~ Ștefan
Bolea - Voința
de
putere în raport cu durerea
~ Gorun
Manolescu - O discuție (virtuală,
aproape imposibilă) cu
Baudrillard
~ Patrick
Călinescu - Frica
Voința
de
putere în raport cu durerea
de
Ștefan Bolea
Nietzsche respinge
pesimismului
schopenhauerian
prin critica conceptului său principal, cel de „durere”; la fel cum
prin
respingerea utilitarismului este criticat conceptul de „plăcere”[1].
Definirea nietzscheană a
durerii este exemplificată în capitolul „Teoria voinței de putere și a
valorilor”[2].
Ideea de bază este că
durerea și plăcerea sunt doar fenomene asociate sau epifenomene ale
puterii[3]
și orice doctrină care
transformă durerea/ plăcerea în concepte de rang prim este decadentă,
pentru că
promovează o viziune greșită asupra vieții.
În
Dincolo
de bine și de rău, Nietzsche ironizează compasiunea [Mitleid]
propusă de metafizica
epifenomenelor: „Hedonism, pesimism,
utilitarism, eudemonism: toate aceste modalități de gândire care
măsoară
valoarea lucrurilor în funcție de gradul de plăcere
[Lust] și de durere
[Leid],
adică în
funcție de stările și faptele secundare care le însoțesc [Begleitzuständen
und Nebensachen], sunt niște concepții
superficiale, naivități pe care orice om conștient de puterile sale constructive
și de conștiința sa
artistică le poate privi doar de sus, cu ironie și compătimire.”[4]
Din
perspectiva unei concepții
estetice [Künstler-Gewissen], care
apreciază
modelarea spiritului, ce necesită deopotrivă „răbdare”, „inventivitate”
și
„îndrăzneală”, Nietzsche face apologia suferinței, înțeleasă ca temei
creativ:
„Disciplina suferinței, a marii
suferințe - știți oare că această disciplină
a fost singura care a înfăptuit toate înălțările de până acum ale
omului?”[5]
Compasiunea „moleșită” și
„slabă”, adusă în prim-plan de filozofiile, ce ignoră principiul
fundamental al
dezvoltării și creșterii (voința de putere) este parodiată printr-o
compasiune
„inversată” [umgekehrtes Mitleid] și
agresivă. Compasiunea profesată de metafizica schopenhauerienă, de
exemplu (sau
de orice formă de pesimism care denigrează viața, punând durerea în
fața
voinței de putere) vizează „creatura” din om, nu „creatorul”. Printr-o
mostră
de dualism estetic, Nietzsche pregătește drumul pentru un alt concept
fundamental al său, cel de supraom. Supraomul este în stare să
abandoneze
interpretarea pesimistă a vieții, transgresând concepția care
supralicitează
durerea și plăcerea, trăind creativ și afirmativ.
„Pesimismul
sensibilității” este
văzut ca
„un semn al profundei sărăciri în privința vieții”.[6]
Valorile fundamentale ale
unui astfel de pesimism sunt „utilul” și dăunătorul”, exprimate prin
forma
sentimentului, astfel „fugare” și „dependente”. „Plăcerea” [Lust]
și „neplăcerea” [Unlust]
sunt deduse din valorile
conducătoare ale „utilului” și „dăunătorului”, fiind astfel „judecăți
valorice
de rang secund”. Căutarea „unui plus de putere” (orice victorie
presupune „o
împotrivire depășită”[7])
are astfel prioritate
ontologică: voința de putere are nevoie de „opoziții”, de
„împotriviri”, de
„unități agresive”[8].
Ca
„obstacol” sau ca „opoziție”,
„durerea”
maximizează cuantumul de putere pe care îl obținem, printr-o amânare
sau o
ocolire a deznodământului. Aceasta este valoarea nietzscheană a
conceptului de
„durere”. Dacă „durerea” devine un blocaj decisiv (ce nu poate fi
depășit),
atunci ea minimalizează puterea și elimină energiile creatoare. Atunci
„durerea” va fi transformată într-un concept conducător (dintr-un
epifenomen,
un rest al unei judecăți fundamentale), cazul pesimismul
schopenhauerian.
Într-unul
din planurile sale
pentru Voinței de putere, Nietzsche
remarca:
„Omul nu caută plăcerea, ci puterea.” Kaufmann explică astfel raportul
dintre
plăcere și putere: „Starea de conștiință pe care o căutăm cel mai
intens nu
este plăcerea. Ar fi, desigur, imprudent să deducem că Nietzsche
afirma: ceea
ce savurăm de fapt este suferința. Mai degrabă el a insistat că, prin
definiție, năzuim către ceva pentru care plăcerea și durerea sunt doar
incidentale.”[9]
Discutând
diferența dintre
„plăcere și
„durere”, Nietzsche demonstrează că cele două stări nu sunt diametral
opuse.
