~ Cezar Pricop - Dispariția
~ Ștefania
Coșovei - Mânuțe
generoase
~ Augustin Cupșa - Între ferestre [partea II]
Dispariția
de Cezar
Pricop
„Dar tu îți dai seama
că ăsta-i dat pierdut la
revoluție?! Stă
pe lista aia cu dispăruți, am văzut eu, cu ochii mei i-am văzut numele
înscris
acolo. De fapt, eu mă uitam pe listă ca să-l văd pe Ardeleanu, dispărut
și el,
tot așa, ca unul misterios. Mare mirare : Ardeleanu ăsta era milițianul
satului! Când a început să se tragă la București, s-a îmbrăcat omul în
civil,
și-a luat la revedere de la nevastă și de la copii, că are doi, și-a
plecat. Și
plecat e și-n ziua de azi! L-a căutat nevastă-sa prin toate morgile
spitalelor,
tot anul nouăzeci a stat ea pe drumuri, prin țară, căutându-l, dar,
nimic, n-a
dat de el și pace. Acum, tot satul știe că, mai mult ca sigur, a fost
vreun
terorist din ăla; unii zic că a plecat înapoi la ruși, după ce și-a
făcut
treaba pe-aici, dar întrebarea e : cum să lași doi copii mici și să
pleci?!
Terorist să fii și tot nu te lasă inima! Până la urmă nevastă-sa s-a
măritat.
L-a căutat ani buni, a sărăcit de tot căutându-l, stând pe drumuri;
până și
televizorul și l-a vândut; și-i îi trebuia un tată la copii, și s-a
măritat tot
cu un milițian, mă rog, cu un polițist, că acum așa le zice, acum, în
capitalism. Am vrut ca s-o ajut, de aia, și-am căutat chiar eu în lista
aia cu
dispăruții de la revoluție. Îți dai seama c-am citit-o cu mare atenție,
mi-a
rămas întipărită în minte, pentru că am avut un sentiment din ăla, de
deja-vu,
ca o revelație, aproape ca o minune. Eram în comisia electorală, erau
primele
alegeri de după revoluție, când îmi atrage atenția un anumit nume :
parcă-l mai
văzusem scris undeva! Știi cum e : ți se pune un fix care te tot
frământă, și
te frământă; nu mai poți scăpa de el, așa și cu mine – mi s-a
întâmplat; că mie
mi se părea că omul ăsta a votat de două ori, nu mă gândeam eu la alte
ciudățenii;
mă gândeam ca nu cumva să fi fraudat alegerile. Dacă aș fi știut unde o
să mă
ducă toată treaba, poate că n-aș fi vrut să știu. Ei bine, aține-te :
Andrieș e
dat dispărut la revoluție, e mort-mort, ce mai!, se zice că ar fi fost
în
grupul ăla de la Timișoara, incinerat la București, adică ars, ca să se
șteargă
toate urmele. Până la urmă așa s-a presupus, că a fost ars la
București.
Declarat apoi erou al revoluției, nevasta și copiii lui au primit toate
onorurile și beneficiile; și ea, săraca, îi face pomenile în fiecare
lună
decembrie când se zice c-a fost omorât, când colo, el trăiește aici, la
Duda,
la Brânzoaia, și e bine merci : are un copil mare aproape de-odată cu
revoluția, are căruță și cal, muncește cu ziua! Măi, măi! Ditamai omul,
profesor,
și cibernetician, de-o inteligență pe care-a arătat-o, demonstrat-o,
colaborând
chiar la nu știu ce manuale de pe care elevii învață și-acum, un om ca
ăsta să
stea aici, la capătul lumii, precis că e ceva nebulos la mijloc : nu
cumva
exact ăsta e un terorist din ăla, adevărat? Mă gândeam eu. Cum să nu te
gândești!?”
Toma Albini și Ioan-Gheorghe. Primul, abia întors
din America,
ascultă cu mare interes povestea profesorului din Duda. Are mare nevoie
de
basme, sătul de prea multe lucruri concrete. Dar, contrar aparențelor,
nu pune
prea mare preț pe ceea ce i se spune, altfel decât ca pe un fel de
plăsmuire
binevenită, o inocentă ieșire dintr-o realitate apăsătoare care, la
omul modern
se transformă într-o ușoară alienare, cu timpul. Are și o teorie : de
aceea
oamenii care trăiesc la țară nu suferă de depresie, pentru că
fabulează, exact
din cauza aceasta. Despre ce e vorba : în timpul revoluției un om al
satului
dispare, milițianul, de el e vorba, dar, la o bucată de vreme după
aceea, parcă
la un schimb, un altul, apare, mai precis, se stabilește acolo
însurându-se cu
fata Mitrei, nepoata Brânzoaiei. Pe numele ei, Camelia, o tânără fără
vârstă
care-și ascunde chipul ori de câte ori se întâlnește cu cineva pe drum
și care
nu dă niciodată bună ziua la oameni.
„Știi cum sunt eu,
politicos și discret, nu puteam
să anunț
autoritățile, eu nu-s un turnător, dealtfel, nici nu eram sigur, nici
acum nu
sunt, tot ceea ce spun, poate, nu e decât o ipoteză; mă gândesc și acum
că e o
coincidență de nume și nimic altceva, până și acum mă gândesc. Că, dacă
vroia
omul să-și piardă urma, poate că trecea pe numele nevestei, de ce n-a
făcut-o,
de nu și-a schimbat pur și simplu numele!? Au mai fost cazuri! Nu
puteam însă
să mă duc la el și să-i zic, omule, bănuiesc cam cine ești tu, ei bine
: ești
un dispărut de la revoluție, dar, eu, în schimb, am început să fac
cercetări,
să întreb oamenii, cine e, de unde vine etcetera. Ce-am aflat? Ce se
știe
printre oameni este că vine din Valea Grecului, că e dintr-o familie
săracă, cu
doisprezece copii, asta a spus el consătenilor, asta știu toți. Ei
bine, m-am
dus în Valea Grecului. Nu în mod expres, pentru că eram, acum câțiva
ani,
președintele comisiei de control în învățământ, de aceea am ajuns
acolo, cu
treabă. Am profitat și m-am interesat de familia respectivă. Chiar
există!
Adevărat, ea există, dar, fii atent, te rog, la mine : există și
persoana
respectivă, exact la modul fizic, în carne și oase! Născut în aceeași
zi,
același an, cu același nume cu bărbatul Cameliei. E prea mult pentru o
coincidență, nu? Lucrurile sunt prea evidente pentru a spune că e pur
și simplu
o întâmplare. Nu, nu, n-ai înțeles! Persoana există acolo la modul
civil, adică
e un duplicat : două persoane cu aceeași identitate.”
Dedublare de
persoană, asta a descoperit
profesorul
Ioan-Gheorghe. Furt de identitate, în termeni juridici, modern spus.
Simplu de
interpretat : un terorist de la revoluție, din dorința de a se ascunde,
își
schimbă identitatea, poate că își face și buletin fals, apoi caută o
femeie
lângă care să se aciuiască mai ușor, pe lângă care se poate pierde și
de
negăsit, de aceea. Cum poți face asta cel mai ușor dacă nu lângă o
femeie!? Și
unde se putea întâmpla una ca asta, mai cu profit și mai cu ușurință,
dacă nu
exact în această zonă, în acest sat uitat de lume unde timpul s-a oprit
în loc,
parcă. La asta se gândea Toma Albini, dar nu la modul profund; asta
nu-l făcea
să fie foarte, dar foarte atent, să se arate interesat până la uimire,
poate
din cauza patosului cu care Ioan-Gheorghe povestește. Mintea lui Albini
traduce
simultan fabulația profesorului, interpretează cum făcea cu miturile
grecești,
la școală, ca să poată înțelege.
„Da! Exact cum ți-am
zis : același nume, aceeași
dată de
naștere și, ceea ce știe lumea de prin Duda despre el se adeverește în
amănunt,
exact așa : O familie mare, doisprezece copii trecuți prin școală ca
gâsca prin
apă, o familie săracă; mamă-eroină decorată de Ceaușescu, iar tat-său,
văcarul
satului, nu știa să numere decât vaci, că dacă-l puneai să numere
altceva uita
ce vine după numărul cinci, după șase, și tot așa - să știi că există
asemenea
oameni! Tu nu ai întâlnit? Am auzit că indienii ăia din America sunt
exact la
fel. Nu mi-a venit să cred. Cine era omul ăsta al cărui nume se află pe
lista
eroilor dispăruți ai revoluției?! Tu n-ai văzut lista asta? E lungă!
Îți spun
eu că e tare lungă! Nu-i anapoda?! În același timp – că există o altă
persoană,
cu exact aceleași date civile, tocmai la Valea Grecului? Nu e o enigmă
demnă de
scriitoarea aia, Sandra – englezoaica aia – Brown – cum îi zice!? Că tu
ești cu
Occidentul. Și uite așa am ajuns și eu detectiv, exact ca în cărțile
alea
polițiste. M-am dus la el, făcându-mă că am o treabă, că mă interesez
de ceva,
și-am intrat în vorbă, am început să-l descos, poate, poate aflu ceva.
Știi
când mi-am dat seama că e omul ăsta este cu adevărat dubios și nu
misterios?!
