~ �tefan
Bolea - Voin�a
de
putere �n raport cu durerea
~ Gorun
Manolescu - O discu�ie (virtual�,
aproape imposibil�) cu
Baudrillard
~ Patrick
C�linescu - Frica

Voin�a
de
putere �n raport cu durerea
de
�tefan Bolea
Nietzsche respinge
pesimismului
schopenhauerian
prin critica conceptului s�u principal, cel de „durere”; la fel cum
prin
respingerea utilitarismului este criticat conceptul de „pl�cere”[1].
Definirea nietzschean� a
durerii este exemplificat� �n capitolul „Teoria voin�ei de putere �i a
valorilor”[2].
Ideea de baz� este c�
durerea �i pl�cerea sunt doar fenomene asociate sau epifenomene ale
puterii[3]
�i orice doctrin� care
transform� durerea/ pl�cerea �n concepte de rang prim este decadent�,
pentru c�
promoveaz� o viziune gre�it� asupra vie�ii.
�n
Dincolo
de bine �i de r�u, Nietzsche ironizeaz� compasiunea [Mitleid]
propus� de metafizica
epifenomenelor: „Hedonism, pesimism,
utilitarism, eudemonism: toate aceste modalit��i de g�ndire care
m�soar�
valoarea lucrurilor �n func�ie de gradul de pl�cere
[Lust] �i de durere
[Leid],
adic� �n
func�ie de st�rile �i faptele secundare care le �nso�esc [Begleitzust�nden
und Nebensachen], sunt ni�te concep�ii
superficiale, naivit��i pe care orice om con�tient de puterile sale constructive
�i de con�tiin�a sa
artistic� le poate privi doar de sus, cu ironie �i comp�timire.”[4]
Din
perspectiva unei concep�ii
estetice [K�nstler-Gewissen], care
apreciaz�
modelarea spiritului, ce necesit� deopotriv� „r�bdare”, „inventivitate”
�i
„�ndr�zneal�”, Nietzsche face apologia suferin�ei, �n�eleas� ca temei
creativ:
„Disciplina suferin�ei, a marii
suferin�e - �ti�i oare c� aceast� disciplin�
a fost singura care a �nf�ptuit toate �n�l��rile de p�n� acum ale
omului?”[5]
Compasiunea „mole�it�” �i
„slab�”, adus� �n prim-plan de filozofiile, ce ignor� principiul
fundamental al
dezvolt�rii �i cre�terii (voin�a de putere) este parodiat� printr-o
compasiune
„inversat�” [umgekehrtes Mitleid] �i
agresiv�. Compasiunea profesat� de metafizica schopenhauerien�, de
exemplu (sau
de orice form� de pesimism care denigreaz� via�a, pun�nd durerea �n
fa�a
voin�ei de putere) vizeaz� „creatura” din om, nu „creatorul”. Printr-o
mostr�
de dualism estetic, Nietzsche preg�te�te drumul pentru un alt concept
fundamental al s�u, cel de supraom. Supraomul este �n stare s�
abandoneze
interpretarea pesimist� a vie�ii, transgres�nd concep�ia care
supraliciteaz�
durerea �i pl�cerea, tr�ind creativ �i afirmativ.
„Pesimismul
sensibilit��ii” este
v�zut ca
„un semn al profundei s�r�ciri �n privin�a vie�ii”.[6]
Valorile fundamentale ale
unui astfel de pesimism sunt „utilul” �i d�un�torul”, exprimate prin
forma
sentimentului, astfel „fugare” �i „dependente”. „Pl�cerea” [Lust]
�i „nepl�cerea” [Unlust]
sunt deduse din valorile
conduc�toare ale „utilului” �i „d�un�torului”, fiind astfel „judec��i
valorice
de rang secund”. C�utarea „unui plus de putere” (orice victorie
presupune „o
�mpotrivire dep�it�”[7])
are astfel prioritate
ontologic�: voin�a de putere are nevoie de „opozi�ii”, de
„�mpotriviri”, de
„unit��i agresive”[8].
Ca
„obstacol” sau ca „opozi�ie”,
„durerea”
maximizeaz� cuantumul de putere pe care �l ob�inem, printr-o am�nare
sau o
ocolire a deznod�m�ntului. Aceasta este valoarea nietzschean� a
conceptului de
„durere”. Dac� „durerea” devine un blocaj decisiv (ce nu poate fi
dep�it),
atunci ea minimalizeaz� puterea �i elimin� energiile creatoare. Atunci
„durerea” va fi transformat� �ntr-un concept conduc�tor (dintr-un
epifenomen,
un rest al unei judec��i fundamentale), cazul pesimismul
schopenhauerian.
