editorial // invitat // poezie // proză // filosofie // critică // articole // english // imagini // special |
---|
redacţia // arhiva // pentru autori // contact // forum // blog // promo // links |
Vlad Nancă
Interviu Vlad Nancă Iulia Argint 1. Există pe www.fotoblog.ro/vladnanca o arhivă online
a artei stradale impresionantă. România arată
altfel din perspectiva aceasta. Cum e cu "street art flog"? 2. Ştiu că eşti pasionat de stenciluri. Imi poti spune mai multe despre stencil graffiti? Ştiu că acest gen de artă a prins deja ceva vechime. Cum stau lucrurile în materie de stencil graffiti art în Occident şi cum în România? Ce proiecte de aici ţi-au atras atenţia? Stencil graffiti este forma cea mai democratică a artei în stradă - oricine are acces la un carton, un cutter şi un spray, probabil că ăsta e motivul pentru care îmi place atât de mult. În urmă cu 4 ani, cam când m-am apucat să documentez graffiti, Alexe Popescu îşi făcea lucrarea de diplomă la Design cu nişte stenciluri puse direct în stradă. Lucrările lui (seria Elvis, alergătorul, Michael Jackson etc) erau mai degrabă capodopere de graphic design decât nişte lucrări încărcate cu semnificaţii adânci, dar totuşi importanţa lor este mare pentru că au reuşit să îi inspire pe toţi cei care l-au urmat. Odată cu documentarea fenomenului, am început şi Romanian Stencil Archive, care este o arhivă de stencil graffiti din toată România (disponibilă online pe www.2020.ro, făcută cu ajutorul multor persoane care contribuie cu imagini din oraşele lor). Pe măsură ce arhiva online a crescut (de curând a depăşit 400 de lucrări), cred că a inspirat şi pe alţii să facă stencil graffiti, dar nu pot fi sigur de asta. În România, pot spune că se face mai mult graffiti cu şablonul decât în alte părţi, dar nu ştiu dacă există un artist sau altul care să fi atras atenţia în mod deosebit. Nu cred că există vedete ale graffitiului în Romania, aşa cum sunt Bansy sau Blek le Rat, deveniţi deja personalităţi publice în ţările lor de origine şi nu numai... Apreciez însă enorm întreaga comunitate de oameni care fac sau au făcut stencil graffiti în România pentru că au înţeles că sunt liberi. Ştiu copii de 14 ani dar şi oameni trecuţi de 40, oameni care merg la serviciu în fiecare zi şi tinere mame cu copii sugari, toţi fac stencil graffiti. Îi respect pe fiecare dintre ei mai mult decât pe artiştii UAP care putrezesc împreună cu arta lor prin ateliere. 3. Pentru Blek le Rat stencil graffiti art reprezintă "métropole qui fleurit d'intentions poétiques animée par les couleurs de nos bombes aérosol". Ce cuvinte ar surprinde din punctul tău de vedere esenţa acestui tip de artă? Blek le Rat este bunicul stencil graffiti-ului şi mă bucur că ai găsit cuvintele astea spuse de el. Blek le Rat făcea stencil graffiti într-o perioadă în care mulţi dintre cei care fac asta acum în România nici nu se născuseră. El e mult mai în măsură să vină cu aforisme despre arta din spaţiul public decât mine. Aş spune totuşi că un graffiti poate avea o importanţă mult mai mare în conştiinţa publică decât orice monument caraghios de sute şi mii de euro.
