~ Cezar Pricop - Dispariția
~ Ștefania Coșovei - Mânuțe generoase
~ Augustin Cupșa - Între ferestre [partea II]

Dispariția

de Cezar Pricop

„Dar tu îți dai seama că ăsta-i dat pierdut la revoluție?! Stă pe lista aia cu dispăruți, am văzut eu, cu ochii mei i-am văzut numele înscris acolo. De fapt, eu mă uitam pe listă ca să-l văd pe Ardeleanu, dispărut și el, tot așa, ca unul misterios. Mare mirare : Ardeleanu ăsta era milițianul satului! Când a început să se tragă la București, s-a îmbrăcat omul în civil, și-a luat la revedere de la nevastă și de la copii, că are doi, și-a plecat. Și plecat e și-n ziua de azi! L-a căutat nevastă-sa prin toate morgile spitalelor, tot anul nouăzeci a stat ea pe drumuri, prin țară, căutându-l, dar, nimic, n-a dat de el și pace. Acum, tot satul știe că, mai mult ca sigur, a fost vreun terorist din ăla; unii zic că a plecat înapoi la ruși, după ce și-a făcut treaba pe-aici, dar întrebarea e : cum să lași doi copii mici și să pleci?! Terorist să fii și tot nu te lasă inima! Până la urmă nevastă-sa s-a măritat. L-a căutat ani buni, a sărăcit de tot căutându-l, stând pe drumuri; până și televizorul și l-a vândut; și-i îi trebuia un tată la copii, și s-a măritat tot cu un milițian, mă rog, cu un polițist, că acum așa le zice, acum, în capitalism. Am vrut ca s-o ajut, de aia, și-am căutat chiar eu în lista aia cu dispăruții de la revoluție. Îți dai seama c-am citit-o cu mare atenție, mi-a rămas întipărită în minte, pentru că am avut un sentiment din ăla, de deja-vu, ca o revelație, aproape ca o minune. Eram în comisia electorală, erau primele alegeri de după revoluție, când îmi atrage atenția un anumit nume : parcă-l mai văzusem scris undeva! Știi cum e : ți se pune un fix care te tot frământă, și te frământă; nu mai poți scăpa de el, așa și cu mine – mi s-a întâmplat; că mie mi se părea că omul ăsta a votat de două ori, nu mă gândeam eu la alte ciudățenii; mă gândeam ca nu cumva să fi fraudat alegerile. Dacă aș fi știut unde o să mă ducă toată treaba, poate că n-aș fi vrut să știu. Ei bine, aține-te : Andrieș e dat dispărut la revoluție, e mort-mort, ce mai!, se zice că ar fi fost în grupul ăla de la Timișoara, incinerat la București, adică ars, ca să se șteargă toate urmele. Până la urmă așa s-a presupus, că a fost ars la București. Declarat apoi erou al revoluției, nevasta și copiii lui au primit toate onorurile și beneficiile; și ea, săraca, îi face pomenile în fiecare lună decembrie când se zice c-a fost omorât, când colo, el trăiește aici, la Duda, la Brânzoaia, și e bine merci : are un copil mare aproape de-odată cu revoluția, are căruță și cal, muncește cu ziua! Măi, măi! Ditamai omul, profesor, și cibernetician, de-o inteligență pe care-a arătat-o, demonstrat-o, colaborând chiar la nu știu ce manuale de pe care elevii învață și-acum, un om ca ăsta să stea aici, la capătul lumii, precis că e ceva nebulos la mijloc : nu cumva exact ăsta e un terorist din ăla, adevărat? Mă gândeam eu. Cum să nu te gândești!?”

Toma Albini și Ioan-Gheorghe. Primul, abia întors din America, ascultă cu mare interes povestea profesorului din Duda. Are mare nevoie de basme, sătul de prea multe lucruri concrete. Dar, contrar aparențelor, nu pune prea mare preț pe ceea ce i se spune, altfel decât ca pe un fel de plăsmuire binevenită, o inocentă ieșire dintr-o realitate apăsătoare care, la omul modern se transformă într-o ușoară alienare, cu timpul. Are și o teorie : de aceea oamenii care trăiesc la țară nu suferă de depresie, pentru că fabulează, exact din cauza aceasta. Despre ce e vorba : în timpul revoluției un om al satului dispare, milițianul, de el e vorba, dar, la o bucată de vreme după aceea, parcă la un schimb, un altul, apare, mai precis, se stabilește acolo însurându-se cu fata Mitrei, nepoata Brânzoaiei. Pe numele ei, Camelia, o tânără fără vârstă care-și ascunde chipul ori de câte ori se întâlnește cu cineva pe drum și care nu dă niciodată bună ziua la oameni.

„Știi cum sunt eu, politicos și discret, nu puteam să anunț autoritățile, eu nu-s un turnător, dealtfel, nici nu eram sigur, nici acum nu sunt, tot ceea ce spun, poate, nu e decât o ipoteză; mă gândesc și acum că e o coincidență de nume și nimic altceva, până și acum mă gândesc. Că, dacă vroia omul să-și piardă urma, poate că trecea pe numele nevestei, de ce n-a făcut-o, de nu și-a schimbat pur și simplu numele!? Au mai fost cazuri! Nu puteam însă să mă duc la el și să-i zic, omule, bănuiesc cam cine ești tu, ei bine : ești un dispărut de la revoluție, dar, eu, în schimb, am început să fac cercetări, să întreb oamenii, cine e, de unde vine etcetera. Ce-am aflat? Ce se știe printre oameni este că vine din Valea Grecului, că e dintr-o familie săracă, cu doisprezece copii, asta a spus el consătenilor, asta știu toți. Ei bine, m-am dus în Valea Grecului. Nu în mod expres, pentru că eram, acum câțiva ani, președintele comisiei de control în învățământ, de aceea am ajuns acolo, cu treabă. Am profitat și m-am interesat de familia respectivă. Chiar există! Adevărat, ea există, dar, fii atent, te rog, la mine : există și persoana respectivă, exact la modul fizic, în carne și oase! Născut în aceeași zi, același an, cu același nume cu bărbatul Cameliei. E prea mult pentru o coincidență, nu? Lucrurile sunt prea evidente pentru a spune că e pur și simplu o întâmplare. Nu, nu, n-ai înțeles! Persoana există acolo la modul civil, adică e un duplicat : două persoane cu aceeași identitate.”

Dedublare de persoană, asta a descoperit profesorul Ioan-Gheorghe. Furt de identitate, în termeni juridici, modern spus. Simplu de interpretat : un terorist de la revoluție, din dorința de a se ascunde, își schimbă identitatea, poate că își face și buletin fals, apoi caută o femeie lângă care să se aciuiască mai ușor, pe lângă care se poate pierde și de negăsit, de aceea. Cum poți face asta cel mai ușor dacă nu lângă o femeie!? Și unde se putea întâmpla una ca asta, mai cu profit și mai cu ușurință, dacă nu exact în această zonă, în acest sat uitat de lume unde timpul s-a oprit în loc, parcă. La asta se gândea Toma Albini, dar nu la modul profund; asta nu-l făcea să fie foarte, dar foarte atent, să se arate interesat până la uimire, poate din cauza patosului cu care Ioan-Gheorghe povestește. Mintea lui Albini traduce simultan fabulația profesorului, interpretează cum făcea cu miturile grecești, la școală, ca să poată înțelege.