„Există [...] cazuri în care o formă de plăcere este condiționată de o
anumită succesiune ritmică a unor
excitații neplăcute
slabe”[10].
Nietzsche se referă
explicit la dorința sexuală și o exemplificare radicală ne este dată de
cazul
masochismului, care se folosește de durere pentru a augmenta plăcerea.
„Acest
joc al împotrivirii și al înfrângerii induce cel mai intens acel
sentiment
plenar al puterii excesive, debordante ce constituie esența plăcerii.
[...]
Aspectul contrar, o amplificare a senzației de durere datorită
apariției unor
excitații plăcute, lipsește.” De
asemenea,
durerea „este o maladie a centrilor nervoși cerebrali”, plăcerea „nu
este deloc
o maladie.”
Definiția
durerii poate fi
sistematizată
astfel: 1. prin ea se exteriorizează o judecată, în care s-a acumulat
experiența; 2. specificul ei este un șoc în sistemul nervos, care
provoacă un
dezechilibru; 3. este ea însăși o reacție, nu este cauza unei alte
reacții.
1.
„În sine nu există durere. Nu
rana este
cea care doare; experiența cu privire la consecințele nefaste pe care
le poate
avea o rană” provoacă durerea. Cu alte cuvinte, obișnuința, prin care
am învățat
să percepem durerea, este cea care judecă. Rana este secundară,
exercițiul
durerii este cel care își spune cuvântul. Analiza lui Nietzsche este
inventivă:
mai degrabă comportamentul nostru (prin habitudini, dezvoltate din
experiență)
transmite senzația de durere (nu rana efectivă). Ar fi interesat de
investigat
cum am reacționa efectiv la durere, dacă obișnuința și comportamentul
nu ne-ar
dicta că trebuie să plângem, să ne contorsionăm, să tremurăm atunci
când ne-am
lovit.
2.
„Specificul autentic al durerii
este
întotdeauna îndelunga cutremurare, vibrația ulterioară – determinată de
un șoc
înspăimântător. [...] De fapt nu suferim datorită cauzei durerii (a
unei
leziuni oarecare, de pildă), ci datorită dezechilibrului îndelungat ce
apare ca
urmare a acelui șoc.” Din acest fragment, putem izola elementul
științific de
cel biografic, deși ele sunt complementare. „Cutremurarea”și „vibrația”
(angoasa este subliniată auditiv), pe scurt „dezechilibrul” este
consecința
unui „șoc”. Nici acum rana nu impune durerea, ci dezechilibrul provocat
de șoc
induce suferința.
3.
„Dacă se observă corect,
reacția apare
în mod vădit anterior senzației de durere. [...] Mai degrabă eu disting
cât se
poate de clar că întâi apare reacția piciorului spre a evita căderea,
iar apoi,
la un interval de timp apreciabil, devine subit perceptibilă un fel de
undă
dureroasă în regiunea frontală.” Nietzsche demontează o veche
prejudecată, prin
care se afirma că durerea este cauza unei reacții. Analizând retardul
dintre o
reacție de autoconservare și senzația de durere, filosoful respinge o
interpretare de tip cauză/ efect. Mai degrabă durerea este o „reacție”,
mișcarea contrară constând într-o altă reacție, (cele două avându-și
„sursa în
două locuri diferite.”)
În
concluzie, „diminuarea
sentimentului de
putere” nu ține de „esența durerii”. Se ajunge la distincția dintre
plăcere și
durere, de la care s-a început. Rezumând, durerea este o „maladie”
(plăcerea –
nu), cele două stări nu sunt dialectice, durerea este un obstacol care
asigură
prin contrast creșterea puterii (la fel cum plăcerea însoțește
sentimentul
predominant al puterii).
Înțeleg
necesitatea respingerii durerii ca epifenomen în contextul unei teorii
a
voinței de putere, dar nu știu dacă ea este justificată. Schopenhauer,
atunci când
îl parodiază pe Leibniz, spunând că trăim în cea mai rea din lumile
posibile,
chiar dacă este agresiv și excesiv, are dreptatea de partea lui. Din
punctul de
vedere al lui Schopenhauer, durerea este de netrecut: nu poate fi
negată și nu
poate fi transcesă.
