~ Claudiu Komartin - Ştiu
~ Claudiu Komartin - Elegie
~ Chris Tanasescu - Cartea de la Curtea
~ Violeta Ion - Etajul 4
~ Violeta Ion - Grădina
~ Violeta Ion - Portiera
~ Victor Pelivanov - post
~ Silvia Zaharia - Delir
~ Eveline Weil - Efurile
~ Iarina Copuzaru - sex şi filosofie
~ Angela Furtună - browserul
spune
că sunt aici
~ Angela Furtună - femeie, sau trecerea ciclonului Harley prin limbajele emo
~ Alma Alexia Andronic - columbofilele aplauze
~ Alma Alexia Andronic - pe horse guards road
~ Cătălina Cadinoiu - Inimi de hermine
~ Cătălina Cadinoiu - Frunzele uscate îmi spun da
Ştiu
de
Claudiu Komartin
Ştiu că e prea devreme
să mă explic
sau să trag vreo concluzie,
şi totuşi,
stând în întunericul
înţesat de zgomote şi de luminiţe
ce îşi urmează
traiectoriile imprevizibile
pe trotuare şi ziduri care
încă emană căldura zilei,
frumuseţea nopţii de
iulie îmi picură heroină în creier
obligându-mă să
îţi scriu,
să îţi vorbesc
ca şi cum aş vrea
să o iau de la capăt.
Poate şi pentru că
azi, când nici insomnia
şi nici tăcerea nu
mă mai sperie,
şi când am
învăţat să trăiesc
fără să fiu nici
singur, nici nefericit,
sunt atât de viu
şi visez la lucruri care
mă epuizează şi din care
în acelaşi timp
am învăţat să-mi
extrag forţa.
Astăzi, când nu îmi
găsesc o slujbă decentă
care să-mi permită
să îmi pun ideile în practică
- şi să încep în
sfârşit să dăruiesc
ceea ce am strâns în mine cu
voracitate -,
fiind mai mult decât oricând
bolnav de viaţă
şi de literatură,
întreprind o activitate
intelectuală frenetică,
singura care mă ţine
treaz şi însufleţit
şi pe care, din fericire,
sunt condamnat să o port
ca pe o rană
periculoasă
sau ca pe un stigmat
de către o societate
vulgară, ostilă şi
mult prea uşor de
înşelat.
Am iubit această lume cu
disperare
şi probabil încă o
iubesc, cu mari contradicţii şi răfuieli,
deşi detest puturoşenia
valahă
despre care scria undeva
Pandrea,
lipsa de voinţă
şi inconsecvenţa ei.
A fi marginal nu înseamnă
în sine nimic.
Oriunde te-ai situa, trebuie
să fii un combatant
pregătit în orice moment
să îşi apere
arta şi
conştiinţa.
Acum câţiva ani, în
climatul acela atât de confuz,
favorabil în fond afirmării
şi arivismului,
am scris şi am publicat cu
gândul doar
să nu înnebunesc
şi să scap de povara
imensă a tinereţii mele
înarmat cu o justeţe de
care - o ştiu acum - făceam
caz în zadar, fiindcă
totul era deja degradat
iar în jurul meu, tinerii de
douăzeci şi ceva de ani
fuseseră dintru început
cuprinşi de blazare.
Mă mişcam iute printre
toţi şi
răceala de la
suprafaţă părea bolnăvicioasă şi obsesivă,
de fapt eu eram crud, impulsiv şi
mult prea uşor de
rănit -
scriam şi sufeream întruna
şi fără rost
pentru că suferinţe
precum acelea nu se pot rezolva prin scris.
Unii au pufnit spunând că
sunt imatur,
iar pe aceştia nici
astăzi nu îi pot suporta
pentru că ştiu ce
chinuită şi plină de compromisuri
le este existenţa,
şi cât de sterilă maturitatea
de care îmi vorbeau cu
suficienţă.
Eram locuit de o
nesiguranţă teribilă, e adevărat,
şi acea nervozitate
continuă
îmi făcea inima să se
strângă
şi mâinile să îmi
tremure
în faţa oricărei provocări
palpabile
deşi eram cu stea în frunte
iar alţii credeau că
gesturile mele de disperare
sunt doar nişte ifose de
performer precoce.
Acele gesturi aveau o
elocvenţă
mult mai mare decât
toate versurile pe care
le-aş fi putut scrie
dar eu nu înţelegeam asta
fiind sfâşietor de
tânăr şi de încrezător
în puterea solitară a
scrisului.
Excluderea celorlalţi -
sindrom nefericit, printre altele,
al unei copilării ce a stat
sub semnul asprimii
şi al furiilor unui
tată cazon
bântuit de gânduri absurde -
pornea
mai ales de la această
nesiguranţă
dublată de sentimentul
că
înaintam de unul singur în
noaptea cea rece
a unei existenţe mult prea îngândurate
ce încerca să cristalizeze
ideea că orice salvare
care nu se bazează pe o
soluţie etică
e imposibilă.
Dar eu încerc acum să
explic un lucru
prin el însuşi
fiindcă ironia nu are loc
în textele mele -
îmi stă în gât
la fel ca "pornografia" tuturor
caraghioşilor
care cred că sunt primii
care au scris
cuvântul pulă.
Eu nu pot fi decât încordat
şi încerc să-ţi vorbesc
despre acei ani în care am
trăit o mie de emoţii violente
şi contradictorii
ca să înţelegi cum am
ajuns aici
şi de ce nu mă pot
opri la jumătatea drumului
deşi sunt atâţia care
şi-ar dori asta
şi abdicarea mea i-ar face
să rânjească pe la mesele
unde îşi fac veacul.
Nu am ce să le
dau
nu am ce să le
las celor sociabili şi relaxaţi
celor care ştiu mişcările şi fac jocurile
nu pentru ei scriu
iar în vremea în
care voi putea da iama
prin hambarele
experienţei
o voi face doar ca
să îmi exprim
pe o sută de
tonuri diferite,dacă
va fi nevoie
exigenţa de a
nu fi un alt cadavru umblător
pentru că
scrisul nu poate fi decât
o formă de
viaţă morală
şi de-abia de
aici încolo poate începe să aibă un sens.
Elegie
de
Claudiu Komartin
Acum, în satul care
nu peste mult va fi
înghiţit de metropolă,
adun răbdător cele
câteva cioburi
pe care praful înecăcios nu
le-a îngropat încă,
praful, singura constantă a
unei lumi
de o neverosimilă
placiditate,
în mijlocul căreia
până şi rigoarea de
neclintit a tatălui meu
şi-a găsit un liman.
Mă gândesc că pentru
el, mai ales pentru el,
amintirile trebuie să
ardă
ca razele soarelui de vară
al Bărăganului.
În adolescenţă, mi-am
dorit
o reconciliere cu locul acesta
pe care nu îl înţelegeam
şi care mă insulta -
totuşi, era singura mea
legătură cu o lume
ale cărei ecouri îşi
făceau răbdătoare drum către mine,
un orăşean bine
crescut, vulnerabil
şi mult prea stângaci,
printre buruieni şi
prundişuri,
cu insectele care mişunau
în voie pretutindeni,
nu departe de lacul cu ape aurii
sub acelaşi soare ce
presară acum, ca şi atunci,
o zgură fierbinte peste
lucruri şi vietăţi.
Oamenii sunt dintotdeauna la
fel:
impasibili în faţa
suferinţei
şi neîndurători cu cei
mai slabi. Văzându-i,
înţeleg că, aici,
viaţa mea are legătură
mai mult cu ritmurile animalelor
mici
pe care ţăranii le
urăsc sau le tratează cu dispreţ.
Printre ei,
mama mea decepţionată
şi tatăl meu îmblânzit
- deşi sunt în sfârşit
acasă! - par uneori
nişte figuri tragice sub
cerul sângeriu
şi nicio scăpare
şi nicio consolare nu le va
invada inimile
decât mult prea târziu...
Cartea de la Curtea
de
Chris Tanasescu
1.
Poarta
din piatră,
curtea din piatră.
Loc plin
de pietre sparte, loc gol, plin
cu ţăndări
de stâncă, zid strâmb, ud, plin
de chipuri
şterse peste
pietre de
morminte
goale, sub inscripţii
vechi,
chirilice şterse, în pământ sec
uscat sub
pietriş şi
aşchii de
stânci
arse de
ani; ne vine să
murim.
Venisem de
la benzinărie şi am zis hai să intrăm la
biserica asta,
trebuie să fie
răcoare, ţi-e foame, ţi-e sete? Tot ce-ai
nevoie ar fi aici, n-ar fi, este… cum zici
tu că suntem rude cu cei care se-nchină de două milenii, cu mormintele
astea de
care nu-şi aminteşte nimeni în oraş…
Nu fusese
profanat, avea în
1920
încă
mantia pe umeri,
şi
bumbi
pe piept
cu stema lui heraldică
–
scut franţuzesc despicat, primul câmp
fasciat,
opt piese: aur – verde.
Omul avea
doi metri. Sadică,
comisia
l-a dezgolit. Cade
şi-acum
câte-un strop de condens peste
trupul gol
de haine, os în giulgi alb.
Îl
priveam. Se-auzeau maşinile
trecând în
sus pe drumul principal.
Trebuie să
ies, trebuie să ies,
m-aşteaptă
gura ta, cu zilele.
2.
Urcăm
pe colina dulce până
la crama
care, culmea, e-n catul
unei case
boiereşti, nu
în beci.
Lemn şi piatră; vinul prost, vinul bun.