„Da! Exact cum ți-am zis : același nume, aceeași dată de naștere și, ceea ce știe lumea de prin Duda despre el se adeverește în amănunt, exact așa : O familie mare, doisprezece copii trecuți prin școală ca gâsca prin apă, o familie săracă; mamă-eroină decorată de Ceaușescu, iar tat-său, văcarul satului, nu știa să numere decât vaci, că dacă-l puneai să numere altceva uita ce vine după numărul cinci, după șase, și tot așa - să știi că există asemenea oameni! Tu nu ai întâlnit? Am auzit că indienii ăia din America sunt exact la fel. Nu mi-a venit să cred. Cine era omul ăsta al cărui nume se află pe lista eroilor dispăruți ai revoluției?! Tu n-ai văzut lista asta? E lungă! Îți spun eu că e tare lungă! Nu-i anapoda?! În același timp – că există o altă persoană, cu exact aceleași date civile, tocmai la Valea Grecului? Nu e o enigmă demnă de scriitoarea aia, Sandra – englezoaica aia – Brown – cum îi zice!? Că tu ești cu Occidentul. Și uite așa am ajuns și eu detectiv, exact ca în cărțile alea polițiste. M-am dus la el, făcându-mă că am o treabă, că mă interesez de ceva, și-am intrat în vorbă, am început să-l descos, poate, poate aflu ceva. Știi când mi-am dat seama că e omul ăsta este cu adevărat dubios și nu misterios?! Mă fac eu o dată că mă interesez de pământ, atunci când s-au reconstituit proprietățile, loturile de pământ luate de către comuniști. Cu toate că știam că alde Brânzoaia n-au avut pământ deloc, că doar eu știam totul din documente, toate erau pe mâna mea – eu vorbesc din hârtii! Și mă duc la ei acasă. Știi că ei stau exact lângă biserică – lângă biserică stau. Am făcut în așa fel ca să fiu acolo seara, când mai termină cu treburile, ca să pot sta mai mult de vorbă cu ei. Cum era de așteptat, Brânzoaia, baba, făcea plăcinte. De unde or avea oamenii ăștia bani ca să facă în fiece seară plăcinte eu nu mă pot pricepe, când lumea nu-și permite decât la sărbătorile mari, plăcinte. Nu are vacă, nu are oi, nici măcar câteva perechi de hulughi nu are, mă rog. Dar, în sfârșit, să nu divaghez : tocmai scotea bătrâna plăcintele din cuptor, erau cu toții pe prispă, așteptând, când am strigat eu la poartă. Vorba vine, am strigat, mă văzuseră că vin de la o distanță mare, apreciabilă. Camelia, că doar am fost profesorul ei o vreme, cum m-a văzut s-a și pierdut cu firea. Știi că ei nu stau tocmai bine, sunt chiar săraci. Dorm într-o singură cameră, dar mai au o tindă de trei, nu mai mult de patru metri pătrați, cam așa, la intrare, unde și-a făcut Brânzoaia cea tânără, Mitra, o laviță pe care înnoptează ea, că cea bătrână stă noaptea sub un nuc, afară, vara – iarna nu știu cum pupăza or dormi! Poftiți, poftiți, domnule profesor, v-a mirosit a plăcinte? Știi că Mitra vorbește numai în dodii, sau, la mișto, cum zic unii. Dar și tu vorbești cu vorbe din astea, nu-i așa? Că doar poți zice că ești bucureștean de-acum; nu se vorbește așa pe la București? Știu și eu că nu se potrivește, știu asta pentru că dodii e o alterare de la zodii, pe când mișto înseamnă altceva, dar nu chiar cu totul altceva. Camelia se făcuse stană de piatră de parcă știa de ce eu eram acolo. Dar, să spun ceva : acum, că a trecut timpul, eu îmi dau seama că ea chiar știa – deci știa!”

Ioan-Gheorghe, un însetat de enigme și interpretări, după cum este știut, descoperise că bărbatul Cameliei era, în fapt și la concret, o altă persoană decât cea care pretindea că el este. În afara faptului că descoperise numele lui, dar întâmplare, pe lista cu dispăruții revoluției, mai află, după aceea, ducându-se cu treburi la Valea Grecului, că omul care pretinde a fi el există cu adevărat, numai că acesta nu plecase niciodată de acolo. Așadar, chiar de cumva este pur și simplu o coincidență de nume, tot mai rămâne o ciudățenie, anume faptul că acesta apăruse tocmai în ograda Brânzoaiei.

„Pe bărbat, așa cum pretinde el, îl cheamă, Calistrat – dar nu Hogaș! – nu-i așa că la el te-ai gândit? Recunoaște! Calistrat Ion, uite așa îl cheamă. Mie îmi venea greu să-i zic, Ion – îi zic Calistrat! Cred că dintr-o deformație profesională, de asta. Și-l strig : măi, Calistrate! Dar el, nimic! Calistraateee! Iar Brânzoaia, îl cheamă și ea repede : Ioaneee! Și Calistrat, uite așa, se-ntoarce. Eu, gata; mie mi-a dat prin inimă – prin inimă mi-a dat! Și Camelia a ținut ea ca să mai completeze : Măi, Calistrate Ion!, de parcă ar fi ținut neapărat să-i amintească cum îl cheamă – de fapt, eu cred că ăsta-i adevărul, întocmai. Și Calistrat e venit, a venit în pas alergător. Eu am rămas surprins, gata să mă dau de gol, să spun adevărul pentru care mă aflam acolo, mă pierdusem un pic, văzându-l cum aleargă spre mine, ca la o comandă. Și până la urmă, un singur cuvânt spun : Pământ! O dreg apoi : Pământ aveți? Adică, ați avut pământ confiscat de comuniști? Dar nu pe el trebuie să-l întrebi asta, domŽ profesor, pe mama trebuie, zice Camelia. Dar Mitra se repede de parcă un băț de chibrit aprins ar fi ținut între degete : Nu, nu, nu pe mine, pe mama întrebați-o, domŽ profesor. Nici n-am apucat, și Brânzoaia aia bătrână, zice : Câba-câba! Dar poftiți de serviți o plăcintă!”

Brânzoaia cea bătrână, nu se poate spune că este chiar bâlbâită, dar, dacă nu înaintea fiecărui cuvânt pe care-l pronunță, cu siguranță că a fiecărei propoziții, introduce o onomatopee, respectiv pe „Câba!”. Astfel încât și de aceea, nu că s-ar supăra, dar mulți o poreclesc, Câba-câba!, atunci când nu se află ea de față. De fapt, nimeni nu mai știe cum o cheamă, pentru că și Brânzoaia tot o poreclă este. Cine să-și mai pună întrebarea!? E mică- mică de statură, nu mai mult de un metru jumate, un pic cocoșată și fața ei e așa de zbârcită încât zici că are o mie de ani. Când merge, nu merge cu mâinile pe lângă corp, așa, ca toată lumea, ci cu ele „în sân”. Chiar și atunci când se duce la apă, cu o mână ține căldarea, iar pe cealaltă o ține băgată, tot așa, „în sân”. Iar în repaos, le ține una într-alta, dar nu ca la morți, Doamne ferește!, cu mâinile pe piept, ci una în palma celeilalte, adunate. Și e mereu veselă, râde și când e singură, mă rog, zâmbește necontenit, în contrast cu Mitra, fata ei, mereu posacă și supărată.

„Ehei! Ce s-o mai întrebi așa de repede când vezi plăcinta aia pe care o face ea?! Nu puteam ca s-o refuz – imposibil așa ceva! Știi cum e? Umflată ca o! – gata ca să dea peste margini afară din tigaie, pregătită să se lungească pe-alături ca umbrela unei ciuperci la pubertate, din aia cu pălăria nedesfăcută încă; rumenă cum e zahărul cel ars, presărat pe o plită încinsă; cu o crustă aurie pe deasupra, dar cu mici exagerări de culoare pe ici pe colo; iar din loc în loc dă brânza pe-afară de multă ce e și-i îmbogățită, ca un uraniu, cu ouă proaspete, abia luate din cuibar, cred că chiar de sub găină, cotcodăcind; brobonelele mici de brânză sunt prinse unele de altele ca într-un rămășag făcut pe-o cană de vin negru, de buturugă, din strugurii unei vii de exact patru ani pusă… Tu putea-i să refuzi? Eu n-am putut! Și-am stat jos pentru o bucată de plăcintă. Pe prispă, direct pe lut, știi că scaune nu sunt.”

Ion-Gheorghe nu e un gurmand, absolut deloc nu este, doar că îi place să poetizeze, poet fiind. Și nu plăcinta ca o delicatesă gastronomică, ci ceea ce provoacă ea, respectiv îndemnul de-a sta jos, îl concertează. Pentru că, de ce se zice că dacă stă popa jos, în cazul de față, musafirul, o să stea și cloștele pe ouă? De ce?

„Era cât pe ce să uit pentru ce venisem, pentru ce eram eu acolo. O perioadă lungă, scurtă, că e greu să cuantizezi în asemenea momente – îmi uitasem până și numele. Chiar am uitat cum mă cheamă. Stăteam jos pe prispă ca un amnezic. Eu și cu Calistrat, unul lângă altul. Nici când a trecut profesorul de matematică pe drum, nu știu ce căuta pe acolo, și m-a strigat pe numele mic, Nică, n-am schițat nici un gest. De l-am făcut pe om să repete de câteva ori, cu o surprindere crescută : Băi, Nică, băi! Nică! Băi, Gheorghe! Am avut noroc cu el, până la urmă m-a chemat cu numele meu de botez, că-l știe, așa mi-am revenit : cu numele de botez. Nu pot zice că am tresărit, nu-mi amintesc, dar i-am răspuns omului ca la un bună ziua : Uite, ce să fac, sunt aici ca să refac titlurile de proprietate, confiscate! Așa mi-am revenit! Așa! Doar știi că, și zâmbetul, și rânjetul, deci și amenințarea se folosesc toate de aceeași estetică, respectiv dezvelirea dinților! Uite așa mi-am dat seama că, dacă i-aș fi știut acestui așa zis Calistrat numele de botez aș fi reușit ca să-l trezesc și pe el din adormire. Dar cine să i-l știe!? Eu nu!”

