literatură
De la "OPINIILE unui clovn" la "Opiniile unui CLOVN"
Daniel Stuparu
(preambul la o soteriologie a omului postmodern)
S-a observat deja că în paginile Opiniilor unui clovn
se găseşte o critică acidă la adresa
societăţii germane postbelice (textul fiind catalogat
îndeobşte drept Gesellschaftsroman), în speţă
în raport cu morala osifica(n)tă de tip catolic a societăţii
cunoscute de autor. Credem însă că perspectivele
posibile în ce priveşte abordarea acestui text nu se
opresc aici. Periplul eseistic pe care îl propunem cititorului
îşi are sorgintea, sub aspect metodologic, într-un
artificiu hermeneutic devenit celebru de la Heidegger încoace:
acela prin care accentul de pe unul din termenii unei sintagme discutate
este transferat celuilalt.
Cabala iudaică observa cândva că evoluţia
omului de la Adam încoace ar trebui mai degrabă numită
involuţie, în măsura în care atenţia
omului antic a trecut în cazul celui modern de la "mi"
(cine, ebr.) la "ma" (ce), adică de la Creator la creat.
Revenind la textul lui Böll, ajungem inevitabil la constatarea că
majoritatea interpretărilor date romanului se opresc mai degrabă
la "ce"-ul chestiunii, raportându-se mai puţin
sau deloc la "cine", adică la instanţa ce
emite aici, sub forma inofensivă a unor "opinii", judecăţi
de valoare.
Întrebarea de la care plecăm este: ce motiv avea Böll să
recurgă la un clovn pentru a-şi face cunoscute ideile?
Ce raţiune l-a putut determina să aleagă tocmai
un asemenea personaj, în condiţiile în care
o critică a societăţii poate porni de la nivelul
oricăreia din păturile acesteia? Hans Schnier, eroul
central al romanului, putea fi la fel de bine medic, inginer, preot, bancher,
marinar sau orice altceva. De ce tocmai clovn? Desigur, s-ar putea replica:
"Autorul a acţionat în mod mai mult sau mai puţin
fortuit, iar alegerea sa nu ar fi decât o dovadă în
plus a gratuităţii unui personaj oarecare, în
fond fiind mai important ce spune acest personaj, decât cine
este". Acesta nu ar fi însă decât un mod
frivol de a expedia o problemă fără răspuns
într-un con de umbră.
Abordarea pe care o propunem în demersul de faţă
porneşte de la premiza că Böll a avut motive precise
şi mai adânci care l-au determinat să opteze
în favoarea acestei măşti sociale şi
nu a alteia. Şi pentru că avem de a face cu o operă
de ficţiune, statul social al eroului nu poate fi lipsit de importanţă,
de vreme ce faptul de a îi conferi alt statut nu presupune nici
un efort deosebit din partea autorului (lucru nu tocmai la îndemână
în viaţa reală). Böll era de fapt - aşa
cum spunea cândva Paleologu despre Sadoveanu - un erudit, care
îşi disimula însă foarte bine erudiţia.
Dacă privim ceva mai atent la sfera semantică pe care
o subîntinde ideea de clovn, ne dăm seama că
percepţia modernă a acesteia, sărăcită
fără îndoială, nu este decât
o coruptelă a unei funcţii, respectiv măşti
sociale mai vechi, care între timp, într-o societate
industrializată şi secularizată, a devenit
ţinta oprobriului public şi a ridiculizării:
clovnul de circ. De-a lungul Evului Mediu, adică între
consolidarea Imperiului Roman de Apus prin Otto cel Mare şi prăbuşirea
celui de Răsărit odată cu căderea
Constantinopolului, clovnul ca actor social a jucat mereu un rol cu totul
aparte.