Mă fac eu o dată că mă interesez de pământ, atunci când s-au
reconstituit
proprietățile, loturile de pământ luate de către comuniști. Cu toate că
știam
că alde Brânzoaia n-au avut pământ deloc, că doar eu știam totul din
documente,
toate erau pe mâna mea – eu vorbesc din hârtii! Și mă duc la ei acasă.
Știi că
ei stau exact lângă biserică – lângă biserică stau. Am făcut în așa fel
ca să
fiu acolo seara, când mai termină cu treburile, ca să pot sta mai mult
de vorbă
cu ei. Cum era de așteptat, Brânzoaia, baba, făcea plăcinte. De unde or
avea
oamenii ăștia bani ca să facă în fiece seară plăcinte eu nu mă pot
pricepe,
când lumea nu-și permite decât la sărbătorile mari, plăcinte. Nu are
vacă, nu
are oi, nici măcar câteva perechi de hulughi nu are, mă rog. Dar, în
sfârșit,
să nu divaghez : tocmai scotea bătrâna plăcintele din cuptor, erau cu
toții pe
prispă, așteptând, când am strigat eu la poartă. Vorba vine, am
strigat, mă văzuseră
că vin de la o distanță mare, apreciabilă. Camelia, că doar am fost
profesorul
ei o vreme, cum m-a văzut s-a și pierdut cu firea. Știi că ei nu stau
tocmai
bine, sunt chiar săraci. Dorm într-o singură cameră, dar mai au o tindă
de
trei, nu mai mult de patru metri pătrați, cam așa, la intrare, unde
și-a făcut
Brânzoaia cea tânără, Mitra, o laviță pe care înnoptează ea, că cea
bătrână stă
noaptea sub un nuc, afară, vara – iarna nu știu cum pupăza or dormi!
Poftiți,
poftiți, domnule profesor, v-a mirosit a plăcinte? Știi că Mitra
vorbește numai
în dodii, sau, la mișto, cum zic unii. Dar și tu vorbești cu vorbe din
astea,
nu-i așa? Că doar poți zice că ești bucureștean de-acum; nu se vorbește
așa pe
la București? Știu și eu că nu se potrivește, știu asta pentru că dodii
e o
alterare de la zodii, pe când mișto înseamnă altceva, dar nu chiar cu
totul
altceva. Camelia se făcuse stană de piatră de parcă știa de ce eu eram
acolo.
Dar, să spun ceva : acum, că a trecut timpul, eu îmi dau seama că ea
chiar știa
– deci știa!”
Ioan-Gheorghe, un
însetat de enigme și
interpretări, după cum
este știut, descoperise că bărbatul Cameliei era, în fapt și la
concret, o altă
persoană decât cea care pretindea că el este. În afara faptului că
descoperise
numele lui, dar întâmplare, pe lista cu dispăruții revoluției, mai
află, după
aceea, ducându-se cu treburi la Valea Grecului, că omul care pretinde a
fi el
există cu adevărat, numai că acesta nu plecase niciodată de acolo.
Așadar,
chiar de cumva este pur și simplu o coincidență de nume, tot mai rămâne
o
ciudățenie, anume faptul că acesta apăruse tocmai în ograda Brânzoaiei.
„Pe bărbat, așa cum
pretinde el, îl cheamă,
Calistrat – dar nu
Hogaș! – nu-i așa că la el te-ai gândit? Recunoaște! Calistrat Ion,
uite așa îl
cheamă. Mie îmi venea greu să-i zic, Ion – îi zic Calistrat! Cred că
dintr-o
deformație profesională, de asta. Și-l strig : măi, Calistrate! Dar el,
nimic!
Calistraateee! Iar Brânzoaia, îl cheamă și ea repede : Ioaneee! Și
Calistrat,
uite așa, se-ntoarce. Eu, gata; mie mi-a dat prin inimă – prin inimă
mi-a dat!
Și Camelia a ținut ea ca să mai completeze : Măi, Calistrate Ion!, de
parcă ar
fi ținut neapărat să-i amintească cum îl cheamă – de fapt, eu cred că
ăsta-i
adevărul, întocmai. Și Calistrat e venit, a venit în pas alergător. Eu
am rămas
surprins, gata să mă dau de gol, să spun adevărul pentru care mă aflam
acolo,
mă pierdusem un pic, văzându-l cum aleargă spre mine, ca la o comandă.
Și până
la urmă, un singur cuvânt spun : Pământ! O dreg apoi : Pământ aveți?
Adică, ați
avut pământ confiscat de comuniști? Dar nu pe el trebuie să-l întrebi
asta,
domŽ profesor, pe mama trebuie, zice Camelia. Dar Mitra se repede de
parcă un
băț de chibrit aprins ar fi ținut între degete : Nu, nu, nu pe mine, pe
mama
întrebați-o, domŽ profesor. Nici n-am apucat, și Brânzoaia aia bătrână,
zice :
Câba-câba! Dar poftiți de serviți o plăcintă!”
Brânzoaia cea
bătrână, nu se poate spune că este
chiar
bâlbâită, dar, dacă nu înaintea fiecărui cuvânt pe care-l pronunță, cu
siguranță că a fiecărei propoziții, introduce o onomatopee, respectiv
pe
„Câba!”. Astfel încât și de aceea, nu că s-ar supăra, dar mulți o
poreclesc,
Câba-câba!, atunci când nu se află ea de față. De fapt, nimeni nu mai
știe cum
o cheamă, pentru că și Brânzoaia tot o poreclă este. Cine să-și mai
pună
întrebarea!? E mică- mică de statură, nu mai mult de un metru jumate,
un pic
cocoșată și fața ei e așa de zbârcită încât zici că are o mie de ani.
Când
merge, nu merge cu mâinile pe lângă corp, așa, ca toată lumea, ci cu
ele „în
sân”. Chiar și atunci când se duce la apă, cu o mână ține căldarea, iar
pe
cealaltă o ține băgată, tot așa, „în sân”. Iar în repaos, le ține una
într-alta, dar nu ca la morți, Doamne ferește!, cu mâinile pe piept, ci
una în
palma celeilalte, adunate. Și e mereu veselă, râde și când e singură,
mă rog,
zâmbește necontenit, în contrast cu Mitra, fata ei, mereu posacă și
supărată.
„Ehei! Ce s-o mai
întrebi așa de repede când vezi
plăcinta aia
pe care o face ea?! Nu puteam ca s-o refuz – imposibil așa ceva! Știi
cum e?
Umflată ca o! – gata ca să dea peste margini afară din tigaie,
pregătită să se
lungească pe-alături ca umbrela unei ciuperci la pubertate, din aia cu
pălăria
nedesfăcută încă; rumenă cum e zahărul cel ars, presărat pe o plită
încinsă; cu
o crustă aurie pe deasupra, dar cu mici exagerări de culoare pe ici pe
colo;
iar din loc în loc dă brânza pe-afară de multă ce e și-i îmbogățită, ca
un
uraniu, cu ouă proaspete, abia luate din cuibar, cred că chiar de sub
găină,
cotcodăcind; brobonelele mici de brânză sunt prinse unele de altele ca
într-un
rămășag făcut pe-o cană de vin negru, de buturugă, din strugurii unei
vii de
exact patru ani pusă… Tu putea-i să refuzi? Eu n-am putut! Și-am stat
jos
pentru o bucată de plăcintă. Pe prispă, direct pe lut, știi că scaune
nu sunt.”
Ion-Gheorghe nu e un
gurmand, absolut deloc nu
este, doar că
îi place să poetizeze, poet fiind. Și nu plăcinta ca o delicatesă
gastronomică,
ci ceea ce provoacă ea, respectiv îndemnul de-a sta jos, îl
concertează. Pentru
că, de ce se zice că dacă stă popa jos, în cazul de față, musafirul, o
să stea
și cloștele pe ouă? De ce?
„Era cât pe ce să uit
pentru ce venisem, pentru ce
eram eu
acolo. O perioadă lungă, scurtă, că e greu să cuantizezi în asemenea
momente –
îmi uitasem până și numele. Chiar am uitat cum mă cheamă. Stăteam jos
pe prispă
ca un amnezic. Eu și cu Calistrat, unul lângă altul. Nici când a trecut
profesorul de matematică pe drum, nu știu ce căuta pe acolo, și m-a
strigat pe
numele mic, Nică, n-am schițat nici un gest. De l-am făcut pe om să
repete de
câteva ori, cu o surprindere crescută : Băi, Nică, băi! Nică! Băi,
Gheorghe! Am
avut noroc cu el, până la urmă m-a chemat cu numele meu de botez, că-l
știe,
așa mi-am revenit : cu numele de botez. Nu pot zice că am tresărit,
nu-mi
amintesc, dar i-am răspuns omului ca la un bună ziua : Uite, ce să fac,
sunt
aici ca să refac titlurile de proprietate, confiscate! Așa mi-am
revenit! Așa!
Doar știi că, și zâmbetul, și rânjetul, deci și amenințarea se folosesc
toate
de aceeași estetică, respectiv dezvelirea dinților! Uite așa mi-am dat
seama
că, dacă i-aș fi știut acestui așa zis Calistrat numele de botez aș fi
reușit
ca să-l trezesc și pe el din adormire. Dar cine să i-l știe!? Eu nu!”
