editorial // invitat // poezie // proză // filosofie // critică // articole // english // imagini // special
redacţia // arhiva // pentru autori // contact // forum // blog // promo // links

EgoPHobia #13 >> ARTICOLE

Sorin-Mihai Grad

---

EgoCenzura

Iulia Argint

---

Interviu cu Harry Tavitian

iQ666

---

Căutând nimic

Diana Todea

---

Confesiune [broadcast arid]

Lucia Dărămuş

---

You love you, Romania!

Petre Flueraşu

---

România, o ţară fără personalitate


egoZaur

EgoCenzura

Sorin-Mihai Grad

Sunt zile în care am nevoie de cineva care să mă cenzureze, scriu de parcă n-aş scrie eu conform mie din restul timpului. E greu să-mi dau singur seama de aceasta, dar se mai întâmplă. Și problema e că acest altfel nu prea înseamnă mai bine. De obicei realizez doar la o eventuală recitire a textelor că ar fi mai indicat să renunţ la ele şi nu mă pot abţine să mă-ntreb ce s-ar întâmpla dacă aş trăi din scris şi-aş fi nevoit să produc zilnic măcar un text cel puţin decent. Am încercat de 2-3 ori să scriu zilnic câte un text, dar ajunge o zi fără timp sau inspiraţie şi lanţul se rupe.

Eu sunt din principiu împotriva cenzurii de orice fel. Dar nu orice poate apărea oriunde. Și uneori problema nu e cum e scris textul ci conţinutul său. Pregătisem alt material pentru această rubrică. Primul lui cititor în afara mea mi-a sugerat să-l modific substanţial sau să-l înlocuiesc. I-am ignorat părerea. Apoi am mai primit o doză de feed-back negativ la adresa lui. Urmarea e că acum nu-l citiţi pe el, ci despre el. Oare am fost cenzurat, de fapt m-am cenzurat, că decizia eliminării acelui text mi-a aparţinut, sau doar am ţinut seama de sfaturile bune venite din partea prietenilor mei? În loc să-mi inventez probleme mai bine m-aş bucura că am pe cine să mă bazez.

Prietenii cărora textul de faţă le datorează existenţa sunt la rândul lor creatori, însă au altfel de relaţii cu operele lor. Spre deosebire de mine, care încerc să valorific cumva fiecare idee pe care-o dezvolt într-un text, ei au puterea să renunţe la ce au produs chiar şi dacă nu au îndoieli legate de valoarea sau rostul operei respective. Oare le-o fi uşor să se autocenzureze?

sus!


interviu

Interviu cu Harry Tavitian

Iulia Argint

1. Sunteţi un nume sonor în lumea ethno-jazz-ului. Aţi susţinut multe concerte, aţi scos multe CD-uri, mai ales în străinătate. Pentru cei care cunosc mai puţine lucruri despre ethno-jazz, şi mai precis, despre ethno-jazz-ul abordat de Harry Tavitian, ne-aţi putea vorbi puţin despre ce semnifică acesta în concepţia dumneavoastră? Pe de altă parte, afirmaţi la un moment dat că acest gen a început să capete amploare şi în România. Care este viaţa ethno-jazz-ului în România? Care ar fi jazzmenii români talentaţi care au reuşit să se afirme deja?

Ce semnificaţie poate avea folclorul, tradiţia (pentru oricine)? Origini, matrice, model, definirea ta ca trăitor al unui anume spaţiu spiritual.
Dintre numeroasele ingrediente care alcătuiesc muzica mea, folclorul a ocupat chiar de la începuturi un loc important. Nu ştiu de ce. Totul a fost instinctiv. Şi dacă asa am apucat să fac de la început, aşa am continuat până azi. În privinţa asta, până în prezent nu am facut nici o revizuire majoră a creaţiei mele.
Faptul că etno-jazzul a început să capete amploare şi în România, nu mai este o noutate. Şi este firesc că s-a întâmplat aşa. Asta datorită evoluţiei fireşti a transformărilor artistice, iar într-o lume spirituală ca în România noastră, succesul etno-jazzului era sigur. Cu toate astea, muzicienii români s-au situat din nou în spatele publicului. Rezultatele cele mai bune cred că le are Nightlosers. Şi Mihai Iordache, chiar dacă estetica lui personală nu ţine de jazzul etnic.