Pe atunci, nebunul sau saltimbancul era un personaj care îndeplinea
o funcţie specială: el era pe de-o parte greu sau deloc
încadrabil social - lucru ce îi conferea un tip de obiectivitate
aparte - şi care, prin intermediul aluziilor, al poznelor, al
şotiilor şi năzdrăvăniilor
de tot felul, recurgând uneori la acrobaţie sau pantomimă,
avea rolul de a aduce în faţa slujitorilor unei curţi
sau alteia critici la adresa regelui bunăoară, fiind
singurul care putea face acest lucru fără a fi pasibil
de pedeapsă indiferent căror grozăvii le-ar
fi dat glas, de vreme ce se pornea de la premiza că nu e în
toate minţile. Dar pentru că verba volant şi
scripta manent, modernitatea îl cunoaşte mai bine din
dramele lui Shakespeare, cunoaşterea directă încredinţată
tradiţiei orale fiind de mult acoperită de colbul uitării
(deşi undeva, în inconştientul colectiv, omul
modern rezonează încă în mod subtil
cu această tipologie): nebunului regelui Lear, Touchstone din
Cum vă place, Feste (A doisprezecea noapte) sau Falstaff (Henric
al IV-lea) nu ar fi decât câteva exemple.
Prin prisma celor de mai sus, realizăm că de fapt Böll
conferă personajului său o poziţie unică,
singura privilegiată într-o lume bolnavă -
aceea a clovnului, a acelui personaj din Dialogurile platonice, ironic
şi şiret, dar cu pretenţii de totală
ignoranţă, numit Socrate. Căci aşa
cum spune undeva Dürrenmatt (Fizicienii), "sau rămânem
noi în ospiciu, sau lumea întreagă devine o
casă de nebuni": într-o lume care a pierdut contactul
cu valorile autentice, singurul loc în care îţi
poţi păstra sănătatea mentală
rămâne ospiciul, locul în care subiectul, ca
şi conştiinţă critică, e
catalogat drept nebun.
Personajul lui Böll se erijează aşadar în instanţa
lucidă şi ironică a unei societăţi
care şi-a luat atât de în serios nebunia până
la a o confunda cu sănătatea morală şi
spirituală a acesteia. Eroul lui Böll este deci un simbol, aşa
cum tot valoare de simbol au şi alte detalii semnificative de
ordin similar din roman: clovnul Hans Schnier afirmă despre sine
că nu e religios, explicând apoi ce înţelege
prin asta: faptul că nu plăteşte nici un fel
de taxe vreunei biserici; litaniile catolice îl ajută
însă uneori să îşi depăşească
depresia. În altă parte clovnul descrie un număr de
pantomimă în pregătire, prin care ar reprezenta
felul în care se întoarce acasă cu un inel
pe care se găsesc nenumărate chei de gheaţă,
ce i se topesc una câte una pe măsură ce el
o caută pe cea potrivită pentru a intra. Aici totul
poate fi văzut drept metaforă, putând fi interpretat
la nivel alegoric: casa e aceea pe care fiul risipitor, simbol al unei
lumi bolnave, o regăseşte întorcându-se
(teşuva în ebraică, i.e. pocăinţă)
la Dumnezeu, la sens, la raţiune. Cheile care se topesc sunt
tot atâtea soluţii şi oportunităţii
de îndreptare pe lângă care omul modern trece
lipsit de sensibilitate până când ajunge să
piardă, pentru a folosi o expresie curentă, până
şi ultimul tren către o lume mai bună. Opinăm
aşadar că o înţelegere completă
a romanului impune şi această privire întoarsă
asupra instanţei care emite opiniile în discuţie,
adică asupra nouă înşine, asupra sinelui.
Funcţia nebunului medieval era acea de a acţiona ca
raisonneur, căci aşa cum spunea undeva Shaw în
context modern, "un om rezonabil se adaptează la lume, pe
când un nebun încearcă să adapteze
lumea la el. Motiv pentru care orice formă de progres depinde
de cel nebun" (în ochii lumii pe care o critică,
ne-am grăbi noi să adăugăm). Avataruri
ale nebunului medieval întâlnim, pe linie dramatică,
în Comedia dell'Arte (Arlecchino, Scaramouche etc.), Moliere
(Vicleniile lui Scapin), sau Goldoni şi mai târziu,
la Samuel Becket (Sfârşit de partidă, Aşteptându-l
pe Godot), la Dario Fo (Moartea întâmplătoare
a unui anarhist) sau, prin personaje colective, la Dürrenmatt (Fizicienii)
ori Jean Anouilh (Balul hoţilor).