Nică e numele
profesorului de alint, pe care soția
și doar prietenii
foarte apropiați îl folosesc, ori rudele, dar numai cele de-o vârstă cu
el,
asta cel puțin, pentru că nimeni în afara acestui cerc nu-și permite ca
să-l
folosească, nici măcar în absența lui. Cu toate că nu-i deloc o
poreclă, alta
decât asta având. În rest, numele lui oficial rămâne tot Ioan-Gheorghe.
Foarte
curios, un profesor de matematică să îi știe numele de botez și să-l
mai și
folosească exact într-o asemenea împrejurare. Explicația ar putea să
stea în
faptul că e un profesor de matematică băutor, deci cam bețiv, așadar
consumator
de tării, că nu bea decât vodcă. Lăcătuș, numele lui și, din păcate nu
are
copii.
„Am procedat și
altfel, adică în alt mod. Îi
ziceam oricum și
el răspundea la orice nume pe care-l foloseam, exceptând pe al celor
prezenți,
copilul lui – mai erau și alții pe-acolo. Și atunci mi-am dat seama că
nu
puteam să mă folosesc de tertipuri, că aș fi putut s-o iau prin
eliminare.
Adică, o dată să-i zic Vasile, apoi, Ion, altă dată Mihai, sau Tudor,
ori chiar
Ștefan, dar nu mergea așa, asta pentru că el răspundea la orișice nume,
oricum
îi ziceam el zicea, da! – răspundea! Deci nu ținea calea asta!
Brânzoaiele, o
băgaseră pe mânecă, se frământau, se foiau, vorbeau numai în dodii, își
făceau
semne și se îngheonteau. Iar atunci când m-a strigat colegul meu,
Lăcătuș,
profesorul de matematică, tocmai terminasem o bucată mare de plăcintă
și n-am
mai luat alta, convins pe deplin că-i ceva necurat. Nu-mi rămânea
altceva decât
ca să prind un moment prielnic, să nu mă audă altcineva decât el, să-i
spun că
am fost în Valea Grecului, iar persoana care pretinde el că este –
este! – dar
n-a plecat niciodată de-acolo, deci el e un intrus. Știi ce mă gândeam?
Vroiam
să fac un pact cu el : nu anunț organele dacă îmi spune cine e, dacă-mi
mărturisește povestea lui; ce secrete ascunde. Mă gândeam la ce anume
puteam
scoate din asta. Știi cum e : ți se pare, uneori, că mesajul unor
întâmplări
ciudate îți este destinat doar ție și numai ție și tot aștepți cu
oarece
răbdare ca acesta să ți se dezvăluie la un moment dat, exact ca un
mesaj
adresat la modul particular; iar dacă-l spui și altora, înainte de
vreme, vraja
se împrăștie, nu mai înțelegi nimic, mesajul se ascunde, totul devine
cât se
poate de normal, de te întrebi la momentul respectiv când ai fost
mințit,
atunci sau acum.”
Mitra seamănă la
perfecție cu mama ei, cu
Brânzoaia. Exact
aceeași înălțime, osatură, culoarea ochilor, totul la fel. Numai că
fața ei
este foarte netedă, nici o urmă de rid. Așa cum Brânzoaia a făcut-o de
fată
mare și ea a făcut-o pe Camelia tot de fată mare. Cică femeile care
sunt făcute
așa, de fete mari, au leac, dacă descântă. Bătrâna ar fi vrut s-o facă
pe Mitra
o mare descântătoare, una celebră. Din păcate planul nu i-a reușit.
Asta pentru
că Mitra nu reușea ca să țină minte nimic, deci nici descântecele. Nu
ținea
minte și pace. Unde să mai pui că trebuia să fie și un pic hoață.
Descântecul
trebuia furat ca să aibe efect maxim. Și cum să fii hoț dacă nu ții
minte?! Nu
se poate! Pe Camelia a dat-o la școală mai mult sau mai puțin obligată.
În
schimb, de bucurie că se ducea și-i mai plăcea cartea, Brânzoaia ce
bătrână
învățase „Cățeluș cu părul creț!”. În secret spera că o să învețe ca să
țină
minte, Camelia. Ea nu știe, despre școală, decât că acolo se învață
unele
lucruri pe de rost. Toți copiii care se duceau la școală știau poezii.
Oamenii
mari, cum văd vreun prichindel, îi și pune ca să recite ceva : Ia zi-i,
știi
vreo poezie – o poezie știi? Cățeluș cu părul creț, fură rața din
coteț! Deci,
fură! Oamenii credeau altceva, că vroia ca măcar fata, nepoata, să fie
în
rândul lumii. Ce nu știa bătrâna este că se trăia în alte vremuri,
timpul când
descântecele nu se mai prind de oameni, pentru că oamenii nu mai cred
în ele.
Baba trăiește în trecut. Dacă n-ar fi fost Mitra, nimeni n-ar fi știut
câți ani
are, de fapt și la concret. I se poate afla vârsta doar făcând o
comparație
pentru că ea e bătrână de când lumea. Nu are buletin. Și cei mai în
vârstă
oameni din sat și-o amintesc a fi tot bătrână, ca o babă, încă de la
începuturi. O dată, niște copii care se dădeau cu sania pe drum la vale
au
văzut-o cum întindea niște rufe pe sârmă, afară : era desculță în
zăpadă. Cu
picioarele goale în omăt! Mare mirare! Pentru că lor le înghețaseră
picioarele
de tot, încălțați fiind. Ger mare era. N-au râs de ea. Stăteau așa și
se uitau,
tăcuți. Ei i s-a părut ceva anapoda, asta că era obișnuită ca ei,
copiii, să
râdă de ea și-a ieșit cu niște cenușă într-un lighean, în drum, pe care
a
presărat-o, stricându-le derdelușul, tot desculță. Abia atunci au
început
copiii s-o strige aiurea și ei i sa părut ceva normal. Asta până ce
unii mai
răi și mai mari dintre copilași au început ca s-o bată cu zăpadă, cu
bulgari
tot mai mari și mai tari, de gheață. Ei i s-a năzărit că ar fi exact ca
atunci
când ești bătut cu pietre. Și s-a supărat rău de tot. N-a blestemat.
Știa că
daca-i blestemi pe copii se-ntoarce imediat împotriva ta. La fel cum
știa că
dacă ești bătut cu pietre de către ei, sfârșitul e-aproape. A început a
plânge
și când a terminat de plâns a vrut ca să moară, conform cu cele
întâmplate. A
ieșit prin fundul curții, a sărit gardul în ograda bisericii, sub
clopotniță și
s-a lungit pe năsălie așteptând așa ca să moară, acolo. Noroc c-a
văzut-o
Alisandru Darie, un alt vecin. Că el vedea tot ce se întâmplă în curtea
bisericii. S-a dus la ea intrând pe poartă. „Dară! Ce faci, babo?” Ea,
nimic!
Tăcea mâlc, exact ca o moartă. Alisandru Darie, un om cam impertinent,
nu
contenește, o îngână : „Câba-câba! Ce faci?” La o astfel de interpelare
nu
există decât un singur răspuns din partea Brânzoaei : „Câba-câba! Ia
mai
du-te-n p… măti-ii!” Și s-a dat jos de pe năsălie, a făcut doi pași
și-a căzut,
ca moartă, în mod corect. Degeraseră picioarele. A luat-o în brațe, iar
baba
tare se tot văicărea : „Văleu! Văleu! M-o omorât! M-o omorât!”
Alisandru Darie,
noroc c-o știa : „Câba-câba! Cini te-o omorât?!” Și ea, invariabil,
răspundea :
„Câba-câba! Ia mai du-te-n p… măti-ii!” Atunci, așa, știa că,
deocamdată, cel
puțin, e bine-merci. „Câba-câba! Dar cum vorbești în ograda
bisericii?!” „Dă-mi
pace! Dă-mi pace! Câba-câba!” Și-a dus-o în drum și-a prins a-i freca
picioarele cu zăpadă. Se adunaseră toți copiii, uimiți. Dar cum așa,
tot cu
zăpadă? Se mirau ei. Alisandru Darie făcuse Cotul Donului, el sau tatăl
lui, că
e același lucru, de-acolo știa că trebuie să faci masaj cu zăpadă. O
oră a tot
frecționat-o. Tot atâta timp a strigat precum că a omorât-o, pe când,
exact
invers, el tocmai o salva. Și când a început să se înroșească
picioarele și să
dea sânge a dus-o acasă în brațe. Copiii, trăgând săniile, mulți, după
ei, în
urmă, exact ca la mort arătau. Nici unul n-a vrut ca s-o pună pe sanie
și
Alisandru Darie i-a înjurat de mai multe ori. Că ce, așa vă învață la
școală?!