[Audiţii de jazz comparat la Clubul de Jazz al Fundaţiei Culturale "Harry Tavitian", Constanţa, 2002]


[Foto: Bogdan Cristel]

2. În afară de Axis Mundi nici un alt album semnat Harry Tavitian n-a mai fost scos pe piaţa din România? Declaraţi într-un interviu că era foarte important pentru dumneavoastră să scoateţi CD-uri în România. De ce aşa de puţine apariţii?

De când am declarat cele de mai sus şi până astăzi, a curs multă apă pe Dunăre. Printre altele, ca să scot un disc în România până în 1990 era un act de mare eroism şi o mare bătălie câştigată în lupta cu duşmanul de clasă. Astăzi nu mai are absolut nici o relevanţă dacă scot CD-uri în România sau în altă parte. Contează doar rezultatul, muzica, mesajul. Apariţiile mele discografice continuă să fie puţine fiindcă nu-mi place să pălăvrăgesc. Mă străduiesc să vorbesc doar când am ceva de spus. Să ştiţi că nu-i uşor!

3. Ştiu că v-a impresionat în mod deosebit experienţa parcursă la Vălenii de Munte. Publicul a fost unul special. În general, am înţeles că este importantă pentru dumneavoastră crearea unei legături strânse cu publicul prin intermediul muzicii. Am reţinut în mod special faptul că pentru dumneavoastră comunicarea "în jazz, între scenă şi sală, e de un tip special". Prin ce se deosebeşte acest public de publicul altor stiluri muzicale? Ne-aţi putea povesti un episod anume care v-a rămas în minte legat de acest public de jazz?

Experienţele mele de la Vălenii de Munte sau Odorhei, Reşiţa, Gheorgheni, Miercurea Ciuc le pot recomanda cu căldură oricărui muzicant de jazz. Publicul aparţinând mai micilor comunităţi de oameni are un parfum aparte. Sigur că publicul de jazz este el însuşi - şi oriunde - ca o chinovie. Dar pare că în oraşele mici acest lucru este mai evident. Publicul de jazz este unul deosebit de cel al oricăror altor genuri muzicale, deoarece este sincer, deschis şi strălucitor. Sunt oameni care mi-au întipărit în suflet aproape toate sutele de concerte pe care le-am avut în peste 30 de ani de jazz. "Episodul anume care mi-a rămas în minte" sunt aripile îngereşti ale publicului de jazz.


[Harry Tavitian & Eugen_Gondi în mijlocul publicului constănţean la Atelierul de Improvizaţie Gala toboşarilor români de jazz, Teatrul Dramatic, 1989]

4. Sintagma "free jazz" spune multe ea însăşi. Dar vă întreb, până unde se poate întinde libertatea de expresie în jazz?

Cât te ţin curelele creativităţii şi ale bunului simţ.

5. Ce teme din folclorul românesc şi balcanic în general vă atrag în mod deosebit?

Tot ceea ce este folclor autentic. Care la noi şi în Balcani încă mai există.

6. Spuneaţi că jazz-ul nu se învaţă în şcoli, ci că el trebuie să fie cât mai aproape de structura lui originară, că se transmite de la unul la altul. Johnny Răducanu declara că vă consideră copilul său spiritual, întru ale jazzului. Dumneavoastră aveţi un asemenea "copil", vă simţiţi aproape de un anumit cântăreţ de jazz mai tânăr?

Jazzul, în orice formă de învăţământ organizat, este o contradicţie în termeni. Ucenicul trebuie să înveţe de la meşterul său libertatea şi ce să facă cu ea. La vremea mea, am avut norocul să învăţ chestia asta şi, după un timp, am simţit că trebuie să o dau mai departe. Banal de dumnezeiesc!

7. Vă preocupă în mod deosebit sincretismul artelor. Cât de bine comunică acestea atunci când sunteţi pe scenă şi cum simţiţi dumneavoastră spaţiul în care vă manifestaţi când cântaţi?

Ca pe un altar de care să ne apropiem toţi cei chemaţi.


[Harry Tavitian & Victor Rebengiuc în "Melissa" de N. Kazantzakis, Teatrul Bulandra, 1995, foto: Radu Sigheti]

8. Aţi semnat muzică live şi aţi şi jucat în spectacolele "Furtuna" de W. Shakespeare, "Melissa" de Nikos Kazantzakis, "Orgasm" de Vlad Zografi. Povestiţi-ne câte ceva despre aceste experienţe. Intenţionaţi să mai jucaţi şi în alte piese?

