noiembrie '05 - februarie '06                                                          ISSN 1584-6210

e-revistă culturală fondată în iunie 2004 ... editor: Sorin-Mihai Grad | redactor-şef: Ştefan Bolea

forum ... pentru autori ... promo ... blog

egophobia@gmx.net     < |@| >     redactia@egophobia.ro

proză


Cosmin Perţa

Podul

Diana Todea

Spiţerul; Furtuna deşertului

Anilu Adam

Alice

Adrian Ioniţă

Astenie

Florentin Smarandache

Amintiri de care nu doresc să-mi mai aduc aminte!


Podul

Cosmin Perţa

Înainte să trec podul la Novăţ trebuia să mă asigur că nu mă urmărea nimeni. Că nimeni nu-şi mai amintea de mine. Mirosul îmbâcsit al autobusului mi se impregnase deja în piele. Călătoream de vreo două ore. Mi se părea ciudat. Era prima dată când mergeam în Maramureş. Prima şi ultima.

Mi se spusese mai de demult: "Cu dragostea nu e de glumit!", ce glumă bună gândeam, într-adevăr, nu mă aşteptam să fie chiar aşa.

Pe Marcel îl ştiam de la cinci ani. Copilărisem împreună pe dealurile şi prin pădurile luminoase ale Văii Vinului. Zâmbeam. Ne trăgeam de mânecă şi ne spuneam ca un descântec, ca o invocaţie: "Noi suntem copiii veacului nou. Noi suntem geniali. Noi suntem alcoolici de mici" - deh! Valea Vinului. A fost aproape bine în copilărie, nimic de zis. Soare, apă, linişte. Ne-am despărţit cu adevărat abia după terminarea liceului. Eu mergeam la Cluj la Filologie, el, informatician, la Bucureşti. Eram cu adevărat geniali. Mie aproape mi se părea că eram un poet, în timp ce el, Phoenix, era un hacker temut. Apoi ne-a lovit şi cealaltă confirmare: eram într-adevăr copiii veacului nou. Am aflat asta imediat după ce am împlinit 20 de ani. Coloana mea începuse să se clatine, o mică paralizie, ceva se profila la orizont. Doctorii mi-au spus sec: "- Sunteţi contaminat cu uraniu." Valea Vinului era de fapt una a uraniului. Nimic de zis, vorba mea mai veche, plăcut, luminos. Marcel în schimb avea un început latent de schizofrenie. Asta am aflat-o de la Dora printre sughiţuri, prietena lui din Bucureşti. Nu o cunoscusem niciodată, doar la telefon ne mai angrenam şi noi în câte o discuţie patetică despre prietenia mea cu Mark, cum îi spunea ea şi în veşnice promisiuni de vacanţă petrecută împreună. Atunci am hotărât. Mi-am făcut un minim acceptabil de bagaj, două perechi de şosete, un chilot de schimb, un tricou, parcă un pulovăr, superglue pentru pantofii mei răblăgiţi şi am plecat spre Bucureşti.

Există un pod. Trebuie să-l treci singur. Singur cuc. Chiar şi în iarbă, în soare, liniştea ta este legată de liniştea altora, sângele tău este deprins cu istoria, cu prietenia, cu viaţa. Acolo, dacă nu vrei să treci singur te aşteaptă căţelul pământului şi leopardul de sticlă şi nici una, nici una dintre amintirile tale nu te va mai părăsi vreodată.

Întâlnirea cu Marcel nu a avut nimic neobişnuit. Doar bucuria reîntâlnirii, berile multe prin birturile centrale, poveştile vaşnice despre viitor şi anarhie culturală. Nici o vorbă despre bolile noastre, despre noi cu adevărat, nici într-un sens mai general. Şi oricum, Marcel mi se părea la fel, nici o urmă din simptomele descrise de Dora, nici un medicament luat la ore fixe din cele prescrise de doctori, după cum aflasem tot de la ea. Nimic. Totul era ca mai înainte. Eram fericiţi, tineri, aproape oneşti.

În schimb am cunoscut-o pe Dora. Nu semăna deloc cu imaginea pe care mi-o făcusem afectiv, impresionist. Nu avea nimic din candiditatea vocii pe care o auzisem. Îmi părea mai degrabă opacă, dură, hotărâtă. Asta era, o femeie hotărâtă, exactă.

Nu prea mai aveam de ce să stau pe la ei. Lucrurile de fapt nu erau chiar atât de grave. Mă obişnuisem cu ideea că suntem nişte mutanţi, nişte bolnavi superiori, mai inteligenţi, mai umani, însă mult mai aproape de colaps. "- Noi suntem omenirea, suntem speranţa şi viaţa" "- Noi!"

A doua zi am plecat. O urmă ciudată îmi rămăsese totuşi. Ca un vierme care mi se târa prin creier lăsându-şi dâra sclipitoare printre sinapse, în jos prin coloană până la o durere pietroasă în stomac.

"Este bine" - mi-am zis, "este bine" şi trenul continua să se scurgă pe şine, pâş pâş, către ţinuturi de cetină şi porumb, către văi mănoase şi buţi pline cu lapte de capră, către trecutul nostru glorios, liniştit.

Ehei! Lumea se învârtea în continuare, tumultul ei nu-mi mai era necunoscut, mă integrasem perfect. Am învăţat ipocrizia, evazivitatea, calmul, birocraţia, armele cele mai de preţ, atuurile omului de succes. Chiar aveam oarecare renume, inspiram chiar şi o brumă de stimă. De Marcel însă nu mai ştiam nimic. Nici măcar Dora nu mă mai suna, iar la mail nu mă căuta nimeni ştiută fiind scârba mea pentru odioasa poştă electronică.

M-am bucurat când l-am întâlnit pe Marius, prieten mai vechi din liceu, la Bucureşti şi el, la Academia de Poliţie. L-am întrebat de Marcel. M-a privit neîncrezător parcă. Mi-a spus că nu e foarte bine, că certurile cu Dora sunt tot mai dese şi că ştie el dintr-o sursă sigură, de poliţist, că începuse să se drogheze. Figura mea, din interesată se aplatizase deja. Priveam tâmp, contrariat. "- Îţi spun eu - spunea Marius - fata asta l-a stricat. Nici horinca nu face din om ce face femeia. Am auzit că nu se înţeleg deloc, cică îl mai şi înşeală. Săracu'. Cum să n-o iei razna când cineva de lângă tine îţi spune tot timpul că nu faci nimic bine. Ştiu eu. Am văzut. Măcar de l-ar înţelege..."

De data asta nu am mai plecat nicăieri. "E bine" - mi-am spus. E normal. Aici a fost greşeala mea. Prima greşeală. Ştiam cu siguranţă că prostiile astea nu aveau cum să-l afecteze pe Marcel, însă nu mă gândisem la ea. După încă vreo două săptămâni mă sună în sfârşit Dora. Erau bine din nou. Erau mai bine ca niciodată - spunea ea. Vroiau să facă o scurtă ieşire în Maramureş, la Novăţ, au auzit că acolo ar fi un pod fabulos, de verdeaţă, şi după el ar începe nebunia: fluturi, păsări multicolore, ierburi ciudate, oameni simpli plini de compasiune şi grijă... Suna minunat. Aş fi mers şi eu, însă am hotărât că ar fi mai bine dacă i-aş lăsa singuri. M-am scuzat simplu, tocmai îmi lansam primul volum de poeme, însă data viitoare aveam să merg cu siguranţă.

Aici a fost cea de-a doua greşeală a mea. Marcel şi Dora nu s-au mai întors niciodată de pe Novăţ. Corpurile lor întinse în iarbă, îmbrăţişate, luptându-se parcă. Într-un ochi le lucea furia, în celălalt, tandreţea şi spaima. Aşa mi-a povestit un pădurar care trecuse pe acolo. Aveam toate motivele să-l cred. Îl cunoşteam pe Marcel. Putea să fie şi aşa. Nu înţelegeam însă de ce mi-a spus că erau chirciţi, relaxaţi dar contorsionaţi. Abia pe urmă am priceput: dincolo de pod nu trebuie să iei pe nimeni cu tine. Nimeni nu trebuie să ştie când vrei să treci, nimeni nu trebuie să te aştepte, şi mai ales, dincolo de pod nu trebuie să iei pe nimeni cu tine. Nu vei fi niciodată primit pe de-a-ntregul atâta vreme cât nu eşti doar tu.