Desigur că nu învățau despre așa ceva la școală! Alisandru Darie vorbea
prostii! Ca un cortegiu funerar : să vezi atâția copii cuminți în urma
unui
bărbat care duce o babă în brațe! Ia întâmpinat Camelia, afabilă și
nepăsătoare, stătea cu mâinile băgate în bundă (un fel de cojoc din
piele de
oaie, fără mâneci) de l-a făcut pe Alisandru Darie să exclame,
întrebând-o :
„Măi, fato, tu ești normală!?” Știa că nu are mușețel în casă, că-i
zice, ca o
continuare : „Du-te repede și caută niște mușățăl, că trebuie, du-te la
mam-Ioana!” Și s-a dus și-a adus. Plante din astea medicinale, cum le
zicem, se
dau ca și când s-ar da de pomană, adică cu drag și pe degeaba. A rămas
bătrâna,
de la întâmplarea asta, cu degetele picioarelor strâmbe, încovrigate,
boante,
încârligate ca niște bucăți de buturugi mai mici de vie. Iar asta se
vede cel
mai bine vara, pentru că ea nu se încalță niciodată, acum, că nu mai
poate,
dacă iarna a început ca s-o mai facă. Altceva, de atunci, s-a întâmplat
o altă
minune : Brânzoaia a prins drag de plantele medicinale, casa ei e plină
de fel
și fel de buruieni din care prepară leacuri cărora li s-a povestit ceva
–
povești numai de ea înțelese și știute. Și femeile au început ca s-o
caute ca
să ceară ierburi din astea descântate, cum zic ele, pentru nenumărate
neputințe
și oblojeli cu care se luptau toate ca la un război femeiesc.
Majoritatea nu
aveau încredere în medicamente, mai ales ele, iar bărbații nici în
femei nu mai
aveau, de aceea mulți o dăduseră în patima băuturii. Beau noaptea și
dimineața
pe stomacul gol și nu mai ascultau deloc de neveste. Așa că, la modul
firesc,
cel mai mare succes îl are cu un preparat contra patimei bețivanilor –
un leac
absolut revoluționar.
„Și la un moment dat mă întreabă bătrâna dacă nu
cumva vreau
să-mi dea vreun leac contra băuturii. Atunci mi-a căzut fisa : femeile
astea
mi-au pus ceva în plăcintă și să știi că și amărâtului ăstuia i s-a
întâmplat
exact la fel, de aia și-a pierdut omul memoria, de nu mai știe cum îl
chemă și
cine e, săracul. N-am realizat că exact asta era modul, adică să-l
tratez cu
bunăvoință și înțelegere. Târziu mi-am dat seama că numai așa puteam
vorbi cu
el. I-am spus, încercând să nu mă audă nimeni, decât el : Măi,
Calistrate, sau
cum te-o mai chema, noi trebuie să stăm odată de vorbă la un pahar de
vin! A
făcut ochii mari la mine, uitându-se speriat în jurul lui. Singuri!
Înțelegi ce
vreau să zic? Numai noi doi, tu si cu mine, să ne îmbătăm. N-am putut
ca să
arăt cu degetul, așa aș fi făcut, să-l împung cu degetul în piept!
Normal că
mi-a zis că el nu s-a îmbătat niciodată. Te-ai îmbătat, măi,
Calistrate, dar nu
mai ții tu minte, i-am răspuns eu încercând să-i fac cu ochiul cu toate
că eu
nu prea pot. Mitra, ea mai dihai, nu știa cum să se dea pe lângă noi ca
să vadă
ce vorbim, iar eu nu mai puteam să fac pe indiferentul, riscam să stric
totul, așa
că am dat să tranșez situația și să plec. Tu îți dai seama că a vrut
să-mi dea
plăcintă la pachet, pentru acasă?! Nu se poate așa ceva! Am refuzat cu
politețe, ca să nu-și dea seama. Câba-câba! Nu place la domn profesor
plăcinta
noastră, a pus bătrâna verdictul! Era adevărat!”
În
spatele casei are, Brânzoaia, un fel de
aplecătoare
secretă, care nu se vede din drum, unde își usucă ea buruienile. Nimeni
nu are
voie să intre acolo, e cel mai păzit loc. A întins o șfară la un pas de
intrare, la nivelul gleznei, legată de un cui bătut în perete și de o
creangă
de măr aplecată la pământ de-un vânt pe care a înșiruit niște castane
uscate.
Și astea, castanele, când sunt uscate, dacă sunt atinse unele de altele
sună
exact ca și castanietele din Spania. Se zvonesc tare, dar nu
deranjează, astfel
că, dacă cineva neinițiat le aude le interpretează ca și când n-ar fi
nimic. Nu
de alta dar copiii sar deseori în grădină după cuiburi de vrăbii și-ar
putea
intra acolo.
„Și când
dau eu să plec, nu știu din ce cauză, dar
baba
Brânzoaia sare în sus speriată nevoie mare. Din cauza asta și mie mi-a
cam
sărit inima din loc. S-o fi văzut, sprintenă ca o fată mare, speriată
ca cineva
care vede pentru prima dată un tren, bolborosind nu altceva decât
Câba-câba!
Din câțiva pași a ajuns la șopronul ei. Eu m-am gândit că poate arde.
Și m-am
dus după ea, să văd ce-i. Dăduse celofanul la o parte și nu știu cu
cine vorbea
neînțelese. M-am uitat înăuntru la buruienile ei puse la uscat și nu mi
s-a
părut nimic neobișnuit. Plante medicinale, normale. Când m-a văzut
a-nceput să
se bată peste picioare și să mă împingă – nebună, nebună! Ce puteam să
fac?! Să
râd și să mă retrag, altceva ce? I-am zis lui Calistrat bună ziua și-am
ieșit.
Nu știu de ce dar, în drum, mi s-a părut că-s ușor ca un fulg. Aveam
senzația
că dacă fac un mic efort mă-nalț în aer. Nu mai aveam nici o greutate.
Mergeam
dar nu simțeam nimic sub tălpi și știi că numai pietroaie sunt. Știi ce
mi-a
trecut prin minte? Că-s drogat. M-a drogat baba cu buruienile ei, a pus
sămânță
de mac în plăcintă, asta a făcut.”
Mânuțe
generoase
de Ștefania
Coșovei
Un
nor de praf de mărimea unei ciuperci atomice
trece pe deasupra
cartierului. E o vară apocaliptică, mereu neașteptată,
plouă câte trei-patru minute după care iese un soare bolnav, pâclos,
otrăvitor.
Aurel
traversează strada care îl desparte de bodega lui Bibi și înjură gros
și
degeaba. Asta după ce tocmai trăsese o flegmă pe cel mai urât maidanez
din
Floreasca, găsit de boschetarul Curcă într-o ladă de carton, recuperat,
resuscitat, hrănit și botezat Costică. Costică schelălăie și fuge spre
gardul
de fier forjat al pieței pe care se pișă lung.
Condus
de norul de praf, ca de destin, Aurel salută mușterii de pe terasa de
cartier,
dă mâna cu patronul Bibi, ciupește de cur pe nevasta unuia, un dobitoc,
ce nu
merită el așa femeie bună de futut, râgâie și se așează cu greu pe unul
din
scaunele de plastic. Pentru că Aurel e talie mare, matahală rău
mirositoare,
burtoasă și păroasă ca un mistreț, cu voce de rinocer în călduri, cu
barba sură,
neîngrijită și cu apucături de fanariot dobândite pe vremea cruntei
dictaturi
pe care o regretă pe la toate mesele.
Dar
e foarte cald, și praful se lipește de fețele transpirate ale
clienților, le
intră în halbe, între dinți, sub gingii, sub unghii, îi transformă în
fantome –
un cartier de fantome, un oraș de fantome, o țară de fantome mâhnite,
resemnate. Peste toate, ca un cavaler al Apocalipsei, neobositul Aurel,
fost
marochiner, fost turnător la securitate cu numele de cod Claudiu, fost
campion
de polo, fost heptatlonist, fost recepționer, actualmente rentier,
scuipă scurt
printre mormintele dinților și zice cu voce tunătoare:
-Ce?
Cum? Păi
cine
mai citește Balzac în ziua de azi? La anul 2008? Cui mai trebuiește?
Auzi, bă,
Cristeo, tu mai citești, mă, Homer? Hai, noroc, că vă ia mama
dracului....
Norocul lui Aurel e că nevasta lui
Bibi lipsește de la terasă. Își plimbă câinele, își reface coafura sau
garderoba în vreun loc numai de ea știut, unde nu ajung zgomotele și
praful
cartierului. Astfel că Aurel poate scuipa în liniște peste capetele
consumatorilor, se poate băși ridicând pe rând câte o bucă și
scremându-se până
când mațele lui puturoase aruncă gazul eliberator ce își ia zborul ca o
armă de
distrugere în masă și se oprește sub nările unor dobitoci ce halesc
mititei cu
muștar. De obicei, fenomenul numit s-a bășit Aurel
se petrece pe la
orele serii, când cartierul e calm, fantomele sunt bete, iar Bibi
patronul
devine îngăduitor din pricina unor șprițuri trase pe blat, în spatele
barului.
Din când în când, un moto-compresor
trece prin fața cârciumii. Zgomotul îi asurzește pe toți, câinii
cartierului
încep să latre, gospodinele scuipă cu năduf în urma lui, iar vecinul,
domnul
Crizantemă, abia sculat din somnul de după amiază, pune mâna pe telefon
să-i
reclame p-ăștia că nu mai termină, în pizda mă-sii, de asfaltat o
stradă de
numai 150 de metri.
