~ Sorin-Mihai
Grad - Mai răi deci mai buni
~ Claudiu Komartin - Inima Europei
~ iQ666 - De lene sau de lehamite
~ Radu-Ilarion Munteanu - Gay Fascism?
~ Daniel Stuparu - O scăpare a lui Vianu
~ Diana Todea - The Time of the Machine
~ Axel Lenn - Horia Nica
~ Mareş Lucian - Despre cum mi-am incendiat eu cărţile
~ Diana Todea - Bookfest şi Bienala de Artă Contemporană
egoZaur
Mai răi deci mai buni
de
Sorin-Mihai Grad
Mai
mult am asistat decât am lucrat efectiv la realizarea numărului 18 al
revistei noastre. A fost o senzaţie ciudată să simt că lucrurile, chiar
dacă par amorţite, se pot petrece şi fără mine. Poate că unele
chestiuni le-aş fi tratat sau coordonat altfel, dar nu asta contează.
Ce e mai important e că, deşi eu şi alţi câţiva membri ai echipei
noastre am fost indisponibili, cei rămaşi pe teren s-au mobilizat exemplar
şi-au învins ce era de bătut. Nu "nu e nimeni de neînlocuit" e
concluzia, ci certitudinea că EgoPHobia e rezultatul unui efort
colectiv, nu doar revista mea sau a doi-trei dintre noi. Primiţi spre
lectură şi apreciere un număr interesant şi consistent al EgoPHobia,
căruia, în afară de veşnica noastră problemă că iar n-am putut să-l
facem să iasă când am fi dorit, nu-i prea găsesc puncte slabe.
Acum
când totul e pregătit pentru transferul pe site reintru şi eu în
acţiune. Am de trimis mesaje către autorii care ne-au trimis texte,
spre a-i informa că le vom publica sau nu materialele. Părându-mi-se
foarte mare proporţia celor cărora trebuie să le dau veşti proaste,
m-am uitat peste unele lista cu numele lor. Crezusem că e vorba de vreo
ofensivă de vară a grafomanilor şi veleitarilor care ne ţin mereu la
curent cu producţiile lor, însă ei nu depăşiseră măsura. Dimpotrivă, o
parte dintre cei care ne-au trimis texte pe care am decis să nu le
publicăm s-au afirmat deja în lumea literară autohtonă, apărându-le
cărţi la edituri serioase şi texte în reviste care contează. Nu poate
fi vorba de răzbunări personale, doar redactorul-şef cunoscând
identitatea autorilor, iar textele sunt apreciate independent de către
trei din redactorii noştri. Contrariat, am trecut la textele respinse.
O parte din ele ar fi intrat in EgoPHobia acum un an, dacă era doar
după mine unele ar fi fost acceptate şi acum, şi probabil că le veţi
putea citi în alte reviste sau în cărţi. Fără să ne dăm neapărat seama,
am devenit mai selectivi.
Chiar şi aşa EgoPHobia #18 vine
cu multe texte, ca de obicei. Sper că veţi aprecia selecţia făcută de
redacţia noastră din ce ne-a fost propus de către autori, alături de
ce-au scris redactorii şi colaboratorii EgoPHobia special pentru #18.
Iar cei care vor primi azi de la mine mesaje cu "ne pare rău" sper că
nu ne vor ignora pe viitor şi ne vor trimite cât mai curând texte care
să ne convingă din prima de necesitatea publicării lor la noi.
Inima Europei...
de Claudiu
Komartin
Inima Europei este elegantă și moartă, spunea un poet sloven, ajungând
la Paris acum 30 de ani. Dar de ce să te mulțumești cu inima unui loc
strălucitor, ce are atâtea de oferit, mi-am spus când coboram din
avion, avid
de fiecare mărunțiș care-mi ieșea înainte, că doar ajunsesem în Franța
pentru
care atâtea cărți și filme mă pregătiseră... Firește că aveam să mă
lecuiesc,
simțindu-mă ca un sărăntoc orgolios din orient, și totuși am mușcat cu
poftă
din inima aceasta a Europei, atât cât mi-a fost îngăduit, poate nu mai
puțin
decât lui Tomaz Salamun (marele poet sloven căruia îi aparține versul
citat la
început) în 1978. Inima Franței nu mi s-a părut chiar moartă, deși
astăzi
metropola nu trăiește efervescența culturală a altor câteva capitale
europene,
printre care (în primul rând) Berlinul. Dar ce am simțit a fost departe
de
savorile unei delicatese:
a fost gustul unei tarte plin
cu nisip, al unui hamburger
împachetat în catifea neagră.
Pe 27 martie 2007,
La Gare du Nord, realitatea unei stări de tensiune vecină cu panica a
dat peste
mine cu viteza unui camion pe autostrada A3, acolo unde am și văzut
câteva zile
mai târziu un accident grav. Realitatea unei lumi care a cam luat-o la
vale,
sau care, spun unii, stă pe un butoi de pulbere. Un eveniment de o
gravitate
moderată (o revoltă de câteva ore provocată de agresarea unui tânăr
congolez
recalcitrant de către forțele de ordine de la metrou) mi-a arătat cât
de puțin
pregătit eram pentru a cunoaște o țară în cultul căreia am crescut, dar
despre
care nu știam mai nimic. Socialul pur și dur, simplu și rapid ca pumnul
unui
boxer care te izbește în plex m-a derutat și m-a făcut, pentru o vreme,
să mă
simt confuz și lipsit de repere.
Desigur că citisem
și văzusem la televizor cum periferia pariziană a stat trează mai multe
săptămâni, și cum au fost incendiate mii de vehicule (o metaforă,
aceasta,
pentru furia nenumăraților marginalizați ai unei societăți ce trăiește
în
viteze – poate chiar și în epoci – diferite, de la un cartier la
altul)...
