În toate mediile nu se
vorbeşte decît despre o Românie europeană. Se
fac pronosticuri, pariuri şi se poartă controverse
adeseori violente. Aşadar, raportarea şi
poziţionarea României faţă de Europa a
devenit principala temă de dezbatere atît în
mediul politic, cît şi în mediul cultural.
Frenezia şi disponibilitatea noastră de a importa
modele instituţionale şi modele de gîndire ia
adesea forme macabre, repunînd pe tapet dezbaterea
maioresciană despre forme şi conţinut.
Reacţia României faţă de Europa ar trebui
să fie unul dintre fenomenele cele mai controversate ale
prezentului nostru. Lucru care nu se întîmplă.
Ştim cu toţii
că idealurile sînt amăgiri; necesare poate
debitării unor justificări defensive rafinate, pe
cînd în realitate contează numai faptele. Aşa
cum observa şi Cioran, utopia este o dezertare
teoretică din faţa realităţii.
Insuficienţa instinctului politic, în sensul cel mai
larg al cuvîntului, construieşte o o imagine care nu
ţine seama de ireductibilul realităţii. Reforma
unui cîmp de mentalităţi nu este posibilă
decît cu mijloacele şi datele imediatului. Toate
viziunile utopice s-au dovedit inconsistente şi au
ieşit pe rînd din circulaţie, tocmai pentru
că au ignorat gradul necesar de realitate. Şi i-au
transformat pe utopişti în nişte visători
ordinari. Construcţiile fantastice au încercat să
elimine din viaţă ceea ce are ea mai durabil: nevoia
funciară a identităţii.
De 14 ani am reuşit
să ne contruim şi să ne fixăm obsesia arderii
etapelor. Ne verifică de mai multe ori pe zi pulsul cursei
de ajungere a celorlate neamuri din regiune care au găsit
izbăvirea. Uniunea Europeană: raiul instituţional
şi cornul abundenţei. Ne uităm cu jind la cele 10
ţări care au reuşit. Periodic, ne apucă
panica: că nu vom apuca să gustăm măcar din
fructele dulci ale Europei, că dacă nu suntem
cuminţi şi cu unghiile tăiate regulamentar, ni se
va refuza totul, că nu vom mai apuca să ne
îmbrăţişăm şi să ne pupăm
pe obraji cu demnitatea europeană, că speranţele
pe care le-am înmagazinat se vor transforma într-un
ocean de frustrări.
Cu toate strădaniile
noastre, în imaginarul european nu am putut nicodată
să depăşim condiţia unui popor obscur şi
lamentabil, care, deşi îmbrăţişează
formele, nu reuşeşte să se scalde în spiritul
care animă Europa. În astfel de momente de luciditate,
devenim furioşi şi însetaţi de sînge.
Cine se face vinovat de acest neajuns? În cine să
aruncăm cu piatra? Şi aproape de 14 ani decapităm
aceeaşi păpuşă: clasa politică.
Ineficienţa şi prostia conducătorilor noştri
politici justifică procesul nostru de victimizare. Aşa
că putem să dormim liniştiţi: ştim cum
stă situaţia. Dacă nu am trăi în secolul
21, ne-am ascunde în munţi, unde să compunem doine
triste şi chiuituri. Un blestem greu ne-a interzis să
trăim în istorie, un blestem geografic ne-a împins
să ratăm întîlnirea cu
contemporaneitatea.
Cum totul ne-a fost oprit, ni
se cuvine totul odată ce vom renaşte la
viaţă. Iar imitaţia este singura formă de
viaţă pe care o cunoaştem.
Dorinţa de a avea totul
deodată, de a ne pune în rînd cu lumea bună,
dorinţă arzătoare de a ne umple golurile cu o
viteză dementă, ascunde, în fond, o sete de
imitaţie incredibilă la un popor care, în
acelaşi timp, se evaluează ca un popor demn şi
original. Am imitat gesturi, sisteme, ideologii,
organizaţii, de la îmbrăcămintea de fiecare
zi, pînă la speculaţii metafizice. De la
comportamente sexuale, pînă la discursuri politice.
Saltul ne este a doua patrie.
Frenezia imitaţiei are
acum un caracter dogmatic. Ce mai contează că am
îmbrăţişat lucruri pe care nu le pricepem,
că am acumulat artificial, că n-a putut asimila de tot
ceea ce aveam nevoie?! Ce importanţă au toate aceste
detalii? Nu aceasta e problema. Problema este ritmul. Ori
imitaţia dă ţării un ritm bun. Cînd nu
imităm, viteza scade dramatic, de aceea este contraproductiv
să vorbim despre fond. Pierdem din elan. Ceea ce
contează cu adevărat este să descoperim golurile
şi să le acoperim. În demersul nostru de a imita,
trebuie să dispară orice urmă de asimilare
critică a valorilor occidentale. E adevărat, din
cînd în cînd, suntem scîrbiţi de unele
caricaturi prost realizate, dar acestea sunt inconveniente
minore, care nu ne pot determina să ratăm momentul.
În fenomenul culturii
româneşti, această imitaţie
înflăcărată e şi mai admirabilă.
Aici, importul de forme occidentale a fost şi mai
efervescent. Păcatele perioadei comuniste urmau să fie
răscumpărate îndeajuns de furia imitativă
(post)modernistă. Prin aceasta, România era
relansată în lume, chiar dacă artificial. Se spera
ca prin acest exerciţiu al formei, prin reconectare la
prezent, să se poată determina viitorul să o
integreze în substanţialitatea valorilor occidentale.
Cioran spunea că "nu interesează, în ascensiunea
şi aurora unei culturi, conţinutul ei, cît
ritmul." Şi că, în fond, aşa zis-ul nostru
paradox istoric ne-a obligat la această
maimuţăreală, pe care o speram fecundă.
Raţionamentul era următorul: dacă fondul ar avea o
direcţie determinat occidentală, el trebuia să
asimileze specific valorile străine şi să le dea
altă configuraţie decît caricatura. Cum acest
lucru nu s-a întîmplat, era justificată orice
modalitate de import. Pentru că, nu-i aşa, obsesia
Occidentului a fost marea noastră constantă. O
revoluţie, oricît de monstruoasă, este
preferabilă unei pasivităţi ruşinoase.
În aceste condiţii, prezenţa fondului nu are cum
să justifice deloc refuzul modernizării.
Dar aici, în acest plan,
putem să vorbim şi de un ghinion. Cei care propuneau o
rezervă în ceea ce priveşte imitaţia, au
propus alternative cu accente autist-etniciste. Toate celelalte
curente, junimismul, sămănătorismul şi alte
isme sunt evaluate ca retrograde. În loc să impună
o rezervă în imitaţie, acestea cad victimă
reprobării sau unei distanţării arogante. Cine
vrea o Românie puternică şi modernă, o
naţiune în drum spre putere, obligatoriu trebuia
să aprecieze elanul inconştient şi reformator al
imitatorilor, chiar dacă aceştia s-au "compromis"
imitînd cu atîta zel pe toate terenurile spiritului,
generînd o cultură second-hand. Hainele culturii
occidentele, deja vechi, roase şi aruncate la coş erau
mai bune decît orice altă haină. Cel puţin
aşa ne întîlneam cu prezentul. Eforturile stupide
şi absurde, ininteligibile uneori, ale noi generaţii,
multilateralitatea confuză şi en-gros'ismul cultural au
fost de o mie de ori mai apreciate decît tendinţele
etniciste. Tot ce s-a creat la noi se inserează, cu mici
excepţii, într-o ecuaţie a echivalenţei, mai
degrabă a echivalenţei simbolice a unui efort, pentru
update-ul stadiului şi structurii culturii noastre.
Fără Europa,
adică fără forme occidentale, România ar fi
condamnată la o cultură minoră. Ele
actualizează şi pun în mişcare atîtea
energii nebănuite şi aflate în stare de
somnolenţă. Formele occidentale, şi nu fondul
oriental, sunt salvarea noastră. Aşezaţi la
periferia Europei, în cel mai indeterminat climat spiritual,
nici Orient, nici Occident, părem condamnaţi să
facem o alegere violentă: ori orientali ori occidentali.
Şi noi am ales deja: apusul. În aceşti parametri,
este greu de conceput şi greu de acceptat orice formă
de originalitate Orientului din noi, tradiţie
spirituală. Sud-estul Europei nu a avut mult timp nici o
pondere semnificativă în peisajul cultural occidental.
Eredităţile turceşti şi greceşti, agonia
molatecă a culturii bizantine, a lumii sud-est europene au
fost şi sunt privite ca unul dintre cele mai mari blesteme
naţionale. Orient sau Occident? Aceasta pare a fi dilema
noastră rezolvată. Noi am întors spatele acestui
"centru de periferii spirituale, numit Balcani, unde
răbufneşte doar ecoul marilor respiraţii
spirituale", după cum recunoştea Cioran. Căci nu
ne recunoaştem nici o afinitate cu spiritualitatea specific
orientală, ci doar cu rateurile şi scursorile acesteia.
România speră că dacă se găteşte
în exterior occidental, va creşte, cu timpul, în
interior, un sîmbure european.
Aşadar, sunt două
căi. Ori Occident ori Orient. A treia cale nu pare să
fie posibilă. Exploatîndu-şi
disponibilităţile de modernizare şi
încercînd să se degajeze de toate
eredităţiile sud-estice, fenomenul cultural
românesc a riscat să rămînă mereu la
stadiul de copie. Dacă înainte de instaurarea
comunismului, cultura romînească era aproape în
întregime aservită culturii franceze, acum putem
indentifica un anume servilism în faţa modelelor
propuse de spaţiul anglo-american. Se importă orice, de
la modele, la experienţe.
Să fim sinceri, trecutul
României nu ne prea flatează şi nici nu avem prea
multe episoade de care să fim mîndri. Mai ales
somnolenţa noastră lipsită de orgoliu din perioada
comunistă, în care s-a optat pentru aşteptarea
libertăţii şi nu pentru cucerirea ei, nu ne face
cinste. Dacă arunci o privire panoramică asupra
istoriei nostre, constaţi că România pare
blocată într-un început perpetuu. Fiecare om
politic sau de cultură simţea nevoia (şi
încă se mai simte această nevoie), indiferent de
avergura lui, să joace un rol profetic în viaţa
României. Cu el, cu cartea lui, cu viziunea lui
politică, România se afla la "adevăratul"
început. Cuza, Carol I, Ferdinand, Carol al II, fiecare
lider comunist, liderii politici post revoluţionari sunt tot
atîtea începuturi. Eminescu, Blaga, Barbu, ca să
dăm doar cîteva exemple, sunt deschizători de
drumuri în fenomenul literar. Filosofia românească
e şi mai sugestivă: nici una dintre
încercările de construire a unui sistem filosofic nu a
fost dezvoltată de discipoli. Conta doar începutul
şi niciodată nu interesa consecinţele. Aproape
nimic nu are continuitate în această ţară.
