|
|
egoZaur
2046 - probă de microfon
Sorin-Mihai Grad
EgoPHobia apare neîntrerupt în ciuda atacurilor
tot mai dese ale jeneraţiei toamna lu'43 şi
a reducerii la 7 milioane a cititorilor. Se pare că refuzul
editorului de a trece la noul format, brain-connect face ca revista
să nu fie accesibilă celor care consideră
internetul perimat. Totuşi egofobii nu renunţă
la luptă.
Bolea a demisionat din funcţia de ministru european al
culturii pentru că nu-i place să se trezească
devreme. Deşi a fost acuzat de sadovenism, iar Sadoveanu
de komartinism, Komartin a fost totuşi clonat, spre deosebire
de celălalt. Roşca tot nu vrea să recunoască
public că a primit Premiul Nobel pentru literatură
deşi a fost surprinsă în flagrant.
Hălăciugă a fost invitată
la conclavul papal pentru a-şi desena impresiile şi
a-i evalua psihanalitic pe candidaţi. Fără
să ne spună de ce, Sigartău a decis
ca articolul său pentru numărul curent al revistei
să fie despre Gică Petrescu, ale cărui
origini gotice a refuzat să le recunoască prea
multă vreme. Al treilea volum al monumentalului op "Salvaţi
pădurea" al lui Burlacu va fi lansat postum, ce
n-au reuşit personal miile de autori ale căror
cărţi au fost menţionate în
inestimabila lucrare a făcut-o lectura publică
a lui Suman a uneia dintre poeziile sale din tinereţe,
care a fost adoptată ca imn de degeneraţia vara
lu' 43 toamna. Ninu tocmai a ieşit dintr-o mănăstire
unde nu vrea să ne spună ce-a căutat
sau scris, iar Militaru s-a decis să nu mai continue
seria articolelor despre influenţele dacice în
Coran, deşi Onu i-a intermediat un contract la Gallimard
pentru întregul ciclu. Pentru a treia oară în
carieră Enache a fost entuziasmată de o proză
primită spre publicare. Kirus şi iQ666 au decis
să-şi dezvăluie adevăratele
identităţi, însă fiecare s-a
prezentat drept celălalt. Despre Sur nu se ştie
nimic cert, zvonurile spun că ar complota transformarea
cărţii lui Mareş într-o epopee
în versuri. Zvonuri circulă şi despre
Grad, se spune că ar fi favorit pentru înlocuirea
invitatului de marţi din "Gazeta Sporturilor"
dupa recenta numire în ex-postul lui Bolea a fostului
titular.
Suntem în 2046 A.D., dar chinezul din film n-a venit
încă.
PUNK_POLITIK
Underground politic. Underground muzical.
Mihnea Blidariu
Iubita mea nu m-a minţit niciodată. Nici cei
patru, cinci prieteni pe care îi am. E drept, mai există
între noi omisiuni de circumstanţă,
dar astea se pot trece cu vederea. E normal să nu ne
minţim - ne cunoaştem de atâta vreme,
ţinem mult unii la alţii, prietena mea mă
iubeşte, şi eu pe ea. Câteodată
stăm amândoi în faţa televizorului
şi ne uităm la ştiri: şi îi
vedem pe ei. Ei, care conduc ţara. Ei, oamenii de care
depinde destinul naţiunii. Mainstreamul politicii româneşti.
E normal ca ei să nu ne mintă, şi nici
noi pe ei. E normal să avem încredere unii în
alţii şi să ne motivăm reciproc.
Însă ne este imposibil, şi unora, şi
altora: de la revoluţie încoace, ne băgăm
gogoşi încontinuu. Ei ne mint că le
pasă, noi minţim că îi credem.
Mai mult decât atât, ne minţim şi
pe noi că îi credem. Le spunem că o
să îi votăm, ca să ne ţină
minte după ce-or ajunge la putere, să ne strecoare
şi nouă, pe uşa din dos, un ciolan
în plus. De fapt, nici nu mergem la vot. Ei ne arată
programe, spun că lucrează, în talk-show-uri
sunt indignaţi patriotic şi ameninţă
cu măsuri drastice. Noi îi aplaudăm
fals, le dăm certitudinea că vor câştiga,
însă după ce dau colţul scuipăm
în urma lor şi îi înjurăm
printre dinţi. Toată această comedie
e jucată cu mare talent, astfel încât
ea devine însuşi raţiunea de a fi a
sistemului. Mai mult, uneori această comedie este sistemul.