Gură-cască prins la momentul nepotrivit în locul nepotrivit, nu am
putut decât
să privesc, panicându-mă și eu, cu gesturi molatice și lipsite de
hotărâre,
neputându-mă smulge de la spectacolul înfiorător în mijlocul căruia
nimerisem,
uluit cum eram de vociferările mulțimii scoase din minți pentru mai
nimic, de
duritatea exagerată a unui aparat polițienesc temător-exaltat. Ceea ce
era
poate un fapt relativ firesc – în contextul ciondănelilor dintre
candidații
pentru apropiatele alegeri, dreapta ministrului de interne Sarkozy
părând că
alimentează mai mult decât stinge nervozități și temeri – căpătase
dimensiunile
unui coșmar. Mai ales că Gare du Nord nu e chiar Gara de Nord din
București, ci
gara cea mai tranzitată a Europei. Un loc în care poți ușor să te
pierzi, un
mic orășel în sine, unde un prozator poate născoci nu puține povești,
cu atâția
oameni și atâtea destine care se întâlnesc și se-ntrepătrund fără
încetare.
Oricât aș fi
încercat să nu literaturizez, să prezint obiectiv,
cu răceală, învălmășeala
de la Gare du Nord (nu mai mare, la o adică, decât cea de la Salon du
Livre,
pentru care am și mers la Paris), mi s-a părut atunci că aș fi schimbat
totul.
Nu am vrut să falsific ecoul pe care acel moment
l-a avut în mine – și
încă îl mai are. Și m-am întrebat de atunci în ce măsură, dincolo de
diversele
formări și deformări culturale pe care le suportăm, toate istoriile pe
care le
știm, toate lucrurile pe care le-am citit nu acționează tot ca niște
lentile
deformatoare, când noi am crezut tocmai că ne vor arăta până la urmă
chipul
realității adevărate.
Și totuși, adunând
cum putem aceste fragmente dintr-un mare puzzle nerezolvabil, oare nu
arătăm
acea credință care, spunea Hugo von Hofmannsthal, “ar putea să tragă
după sine
toate celelalte”?
minDisecţii
De
lene sau de lehamite
de iQ666
Știi
cum e să-ți fie vara răcoare-n casă și să fii nevoit
să deschizi geamul să se-ncălzească puțin? Pe-ăsta l-a lovit
căldura și
aiurează, bine zici cititorule. Vezi ce-au mai scris și
alții, că doar nu
mă lăfăi singur pe pagina asta. Eu rămân cu căldura, că tot declar pe
toate
gardurile că-mi place. Asta cu gardurile n-o lua chiar la propriu, n-am
candidat la alegerile proaspăt răposate. De-o fi fost de lene sau de
lehamite,
e chiar așa important? M-ai fi votat? Că mai vin niște amăgisme
electorale,
dacă-mi zici că pot conta pe tine o să-mi trec numele pe listele alea
lacome de
ștampile. Dar hai să trecem la chestiuni mai serioase.
Ce-ai
mai citit în ultima vreme? Eu nici de ziare n-am
prea avut vreme, am o carte începută de vreo două luni, iar între timp
am mai
citit vreo 3 sau 4. Nu-i stilul meu să-ncep o carte câtă vreme n-am
terminat-o
pe precedenta, dar nici nu-mi place să car cu mine volume din care am
devorat
deja mai mult de 20-30 de pagini. Trebuie
să
recunosc c-am citit aproape
doar prin trenuri, avioane, gări și aeroporturi. Deși încerc să mă
informez ca
până acum, în ultima vreme n-am mai aflat despre cărți pe care să-mi
doresc
neapărat să le citesc. O fi suprasaturarea pieței, o fi normalizarea
ei, o fi
domolirea investițiilor în publicitate ale editurilor, toate acestea și
altele,
nu știu și drept să-ți zic nici nu-mi bat capul cu probleme de genul
ăsta,
într-un fel mă chiar bucur că nu mai adaug alte
titluri pe listele must read
pe care le port prin cap. Ți-aș da o
bere rece de-ai reușit s-ajungi aici. Sau o decorație de gheață.
Probabil
că-s de vină și eu. Am mai crescut, chiar dacă
degrabă sesizabil doar în greutate. Mă miră c-am în bibliotecă volume
pe care
nu de mult am crezut că trebuie să le citesc. Banii dați pe ele vor fi
reprezentând contravaloarea lecțiilor învățate de pe urma lor, îmi
șoptește
latura mea zgârcită. Chiar și pentru școala vieții se pare că există
meditații.
Vezi, răbdarea se răsplătește, chiar dacă doar cu vorbe pe care cel
care le-a
pus laolaltă le crede alese. O să-nchid geamul. Parafrazează tu ceva
după
"mai bine golan decât activist, mai bine mort decât comunist". Dacă
mi-ai prins ideea o să-ți iasă mai bine decât mie.
pricinaşul de serviciu
Gay Fascism?
de Radu-Ilarion Munteanu
Monotonia
confuziei
și a schimbului de argumente pro și contra paradei gay, parțial confuze
și
parțial eronate de ambele părți, impune o abordare rațională, sine ira
et
studio, a problemei. Nici pe departe a problemei condiției
legale și morale
a homosexualității, mult prea largă pentru a fi expediată într-un
articol
publicistic, nici măcar a totalității manifestărilor și a
contramanifestărilor
publice legate de această condiție, ci strict problema paradelor
periodice și a
inerentelor contramanifestații, în particular a paradei gay de anul
acesta în
România, conjugată cu setul de contramanifestații, inclusiv reflectarea
întregului fenomen public în mass media.
Suntem datori
a
argumenta afirmațiile mai mult sau mai puțin polemice, tangențiale,
făcute în
fraza de mai sus. Unele incursiuni limitate în contextul mai larg al
condiției
democrației occidentale vor fi tot inerente. Democrație pe cale de a fi
asimilată la noi la fel de forțat și la fel de necritic precum am fost
nevoiți
să asimilăm, cu două generații în urmă, așa numita "democrație
populară", de uz colonial.