Nici la nivel politic, nici la nivel social şi cu atît
mai puţin la nivelul fenomenului cultural. Ajungi să
fii convins că în ţara aceasta orice gest, orice
acţiune, orice atitudine sunt un început absolut,
că nu vor mai exista niciodată continuări,
reluări, linii şi directive. Pentru că nimeni nu e
dispus să îşi recunoască un predecesor,
nimeni nu ne îndeamnă la un respect sănătos
al istoriei, toată lumea caută cu disperare
originalitatea sau să-şi impună propriile
adevăruri ca adevăruri absolute. Ori Absolutul nu mai
poate fi continuat. De aici şi cele două metehne ale
noastre: contestarea absolută, care merge pînă la
distrugerea celui contestat şi obedienţa absolută,
unde cel mai mic gest devine exemplar. Ştefan cel Mare
şi Sfînt, Eminescu, geniu şi sfînt, sunt doar
două exemple alese la repezeală. Nu ne
mulţumeşte un simplu conducător de oşti de
referinţă şi de aceea îl proiectăm
forţat în cîmpul iluzoriu a oamenilor totali. La
fel se întîmpla şi cu poetul Eminescu.
Dacă alte popoare
ştiu să accepte că existenţa
înseamnă proces, evoluţie sau lunecare
insesizabilă, pentru noi înseamnă doar
început şi atît. Perspectiva noastră nu a
apucat niciodată să se dilate pentru că a fost
în permanenţă înlocuită cu alta. Totul
trebuie să aibă un nou început, absolut totul.
Pentru noi, contează viitorul, chiar dacă acesta ia
uneori nuanţe macabre. Fiecare speră să fie
recunoscut de posteritate. Totul se spune pentru întîia
oară, tot ceea ce trăim se determină într-o
lume de valori cu totul nouă, într-o ordine şi un
stil incomparabil. Cultura românească este o
cultură care naşte monstruos doar excepţii.
Fiecare nou scriitor reia gestul primordial şi nu se
înnoadă la firul rupt al predecesorilor lui. Iar acest
primordialism ne paralizează într-o imitaţie
perpetuă. Pentru spaţiul în care trăim,
importul nostru înseamnă originalitatea absolută,
conectarea la adevărata cultură, la adevăratele
valori. O atitudine, fără doar şi poate,
patetică a unor sufletele slabe, mînate orbeşte
doar de instinct combativ şi voinţă de afirmare
personală.
În aceste condiţii,
nu e de mirare cînd ajungem să constatăm că
multe opere ale oamenilor de cultură sunt copiile cele mai
reuşite realizate vreodată după un original
occidental. De multe ori, reuşim atît de mult să
sărim calul, încît devenim mai francezi ca
francezii, mai englezi decît englezii sau mai
modernişti decît moderniştii. Obsesia noastră
de a fi la curent cu ceea ce se întîmplă în
Europa se întoarce împotriva noastră.
Rămînem înmărmuriţi în faţa
pattern-ului şi nu mai reuşim să-l adaptăm
sensibilităţii noastre, ceea ce înseamnă,
pînă la urmă, o depăşire a originalului.
Nu reuşim să rescriem sau să filtrăm modelul
prin etnicitatea noastră. Cu toate acestea, orgoliul nostru
trebuie satisfăcut. Trebuie să-l alimentăm cu
speranţa că fiecare putem fi dumnezeul istoriei
noastre, că linia noastră este destinul
ţării. Că existenţa noastră se
constituie într-un element la temelia României. Dar cam
atît. Pentru că atunci cînd încercăm
să evadăm din acest spaţiu, ne lovim de refuzuri
politicoase sau înregistrăm eşecuri
răsunătoare. Cu toate acestea, înarmaţi cu
copiile noastre, forţăm admiraţia idolilor
noştri fără nici un rezultat. Şi nu ne putem
explica de ce produsele noastre politice sau culturale nu
reuşesc să fie apreciate "la justa lor valoare", cu
excepţia unor cercuri private.
Occidentalii trebuie să
suporte avîntul nostru cultural agresiv, trebuie să
suporte ofensă atunci cînd le prezentăm copiii sub
denumirea pompoasă de creaţie autentică, îi
obligă să suporte vidul trecutului şi starea de
noastră de somnambuli ai istoriei, ascunse în spatele
unor scuze penibile. Cu toate acestea, viitorul României ar
putea fi mai luminos decît am fi putut spera vreodată.
Timpul nu a mai avut răbdare cu noi şi ne-a obligat
să ne conectăm la satul global - afacerile
transnaţionale, diviziunea internaţională a
muncii, o dinamică vertiginoasă a schimburilor bancare
şi relaţiilor bursiere, îndatorarea
ţărilor din Lumea a Treia, noi forme de
interacţiuni media, automatizare şi computerizare pe
scară largă, deplasarea producţiei către
zonele avansate din Lumea a Treia, împreună cu
consecinţele sociale ale acestei mutaţii,
incluzînd criza producţiei tradiţionale,
emergenţa categoriei yuppies, ascensiunea socială
globală spre bunăstare şi consum. Schimbările
aduse de această nouă dispunere a capitalului
afectează cu rapiditate la scară globală, fiecare
ins fiind afectat de aceasta dinamică,
conştientizînd-o şi fiind constrîns să
se integreze într-un aranjament social în
permanentă mobilitate.
Ceea ce termenul de
"tîrziu" din conceptul de "capitalism tîrziu"
semnifică că ceva s-a schimbat profund, că
lucrurile stau diferit, ca s-a trecut printr-o transformare a
vieţii care este într-un anumit fel decisivă,
chiar dacă incomparabilă cu transformările
convulsive ale modernizării şi industrializării, o
transformare mai puţin perceptibilă şi
dramatică, însă, cu atît mai mult
definitivă şi atotcuprinzătoare.
Aceste transformări din
sfera economico-socială au determinat mutaţii şi
în plan cultural. Cultura s-a dilatat pînă la
dimensiunile unei a doua naturi, expansiune care a condus la o
aculturaţie a Realului în întregime prin
comodificare, estetizare, informatizare. Destinul modern al
capitalismului, continuitatea sunt astăzi contrabalansate de
analiza rupturii produse odată cu emergenţa unui
dominant cultural: cunoscut sub titlu de postmodernism. Fară
a fi un stil, postmodernismul exprimă mai degrabă o
concepţie integratoare care permite prezenţa si
coexistenţa unor serii de trăsături subordonate
şi în acelaşi timp foarte diferite.
Poziţiile postmoderniste
sunt inseparabile de o critică implacabilă a
modernismului radical, acuzat de distrugerea mecanismului
oraşului tradiţional şi a culturii micilor
comunităţi care îl alcătuiau. Modernismul,
prin transformarea realului în virtual, produce o
ruptură în spaţiul dezvoltat organic şi
afişează un elitism profetic al cărui mesaj
autoritar vizează schimbarea ansamblului. Modernismul
întruchipează habitatul Utopiei modernului filosofic.
Ca şi în proiectul iluminist, tot ce este reziduu
tradiţional trebuie interzis, adică ornamentele,
policromia, metafora, umorul, simbolismul şi convenţia.
Toate au fost puse la index, iar toate detaliile, ca şi
referinţele istorice au fost declarate tabu. În
opozitie, postmodernismul practică un soi de estetism
populist, combinînd eclectic stiluri dintre cele mai
diverse: de la elemente clasice, la elemente de Pop-Art, în
încercarea de a realiza o dublă comunicare: atît
către un public larg, care reuşeşte să
înţeleagă, cît şi către un grup
restrîns de specialişti sau esteticieni.
Postmodernismul şterge frontiera dintre cultura
înaltă şi cultura aşa-zis de mase sau
comercială, ca şi emergenţa unor noi tipuri de
texte informate cu categorii, forme şi conţinuturi ale
acelui tip de cultură industrială, denunţate cu
pasiune de toţi ideologii modernului, de la Noul Criticism
American pînă la Adorno şi Şcoala de la
Frankfurt. Întreg postmodernismul este fascinat de
întreg acest peisaj degradat al culturii kitsch-ului,
serialelor TV şi colecţiilor
pseudoştiinţifice, al reclamelor, talk-show-urilor,
filmelor de categorie B, paperback-urilor cu biografii populare,
romanţate, SF şi mistere neelucidate. Astfel de repere,
postmodernismul le asumă şi le utilizează ca
material propriu. Cu alte cuvinte, postmodernismul
integrează producţia estetică în
întregime în producţia de bunuri. Producţia
estetică devine astfel o urgenţă economică
înnebunitoare de a produce valuri noi de bunuri care să
pară originale, cu o viteză din ce în ce mai mare,
alocă o funcţie şi o poziţie structurală
din ce în ce mai importantă inovaţiei şi a
experimentului estetic.
Orice analiză
culturală izolată sau discretă implică
întotdeauna o teorie îngropată sau reprimată
a periodizării istorice. Perspectiva genealogică se
străduieşte mai ales să liniştească
tradiţionalele nelinişti teoretice în ceea ce
priveşte aşa-numita istorie lineară, teorii ale
stadiilor şi ale istoriografiei teleologice. Una din
îngrijorările frecvent trezite de ipotezele de
periodizare este că acestea tind să oblitereze
diferenţa şi să proiecteze asupra perioadei
istorice o idee de omogenitate masivă. În replică,
postomdernismul admite prezenţa şi coexistenţa
unui şir de trăsături foarte diferite, deşi
subordonate.
Explozia literaturii moderne
într-o droaie de stiluri şi maniere particulare
distincte a fost urmată de o fragmentare lingvistică a
vieţii sociale înseşi pînă în
punctul în care chiar norma e eclipsată: redusă la
un mediu al vorbirii neutru şi reificat. Pe de altă
parte, problema micropoliticii demonstrează în
suficientă măsură că uimitoarea proliferare
din ziua de azi a codurilor sociale în jargoane profesionale
şi ale unor discipline, dar şi în insignele
afirmării adeziunii etnice, de gen, rasă, religioase
şi de clasă. Dacă ideile unei clase
stăpinitoare au fost odată ideologia dominantă a
societăţii burgheze, ţările capitaliste
avansate de azi sînt un cîmp al
eterogenităţii stilistice şi discursive
fără normă. Maeştri fără chip
continuă să distorsioneze strategiile economice care ne
constrîng existenţele, dar nu mai au nevoie
să-şi impună discursul.