Călătoresc de vreo patru ore. Oamenii din autobus mă privesc cu teamă. Probabil din cauza figurii mele încruntate, decise, sau poate din cauza broboanelor de transpiraţie şi a mirosului de îmbâcsit care simt că izvorăşte de peste tot din mine. Nu mă cunoaşte nimeni în schimb. Asta e bine. E cel mai bine. E prima dată când merg în Maramureş. Mă aşteaptă un pod de ierburi. Dincolo de el începe nebunia. Pajişti cu margarete, mierle, iepuri pufoşi şi gălbui, oameni cumsecade, păduri de soc şi faguri cu miere, pietre albastre şi ramuri de ienupăr verde, buţi cu vin şi lapte de bivoliţă, urşi de mămăligă, şerpi de halviţă, căţei, mai ceva ca pe Vale...

Există un pod. Trebuie să-l treci singur. Singur cuc.

sus!

Spiţerul

Diana Todea

Hans nu mai închise ochii de trei zile. Era lumină destulă afară, dar nu din cauza asta avea migrene şi vărsături. Un ins mare ca el, robust, nu putea avea ameţeli din orice fleac. Parcă unii oameni îl ţineau minte când trecea seara, pe strada Ulmilor, la aceeaşi oră, ţinându-se de mână cu o fată. Dar asta a fost demult. Carla murise. Şi de fiecare dată când Hans mergea în acea direcţie, avea grijă să ocolească strada.

***

Hans era fascinat de fenomene. Un tânăr spiţer îi arătase cum dintr-o eprubetă poate ieşi un abur colorat, ce inhalat provoca ameţeli şi dureri de cap. Se gândise la fenomen două luni, şi nu-şi imagina cum dintr-un lichid albicios la început, amestecat cu o piatră, poate ieşi un gaz. Era descurajat că mintea nu-l ajuta deloc, şi plecând din casă, se hotărî să se plimbe prin parcul din centrul Stockholm-ului. O zi de vară, aproape iulie, fără vânt. Imaginea copacilor îi rămânea pe retină, în timp ce se gândea cum reuşise experienţa spiţerului. Amorţeala îl cuprinsese, şi gâtul i se încordă ca un pumn strâns. Oboseală, gândise el. Ajungând în faţa parcului, rândurile de bănci aşezate într-o ordine perfectă îi sperie entuziasmul. De ce să stea pe o bancă de unul singur, în mijlocul copacilor fără de vorbă? Era ciudat că natura nu era o deschidere către fericire pentru Hans, un ins atât de vesel şi sentimental.

O luă pe calea opusă parcului, despre care nu ştia unde duce. Cel puţin nu mai ţinea minte acum, când durerea de la gât îi ajunsese la urechi. La capătul aleii, văzu o clădire, înaltă şi veche, probabil un monument istoric. Traversă bulevardul, printre trăsuri plicticoase, şi se opri în faţa plăcii pe care scria: Universitatea din Stockholm-Facultatea de Chimie.

Ce nume ciudat! Bineînţeles că ştia ce este chimia, dar cuvântul îi suna în minte cu o rezonanţă malefică. Apăsă pe clanţă şi intră înăuntru.

O sală înaltă şi rece îl primi, coridorul lung de marmură îi răspundea la paşi. O sală cu uşă verde anunţa -Laborator. Intră fără teamă, de parcă nimeni nu avea să-l întrebe nimic, şi se uită în jur. Eprubete, stative, bidoane cu lichid colorat, şi un miros înţepător. Nu era nimic care să-l sperie, aşa cum îl speriase experimentul spiţerului. O masă avea obiecte de sticlă ciudate, cu forme rotunde şi tubulare, alta ţinea pe suprafaţa ei sticluţe de tot soiul, negre şi albastre. Nu-şi amintea să fi văzut o astfel de sală înainte, nici mirosul nu i se părea cunoscut. Amalgamul de sticle i se părea fascinant.

Hans se întoarse brusc, lovit dintr-o parte de un sunet spart, trezindu-l din propriul său monolog.

-Ce căutaţi aici?

Un ins ciudat, mic, cu capul mare şi plin de pete pe nas, se holba la el ca la un cal aristocrat. În mâna avea o epubretă din care ieşeau aburi, iar faţa i se micşorase a întrebare.

- Nimic. Mă uitam. Eram curios să văd ce conţin aceste eprubete. Am văzut pe uşă scris "Laborator" şi am intrat.
- Ha! Eraţi curios. Aici chiar este un laborator şi dacă aveţi minime cunoştinţe de chimie trebuie să ştiţi că nu aveţi voie să intraţi fără halat. Sunteţi student?
- Nu. Imi pare rău de deranj. Eram în trecere.
- Şi ce va îndemnat să veniţi aici, să intraţi aşa ca la dvs. acasă?
- Fenomenul.
- Care fenomen?
- Fenomenul din mâna dvs., şi Hans se uită fix la eprubeta din mâna spiţerului.
- A, vă referiţi la eprubetă? De 30 de ani practic chimia, însă nu ştiam că la eprubetă se zice fenomen. Şi ce vă şochează aşa tare la o eprubetă de îi ziceţi fenomen? Să ştiţi că e făcută din sticlă, atâta tot.
- Condensarea lichidului şi eliminarea de gaz într-o combinaţie cu un solid. Aburii verzi care acum ies din eprubeta dvs. şi care nu ştiu cum să-i clasez. Simple eliminări de materie sau un alt tip de amestec între două fenomene diferite?

Individul mic se schimonosi la faţă teribil şi apucându-se de burtă cu o mână, izbucni în cel mai hidos gâlgâit de râs. Sunetul produs zgâlţâi eprubetele de pe mesele dimprejur, iar aburii care ieşeau se împrăştiară fără urmă. Hans rămase perplex. Un om mic, urât şi isteric îl înfricoşa acum mai mult decât amestecurile acelea verzi şi aburii întortocheaţi ce se prelingeau în formă de picuri pe eprubete. Nu venise acolo dintr-o intenţie malefică sau o curiozitate imensă, însă râsul piticului îi trezi cel mai mare interes de când ieşise pe stradă. Se uita la piticanie cum se forţa să se stăpânească, însă hohotitul îi deveni şi mai lacom.

- Scuzaţi-mă, dar ce am zis?

Piticul se forţă să pară serios şi revenindu-şi din isterie îşi arătă dinţii galbeni, translucizi, într-un rânjet ce amintea de lupul de stepă.
- Domnule itinerant, aici nu este o sală de istorie sau antropologie. Se efectuează experienţe chimice, în fiecare zi, de către oameni aşa ca mine, care nu au timp de intruşi, ce îşi închipuie că fenomenele se nasc din lichide şi solide.
- Dar atunci din ce?
- Intrebarea dvs. mă intrigă. Dacă aş avea timp, v-aş răspunde, însă ca să aflaţi, trebuie să deveniţi, cum se zice la noi, student în ştiinţe. Să daţi un examen, să urmaţi nişte cursuri, şi indivizi mai luminaţi ca dvs. să vă explice cum stă treaba cu fenomenele. Şi râsul isteric îi întrerupse explicaţia, înroşindu-i petele de pe nas, şi făcând geamurile să scârţâie.
- Am înţeles, domnule. Atunci scuzaţi-mi deranjul şi ignoranţa şi promit să nu vă mai supăr cu asemenea întrebări vreodată.
- Vorbeşte de parcă ar fi unul din foştii mei studenţi, gâlgâi piticul, printre accese de schimonosiri.
- Dar nu mai predaţi acum?
- Nu.
- De ce, dacă îmi permiteţi?
- Din cauza ăstora ca voi. Puneţi întrebări filosofice şi aveţi impresia că ştiţi ceva. Nişte fanfaroni.
- Dar fără fanfaroni, nu s-ar mai transmite nici o informaţie.
- Ei aş. Ar zbura ea pe uşă şi ar ajunge unde trebuie. În capete, la oameni.
- Dar capul dvs. trebuie să ajute pe celelalte mai puţin înzestrate, aşa ca al meu. Care trezesc râsul şi. ..
- Mă ţii din treabă. Da, aici ai dreptate. Teoriile dvs. sunt impresionante. Ce-aţi zice dacă aţi studia chimia şi aţi vedea cu proprii dvs. ochi cum stă treaba? Atunci nu aţi mai pune întrebări gogonate şi aţi întrerupe savanţii din lucru.
- A. Deci dvs. sunteţi un savant. Să înţeleg că de aceea faceţi experimente cu aburi.
- Ce fac eu nu e treaba ta. Şi gata că deja am vorbit prea mult. Bună ziua.

