~ Ştefan Bolea - Crossroads
~ Sorin-Mihai Grad - [Re]Load the Rock 'n' Roll Tram
Crossroads
de Ştefan Bolea
Un număr autumnal, care păstrează
energia şi acumulările verii. Mă bucură
ascendenţa Steampunk-ului în .ro - şi, în
mare parte (peste 90%) este meritul lui Adrian „Larry”
Ioniţă, care munceşte imens over hours, ca să
pregătească, asemenea unui atentat, acest nou suprarealism,
venit la o sută de ani de la primul val şi „confecţionat”
cu mijloacele tehnicii, ca şi cum ar dori să-i scoată
la dialog din nou, pe Heidegger şi Benjamin. Noile mijloace
artistice vor “fabrica” noi filosofi, that’s for
sure. În numărul anterior am avut peste 500 de
cititori din Statele Unite în primele
zile de la lansare, de aceea vorbeam cu Sorin şi Larry de un
Egophobic Conquest of America. În #19/20, vom merge şi mai
departe, lărgind sfera conceptului de Steampunk, angajând
mai mulţi artişti şi critici culturali, nemaivorbind
că materialele decisive vor fi traduse în mai multe limbi.
Anul începe în octombrie şi în
martie, la cele două echinoxuri - nu în ianuarie,
cum indică greşit calendarul. Vara, ca să luăm
primul dead line, este un timp al mortifierii, al ascezei sau
al relaxării, pentru cei mai mulţi. Putem da freeze
soarelui autumnal ajuns în zodia Balanţei la apus, atunci
când lucrurile devin egale cu ele înseşi, când
ceea ce ai devenit este raportat la virtualităţile tale
(bilanţul este perfect consonant cu proiectul) şi să
ne întrebăm - what next? O repetare a
revoluţiei (deşi Kierkegaard ne învaţă că
repetiţia este gustul absurdului), o continuare a ei, sub alte
forme (deşi nu suntem marxişti, acceptăm stânga
anarho-punk drept un prilej de împrospătare a sistemului,
de inversare a polilor de putere), sau o promisiune a acesteia (dar
presimţi întotdeauna ce este în tine, de aceea
potenţial, eşti toate realizările sau derealizările,
pe care le ai structural în interiorul tău)? Răpunsul
nietzschean al lui amor fati este mereu plin de sens, de unde
logica sa a eternei reîntoarceri (care nu este deterministă
sau fatalistă în sensul clasic), ce ne învaţă
că trebuie să ne construim viaţa, să căutăm
talentul nostru personal şi să-l dăltuim/ şlefuim
până ajungem la excelenţă, în aşa fel
încât să repetăm viaţa noastra de mii de
ori, dacă am fi forţaţi, şi s-o iubim de fiecare
dată, cu toate eşecurile ei, cu toate sclipirile ei
întunecate, cu tot balastul, cu toată incompletitudinea şi
imperfecţiunea ei. Este mai facil şi mai uman să vrei
să schimbi tabăra, să imersezi în das Man-ul
heideggerian, să accepţi reaua-credinţă
sartriană, să fii mai degrabă ultimul om nietzschean,
dar sinele este responsabilitate + direcţie + decizie + asceză
(+ pedeapsă, pentru cei care au dificultăţi în
edificarea propriei identităţi, pentru cei care se uită
în oglindă şi nu se recunosc, pentru cei care acceptă
un dictat exterior, acolo unde ar trebui să existe doar
certitudini interioare, conectate la reţeaua energetică a
voinţei, care alege individualitatea înaintea diviziunii).
Altfel spus, trebuie găsită forţa
creativă necesară pentru a nu migra în teritoriile în
care media sau dictatele sociale vor să ne împingă,
trebuie mers împotriva curentului sau trebuie inventate
curente, care izbucnesc din interior, care se potrivesc vectorilor
noştri interni - altfel apare acel „la ce bun?”