4. Lucru evident, te raportezi într-un mod deosebit la spaţiul în care creezi şi expui. Intervii asupra lui, îl recreezi. S-ar putea spune că într-un fel Bucurestiul face parte din creaţiile tale, că prin aceste intervenţii oferi publicului amator de artă urbană un alt Bucureşti. Vorbeşte-ne despre Bucureştiul lui Vlad Nanca. Una din primele expoziţii organizate în Home Galeria
2020 (adică la mine acasă) era expoziţia mea
care se numea "Vlad Nanca lives and works in Bucharest" (2003),
iar instalaţia la care lucrez acum şi pe care o voi
inaugura în ianuarie aici la Stuttgart se numeşte "Dream
of Bucharest". Dincolo de oras îin sine, cred că
majoritatea lucrărilor non-fotografice pe care le fac vorbesc
despre spaţiul din care provin şi în care am
crescut şi trăiesc. Fotografiile pe care le fac sunt
total diferite, sunt de cele mai multe ori peisaje, au o anume estetică
a lor şi nu au niciodată referinţe georgrafice,
sociale sau politice. Despre legătura mea cu Bucureştiul
stau şi eu şi mă întreb dacă
aş fi simţit la fel în orice alt oraş
aş fi crescut... Bucureştiul mă fascinează
prin complexitatea lui... n-am mai văzut niciodată un
oraş atât de amestecat, atât de intens, diferit
de la o stradă la alta, de la o clădire la alta şi
de la un locuitor la altul... Am făcut împreună
cu câţiva prieteni Bukresh Blog, un blog despre Bucureştiul
contemporan, diferit de vizunea "wannabe"-burgheză
a intelectualilor care locuiesc la bloc dar visează la sânge
albastru, cai verzi pe pereţi şi ciori vopsite în
verde de micul Paris. Încercăm pe blog să înţelegem
mai bine oraşul, să-l redescoperim şi să
ne arătăm unii altora micile bucurii din legăturile
personale cu oraşul. Suferim cu toţii că nu
există un muzeu al Bucureştiului distrus în
anii '80, că nu există un muzeu al Bucureştiului
utopic socialist, că nu există un muzeu al arhictecturii
moderne din anii '20, '30 şi '40, etc... Putem însă
arhiva graffitiul din oraş, putem lupta pentru protejarea unor
clădiri sau repararea unor erori şi evitarea unor noi
erori. 5. Un alt proiect interesant este "Începem" ('We're getting started') internet discussion group. Mi-ai putea spune mai multe despre el? "Începem" a pornit din nevoia mea de comunicare cu artişti de aceeaşi vârstă... La început (ianuarie 2004), am fost câţiva artişti şi curatori tineri pentru ca grupul să crească şi să ajungă la peste 500 de abonaţi din domenii diferite, dar toţi interesaţi de creaţia contemporană. Iniţial, dorinţa era să avem o platformă de dezbateri, însă acum grupul funcţionează mai ales ca un canal de informaţii legate de arta contemporană. Grupul "Începem" a fost făcut după modelul Nettime-RO, care ajunsese într-o etapă destul de amorţită (şi care continuă să fie aşa). "Începem" este un canal de informaţii care a popularizat multe proiecte şi a adus multe avantaje artiştilor tineri tocmai din cauză că a facilitat comunicarea între artişti. 6. Ai fost întrebat probabil de nenumărate ori, dar nu mă pot abţine să nu te întreb şi eu: de unde obsesia cu maşinuţele, cu Dacia 1300? Ce urmăreşti să transmiţi? Am vorbit despre maşinuţele mele ceva mai devreme...
Mă fascinează forma Daciei 1300, iar maşina
mea desenată pe stradă este inspirată exact
din conturul Daciei... Mă fascinează felul în
care lucruri împrumutate sau preluate din alte culturi devin
simboluri naţionale, fie că e vorba de Dacia 1300, ciorbă
sau palincă. Mă fascinează Dacia cum mă
fascinează Polski Fiat din Polonia, Bulgar din Bulgaria şi
Yugo din Iugoslavia. 7. Mi-a plăcut faptul că eşti atât de atent la tot ce întreprinde Ministerul Culturii. Mă gândeam, de exemplu, la iniţiativa "Case care plâng" despre care s-a şi discutat de altfel pe unul dintre blogurile tale. Ce reproşuri ai să aduci acestei instituţii şi care consideri că ar trebui să fie priorităţile ei? Iniţiativa "Case care plâng" nu-mi aparţine, este un proiect al unor studenţi la arhitectură. Încerc să fiu atent la ce se întâmplă în jurul meu şi să transmit mai departe informaţii prin listele de discuţii la care sunt abonat sau pe blogurile pe care scriu. Încerc să fiu activ şi să am o atitudine civică şi, atât cât pot, să trezesc conştiinţa civică şi pentru alţii... Acum 17 ani s-a murit pentru ca noi să ne putem spune părerea şi să participăm la decizii care se iau în numele nostru şi să acceptăm sau nu lucruri care se fac pe banii noştri... Funcţionarii din Ministerul Culturii ne iau pe toţi de fraieri şi nu e de mirare că o fac pentru că sunt puţini cei dispuşi să se lupte cu capetele pătrate de acolo. Am enorm de mult respect pentru comunitatea din dansul contemporan, care s-a luptat ani de zile pentru a ajunge să aibă o instituţie pe care o mai mult decât meritau prin tot ce au reuşit să facă în plan profesional. CND-ul este una dintre cele mai active instituţii din Bucureşti, cu un program absolut extraordinar... Ãsta este însă rezultatul unor eforturi neobosite ale oamenilor direct implicaţi în acest proiect. Cred că dacă am avea cu toţii tăria necesară şi disponibilitatea morală, am putea să evităm ţepele pe care MCC ni le dă cu neruşinare fără încetare de ani de zile.