Nică e numele profesorului de alint, pe care soția și doar prietenii foarte apropiați îl folosesc, ori rudele, dar numai cele de-o vârstă cu el, asta cel puțin, pentru că nimeni în afara acestui cerc nu-și permite ca să-l folosească, nici măcar în absența lui. Cu toate că nu-i deloc o poreclă, alta decât asta având. În rest, numele lui oficial rămâne tot Ioan-Gheorghe. Foarte curios, un profesor de matematică să îi știe numele de botez și să-l mai și folosească exact într-o asemenea împrejurare. Explicația ar putea să stea în faptul că e un profesor de matematică băutor, deci cam bețiv, așadar consumator de tării, că nu bea decât vodcă. Lăcătuș, numele lui și, din păcate nu are copii.

„Am procedat și altfel, adică în alt mod. Îi ziceam oricum și el răspundea la orice nume pe care-l foloseam, exceptând pe al celor prezenți, copilul lui – mai erau și alții pe-acolo. Și atunci mi-am dat seama că nu puteam să mă folosesc de tertipuri, că aș fi putut s-o iau prin eliminare. Adică, o dată să-i zic Vasile, apoi, Ion, altă dată Mihai, sau Tudor, ori chiar Ștefan, dar nu mergea așa, asta pentru că el răspundea la orișice nume, oricum îi ziceam el zicea, da! – răspundea! Deci nu ținea calea asta! Brânzoaiele, o băgaseră pe mânecă, se frământau, se foiau, vorbeau numai în dodii, își făceau semne și se îngheonteau. Iar atunci când m-a strigat colegul meu, Lăcătuș, profesorul de matematică, tocmai terminasem o bucată mare de plăcintă și n-am mai luat alta, convins pe deplin că-i ceva necurat. Nu-mi rămânea altceva decât ca să prind un moment prielnic, să nu mă audă altcineva decât el, să-i spun că am fost în Valea Grecului, iar persoana care pretinde el că este – este! – dar n-a plecat niciodată de-acolo, deci el e un intrus. Știi ce mă gândeam? Vroiam să fac un pact cu el : nu anunț organele dacă îmi spune cine e, dacă-mi mărturisește povestea lui; ce secrete ascunde. Mă gândeam la ce anume puteam scoate din asta. Știi cum e : ți se pare, uneori, că mesajul unor întâmplări ciudate îți este destinat doar ție și numai ție și tot aștepți cu oarece răbdare ca acesta să ți se dezvăluie la un moment dat, exact ca un mesaj adresat la modul particular; iar dacă-l spui și altora, înainte de vreme, vraja se împrăștie, nu mai înțelegi nimic, mesajul se ascunde, totul devine cât se poate de normal, de te întrebi la momentul respectiv când ai fost mințit, atunci sau acum.”

Mitra seamănă la perfecție cu mama ei, cu Brânzoaia. Exact aceeași înălțime, osatură, culoarea ochilor, totul la fel. Numai că fața ei este foarte netedă, nici o urmă de rid. Așa cum Brânzoaia a făcut-o de fată mare și ea a făcut-o pe Camelia tot de fată mare. Cică femeile care sunt făcute așa, de fete mari, au leac, dacă descântă. Bătrâna ar fi vrut s-o facă pe Mitra o mare descântătoare, una celebră. Din păcate planul nu i-a reușit. Asta pentru că Mitra nu reușea ca să țină minte nimic, deci nici descântecele. Nu ținea minte și pace. Unde să mai pui că trebuia să fie și un pic hoață. Descântecul trebuia furat ca să aibe efect maxim. Și cum să fii hoț dacă nu ții minte?! Nu se poate! Pe Camelia a dat-o la școală mai mult sau mai puțin obligată. În schimb, de bucurie că se ducea și-i mai plăcea cartea, Brânzoaia ce bătrână învățase „Cățeluș cu părul creț!”. În secret spera că o să învețe ca să țină minte, Camelia. Ea nu știe, despre școală, decât că acolo se învață unele lucruri pe de rost. Toți copiii care se duceau la școală știau poezii. Oamenii mari, cum văd vreun prichindel, îi și pune ca să recite ceva : Ia zi-i, știi vreo poezie – o poezie știi? Cățeluș cu părul creț, fură rața din coteț! Deci, fură! Oamenii credeau altceva, că vroia ca măcar fata, nepoata, să fie în rândul lumii. Ce nu știa bătrâna este că se trăia în alte vremuri, timpul când descântecele nu se mai prind de oameni, pentru că oamenii nu mai cred în ele. Baba trăiește în trecut. Dacă n-ar fi fost Mitra, nimeni n-ar fi știut câți ani are, de fapt și la concret. I se poate afla vârsta doar făcând o comparație pentru că ea e bătrână de când lumea. Nu are buletin. Și cei mai în vârstă oameni din sat și-o amintesc a fi tot bătrână, ca o babă, încă de la începuturi. O dată, niște copii care se dădeau cu sania pe drum la vale au văzut-o cum întindea niște rufe pe sârmă, afară : era desculță în zăpadă. Cu picioarele goale în omăt! Mare mirare! Pentru că lor le înghețaseră picioarele de tot, încălțați fiind. Ger mare era. N-au râs de ea. Stăteau așa și se uitau, tăcuți. Ei i s-a părut ceva anapoda, asta că era obișnuită ca ei, copiii, să râdă de ea și-a ieșit cu niște cenușă într-un lighean, în drum, pe care a presărat-o, stricându-le derdelușul, tot desculță. Abia atunci au început copiii s-o strige aiurea și ei i sa părut ceva normal. Asta până ce unii mai răi și mai mari dintre copilași au început ca s-o bată cu zăpadă, cu bulgari tot mai mari și mai tari, de gheață. Ei i s-a năzărit că ar fi exact ca atunci când ești bătut cu pietre. Și s-a supărat rău de tot. N-a blestemat. Știa că daca-i blestemi pe copii se-ntoarce imediat împotriva ta. La fel cum știa că dacă ești bătut cu pietre de către ei, sfârșitul e-aproape. A început a plânge și când a terminat de plâns a vrut ca să moară, conform cu cele întâmplate. A ieșit prin fundul curții, a sărit gardul în ograda bisericii, sub clopotniță și s-a lungit pe năsălie așteptând așa ca să moară, acolo. Noroc c-a văzut-o Alisandru Darie, un alt vecin. Că el vedea tot ce se întâmplă în curtea bisericii. S-a dus la ea intrând pe poartă. „Dară! Ce faci, babo?” Ea, nimic! Tăcea mâlc, exact ca o moartă. Alisandru Darie, un om cam impertinent, nu contenește, o îngână : „Câba-câba! Ce faci?” La o astfel de interpelare nu există decât un singur răspuns din partea Brânzoaei : „Câba-câba! Ia mai du-te-n p… măti-ii!” Și s-a dat jos de pe năsălie, a făcut doi pași și-a căzut, ca moartă, în mod corect. Degeraseră picioarele. A luat-o în brațe, iar baba tare se tot văicărea : „Văleu! Văleu! M-o omorât! M-o omorât!” Alisandru Darie, noroc c-o știa : „Câba-câba! Cini te-o omorât?!” Și ea, invariabil, răspundea : „Câba-câba! Ia mai du-te-n p… măti-ii!” Atunci, așa, știa că, deocamdată, cel puțin, e bine-merci. „Câba-câba! Dar cum vorbești în ograda bisericii?!” „Dă-mi pace! Dă-mi pace! Câba-câba!” Și-a dus-o în drum și-a prins a-i freca picioarele cu zăpadă. Se adunaseră toți copiii, uimiți. Dar cum așa, tot cu zăpadă? Se mirau ei. Alisandru Darie făcuse Cotul Donului, el sau tatăl lui, că e același lucru, de-acolo știa că trebuie să faci masaj cu zăpadă. O oră a tot frecționat-o. Tot atâta timp a strigat precum că a omorât-o, pe când, exact invers, el tocmai o salva. Și când a început să se înroșească picioarele și să dea sânge a dus-o acasă în brațe. Copiii, trăgând săniile, mulți, după ei, în urmă, exact ca la mort arătau. Nici unul n-a vrut ca s-o pună pe sanie și Alisandru Darie i-a înjurat de mai multe ori. Că ce, așa vă învață la școală?! Desigur că nu învățau despre așa ceva la școală! Alisandru Darie vorbea prostii! Ca un cortegiu funerar : să vezi atâția copii cuminți în urma unui bărbat care duce o babă în brațe! Ia întâmpinat Camelia, afabilă și nepăsătoare, stătea cu mâinile băgate în bundă (un fel de cojoc din piele de oaie, fără mâneci) de l-a făcut pe Alisandru Darie să exclame, întrebând-o : „Măi, fato, tu ești normală!?” Știa că nu are mușețel în casă, că-i zice, ca o continuare : „Du-te repede și caută niște mușățăl, că trebuie, du-te la mam-Ioana!” Și s-a dus și-a adus. Plante din astea medicinale, cum le zicem, se dau ca și când s-ar da de pomană, adică cu drag și pe degeaba. A rămas bătrâna, de la întâmplarea asta, cu degetele picioarelor strâmbe, încovrigate, boante, încârligate ca niște bucăți de buturugi mai mici de vie. Iar asta se vede cel mai bine vara, pentru că ea nu se încalță niciodată, acum, că nu mai poate, dacă iarna a început ca s-o mai facă. Altceva, de atunci, s-a întâmplat o altă minune : Brânzoaia a prins drag de plantele medicinale, casa ei e plină de fel și fel de buruieni din care prepară leacuri cărora li s-a povestit ceva – povești numai de ea înțelese și știute. Și femeile au început ca s-o caute ca să ceară ierburi din astea descântate, cum zic ele, pentru nenumărate neputințe și oblojeli cu care se luptau toate ca la un război femeiesc. Majoritatea nu aveau încredere în medicamente, mai ales ele, iar bărbații nici în femei nu mai aveau, de aceea mulți o dăduseră în patima băuturii. Beau noaptea și dimineața pe stomacul gol și nu mai ascultau deloc de neveste. Așa că, la modul firesc, cel mai mare succes îl are cu un preparat contra patimei bețivanilor – un leac absolut revoluționar.