Există, însă, şi câţiva
oameni cărora le pasă. Pe bune. Nu au funcţii
şi nici partide, nu îi interesează
puterea. Poţi trece pe lângă ei pe
stradă şi n-o să ştii că
ei sunt. Ei sunt undergroundul politic din România. Pentru
aceşti oameni, cuvântul de ordine este salvaţi:
salvaţi Roşia Montană, salvaţi
Vama Veche, salvaţi Delta, salvaţi săracii,
salvaţi bolnavii de cancer, salvaţi tot ce puteţi
salva. Salvaţi România. Dacă mainstreamul
n-ar juca cu noi comedia minciunii, undergroundul nici n-ar avea
motive să existe. Zoon politikon, omul cetăţii,
ar fi ăla care tocmai şi-a tăiat şuviţa,
de la Cotroceni, şi nu ziaristul în blugi cu
care pun la cale acţiuni la limita legalităţii.
Însă nu e aşa. România trebuie
salvată pentru că mainstreamul politic a uitat
instantaneu, în secunda în care s-a aşezat
în acel scaun, de ce se află acolo. Imaginea
devine totul şi ei i se dedică, cu trup şi
suflet, toţi ăştia cu pretenţii
de clasă politică.
Iubitei mele nu i-a cântat nimeni, niciodată,
la telefon. I-am cântat eu, zilele trecute. I-a plăcut
mult şi a râs. A fost altceva pentru mine, am
cântat altfel decât în concert. Şi
totuşi, nu chiar atât de altfel - am simţit
o intimitate familiară, cumva, ceva ce se întâmplă
şi pe scenă: comunicare reală, emoţie.
În asemenea momente, nu minte nimeni, nici eu publicul,
nici publicul pe mine. Avem încredere unii în
alţii. Ne spunem secrete. Discutăm problemele
şi încercăm să le rezolvăm
împreună. Suntem o agora. Şi mai suntem
ceva: suntem underground. Muzical. Noi nu suntem ca ei, noi nu
punem lumea să strige, nu şantajăm
publicul cu texte siropoase, nu apelăm la clişee
pe care le-au trăit cu toţii, gen oricare dintre
voi a fost părăsit de iubit/ă măcar
o dată. Am fost la concertele lor: acolo se joacă
aceeaşi comedie a minciunii, toată lumea ştie
textele, însă nimeni nu se gândeşte
la ele cu adevărat. Importantă e imaginea, a
tuturor, şi a celor de pe scenă şi
a publicului. Toată lumea trebuie să fie cool.
Toată lumea trebuie să se distreze. Obligatoriu.
Orice altceva este de prisos, mainstreamul muzical nu are nevoie
de interpretări sau analize, el are reţetele.
Şi ele au un unic scop: să vândă
chef cât mai multor oameni. Mainstreamul muzical nu se
descurcă în cluburi, în spaţii
mici în care stai foarte aproape de spectatori - identitatea
celor ce îi ascultă nu îi interesează.
La fel cum mainstreamul politic se simte stânjenit între
oamenii de rând. Ei sunt maeştrii ai play-back-ului,
ai mimării, ştiu să se prefacă,
unii că interpretează, alţii că
lucrează.
Mainstreamul politic şi cel muzical vor fi întotdeauna
intim legate printr-un fir invizibil. Nu degeaba preşedintele
are ginere pe cine are, nu degeaba 3 băieţaşi
din SudEst au cântat în două campanii
electorale pentru unul care promitea c-o să-i PeSe De
noi. Ei se întâlnesc mereu în aceleaşi
săli, la aceleaşi dineuri, cu acelaşi
chef de distracţie. În timpul ăsta
undergroundul, muzical şi politic, salvează
ce mai poate fi salvat din nepăsarea, dispreţul
şi ignoranţa în care ei au băgat
România.
Să nu mă înţelegi greşit:
nu sunt supărat pe mainstream, nici măcar furios
nu sunt. Pentru el nu se mai poate face nimic, lumea lor e la
aceeaşi depărtare de a noastră ca Pământul
de Marte. Noi vom salva, ei îşi vor asuma creditul
pentru asta, nu-i nimic - important e că s-a salvat.
Vroiam doar să ştii care sunt taberele, opţiunile.
Pentru că, din păcate, dincolo de nuanţe
şi de miile de triburi existente, taberele sunt acestea
două. Deschide ochii. Alege.