Vom pleca de
la
observația că obiectivitatea și neutralitatea posturilor TV, care-și
taie,
naturaliter, partea leului din impactul public al mass media s-au
dovedit a fi
la fel de false precum se manifestă în abordarea altor subiecte, cu
precădere
cele politice. Omenește sunt mai mult sau mai puțin de înțeles, în
măsura în
care poziția lor pe piață depinde de tirania ratingului, în măsura în
care,
judecând liniar, sunt marcate de teama că dacă ar părăsi comoda poziție
trendy,
ratingul ar scădea. Aici este, însă, vai, un cerc vicios, asupra căruia
nu ne
vom lăsa tentați să insistăm, diluîndu-ne abordarea și care sperăm să
constituie ținta unui articol ulterior, la fel de pricinaș.
Astfel, un
post TV
a adus, pe post de reper "științific" o doamnă psiholog, care, din
expert (forensic, ar spune americanii) a devenit
avocat al cauzei.
Domnia sa a citat o decizie a unei confrerii de psihologi americani
care ar fi
stabilit… normalitatea condiției de homosexual. Nimic de mirare, într-o
țară
unde mediul universitar e dominat de stânga intelectuală, inventatoare
a
corectitudinii politice, concept pe care Horia Roman Patapievici îl
caracteriza, fără echivoc, cu exact 13 ani în urmă, în una din primele
sale
cărți, drept comunism american.
Care să fie,
atunci, obiecțiile noastre, în plan științific? Dar, înainte de asta,
care să
fie baza autorității noastre în materie? La a doua întrebare răspunsul
e
simplu: nimic altceva decât o educație științifică onestă și modestă,
inițiată
în urmă cu cel puțin o generație. Destul de vitală pentru a extirpa din
ea
zgura marxistă prin miza pe spiritul critic stricto sensu.
Capabilă,
acum, după o evoluție la fel de modestă, de a funcționa ca filtru
mental, ca
sistem imunitar intelectual. Răspunsul la a doua întrebare ne apropie
de inima
demersului de față: a aborda homosexualitatea exclusiv în plan
psihologic este
o formă gravă de reducționism, care pune în discuție probitatea
științifică a
acestei abordări. Ni se poate obiecta că nu putem avea pretenția, de la
un post
TV comercial, să depășească un pospai de conținut științific
emisiunilor ad
hoc, mai ales când angajații majorității posturilor omologe
se întrec în gafe
de limbă română. Ne-am demite ca pricinași de serviciu, niciodată
cârcotași,
dacă n-am replica sec: da' de ce să nu avem pretenția?
Bun, dar să
intrăm
în subiect. Chiar de la pa'șopt. Nutrim prejudecata
conservatoare că
definirea răbdătoare a cadrului servește vederii tabloului.
Reproducerea
sexuată a fost validată de evoluție în sute de milioane de ani. Sigur
că nu e,
acum, în biosferă, unica modalitate reproductivă, dar ponderea tuturor
celorlalte e quasineglijabilă, iar acest raport de ponderi a fost
stabilit, cum
spuneam, de evoluție. De praxă. Unicul criteriu al adevărului, după cum
spunea
Lenin. Pasul următor ar fi întrebarea dacă există homosexualitate în
regnul
animal. Răspunsul e categoric pozitiv și nu e nevoie de mărturia
etologului
(biologul specializat în studiul comportamentului individual și social
al
speciilor zoologice) pentru a stabili acest răspuns, e posibil ca
majoritatea
cititorilor să fi întâlnit, în propria experiență, exemple de gen.
Importantă
este, iarăsi, ponderea fenomenului, de unde condiția lui. Ponderea e
totuși mai
degrabă limitată, ceea ce face să putem califica homosexualitatea
animală ca
accident comportamental inerent. Cu o contribuție asupra stabilității
și
sănătății speciei care nu depășește zgomotul de fond, fluctuația
statistică
intrinsecă. Cu o pondere neglijabilă în sistemele de ecuații
integrodiferențiale care determină dinamica numerică a speciilor în
ecosisteme
stabile.
Care e
situația la
specia homo sapiens? Trecem peste din ce în ce mai
trista ironie a denumirii.
Sexul individual e definit pe mai multe planuri: cel subcelular,
respectiv
perechile de cromosomi XX și XY. Planul hormonal, apoi planul
anatomo-fiziologic și, în fine, planul mental. În principiu,
determinarea are
loc în această ordine. Dar nu mecanic, ci cu o doză de statistic. Cu o
mult mai
importantă doză de feed-back formativ, de natură etologic-socială.
Rezultatul
de ansamblu joacă un rol dublu: de măsură a gradului de degenerare a
speciei pe
de o parte, dar și de înțelepciune a naturii pe de alta.
Homosexualtitatea
devine unul din factorii de frânare a freneticei creșteri numerice,
care,
lăsată liberă, n-ar putea duce specia decât la o catastrofă
demografică,
frizând, poate, extincția.
Nimic din
toatea
astea în falsa dispută exterioară, în care o parte clamează, cu exces
de
exhibiționism, recunoașterea socială, forțând conceptul democrației în
sens
occidental, iar partea opusă clamând cu precădere argumentele unei
moralități
într-o anume măsură revolute. Cu efect contrar, deci stimulativ pentru
ponderea
homosexualității.
Nimic mai
contraproductiv decât reducționismul și chiar decât schematizarea
excesivă în
materie. Chiar clasificarea homosexualiății în înnăscută, sau
intrinsecă, prin
accident genetic, alături de fenomene înrudite, cum ar fi
transsexualitatea sau
hermafroditismul anatomic, pe de o parte și cea dobândită pe de altă
parte, se
cere considerată cu maximum de prudență științifică. Nu vom cita cifre,
deoarece există o diversitate naturală de aprecieri chiar în rândurile
disciplinelor biologice adresabile, neurofiziologia și etologia în prim
plan.