Situaţia determină
ceea ce e cunoscut sub numele de "istorism", canibalizarea
aleatorie a tuturor stilurilor trecutului, jocul aluziilor
stilistice întîmplătoare şi, în general,
ceea ce Henri Lefebvre a numit primatul crescînd al lui
'neo`. Un apetit pe de-a-ntregul original din punct de vedere
istoric al consumatorilor pentru o lume transformată în
pure imagini ale ei înseşi şi pentru
pseudo-evenimente şi spectacole. Adică o cultură a
simulacrului - copia identică pentru care n-a existat
vreodată un original. Cultura simulacrum-ului vine la
viaţă într-o societate despre care Guy Desbordes a
observat, în lucrarea "Societatea spectacolului", că
în ea "imaginea a devenit forma finală a
reificării bunurilor". Acest eclectism hedonist al
prezentului postmodern, care, la întîmplare şi
fără principii, însă cu gust, va ajunge
să canibalizeze tot trecutul cultural şi le va combina
în ansambluri suprastimulative.
Producţia culturală
este astfel împinsă într-un spaţiu mental
care nu mai e cel al vechiului subiect monadic, ci mai
curînd cel al unui soi de "spirit obiectiv" degradat: nu mai
poate privi direct înspre vreo presupusă lume
reală, înspre vreo reconstrucţie a istoriei
trecute care a fost ea însăşi, odată, un
prezent. Dacă a mai rămas vreun realism aici, e un
"realism" care urmăreşte să devieze şocul
perceperii acestei îngrădiri şi să
devină încet conştient de o situaţie
istorică nouă şi originală în care
sîntem condamnaţi să căutam Istoria prin
mijlocirea propriilor noastre imagini pop şi simulacre ale
istoriei, care, ea însăşi, ramîne pentru
totdeauna dincolo de atingerea noastră.
În contextul acestei
mari sinteze obsedate de originalitate, România ar putea
ocupa un loc de prim plan, în primul rînd, pentru
că România se află la confluenţa dintre
două blocuri diferite: Orient şi Occident. Ceea ce
îi dă posibilitatea, cel puţin în principiu,
să realizeze un mixaj neaşteptat şi original cu
elemente specifice celor două blocuri. În al doilea
rînd, România nu se află într-un raport
substanţial de determinare nici cu valorile occidentale,
nici cu cele orientale, ea se află oarecum în
exteriorul celor două alternative, fiind în
acelaşi timp contaminată de amîndouă, astfel
că spaţiul românesc nu numai că poate
să-şi manifeste instinctul canibal împotriva
tuturor stilurilor occidentale, dar poate să combine, la o
adică, eclectismul occidental cu forme orientale pentru a
produce obiecte culturale inedite şi originale. Produsele
rezultate au mai multe şanse să beneficieze de o
audienţă largă în Occident, dar, poate,
şi în Orient. Cîteva încercări timide
în acest sens au avut loc în muzica pop, unde interesul
de care s-a bucurat spaţiul muzical turcesc, grecesc şi
indian a fost neaşteptat de mare în ultimul timp.
În al treilea rînd, nefiind apăsată de un
trecut şi tradiţie ilustră, România poate
beneficia de un plus de viteză de a ocupa un loc mai bun
în acest prezent eclectic.
Putem deci să ne şi
jucăm cu limitele culturale şi, mai ales, să le
punem în comun, să le amestecăm,
dezindividualizîndu-le şi deteritorializîndu-le,
desprinzîndu-le de purtători, de susţinători,
căci sînt diferite, şansa de diferenţă
şi de creaţie de sine. În principiu, celălalt
este o limitare a mea, iar eu dau limita celuilalt, sunt limita
lui. Gîndirea şi practicarea istorică a
culturii-monadă pot fi depaşite, pot fi făcute
să nu mai apese, ci să devină, ca non-teritoriu,
ca altfel de teritoriu, mediu liminal de comunicare şi
rezonanţă. Să apropiem limitele calitative,
să comunice între ele, chiar dacă procesul pare
fortuit. Astfel, se creează un fel de spaţiu gri, un
spaţiu de întîlnire, un spaţiu de
împletire, un spaţiu încă fără un
stil dominant. Dar un spaţiu, unde libertatea
stilistică este nemaiîntîlnită pînă
acum. Două valuri care se sparg unul în celălalt,
lăsînd în urmă o spumă fascinantă.
De un astfel de spaţiu beneficiază România. Chiar
dacă în acest moment putem vorbi doar de un spaţiu
geografic, în viitor se poate vorbi de un spaţiu
cultural. Argumentul geografic poate suscita efervescenţa
culturală românească. Dar nu numai.
Poate ar trebui să
învăţăm să ne valorificăm propria
noastră poziţionare în lume, pentru a crea cu
adevărat o identitate culturală românească.
Occident sau Orient? Nici Occident, nici Orient. Sau
amîndouă o dată.
Realitatea: o ficţiune
reală
de Ana Costea
"efectiv nimeni nu crede
în ceea ce este real, nici măcar în evidenţa
propriei sale vieţi reale. Ar fi prea trist."
[Baudrillard]
Cât de "reală"
este realitatea?
În mod normal, spunem
că nu trebuie să confundăm ficţiunea cu
realitatea - din perspectiva doxei postmoderne, realitatea este
un produs discursiv, o ficţiune simbolică pe care o
percepem cu greu ca pe o entitate substanţial autonomă.
Psihanaliza însă, spune exact invers: nu trebuie
să interpretăm greşit realitatea ca şi
când ar fi ficţiune; trebuie să discernem, în
ceea ce experimentăm ca ficţiune, "miezul dur si
ireductibil" - cum îl numeşte Slavoj Zizek – al
realului, pe care-l vom putea susţine, doar dacă-l
ficţionalizăm. Nu e vorba aici de a denunţa, de-a
demasca realitatea travestită în ficţiune ci de a
recunoaşte în "realitatea reală", ingredientul de
ficţiune pe care aceasta îl înglobează.
Discursul filosofic din
ultimii ani, făcând o sinteză între
psihanaliză şi marxism, se proiectează în
diverse spaţii ale cunoaşterii, analizând,
interpretând şi descriind lumea postmodernă,
postpolitică şi postideologică. Actualele
reîntâlniri dintre fantezie şi simţul comun,
traducerile diferitelor ambiente ale realităţii, par
să ne aducă aminte că, "realitatea lumii" nu-i
decât contextul pentru o multiplicitate de fabulaţii.
După W.James, originea oricărei realităţi
este subiectivă, adică, suntem noi înşine.
Însă, dacă ar fi să ne luăm după
sumbrele previziuni ale şcolii de la Frankfurt, ar trebui
să ne întrebăm dacă suntem noi cei care
construim realitatea sau dacă nu cumva realitatea ne
construieşte pe noi. Adorno afirma la un moment dat că
realitatea a devenit pură ideologie. Deplasată de
seducţia născută din dialectica
piaţă-medii de comunicare, realitatea e
înlocuită pur şi simplu cu vise paralizante prin
care circulă fantasmele, ficţiunile; lumea
materială, exterioară alimentează continuu
fanteziile individului, facilitându-i accesul la realitatea
care-l inventează prin intermediul versiunilor ei create
chiar de individ.
Din perspectiva psihanalizei,
fantezia şi realitatea capăta o relaţie
curioasă. Ficţiunea care umple spaţiul gol al
imposibilităţii fundamentale a realului, apare tocmai
pentru că realul nu se poate susţine altfel.
De ce oare nu putem
susţine realul? De ce încercăm să-l
reprimăm prin fantezii, dorindu-ne o transfigurare a
realităţii? Poate pentru că omul nu vrea să
sufere. Temându-se de durere, el încearcă să
reprime tot ceea ce îl torturează, tot ceea ce-l
deprimă, construindu-şi astfel o realitate, mai
degrabă ideala decât reală; de fapt îşi
construieşte o multitudine de realităţi
alternative, de realităţi paralele care-i descriu
viaţa ca pe un flux multiform. Această percepţie a
realităţii ca un singur rezultat din mulţimea de
variante posibile ale unei situaţii "deschise", ideea
că multe rezultate încă nu s-au
înlăturat ci continuă să se rotească
obsesiv în jurul realităţii reale ca fantezii, ca
spectre a ceea ce ar fi putut să fie, conferă
realităţii noastre o mare fragilitate.
Se spune că, pentru a
vedea realitatea aşa cum e ea, ar trebui să ieşim
din cavernă, sub soarele puternic al adevărului.
Psihanaliza se înscrie exact pe linia acestei iubiri de
adevăr care, de la Platon încoace, ne place s-o
întreţinem. În ideea că adevărul ne
eliberează, psihanaliza ne îndeamnă să ne
detaşăm de iluzii, chiar dacă adevărul este,
în acelaşi timp, o rană care ne face rău,
tocmai pentru că ţine de deziluzie.
Zizek e de părere
că realul are un caracter "traumatic/excesiv" şi de
aceea nu reuşim să-l integrăm realităţii
noastre. De fapt, el preia o mai veche idee lacaniana care
susţine că adevarata distorsiune este revelatoare: ceea
ce apare prin intermediul distorsiunilor reprezentării
precise a realităţii este, de fapt, realul, adică
trauma în jurul căreia este structurată realitatea
socială. Individul scapă realului sau realul îi
scapă individului printr-un refuz constant al acestuia de a
accepta ceea ce-i cauzează durere.
Dacă privim astfel
lucrurile, realul ne apare ca o categorie total opusă
realităţii, însemnând inaccesibilul, ceea ce
opune rezistenţă în faţa oricărei
încercări de simbolizare. Totuşi, realitatea nu
încetează să fie bântuită de ceea ce
îi scapă pentru că simbolizarea nu
reuşeşte niciodată pe deplin, adică nu se
reuşeşte ascunderea totală a realului.
Tocmai pentru faptul că
nu putem integra realul în ceea ce trăim ca realitatea
noastră, simţim uneori o tendinţă
irezistibilă de a-l recupera, de a-l experimenta ca pe un
coşmar. În felul acesta manifestarea realului ne
confirmă faţetele de realitate virtuală în
care trăim.