Nietzsche
demonstrează că există stări în care durerea, dacă nu dispare, poate fi
amânată. Cu alte cuvinte, semnalul indus de șoc – întârzie. Cazul
durerii
predormale îi dă dreptate. În cazul unei răni sau în cazul unei
altercații
violente excesul de adrenalină mută conștiința pe o altă frecvență.
Durerea
este diluată, este înșelată, doar pentru a reveni în forță, atunci când
este
momentul ei. Ceva asemănător voinței de putere, dacă putem folosi
această
metonimie pentru un proces neurologic se exprimă în locul durerii.
Durerea este
astfel transgresată, temporar.
Cu
toate
acestea, durerea efectivă (în tortură, de exemplu) are imediatul ei. Nu
este
necesar să-l citim pe Cioran să actualizăm ramificațiile culturale ale
unei
teorii ale durerii – judecata empirică poate să suplinească cunoștiința
durerii, care este universală. De ce respinge Nietzsche acest principiu
al
durerii? Nu doar pentru că deontologia voinței de putere trebuie să
suplinească
metafizca durerii – voința de putere fiind, astfel, mai universală și
mai
caracteristic umană, ceea ce este deja discutabil. Ci pentru că o viață
orientată spre durere, spre lipsa de sens și de scop, care sunt
descrise de
Schopenhauer și care revin în existențialism ar contrazice efectiv teza
eternei
reîntoarceri.
Marea
afirmație, sentimentul că poți să-ți trăiești de un număr infinit de
ori viața,
fără a schimba nimic în ea este anulată de constanta experiență a
durerii, care
ar transforma eterna reîntoarcere într-o pedeapsă infinită și într-un
infern
mai impresionant decât cel din descripția lui Dante. Desigur, eterna
reîntoarcere presupune o devenire interioară, care ajută individul
să-și
transforme viața în operă de artă, ce merită reiterată la infinit. Dar
individul este lipsit de putere atâta timp cât durerea este principiul
suprem.
Deci Nietzsche trebuie să respingă teza durerii, pentru care avea
afinitate
psihologică, ca să facă loc ideilor sale principale.
O
filozofie
care explică totul prin durere – pesimismul –merge împotriva vieții.
Filozofia
prin care suntem învățați să evităm programatic durerea – hedonismul –
este, de
asemenea, decadentă. Cu toate acestea, o viață în interiorul durerii
lasă
destul de puțin loc voinței de putere sau supraumanității. O durere
constantă
îți irosește viața, o maladie progresivă (de care a suferit și
Nietzsche, după
toate probabilitățile) te trăiește. O viață în care suferința primează
este,
lăsând la o parte aportul cultural, eventualul rafinament, un argument
împotriva vieții.
Imediatul
durerii îi dă dreptate lui Schopenhauer – durerea nu poate fi un
„obstacol”
atunci când te paralizează. Nu doar imediatul durerii vorbește
împotriva lui
Nietzsche, ci și o oarecare valoare imuabilă a durerii: faptul că se
hrănește
din sine însuși, se autoalimentează, asemenea focului din iad care nu
poate fi
stins, descris de mistici. Concluzionând, durerea este un principiu la
fel de
esențial ca voința de putere. Voința de putere acoperă un complex de
idei și
manifestări, prin care este evidențiat proiectul unei construiri
existențiale,
iar durerea pune în chestiune însăși utilitatea și sensul existenței.
În plus,
durerea este cel mai perfecționist artist: ea șlefuiește, taie în carne
vie,
ordonează, articulează – în așa fel încât ceea ce este profund îi
datorează
existența. Întrebarea utilitaristă, pe care Nietzsche ar respinge-o ca
patologică, este dacă frumusețea și profunzimea își merită prețul și
dacă nu,
atunci mai bine ele nu ar fi existat. Cred că această chestiune trebuie
filtrată prin filtrul propriei noastre individualități, pentru a da
fiecare
răspunsul. Simplificând, conflictul este similar dualității dintre
ignoranța
tihnită și inteligența anxioasă. Avem aici un posibil răspuns prin
dialectica
dintre ultimul om și supraom.
[1] Pentru
critica “plăcerii”, a se
vedea Walter
Kaufmann, Nietzsche.
Philosopher, Psychologist, Antichrist, Princeton
University Press, New Jersey, 1974, p.257-283
[2] VP
688-715
[3] VP 478,
579
[4] BR 225
[5] BR, ib.
[6] VP 701.
[7] VP 702.
[8] VP 693.
[9] Walter
Kaufmann, op.cit.,
pp. 262-270.