În proză, la Sebastian Brant (Corabia nebunilor), Erasmus (Elogiul
nebuniei), Rabelais (Gargantua, Pantagruel), sau la tenebrosul scriitor
romantic E.T.A. Hoffmann (a cărui operă Heine o numea
cândva "un teribil ţipăt de groază
în douăzeci de volume"), regăsim nu o
dată valorizată aceeaşi temă: ne referim
la Opiniile despre viaţă ale motanului Murr sau la Piticuţ
zis Cinabru, care şi-a găsit la rându-i un
corespondent modern în personajul central al lui Günther Grass
din Toba de Tinichea, Oskar Mazerath - eroul unei lumi nu mult diferite
de cea, în alt context, a Micului Prinţ (Saint-Exupery).
Cu nebunul medieval ne întâlnim nu în ultimul
rând şi în ocultism (dovadă în
plus a adâncimilor pe care le presupune o înţelegere
exhaustivă a acestuia), mai exact în jocul de Tarot
(această metaforă vie a societăţii
şi lumii medievale), literatura dedicată subiectului
subliniind la rându-i în repetate rânduri (cf.,
inter alia, Levi, Papus, Wirth, Guaita, Waite ş.a.) importanţa
nebunului în jocul de cărţi, respectiv în
societatea pe care o reflectă acesta. (În Tarot nebunul are întotdeauna
rolul unui factor echilibrant prin funcţia sa destabilizatoare
a unor structurilor osificate la nivel psihologic sau social, fiind asociat
mercurului alchimic ca principiu labil opus sulfului, agent al fixării
şi stabilităţii. Hieronymus Bosch avea să
preia acest simbol sub ipostaza Fiului rispitor într-un celebru
tablou omonim.)
Bibliografia consacrată temei nebunului în societatea
medievală în general sau în teatrul lui Shakespeare
e vastă (e.g., Robert Armin, Fools and Jesters; Robert Goldsmith,
Shakespeare's Wise Fools; Bente Videbaek, The Stage Clown In Shakespeare's
Theatre; Leslie Hotson, Shakespeare's Motley; David Wiles, Shakespeare's
Clown; B. Swain, Fools and Folly during the Middle Ages and the Renaissance;
E. Welsford, The Fool: his Social and Literary History, Roberta Mullini,
Playing the Fool etc.) Studiile ce stabilesc o legătură
clară între romanul lui Böll şi aceasta sunt
însă sporadice, de regulă rezumându-se
la asocieri expeditive şi superficiale (de ex., Agosti Vera,
La figura del clown, metafora della condizione umana).
Un motiv în plus pentru critica de specialitate să se
aplece cu un ochi mai atent asupra metaforei disimulate de Böll în
acest roman, atât de evidentă încât
e îndeobşte trecută cu vederea, pentru că,
aşa cum spunea cândva Conan Doyle prin personajul care
l-a făcut celebru, "nimic nu e mai uşor trecut
cu vederea decât un lucru evident".
www.regnabit.ro
revistă de metafizică şi spiritualitate
teatru
Hell, un nume nefericit
Oana Pulpă
Iubitorii de teatru au avut parte de spectacole şi în
timpul verii. Dacă instituţiile teatrale de stat sau
particulare au spus stop stagiunii, Compania de Teatru DAYA, coordonată
de scriitorul francez Pascal Bruckner, regizoarea Chris Simion şi
actriţa Adriana Trandafir, a facilitat, prin intermediul proiectului
Teatru Undercloud, desfăşurarea unor spectacole-experiment
pe întreaga durată estivală. Unde? Sub cerul
liber, după cum precizează şi numele proiectului,
mai exact pe terasa La Motoare, unde piesa de inaugurare a fost Hell.
Dramatizat şi pus în scenă de regizoarea Chris
Simion, după romanul cu acelaşi nume al Lolitei Pille,
spectacolul radiografiază aspecte din viaţa aşa
zişilor copii de bani gata, a celor care fac parte din generaţia
Think Pink, (definiţie oferită chiar de către
unul din personaje). Dincolo de atmosfera trendy pe care spectacolul o
construieşte (de la limbaj, vestimentaţie, până
la comportamentul personajelor), mesajul este foarte violent: o lume în
care ţi se oferă totul: bani, droguri, prietenie, ajunge
să te deparsonalizeze aşa încât sentimente
puternice precum iubirea, nu te mai pot salva.