�ntr-unul
din planurile sale
pentru Voin�ei de putere, Nietzsche
remarca:
„Omul nu caut� pl�cerea, ci puterea.” Kaufmann explic� astfel raportul
dintre
pl�cere �i putere: „Starea de con�tiin�� pe care o c�ut�m cel mai
intens nu
este pl�cerea. Ar fi, desigur, imprudent s� deducem c� Nietzsche
afirma: ceea
ce savur�m de fapt este suferin�a. Mai degrab� el a insistat c�, prin
defini�ie, n�zuim c�tre ceva pentru care pl�cerea �i durerea sunt doar
incidentale.”[9]
Discut�nd
diferen�a dintre
„pl�cere �i
„durere”, Nietzsche demonstreaz� c� cele dou� st�ri nu sunt diametral
opuse.
„Exist� [...] cazuri �n care o form� de pl�cere este condi�ionat� de o
anumit� succesiune ritmic� a unor
excita�ii nepl�cute
slabe”[10].
Nietzsche se refer�
explicit la dorin�a sexual� �i o exemplificare radical� ne este dat� de
cazul
masochismului, care se folose�te de durere pentru a augmenta pl�cerea.
„Acest
joc al �mpotrivirii �i al �nfr�ngerii induce cel mai intens acel
sentiment
plenar al puterii excesive, debordante ce constituie esen�a pl�cerii.
[...]
Aspectul contrar, o amplificare a senza�iei de durere datorit�
apari�iei unor
excita�ii pl�cute, lipse�te.” De
asemenea,
durerea „este o maladie a centrilor nervo�i cerebrali”, pl�cerea „nu
este deloc
o maladie.”
Defini�ia
durerii poate fi
sistematizat�
astfel: 1. prin ea se exteriorizeaz� o judecat�, �n care s-a acumulat
experien�a; 2. specificul ei este un �oc �n sistemul nervos, care
provoac� un
dezechilibru; 3. este ea �ns�i o reac�ie, nu este cauza unei alte
reac�ii.
1.
„�n sine nu exist� durere. Nu
rana este
cea care doare; experien�a cu privire la consecin�ele nefaste pe care
le poate
avea o ran�” provoac� durerea. Cu alte cuvinte, obi�nuin�a, prin care
am �nv��at
s� percepem durerea, este cea care judec�. Rana este secundar�,
exerci�iul
durerii este cel care �i spune cuv�ntul. Analiza lui Nietzsche este
inventiv�:
mai degrab� comportamentul nostru (prin habitudini, dezvoltate din
experien��)
transmite senza�ia de durere (nu rana efectiv�). Ar fi interesat de
investigat
cum am reac�iona efectiv la durere, dac� obi�nuin�a �i comportamentul
nu ne-ar
dicta c� trebuie s� pl�ngem, s� ne contorsion�m, s� tremur�m atunci
c�nd ne-am
lovit.
2.
„Specificul autentic al durerii
este
�ntotdeauna �ndelunga cutremurare, vibra�ia ulterioar� – determinat� de
un �oc
�nsp�im�nt�tor. [...] De fapt nu suferim datorit� cauzei durerii (a
unei
leziuni oarecare, de pild�), ci datorit� dezechilibrului �ndelungat ce
apare ca
urmare a acelui �oc.” Din acest fragment, putem izola elementul
�tiin�ific de
cel biografic, de�i ele sunt complementare. „Cutremurarea”�i „vibra�ia”
(angoasa este subliniat� auditiv), pe scurt „dezechilibrul” este
consecin�a
unui „�oc”. Nici acum rana nu impune durerea, ci dezechilibrul provocat
de �oc
induce suferin�a.
3.
„Dac� se observ� corect,
reac�ia apare
�n mod v�dit anterior senza�iei de durere. [...] Mai degrab� eu disting
c�t se
poate de clar c� �nt�i apare reac�ia piciorului spre a evita c�derea,
iar apoi,
la un interval de timp apreciabil, devine subit perceptibil� un fel de
und�
dureroas� �n regiunea frontal�.” Nietzsche demonteaz� o veche
prejudecat�, prin
care se afirma c� durerea este cauza unei reac�ii. Analiz�nd retardul
dintre o
reac�ie de autoconservare �i senza�ia de durere, filosoful respinge o
interpretare de tip cauz�/ efect. Mai degrab� durerea este o „reac�ie”,
mi�carea contrar� const�nd �ntr-o alt� reac�ie, (cele dou� av�ndu-�i
„sursa �n
dou� locuri diferite.”)
�n
concluzie, „diminuarea
sentimentului de
putere” nu �ine de „esen�a durerii”. Se ajunge la distinc�ia dintre
pl�cere �i
durere, de la care s-a �nceput. Rezum�nd, durerea este o „maladie”
(pl�cerea –
nu), cele dou� st�ri nu sunt dialectice, durerea este un obstacol care
asigur�
prin contrast cre�terea puterii (la fel cum pl�cerea �nso�e�te
sentimentul
predominant al puterii).
�n�eleg
necesitatea respingerii durerii ca epifenomen �n contextul unei teorii
a
voin�ei de putere, dar nu �tiu dac� ea este justificat�. Schopenhauer,
atunci c�nd
�l parodiaz� pe Leibniz, spun�nd c� tr�im �n cea mai rea din lumile
posibile,
chiar dac� este agresiv �i excesiv, are dreptatea de partea lui. Din
punctul de
vedere al lui Schopenhauer, durerea este de netrecut: nu poate fi
negat� �i nu
poate fi transces�.