[10]
VP 699
– pentru întemeiera
conceptului de
„durere” mă voi referi la acest fragment.
postmodernitate
versus postmodernism [XIV]
O discuție
(virtuală,
aproape imposibilă) cu
Baudrillard
de Gorun
Manolescu
G.M.:
O ȋntâlnire aproape imposibilă. Dar,
virtual, se poate
orice…
Baudrillard: Despre ce dorești să vorbim?
G.M.: Despre viața dumitale.
B[1]: Este paradoxal să fac o retrospectivă asupra unei vieți care nu
este
prospectivă.
G.M.: Da. Viața dumitale nu poate fi privită retrospectiv și nici
prospectiv.
Ci doar ca «prezent». Ca dovadă că ești aici. Cine vorbește de
«moartea» lui
Baudrillard, habar n-are despre ce vorbește. Ea este un simulacru.
B: Ȋntr-un fel soarta mea seamănă cu a lui
Orfeu.
Care, aruncȃnd rapid,
peste umăr, o privire spre Euridice, este condamnat ca ȋntr-un prezent
continuu să rămȃnă ȋn Infern.
Este că și cȃnd viața mea pre-existȃnd ei ȋnseși ȋși pre-simte propriul
sfȃrșit - care ȋnsă nu mai
apare niciodată - chiar de la naștere….
G.M.:
Prin urmare «trăiești» ȋntr-un prezent infernal fără
sfȃrșit. Fără scăpare. Din «momentul»…
B: Din «momentul» - dar este un non-sens să vorbesc despre un astfel de
«moment»
ȋntr-un «prezent» ȋn care fulgerător și mereu se schimbă
toate (o
pură,
veșnică, schimbare) - deci din non-sensul «momentului» apariției uni
gȃnd radical.
G.M.: ?
B: El, acest gȃnd, este excentric ȋn raport cu ceea ce este numit
«realul».
Este străin dialecticii care joacă ȋntre doi poli. Este străin chiar și
gȃndului
critic care se referă la un ideal al realului. Este mult mai aproape de
un «altfel»
de real. Nu are rădăcina ȋntr-o transcendență ideală. Este
«punerea ȋn joc» a
lumii așa cum o vedem, pipăi, gusta, mirosi, auzi - iluzie materială și
imanentă. Ȋntocmai cum metafora este un joc cu
adevărul. Un
astfel
de gȃnd-trăire, pare a veni din cu totul
alte părți.
G.M.: De unde?
B: N-am «timp» să știu. Timpul, pentru mine, este moment fără durată.
Iar eu sunt
ȋntr-o astfel de «durată» și ea este ȋn mine. Nu pot «ieși» din ea. Așa
cum
nici Orfeu nu poate ieși din Infern. Ceva care se ȋntȃmplă tot «timpul»
la nesfȃrșit fără să
știi dacă e bine sau rău. Fără să se repete. Ȋntocmai ca ȋn „Cartea de
nisip” a lui Borges [2]. După un plan pe care nu-l știi. Pentru că faci
parte
din el și nu tu l-ai proiectat. Și pare absurd. Și este absurd. Și nu
ai nici
măcar «timp» să te gȃndești la o astfel de absurditate.
G.M.: Dumneata, un fir de nisip – Borges. Metaforă- joc cu adevărul.
Eu, vȃnătorul
Gracchus – Kafka [3]. Simbol care rătăcește ȋntre două lumi. De fapt
suntem, ȋntr-un fel, o medalie cu două fețe
identice. Și,
totuși,
diferite…
B: Poftim?
G.M.: Nimic. Ȋmi auzeam gȃndurile…Continuă, te rog.
B: Eu ȋnsumi un călător care pășește nesigur
asupra unui
manuscris pierdut și care, ȋmpotriva unei evidențe suportabile,
dorește să
reconstituie societatea care este descrisă. Care s-a schimbat, ȋntre
timp,
de zeci, sute de mii, milioane de ori. Ca și mine…
G.M.: Hai să ne oprim un «moment», dacă e posibil așa ceva – și
virtual, da -
din drumurile noastre nesfȃrșite, paralel-intersectate, mereu
aceleași dar
schimbătoare, fără sfȃrșit; cărora le bănuim un astfel de «sfȃrșit»
care ȋnsă nu apare
și nu știm dacă va apărea. Și să ȋncercăm să privim totuși retrospectiv.
B: Orice, se zice, a ȋnceput cu obiecte, deși nu există un
sistem de
obiecte.
