for the boys, too, if you prefer us
4 - windy and
chily budapest
serj tankian a părut mai degrabă
un poet
decât un muzician în seara asta
se vede că experimentează foarte mult - iese din retortă un fel
de neo-rock, cu influente rap-raggae şi o tuşă de dada
prestaţia a fost modică, sub aşteptări - albumul
elect the dead este mult mai reuşit
imi plac totuşi, artişti politici - se vede gena de
supravieţuitor al genocidului armean - exemplul clar refrenul praise
the
lord pass the amunition
piesa money a ieşit destul de bine - este preferata mea de pe album
urmeaza să aleg între rem si goran
bregovic
o zi destul de soft azi - nothing special at hammers
[©2008 Mareş Lucian]
am fost, în schimb, pe citadelă şi
am
văzut un bunker din ww2
soldaţii români aveau cushme de diablo (metafora îi apartine lui
mareş lucian), erau nişte tzărani sănătoşi, cu
care nu prea puteai negocia sau glumi
dacă românashii proveneau din evul mediu cu zâmbetul lor full option,
ruşii aveau o alură de-a dreptul preistorică
m-au fascinat pozele cu death - corpses lots of them - good anti-war
propaganda
5 - final
stand: keep on rottin'
ieri am stat la trei piese la
goran bregovic - am
auzit pe cineva exatziat de filmele lui kusturica (un colaborator
frecvent al
lui bregovic), exclamand: this is who we are.
I believe this is who we aren't and should not be. Declaraţia de mai
sus
trebuie susţinută la fel cum gagica de la arch enemy intoneaza
ignorance is not bliss. If that's who you are, I don't wanna speak to
you and I
think you should relocate Far East.
prima impresie despre carcass,
preluată dupa
expresiile faciale - they take music seriously solistul a oferit şi un
intermezzo politic - what do you think about bin laden? I say
- fuck
bush...
solo-uri de chitare splendide - am înţeles de ce muzica extremă are
atât de puţini şi atât de devotaţi fani
ca să ironizez un clişeu, este genul de muzica care îţi ajunge
direct la suflet
that's correct - la fel cum un şarpe injecteaza
venin în creier, sau cum un laser te pătrunde ca un rechin (daca se
poate
combina baudrillard cu lautréamont)
la fel cum într-un univers alternativ, cu n+4
dimensiuni, bomba atomică explodeaza înainte de declanşarea ei
la fel ca pe Planet Hiroshima peste care se
prăbuşelte Pământul
am mai înţeles încă ceva - în apocalypse
now, bill kilgore foloseşte ca muzică de bombardament Walkürenritt
and why is
that?
pentru că vietnamezii ascultă carcass.
trivia: foarte puţină lume,
comparativ cu
event-ul. jumătate din capacitatea sălii.
[©2008 Mareş Lucian]
film
Filme
pe nisip, filme la apă [I]
de Silvia-Alexandra Zaharia
„Anonimul” a adunat cinefilii în
Deltă pentru a cincea oară.
Curajoşii spectatori au petrecut
încă o dată nopţi albe pe nisip, înfruntând ţânţarii,
pentru a viziona cele 72 de scurt-metraje, 7 lung-metraje şi 3
secţiuni paralele atent selecţionate de organizatori. Dintre acestea,
îndrăznesc în continuare să recomand câteva.
Lung-metraje
Yumurta (The Egg; Oul)
Este un film care se adresează
unui public matur, iniţiat,
obişnuit cu tendinţele cinematografiei independente. Regizorul Semih
Kaplanoglu ştie să
aprecieze tăcerile, punând accent pe firescul sau banalul vieţii
cotidiene. Jocul actoricesc emană o anumită notă de
delicateţe, iar imaginea completează atmosfera generală a
filmului. De altfel, filmul a şi câştigat premiul pentru imagine al
festivalului. Deşi începutul poate părea cam greoi, chiar
plictisitor, mail ales unui public neavizat, „Yumurta ” te captivează
prin
simplitate şi prin farmecul poveştii. La moartea mamei sale, poetul
Yusuf este nevoit să se întoarcă în oraşul său natal
după o îndelungă absenţă. În casa mamei sale o
întâlneşte pe Ayla, o rudă îndepărtată ce o îngrijise pe
bătrână în ultimii ani de viaţă. Nevoit să
îndeplinească ultima dorinţă a mamei sale, aceea de a sacrifica
un berbec la mormântul unui sfânt, Yusuf rememorează fragmente din
viaţa sa. Alături de el, tânara fată încearcă să
îşi ghicească viitorul. Povestea se ţese în jurul apropierii
treptate dintre cei doi, marcată de nesiguranţă,
vinovăţie, dar şi de ingenuitate şi
frumuseţe.Dacă ar trebui să descriu „Yumurta” în două
cuvinte, acestea ar fi „discret” şi „subtil”.
Die Welle (The Wave; Valul)
Dacă „Yumurta” a captivat publicul
prin delicateţe, „Die
Welle” a surprins prin dinamism. Poate părea la început un film tipic
despre adolescenţi, încă o poveste cu sex, droguri şi
rock'n'roll. Conceput într-o manieră alertă şi bucurându-se de o coloană sonoră foarte
bună, „Die Welle” a reuşit să atragă de partea sa
audienţa, câştigând Premiul Publicului. Bazat pe un eveniment real
petrecut într-un liceu din California în anul 1967 şi transpus într-o
Germanie contemporană, filmul explorează într-o manieră
inedită posibilitatea instaurării unei noi dictaturi în lumea
occidentală. Începutul abrupt, energic este completat de finalul
şocant şi violent. „Die Welle” reprezintă un exemplu despre cât
de rapid evenimentele pot lua o turnură neaşteptată, iar ceea
ce părea la început un nevinovat
proiect şcolar despre autocraţie poate avea un deznodământ
tragic. Este un film ce se adresează în special tinerilor, încercând
poate
să le atragă atenţia asupra unor lecţii importante ale istoriei
recente. Povestea trasează începuturile fascismului, plasând acţiunea
în microclimatul unui liceu vest-german. Tinerii, obişnuiţi cu o
educaţie liberală ce încurajează exprimarea liberă şi
unicitatea, sunt în mod surprinzător atraşi de disciplina nou
creată de experimentul autocratic, „Valul” oferindu-le un nou obiect de
credinţă şi un sentiment al apartenenţei şi
unităţii necunoscut lor până atunci. Din nefericire, lucrurile
scapă de sub control, iar cei ce nu se conformează „ Valului” ajung
să fie excluşi şi abuzaţi. „Die Welle” este încă o
reuşită cinematografică
a regizorului Dennis Gansel, cunoscut publicului din România mai ales
pentru
filmul său „Before the Fall”(2004).
Luz Silenciosa(Silent Light;
Lumina tăcută)
Câştigător al trofeului
festivalului,”Luz Silenciosa”
explorează aspecte din viaţa cotidiană a unei familii de
menoniţi din nordul Mexicului. Filmul are în distribuţie actori
menoniţi din Canada. Mexic şi Rusia, ceea ce conferă o
anumită notă de veridicitate, iar regizorul Carlos Reygadas
foloseşte cadrele lungi, statice pentru a sublinia rigiditatea normelor
acestei comunităţi religioase. Frumuseţea peisajelor naturale se
îmbină cu jocul actorilor, într-un film ce oscilează uneori între
ficţiune şi documentar. Deşi căsătorit cu Esther
şi tatăl a mai mulţi copii, Johan se îndrăgosteşte
şi are o relaţie extraconjugală cu Marriane. Iubirea dintre cei
doi este însă împotriva legilor lui Dumnezeu, pe care menoniţii le
urmează cu sfinţenie, iar filmul urmăreşte îndeaproape procesele
de conştiinţă şi sentimentul de vinovăţie cu care
se confruntă Johan.
Tesko Je Biti Fin (It's Hard To Be
Nice; E greu să fii băiat
bun)
Srdjan Vuletic oferă prin acest
film încă o dovadă a
binecunoscutului umor balcanic, demonstrând capacitatea bosniecilor de
a „face
haz de necaz.” Fudo este un taximetrist din Sarajevo ce
hotărăşte brusc să işi lase trecutul marcat de
comiterea unor ilegalităţi în urmă şi să devină
un om cinstit şi intergru, pentru a-i oferi fiului său nou-
născut un exemplu demn de urmat. Sorţii par însă a-i fi
împotrivă, iar Fudo se vede prins în tot soiul de situaţii bizare.
Acesta îşi păstrează însă speranţa, iar finalul aduce
o doză neaşteptată de optimism, arătând că
greutăţile pot fi în cele din urmă depăşite.
Etz Limon (Lemon Tree; Livada cu
lămâi)
Etz Limon are capacitatea de a te
pune pe gânduri, chestionând maniera
prin care anumite state îşi justifică raţional motivele unor
acţiuni. Regizorul Eran Riklis a ales să exploreze o altă
latură a conflictului dintre Israel şi Palestina, plasând accentul
asupra slăbiciunilor unui sistem politic greşit conceput şi
rău interpretat. Povestea se concentrează în jurul vieţii unei
văduve palestinience, pe nume Salma Nasser, ce îşi duce
existenţa în zona de
graniţă dintre Israel şi Palestina. Trăind de pe urma
livezii sale de lămâi, plantată de tatăl său, Salma este
pusă în situaţia de a renunţa la modul său de
viaţă în momentul în care lângă livada ei se mută Ministrul
israelian al Apărării, iar aceasta devine teritoriu militar de
maximă securitate. Livada este îngrădită şi
păzită de trupe israeliene, iar Salmei ii este interzis accesul pe
propriul său teren. Atunci când autorităţile decid că
livada de lămâi este un pericol iminent pentru siguranţa statutului,
Salma decide să îşi apere copacii şi, până la urmă,
chiar propria viaţă. Pe fundalul acestor evenimente, se înfiripă
o poveste de dragoste între frumoasa văduvă şi avocatul ce o
reprezintă, iubire interzisă însă de comunitatea
palestiniană tradiţionalistă şi conservatoare. Filmul
explorează şi anumite aspecte ale societăţii islamice, cum
ar fi, de exemplu, locul şi rolul femeii în Palestina. Personajul
Salmei
impresionează pe de o parte, prin hotărârea de a se opune unui sistem
considerat a fi de neînvins, iar pe de altă parte, prin puterea de a
depăşi obstacolele dar şi de a accepta, in cele din urmă,
cursul iremediabil al sorţii. Este un film realist, fără false
dramatisme, în care nedreptăţile sunt revelate simplu, firesc,
fără încrâncenări justiţiare de maniera hollywoodiană.
Filmul are capacitatea de a te impresiona, lăsându-te cu o uşoară melancolie şi cu
dorinţa de a-l revedea cât mai curând.