Nu cred că doar artiştii trebuie să se implice
în viaţa societăţii, cred că
toată lumea ar trebui s-o facă.
9. Apropo de UAP, anul trecut ştiu că ai iniţiat o petiţie împotriva acestei instituţii, iar una dintre cele mai importante acuzaţii era legată de administrarea galeriilor de artă şi de calitatea lucrărilor expuse. A avut vreun ecou această petiţie, a dat în vreun fel roade? Cum s-ar putea remedia această problemă a spaţiilor de expunere, dar mai ales cum s-ar putea dezgheţa, dezanchiloza lucrurile în UAP? Cred că petiţia era chiar mai veche. Nu ne-am dus niciodată cu petiţia în faţa vreunei instituţii, a fost mai degrabă un exerciţiu de observare a unei stări de fapt. Sunt sigur că toţi cei care sunt implicaţi în scena culturală şi de artă din România ştiu de existenţa acestei petiţii. Sunt sigur că cei de la UAP ştiu despre petiţie. Sunt multe soluţii pentru UAP, însă lucurile nu se pot rezolva cu oligarhi încremeniţi în metode securiste. În ultimul an, au apărut câteva asociaţii culturale (cum ar fi asociaţiile Artlink, Rokolectiv sau Jumătatea Plină) înfiinţate de tineri manageri culturali, şcoliţi cum trebuie şi care fac o treabă extraordinară... Numai nişte tineri ar putea să scoată UAP-ul din mizeria în care se scaldă. Dar cel mai probabil acei tineri îşi vor vedea de proiectele lor, iar UAP-ul se va degrada în continuare. Nu cred că UAP se va gândi vreodată la soarta comunităţii artistice şi va angaja o persoană inteligentă şi activă, un manager cultural tânăr şi deschis. Sper totuşi că după modelul Adrian Năstase o să urmeze în instanţă şi rândul tovarăşului de partid şi cumetrie/şmecherie Zamfir Dumitrescu, deşi mă îndoiesc că vreunul dintre membri UAP care i-ar putea urma la conducere s-ar putea lepăda de atitudinea origarhico-securistă de care toată societatea s-a îmbolnăvit în anii de groază ai comunismului şi ai capitalismului dâmboviţean. Pe măsură ce UAP se apropie de colaps, observ că apar din ce în ce mai multe galerii comerciale sănătoase şi artişti buni care sunt reprezentaţi de galerii şi îşi impun un nume în ţară şi în străinătate. Am încredere că lucrurile se vor îndrepta de la sine. 10. Am înţeles că într-un fel datorită ţie şi proiectelor tale s-a reuşit o apropiere a unor centre alternative, cum sunt Cluj-ul, Braşov-ul, Iaşi-ul sau Timişoara, de Bucureşti. E puţin exagerat să spui că din cauza mea s-a întâmplat asta. Odată cu grupul de discuţii "Începem" s-a comunicat mai mult şi s-au creat legături importante între grupurile creative din oraşele astea. Din păcate, de multe ori au fost doar constatări ale existenţei unor centre alternative şi nu s-au creat neapărat legături strânse şi proiecte comune. Personal mi-ar fi plăcut să se întâmple mai mult, dar totuşi sunt fericit că există comunicare, pentru ca asta este o bază bună pentru orice. 