„Și la un moment dat mă întreabă bătrâna dacă nu cumva vreau să-mi dea vreun leac contra băuturii. Atunci mi-a căzut fisa : femeile astea mi-au pus ceva în plăcintă și să știi că și amărâtului ăstuia i s-a întâmplat exact la fel, de aia și-a pierdut omul memoria, de nu mai știe cum îl chemă și cine e, săracul. N-am realizat că exact asta era modul, adică să-l tratez cu bunăvoință și înțelegere. Târziu mi-am dat seama că numai așa puteam vorbi cu el. I-am spus, încercând să nu mă audă nimeni, decât el : Măi, Calistrate, sau cum te-o mai chema, noi trebuie să stăm odată de vorbă la un pahar de vin! A făcut ochii mari la mine, uitându-se speriat în jurul lui. Singuri! Înțelegi ce vreau să zic? Numai noi doi, tu si cu mine, să ne îmbătăm. N-am putut ca să arăt cu degetul, așa aș fi făcut, să-l împung cu degetul în piept! Normal că mi-a zis că el nu s-a îmbătat niciodată. Te-ai îmbătat, măi, Calistrate, dar nu mai ții tu minte, i-am răspuns eu încercând să-i fac cu ochiul cu toate că eu nu prea pot. Mitra, ea mai dihai, nu știa cum să se dea pe lângă noi ca să vadă ce vorbim, iar eu nu mai puteam să fac pe indiferentul, riscam să stric totul, așa că am dat să tranșez situația și să plec. Tu îți dai seama că a vrut să-mi dea plăcintă la pachet, pentru acasă?! Nu se poate așa ceva! Am refuzat cu politețe, ca să nu-și dea seama. Câba-câba! Nu place la domn profesor plăcinta noastră, a pus bătrâna verdictul! Era adevărat!”

În spatele casei are, Brânzoaia, un fel de aplecătoare secretă, care nu se vede din drum, unde își usucă ea buruienile. Nimeni nu are voie să intre acolo, e cel mai păzit loc. A întins o șfară la un pas de intrare, la nivelul gleznei, legată de un cui bătut în perete și de o creangă de măr aplecată la pământ de-un vânt pe care a înșiruit niște castane uscate. Și astea, castanele, când sunt uscate, dacă sunt atinse unele de altele sună exact ca și castanietele din Spania. Se zvonesc tare, dar nu deranjează, astfel că, dacă cineva neinițiat le aude le interpretează ca și când n-ar fi nimic. Nu de alta dar copiii sar deseori în grădină după cuiburi de vrăbii și-ar putea intra acolo.

„Și când dau eu să plec, nu știu din ce cauză, dar baba Brânzoaia sare în sus speriată nevoie mare. Din cauza asta și mie mi-a cam sărit inima din loc. S-o fi văzut, sprintenă ca o fată mare, speriată ca cineva care vede pentru prima dată un tren, bolborosind nu altceva decât Câba-câba! Din câțiva pași a ajuns la șopronul ei. Eu m-am gândit că poate arde. Și m-am dus după ea, să văd ce-i. Dăduse celofanul la o parte și nu știu cu cine vorbea neînțelese. M-am uitat înăuntru la buruienile ei puse la uscat și nu mi s-a părut nimic neobișnuit. Plante medicinale, normale. Când m-a văzut a-nceput să se bată peste picioare și să mă împingă – nebună, nebună! Ce puteam să fac?! Să râd și să mă retrag, altceva ce? I-am zis lui Calistrat bună ziua și-am ieșit. Nu știu de ce dar, în drum, mi s-a părut că-s ușor ca un fulg. Aveam senzația că dacă fac un mic efort mă-nalț în aer. Nu mai aveam nici o greutate. Mergeam dar nu simțeam nimic sub tălpi și știi că numai pietroaie sunt. Știi ce mi-a trecut prin minte? Că-s drogat. M-a drogat baba cu buruienile ei, a pus sămânță de mac în plăcintă, asta a făcut.”

Mânuțe generoase

de Ștefania Coșovei

Un nor de praf de mărimea unei ciuperci atomice trece pe deasupra cartierului. E o vară apocaliptică, mereu neașteptată, plouă câte trei-patru minute după care iese un soare bolnav, pâclos, otrăvitor.

Aurel traversează strada care îl desparte de bodega lui Bibi și înjură gros și degeaba. Asta după ce tocmai trăsese o flegmă pe cel mai urât maidanez din Floreasca, găsit de boschetarul Curcă într-o ladă de carton, recuperat, resuscitat, hrănit și botezat Costică. Costică schelălăie și fuge spre gardul de fier forjat al pieței pe care se pișă lung.

Condus de norul de praf, ca de destin, Aurel salută mușterii de pe terasa de cartier, dă mâna cu patronul Bibi, ciupește de cur pe nevasta unuia, un dobitoc, ce nu merită el așa femeie bună de futut, râgâie și se așează cu greu pe unul din scaunele de plastic. Pentru că Aurel e talie mare, matahală rău mirositoare, burtoasă și păroasă ca un mistreț, cu voce de rinocer în călduri, cu barba sură, neîngrijită și cu apucături de fanariot dobândite pe vremea cruntei dictaturi pe care o regretă pe la toate mesele.

Dar e foarte cald, și praful se lipește de fețele transpirate ale clienților, le intră în halbe, între dinți, sub gingii, sub unghii, îi transformă în fantome – un cartier de fantome, un oraș de fantome, o țară de fantome mâhnite, resemnate. Peste toate, ca un cavaler al Apocalipsei, neobositul Aurel, fost marochiner, fost turnător la securitate cu numele de cod Claudiu, fost campion de polo, fost heptatlonist, fost recepționer, actualmente rentier, scuipă scurt printre mormintele dinților și zice cu voce tunătoare:

-Ce? Cum? Păi cine mai citește Balzac în ziua de azi? La anul 2008? Cui mai trebuiește? Auzi, bă, Cristeo, tu mai citești, mă, Homer? Hai, noroc, că vă ia mama dracului....

Norocul lui Aurel e că nevasta lui Bibi lipsește de la terasă. Își plimbă câinele, își reface coafura sau garderoba în vreun loc numai de ea știut, unde nu ajung zgomotele și praful cartierului. Astfel că Aurel poate scuipa în liniște peste capetele consumatorilor, se poate băși ridicând pe rând câte o bucă și scremându-se până când mațele lui puturoase aruncă gazul eliberator ce își ia zborul ca o armă de distrugere în masă și se oprește sub nările unor dobitoci ce halesc mititei cu muștar. De obicei, fenomenul numit s-a bășit Aurel se petrece pe la orele serii, când cartierul e calm, fantomele sunt bete, iar Bibi patronul devine îngăduitor din pricina unor șprițuri trase pe blat, în spatele barului.

Din când în când, un moto-compresor trece prin fața cârciumii. Zgomotul îi asurzește pe toți, câinii cartierului încep să latre, gospodinele scuipă cu năduf în urma lui, iar vecinul, domnul Crizantemă, abia sculat din somnul de după amiază, pune mâna pe telefon să-i reclame p-ăștia că nu mai termină, în pizda mă-sii, de asfaltat o stradă de numai 150 de metri.