La radio e ora știrilor. Se anunță
începerea celui de-al treilea război mondial, Israelul atacă Libanul,
Siria se
implică, America nu se implică... chestii de-astea în care Aurel nu se
bagă...
Oricum, el va muri într-un șanț, beat-mort, cu muște la bot, cu capul
pe un
șobolan... așa i-a prezis mă-sa. Se cacă pe toată omenirea, care s-a
înmulțit
îngrijorător... totuși, o selecție e necesară, statisticile ne arată că
un
război mondial e ca o igienă a lumii...
Norul de praf se încăpățânează
deasupra cartierului. Pictorul Cristian apare pe terasa lui
Bibi
întotdeauna la orele 13. Salută politicos, strânge ori pupă mâini și se
adresează lui Aurel:
-Camarade
Varlaame!
Aici mi-erai? Dai și tu ceva, sponsorizezi, astăzi, cultura... arta?
-Aici,
monșerule!
Take a sit!... Bucătare! O bere caldă pentru amicul nostru, pictorul! –
face
Aurel către Bibi bucuros de oaspetele său. Apoi, cu gesturi studiate,
scoate
din buzunar un snop de bancnote și începe să numere: suspicios, privind
în jur,
apoi la bani, apoi peste gard, la muncitorii care tocmai au spart o
conductă de
gaz cu lama buldozerului.
Un
zgomot puternic și un miros usturător pun stăpânire pe cartier.
Fantomele de la
mese se îngrijorează, dar nu foarte mult. Pictorul Cristian, om
prevăzător,
calculează în gând perspectivele acelei zile, pericolele unei explozii
care ar
putea pune capăt... mă rog... își dăduse opera... gloria îi era
asigurată. Nu
părăsește terasa, dar, prudent, se îndepărtează cât mai mult de
gheizerul
puturos.
Se
dau telefoane la poliție, la pompieri, vecinul Crizantemă înjură
guvernul,
Aurel își bagă pula în ei de politicieni, câinele Costică participă și
el cum
poate la îngrijorarea generală, adică miroase la cur o cățelușă de rasă
rătăcită pe-acolo...
Orașul
e putred ca o bubă ce stă să se spargă, fantomele sunt anonime și mute
ca niște
omizi uriașe; lâncezesc bete ori leneșe, fricoase ori în derivă, fără
idealuri,
fără repere, fără nume, fără însușiri...
Gazul
metan gonește pentru un timp norul de praf și peste cartier se lasă o
liniște
unsuroasă prin care, de la un aparat de radio legat cu sârmă deasupra
aragazului lui Bibi se aude un glas femeiesc răgușit, obosit-senzual: „După
ce ai făcut cunoștință cu penisul
lui, putem să trecem
mai departe... Este nevoie de ceva îndemânare și experiență pentru a
deveni o
expertă în sex oral, pentru a-i oferi lui plăcerea pe care o caută și
pentru a
te bucura și tu în același timp de experiență. Să trecem la lecția
întâi...
Unde trebuie să te găsești când îi faci sex oral? Răspunsul este:
oriunde îți
vine ție ușor să o faci: în pat, în masină, pe jos, între picioarele
lui, peste
el...”
Aurel ciulește
urechile. Are o privire tâmpă și un zâmbet
senil-pofticios. Se ridică cu mare greutate și, pretextând că golește
scrumiera, se apropie încet – vrând să aprofundeze înțelesul acelor
vorbe – de
aragazul lui Bibi.
Postul de radio,
finanțat de o comisie pentru cultură a
Comunității Europene, își continuă lecția de libertate de expresie: "Ce
să
faci cu sperma? Există femei pentru care gustul spermei a devenit ceva
obișnuit, chiar plăcut, dar există și multe femei cărora le displace
profund ideea
de a gusta spermă. Dacă nu iți place, nu te poate obliga nimeni să
înghiți
spermă... Ejacularea poate fi considerată punctul culminant al actului
sexual
oral ce se desfășoară pe buze, pe limbă, în cerul gurii sau în fundul
gâtului;
privind lucrurile din acest punct de vedere, în cazul în care gustul
spermei te
deranjează, poate ar fi o idee bună să încerci să îl cultivi în timp.
Pe de
alta parte, ejacularea se poate produce și afară, printre avantajele
oferite în
acest caz numărându-se spectacolul jeturilor de spermă sau senzația
caldă a
lichidului seminal ce cade pe piept, pe sâni și... de ce nu... pe...
față. Dacă
e să privim lucrurile despre care am vorbit mai sus numai din punctul
de vedere
al bărbaților, este firesc ca aceștia să iși dorească să termine în
interior ci
nu afară... Acest lucru provine din dorința instinctuală a acestora de
a
penetra, fără a avea vreo importanță prea mare pentru ei dacă partenera
înghite
sau nu sperma..."
Considerând că nu a
ascultat îndeajuns, cuprins de un fel
de frison al creației, sprijinit de zidul cârciumii ca de propria-i
memorie
erotică, Aurel se adresează mânios concitadinilor de la mese:
-Clanța
matinală! Ăsta e viitorul sexului! Sfânta clanță matinală! V-am spus eu!
-Lasă, măi,
Aurele, mai bine
povestește-ne puțin
cum era să
fii turnător? Aveai remușcări? Îți
turnai colegii, amicii de șprițuri? Erai conștiincios, punctual? Turnai
la
timp? – se aude provocator glasul pictorului Cristian.
-Căcat!
– se desmetici brusc Aurel. Tu n-auzi, băi, pictore, că lucram în
comerț? Eram
obligat să fiu turnător! Prin fișa postului! Dar nu de mine aveau ei
nevoie...
Numai de vreo două ori m-au deranjat... odată când trebuia expulzat un
arab din
țară și altădată când am dat o referință despre unul ca să-l bage în
partid... Trebuia
să aibă caracterizări... mă rog, ceva de bine... Nici nu îl cunoșteam
pe
cetățean! Dar m-au rugat băieții, înțelegi?
-Și
ce ai scris acolo? De bine, vreau să spun... dacă nici măcar nu îl
cunoșteai? –
se băgă și patronul.
-Că
știe limba franceză!
-Ce?
Păi ce legătură avea asta cu partidul, măi Aurele?
-Păi
avea, că omul avea o misiune în străinătate, înțelegi? Și nu putea să
plece
fără să fie și membru de partid! De-aia am scris că știe limba
franceză! Ce era
să scriu acolo? Dacă nu cunoșteam omul?!
-Și
arabu’?
-Despre
arab ce-ai scris?
-Că
bea, că umblă cu curve... de unde să mai țin eu minte, măi? Că asta e
de
mult... din timpul cruntei dictaturi! Am turnat la Securitate! Ha, ha,
ha! Așa
erau vremurile, domnilor... lucram la hotel, recepționer și vine un
grup de
polonezi... niște bețivani care făceau bișniță cu marfă cumpărată din
Turcia...
o vindeau aici și banii îi schimbau în dolari... aveau voie cu valută
în
Polonia.
-În
ce an? – se rățoiește pictorul.
-Ce
importanță are asta? Polonezii aveau voie să dețină valută! Altceva
doream eu
să relev... și mă tot întrerupeți cu metode securistice... Era o gagică
în
grupul de polonezi... minionă, blondă și bețivă... ne înțelegeam de
minune...
șampanie și, pe urmă, limba gimnastică!
-Ce
limbă?
-Limba
gimnastică, adică... sexul! Așa ne înțelegeam, monșer, că ea nu știa
decât
poloneza... așa că în pat ne deslușeam de minune!
-
Bine, bine... dar ce legătură are asta cu Securitatea? – se trezește o
fantomă
care bea un vermut ieftin.
-Ce
te bagi, băi, și tu în seamă ca chiloții-n cur? Are legătură, sigur că
are, că
trebuia să scriu cum îmi petrec timpul cu poloneza, despre ce vorbim,
ce
subiecte abordăm... În fiecare dimineață mă vizita căpitanul Ungureanu:
„Ai
scris, Aurele, ai scris ce-ați făcut aseară la Lido, la Ambasador...?”
Ce să scriu, domnule, că
mă săturasem! În
fiecare zi mă așezam la birou, luam o foaie albă și începeam să scriu:
„Sursa
informează că...” Că ce? Că mi-o trăgeam cu poloneza după ce beam
șampanie? Ha!
Ha! Ha! Am turnat la securitate! Păi, dacă făceam poliție politică, cum
e de bon
ton acum, eram cel puțin milionar! Pe când eu sunt un
amărât... eram membru
de sindicat, eram membru de partid... Aveam un statut social! Păi, eram
pionier
și venea partidul să-mi facă vaccin antipoliomelită, venea partidul,
băi
nătărăilor! Eram utecist și partidul îmi făcea antitetanos! Îmi ducea
grija, mă
trimitea în tabere pionierești! Acu’ mi-a murit și partidul... Sunt
orfan,
domnilor! Mi-a murit partidul!
Cuprins de o beție
ostenită, Aurel se îndreaptă spre bar să
achite consumația lui și a pictorului Cristian. Așa era convenția.