"Melissa" şi "Orgasm" au fost puse de Nona Ciobanu în 1995 şi 2001, iar "Furtuna" de Kovács Ildikó în 1988. Nona era o tânără foarte ambiţioasă, tenace şi cu multă dragoste de teatru. "Melissa" era chiar lucrarea ei de diplomă. Ildikó era o doamnă cu o experienţă de teatru impresionantă, contagioasă şi binefăcătoare. De la dumneaei am rămas cu defectul de a nu putea lucra decât cu regizori pentru care punctul de pornire este libertatea actorului. Practic, actorii alături de care am jucat reprezentau pentru mine nişte instrumente muzicale. De la caz la caz, îi tratam ca pe un saxofon, un contrabas sau o trompetă. Am avut multe de învăţat de la ei. Şi bune şi rele. Pot spune că experienţa mea teatrală a fost una benefică, deşi nu cred că o voi mai repeta prea curând. Lumea teatrului este prea dură şi foarte pestriţă pentru mine.

9. Spuneaţi că v-a fascinat întotdeauna "să am poezie, dramatism şi mişcare în muzica mea". Acest lucru reprezintă unul dintre motivele pentru care în 1992 aţi înfiinţat Fundaţia culturală Harry Tavitian, prin care aţi organizat "ateliere de improvizaţie", concerte de jazz în cadrul cărora sincretismul artelor, despre care vorbeam mai devreme, a fost la el acasă. Un alt obiectiv al Fundaţiei este descoperirea unor valori autentice, în toate domeniile artistice. Ne-aţi putea spune mai multe despre această Fundaţie? Este activă acum, în ce proiecte se mai implică?

"Atelierele de improvizaţie" au început din 1987 la Teatrul Dramatic din Constanţa, iar în perioada 1992-2001, ele au fost organizate de Fundaţia noastră la Muzeul de Artă din Constanţa. Ideea de la care am pornit a fost aceea de a prezenta jazzul în contextul artelor surori, dorind astfel a accentua complexitatea lui, resursele lui uriaşe şi că, de fapt, "This is jazz, this is not music!".
O altă grijă a noastră a fost de a găsi talente încă negăsite. Ştiam că ele există şi nici nu a trebuit să căutăm prea mult. Au venit aproape singure. Astăzi ei se numesc Mugur Grosu - grafician, poet, publicist; Aurel Gheorghiu-Cogealac - pictor; Mirela Grigore - tapiserie, grafică; Gili Mocanu - grafician; Cornelia Untilov - grafician, pictor, ceramist... O parte din copilăria lor şi-au petrecut-o şi în preajma noastră. Urmează alţii.

10. "Old Balkan Rhapsody" este minunată. Piesele de pe CD-ul pe care l-aţi scos în 2001 cu acest titlu au o natură meditativă şi surprind foarte bine esenţa spirituală a acestui spaţiu al Balcanilor. Ne-aţi putea vorbi puţin despre această creaţie a dumneavoastră?

Nu cred. Dumneavoastră trebuie să faceţi chestia asta. Cum să vă descriu eu în cuvinte o lume pe care eu o cânt într-un limbaj abstract? I-aş strica tot farmecul. Dacă insistaţi, pot doar să vă spun că este lumea de unde am coborât şi în care mă voi întoarce.


[Harry Tavitian & Mihai Iordache - afiş de Mugur Grosu după o fotografie de Radu Sigheti]

11. Ce mai face acum "Orient Express"?

Pufăie zgomotos.

12. "Tavitian se întoarce la blues", acesta este titlul unui articol apărut pe www.atitudinea.ro, şi care anunţă participarea dumneavoastră pe 9 februarie 2006 la Sighişoara Blues Festival. S-ar putea vorbi despre o asemenea întoarcere? Cum aţi ajuns să luaţi parte la acest festival şi ce a reprezentat pentru dumneavoastră acest episod?

Mi se inoculase în minte că America dăduse omenirii bluesul. Mai târziu aveam să constat că bluesul a fost făcut de unii de care America îşi cam bătuse joc. Şi când am descoperit această Americă, eu, care cântam blues de la începutul anilor '70 ai secolului trecut, nu am vrut să-l mai cânt. Poate că m-am supărat ca văcarul pe sat, dar au mai fost şi alte motive. În anii '80 eu cântam blues prin toata ţara, ca o supremă atitudine de protest. Ceea ce este, de fapt, însăşi esenţa acestei muzici. În schimb, pentru numeroşii bluesmani apăruţi imediat după 1990, bluesul nu era mai mult decât un amuzament facil, iar asta mi-a pus capac. E drept, vremurile se schimbaseră. Atunci mi-am zis "ajunge cât blues am cântat"!
În februarie 2006, am primit invitaţia de a cânta la festivalul de blues de la Sighiţoara. Iniţial am refuzat-o. Dar insistenţele sincere (nu agasante) ale organizatorilor m-au făcut să accept, în cele din urmă. Dar nu este vorba de o întoarcere la blues. Mai degrabă de o aducere aminte.

