noiembrie '05 - februarie '06                                                          ISSN 1584-6210

e-revistă culturală fondată în iunie 2004 ... editor: Sorin-Mihai Grad | redactor-şef: Ştefan Bolea

forum ... pentru autori ... promo ... blog

egophobia@gmx.net     < |@| >     redactia@egophobia.ro

articole


Sorin-Mihai Grad

Noi şi vechi

Mihnea Blidariu

Când poporul meu fuge de acasă

Diana Todea

Însemnări din Franţa

iQ666

La televizor

Anilu Adam

Trecutul să urle ca vacile

Adrian Ioniţă

... Larry Che

Roxa Truţa

Teoria nimicului şi nimicurilor

Olimpiu Gherea

S-a împuţit treaba!

Petre Flueraşu

Hitler şi greşelile sale; Rock, gânduri şi flori...


egoZaur

Noi şi vechi

Sorin-Mihai Grad

Nu mai citim autori răsuflaţi, morţi, bătrâni şi aşa mai departe. Trebuie încurajaţi tinerii, pe ei să ne bazăm, ne citim între noi şi ne lăudăm unul pe celălalt, bine, îl mai acceptăm şi pe X'maru, şi pe X'nescu, ei sunt tineri în spirit, dar doar atât, dinozaurii să iasă la pensie, să se lase, să ne lase. Ce modele să ne alegem dintre ei, contăm doar noi, NOI! Nu vom îmbătrâni niciodată, suntem tineri, suntem talentaţi, fac evribodi! Ne marginalizează pentru că le e frică, se publică şi se bagă-n seamă doar între ei, de frică, dar noi tot venim, se citesc doar între ei. Se comentează, adică tămâiază, doar unul pe altul, pe noi ne lasă, poate nici nu-şi dau seama că existăm...

Nu ne interesează asociaţiile, uniunea, revistele şi editurile lor de kko, dar dacă marchează şi un ban putem discuta. De fapt nici nu ne plac toţi dintre noi. Cei care continuă tradiţia bătrânilor sau se tem de cuvintele importante trebuie marginalizaţi, fie le vine mintea la cap şi-şi folosesc cum trebuie talentul, fie se autoelimină. Pentru că nu vor rezista decât cei puternici, care scriem cum se scrie acum nu ca acu'. .. zeci de ani şi nu ne e frică să spunem tot, chiar dacă unii cred că nu e cazul.

Problema apare când chiar credem în astea.

sus!

PUNK_POLITIK

Când poporul meu fuge de acasă

Mihnea Blidariu

Atunci când un sistem social eşuează, când politicul şi administrativul nu mai reuşesc să mulţumească cetăţeanul, când majoritatea instituţiilor statului nu face altceva decât să sugrume orice iniţiativă într-o birocraţie sufocantă, societatea se revoltă. Iese în stradă, vrea o schimbare, propune noi soluţii, noi lideri. Pieţele se umplu de oameni, mass media se umple de articole, discuţii, opinii. Există greve, delegaţii, presiuni sociale sau politice. Toate acestea sunt înfăptuite de simplul cetăţean, de studenţi, de bugetari, de pensionari, de cei mulţi, cum se zice. Că de la un punct încolo, frâiele unei atare nevoi de schimbare sunt preulate de grupuri mai restrânse de indivizi (aşa numitele elite...), asta e altă discuţie. Impulsul iniţial, însă, motorul principal sunt, folosind un termen bolşevic, masele populare.

Întorcându-ne spre societatea românească, vom putea observa că masele populare, sau poporul, ca şi voce distinctă, lipseşte cu desăvârşire din peisajul dezbaterilor şi al dialogului social. Între clasa politică ce se autoizolează în turnuri de fildeş ca Palatul Victoria, Cotroceni, Palatul Parlamentului sau alte turnuleţe cu aspect de vilă particulară, şi elita intelectuală îngrămădindu-se mândru într-un decor neîncăpător numit "societatea civilă" (şi căreia, din păcate, îi ies mult mai bine articolele decât acţiunile de protest...), între biserica ortodoxă şi templele fotbalului (şi una şi celelalte păstorite de foşti securişti, şi una şi celelalte obsedate doar de "a ctitori"...), între afaceriştii corupţi care îşi cumpără libertatea sponsorizând partidele în campanii electorale şi câteva sindicate amărâte care nu pot scoate la un miting mai mult de cinci, şase mii de oameni în stradă, între toate astea, unde este "poporul"? Unde sunt "cei mulţi", cei care contează doar o dată la 4 ani? Ce fac ei în aceşti 4 ani?

Să începem cu cei tineri: 70% din tineretul României (părere personală) vrea să plece din ţară încă de pe băncile liceului. Din acest procent, doar 10% pleacă legal sau caută un serviciu legal; restul încearcă "să dea un tun". Aşteptând ca oportunitatea acestui "tun" să apară, se descoperă o grămadă de timp liber care este investit în: ascultat manele, mers la discotecă, jocuri pe calculator, furturi minore, bătăi, "combinaţii", droguri, prostituţie şi aşa mai departe. Mai rămân 30% - oamenii care vor să termine o facultate, să lucreze în domeniul pentru care fac respectiva facultate, să fie respectaţi şi să schimbe un pic lumea în mai bine. Dintre aceştia, mai mult de jumătate nu vor lucra niciodată în domeniul pentru care s-au pregătit; marea lor majoritate va încerca, de asemenea, să plece din ţară.

Mai rămâne un mic procent care reuşeşte: termină facultatea, găseşte un post în domeniu şi întemeiază o familie. Dacă va întemeia o familie, va fi mult prea ocupat cu ratele la maşina de spălat, la Dacia Logan şi la calculatorul copilului. Asta dacă postul nu e prea bine plătit. Dacă ajunge un business-man de succes, va fi prea ocupat cu afacerile. Doar câţiva tineri ajung reprezentanţi ai societăţii civile, artişti, scriitori, în mass media sau în ONG-uri şi au toate şansele să se lupte o viaţă întreagă cu morile de vânt; ei pot fi "vocea poporului", însă cum nimeni nu prea îi bagă în seamă, vorbesc doar în numele lor... În fine, un număr infim de indivizi ajunge în politică, uneori chiar până pe băncileParlamentului. Dar deoarece pe aceşti indivizi îi cheamă Victor Ponta, Daciana Sârbu sau Mihai Răzvan Ungureanu, nu mai contează.

Să trecem la poporul de vârsta a doua. Dacă ne referim la partea lui feminină, lucrurile sunt clare: aproximativ 50-60% dintre doamne doresc să plece în Spania. Restul doamnelor fie sunt acasă, urmărind lungul şir de telenovele, fie sunt la coadă la farmacie, aşteptând câteva ore pe zi medicamentele compensate. Cât despre partea masculină, cam 90% dintre domni îşi împart timpul între fotbal şi politică, discuţiile având loc în proximitatea scărilor de bloc, a băncilor din parc sau a televizoarelor încinse de transmisiile în direct. Din acest procent, cam jumătate sunt beţivi sau alcoolici. Restul de 10% sunt fie agricultori de succes, care nu au timp de fotbal şi politică, fie doctori ocupaţi cu umplutul portbagajului cu "cadouri" de la pacienţi, fie reprezentanţi ai societăţii civile cărora compromisurile pe care le-au făcut le creează insomnii...