Plătea și
consumația prietenului, știind că ăla n-are bani niciodată. Pictorul îl
botezase „Aurel- mânuțe generoase” și îi propusese să facă o fundație
cu numele
ăsta, să-i acorde un fel de bursă, trei-patru beri pe zi, nu mai
mult... și
două pachete de țigări... ar intra în memoria iubitorilor de artă... ar
fi
trecut și în bibliografia artistului... Fundația Mânuțe Generoase…
Se lasă seara în
orașul putred ca un șobolan mort
de o săptămână.
Aurel-mânuțe
generoase își mai numără odată banii. „Il n’y a pas”, concluzionează
nedumerit
mai comandând un șpriț pe care îl bea fără chef. Cu mare greutate se
deplasează
până în piață și își cumpără un trabuc. Îl aprinde cu o brichetă de
împrumut,
pufăie fumul înecăcios în nasul lui Bibi și se mai așează pentru încă
un șpriț.
Cu ochi tulburi și apropiați, cu gura amară de la tutunul prost,
mormăie un
cântec de demult: „Am jurat cu mâna pusă pe drapel... bravi ostași cu
piepturi
de oțel”... Vocea i se stinge într-un oftat: „Fac parte din generația
expirată...”
Gazul metan continuă
să fâsâie din ce în ce mai amenințător
deasupra orașului, semn că lucrările la carosabil continuă. Pictorul
Cristian
se face nevăzut. O noapte neagră ca o aripă de gândac pune stăpânire pe
enclavă. Doar muncitorii care ostenesc la gaura din conductă nu se dau
bătuți.
La lumina farurilor unui camion, se zăresc stând aplecați destul de
conștiincios deasupra racordului avariat. Sunt mulți și se mișcă încet
ca o turmă
de rinoceri pitici. Unul din ei înfige în gaura conductei un lemn, o
coadă de
mătură sau de topor și fâsâitul încetează. Se privesc în tăcere. După
care
altul trage câteva ciocane în ciotul de lemn. În aer, mirosul de
gaz-metan s-a
amestecat cu mirosurile orașului.
Aurel se îndepărtează
de gardul cârciumii încercând să
traverseze cu demnitate strada jupuită de excavatoare. Se împiedică de
o sârmă
și, în cădere, vrând să se agațe de ceva, să își recapete echilibrul
destul de
precar smulge bucata de lemn pe care muncitorii o înfipseseră în
conducta de
gaz. Privește tâmp la dopul improvizat, înjură, se ridică greu și
pornește mai
departe nu înainte de a arunca chestia aia, coada de mătură sau de
topor... „În
fond, bășina, ce e ea? Tot gaz-metan!” – gândește fostul turnător la
Securitate
în timp ce se pierde încet în noaptea ca un diavol mic.
Paznicul pieței se
pregătește de culcare
Adică alungă de sub tarabe un boschetar, dă un șut câinelui Costică,
încuie toate ușile, stinge neoanele, dar nu pe toate, mai lasă unul de
veghe și deschide radioul cu baterii.
Vocea de pe ultra-scurte își continuă sfaturile practice pentru
gospodine, conform normelor și directivelor Comunității Europene:
Dacă
nu vrei să înghiți, arunc-o afară imediat după ce el a terminat. Apoi
îi poți
zâmbi, luându-i penisul în gură din nou și jucându-te cu el puțin. De
data asta
cu mare atenție, pentru că acum este la fel de sensibil ca și
clitorisul după
orgasm. Totuși, înghițitul spermei poate fi un gest exprimând tandrețe,
iubire,
dăruire. În această ordine de idei putem spune că o partidă bună de sex
nu
constă doar în plăcerea de a ajunge la orgasm, ci și plăcerea de a
împărtăși
orgasmul cu celalalt. O altă posibilitate este introducerea penisului
în gură
cât mai adânc, până în gât. În acest fel sperma va fi eliminată direct
dincolo
de faringe, ne mai existând, în principiu, probleme în privința
gustului.
Această tehnică este cunoscută ca deep throating
știut fiind faptul că
este una dintre cele mai intime tehnici sexuale abordate de o femeie
dar
totodată una dintre cele mai agreate de bărbați.”
Orașul
doarme chircit, vinovat, resentimentar. Își savurează agonia
ca o creatură monstruoasă care a venit să își verse lehamitea veninoasă
la malul murdar al Dâmboviței. Un miros lânced, de boală cuprinde
urbea. Gazul-metan susură printre dinții stricați ai canalizării
orașului în voie, cu inflexiuni de meterhanea întârziată.
Aurel, fost marochiner, fost recepționer, fost turnător la securitate
cu numele de cod Claudiu, fost campion de polo, fost heptatlonist,
actualmente rentier, se prăbușește pe un maidan, la câțiva pași de
casă. Privește stelele prin ochii lui mici și apropiați de bețivan și
nu înțelege. Stă așa o vreme, vreo două ore după care se ridică greu,
îndreptându-și umerii, își netezește hainele pătate de muci și pișat
privind fix în pământ și încearcă să facă un pas. Îl face. Prinde
încredere în echilibrul său, se mai scutură odată pe haine și pornește
spre casă.
În
urma lui, orele trec tot mai greu și zorii nu vor să se mai arate.
La
ceasurile patru, de dimineață, prin dreptul
conductei de gaz trece
Curcă, boschetarul. Înalt, negru, slab și țeapăn ca o prevestire
rea, caută prin gunoaiele cartierului. Nostalgic, își aprinde un
chiștoc de
țigară... Un fluture cap de mort poposește pe vitrina magazinului de
mezeluri
ecologice... Nimeni nu poate depune mărturie ce a fost mai întâi:
urletul de
moarte al lui Curcă, flacăra uriașă ce a cuprins orașul sau bubuitura
exploziei. Pentru că nu prea au mai rămas martori... în viață...
Se
zvonește că minute întregi au zburat prin aer
câini morți, capace de closet,
zdrențe, cutii de conserve, portiere,
felii de pepene, hălci de carne,
roți de camion, godine, găini moarte, cărți, dușumele, dormeze,
cărămizi și
alte spurcate mărturii ale orașului uitat de Dumnezeu. După care s-a
lăsat o
liniște de început de lume.
Și
atunci s-a auzit un clopot bătând dement peste orașul fără viață. Dacă
te-ai fi
apropiat, ai fi văzut că numai clopotnița rămăsese în picioare printre
ruinele
în flăcări. Dacă te-ai fi apropiat mai mult, l-ai fi zărit, în prima
rază de
soare, pe Aurel care atârna spânzurat de limba clopotului. Suflul
exploziei
făcuse ca trupul mare, rău mirositor, încă de când era în viață, al
fostului
marochiner, turnător la securitate cu numele de cod Claudiu, campion de
polo,
heptatlonist, actualmente rentier să se bălăngăne în lațul cu care se
spânzurase făcând să bată clopotul de șase ori.
Semn
că orașul acela trebuia să dispară de pe fața pământului.
Între
ferestre
[partea II]
de Augustin
Cupșa
În
ziua aia
fusese neașteptat de cald pentru
luna februarie și picăturile de ploaie rare care se prelingeau pe
ghiozdanul
lui de vinilin și se adunau exact acolo unde acesta crăpase și se
topeau în
pânza de dedesupt, rămând acolo câteva zile și păstrând un miros
dulceag -
înțepător, îi făceau pe toți să creadă că iarna se terminase.
Stelian
mergea fără chef spre casă, printre râsetele care izbucneau întâmplător
dintre
ceilalți. După colțul bisericii, unde ca și acum, movile de pământ
cleios se
adunaseră, după ce excavatoarele își făcuseră treaba, îl văzu pe
băiatul acela
lunguieț și slab care stătea în spatele lui în ultima bancă și
încercase deja
de vreo două ori să copieze după el la lucrările de algebră.
Până
atunci îl chemase Grigore și nu mai știu cum și Stelian își trăsese
nervos
cotul acoperind marginea de jos a lucrării. Acum băiatul ăsta subțire
și prea
înalt pentru clasa a cincea mergea exact pe creasta valurilor de nămol,
fără
ghiozdan și cu geaca desfăcută. Grig, Grig dă-te jos de acolo, spunea o
bătrână
măruntă, cu o figură milităroasă, care îi ținea ghiozdanul dar el
continua să
meargă apăsat prin pământul lipicios fără să-i pese de ea sau de faptul
că
toată lumea de pe stradă îl privea atunci. Stelian se opri și el și îl
privi un
pic emoționat, un pic mirat.
De
atunci Grigore se numi doar Grig pentru el și simți într-un mod ciudat
că își
dorea ca băiatul ăsta să nu se dea jos, să continue să umble ca un
nebun pe
movilele alea de nămol, deși nu știa de ce și se bucură că Grig, nu îi
asculta
pe ceilalți ci parcă gândul lui și mergea mai departe deși la un moment
un
pantof îi rămase lipit în stratul gros de pământ. Dar Grig nu se opri
nici
atunci, ci merse înainte, pierdu și celălalt pantof, doi pași mai
încolo și
avansă râzând în șosetele lui groase, de lână, toarse chiar de femeia
aceea
bătrână care se ținea după el de-a lungul trotuarului. Șosetele lui
păreau
galben-fosforescente în lumina felinarelor și Stelian nu putea să își
ia ochii
de la ele, cum se tot ridicau și se lipeau iarăși în nămol până când
rămăseseră
și ele prinse în clisă. Grig mai făcu un pas, doi, desculț dar alunecă,
încercă
să își recapete echilibrul, într-un gest comic și ajunse cu un picior
sub fund
exact în dreptul bunicii care îl ridică de gulerul gecii.