Scurt-Metraje
Saga
Regizorul Gabriel Achim reuşeşte
în şapte minute şi
jumătate să povestească 30 de ani din viaţa unei familii de
basarabeni. Filmul este o comedie neagră, în care un ochi nemilos observă atent absurditatea
existenţială. Un tată alcoolic, o mamă deprimată
şi o fiică libertină împart un destin ce poate părea la
prima vedere hilar, însă care ascunde o realitate tristă şi
îngrijorătoare.
Sexy Piece of Plastic
Este un scurt-metraj românesc
regizat de Răzvan Barseti ce
satirizează relaţiile contemporane. Filmul surprinde prin finalul
neaşteptat, lăsând publicul să mediteze asupra naturii iubirii
şi a relaţiilor romantice din ziua de azi. Filmul reiterează una
din temerile majore ale lumii postmoderne, şi anume, ceea ce ar putea
fi
numită frica de „mecanicizare,” de transformare a umanului într-o
maşinărie bine pusă la punct.
A Xinecologa (The Gynaecologist)
O femeie ginecolog se confruntă cu
o „pacientă” mai
deosebită. În urma refuzului femeii de a-şi consulta „pacienta”
şi a insistenţelor personalului administrativ al spitalului de a
efectua consultaţia, lucrurile iau o turnură neaşteptată.
Scurt-metrajul interoghează legătura dintre gen şi sexualitate,
explorând latura psihologică a identităţii şi
diferenţelor de gen.
Bomboane de ciocolată
Scurt-metrajul subliniează
discrepanţele majore existente în
societatea românească între rural şi urban. Sebastian Chelu şi
Deian Carmazan realizează o satiră acidă la adresa sistemului
birocratic. Totodată, filmul reprezintă o poveste despre
incapacitatea de a adaptare la cerinţele absurde ale lumii
contemporane.
Un tânăr de la ţară pleacă la oraş să achite taxa
de pom, necesară pentru a încheia actul de căsătorie.
Tânărul se dovedeşte a fi însă complet nepregătit pentru a
face faţă tumultului
oraşului.
True colours
Scurt- metrajul britanic este o
dramă socială foarte
reuşită despre un tată ce nu reuşeşte să asigure
familiei sale traiul necesar. Un moment de nervozitate îl costă
încrederea
familiei, pe care acesta încercase din răsputeri să o câştige.
Muli
Un
scurt-metraj de animaţie
iranian în care o fetiţă îşi descrie viaţa cu
delicateţea, candoarea şi inocenţa specifică vârstei
fragede pe care o are.
Porque Hay Cosas Que Nunca Se
Olvidan (Because There Are Things You
Never Forget)
Este un film despre copilărie şi
păţaniile ei,
însă „with a twist.” Povestea are loc în Napoli în anii 1950, iar
maniera
de filmare aminteşte de filmele italiene ale acelei epoci. Patru
prieteni joacă
fotbal, când mingea lor ajunge din greşeală în curtea unei
bătrâne, care le înţeapă mingea. Răzbunarea copiilor va fi
fatală. O comedie neagră despre gândurile copilăriei, în care
răzbunarea şi moartea sunt privite în maniera ingenuă şi
amuzantă.
The Bugs and the Flies
Este un scurt metraj de animaţie
amuzant în care un gândac
bătrân şi întelept îi expune unei tinere şi neexperimentate
larve toate motivele pentru care viaţa unei insecte este cu mult mai
frumoasă şi lipsită de griji decât cea a omului. Cum insectele
locuiesc într-un dulap, ultimul cuvânt
îl va avea de spus însă tot omul.
Unlith
Este un film abstract despre câini
negri şi oameni. Atmosfera rece
şi ostilă, creată şi de imaginea cu tente pronunţate
de albastru dă naştere unor tensiuni subtile ce escaladează
treptat către manifestări agresive care la rândul lor pot distorsiona
atat mediul cât şi propriile corpuri. Scurt-metrajul ar putea
aparţine cu uşurinţă simbolismului.
Dar Khaneye Ma (Our House)
Un alt scurt-metraj de animaţie
iranian în care candoarea
copilăriei este folosită pentru a relata realităţi crude. O
fetiţă recită o poezie în care îşi descrie membrii
familiei, numai pentru a se dovedi la final, ca familia sa este
alcătuită
exclusiv din jucării.
Ergo
Un scurt metraj despre muzica
interioară a fiinţei, libertate,
monotonie, şi legăturile dintre cele trei.
Zoologic
Este o animaţie nostimă despre un
pinguin mic şi gras, un
îngrijitor de zoo obsedat de a menţine ordinea şi a de aranja
animalele după bunul său plac, precum şi un rezident care
refuză cu orice preţ să se integreze. Filmul ne vorbeşte
despre bucuria non-conformismului şi a libertăţii.
Procura-se Amigo (Friend Wanted)
Un jurnalist face un experiment
interesant pentru a se documenta pentru
următorul său articol. Căutând să răspundă la
întrebarea dacă ne mai facem prieteni după vârsta de 30 de ani,
acesta dă un anunţ în ziar prin care îşi caută un prieten.
Povestea filmului se axează în jurul uşurinţei cu care ne facem
prieteni în copilărie şi a contrastului dintre acest fapt şi
dificultatea de a ne mai imprieteni cu cineva o dată ajunşi
adulţi.
Dietro le Cose (Behind the Things)
Scurt-metrajul ar putea fi
prezentat în şcoli şi licee ca film
educativ pentru adolescentele obsedate de siluetă, diete şi ultimele
tendinţe ale modei. Uneori, în spatele lucrurilor se ascunde un ritual bulimic obsesiv, reprodus zi de zi
într-o singurătate pe care numai mania de a poseda cât mai multe
lucruri o
mai poate alina.
Mon Petit Frere de la Lune(My
Little Brother From the Moon)
Este încă un film de animaţie cu
şi despre copii, ce
încearcă prin naivitate şi candoare să-şi explice absurditatea lumii. În scurt metrajul de
faţă, o fetiţă spune povestea frăţiorului ei mai
mic, care suferă de autism, încercând să găseasca motivele
pentru care acesta este diferit de ceilalţi copii.
Hot Dog
Cei ce au apreciat Guard
Dog, vor fi încântaţi să afle că Bill Plympton a mai creat un
nou episod ce relatează aventurile simpaticului căţel. „Hot Dog”
este a treia parte a seriei DOG, în care
curajosul şi inimosul căine se alătură companiei de
pompieri pentru a salva lumea de incendii şi a câştiga
afecţiunea pe care o merită din plin. Aşa cum se întâmplă
de obicei, căţeluşul bine-intenţionat nu reuşeşte
să-şi ducă la capăt planul, iar rezultatele sunt
dezastruoase. Moaca simpatică a eroului ghinionist şi buclucurile pe
care le provoacă garantează un efect comic „de mare senzaţie,”
după cum au afirmat câţiva dintre spectatorii festivalului.
Faţa galbenă care râde(The Yellow
Smiley Face)
Doi părinţi, complet nepricepuţi
la calculatoare,
încearca să comunice prin Yahoo Messenger cu fiul lor aflat în America.
Este un film realist şi o comedie emoţionantă despre o bună
parte a familiilor de români, pe care nevoia sau dorinţa unui trai mai
bun
le-a determinat să emigreze, lăsând în urmă părinţi
sau copii ce îi aşteaptă cu drag.
Uno Scippo(A Bag Snatch)
Este o poveste despre aparenţe
care înşeală, despre
necesitatea de a rămâne uneori tăcuţi şi a asculta, despre
înţelegere şi ajutor.Într-o zi obişnuită, câteva minute pot
marca o persoană pe viaţă, determinând destinul unor
oameni. Este o poveste reală,
despre furt, nevoie şi afecţiune.
Ciao Tesoro (Bye Bye Darling)
Scurt-metrajul descrie aventura
neobişnuită a unui bărbat
aflat într-un bar de noapte şi care îî propune unei femei misterioase
de a
culca cu el în acea oră. Lucrurile nu sunt însă ceea ce par a fi, iar
motivaţiile personajelor pentru acţiunile pe care le comit se
dovedesc a fi dintre cele mai
interesante.
Ştefan
Este o comedie simpatică despre un
băieţel ce poartă
un nume mare, şi trebuie să ducă la bun sfârşit rolul pe
care îl are de interpretat pentru serbare, rol ce i-a fost hărăzit
lui prin destin. Ştefan cel Mare devine centrul universului şi,
bănuim noi, coşmarul nerostit al copilului de 10 ani, pe care
părinţii şi învăţătoarea îl îndrumă cu
hotărâre pe calea deja stabilită.
L'altra Storia (The Other History)
Reprezintă
istoria
văzută şi reprodusă prin ochii şi stiloul unui copil.
În 1943, mii de oameni au fost asasinaţi şi aruncaţi în gropi
comune de către partizanii comunişti. Un supravieţuitor al
acestor evenimente îi încredinţează povestea sa nepotului său,
spre a nu fi uitată. Un film ce
merită văzut, deoarece trebuie să ne amintim istoria, pentru a
nu o repeta.
Cafe com Leite (You, Me and Him)
Este un scurt-metraj despre
homosexualitate, familie, responsabilitate
si acceptare. Danilo este pregătit de a se muta împreună cu iubitul
său Marcos, când părinţii lui îşi pierd viaţa într-un
accident, iar Danilo este nevoit să aiba grijă de fratele său
mai mic, Lucas, în vârstă de numai 10 ani. Cei trei tineri
învaţă să convieţuiască, acceptându-se reciproc.
Filmul ne arată de fapt, un alt tip de familie; legătura şi
afecţiunea dintre cei trei este însă la fel de puternică şi
emoţionantă ca în orice familie convenţională.
La drumul mare
Este câştigătorul secţiunii
scurt-metraje a festivalului.
Regizorul Gabriel Sârbu dă dovadă de un umor aparte în relatarea
poveştii unui jaf, iar finalul surprinzător şi extrem de haios
a stârnit hohote de râs din partea
publicului. Merită văzut!
Cat-Man-Do
O animaţie extrem de amuzantă
despre o pisică ce recurge
la măsuri din ce în ce mai drastice pentru a-şi trezi stăpânul
să o hrănească. Pisicuţa înfometată poate fi cu
uşurinţă considerată un echivalent felin şi poate
chiar, feminin, al căţelului bine-intenţionat din seria DOG.