Hans se văzu obligat să plece. Uitându-se la omul acela mic, serios acum, după un râs isteric, îi părea rău că astfel de oameni stau singuri toată ziua într-un laborator. Fără aer, soare, cu eprubete agăţate de gât, cu dinţii galbeni şi ochii ficşi. Îşi aminti de Carla, care îl privi aşa pentru ultima oară, dar nu păreau să semene. Carla fusese frumoasă, veselă şi radiantă. Murise de la o intoxicaţie cu ciuperci, mâncare servită la masa de logodnă. Toţi se uitară la faţa aceea verde, ca aburii din sticluţele ciudate, ochii roşii şi mâinile vinete. Săriseră să o ajute, credeau că s-a înecat cu o bucată de os. Erau ciuperci culese de vărul ei, cu o zi înainte, din pădurea de lângă oraş. Nu le cumpăraseră de la piaţă, nu apăruseră aşa devreme. Insă Carla dorise ciuperci, şi nimeni nu i se împotrivi. De unde să ştie? Hans alergă cu ea la doctor, însă fusese prea târziu, după două ore murea fără să ştie nimeni de ce. Ciuperci stricate! Zisese toată lumea. Ciuperci otrăvite! Insă cum? O biată plantă să omoare fiinţa pe care o iubea Hans?

Ochii ficşi ai savantului îi spuseră că el ştia de ce Carla murise. Râsese ca un demon la ce înşirase Hans, explicându-şi sieşi, cum stau lucrurile. Râsese pentru că nu era corect. Aburii verzi din mâna spiţerului, şi cei pe care îi vedea acum la savant, erau un mister. Erau otravă? Un simplu gaz? Un demon?

Hans mergea repede pe stradă, până ajunse la spiţerie. După două luni de citit cărţi groase cu formule încălcite, stând de vorbă cu spiţerul, intră la Universitatea din Stockholm, ca student în ştiinţe. In primul an, citi incontinuu tratate despre schimbări de stări, solide, lichide şi gaze, experimente cu soluţii, terminând cu note excelente. Insă nimeni nu ştia despre puterea ciupercii care omora oameni. De ce acea plantă ucisese o fiinţă umană? Profesorii vorbeau de plante, dar nu despre plantele otrăvitoare şi efectele lor. Nu le dădeau studenţilor nici o explicaţie.

După primul an, încercă să-l caute pe savant, dar cineva îi spusese că a murit. Cum? Nu ştia. Din ce cauză? Parcă se ştia că stătuse prea mult în laborator şi se îmbolnăvise. Murise brusc, şi nimeni nu investigă problema.

Hans era şi mai sumbru. După al doilea an de studiu, adunase o mulţime de cărţi, şi desenase zeci de schiţe cu fungus. Apoi într-o după amiază se hotărî să plece într-o călătorie şi nu anunţă pe nimeni de plecarea sa. Familie nu avea, iar colegii erau prea invidioşi să-l întrebe. Nici Dumnezeu nu-l întrebă de ce, iar Hans nu mai vorbea demult cu El.

***

Peste un an, oamenii de pe stradă recunoscură într-un ins bărbos, scheletic la faţă, dar cu corpul încă vânjos, pe Hans de altădată. Devenise ciudat, extrem de ciudat, şi avea o voce şi mai groasă. Fuma pipă şi se uita la tine ca la un fenomen insignifiant. Trecea pe stradă cu bocanci grei, cărând un balot într-un cărucior. Peste două luni, Hans îşi deschise o spiţerie, numită- "Aburi şi plante pentru fiecare". Un nume foarte ciudat, mai ales pentru un oraş liniştit, neobişnuit cu asemenea denumiri.

Părea un Don Quijote, fără Sancho, dar cu acelaşi aer de nebun. Lumea râdea de el, dar cei mai mulţi îl ocoleau. Îi ocoleau şi spiţeria. Se spunea că vindea ierburi malefice, iar cei care mâncau din ele se comportau ciudat. Numai că Hans nu vindea ierburi. Nici nu îi făcea pe oameni să se comporte ciudat. Îi vindeca. Cineva fusese de curând muşcat de un şarpe veninos, şi o rudă venise în disperare la el ca să îl ajute. După două zile omul se făcu bine, şi veninul dispăru ca prin farmec. Toţi ştiau că după o asemenea muşcătură trebuie să mori imediat. Hans era cunoscut acum ca un savant ce umbla cu lucruri necurate. Cum îl vindecase? Ce îi dăduse omului? Ruda povestea că o licoare. Ce licoare? O chestie verzuie din care ieşeau aburi, ceva care sfârâia la început şi care avea un miros ciudat. Diavol. Nimic mai mult. O astfel de lucrare ciudată nu putea să fie decât un pact cu diavolul. Nimeni nu mai credea în vrăjitori, în Stockholm, vremea lor apusese. Dar totuşi. Alţi doctori spuneau că nu ştiau leacuri la astfel de muşcături şi nu aveau idee cum l-ar fi vindecat pe amărât. Probabil un experiment. Ce experiment? Ce însemna acel lucru? Magie?

***

Hans stătea zilnic în spiţeria sa, într-o cameră întunecată din spate, şi amesteca lichide. Citise cărţi în multe limbi străine, văzuse pe alţii făcând experienţe, învăţase din călătoriile sale. Fusese în Portugalia, Franţa, Italia, şi America. Avea un balot de ierburi, dar nu le folosea decât ca să extragă esenţe din ele. In rest, totul era invenţia lui, numai a lui. Vindeca oameni otrăviţi, cu răni urâte, şi pete pe faţă. Carla putea fi salvată acum. Insă nu se gândea la asta, lucra mereu, pentru ca alţii să nu mai moară aşa. Scria o carte, vroia să o publice la Universitate. Reîncepuse cursurile, însă nu se înscrisese la zi, nu avea timp, ci mergea seara.

Lumea se uita urât la el pe stradă, alţii îl studiau atent, studenţii şuşoteau între ei. Lui Hans nu-i păsa. Cineva râsese tare pe hol, când îi văzu barba deasă şi ochii ficşi. Însă tăcuse repede, şi îl privi cu frică cum coboară scările.

De cele mai multe ori, Hans se uita la oameni şi se gândea. Le privea gesturile, privirea, cum tuşeau, când întindeau mâna spre vecin, întocmai ca un doctor uitându-se la pacienţii săi. Nu-l mai speria râsul, nici schimonoselile altora uitându-se la el. Era calm, ca o mare adâncă. Seara, stând lângă sticle şi eprubete, se întreba dacă totul fusese un plan menit să-l schimbe. De la cine? De la Dumnezeu? Nu exista. Atunci? Cu ochii pironiţi către tavan, vedea imagini cu Carla şi cu el dansând. Magia apusă, stinsă de nişte aburi verzi şi plante ucigaşe. Ştia că nu ele erau de vină, nu mai credea în poveşti. Insă încă îl speriau, şi-l făceau să viseze urât noaptea.

Până într-o zi.

***

Intr-o dimineaţă se trezise cu o durere de cap. Nu o băgă în seamă, la început i se păru normală, se culcase târziu.

Băuse un ceai aromat şi începu să toarne din sticlele sale şi să amestece lichide. Continua o experienţă la care lucra de ceva vreme, de 4 luni. Notase totul pe un carnet negru, cu un creion făcut de el. Se numea creion chimic, pentru că scria cu cerneală. Experienţa aceasta era foarte importantă, determina de ce urmele de tipăritură provocau ameţeli la lucrătorii din tipografii şi le dădeu convulsii noaptea. Oamenii nu puteau dormi, se sufocau, şi mureau în cele din urmă. Işi notase toate fenomenele pe carnet, şi investigase toate efectele. Trebuia să fie ceva din compoziţia chimică din tipăritură. Dar ce?

Analizase prin diferite experimente, citise în cărţi, dar nimic concret nu apărea. Nu îşi dădea seama cum cerneala cu care lucrau oamenii zi şi noapte, putea să aibă astfel de efecte. Dormea din ce în ce mai puţin, iar dimineaţa apăreau la uşă oameni care îi spunea că tot mai mulţi se îmbolnăveau. Deveneau palizi, nu mai aveau putere şi, în scurt timp, mureau. Nimeni din oraş nu făcea nimic, lucrătorii erau oameni săraci, care nu aveau unde să lucreze altundeva. Nimănui nu-i păsa.

În dimineaţa aceasta, îi venise o idee. Să combine două elemente din tipăritură cu ceva ce nu mai încercase. Cu metale. Experienţa era pregătită, când brusc o ameţeală îl luă, şi imediat îi veni să verse.