Despre vârsta a treia ce să mai spun? Trecuţi prin război, prin stalinism, prin decenii marcate de cultul personalităţii şi de lipsa libertăţii de exprimare, pentru bătrânii noştri lumea se mişcă mult prea repede; politica a devenit un joc prea complex şi prea greu de urmărit. Simţul civic se traduce pentru ei prin politeţea cu care te adresezi vecinilor iar soluţia lor la problemele ţării este o abstractă "curăţenie" morală. Ehei, pe vremea mea...

Prin urmare, poporul suferă, dar poporului nu-i pasă. Fiecare îşi vede de soarta lui sau dacă nu are o soartă de care să se îngrijească atunci se uită să vadă când moare capra vecinului. Aleşii neamului sunt aleşi ca să facă scandaluri politice cu care televiziunile îşi cresc rating-ul, motivându-şi, astfel, grila incultă şi superficială de programe pe care, însă, majoritatea populaţiei le urmăreşte cu sufletul la gură, uitând că îi este foame, uitând că talentele trebuie cultivate, că progresul societăţii este un proces colectiv, că într-o democraţie ai anumite drepturi, că nu doar le ai, dar le poţi şi folosi, că pentru a le folosi trebuie mai întâi să le cunoşti, că pentru a-ţi putea pricepe drepturile trebuie să te educi, că pentru educaţie e nevoie de voinţă, că pentru voinţă e nevoie de o mentalitate coerentă şi puternică.

Nemulţumirea, frustrarea, blazarea sunt sentimente negative pe care un popor le poate transforma în acţiuni sociale pozitive. Însă pentru asta trebuie să-i pese. Din păcate, poporul român se află la stadiul în care trebuie să fie învăţat să-i pese. Şi din nefericire, pentru astăzi are nota 2...

sus!

Lumile reale, lumile virtuale

Însemnări din Franţa

Diana Todea

Prin Franţa

Vă scriu din Dijon, un orăşel foarte interesant din Franţa, nu numai pentru muştarul lui, dar şi pentru viaţa studenţească. Sunt foarte mulţi studenţi din foarte multe ţări, majoritatea deja stabiliţi aici, dar şi unii care au venit cu bursă. Ieste că toată lumea vorbeşte in limba sa nativă, iar pe alocuri mai apar şi discuţii în limba franceză între străini. În momentul în care se aud diferite dialecte ale limbii franceze totul devine amuzant, şi teatral.

Gestica predomină în acest peisaj, iar francezilor le place comedia. Cel mai amuzant lucru se întâmplă atunci când, în mijlocul cursurilor de la facultate, suntem întrerupţi în mod bizar de o alarmă de incendiu. Un profesor gesticulează nervos la catedră, explicând ceva foarte serios, în schimb mâna îi rămâne în aer, în clipa următoare e pe catedră cocoţat cu picioarele spunând că de fapt anarhiştii au dreptate. Piesele de teatru burleşti sunt foarte potrivite pentru o descriere adecvată. Dacă în ţară nu prea vezi profi de genul ăsta, în Franţa acest episod este cel mai pitoresc.

Apoi culorile cu care se îmbracă fetele şi băieţii pe stradă. Dacă strângi culorile din curcubeu şi le pui pe nişte haine îţi dă o oarecare senzaţie de încărcat sau de Picasso. Ai de ales între a te duce la un muzeu de aici, Musée des Beaux -Arts, sau să stai o zi pe stradă şi să te uiţi la oamenii care trec.

Cerul este superb aici. Turner ar fi putut să scoată alte mii de tablouri în Dijon. Ai impresia că cerul vine peste tine cu nori cu tot, linia orizontului este foarte aproape de spectrul vizual. Sunt mii de nuanţe pe care ai putea să le foloseşti într-un tablou. Sunt mii de lucruri pe care aş putea să vi le descriu, scriind cam cinci pagini pe zi sau mai mult.

Parisul rămâne o capodoperă în atmosfera sa romantică şi agitată. Intrând în Notre Dame am avut impresia că intru într-o descriere a unui roman din secolul XIX. Muzica gotică de orgă devine o înfiorare pe şira spinării, iar cocoşatul aşteaptă cu ochii săi bulbucaţi ca în romanul lui Balzac.

Mergând şontâc o să vă mai văd şi alte locuri, descriindu-vi-le cât mai aproape de realitate.
[Noiembrie 2005]

sus!

În căutare de oameni

Fiecare moment pe care îl trăiesc în Franţa e ca o excursie în junglă. Nu voi întâlni tigrii, sau crocodili, în nici un caz nu mă va mânca un leu, dar sentimentul că păşeşti mereu pe un teren pe care nu-l cunoşti la propriu îţi dă o senzaţie de aventură.

A căuta oameni este o îndeletnicire care mi-a provocat dureri de cap. Nu i-am căutat la propriu, ci au venit ei la mine, cum se întâmplă de altfel într-un loc în care sunt mulţi oameni care nu se cunosc între ei. Stăteam şi le observam gesturile, auzeam ceea ce ziceau, mă uitam la râsul lor sau la felul în care spun glume. Mi s-a parut că mă văd într-o oglindă, cu toate că "banalitatea" faptului de a fi om însumează şi gesturi particulare, necunoscute de nimeni. E bizar când am văzut câte am în comun cu străinii, deşi la drept vorbind legătura între mine şi ei se leagă pe un fond emoţional mai mult decât cultural. Chiar dacă suntem de mai multe naţionalităţi, reuşim să ne întelegem mai bine decât am fi fost din acelaşi aluat. Prejudecăţile sunt derizorii când e vorba să câştigi cunoaştere în privinţa altor culturi. La un moment dat, lumea râde şi ne dam seama că ne întelegem fără să fie vorba să ne spunem obârşia.

Oraşul francez este un oraş ciudat, care forfoteşte chiar şi atunci când nu se intamplă nimic. E o stare de agitaţie, chiar dacă nu este nimeni pe stradă. Oraşul e static, încremenit, de piatră, dar simt ceva după pereţi. Când apar oamenii, vorbele se îngheagă extrem de repede, ca într-un mare ghem de lână, fiecare cu râsul lui, fiecare cu gesturile sale. Clădirile rămân mute şi se uită la pasageri. Tăcerea e dincolo de vorbe, vorbele tac atunci când apar, repetiţia momentelor cotidiene. Caut din ochi familiarul, dar dincolo de el, găsesc noul, care mă atrage. Clipele care fug rămân pe retina conştiinţei mele, lumea mă descoperă, încercând să mă reţină în ea. Un carusel cu mii de culori, fotografii lângă magazine, sentimentul rece când intru într-o catedrală gotică, înconjurând cu privirea goliciunea pietrelor, priviri clişeu ale trecătorilor surprinşi să mă vadă acolo, lumini care te ameţesc, iluzia vieţii acaparatoare şi seci. Dincolo de ele, lumea cu tot ce are ea, cu bune şi rele, nostalgia de a fi om, de a trăi o clipă rapidă, şi de a uita ce este dincolo de imagine. Sentimentul de a trece dincolo învârte toate evenimentele ca pe un titirez, adormind după o zi, cu gândul la ce devenim.