Pe acelaşi drum
Este un scurt-metraj realizat
într-o manieră uşor
suprarealistă, în care imaginilie alb-negru şi cadrele statice
confera un efect aparte. Într-un restaurant ce pare părăsit, un
general se bucură de ultima lui masă , fiind surprins cu diferite
feluri de mâncare, de către un chelner ce îi va deveni călău. Muzica are un aport important în
adâncirea atmosferei lugubre ce înconjoară filmul, iar maniera
cinematografică de realizare reprezintă un motiv în plus de a-l
vedea.
film
Filme
pe nisip, filme la apă [II]
de Silvia-Alexandra Zaharia
Secţiuni
paralele
Premiere
Un
bărbat urmăreşte o femeie
Un
film-colaj alcătuit din şapte scurtmetraje româneşti realizate
de tineri regizori, “Un bărbat urmăreşte o femeie” este unitar
ca temă, adunând şapte viziuni diferite, ce se completează
reciproc cu mare succes. Alexandru Mavrodineanu, Ciprian Alexandrescu,
Ivo
Baru, Cătălin Leescu, Paul Manolescu, Sorin Damian şi Gabriel
Achim celebrează în maniere distincte misterul feminin regăsit în
ipostaze dintre cele mai diverse. Obiect al privirii şi al dorinţei
masculine, “femeia” acestor scurt-metraje este totodată o provocare, răscolind “privitorul” şi cauzând
nelinişte celui ce o investighează. Scurtmetrajele reuşesc
să pună sub reflector nu numai femeia sau femininul, ci şi
câteva aspecte ale personalităţii bărbaţilor ce le
analizează. Fiecare secvenţă în parte poartă amprenta
regizorului ce a şlefuit-o, aşa cum fiecare tânără din
filmuleţe este descrisă printr-un atribut aparte, stârnind interesul
şi pasiunea câte unui “urmăritor.”
Actori
în spatele camerei
Green
Porno
Proiect
scris şi regizat de Isabella
Rosellini, Green Porno reprezintă o serie de filmuleţe foarte scurte,
însumând în total 10 minute, ce au ca temă viaţa sexuală a
gândacilor, melcilor sau muştelor. Realizate într-o manieră ludică, copilărească, filmele
îmbină simplu şi firesc tehnica desenelor animate cu lumea
reală. Maniera inedită de a aborda subiectul tabu al sexului şi
pornografiei, stilul comic şi creativ în care Isabella Rosellini
întrupează masculul fiecărei specii descrise, evocând modul bizar
şi rapid în care unele insecte “fac dragoste,” au făcut din acest
proiect un “must see” al festivalului. Fiecare episod în parte începe
cu
imaginea actriţei, care rosteşte în faţa camerei “Dacă
aş fi un....” explicând apoi
foarte
direct şi vizual actual sexual al speciei respective. Dacă s-ar fi
referit la oameni, aceste imagini ar fi fost considerate cu siguranţă
obscene, însă contrastul dintre maniera aproape naivă de prezentare
şi conţinutul explicaţiilor actriţei sporesc nota de umor a
filmului, creând un efect unic şi dând proiectului un farmec aparte.
Dealbreaker
Scris
şi regizat de Gwyneth Paltrow şi Mary Wingmore,
„Dealbreaker” este un film amuzant despre relaţii şi defecte. Filmul
este conceput sub forma unui fals documentar despre aventurile
romantice
şi dezamăgirile emoţionale ale unei new-yorkeze de 30 de ani.
Scurt-metrajul se bucură de un ritm alert şi de o coloană
sonoră inspirată, fapt ce contribuie considerabil la atmosfera
generală pe care Paltrow o
creează. Filmul te amuză şi te înviorează, fiind numai bun
de urmărit împreună cu grupul de prieteni sau chiar cu
„jumătatea.”
Deficit
Filmul lui Gael Garcia
Bernal se înscrie tendinţelor cinematografiei mexicane contemporane,
explorând o temă socială specifică societăţii
mexicane, şi anume relaţia dintre clasele sociale privilegiate
şi celelalte categorii sociale. Deficit prezintă cu lux de
amănunte o zi din viaţa unui tânăr pe nume Cristobal, fiul unui
politician corupt. Cristobal are 20 de ani, studiază economia, este
bogat,
uşor snob, şi are o adevărată pasiune pentru muzica
hip-hop. Sub pretextul prezentării unei petreceri între prieteni, Gael
Garcia Bernal analizează comportamentul unei anumite clase sociale, dar
şi dilemele cu care se confruntă tinerii de azi. Accentul dramatic al
filmului este dat de descoperirea că apartenenţa la o anumită
categorie socială determină un tip de comportament adânc înrădăcinat
în membri clasei. Deşi işi doreşte să
părăsească lumea tatălui său, realizând că era
marilor „corupţi” este pe sfârşite în Mexic, Cristobal
realizează cu tristeţe că îi este aproape imposibil sa fie el
însuşi.
The Spirit
Filmul lui Joseph Fiennes
explorează cele mai adânci accente ale iubirii şi ale durerii. Având
loc în Rusia postbelică, scurt-metrajul surprinde cu exactitate
complexitatea şi profunzimea spiritului slav. Povestea lui Alexi pare a
fi
o ecranizare dupa marii clasici ruşi, iar imaginea şi coloana
sonoră completează reuşit atmosfera desprinsă dintr-un
roman al lui Dostoievski. Este o poveste care emoţionează şi
surprinde, ceea ce ne determină să considerăm că
debutul regizoral al actorului
britanic nu trebuie ratat.
literatură
Pasărea
în văzduh [Dan
Stanca, Cei calzi şi cei reci, Cartea Românească, 2008]
de Daniel Stuparu
"Dacă taxiul ar
fi plonjat atunci
în râu, Edgar nu s-ar
fi înecat, ci ar fi
călătorit ca într-un submarin până la
izvoarele întunecate ale
minţii sale."
Am început să
citesc cartea lui Dan
Stanca de-a lungul unor
curse interminabile (vorba vine) de la un capăt la altul al oraşului,
fără să pot evita gândul că şi Borges citise la vremea
lui cam în acelaşi fel, traversând cu tramvaiul oraşul Buenos Aires,
Divina Comedie. Acum, nu ştiu în ce măsură e Dan Stanca
comparabil cu Dante, but then again - nici eu nu sunt Borges. (Borges
este, cum
ştim... celălalt.)
Proza lui Dan
Stanca m-a făcut să
mă gândesc însă la Thomas Bernhard, prin muzicalitatea inerentă
textului, şi pentru ritmul interior pe care autorul îl cultivă cu
bună ştiinţă - după cum reiese şi din
următorul pasaj: "Vedeţi, le-a spus el, greu pe lumea asta e
până intri în ritm, după aceea oriunde te-ai afla, oricum ai
trăi, oricâte mizerii ai îndura, totul ţi se va părea suportabil
şi inteligibil. Ritmul are o calitate pur muzicală. Cine îl
capătă nu mai are nevoie de nimic."
Acest adagiu
sapienţial, ridicat de
personaj la rang de modus vivendi, cu valoare iniţiatică, se
reflectă şi la nivel de formă - expresie exterioară a unei
muzici a sferelor cu care scribul intră conştient în
rezonanţă atunci când se aşează la masa de scris. Despre
mesajul subiacent acestei scriituri cel mai bine ne vorbeşte tot
autorul:
"Cartea nu conta în ea însăşi, ci îl transporta în trecut,
ajutându-l să-şi revadă părintele, să-şi
amintească ce-i povestise, ani care se prăbuşeau ca o
cascadă din acel nucleu dezintegrat de unde se eliberaseră energii
nebănuite ale destinului." Sau, în altă parte: „Întors
acasă după o zi de alergătură în care nu făcuse mai
nimic şi doar se adâncise în trecut, fiind şi bulversat de întâlniri
enigmatice (...)”. E vorba deci de o permanentă interiorizare, de un
paseism tăcut, prin intermediul căruia protagonistul se întoarce
dinspre prezent spre trecut, dinspre materie spre spirit.
Titlul mă duce
cu gândul, printre
altele, şi la eseul lui Rüdiger Safranski, Dumnezeu totuşi nu e mort,
în care acesta vorbeşte despre religii calde şi religii reci: o
religie vie este, invariabil, fierbinte, „apocaliptică”, iar una
moartă se transformă într-o instituţie moartă,
„integrată” (nu întâmplător îl amintesc aici pe Umberto Eco,
Apocalips amânat, titlul unui alt roman semnat Dan Stanca, nu e în fond
decât
traducerea în română a versiunii engleze (Apocalypse Postponed) a
volumului de eseuri Apocalittici e integrati). Tot la această idee
enunţată/teoretizată de Safranski trimite şi motto-ul
cărţii: „Întristat este sufletul meu până la moarte” (Matei 26,
38), lucru accentuat ulterior în text, atunci când Edgar subliniază
faptul
că vieţii îi conferă sens creaţia, nu procreaţia:
„Odată îi demonstrase femeii că mai important decât copilul exterior
este copilul interior, ceea ce îngrijim preţ de o viaţă pentru a
se naşte curat şi luminos în clipa în care închidem ochii.”
De altfel în
roman apare, spre final, un
pasaj lămuritor în care autorul face aluzie, prin intermediul unui
dialog
între Viola şi Edgar Nour, personajele centrale ale romanului, la
Apocalipsă. Numele acestora nu sunt, la rându-le, întâmplătoare:
Viola este pe de-o parte imaginea femeii/vioară, instrument la care
bărbatul cântă şi care, precum Galateea, este, fără
s-o ştie, creaţia acestui Pygmalion postmodern; pe de altă
parte, trimite la sexualitatea şi dramatismul (viol/violenţă)
care o consumă (faptul că nu poate rămâne însărcinată),
violenţa fiind (cf. René Girard) un fenomen strâns legat de
experienţa sacrului (în roman, momentele de calm interior ale
protagonistei apar doar la finalul violenţei erotice,
dezlănţuite voluntar şi aproape ritualic împotriva ei
înseşi). Edgar, pe de altă parte, trimite la personajul omonim din
Geniu pustiu, Toma Nour –„întunericul din jurul lui (recte autorului –
n.n.),
nefiind decât metafora acelui nume”.
Apar însă aici
şi personaje
misterioase, precum prezumtivul pelerin rus, ai cărui „ochii implorau
milă, dar în egală măsură îl priveau de sus” – aluzie
directă la învăţătura Apostolului Pavel, conform
căruia creştinul autentic este în acelaşi timp liber, dar
şi supus tuturor lucrurilor (a se vedea Luther, Despre libertatea unui
creştin).
Perspectiva
creştin-ortodoxă ce
transpare în text se loveşte însă de o tragică şi
ireductibilă dihotomie, aceea dintre raţiune şi
credinţă, personajul central fiind prins între o viziune
ştiinţifică modernă, concepută însă invariabil
drept materialistă, şi una de natură profund mistică,
fragilă însă precum un castel de nisip, de vreme ce nu se
bazează decât pe credinţă. („Edgar Nour trăise atunci o
teribilă şi glacială însingurare. În sala de judecată (e vorba
de cazul Tanacu – n.n.) se ciocneau două mentalităţi, două
viziuni diferite atât asupra vieţii cât şi a morţii, chiar a
două epoci istorice aflate într-o contradicţie de neconciliat” sau
„În locul unei construcţii raţionale şi decente am instituit o
dezordine fabuloasă, creştinul nu mai e geometru, ci un pribeag
într-o istorie care îi e străină”.) Una din provocările ce stau
aşadar înaintea noastră, ca cititori copărtaşi la
dramatismul interior al personajului, este aceea de a găsi o cale de
mijloc, mai mult, o sinteză între aceste două lumi aparent
ireconciliabile, între mistică şi pozitivism, între Eckhart şi
Haeckel.