Nietzsche
demonstreaz� c� exist� st�ri �n care durerea, dac� nu dispare, poate fi
am�nat�. Cu alte cuvinte, semnalul indus de �oc – �nt�rzie. Cazul
durerii
predormale �i d� dreptate. �n cazul unei r�ni sau �n cazul unei
alterca�ii
violente excesul de adrenalin� mut� con�tiin�a pe o alt� frecven��.
Durerea
este diluat�, este �n�elat�, doar pentru a reveni �n for��, atunci c�nd
este
momentul ei. Ceva asem�n�tor voin�ei de putere, dac� putem folosi
aceast�
metonimie pentru un proces neurologic se exprim� �n locul durerii.
Durerea este
astfel transgresat�, temporar.
Cu
toate
acestea, durerea efectiv� (�n tortur�, de exemplu) are imediatul ei. Nu
este
necesar s�-l citim pe Cioran s� actualiz�m ramifica�iile culturale ale
unei
teorii ale durerii – judecata empiric� poate s� suplineasc� cuno�tiin�a
durerii, care este universal�. De ce respinge Nietzsche acest principiu
al
durerii? Nu doar pentru c� deontologia voin�ei de putere trebuie s�
suplineasc�
metafizca durerii – voin�a de putere fiind, astfel, mai universal� �i
mai
caracteristic uman�, ceea ce este deja discutabil. Ci pentru c� o via��
orientat� spre durere, spre lipsa de sens �i de scop, care sunt
descrise de
Schopenhauer �i care revin �n existen�ialism ar contrazice efectiv teza
eternei
re�ntoarceri.
Marea
afirma�ie, sentimentul c� po�i s�-�i tr�ie�ti de un num�r infinit de
ori via�a,
f�r� a schimba nimic �n ea este anulat� de constanta experien�� a
durerii, care
ar transforma eterna re�ntoarcere �ntr-o pedeaps� infinit� �i �ntr-un
infern
mai impresionant dec�t cel din descrip�ia lui Dante. Desigur, eterna
re�ntoarcere presupune o devenire interioar�, care ajut� individul
s�-�i
transforme via�a �n oper� de art�, ce merit� reiterat� la infinit. Dar
individul este lipsit de putere at�ta timp c�t durerea este principiul
suprem.
Deci Nietzsche trebuie s� resping� teza durerii, pentru care avea
afinitate
psihologic�, ca s� fac� loc ideilor sale principale.
O
filozofie
care explic� totul prin durere – pesimismul –merge �mpotriva vie�ii.
Filozofia
prin care suntem �nv��a�i s� evit�m programatic durerea – hedonismul –
este, de
asemenea, decadent�. Cu toate acestea, o via�� �n interiorul durerii
las�
destul de pu�in loc voin�ei de putere sau supraumanit��ii. O durere
constant�
��i irose�te via�a, o maladie progresiv� (de care a suferit �i
Nietzsche, dup�
toate probabilit��ile) te tr�ie�te. O via�� �n care suferin�a primeaz�
este,
l�s�nd la o parte aportul cultural, eventualul rafinament, un argument
�mpotriva vie�ii.
Imediatul
durerii �i d� dreptate lui Schopenhauer – durerea nu poate fi un
„obstacol”
atunci c�nd te paralizeaz�. Nu doar imediatul durerii vorbe�te
�mpotriva lui
Nietzsche, ci �i o oarecare valoare imuabil� a durerii: faptul c� se
hr�ne�te
din sine �nsu�i, se autoalimenteaz�, asemenea focului din iad care nu
poate fi
stins, descris de mistici. Concluzion�nd, durerea este un principiu la
fel de
esen�ial ca voin�a de putere. Voin�a de putere acoper� un complex de
idei �i
manifest�ri, prin care este eviden�iat proiectul unei construiri
existen�iale,
iar durerea pune �n chestiune �ns�i utilitatea �i sensul existen�ei.
�n plus,
durerea este cel mai perfec�ionist artist: ea �lefuie�te, taie �n carne
vie,
ordoneaz�, articuleaz� – �n a�a fel �nc�t ceea ce este profund �i
datoreaz�
existen�a. �ntrebarea utilitarist�, pe care Nietzsche ar respinge-o ca
patologic�, este dac� frumuse�ea �i profunzimea �i merit� pre�ul �i
dac� nu,
atunci mai bine ele nu ar fi existat. Cred c� aceast� chestiune trebuie
filtrat� prin filtrul propriei noastre individualit��i, pentru a da
fiecare
r�spunsul. Simplific�nd, conflictul este similar dualit��ii dintre
ignoran�a
tihnit� �i inteligen�a anxioas�. Avem aici un posibil r�spuns prin
dialectica
dintre ultimul om �i supraom.
[1] Pentru
critica “pl�cerii”, a se
vedea Walter
Kaufmann, Nietzsche.
Philosopher, Psychologist, Antichrist, Princeton
University Press, New Jersey, 1974, p.257-283
[2] VP
688-715
[3] VP 478,
579
[4] BR 225
[5] BR, ib.