Simt cum
m-aşteaptă
mâna ta rece
ascunsă în aburii cârciumii –
sărut
frigăruile-n vin roşu
da-n
stomac mi-ajunge mirosul lui
de
mumie-ngheţată:
sarcinii
bărbăteşti
îi fac loc; mort, înecatul
în piatră-mi flutură zidu-n guşi.
El s-ar
zice că m-a
cărat şapte
sute de
ani în cârcă
– acum eu
pe el în
burtă; ţi-e
rău; vreau
noapte…
Da,
trebuie să
ies în vântul de /
munte, s-aud lumina electrică / bătând în biserica domnească: / mă ţii
de mână
şi-mi spui – m-aşteaptă / gura ta. Da, stăteai pe o bancă / acolo, lâng-o uşă de piatră: / sub sfântă Maria grea, gravidă, / copilă, văd genunchii-n
absidă.
Da-n cramă se marcau ceva cântece po
pulare,
după care-o
zbârceau pe
manele.
Vorbeam mai tare, nu ne-ascultam
nici pe
noi, fumam ţigări
cu mentol.
Genunchii
luceau prin licra, în lumina
gălbuie, sânge cald în strachina
cu
tochitură,
îţi dai seama,
măi, omul
zace aici,
alături, din
anul
o mie nuş’ cât. I se face pomană
zi-noapte,
la grămadă,
în cramă…
Copilu De Aur – Dă-mi ochii tăi să
plâng. Versuri: Doamne de-aş putea / Alta s-o
iubesc / De-aş
uita să nu mă mai chinuiesc / M-ai făcut sa plâng / Aşteptând să vii /
Să-ţi
strig numele-n nopţile târzii. Refren: Aş vrea să-mi dai / Ochii tăi să
plâng /
Că din ochii mei / Lacrimi nu mai curg…
Măi,
la urma urmelor, dacă asta le
place, ce
vrei? Păi da,
am dat din cap,
deja bătând ritmul. Însă-i incredibil
ce preţuri mici sunt, uită-te, chiar sub
alea de la
chioşc – Ce
mai, te-aven
bahtale!
Şi dă-i şi
bagă: trei feluri şi-un vin
şaizeci de
RON, păi să
ştii, aici ne
mutăm,
de tot.
Unde, ne-ntindem lângă
Ba
sarab, e
loc? Dă-te-n colo, nu fi copil,
Ba da,
m-am gândit, că-ţi
aştept
gura…
Ce să
spun, ce să spun, cu banii de pe-un apartament bun în Bucureşti îţi iei
aci
două jumate, adică două şi cu banii rămaşi le faci fain frumos cu de
toate –
termopan, repartitoare, alea-alea, aer condiţionat nu-ţi
treb’e că eşti lângă
munte –
şi
nici
nu-ţi
trebuie multă minte, unu-l
închiriezi şi-ntr-unul stai ca boierul, trai neneacă. Şi totuşi de ce nu face
nimeni asta, oare
de ce, poate nu ne dăm seama dar de fapt păţeşti vreo ţeapă?
Nu ştiu
nu ştiu nu ştiu / ăştia ăştia ăştia /
să dea să dea să dea /
Vinu’
vinu’ vinu’ / pân’ răsare-alt
soare / soare sare soare
Că
noi suntem sarea pământului
şi de-aia
i-e sete pământului sete
de trebuie
spălat cu
lumină veche
din piatră, din stinghe de vodă vin
plin de
cuvintele pe care le spunem
noi după sute de ani, eh, ani
în care am
mai vorbit noi şi altfel: bem
şi
ne-amintim grăsimea fondului –
ne lăţim,
substrat trac drag buzelor noastre
şi gurii
tale, care m-aşteaptă…
Să
stingem tot
cu nişte
arşiţă gata
culeasă din gura gropii – grasă
de frâncuşă de om vlah străin cu scut frânc,
frânt în
Domnul, domn: tace şi
zace.
(Stai că-i
scriu, stai,
mai
încet, mai încet:)
{Ghidului de la Biserica Domnească
– sonatină în endecasilab cu un refren de epinikion în open-form –
Umblă
ca o buhă cu ochii holbaţi
foşnindu-şi
fâşul şi uguind de sub
eşarfa
care îi astupă gura:
pot eu să vă povestesc – n-am habar
dacă
sunteţi român, uitaţi, zidu-i zob,
iar aici,
păcătoşii,
c-un picamer,
au spart
rândul chirilic; iarăşi,
buza
dârdâind
de frig, frică,
pupă uşa…
[(refren:)
de piatră? /
de clisă! /
tovarăşi / proşti răi grei / graşi – burţi, buţi, / minţi slute, / guri
strâmbe
/ vor s-o o / moare s-o / dea afară...]
de-afară. Dar ce-a avut, un accident
vascular? Şi mai răsuflă? E-un fuior
de
umbră
peste umbra domnilor din
plămânul
de piatră al morţii; zadar
suduie
graseiat, în frâncă,
’-i
frânge
glasul graţia: icoana-n cuvinte, ’n chingi.}
3.
Augustin
Doman într-un august dolman din / daman trăgea dohan plivind nişte-oman la / el pe domeniu-n
madam curtea de argeş: / ei îi creştea-ncet o placă pe faţadă / şi
privind
galeş la el întreba ce e / acela un carmen, un carmin, un cârmâz…
Dar ce-ai
tu cu mine cu copacii tăi,
tu
femeie
cetate, căci
nu te pot uita.
Tu cu râul
tău de aer
care plânge
la mine în
gură când îţi
caut gura.
Ce-ai tu,
oraş care uzi
piatra cu sete
şi mie-mi
lipeşti limba de gingiile
groapei,
nu cu scârbă
ci cu muzici
de-apă.
Bărbaţii
ţi-s morţi. Tinerii zdrobiţi de
zid –
în plăci memoriale. Şi totuşi nu-ţi vin
ca un tătar sovietic, ci călător
dendrofil
sunt, ţinându-mă
de castanii
şi de
pinii negri de pe bulevardul
basarabi,
unde nu mă
ţine minte de
cât
mirosul scoarţei,
că poate te
sărut…
ehh, păreai tu să-mi zici, poate merge
şi-aşa cu
cântecele tale moldoveneşti, mai ştii,
sau poate
eu sunt o vacă,
[râsete
răzleţe,
fluierături]
o soaţă de zimbru, zeiţă a unui oraş din vremea
cine ştie
cărui
rege daco-get furându-şi femeia de la
sciţi, şi poţi să-mi zici Ninsun, nime’ nu sunt,
te-anin
în sân, cu mine suni,
iar tu
umbli pe strada asta aşteptând
clipa pentru sărutat cetatea
cu buzele
tale-nsetate, pline de sare, înţepenind aşa în bătaia soarelui, cu inima zvâcnind
şi
bufnind zăpăcită de sub piatra bordurii
ca o bardă-ntr-un trunchi de copac de cruce
de
piatră
lângă
care toţi stau şi aşteaptă să vadă
cununia ta
cu mine
mina mea pătrunsă de lumina ta
sângele tău supt de piatra mea
teascul
setei ridicând zeama până-n
frunza din gură
om
împerecheat cu cetate
centaur cu
crupă de
străzi drepte
şi-mpresurate şi tors de cruce din piatră coptă,
copt de
sete-n şuvoiul
trupului tău
de oraş cu buze de cărămidă şi copaci
stat,
venind, fost, fiind
şi
apropiindu-te fără ca să te mişti de locul cel de peste tot ca un
labirint
drept încâlcit
în sumedenii
de zări curbe
închise-ne’nchise-mprejur, pentru singura grijă, sărutul:
umblu
deci, înţepenit
în lumină,
ca un
vultur cruciat călare
pe
un bour,
chiar un struthio camelus
cu o cocoaşă de pene de piatră
şi
struţuri largi de copaci şi morminte
fixe,
genunchi ai tăi
pe care-mi
pun plisc
de pelican
acum aflat: muşcând
iar din
mine
desenez
drumul fără
s-ajung, s-ajung.