Dacă psihanaliza ne-a
marcat profund gândirea de-a lungul ultimei sute de ani, a
fost pentru că ea a răspuns unei întregi serii de
elemente care preexistau în cultura noastră . În
particular raportul nostru cu adevărul. Oamenii cultivă
multe sensuri ale cuvântului adevar. Dar toate formele au un
numitor comun: se consideră că sunt îndreptate
împotriva iluziei. În psihanaliză există
ideea că a găsi adevărul înseamnă
a-ţi face rău, adevărul e o rană şi,
dacă lucrul acesta nu creează durere, nu e demn de ceea
ce numim adevăr. Psihanaliza crede că ea
reprezintă un drum al adevărului dar poate că e
şi un drum al crucii, după cum remarca Isabelle
Stengers.
Aşa cum am văzut,
întalnirea individului cu realul creează o
violenţă, iar violenţa reprezintă semnul
autenticităţii. Unii filosofi contemporani
îşi pun întrebarea: de ce nemulţumirea
actuală, care ar trebui să se sfârşească
într-o revoltă, se transformă, de fapt,
într-un sprijin acordat ordinii dominante? Alain Badiou a
indentificat "la passion du reel", experienţa directă a
realului ca opus al realităţii sociale, drept
trăsătură definitorie a secolului XX. Plecând
de la convingerea că unind marxismul şi psihanaliza ar
fi posibil un răspuns la această întrebare, Zizek
face o apologie a violenţei, ca unica acţiune
capabilă să dea autenticitate actului
revoluţionar. Dar Zizek nu apelează la
violenţă ca la un mod de a distruge capitalismul ci ca
un preţ pe care suntem nevoiţi să-l plătim
pentru că încercăm să dăm la o parte
valurile înşelătoare ale realităţii.
Poate oare să afirme
cineva că trecerea de la un tip de societate la altul sau de
la un anumit nivel de dezvoltare tehnologică la altul,
superior, l-a facut pe om mai fericit? Nu cumva lucrul ăsta
implică apariţia a noi forme de suferinţă?
În fond, orice tip de cultură generează o
formă de durere.
Lumea comunistă a
descris cum ar fi trebuit să fie lucrurile, nu cum erau
în realitate. Dacă ceva nu era descris însemna
că nu exista oficial. De aici şi necesitatea, extrem de
incitantă pentru noi pe vremea aceea, de a descrie lumea, de
a umple breşa care despărţea putreziciunea
realităţii sociale de imaginea poleită şi
optimistă prezentată de mediile oficiale.
Lumea capitalistă
prezintă lucrurile ca utile pentru că sunt, şi
sunt pentru că sunt utile. Cu alte cuvinte, nu există
altă ordine decât cea care există. Iată o
fantezie care nu poate fi traversată, nu poate fi
străpunsă. Individul acceptă liber ceea ce i se
cere, considerând că ceea ce i se impune este propria
sa alegere. Legea nu-l mai reprimă ci-i porunceşte
să se bucure. Realitatea există, şi este ceea ce
este...
Dar ce este
realitatea?
Freud spunea că
adevărul are structura unei ficţiuni. Limita dintre
realitate şi ficţiune este extrem de vagă.
Realitatea nu este o categorie definită în mod evident
şi nici ficţiunea nu este în mod evident opusul a
ceea ce numim adevăr, oricare ar fi definiţia pe care
vrem s-o dăm ultimului termen. Marile producţii
ficţionale ale societăţilor precum ideologia,
fetişismul mărfii, sau cele individuale precum visul,
halucinaţiile, nu sunt minciuni în înţelesul
vulgar al cuvântului. Ele produc anumite adevăruri
operative, logici de construcţie a realităţii
şi pot fi demontate pentru a arăta interesele
particulare care ţes aparenta universalitate a ceea ce este
adevărat. Psihanaliza pretinde că interpretarea produce
critica a ceea ce trece drept adevăr, plecând tocmai de
la aceste ficţiuni luate cu valoarea lor
simptomatică.
Realitatea nu este "lucrul
în sine", spune Zizek, prin filiera lacaniană. E un fel
de amestec între imaginar şi simbolic, fiind tot timpul
simbolizată, constituită, structurată prin
mecanisme simbolice, nereuşind totuşi, aşa cum
spuneam, să ascundă complet realul. Din această
perspectivă fantezia nu mai e înţeleasă ca o
simplă iluzie. Ea se află de partea
realităţii, este suportul ei în masura în
care ne spune cine sunt eu pentru "Celălalt". Şi,
dacă percepţia noastră asupra realităţii
este condiţionată de fantezie, înseamnă
că, de fapt, fantezia decide ce este realitatea.
Credeţi în
realitate?
Iată întrebarea cu
care Bruno Latour deschide "Cutia Pandorei", propunând o
nouă viziune a realităţii şi a
relaţiilor noastre cu ea şi în ea. Se
încearcă azi un alt mod de acces, de relaţie cu
realitatea, diferit de cel pe care modernitatea ne-a
obişnuit până acum. Ştiinţa se
hotărăşte să rupă legătura sa cu
politica, anunţând astfel o nouă alianţă
pe care o stabileşte cu natura. Se elimină dicotomia
subiect/obiect, evitându-se în felul acesta
prăpastia dintre subiectul care cunoaşte şi
realitatea cognoscibilă. Amestecând obiectele cu
subiectele, socializând materia şi redefinind
fiinţa umană, se încearcă o
reîntâlnire cu noi înşine, cu "Celălalt"
care încetează să mai fie obiect, o vindecare mai
puţin dureroasă.
Plecând de la ideea
că realitatea este o proiecţie umană cu sens,
acceptăm că realităţile formează
realitatea şi că este imposibilă o privire
obiectivă, absolut inocentă asupra lumii. Atunci
când adoptăm o postură de posesori de adevăr,
putem uita că şi celălalt poate adopta
aceeaşi postură. Orice privire răspunde unei
subiectivităţi constituite în mod laborios.
Şi, dacă suntem de acord cu această
supremaţie inevitabilă a subiectivităţii
interpretative, acceptăm şi faptul că ne putem
relaţiona cu realul doar prin ficţiuni.
Dacă privim
însă realul ca pe ceva care poate fi reprodus,
îndepartându-ne total de natură, în aşa
fel încât cultura să ajungă să determine
materialitatea – ca de exemplu simularea mediatică
care ne configurează azi realitatea – atunci
ficţiunea nu mai ascunde adevărul, ci adevărul
ascunde faptul că totul nu-i decât un simulacru.
Postmodernitate versus postmodernism
(I)
de Gorun Manolescu
Este
Realitatea o Târfă?
În EgoPHobia #3 am
publicat o
povestioară postmodernistă cu pretenţii
filosofarde. Mărturisesc că am simţit, scriind-o,
o plăcere suspectă ("deconstructivă"?)
intrând în pielea unui autor de astfel de povestiri
iconoclaste care răstoarnă habitudinile. Plesnind cu
mânuşa provocării spiritul academic-ortodox,
închistat al "modernismului". Amestecând de-a valma,
într-un joc juvenil: adevărul cu realitatea,
virtualitatea cu posibilitatea (care se poate),
iluzia/auto-mistificarea cu buna credinţă, etc.. Dar,
oare, se poate pune semnul identităţii între
"postmodernism" şi postmodernitate? Postmodernitate
în care am început să trăim. Şi în
care - cel puţin unii dintre noi - ne simţim
dezorientaţi, dacă nu cu mult mai mult?
'Mulla Nasurdin (Nastratin
Hogea) vine acasă, noaptea târziu, cam afumat. În
faţa uşii sale - întuneric beznă. Tot
încercând să potrivească cheia în
broască, o pierde. Puţin mai departe, era un stâlp
în capătul de sus cu un felinar ce lumina puternic.
Nasurdin , târându-se pe jos, începe să caute
de zor cheia în jurul stâlpului. Un oarecare,
aflându-se din întâmplare pe acolo, îl
întrebă < Ce cauţi? >. Nasurdin: < Cheia
de la uşă >. < Şi unde ai pierdut-o? >.
< Lângă uşă >. < Şi unde-i
uşa? > Nasurdin arată undeva, în
întuneric. < Atunci de ce cauţi aici cheia? >.
< Pentru că acolo e întuneric iar aici e
lumină! >' (Poveste "sufi").
Cred că aşa face
şi "postmodernismul": caută cheia şi
rădăcinile postmodernităţii
utilizând, de cele mai multe ori "lumina" modernismului
(i.e. a iluminismului) acolo unde ele nu pot fi găsite.
Şi nici măcar nu e conştient de acest lucru !.
Aceasta e o teză pe care aş dori s-o argumentez. Dar e
destul de complicat, dacă nu imposibil, s-o fac
dintr-odată, în spaţiul redus de care mi-am propus
să dispun pentru prezentul text. E necesară o abordare
step by step. Şi, iată, în cele ce urmează,
primul pas - destul de mic - pe care vreau să-l fac.
*
Parafrazându-l pe Andrei
Pleşu (Andrei Pleşu, Despre îngeri,
Humanitas, 2003), voi spune: este stupefiant cât de frivol
se utilizează, în mod curent, cuvântul
"existenţă". Vorbim, curent, despre "existenţa"
unor lucruri care au foarte puţin de a face unul cu altul.
"Există" şi corpul meu, şi emoţiile mele,
şi un scaun, o masă, o casă, precum şi
şirurile numerelor naturale, reale, iraţionale,
imaginare, complexe şi chiar transcndente şi
transfinite etc. Despre unele lucruri se spune că au o
existenţă "obiectivă" sau, dimpotrivă,
"subiectivă". Vorbim de existenţe "explicite",
"implicite", "universale" sau "singulare", "interioare" sau
"exterioare", "fizice", "sufleteşti", "spirituale",
"trecute", ":prezente" şi "viitoare", "problematice",
"posibile" şi, mai nou "virtuale" (de fapt, nu mai nou, ci
cu o frecvenţă aproape insuportabilă de când
internetul a intrat in realitatea cotidiană), etc., etc.,
etc. . Dar cred că ajunge!
'De ce vă spun toate
astea? Ca să vedeţi ce babilonie se ascunde dincolo de
aparentul "subînţeles" al "existenţei". Şi
că de-acum încolo să vă gândiţi de
o sută de ori înainte de a afirma despre ceva că
există sau că nu există, că este "real" sau
"închipuit" ' (Pleşu, op. cit.)
Remarcabil este faptul
că, dacă în cele de mai sus se
înlocuieşte "existentul" cu "realul" sau cu
"adevărul", lucrurile rămân valabile (vă rog
să verificaţi)! Astfel, aş putea spune că
babilonia devine şi "mai mare", dacă nu m-aş teme
de un pleonasm.