Apoi s-a trecut la fenomene și acum la evenimente. Critica unor astfel
de
entități a fost bazată pe semne saturate cu ȋnțeles, ȋmpreună cu
fantezia asociată a
unei logici inconștiente și, de asemenea, cu o prestigioasă logică
analitică
mai mult sau mai puțin conștientă. Ȋntre aceste două logici se află
visul
antropologic: visul obiectului ca existent deasupra schimbării și
uzurii,
deasupra și ȋn afara echivalenței ci supus
identității; dublat
de cel
al visul unei logici sacrificiale („zeii prin sacrificiu au sacrificat
sacrificiul”
s-a zis), a unui dar, revărsare, virtualitate, „consum ȋmpărțit cu
diavolul”, un
schimb simbolic.
Toate acestea ȋncă există și simultan ele dispar.
Descrierea
acestei
proiecții a unui univers imaginar și simbolic a fost un
obiect/fenomen/eveniment-oglindire
a subiectului. Opunerea subiectului și a unei asemenea entități
distincte a
fost mult timp ȋncă semnificativă cum a fost o
imagerie profundă a
oglidei și scenei. Scena istoriei ca și scena de fiecare zi apare ȋn
umbra
istoriei ca o progresivă dezbrăcare a unei așa zise «evoluții». Astăzi
scena și
oglinda este dată pe un monitor și o rețea. Aici nu mai există nici o
transcendență sau adȃncime ci numai o imanentă
suprafață a operațiilor de desfășurare, plată, liniștită, calmă și
funcțională
a comunicării. Obscenitatea ȋncepe atunci cȃnd nu mai există spectacol,
scenă,
iluzie, atunci cȃnd orice lucru devine imediat
transparent,
vizibil, expus
ȋn raza inexorabila lumină a
informației și
comunicării. Nu mai facem parte
din drama alienării ci suntem cuprinși de extazul comunicării.
G.M.: Stop cadru! Dacă eu Gracchus, mă ȋntrerup din drumul meu ȋntre
două
lumi și mă plasez pe calea dumitale, cea a unei veșnice schimbări care
acționează ȋn background-ul
lumii așa cum
o «vedem», «pipăi», «auzi»,
ș. a. m. d., schimbare din care te-am făcut să te «oprești» pentru o
clipă (și
dacă toate astea sunt posibile), nu cumva, fără să «conștientizezi» sau
«conștientizȃnd intuitiv»,
fulgerător, fără durată care, acum, a devenit «durată» (pentru
reflecție) ai o
senzație stranie?
B: Nu știu, nu ȋnțeleg ce vrei să «comunici».
G.M.: Nu eu comunic acum. Ci dumneata, ȋmpreună cu mine care am devenit
una și
aceiași, să zic «entitate». Dacă a ne privi, privim, de «sus» (ne-am
detașat),
ce «vedem» ca simplu «martor», neimplicat, neidentificat nici cu «firul
(virtual) de nisip» și nici cu «vȃnătorul Gracchus» ?
B: Păi ȋl văd pe «vȃnătorul» Gracchus. Zace nemișcat, pare
că nu mai
respiră
și totuși numai mediul ȋnconjurător este o aluzie la
posibilitatea morții
sale. Ȋntr-o oarecare
măsură, este și ȋn viață. Luntrea sa funerară a luat-o
pe alt drum:
o fi
fost o mișcare greșită de cȃrmă, o clipă de neatenție a
cȃrmaciului care l-a dus ȋn fața unui ecran. La care
privește. Ȋntr-un timp căzut din ore. Ȋncremenit. Așa se face că el,
care a vrut să trăiască numai prin munții săi natali, călătorește după
moarte
prin toate țările lumii care se mișcă ȋn jurul său. Gracchus le face
semne
altora și ei, chipurile, răspund, «comunică». Are senzația că se află
el ȋnsuși
dincolo de ecran. Și mai are senzația că, alături de alții, bate mereu
treptele
unei vaste scări de onoare care străbate toate aceste țări ale lumii,
urcȃnd, coborȃnd, luȃnd-o la stȃnga, la
dreapta, fără să stea o clipă iar cȃnd vede undeva, sus, o poartă
strălucind, se trezește ȋmpotmolit, fără rost, pe cine știe ce
apă
terestră.
Viciul fundamental al morții sale ȋi rȃnjește ȋn cabina ambarcației….
G.M.: Iar «poarta» aceea a «legii» – nimic misterios. Sau misterul
ȋnsuși pe care
nu-l mai poți «percepe» pentru că faci parte din el. Te-a ȋnghițit.