Dar
calea-i dreaptă,
bulevardul
e-un junghi
din
tuberculul voievodal zidit
în criptă, de-unde fără auz sau glas,
vibrând
neputrezit mă
tot trimite
împreună rămânând: vii, repede
sămânţă
până-n luna park, inundat…
Nişte
parlamentari şi un ministru au concesionat terenul din spatele clădirii
Episcopiei Argeşului şi Muscelului (Bvd. Basarabi, no. 1) unor
investitori
belgieni care voiau să facă acolo un parc de distracţii. Studiile de
mediu ca
şi PUD-ul şi PUZ-ul au arătat că e nevoie să se taie nişte arbori din
specii
protejate de lege – pini negri, castani, plopi
albi şi
ulmi de munte – şi chiar şi în
cazul unei aprobări speciale acordate de Cancelaria Prezidenţială,
aceste
defrişări implicau apoi un risc mare de inundaţii, care ar fi distrus
nu numai
investiţia dar ar fi putut să afecteze structura sediului Episcopiei şi
chiar
ajunge până în vale la Biserica Domnească (unde ar fi răcit-o chiar mai
tare pe
erudita doamnă Elena Teodorescu şi ar fi luat apoi din groapa deschisă
trupul cu
toate însemnele princiare, heraldice şi sacre ale domnului şi l-ar fi
dus pe
zăpoare până la Piteşti, de unde ar fi putut fi încărcat în autocarul
clubului
de fotbal din Trivale şi dus să asiste la marele derby al etapei, de
unde ar fi
putut fi şterpelit de traficanţii de valori arheologice şi scos în mod
ilegal
din ţară, trecut
cu imigranţii
ilegali prin Italia pe la capii traficului cu carne vie [şi nu numai {nu numai vie}]
celebrul mitoman
Zuccoli şi
semi-rebelul
„conte” di
Vagli, de unde ar fi putut ajunge într-o colecţie particulară al
unui maniac
care l-ar fi închis într-un beci şi s-ar fi dus numai el şi cu amicii
noaptea
ca să admire strania relicvă, de unde l-ar fi sustras FBI-ul, KGB-ul
care l-ar
fi depus la un loc cu restul tezaurului româniei, de unde s-ar fi scurs
şi
informaţia şi imaginea via Sorokin la serviciile chineze care ar fi făcut şi ele vreo
câteva variante
ale lor identice cu originalul dintre care una ar fi expus-o la Muzeul
Jocurilor Olimpice din Beijing şi alta s-ar fi oferit s-o returneze
statului român
[contra unor beneficii ideologice şi demografice] drept captură de la
contrabandiştii
taiwanezi, de unde ar fi intrat în baza de date a hacker-ilor care
vând excursii în casa
secretă
a
lui Dracula din Poenari, de unde ar fi fost comercializat ca moaştă de martir al
vampirului valah [ţeapă!], de unde ar fi
ajuns la
Hollywood şi
imediat în titlul unei melodii din topul Billboard, de unde ar fi fost
fredonat
(fluierat) de fii-tu înainte să se convertească la gothic rock, de unde
ar fi
fost citat într-o arhivă secretă a masaj-soneriei, de unde ar fi intrat
în
Britannica, de unde ar fi fost plagiat de societatea academică de la
Moscova
filiala Odessa, de unde ar fi trecut dansând pe la Cetatea Albă, după
care ar
fi apărut abia la developare într-o fotografie a peisajului
transformată în
acuarelă de Timotei Negrescu la Ungheni, de unde ar fi apărut la Muzeul
Naţional de Artă din Bucureşti, de unde s-ar fi dat într-un târziu jos
până
la Muzeul de Istorie şi
şi-ar fi pus în sfârşit la loc veşmintele furate de pe el de comisia de
istorici de acum nouăzeci de ani, de unde, de unde, de unde… ). În acelaşi timp,
reprezentanţii
Episcopiei se plâng că nu au primit un act de predare-primire de la
guvern
pentru terenul de lângă Mănăstirea de Argeş (în capătul aceluiaşi
bulevard)
unde urmează să ridice o Catedrală a tuturor Regilor României.
Viceprimarul
Vasilescu a declarat, însă, pentru ziarul Profit (numărul din 2 iunie
2008):
„Dacă
terenul de lângă Şerban (deputat PRM, n.m. CT) e al Episcopiei,
terenul de sub Casa Albă de la Washington precum
şi
cel de
sub Pentagon sunt ale mele. Deocamdată comisiile
analizează, evaluează, nu sunt acte
doveditoare privind apartenenţa acestui teren.
Primăria
a tot ajutat Episcopia
inclusiv atunci când au tăiat ilegal arborii din parcul Sân Nicoară.
Dacă au
relaţii
sus
în cer, nu înseamnă că au peste tot…”
Relaţie
am zis eu atunci cu gura
parcă
lipită de a ta înseamnă să
aduci, să cari ceva înapoi; e seară
deja, ai
spus tu distrată, avem casa
suratei
mele pe mână,
azi e goală
şi
ne-aşteaptă să
zidim de sus
trup, oase
domneşti, suflet curat. Călugări
cu sarcini
grele
treceau. Priveai o tufă
de
dafin.
Mănăstirea
e-n vârful acestui parcurs,
iar curtea
ei după aceea
dă prăvăliş
spre piaţa ţărănească pe-unde urma
să
trecem.
Doi călugări
vorbeau despre
PC-
uri şi despre reţele. Cerul era ars
de buzele
noastre flămânde,
ca-ntr-un
vis
vechi, cu
sărutări pe
icoane vii, de
lemn
despicat
în tulpină,
pe-o piatră. Da,
sau
sculptate
de ţăranul
Dan, cel din Valea
Danului,
m-ai completat tu, mângâind tu
fa de
dafin. Asta e lumea, mă
abătu
pe mine un
gând, blând, vântul alb de seară
răsfoind
peste târg –
sunt frunza, tu buza
pe care
dafinul a lăsat
azi un semn…
4.
noaptea nu
puteam dormi, iarăşi,
aşa
c-am ieşit în târg fără să ştiu
exact
încotro s-apuc – la pizzeria
quark srl
se mai putea trage-o bere:
de la o
masă în colţ
îmi face semn
Philip
Meersman, un valon venit pentru-o sâmbătă
ca să
înveţe româna veche. I-o
preda –
prin greacă –
Dumitru M. Ion,
şi mai era
un tip, parcă Benedict.
Tradu,
tradu, tot strigau la bietul
poet beţivii din zonă, după care nicunul
nu mai era
atent; mie, o geană
mi se zbătea a zbârlă. De-alături, alt
poetastru
mă trage de
mânecă – Vrei tu
mult?
zice, zic:
Tumult? Nu, adică,
vrei mult?
Ce? Ee, ce! să
capsezi o
gagică?
M-am uitat
îngrijorat / în jur să
văd
dacă nu ne-au auzit / ceilalţi: tăcere; apoi reîncepe / hărmălaia. Da,
îmi
zice, / da’ dacă vrei vreau să m-ajuţi, / îi spune Raquela, e-o
chelneriţă, /
numai că nu şi-o trage dacă / nu se uită altu’, să-i facă
în ciudă, mai ştiu eu… Să-mi fac / zic
eu, de
treabă, sau să fug, / pe cele patru biciclete / din cetatea Farniente /
a lui
[D. M.] Ion? Dar nu-i de râs, / că m-am trezit, ca într-un vis /
(urât?) pe
vine-nchis în budă / ’ncercând să-i văd făr’ să mă vadă:
Fără
altă introducere, probabil fericit că-şi găsise voyeur-ul amator de-aşa
ceva,
poetul îi înfipse direct mâna între picioare Raquelei, pe sub şorţul
alb,
frecând-o fără milă. Fata icnea şi gemea, dar ochii îi ţinteau numai
spre uşa
budei în care eram eu, teoretic, blocat, privind buimac. De-afară
se-auzea Meersman
zbierând şovăielnic după Ion, care-i dicta imperial – „ude florea de
sulfine /
cu iun pai la rădăsine…” Cealaltă mână îi chinuiau fetei sânii mici
prin rochia
roşie, de chelneriţă. Ca şi când ar fi aflat în sfârşit ceva ce-o
tortura de
mult, Raquela ţipă cam grăbit la un mic spasm iniţial şi se prăbuşi în
genunchi
în faţa uşii budei, apropiindu-şi faţa de gaura cheii. Ochiul aproape
îi clipea
într-al meu. Se trase apoi doar niţel îndărăt cât să-i văd gura abia
acum
strangulată de orgasmul cel cuprinzător, şi apoi reveni cu ochiul în
mine. Privirea
mea-i provoacă toate astea, mă-ntrebam eu, trecându-mă toate
apele… Ca dintr-un puţ
secat am auzit vocea depărtată a poetastrului satisfăcut şi vesel:
Şi-acu’ nu
trebuie decât să te ridici în picioare şi să deschizi uşa, Raquela abia
aşteaptă să-ţi vină cu faţa exact unde tre’ să vină. Ei, asta-i, am
îngăimat eu
parcă speriat, dar m-am ridicat şi-am deschis uşa. Fata aştepta în
genunchi, cu
ochii ei imenşi şi alungiţi şi sprâncenele alea arcuite, cum văzusem
şi-n
tablourile votive medievale amândoi, cu doar câteva ore mai devreme.
N-am făcut
decât să-i pun mâna pe cap şi s-o mângâi uşor pe obraz, îndepărtând-o
puţin, cu
blândeţe. Crezu că-i doar un joc ca să ne stârnim şi mai tare, după
care însă
mă privi în ochi, mirată. Nu ne puteam desprinde, totuşi, privirile,
ceea ce,
culmea, ne linişti. După care am zbughit-o pe lângă ea, afară. Mi se
păruse, e
posibil, chiar că aud şi nişte poliţişti lângă pizzerie…
Am dat s-o
rup la fugă
ca un hoţ
dar poetaşu-mi strigă în urmă – Fraiere!
Iar poetul
traduse – un bou, îşi
dă
aere.
Brusc am
simţit cum se
uită la mine
toţi;
m-am aşezat la o masă liberă, în colţ,
însă
tot simţeam din spate câte-o privire
pe fiecare
muşchi,
pe-orice fir de
păr
– eram prins de ochi ca-ntr-un laţ.
Atunci
mi-am zis – treb’e să
mă-mbăt
rapid. Dar
prima lovi Iulia Cojocaru:
Ce kestie!
Poate nu se mai strecoară
mâna să-ţi gâdile-orgoliul, du-te cu tot
cu poezia
ta la femei! Zăceam
lat
în urechea
mea pâlnie, da-ntr-o doară:
„Ce poate
spune cel ce-ascultă
hotarele?”
veni
versul lui Miron Cordun, lung de-un cot
el însuşi trecând ca o pală. Până să cad
mă
prinse-un uppercut prea bun să zboare:
în
această
betonieră în
care se-nvârte soarele,
mă
zdrobi Bârsilă, n-aş vrea să mă văd
nici eu,
am completat, zărghit,
în
gând.