Atunci
izbucni un râs general, ca o eliberare pe care toți cei care priveau de
pe
stradă o așteptaseră de când Grig se cocoțase acolo și lumea se adună
grămadă
în jurul lor. Doar Stelian se îndepărtă dezamăgit și merse de-a lungul
străzii,
fără să se mai uite înapoi.
Imaginea
lui Grig
acolo, cu șosetele lui de lână pe care le pierduse una câte una în
noroiul
lipicios îi rămase până și acum în minte și uneori noaptea, peste ani,
putea să
îl vadă foarte limpede cum merge acolo, în lumina portocalie a
felinarelor deși
nu îl întrebase niciodată de ce făcuse asta.
Până
la începutul
verii, Grigore Stanciu deveni pentru Stelian - Grig și cotul lui nu mai
acoperi
niciodată foaia lucrării iar notele lui Grig se ameliorară simțitor.
Stelian
deveni pentru Grig, „Stelian cap
pătrat” dar el nu se supăra niciodată când Grig îi fornăia zgomotos
porecla pe
care driginta Tătaru i-o aplicase fără drept de apel după ce el, la
faza pe
școala încurcase cerința problemei cu enunțul și demonstrase enunțul cu
cerința
și îi făcuse pe profesorii din comisie să râdă copios și să îi dea cu
inima
plină, patru. Chiar și clasa nechezase zgomotos când doamna Tătaru îl
ridicase
în picioare și cu vocea ei subțire, nepotrivit de subțire pentru corpul
ei mic
dar grăsuț pe care și-l legăna
printre
bănci, îi spusese – măi, cap pătrat.
Dar
asta durase
numai câteva minute, poate o zi întreagă și apoi Stelian se scursese
liniștit
în anonimat până când se calificase la faza pe țară tocmai la
matematică. Și
până atunci toți din clasă uitaseră că l-ar fi putut numi
Stelian-cap-pătrat,
uitase și doamna Tătaru care acum îl privea mândru și ocrotitor deși
glasul ei
pițigăit nu îi putuse oferi în cei patru ani de gimnaziu, niciodată
confortul
unei ocrotiri. Uitase până la urmă și Grig care chiar scrijelise pe
bancă asta
atunci când voise să îl tachineze.
Dar
Grig chiar se pricepea să scrie și tot el
trebuise să îi scrie primul și singurul bilețel de dragoste pe care-l
lăsase
îndoit în banca Irinei, într-a șasea. Nu se gândea atunci că o iubește
sau nu,
nu se gândea că ar vrea să îi atingă buzele sau gâtul pe care firele de
păr din
ceafă făceau rotocoale, poate pentru că avea doar treișpe ani atunci,
ci doar
simțea o strângere de inimă când trecea pe lângă banca ei în fiecare
zi. Nu ar
fi putut să îi spună un cuvânt, pentru că practic nici nu știa ce și nu
avea
ce, noroc cu Grig care întotdeauna știa ce ar fi trebuit el să spună și
chiar
se bucura că ea nu ridica niciodată capul și nu îl privea când trecea
prin
dreptul ei.
Și
tot din cauza
matematicii nu i se păruse nefiresc, când se întorsese de la naționala
dintr-a
șaptea și Grig îl anunțase natural că el și Irina ies la un film și
dacă vrea
poate să meargă cu ei. Și acolo, în întunericul sălii luminat
intermintent de
imaginile de pe ecran, de la comedia pe care el nici nu o privise și
nici nu
reușise să râdă la timp la nici o fază mai haioasă, văzuse cum mâna
osoasă a
lui Grig poposește calm peste mâna mică a Irinei și atunci se simți
într-un fel
ciudat liniștit de parcă asta ar fi așteptat din totdeauna.
În
zilele
următoare, știa sigur că Grig și Irina sunt împreună, deși ei nu își
mai
atinseră niciodată mâinile, cel puțin nu în lumina zilei și probabil
toată
clasa știa asta deși Grig nu îi spusese niciodată cuvintele acelea,
pentru că
probabil nu i se păruse important și nici Stelian nu simțise nevoia să
mai întrebe.
Ei erau acolo și el era acolo și asta i se păru o ecuație salvator
rezolvată.
Doar
că o ecuație rezolvată ar trebui să țină pentru totdeauna iar ecuația
asta nu
ținuse decât doi ani și ceva și zilele în care Stelian și Irina și Grig
ieșeau
împreună, acum trei și băteau aleile din grădina botanică, Grig la
mijloc și
Irina lângă el în stânga, foarte aproape, atingându-și din când în
când, în
mers, brațele subțiri și Stelian în dreapta și un pic mai în spate, ca
un cățel
care se bucură că iese la plimbare, fără să îl deranjeze asta și fără
să își
dorească să fi fost el la mijoc aproape de gâtul ei cald, zilele acelea
de vară
rămăseseră închise ca în corpul albinei moarte dintre geamuri.
Stelian
se simțea chiar mai salvat acolo, lângă ei doi, și poate ar fi spus fericit
dacă s-ar fi descurcat cu un cuvânt atât de mare și de greu, ba chiar
fusese
stingherit când trebuise să rămână singur cu ea pe marginea bălții,
privindu-l
pe Grig care se băgase în apă, fără să-și suflece pantalonii, ca să
prindă o broască.
Și
inima mică a Irinei, ca și broscuța aceea, se zbătea foarte repede în
pieptul
ei și nimeni nu știa asta, nici părinții, nici doctorii nu aflaseră
acest mic
amănunt și poate că ăsta fusese un secret numai al ei. Poate doar Grig
aflase
asta dacă îi atinsese prin tricou, sânul mic stâng și dacă simțise
ticăitul ca
al unui ceas care o luase demult razna, mai exact fusese construit de
la bun
început să bată atât de repede și să consume timpul cu atâta lăcomie
dar Grig
nu vorbea niciodată despre sânii Irinei.
Inima
Irinei bătuse foarte, foarte repede exact cincisprezece ani, patru luni
și două
zile până când, într-o zi din decembrie, se hotărâse pur și simplu să
se
oprească. Poate i se păruse că făcuse prea multă treabă, făcuse în
timpul ăsta
mai multă treabă decât o inimă normală și venise timpul să se oprească
iar
Irina rămase mică și rece fără ca nimic să îi împingă sângele mai
departe, să o
facă să râdă sau să îl atingă pe Grig pe mână.
Rămăsese
acolo palidă, fără să își mai strâmbe gura în felul ei ciudat și comic,
părea
liniștită în rochia ei albă, de mireasă în care se îmbracă toate fetele
tinere
care mor înainte să se căsătorească. Primi un diagnostic ciudat cu care
nimeni
nu și-a mai bătut capul și un loc unde Stelian alesese să nu meargă
niciodată.
Acum
își îndreptă capul către clasă și o privi din nou pe fata aceea cu
părul blond
care semăna atât de mult cu Irina și Stelian simți nevoia ciudată să se
ducă
spre ea și să îi pună mâna pe flanel, peste sânul ei stâng ca să vadă
dacă și
inima ei bătea prea repede dar știa că asta nu se poate.
Își mută
privirea către băiatul cu părul prea lung de la tablă și îi dădu voie,
dintr-o
mișcare a capului, să treacă pe partea cealaltă a tablei.
Ecuația
asta se prelungea prea mult și Stelian știa asta și mai știa că dacă ar
fi fost
el în locul băiatului și doamna Tătaru îl locul lui, ar fi auzit deja
pițigăiat
– măi, cap pătrat și se bucură în sinea lui că asta nu se mai poate
întâmpla și
că lui i se întâmplase doar o dată.
În
al doilea an de liceu, când el era din nou singur, pentru că Grig nu
reușise să
iasă decât al doilea peste linia care îi despărțea pe cei admiși de cei
respinși și fusese repartizat la Uman, Smashing
Pumpinks scoseseră al
patrulea videoclip și el aștepta ore întregi în fața televizorului ca
să vadă
figurile femeilor ălea imobilizate ca niște păpuși fără sfori pe o
canapea
roasă de mucegai și rochiilor lor dantelate, cândva albe, păreau la fel
roase
și mâncate de putreziciune. Dar Irina nu mai apucase să vadă și ea,
femeile
care păreau moarte și vii deodată, cu cearcănele lor hipnotice și
fețele supte
și dacă le-ar fi văzut n-ar fi înțeles de ce îl atrăgeau atât de mult
Mai
erau doar cinci minute din oră și ecuația refuza să se rezolve pe
tablă, deși
băiatul o ștersese cu buretele deja a doua oară și lăsase urme de apă
îmbâcsită
cu cretă și murdărie pe sticla neagră. Unii copii își priveau pe ascuns
ceasurile așteptând soneria ca să îi scape de problema asta ciudată și
de
profesorul ăsta ciudat care părea că nu era pe lumea asta și vorbea
atât de
puțin și nici măcar nu le strigase numele la catalog când venise. Dar
asta nu
era rău.