Carte de nisip. Ȋți ȋndrepți
degetul să cauți prima filă. Zadarnic. Ȋntre mȃnă și copertă se
interpun, de
fiecare dată, alte file. Parcă izvorăsc din carte. Acum cauți
sfȃrșitul.
Imposibil! Numărul acestor pagini este de-a dreptul infinit. Nici una
nu este
cea dintȃi; nici cea din urmă. Nu știi de ce
sunt
numerotate ȋn mod
arbitrar. Poate pentru a da de ȋnțeles să termenii unor sume infinite,
ȋntr-un număr
de asemenea infinit, atȃt sumele cȃt și numărul lor, admit orice număr.
Șiruri ȋntretăiat-paralele. O rețea cu un
număr infinit de
dimensiuni. Toate ȋnsă corelate ȋntr-un mod de-a dreptul absurd. Lipsit
de orice semnificație.
B: Chiar tu, vȃnătorul Gracchus, o dată
pătruns prin poarta aceea a «Legii» mult rȃvnită, uitȃndu-te cu o
lupă la coperțile și cotorul uzat al cărții pentru a ȋnlătura
posibilitatea oricărei
șarlatanii constați că unele imagini ce apar ȋntre două mii de pagini
nu se
repetă niciodată. Simți că ea e un obiect de coșmar, un lucru nefiresc
ce
infestează și pervertește realitate. Și regreți acea «ȋmpotmolire fără
rost» pe cine
știe ce apă terestră …
G.M.: Mie-mi spui? Lui Gracchus care ți-a luat locul? Și care este
acum, pur și
simplu, un «fir de nisip» care apare și dispare simultan, excentric,
lipsit de
orice reper. Ȋn contrast cu vechiul, bunul,
liniștitorul discurs
asupra
realității și raționalității – pe care ȋl mai țineam ȋncă minte și-l
rosteam ca pe o
rugăciune ȋmpotmolit adesea ȋntre «două» lumi. Discurs care paria
pe faptul că există ceva (ceva cu sens) mai curȃnd decȃt nimic și care,
ȋn ultimă
instanță, se baza pe păstrarea unei lumi obiective și descifrabile?
Aceasta era
clar o reducere ad absurdum a
limbajului. Numită
«conceptuală». Iar ce «văd»
acum este, de fapt, o transfigurare ironică prin limbaj care constituie
chiar evenimentul
limbajului. O
restituire fundamentală a lumii și limbajului cu care…
B: cu care gȃndul acesta rebel, radical, restituie
iluzia
fundamentală
a lumii și limbajului și prin care el, gȃndul acesta, lucrează… Un gȃnd
anti-gravitațional care caută să
ajungă la o «excentricitate»
a realității, o atracție globală a vidului către periferie.
G.M.: transformată, implementată, ȋn lumea atȃt de familiară a
«văzului», «auzului»,
«mirosului»,
ș.a.m.d. «obișnuite» din care noi, fără să știm cum, ne-am desprins. Și
acționează acolo și acum prin rețele multiple «wireless» din care orice
protecție «firewall» care mai are pretenția de a păstra secretul
personalității
și subiectivității a devenit și ea o iluzie. Fiecare «nod», dintre
milioanele, miliardele,
miliardele de miliarde, al unei astfel de rețele fiind cȃte un
«Gracchus» care nu mai
plutește dezorientat, la nesfȃrșit, pe apele Stinxului ȋntre «două»
lumi ci face
parte, simultan din ambele fără nici o ieșire, identic cu el ȋnsuși și
identic cu toți ceilalți…
*
Aici m-am trezit. Intrȃnd ȋntr-un alt coșmar. Mai «coșmăresc». Nu
cumva ceea
ce ne-a
făcut, pe mine și pe Baudrillard, să «percepeam» anterior, ȋmpreună cu
Gracchus devenit «fir de nisip», nu există de fapt decât în
«realitatea» percepției
noastre absurde ? Care este rodul Creației de nivel superior
și care se
joacă cu noi ! Jocul acesta nu este cumva conceput astfel
încât
Divinitatea să scape de singura ei posibilă moarte și anume plictisul?
Și de
aceea nouă, creaților, ni s-a dat aparent «cheia» jocului – ironie la
puterea «aleph»
[4] a unui singur univers – cheie pe care noi o căutăm mereu, uneori
fără să
știm? Avȃnd iluzia că găsirea aceastei chei ne
poate face
Dumnezei
în locul Creatorului nostru, jocul avȃnd în el «cheia» propriei
distrugeri.
Deci avȃnd miză?
Sau și mai abominabil. Chiar dacă
vom
găsi o astfel de «cheie» , nu va fi cumva decȃt, pur
și simplu, un «simulacru»
al ei? Pentru că niciodată nu vom putea să luăm locul Creatorului!