Ne vom limita la evaluarea de bun simț că, în măsura în care această
dihotomie
are sens, procentul dobândit e sensibil mai mare. Principalul motiv e
complexitatea naturii umane ca specie biologică, de unde viteza relativ
lentă
de maturizare, pe diferite planuri, a puiului uman. Pe plan sexual,
dacă
determinarea anatomică e, în mare, constatabilă de la naștere,
sexualizarea are
loc, prin programe hormonale, interacționând independent cu programe
educaționale,
în perioada numită teen age, sau în româna clasică,
adolescență. Aici se
încurcă, de cele mai multe ori, lucrurile. Nu vom extinde scurta
noastră
privire la analiza exhaustivă a factorilor social-educaționali care
stimulează
inițierea și formarea unui comportament homosexual sau/și bisexual,
cadrul
antepropus al articolului nu ne permite, dar mai ales nu ne permite
competența
strict limitată. Ne vom mărgini doar la unul dintre cei mai importanți
astfel
de factori, anume puterea exemplului, din motive lesne de înțeles:
deoarece
socotim extrem de nocivă pretenția comunităților gay de a accede la
statusul și
statutul legal care sa permită cuplurilor gay sau lesbi să adopte
copii. Căci
probabilitatea ca un copil născut "normal", în sensul definirii
sexului în raport cu funcția sa naturală reproductivă, odată adoptat de
un
cuplu gay sau lesbi să devină, la rândul lui, homosexual, este
periculos de
ridicată. Dacă izolăm numai acest factor, legalizarea adopției de
copii,
contribuția acestui factor la proliferarea homosexualității, la
creșterea
procentului statistic al acesteia, la apropierea de nivelul critic din
punct de
vedere biologic, este limpede inacceptabilă. Iar acceptarea legalizării
adopției în numele democrației – o probă de iresponsabilitate socială
patentă.
Nu avem de gând să ducem logica nici cu un pas mai departe, pentru a
observa că
acceptabilitatea e o idee dragă stângii, pentru a evita o altă
digresiune.
Poate va veni și vremeaa discutării centrate a spectrului politic ca
subiect.
Alt subiect
clamat
cu ocazia manifestărilor publice ale "comunităților" homosexuale
(ghilimelele au rolul lor, nu insistăm) este dreptul la căsătorie, a
cărui arie
de recunoaștere legală e, vai, în continuă creștere. Mult mai gravă și
mai
semnificativă ni se pare recunoașterea legală a acestui drept într-o
țară
catolică, dar de către un guvern socialist, decât într-o țară cu
oricare altă
structură spirituală. Contraargumentul opozanților este de natură
tradițională,
legat de conceptul fundamental de familie, ca celulă socială
fundamentală. Nu
vom lăsa nici aceste contraargumente să treacă libere fără un filtru
critic.
Vom privi, prin urmare, cu doza inerentă de rezervă sceptică a
perspectivei
lucide, contraargumente emoționale
ca
"ofensa adusă ideii de familie". Considerând că însuși conceptul de
familie a evoluat, că se află în prezent într-o fază ineluctabil
tranzitorie,
sub presiunea accelerării vieții dincolo de ritmul natural al ființei
umane.
Dar vom păstra esențialul, anume că familia, ca celulă socială
fundamentală, a
fost istoricește forma adaptată ritmului natural de
dezvoltare-maturizare a
animalului uman. Iar clanul, tribul și celelalte structuri sociale
primitive
n-au fost decât extinderea, tot naturală, a structurilor sociale
decelate abia
acum cu precizie crescândă de etologie în rândul regnului zoologic, de
la
insecte la primate, pe scara evolutivă. Unde și când a apărut
dezechilibrul?
Iarăși un subiect separabil, asupra căruia nu vom insista, limitându-ne
la
imaginea furnizată de bunul simț: primatul mental/social al familiei a
durat
exact atâta timp cât accelerarea vieții n-a depășit măsura raportului
temporal
între maturizare și speranța de viață la individul uman. În lumea
prezentului,
această măsură e, în cel mai bun caz, pe punctul de a fi atinsă și
chiar
depășită punctual. Nimic mai firesc decât să apară, ca un demonus
ex machina,
dacă ne-am putea permite un atare joc de cuvinte, cerința socială a
homosexualilor ca unul din factorii dizolvanți ai barajelor pe care
inerția
socială și psihologică le pune încă în fața accelerării vieții, dincolo
de
suportabilitatea ființei umane. Dar, eventuala înțelegere e una,
acceptabilitatea e alta. Iar în măsura în care nu acceptăm, o facem în
numele a
ce? Simplu. În numele stabilității dimensiunii sociale a speciei.
Familia, în
sensul
ei tradițional, nu și-a epuizat, îndrăznim a crede, întregul potențial
de
stabilitate, nu a devenit încă o structură revolută, ergo –
bagatelizarea ei
prin extinderea la cupluri homosexuale rămâne un factor negativ.
Dimpotrivă,
credem că familia, ca noțiune, e datoare să-și găsească resurse
intrinseci de
adaptare la realitate, e datoare să supraviețuiască cumva, deoarece
funcția ei
stabilizantă mai are destulă vreme un rol de jucat. Iar extinderea
familiei la
cupluri homosexuale nu credem că e una din aceste presupuse forme de
adaptare
firească.
Ce șanse
credem să
aibă acest argument exclusiv al bunului simț, lipsit de armătura
sociologică și
psihologică, deci de însăși baza științifică pe care am clamato ab
initio,
în fața nu a argumentului zgomotos al exhibiționismului gay, ci în fața
dozei
obiective a acestuia, legată de inserția juridic-economică a familiei?
Subiectiv, ne e teamă că prea puține, iar perspectiva pe care ne
propunem a o
schița aici e o simplă datorie de conștiință. Va răspunde, însă, cu
aplomb,
argumentelor gay asupra drepturilor naturale ale cuplurilor de gen în
ce
privește problemele de reglementare juridică a proprietății, comune
sau/și
individuale, că soluția părții obiective a problemei lor nu constă în
facilitatea
extinderii unei instituții fundamentale, care este căsătoria, ca bază
moral-juridică a familiei, ci în contrucții juridice ad hoc.