al istovirii, ecranul alb al vieţii netrăite, crematoriul
unei libertăţi peste aruncăm benzină, puţin
câte puţin, în fiecare zi. Trăim într-o
epocă nihilistă, batjocoriţi de „oaspetele”
înspăimântător al jumătăţilor
noastre de măsură: job + paycheck + tv. Aceasta este
determinaţia noastră istorică specifică (media
îţi spală creierul după o zi în care ţi-ai
folosit trupul drept automat): după o asemenea zi, în care
trupul şi spiritul au fost amputate, trebuie să luăm
ce a mai rămas, adică sufletul hrănit cu gunoaie şi
să-l amplasăm în subterană, asemenea eroului
dostoievskian, să-l racordăm la sinele nostru intim, care
nu poate fi manipulat/ minţit/ înşelat, care doar se
preface că acceptă batjocura nihilistă şi să-l
orientăm ca un ghimpe în inima sistemului şi să
creăm ceva nou - să-l cuplăm cu alte suflete
dezorientate, până când asociaţia psihică
va crea ceva asemănător unei reacţii chimice, o
anomalie sistemică ce va scrijeli o falie în corpul de lut
al programului eat-earn-consume-die. Uităm prea des că
trebuie să muncim pentru propria noastră plăcere şi
pentru dezvoltarea noastră spirituală, nu pentru bani, nu
pentru firmele de marionete, asemenea unor deţinuţi într-un
lagăr mental. Puţin timp petrecut în subterană
(care este mansarda lumii acesteia decăzute) mântuieşte
o zi în care am piedrut controlul asupra corpului şi
minţii noastre - este o modalitate practică de a
redobândi potenţialităţile noastre interioare şi
de a lupta în rezistenţă, până când
creăm, prin exemplul nostru, o alternativă la malformaţiile
sistemice.
[Re]Load the Rock 'n' Roll Tram
de Sorin-Mihai Grad
Sunt
echipe de fotbal care după zeci de ani de
existenţă/supravieţuire/complacere la un anumit nivel
prind un an excelent sau o combinaţie de factori favorabili care
le propulsează şi promovează unde nu le visau vreodată
nici cei mai optimişti sau fanatici suporteri. Experienţele
mele microbistice îmi spun că fericitul eveniment poate fi
continuat în trei posibile moduri: în caz favorabil şocul
e suportat şi noul nivel devine obişnuinţă, iar o
eventuală retrogradare e urmată de repromovare; sau se
retrogradează imediat şi promovarea rămâne un
eveniment frumos, dar izolat, "de pus în ramă";
iar varianta nefericită înseamnă desfiinţarea
echipei sau o continuă degringoladă, când, în
cel mai fericit caz, sunt necesari ani buni, adică răi,
pentru a reveni unde s-a petrecut majoritatea existenţei echipei
respective. Acestea sunt valabile atât pentru echipe de judeţ
care promovează pentru prima oară în competiţiile
naţionale cât şi pentru "pensionare" din
ligi naţionale inferioare care se trezesc brusc un nivel mai
sus.
Ce-o
fi având divagaţiile astea fotbalistice cu literatura? O
direcţie s-ar rezuma cam aşa "numele de pe copertă
vinde, dar uneori trebuie susţinut şi de ce-i în
interior". Alta duce spre presa literară de limbă
română. Comparaţia pare cel puţin deplasată,
ce-s alea divizii, promovare sau retrogradare? Revistele literare
vechi continuă cam toate pe drumul şi felia pe care le ştie
toată lumea interesată de ele, mai ciupesc o
sponsorizare sau o finanţare
şi merg mai departe. Cele noi se descurcă cum pot, multe
existând doar pentru scurt timp. Exemple: fracturi, pana
mea, Galateea, Ca şi cum, Revista de marţi, Prăvălia
culturală,... Dar sunt şi câteva care nu se
opresc la primele probleme, absolviri, certuri, abandonuri sau
trădări, continuând să apară, chiar dacă
uneori mai rar. Unele dintre aceste reviste sunt scoase sau
sprijinite de diverse organizaţii, edituri sau alte firme,
permiţându-şi să-şi plătească
redactorii, colaboratorii şi contributorii. Mă bucur pentru
ele, dar le scot din calcul. Mai rămân publicaţiile
independente, pornite şi susţinute de pasiunea celor
implicaţi, precum EgoPHobia, Tiuk!, Respiro, Stare de
Urgenţă, Noi nu!, Sisif, NordLitera, Arcada, Argos, la
care s-ar putea adăuga şi portalul LiterNet. Unele
dintre acestea se mulţumesc să existe, altele apar mai mult
sau mai puţin regulat scoţând din când în
când câte un număr mai bun decât precedentele,
dar neurmat de altele la acelaşi standard. Şi mai sunt şi
cele care vor să progreseze şi chiar o fac. Ne apropiem de
locul unde putem aplica observaţiile fotbalistice de la
începutul textului. Cobaiului să-i spunem EgoPHobia.
Să
numim liga a patra nivelul de unde a pornit, ca toată lumea. Al
doilea număr a fost mai bun decât primul, dar mai slab
decât al şaptelea, de exemplu. S-a mai dus vorba despre
ea, creşte numărul celor care o citesc, apar colaboratori
cu nume, promovarea în liga a treia a fost firească şi
lină. Zvonurile şi planurile privind apariţia şi
pe hârtie, i.e. liga a doua, clatină puţin corabia,
dar se găsesc resurse şi se merge mai departe, fără
probleme cu retrogradarea, dar şi fără alte vise de
mărire, pentru moment. Apar câteva numere din ce în
ce mai bune, o spun nu doar cei implicaţi, dar şi noi
informaţii şi provocări: se pot câştiga
bani şi cu o e-revistă gratuită, respectiv steampunk.