Deoarece o
astfel de «parolă», «cod genetic», etc., se schimbă ȋncontinuu.
Printr-o ironie
absolut supremă, la puterea unui «tau» [5] de „aleph-uri” al
unor universuri transfinit
numărabile. Fiind
definitiv condamnați să rătăcim ȋntr-un desiș nesfȃrșit ȋn care
«regulile jocului» se
schimbă «instantaneu». Nefiindu-ne acordată nici o șansă de a
deconspira ceea
ce, ȋntr-adevăr, este o «crimă
perfectă».
Inclusă ȋn «Logosul Divin» heraclitean. Care
demistifică
acum
superba, «dată o dată pentru totdeauna», «imuabil-neschimbătoarea»
«Lumea a
Ideilor» (poveste) platoniciană. Cea care ne-a vrăjit manipulȃndu-ne de
peste două mii cinci sute de ani. Și nu ne mai rămȃne decȃt altă
manipulare. Și anume să
urmăm inconștient
și plini de speranță,
soluția pe care o propune Baudrillard, rȃzȃndu-și ȋn barbă, că ne-a
creat o nouă
iluzie «creaționistă». Pentru
că spune
el: ” Noi trebuie să prindem în capcană realitatea, noi trebuie să
mergem mai
repede decât ea. Ideea de a merge mai repede decât propria noastră
umbră.
Cuvintele merg mai iute decât semnificația. De fapt, noi suntem orfani
de o
realitate care sosește prea tarziu și care este numai, ca și adevărul,
un
raport oficial decalat in timp”. Și proștii ȋl cred, crezȃnd totodată
ȋn «redemptivitatea»
(izbăvitoare) a artei ȋn general redusă la «text». Producȃnd, ȋn numele
unei «libertăți»
(care ȋnsă este condiționată, libertatea unor
automate
stohastice) șiruri de cuvinte
mereu noi,
abracadabrante, la nesfȃrșit. Ȋn speranța că din delirurile lor
(sistematizate)
patologice, va rămȃne, din pură ȋntȃmplare, ceva care să se
potrivească cȃt de cȃt cu «cheia» originară și originală
aleatoriu
ubicuă
care, chipurile, produce noi și noi «realități». Realități ale căror
aceste
șiruri de cuvinte le sunt vestitori. Ca apoi el, Baudrillard, să revină
mefistofelic: „Nu știm cum stau lucrurile cu virușii, care le este
destinația,
dacă au vreuna. Mai mult ca sigur, tocmai pentru că nu au destinație au
o
eficacitate atȃt de tulburătoare. Apariția bruscă a
unei
cauzalități
indeterminate pune totul sub semnul ȋntrebării. Brusc, gȃndirea
trebuie și ea să devină virală. Cu tot ce-i mai bun și mai rău ȋn
asta”.. Și
aceiași proști, trezindu-se, rămȃn din nou gura căscată. Și, de astă
dată, fără
replică.
Lăsȃndu-se furați de o asemenea «gȃndire virală» cu toate
«consecințele»
ei pe care
le și
acceptă. Ȋn lumea «plată, liniștită, calmă și
funcțională a
comunicării» unde „Obscenity begins when there is not spectacle, no
more stage,
no more illusions, when everything becomes immediately transparent,
visible,
exposed in the raw and inexorable light of information and
communication. We no
longer partake of the drama of alienation, but are in the extasy of
communication”,
care a devenit acum «Lumea noastră cea de toate zilele» – un simulacru.
*
Vreți concluzii? Eu, deocamdată, nu am. Poate ȋn textul
care urmează. Și ȋn care genialitatea lui Wittgenstein
care descoperă «jocurile de limbaj» este exploatată, la fel de
delirant, de
postmodernism.
NOTE
[1]
Cele spuse de
Baudrillard ȋn
continuare sunt preluate (cu unele modificări ce aparțin lui G.M.) din:
Jean
Baudrillard, Radical Thought,
http://www.uta.edu/english/apt/ collab/ texts/radical.html ,
translation of
Jean Baudrillard's „La Pensée Radicale”, published in the end of 1994
in French
by Dens Tonka, eds., Collection Morsure, Paris, 1994, Jean Baudrillard,
Paroxistul
indiferent, Ideea Design & Print, 2001, Jean
Baudrillard, The
Ecstasy of Communication, Semiotext(e) Bernard Schutze and
Caroline
Schutze, 1988, Jean Baudrillard, Simulacra and Simulation,
Ann Harboor
The University of Michingan press, 2004.