La radio e ora știrilor. Se anunță începerea celui de-al treilea război mondial, Israelul atacă Libanul, Siria se implică, America nu se implică... chestii de-astea în care Aurel nu se bagă... Oricum, el va muri într-un șanț, beat-mort, cu muște la bot, cu capul pe un șobolan... așa i-a prezis mă-sa. Se cacă pe toată omenirea, care s-a înmulțit îngrijorător... totuși, o selecție e necesară, statisticile ne arată că un război mondial e ca o igienă a lumii...

Norul de praf se încăpățânează deasupra cartierului. Pictorul Cristian apare pe terasa lui Bibi întotdeauna la orele 13. Salută politicos, strânge ori pupă mâini și se adresează lui Aurel:

-Camarade Varlaame! Aici mi-erai? Dai și tu ceva, sponsorizezi, astăzi, cultura... arta?

-Aici, monșerule! Take a sit!... Bucătare! O bere caldă pentru amicul nostru, pictorul! – face Aurel către Bibi bucuros de oaspetele său. Apoi, cu gesturi studiate, scoate din buzunar un snop de bancnote și începe să numere: suspicios, privind în jur, apoi la bani, apoi peste gard, la muncitorii care tocmai au spart o conductă de gaz cu lama buldozerului.

Un zgomot puternic și un miros usturător pun stăpânire pe cartier. Fantomele de la mese se îngrijorează, dar nu foarte mult. Pictorul Cristian, om prevăzător, calculează în gând perspectivele acelei zile, pericolele unei explozii care ar putea pune capăt... mă rog... își dăduse opera... gloria îi era asigurată. Nu părăsește terasa, dar, prudent, se îndepărtează cât mai mult de gheizerul puturos.

Se dau telefoane la poliție, la pompieri, vecinul Crizantemă înjură guvernul, Aurel își bagă pula în ei de politicieni, câinele Costică participă și el cum poate la îngrijorarea generală, adică miroase la cur o cățelușă de rasă rătăcită pe-acolo...

Orașul e putred ca o bubă ce stă să se spargă, fantomele sunt anonime și mute ca niște omizi uriașe; lâncezesc bete ori leneșe, fricoase ori în derivă, fără idealuri, fără repere, fără nume, fără însușiri...

Gazul metan gonește pentru un timp norul de praf și peste cartier se lasă o liniște unsuroasă prin care, de la un aparat de radio legat cu sârmă deasupra aragazului lui Bibi se aude un glas femeiesc răgușit, obosit-senzual: „După ce ai făcut cunoștință cu penisul lui, putem să trecem mai departe... Este nevoie de ceva îndemânare și experiență pentru a deveni o expertă în sex oral, pentru a-i oferi lui plăcerea pe care o caută și pentru a te bucura și tu în același timp de experiență. Să trecem la lecția întâi... Unde trebuie să te găsești când îi faci sex oral? Răspunsul este: oriunde îți vine ție ușor să o faci: în pat, în masină, pe jos, între picioarele lui, peste el...”

Aurel ciulește urechile. Are o privire tâmpă și un zâmbet senil-pofticios. Se ridică cu mare greutate și, pretextând că golește scrumiera, se apropie încet – vrând să aprofundeze înțelesul acelor vorbe – de aragazul lui Bibi.

Postul de radio, finanțat de o comisie pentru cultură a Comunității Europene, își continuă lecția de libertate de expresie: "Ce să faci cu sperma? Există femei pentru care gustul spermei a devenit ceva obișnuit, chiar plăcut, dar există și multe femei cărora le displace profund ideea de a gusta spermă. Dacă nu iți place, nu te poate obliga nimeni să înghiți spermă... Ejacularea poate fi considerată punctul culminant al actului sexual oral ce se desfășoară pe buze, pe limbă, în cerul gurii sau în fundul gâtului; privind lucrurile din acest punct de vedere, în cazul în care gustul spermei te deranjează, poate ar fi o idee bună să încerci să îl cultivi în timp. Pe de alta parte, ejacularea se poate produce și afară, printre avantajele oferite în acest caz numărându-se spectacolul jeturilor de spermă sau senzația caldă a lichidului seminal ce cade pe piept, pe sâni și... de ce nu... pe... față. Dacă e să privim lucrurile despre care am vorbit mai sus numai din punctul de vedere al bărbaților, este firesc ca aceștia să iși dorească să termine în interior ci nu afară... Acest lucru provine din dorința instinctuală a acestora de a penetra, fără a avea vreo importanță prea mare pentru ei dacă partenera înghite sau nu sperma..."

Considerând că nu a ascultat îndeajuns, cuprins de un fel de frison al creației, sprijinit de zidul cârciumii ca de propria-i memorie erotică, Aurel se adresează mânios concitadinilor de la mese:

-Clanța matinală! Ăsta e viitorul sexului! Sfânta clanță matinală! V-am spus eu!

-Lasă, măi, Aurele, mai bine povestește-ne puțin cum era să fii turnător? Aveai remușcări? Îți turnai colegii, amicii de șprițuri? Erai conștiincios, punctual? Turnai la timp? – se aude provocator glasul pictorului Cristian.

-Căcat! – se desmetici brusc Aurel. Tu n-auzi, băi, pictore, că lucram în comerț? Eram obligat să fiu turnător! Prin fișa postului! Dar nu de mine aveau ei nevoie... Numai de vreo două ori m-au deranjat... odată când trebuia expulzat un arab din țară și altădată când am dat o referință despre unul ca să-l bage în partid... Trebuia să aibă caracterizări... mă rog, ceva de bine... Nici nu îl cunoșteam pe cetățean! Dar m-au rugat băieții, înțelegi?

-Și ce ai scris acolo? De bine, vreau să spun... dacă nici măcar nu îl cunoșteai? – se băgă și patronul.

-Că știe limba franceză!

-Ce? Păi ce legătură avea asta cu partidul, măi Aurele?

-Păi avea, că omul avea o misiune în străinătate, înțelegi? Și nu putea să plece fără să fie și membru de partid! De-aia am scris că știe limba franceză! Ce era să scriu acolo? Dacă nu cunoșteam omul?!

-Și arabu’?

-Despre arab ce-ai scris?

-Că bea, că umblă cu curve... de unde să mai țin eu minte, măi? Că asta e de mult... din timpul cruntei dictaturi! Am turnat la Securitate! Ha, ha, ha! Așa erau vremurile, domnilor... lucram la hotel, recepționer și vine un grup de polonezi... niște bețivani care făceau bișniță cu marfă cumpărată din Turcia... o vindeau aici și banii îi schimbau în dolari... aveau voie cu valută în Polonia.

-În ce an? – se rățoiește pictorul.

-Ce importanță are asta? Polonezii aveau voie să dețină valută! Altceva doream eu să relev... și mă tot întrerupeți cu metode securistice... Era o gagică în grupul de polonezi... minionă, blondă și bețivă... ne înțelegeam de minune... șampanie și, pe urmă, limba gimnastică!

-Ce limbă?

-Limba gimnastică, adică... sexul! Așa ne înțelegeam, monșer, că ea nu știa decât poloneza... așa că în pat ne deslușeam de minune!

- Bine, bine... dar ce legătură are asta cu Securitatea? – se trezește o fantomă care bea un vermut ieftin.

-Ce te bagi, băi, și tu în seamă ca chiloții-n cur? Are legătură, sigur că are, că trebuia să scriu cum îmi petrec timpul cu poloneza, despre ce vorbim, ce subiecte abordăm... În fiecare dimineață mă vizita căpitanul Ungureanu: „Ai scris, Aurele, ai scris ce-ați făcut aseară la Lido, la Ambasador...?”   Ce să scriu, domnule, că mă săturasem! În fiecare zi mă așezam la birou, luam o foaie albă și începeam să scriu: „Sursa informează că...” Că ce? Că mi-o trăgeam cu poloneza după ce beam șampanie? Ha! Ha! Ha! Am turnat la securitate! Păi, dacă făceam poliție politică, cum e de bon ton acum, eram cel puțin milionar! Pe când eu sunt un amărât... eram membru de sindicat, eram membru de partid... Aveam un statut social! Păi, eram pionier și venea partidul să-mi facă vaccin antipoliomelită, venea partidul, băi nătărăilor! Eram utecist și partidul îmi făcea antitetanos! Îmi ducea grija, mă trimitea în tabere pionierești! Acu’ mi-a murit și partidul... Sunt orfan, domnilor! Mi-a murit partidul!