13. "Modelul suprem pentru noi este Dumnezeu. Eu şi soţia mea considerăm că El este principala sursă de energie pentru noi şi model de urmat pentru tot ce este mai important în viaţa pământeană", declaraţi nu demult într-o publicaţie. Cum se reflectă Dumnezeu, ca model suprem, în muzica dumneavoastră, în ethno-jazz?

Aici nu mai e vorba de etno-jazz, ci de orice face omul creator. Dumnezeu a făcut omul după chipul şi asemănarea sa. Eu încerc să fac arta mea după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu. Nu voi reuşi, dar îi spun astfel "mulţumesc" pentru talentul pe care mi l-a dat.


[Tablou de Aurel Gheorghiu Cogealac]

14. Ştiu că sunteţi foarte activ de obicei. La ce proiecte lucraţi acum? Şi pe când următorul concert?
Proiectele mi le face Dumnezeu. Eu doar mă rog (atât cât pot). Probabil că până la apariţia acestui interviu, următorul concert va fi fost deja consumat.

#
-interviul a fost realizat în 25.11.2006
-fotografiile care însoţesc acest interviu sunt din arhiva personală Harry Tavitian; şi pe această cale îi mulţumim pentru bunăvoinţa de a ni le pune la dispoziţie
vă invităm să vizitaţi site-ul & blogul-ul lui Harry Tavitian



[Harry Tavitian - desen de Voica Andrei]

sus!


minDisecţii

Căutând nimic

iQ666

Nu-s eu mare consumator de poezie, dar tot mai citesc câte ceva din ce se mai scrie acum şi nu doar prin EgoPHobia sau alte reviste citibile şi online, ci şi pe site-urile cenaclu, ba chiar am câteva volume de versuri ale contemporanilor. Că peste teme inedite e greu de dat mi se pare destul de evident, cum să scrii ceva nou când totul a fost deja scris şi răs-scris?

Unii se iau de Komartin, că scrie ca alţii. Poate c-o face, dar scrie mai bine ca ei. Ce contează atunci mai mult, originalitatea sau valoarea? Sunt ele comparabile? Mai departe, lui Bolea i se reproşează limbajul şi inconstanţa, plus un anume "retard cultural". Noroc că nu-i femeie, i s-ar fi reproşat că n-are unghii suficient de ascuţite si era întrebat(ă) de ce nu scrie nimic de propriu-i vagin. Alte întrebări i se vor fi punând Oanei Ninu, probabil din categoria "ţie nu-ţi place chiar nimic?". Mai sunt şi alţi poeţi în redacţie, n-o să-i pomenesc acum pe toţi, am ales doar nişte exemple. Nu susţin că volumele celor citaţi sunt geniale, nici măcar excelente, dar destule critici care le-au fost aduse, şi nu numai lor, mi se par stupide, clişeizate, chiar penibile. N-are voie poetu' să scrie nicicum despre nimic, că fie copiază, fie nu abordează bine subiectul, fie scrie despre ceva neinteresant. Nicăieri n-am văzut încă să se dea vina pe dimineaţă, de exemplu, sau pe viaţă în general, doar pe cel care-şi trânteşte pe foaie gândurile sau sentimentele şi apoi le oferă şi altora sub atât de comerciala etichetă "versuri".

Ce aş vrea să aflu eu e ce-şi doresc de fapt de la o poezie cârcotitorii de meserie? Nu rime, asta ştim, pentru că nu se mai folosesc de-un secol. Ce dacă omu' scrie mai bine decât toţi cei care-au folosit vreodată rima, nu se mai scrie aşa şi gata! Nici dulcegării, dar nici super-tristeţi n-au ce căuta-n poezie. Glume, jocuri de cuvinte, calambururi - toate-s strict interzise! Şi aşa mai departe, rămânem doar cu viaţa poetului din care trebuie să răsară versurile pe care nu le va putea scrie niciodată poate. Mai ales dacă nu e în relaţii cel puţin amicale cu cel care comentează, ce să mai zic dacă e-n altă gaşcă sau, piei satană!, independent. Interesant e că aceleaşi criterii nu sunt mereu necesare când e vorba de poeţii prieteni sau chiar de criticii înşişi, ei pot scrie orice şi oricum, important e s-o facă. Dacă ei scriu ceva ce contrazice unul dintre criteriile proaspăt menţionate e pentru că au personalitate, rima e o extravaganţă, jocurile de cuvinte sunt geniale şi aşa mai departe. Chiar nu se poate analiza doar textul, fără a te lăsa influenţat de numele autorului, faima sa şi relaţiile tale cu el?