Se grăbi la lighean şi scuipă ce îi venea pe gură. Un amestec de limfă şi sânge închegat i se prelingea pe buze. Un vârtej oribil îl ameţea prin cameră, iar sticlele păreau că se mişcă. Se aşeză pe pat. Îşi aminti că de o lună tuşea ciudat, dar horcăitul i se păruse normal, era decembrie. O tuse măgărească. Avea ochii mai galbeni decât de obicei. Lucra mult. Ameţelile îl îngrijorau, nu le avusese decât atunci când era student, atunci când citea foarte mult la lumânare. Ce se întâmpla?

Se ridică din pat, şi se gândi o clipă. Parcă ştia că de la anumite substanţe, corpul reacţionează prin vărsături şi tuse. Dar sânge? Era prima oară când scuipa sânge. Nu fusese bolnav cu plămânii niciodată, dar fuma. Fuma pipă. Şi? Avea colegi care fumau şi mai mult, tutun vechi şi nu avuseseră niciodată asemenea simptome. Gânduri. Se aplecă peste masa de experiment, şi lucră două ore în linişte. Notă pe carnet observaţiile şi plecă să se plimbe.

Pe drum se gândi că experimentele sale aveau să-l ducă undeva. Nimic nu era în van, şi progresul ştiinţei asta însemna - perseverenţă. Ştiinţa nu se împăca niciodată cu societatea, care legată de vechi şi de poveşti, era puţin deschisă către inovaţii. Mentalitatea oamenilor era greu de înduplecat, pornită dintr-un instinct chior către lucruri fără sens. Nu rămânea un strigoi printre vii, însă descoperirile lui îl duceau către singurătate.

Concentrarea sa dovedea nu încăpăţânare sau respingerea lumii, ci continuarea unui drum mai important decât cel firesc, uman. Căutarea absolutului care să-l ridice deasupra suferinţelor lumii, o parte de lume în care el să ajute şi să fie ajutat. Nimeni nu punea întrebări, şi nimeni nu se sinchisea de el. Dacă urmele lui pe pământ erau şterse în acea clipă, nimic nu ar fi dovedit că el a existat, ci doar societatea şi descoperirile sale ar fi vorbit de un om care a trăit odată.

Oamenii se duc, gândea el, asemenea norilor pe cer, însă opera unui om rămâne. Suna patetic, dacă se gândea că ceilalţi îl evită, şi el nu este decât un savant laconic. Nefericit în lume, era totuşi cu inima împăcată că îi ajuta pe ceilalţi, cei mai mulţi suflete goale, care oricum nu ajungeau să-l înţeleagă. Ceilalţi contau, când era vorba de vindecare, îşi spunea Hans, nu erau impresii, umbre pe tavanul său din spiţerie, nu erau norii de pe cer.

Iubirea din viaţa lui Hans erau experimentele, viaţa dăruită celorlalţi. Îi salva, pentru că cineva acasă îi aştepta să vină, aşa cum el o aştepta pe Carla în inima lui.

***

Porni prin parc, ştiind că fără natură nu poate gândi. O ocolise în tot aceşti ani, temându-se că viaţa ei poate să-l însufleţească. Se aşeză pe o bancă, străin de razele de soare care-i încălzeau plămânii. Era rece. Nici degetele nu i se încălziseră, oasele îi erau decalcifiate, buzele pământii. De ce nu observase asta? Stătuse tot timpul în cămara spiţeriei, sperând să vindece pe ceilalţi, uitând că el însuşi era om. Era bolnav. Plămânii îl dureau, stând la soare, mâncărimile din interior îl rodeau. Razele îl loveau pe tâmple, ca nişte ciuperci ucigaşe, mâncându-i viaţa. Era o senzaţie contrară realităţii. Soarele îi făcea bine, dar starea lui se agravase. Neştiind de noua boală, se aplecă şi îşi scoase batista. Scuipă din nou. Sângele era roşu închis, iar petele de pe mână deveneau vizibile.

Hans nu mai putea să gândească. Ştia acum că soarele îi făcea rău, că plămânii lui erau bolnavi, şi totuşi el nu stătea în tipografie. El umbla cu substanţe, ce-i drept cam tari, cu aliaje de tot soiul. Îşi aminti că intrase, mai demult, într-o tipografie, unde lucrătorii respirau greu şi gâfâiau în timp ce lucrau. Şi toţi erau pământii, ca un plumb închis la culoare. O culoare de tăciune care nu-i plăcuse niciodată. Plumbul din ochii lor se amesteca cu privirile sumbre, pe care le aveau ochii ficşi ai Carlei. Sumbru ca o otravă de ciuperci, de tipografie, de boală de plămâni. Necrezându-şi gândurile, se repezi înspre spiţerie, unde era carnetul. Trebuia să ajungă la tipografie.

Scuipă în batistă din nou şi se grăbi. Plumb. O forţă subtilă îl împingea înainte, ca un titirez, ştiind că de data asta, nimeni nu o să mai moară. Plumbul folosit în tipăritură era ucigaş, asemenea ciupercilor, sau bolii sale. Intra în plămâni, se instala ca o bacterie, şi îi mânca aerul dinlăuntru. Feţele erau pământii, ca nişte hârtii vechi, pentru că metalul inhalat crea ameţeli, dureri de cap, vărsături, şi moarte. Numai el ştia acest lucru, savantul nebun, care încă mai credea în viaţă.

Ajungând la tipografie, cineva îl întrebă unde se duce. La maestrul tipograf, veni răspunsul. De ce? Aerul dinlăuntru îi spunea de zeci de ori că avea dreptate. Un aer greu, închis, deloc respirabil, ce te trăgea în jos. Împinse pe un lucrător, care speriat se dădu la o parte. Nu mai conta că mâinile îi tremurau spasmodic, faţa i se schimonosea de durere, şi capul îi vâjâia. Maestrul stătea deasupra unei maşini, cercetând ceva.

-Opreşte maşina.
-Cine eşti tu? Maestrul se uită la monstrul cu barbă, care avea faţa pământie şi ochii ficşi.
-Nu contează asta acum. Lucrătorii tăi mor pe capete, şi singurul lucru care îi ucide este tiparniţa ta.
-Ce, eşti nebun?
-Nu. Plumbul folosit în amestec cu cerneală creează vărsături, dureri de cap, ameţeli cumplite şi moarte. Întreabă-l pe Boris, băiatul de la cerneluri, care mi-a spus de oamenii tăi.

Maestrul rămase uluit. Nu i se părea că omul era nebun, dar povestea era ridicolă. Stătuse acolo de când mergea maşina, şi niciodată nu avusese simptomele astea. Totuşi îl chemă pe Boris.
Boris sosi cu o faţă umilă şi transpirată. Era verde, avea emoţii, însă Hans observă că mâinile îi erau palide şi respira greu.

- Ce zice omul ăsta? Au avut lucrătorii mei vărsături şi ameţeli?
- Nu ştiu, înroşi Boris, cu privirea în pământ.
- Omul ăsta zice că da. Că tiparniţa asta e de vină, iar oamenii mor din cauza ei. De ce nu am ştiut de acest lucru?
- Nu ştiu, domnule. Boris devenise pământiu, şi se clătina. Problema era serioasă, însă nu se decidea ce să spună.
- Este plumbul din cerneluri. Cerneala conţine plumb care afectează plămânii, îi înnegreşte, şi ajunge să devină otrăvitor. De aceea se îmbolnăvesc şi mor lucrătorii de aici, vorbi Hans febril, căznindu-se să oprească o tuse puternică.
- E adevărat? Spune acum.
- Da, domnule. E adevărat. Nu v-am spus de frică să nu mă daţi afară. Ceilalţi au plecat, fiind bolnavi, v-am spus, însă nu v-am spus că au murit apoi.
- Şi de ce se întâmplă asta? Maestrul încerca să elucideze un mister, care nu servea la nimic în acea clipă.
- Domnule, opreşte tiparniţa asta, înainte să mai moară oameni. Şi matale eşti în aceeaşi situaţie, nu înţelegi? Hans răcni aşa de tare, încât îşi provocă o tuse convulsivă, care îi sperie pe toţi cei din jur.
- Opriţi maşina!

Huruitul maşinii pricepu greu că munca se terminase. Zgomotul se estompă după cinci minute, timp în care Hans se chinuia să îşi acopere expectoraţiile de ochii celorlalţi.

-Toată lumea afară!
-Şi noi ce facem, unde mai lucrăm? Cu ce ne mai hrănim familia?
-Nu vă mai gândiţi. Vă plătesc din ce am şi vă găsesc un alt loc de muncă.

Boris se lumină şi îşi înghiţi lacrimile. Ceilalţi lucrători se uitau pământii la omul cu barbă, care cuprins de tuse, se bâţâia pe picioare.