Cuprins de o beție ostenită, Aurel se îndreaptă spre bar să achite consumația lui și a pictorului Cristian. Așa era convenția. Plătea și consumația prietenului, știind că ăla n-are bani niciodată. Pictorul îl botezase „Aurel- mânuțe generoase” și îi propusese să facă o fundație cu numele ăsta, să-i acorde un fel de bursă, trei-patru beri pe zi, nu mai mult... și două pachete de țigări... ar intra în memoria iubitorilor de artă... ar fi trecut și în bibliografia artistului... Fundația Mânuțe Generoase…

Se lasă seara în orașul putred ca un șobolan mort de o săptămână. Aurel-mânuțe generoase își mai numără odată banii. „Il n’y a pas”, concluzionează nedumerit mai comandând un șpriț pe care îl bea fără chef. Cu mare greutate se deplasează până în piață și își cumpără un trabuc. Îl aprinde cu o brichetă de împrumut, pufăie fumul înecăcios în nasul lui Bibi și se mai așează pentru încă un șpriț. Cu ochi tulburi și apropiați, cu gura amară de la tutunul prost, mormăie un cântec de demult: „Am jurat cu mâna pusă pe drapel... bravi ostași cu piepturi de oțel”... Vocea i se stinge într-un oftat: „Fac parte din generația expirată...”

Gazul metan continuă să fâsâie din ce în ce mai amenințător deasupra orașului, semn că lucrările la carosabil continuă. Pictorul Cristian se face nevăzut. O noapte neagră ca o aripă de gândac pune stăpânire pe enclavă. Doar muncitorii care ostenesc la gaura din conductă nu se dau bătuți. La lumina farurilor unui camion, se zăresc stând aplecați destul de conștiincios deasupra racordului avariat. Sunt mulți și se mișcă încet ca o turmă de rinoceri pitici. Unul din ei înfige în gaura conductei un lemn, o coadă de mătură sau de topor și fâsâitul încetează. Se privesc în tăcere. După care altul trage câteva ciocane în ciotul de lemn. În aer, mirosul de gaz-metan s-a amestecat cu mirosurile orașului.

Aurel se îndepărtează de gardul cârciumii încercând să traverseze cu demnitate strada jupuită de excavatoare. Se împiedică de o sârmă și, în cădere, vrând să se agațe de ceva, să își recapete echilibrul destul de precar smulge bucata de lemn pe care muncitorii o înfipseseră în conducta de gaz. Privește tâmp la dopul improvizat, înjură, se ridică greu și pornește mai departe nu înainte de a arunca chestia aia, coada de mătură sau de topor... „În fond, bășina, ce e ea? Tot gaz-metan!” – gândește fostul turnător la Securitate în timp ce se pierde încet în noaptea ca un diavol mic.

Paznicul pieței se pregătește de culcare Adică alungă de sub tarabe un boschetar, dă un șut câinelui Costică, încuie toate ușile, stinge neoanele, dar nu pe toate, mai lasă unul de veghe și deschide radioul cu baterii.
Vocea de pe ultra-scurte își continuă sfaturile practice pentru gospodine, conform normelor și directivelor Comunității Europene: Dacă nu vrei să înghiți, arunc-o afară imediat după ce el a terminat. Apoi îi poți zâmbi, luându-i penisul în gură din nou și jucându-te cu el puțin. De data asta cu mare atenție, pentru că acum este la fel de sensibil ca și clitorisul după orgasm. Totuși, înghițitul spermei poate fi un gest exprimând tandrețe, iubire, dăruire. În această ordine de idei putem spune că o partidă bună de sex nu constă doar în plăcerea de a ajunge la orgasm, ci și plăcerea de a împărtăși orgasmul cu celalalt. O altă posibilitate este introducerea penisului în gură cât mai adânc, până în gât. În acest fel sperma va fi eliminată direct dincolo de faringe, ne mai existând, în principiu, probleme în privința gustului. Această tehnică este cunoscută ca deep throating știut fiind faptul că este una dintre cele mai intime tehnici sexuale abordate de o femeie dar totodată una dintre cele mai agreate de bărbați.

Orașul doarme chircit, vinovat, resentimentar. Își savurează agonia ca o creatură monstruoasă care a venit să își verse lehamitea veninoasă la malul murdar al Dâmboviței. Un miros lânced, de boală cuprinde urbea. Gazul-metan susură printre dinții stricați ai canalizării orașului în voie, cu inflexiuni de meterhanea întârziată.
Aurel, fost marochiner, fost recepționer, fost turnător la securitate cu numele de cod Claudiu, fost campion de polo, fost heptatlonist, actualmente rentier, se prăbușește pe un maidan, la câțiva pași de casă. Privește stelele prin ochii lui mici și apropiați de bețivan și nu înțelege. Stă așa o vreme, vreo două ore după care se ridică greu, îndreptându-și umerii, își netezește hainele pătate de muci și pișat privind fix în pământ și încearcă să facă un pas. Îl face. Prinde încredere în echilibrul său, se mai scutură odată pe haine și pornește spre casă.

În urma lui, orele trec tot mai greu și zorii nu vor să se mai arate.

La ceasurile patru, de dimineață, prin dreptul conductei de gaz trece Curcă, boschetarul. Înalt, negru, slab și țeapăn ca o prevestire rea, caută prin gunoaiele cartierului. Nostalgic, își aprinde un chiștoc de țigară... Un fluture cap de mort poposește pe vitrina magazinului de mezeluri ecologice... Nimeni nu poate depune mărturie ce a fost mai întâi: urletul de moarte al lui Curcă, flacăra uriașă ce a cuprins orașul sau bubuitura exploziei. Pentru că nu prea au mai rămas martori... în viață...

Se zvonește că minute întregi au zburat prin aer câini morți, capace de closet, zdrențe, cutii de conserve, portiere, felii de pepene, hălci de carne, roți de camion, godine, găini moarte, cărți, dușumele, dormeze, cărămizi și alte spurcate mărturii ale orașului uitat de Dumnezeu. După care s-a lăsat o liniște de început de lume.

Și atunci s-a auzit un clopot bătând dement peste orașul fără viață. Dacă te-ai fi apropiat, ai fi văzut că numai clopotnița rămăsese în picioare printre ruinele în flăcări. Dacă te-ai fi apropiat mai mult, l-ai fi zărit, în prima rază de soare, pe Aurel care atârna spânzurat de limba clopotului. Suflul exploziei făcuse ca trupul mare, rău mirositor, încă de când era în viață, al fostului marochiner, turnător la securitate cu numele de cod Claudiu, campion de polo, heptatlonist, actualmente rentier să se bălăngăne în lațul cu care se spânzurase făcând să bată clopotul de șase ori.

Semn că orașul acela trebuia să dispară de pe fața pământului.

Între ferestre
[partea II]

de Augustin Cupșa

În ziua aia fusese neașteptat de cald pentru luna februarie și picăturile de ploaie rare care se prelingeau pe ghiozdanul lui de vinilin și se adunau exact acolo unde acesta crăpase și se topeau în pânza de dedesupt, rămând acolo câteva zile și păstrând un miros dulceag - înțepător, îi făceau pe toți să creadă că iarna se terminase.

Stelian mergea fără chef spre casă, printre râsetele care izbucneau întâmplător dintre ceilalți. După colțul bisericii, unde ca și acum, movile de pământ cleios se adunaseră, după ce excavatoarele își făcuseră treaba, îl văzu pe băiatul acela lunguieț și slab care stătea în spatele lui în ultima bancă și încercase deja de vreo două ori să copieze după el la lucrările de algebră.

Până atunci îl chemase Grigore și nu mai știu cum și Stelian își trăsese nervos cotul acoperind marginea de jos a lucrării. Acum băiatul ăsta subțire și prea înalt pentru clasa a cincea mergea exact pe creasta valurilor de nămol, fără ghiozdan și cu geaca desfăcută. Grig, Grig dă-te jos de acolo, spunea o bătrână măruntă, cu o figură milităroasă, care îi ținea ghiozdanul dar el continua să meargă apăsat prin pământul lipicios fără să-i pese de ea sau de faptul că toată lumea de pe stradă îl privea atunci. Stelian se opri și el și îl privi un pic emoționat, un pic mirat.

De atunci Grigore se numi doar Grig pentru el și simți într-un mod ciudat că își dorea ca băiatul ăsta să nu se dea jos, să continue să umble ca un nebun pe movilele alea de nămol, deși nu știa de ce și se bucură că Grig, nu îi asculta pe ceilalți ci parcă gândul lui și mergea mai departe deși la un moment un pantof îi rămase lipit în stratul gros de pământ. Dar Grig nu se opri nici atunci, ci merse înainte, pierdu și celălalt pantof, doi pași mai încolo și avansă râzând în șosetele lui groase, de lână, toarse chiar de femeia aceea bătrână care se ținea după el de-a lungul trotuarului. Șosetele lui păreau galben-fosforescente în lumina felinarelor și Stelian nu putea să își ia ochii de la ele, cum se tot ridicau și se lipeau iarăși în nămol până când rămăseseră și ele prinse în clisă. Grig mai făcu un pas, doi, desculț dar alunecă, încercă să își recapete echilibrul, într-un gest comic și ajunse cu un picior sub fund exact în dreptul bunicii care îl ridică de gulerul gecii.