11. În curtea din spatele locuinţei tale există o "grădină secretă". Un loc special prin care au trecut mulţi grafferi, transformând complet acel spaţiu prin intervenţiile lor artistice. Care-i povestea acestei "grădini" şi în ce stare mai este ea acum? Vin oameni să o viziteze? În spatele blocului în care locuiesc există o grădină înconjurată de ziduri la care accesul se poate face doar prin scara blocului. E o grădină decrepită, cu statut juridic vag, tipică Bucureştiului, unde grădinăritul ar fi ultima preocupare. Acum 3 ani, de 1 Mai, ne-am adunat şi am desenat pe ziduri şi am făcut un grătar. De atunci am tot repetat isprava şi deja s-au reacoperit câteva straturi. Dacă cineva vrea vreodată să vină să deseneze, este liber s-o facă. Nu trebuie decât să vorbim înainte. La fel şi dacă vrea numai să viziteze. Lumea vine destul de rar s-o vadă, dar am avut chiar grupuri organizate sau studenţi la cinematografie care şi-au ales grădina ca locaţie pentru filmele lor. Vara e chiar o bucurie să stai în grădină la un suc, însă seara e mai nasol, că se lasă cu ţânţărime. 12. Spuneai într-un interviu că cea mai mare frustrare a ta este "lipsa de solidaritate a oamenilor din orice domeniu". De unde vine această lipsă de solidaritate? Metodele securiste au îmbolnăvit societatea în anii comunismului, iar drumul de la turnător "small time" în socialism la individualist "big time" în capitalism este foarte scurt. 13. La ce proiect(e) lucrezi acum? Ceva noutăţi? Acum sunt la Stuttgart într-o rezidenţă la un castel, împreună cu familia mea şi înconjurat de oameni creativi din toate domeniile, veniţi din toată lumea. Am avut bucuria să-l cunosc aici pe Mircea Cărtărescu, şi el în rezidenţă pentru o perioadă mai lungă. Chiar dacă suntem din generaţii diferite, m-am bucurat să descopăr că avem multe convingeri comune. Timpul pe care l-am petrecut aici mi-a dat ocazia să mă deconectez puţin de încrâncenarea bucureşteană şi să am clarviziunea necesară dezvoltării unor proiecte noi sau idei mai vechi. La sfârşitul lui ianuarie voi expune aici o instalaţie destul de mare, care se numeşte "Dream of Bucharest" şi care are la bază acelaşi contur al maşinilor pe care le desenez pe străzi în Bucureşti. Este însă ceva mult mai complex, se apropie mult de sculptură, dar are şi video, desen şi fotografie; mă bucur enorm că am ocazia să o fac şi sper să reuşesc să fac şi o cărţulie despre asta. Anul viitor se anunţă destul de bogat în expoziţii personale la Galeria Nouă şi una la Brukenthal la Sibiu, pe lângă altele de grup la Berlin şi la Roma.
Artiştii de lângă noi Oana Pulpă Deşi s-ar crede că nouă, tinerilor, ne este
mult mai uşor să vorbim despre colegii de generaţie
pentru simplul motiv că am împărtăşi
aceleaşi idei/idealuri, ori de câte ori încerc
să mă raportez la munca unui tânăr
artist, întâmpin dificultăţi în
construirea discursului. Poate dintr-o perpetuă şi inutilă
nevoie de a raporta opera artistului la ceva sau cineva, de a găsi
neîncetat un reper satisfăcător care să
îmi întărească convingerea că
emit judecăţi valabile.
Fanzinul "Începem", Grupul de discuţii "începem"
definesc acţiuni care probează nevoia artiştilor
de a comunica între ei, de a schimba opinii, informaţii,
dar care oferă şi o dublă promovare: a artistului
iniţiator şi a celor care răspund activ la
proiecte de grup.
Reproducerea textelor sau imaginilor este permisă doar cu condiţia precizării sursei.
©2004-6 EgoPHobia & autorii textelor şi imaginilor
@ www.egophobia.ro
|