Nu,
trebuie să
scap, s-o iau la
vale,
altfel ţi-e clar că o s-o dau în bară –
aşa-i
să fii linşat? Aşa-i în vid,
mă-ntrebam,
şi-o luam. Undeva mai spre sud,
era un loc
viu, spart, fără
să doară,
acolo să m-ascund. Peste linia zero
ai sărit, strigă un tânăr – Radu,
poet şi el, şi apoi un altul, Spiridon:
Fă rost de-o fată mai puţin
nepăsătoare!
S-adulmeci
furtuna ameninţătoare,
delira şi Meersman, cu-accentul lui crud…
Am rupt-o
la fugă, eram
parcă gol, căci
aşa se / holbau toţi la mine prin noapte. Eram un golem / deşi sufletul meu era, da, un derviş, un derviş un… / mi-nşfacă grumazul cu
mâinile mele,
a’ mele… /
aşa îmi
şoptea la ureche din
nou, iar şi iară / Dumitru m-mare Ion – o amară de lume / mai mică
decât pietricica
intrată-n pantof / urcând în suflare tot mută sub limbă ţipa!
M-am oprit gâfâind
la o masă
de la o altă crâşmă, undeva mai sus, prin spatele
episcopiei, unde am văzut şi eu. Că mai e lumină. Cum îl chema pe-ăla,
tot
mă-ntrebam aiurea. Cum îl chema p-ăla… După ce mi-a adus o chelneriţă –
nu, nu
Raquela, nu – o bere rece, aproximativ rece, zic, îmi zic – care ăla?
Cum? Care
ăla? Deasupra mea se legăna un copac bogat, foşnind în vântul nopţii.
Unul
dintr-ăla pe care n-au voie să-l taie? Pin. Negru. Negru… Vodă? De ce
negru?
Cum de ce? Ce? Iachint de Vicina? Nu, nu, lasă asta. Care ăla? Animula, vagula,
blandula? Mmm… nu. Nu. Păi nu prea, vorbeam despre o
perioadă
mai târzie. Ţara asta
părăsită,
recuperată,
iar părăsită, ca un corp din care pleacă şi în care
revine un suflet ce nu poate fi oprit din
şuguit. Ce locuri sunt astea – pallidula rigida
nudula – în care nimeni nu moare; doar
se mută
cât
mai în piatră, într-o piatră respirată. Aşa se construieşte aici –
inspiri,
expiri, inspiri, expiri. Tragi aer – cobori de pe Făgăraş şi zideşti
biserica,
dai aer – te-ascunzi că vin ungurii; şi pe-urmă turcii. Inspiri – ţarat
valaho-bulgar, expiri – Petru Asan aruncă sandalele de tablă, coroana
de bâlci
şi oasele „originale” ale lui Sf Dimitrie şi fuge-ndărăt peste Dunăre.
(Se băgă
aici şi poetul Sibiceanu-n vorbă – „pentru partea mea de vină, /
plătesc în
rugină”). Inspiri – hotare la mare. Expiri – înghesuiţi toţi la Argeş
şi
Târgovişte. Inspiri – România. Expiri – ţărănia. Inspiri – mănăstirea.
Expiri –
nemurirea. Inspiri – fast princiar. Expiri – piatră rece… şi bălegar.
Ave,
Maria, gracia plena Dominus te…
† Iesus
autem, transiens per medi…
Am coborât
acum fără
vreo teamă
şi
ca-ntr-o doară am sărutat poarta
de piatră a bisericii, pe întuneric.
Avea gust
de dafin, ca buzele tale
arse de
soare. Gustul de care-ţi
dai
seama
că
l-au prins icoanele de la gura
celei
dragi. Drumul rece, când mergi
ascuns –
în cetate strâmtă
lume largă…
5.
Cu coada ochiului
l-am mai zărit doar pe Benedict, se ridicase şi dădea din
mână ca
într-un balet ciudat, sucindu-se ca o morişcă între două
repere imaginare sau nevăzute. Îi explica poetului
valon – I hold a PhD in
this stuff since, you know, I’m
the one
who inherited Mr. Page’s theremin.
Amin, punctă sarcastic jupân
Costin Dumitrache de la altă masă. Am dat şi eu, de frică,
să-mi
fac cruce, dar când mi-am dat seama că m-au reperat iar din priviri
mi-am
schimbat gestul într-un salut larg din mână. Nu m-au mai băgat în seamă.
Piaţa
de brânzeturi şi zarzavaturi
băltea
într-o lumină chioară,
printre
mese din
plăci şi
betoane. M-am oprit
pentr-un foc
şi m-am
pomenit în cercul ciobanilor, la
o ţuică.
Da bă taică-i greu cu chel
tuiala,
asta, greu greu, şi
banu’ la
urmă
când îl
numeri de-abia-l vezi, ’tu-i mă-sa!
Veneau zorile.
Am dat din cap, cred, vag.
Printre
cartoanele-ntinse pe lăzi
clipocea
un tv
sport abia hârâind, cu purici,
pe Etno
TV. Uşa de
jos de sub
tarabă avea pe ea un poster cu Daria
Werbowy,
trântită-n
nisip şi zâmbind
larg,
dar fără surâs. Pe geamul chioşcului
de-alături stătea mic şi drept, Nicodim
de la
Tismana. Ia şi
caş, că-ţi mai
dăm!
M-au
omenit oamenii – mult, bun, de la şip,
am îngăimat, gâlgâind – ’i gustos, excel
ent… şi
n-au vrut niciun ban; la un bloc
sau două de-aicea m-aşteaptă ea, asta-mi
suna în
cap; nu, nu, nu ştie
nimeni,
m-asiguram,
te alintam telepatic.
Bâigui –
bunii noştri
grămătici latini
clasificau
sărutul: cel amical,
simpatic,
era osculum, cel dat cu gură / mică,
cel drăgăstos
se chema însă basium, / cuvânt adus de Catullus din
nord, iar
cel / al pasiunii, apăsat,
suavium, opera / lui Plaut. Dragi păstori la toate trei / acuma sunt
chemat – mai
daţi-mi ţuică
/ s-o ţuc bine şi să-mi cântaţi în
urmă / femeii să-i fiu drag, să mă-mbogăţească-n prunci!
6.
savia
super savia,
fredonam
prin cartierul muncitoresc, în lumina răsăritului. … and then
that last labiolingual basium might be read as a suavium if whoever the
embracer then was wrote with a tongue in his (or perhaps her) cheek as
the case
may have been then…
il mio
paese e la tua bocca
Cerul era
atât de limpede – vedeam
până-n
Poenari. Vânzătoarea de la chioşc,
de la
intrarea în bloc, era chiar şi-aşa
stresată de efectul de seră – cunosc,
zic, pe
cineva care vrea să
pro…pună
la UE să se reducă numărul de
vaci –
emană metan
din stomacul lor
mu
ltiplu, am
explicat trăgând
din ţigară.
Ba chiar să se reducă numărul de er
recţii
– încălzesc globul şi devine plat.
Ea îmi răspunse după un timp cred că nu
e ora
potrivită.
Dar cât e ora?
Mă
uit în sus, mai era un ciob de lună
înecat în
zori. Înc-un etaj şi… gura.
7.
De la
fereastra din scara blocului se vedea în zare, albă, împietrită, aceeaşi (? Nu, nu
aceeaşi?)
biserică
domnească – acum arăta uşoară, aeriană, abia
ţinându-se jos în propriile pietre. Prin uşă parcă auzeam cum tot schimbai
posturile – realitatea, ştiri
şi dezbateri,
antena3 –
mircea badea-n reluare, postul tvr local – timpul probabil şi actualităţi argeşene, vh1 –
morning
hits madonna
beyoncé, mezzo –
margento live in istanbul, rai uno – „tramontata e la luna”, tvr2 – reţete în direct, paste cu
mozzarella, roşii
şi usturoi etc.
Era
timpul, ca după
un foarte
lung blat –
acest poem
atârnând umil, nevăzut
pe care-l
car mereu cu mine, pe care
toţi
bărbaţii îl cară … love-thoughts, love-juice, love-
odor,
love-yielding, love-climbers, and the climbing
sap,
arms and hands of love, lips of love, phallic thumb
of love… whole lotta love:
tu erai peste
tot,
peste
inima mea şi
inima mea era
casa
în care tu
te-ascundeai – sfânta sfintelor,
gura care
mă soarbe: cuvintele sunt;
cuvintele
sunt ale tale, dar le spun
eu, parcă, furându-ţi buzele-adânci în somn,
ho
parlato’n sogno con te, Afrodite,
şi sub
pleoapele tale ajungeam lumina
Etajul 4
de
Violeta Ion
Trotuarul
e populat încă de
dimineaţă.
B
îşi
întoarce faţa spre blocul
vecin.Priveşte fata.
Se
înserează.
De
la firma
luminoasă uriaşă străbate lumina
şi
încadrează părul
ei, ca la icoane.
Fata
mai trage un
fum din chiştoc, îl striveşte în scrumieră.
Are
o bluză
albastră. Fata bea din ceaşca albastră.
B
simte gustul
cafelei în cerul gurii, plescăie uşor.
Fata
vorbeşte la
telefon, leagănă
piciorul,
pe gleznă
un
lănţişor
delirează.
B
întoarce
privirile jos, în stradă.Trec
doi monştri,
se
vede că unul
lucrează la o firmă, are costum
şi
maşină străină,
celălalt munceşte la negru într-o uzină părăsită
adună
fier vechi.