Uit că sunt departe de casă, uit că sunt oameni străini pe care îi abordez zilnic, uit că lumea nu este în fiecare clipă aceeaşi. Şi totuşi dorul de casă rămâne undeva în banalitatea fiinţei mele, atunci când o străfulgerare îmi apare în inimă şi îmi spune că am plecat. Drumul pe care l-am făcut, oamenii pe care i-am lăsat în urmă, sentimentul apartenenţei. Dorul rămâne oriunde aş fi, pe Lună sau în Australia, dorul de lumea mea, pe care o port cu mine.
[Februarie 2006]

minDisecţii

La televizor

iQ666

Nu-mi amintesc exact când am deschis ultima dată televizorul. Parcă era ceva meci şi mă vizita un prieten interesat de scor, iar conexiunea la internet a calculatorului meu tocmai picase. Altfel ne uitam pe internet după scor, la fel cum ştirile le citim pe diverse site-uri. Nici ziare nu-mi mai cumpăr de ceva vreme, le găsesc online şi-apar chiar mai repede decât la chioşc. Noutăţi n-ai? mă-ntrebi deja. Asta e ideea, că netul m-a cam dezvăţat de unele din viciile tinereţii mele deloc agitate, tre' să recunosc. De când cu internetul nu mă prea uit la televizor şi când o mai fac mă pomenesc că nu mai ştiu cine-s oamenii pe care-i văd, ce să mai zic de seriale sau emisiuni. Dintre gândurile ce mă lovesc cu astfel de ocazii mi-am notat câteva, nu ştiam în momentele respective exact pentru ce, dar poate c-a sosit timpul să vi le-mpărtăşesc.

Cum de supravieţuiesc posturile la care nu se uită nimeni? Uneori apar posturi noi care nici după ceva vreme nu se evidenţiază cu nimic. Cele de nişă-şi formează-n timp un public fidel, având slabe şanse să-l mărească sensibil, dar cele generale fără telespectatori din ce trăiesc? Se uită cineva la ştirile lor şi la filmele răsuflate de pe la ei în loc să-şi piardă vremea pe la cele ale căror programe apar primele-n ziare? De fapt cui îi pasă?

Oare cei care urmăresc programele tv pentru a depista erori se uită oare în direct sau doar la înregistrări? Sunt mai multe emisiuni care se bazează într-o măsură mai mare sau mai mică pe haz de confraţii lor care gafează şi de obicei se face apel la public pentru a li se semnala erori şi alte faze amuzante date pe diverse posturi de televiziune. Totuşi sunt şi oameni care sunt angajaţi special pentru monitorizarea concurenţei. Cum posturi noi tot mai apar, aria de selecţie se lărgeşte, iar efortul depus de cei de care am pomenit creşte proporţional.

Reclamele la obiecte de lux exclusiviste mi se par inutile. Cei care-şi permit aşa ceva nu cred că se prea uită la televizor şi nu cred că au probleme în a se informa ce şi unde se găseşte, în conformitate cu gusturile, statutul şi bugetul lor. Dar şi mai inutile mi se par promo-urile la evenimente şi emisiuni trecute. Ar mai fi şi discuţiile sterile pe marginea a tot felul de subiecte, de la cultură la agricultură, dar cum nu le urmăresc poate că totuşi se mai nimereşte câte-o idee pe acolo care să justifice eforturile şi cheltuielile.

Foarte interesant e că mulţi intelectuali şi artişti declară pe unde-s băgaţi în seamă că nu se uită la televizor, dar nu ratează nici un prilej să apară pe micul ecran, care de fapt nici nu mai e mic pe la cine-şi permite. La fel, ziariştii lasă deseori impresia că scopul lor e să apară la televiziune. Mie mi se pare foarte interesant să fii ziarist, uneori mi-a trecut prin cap să-ncerc să devin, însă n-am făcut nimic în acest sens. Probabil că sunt unii care ar vrea să fie-n locul meu acum. Lanţul slăbiciunilor de-a dreptul. Dar dacă la televizor se uită doar turma, de ce să-ţi baţi capu' să ajungi pe-acolo? De meditat pentru cine are chef...

Am lăsat pentru final favoritele mele, emisiunile sportive. Reluări inutile de meciuri şi emisiuni neinteresante, scandaluri inutile, declaraţii presărate cu minciuni date pe post şi nedezminţite ulterior, transmisiuni catastrofale în direct - nu o dată legătura se dă după începerea meciului, mai vreţi? Să nu uit de comentatorii unor evenimente sportive, destui dintre ei având probleme cu dicţia sau cu pronunţia numelor străine, prezentând grosolane erori de documentare şi importante lacune de cultură generală sau sportivă.

Şi încă o chestie: de ce se spune despre cei care se nu se pot dezlipi de televizor că înroşesc telecomanda? Chiar aşa tâmpiţi să fie unii încât să se plimbe-ntr-una fără să se uite la nimic?

sus!

Trecutul să urle ca vacile
[Condamnaţi la neuitare]

Anilu Adam

Nu ne alegem părinţii sau lumea în care ne naştem. Nu ne alegem epoca sau locul în care suntem deşărtaţi. Nu ne alegem nici măcar culoarea ochilor sau forma genunchilor. Suntem doar sume de probabilităţi, combinaţii genetice şi...inspiraţionale. Suntem simple numere transpuse în cărnuri, zgârciuri şi lichide, nomazi cu un bagaj dinainte alcătuit, pe care altcineva ni l-a urcat în cârca vieţii şi, în definitiv, pe ai noştri umeri. Abia o dată cu materializarea porneşte munca noastră. Epuizantă ca o noapte nedormită, obscură ca un mister de roman poliţist, îmbrăţişată ca pe un efort creator aplecat asupra noastră. Ne suntem propriile opere. Pentru soliditatea noastră însă trebuie să ne amplasăm straşnic în spaţiu şi timp. Altfel suntem doar simple zvonuri. Pentru a supravieţui la un nivel superior celui legumicol/parazitar e obligatoriu să cunoaştem ce a fost înainte pentru a şti cum să acţionăm în viitor. Matematic. Azi nu are trăinicie pentru a deveni mâine decât dacă se sprijină pe un ieri bine-cunoscut. Şi uneori ieri este atât de zbuciumat şi de neţinut în frâie încât pur şi simplu nu poate fi ignorat. Trecutul, la răstimpuri, urlă ca să fie privit.

Comunismul e, pentru mulţi tineri, o mare rodie cu miez ca de portocală. Dar sunt puţini cei care au desfăcut-o cu adevărat pentru a-i vedea sâmburii. Capitalismul a ajuns o pătură confortabilă care pare să nu necesite altceva decât pe sine în goana după palpabil şi valoare materială, după senzual şi libertate prost-înţeleasă. Măcar din respect pentru lumea în care au trăit bunicii şi părinţii noştri ar trebui totuşi să aruncăm o privire nu mai departe de 15 ani înapoi pentru a zări mâzga umbrei sovietice. Datorăm, chiar şi numai prin simplul "privilegiu" de a trăi acum, cel puţin o trecere fugitivă printre chipurile oamenilor chinuiţi, ucişi, degradaţi de regimul cu moţ roşu în frunte.