Personal,
înclin să îi dau dreptate lui
Auguste Comte atunci când afirma că etapele pe care le parcurge
omenirea
de la o viziune juvenil-idilică spre una mai sobră şi
matură se succed, trecând de la religie la metafizică şi
culminând în final prin ştiinţă, cu precizarea că, aşa
cum ştim de la Wilhelm Dilthey încoace, ştiinţa în genere nu se
reduce la ştiinţele naturii – există desigur şi
ştiinţe ale spiritului (Geisteswissenschaften). (Există o prejudecată
care bântuie încă anumite capete „luminate”, cum că ştiinţa
nu poate fi decât materialistă, iar spiritualitatea doar de domeniul
credinţei. Dar o întreagă tradiţie - care urcă de la
Pitagora, trecând prin Cusanus, Agrippa sau Paracelsus, până la Saint
Martin, Swedenborg sau Steiner stă mărturie că lucrurile nu stau
deloc aşa. Calea „inimii”, a sentimentelor exaltate iraţional, a
pornirilor misticoide difuze, şi-a cam trăit traiul iar în ziua de
azi, dominată de tehnologie, informaţie şi cunoaştere Gnoza
– în speţă cea creştină - începe să câştige din
nou teren.)
Alt amănunt
notabil este puterea de
pătrundere a autorului în ce priveşte psihologia feminină, dând
dovadă de o abordare matură şi pertinentă în raport cu
consideraţiile mai degrabă puerile pe care le întâlnim într-o
cărţulie precum De ce iubim femeile, bunăoară, ca şi
felul în care reuşeşte să ridice aspectele cele mai banale la
rang de paradigmă: în fiecare gest oricât de mărunt el vede o
întreagă biografie, în spatele biografiei, antropogeneza însăşi
- metamorfoza materiei îşi găseşte justificare la nivel
psihologic („pereţii se cojiseră ici şi colo, foiţe
subţiri de culoare crăpaseră, poate de vină era chiar
alterarea sufletelor lor” etc.).
Crima cu care
debutează romanul, care
revine sporadic de-a lungul cărţii şi a cărei rezolvare se
tot amână, decupează în parte un univers kafkian, precum în Castelul,
în sensul acestei rătăciri căreia pare să îi lipsească
rostul. Este reanimat aici mitul labirintului, dar nu în sensul
tradiţional, iniţiatic, ci aşa cum apare la Dürrenmatt, ca
simbol al rătăcirii omului contemporan, al tragismului
existenţial, al lipsei de sens.
Se poate face
încă o paralelă cu
Dürrenmatt, mă refer la o celebră bucată de proză a
acestuia - Pana de automobil - unde avem de a face cu un mărunt
comerciant
care, în urma unui proces ludic în care este condamnat pentru o crimă
fictivă, sfârşeşte prin a se spânzura, obsedat de căutarea
sensului, ca şi de iluzia faptului de a-l fi găsit astfel. Personajul
lui Dan Stanca încearcă la rându-i să se autodenunţe, însă
pedeapsa pare să fugă de el precum dracul de tămâie. Cei din jur
îl numesc norocos, însă doar el ştie, precum Raskolnikov, că
acest escapism involuntar e în fond cea mai teribilă pedeapsă.
Prima parte a
cărţii (mai mult,
primele trei pătrimi să zicem) e antrenantă, ba chiar
halucinantă, în sensul bun al cuvântului; cititorul este prins în
vertijul
acestor evenimente mai mult interioare decât exterioare („Ameţit,
nu-şi mai dădea seama dacă e treaz sau dacă doarme în continuare,
ceea ce ar fi însemnat că poate considera cea mai apropiată realitate
o plăsmuire onirică”), fără a simţi povara lecturii,
diafană ca un fâlfâit de aripi (o imagine potrivită acestei proze ar
fi Pasărea în văzduh a lui Brâncuşi care, în ciuda materiei
brute pe care gravitaţia o trage cu forţă pre sol, îţi
dă impresia de uşurime, de zbor, de verticalitate).
On the
downside, spre final textul pierde în
tensiune dramatică, e uşor diluat iar ştirile de presă
recurente sunt imersate în text ca simple pretexte pentru divagaţiile
eseistice ale autorului. Dacă tot e să fiu pisălog până la
capăt, iată şi o mică erată cu greşelile de
culegere cele mai stringente din roman (treabă pe care însă nu o
putem imputa autorului, asta fiind treaba redactorului de carte):
„Houellebecg”
în loc de „Houellebecq”, „Claivaux” în loc de „Clairvaux”, „(Mischa
Kugelrund)
in der Spielzeug Paradis” în loc de „im Spielzeugparadies”,
„copywright”,
monstruos hibrid între „copyright” şi „copywrite” (două lucruri
complet diferite) ş.a.
Mă opresc aici,
încheind tot în
notă/cheie borgesiană, prin a spune că nici eu nu mai ştiu
cine scrie aceste rânduri - DS, recenzorul, sau DS, autorul...
film
Cele două feţe ale monedei [The Dark Knight]
de Diana Todea
Christopher Nolan este regizorul meu preferat din
ultima generaţie de regizori, care a realizat admirabil filme ca "The
Prestige", "Following", şi "The Dark Knight" din acest an. Îmi place
să cred că originalitatea unui regizor este mai bine pusă în
evidenţă atunci când acesta îşi alege teme care au fost deja
tratate: romane, benzi desenate, chiar remake-uri. Nolan dovedeşte
originalitate şi o perfectă sincronizare a momentelor regizorale cu
acţiunea filmului. Alături de Michael Caine, Christian Bale şi
regretatul Heath Ledger, "The Dark Knight" devine cea mai bună realizare
cinematografică a poveştii lui Batman.
Cred că pe lângă faptul că
acţiunea este primordială pe toata durata filmului, jocul artistic al
lui Heath Ledger, care este pur şi simplu incredibil în rolul lui Jocker,
şi Christopher Bale care joacă excelent ca Batman, capătă o
nuanţă aparte în scenele de anarhie şi panică create
minunat de regizorul Nolan.
Poate că jocul dintre anarhie la care sunt
supuşi locuitorii oraşului şi faptele justiţiare ale
procurorului Harvey Dent este prea complicat pentru unii spectatori, obligati
să vadă cum faţa răului, exprimată memorabil de Heath
Ledger ca The Jocker, apare în fiecare dintre noi, uneori acolo unde nu ne-am
fi aşteptat niciodată. The Jocker este o paiaţă cum spune
chiar personajul, "I am only a freak in their eyes", societatea fiind cea mai
rea dintre toate stările posibile, pentru că ea te judeca din primul
moment în care ai apărut pe scenă şi în clipa următoare,
după ce s-a săturat de jocul tău de paiaţă te
aruncă, dorind altceva în loc. Pentru Jocker, crimele, anarhia, furtul,
sunt doar nişte artificii menite să distreze marea
audienţă, societatea. Ea este cea care doreşte excitaţia,
nervozitatea, showul, ştirile de la televizor, adrenalina. Societatea cere
starea de panică, nebunia celor nebuni, furia hoţilor şi
criminalilor. În faţa ei, faptele acestora sunt justificate perfect pentru
că ea le doreşte, le permite, le provoaca într-un fel sau altul.
Jockerul a devenit personaj negativ la voia întâmplării, prin evenimente
familiale, sociale, transformat acum într-un monstru cu faţa
cicatrizată. Drept razbunare, Jockerul nu se va izola departe de
mecanismele sociale, de viciile societăţii care l-au transformat în
oribila creatură, ci se va lupta cu ea, va deveni un justiţiar
negativ. Va întoarce aceeaşi faţă a monedei pe care
însăşi societatea i-a arătat-o cu mult timp în urmă. El nu
este decât un executant al jocului psihologic dus de societatea civilă, de
stat, de mecanismele interne ale masei. Putea să fie un personaj pozitiv
care era declarat un înger, o binecuvântare. Nu! Jockerul a devenit propriul
său experiment împotriva societăţii care l-a condamnat la
izolare şi viciu. El va transforma la rândul său iluzoriul personaj
pozitiv, procurorul Harvey Dent, care se luptă cu crima din oraş
şi se declară demn de a urma actele curajoase ale misteriosului
Batman. Cine este adevăratul personaj pozitiv, pare a spune regizorul,
lansând o serie întreagă de evenimente care ne menţin cu mintea
concentrată asupra ecranului?
Astfel "The Dark Knight" capătă formele
unei poveşti transilvănene, o poveste medievală în care
răul pare a sufoca toate colţurile clădirilor. Pentru un moment
răsuflăm uşuraţi să vedem cum o parte din criminali
sunt prinşi de înfocatul procuror Harvey Dent, dar în secunda
următoare ne şocăm în faţa genialitatii Jockerului. Heath
Ledger are admirabila capacitate să portretizeze un om decăzut în
propria durere şi frică, printr-o expresie actoricească de
excepţie. Pe această cale, Heath Ledger rămâne un Jocker
formidabil prin ultimul sau joc pe scena pământească.
Revenind, răul îşi are armele sale de
persuasiune, aşa cum ne dovedeşte Jockerul convertindu-l pe Harvey
Dent într-o altă înfăţişare a demonului, Two-Face.
Până unde merge răzbunarea? Până acolo unde binele nu mai are
sens şi toate faptele se transformă într-un joc sadic şi dureros
a propriei satisfacţii? Two-Face demonstrează cum binele devine doar
o faţă a monedei, care aruncată în aer, va deveni inevitabil o
portretizare a răului. Răzbunarea spune multe în "The Dark Knight",
este miza jocului anarhic, este punctul de plecare a întregii serii Batman.
Cine este în fond personajul bun în toată
povestea? Batman, cavalerul întunericului, mascat într-o creatură
ciudată cu aripi negre care salvează vieţi atunci când nici nu
te aştepţi? Este locotenentul James Gordon, interpretat de Gary
Oldman ("Dracula"), care este gata să moară pentru viaţa fiului
său ameninţată de Two-Face, fostul justiţiar al binelui
Harvey Dent, lovit de răzbunare după ce iubita lui moare în explozia
pusă de Jocker? Batman declară, cu sinceritate, că James Gordon
este adevarătul personaj bun din tot oraşul, adevăratul erou
care merită aplaudat şi admirat. El este cap de familie, un om care
are curajul să înfrunte de atâtea ori pericolul şi răul,
fără să omoare pe nimeni, fără să se ascundă
în faţa altora, singur cu răul preferând moartea pentru ca familia
lui să fie salvată.