Dar, staţi
liniştiţi! Ceea ce urmează, este "şi mai
şi"! Este vorba de o "gândire radicală" -
promovată de Jean Baudrillard (Jean Baudrillard, Radical
Thought [traducere de François Debrix pentru 'La Pensee
Radicale', Sens & Tonka, eds., Collecion Morsure, Paris, 1994]
care se găseşte, sub acest nume, în variantă
concentrată, pe
www.egs.edu/faculty/baudrillard/baudrillard-radical-thought.htm,
şi, in extenso, sub numele Simulacra and
Simulation, University of Michingan Press, 1994). Dar care
este, certamente, caracteristică pentru întregul
postmodernism. "Gândire radicală" ce pare (şi
chiar este) extrem de coerentă. Dar, în acelaşi
timp, şi şocantă.
*
'If the thought enunciates an
object as a truth, it is only as a challenge to this object's own
self-fulfillment. The trouble with reality (reality's ennui) is
that it goes head-on toward the hypotheses that negate it. And
then reality surrenders to the first warnings, and bend to
conceptual violence. Its distinguishing sign is that of voluntary
serfdom. Reality's a bitch!'. (Baud., Radical Thought,
1994)
*
Ei da, Realitatea e o
târfă! (Mie mi-ar plăcea s-o numesc mai
neaoş; sună mai sugestiv). Şi e o târfă
dacă ne referim la "realitatea empirico-pozitivistă"
născută în lupanarul europocentrist al
modernismului (nu al modernităţii). Şi
importată cu mare pompă şi veselie peste ocean
unde şi-a desăvârşit educaţia
într-un mediu extrem de propice. Mai catolic (sau ortodox -
dacă vreţi) decât cel de baştină. Ferit,
vidat, sterilizat de orice "virus" provenit din alt context
cultural. În ciuda faptului că naţiunea
americană (de Nord) este, poate (de fapt, sigur) cea mai
eterogenă de pe glob. Şi toate astea, în numele
eficienţei şi pragmatismului. A eficienţei şi
pragmatismului bine plătit, chiar şi atunci când
ea, târfa, e violată (sau se face că e) în
vederea unor despăgubiri. Mult mai rentabile decât
câştigul, dealtfel onorabil, al exercitării
meseriei alese. Ca să nu mai vorbim ca atunci când
actul devine ilegal (sau este provocat să devină)
adrenalina respectivei (târfe) creşte, înfiorat de
plăcerea perversităţii. Dar, culmea:
"Realitatea-târfă" (de care vorbim) este acum de-a
dreptul negată de altă "Realitate" tocmai pe terenul
extrem de propice pe care se aciuase. Pe terenul USA al "tuturor
posibilităţilor". Această ţară -
într-adevăr paradoxală - în care
"pozitivismul empiric modernist (şi raţionalist)" este,
în prezent, cu încrâncenare lovit în
faţă de ceea ce am putea numi, hiperbolizând,
"Valul ucigător al Postmodernului". Şi care,
culmea, s-a ivit şi erupe tocmai din domeniul
ştiinţei şi tehnologiei avansate (lucru care pare
"straniu", dar pe care voi încerca să-l argumentez cu
alte ocazii). Să nu exagerez însă, "Realitatea
târfă" este, în prezent, în America, numai
exilată şi nu ucisă. Este exilată în
academismul prăfuit unde curtea pe care i-o fac unii
bieţi bătrâni libidinoşi îi
aminteşte de "timpurile Falnicei Veneţii". Şi, mai
mult, ea rămâne (încă) stăpână
de necontestat în spaţiul politicii sub masca
moralităţii şi a democraţiei, pentru
că:
*
'But the good apostles
come back and ask: how can you take away the from those already
find it hard to live and who, just like me, have a right claim
the real and rational? The same insidious objection is proclaimed
in the name of the Third World: How can you take away abundance
when some people are starving to death? Or perhaps: How can you
take away the class struggle from all the peoples that never got
to enjoy their Bourgeois revolution? Or again: How can you take
away the feminist and egalitarian aspirations from all the women
that never heard of women's right?
If you don't like reality,
please do not make everybody else disgusted with it! This is a
question of democratic morality. You can never let people
despair.' (Baud., op. cit.).
*
Şi o astfel de
mască dă dreptul unui export masiv de "democraţie
made USA", evident, cu minimizarea pierderilor "colaterale"
(altă gogoriţă a pragmatismului
empirico-pozitivist "eficient", ultima expresie a modernismului
şi "raţionalităţii" iluministe în
agonie). Export similar cu ceea ce a încercat să
facă, în general, comunismul cu "revoluţia din
octombrie", naţional-socialiştii cu "supraomul arian",
burghezia cu "revoluţia burgheză" şi, în
particular, Che Guevara, cu "revoluţia" în general.
Să precizez, pentru a fi foarte clar înţeles.
Indiferent că vreau sau nu, personal nu pot să mă
opun DEMOCRAŢIEI sau DICTATURII. Dar prefer DEMOCRAŢIA
care s-a dovedit a genera cea mai bună lume dintre toate
(proastele) "lumi posibile" - cel puţin, aşa se spune.
Sunt însă împotriva inport/exportului (cu
forţa) de democraţie tip "american", "european", sau
"asiatic" şi/sau care s-o mai ivi în viitor. De
asemenea, nu sunt, nu pot, fi - indiferent că vreau sau nu
vreau, cum am mai spus - împotriva REVOLUŢIEI. Dar sunt
împotriva import/exportului (cu forţa) a celor
tipic-generalizatoare: "socialiste", "comuniste",
"national-socialiste", "burgheze" etc.. Personal, prefer ca
fiecare individ sau grup de indivizi (mai mic sau mai mare),
să facă "democraţie" sau "revoluţie"
într-un mod natural, "paradigmatic", în propria
ogradă - a se vedea Thomas Khun - (într-adevăr
postmodern şi nu postmodernist). Ceea ce-i cu
totul altceva decât "falsificabilitatea ipotezelor" care
conduce, volens nolens, la "lunea a treia"
postmodernistă, de simulacru, a lui Karl
Popper. Şi asta, în orice domeniu
(ştiinţific, tehnologic, social, religios, etc.)
şi în orice spaţiu. Dar aici, este încă
mult şi bine loc de discuţii. Ceea ce vreau să
accentuez este că modul "paradigmatic" (natural) are mult
mai multe şanse de reuşită pe termen mediu
şi, mai ales, lung. În contrast cu cel de tip "Popper"
care nu reprezintă - la limită - decât o
"postmodernist-izare" prin prelungirea unui "modernism
întârziat".
***
Privind la cele de mai sus,
ajung la concluzia ce va fi expusă în cele ce
urmează.
*
Postmodernismul pune semnul
identităţii între "adevăr",
"existenţă" şi "realitate". Realitate redusă
la cea "empirica". Fără a se afirme răspicat
aceasta. Considerându-se însă ca fiind un lucru
subînţeles, infailibil. O "realitate" (empirică)
care a "ascultat", până nu demult, de
predictibilitate. Chiar şi dacă nu mai era una
strictă, ci, uneori, relaxată prin probabilitate
şi/sau o logică aristotelică "lărgită"
prin admiterea "terţului inclus". Realitate "empirică"
care dă semnale, din ce în ce mai evidente, de
impredictibilitate. Mai ales după explozia
comunicaţiilor, în general şi a internetului,
în particular. Reproducând la scară "macro" ceea
ce, până nu demult, se întâmpla numai la
nivel "micro" (elementar, quantic şi, mai ales subquantic)
în fizică. Şi atunci, postmoderniştii
găsesc soluţia. Şi anume că "adevărul" -
identic cu "realitatea empirică" şi, în
prelungire, şi cu "existenţa" - începe şi el,
la rândul său, să se relativizeze, ajungând
(impre)vizibil/dictibil. Şi acest lucru este postulat
(adică, luat drept "adevăr" de necontestat!?) -
afirmaţie ne explicită, dar rezultând dintr-o
analiză chiar şi sumară - devenind axioma de
bază a postmodernismului. Evident, aici apare o
contradicţie în termeni între "adevărul" (de
necontestat!?) al acestei axiome şi relativizarea
până la dispariţie a "adevărului", în
general. Contradicţie de care postmodernismul nu este nici
măcar conştient !.
***
Un sistem de
gândire este caracterizat de codul său
genetic şi de longevitate.
*
Codul genetic (al unui
sistem de gândire) este dat de
axiomele/postulatele/principiile, etc., care sunt adoptate a
priori. Eu mă mulţumesc să la numesc premise.
*
Longevitatea este
dată de consecvenţa/coerenţa în aplicarea,
în cadrul discursului, a unui set de reguli de
inferenţă.
*
(Asta, pentru a simplifica
lucrurile la maximum, fără a avea pretenţia
originalităţii).
*
Ar mai interveni ceva:
saturaţia.
*
Ceea ce numesc eu
saturaţie este producerea, de la un moment dat,
într-un sistem de gândire, numai de tautologii.
Cum ar fi, de exemplu 'eu nu sunt ceea ce par şi nu par ceea
ce sunt' care, lăsând la o parte pretenţia unui
astfel de calambur de a emite lucruri (ce par) profunde, nu este
nimic altceva decât o frază formată din două
propoziţii, în cadrul căreia, cea de a doua, este
o tautologie.
*
Premisele trebuie
să fie adevărate sau, măcar, plauzibile (prin
admiterea "terţului inclus" cu un procent - să zicem,
prin convenţie - de cel puţin 50% de
"adevăr").
*
Analiza codului
genetic (al unui sistem de gândire) - eu o numesc atac
la premise.
*
Dar, să mă opresc
aici. E suficient pentru moment.
***
Cele spuse anterior îmi
permit să arăt că ceea ce am încercat să
realizez în actualul text a fost - deocamdată şi
într-o primă aproximaţie - o analiză (fie
şi sumară) a codului genetic al postmodernismului
printr-un atac la premisa (axoma de bază) a acestuia.
Care s-a dovedit CONTRADICTORIE. Prin urmare, FALSÃ.
Şi de NEACCEPTAT în cadrul logicii noastre
(aristotelice) cu, sau fără "terţ inclus".