"Sunt ceea ce sunt: un creator, un rebel fără
cauză, un om ultra-independent, prea radical, uneori"
interviu cu Mihnea Blidariu realizat de Livia Roşca
Mihnea Ghiniţă Blidariu s-a născut
în 1979 la Bacău şi era cunoscut drept
vocal, trompetist şi
chitarist în trupa Luna
Amară. De când a debutat cu volumul de poeme
"NO FUTURE", Mihnea Blidariu este cunoscut şi
ca autor de poezie. În introducerea volumului, Alexandru
Vakulovski apreciază: "Găsim în
poezia lui o Românie a noastră, care reacţionează
la tot ce se întâmplă, care e încă
vie şi, deşi e într-o profundă
depresie, mai speră...".
Ca membru al trupei Luna Amară, Mihnea s-a implicat în
campanii fie ele politice, culturale, sau de alta natură:
"Salvaţi Roşia Montană", "Salvati Vama Veche"
sau turneul de atitudine civică "Baga-ţi
Votul în Ei!". A avut parte de cenzură pentru pretinsă
instigare la violenţă, exprimare vulgară
şi chiar cenzură financiară. Acum ,
proiect inedit în România, Mihnea se mişcă
intr-o gaşcă puternică din care fac
parte: Luna Amară, Paraziţii, Alexandru Vakulovski, Academia Caţavencu,
miscarea "Salvaţi Vama Veche", MindBomb, mişcarea
"Salvaţi Roşia Montană",...
EPH: Te-ai născut într-o familie de artişti,
cu potenţial genetic pentru o viaţă
de creator. Îţi mai aminteşti care
dintre abilităţile tale a apărut prima?
Cea de poet sau cea de muzician?
Mihnea Blidariu: În primul rând a fost cea
de muzician, deoarece am fost dat la şcoala
[fotografie de Florin Ghioca] de muzică
din clasa întâi. Dupa revoluţie, şcoala
a devenit liceu cu gimnaziu, aşa că am facut
şi gimnaziul acolo, apoi şi liceul. Poezie am
inceput să scriu mai serios de prin clasa a noua.
EPH: Mama ta a fost poeta (daca despre poeti se poate vorbi la
timpul trecut ). Ce crede ea despre poezia ta? Dar tu despre poezia
ei?
M.B.: Mama a încurajat întotdeauna aplecarea
mea spre poezie, deşi nu a încercat niciodată
să intervină in stilul meu. Despre "No
future" are o părere bună, deşi
unele cuvinte sau sintagme mai dure o deranjeaza. Însă
e foarte mândră de mine şi crede că
scriu poezie de calitate.
Poezia mamei mele e o poezie optzecistă. Nu sunt un mare
admirator al optzeciştilor, deşi le recunosc
calitatea de a aduce în discuţie teme "incomode"
sau un anume stil confesional. Ceea ce imi place în poezia
mamei mele este, însă, tocmai atingerea "feminină",
imaginea acelei femei cu care eu, ca fiu, nu m-am întâlnit
prea des.
EPH: Fanii Luna Amară ştiu că eşti
şi poet, la fel si colegii tăi de trupă.
Cum te percep după ce ţi-ai lansat volumul "No
Future"? Care a fost feedbackul?
M.B.: Colegii mei de trupă au fost puţin miraţi
de faptul că scriu şi altfel decât
în textele Luna Amară, cred eu. În
general, oamenii mi-au spus că sunt mai dur in "No
future" decât pe scenă. Unii mi-au reproşat
violenţa unor imagini sau a unei parţi a limbajului,
însă cu toţii au fost de acord ca sinceritatea
versurilor nu poate fi contestată.
EPH: Care este pentru tine diferenta între textul pentru
muzică şi un poem?
M.B.: Textul pentru muzică e dependent de melodie. Trebuie
să respecţi metrica melodiei, de aceea e mult
mai greu să faci un text bun cu adevărat - trebuie
să tai cuvinte, să cauţi altele in
locul unora ce nu încap în metrica, s.a.m.d.
Poemul iţi acordă libertate totală,
acolo depinzi doar de muzicalitatea ta interioară, sau
de lipsa ei.
Poţi adopta orice fel de vers vrei, liber, alb, rimă,
cum te taie capul. Eu ţin la felul ăsta de poezie
pe care îl scriu, şi pe care îl asociez
uneori cu hip-hop-ul, pentru ca îmi satisface un fel
de muzică interioară pe care o am în
sânge şi de care nu m-aş putea lipsi.