[6] VP 701.
[7] VP 702.
[8] VP 693.
[9] Walter
Kaufmann, op.cit.,
pp. 262-270.
[10]
VP 699
– pentru �ntemeiera
conceptului de
„durere” m� voi referi la acest fragment.
postmodernitate
versus postmodernism [XIV]
O discu�ie
(virtual�,
aproape imposibil�) cu
Baudrillard
de Gorun
Manolescu
G.M.:
O ȋnt�lnire aproape imposibil�. Dar,
virtual, se poate
orice…
Baudrillard: Despre ce dore�ti s� vorbim?
G.M.: Despre via�a dumitale.
B[1]: Este paradoxal s� fac o retrospectiv� asupra unei vie�i care nu
este
prospectiv�.
G.M.: Da. Via�a dumitale nu poate fi privit� retrospectiv �i nici
prospectiv.
Ci doar ca «prezent». Ca dovad� c� e�ti aici. Cine vorbe�te de
«moartea» lui
Baudrillard, habar n-are despre ce vorbe�te. Ea este un simulacru.
B: Ȋntr-un fel soarta mea seam�n� cu a lui
Orfeu.
Care, aruncȃnd rapid,
peste um�r, o privire spre Euridice, este condamnat ca ȋntr-un prezent
continuu s� r�mȃn� ȋn Infern.
Este c� �i cȃnd via�a mea pre-existȃnd ei ȋnse�i ȋ�i pre-simte propriul
sfȃr�it - care ȋns� nu mai
apare niciodat� - chiar de la na�tere….
G.M.:
Prin urmare «tr�iești» ȋntr-un prezent infernal f�r�
sfȃr�it. F�r� sc�pare. Din «momentul»…
B: Din «momentul» - dar este un non-sens s� vorbesc despre un astfel de
«moment»
ȋntr-un «prezent» ȋn care fulger�tor �i mereu se schimb�
toate (o
pur�,
ve�nic�, schimbare) - deci din non-sensul «momentului» apari�iei uni
gȃnd radical.
G.M.: ?
B: El, acest gȃnd, este excentric ȋn raport cu ceea ce este numit
«realul».
Este str�in dialecticii care joac� ȋntre doi poli. Este str�in chiar �i
gȃndului
critic care se refer� la un ideal al realului. Este mult mai aproape de
un «altfel»
de real. Nu are r�d�cina ȋntr-o transcenden�� ideal�. Este
«punerea ȋn joc» a
lumii a�a cum o vedem, pip�i, gusta, mirosi, auzi - iluzie material� �i
imanent�. Ȋntocmai cum metafora este un joc cu
adev�rul. Un
astfel
de gȃnd-tr�ire, pare a veni din cu totul
alte p�r�i.
G.M.: De unde?
B: N-am «timp» s� �tiu. Timpul, pentru mine, este moment f�r� durat�.
Iar eu sunt
ȋntr-o astfel de «durat�» �i ea este ȋn mine. Nu pot «ie�i» din ea. A�a
cum
nici Orfeu nu poate ie�i din Infern. Ceva care se ȋntȃmpl� tot «timpul»
la nesfȃr�it f�r� s�
�tii dac� e bine sau r�u. F�r� s� se repete. Ȋntocmai ca ȋn „Cartea de
nisip” a lui Borges [2]. Dup� un plan pe care nu-l �tii. Pentru c� faci
parte
din el �i nu tu l-ai proiectat. �i pare absurd. �i este absurd. �i nu
ai nici
m�car «timp» s� te gȃnde�ti la o astfel de absurditate.
G.M.: Dumneata, un fir de nisip – Borges. Metafor�- joc cu adev�rul.
Eu, vȃn�torul
Gracchus – Kafka [3]. Simbol care r�t�ce�te ȋntre dou� lumi. De fapt
suntem, ȋntr-un fel, o medalie cu dou� fe�e
identice. �i,
totu�i,
diferite…
B: Poftim?
G.M.: Nimic. Ȋmi auzeam gȃndurile…Continu�, te rog.
B: Eu ȋnsumi un c�l�tor care p�e�te nesigur
asupra unui
manuscris pierdut �i care, ȋmpotriva unei eviden�e suportabile,
dore�te s�
reconstituie societatea care este descris�. Care s-a schimbat, ȋntre
timp,
de zeci, sute de mii, milioane de ori. Ca �i mine…
G.M.: Hai s� ne oprim un «moment», dac� e posibil a�a ceva – �i
virtual, da -
din drumurile noastre nesfȃr�ite, paralel-intersectate, mereu
acelea�i dar
schimb�toare, f�r� sfȃr�it; c�rora le b�nuim un astfel de «sfȃr�it»
care ȋns� nu apare
�i nu �tim dac� va ap�rea. �i s� ȋncerc�m s� privim totu�i retrospectiv.
B: Orice, se zice, a ȋnceput cu obiecte, de�i nu exist� un
sistem de
obiecte.