Aşa că în acest film veţi vedea cum
măştile cad şi se recompun după altă ordine a
moralităţii, cum anarhia este justificată de excomunicaţii
societăţii deveniţi jockeri, two-faces sau alte personaje
negative. Batman poate fi oricine dintre noi, ar suna mesajul filmului, este
irelevant ce faţă poartă, important e să urmăm
exemplul locotenentului James Gordon, un om gata să se sacrifice pentru
aproapele său. Atmosfera
adâncită între explozii şi detonări este locul potrivit pentru
râsetele demonice ale Jockerului, jocul său diavolesc justificat printr-o
suferinţă imensă, îndreptată greşit împotriva
societăţii. Two-Face alege să îşi facă singur
dreptate, comiţând crimele pe care a încercat toată viaţa sa
să le evite. Alegerea binelui sau a răului depinde de o schimbare a
sorţii, de o suferinţă personală, de întoarcerea
perspectivei asupra societăţii înţeleasă ca fiind
protectivă şi dreaptă.
Un film care trebuie văzut atât pentru calitatea
regizorală dovedită de talentul lui Nolan cât şi pentru jocul
excelent al actorilor Heath Ledger şi Christian Bale. Ce faţă a
monedei aţi alege voi?
muzică
Astre şi imprecaţii
[Moonspell,
Night Eternal, 2008]
de Ştefan Bolea
Moonspell continuă linia Memorial cu un album îndrăzneţ, puternic
şi
iniţiatic. Night Eternal are
nouă piese, la care se adaugă un bonus track Age
of Mothers şi două versiuni ale ”baladei” Scorpion
Flower. CD-ul conţine un
motto extras din opera eseistului englez Walter Pater (1839-1894), din
care
citez: ”She is older than the rocks among she sits; like the vampire,
she has
been dead many times, and learned the secrets of the grave.”
At
Tragic Heights
debutează cu un răpăit războinic
de drums, care ritmează nişte vocalize elegiace, oarecum orientale –
la care se adaugă nişte acorduri de orgă ce pregătesc un
citat extins din Apocalipsa lui Ioan.
Piesa primeşte viteză şi devine cuceritoare, când citatul din Biblie se apropie de final – metafora
săvârşirii (it is done)
dezvelind semnificaţia poematică a single-ului. Pasajul din Apocalipsă costituie un motiv al
piesei, fiind reluat – de asemenea, există un moment de suspendare a
temporalului, care taiele strofele, creat mai ales prin acorduri de
orgă
(acompaniate de un ritm mai lent al bateriei + guitars). Am remarcat în
alte
review-uri că intro-ul de la Night
Eternal (de fapt un intermezzo dintre primele două piese) a
fost
apreciat – este incredibil cum creşte tensiunea (cum este construită,
pas cu pas), pregătind partea vocală, puternică, decisă,
susţinută de drums şi contrapunctată de un solo de
chitară alert.
Night
Eternal, piesa
secundă – are la fel ca intro-ul At Tragic
Heights o strofă care îi
dezvăluie semnificaţia – un alt citat din Revelations:
”And I saw the woman drunken with the blood of the saints, and with the
blood
of the martyrs of Jesus...” Shadow Sun,
piesa următoare, este de o altă factură – primele două
strofe sunt cântate într-un stil intimist, ce aminteşte de albumele
anterioare ale lui Moonspell (Antidote sau
Darkness and Hope, de exemplu). Soarele de umbră (reminiscent
negritudinii nervaliene – sau în spaţiul românesc, în stilul eminescian
din Memento mori sau
din Scrisori)
este metafora ce sigilează teritoriul conflictual dintre ego şi
lumină (dintre două feluri de ”întunecimi”), sau din alt punct de
vedere, războiul dintre apolinic şi dionysiac. Pe scurt, un blestem
aruncat în direcţia soarelui: ”And then you feel becoming darkness...”
Spaţiul amintit este presărat cu jaloane nihiliste: ”denying you”,
”in the name of nothing”, ”life is meaningless”. Mai ales ultimul reper
este
amăgitor, pentru că este rostit pe două tonuri - asemenea unei
imprecaţii
şi asemenea unei tânguiri (devenind din lovitură a destinului – o
problemă sau o întrebare). In ciuda acestor aspecte, mesajul este
ascendent – semnul lui fiind acel ”defeating pain” ascetic,
constructiv,
perfecţionist.
Una din
cele
mai reuşite piese de pe album, născută din colaborarea cu fosta
solistă de la Gathering, este Scorpion
Flower. Un fel de artă poetică, construită de ca o
refecţie estetică asupra raportului dintre muzician şi cel care
îi ascultă obsesiv gândurile: ”
Can I steal your mind for a while?/ Can I stop your heart for a while?/
Can I
freeze your soul and your time?” Piesa a şaptea, Dreamless,
favoita mea de pe album, ilustrează o prietenie
”stelară” (de data aceasta îm sensul ”propriu”, nu în cel figurativ,
indicat de Nietzsche în relaţia sa cu Wagner) – iubirea dintre Venus
(Luceafăr, Lucifer – până la Hyperion-ul lui Keats este doar un pas)
şi Luna neagră (Lilith) – la fel cum Moon in
Mercury se poate referi la luna planetei Mercur.
Aceşti Bonnie şi Clyde astrali sunt bineînţeles condamnaţi,
în direcţia postulată de şcoala romantică: ”A sea of poison
came in between them”. La un moment dat intervin lecturile
compozitorului
(nimeni altul decât Fernando Ribeira), care accentuează sterilitatea
(sau
contra-creativitatea răului): ”They cannot breed/.../ Their lies will be repeated...” (s.m.) Legat
de contra-creativitate, trebuie spus că diavolul este interpretat ca o
fiinţă care are plagiatori inesenţiali – balastul, accidentul,
”minciuna” fiind amplificate, nu eventuala doctrină sau teză, care
este inexprimabilă exoteric.
Reluând celebra metaforă Alma
Mater, Moonspell crează în Night
Eternal într-un stil sculptural echilibrat şi consistent un
arhtip
feminin, care are rădăcini pre-creştine –
cel al unui nopţi eterne, care
transpare intermitent în viaţa cotidiană şi care va sclipi
şi va incendia planeta doar la improbabila apocalipsă.
literatură
“Neuromantul” un început, la sfârşit
[William Gibson, Neuromantul, Colecţia Literatura-Cotidianul, ed. Univers]
de Victor Martin
Vrând să cumpăr
nişte roşii, m-am tot învârtit prin
piaţă, printre mormanele aşezate frumos, pe tarabe,
strălucitoare, de îţi luau ochii. Nu am luat în seamă că
sunt „ roşii de grădină” sau „roşii româneşti”, din
lădiţe pe care scria în turceşte, şi m-am apropiat de o
tarabă unde se
găsea o tomată secţionată. M-am uitat
atent la interiorul semisferei, am spus vânzătoarei că roşia
expusă e necoaptă şi, dacă tot voia să mă
păcălească, măcar să fi căutat una cât de cât
coaptă. Vânzătoarea s-a inflamat şi a început să strige
că sunt singurul cumpărător care spune despre roşiile ei ca
sunt necoapte.
Prin asociaţie de
idei, această scenă mi-a adus aminte de existenţa cyberpunk-ului
pe piaţă şi în piaţă, dacă ţinem cont
că multe cărţi se vând şi în supermarket.
De curând, am
cumpărat de la un chioşc de ziare romanul de succes „Neuromantul” de
William Gibson, vândut ca supliment al unui ziar. Auzisem şi citisem
câte
ceva despre acest roman cu multe premii.
Nu cunosc cyberpunk-ul decât prin prisma admiratorilor
români ai subgenului din jurul defunctului „Jurnal SF”, adică un curent
teribilist tip dadaismul sau paradoxismul. Mi-am zis să citesc şi un
cyberpunk străin, întâmplător, chiar al unuia dintre întemeitorii
curentului.
După primul capitol, am vrut să renunţ la
lectură atmosfera tipică filmelor americane de duzină, cu
samurai, mahalale japoneze, e un clişeu mult prea uzitat. Ca şi
elementele fantastice sarăcăcioase, gadget-urile şi mai
neinspirate. Stilul? Încâlcit până la autoanulare.
După un timp, m-am gândit să merg mai departe
cu lectura, spunându-mi că, înainte de 1989, nepreaauzindu-se la noi de
Herbert sau Dick, mergea şi un Gibson. Am dat peste mult prea multe
descrieri şi trimiteri plicticoase la veşnice istorii ale
vieţii, considerate înflăcarate de autor, dar adormitoare prin
acumulare.
Ca „America” lui Franz Kafka sau „Edificiul nebuniei
absolute”
de Stanislaw Lem, „Neuromantul” e o călătorie iniţiatică,
împănată cu termeni din industria cibernetică, şi atât.
Vulgaritatea unor termeni n-o salvează tineretul nu citeşte
cyberpunk decât dacă i se spune. Nu are nimic a face cu science
fiction-ul
modern. Ca cyberpunk, este exact cum a fost perceput de calchiatorii
români;
cine inventează un subgen, trasează regulile acestuia. Şi
„Telepatul” lui John Brunner a fost ceva la vremea lui şi s-a
depăşit, dar măcar e science fiction.
Scriitorii de science fiction nu încearcă s-o ia
înaintea dezvoltării tehnicii; încearcă s-o anticipeze. Cyberpunk-ul
aluat-o haihui, rău de tot, înaintea tehnicii de calcul electronic,
şi s-a pierdut în bălării.
Nu critic cyberpunk-ul; îl iubesc. E ca la psihiatru:
„L-ai iubit pe decedat?”. „Da, dar a decedat”. Acest subgen al SF-ului
venea
să acopre un gol, dar, orice acoperă un gol, îl protejează.
Senzaţii şi percepţii halucinante,
plimbări prin memoria altora, prin spaţii virtuale, subspaţii
sau infraspaţii se găsesc cu grămada în serialul „Andromeda”.
Nimic deosebit faţă de basmele moderne obişnuite. De la bagheta
magică la calculator e o distanţă de doar câteva secole. Era
nevoie de basm modern; maniacii jocurilor pe calculator trebuie şi ei
să fie hrăniţi cu ceva; cu lucruri mai mult sau mai puţin
digerabile pe care scriitorii români de cyberpunk le iau şi le fac
indigerabile. Călătoria în cyberspaţiu e o umplutură mai
mult pentru filmele tematice. Când gadgetul devine scop în sine şi
tratat
pe sute de pagini, începe să plictisească. Precum astrologia şi
metafizica în Evul Mediu, cyberpunk-ul, prin calculator şi lume
virtuală, nu e decât un act subcultural. Ca orice subcultură, are
viaţă scurtă.
Cyberpunk-ul e pentru SF cam ce era psihedelic-ul anilor
1970 pentru muzica pop. E un arbust care a prins rădăcini în tavanul
frigiderului; atrificios din artificial.
„Neuromantul” lui Gibson nu se înscrie în genul science
fiction. E un roman scris cu talent, dar nu cu talentul lui Dick. Nu
are idee.
Nici o sumă de idei mai mici n-are. Nici măcar fir narativ. E un
ghem; demenţă inteligentă, dacă alienarea mai are vreo
legătură cu spiritul, acţiune de dragul acţiunii.