Fără a fi un observator atent al scenei culturale mioritice, am remarcat totuşi cele atacate mai sus. Mai mulţi poeţi contemporani, tineri sau nu, se iau de textele unor colegi de generaţie, dar ei scriu cam tot la fel, cam tot despre aceleaşi chestiuni, cam tot în acelaşi stil. Nu zic că nu vor fi fiind niscaiva subtilităţi ascunse cititorilor ocazionali de poezie, ca mine, dar când văd că X îl atacă pe Y pentru că scrie cumva, iar ultimul volum al lui X e scris taman în acelaşi stil, apar nişte întrebări. O fi cumva legat de concurenţa pe felie? Am dat la început nişte nume, de la atacurile neargumentate împotriva lor mi-a venit ideea acestui text, dar nu doar în cazul lor se aplică acest tratament. Nu zic, fiecare are gusturile şi clasificările lui, dar nu tot ce iese din aceste tipare e rău.

Citiţi, oameni buni. Că de scris se scrie destul...

sus!


regnabit
www.regnabit.ro

revistă de metafizică şi spiritualitate


Lumile reale, lumile virtuale

Confesiune [broadcast arid]

Diana Todea

Mărturisesc că mă depăşesc multe lucruri, cum ar fi: emisiunile de la televizor, talk-show-urile, cd-urile care apar şi se schimbă fără să ştii cine cântă în ele.
Mă depăşeşte existenţa pentru că uneori nu înţeleg cele mai mărunte lucruri.
Mă depăşeşte gravitatea situaţiilor de la televizor, asta din cauză că am tendinţa să mă ascund de tot ce este malefic. Oare nu ni se întâmplă personal nimicuri care ne strică ziua? De ce să ne mai uităm la televizor pentru a vedea altele şi mai şi?

Mărturisesc că am scăpat de dependenţa televizorului. A fost greu la început. Mă urmăreau imagini din seriale şi anumite fraze din cântece. Uneori noaptea auzeam reclamele pe care nu le mai văzusem de mult timp. Un spaţiu s-a creat în existenţa mea. Parcă mi s-a uşurat mintea. Am scăpat de multe din coşmarurile mele cotidiene. Când mă trezeam având cămaşa leoarcă de sudoare şi ceream un suc de portocale. Am uitat numele.

Mărturisesc că nu imaginea în sine mă atrage. Sau culorile care uneori mă ameţesc din cauza cadrurilor care se mişcă într-una şi încep să nu mai înţeleg nimic şi să simt o subtilă zăpăceală. Nu e asta. Îmi place dialogul între mine şi ce este dincolo. E un tub, fireşte. Dar nici asta nu reprezintă motivul. E o comunicare subtilă. Ca şi cum aş vorbi cu un extraterestru. De exemplu dacă te uiţi mult timp la un computer începi să crezi că este prietenul tău. E o supoziţie falsă şi de-a dreptul imbecilă, dar totuşi televizorul e ceva. Un univers magic. Nu-i aşa?

Mărturisesc că nu mă iubesc foarte mult. Asta poate să reprezinte o problemă existenţială. Am trecut peste ea demult, fără şedinţe la psiholog. Dar ce mă fascinează este lumea de dincolo de mine. Ca o opoziţie la tot ce înseamnă egoismul uman. Frica de tine este frica de lume. A te cunoaşte înseamnă să începi cu tot ce e în jur. Filosofic, frumos, utopic poate. Libertatea începe dincolo de tine, iubind ce e în jurul tău.

Mărturisesc că ascult multă muzică. Mă uit pe geam foarte des. Îmi place tot ce este estetic. Şi îmi place să fotografiez cerul. Ca o pasiune pentru tot ce e deasupra. O cameră cu nori, departe de lume şi oameni.

Mărturisesc că nu am consumat nimic în timp ce redactam textul: nici măcar o Coca-Cola - 100% anti-reclamă. Pentru oameni neinteligenţi. Uneori mintea îmi merge mai repede decât conexiunea de la internet. Îmi plac glumele care te fac să râzi ore în şir. Fără să te opreşti. Şi încet-încet oboseşti. Apoi schimbi canalul.