Singurul personaj care convinge publicul că vrea să
depăşească steriotipiile lumii în
care trăieşte, că vrea să lupte cu
dependenţa de droguri, cu iubirile de-o noapte şi cu
pierderea inutilă a timpului, este Hell. Cu toate că
are nenumărate tentative de autocorectare, personajul nu este,
însă, atâ de puternic încât
să-şi depăşească drama.
În conturarea personajelor regizoarea mizează foarte mult pe
antagonismul situaţiilor, al reacţiilor, pe balansul
permanent între un timp exterior care ne oferă date
superficiale despre personaje şi unul interior care prezintă
adevărata lor drama. Personajul ce poartă numele iadului
(Hell), pare perfect integrat în lumea a cărei singură
suveranitate este banul; doza necesară de cocaină, discuţiile
plictisitoare pe care le poartă cu prietenii, muzica antrenantă
şi o partidă de sex par să îi creeze
starea ideală. Descoperim însă realitatea interioară
a personajului, nu în jocul scenic, ci în imaginile
proiectate pe ecran care ne prezintă o Hell foarte sinceră
cu sine, gravă şi lucidă dar neputincioasă
totuşi în a duce lupta până la capăt.
Finalul este trist, explicit pe de o parte pentru ca ne informează
asupra vieţii în derută pe care o duc în
continuare celelalte personaje, dar şi incert pentru că
nu ne lămureşte ce se va întâmpla
cu personajul principal, Hell.
Un spectacol puternic în care imaginile şi cuvintele
definesc o lume a mizeriei spirituale şi a forţei resentimentului
trezite de o societate a cărei unic scop este consumul. Piesa
Hell ar putea fi o adevărată lecţie de viaţă
pentru cei dependenţi de modă, de efemer şi,
nu în ultimul rând, de drog, fenomen propriu modernităţii
târzii.
Actorii Cristi Iacob, Antoaneta Cojocaru, Rodica Ionescu, Ela Ionescu,
Cuzin Toma,
Maria Teslaru si Orodel Olaru au reuşit să capteze spectatorul
într-o lume, cunoscută de unii, inimaginată
de alţii, din care, din fericire a avut, însă,
şansa să evadeze imediat ce spectacolul a luat sfârşit.
literatură/fotografie
Fotografie de "grup" fără doamnă
[Sorin Stoian & Radu Iordache - "Organismostil", www.raduiordache.ro]
Iulia Argint
"Organismul ostil" refuză parcă să
(se) nască, lasând senzaţia de nedefinitivare,
de nelansare spre exterior, asemenea unui gest neîmplinit până
la capăt şi care îşi pierde înţelesul
în trupul aerului. Mai ales în încercările
de "exerciţiu devenit sac de urzici", în cazul
căruia te loveşti de un discurs demagogic, de un discurs
fariseic pentru că nu e convingător, pentru că
cel care "declamă" este de fapt absent din propriile
sale cuvinte. Şi cuvintele lui sunt moarte. Acest "organism"
s-a apropiat de un prag al preapârguirii, dar de fiecare dată
este măsurată retragerea, întoarcerea în
odăile unei familiarităţi interioare incomode.
Ea, care bântuie prin camerele sumbre, construite dar neîncheiate
ale poemelor din acest volum, e asemenea unei ferestre zidite, poetul
are o fereastră zidită înlăuntrul
său, nu s-a întâlnit deocamdată cu
"el", şi cuvintele lui sunt fructele introvertirii,
ale unor strigăte mute. El are şi un vitraliu de biserică
spart, profanat, fals, înăuntrul său şi
tot încearcă să-l cârpească
stângace. Pretutindeni senzaţia intensă de
spleen imploziv, tristeţea şi monotonia nu dau cu pumnul
în masă, în schimb rod liniştite duşumelele,
sclave ale unui travaliu care nu şi-a descoperit încă
sensul limpede şi macină întredeschideri "la
temperatura camerei". El o acuză pe ea "De o gramadă
de vreme n-am mai văzut nimic pe chipul tău/Dimineaţa
iei un antidot pentru toate gândurile sincere/Şi eşti
toată ziua, seara, noaptea apoi, un fel de minciună".