Asupra
acceptării cărora nu vedem cine ar mai putea avea obiecții, în limitele
aceluiași bun simț. Care să fie aceste construcții juridice ad hoc,
asta nu mai
e problema noastră. E foarte improbabil să nu existe destui juriști
homosexuali
de ambe sexe, ca resursă de soluționare. Important ni se pare ca
societatea în
ansamblu să opună o fermitate sănătoasă, fără a friza câtuși de puțin
intoleranța, la instituirea de structuri juridice pe care le socotim
contraproductive, mai ales pe termen lung. Prin consecințele lor
nefaste asupra
mentalului social. Popular spus, prin punerea, odată mai mult, a
căruței
înaintea cailor.
Am atins, în
treacăt, aspectul dincolo de banalul histrionic, pur exhibiționist, al
manifestărilor publice gay. Tocmai acest aspect exhibiționist este
perceput ca
profund ofensiv de către majoritate. N-am definit majoritatea printr-un
adjectiv deoarece credem că e unul din punctele delicate ale întregului
demers,
care cere discernământ suplimentar. Dacă am zice majoritate
heterosexuală,
am risca o relativizare pe care tocmai o refuzăm, în numele ierarhiei
legilor
naturii. O echivalare a alternativelor. Dacă am spune majoritate
normală,
nu numai că am ofensa gratis, deci contraproductiv, pe suporterii
corectitudinii politice, dar mai ales am pierde prilejul de a admite că
însăși
normalitatea suportă o anume relativizare. Prilej care vorbește pentru
gradul
nostru de obiectivitate. Dar să revenim la reacția publică față de
exibiționism. Acesta, dincolo chiar de comportamentul tipic gay,
determină prin
sine însuși o reacție bazală de respingere din partea zonei sănătoase a
publicului. Exibiționismul, fără a depăși limitele largi ale condiției
umane,
nu e în firea omului dotat doar cu bun simț. Voi da doar exemplul unui
țăran,
care reacționa, cu ani în urmă, la entuziasmul uneia dintre nepoatele
sale față
de personajul Michael Jackson: nu înțeleg, spunea bătrânul, cum poate
să-i
placă cuiva un individ care nu s-a hotărât dacă vrea să fie bărbat sau
femeie,
nici dacă este alb sau negru. Nu-i înțeleg muzica, dar l-aș fi stimat
dacă ar
fi rămas bărbat negru.
Dar, să ceri
unei
comunități a cărei natură sexuală, indiferent dacă înnăscută sau
dobândită, se
manifestă prin excelență exhibiționist, până la agresivitate, să fie
rezonabilă
și să-și limiteze lupta pentru drepturi la bunul simț, ar fi mai absurd
decât este
absurdă însăși politica gay. Căci nu ne ferim s-o spunem, din
perspectiva
noastră, să zicem 17% științifică și 83% de banal bun simț, cifrele
sunt,
desigur, mai mult sau mai puțin retorice, considerăm politica publică
pro gay
nu numai undeva între asocial și antisocial, dar marcată și de doza
inerentă de
absurditate, tocmai din acest motiv. Cel puțin așa cum se manifestă ea
în
prezent.
Am încheia cu
o
butadă, dacă n-am ști că avem să revenim, pentru echilibrarea analizei,
la unul
din punctele anterior atinse, pentru final: e cunoscută diferența între
pesimist și optimist. Primul spune și crede că nu se poate mai rău, pe
când al
doilea spune și crede că ba da, se poate. Optimist incurabil, eu,
abandonând
pentru prima dată, pe teritoriul textului de față, formularea
pluralului
academic, cred irepresibil și ireversibil că va apărea un curent
rezonabil în
lumea gay, care să renunțe la exhibiționism, la proliferare
artefactică, la
agresivitate interfacială, pentru a-și clădi un spațiu instituțional
echilibrat,
pe măsura inerentei condiții naturale. Independent de specularea
conjuncturală
a marotei corectitudinii politice, adevăratul virus social. Sună
utopic? Doar
în aparență.
De ce cred
asta?
Tocmai, și acum revin la unul din primele considerente cauzale,
deoarece
ambiguitatea definirii comportamentului sexual are o componentă
intrinsecă.
Stratul hormonal nu e determinat, cum observam în treacăt, mecanic și
univoc de
baza cromozomială. În fiecare individualitate se stabilește un
echilibru
delicat, mai mult sau mai puțin metastabil, între feminitate și
masculinitate,
cu consecințe firești până la nivel mental. Celebrul regizor suedez
Ingmar
Bergman atrăgea atenția că personajele sale feminine și chiar
preferința pentru
câteva actrițe arhetipale, sunt purtătorii de mesaj estetic ai
componentei sale
feminine. Iar acest destul de larg spațiu definit de conjugarea
hormonal-psihologică e departe de a fi specific speciei umane. Exact
asupra
acestor aspecte îmi atrăgea atenția, în timpul elaborării articolului,
un distins
neurofiziolog de elită.
Așa că
discernământul nostru, al tuturor, hetero sau homosexuali, se cere
stimulat la
maximum pentru a opera rațional în largul și înturlucatul
câmp dintre
ineluctabil și pervers.
Și cum un
banc îl
cere pe al doilea, să încheiem într-o notă de humor: La radio Yerevan:
un
ascultător ne întryabă dacă yestye adyevărat că Fyodor Mihailovici
Dostoyevski
a fost homosexual. Răspundyem: da, dar nu pentru asta îl iubim.