Apoi s-a trecut la fenomene �i acum la evenimente. Critica unor astfel
de
entit��i a fost bazat� pe semne saturate cu ȋn�eles, ȋmpreun� cu
fantezia asociat� a
unei logici incon�tiente �i, de asemenea, cu o prestigioas� logic�
analitic�
mai mult sau mai pu�in con�tient�. Ȋntre aceste dou� logici se afl�
visul
antropologic: visul obiectului ca existent deasupra schimb�rii �i
uzurii,
deasupra �i ȋn afara echivalen�ei ci supus
identit��ii; dublat
de cel
al visul unei logici sacrificiale („zeii prin sacrificiu au sacrificat
sacrificiul”
s-a zis), a unui dar, rev�rsare, virtualitate, „consum ȋmp�r�it cu
diavolul”, un
schimb simbolic.
Toate acestea ȋnc� exist� �i simultan ele dispar.
Descrierea
acestei
proiec�ii a unui univers imaginar �i simbolic a fost un
obiect/fenomen/eveniment-oglindire
a subiectului. Opunerea subiectului �i a unei asemenea entit��i
distincte a
fost mult timp ȋnc� semnificativ� cum a fost o
imagerie profund� a
oglidei �i scenei. Scena istoriei ca �i scena de fiecare zi apare ȋn
umbra
istoriei ca o progresiv� dezbr�care a unei a�a zise «evolu�ii». Ast�zi
scena �i
oglinda este dat� pe un monitor �i o re�ea. Aici nu mai exist� nici o
transcendenț� sau adȃncime ci numai o imanent�
suprafa�� a opera�iilor de desf�urare, plat�, lini�tit�, calm� �i
func�ional�
a comunic�rii. Obscenitatea ȋncepe atunci cȃnd nu mai exist� spectacol,
scen�,
iluzie, atunci cȃnd orice lucru devine imediat
transparent,
vizibil, expus
ȋn raza inexorabila lumin� a
informa�iei �i
comunic�rii. Nu mai facem parte
din drama alien�rii ci suntem cuprin�i de extazul comunic�rii.
G.M.: Stop cadru! Dac� eu Gracchus, m� ȋntrerup din drumul meu ȋntre
dou�
lumi �i m� plasez pe calea dumitale, cea a unei ve�nice schimb�ri care
ac�ioneaz� ȋn background-ul
lumii a�a cum
o «vedem», «pip�i», «auzi»,
�. a. m. d., schimbare din care te-am f�cut s� te «opre�ti» pentru o
clip� (�i
dac� toate astea sunt posibile), nu cumva, f�r� s� «con�tientizezi» sau
«con�tientizȃnd intuitiv»,
fulger�tor, f�r� durat� care, acum, a devenit «durat�» (pentru
reflec�ie) ai o
senza�ie stranie?
B: Nu �tiu, nu ȋn�eleg ce vrei s� «comunici».
G.M.: Nu eu comunic acum. Ci dumneata, ȋmpreun� cu mine care am devenit
una �i
aceia�i, s� zic «entitate». Dac� a ne privi, privim, de «sus» (ne-am
deta�at),
ce «vedem» ca simplu «martor», neimplicat, neidentificat nici cu «firul
(virtual) de nisip» �i nici cu «vȃn�torul Gracchus» ?
B: P�i ȋl v�d pe «vȃn�torul» Gracchus. Zace nemi�cat, pare
c� nu mai
respir�
�i totu�i numai mediul ȋnconjur�tor este o aluzie la
posibilitatea mor�ii
sale. Ȋntr-o oarecare
m�sur�, este �i ȋn via��. Luntrea sa funerar� a luat-o
pe alt drum:
o fi
fost o mi�care gre�it� de cȃrm�, o clip� de neaten�ie a
cȃrmaciului care l-a dus ȋn fa�a unui ecran. La care
prive�te. Ȋntr-un timp c�zut din ore. Ȋncremenit. A�a se face c� el,
care a vrut s� tr�iasc� numai prin mun�ii s�i natali, c�l�tore�te dup�
moarte
prin toate ��rile lumii care se mi�c� ȋn jurul s�u. Gracchus le face
semne
altora �i ei, chipurile, r�spund, «comunic�». Are senza�ia c� se afl�
el ȋnsu�i
dincolo de ecran. �i mai are senza�ia c�, al�turi de al�ii, bate mereu
treptele
unei vaste sc�ri de onoare care str�bate toate aceste ��ri ale lumii,
urcȃnd, coborȃnd, luȃnd-o la stȃnga, la
dreapta, f�r� s� stea o clip� iar cȃnd vede undeva, sus, o poart�
str�lucind, se treze�te ȋmpotmolit, f�r� rost, pe cine �tie ce
ap�
terestr�.
Viciul fundamental al mor�ii sale ȋi rȃnje�te ȋn cabina ambarca�iei….
G.M.: Iar «poarta» aceea a «legii» – nimic misterios. Sau misterul
ȋnsu�i pe care
nu-l mai po�i «percepe» pentru c� faci parte din el. Te-a ȋnghi�it.