[2] Jorge
Luis Borges, Cartea de nisip
(proză completă ,2), Polirom, 2006.
[3]Franz
Kafka, „Vȃnătorul Gracchus”, ȋn Amurgul
imperiului, proza austriacă modernă, BPT, 1968
[4]Oskar
Beker, Fundamentele matematicii (Partea C. Teoria mulțimilor
–texte de Georg
Cantor, „Fundamentele unei teorii generale a varietăților (1883)”),
ed.
Științifică, 1968.
[5]
Oskar Beker,
Op. cit.
eidotomii
Frica
de Patrick
Călinescu
Frica
te
domolește; te astâmpără; te cumințește: îți subjugă ființa în numele
unui
escapism fals; te reduce la cel mai în măsură să te mențină identitar
element
din personalitatea ta; te aliniază la toanele ei; te face complicele
său; te
bidimensionalizează; te re-înființează din puncte intermitente
încărcate cu o
oarecare doză de curaj, atât cât să-ți ajungă să-ți traversezi întreg
frica.
Frica
te trimite
înapoi la tot ce e mai prost din tine; te re-construiește din propriile
rebuturi și te transformă într-un Frankenstein afectiv cu alură de
Herakles.
Frica
te
re-condiționează: te re-creează din alte condiții ontice, inferioare
celor în
virtutea cărora funcționezi ca atare; te vulcanizează: îți
re-configurează
presiunea emoțională prin împuținarea atmosferică a curajului; te
re-portretizează pentru a-i semăna cât mai bine cu putință.
Frica
te caricaturizează;
te stilizează: devii ciorna veșnic neterminată a propriei tale
persoane; rămâi
pentru totdeauna manuscrisul unei opere ontice imposibil de dus
vreodată la
punct; te scrie într-o manieră incompatibilă cu bunul de tipar
existențial; nu
ajungi să fii niciodată cartea terminată și așezată curajos pe biroul
criticului behaviorist.
Frica
te
minimalizează; te smulge brusc din largul tău originar și te înghesuie
într-un
strâmt adoptiv ce-ți păstrează din irepetabilitate numai
repetabilitatea miniaturizării
ontice prin care treci.
Frica
te
diseminează; îți împrăștie ființa pe întreaga suprafață a psihicului
tău; te
de-nucleizează; toate centrele tale filingale ți le
periferieizează unul
după altul, nu consecutiv, ci simultan.
Frica
te extirpă
din tine însuți; te extrage din ființa ta; te mută într-o zonă
marginală a
persoanei tale, de unde singurul lucru pe care îl mai poți face, o dată
colonizat în suburbiile propriului tău eu, este să te contempli de la
distanța
la care te afli și, în măsura în care te interesează, să-ți analizezi
frisoanele cărora le-ai căzut victimă.
Frica
este
secundarul, inferiorul, minimalul Frankenstein din Herakles.
Secundarizat,
inferiorizat, minimalizat, Herakles este Frankenstein. Partea din
întreg. Răul
din bine. Bineînțeles că aș putea continua abstragerea mea sinecdocală
și prin
negativul din pozitiv, inferiorul din superior, etc., dar prefer
generalizarea
oricărei particularizări, indiferent de cât de detaliată ar fi, și aleg
formula
standard a maniheismului, pe care însă o modific puțin, dar numai
formal, în
sensul unei inversări mai accentuat moralizante a celor doi termeni din
care
este alcătuit.
Frica
este așadar
un sentiment parțial. Dar nu psihic, ci din punctul de vedere al
mecanicii
ontice. Ea te paralizează: flexibilitatea ta afectivă nu mai are
amploarea
originară; te dizabilizează într-o mai mare sau mai mică măsură, în
funcție de
cât de instabil este echilibrul maniheist al persoanei tale. Cu cât
pendularea
lui este mai amplă, cu atât dizabilitatea îți este mai severă. Cu cât
ești mai
heraklian în tendință, cu atât ești mai frankenstenian în manifestare.
Și când
frica însăși paralizează balansul echilibrului maniheist într-o anume
direcție,
persoana ta rămâne suspendată în vârful acelui sens de înclinație
comportamentală,
fără șanse prea mari de a-i re-stabili simetria între componentele ei.
Frica
este prin excelență sentimentul secundarului: te preschimbă în omul re-creant;
este în esență sentimentul inferiorului: devii, sub guvernarea ei, omul
rebutier;
și este însuși sentimentul minimalului: ai ajuns un om mic.
#
vizitaţi şi blogul autorului
|