Inteligenţa nu ajunge; trebuie dublată de un
acut simţ artistic. Literatura este ceea ce visează fiecare şi
nu poate transpune în cuvinte; trebuie să vină scriitorul, să-i
releve indescifrabilul. Când o face încâlcit, avem literatură, dar nu
la o
cotă calitativă ridicată.
Când nu înţelege nimic, cititorul se crede
deştept; chiar şi prin faptul că ar putea înţelege orice.
Există un hormon al literaturii, mai ales la
bărbaţi, dar nu ajunge. Nici chiar multe şiruri de sinapse nu
ajung. E nevoie de originalitate şi inteligibilitate, nu de mimetism.
Ideea care se desprinde din „Neuromantul” e conglomeratul
însuşi. E o sferă narativă, cu floricele de tehnică
electronică şi dialoguri teribiliste, care nu susţin nici o
acţiune. În cyberpunk, se întâmplă să se-ntâmple. Ca în serialul
„Lexx”.
„Neuromantul” nu spune nimic. Nu are idei, nu are
subiect. Seamănă cu orice altceva. Nu tratează nici măcar
politicul, filozoficul, aforisticul sau speculaţia
ştiinţifică. Cititorul poate să şi-l bage undeva,
într-un sertar.
Premiile lui Gibson se
înscriu în politica editorială americană de încurajare,
profitabilă tuturor, şi de împingere a sistemului înainte. Americanii
dau premii pentru orice, chiar şi pentru performanţa de a face
cumpărături inutile. Un premiu care nu răsplăteşte
valoarea e mult prea puţin, dar ce-i pasă unui sistem pragmatic de
valoare?
Considerat de unii „roman
avertisment”, nu se înţelege ce avertizează „Neuromantul” poate
faptul că nu trebuie să cadă pe mâna tânărului în formare,
că induce comportament deviant, ca în povestea cu avertismentul de pe
pachetele de ţigări. Cosiderat de unii „pseudotehnicist”, acesta
trebuie să plece de la tehnică, nu de la romanţarea acesteia.
Cyberpunk-ul este o aglomerare de cuvinte din tehnica de calcul, dar de
aşa natură amestecate, încât să nu mai înţeleagă nimic
nici aceia care vor să înţeleagă lucruri de la sine
înţelese.
Cyberpunk-ul nu e SF; e
parte neînsemnată a acestuia, care se crede întregul. E purecele care
se
crede parazitat de elefant. În deşert, chiar şi aurifer, firul de
nisip nu are nici o valoare. Într-o pădure de uscături, o
uscătură în plus nu se vede.
Neobişnuiţi
să înţeleagă ce citesc, mulţi nici nu-şi bat capul cu
asta; spun că e trendy.
Există şi
imaginea în oglindă a lui Gibson; se numeşte Serge Brussolo. Acesta
ştie să facă un roman dintr-o singură idee; şi are
idei.
Pot eu să le spun
vânzătorilor de cyberpunk faptul că roşiile lor sunt frumoase,
că arată bine pe dinafară, te iluzionează să cumperi,
dar au fost aduse forţat la maturitate şi sunt necoapte pe
dinăuntru?
literatură
Avalanşa sufletului uman [E.L. Doctorow, Ragtime, Editura Leda, Bucureşti, 2007]
de Diana Todea
Un
roman despre America în zorii secolului XX, o frescă a coborârii şi a ridicării
sociale, o perioadă a oamenilor plini de ambiţie şi nebunie, de atentate
anarhiste şi magie. În romanul „Ragtime“, toate evenimentele trimit la modul în
care personajele reuşesc să iasă din situaţii imorale şi decadente. Dacă ele
vor reuşi să iasă din situaţiile limită sau stânjenitoare depinde de substratul
lor moral şi de ambiţia de care dispun.
Societatea
din „Ragtime“ este arena în care personajele se luptă pentru situaţia lor
materială mai presus de orice. Personajele fac parte dintr-o societate
capitalistă, a oamenilor de afaceri şi a bufonilor. Tot amalgamul de evenimente
descrie de fapt un mecanism hazardos, inteligibil pentru cei care se bazează pe
legi morale şi principii sociale. Avem în faţă nişte păpuşi manipulate de sfori
invizibile, care în realitate sunt dorinţele refulate şi ambiţiile personale,
mai puternice decât propriul lor ego. Astfel, viaţa lor seamănă cu maxima
schopenhaueriană - „voinţa de a trăi“.
Lupta
drepturilor în America de Nord ia forma unui cântec ragtime. Ca într-un roman
realist, Doctorow imită paradigma dostoievskiană, unde suferinţele se
transformă într-un bine necesar. Fără returul la suferinţă, binele ar fi un
concept gol. Semnificatia existenţei americane imită paradigma creştină, deoarece conceptele
se învârtesc pe aceeaşi linie a gândirii sociale. Rasele se urăsc din motive
pecuniare, ragtime fiind un strigăt de disperare adresat societăţii civile. În
momentul în care America devine o ţară civilizată, în sensul în care îl
cunoaştem acum, postmodern, rasele reuşesc să ajungă la un consens - toleranţa
este un obstacol social, care trebuia dărâmat la începutul secolului XX.
Scriitorul
E.L. Doctorow, originar dintr-o familie ruso-evreiească, reuşeşte să îmbine
perfect critica socială cu realismul istoric. Pe de o parte, ceea ce prezintă
în prim plan sunt imagini reale,
istorice din perioada ragtime, moment în care
clasa americanilor de culoare se loveşte de gândirea rasistă a capitaliştilor.
Societatea americană cunoaşte transformări radicale, de la mişcările anarhiste
presupuse a răsturna conduceri oligarhice, la crimele unor magnaţi nebuni,
otrăviţi de imaginea unei Americi libertine şi permisive. Cei care sunt prinşi
în mijlocul iluziei, vor ajunge să se discrediteze singuri, prin fapte
dezgustătoare şi inumane, efectul propagandei americane. Ce se ascunde în
spatele faptelor oribile este dovada certă a unor caractere infecte, inferioare
celor care se ascund în mizerie. Revelarea sufletelor bune, paradigmă
dostoievskiană, se dezvăluie treptat, la sfârşitul romanului prin victoria
celor umiliţi, în acest caz, Fetiţa şi Tateh, sufletele bune salvate din
mizerie de propria lor ambiţie de a reuşi în societate.
Pornind
de la paradigma dostoievskiană, întregul roman este un ochean prin perspectiva
ragtime: o suită de fapte consumate, fără prea mare importanţă pentru nimeni
decât pentru cei care le produc. Cei care au trăit în iluzie şi în deşertăciune
se vor căi până la urmă, amintind de personajele biblice. Cei care scapă şi se
ridică sunt cei curaţi la inimă, în ciuda provenienţei lor decăzute. Stilul lui
Doctorow este narativ, ce emană printr-o suită de verbe şi imagini vizuale
pline de conotaţii sexuale, gândirea unui om impregnat de mirosul suburbiei
americane. Recurgând la snapshoturi, Doctorow declanşează clickul psihologiei
personajelor, surprinse în nebunia lor temporară.
De la
Fetiţa şi Tateh, fiică şi tată de origine evreiască, care reuşesc să iasă din
starea cruntă de sărăcie şi să trăiască o viaţă lipsită de griji, la moartea
servitoarei de culoare Sarah care se sacrifică într-un act disperat de a-şi
salva iubitul, Coalhouse, un negru pornit să-şi facă dreptate într-o societate
condusă de mentalitatea albilor, la misterioasa revelaţie a lui Houdini,
suspendat între realitate şi aneantizare, la moartea Tatei, aflat pe un vas de
imigranţi plin de o încărcătură de explozibil destinat armatei britanice, la
decăderea frumoasei şi lascivei Evelyn Nesbit, fosta soţie a miliardarului
Harry K. Thaw, acum nebun declarat şi ucigaşul amantului soţiei sale. Urcuşul
şi decăderea eroilor cărţii imaginativului Doctorow formează un tablou elocvent
pentru societatea americană a începutului secolului XX, pregătită pentru marile
lovituri capitaliste. Cine urcă şi cine coboară nu va şti nimeni niciodată
pentru că regulile succesului sunt nescrise. Efectele însă pot fi devastatoare
şi mortale. Cine iubeşte banul mai mult decât propria salvare, va ajunge un
paria, un nebun, sau va muri secerat de propria dorinţă a-i omorî pe ceilalţi.
Oamenii cu adevărat buni la suflet se vor ridica greu din sărăcie şi din
nesorţile destinului şi îşi vor construi încet ce merită de fapt: propriul lor
paradis, plin de iubire şi pace.
În urma nebuniilor va rămâne cântecul ragtime, care
descrie o sumă de fapte neînsemnate şi banale din cotidian. Morala stă în
spatele fiecărei acţiuni, aidoma unei etici nevăzute, dictate din umbră.
Misterul reuşitei va sta întotdeauna în inima fiecăruia... cel care va preţui
omul va fi ocolit de năpaste, creionează Doctorow într-un roman realist şi
construit după ordinea avalanşei sufletului uman.
literatură
Restituiri [Carol Iancu, Bleichroeder şi
Crémieux, Editura Hasefer, 2007]
de Lucia Dărămuş
În istoriografia românească se simte lipsa acută a cărţilor despre Holocaust
şi tot ce a însemnat el în contextul istoric mai larg.
Cartea mai sus amintită vine să umple un astfel de gol, propunând o geografie
a iudaismului european. Plecând de la scrisori personale, documente, acte
diplomatice, profesorul de la Montpellier, Carol Iancu, realizează un amplu
studiu, privind atât istoria evreilor, cât şi relaţiile internaţionale din
secolul al XIX-lea.
"Descoperirea unei serii de scrisori inedite adresate de baronul
Gerson von Bleichroeder lui Adolphe Cremieux şi membrilor Comitetului central
al Alianţei Israelite Universale de la Paris în perioada Congresului de la
Berlin ne-a incitat să redeschidem acest dosar curios şi spinos al istoriei
evreieşti şi diplomatice din secolul al XIX-lea: lupta pentru emanciparea
evreilor şi recunoaşterea independenţei României. Cartea ridică o serie de întrebări
fundamentale, privitor la evreii din România:
1. Cum au ajuns diplomaţii francezi,
germani şi englezi, care au fost iniţiatorii mişcării de egalitate politică şi
socială pentru evrei, în particular pentru evreii români, la abandonul ideii "egalităţii
civile" pentru aceeaşi categorie?
2. Care a fost rolul autentic al celor doi, Crémieux si Bleichroeder?
3. Care au fost piedicile care au stat în calea emancipării evreilor din
România?
Desigur, conform istoriei şi evoluţiei societăţii româneşti, principala
rezistenţă vine chiar din partea românilor, dacă ţinem cont de toate datele
dezvoltării noastre ca stat. "Într-adevăr, după dezbateri pasionante,
spune profesorul Carol Iancu, Parlamentul român a adoptat articolul 7 din noua
Constituţie, care a respins pentru mai mult de o jumatate de secol emanciparea
politică a evreilor, dispunând ca numai străinii de rit creştin pot obţine
calitatea de român."