Carte de nisip. Ȋ�i ȋndrep�i
degetul s� cau�i prima fil�. Zadarnic. Ȋntre mȃn� �i copert� se
interpun, de
fiecare dat�, alte file. Parc� izvor�sc din carte. Acum cau�i
sfȃr�itul.
Imposibil! Num�rul acestor pagini este de-a dreptul infinit. Nici una
nu este
cea dintȃi; nici cea din urm�. Nu �tii de ce
sunt
numerotate ȋn mod
arbitrar. Poate pentru a da de ȋn�eles s� termenii unor sume infinite,
ȋntr-un num�r
de asemenea infinit, atȃt sumele cȃt �i num�rul lor, admit orice num�r.
Șiruri ȋntret�iat-paralele. O re�ea cu un
num�r infinit de
dimensiuni. Toate ȋns� corelate ȋntr-un mod de-a dreptul absurd. Lipsit
de orice semnifica�ie.
B: Chiar tu, vȃn�torul Gracchus, o dat�
p�truns prin poarta aceea a «Legii» mult rȃvnit�, uitȃndu-te cu o
lup� la coper�ile �i cotorul uzat al c�r�ii pentru a ȋnl�tura
posibilitatea oric�rei
�arlatanii consta�i c� unele imagini ce apar ȋntre dou� mii de pagini
nu se
repet� niciodat�. Sim�i c� ea e un obiect de co�mar, un lucru nefiresc
ce
infesteaz� �i perverte�te realitate. �i regre�i acea «ȋmpotmolire f�r�
rost» pe cine
�tie ce ap� terestr� …
G.M.: Mie-mi spui? Lui Gracchus care �i-a luat locul? �i care este
acum, pur �i
simplu, un «fir de nisip» care apare �i dispare simultan, excentric,
lipsit de
orice reper. Ȋn contrast cu vechiul, bunul,
lini�titorul discurs
asupra
realit��ii �i ra�ionalit��ii – pe care ȋl mai �ineam ȋnc� minte �i-l
rosteam ca pe o
rug�ciune ȋmpotmolit adesea ȋntre «dou�» lumi. Discurs care paria
pe faptul c� exist� ceva (ceva cu sens) mai curȃnd decȃt nimic �i care,
ȋn ultim�
instan��, se baza pe p�strarea unei lumi obiective �i descifrabile?
Aceasta era
clar o reducere ad absurdum a
limbajului. Numit�
«conceptual�». Iar ce «v�d»
acum este, de fapt, o transfigurare ironic� prin limbaj care constituie
chiar evenimentul
limbajului. O
restituire fundamental� a lumii �i limbajului cu care…
B: cu care gȃndul acesta rebel, radical, restituie
iluzia
fundamental�
a lumii �i limbajului �i prin care el, gȃndul acesta, lucreaz�… Un gȃnd
anti-gravitațional care caut� s�
ajung� la o «excentricitate»
a realit��ii, o atrac�ie global� a vidului c�tre periferie.
G.M.: transformat�, implementat�, ȋn lumea atȃt de familiar� a
«v�zului», «auzului»,
«mirosului»,
�.a.m.d. «obi�nuite» din care noi, f�r� s� �tim cum, ne-am desprins. �i
ac�ioneaz� acolo �i acum prin re�ele multiple «wireless» din care orice
protec�ie «firewall» care mai are preten�ia de a p�stra secretul
personalit��ii
�i subiectivit��ii a devenit �i ea o iluzie. Fiecare «nod», dintre
milioanele, miliardele,
miliardele de miliarde, al unei astfel de re�ele fiind cȃte un
«Gracchus» care nu mai
plute�te dezorientat, la nesfȃr�it, pe apele Stinxului ȋntre «dou�»
lumi ci face
parte, simultan din ambele f�r� nici o ie�ire, identic cu el ȋnsu�i �i
identic cu to�i ceilal�i…
*
Aici m-am trezit. Intrȃnd ȋntr-un alt co�mar. Mai «co�m�resc». Nu
cumva ceea
ce ne-a
f�cut, pe mine �i pe Baudrillard, s� «percepeam» anterior, ȋmpreun� cu
Gracchus devenit «fir de nisip», nu exist� de fapt dec�t �n
«realitatea» percep�iei
noastre absurde ? Care este rodul Crea�iei de nivel superior
�i care se
joac� cu noi ! Jocul acesta nu este cumva conceput astfel
�nc�t
Divinitatea s� scape de singura ei posibil� moarte �i anume plictisul?
�i de
aceea nou�, crea�ilor, ni s-a dat aparent «cheia» jocului – ironie la
puterea «aleph»
[4] a unui singur univers – cheie pe care noi o c�ut�m mereu, uneori
f�r� s�
�tim? Avȃnd iluzia c� g�sirea aceastei chei ne
poate face
Dumnezei
�n locul Creatorului nostru, jocul avȃnd �n el «cheia» propriei
distrugeri.
Deci avȃnd miz�?