-Domnule, îţi mulţumesc. Sunteţi savant, nu-i aşa?

Hans se uită fix la maestru.

-Nu. Sunt spiţer. Şi tusea îi acoperi vocea.

-Şi atunci nu vedeţi că sunteţi bolnav? Aveţi nevoie de linişte şi tratament. Vă însoţesc la spital cu trăsura mea. Eu şi lucrătorii de aici vă mulţumim că ne-aţi salvat viaţa. Acuma trebuie să vi-o salvaţi pe a dvs.

-Mulţumesc, grăi Hans, şi leşină.

Trăsura îl purtă pe Hans până la spital. Acolo doctorii îl luară, şi îi detectară o formă moderată de tuberculoză. Din fericire, doctorii aveau tratament pentru boală. Cazuri se mai întâlniră şi în alte ţări, de aceea medicamentele umblau în clinici. Hans nu avea să moară. Boala care îl măcinase se stingea încet. Un sentiment de pace îl cuprindea, îi amintea de natură. Se gândea la Carla, salvată o dată pentru totdeauna, ştergându-i-se încet din memorie ca un fum. O parte din el murea o dată cu imaginea Carlei, topind plumbul din inima lui.

sus!

Alice

Anilu Adam

"ìa n'est pas ma robe qui vole un peu."
Zazie, Chanson d'ami

Alice.

Alice va muri la finalul filmului. Deznodământul îi va fi fatal, va dispărea la ultima replică. De fapt cu mult înainte, cuvântul de sfârşit va fi doar punctul de unde va porni arcul afectiv al privitorului, cel care se va bloca în gândul că Alice a murit.
"Alice a murit!".
Şi atunci se va face dimineaţă.

În dimineaţa aceea el, privitorul, va simţi strânsoarea de şarpe boa a amintirii lui Alice, va observa până unde s-a infiltrat personajul cu nume francez (desigur, îl va fi întâlnit rostit şi în alte limbi, el însă a chemat-o doar pe numele ei francez, "Alice"), se va surprinde fiindu-i dor de ea. Poate îşi va înjura slăbiciunea, poate o va înjura. Va fi sub imaginea ei ca sub o presiune atmosferică ridicată, prin conturului ei ca într-o seră supraîncălzită. Acea dimineaţă se va repeta la un indigo augmentator, cu aprehensiunile şi încruntările, cu reminiscenţele obsesive şi frustrările în care, neştiutor, s-a suit la debutul lecturii, ca într-o nacelă. Va începe să înlocuiască oricare alt nume cu al ei, al pastei de dinţi, Sophiei Loren, maşinii, anotimpului, preşedintelui, oraşului natal, vinului de Vrancea şi brânzei de burduf, soţiei, merelor Ionatan şi mierii poliflore, echipei de fotbal şi Teatrului Naţional, al lui Dinescu şi troleibuzului 66, săpunului de mâini şi Căii Lactee, Cişmigiului şi Zarazei-cu al ei, ajungând să trăiască într-un vertij butaforic alice.

Straniu, nimeni din imediata apropiere a lui Alice nu va părea să-i înţeleagă decesul. Pentru ei, Alice va fi Alice chiar şi după ce ea va fi murit. Şi mai straniu e faptul că nici măcar Alice însăşi nu va observa că viaţa ei a încetat să mai fie viaţa ei şi că moartea a ieşit de mult din găoace. La răstimpuri, îşi va simţi ochii usturaţi de o boare depresivă făcând-o să vrea doar să se arunce în somnuri prelungi; alteori va fi într-atât de scoasă din minţi de gargara din jur încât i se va opune prin tăceri, căluş pe care îl va strânge între dinţi ca pe o parâmă salvatoare. Însă nimic n-o va conduce înspre concluzia nefiinţei.

Continuând un joc din copilărie, ridica fiecărei mişcări din realitate o dublură simplificată, ca pentru a nu se rata limpezimii salutare a materialului. "Alice toarnă apă fierbinte peste pliculeţul de ceai negru". "Alice face schiţa unei case ţărăneşti". "Alice e pe cale să adoarmă". Şi chiar simţea că se rupe de tulburimi şi neînţelesuri. O îmbăta lumea japoneză, cu arta aplecată asupra florilor şi hârtiei, cu simbolurile kanji pe care şi le tatua în neştire, mai mult în memorie, mai reţinut pe piele. Arhitectura îi fusese vreme îndelungată gustare rece, destul cât să i se sleieasca avântul. A aruncat blidul din faţă şi creionul dintre degete. Nici o clipă însă nu s-a furişat pe lângă chitara la care revenea lacomă de uitare. Aşa îşi expulza nespusul dintre trăiri. Ca pe o oja gălbuie de pe unghii. Un alt joc mai vechi. Dacă ar fi avut zece fărâme mai mult curaj, poate că ar fi acceptat ideea că, foarte probabil, laşitatea era cuvântul pe care i-l şoptiseră ursitele şi ar fi privit drept în ochi realitatea faptului că avea o imensă forţă de negare şi furtişag interior. Spoiala dilemelor devenise reflex. Pitirea era mereu sub un zâmbet în care ajungea deseori să creadă. "Alice e bine".

De la o vreme încoace însă "Alice plânge". Fără fluctuaţii. Fără remediu. Căci de la o vreme încoace lumea şi-a rătăcit axul şi puterea să-şi recapete echilibrul. Alice plânge căci nu poate primi golul ca fiindu-i propriu şi nici nu-l poate renega. Jocul mişelesc s-a curmat căci nici măcar seninătatea imbecilă de copil nu poate ascunde nimicul sub nimic, nu poate nega negarea. Gata. Alice nu-şi mai pregăteşte ceaiul căci nu mai are putere să facă mişcările cândva fireşti. Nu mai doarme căci nu mai vede rostul. Nu mai cântă fiindcă se pierde în faţa atâtor note, când singura la care răspunde acum a rămas cea a despuierii.

*

Când vestea a răzbit înspre ea din întunericul receptorului, prima reacţie s-a suprapus peste refuzul de a crede, gândind pentru o clipă că e martorul unei glume sadice. O lumină de bufonerie o făcu imediat să simtă că e într-un vis înecăcios ca după o noapte de beţie, în care se răsucesc clovni şi lupi, regi şi precupeţe, senzaţie surpată de vocea familiară care îi repeta linia de magie voo-doo. La prima rostire te dezbracă şi te face să te scălâmbăi, la a doua te urcă pe vârful muntelui unde te lasă într-o continuă fugă în sentimentul scurt de spaimă dinaintea căderii. "Alex a murit". Deşi îl ştia pe Alex de-o viaţă, brusc a încetat să mai plieze numele peste imaginea lui. Subit, alex devenea o carcasă de rac cu miezul supt. Izbirea de zidul realităţii hidoase avea să o simtă la nivelul cărnii.
"Alex a murit".

E sentimentul încăpăţânat că rutina nu trebuie, dar mai ales nu poate să se sfârşească. E senzaţia de curmeziş pe care o naşte o nouă aşezare a lumii. E refuzul că cineva poate dispărea din senin, prin simpla oprire a inimii, când el fusese o pulsaţie a atâtor mii de gesturi şi vorbe şi încruntări. Toate acestea au forfotit în Alice multă vreme după ce informaţia seacă a fost înghiţită. Poate fredona ceva în momentul morţii lui, poate îşi aprindea o ţigară. Nu simţise însă nimic special. Nici o tresărire, nici o cădere de calciu, nici o sângerare rebelă. Acum îi devenea tot mai cert faptul că s-a sfârşit. O cruce răsărită după ploaie în apropiere de locul accidentului stătea mărturie.

Într-un final, a acceptat. S-a lăsat în voia neputinţei, care a târât-o până până în dreptul paraliziei. A început să reia în minte, ca pe o poezie învăţată pe de rost, vocea, privirea, mersul, zâmbetul, strănutul, îmbufnarea, stângăcia, icnetul, tăcerea, toate ale lui. Amintirea lui ca rugăciune, firească în omniprezenţa sa. Evocarea ca exerciţiu nelipsit de credinţă. Pas cu pas, temerar, îi va adopta imaginea ca pe o modă. Primul semn exterior de o evidenţă urlătoare a fost îmbrăcarea hainelor lui. Cu fiecare zi, Alice îşi uită activităţile obişnuite, se îndepărtează de cercul prietenilor, pornind tot mai des înspre cluburi, tot mai des înconjurată de bărbaţi, în mijlocul cărora ajunge să fie tot mai în largul său, ca într-o familie. Ia permisul de conducere, prinzând gustul pentru libertatea pe patru roţi, străin ei până mai înainte.