O
pală de aer
rece ridică cămaşa pe spatele lui
B.
Mîinile
încleştate pe
balustradă.
B
îşi
strigă cîinele, îl ţine
aproape de el.
Îşi
întoarce ochii spre canapea : pisica
doarme liniştită.
Monştri
deja au trecut, strada e pustie.
Fata
de la etajul 4
se uită în
oglindă,
B
îşi
trece un deget de la tîmplă spre
sprîncene, alunecă
pe
barbă.Ar vrea
s-o simtă palpitînd sub el,
dăruindu-se toată.
Fata
citeşte ceva
de pe o foaie albă. B devine
nervos, nu poate să vadă.
De
pe firmament,
literele negre, uriaşe,
alunecă cu pîlpîiri blînde
pe
corpul ei.O
lacrimă se
desprinde de gene
şi cade lîngă genunchii
strînşi lîngă masă.
O,
fericire, viaţă,
speranţă !
Din
palmele strînse
în rugăciune,
un strop mare
de sînge
se
prăvăleşte
peste picioare.
B
îşi
întine mîinile în imensitatea
amurgului, în lumina aurie
departe,
cît mai
departe.
Grădina
de
Violeta Ion
În
faţă e un
bloc, cu găoace arse de soare.
În
spate, o
întindere verde, calmă
şi
răcoroasă.
E
dimineaţă.Monstrul
care munceşte la negru,
fluieră a pagubă.Alături de tovarăşii
lui, stă
ca
Isus
la cina de
taină.
Tanti
apare cu două
găleţi de mîncare, ajutată de-o fată
care
cară două
bidoane cu apă.
E
o ţărancă în
vîrstă, Tanti, şi curată. Ea se
roagă
în
barbă.
Fiarele
sînt
aruncate sec în maşină,
ambreiaj
şi
praful care întunecă
zarea.
Tanti
intră mai
adînc în zona înverzită.
Astăzi
se pare că e iar sărbătoare, căţeii
apar din desişuri
şi
latră cu
încîntare.
Începe
exodul, cît
mai departe.
Mîncarea
în vase,
apa, toată
trebăluiala.
Boticurile
puilor
umede şi
calde, hîrjoneala,
joaca.
Fetei
i-au desprins
cu dinţii
coada de la spate.
-
Luna asta am
sterilizat două,
luna
viitoare iau încă două.
Muncitorii
nu mai
au cum să
vadă acum că Tanti,
mai într-o parte,
şi-a
ridicat
poalele şi se uşurează.Mirosul de iarbă crudă,
razele
printre
copaci, păsărelele
care
cîntă.
O
gîză care
fuge speriată de jet.
E
senin şi
frumos pe lume, ca la început.
E
viaţă.
Ele
se îndepărtează
acum, cu fustele fluturînd
în
vînt, cu
bidoanele legănate.
Razele
de soare
mîngîie locurile goale,
două
siluete negre se pierd în zare.
-- Să-mi bag pula în mă-ta !
Muncitorul
priveşte
chiorîş umbrele zidurilor
reflectate în
ochiul de apă
tulbure şi verzui,
aerul
cenuşiu şi
stătut, munţii de tablă şi un
cer
care deasupra
se clatină,
se clatină.
Portiera
de
Violeta Ion
se
închide cu un
sunet sec.
El
îşi
mai aranjează cravata o dată în oglinda
retrovizoare.
Nimeni
nu ştie că
în seara
asta,
nevasta
lui aşteaptă
să nască.
El
urcă scările
casei de vînzare
uşor,
fără grabă,
să-şi
aştepte clientul. Imaginea lui în
geamul
de
la verandă se
lăţeşte. Se apleacă puţin
şi
se strîmbă, îşi
dezgoleşte colţii
potriveşte iar cravata,
în
seara asta ceva
asemenea lui o să
respire.
O
să-şi
arate chipul, o să respire.
Un
ghiveci de flori
îşi începe
traiectoria de la
etaj
în
jos spre dalele
de piatră,
el
întinde mîna,
mîinile, trupul,
gura.
Gura
lui plină de
sînge ca o garoafă pe dalele de
piatră.
post
de
Victor Pelivanov
1
sentimentul că
trebuia să fiu
mort demult apoi mă doboară totul e ca atunci când repeţi un cuvânt
până îşi
pierde înţelesul ca atunci când te priveşti în oglindă fix în ochi în
pupilă şi
după un timp dispari
te uiţi în sus de o vreme şi nu mai vezi tavanul nu mai vezi nimic doar
albul
abstract ce se răspândeşte în tine apa rece din cadă mă mai ţine aici
şi un fel
de durere tulbure o perdea murdara după ce mă ridic după ce ies din
baie am
sentimentul că sunt încă acolo inert mult timp
sunt umbra ce rămâne neclintită undeva pe-un perete când trupul se
mişcă mecanic
uite acum pui de cafea acum te aşezi şi păsări albe îţi ciugulesc ochii
şi nici
măcar nu tresari doar tragi rar din ţigară
tu nu m-ai văzut niciodată aşa fără chip tu nu ştii cum sunt după ce nu
mă mai
văd în valuri
2
în sfârşit puţină răcoare a plouat
perdeaua ia forme de păsări de valuri
toată noaptea pe podea ceaiuri fierbinţi de mentă nici o oră de somn nu
nu e
absurd e doar real şi nu mai încerci demult să înţelegi uite ieri când
nu mai
puteai să bei când tremurai când aveai febră când vomitai chiar şi apa
te-ai
băgat la duş te-ai ras pe tot corpul te-ai tăiat în multe locuri ţi-ai
ciopârţit părul în cap nu te-ai gândit la nimic doar ai avut nişte
sentimente
ciudate şi asta e bine tot ce simţi este bine tot ce faci este bine
pentru că
ştii că nu contează pentru că nu mai e nimeni
pur şi simplu nu mai e nimeni
în sfârşit puţină răcoare stau în pat ascult radiohead scotch mist şi
fumez din
când în când mă duc şi mă uit în oglindă aş vrea să am un peruş care
să-mi
mănânce din gură să ştie să spună fuck you să bea din paharul meu de
bere
3
nişte bere o conservă de carne
nişte coniac bluza cu kurt cobain(e roasă la
mâneci de veche ce e dar de asta e mişto) ştii tu e bine
citesc stradivarius de emilian pal ei au plecat am făcut baie deşi ei
mă iubesc
şi jegos când sângerez când nu am privire ei cred că eu mă joc că aşa
sunt eu
dacă aş muri mâine ei ar spune răspicat că eu încă trăiesc ar vorbi cu
mine în
fiecare zi în fiecare dimineaţă mi-ar face cafea
o prietenă mi-a spus că uneori vrea să plângă şi nu poate şi eu am râs
şi ea nu
a înţeles nimic eu aş fi vrut să o strâng în braţe să fac dragoste cu ea
acum am ceva în loc de cap în loc de mine şi nu vreau deloc să m-ascund
nu
vreau am o stare bună pe care mi-a dat-o cineva care respiră frumos
mai târziu ştii ce-am să fac am să fiu iar rece crud acum sunt uşor
sunt moale
abia stau în mine
4
când am plecat nu
ştiu ce mai
rămăsese din tine stăteai pe marginea patului şi te uitai speriată îţi
simţeam
privirea prin pereţi
te-a tulburat vulnerabilitatea mea? un fel de tristeţe frumoasă stranie
ce-mi
curge din ochi când mă atingi când mă cauţi care intră în tine ca o
respiraţie
tremurândă când te sărut când piele lipită de piele apoi tăcerea
amorţită ca
lumina în dimineţile de iarnă te-ai ghemuit în mine şi te-ai simţit
singură ca
într-o apă murdară şi rece
când am plecat păreai speriată un copil într-o cameră goală fără
ferestre o
femeie ce caută urme în piele arome
acum doar oboseala care mă ţine aici aproape de zid ca un fum ce se
dizolvă în
mine ce-mi intră în sânge îmi lustruieşte oasele ce te şterge din mine
5
gata sunt treaz aşa se face verşi
tot ce mai ai de băut prin casă te bagi
îmbrăcat sub duş şi rămâi acolo vreo oră bei o cafea iei un aulin şi
aştepţi
să clachezi sau să treacă deşi niciodată nu trece de tot nu se vindecă
gata sunt treaz deci trist pierrot the clown va fi o noapte lungă aici
în
scorbură sunt o pasăre cu ochii scoşi mă înfăşor în liniştea asta
tristeţea mă
lipeşte de pereţi
gata sunt treaz am lame în stomac durerea asta mă împinge în colţuri aş
vrea să
fii cu mine să te lipeşti de mine să-mi stingi arsurile tremurul să
alunec în
tine
şi să nu mă mai întorc niciodată
gata sunt treaz tot ce am îngropat adânc revine cu putere aş vrea să
fii aici
dar am să rezist eu întotdeauna rezist
Delir
[Autopsia unei febre]
de
Silvia
Zaharia
00: 00 (miezul nopţii: începutul)
În noaptea asta placidă în care
albul mă îneacă, departe de fluviul bătrân
ale cărui nisipuri întunecoase şi înşelătoare mi-au rămas lipite de
retină,
desprinsă de mine, îmi doresc să fiu Tatiana Larina..