Sau �i mai abominabil. Chiar dac�
vom
g�si o astfel de «cheie» , nu va fi cumva decȃt, pur
�i simplu, un «simulacru»
al ei? Pentru c� niciodat� nu vom putea s� lu�m locul Creatorului!
Deoarece o
astfel de «parol�», «cod genetic», etc., se schimb� ȋncontinuu.
Printr-o ironie
absolut suprem�, la puterea unui «tau» [5] de „aleph-uri” al
unor universuri transfinit
num�rabile. Fiind
definitiv condamna�i s� r�t�cim ȋntr-un desi� nesfȃr�it ȋn care
«regulile jocului» se
schimb� «instantaneu». Nefiindu-ne acordat� nici o �ans� de a
deconspira ceea
ce, ȋntr-adev�r, este o «crim�
perfect�».
Inclus� ȋn «Logosul Divin» heraclitean. Care
demistific�
acum
superba, «dat� o dat� pentru totdeauna», «imuabil-neschimb�toarea»
«Lumea a
Ideilor» (poveste) platonician�. Cea care ne-a vr�jit manipulȃndu-ne de
peste dou� mii cinci sute de ani. �i nu ne mai r�mȃne decȃt alt�
manipulare. �i anume s�
urm�m incon�tient
�i plini de speran��,
solu�ia pe care o propune Baudrillard, rȃzȃndu-�i ȋn barb�, c� ne-a
creat o nou�
iluzie «crea�ionist�». Pentru
c� spune
el: ” Noi trebuie s� prindem �n capcan� realitatea, noi trebuie s�
mergem mai
repede dec�t ea. Ideea de a merge mai repede dec�t propria noastr�
umbr�.
Cuvintele merg mai iute dec�t semnifica�ia. De fapt, noi suntem orfani
de o
realitate care sose�te prea tarziu �i care este numai, ca �i adev�rul,
un
raport oficial decalat in timp”. �i pro�tii ȋl cred, crezȃnd totodat�
ȋn «redemptivitatea»
(izb�vitoare) a artei ȋn general redus� la «text». Producȃnd, ȋn numele
unei «libert��i»
(care ȋns� este condi�ionat�, libertatea unor
automate
stohastice) șiruri de cuvinte
mereu noi,
abracadabrante, la nesfȃr�it. Ȋn speran�a c� din delirurile lor
(sistematizate)
patologice, va r�mȃne, din pur� ȋntȃmplare, ceva care s� se
potriveasc� cȃt de cȃt cu «cheia» originar� �i original�
aleatoriu
ubicu�
care, chipurile, produce noi �i noi «realit��i». Realit��i ale c�ror
aceste
�iruri de cuvinte le sunt vestitori. Ca apoi el, Baudrillard, s� revin�
mefistofelic: „Nu �tim cum stau lucrurile cu viru�ii, care le este
destina�ia,
dac� au vreuna. Mai mult ca sigur, tocmai pentru c� nu au destina�ie au
o
eficacitate atȃt de tulbur�toare. Apari�ia brusc� a
unei
cauzalit��i
indeterminate pune totul sub semnul ȋntreb�rii. Brusc, gȃndirea
trebuie �i ea s� devin� viral�. Cu tot ce-i mai bun �i mai r�u ȋn
asta”.. �i
aceia�i pro�ti, trezindu-se, r�mȃn din nou gura c�scat�. �i, de ast�
dat�, f�r�
replic�.
L�sȃndu-se fura�i de o asemenea «gȃndire viral�» cu toate
«consecin�ele»
ei pe care
le �i
accept�. Ȋn lumea «plat�, lini�tit�, calm� �i
func�ional� a
comunic�rii» unde „Obscenity begins when there is not spectacle, no
more stage,
no more illusions, when everything becomes immediately transparent,
visible,
exposed in the raw and inexorable light of information and
communication. We no
longer partake of the drama of alienation, but are in the extasy of
communication”,
care a devenit acum «Lumea noastr� cea de toate zilele» – un simulacru.
*
Vre�i concluzii? Eu, deocamdat�, nu am. Poate ȋn textul
care urmeaz�. �i ȋn care genialitatea lui Wittgenstein
care descoper� «jocurile de limbaj» este exploatat�, la fel de
delirant, de
postmodernism.
NOTE
[1]
Cele spuse de
Baudrillard ȋn
continuare sunt preluate (cu unele modific�ri ce apar�in lui G.M.) din:
Jean
Baudrillard, Radical Thought,
http://www.uta.edu/english/apt/ collab/ texts/radical.html ,
translation of
Jean Baudrillard's „La Pens�e Radicale”, published in the end of 1994
in French
by Dens Tonka, eds., Collection Morsure, Paris, 1994, Jean Baudrillard,
Paroxistul
indiferent, Ideea Design & Print, 2001, Jean
Baudrillard, The
Ecstasy of Communication, Semiotext(e) Bernard Schutze and
Caroline
Schutze, 1988, Jean Baudrillard, Simulacra and Simulation,
Ann Harboor
The University of Michingan press, 2004.
[2] Jorge
Luis Borges, Cartea de nisip
(proz� complet� ,2), Polirom, 2006.