Mărturisesc că nu citesc ziarele. Că nu îmi place pornografia, că nu înşel oamenii pe stradă când le zic cât e ceasul. Mărturisesc că nu am nimic cu cei care sunt gay. Prefer oamenii la modă. Nu încurajez nimic!

Mărturisesc că uneori plâng fără să îmi dau seama de ce. Şi o iau din nou de la capăt. Mărturisesc că nu am copiat pe nimeni: sunt un original. Aş vrea să apar în reclame alternative. Dar intră în contradicţie cu dorinţa mea de a scăpa de dependenţa de televizor. Să nu îmi copiaţi ideea.

Mărturisesc că am încredere în mine şi că mă uit des în oglindă. Am fetişul propriei imagini. Mă suspectez de ateism. (?) o întrebare: E=mc2 ? NU? Mă scuzaţi. Mai departe.

Înspre final: Îmi mărturisesc dragostea imediat ce o simt şi îmi place să o aprind - 100% limbaj licenţios. De aceea cred că în vieţile trecute am fost o persoană foarte populară.

Mărturisesc că totul are un început. Start!

(comentarii din public :
-hai că mi-a plăcut faza cu computerul, ziceai că e din filmele cu IT.
-ha, ha. Mai ales cu sucul de portocale. Apropo. Ți-e sete??)

Sfârşitul primei părţi.

sus!