Caută vinovaţi şi pe de altă parte
încearcă să se refugieze în divagaţii
filozofice, pipăie praful de pe icoanele bisericii din el. Dar
poate că şi chipul ei este unul zidit, este un zid,
cu ferestre oarbe, cu ferestre false şi nu e nimic de văzut.
Aşa se "întâmplă" în
poemele în care ea chiar trăieşte şi
este cotropitoare. În alte texte îţi aminteşti
de autocompătimire şi de condamnarea celuilalt, de îndepărtarea
lui, aşa cum erau ele evocate în anumite poeme de prin
1883 ale lui Eminescu ("Nu ştiu de fapt ce se întâmplase
atunci:/ îmi muriseră versurile,/ îmi muriseră
cântecele?/ Cred că şi unele şi celelalte"
- "Epilog"). Acelaşi fir melodic de "blues"
al dezămagirilor în dragoste, al "suferinţelor
dureros de dulci". Exerciţiul întrucâtva
reuşit aici, în versurile lui Sorin Stoian, seamănă
cu un act de exorcizare prin şi în cuvânt,
este o semidesprindere de o "ea", dar nu numai de ea, o încercare
de izolare a unei încăperi interioare mai vechi asemănătoare
cu o debara în care aduni amintirile strânse de-a lungul
timpului. Şi, nu în ultimul rând, deschiderea
unei uşi spre un alt... psalm.
Fotografiile lui Radu Iordache, prezente în acelaşi
volum, surprind spontan ceea ce e dincolo de un subiect concret, resemnifică
un fragment de spaţiu sau altul, reconstruiesc o imagine reinvestind-o
cu o funcţie poetică (sunt foarte interesante pentru
mine imaginile în care apar ziduri de clădire, mâncate
de timp şi de ploi). Reuşeşte să surprindă
frânturi din sufletul obiectelor pe care le-a privit prin obiectiv,
poezia lor, semnele încrustate în suprafeţe
aparent monotone. Fotograful, tot hoinărind, s-a întâlnit
cu poemul în oraş. Cu poemul lui, cu un poem pe care
îl poţi vedea şi al cărui corp nu
este construit din cuvinte. Nici nu e nevoie. Sunt aer, fior şi
secunde. Zidurile fotografiate sunt încărcate de urmele
pe care timpul le-a lăsat pe spinarea lor, un timp mai mare care-l
cuprinde şi pe cel al trecerii artistului pe-acea stradă,
umbrele celor care au trecut cândva pe-acolo, umbrele gândurilor
şi pasilor lor. Sărutul muşcător al
ploilor, al lapoviţelor şi ninsorilor căzute
peste carnea perisabilă a acelor clădiri. Nu pot şi
nu vreau să nu scriu câteva cuvinte despre ferestrele
din imagini, ferestre care îmi par atât de... închise,
chiar şi când nu sunt (la propriu). Acele simboluri
ale deschiderii par moarte (fără să fie, având
un fel de existenţă latentă), parcă
nu duc nicăieri, şi chiar şi aşa sunt
foarte expresive. Pentru că totuşi te cheamă
spre ele, îţi atrag privirea, continuă să-şi
păstreze statutul de simbolice fante spre (o altă) lume,
de deschideri enigmatice. Ferestrele acelea par să ademenească
spre ele prezenţe umane ca şi cum numai aşa
pot fi întregi, perfecte, şi poate că de aceea
tot fixându-le mi se năzăreau apariţii
umane, mişcări, gesturi, schimburi însolite
de priviri. Pot să spun, de ce nu, că aerul poate fi
fotografiat, în instantaneele lui R. Iordache îl simţi
îmbrăcând lucrurile, făcând
să pulseze contururile lor, ca şi cum toate ar respira.