Atunci izbucni un râs general, ca o eliberare pe care toți cei care priveau de pe stradă o așteptaseră de când Grig se cocoțase acolo și lumea se adună grămadă în jurul lor. Doar Stelian se îndepărtă dezamăgit și merse de-a lungul străzii, fără să se mai uite înapoi.

Imaginea lui Grig acolo, cu șosetele lui de lână pe care le pierduse una câte una în noroiul lipicios îi rămase până și acum în minte și uneori noaptea, peste ani, putea să îl vadă foarte limpede cum merge acolo, în lumina portocalie a felinarelor deși nu îl întrebase niciodată de ce făcuse asta.

Până la începutul verii, Grigore Stanciu deveni pentru Stelian - Grig și cotul lui nu mai acoperi niciodată foaia lucrării iar notele lui Grig se ameliorară simțitor.

Stelian deveni pentru Grig, „Stelian cap pătrat” dar el nu se supăra niciodată când Grig îi fornăia zgomotos porecla pe care driginta Tătaru i-o aplicase fără drept de apel după ce el, la faza pe școala încurcase cerința problemei cu enunțul și demonstrase enunțul cu cerința și îi făcuse pe profesorii din comisie să râdă copios și să îi dea cu inima plină, patru. Chiar și clasa nechezase zgomotos când doamna Tătaru îl ridicase în picioare și cu vocea ei subțire, nepotrivit de subțire pentru corpul ei mic dar grăsuț pe care și-l  legăna printre bănci, îi spusese – măi, cap pătrat.

Dar asta durase numai câteva minute, poate o zi întreagă și apoi Stelian se scursese liniștit în anonimat până când se calificase la faza pe țară tocmai la matematică. Și până atunci toți din clasă uitaseră că l-ar fi putut numi Stelian-cap-pătrat, uitase și doamna Tătaru care acum îl privea mândru și ocrotitor deși glasul ei pițigăit nu îi putuse oferi în cei patru ani de gimnaziu, niciodată confortul unei ocrotiri. Uitase până la urmă și Grig care chiar scrijelise pe bancă asta atunci când voise să îl tachineze.

Dar Grig chiar se pricepea să scrie și tot el trebuise să îi scrie primul și singurul bilețel de dragoste pe care-l lăsase îndoit în banca Irinei, într-a șasea. Nu se gândea atunci că o iubește sau nu, nu se gândea că ar vrea să îi atingă buzele sau gâtul pe care firele de păr din ceafă făceau rotocoale, poate pentru că avea doar treișpe ani atunci, ci doar simțea o strângere de inimă când trecea pe lângă banca ei în fiecare zi. Nu ar fi putut să îi spună un cuvânt, pentru că practic nici nu știa ce și nu avea ce, noroc cu Grig care întotdeauna știa ce ar fi trebuit el să spună și chiar se bucura că ea nu ridica niciodată capul și nu îl privea când trecea prin dreptul ei.

Și tot din cauza matematicii nu i se păruse nefiresc, când se întorsese de la naționala dintr-a șaptea și Grig îl anunțase natural că el și Irina ies la un film și dacă vrea poate să meargă cu ei. Și acolo, în întunericul sălii luminat intermintent de imaginile de pe ecran, de la comedia pe care el nici nu o privise și nici nu reușise să râdă la timp la nici o fază mai haioasă, văzuse cum mâna osoasă a lui Grig poposește calm peste mâna mică a Irinei și atunci se simți într-un fel ciudat liniștit de parcă asta ar fi așteptat din totdeauna.

În zilele următoare, știa sigur că Grig și Irina sunt împreună, deși ei nu își mai atinseră niciodată mâinile, cel puțin nu în lumina zilei și probabil toată clasa știa asta deși Grig nu îi spusese niciodată cuvintele acelea, pentru că probabil nu i se păruse important și nici Stelian nu simțise nevoia să mai întrebe. Ei erau acolo și el era acolo și asta i se păru o ecuație salvator rezolvată.   

Doar că o ecuație rezolvată ar trebui să țină pentru totdeauna iar ecuația asta nu ținuse decât doi ani și ceva și zilele în care Stelian și Irina și Grig ieșeau împreună, acum trei și băteau aleile din grădina botanică, Grig la mijloc și Irina lângă el în stânga, foarte aproape, atingându-și din când în când, în mers, brațele subțiri și Stelian în dreapta și un pic mai în spate, ca un cățel care se bucură că iese la plimbare, fără să îl deranjeze asta și fără să își dorească să fi fost el la mijoc aproape de gâtul ei cald, zilele acelea de vară rămăseseră închise ca în corpul albinei moarte dintre geamuri.

Stelian se simțea chiar mai salvat acolo, lângă ei doi, și poate ar fi spus fericit dacă s-ar fi descurcat cu un cuvânt atât de mare și de greu, ba chiar fusese stingherit când trebuise să rămână singur cu ea pe marginea bălții, privindu-l pe Grig care se băgase în apă, fără să-și suflece pantalonii, ca să prindă o broască.

Și inima mică a Irinei, ca și broscuța aceea, se zbătea foarte repede în pieptul ei și nimeni nu știa asta, nici părinții, nici doctorii nu aflaseră acest mic amănunt și poate că ăsta fusese un secret numai al ei. Poate doar Grig aflase asta dacă îi atinsese prin tricou, sânul mic stâng și dacă simțise ticăitul ca al unui ceas care o luase demult razna, mai exact fusese construit de la bun început să bată atât de repede și să consume timpul cu atâta lăcomie dar Grig nu vorbea niciodată despre sânii Irinei.

Inima Irinei bătuse foarte, foarte repede exact cincisprezece ani, patru luni și două zile până când, într-o zi din decembrie, se hotărâse pur și simplu să se oprească. Poate i se păruse că făcuse prea multă treabă, făcuse în timpul ăsta mai multă treabă decât o inimă normală și venise timpul să se oprească iar Irina rămase mică și rece fără ca nimic să îi împingă sângele mai departe, să o facă să râdă sau să îl atingă pe Grig pe mână.

Rămăsese acolo palidă, fără să își mai strâmbe gura în felul ei ciudat și comic, părea liniștită în rochia ei albă, de mireasă în care se îmbracă toate fetele tinere care mor înainte să se căsătorească. Primi un diagnostic ciudat cu care nimeni nu și-a mai bătut capul și un loc unde Stelian alesese să nu meargă niciodată.

Acum își îndreptă capul către clasă și o privi din nou pe fata aceea cu părul blond care semăna atât de mult cu Irina și Stelian simți nevoia ciudată să se ducă spre ea și să îi pună mâna pe flanel, peste sânul ei stâng ca să vadă dacă și inima ei bătea prea repede dar știa că asta nu se poate. Își mută privirea către băiatul cu părul prea lung de la tablă și îi dădu voie, dintr-o mișcare a capului, să treacă pe partea cealaltă a tablei.

Ecuația asta se prelungea prea mult și Stelian știa asta și mai știa că dacă ar fi fost el în locul băiatului și doamna Tătaru îl locul lui, ar fi auzit deja pițigăiat – măi, cap pătrat și se bucură în sinea lui că asta nu se mai poate întâmpla și că lui i se întâmplase doar o dată.

În al doilea an de liceu, când el era din nou singur, pentru că Grig nu reușise să iasă decât al doilea peste linia care îi despărțea pe cei admiși de cei respinși și fusese repartizat la Uman, Smashing Pumpinks scoseseră al patrulea videoclip și el aștepta ore întregi în fața televizorului ca să vadă figurile femeilor ălea imobilizate ca niște păpuși fără sfori pe o canapea roasă de mucegai și rochiilor lor dantelate, cândva albe, păreau la fel roase și mâncate de putreziciune. Dar Irina nu mai apucase să vadă și ea, femeile care păreau moarte și vii deodată, cu cearcănele lor hipnotice și fețele supte și dacă le-ar fi văzut n-ar fi înțeles de ce îl atrăgeau atât de mult

Mai erau doar cinci minute din oră și ecuația refuza să se rezolve pe tablă, deși băiatul o ștersese cu buretele deja a doua oară și lăsase urme de apă îmbâcsită cu cretă și murdărie pe sticla neagră. Unii copii își priveau pe ascuns ceasurile așteptând soneria ca să îi scape de problema asta ciudată și de profesorul ăsta ciudat care părea că nu era pe lumea asta și vorbea atât de puțin și nici măcar nu le strigase numele la catalog când venise. Dar asta nu era rău.