You love you Romania!
-salutări din oaza de creaţie pentru poeţii Europei-

Lucia Dărămuş

- oase, intestine, viermi -

Înţelepciunea latină, din oaza căreia ne place să spunem c-am purces în lume, spunea la un moment dat Tarde venientibus ossa (celor întîrziaţi le rămîn oasele!). Vorbele ni se potrivesc de minune, nimic nu trebuie demonstrat în acest sens. Doar să privim oasele din imagine, aruncate în mijlocul naturii, intestinele cu lichidul urît mirositor încă în ele, copitele de vacă, maxilarele, craniile de viţeluşi crescuţi pe plaiurile mioritice, precum şi produsele din categoria mezelurilor. Nu e un tablou postmodern, nu ţine de creativitatea omului, ci de realitatea brută, de sinistra şi diabolica latură a fiinţei de a distruge. Pajiştea abatersco-română , în plin codru verde, e tocmai pregătită de marea şi aşteptata integrare europeană. Şi totuşi, de ce oare să culegem de fiecare dată doar oasele?! De ce, de ce? Pentru că sîntem extrem de culţi, extrem de civilizaţi! Ce are cultura cu civilizaţia, boieri dumneavoastră?!
Ei bine, cine a şters măcar o singură dată în viaţă praful de pe coperţile unei cărţi semnate de Platon, trăgînd din curiozitate cu coada ochiului peste frazele primelor pagini, nu poate să arunce în plin cîmp un muc de ţigară măcar. Mirosul cărţii, întipărit în memorie, îi va aminti muşteriului, oricare ar fi el, că este fiinţă umană, că se deosebeşte de orice mişună în univers prin ceea ce se numeşte demnitate, dublată de boaba infinitezimală de creativitate. Cum ar fi sunat acest abator căruia îi dau tîrcoale viermi, muşte, cîini, bursuci, ciori, etc în poemele Lebedei mute!
Cine a avut ocazia să treacă pe drumul principal dinspre Cluj spre Oradea, la 23 Km de oraş, va fi dat de o zonă demnă de toată poezia lui Blaga, pe unde paşii poetului vor fi umblat, cu dealuri şi văi, cu păduri şi luminişuri, în care încă mai întîrzie bursucii în pas de seară, cînd dracul iese din tufărie şi o ia la deal către Gîrbău, în căutarea unei stînci la care să tragă cîte un arcuş. Muzica va fi fost acordată, în acest colţ de lume unde dracul şi Dumnezeu îşi dau mîna, cu mare grijă, sunetele fiind purtate peste piscurile dealurilor de păsări felurite pînă spre uşierii munţilor.
Hăţişurile în floare, colţul ierbii abia ieşit în lumina tremurîndă de căldură, narcisele de primăvară aburind pămîntul reavăn cu lacrimile lui Narcis, picuri transformaţi în corolă parfumată, greierii năzbîtioşi şi vioii fluturi care ne povestesc cu fiecare apariţie despre devenirea fiinţei, tot acest fermecat tablou, smuls parcă din basme, ar fi trezit pînă şi invidia celui mai talentat povestitor, Andersen, născocitor de lumi mirifice.
Pînă şi poeţii Europei, Europă în care vrem să pătrundem cu ce avem mai bun, original şi frumos, ar invidia spaţiul încărcat de poezie, gata să se lase aşezat în vreun poem, ar dori un moment de răgaz, cînd ielele noastre ar fi coborît peste peniţele lor, umblînd desculţe prin versurile europenilor visători. Ce mirific, ce minunat ar grăi aceşti poeţi ai Europei despre noi, românii, dacă am şti să aducem în bătătura noastră cît mai mulţi scriitori.
Totuşi, de ce să aducem, şi ce, oare, să vadă?
În fine, tabloul mioritic deal-vale a fost înlocuit cu o viermuială de zile mari, şi chiar de toate zilele, îndrăznesc să mă hazardez cu ideile, şi cum ar putea fi altfel cînd politicienii se bat pe funcţii, iar noi ca naţie primim steguleţ roşu la mediu, cînd elita se întrece în festivisme şi festivităţi, scoţîndu-şi ochii, rupîndu-şi coatele, etc pe cîte vreun premiu minor, cu parfum de bulibăşeală autohtonă, neavînd privire limpede pentru realităţile imediate.
Ce muzică i-ar fi ieşit lui Bregovici, de-ar fi dat peste maldărul de oase care, curînd, din cauza căldurii, a soarelui, se vor transforma în îngereasca scară a lui Iacob.
Ce film ar fi ieşit din creierii lui Kusturica!
De-ar fi trăit Caragiale ar fi prins de capătul unui os şi-ar fi scris pamflete pe la uşile liberalilor şi ale aliaţilor lor, să vază grofii politici că se ţin doar de teatralitatea politichiei.
Tarde venientibus ossa! Ne-ajung şi oasele, dacă le avem pe gratis, fie ele aruncate în mijlocul pădurii, că doar am coborît din copac mai ieri, lăsîndu-ne încă vrăjiţi de farmece, desfăcături, Tanacuri, descîntece, babe, otv-işti retardaţi, manelişti la kg, ţigani dormind alături de cai în palate hidoase fără cel mai elementar simţ estetic, scriitori cerşind premii literare, super-religioşi pocăiţi vînzînd medicamente venite ca ajutoare, apă, ploi, păduchi, morţi dezgropaţi în pas de noapte cărora li se mănîncă inima cu nesaţ, baloane colorate, politicieni cu nasuri de clovni, aranjamente politice şi literare (azi îţi dau eu premiu, că-s în juriu, mîine-mi dai tu mie; şi ce frumoasă e lumea, şi ce culţi şi meschini sîntem!).
Hei, lume, lume şi iar lume, taraba e plină, avem de toate! Taraba România e viu colorată! Ia, neamule, ia şi cumpără şi cară-te mai departe, dacă eşti deştept! Ptiu, cum să n-aibă Europa nevoie de aşa o ţigancă frumoasă, colorată pînă nu se mai poate, cu zeci de fuste pe ia, o pielicică... nişte ochişori şi buzişoarele ei, buzişoarele roşii ca focul de atîta băut sînge din bietul mort!
Ia, neamule european, oriunde te-ai fi aflînd, în Germania, Anglia, Belgia, Franţa, etc, ia, pofteşte ce vrei! Taraba România e plină. Zi repede -You love you Romania! - şi cară-te! Şi vezi cui dai banii pentru scoaterea din rahat a ţării, băgată în bălegar de comuniştii care încă ţin pîrghiile principale. S-ar putea ca intestinele, oasele, maxilarele, craniile de vită, mezelurile, cu viermi, muşte, cîini, ciori şi.... bursuci să trăiască pe pajişti verzi şi calde pînă în 2007, cînd vreun Edgar Allan Poe european va scrie "Corbul" mioritic.
You love you Romania! - salutări din oaza de creaţie pentru poeţii Europei.

sus!