O scăpare a lui Vianu [considerații
în
marginea traducerii unui titlu din Goethe]
de Daniel
Stuparu
"Poezie
și adevăr" este
o carte cu caracter
autobiografic, acest lucru se știe. Goethe a încercat să redea în ea
etapele
cele mai însemnate ale unei formări culturale într-o epocă nelipsită de
evenimente: iluminismul, romantismul, revoluția franceză, războaiele
napoleoniene - pe toate acestea Goethe le-a trăit pe propria-i piele și
le-a
văzut cu proprii săi ochi. Revenind la carte, mai exact la titlul
acesteia,
întotdeauna m-am întrebat: oare de ce și-a intitulat Goethe propria
autobiografie „Poezie și adevăr“?
E limpede că orice autor alege titlul unei cărți în funcție de
greutatea
semantică pe care o conferă acesta textului propriu-zis, cu alte
cuvinte titlul
sintetizează într-un fel conținutul, sau trasează măcar intenția
autorului cu
privire la carte în ansamblu. La o primă vedere am putea spune că
sintagma
trimite așadar la preocupările diverse ale geniului din Weimar. E un
lucru
notoriu faptul că pe Goethe nu l-a preocupat doar literatura, ci și
știința,
contribuțiile sale în materie de osteologie cel puțin fiind deloc
lipsite de
însemnătate. Și totuși, aici e vorba de o lucrare cu caracter
autobiografic. Să
nu divagăm așadar, pentru că, pendulând între Opera aperta
și I
limiti dell’interpretazione, pentru a-l parafraza pe Eco,
chiar dacă
interpretarea de mai sus are acoperire în raport cu opera goetheană, ea
nu se
justifică în context.
În marginea unor asemenea frământări lăuntrice, daimonul de care vorbea
cândva
Divinul Poimandres s-a îndurat de nemângâierea mea și mi-a sugerat să
iau în
mână originalul. I-am urmat așadar sfatul și ajungând la textul german,
lucrurile au devenit dacă nu imediat, măcar după o scurtă reflecție,
clare.
Pentru că textul original se intitulează: Aus meinem Leben.
Dichtung und
Wahrheit. „Aus meinem Leben“ înseamnă indubitabil „din viața
mea“, precum
în „crâmpeie din viața mea“, iar „Wahrheit“ nu prespune nici un fel de
echivoc,
se traduce prin „adevăr“. Singurul termen discutabil în această
sintagmă este
„Dichtung“. Înainte însă de a sări la concluzii, să vedem ce poate
însemna
acesta și cum ar putea fi tradus.
În primul rând trebuie spus că traducerea lui Vianu din 1955 (alta nu
îmi este
cunoscută până la această oră) nu este greșită, cel puțin în principiu.
„Dichtung“ se poate traduce și prin „poezie“. Dacă recurgem însă la
instrumentarul etimologic, descoperim lucruri cel puțin la fel de
interesante.
Verbul „dichten“ înseamă propriu-zis „a plăsmui, a crea, a născoci“.
„Dichtung“
se referă în acest sens la orice creație literară sau operă de ficțiune
în
general și la poezie doar în particular. „Dichter“ este în Germania
orice
scriitor, orice creator de literatură, iar „Dichterlesung“ se numește
acea
sindrofie literară în cadrul căreia un autor – prozator sau poet –
citește câte
ceva din opera proprie.
Acestea fiind zise, putem concluziona că „Dichtung“ ar trebui tradus
prin
„ficțiune“, „născocire“, „fabulație“ sau „plăsmuire“. Acum, sigur că se
poate
exprima rezerva că și vocabula „poezie“ din limba română vine din
grecescul
„poesis“, care subîntinde întreaga gamă semantică amintită anterior,
deci la
limită traducerea lui „Dichtung“ prin „poezie“ ar fi totuși corectă.
Problema
este însă că termenul „poezie“ - pe vremea lui Vianu deja - nu mai
comporta,
poate cel mult într-un cerc filozofic nicasian, semnificația acelui
„poesis“ de
care vorbeau Platon sau Aristotel. E o observație de bun simț să
admitem că
atunci când aducem vorba de poezie, ne referim îndeobște la literatură
ca formă
de artă și în speță la genul liric. În aceste condiții, găsim
traducerea lui
„Dichtung“ prin „poezie“ mai degrabă neinspirată, sugerând în locul
acesteia
oricare din variantele mai sus amintite, mult mai apropiate de
original, ca
putere de sugestie în acest context.
Pus sub tutela unui asemenea titlu – „Din viața mea“: „Ficțiune și
adevăr“,
„Plăsmuire și realitate“ sau „Născocit și veridic“, pentru a da doar
câteva
exemple –, textul lui Goethe ne apare dintr-o dată într-o nouă lumină.
Și ni se
pare a înțelege mai bine astfel ce voia să spună Goethe de fapt prin
titlu, cât
și prin cartea însăși, pentru că în definitiv despre asta e vorba,
despre ce
este adevăr și ce ficțiune într-o biografie prea încărcată de
evenimente
interioare, dar și exterioare, pentru a nu fi expusă interpetărilor și
mistificărilor de tot soiul.