*
Las pe mai târziu
să mă ocup şi de alte aspecte ale "gândirii
postmoderniste" (i.e. longevitate şi saturaţie). Dar nu
înainte de a mai zăbovi, în proximele ocazii
şi în mai mulţi (sub)paşi, asupra altor
faţete ale "realităţii" (şi, inclusiv, ale
"existenţei" şi "adevărului") propuse de
postmodernism
*
Rămâne la
latitudinea cititorilor să-mi dea (sau nu) dreptate. Sau
şi una şi alta. Încă de pe acum, în
privinţa axiomei - de bază şi unice a
postmodrnismului. Sau să mai aibă 'puţintică
răbdare' să vadă şi ce va mai urma.
*
Închei aceste
rânduri cu o întrebare, la care să vă
gândiţi sau să ne gândim împreună:
există oare şi altă/alte
realitate/realităţi în afara celei "pozitivist -
empirice", singura luată în considerare de
postmodernism?
Dialog virtual [fragment]
de Andana Călinescu
Povestea[de Gorun
Manolescu]
AUTORUL: Domnule redactor,
aş vrea să vă trimit o lucrare.
(o, câte intenţii
din astea am avut şi eu... )
REDACTORUL: Cine te
opreşte?
(redactorul pare de treabă,
nu s-a arătat sobru şi îndepărtat, scufundat
în preocupări elitist savante în turnul de
fildeş situat la parterul unei vile unde are redacţia
de apartament pentru că, dacă, nu-i aşa,
există firme şi firmuliţe de apartament, de ce n-ar fi
şi redacţii de bloc, vilă... mă rog, pot fi
şi de subsol... chiar am mers de curând la una,
aciuată într-un subsol al unei case muzeale de
muzică şi era cool... ooo ce sacrilegiu, puţină
decenţă, stimabilo... la vârsta şi
kilogramele dvs. să vă aruncaţi în limbajul
generaţiei şnur...... )
A: Eu!
(hotărârea
autorului mi se pare o dovadă de curaj al opiniei...
mă rog, s-ar putea pune întrebarea: de ce? dar nu-i
treaba noastră, nu-i aşa, să fim indiscreţi...
nu s-a gândit domnia sa mai devreme... dar mă rog,
voinţă proprie şi mai bine mai târziu... fie
aşadar voia domniei sale şi să anticipăm
tocmai acum când vuieşte viaţa politică
şi asta ne-ar mai lipsi, ar putea să apară şi
nişte alegeri anticipate... că norocul nu prea a fost
la împărţeală prin locurile astea...)
R: De ce?
(aici parcă parcă
aduce cu nenea Iancu că tot suntem descălecători
de ţară a absurdului năşiţi de Eugen
Ionescu şi prinşi în urmuziene scheme)
A: N-am scris-o
încă.
(aici lucrurile par să
iasă din sfera firescului... să stăm strâmb
că tot am obosit de atâtea ore clăpăcind cu
disperare ce.. nu mai ştiu... şi să
încercăm să înţelegem ce avem aici :
(mă gândesc deja la
logica implacabilă a unui foarte bun profesor de mate...
îl cunoaştem... noi...) a... o intenţie de a
scrie b.... o atitudine conciliantă, plină de
înţelegere şi răbdare a unui redactor (poate
fi cunoscut şi de alţii acest redactor, cum l-aţi
găsit.. are e-mail?)
R: Atunci, scrie-o!
(nu ştiam că
Heliade Radulescu mai are urmaşi... )
A: Dar poate că n-ar trebui
să fie scrisă1 şi, cu atât mai
puţin, tipărită.
(deja autorul se pare că
a început un proces de limpeziri interioare... de la Hamlet
încoace toţi cei cu întrebarea a fi sau a nu fi au
sfârşit prin a nega evidenţa prin distrugere
totală... nu-mi place... până la urmă s-a
dovedit că a fi înseamnă este - dar se pare
că nu pentru mult timp şi de aici rostogolirile spre
absurd încep într-o avalanşă care nu duce la
nimic bun căci, nu-i aşa, dacă tot nu va mai fi de
ce să fie şi dacă va fi pentru un atât care
nu-i cât de cât tot atâta şi tot
degeaba..)
R: De ce?
(retoric şi plin de
răbdare... suntem în plin absurd, e evident)
A: Pentru că ea oricum -
virtual - există.
(sigur, poate într-o
altă dimensiune atemporală a fost deja scrisă.. extrapolând la
păcatele proprii, versurile tinereţii mele - scrisem undeva... şi
versurile toate de alţii-mi vor fi scrise... măcar de le-ar fi
scris mai bine... probabilitate certă până una alta)
Şi orice virtualitate este o
realitate.
(intrăm în paradox de-a
dreptul... există numai concretul palpabil, există numai
planetele care le vedem cu telescopul cel mai ce, există numai
electronul... există numai gândul înşirat în mărgele de cuvinte
pe hârtia albă sau în pixelii moderni...?... nu, asta-i prea de
tot, de fapt sunt de acord că virtualitatea este o realitate care
va fi cândva îmbrăcată concret în învelişul recognoscibil de
simţurile noastre cele cam tocite de când nu mai vânăm şi pescuim
ca să trăim... printre altele... aici a intervenit o pauză
domestică, mâţa Beatrice pisoi de rasă cu leneviri făţişe şi
afinităţi numai de ea ştiute a şters-o plictisită de discuţie...
apropo de spaţiul virtual, cerându-mi eu scuze în public unui
copil unic pentru că numai atât am că i-am invadat spaţiul
virtual cu visele mele grafice I-am dat apă la moară să mă
învinovăţească pe veci de ultragiere a spaţiului lui personal...
ah falia din California e mică faţă de falia dintre generaţii şi
Turgheniev e cu noi... totuşi universul este sau nu un spaţiu
închis... cu tot cu transformările lui cu tot..)
Fie că este un original sau
o copie2 ("simulacru3").
(aha, aici o încurcasem de
tot dacă nu citeam link-ul... da întotdeauna s-ar putea ca
bătrânul Eminescu cel pururi rămas tânăr cum cu premoniţie
şi-a prezis-o să fi avut dreptate "şi-n toată omenirea în veci
aceaşi haină" şi atunci ceea ce s-a scris este deja copia unui
ceva scris care n-a fost încă descoperit sau depinde de axa
timpului noi i-am hotărât direcţia în lumea reală lăsându-l pe
domnul timp să-şi facă de cap cu ronţăitul din noi..
copii ai timpului tată veşnic
vitreg... dar cine ne opreşte să-l întoarcem pe dos... şi atunci
totul se schimbă.. ceea ce acum este original la timpul t1 şi va fi
copiat mai târziu la t2 va fi copia acelui original scris
la timpul t1...
Beatrice cu bunul ei simţ
pisicesc s-a aşezat direct lângă tastatură încercând să oprească
jocul cuvintelor amuzate înşirate cu prietenie şi chef de taifas,
sper să se înţeleagă asta... R (aici este vorba de R sau de A?
domnilor puţină consecvenţă )... :.....?!
A: Îmi permiteţi
să continuu?
R: Bineînţeles, eu de
ce sunt aici?
(asta iar este o întrebare
retorică... şi chiar vreau şi eu să-l cunosc pe acest domn
ascultător... dar cum eu sunt atât de nehotărâtă în a finaliza
ceva probabil că numai invidia muşcă din mine... )
A: Sau, suprema îngăduinţă
(aici nu-i supremă? mă
rog, personal cad des în pacatul utilizării până la banalizare a
cuvintelor mari... lasă că la alţii mult mai rafinaţi
intelectuali ca mine zic că nu-şi au rostul... ce supremă care
supremă?)
- din partea Dvs. şi a
eventualilor cititori - poate ar fi suficient să prezint
numai "concluziile"?
(acum cât despre mine dacă
tot am avut onoarea de a fi inclusă printre cititori - îngăduinţă
cât cuprinde... orice joc al ideilor iscusit şi făcut cu
strălucire nu poate fi decât un câştig pentru neuronii în curs de
lenevire până la îngheţare... dar eu nu m-aş grăbi chiar aşa de
tare cu concluziile... a cui concluzii? cine şi ce a concluzionat?)
R: Atunci scrie "concluziile"!.
(e clar, redactorul vrea o
minge scurtă... Beatrice a reuşit între timp să pătrundă în
dulapuri de obicei închise şi gheruieşte mulţumită oareşce
pantofi... trebuie să vadă şi ea ce mai are în garderobă, nu?)
A: Da, dar în acest caz,
amploarea lor ar depăşi orice lucrare care s-ar fi
scris vreodată.
(nu se poate şti... cartea
recordurilor nu-i terminată.. există cea mai lungă scrisoare,
cele mai lungi nume, cele mai lungi concluzii nu ştiu, s-ar putea
să aibă A dreptate... dar după mine trebuie analizat şi pornit de
la definiţia concluziei... a se vedea dicţionare on line pentru
rapiditate)
R: Nu înţeleg.
(subscriu dar nu în
totalitate... aceaşi admiraţie pentru amabilitate şi interes
profesional, probabil este început de lună şi încă nu ştie bine
ce materiale să includă în numărul revistei pe săptămână, lună,
semestru... mă rog, nu ni se spune nimic să ştim şi noi ce-i cu
revista asta unde este aşa un redactor, ce hram artistic,
filozofic sau mai ştii ce alt domeniu atacă...)
A: Să vă explic!
Concluziile ar urma să fie împănate cu "cuvinte
cheie"4.
(aici iar trebuie să fiu de
acord... dar propun limitarea hypertextului la una sau doua
explicaţii de fiecare link pentru că altfel mai ştiu şi eu pe
câte cineva care porneşte de la Adam şi Eva şi ajunge la 1848 şi
de acolo nu mai are mult şi se întoarce înapoi.. orice autoaluzie
este neavenită chiar dacă spiritul autocritic ar trebui donat
prin naştere de ursitoarele bune...)
R: Ei şi?
(cred că asta este, nu vede
nici un impediment... mi se pare minunat şi am asistat la
lansarea unei cărţi electronice cu poveştile lui Ion Creangă...
ce să mai caute copilaşul în cele multe dicţionare să vadă că
"mămuca" sau mai ştiu ce lat moldovenism este dialect că
hypertextul fuguţa îl lămureşte şi copilu' e gata
luminat...