[3]Franz
Kafka, „Vȃn�torul Gracchus”, ȋn Amurgul
imperiului, proza austriac� modern�, BPT, 1968
[4]Oskar
Beker, Fundamentele matematicii (Partea C. Teoria mul�imilor
–texte de Georg
Cantor, „Fundamentele unei teorii generale a variet��ilor (1883)”),
ed.
�tiin�ific�, 1968.
[5]
Oskar Beker,
Op. cit.


eidotomii
Frica
de Patrick
C�linescu
Frica
te
domole�te; te ast�mp�r�; te cumin�e�te: ��i subjug� fiin�a �n numele
unui
escapism fals; te reduce la cel mai �n m�sur� s� te men�in� identitar
element
din personalitatea ta; te aliniaz� la toanele ei; te face complicele
s�u; te
bidimensionalizeaz�; te re-�nfiin�eaz� din puncte intermitente
�nc�rcate cu o
oarecare doz� de curaj, at�t c�t s�-�i ajung� s�-�i traversezi �ntreg
frica.
Frica
te trimite
�napoi la tot ce e mai prost din tine; te re-construie�te din propriile
rebuturi �i te transform� �ntr-un Frankenstein afectiv cu alur� de
Herakles.
Frica
te
re-condi�ioneaz�: te re-creeaz� din alte condi�ii ontice, inferioare
celor �n
virtutea c�rora func�ionezi ca atare; te vulcanizeaz�: ��i
re-configureaz�
presiunea emo�ional� prin �mpu�inarea atmosferic� a curajului; te
re-portretizeaz� pentru a-i sem�na c�t mai bine cu putin��.

Frica
te caricaturizeaz�;
te stilizeaz�: devii ciorna ve�nic neterminat� a propriei tale
persoane; r�m�i
pentru totdeauna manuscrisul unei opere ontice imposibil de dus
vreodat� la
punct; te scrie �ntr-o manier� incompatibil� cu bunul de tipar
existen�ial; nu
ajungi s� fii niciodat� cartea terminat� �i a�ezat� curajos pe biroul
criticului behaviorist.
Frica
te
minimalizeaz�; te smulge brusc din largul t�u originar �i te �nghesuie
�ntr-un
str�mt adoptiv ce-�i p�streaz� din irepetabilitate numai
repetabilitatea miniaturiz�rii
ontice prin care treci.
Frica
te
disemineaz�; ��i �mpr�tie fiin�a pe �ntreaga suprafa�� a psihicului
t�u; te
de-nucleizeaz�; toate centrele tale filingale �i le
periferieizeaz� unul
dup� altul, nu consecutiv, ci simultan.
Frica
te extirp�
din tine �nsu�i; te extrage din fiin�a ta; te mut� �ntr-o zon�
marginal� a
persoanei tale, de unde singurul lucru pe care �l mai po�i face, o dat�
colonizat �n suburbiile propriului t�u eu, este s� te contempli de la
distan�a
la care te afli �i, �n m�sura �n care te intereseaz�, s�-�i analizezi
frisoanele c�rora le-ai c�zut victim�.
Frica
este
secundarul, inferiorul, minimalul Frankenstein din Herakles.
Secundarizat,
inferiorizat, minimalizat, Herakles este Frankenstein. Partea din
�ntreg. R�ul
din bine. Bine�n�eles c� a� putea continua abstragerea mea sinecdocal�
�i prin
negativul din pozitiv, inferiorul din superior, etc., dar prefer
generalizarea
oric�rei particulariz�ri, indiferent de c�t de detaliat� ar fi, �i aleg
formula
standard a maniheismului, pe care �ns� o modific pu�in, dar numai
formal, �n
sensul unei invers�ri mai accentuat moralizante a celor doi termeni din
care
este alc�tuit.
Frica
este a�adar
un sentiment par�ial. Dar nu psihic, ci din punctul de vedere al
mecanicii
ontice. Ea te paralizeaz�: flexibilitatea ta afectiv� nu mai are
amploarea
originar�; te dizabilizeaz� �ntr-o mai mare sau mai mic� m�sur�, �n
func�ie de
c�t de instabil este echilibrul maniheist al persoanei tale. Cu c�t
pendularea
lui este mai ampl�, cu at�t dizabilitatea ��i este mai sever�. Cu c�t
e�ti mai
heraklian �n tendin��, cu at�t e�ti mai frankenstenian �n manifestare.
�i c�nd
frica �ns�i paralizeaz� balansul echilibrului maniheist �ntr-o anume
direc�ie,
persoana ta r�m�ne suspendat� �n v�rful acelui sens de �nclina�ie
comportamental�,
f�r� �anse prea mari de a-i re-stabili simetria �ntre componentele ei.
Frica
este prin excelen�� sentimentul secundarului: te preschimb� �n omul re-creant;
este �n esen�� sentimentul inferiorului: devii, sub guvernarea ei, omul
rebutier;
�i este �nsu�i sentimentul minimalului: ai ajuns un om mic.
#
vizitaţi şi blogul autorului

|