Studiul, 385 de pagini, este structurat pe cinci capitole, cărora li se
adaugă anexa, pagini care redau corespondenţa socio-politică a timpului.
Într-o formă acribică, în prima parte, se pune accent pe subiectul formării statului român modern, condiţia
evreilor şi începutul luptei pentru emanciparea lor, rolul Alianţei Israelite în
emanciparea acestora.
Conform Convenţiei
de la Paris din 19 august 1858, are loc o emancipare civilă, dar nu a evreilor,
pentru că articolul 46 propulsează drept criteriu diferenţa de religie, astfel
evreii români fiind marginalizaţi:
"Moldovenii şi vlahii vor fi cu toţii egali în faţa legii, în faţa
impozitului şi, de asemeanea, admisibili în funcţii publice, în cele două
Principate...Moldovenii şi vlahii de orice rit creştin se vor bucura în mod
egal de drepturi politice. Beneficiul acestor drepturi va putea fi extins şi la
alte culte prin dispoziţii legislative..."
Plecând de la aceste neajunsuri, Carol Iancu arată cum ideea de stat creştin
pătrunde într-un act politic internaţional, limitând drepturile politice şi
cetăţeneşti.
Situaţia evreilor se ameliorează începând cu domnia lui Alexandru Ioan Cuza
(1859-1866). Prima scriere polemică în favoarea emancipării evreilor a fost
redactată de doctorul Iulius Barasch, acordându-le evreilor drepturi civile,
creându-le premizele pentru a-şi exercita şi drepturi politice, prin broşura Emanciparea
israelită în România (Paris - 1861).
În Bleichroeder şi Crémieux, Editura Hasefer, profesorul Carol Iancu remarcă
două categorii de români: "cei care se bucură de toate drepturile civile şi
politice (creştinii) şi cei care au numai drepturi civile (evreii)", aceştia
din urmă putându-se bucura de drepturi civile şi politice.
După instaurarea noului regim al lui Carol de Hohenzollern, evreii români,
pentru obţinerea totală a drepturilor politice şi civile, apelează la Comitetul
central al Alianţei Israelite Universale de la Paris. Cauza lor este susţinută
chiar în faţa parlamentarilor, la Bucureşti, de către Adolphe Crémieux.
În primăvara lui 1867, prin Ion Brătianu, se instaurează politica
antievreiască.
În sprijinul evreilor vine acelaşi Crémieux. În tot acest timp, dar şi după,
evreii continuă să-şi arate ataşamentul faţă de România, participând alături de
români la Războiul de Independenţă.
Un rol deosebit în
emanciparea evreilor români l-a avut Bleichroeder, fiind în legătură cu
Bismarck.
În favoarea emancipării evreilor români intervin foarte multe personalităţi,
în special în apropierea deschiderii Congresului de la Berlin. Se intervine pe
lângă Brătianu, care, după negocieri şi
discuţii, se arată a fi de acord cu
drepturile totale pentru evrei, inclusiv cu emanciparea acestora, considerând că
"în propriul său interes, România va fi obligată să admită emanciparea
evreilor, care, de altfel, va fi cu siguranţă propusă la Congres."
Ceea ce e interesant în
această carte se află în subsidiarul textului, unde identificăm cauza
antisemitismului românesc, aceasta fără a se deosebi de cauzele
antisemitismului european. Conflictul de secole dintre iudaism şi creştinism ar
fi rădăcina antisemitismului. Însă, profesorul de la Universitatea Paul Valéry,
Carol Iancu, demistifică ideea conform căreia la baza unui astfel de conflict
ar exista vreo nuanţă rasistă. Atributul caracteristic este cel pur religios, în
cazul antisemitismului clasic. Tot atât de bine nuanţată este şi ideea
antisemitismului contemporan, la temelie stând, însă, rasismul, prin
stigmatizarea evreului, ca fiind descendent din lepros. Miturile cu privire la
poporul evreu sunt extrem de multe, însă, cartea nu aceasta îşi propune să
trateze, acestui subiect profesorul Carol Iancu a consacrat un studiu specific
apărut tot la editura Hasefer: Miturile fondatoare ale
antisemitismului, ci corespondenţa dintre
bancherul lui Bismarck, Gershon von Bleichroeder, şi Crémieux, personalităţi
politice care s-au manifestat în favoarea evreilor români, la Congresul de la
Berlin, când România a fost recunoscută ca stat (1878).
Deşi tratativele cu Brătianu
au fost duse pe mai multe planuri, acordarea de drepturi evreilor români fiind
evidentă ca necesară chiar şi pentru Brătianu, şi nu numai, ministrul nu cedează,
considerând că Alianţa Israelită, prin reprezentanţii ei, face o gravă eroare
amestecându-se în treburile interne ale României. În replică vin două luări de
poziţie, extrem de proeminente în Occident, prin scriitorul Berthold Auerbach
si Adolphe Crémieux. Carol Iancu, în Bleichroeder şi Crémieux, Editura Hasefer,
pune faţă în faţă cele două depoziţii, confruntându-le cu reacţia rigidă a lui
Brătianu, evidenţiindu-se, nu întâmplător, caracterul unui neam.
Pentru a îndepărta falsa generozitate românească, mult lăudată de însăşi naţia
din care s-a născut, transcriu cuvintele celor doi deponenţi.
"A acorda României independenţă fără garanţii pentru israeliţi ar
însemna să vă restrângeţi dreptul de protecţie asupra acestora; (...) amintiţi-vă
că mii de bărbaţi, de femei şi de copii aşteaptă, într-o nelinişte extremă, o
hotărâre care va fi cea a proscrierii, dacă nu va fi cea a eliberării. Un cuvânt
al vostru, şi numele voastre vor fi binecuvântate în veci de către toti cei
care poartă în inimă sentimentul dreptăţii şi al omeniei." - Berthold
Auerbach.
"În numele Cerului, nu îi cedaţi nimic lui Brătianu, adică României,
România este naţiunea cea mai îndepărtată de orice sentiment al dreptăţii. Ea îşi
reneagă promisiunile; ea îşi calcă în picioare angajamentele..." - Adolphe
Crémieux
Congresul de la Berlin recunoaşte
toate ţările din Balcani, dar cu amendamentul ca acestea să acorde drepturi
depline şi egale tuturor locuitorilor.
Al III-lea capitol tratează politica românească de tergiversări, eşecul
emancipării. România primeşte recunoaşterea, însă nu se achită de obligaţiile
faţă de cetăţenii ei, impuse prin articolul dezbătut în cadrul Congresului, cu
privire la drepturile omului. Nici chiar după remanierea guvernului nu se
elucidează problema evreilor din România, încălcarea propriilor promisiuni făcând
apanajul discuţiilor ţărilor occidentale, dar şi pe cele ale lui Waddington:
"când a fost vorba de a statua asupra sorţii israeliţilor, Parlamentul
român a recurs la formulele cele mai vagi şi s-a mulţumit să trimită ceea ce el
a numit celelalte probleme unei adunări competente. Ne-a fost greu să nu
vedem în folosirea calculată a acestor formule, o atitudine puţin respectuasă
faţă de voinţa Europei, dacă nu chiar intenţia ascunsă de a o eluda. Am fost
deci de părere că ar trebui aşteptată o mărturie...."
Consideraţi peregrini sine civitate, evreii erau supuşi discriminării
încă din germenele gândirii, fără a li se acorda nici o circumstanţă atenuantă...în
cazul în care ar fi fost necesar.
Ca mărturie a întregului demers istoric, realizat de profesorul Carol Iancu, vin capitolele IV
şi V, care cuprind întreaga corespondenţă care a stat la baza cărţii. Capitolul
IV urmăreşte prezentarea corespondenţei, ţinându-se cont de două criterii:
cronologia şi criteriul analitic. Ultima parte a lucrării propune practic baza
materială, documentară a cărţii, o sursă istorică inedită, corespondenţa între
Crémieux, Alianţa Israelită Universală şi Bleichroeder, dar şi extrase din
documente ale timpului, anexe, memorii adresate unor miniştri ai timpului.
Aspectul central al corespondenţei este vizibil îndreptat asupra
problemelor din România, a imuabilităţii guvernului în privinţa evreilor Români,
a nerespectării promisiunilor în faţa Europei.
Un pasaj din scrisoarea Comitetului central adresată lui Bleichroeder
remarcă atitudinea aspidă a guvernului de atunci:
"(...) Domnul de St. Vallier a primit deja instrucţiuni referitoare la
acest subiect. Domnul Waddington consideră că dificultăţile vor fi mai mici în
Bulgaria decât în România şi în Serbia, mai ales dacă reuniunea proiectată va
fi un congres şi nu o conferinţă. Congresul nu va putea să nu proclame câteva
principii generale, în care libertatea tuturor cultelor va ocupa un loc
important. În Serbia şi mai ales în România vom întâlni cu certitudine o opoziţie
puternică, care însă nu trebuie să ne oprească. România a cerut recent semnarea
unui nou tratat comercial cu Franţa şi a suportat un nou refuz, din cauza
problemei evreieşti. (...)"
Cartea Bleichroeder şi Crémieux, Editura Hasefer, autor Carol
Iancu, reprzintă un autentic instrument de lucru, util istoricilor,
politologilor, specialiştilor în relaţii internaţionale, jurnaliştilor şi celor
preocupaţi de istoria recentă.
literatură
românia cu 3,14... urechi [Chris Tanasescu, România cu amănuntul, Editura Vinea, 2008]
de Sorin-Mihai Grad
prima dilemă
legată de "românia
cu
amănuntul", al treilea
volum de
poezie al lui chris tanasescu a
fost ordinea
în care să citesc
textele.
paginile nu-s
numerotate
normal ci
precum o
tablă
de şah
cu 4
co(t)l/oane
şi 19
linii
primul impuls
mi-a şoptit să fac pe nebunul
dar pagina-i
albă
semnele negre
sau împărăţia
se-mparte-ntre pare şi impare
ori pere şi
mere?
nu
e nimeni
să-mi spună care nebun ar trebui să
fiu
impulsul se
uita pe geam
i-am aruncat
un ghem de priviri confuze
s-au lovit de
el arunc/ându-l în gol
(1-0 pentru
ai noştri!)