Aşa cum, pe de altă parte, în fotografia de
la pagina 13 lumina care impregnează podeaua şi balustrada
din lemn pare să spargă limitele şi să
iasă din cadru, invadându-ţi privirea. Parcurgi
pe cale vizuală descrierea fenomenologică a unor stări
trecătoare, şi totodată rotunde, repetitive.
Simţi că în ceea ce priveşti există
un început de provocare serioasă, devii gânditor,
tocmai pentru că trăieşti cu impresia că
în faţa ta se perindă clipe unice prinse în
geometrii dureroase şi aparent familiare.
#
volumul poate fi descărcat de pe
site-ul lui Radu Iordache
Prostul gust al libertăţii
[din ciclul "Ororile democraţiei"]
Daniel Stuparu
Mai deunăzi mi-a picat întâmplător sub ochi - în timp ce navigam pe internet, în căutarea unei lumi dacă nu mai bune, măcar diferite, pe site-urile diferitelor arhive şi colecţii de texte rare - o ştire stranie: "Povestea poveştilor" în ediţie trilingvă la prestigioasa editură Humanitas. Si nu cred că această ştire - după ce am asistat la nenumărate şedinţe de cenaclu ale USR, în care se vorbea ca la uşa cortului, sub oblăduirea unor Marin Mincu, Mircea Martin sau Cezar Ivănescu şi după ce am citit bunăoară (în parte doar, pentru că nu sunt masochist) romanele celor şapte "magnifici" de la Polirom sau ale tinerilor de la Euridice - m-ar mai fi făcut să ridic măcar din sprânceană, cu atât mai puţin să mă scandalizez sau să mă pronunţ în scris împotriva unei asemenea năzbâtii, dacă alte aspecte nu ar fi jucat aici un rol deloc neglijabil. Despre aceste aspecte aş vrea să vorbesc în cele ce urmează.
Ceea ce m-a oripilat în toată această chestiune, promovată ca "eveniment", e modul pervers în care editura, începând directorul acesteia, Gabriel Liiceanu, au prezentat chestiunea în culori din cele mai
strălucitoare, ca şi cum această apariţie ar marca într-adevăr un punct de cotitură în istoria literaturii, precum apariţia unui nou luceafăr pe scena acesteia, marşând în tandem cu această filozofie de prost gust care cultivă pornograficul, impostura şi un utilitarism deşănţat ale cărui singure repere sunt de ordin pecuniar, orice alte valori fiind evanescente precum o fata morgana. În ce constă, în opinia mea, perversitatea acestui fenomen, nu singular din păcate? În aceea că un lucru de prost gust nu este prezentat şi asumat ca atare, ca un fenomen marginal al unei literaturi, din păcate, minore, ceea ce ar fi încă suportabil, ci ca pe etalonul câtorva generaţii, începând cu junimiştii şi culminând în literatura scabroasă e douămiismului de trei parale cultivat de ai noştri tineri pe toate gardurile literaturii de cartier. Aristotel definea adevărul - fie şi la modul relativ - ca pe adequatio rei et intellectus. Perversiunea constă tocmai în această totală inadecvare dintre obiect şi concept în acest caz, între semnificant şi semnificat.
Gabriel Liiceanu, directorul editurii Humanitas, numeşte această poveste în marginea căreia nici măcar un puber imberb al prezentului nu mai poate schiţa decât cel mult un zâmbet condescendent, o "capodoperă a erotismului comic". Dacă ar fi să fim riguroşi - în sens heideggerian să zicem, cum îi plăcea cândva (ou sont les neiges d'antan?) domnului Liiceanu, pe când era ilustru profesor la catedra de filosofie a Universităţii din Bucureşti - ne-am putea întreba, şi pe bună dreptate: Care capodoperă? Care erotism? Care comic? Dacă acest text, nu mai lung de câteva pagini, fără cap şi coadă, dezlânat şi ridicol, care nici măcar o glumă bună nu poate fi numit (pentru că un banc are o poantă, şi e indiscutabil mai scurt, adică obţine un efect mai percutant cu un efort de mai mici proporţii) poate fi numit capodoperă, atunci bijuterii precum "Paradisul pierdut" al lui Milton sau "Despre itinerarul minţii în Dumnezeu" al lui Bonaventura ce să mai zicem? Se pare însă că cei care acuzau cercul de la Păltiniş de un lamentabil epigonism aveau dreptate.