Limbajul trupului i se înăspreşte, vocea capătă inflexiuni rugoase. Alice devine Alex. Totul fără să fie scuturată din transa deformatoare, să fie momită din durerea care o stâlceşte. Nu simţea a fi nimic scos din ordinea normală. Dimpotrivă. "Alice a încetat să mai plângă". Soluţia o reconforta. Nici vorbă de îngrijorare. Alex era mereu cu ea.

*

"Lady, hear me tonight...". Discoteca în aer liber era îngreunată de persoane, unele dansând, altele potolindu-şi clocotul decibelilor pe terasele aşezate ca un brâu în jurul celor două suprafeţe de dans. Fluxul de tineri era astă-seară copleşitor, atras de prezenţa unui anume Dj Kokob, faimos prin partea mediteraneană. Aerul călduţ de început de vară se lăsa zguduit de niveluri ridicole ale sunetului, crescându-şi temperatura cu două degete. Pahare torceau plăcut pe mese, aidoma vintrelor celor care-şi alegeau drept loc de mişcare zona boxelor uriaşe. Lumini intermitente, sincronizate cu ritmurile emise, zgândăreau gaura neagră a cerului, cu stele neputincioase în a-şi împinge fotonii, după un drum de ani-lumină, prin cei câţiva metri de deasupra discotecii. O scară cimentată unea cele două sfere de muzică, una a ritmului sacadat house, cealaltă a unduirii r'n'b.

"I feel love for the first time...". Alice mergea mai mereu înspre zona "negrilor", aşa cum era cunoscută partea r'n'b. Uneori se aventura în cealaltă junglă auditivă, unde se îngloda în tineri strâns apropiaţi unii de alţii încât cu greu ar fi rezistat dacă acest soi de muzică nu ar implica mai mult o legănare uşor sărită. Se amuza privind chipurile părând intrate în transă, îndreptate în sus, cu ochi închişi şi o senzaţie de seninătate întipărită pe ele. Alteori străbătea întregul ring pentru un pahar cu apă şi gheaţă, pe care însă nu-l trecea de marea de îmbrânceli mai mult de jumătate umplut.

Acum se lăsa modelată de muzică. Transpiraţia îi inducea, sub înţepătura curenţilor de aer, fioruri. Dansul, alături de droguri, alcool, sex, era pentru ea unul dintre acele lucruri în care, o dată plonjat, îţi pierzi identitatea, te înhami în anonimat şi uitare. O lăsase pe Alice undeva în urmă, nepăsătoare de soarta ei, iritată de insistenţa cu care o urmărea pretutindeni. Era eliberată.

Dintr-odată, simţi o mână trăgând-o înspre marginea ringului de dans. Împiedicându-se de cei din jur, îi scăpă o înjurătură oricum nebăgată în seamă. Un alt plus al zgomotului uriaş. Era Liana, colega de cameră pe care o abandonase în cămin, în urma uneia dintre certurile stârnite de tornada căreia Alice îi scosese lesa. Abuzurile, respinse de Liana, îşi găseau în Alice un apărător asiduu şi un adept tot mai zelos.

O cunoscuse după moartea fratelui ei. De fiecare dată când încercase a trece linia politeţii distante, i se opusese un val de răceală şi zeflemea. Ştiu să fie răbdătoare. Într-o noapte, când întregul cămin era înecat în beznă, avea să meargă în patul ei şi, caldă, adulmecându-i spaima, să-i înşire episoade amuzante din copilărie sau incomode din perioada pubertăţii. În acea noapte, Liana avea să-i afle povestea.

Acum era furioasă. Din câteva priviri, Alice înţelesese că ceva nu e-n regulă. Nicicând n-o văzuse astfel depărtată. Felul ei calin părea să se fi voalat ca un film scos prematur la lumină.
-Ţi-am spus că o să fiu aici, îi bâigui Alice, înţelegând în clipa următoare că vorbele nu-i fură auzite, înghiţite de respiraţia boxelor. În schimb le auzi pe ale ei.
-Tot aici, Alice? Ce Dumnezeu, fată, tu chiar nu vezi ce aiurea-i totul?
Îi plăcea felul în care îi pronunţa numele, "Alice", cu o boare de franceză pe care o detecta în ciuda muzicii insistente. O părere de rău începu să băltească undeva departe. Ar fi vrut să plece împreună din acel loc gălăgios şi strident, artificial şi trădător. De fapt, nu-i spusese că o va găsi acolo, ci doar că va pleca undeva să scape de sâcâiala ei. Intuise unde o va gasi.
-Nu e ăsta locul să vorbim, ne vedem acasă.
Iritarea se lăfăia tot mai nestingherită pe figura şi în glasul Lianei.
-Gata, asta-i tot?! Nici măcar nu-ţi ceri scuze?
Pentru o secundă, Alice se gândi la cei din jur, la "tovarăşii" săi, la impresia pe care le-ar lăsa-o imaginea. Şi pentru încă o secundă, îşi simţi pieptul înfierbântat de o furie zgândărită.
-Te rog să pleci. Acum.

Vorbele i se strecurară printre dinţi. Cu un gest brusc, îşi eliberă braţul din strânsoare, întorcându-i spatele. Porni înspre mijlocul viermuielii, deşi golită de orice avânt înspre distracţie. Gustul familiar al remuşcării începu să-i umple gura. Liana fusese una dintre puţinii care, firesc, cu eleganţă şi fără scopuri disimulate, se instală în lumea ei, făcând-o să se simtă înţeleasă. Camarazi. Colegi de celulă. Vecini în iad. Ar fi vrut să se întoarcă la ea, însă probabil deja plecase. Ştia că va avea de suportat iarăşi, zile de-a rândul, tăceri tăioase. Sau poate pentru totdeauna. S-ar putea trezi abandonată. Nici măcar nu-i spusese cât mult bine îi inducea simpla ei trecere, mărunta vorbă sau respiraţia goală din timpul nopţilor. Ar putea pleca fără să ştie toate astea. Pipăind acest gând, porni în grabă înspre locul unde o lăsase. Lipsea. Sentimentul singurătăţii la care contribuise plină de zel urcă în ea ca un ascensor delabrat. Ar fi vrut să plângă. Nicicând oamenii ăştia nu-i păruseră atât de caraghioşi, întreagul spectacol aşa josnic, ea atât de jalnică. O mână îi atinse umărul. Simţea că s-ar fi prăbuşit în primul cunoscut. În schimb, îşi arcui braţele într-o îmbrăţişare benefică. Părerile de rău, pierderile adunate în timp se îngrămădiră rapid în glandele lacrimale. Pentru prima dată de multă vreme, se lăsă eliberată prin plâns. Nu era nevoie să rostească nimic. Ştia că era înţeleasă. De altfel, nici nu ar fi avut putere să se articuleze. În strânsoare, începu să-şi apese buzele de umărul ei. Urcă mai apoi pe gât, găsind într-un final gura care îi răspundea identic.

Nimeni din jur nu observă nimic.

sus!

Furtuna deşertului

Diana Todea

Timpurile noastre se duc,
se pierd între nisipuri,
lovindu-ne de stânci,
devenim eroi.

Plouase. De cinci săptămâni nu mai picase un strop de apă. Furtuna anunţase ploaia, porni repezit ca un om furibund, gonind norii şi soarele. Vântul se iuţise ca de obicei venind dinspre deşert, şi toată lumea ştia că aşa începe o furtună în Bagdad.

***

Lacrimile fetei se prelingeau pe obraz, croind un drum înspre buze. Cineva îi spusese că fratele ei era pierdut în lupta deşertului. Lupta deşertului prevestea război, un război al eroilor zbuciumaţi, fără lumină în ochi. Mahlib, fratele Fatimei, era înalt şi suav ca o fată, cu ochi negrii de şarpe, şi părul tăciune. Războinic nu fusese niciodată, poate doar rebelios. Avusese o iubită, Iordana, fata unui mare şef de războinici, despre care se spunea că trăia în afara zidurilor Bagdadului.

Ochii Fatimei luceau în noaptea fără vânt. Muţenia vremii, acea atmosferă plină de durere, în care palmierii tac, şi vântul şuieră în depărtare. Nici o suflare de om împrejur, un moment de tăcere prelungit la maximum. Faţa ei descria un cerc rotund, perfect, ochii negrii cu luciri de şarpe. Simţea ura şi o trăia la rândul ei. Ura deşertului îi spunea să caute, să meargă mai departe.