01:00
Vântul se strecoară printre
perdelele albastre de şifon irizând auriu
lumina nesperat de târzie a unui crepuscul cald.. e încă devreme şi aş
vrea o
bluză verde din mătase să mă păzească de presimţirea a încă unei
insomnii
fantastice..am fi putut tăcea împreună la marginea unui lan de narcise
galbene.. primavară sublimă într-un an al dragonului..mi-a rămas şi
acum adânc
întipărită în mine cicatricea roşie a unei amintiri cu noi doi stând la
masa
unei cafenele sordide, în care tu te mirai copilăreşte cum mâna mea
mică şi
albă încăpea atât de complet în căuşul palmelor tale, dizolvându-se
cald în
moliciunea degetelor, pătrunzându-ţi fremătător epiderma, am devenit neprevăzut
parte din fiinţa ta
glacială.. mă mir zâmbind sau poate zâmbesc mirându-mă cum de am mai
rămas
întreagă... am pielea mult mai fină acum..
impenetrabilă, uşoară asemenea unei armuri din pene de
păun.. nu pot da
greş..nici o furtună la început de martie; doar soare, flori.. şi o
ultimă
fărâmă de tine, o imagine difuză şi îndepărtată oglindită preţ de o
secundă în
apa unei fântâni insondabile.. un gol complex, de neţărmuit, pe care
două
trupuri înlănţuite nu-l vor umple - atat a putut fi între noi.. tu nu
exişti dincolo
de mine, aşa cum nu mai există nici cei dinaintea ta.. suntem ficţiuni;
atât
ne-a fost îngăduit să fim.. naraţiuni ce se reproduc mereu în alte
naraţiuni
spre groaza universului.. copilul meu genial se va naşte dintr-o
izbucnire
orbitoare de lumină albă iar pietrele druidice ale concepţiei vor fi
sfărmate
de un fulger.. sunt ingrată cu tinereţea mea şi n-am să-mi iert
niciodată
dorinţa furibundă de a rămâne tânără, la fel cum încă sunt ferm
convinsă că am
fi avut potenţial de mare iubire.. regretul nerostit că nu vom mai fi
un roman
celebru.. aş fi fost teribilă şi m-aş fi reîntors sub chipul unei
creaturi
asexuate şi fără aripi.. ai fi fost puternic şi te-ai fi transformat
într-un
oracol androgin.. nimic altceva între noi.. îmi trebuie neapărat un
buchet de
violete de parma să opresc ploile viitoare şi un ceas vechi de buzunar
pentru a
nu întârzia la propria-mi revenire...mulţumesc, bunicule, pentru cele
două
ceasuri de argint care nu arată decât ore exacte; ai ghicit .. n-am pic
de
maniere şi mănânc ştrudelul de mere cu mâna, dar bunicule, ştii prea
bine că la
ore fixe te iubeşte cineva! Multe frunze cu care plouă cernit peste apa
mâloasă
a fluviului.. a început noaptea...
02:00
Femeia necunoscută ce stă lângă
mine cu ochii larg deschişi şi picioarele desfăcute...
dorinţă.. sânii ei albi stau nemişcaţi în perfecţiunea acelui moment în
care a
devenit în sine un întreg univers.. visele reci ale nopţii urlă... lupi
adunaţi
dimprejurul unei luni sălbatice.. trupurile noastre topite într-un
ţipăt
albastru.. unghiile tale roşiatice mi-au zgâriat interiorul pleoapelor
timp de
secole... ne-am acoperit cerul cu cearşafuri
violet de mătase..sunt un vierme de pământ acoperit de
iarnă... iar
femeia aceasta de lângă mine nu îndrăzneşte să-ţi atingă pielea aspră,
acoperită
de soare... ultima pagină a unui roman nescris..ne întindem peste
oceane orbiţi
de presimţirea răsăritului..adorm... nemesis.. îmi şoptesc rugăciunea..
e
pace..
03:00 (apogeul)
Frigul dinăuntru se răsfrânge
asupra zăpezilor de asfalt ce acoperă sordid
încântarea amurgurilor bănuite.. simt că s-a întunecat brusc sub o
ploaie albă
de tristeţi adolescentine... peretele dintre noi poartă pecetea
“florilor de
mucigai” a lunii de dincolo de spaimele sufletului... cerul veghează
gri
deasupra unui oraş de statui... împietrirea amorurilor târziu bacoviene
sub
cupola de cristal a zeului orb.... Ivan Aivazovsky nu mai pictează
corăbiile
fluide ale unui apus oriental.. marea fuge grăbită spre a înghiţi
stâncile-oameni de la marginea Rusiei.. cu umbrela prin Europa îmi
croiesc
cărări de lut dincoace de marile metropole...sunt copilul metafizic al
lui
cioran cu c mic... dacă m-am nascut, atunci aveam 33 de ani, ochi
albaştri,
părul lung şi un semn sub coasta stângă... “Nu! nu sunt Iisus.. Eu
aveam
unghiile roşii..” Descresc ideatic până în momentul în care mă voi
întoarce în
pântecele mamei mele pentru a mă naşte din nou dintr-o poezie
postmodernă a
purificării... “Încă un telefon cu taxă inversă cu dumnezeu, vă rog!”
Ninsorile
lui sunt tare departe... putem simţi adevărul...
e arta de a asculta sunetul tăcerilor dintre semeni... vom
călători împreună printr-un fulg ce se topeşte la atingerea buzelor
roşii ale
ultimei fecioare... Lumina
se sfârşeşte
în spatele norilor de plumb.. aştept un nou inceput.. sper dimineata...
04:00
Suprarealism cu apă plată...
pastila zilnică de veşnicie învelită în hârtie
neagră, mereu după ora exactă... ceai de mentă pentru sănătatea
sufletului..
gustul crud al iernilor cu tine... nuferii pielii s-au ofilit şi s-au
transformat în cicori..doamnă brună, nu mă părăsi între ziduri gotice
de
catedrale pustii! “Au taverne KAtz, Dieu ne me quite pas..” Alsace,
Lorraine şi
margaretele stinghere ale despărţirii noastre.. ochii mei sunt muzică
de
adâncuri.. pianele se sting tăcute înlăuntrul mării.. dincolo de sunet,
renunţarea... încă te mai simt.. pielea ta aspră, asemenea pietrelor
veşniciei,
de care trupul meu de sânge s-a zdrobit cu aceeaşi furie cu care
valurile
gri-înspumate muşcă din falezele pustii.. ne-am născut din amorul ludic
al
scoicilor...necuvintele tânjesc după tremurul cărnii.. naşterea...
chinul..dată
neînţelesului mă aplec spre văzduhurile luminii... sărutul tău
vremelnic a pus
în fragila mea fiinţă de lut greutatea nisipurilor Deltei...nemişcată
presimt
cum noaptea işi trece degetele îngheţate prin părul meu... frigul tău
răzbeşte
dincolo de pasiune... un hău necuprins primprejurul bucăţii mele de
cer...Încă
un pas dincolo de mine spre fiinţare..Încă o ţigară la limita
superioară a
viselor de la cele patru ceasuri.. intre două fumuri de argint îmi spui
că am
darul fericirii...şi eu îmi beau nonşalantă cafeaua cu marţipan în
bezna de
dincolo de ecranul ce mă leagă de viaţă.. dintre valsuri regale disting
nedesluşit destinul tragic al prinţului Karl...Dunărea mea nu e
albastră... e
verde-gri, sălbatică şi întunecată cerându-şi morţii de cu fiecare
primăvară..
din mâlul păcatelor se nasc cele mai albe flori de lotus...Tată, aştept
cu
patimă să renasc din palma ta stângă... “Mon vieux Lucien...” Dacă ai ştii că lalelele
roşii vorbesc
sângelui meu nedomolit...mă voi opri din drumul meu spre Narcis într-o
după-amiază amorţită a unei ultime toamne medievale... Zemfira şi
regăsirea de
mine... din absenţa ta a rămas numai fiorul unei umbre...incă un motiv
pentru
ca frunzele să moară azi..
05:00 (aproape dimineaţă)
Un alt răsărit peste mare.. focul
începutului arde rece şi impersonal peste
aburii nopţii.. ultima reîntoarcere la mine înainte de a pleca
definitiv...secunda de puritate infinită dinainte de lumină...fără
cuvinte...în
tăcerea străfundurilor s-au clădit catedralele mâloase ale omenirii...
mormintele zac profanate sub ape verzui.. în curând nimeni nu-şi va mai
aminti
de noi.. desene de cărbune, pierdute prin cotloanele podului unei case
bătrâneşti de ţară.. multe imagini... şi încă un dans premonitoriu.. să
plutim
străini de noi printre visele dimineţilor târzii de iarnă..nu mai pot
scrie.. o
altă şansă irosită...timpul neţărmuit al unui oracol orb.. un bărbat
decapitat ce priveşte marea de
deasupra unei perdele zdrenţuite...palma de pământ fără suflet.. fiinţe
de
humă... umilit şi iluzoriu, aşteptând o nouă zi..
sunt..trăiesc.. respir.. ard… eu.. eu.. eu… fără de mine..
un
spasm? Un pre-, inter-, post- ludiu? Nimicul? Căderea? Noi... febra…
06:00 (răsărit : sfârşitul)
Sunt o călătoare fericită...
închin ode oamenilor uşor supraponderali.. în
fiecare dimineaţă, mănânc în troleu câteva bucăţi de viaţă.. să nu uit
că pot
şi eu să capăt răni de bună şi cuviincioasă purtare.. vreau să te văd
cum iţi
ţii respiraţia pentru a reintra în lume după câteva luni de absenţă
binecuvântată.. Cine a inventat cuvântul dor? Mâine mă voi descotorosi
de încă
un suflet.. sfaturile micului dalai lama ascuns în urechea mea stângă
încep în
sfârşit să dea roade..desprinsă de trup am să renasc: un pântec roşu,
cărnos,
perfect sferic..o altă dimineaţă..