Multora dintre noi numele Elisabeta Rizea nu le atinge nici o coardă a memoriei. Văzută drept simbol al rezistenţei împotriva comunismului, imaginea ei se leagă de satul Nucşoara (Argeş) şi de "Haiducii Muscelului", grupare care, pentru 10 (!) ani, a rânjit demn brutelor comuniste, ţinându-se cu dinţii de libertatea tot mai şubrezită. Elisabeta Rizea, legată de un soţ devenit adept al rezistenţei, riscă totul. Le oferă partizanilor, alături de hrană, informaţii importante privind mişcările securiştilor, trecând cu vederea faptul că însăşi viaţa ei ajungea pe post de ţintă a riscului fatal. E prinsă, în linia firească a acelor timpuri, e torturată pentru a-i da în vileag pe luptătorii anti-regim. Rezistă. Tace. Plăteşte. "M-au pus în lanţuri grele, m-au chinuit până n-am mai ştiut de mine. Mi-au smuls părul din cap şi mi-au rupt picioarele în bătaie.

Am rămas cheală şi oloagă pentru toată viaţa". Prinsă de un cârlig din tavan de propriul păr, lovită până la pierderea cunoştienţei ("După ce mi-au tras masa de sub picioare, au început să mă bată cu un băţ până la sânge. Mi-au rupt câteva coaste şi am leşinat"), despuiată de averile care-i sunt confiscate, condamnată la închisoare (unde stă 6 ani), Elisabeta tace precum un mormânt. O tăcere căreia îi va opune, într-un interviu post-revoluţie acordat Irinei Nicolau, o dorinţă febrilă de rostire, împlinirea dreptăţii lăsând-o în seama lui Dumnezeu. "Păi cum să nu zbieri, doamnă, ca o vacă?" Exact, cum? Cum să uiţi suferinţa şi urâţenia acelor oameni haini, sălbatici, inumani? Cum să continui să taci şi, abominabil!, să încerci să uiţi? În 2003, Elisabeta Rizea a uitat durerea prin singura variantă posibilă. Moartea. Am rămas în urmă noi, cei care avem obligaţia morală să ascultăm, să vedem, să mărturisim.

«Academia Caţavencu» a pornit în anul 2004 o acţiune de îndreptare post-mortem a aşezării nefireşti a lucrurilor. Încăpăţânarea de a nu uita şi de a nu-i lăsa nici pe ceilalţi pradă uitării s-a tradus printr-un program de strângere de fonduri (iniţiativă susţinută de o mare parte a intelectualităţii româneşti) pentru ridicarea unui «monument pentru o femeie monumentală». Un mărunt semn de respect, un solid pilon pentru un trecut care nu trebuie pierdut.

Oamenii ca Elisabeta Rizea au fost acolo şi au acţionat constrânşi de situaţii şi de propriile temeri. Unii au cedat, au trădat, au devenit slujitori ai grotescului regim. Alţii au rezistat; când totul din jur exhala o autoritate sulfuroasă, şi-au ţinut respiraţia şi au dat câte un şut în dosul gigantului comunist, obosindu-l până la capitulare. Celor din urmă le datorăm tot ce suntem. Lor trebuie să le mulţumim pentru că nu şi-au plecat capetele şi că nu ne-au lăsat la cheremul unor monştri megalomani şi îndobitociţi de ideologii strâmbe. Ei sunt responsabili cu salvarea potenţialului nostru uman. Noi suntem responsabili cu ne-uitarea.

@anilu_adam@yahoo.com

sus!

... Larry Che

Adrian Ioniţă

"What do you know about Larry Che? " Întrebarea m-a şocat cu atît mai mult cu cât venea de la femeia aflată între purtătorii de cravate. M-am retras uşor pe speteaza scaunului şi m-am uitat întrebător spre Yingxin. Prea târziu, pesemne. Yingxin se angajase într-o discuţie pe blestematul acela de celular. "Lackadaisical" am răspuns. Un stol de rate ieşit din bucătăria restaurantului îşi luă zborul deasupra capetelor noastre. "The Commander Larry Che!" întări femeia. Raţele levitau în coloană cu mişcări leneşe formând un circuit închis între bucătărie şi uşa din spate a toaletei de unde răzbătea un miros puternic de amoniac. "Templul cerului veşnic însorit" făcea parte din categoria restaurantelor chinezeşti de mâna a doua unde calitatea mâncării era mai preţuită decât ambianţa. Era vestit mai ales pentru mâncărurile de peşte. Raţa era în meniu numai marţi seara şi trebuia să aştepţi cel puţin o oră până se servea pe masă. Cu zece ani în urmă, restaurantul era deschis 24 din 24 şi era locul în care poposeam cu Larry Che dupa un coctail de Martini prin baruri sau un concert de blues.

În acvariul imens de la intrare o armată de crabi cu ochii bulbucaţi de spaimă, aştepta un tichet pentru cazanul de ulei încins. Se pare că îl cunoşteau de la o poştă şi nu erau singurii. După ce aruncase şase tone de fortune cookies peste cartierul chinezesc, Larry devenise peste noapte o celebritate. Ultima lui ispravă înainte de a fi declarat dispărut a fost făcută cu 360 de paturi înşirate pe Magnificent Mile în care dormeau homleşii şi insomniacii...

"Hello, Hello, trebuie să ţipe omul la tine ca să te trezeşti" zise Yingxin.
"Ultima Bombă! Avram a luat premiul Nobel cu studiul său despre viaţa sexuală a dinozaurilor pitici, Ti-am spus eu că este un geniu!" explodă Yingxin. Transilvania a fost o insulă pe vreme dinozaurilor şi ei săracii au suferit ca şi japonezii de "island effect" Now, zii tu!

Purtătorii de cravate păreau foarte preocupaţi să răsfoiască un teanc de hârtii de pe masă în timp ce femeia, care stătea cu spatele, semna nişte documente foarte importante. Dacă nu m-ar fi întrerupt Yingxin probabil că astăzi aş fi ştiut adevărata poveste a lui Larry Che.

sus!

Teoria nimicului şi nimicurilor

Roxa Truţa

De câte ori nu ni s-a întâmplat să fim întrebaţi la ce ne gândim şi să răspundem absent, fără vlagă şi pierduţi într-un univers tridimensional plutitor şi apatic... "la nimic"? Câţi dintre voi s-au întrebat, măcar o dată, dacă e posibil să ne gândim la acel nimic? Ce e nimicul? E CEVA. Atunci ce ne facem cu paradoxul?

Nimicul e fizic imposibil. Stai tolănit pe un pat colosal şi comod, şi sătul de a te holba la un perete alb, care nu-ţi gâdilă înţepenita imaginaţie, te hotărăşti să inchizi un ochi. Zâmbeşti tâmp, ai în faţă demonul şi îngerul, întunericul şi lumina, puşi abstract în antiteză: tavanul pur, ochiul ce vede negru. Cortina pleoapelor se răsfrânge şi peste raiul pur al albului ce l-ai văzut. Nici măcar când priveşti doar negrul, cu ambii ochi închişi, nu poţi afirma că te gândeşti la nimic. Creierul tău lucrează, e o maşinărie minunată care ar rugini nestimulată continuu, aşa că vaselina negrului ce-l ai în faţă, condus prin arcul reflex, ajunge la efector, ungând retina. Acea culoare e neagră, iar abia în acel moment survenit după câteva milisecunde de relaxare indusă cerebelos, tu constaţi că până şi faptul de a vedea acel etern negru al pleoapelor închise e un gând. Aprofundând, realizezi că precum mânzii neiniţiaţi în viaţa sclaviei trăgătoare sau purtătoare de greutăţi, nici tu nu ai acei ochelari ai neputinţei de a vedea şi cealaltă parte a lucrurilor.