Lumile reale, lumile virtuale
The Time of the Machine
de Diana Todea
Literatura SF este la ora actuală una dintre cele mai tentante căi de a
trece dincolo de obstacolele ştiinţei. Ficţiunea pătrunde într-o nouă
dimensiune, prin mijloacele raţionale, producând o artă cu totul
distinctă de "vechea literatură". Deschisă la nou şi la realităţile
ştiinţifice, literatura SF este cea mai bună protagonistă a gândirii
abstracte. Ce mă determină să intru pe acest
teren? De când am descoperit potenţialul acestei literaturi şi a
modului de a scrie sf-ist, mi-am dat seama că filosofia şi metafizica
sunt două instrumente potrivite pentru a gândi în maniera
ştiinţifico-fantastică. Pornind de la Eminescu, care a lăsat în urmă
câteva proze metafizice, cu tentă SF, şi ajungând la literatura de azi,
remarc că sunt din ce în ce mai mulţi scriitori români care se joacă cu
acest domeniu. Nu este uşor să te remarci printre tot felul de proze şi
creaţii SF, dar potenţialul oferit este uriaş-pot intra la fel de bine
şi în metafizică şi în filosofie, ştiinţă, etc., fără să spun că am
părăsit nava literaturii. Ce mă atrage la o
astfel de literatură? Mai mult decât orice ea lucrează cu mintea. Prea
puţin cu sentimentele, ca poezia sau unele romane lirice, prea puţin cu
inima. Este o literatură abstractă, aşa cum a format-o Jules Verne şi
cum a definit-o Asimov prin cărţile sale. Planul literar se întâlneşte
cu cel ştiinţific, unde putem discuta chiar şi elemente de cibernetică
şi robotică, fără ca nimeni să se plictisească, tocmai pentru că este
domeniul de referinţă pentru acest tip de literatură. Eu îmi imaginez
un joc cu roboţi sau o lume virtuală construită în aşa fel încât totul
pare colorat şi fantastic. Orice element poate dispărea la un moment
dat, orice plan poate fi dejucat, aidoma unei piese de teatru, într-un
stil burlesc ca un show cu clovni. Elementul surpriză este cel care mă
atrage cel mai mult, având magia unei poveşti şi seriozitatea unui joc
de şah. Efectul este un carusel de imagini şi date, care formează una
dintre cele mai frumoase literaturi. Nu
exagerez când spun acum că literatura SF va lua proporţii uriaşe,
pentru că deja se observă că din ce în ce mai mulţi scriitori atacă
acest teren. E ca şi cum te-ai juca cu un calculator în secolul XXI, ai
programa un computer sau ai concepe un joc virtual-THIS IS THE TIME OF
THE MACHINE! Nu mă pot da la o parte din faţa cibernetizării, nu
pot spune „nu” noii tehnologii, nu pot închide ochii când de fapt lumea
evoluează şi schimbă totul, inclusiv sensul de iubire. În ciuda unor
ochi lipsiţi de simţ critic, remarc că literatura SF este un teren
fertil în care gândirea literară poate evolua fără cea mai mică
problemă. Prin cosmos şi prin alte lumi, literatura SF va deveni o
realitate virtuală.
Horia Nica
de Axel Lenn
Furculițe, linguri, lingurițe, polonice, din diverse materiale, de la argint, nichel, alpacca, până la inox și aluminiu, de diverse stiluri, din diverse epoci și orizonturi - oare ce ai putea face cu o mulțime de astfel de obiecte? La o primă gândire, o colecție personală taman bună de umplut sertarele unui bufet. La o a doua gândire, destul de puțin probabilă, o expoziție de tacâmuri. O scânteie de inspirație, posibil un banal accident într-o joacă frecvent copilărească în urma căreia o furculiță se contorsionează, i-a deschis lui Horia Nica un orizont diferit. Așa se face că, după șase secole de existență și menire în binecunoscuta funcție culinară, furculița a devenit un obiect de artă. Au urmat și alte obiecte similare, era păcat ca o lingură, de exemplu, să rămână o simplă lingură. Și uite că, după câțiva ani de muncă, dintr-un morman de furculițe, linguri, lingurițe Horia Nica răspunde întrebării de mai sus prin multe expoziții de artă în sensul cel mai complet cu putință, recte acela de schimbare (reconfigurare) a lumii din jurul nostru. Îi puteți vedea strădaniile la urmatoarele adrese: nicahoria.tripod.com ഗi horia.webs.com.
Horia Nica s-a născut în 1980, la Cisnădie. Actualmente locuiște la Râmnicu-Vâlcea. Pasiunea pentru remodelarea tacâmurilor în obiecte de artă a descoperit-o întâmplător, ca o revelație, acum un an. De atunci, a realizat câteva sute de lucrări, prezentate cu ocazia mai multor expoziții:
- Expoziție Platza Mall, Râmnicu-Vâlcea (martie 2007)
- Expoziție Galeria Constantin Iliescu, Râmnicu-Vâlcea (martie-aprilie 2007)
- Expoziție la Episcopia Râmnicului (aprilie 2007)
- Expoziție la Scoala Nr.4 din Râmnicu-Vâlcea (mai 2007)
- Expoziție Constantin Brâncoveanu (iunie 2007)
- Expoziție Romexpo (decembrie 2007)
- Expoziție Casa de Cultură Traian Demetrescu, Galeria Vollard Craiova (aprilie-mai 2008)
- Expoziție Grădina ZOO București (mai 2008)
Despre
cum
mi-am incendiat eu cărțile
de Mareș
Lucian
Mai demult îmi plăcea și mie să mă
refugiez în lectură, să caut răspunsuri sau să creez lumi în mintea
mea. Încercam
să fug de ce era în jurul meu, ascunzându-mă în miile de utopii pe care
oricine
era dispus să mi le vândă, să mi le ofere pe tavă și, mai ales, să mi
le bage
pe gât. Totul pentru a mă salva, pentru a mă proteja. Probabil, dacă
urmam
această cale, aș fi fost mai fericit.
Mai fericit? Poate. Mai împlinit? Niciodată!
De la o vreme am început să disprețuiesc lectura. Devenise ceva
plictisitor.
Monoton. Mi se părea un gest imbecil să citesc despre faptele unor eroi
pe care
nu i-am cunoscut niciodată sau care nici măcar n-au existat. Mi se
părea o
prostie să mă hrănesc cu plăsmuirile minților unor oameni refulați.
În general, scriitorii sunt pervertiți! Cine scrie sincer, scrie pentru
el.
Cine scrie pentru ceilalți e pervers. O face doar pentru a urmări un
scop
dezonorant, doar pentru a întinde celor nepregătiți o capcană. De ce aș
deveni
eu victima unor oameni care nu și-au găsit împlinirea decât în minciună?
Am ajuns la ideea asta în clipa în care am cunoscut niște scriitori.