------- 1 cf. Gilles Deleuze (Deleuze, Diferenţă şi
repetiţie, ed. Babel 1995). 2 cu aluzie a lui Deleuze la Borges, atunci când,
acesta din urmă, spune: "Textul lui Cervantes şi textul
lui Pierre Menard (autor fictiv, inventat de Borges, care ar fi
scris şi el un 'Don Quijote' n.n. G.M) sunt veritabil
identice, dar al doilea este infinit mai bogat..." şi
astfel, inversând lucrurile, textul lui Menard este
considerat drept original, în timp ce textul lui Cervantes
devine copie. (Delleuze, op. cit.) 3 a se vedea conceptul de "simulacru" la care este
forţat, de coerenţa discursului său, să ajungă Jean
Baudrillard (Baudillard, Simulacra and Simulation, University of
Michingan Press, 1994). 4 asta n-o mai spune Delleuze ci Derrida, deşi nu
explicit ci drept o consecinţă a "Deconstructivismului"
pe care el îl promovează (a se vedea, de exemplu,
Jaques Derrida, The Structuralist Controversy, The Johns Hopkins
University Press 1972)
-------
#N.R.: Comentariile Andanei Călinescu sunt trecute între paranteze.
Imaginea divinităţii la
Blaga
de Ştefan Bolea
În "Diferenţialele
divine", Blaga construieşte o teorie cosmologică
originală, care trebuie judecată independent de
experienţă. Incercarea metafizică a filozofului
român (datând din 1939-40) vine în contra-curentul
filozofiei europene; dacă privim contextul contemporan,
Heidegger, în cea de-a doua faza a gândirii sale,
pregăteşte emanciparea de metafizică,
anticipând deconstrucţia derrideană,
post-structuralismul lui Deleuze sau post-modernismul unui
Lyotard. Cu toate acestea, opera lui Blaga aparţine unui
Zeitgeist vitalist, dominat de teorii ştiinţifice
şi de post-nietzscheanism.
În primul rand, stilul
matur al lui Blaga este o combinaţie de metaforă
şi concept (un melanj de poezie şi filozofie), care
marchează o conştiinţă de modernitate
târzie, iniţiat fiind acest trend şi acest salt de
Schopenhauer, şi definitiv consacrat de Nietzsche. Acest
discurs dualist (în două registre: unul literar şi
altul filozofic), de două ori elocvent (plastic şi bine
fundamentat) este continuat de filozofi vitalişti (Spengler,
Klages sau Simmel), care au influenţat generaţia anilor
'30 din România, cele mai notabile eforturi fiind cele ale
lui Cioran ("Pe culmile disperării", "Schimbarea la
faţă") sau Eliade (de exemplu trăirismul din
"Huliganii"). A treia caracteristică a stilului blagian ar
fi acea coerenţă şi elocvenţă
perfectă, care ar putea proveni din perspectivismul lui
Ortega y Gasset. O complexitate (de genul vertijului conceptual)
este enunţată prin concizie şi simplitate
matematică, fără ca autorul să cadă
în reducţionism. Intr-un rezumat, calităţile
lui Blaga ar fi următoarele: cunoaşterea limbii
literare (aptitudinea sa de poet), capacitatea de a manevra
două registre stilistice (fără a deveni
supărător metaforic sau sensibil dogmatic) şi
matemizarea sa strălucită, care dă
elocvenţă.
Pe scurt, cartea lui Blaga
este o Poveste (deci nu o micro-povestire fragmentară, care
nu poate fi folosită drept sursă de legitimare) despre
apetitul creaţionist al Marelui Anonim, ce trebuie cenzurat
pentru a nu degenera în teoanarhie. Un prim indiciu că
eseul blagian concepe tocmai o detaşare de teologie, este
acest apofatism din conceptul divin: Dumnezeu nu mai este numit.
Pentru el trebuie inventat un concept-mască, care să
indice şi să arate mai mult, fără a numi.
Metafora folosită, stranie într-un discurs metafizic,
are următoarea însemnătate: Dumnezeu a suljit,
în întreaga istorie metafizic-teologică drept o
metonimie şi o justificare pentru dreptate, echilibru, lege,
adevăr sau fiinţă. Renunţând la
această linie de gândire, Blaga prin ne-numirea
(şi resemnificarea) lui Dumnezeu prin Marele Anonim, ne
explicitează o invalidare a conceptului de Dumnezeu.
Metafora Marelui Anonim lărgeşte sfera noţiunii de
Dumnezeu (în care încape melanjul dintre Dumnezeul
justiţiar din "Vechiul Testament" şi Dumnezeul philiei
din "Noul Testament", dar şi înţelepciunea
buddhistă şi islamică, fără a uita de
tradiţionalismul panteist care este reprezentat în
drama "Zalmoxis"), până la elemente contrastante
şi gnostice ("Marele Anonim" este "Dumnezeul demon").
Propunerea blagiană de re-semnificare a divinului are o
justificare contemporană cu cea a teologiilor morţii
lui Dumnezeu.
Întâi, o primă
caracterizare a Marelui Anonim; el reprezintă "un tot unitar
de o maximă complexitate substanţială şi
structurală, o existenţă pe deplin autarhică,
adică suficientă sieşi" (p.28)*. Două
caracteristici: complexitatea şi autarhia, deocamdată
suntem în orizontul teologiei clasice. În continuare,
apar primele probleme: "[Marele Anonim] este...un generator de
Dumnezei echivalenţi. Marele Anonim fiinţează sub
presiunea unei sarcini imanente lui, al cărui
deznodământ natural ar fi o nesfârşită
teogonie" (p. 29). Dacă Marele Anonim ar genera (în mod
direct), satisfăcându-şi apetitul creator, nu ar
mai putea asigura hegemonia "sistemului", al cărui centru
este, pentru că Dumnezeii secunzi (copii de o complexitate
sporită) i-ar ameninţa autoritatea. Astfel,
posibilităţile lui reproductive sunt virtuale
"căci din dezlănţuirea procesului reproductive ar
rezulta fie alte toturi divine, adică tot atâtea
sisteme autarhice care s-ar sustrage pazei şi controlului
(s.n.) central, fie sisteme egocentrice care ar încerca
să se substituie întâiului şi tuturor
celorlalte. In amândouă cazurile s-ar declara,
într-un fel sau altul, o gravă teoanarhie"
(p.29-30).
Apare o a treia
caracteristică a Marelui Anonim, implicită în
textul blagian: pentru a-şi păstra supremaţia,
Dumnezeu este un organ de control. Relaţia Marelui Anonim cu
virtualele toturi divine este o relaţie de putere.
Divinitatea dispreţuieşte competiţia sau
concurenţa: dacă ar crea direct o clonă
perfectă (de aceeaşi complexitate structurală
şi substanţială), ar putea pierde controlul
absout. Astfel, făcând o trimitere
neconvenţională la ştiinţele politice, avem
un sistem cu un singur hegemon, care nu permite creşterea
sau creaţia unui alt (virtual) hegemon.
Ca să încheiem
trimiterea, sistemul cu un singur hegemon este prin
definiţie instabil. Este o teoremă, pe care o
cunoştea printre alţii şi Eminescu, care în
mitodrama sa epopeică "Decebal" repeta obsesiv
"Păstrează Romei un rival..."
Mai departe: "Marele Anonim
nu se va manifesta decât prin acte reproductive cu
obiectivul minimalizat [din ambele puncte de vedere:
substanţial şi structural]...Un astfel de rezultat
poate fi numit o diferenţială divină" (p.30-34).
Prin integrarea diferenţialelor divine (deci prin
creaţie indirectă) se va constitui lumea şi
ansambul biologic, care va culmina cu apariţia omului.
Revenind la schiţarea portretului Marelui Anonim, Blaga mai
face un pas: "Voinţa Marelui Anonim nu este însă
ca a omului, o facultate pozitiv-realizatoare, ci în primul
rand o facultate în serviciul unei uriaşe
tăgăduiri" (p.38). A patra carcateristică a
divinităţii blagiene este tocmai această
cenzură.
Iată miza filozofului
român: discursul său comunică în primul rand
ruperea de teologia clasică. Mitul "genezei" este invalidat,
şi nu numai: filozofiile moderne ale alterităţii
divine, din care îi numim pe Buber sau pe Levinas. Cu alte
cuvinte, Dumnezeu nu mai este "tu"-ul fundamental pentru
autenticul "eu" uman, pentru că subiectul uman nu mai este
construit după tiparul "chipul şi
asemănării". Diferenţiala divină este o
"structură virtuală absolut simplă" - prin
integrarea mai multor diferenţiale, fiinţa umană
este creată, ea nemaiavând apanajul
"complexităţii" (decât relative) şi al
autarhiei. Această rupere de orizontul teologiei (şi
ontologiei) clasice ţine de mai mulţi factori: critica
subiectului făcută de Stirner, disoluţia
nietzscheană a structurilor de subiectivitate, cât
şi "victoria" existenţialismului din anii '30. Prima
şi ultima insistă asupra elementului de stranietate
(sau in-umanitate) prezent în conceptul de sacru ("Fremdheit
ist ein Kennezeichen des Heiligen" spunea Stirner, sau
"alienitatea este un simbol al sacrului"), pe când Nietzsche
(desluşit de Vattimo) spune făţiş: Dumnezeu
este mort. Dumnezeu nu mai poate da strucurile de identitate
(eu=eu) subiectului. Astfel, Dumnezeu nu mai poate legitima. De
unde distanţa (sau chiar prăpastia) dintre subiectul
supus imanenţei şi orizontul transcendent. In al doilea
rand, un alt model al genezei este invalidat: cel plotinian, al
divinităţii generoase care creează dintr-un
preaplin. Divinitatea blagiană are dimpotrivă o
voinţă "negativă": ea îşi
cenzurează apetenţa creaţionistă. Facultatea
sa de bază este una prohibitivă.
Astfel avem un tablou al
divinităţii oarecum sumbru: complexă,
autarhică, manifestându-se prin control şi
cenzură. Intr-o notă din adendă, Blaga
sugerează plastic situaţia creatorului şi cea a
creaturii: "Pentru a zădărnici infinita teogonie
şi consecinţele ei, anarhia, Dumnezeu îşi
anulează voit posibilităţile generatoare. Oricare
din ordinele existenţiale ale lumii, cu nenumăratele ei
forme, tipare, nu este decât un Dumnezeu mutilat. Omul este
un Dumnezeu infinit mutilate; tot aşa, toate fiinţele
sunt Dumnezei în diversă măsură
mutilaţi, in statu nascendi. Suma "integrată" a
dumnezeilor mutilaţi este "lumea". Orice creaţie este
un act de maximă mutilare" (p.164). Această
critică a "stării" creaturii se bazează pe un
principiu paroxistic, cel al creaţiei care distruge. Mai
corect spus, al creaţiei controlate şi cenzurate:
creatura "mutilată" fiind în disanalogie de "chipul
şi asemănarea" divinităţii.