şi-au
revenit
lovindu-se de
carte
închizând-o
pictura de pe
copertă se numeşte păsăroi
dar seamănă
cu un cal
aşa c-am
încercat să
citesc
în pas
de cal
povestea e
fantastică
chris e nebun
chris e
genial
chris creşte
iepuri
în
călimară
şi apoi
taie cuvintele
crezând
că-s iepuri
ca un dadaist
care a moştenit o drujbă
şi o
bibliotecă
la c13 calu'
dă de niscaiva
ovăz
se-opreşte
brusc, iar eu
eu cu lumina
mea pe post de viteză zbor între fasolele de la b17
mă vede
arbitrul şi mă aruncă la b1
unde tipa aia
făcea sex
aşa că
mă furişez la a12
să
prind câteva faze din snatch
trece un
nebun şi mă agaţă cu caloriferul
abia la d18
mă eliberez
dar acolo e
gymnopedia
rezbelul
fiarelor
unde nu mai
înţeleg nici beligeranţii cui şi mai ales
într-al cui nume-şi împart
pumni, pâini
şi peşti
google
nu ştie nimic despre
ce-au zis
alţii despre amănuntele de românie printre care mă
labirinteşte chris
mi-l dă
doar pe el vorbindu-le
asta e şi
ideea
happy
& end în aceeaşi propoziţie
intră
uneori doar cu poliţia
călare
filosofie
O incursiune în universul cioranian [Nicolae
Turcan, Cioran sau excesul ca filosofie, Editura
Limes, Cluj, 2008]
de Ioana Baciu
Monografia lui N. Turcan are darul
de a ne împărtăşi
ideile filosofice ale dificilului Cioran. Cartea pe care o voi recenza
este
presărată cu nenumărate citate, lucru deosebit de util pentru a
face posibilă o receptare corectă a omului Cioran. Unul dintre aceste
citate se află în capitolul II, "Excesul. Avatarurile unui concept"
(p.24). Acest citat, împreună cu multe altele , prezintă un Cioran
rece, impersonal, remarcat printr-o "atitudine extremă". În acest
capitol II, filosoful
român se aseamănă mult lui Nietzsche, mai ales
atunci când Turcan citează din "Pe culmile disperării"
următorul fragment: "Nu pot trăi decât la începutul sau la
sfârşitul acestei lumi" (p. 23). Acest citat semnifică, pentru
autorul recenzat, un exemplu de gândire orientată spre exces. Excesul
ca
extremă este reliefat de Turcan la p. 25, amintind faptul că Cioran
era " ispitit de extreme".
Capitolul III este dedicat modului
în care percepea Cioran scrisul.
Acest capitol se remarcă prin disecarea diferitelor înţelesuri ale
scrisului la Cioran: terapie, alienare, posibilitatea exprimării
excesului. Referitor la ultimul înţeles,
trebuie afirmat faptul că Cioran înţelegea că orice carte
trebuie să fie o primejdie, considerând, totodată, faptul că o
carte trebuie şi poate
cutremura, prin aceasta dovedindu-se
valoarea sa (p. 52). Stilul unei cărţi, spune Cioran, poate fi,
adesea, distrugător, Cioran sfătuindu-i pe cititori să nu ia în
foarte serios cărţile sale (p. 53).
Capitolele IV-V se adresează
gândirii şi filosofiei
cioraniene. Astfel, în primul capitol amintit, se vorbeşte despre
nihilism
şi scepticism, nihilismul fiind reprezentat, la Cioran, de moarte.
Aceasta
este, în viziunea, filosofului român, " afirmarea vieţii"., Cioran
având
" pofta negării" (p. 72) .
Cioran se prezintă ca fiind
sceptic (p. 77), acest scepticism fiind
cel care va aduce mântuirea (p. 79). Definiţia pe care o dă Cioran
îndoielii în " Demiurgul cel rău" este citată de Turcan, de
asemenea autorul român prezentând şi scepticismul eretic, aşa cum îl
redă Cioran în " Căderea în timp" (p. 84). Cioran dezvoltă o
gândire sceptică, critică la adresa minciunii
filosofice,
însă nu devine pur şi simplu nihilistă. Cioran nu este nihilist,
deoarece nu neagă certitudinea sau existenţa valorilor, aşa cum
face nihilismul, ci doar inversează sau reconsideră
valorile.
În capitolul V, Turcan are meritu
de a prezenta latura nietzscheană
a filosofului Cioran. Astfel, Fiinţa este, pentru Cioaran, aplicabilă
doar lui Dumnezeu (p. 105). Iar viaţa este, pentru Cioran, un mod de a
învăţa să exişti. În cadrul vieţii există
diferite alegeri pe care le putem face, enumerate de atorul recenzat şi
foarte bine identificate în opera lui Cioran.
De asemenea, este prezentată stare
de "a şti s mori". În
acest sens, Cioran îl elogiază, în a sa operă " Ispita de a
exista", pe Pascal, acesuia din urmă revenindu-i meritul de a
învăţa oamenii cum să savureze chinul repulsiei.
Astfel,
Cioran prevede o voluptate a abisului şi a urii de
sine. Spre
deosebire de existenţă, care implică această ură de
sine şi de oameni, moartea înnobilează universul
(p.
159). Astfel, întreg capitolul VIII al cărţii recenzate prezintă
moartea şi sinuciderea, dar şi înţelesuri ale limitei în
gândirea cioraniană. Moartea pe care Cioran o vede
nu
reprezintă nimicul, aşa cum este văzut de Nietzsche, ci mai
degrabă este văzut ca acel neant din care se revelă
abisul ce face posibilă apariţia fiinţării, aşa cum
afirma Heidegger în lucrarea " Ce este metafizica?". Aşadar, îl vedem
pe
filosoful Cioran ca pe un metafizician, problematizând fiinţa, dar şi
neantul. Starea lui Cioran poate fi privită şi din perspectiva
angoasei, acea stare psihică de apăsare, determinată, poate, de
" exilul" din satul natal, de îndepărtarea de acea copilărie feerică
şi lipsită de griji. Tipică filosofiei contemporane, gândirea
lui Cioran plasează problema morţii în centrul reflecţiei,
orizontul morţii fiind el care dă sens vieţii umane. Citindu-l,
poate, pe Heidegger, Cioran va fi fost de acord cu faptul că moartea,
manifestându-se în şi prin angoasă, va pune omul în acea
situaţie de a decide pentru existenţa autentică.
Capitolul IX, " Cu Dumnezeu pe
aleile singurătăţii",
prezintă o definiţie a apropierii de fiinţa divină (p.
190), încheindu-se: "în pragul lui Dumnezeu încetezi a fi". Acest
lucru
arată faptul că o apropiere şi o urcare către divinitate
este imposibilă, implicând, totodată, o pierdere a
individualităţii. O altă remarcă intrigantă a
filosofiei cioraniene este legată de afirmaţia conform căreia
creştinismul ar reprezenta exces şi, deci, decadenţă.
Criticile aduse de Cioran acestei religii (filosofice, vitaliste,
estetice,
neargumentate) sunt prezentate în acest capitol IX.
În capitolul X al cărţii lui N.
Turcan se vorbeşte despre
ideile politice cioraniene şi despre împotrivirea acestui filosof
faţă de tradiţionalism, democraţie, străini,
prezentându-se, totodată, ceea ce înţelege Cioran prin politică
şi politic (pp. 258-260)
Cartea lui Nicolae Turcan prezintă principalele teme ale gândirii
cioraniene, distingând, de asemenea, între acel Cioran aparţinând
excesului şi acel Cioran aparţinând extremismului politic. Cioran
este, aşa cum a încercat să arate şi autorul recenzat, unul
dintre filosofii care, odată citiţi, nu pot fi uitaţi
niciodată.
literatură
Imaginea personală ca bun de consum
[Tim
Lott, Învăţăturile lui Don Juan,
traducere de Irina Negrea, editura Humanitas, Bucureşti, 2007]
de Dora Chicinaş
În pofida titlului, care trimite la analiza unei teme clasice
din literatură (Don Juan sau cuceritorul), romanul lui Tim Lott
abundă mai degrabă în concepţii contemporane
asupra imaginii individului. Scrisă într-un registru
lejer, care aminteşte de talk-show-urile americane, cartea
abordează cu umor dificultăţile unei relaţii
amoroase stabile în societatea americană. Ceea ce frapează
însă de la început este optica socială şi
personală asupra imaginii individului. Cu alte cuvinte, tipul de
individ propus este cel agresat de o societate consumeristă,
care pătrunde in mod invaziv în intimitatea personală.
Personajul principal, Daniel Savage este un copywriter de varsta
medie, aflat într-un proces de divorţ care i-a secătuit
resursele financiare. Găsindu-se într-o perioadă de
criză, acesta încearcă să-şi analizeze
relaţiile amoroase într-o manieră inedita şi
anume folosind metode împrumutate din marketingul publicitar.
Eşecul înregistrat în relaţiile amoroase îl
conduce către introspectie. Se vor analiza astfel patru relaţii
semnificative începând cu mama şi terminând cu
fosta soţie, insistandu-se asupra semnificaţiei acestora în
istoria personală a lui Daniel. Aşa cum era previzibil însă
, dezideratul de a crea reguli salvatoare pentru o relaţie
viitoare este abandonat în favoarea unei rememorări
nostalgice.
Dincolo de consideraţiile asupra propriilor relatări
amoroase, personajul imaginat de Tim Lott este chinuit de
imposibilitatea unei analize obiective a propriei individualităţi.
Tenta socială a acestui demers este evidentă. Intr-o
societate care promovează imaginea în defavoarea
conţinutului, omul ca singularitate trebuie să-şi
construiască o imagine vandabilă. Individualitatea îşi
pierde astfel din consistenţă, devenind o pură
aparenţă, un produs de consum. Prin urmare, existenţa
într-o asemenea societate este condiţionată de
strategia de marketing individuală.
Pe plan social, dialogul interuman este restrâns la aria
raporturilor de ordin economic. Cu alte cuvinte, omul modern se
deconstruieşte şi reconstruieşte în funcţie
de „cerinţele pieţei”. O simplă întalnire
amoroasă sau un anunţ la rubrica „matrimoniale”
sunt echivalentul unui studiu de piaţă. Este nevoie deci de
o strategie elaborată care impune considerarea unor factori
multipli (de exemplu se stabileşte un anumit segment de vârstă
vizat, o clasă socială, un anumit grad de cultură,
etc). Imaginea personală este prin urmare redefinită în
funcţie de aceşti factori. Comportamentul individului
variază în funcţie de persoana sau grupul ţintă
ales.
În plan personal, aceste mutaţii permanente de optică
asupra imaginii aduc cu sine confuzie şi frustrare. Daniel
Savage reprezintă cazul tipic al omului pierdut în
multitudinea de roluri sociale pe care se vede nevoit să le
joace. El cade în cercul vicios al încercării de a
face o separaţie netă între actorul social şi
persoana reală.
Dilema personală astfel rezultată necesită o
problematizare abstractă. Individul conştientizează
imposibilitatea de a-şi manifesta social propria identitate.
Această atitudine conduce la refulare. Soluţionarea
identităţii individuale devine astfel problematică.
Orbit de imaginea sociala (de brand) omul se găseşte în
faţa dilemei identităţii personale. Soluţia
propusă de autor în această problemă este aceea
de a îmbina cele doua imagini. Mai precis, subiectul, incapabil
de a face o distincţie între rolul jucat în
societate şi propria identitate, va incerca o abordare radicală
şi anume aceea de a-şi vinde propria imagine sie însuşi.
|