Pentru că iată, de când Noica nu mai e printre noi, s-a cam terminat şi cu idealurile în care credeau cândva Eliade, Tuţea sau Cioran. Până şi cel din urmă amintit aici - Cioran, nihilist notoriu - mai avea puterea, pe urmele unui Nae Ionescu pesemne, de a-ţi inspira trăiri aproape mistice în nu puţine din memorabilele sale pagini. Azi, ne îmbătăm cu apa sălcie a unor senzaţii mediocre, sub falsa impresie că facem, în acest lamentabil mod, cultură de calitate. S-au dus acele vremuri. Alt aspect scandalos care stupefiază receptorul acestui fenomen pe cât de confuz, pe atât de toxic şi nociv pentru mentalul colectiv, care nu stă să despice firul în patru, e faptul că s-au putut coagula atâtea minţi luminate, atâţi bani şi s-a putut face atâta tamtam în jurul unui text absolut minor şi deloc reprezentativ din opera lui Creangă. Avem de a face cu o editură de prim rang, cu trei nume de prestigiu, (Alistair Ian Blyth, absolvent de Cambridge, Marie-France Ionesco, fiica lui Eugene Ionesco şi artistul, Ioan Iacob, pictor consacrat) şi, nu în ultimul rând, o lansare cu surle şi tobe - sau turle şi sobe, cum vreţi - la librăria Cărtureşti (Ceai, muzică, dichis... vă mai amintiţi? Ei bine, s-a cam terminat şi cu asta.)
Ion Creangă este numit un "povestitor inegalabil, stilist perfect, de-un comic şi o ironie fenomenală", ceea ce şi era de altfel, dar cu siguranţă nu în cazul de faţă, să ne fie cu pardon. Mai mult decât atât, dat fiind faptul că e vorba de o ediţie trilingvă, acest "eveniment" ne va face de râs o dată în plus nu doar în ochii noştri, ci şi în faţa întregii Europe. Nu-mi rămâne decât să închei cu câteva versuri memorabile din Radu Gyr, cu aceeaşi dezamăgire care îl încerca pe atunci: "Rimbaud, te aprobau heliotropii/ când stele tu spurcai şi cer albastru.../ Eu, cocoţat deasupra Europii,/ trist urinez pe propriu-mi dezastru" ("Tifle").
literatură
Akira Yoshimura şi moartea ca experienţă
empirică
[Akira Yoshimura - "Supliciul unei adolescente", traducător Anca
Focşeneanu, Humanitas, 2006]
Petre Flueraşu
Moartea, sfârşitul vieţii, finalul fiinţei,
a reprezentat pe parcursul timpului o temă predilectă
a autorilor orientali. Văzută ca o continuare, ca o
transcedere, ca un ciclu, sau ca finalul absolut, moartea a fascinat generaţii
întregi de gânditori care au încercat să
găsească un sens unui fenomen pe care nicio fiinţă
vie nu poate până la urmă să îl
înţeleagă.
Akira Yoshimura este considerat un clasic în viaţă.
Prin scrierile sale, amestecând realismul împins de
multe ori la extrem cu erotismul oriental suav, reuşeşte
să aducă în atenţia cititorului probleme
complexe, pe care de cele mai multe ori le lasă în suspans,
invitând la meditaţie, la o transcendenţă
ideatică rafinată.
În "Supliciul unei adolescente", Yoshimura se rezumă
la o descriere mecanică a morţii. Tânăra
Mieko trăieşte intens, însă lucid,
moartea, acel mare mister care acum este iată, umanizat, transformat
într-o prelungire firească a vieţii. Totul
se întmplă firesc, însăşi
cartea începând cu o descriere simplă, foarte
sugestivă: "Din clipa în care mi-am dar ultima
suflare, m-a învăluit deodată un aer proaspăt,
ca şi cum ceaţa deasă din jurul meu s-ar fi
risipit pentru o vreme."