Epilog
Te privesc cum stai tăcută lângă
fereastra deschisă
spre primăvară-iarnă, pierzându-te
în fumul cu aromă de cireşe amare, brună şi caldă asemenea ceaiului
negru cu
lapte asupra căruia te apleci cu nepăsătoare detaşare... vlăstar
stingher
crescut între slove germanice, mereu înconjurat de ziduri groase, ai
să-ţi
împlântezi adânc rădăcinile într-un suflet potrivnic şi îndepărtat...
te vei
îndrepta pururi către apus; o ultimă fiică a nopţii,copilăroasă,
neliniştită...
Iar eu nu pot visa fără corăbii, îţi reproşez zâmbind chirilic;
balcanică şi
marină, prunc solar al unui orient atins de miasme tainice, m-am
desprins de
mine pentru a te întâlni aici, departe de mare.. sunt atât de
nepotrivită oraşului
tău, în care te pierzi cu înverşunare timp de trei anotimpuri pe an...
Cine ar
fi crezut că o să stăm alături, lipite de peretele rece al încă unui
început,
fumând spre a ne sfida tinereţea şi vorbind despre nimicuri sclipitoare?
„Eu n-am să fiu niciodată
bătrână..” îmi răspunzi cu un aer absent, iar
dincolo de privirea-mi în care se oglindeşte furtunos marea prinde
contur
speranţa absurdă că mai există profeţii... vom dăinui peste timp... vom
fi..
vom recrea veşnicia... vom...
Mă opresc brusc, înspăimântată de
propria-mi îndrăzneală.. între noi se
lasă o linişte grea, prin care răzbate surd frica neţărmuită ce ne-a
răsărit
sub măştile placide..rămâi nemişcată la marginea iernii, contemplând
zidurile
ce se vor clădi între noi.. suntem fum.. Ne împletim molatec destinele
pentru a
ne pierde înspre nebănuite zări..
De la tine îmi va rămâne mereu
amintirea atâtor lucruri nerostite...
Efurile*
de
Eveline Weil
I. Ferment - Despre cum
se ţine o casă de nebuni în repaos
Am
comis un poem,
Am compus o crimă,
Nu sunt în stare să-mi ţin
cuvintele în fire
Toate
ceasurile
merg de- a- ndoaselea,
Deşi mereu cunosc ora exactă,
Îmi
prescriu
sistematic tratamente pentru parcurgerea clipelor,
Dacă nu le umplu cu senzaţii,
divagaţii, aberaţii.
Urlă demonic şi caută să mă
dezbrace de….stil
Oroare! Nu e ora pentru asemenea
retorici deşănţate
Dar am o scuză:
Acesta
este un stil
de figură.
V-aţi înecat, deci tot nu aţi
căpătat otravă,
Mai speraţi, aud tineri
revoluţionari
Cum îmi recită câte un diagnostic
În faţa unor licori ieftine.
Eu rămân la umorile mele
Probabil că ceva se naşte sau
avortează aici
Pentru că orice act este pentru
sine o violenţă
Care se poate răsuci în rană.
Ridicaţi cu totul catafalcul
Mă sufoc între atâtea manuscrise
venale
Am scris pe undeva să cântaţi la
vioară
Nu sa mă îmbălsămaţi în cuvinte
goale.
II. Freamăt
Veghea mea se hrăneşte din somnul lor spasmodic
Litaniile
mele le
dau fiori.
Eu mă descânt în ascunzişul meu
Tremur de frica micilor judecăţi
zilnice.
Umblu cu dorinţa despletita-
Nu e o greşeală, am băut ca de
obicei
Deci spun ce am pe smârc, adică
suflet
Ce obscen, ce crudă lumina de
cuşcă.
Sunt propriul călău fictiv şi-mi
imaginez că mă trag de par
Îmi smulg unghiile, îmi ard ochii
cu ţigara
Visez toate astea pentru că visul
e realitate
Nu acest hău hidos.
Am inventat o maladie incurabilă a
stoicilor
Care-şi târăsc crucea prin cenuşa
iluziilor
De fiecare zi, arse-n fiecare
seară.
În acest templu avem o cameră de
primire
Ca-n orice instituţie respectabilă
Aici pe loc să cumperi lumânări
sau cărticele serbede.
Stai să te gândeşti
Dacă eşti destul de beat să intri
Sau
destul de
treaz să fugi
În neantul care ţi-e mamă.
Ultimul vers lipseşte, deci
consultaţi degrabă oftamologul.
III.
Fuga în doliu
Major
Mustesc de furie în singurătate,
neîncetat
De
aceea, când
întâlnesc un om
În
care citesc
abisul meu,
Acest
om o ia la
goană negreşit
Căci în privirea mea s-a
descoperit golit pe dinăuntru
Ochii mei necruţători
I-au răpit puritatea firii
Ce necuviinţă să trăieşti cât de
cât
Ba chiar să exişti
Fără să acţionezi cumva subversiv
sau făţiş
Să te sustragi.
---
* Parte
componenta a viorii: deschideri de rezonanta in forma literei f
sex şi filosofie
de
Iarina Copuzaru
în lumea mea se face sex
pe sârmele de telegraf,
pe stropii de ploaie, prin bălţi,
prin televizoare demontate
în timpul emisiunilor de divertisment,
pe rafturile bibliotecii, în cuptoare de pizza,
pe vârfurile acelor, pe schiuri,
pe căi ferate, pe căi ferite,
pe clasicism, pe genialitatea lui nichita,
în amvon, prin garsoniere de marmură,
în parlament, pe scena teatrului,
pe catedrale, pe scaunul de dentist,
pe masa de operaţie,
în frigider, în dormitorul unor străinini,
pe zgura terenului de tenis,
la expoziţia de icoane,
la raionul pentru copii,
sub pământ şi pe masa tăcerii.
la bordeluri e din ce în ce mai gol
şi se ascultă muzică de cameră;
prostituatele rămase acolo, de plictiseală,
îl citesc pe kant.
browserul
spune
că sunt aici
de
Angela Furtună
şi totuşi lumina scade
la fel cum scade infinitul din infinit
când îl îmbracă
alchimic
din
sine
cu bucuria de a se rătăci peste
tot fără grijă
ştiind că acela este Dumnezeu
care
nu găseşte
drumul
("pierdut?” „ce înţelegi prin
pierdut?” „înţeleg exact ceea ce este:
browserul spune că sunt aici”)
Pelerinul din Aqualong face o
reverenţă şi
zice: să fii în primul cerc
credul
în moartea punct
din cyberspace
femeie, sau trecerea ciclonului Harley prin limbajele emo
de
Angela Furtună
cu cuvintele să nu ne purtăm altfel
decât cu nebunii la analiza tranzacţională
poarta numărul unu salutul pe calea regală
sufletul zdrăngăne lipa lipa luf luf în mărunţiş lacteu
o, durere cu mac, durere cu caimac, durere cu prompter
pune mânuţa aici, pe limbajul meu, încercuind pune degetul
în inel de psihoterapeut pe suprafaţa asta permeabilă la durerea
de corpus şi trage o concluzie despre intensitatea cuvintelor
nu sufletul doare ci cuvintele apasă pe el cu pedala
nu ochii se închid ci închiderea se deschide în jumătatea cealaltă
îi zic sufletului să urce şi el în Harley-ul ăsta nou
rucsacul e gol şi simt în tahicardie un fascicul
de accelerator
cuvintele sapă corturi sub piramide
("moaştele nu sunt decât intuiţia cosmosului canonic
din textul acela, muson evanghelic, pfuah, cuvintele, matricide,
texticide
hualala hualala cica cicacia cica cia Miles Davis stând pe canapea cu
fantasma
deasupra cărnii
printre moaşte cu tulburări mintale în faguri
care te strâng în braţe şi pleacă în altă epocă o visare de gulag
politic
devastatoare
visătorească visantropie hermeneutică")
coboară din trup un joc de umbre
un corp de plastic parfumat discret subliminal
un ambalaj străveziu plin ochi cu galeria de personaje
plămădite din
logocite
viteza cu care durerea te tranşează în gânduri bune de mâncat
zemoase fluide cremoase pline de E-uri şi agenţi de afânare
dar vine Pelerinul din Aqualong, face o plecăciune şi zice că viteza e
direct
influenţată de arta de a te lăsa bântuit de angoase
păpădii alchimice care străbat sufletul catarg îl umflă
şi îl dizolvă în grupuri de
litere ce distrug gândirea
prin diversiune
poarta numărul doi e întotdeauna
închisă
un ecran de care lumina se izbeşte şi se spulberă în vid
("viaţa e o maşinărie de întristări insuportabile
auzi la cască miriapodul cu picioruşe de urzică ventuze de conştiinţă
irepresibilă
galaxia întristării o lume de electrozi ce şterg simfoniile de pe
geamuri
creierul real pipăit de hackerii acceleraţi de formatul digital al
alienării")
sângele iluminează scurt prin fascicule de iubire ce explodează
desfigurarea e o nesupunere la viteză, dragă Harley Magnus,
nici chiar eul tău turbion de meduză nu rămâne întreg când se desfăşoară
în multicolore deliruri către starea de narcoză a cuvintelor
scăpate de sub teroarea logicii politice
ceea ce numim viaţă acum nu e decât o scindare continuă în fantasme
în raliuri de milioane de Harley care trec prin noi ca nişte
comete-acvile sau prunci în poziţie
depresivă cand alimentează
nebunia motoarelor
ce se izbesc de poarta închisă a sufletului retro ca o femeie primipară
oh, copiii din benzina de anima transformată în limbaj
pruncii din motoarele de căutare a unei mamei ideale
cea care ne omoară cu laptele ei accelerat de o iubire abstractă
pruncii-scoică din ţărmul în care se împlântă ancora emo
pruncii tranzacţionali din prafurile
ce desenează pe cortex hărţi de regăsire a pământului rătăcitor
prunci cuprinşi de neuitare la femeia-simptom de privare de libertate,
copii ai neîntoarcerii la maestrul spiritual,
copii ce nu cunosc ritualul plăcerea de a irosi,
prunci de neîncepere a morţii cu un scenariu politic eronat care se
îndepărtează de om,
ca un pod rupt între emisferele spălate
de un râu de durere
ce urcă apoi prin cuvinte-globule în sângele nostru plin de imagini
devastatoare
după ce ciclonul Harley a lovit partea tare a fantasmelor cu milioanele
sale de
aripi
iar îngerii au stropit cu picăturile lor fine
relieful aplatizat de regizorul cuvintelor cu matrice de ideologie
care mângâie fără să aline şi leagănă fiinţa mumifiată deasupra oraşului
şi iată cum vine noua mea identitate Harley de care mă leaga maestrul
în
decriptări
Harley din cordoane şi cabluri pline de seismograme şi perfuzii
Harley nechezând a deflorare în mirosul de renaştere al planetei
o femeie proiecţie de schije pe ecran
maşinăria amniotica ce
ticăie în
placenta galaxie finală
columbofilele aplauze
de
Alma Alexia Andronic
port la gleznă o imaginară lesă de
mătase,
baronul mau, pentru că am fost ascultătoare,
m-a scos pe străzile metropolei
londoneze
la plimbare: bridge street
colcăie de turişti, tamisa
clipoceşte
rotunde valuri de nepăsare,
motanul toarce savante explicaţii
despre
cei închişi în sumbrul turn...