Niște
scriitori adevărați, niște oameni cu adevărat talentați. I-am privit pe
ei și
apoi am privit scrierile lor. În clipa aceea am văzut că pentru a crea
ceva
frumos trebuie să fii un monstru. Iar dacă nu ești, trebuie să te
tranformi într-unul.
Dacă somnul rațiunii naște monștri, cele mai frumoase lucruri se vor
naște din
noroi...
Mi-am
incendiat toate cărțile.
Le-am aruncat afară pe geam, am mers jos și le-am ars pe toate în fața
vecinilor din bloc care s-au adunat în jurul focului și priveau
speriați murmurând
ceva de neînțeles. Era o noapte întunecoasă, iar umbrele gloatei din
jurul meu
se prelingeau hidoase pe blocurile din jur. În jocurile limbilor de
foc, o mulțime
de umbre executau un dans macabru, iar în mijlocul lor stăteam eu,
tăcut, nemișcat,
privind cu niște ochi de gheață spre fumul gros care se ridica la
ceruri. Cumva
știam că ofranda mea avea să fie primită. Toate acele învățături, toate
acele
aventuri, toți acei eroi cu înțelepciunea sau puterea lor de nimic - au
ars.
Din fumul lor murdar, din flăcările lor înalte și între acele umbre, un
nou
erou trebuia să se nască…
Orice drum inițiatic este plin de umbre și demoni. Arzând totul am dat
viață
umbrelor. Demonii erau acolo, mă priveau cu fețele lor hidoase și
imbecile, îmbrăcați
în pijamalele alea puturoase și șlapii ăia pe care și-i târâie prin
rahat,
murmurau între ei și cotcodăceau în liniște, șoptindu-și unii altora
cuvinte
moarte, încercând să-și ascundă privirile în întuneric. Erau hidoși…
iar eu simțeam
că sunt pregătit pentru a începe...
Bookfest
și Bienala Internațională de
Artă Contemporană București
de Diana Todea
Două evenimente importante din punct
de vedere cultural s-au desfășurat în weekend-ul 7-8 iunie 2008 -
Bookfest,
Salonul Cărții din București, și manifestările Bienalei Internaționale
de Artă
Contemporană, ediția 2008, București. Despre Bookfest pot să spun că a
fost
organizat la Romexpo, având ca spațiu două etaje și o sală de
conferință, care
s-a transformat pentru circa două ore în sală de concerte pentru
formația Luna
Amară. Organizatorii Bookfestului apreciază un număr notabil de edituri
și
cărți prezentate în cadrul acestui eveniment: “Ediția din acest an
înseamnă în
cifre 14.000 mp de spațiu brut, 5.000 mp de standuri, 160 de edituri și
aproximativ 50.000 titluri din care iubitorii de carte își pot alege
lectura
preferată” (sursa: site-ul oficial Bookfest).
Așa cum afirmă Grigore Arsene,
Președinte AER: "Bookfest 2008 înseamnă, mai mult ca în edițiile
precedente, spectacol, evenimente, sărbătoare. Am dorit să facem din
Bookfest
un loc în care publicul amator de lectură să descopere cărți pentru
orice
domeniu de interes, orice gust, nivel sau moment, dar și concerte,
filme, happenings
care să reprezinte o alternativă demnă de luat în seamă pentru
petrecerea
timpului liber pe parcursul celor 5 zile." Bookfest 2008 a fost
colorat,
organizat într-un cadru de târg nemțesc, mâncare în aer liber pentru
vizitatori, concerte pentru tineri înăuntru, și bineînțeles peste tot
cărți și
apariții editoriale noi.
Concertul Luna Amară a fost un
moment picant pentru Bookfest Ediția 2008. În sala de la Romexpo s-au
strâns un
număr de tineri, care s-au distrat la muzica celor din trupă. Printre
comentarii și aplauze, Mihnea Blidariu și cei din trupă au cântat
într-o
atmosferă plină de glume și energie. Consumul notelor a fost realizat
la unison,
cei din sală apreciind vocile și instrumentația celor de la Luna Amară.
Fiind în
sală printre restul spectatorilor, am remarcat deliciul celor care
stăteau pe
jos, cu rucsacurile lângă ei, așteptând neliniștiți, dar pregătiți
pentru
distracție, piesele celor din trupa clujeană. Multora le-a plăcut
coverul după
Radiohead, alții au preferat piesele originale ale trupei, după cum s-a
văzut
prin manifestațiile cu păr lung pe lângă scenă. La final toți au
aplaudat,
spectacolul fiind energetic. După cum remarca Mihnea Blidariu...”Vă
mulțumesc!”, la fiecare piesă aplaudată, devenise un tic în decursul a
60 de
minute de cântat pe scena Bookfestului.
All
in all, it was fun. Organizatorii Bookfestului au făcut o
treabă bună, ieșind
din plictiseală prin momente muzicale și organizarea standurilor de
carte
într-un stil de târg nordic. Poate că plimbăreților din Bookfest,
Ediția 2008
li s-a părut una de ținut minte.
Duminică la Arenele Romane s-au
organizat în aer liber concerte cu muzică experimentală, graffiti pe
zidurile
caselor din apropiere, pe jos, și alte manifestații ale artei urbane.
Stilul
underground a dominat aceste manifestări în aer liber, iar muzica
experimentală
a adăugat un plus de inovație atmosferei. Turiști americani, studenți
și oameni
veniți de peste tot au participat la acest eveniment underground,
creând un
cadru de festival. Mi-a plăcut să văd cum zidurile albe și strada s-au
umplut
în 3 ore cu graffiti și picturi de toate formele, în același stil
experimental
care a dominat evenimentul. Fiind parte din Bienala Internațională de
Artă
Contemporană deschisă între 23 mai şi
21
iunie 2008, în București, participând și artiști plastici din mai multe
țări,
cântăreți și actori. Expozițiile se țin lanț la librăria Cărturești și
la
Arenele Romane, transformând Bucureștiul într-o lume underground, plină
de
culoare și muzică.
|