Yoshimura se concentrează asupra proceselor mecanice, surprinzându-le
în descrieri de multe ori reci, impersonale, însă
potrivite atmosferei. Teama pe care o resimte Meiko este mai mult la nivel
fizic, ea rămânând pe tot parcursul romanului
lucidă, un analist fin şi pătrunzător
al tuturor lucrurilor care se petrec în jurul corpului ei, acum
nimic mai mult decât o bucată ţeapănă
de carne.
Prin antiteza realizată între fizic şi psihic,
prin evadarea mentală a spiritului, autorul subliniază
dualitatea fiinţei umane, împărţită
între nivelurile sale de fiinţare. Libertatea minţii
nu poate fi suprimată de moartea fizică. Ea există
şi în absenţa corpului, stingându-se
în cele din urmă din proprie iniţiativă,
pentru a îmbrăţişa în final
în somn, cea mai apropiată "simulare" a morţii
accesibilă fiinţelor, liniştea. Chiar dacă
moare, Meiko rămâne conştientă, gândeşte,
emite ipoteze, trage concluzii, se teme, se simte ameninţată,
manifestă sarcasm... Toate atributele psihicului sunt deci păstrate,
ilustrând independenţa acestuia faţă
de fizic. Senzaţiile există în continuare,
chiar dacă nu mai sunt susţinute de acţiunile
exterioare. Fata simte durerea sfâşierii ca un fior
rece, în interiorul ei, simte ruşinea goliciunii, chiar
dacă tot ceea ce mai există din fiinţa sa este
suflul vital, qi-ul specific culturii japoneze.
Naraţiunea la persoana I îl ajută pe autor
să fluidizeze romanul. Acţiunea nu este întreruptă
de descrieri exagerate, absenţa naratorului omniscient însemnând
automat şi restrângerea cadrelor. Vedem prin ochii unei
entităţi, un suflet care încearcă
să îşi găsească liniştea.
Oasele simbolizează aici scheletul psihic, esenţa fetei,
pentru că, odată cu mistuirea lor, sufletul adoarme...
Apar evident reminiscenţe ale cultului animist care defineşte
shintoismul. Nu putem ignora nici fina critică pe care Yoshimura
o aduce fenomenologiei (care la vremea la care a scris această
carte, făcea ravagii la nivel mondial prin teoriile unor Husserl
sau Heidderger), arătând cum senzaţiile nu
ţin de simţuri, ci se formează în
mod esenţial la nivel psihic, în afara relaţiei
obiect-observator. Iată încă o idee filosofică
foarte complicată schiţată sumar de scriitorul
japonez îndrăgostit de arta simbolurilor. Tulburătoarea
scenă a autopsiei simbolizează respectul specific oriental
faţă de moarte, care reprezintă o purificare
spirituală, nerăpind inocenţa: " - A,
m-am liniştit. Are himenul. Am avut ceva emoţii, pentru
că părea să nu fie virgină, îşi
înălţă capul bărbatul care
îmi decupa concentrat burta."
Erotismul prezent la tot pasul este unul asexual. Imaginea fetei este
sacră şi, chiar dacă este măcelărită
de diferite procese, rămâne până la
sfârşit intactă. Sufletul este cel ce străluceşte,
în timp ce trupul nu este decât un înveliş
exterior ce poate fi înlăturat fără
a aduce prejudicii esenţei...
Yoshimura a scris această carte la doar 32 de ani, dovedind o
înţelepciune demnă de un bătrân
maestru. Înţelegând moartea ca pe o continuare a vieţii,
el face un rechizitoriu rece, o prezentare academică a suferinţelor
fizice, care nu pot altera esenţa imuabilă a fiinţei,
partea esenţială. Metafizicul apare abia în
final, ca o părere, o sugestie vagă care încununează
acest "supliciu" pe care cititorul avid de cunoaştere
îl va aprecia: "Osemintele mele încremeniră
în mijlocul acelor ecouri înfricoşătoare."
Reproducerea textelor sau imaginilor este permisă doar cu condiţia precizării sursei.
©2004-6 EgoPHobia & autorii textelor şi imaginilor
@ www.egophobia.ro
|