Acestea ar putea propulsa revista la un nivel superior, unde
însă ar fi nevoie de mai multă muncă şi de
regularitate în apariţie. În cazul fericit
beneficiile ar putea compensa investiţiile suplimentare de timp,
resurse şi efort. Dar experienţa de microbist îmi
arată că există şi alternative mai puţin
plăcute. Un prim factor care tulbură e-revista e
steampunk'ul. Cam 30% din kilobiţii ocupaţi de
EgoPHobia #19/20 pe egophobia.ro sunt dedicaţi secţiunii
"experiment". De la ce procent în sus devine aşa
ceva periculos pentru identitatea revistei? Cui îi pasă,
cititorul vrea să citească lucruri interesante! E adevărat,
dar... Noi nu! a devenit revistă de cultură şi
atitudine unde literatura nu mai are un rol prea important,
NordLitera un site de anunţuri
culturale alternate
cu texte (deseori doar cu pretenţii) literare, Arcada s-a
transformat într-o revistă de entertainment cultural unde
partea literară e tot subţire,... EgoPHobia a fost
gândită ca o revistă culturală axată pe
literatură şi filosofie, până acum s-a menţinut
aşa, ce va urma nu ştim nici noi. Aţi remarcat
probabil reclamele care au apărut pe egophobia.ro acum şapte
luni. Cât au produs până acum ne-ar ajunge cam
pentru două pizza. Mari, desigur. Cu oarece eforturi ar
putea apărea şi alte oferte de publicitate, mai generoase,
posibil pe filiera steampunk. Să investim primii bani pe
care sperăm că-i vom obţine pentru asigurarea părţii
tehnice, să începem să plătim contribuţiile
şi colaborările sau să materializăm unul dintre
proiectele adiacente e-revistei? Deocamdată această dilemă
sună a vânzare de ciori de pe garduri abia proiectate, dar
cred că o alegere greşită ne-ar putea expedia rapid
înapoi unde suntem acum sau chiar mai jos. Ce fac alţii?
Din interviu cu invitaţii din acest număr puteţi afla
că la Tiuk! nu se pune deocamdată problema unor
venituri aduse de revistă, Stare de Urgenţă
adună ceva din vânzarea revistei, dar difuzarea
defectuoasă îi cam sugrumă, iar (din câte ştiu)
cererile pentru finanţări/sponsorizări depuse ici-colo
n-au adus nimic, Regnabit plăteşte colaborările,
dar nu din ce produce revista, Arcada tratează ceva mai
profesionist acest aspect, conţinând publicitate în
versiunea pdf. E dificil de spus cine are dreptate, dacă
se poate vorbi despre asta în astfel de termeni. Tiuk!
are ca argument forte calitatea conţinutului, Arcada
apariţiile mai dese şi regulate influenţate probabil
şi de încasări.
Precum
vedeţi, nu doar EgoPHobia e preocupată de evoluţie.
Dar, fiind vorba de noi aici, să vedem ce opţiuni avem:
încercăm să ne extindem în orice direcţie,
apropiată totuşi de ce publicăm noi, ni se oferă
posibilitatea, caz în care mai avem nevoie de câţiva
oameni dedicaţi şi timp oferibil revistei pentru a
regulariza apariţiile, caz în care ne putem gândi
chiar şi la ce să facem cu eventualele venituri sau mergem
mai departe ca până acum, în speranţa că
vom reuşi să scriem mai bine şi să atragem texte
din ce în ce mai bune, pentru a scoate cândva numere cel
puţin la fel de consistente ca Tiuk! sau Respiro.
Ambele opţiuni au atracţiile lor, prima poate mai multe,
dar să nu uit de ce îmi spune fotbalul, că tot am
investit atâta timp, energie şi altele în el, a doua
mai puţine, dar sunt completate de mai multă siguranţă.
Ce drum va urma EgoPHobia? Vom face ca Metallica (care cu
albumele Load şi Reload s-au depărtat aproape
radical de ce cântaseră până atunci) sau ca
AC/DC (al căror proaspăt album Rock 'n' Roll
Train sună cam la fel ca oricare dintre discurile lor
anterioare)? Cât ne gândim şi certăm noi pe
tema asta, citiţi acest număr dublu, conţine multe
texte, dintre care destule foarte interesante.
|