N-ar trebui să fiu aici, se gândi pentru prima dată Stelian, n-ar trebui să fiu aici, pentru prima dată de când își lăsase baltă doctoratul și poposise în fața figurii descumpănite a maică-sii, lăsându-și geanta grea de pe umăr lângă picioare.

Privi tabla și ecuația lungă care se întindea în egalități tot mai complicate. Doar enunțul rămăsese scris în stânga sus așa cum îl dictase el la începutul orei. Atunci își privi ceasul și văzu și el cele cinci minute rămase până la pauză și să hotărî să facă ceva. Stelian dădu câteva indicații scurte, sprijinit de calorifer dar x-urile de pe tablă se făcură, dintr-o dată, locurile însemnate pe hartă ale unor bătălii pierdute dintr-un război pe care îl condusese și îl conducea haotic ca un general bătrân și depășit de situație.

N-ar trebui să fiu aici, n-ar trebui să fii aici, bătrâne, i-ar fi spus Grig dacă ar mai fi putut.

Ciudat, dar după ce Irina îi lăsase din nou singuri imediat după începutul liceului, prietenia lor se stinsese încet. Băiatul ăsta, Stanciu, de la H, e cam ciudat, aud că te-ai înhăitat cu el și asta nu e bine, îi spusese directorul liceului când îl chemase în biroul lui care mirosea a murdar și a var. Tu ai alt viitor, nu te lăsa dus de prostiile ăstea care or să treacă și lui Stelian îi venise să râdă pentru că tocmai asta simțea - că nu mai era înhăitat cu Grig. Era înhăitat numai cu matematica lui pentru că de fapt, asta era tot ce îi lăsase Grig după ce se îndepărtase de el. Nu mai vorbiseră niciodată de Irina și numele asta nu mai fusese pronuțat între cei doi, imediat după înmormântare deși Irina era un nume prea comun ca să nu apară măcar întâmplător și fără nici o legătură cu ea, în discuțiilor lor.

Grig rămăsese ciudat și vesel și moartea ei, nu părea că îi lăsase urme deși Stelian nu îl mai văzuse niciodată apropiindu-se de vreo fată, cum făcea oricine în liceu, decât la chefurile când era foarte beat. Pleca împreună cu câte una, de abia ținându-se pe picioare și Stelian nu știa niciodată ce făcuse Grig cu ea sau dacă făcuse ceva, la fel cum nu știuse niciodată dacă Grig făcuse ceva cu Irina, în grădina botanică atunci când mergeau doar ei doi și dacă făcuse ceva cu ea, ce făcuse.

După liceul care i se păruse în totalitate gol, Stelian stătuse un an la București, la facultatea de matematică, până când plecase la studii în Italia iar Grig doi ani la Filologie.

Lui Grig nu îi trebuise să îi bată inima prea repede și nici un diagnostic complicat. Îi trebuise doar ziua de 24 aprilie și soarele rece răsfrânt în geamurile garsonierei lui din Berceni ca să își treacă, peste cârligul lustrei, cureau de la pantaloni și să se atârne acolo. Poate că îi trebuiseră două minute ca să se învinețească atât de tare și tot aerul să îi iasă cu horăcăieli din plămâni ca apoi să se bălăngăne încolo și încoace atât de multe ore până când administrația blocului să se hotărască să spargă ușa și să îl dea jos. Așa găsise Grig să lase în urmă douăzeci și unu de ani, dintre care doi de facultate și câteva foi cu mâzgălituri despre care cei mai mulți credeau că nu însemnau nimic.

Atunci venise două zile înapoi în țară, dar spre liniștea lui, nu apucase să vadă decât un coșgiuc de lemn, într-o ploaie densă despre care lumea din popor spune că înseamnă că cel înmormântat nu vrea să părăsească viața și Stelian știa că dacă Grig i-ar fi putut răspunde, tot nu l-ar fi întrebat de ce a făcut asta. I se părea că e același răspuns ca pentru întrebarea de ce s-a suit și a umblat în șosete și apoi desculț prin noroiul ăla într-a cincea și doar știa că nu putuse să îl întrebe asta.

Clopoțelul sună strident și lung și toată lumea și Răzvan de la tablă, răsuflă ușurată, ba chiar unii își și închiseră caietele cu zgomot. Stelian privea descumpănit ecuația lungă și mulțimea de necunoscute de pe tablă, mirat că nu reușise să îi dea de capăt unui exercițiu de-a șasea. Prea multe necunoscute, se gândea când ușa se deschise cu zgomot și toți copiii încremeniră în bănci.

Doamna Tătaru cu zulufii ei cărunți care i se revărsau peste coc și corpul ei micuț și durduliu ca un obuz, intră în clasă. Stelian tresări și își îndreptă spatele.

Păi bine, măi Stelică, se poate așa ceva, și gura ei mică se rotunji, îngroșată de rujul care pe alocuri făcea cruste. Stelian făcu un pas, deși își simțea piciorul stâng amorțit, doamna Tătaru făcu mai mulți pași mici și repezi, până când cei doi se întâlniră și ea își întinse și îl cuprinse cu brațele ei grăsuțe. Să nu treci tu pe la mine - și gura aia mică și rotundă cu rujul gros se îndreptă de neoprit către el și îi lăsă urme pe amândoi obrajii. Stelian se simți rușinat și se simți și mai rușinat când toți hohotiră în cor și i se păru că era atât de mic cât i se păru că era ea de mare deși era exact invers.

 Ce râdeți măi, îi zgărie ea cu vocea, voi știți că Stelică e olimpicul nostru internațional? și asta opri râsetele lor dar pe Stelian îl făcu să se simtă și mai mărunt. Ce mai faci, măi Stelică, în timp ce îi ținea mâinile în mâinile ei, o întrebare care nu avea răspuns și Stelian își roti privirea, încercând să se elibereze, către tablă. Privirile ei se mutară și ele acolo unde băiatul încă stătea împietrit cu buretele mustos într-o mână și creta în cealaltă.

Îi trebuiră doar câteva secunde, cât îi trebuiră Irinei, cât îi trebuiră lui Grig, ca să găsească greșeala, își trase mâinile și porni spre catedră.

Păi, aici e x la 98, nu la 18, măi, cap pătrat și Stelian păli ba chiar simți că ar vrea să fie o bucată din parchetul stacojiu de pe jos decât să audă din nou asta. Culoarea lui probabil că se văzu și se văzu pentru toți și probabil de asta doamna Tătaru simți nevoia să deschidă gura ei rotundă din nou - stai, măi că nu ți-am spus ție, dracul ăsta și ea îl apucă de chică pe Răzvan, care nu vrea să se tundă, dar îl tund eu, nu poate să scrie nici măcar un enunț corect pe tablă.

Cu x la 98 ecuația era simplu de rezolvat și lui i se păru rezolvată, atât de rezolvată, de data asta în mod ciudat definitiv, fără să poată spună de ce, încât Stelian ieși afară din clasă fără nici un cuvânt, fără să-și ia catalogul și fără să-i pese că femeia aia rotundă rămâne înmărmurită în urma lui și copiii la fel.

Coborî repede scara în spirală și ajunse în curtea școlii. Aerul de februarie îl primi rece dar Stelian nu își încheie haina la gât ci se îndreptă așa, sigur, către poarta școlii. Își văzu mașina acolo și aproape se miră că nu fusese zgâriată de excavatorul care lucrase toată dimineața. Băgă cheia în yala de la portieră dar văzu coama clisoasă de noroi care se adunase de-a lungul trotuarului. Își lăsă degetele să alunece pe cheie și pe brelocul de alarmă și se îndreptă într-acolo.

Dacă Grig ar fi fost lângă el, ar fi râs și Stelian știa că Grig știe mai bine ce vrea el să spună sau să facă și i-ar fi spus că de aia a făcut  mai bine de o mie șase sute de kilometri de la Bologna încoace, de aia a privit, pe geamul vagonului de dormit, norii plumburii de la Trieste și luminile palide din Zagreb, de aia a lăsat valiza grea la picioare când maică-sa l-a privit îngrijorată în prag după ce i-a deschis, de aia a zăcut două luni întregi pe canapea moțăind indiferent în fața televizorului care spunea același lucru pe orice canal ar fi mutat, de aia a dat doctoratul lui în analiză matematică pe un post de profesor suplinitor în orașul ăsta de căcat, de aia nu i-a mai trimis nici măcar un mesaj Gianei – ca să se suie pe mormanul ăsta de noroi și să meargă așa pe el cât l-o ține.

Dar Stelian nu putea să audă ce ar fi spus Grig acum, doar mergea înainte pe pământul galben, lipicios, mergea înainte pentru că așa trebuia să facă, fără să îi pese de trecătorii care se uitau mirați la el, deși picioarele îi mai alunecau din când în când.

noema

Revista Presei

~> alte recomandări