România, o ţară fără personalitate

Petre Flueraşu

Este trist să vezi cum un oraş, emblema unei ţări, este transformat peste noapte, cu vervă şi ardoare, într-un surogat, o emblemă a unei lumi ce pur şi simplu nu îşi are locul aici. Congresele se organizează este adevărat şi în alte ţări, şi în alte oraşe, însă acestea nu fac eforturile absurde pe care Bucureştiul le-a făcut în ansamblul său în ultimele zile, pentru a găzdui la standarde "înalte", Summitul Francofoniei.
Încercând să salveze aparenţele care într-o lume raţională nu ar trebui să conteze, România arată per total, ca naţiune, ridicolă. Şi nu neapărat în ochii străinilor, pentru că, până la urmă, aceştia nu contează. Nu, România începe să pară ridicolă în ochii propriilor cetăţeni. Oamenii, care văd cum brusc, se găsesc bani, se găseşte interesul necesar, se munceşte noaptea, se sacrifică orice alte proiecte, pentru a impresiona, pentru a oferi o imagine falsă, care contrastează puternic cu evidenţa.
Probabil că pentru un demnitar străin, care va parcurge de câteva ori drumurile recondiţionate cu sârg din banii bugetarilor, călătoria va fi încântătoare. Între două discuţii inutile care se rezumă la o teoretizare banală a unor probleme grave, între două opriri la hotelurile şi restaurantele luxoase care "reprezintă" o ţară, poate va fi lăudată în câteva cuvinte şi organizarea care mai mult ca sigur se va ridica la "standardele europene".
Cine mai are timp să parcurgă câţiva kilometri printr-un oraş paralizat, cine mai are timp să coboare din limuzină pentru a întreba oamenii dacă sunt de acord? Cine mai are timp să se gândească în primul rând la populaţie, la cei ce înseamnă de fapt România? Ca stat, aceasta din urmă există prin oameni, prin milioanele de locuitori care plătesc impozite şi au calitatea de cetăţeni. Restul, demnitarii, liderii, sunt doar indivizi cu rol organizatoric, subordonaţi intereselor generale, de care trebuie să ţină cont.Oamenii contează, cei care au ales au dreptul să beneficieze de alegerea lor.
Totul se impune. "Interesele de stat primează" este sintagma cea mai des întâlnită în aceste zile. Cum se face oare că interesele statului nu coincid cu interesele oamenilor.? Ar trebui să medităm asupra acestei probleme pentru că este realmente păcat să ne batem joc de locuitorii unui oraş, de oamenii care trăiesc aici, care suferă zilnic neajunsurile unor sisteme prost organizate, pentru câţiva demnitari care se plimbă din ţară în ţară discutând probleme "lingvistice".
Mândrie?! Ar trebui să fim mândri atunci când se va putea circula şi la noi ca pe străzile marilor puteri spre al căror statut aspirăm obsesiv, ar trebui să fim mândri când vom putea asigura fiecărui cetăţean condiţiile minime de supravieţuire într-un mod satisfăcător.
Nu obsesia foştilor turnători, nu întrunirile strălucitoare, nu aplauze din partea străinilor, nu "fiţe", nu ifose princiare, ci acţiuni concrete, cu efecte evidente. România nu are de ce să urmeze exemplul celorlalţi, România are capacitatea de a face singură mult mai mult. Nu cu privirea în pământ, ci cu fruntea sus. Sinceritate, să prezentăm situaţia aşa cum este ea, nu să vopsim gardul în cele mai strălucitoare culori în timp ce casa se dărâmă!
Este ridicol să punem lumini în asflat, este ridicol să blocăm străzile pentru câteva coloane care ar putea, şi de fapt ar trebui, să aştepte în traficul pe care nimeni nu încearcă să îl fluidizeze. Ar trebui să prezentăm şi părţile care nu funcţionează optim, pentru că şi acestea sunt reale. Este trist să vorbim de întâlniri, de fast, de lumini, într-un oraş care se pierde la marginile sale într-un întuneric negru, de fum. Ar fi poate interesant de ştiut câte străzi s-ar fi putut asfalta cu banii aruncaţi pe nimicuri strălucitoare.? Ar fi interesant de ştiut dacă nu cumva şi limuzinele pot să oprească la semafor, ar fi interesant de ce sunt nişte oameni aleşi de popor atât de stresaţi în ceea ce priveşte siguranţa.?
Ar fi interesant de ştiut de ce pentru un congres se blochează o capitală când de exemplu, în Franţa, în fiecare an, vedem cum, cel puţin o dată, sute de ciclişti şi oficiali aşteaptă cuminţi să treacă întâi trenul care îi poartă spre destinaţie pe cetăţeni, adevăraţii stăpâni ai ţării.?! Ar fi, întradevăr, interesant.

sus!


Reproducerea textelor sau imaginilor este permisă doar cu condiţia precizării sursei. ©2004-6 EgoPHobia & autorii textelor şi imaginilor       @ www.egophobia.ro