Fie că faci jogging pe aleea împăienjenită de cleştarul ceţii sau arunci cu un papuc în ceasul deşteptător odată cu primele raze ale dimineţii, fie că înveţi neajutorat să zdrăngăni neacordata chitară sau priveşti emoţionat primii fulgi de zăpadă ce sărută asfaltul tresărind, fie că debordezi de o energie infernală sau aproape intri în comă acaparat de vârtejul nemilos al insomniei, sinapsele neuronilor nu-şi vor găsi odihna niciodată.

Vidul absolut în gândire este la fel de absurd, dar considerat existent, ca şi infinitatea cosmică atribuită unui (singur) Dumnezeu. Imitaţiile de creaturi low IQ-istice, însă, trebuie să fie cele mai fericite aici: fiind o îmbinare ingenioasă între inteligenţă redusă şi constipaţie în creativitate, nimicul lor neuronal se conturează adesea pe fondul unui banal "mă plictisesc". De ce fericiţi? Pentru că au timp suficient de odihnă molatică a substanţei cenuşii încă din stare embrionară. Personal, le invidiez ignoranţa şi incultura care ne indică faptul că ar fi singurii ce nu ar greşi spunând că se gândesc la nimic. Norocoşii.

Schimbând unghiul din care observăm lucrurile, nimicul simţurilor se integrează în plauzibilul dovedit al umanităţii. Constanta stimulare cu sentimente şi trăiri intense te amorţeşte. Ţi-ai creat un scut al cărui miros de sânge proaspăt nu te mai înfioară; sufletul e melcul din cochilia nepătrunsă de veninul exterior. Nu simţi durere, nu simţi bucurie, nu simţi "ura, greaţa şi furia", dacă e să cităm din melodie. Imprevizibilul bate la uşă, dar tu nu mai eşti plastilina modelată după placul tuturor, eşti deja lutul care odată ars, a luat forma şi dimensiunile potrivite, iar singurele modificări ale vasului vor fi învechirea sau spargerea. "Nu simt nimic" este o aberaţie gramaticală. "Simt nimic" ar accentua mai mult sensul subsidiar al profunzimii sentimentului.

Adorm în ofensiva fortăreţei blindate, apărând nimicul cu straturi de nimic abisal. Risipesc cu mâna microbii fantasmelor strecurate aici prin nimic. A mai trecut o zi... câte alte nimicuri până în etern?

sus!

falocinisme

S-a împuţit treaba!

Olimpiu Gherea

DA, Belce Paul a murit. Eu, Olimpiu, i-am vegheat ultimele cuvinte.În timp ce-şi dădea duhul, blestemând moartea stupidă de care avusese parte şi profund mâhnit de ingratitudinea fratelui său de cruce Ştefan supranumit Maestrul, m-a rugat să-i port de grijă pe mai departe aceluia. I-am promis că voi fi umbra sa fidelă, reamintindu-i permanent nedreptatea ce-o săvârşise. A mai rostit următoarele, după care s-a stins într-un horcăit:

"Nu suntem stăpâni asupra propriului destin, cu atât mai puţin asupra reprezentării noastre în societate. Viaţa mea, deşi reală, a devenit un simulacru în ochii altora. Moartea mă va arunca în afara jocului literar, antrenând deşeurile redactate de mine în uitarea definitivă a posterităţii."

Maestrul, deşi primise o căruţă de bani de la editura Casa Cărţii de Ştiinţă (cartea sa era mai bine vândută decât "Theatrum"-ul lui Foucault) nu a trimis nici măcar o coroană de flori. Câteva luni mai târziu avea să fie internat într-un ospiciu din Cluj, loc în care fanteziile sale poetice se puteau desfăşura în voie. Inventase chiar un soi de cabală care, după calcule laborioase, îi permitea să dovedească fără tăgadă că era singurul Dumnezeu schizofrenic.

L-am vizitat după externare. Mi-a întins o mână moale, invitându-mă să urmărim o emisiune. Ochii săi fixau un punct undeva în spatele televizorului, cu stânga spărgea seminţe şi cu dreapta schimba frenetic programele. Sedativele, mi-a explicat, îl transformaseră într-o legumă cu minime şanse de revenire în societate. Cuprins de un sentiment amestecat de milă şi groază, am pretextat ceva treburi urgente şi m-am retras. Nu m-a condus, rămânând în aceeaşi atitudine: gheboşat în fotoliu, ochii sclipind ciudat, fără să fie îndreptaţi spre ceva anume.

Căderea sa bruscă de pe culmile gloriei îi alungase pe puţinii săi discipoli. Mai rămăseseră acei care îl confundau cu Noica şi-i râşneau cafeaua, adunându-i şi cojile uscate de salam. Dar s-au dus şi aceştia, odată cu ei dispărând şi salamul. Au urmat vremuri grele, de strâns din buci. Maestrul îşi cheltuia puţinii bani rămaşi pe medicamente care să-i întreţină luciditatea aparentă. Partea bună era că nu suferea de foame.

Îmi aminteam cu plăcere de primele noastre discuţii. Când ne-am cunoscut, mă făcuse zgârcit. Spre norocul meu, această trăsătură de caracter îmi adusese o avere frumuşică la maturitate. Veşnicele mele decepţii sentimentale m-au condus la un plasament într-un bordel particular, astfel că averea aproape mi s-a dublat. Eram ceea ce societatea desemnează printr-un om realizat şi totuşi ceva îmi lipsea. Nu puteam trăi cu o ură străină în mine, plus că îi eram dator cu o explicaţie pentru o socoteală mai veche.

Am refăcut deci gestul reparatoriu de acum 20 de ani şi m-am prezentat la uşa sa cu două conserve frumos ambalate. Ştefan se scofâlcise, zăcea într-un colţ al apartamentului. Înăuntru erau şi mai puţine piese de mobilier ca data trecută. Mi-a povestit cu vădită plăcere numeroasele sale internări, ultima datând de un an. Încercase să intre dar fără succes, salonul era plin cu ceferişti care înnebuniseră în urma grevei.

I-am oferit cadoul. Privea nedumerit cilindrii de metal. Deodată, privirea sa fixă se lumină. Avu intuiţia că înăuntru se găsea mâncare adevărată şi muşcă zdravăn din tablă, lăsându-şi în ea ultimii doi dinţi. Atins de un sentiment nemaiîncercat de mult (milă), i-am lăsat un briceag pe masă şi am şters-o. Poate şi-a tăiat gâtul cu el până acum.

sus!

Hitler şi greşelile sale
~am fost salvaţi de nebunie~

Petre Flueraşu

Holocaustul a rămas întipărit în memoria omenirii. A fost şi va rămâne probabil unul dintre cele mai mari dezastre din istoria acestui pământ. Atât prin cruzime, cât şi prin numărul victimelor, cel de-al doilea război mondial a marcat în mod decisiv istoria. Foarte puţini sunt cei care realizează adevăratul pericol. Hitler şi armatele sale au fost la un singur pas de victoria finală. Şi atunci, masacrul ar fi fost deplin. Nu putem să ne închipuim (şi probabil că este mai bine aşa) cum ar fi arătat lumea astăzi în cazul în care naziştii ar fi câştigat războiul!