am la mine, desăvârşită şi pliată
în opt –
să-mi încapă în buzunare, o înserare
pe care va să o aştern peste
medievalul
burg la momentul cel mai înalt.
la dreapta acum: cannon row
ascultă cum
paşii noştri susură mici şoapte
peste epiderma ei de asfalt.
cumpărăm de
la o tarabă un ghid pentru alchimiştii amatori
şi o litră de nirvana strălucind
şui,
electric-albăstrui... magul numără atent restul,
monedele zimţuite au pe ambele
feţe
chipuri de cavaleri care pozează pentru viitorime,
zîmbetul lor este mai larg decît
podul de
lîngă parlament.
ajungem pe king charles street şi
ne
grăbim către st. james park: de-acolo,
din vîrful cedrului cel mai
falnic, am să
presar, ca o pulbere fină, înserarea peste oraş.
imediat după aceea în irisul bleu
al
baronului mau încep să înnoate mici steluţe
opalescente, umed licărind
multicolore.
privirea sa blîndă le pulverizează pe cer
ca un conform decor, aprobat de
scenograful de serviciu pe metropolă, adică eu,
alma alexia, valaha descendentă a
unui
logofăt pe nume andronic, copilă
rătăcită într-un occident plin de
mirări
şi oarecum contondent.
am terminat ce aveam de făcut.
trecătorii
eliberează din mîini mii de porumbei:
aşa arată aplauzele lor...
pe horse guards road
de
Alma Alexia Andronic
pe horse guards road cavalerii îşi
plimbă
demonstrativ ruginitele armuri în
dimineaţa aceasta,
zalele strălucesc aprins argintiu
stins ca
şi cum o mie de ochi
mi-ar face cu ochiul. norii pe cer
închipuie un mare dragon bleu
şi ultramarin şi violet care se dă
huţa pe
cer
într-un hamac ale cărui aţe sunt
razele
unui soare stingher...
cotesc la dreapta pe downing
street. paşii
acelora mă urmează veseli,
umbra mea stă de vorbă cu ei, are
să-mi
povestească deseară
despre marile lor speranţe, despre
cum
anume flutura năframa lui guinevere
pe fiecare dintre suliţi. obosite,
animalele fabuloase coboară de pe heraldica scuturilor
şi se reped la bidoanele cu apă
ale poliţiştilor
care-l păzesc pe premier.
în spatele casei cu numerele zece,
unsprezece, doisprezece
e o pajişte verde unde ne oprim.
caii
fornăie, cavalerii descalecă,
umbrela mea capătă proporţii
giganteşti,
ne acoperă pe toţi
mare cât cortul unui circ la
intrarea
căruia o stimfalidă palidă
stă de vorbă cu o himeră tulbure:
alma,
spun ele, a scos-o pe alexia la plimbare.
sau invers, nu se aude prea bine.
armurile
strănută mici şoapte ruginii
care plutesc o vreme şi apoi cad,
foarte
lent, moi ca nişte meduze,
peste gazonul de smarald. italo
calvino şi
cavalerul inexistent
scot din coburii şeilor pocale
sculptate
dintr-un singur rubin,
gura acelora cască mari petale de
întuneric în care ei toarnă
licori aduse în pântecoase
damigene din
laboratoarele lui merlin.
fluturând voaluri de borangic şi
fulgi de
nea, babele lui martie îşi plimbă nurii
în lese de mătase împletite alb şi
roşu.
se aud chiotele entuziaste
ale trecătorilor bucuroşi de
sosirea
basmului în realitatea imediată,
ţipetele lor sunt pufoase
mărţişoare care
plutesc lin în aerul mov şi velin.
tolănit lenevos, sancho panza râde
ştirb,
vesel ca un bănuţ auriu şi sclipitor.
îl întreb de don quihote: e la un
turnir,
la notting hill, spune el,
cervantes l-a înscris în ultima
clipă, era
cât pe ce să nu poată participa.
dragonul bleu îşi aprinde o lulea
şi
pufăie molatec bucolici nouri
arămii şi lila. ne lăsăm cu toţii
pe
spate, în iarba cu înalte fire decorate cu rouă
şi perle din aburul cel mai pur. e
o
dimineaţă absolut minunată,
până şi soarele este perfect
rotund, îl
ţintuim cu privirile noastre
scrutătoare şi el, modest,
afişează o
nuanţă blândă de roşu viu în obraz.
alma, mâine vei primi mărgăritare
aşezate
în coşuri de ambră,
o să muncim toată noaptea, spun
cavalerii
foarte mîndri de ei,
avem de gând să dăruim flori pe
toate
străzile din londra, uite,
se vede în privirea femeilor cum
nerăbdarea sculptează nedefinite aşteptări.
eu clipesc emoţionată: sunt doar o
copilă
copleşită de atenţia
atâtor celebri cavaleri. primăvara
şi-a
pus la gât salbe de zâmbete
şi acestea tresar zglobiu şi
clopoţesc
bucurii ample...
Inimi de
hermine
de
Cătălina Cadinoiu
Globul de purpură se holbează
bazedovian spre creste.
Le jupoaie de umbre ca pe-o helge de vie.
În ochi de iezer fără pleoape, ablefarie,
picură ziua de sânge.
Şi eu ca un haruspiciu din vechime
întrezăresc în inimi stâncoase de hermine:
mâine, drum lung spre vârfuri adamite,
în cleşti de ulii prinse pe crucile-adormite.
Ora se înmoaie în ceţuri de vin merlot
ca pâinea de cuminecare în ritual ecleziastic.
M-ar tescui, poate m-ar stoarce
le simt pe piele...
mă macină, mă rod...
Târziu pentru-a fi vin!
Eu sunt deja un maraschino într-un
pahar de plastic.
Frunzele uscate îmi spun da
de
Cătălina Cadinoiu
Cerul fără colţi de lupi, cerul
naparlind de luceferi îmi răspunde
în acea notă mai cruntă, mai solemnă, cea mai cruntă, cea mai solemnă
din imnul unei ţări de curând cotropite
o notă ca o bătălie în retragere, o bătălie pe care n-am instruit-o eu,
deşi topiţi sunt soldaţii mei de plumb, ai mei, nu ai altora.
un strop de bere vărsat pe lemn, în primul rând, ca o lacrimă, nu?
Apoi? Apoi ca o bocitoare răsfrântă peste un mormânt.
De ce mereu o bocitoare?
Trebuie să fie o bocitoare pentru fiecare pui de vrabie căzut din cuib.
Rezso Seress nu mai plânge, eu plâng fără artă, mimând cu depravare
suavele
Gioconde deci, cine?
Şi până la urmă asta sunt, eu sau o zi stupidă de iulie însetând
dintr-o
neatinsă halbă de bere
o zi în care s-au ridicat cândva spânzurătorile în aplauze şi crengi de
măslini
să nu mă suni!
lasă radio-ul şi relicvele să cânte fals maiestuoasa Sarabandă
acum, când Handel e doar bocet din berea mea, când e scrumieră
întoarsă, când e
fumător stins,
fals ca valurile Dâmboviţei, fals de carte plagiată.
Lasă-mă aşa la masă, cu scrumiera răsturnată ca o găleata goală
înaintea primei
plimbări în doi
o frunză uscată îmi spune da,
din toate vocile posibile o frunză uscată, în scrumiera fumătorilor
stinşi, îmi
spune da.
|