Şi acum, în
încheiere, o ipoteză cosmologică. Piesa de
rezistenţă a "Diferenţialelor divine" este
"portretul" divinităţii blagiene; în primul rand,
conceptul de Dumnezeu este resemnificat sugestiv în metafora
Marelui Anonim, pentru a comunica ruperea de conceptele
tradiţiei teologice, în al doilea rand, după cum
arătat, divinitatea blagiană are două
manifestări esenţiale: controlul şi cenzura.
Ambele folosesc la prevenirea/prohibiţia teoanarhiei. Cred
că am putea găsi o confirmare metafizică la
cosmologia blagiană, dacă am imagina (din punct de
vedere ştiinţific, cibernetic, artistic sau metafizic)
o situaţie de teoanarhie. Cu alte cuvinte, dacă am
construi filozofic imaginea unei "copii" generate, scăpate
de sub controlul şi cenzura creaţionistă a Marelui
Anonim. Am avea o replică şi o adendă la sistemul
blagian, care ar da o notă de complexitate situaţiei de
hegemonie ilustrată de Blaga. Poate doar un simulator
virtual (construit în spiritul teoriei numerelor, a
jocurilor de limbaj şi a calcului probabilistic) ar fi
în stare să imagineze o situaţie de teoanarhie.
Astfel, ar fi interesat de anticipat ce consecinţe ar avea
acea situaţie (de sistem cu doi hegemoni) pentru dinamica
şi evoluţia "creaturii".
Mă întreb uneori
prin ce am putea caracteriza viaţa omului modern. Şi un
aspect foarte puternic mi se pare a fi zgomotul: zgomotul din
jur, zgomotul zilelor noastre, zgomot produs de agitaţia
perpetuă în care trăim ca într-un
compartiment al unui tren care se deplasează cu o
viteză uimitoare, din care nu se poate zări nimic. Omul
evului mediu trăia altfel; dinamica societăţii era
alta. Poate din acest motiv el reusea să priceapă
lucruri care pentru noi, azi, sunt imposibil de sesizat. Dar nu
numai omul evului mediu; în acele burg-uri cu
pravăliile liniştite ale negustorilor, cu străzi
pavate, cu trăsuri, şi cu câţiva
trecători care se cunoşteau, sau dacă nu se
cunoşteau acest lucru nu-i împiedica să poată
lega o conversaţie amicală, atmosfera era diferită
de cea de astăzi. În piaţa Sant Marco din
Veneţia, în Roma lângă Fontana Trivi sau
în faţa Luvrului, dar şi în Bucureştiul
interbelic aveai parte de o linişte imanentă. Puteai
oricând ieşi la o plimbare pe unul din bulevardele
curate, fiind adus, din universul propriilor gânduri, "la
realitate" doar de câte o trăsură sau de motorul
unei "maşini de epocă". Realitatea: în mijlocul
acelei beatitudini aparent imuabile. Luciditatea era "mai
aproape", gândurile puteau să se menţină pe
aceeaşi idee un timp îndelungat.
O nostalgie ludică
parcă ne face să ne imaginăm, uneori,
plimbându-ne printre clădirile acelor timpuri, să
visăm că suntem unul dintre acei trecători, care
aveau liniştea interioară necesară
contemplării. "În estetică termenul
"contemplaţie" defineşte atitudinea perfectă a
sufletului uman faţă de opera artistică, atitudine
care provoacă aşa numita emoţie estetică" (
Mircea Eliade, conferinţă susţinută la Radio
- Bucureşti, iulie 1935, "Contemplaţia" ) Şi chiar
şi arhitectura clădirilor era o operă de artă
şi era contemplată. De câte ori omul modern,
în drumul său, îşi mai încetineşte
pasul pentru a-şi arunca privirea asupra unor clădiri,
asupra a ceva frumos, care, deşi nu mai este sesizat,
încă nu a dispărut?
Acum, prăvăliile au
devenit super-market-uri în care se aşteaptă ore
în şir la casă, pe străzile pavate de
odinioară s-a turnat respingătorul asfalt,
arhitecţii modernişti nu mai sunt în stare să
realizeze acele adevarate monumente; cât despre
trecători, uneori poţi avea senzaţia că se
cunosc şi sunt supăraţi unii pe alţii.
Un cumul de energie
comprimată la maxim, care aşteaptă defularea
planează asupra noului oraş. Ar fi necesară, cred,
o retragere în altă lume pentru a putea
înţelege cu exactitate aceste transformări.
În conferinţa "Tehnica şi educaţia culturii
spiritului" Mircea Eliade spunea: "Este vorba de transformarea
în aliment nutritiv şi tonic orice asemenea fapt simplu
ca meditaţia, contemplaţia sau tăcerea. Toate
aceste fapte simple sunt covârşitor de importante
pentru menţinerea echilibrului nostru interior, pentru
creşterea forţei noastre sufleteşti"
Suntem atât de
obişnuiţi cu viaţa noastră încât,
de cele mai multe ori ne este imposibil să facem
observaţii asupra ei. Liniştea nocturnă, atunci
când protagoniştii marşului asurzitor încep
să nu-şi mai facă simţită prezenţa,
liniştea nocturnă în care toţi factorii
exteriori nu mai pot afecta personalitatea umană, nu mai pot
ameţi, nu mai au puterea hipnotizatoare, acea putere care ne
face să alergăm fără a şti cu convingere
de ce o facem dar încercând să ascundem, să
disimulăm acest aspect astfel încât nimeni să
nu poată sesiza...Nimeni...Acel nimeni care este din acest
punct de vedere identic cu noi. Tocmai această
"linişte" ar putea fi ambianţa perfectă în
care am putea medita, în care am putea descoperi adevarata
"înfăţişare" a ceea ce am facut, a ceea ce
este în jurul nostru.
Omul de astăzi este
"slab". Vede doar ceea ce se arată de bunăvoie în
faţa lui, având certitudinea abnormă că
altceva nu mai există. Nu mai are voinţa de a cerceta,
de a se întreba, de a găsi ceea ce este ascuns, ceea ce
este în spatele fluidităţii aparenţelor, ce
este în spatele imaginilor percepute doar vizual. Nu mai are
curajul să-şi spună că sentimentele lui sunt
înşelătoare, nu mai are curajul să
recunoască faptul că de multe ori se
hotărăşte pentru el, şi nici puterea de a
îndepărta acest lucru. Şi, în cele din
urmă... îi este frică de abstract, "îl
marginalizează", nu mai are curajul "să se apropie de
el"; nu mai vrea, dintr-o slăbiciune absurdă sau din
laşitate să mai lupte. Iar când o intuiţie
firavă, un sentiment voalat îi spune că ceva nu
este "la locul lui" consideră că nu s-a implicat
destul... şi se cufundă şi mai mult în
acţiunile lui obişnuite, face şi mai mult zgomot
în jur, trece şi mai nepăsător peste
frumos.
În afară de
zgomotul propriu-zis, cred că suntem ameţiţi
şi de un zgomot interior, un fel de forfotă
paradoxală venită din nişte suflete vide. Zgomotul
propriu-zis... deşi aici aş pune şi sunetul
strident al paşilor care aleargă pe trotuar, printre
alte sute de paşi asemenea; zgomotul "cleios" care se aude
atunci când cineva face exces de zel atunci când
detestă, doar ca să nu arate că este
împotrivă; zgomotul sunetelor incomprehensibile scoase
de acea "şefie" psihotică; zgomotul plicticos care
apare atunci când cineva încearcă să
spună ceva doar de dragul de a ieşi în
evidenţă; zgomotul resemnat al unor râsete
fără nici o putere care, printre alte zgomote, nici nu
este perceptibil; zgomotul făcut doar pentru a nu fi
linişte...
Zile şi Nopţi în căutarea Omului Emil
Cioran
[fragmente]
de Ştefan Martinescu
ORA
din ZILE
......
În zorii Omului Cioran
lumea pare că se afundă-n anonimatul unui lirism
anomic. Omul Cioran: aflat în dimineaţa
naturaleţii sentimentului, de cruda haină a nopţii
atins – amurg al pleoapelor între-deschise şi
răsărit al ochilor aproape adumbriţi de
blânda rouă a dimineţii; şi totuşi
în căutarea unei identităţi cândva
vertij acum doar prilej de infinitezimale insomnii şi
nemăsurate deliruri nostalgice. Omul Cioran:
înjură în româneşte în momenteul
românităţii concrete, neaoş fără
pergamentul vitraliului inhibiţiei aparent
româneşti; doar este în Paris...şi aşa
parcul se umple de interjecţii injurioase, mansarda de
vorbele curioase la închipuirea vădit ipohondric
imotivată altfel decât frivol a bolii iar străzile
suporta greutatea privirii indiferente.
...................
Emil Cioran filosof, lirica
lui Cioran Emil, scriitura lui Cioran, bâlbele lui Emil,
extremismele cioraniene, întâlnirile
împăcării cu SF.Apostol Pavel şi
indiferenţa doritei revederi... Chipul hâd al
copilăriei, dezgolită coapsă a adolescenţei,
răzvrătită cioplitură a
maturităţii, efebia senectuţii
întrupează conglomeratul vârstelor
copilăriei, anilor adolescenţei şi timpului
senectuţii timpurii. Până la urmă presupuneri
poate doar sau daruri ale facultativei stări a cititorului
năvodit in oceanografia cioraniană.
şi ORA din NOPŢI
...........
În amurgul Omului
Cioran, lumea pare că se ridică-n anomia unui cinism
anonim. Să uiţi mişcându-te în
cugetări (E)terne, să înveţi a sta spre
a-ţi reaminti primii paşi ai interogaţiei, să
taci încercând a privi evaluativ dincolo de celelalte
nerostite cuvinte, să aştepţi după
hrană, tăria glasului în pustiul
vociferărilor mai apoi surâzând calm.
Întâlnirea cu ireversibilul bolii, fuga acum
convertită dovedit la convenienţa analgezică a
reversibiluiul fragil al primilor paşi înspre
viaţa redusă la discreţia inerţiilor
cărnii iminente găunoasei maladii.
...........
Pesimismul lui ultima privire
a omului înaintea incertitudinilor imuabile; strivit de
anemia sufletului, ochiul care ţinteşte acum o
himeră, portretul ce duhneşte a disperare
surâzătoare din viaţă, rupt ca un ecou al
plăcerilor refuzate dar regasit în imaginile amalgamate
ca izbitoare lirisme de chipuri rarisime în frumuseţea
lor virgină cunoaşterii concrete.