N-ar
trebui să fiu aici, se gândi pentru prima dată Stelian, n-ar trebui să
fiu
aici, pentru prima dată de când își lăsase baltă doctoratul și poposise
în fața
figurii descumpănite a maică-sii, lăsându-și geanta grea de pe umăr
lângă
picioare.
Privi
tabla și
ecuația lungă care se întindea în egalități tot mai complicate. Doar
enunțul
rămăsese scris în stânga sus așa cum îl dictase el la începutul orei.
Atunci
își privi ceasul și văzu și el cele cinci minute rămase până la pauză
și să
hotărî să facă ceva. Stelian dădu câteva indicații scurte, sprijinit de
calorifer dar x-urile de pe tablă se făcură, dintr-o dată, locurile
însemnate
pe hartă ale unor bătălii pierdute dintr-un război pe care îl condusese
și îl
conducea haotic ca un general bătrân și depășit de situație.
N-ar
trebui să fiu aici, n-ar trebui să fii aici, bătrâne, i-ar fi spus Grig
dacă ar
mai fi putut.
Ciudat,
dar după ce Irina îi lăsase din nou singuri imediat după începutul
liceului,
prietenia lor se stinsese încet. Băiatul ăsta, Stanciu, de la H, e cam
ciudat,
aud că te-ai înhăitat cu el și asta nu e bine, îi spusese directorul
liceului
când îl chemase în biroul lui care mirosea a murdar și a var. Tu ai alt
viitor,
nu te lăsa dus de prostiile ăstea care or să treacă și lui Stelian îi
venise să
râdă pentru că tocmai asta simțea - că nu mai era înhăitat
cu Grig. Era
înhăitat numai cu matematica lui pentru că de fapt, asta era tot ce îi
lăsase
Grig după ce se îndepărtase de el. Nu mai vorbiseră niciodată de Irina
și
numele asta nu mai fusese pronuțat între cei doi, imediat după
înmormântare
deși Irina era un nume prea comun ca să nu apară măcar întâmplător și
fără nici
o legătură cu ea, în discuțiilor lor.
Grig
rămăsese ciudat și vesel și moartea ei, nu părea că îi lăsase urme deși
Stelian
nu îl mai văzuse niciodată apropiindu-se de vreo fată, cum făcea
oricine în
liceu, decât la chefurile când era foarte beat. Pleca împreună cu câte
una, de
abia ținându-se pe picioare și Stelian nu știa niciodată ce făcuse Grig
cu ea
sau dacă făcuse ceva, la fel cum nu știuse niciodată dacă Grig făcuse
ceva cu
Irina, în grădina botanică atunci când mergeau doar ei doi și dacă
făcuse ceva
cu ea, ce făcuse.
După
liceul care i
se păruse în totalitate gol, Stelian stătuse un an la București, la
facultatea
de matematică, până când plecase la studii în Italia iar Grig doi ani
la
Filologie.
Lui
Grig nu îi trebuise să îi bată inima prea repede și nici un diagnostic
complicat.
Îi trebuise doar ziua de 24 aprilie și soarele rece răsfrânt în
geamurile
garsonierei lui din Berceni ca să își treacă, peste cârligul lustrei,
cureau de
la pantaloni și să se atârne acolo. Poate că îi trebuiseră două minute
ca să se
învinețească atât de tare și tot aerul să îi iasă cu horăcăieli din
plămâni ca
apoi să se bălăngăne încolo și încoace atât de multe ore până când
administrația blocului să se hotărască să spargă ușa și să îl dea jos.
Așa
găsise Grig să lase în urmă douăzeci și unu de ani, dintre care doi de
facultate și câteva foi cu mâzgălituri despre care cei mai mulți
credeau că nu
însemnau nimic.
Atunci
venise două zile înapoi în țară, dar spre liniștea lui, nu apucase să
vadă
decât un coșgiuc de lemn, într-o ploaie densă despre care lumea din
popor spune
că înseamnă că cel înmormântat nu vrea să părăsească viața și Stelian
știa că
dacă Grig i-ar fi putut răspunde, tot nu l-ar fi întrebat de ce a făcut
asta. I
se părea că e același răspuns ca pentru întrebarea de ce s-a suit și a
umblat în
șosete și apoi desculț prin noroiul ăla într-a cincea și doar știa că
nu putuse
să îl întrebe asta.
Clopoțelul
sună strident și lung și toată lumea și Răzvan de la tablă, răsuflă
ușurată, ba
chiar unii își și închiseră caietele cu zgomot. Stelian privea
descumpănit
ecuația lungă și mulțimea de necunoscute de pe tablă, mirat că nu
reușise să îi
dea de capăt unui exercițiu de-a șasea. Prea multe necunoscute, se
gândea când
ușa se deschise cu zgomot și toți copiii încremeniră în bănci.
Doamna
Tătaru cu zulufii ei cărunți care i se revărsau peste coc și corpul ei
micuț și
durduliu ca un obuz, intră în clasă. Stelian tresări și își îndreptă
spatele.
Păi
bine, măi Stelică, se poate așa ceva, și gura ei mică se rotunji,
îngroșată de
rujul care pe alocuri făcea cruste. Stelian făcu un pas, deși își
simțea
piciorul stâng amorțit, doamna Tătaru făcu mai mulți pași mici și
repezi, până
când cei doi se întâlniră și ea își întinse și îl cuprinse cu brațele
ei
grăsuțe. Să nu treci tu pe la mine - și gura aia mică și rotundă cu
rujul gros
se îndreptă de neoprit către el și îi lăsă urme pe amândoi obrajii.
Stelian se
simți rușinat și se simți și mai rușinat când toți hohotiră în cor și i
se păru
că era atât de mic cât i se păru că era ea de mare deși era exact
invers.
Ce
râdeți măi, îi zgărie ea cu vocea, voi
știți că Stelică e olimpicul nostru internațional? și asta opri
râsetele lor
dar pe Stelian îl făcu să se simtă și mai mărunt. Ce mai faci, măi
Stelică, în
timp ce îi ținea mâinile în mâinile ei, o întrebare care nu avea
răspuns și
Stelian își roti privirea, încercând să se elibereze, către tablă.
Privirile ei
se mutară și ele acolo unde băiatul încă stătea împietrit cu buretele
mustos
într-o mână și creta în cealaltă.
Îi
trebuiră doar
câteva secunde, cât îi trebuiră Irinei, cât îi trebuiră lui Grig, ca să
găsească greșeala, își trase mâinile și porni spre catedră.
Păi,
aici e x la 98, nu la 18, măi, cap pătrat și Stelian păli ba chiar
simți că ar
vrea să fie o bucată din parchetul stacojiu de pe jos decât să audă din
nou
asta. Culoarea lui probabil că se văzu și se văzu pentru toți și
probabil de
asta doamna Tătaru simți nevoia să deschidă gura ei rotundă din nou -
stai, măi
că nu ți-am spus ție, dracul ăsta și ea îl apucă de chică pe Răzvan,
care nu
vrea să se tundă, dar îl tund eu, nu poate să scrie nici măcar un enunț
corect
pe tablă.
Cu
x la 98 ecuația era simplu de rezolvat și lui i se păru rezolvată, atât
de
rezolvată, de data asta în mod ciudat definitiv, fără să
poată spună de ce,
încât Stelian ieși afară din clasă fără nici un cuvânt, fără să-și ia
catalogul
și fără să-i pese că femeia aia rotundă rămâne înmărmurită în urma lui
și copiii
la fel.
Coborî
repede scara în spirală și ajunse în curtea școlii. Aerul de februarie
îl primi
rece dar Stelian nu își încheie haina la gât ci se îndreptă așa, sigur,
către
poarta școlii. Își văzu mașina acolo și aproape se miră că nu fusese
zgâriată
de excavatorul care lucrase toată dimineața. Băgă cheia în yala de la
portieră
dar văzu coama clisoasă de noroi care se adunase de-a lungul
trotuarului. Își
lăsă degetele să alunece pe cheie și pe brelocul de alarmă și se
îndreptă
într-acolo.
Dacă
Grig ar fi fost lângă el, ar fi râs și Stelian știa că Grig știe mai
bine ce
vrea el să spună sau să facă și i-ar fi spus că de aia a
făcut mai bine de o mie șase
sute de kilometri de
la Bologna încoace, de aia a privit, pe geamul vagonului de dormit,
norii
plumburii de la Trieste și luminile palide din Zagreb, de aia a lăsat
valiza
grea la picioare când maică-sa l-a privit îngrijorată în prag după ce
i-a
deschis, de aia a zăcut două luni întregi pe canapea moțăind indiferent
în fața
televizorului care spunea același lucru pe orice canal ar fi mutat, de
aia a
dat doctoratul lui în analiză matematică pe un post de profesor
suplinitor în
orașul ăsta de căcat, de aia nu i-a mai trimis nici măcar un mesaj
Gianei – ca
să se suie pe mormanul ăsta de noroi și să meargă așa pe el cât l-o
ține.
Dar
Stelian nu putea să audă ce ar fi spus Grig acum, doar mergea înainte
pe
pământul galben, lipicios, mergea înainte pentru că așa trebuia să
facă, fără
să îi pese de trecătorii care se uitau mirați la el, deși picioarele îi
mai
alunecau din când în când.
|