Povestea noastră începe în negurile timpului. Atunci, când primul om a lovit, atunci a început problema care va măcina timpul oamenilor pe acest pământ. Războiul a devenit în timp o artă, iar numeroşii strategi au conceput teorii asupra luptei, încercând să găsească soluţiile cele mai potrivite.

De-a lungul istoriei, au existat câteva "maşinării de război perfecte". Armate care au obţinut victorii după victorii, urmând câteva principii simple şi bazându-se pe forţa poporului. Macedonenii cu falanga lor, legiunile romane, elefanţii cartaginezi, hoardele mongole, corăbiile vikinge, meticulozitatea unor strategi chinezi ca Sun Tzu, cutezanţa lui Napoleon... Iată marile forţe armate din istorie. Şi, odată cu trecerea vremi, lecţia timpurilor apuse îşi spune cuvântul, oamenii învaţă din trecut. Armata germană ajunsese la o tehnică de luptă desăvârşită învăţând din greşelile trecutului. Nu trebuie să ne lăsăm amăgiţi de propria noastră mândrie. Trebuie să acceptăm că armata nazistă a fost cea mai bună maşină de luptă din istorie. Şi, dacă nu am fi avut norocul să aibă un conducător cu probleme psihice, probabil că acum ne-am fi salutat sub flamura zvasticii!

Începutul războiului a fost ambiguu. Cehoslovacia a fost spulberată de forţele combinate ale Germaniei şi Rusiei. Tocmai acest atac a derutat marile puteri. Acestea nu înţelegeau la acea vreme puterea nazistă. Tocmai de aceea au ignorat acest semnal de alarmă - la fel cum l-au ignorat şi între anii 1933-1939 când Hiltler şi-a consolidat puterea politică în Germania. Şi consecinţele acestei greşeli s-au văzut. La data de 10 mai 1940, odată cu primele raze ale soarelui, cea mai mare concentrare de blindate din istoria de până atunci a războiul a spulberat totul în cale revărsându-se pestre frontierele răsăritene ale Belgiei şi ale Luxemburgului. În mai puţin de 4 zile, cele 1800 de tancuri au zdrobit orice rezistenţă reuşind să spargă principala linie defensivă a francezilor de pe râul Meuse. În alte 7 zile, auajuns la Canalul Mânecii. Aici a fost prima greseală fatală făcută de Hitler. În loc să preseze, el a slăbit încercuirea, permiţându-le trupelor aliate să evacueze de urgenţă. Hitler l-a convocat pe Walther von Brauchitsch, comandantul suprem al armatei, şi a ordonat oprirea ofensivei. 800 de nave folosite, 338.000 de soldaţi evacuaţi. Acesta a fost bilanţul acestei greşeli tactice fatale făcute de germani!

Cu toate acestea, efectele nu aveau să se vadă decât mai târziu. Pe data de 5 iunie, a început ofensiva generală în Franţa. Alegând drumul anevoios prin Ardeni, tancurile germane au reuşit să surprindă armata franceză. Pe 6 iunie armata s-a aliniat pe o linie de 2 km lungime în apropierea localităţii Les Quesnoy. "Divizia fantomă" a lui Rommel şi panzerele impunătoare a lui Guderian au spulberat orice urmă de rezistenţă. Germanii au intrat în Paris la 14 iunie, şi, în ciuda celor 192.000 de oameni care au fost evacuaţi, foarte mulţi prizonieri de război au sfârşit tragic. La data de 22 iunie, la Compiegne, francezii au semnat tratatul de încetare a focului, în acelaşi vagon în care fusese semnat în 1918 armistiţiul ce pusese capăt primului război mondial.

În acest moment, în loc să se concentreze asupra Europei şi să cureţe Franţa de rebeli, Hitler se hotărăşte să atace Anglia. El credea în forţa Luftwaffe, iar Hermann Göring îl asigurase că vor reuşi să învingă Aviaţia Militară Regală (sau RAF). Operaţiunea "Leul de Mare" a debutat la 16 iulie 1940. Forţa germanilor nu putea fi stăvilită de nimeni în acea perioadă. Între 23 august şi 6 septembrie, englezii au pierdut 466 de avioane, în timp ce germanii au pierdut 352. Dar forţa germanilor era mult mai mare, astfel că pierderile lor erau neglijabile. De asemenea, alianţa cu Rusia le asigura germanilor o poziţie inatacabilă pe continent. Dar Hitler s-a lăsat din nou pradă gândurilor sale haotice... Astfel, dacă la început, erau bombardate aeroporturile şi bazele militare, de la această dată bombardamentele au fost concentrate asupra oraşelor. Şi, chiar dacă pare ciudat, trebuie să spunem că victimele umane au însemnat mult mai puţin decât eventualele victime materiale [daune materiale] pe care germanii ar fi putut să le producă dacă ar fi atacat doar obiectivele militare. Poate că pare cinic, însă aceasta a fost realitatea! Şi astfel, britanicii au avut ocazia să-şi refacă armata şi războiul s-a prelungit...

În acest timp însă, Hitler are alte obiective. Rusia devine ţinta sa principală. Anglia cade pe planul secund şi eforturile pentru a învinge regatul unit se reduc, ele vizând doar Africa, unde din nou Hitler nu atacă la momentul potrivit. Şi astfel, cel mai mare general german, Erwin Rommel, supranumit "Vulpea deşertului", ajunge cu întârziere în Africa, abia pe data de 11 februarie 1941, când deja aliaţii îşi consolidaseră poziţia... Mobilitatea armatelor germane a fost uluitoare pe parcursul anilor 1941-1942, iar geniul militar al lui Rommel a strălucit! Germanii au obţinut victorii importante, însă Hitler a refuzat sistematic să aloce trupe pentru acest front. În cele din urmă, superioritatea numerică a aliaţilor s-a dovedit decisivă... La Gazala, aliaţii construiseră o puternică linie defensivă. Rommel, deşi ştia că nu dispune de armata necesară, a înţeles că singura şansă este atacul. La 26 mai 1942, Rommel a atacat cu toată forţa sa localitatea Bir Hacheim. Atacul a fost magistral, iar până pe 6 iunie, Corpul Africa condus de Rommel distrusese 100 de tancuri, spulberase Brigada 10 şi capturase mai mult de 3100 de oameni, 96 de tunuri şi 37 de tunuri antitanc. Apoi, la 20 iunie, Rommel a capturat şi Tobrukul. Acesta era simbolul puterii militare aliate în Africa. Dar armata lui Rommel era slăbită, pierderile sale nu puteau fi înlocuite. Această problemă a armatei germane a fost intuită de generalul britanic Auchinleck. Acesta şi-a dispus trupele pe linia fortificaţiilor din zona El Alamein. Dar britanicii nu au vrut să-l asculte pe Auchinleck. Ei au încercat să apere şi la Mersa Matruh. Dar pe 27 iunie, Rommel a distrus defensiva din zona Matruh.