Fatima fugise de acasă de trei zile, de când zvonul luptei căpătase sens pentru urechile ei. Vroia să-şi ajute fratele cu orice preţ, însă ca orice femeie, nu ştia să se lupte. Soarele îi fusese duşman, şi o împiedica să înainteze pe drumul şerpuitor dintre nisipuri. Hainele le pierduse pe drum, în mare parte, şi vălul negru îi încolăcea picioarele firave. Plină de nădejde în Allah, se odihnea noaptea, mergea ziua, pentru că la lumina zilei putea să simtă prezenţa fratelui ei. Nu ştia unde se duce, dar avea o idee că taberele războinicilor erau în mijlocul deşertului. Trebuia să ajungă în trei zile până la ele, de unde să-l ia pe Mahlib acasă. Ajunsese prea târziu.

***

Mahlib nu ştia decât să lupte. Nu-l interesa familia, treburile oraşului, moscheile sau şcolile. Îi plăcuse de Iordana şi o dată cu ea de războinicii deşertului. Iordana avea o privire grea, cuprinsă între spaimă şi fericire extremă. Îl iubea pe Mahlib, îl preţuia ca pe o sabie de luptă. Familia ei fusese decimată de când era mică, fără mamă, fără fraţi, doar cu un singur gând în minte. Răzbunare. Răzbunarea nu era a ei, era a tatălui ei, un bărbat mândru ca un cal arab, învolburat în lupte, scrâşnind din dinţi când lama sabiei îi vâjâia la urechi. Soarele îl prinsese prizonier pe Mahlib, uitând de casă, de Fatima, sora lui, de oile pitice şi livada cu măslini. Nisipul îi intra în ochi când se uita la Iordana, ochii ei negrii îl dăruiau naturii. O seară la lumina lunii, lângă cămilele răbdătoare.

A doua zi, se lupta lângă ceilalţi, rănind pe mulţi, uitând cine erau de fapt. Glasul lor devenea palid, mut, noapte de noapte, lângă Iordana. Numai ochii ei vorbeau, sângerau pe nisipul tare.

***

Lumea începu să vorbească despre un vuiet mare, apoi de oamenii în văl negru, şi un zvon despre războinici apăru clar şi lămurit. Un călăreţ pe o cămilă grasă fusese văzut gonind în Bagdad, anunţând răzbunare. În goană, oamenii îi recunoscură ochii. Era Mahlib.

Departe de privirea cruntă a deşertului, probabil că nimeni nu bănuia ce se întâmplă în taberele mascaţilor. Unii mai tineri presupuneau câte ceva, vorbeau între ei, şuşoteau energic, dar oficialii nu aflau niciodată ceva concret. O absenţă domnea, fără ştiinţa nimănui, în moschei, pe străzi, în casele oamenilor din Bagdad.
De cinci săptămâni nu mai plouase.
O fată alergă în oraş, cu sânge pe picioarele ei firave, anunţând: Războinicii!!!
Vântul negru apăru nechemat de după moschei, urlând ca o durere surdă. Un vuiet apăsa orizontul, scrâşnind în jur la oameni. Plânsete de femei izbucniră, gonind liniştea din sufletele oamenilor.

***

Ochii Fatimei tăceau sumbru în întuneric. Între deşerturi, lumea era largă, absentă şi prezentă totodată. Între două orizonturi de foc, soarele şi pământul roteau universul. Lucirile pietrelor, în razele de lună, îi păreau Fatimei ca nişte candele roşii, şuşotind poveşti despre ea şi fratele ei. Încetase să mai plângă, buzele redeveniră calme şi aspre, iar inima i se învioră. Calmul nopţii dispărea, o dată cu el, ziua avea să o conducă pe Fatima înspre fratele ei. Destinul lui fusese scris, aşa gândea ea, ochii ei mici cătau înspre cer, înspre o depărtare infinită. Dacă deşertul îi va rosti o veste? Ascultând i se părea că umbrele murmură ceva, apoi simţea că i se pare şi ofta agale, dar trezită de gânduri, stătea să asculte. Parcă i se şuşotea o veste despre Mahlib, războinicul în negru, prins între nisipuri, alungat dintre oameni. Era curajos, un prinţ, o legendă nespusă la nimeni. O piatră lucea în faţa ei, oglindind o bătălie cruntă. Un strigăt de ajutor îi răspunse la gânduri.

Peste Bagdad începu să plouă. Mahlib zăcea pe străzile Bagdadului, cu veşmântul negru înfăşurat peste tâmple. Ochii erau închişi, gura plină de praf şi sânge. Un strigăt de durere crispă liniştea muribundă. Allah îl luase pe Mahlib, războinicul fără de seamăn, o legendă nespusă la nimeni, un erou al nisipurilor arse. Ploaia ropotea ca un cal năvalnic, în luptă cu leşurile de pe străzi, cu vina oamenilor, spălând durerea surdă din ochii Fatimei.

sus!

Astenie

Adrian Ioniţă

Eram în parc. Dupa o iarnă grea şi claustrofobică această ieşire era un dar ceresc. Ish o luase razna prin iarbă, împrăştiind în jurul său un nor de păpădie vătoasă. Am băgat zgarda în buzunar şi m-am aşezat pe bancă. Copacii înfloriseră, vîntul împrăştia uşor aroma ierbii proaspate, culorile pastelate ale florilor păreau glazate ca un ulcior ţărănesc de Horezu. Un nor de polen îmi îngreuna pleoapele care se închideau cu o savoare înceata peste ochii lascivi şi leneşi de sub cortinele lor.

In faţa mea se legăna un copil. Leagănul descria un arc perfect, reglat de legile aerodinamicii, gravitatiei, a picioarelor destinse şi retractate în contratimp. M-am uitat să văd dacă părintii copilului sînt pe aproape, ca să realizez că de fapt în tot parcul acesta nu eram decit trei suflete. Un fel de nelinişte începea să se furişeze în mine. Ce caută un copil singur şi nesupravegheat în mijlocul unui parc atît de mare şi atît de pustiu? Leagănul se mişca ritmic cu precizia unui pendul. Căldura mă toropise şi capul îmi căzuse pe spate. De ce mă frămînt degeaba?

Pe după pleoapele închise, privirea se ridicase deasupra parcului cercetînd copacii, cărările sinuoase, terenul de zgură roşie şi oglinda lacului. Citeva veveriţe făceau zarvă într-un copac, şi din cînd în cînd un fluture gigantic îmi acoperea transfocarea cu fîlfîitul aripilor sale moi şi catifelate. Parcul căpătase dimensiunile miniaturale ale unui model arhitectural cu copăcei de plastic şi căsuţe din polistiren. Conturul precis al unui om se vedea pe una dintre cărările din dreapta iar Ish devenise un punct negru şi mişcător lîngă lac. Ochiul se misca ca un satelit în timp ce pleopele închise tremurau uşor lăsînd să răzbată prin transparenţa lor trandafirie străfulgerari grilate de neoane aurii verzui. Un miros fin de aracet ma facut să mă aplec instinctiv, în timp ce totul părea să stea pe loc, imuabil, ca o hologramă în centrul careia pulsa leagănul. Am tras aer în piept şi această lume a disparut sub o linie de orizont curbată.


[©2002 Robert Faires]

Cînd mi-am revenit, parcul se făcuse mic ca o monedă de 25 de cenţi. Speriat, am început să transfochez rapid spre leagăn. Privirea îşi făcea loc cu greu prin aerul dens şi vîscos, despicandu-l în valuri, ca o goană nebună printr-un lan de porumb. In inerţia picajului, mi-am pierdut controlul.

M-am trezit aproape de nivelul solului. O frunză îmi acoperea ochiul magic. Uşor, a început să alunece în jos ca un melc pe un geam umed. Eram lîngă leagăn. La intervale regulate, piciorul copilului apărea in imagine ca mişcarile precise ale unui ştergător de parbriz. Cu un rictus al bărbiei am reuşit să îmi schimb directia privirii. Neliniştea îmi sporea. Copilul avea maxilarele strînse şi ochii întinşi ca o panglică. Părul auriu îi acoperea faţa de cîte ori se ridica în sus - pentru a cădea întins pe spate - de cîte ori venea ameninţător către mine cu picioarele larg destinse. Paralizat, asteptam un miracol, în timp ce totul din jur se voala de parcă mă aflam undeva pe fundul unui ocean. Deodată, un ţipăt puternic m-a făcut să mă misc brusc şi spre groaza mea transfocarea a intrat în trupul copilului, printre celulele şi porii lui, sectionînd organe şi fibre musculare care se rupeau într-o baie de spuma purpurie. Căzusem pe bancă cu mînile încleştate. Un lichid fierbinte şi lipicios mă acoperise şi mă cufundam în el cu o viteza ameţitoare. Trebuia sa ies de aici, şi să ies cît mai repede. Unghiile mi-au intrat în lemnul băncii. Aveam nevoie de aer, probabil că nu respirasem de zece minute. In sfirşit, plăminii mi s-au desfundat, şi un dop ca o găluşcă cu prune a ţîşnit din mine după care a căzut cu un zgomot asurzitor lîngă bancă.