Ultima şansă a aliaţilor era El Alamein... Rommel, speriat de raportul de superioritate deţinut de aliaţi, a ezitat. Şi aici războiul din Africa a fost definitiv pierdut de Axă. Dacă Rommel ar fi atacat, el ar fi putut învinge în ciuda lipsei totale de interes pe care a dovedit-o Hitler faţă de frontul din Africa. Aici s-a observat clasa acestui general. Şi el nu era singurul din armata germană care putea face diferenţa. Singura problemă era în cazul lui Hitler. El a fost singurul care a dus la pierderea acestui război! La 30 august, după o ultimă ofensivă respinsă în zona El Alamein, Rommel s-a recunoscut învins şi a părăsit frontul african. Însă rolul său în acest război nu avea să se încheie aici.

Rusia a fost piatra de încercare pentru marii cuceritori ai Europei. Iar Hitler nu a luat în seamă exemplul predecesorilor. La 22 iunie 1941, fiind angajat deja pe 2 fronturi, Hitler a atacat direct Uniunea Sovietică, ignorând cele mai elementare reguli ale războiului. Renunţând la o alianţă care putea să îi asigure un avantaj important pentru o perioadă destul de lungă, Hitler a atacat. Operaţiunea Barbarossa era cea mai îndrăzneaţă operaţiune nazistă de până atunci. Neglijând puterea sovietică, Hitler, în loc să încerce să îi atragă de partea lui pe oamenii şi aşa măcinaţi de revolte, a trimis în urma armatei detaşamente de exterminare, Einsatzgruppen. Acestea trebuiau să omoare toţi evreii. Astfel, germanii i-au făcut pe sovietici să devină solidari pentru a îşi apăra ţara. Bătălia în cazan, noul concept care se baza pe forţa de percuţie a panzerelor germane, a fost cea care le-a oferit acestora avantajul temporar.

Pe data de 22 iunie 1941, Germania atacă. Panzerele germane năvălesc în teritoriul sovietic surprinzând armata sovietică care se aştepta la un atac în Ucraina. Kleis reuşeşte să desfacă cleştele rus şi cucereşte la 30 iunie oraşul Lov. De acolo panzerele sale au pornit spre Kiev.

Armata a XI-a, compusă din români şi germani, a cucerit într-o săptămână Basarabia, înaintând apoi spre Odessa şi ocupând oraşul. Grupul de armate Nord a pornit din Prusia Orientală sub conducerea lui Hoepner şi s-a îndreptat spre Leningrad. Grupul de panzere a lui Guderian a trecut râul Bug pe la Brest-Litovsk, iar grupul de panzere a lui Hoth s-a îndreptat spre Minsk. Guderian (maestrul atacurilor rapide pe flancuri), a trecut uşor râul Bug pentru a ajunge mai apoi pe 28 iunie la Boruisk. În acest timp, tancurile lui Hoth cuceriseră oraşul Minsk. Cei doi generali închiseseră astfel între cele două capete de pod 15 divizii ruseşti! Germanii au luat 233.000 de prizonieri, 1800 de tunuri şi au distrus 3300 de tancuri. Apoi, Hoth şi Guderian au lansat o nouă ofensivă, îndreptându-se spre Smolensk. Aici germanii au spulberat trei armate sovietice, luând 310.000 de prizonieri, distrugând 3200 de tancuri şi capturând 3100 de tunuri.

Ruşii greşiseră capital la aranjarea tactică, împingându-şi trupele spre frontieră. Iar germanii, folosindu-se de viteza şi mobilitatea panzerelor ce aveau loc de manevră în largile câmpii sovietice, au trecut fulgerător prin liniile inamice. Drumul spre Moscova era deschis. Dar Hitler avea alte planuri. În ciuda protestelor disperate ale comandanţilor săi, Hitler a ordonat atacul spre Kiev. Şi succesul bătăliei de aici i-a întărit moralul... Germanii au început atacul la 25 august, după o lună de discuţii, timp de vară uscată pierdut inutil. Guderian nu a putut fi oprit şi a străpuns după o săptămână de lupte rezistenţa de la Starodub. Cum Stalin nu a autorizat retragerea, braţele cleştelui german s-au strâns zdrobind armatele sovietice. 665.000 de prizonieri au fost capturaţi de germani în cazanul de la Kiev!

Dar, deşi orice general ar fi opinat acum că Moscova trebuia atacată cât mai repede, Hitler avea din nou alte planuri. Grupul de panzere a lui Hoth s-a îndreptat spre Leningrad. Din cauza absenţei tancurilor (întrucât Guderian participa la cazanul de la Kiev), generalul german Rundsted nu a reuşit să cucerească Rostovul, încetinind astfel ofensiva germană. Şi totul a fost în van, pentru că Leningradul nu a căzut în acel an. Asediul a durat până în 1944, milioane de oameni murind pentru un oraş care practic nu conta!

Totuşi până la urmă, beneficiind în sfârşit de tancuri, Rundsted a cucerit bazinul Doneţ. De aici însă nua putut să se retragă şi a fost ţinut mult pe loc. După ce Kievul căzuse şi Manstein reuşise să închidă peninsula Kerci, blocând accesul spre Crimeea, Hitler era gata să atace în cele din urmă Moscova! Operaţiunea Taifun debuta la data de 28 septembrie. Frontul rusesc a fost spart în 5 locuri. Guderian s-a deplasat întâi spre Orel, apoi spre Briansk. Hoth între timp zdrobise rezistenţa din Viazma. În aceste bătălii germanii au capturat 700.000 de oameni. Ruşii erau la capătul puterilor. Mareşalul Jukov a organizat atent linia Mojaisk, ultima defensiva a Moscovei. Germanii au atacat violent la 2 noiembrie 1941, profitând de o perioadă de îngheţ care redase mobilitatea trupelor. Guderian s-a apropiat la doar 50 de km de Moscova. Dar venirea iernii şi contraofensiva lui Jukov au oprit înaintarea germană. A început ucigătoarea acalmie a iernii ruseşti.

O altă greşeală a Axei a ţinut de data aceasta de Asia... Astfel, la 7 decembrie 1941, Japonia a bombardat Pearl Harbour, forţând practic intrarea SUA în război. Astfel, Germania se vedea pusă faţă în faţă cu încă un inamic. Hitler mai apoi a schimbat conducerea armatelor sale, eliberându-i din funcţie pe maeştrii panzerelor, Guderian şi Hoth, precum şi alţi 30 de generali. Hitler nu a înţeles că Rusia este o ţară în care intri uşor, dar din care ieşi foarte greu!

Şi de aici încolo totul s-a terminat pentru germani. Pentru că, în primăvara anului 1942, în loc să-şi concentreze forţele pentru a păstra controlul asupra frontului moscovit, Hitler şi-a împărţit în 2 armata. Obiectivele erau oraşul Stalingrad şi terenurile petrolifere din Caucaz. Stalingradul a fost practic momentul în care armata germană a pierdut ultima fărâmă de avantaj. Hitler a insistat asupra acestui obiectiv şi a înţeles abia în ultimul moment dezastrul iminent, permiţându-i lui Manstein să salveze cât de cât corpul sudic al armatei. Geniul militar al acestuia din urmă i-a permis să iniţieze un atac surpriză în peninsula Kerci, zdrobind moralul ruşilor. Însă Hitler nu a vrut să rămână în defensivă şi a atacat încă o dată.

La 19 noiembrie 1942, după ce asaltul asupra Stalingradului eşuase, contraofensiva sovietică condusă de Vatutin a spulberat armatele germane. La sud, armata română s-a dezintegrat şi ruşii nu au întâmpinat rezistenţă. Armatele generalului Paulus au fost prinse într-o dublă încercuire şi, din cauză că Luftwaffe nu a putut asigura aprovizionarea aeriană, totul părea pierdut. Manstein a spart însă încercuirea sovietică. Hitler nu a vrut să audă de o retragere, iar Paulus nu a avut curajul să i se opună. Manstein a trebuit să se retragă, iar Stalingradul a rămas în continuare al ruşilor.

Manstein era capabil încă să întoarcă soarta războiului. Dar marea lui retragere, care ar fi adus armatele germane pe cursul inferior al Niprului, nu a fost aprobată. Manstein intenţiona să aştepte atacul rusesc şi să işi încercuiască inamicul, împingându-l spre marea Azov şi zdrobindu-l. Dar Hitler nu a acceptat, insistând ca armata germană să păstreze fiecare metru de pământ deja obţinut. Germanii au reuşit să scape cu greu din împresurare şi s-au retras în cele din urmă.

În 1943, când deja aliaţii atacaseră în Sicilia şi Italia era pe punctul de a se prăbuşi, încurajat de succesele japoneze în Pacific, Hitler a ordonat o ofensivă totală asupra oraşului Kursk. Formidabilele divizii de panzere germane s-au angajat în cea mai mare bătălie de blindate din istorie. Operaţiune Citadela a fost declanşată la 5 iulie. Bătălia feroce din jurul protuberanţei Kursk s-a încheiat la 23 iulie, când armatele germane au fost împinse înapoi până la linia de pornire a atacului iniţial. Frontul de Est era pierdut pentru germani!

Finalul războiului nu a adus nimic nou... Ruşii au zdrobit în 1944 armatele germane. În acelaşi timp, cu tot sprijinul acordat de Hitler, Mussolini s-a prăbuşit. Cu toate astea, Axa reuşea să reziste în Italia. Dar Hitler şi-a desăvârşit autodistrugerea... Debarcarea din Normandia, celebra ziZ, a fost de fapt o crasă greşeală tactică. Dacă Hitler ar fi ascultat de Erwin Rommel care intuise locurile posibile de debarcare pentru aliaţi (chiar dacă doar în ultimul moment), războiul nu ar fi fost definitiv pierdut pentru Germania. Dar diviziile germane au fost ţinute departe de zona de luptă, iar aliaţii şi-au putut asigura capetele de pod necesare. 4 debarcări (pe plajele Gold, Juno, Sword şi Utah) au fost relativ uşoare, însă piatra de rezistenţă a Zidului Atlanticului era plaja Omaha. Fortificaţiile de aici erau extraordinare. 3000 de morţi au înroşit nisipul de la Omaha, însă americanii au reuşit să înainteze 10 kilometri.

De aici încolo totul era clar. Germania a fost zdrobită, iar Hitler a continuat să îşi demonstreze nebunia. În 1945, când Berlinul era încercuit, Hitler plănuia o ofensivă care să întoarcă soarta războiului, uitând că nu mai avea diviziile necesare! El se baza doar pe hărţi şi pe armate virtuale, uitând că un comandant trebuie să coboare în mijlocul frontului pentru a putea să conducă!

Japonia s-a prăbuşit şi ea graţie loviturilor geniale ale aliaţilor. Hiroshima si Nagasaki au încheiat un război care altfel s-ar fi perpetuat. Germania a capitulat pe data de 7 mai, ora 2:41, când Friedeburg şi Jodl au semnat capitularea.

Hitler s-a sinucis în buncărul său. A încercat să cucerească lumea. Toţi au fost scandalizaţi de crimele sale. Cei care au ucis atunci au pierit la rândul lor... Războiul este dur, trebuie să înţelegem asta. Oamenii nevinovaţi plătesc pentru acţiunile conducătorilor pe care i-au ales...

Cel care are puterea se poate folosi cum doreşte de ea atâta timp cât nimeni nu poate să îl oprească. Fiecare dintre noi ar face la fel! Hitler nu a reuşit! Dar dacă ar fi făcut-o? Sau dacă alţii ca el o vor face în viitor? Ce vom face noi atunci? Sau poate chiar noi vom fi următorul Hitler?!

sus!

Rock, gânduri şi flori...
...pământul musteşte de black-metal

Petre Flueraşu

Aţi încercat vreodată să adormiţi ascultând muzică la căşti...? Dacă nu, nici nu ştiţi ce pierdeţi. Doar aşa, în pragul somnului, în momentul în care visul se amestecă cu realitatea, poţi întelege mecanismele ascunse ale propriei tale minţi. Doar atunci vei reuşi să înţelegi adevăratul impact pe care îl are asupra ta muzica. Doar aşa vei reuşi să scapi de ideile deformate emise de toţi acei "cunoscători" înfumuraţi.

Există evident diferenţe între genurile de muzică. Rock-ul spre exemplu este considerat de mulţi o muzică care incită spre ură şi distrugere. În timp ce muzica veche, clasică, este considerată o muzică liniştitoare... Eu vă voi spune însă că muzica în sine nu are absolut nici o legătură cu reacţiile omului. Astfel, există în cazul fiecăruia dintre noi o muzică care ne irită, o muzică care ne poate insufla dorinţa de distrugere.

Totul ţine de gândurile care ne fac plăcere. Dacă noi ne simţim bine gândind zbuciumat, atunci rock-ul se va dovedi o alegere potrivită pentru noi. Este până la urmă ca în cazul temperamentelor: s-ar putea spune că avem, într-un fel, temperamente muzicale. Sunt unii oameni care simt cum le plesneşte capul când ascultă rock. Sau alţii care simt că "turbează" când aud muzică clasică... Însă totul ţine până la urmă de modul în care reuşeşti să înţelegi şi să accepţi muzica.

Nu trebuie să asculţi o muzică "agitată" în momentul în care vrei să te gândeşti la ceva liniştit... Şi invers, când eşti înflăcărat şi asculţi muzică clasică, te vei simţi tras înapoi. De aici respingerea muzicii... Însă trebuie să înţelegi că nu muzica, dar chiar tu eşti cel care greşeşte...

Şi în final, pentru a spulbera o prejudecată celebră, vă voi spune că natura primeşte muzica în acelaşi fel, cele care dăunează sunt emoţiile negative ale oamenilor. Cineva spunea că o floare care "ascultă" muzică rock va muri cu siguranţă. Eu însă vă spun: tineţi o floare într-un mediu în care oamenii sunt fericiţi, într-un mediu în care ei ascultă muzică cu bucurie, şi orice fel de muzică ar fi aceasta, ea va fi primită cu bucurie de orice fiinţă... Pe de altă parte, într-un loc cu oameni trişti, nici muzica cristalină a apei nu poate aduce viaţă.

Din fericire, omul nu a reuşit să insufle nici unui obiect creat de mâna sa propria sa putere distrugătoare... Aşadar, nu muzica este cea care incită la violenţă, ci omul...
Ţineţi minte asta, căci sunteţi oameni...

Şi ne vom întâlni:

"When you and I and all else die..."

sus!


Reproducerea textelor sau imaginilor este permisă doar cu condiţia precizării sursei. ©2004-6 EgoPHobia & autorii textelor şi imaginilor       @ www.egophobia.ro