Pret de cîteva secunde am stat nemiscat ca să îmi revin. Incet încet, respiraţia începuse să mi se regleze. Un ciripit vesel de păsărele era întrerupt din cînd în cînd de un claxon. Dupa cîteva minute am îndraznit să deschid ochii. Lumina puternică m-a orbit total. Razele soarelui sau înfipt perpenticular în mine ca niste sulite. Mi-am întors capul spre parc şi am respirat uşurat. Ish stătea la picioarele mele şi ma privea tăcut ca un sfinx. Am înghiţit instinctiv în sec. Dinspre stînga, un bărbat între două vîrste intrase în parc pe o trotinetă electrică. Era slab, nebărbierit şi prost îmbrăcat. S-a oprit nemişcat în mijlocul drumului în timp ce peisajul din spatele său a început să se mişte către mine. Oh boy, am dat din cap şi mi-am ridicat sprîncenele. Bărbatul părea suspendat şi aplatizat ca un poster. In ultimii ani începusem să mă obişnuiesc cu specia asta nouă şi neurotică, care încearcă orce gadget electronic. Nişte timpiţi. Işi joacă jucăriile pînă se tocesc, pînă nu mai ramîne nimic din ele...

L-am pus pe Ish în zgardă şi m-am hotărît să merg acasă. Omul cu trotineta stătea nemiscat în mijlocul drumului. Cu cît mă apropiam mai mult de el cu atit mă enervam mai mult. Cine dracu l-a mai adus şi pe ăsta aici? N-am avut destule pe cap? Cum omul nu se misca, am hotărît să îl ocolesc pe stînga. Ish, care era în dreapta mea a intrat prin el ca printr-o bulă de săpun, după care, cu un scheunat speriat, s-a uitat înapoi să vadă ce s-a întimplat. Aşa-ţi trebuie daca manânci galuşte cu prune, ameţitule!

sus!

Amintiri de care nu doresc să-mi mai aduc aminte!

Florentin Smarandache
(un oltean în America)

Acum, la distanţă "oceanică" de locurile adolescenţei mele tulburi, parcă văd cu alţi ochi viaţa de-atunci... Eram mai tânăr cu peste 20-25 de ani, obraznic cu pedagogii şi profesorii, independent, cumva neconformist. De-aceea zidurile bătrânei Şcoli Normale se amplificau precum cele ale Bastiliei în sufletul meu de copil obişnuit să zburde liber în satul său. Căci nici o restricţie nu-mi impuseseră părinţii pe când eram în clasele primare.

M-adusese biata mama de la ţară, aveam un palton de-mi atârna până la pământ.
La internat -- în anul întâi -- dormeam doi elevi într-un pat, ne acopeream cu o plapumă, trăgeam când unul când altul de ea, iar dimineaţa ne trezeam dezveliţi amândoi!

Ieşirea în oraş cu "bilet de voie" numai 2-3 ore la sfârşit de săptămână, ca să nu mai pun la socoteală luni întregi de zile când eram "consemnat" să nu părăsesc curtea liceului ca pedeapsă pentru "isprăvile" mele trecute -- simţind atmosfera de-aci ca pe un adevărat regim cazon!
(Mai existau şi învoiri generale duminicile.)

Săritul gardului prin spatele terenului de sport, ori lateral pe lângă internatul cel mic...
"dacă voi nu vreţi, atunci îmi dau eu singur bilet de voie"... vorba lui Lăpuşneanu!
şi fugeam la meci pe stadionul central, nebunie pentru mine, să văd pe "Ştiin-ţa Cra-io-va astăzi vrem vic-to-ri-a"!... şi altă ambiţie de-a mea, să intru fără bilet pe sub gardul de sârmă.

Fotbalul de masă pe catedră înainte de venirea profilor cu amicul Ştefan Aurel --
el juca cu pieptenul iar eu cu unghia de la deget, de se-amuzau chibiţii pe margine! Până când o voce salvatoare ne-avertiza: "Bă, vine..."
Şi-atunci fugeam fiecare la locul lui în bancă.

Ori când mă prosteam cântând "Marghioala" prin orele de meditaţii cu Didelea:
"Nu mă lăsa să mor Marghioalo,
"Nu mă lăsa să mor,
"Că deseară vin la tine
"La televizor...
şi o grămadă de versuri obscene...
De striga Dudău după mine "Marghioalo, n-auzi?", aşa mă poreclise!

Venirea vacanţelor, când rupeam toate caietele (nu ştiu ce era în mintea mea!. ..
ca să nu mă car cu ele după mine pe ruta întotdeauna aglomerată spre Bălceşti).

Băutul şi fumatul pe furiş (când învăţam "să trag în piept") la adăpostul tufişurilor din spate cu Voinea, Covrig, ş. a.
Pocăr pe bani cu Untaru prin dosul blocurilor din jur, ferindu-ne de miliţieni sau cunoscuţi. ..

Extrem de exigenta directoarea Buşe, care o data în amfiteatru, a strigat la mine că "Smarandache sfidează mereu" -- de mi-era ruşine să pic pe fereastră în faţa atâtor colegi!

Pe urmă când m-a dat afară de la oră (botanică sau zoologie?) Dănescu... Spusese o poantă despre mine şi o prietenă de la educatoare, Vetuţa, iar eu m-am ridicat în picioare cam indolent "Mă scuzaţi, tovarăşu' diriginte, eu am uitat să râd" -- ceilalţi colegi amuţiseră de spaimă. .. îl înfruntasem prea direct. ..
(Eram căpos, probabil, din cale-afară!)
S-a discutat în cancelarie, mi-era frică să nu mă exmatriculeze (mama plângea pe la şedinţele cu părinţii că "un singur copil am, şi nici ăla nu e cuminte")...
în condiţiile alea nu cred că mai apucam să termin eu liceul...până la urmă directorul adjunct Popa mi-a aprobat transferul la Vâlcea... (unde m-am simţit în elementul meu: stăteam la unchiu-meu, şi voiajam cu "naşu" pe tren spre Sibiu, Drăgăşani...)

Ori băşcălia pe seama cuplului ce-l făceam cu Vetuţa: în timp ce eu mă evidenţiam la olimpiada de matematică, faza pe ţară, ea rămânea corigentă şi-apoi repetentă la... matematică!
Ori, în anul doi, când am rămas eu la rându-mi corigent la fizică pe trimestrul III (mai târziu, prin 1986-7, ca profesor la o şcoală generală din Drăgoteşti, ajungând să predau şi... fizica!), în vreme ce la matematică aveam aproape numai 10.

Sau când i-am zis pedagogului că "e la mintea cocoşului" -- nu-mi dădea voie să umblu cu un fes în cap...
(Primeam pedeapsă de multe ori să mă tund zero, şi-atunci eu "prelungeam" răzându-mă în cap. .. să se-ndesească părul, şi mă oblojeam cu un fes pe ţeastă fiindcă mi-era frig cu scăfârlia goală!)

Dar există şi amintiri de care-mi place să-mi aduc aminte din anii mei craioveni:
plimbările cu Ciutică pe aleea asfaltată din jurul clădirii liceului comentând vreun film, ori vreo carte;
ideile filozofice (pe măsura noastră juvenilă) cu colegul meu de bancă Socol pe sub pomii înalţi şi înfrunziţi
din grădină...

Nea Sandu administratorul cantinei, un om pâinea lui Dumnezeu,
şi iahnia de fasole de la care nu mă puteam abţine să nu iau supliment!

Primele desene expuse la Muzeul de Artă, dacă nu mă înşel, sub mereu tânărul
meu profesor Ovidiu Bărbulescu (pictasem în acuarele ceva despre inundaţiile din anii '70 -- deşi nu aveam talent la arte plastice, dar îmi plăcea să admir pânzele altora).

Devenisem redactor la revista şcolii "Năzuinţe", răspundeam de rebus şi paginile de matematică - aici mi-am publicat primele creaţii, care aveau să-mi dea ulterior aripi.

sus!


Reproducerea textelor sau imaginilor este permisă doar cu condiţia precizării sursei. ©2004-6 EgoPHobia & autorii textelor şi imaginilor       @ www.egophobia.ro