Alexandru Vakulovschi: "(...) pe Mihnea ca poet ori îl iubeşti
ori îl urăşti. Sinceritatea lui te zguduie."
EPH: Ai un volum de debut , volumul "No future" si poeme
publicate in revista on-line Tiuk.S-a insistat pe sinceritatea
versurilor tale. Care este miza acestor poeme?
M.B.: Miza este, în primul rând, comunicarea.
Daca n-aş fi in stare să exprim tot ce simt
şi ce cred in poeme şi in muzică, mi-aş
zbura creierii. Apoi, mai exista şi nemulţumirea
asta, ca lumea e indiferenţa, e apatică, trece
uşor peste evenimente grave şi peste imagini
care pe mine ma opresc în loc. Poezia mea, este, în
mare parte, o poezie socială. Aşa că
o a doua miză este încercarea de a insufla celorlalţi
o luciditate şi o deschidere a minţii şi
a sufletului, fară de care, cred eu, mulţi "mor"
cu spatele la noi şi cu ochii către miraje la
care nu vor ajunge niciodata.
[fotografie de Florin Ghioca]
EPH: Descrie în câteva cuvinte volumul tău
"No Future".
M.B.: Politică, hip-hop, ironie, punk, greaţă,
furie şi un pic de iubire.
EPH: Ai avut şi cred că mai ai o colaborare
interesanta cu Alexandru Vakulovski din care amândoi
aveţi de câştigat. Când şi
cum a apărut apropierea voastra? Aveţi planuri
comune pe viitor?
M.B.: Sandu şi cu mine am fost colegi de facultate şi
la un moment dat, anul trecut, am locuit împreună.
A fost o perioada superbă, în care pierdeam
nopţile scriind poezie şi discutând
despre orice şi bând vin, bineînţeles.
Colaborarea lui cu noi a venit ca ceva firesc, având
în vedere ca mesajele cărţii "Letopizdeţ"
şi al albumului "Asfalt" sunt, în
mare parte, comune. După ce, în 2004, lansarea
comună a "Letopizdeţului" şi
a "Asfaltului" a fost un mare succes, avem in plan ca,
în toamna acestui an, să lansăm din
nou, în comun, un nou roman de Al. Vakulovski şi
un nou album Luna Amară.
EPH: Eşti un obisnuit al Klubului Klu. Cum ai descrie
pentru cititorii Egophobia atmosfera Clubului Klu , despre care
se ştie foarte puţin în comunitatea
literară?
M.B.: Klu e un demers artistic, în mare parte, anarhic.
La Klu nu se construieşte, se darâmă:
ideologii, complexe, prejudecaţi, ş.a. Totul
se face cu umor, dar şi cu furie. E o atmosferă
cam deşucheată, uneori zici că eşti
la un chef, însă nouă ne plac fazele
astea, mai "hardcore".
EPH:. Cu Luna Amară te-ai implicat în diverse
proiecte şi aţi creat atitudine în
chestiuni politice, sociale, culturale sau de altă natură.
Comentează te rog care este din punctul tău
de vedere rolul artistului în astfel de campanii media.
M.B.: În România nu există ceea ce
se cheama "formatori de opinie". Cel puţin
nu la nivelul tineretului. În acest context, artistul
poate deveni o astfel de persoană, cu condiţia
să fie conştient de influenţa pe care
o exercită şi motivele lui să fie altruiste.
Implicarea noastră în campanii gen "Salvaţi
Roşia Montană" sau "Salvaţi
Vama Veche" a fost un semnal trimis către cei care
ascultă Luna Amară cum că e timpul
să acţioneze. De asemenea, prin această
implicare, Luna Amară a atras atenţia industriei
muzicale că e mai mult decât o trupă
rock oarecare şi că muzica noastră
e facută pentru a susţine un mesaj, nu pentru
a vinde albume cu orice preţ.
EPH: Cine şi pe ce criterii ia decizia ca trupa voastră
să participe la campanii de acest gen?
M.B.: Decizia se ia de comun acord cu toţi membrii trupei.
Criteriile sunt mai multe: contează mult gravitatea cauzei,
durata implicării, cu cine ne luptăm, ce parteneri
avem, în ce fel luptăm. De exemplu, cauza "Rosia
Montană" e mult mai gravă decât
"Vama Veche": la Roşia Montană e vorba
de vieţi omeneşti, de sate strămutate,
de un dezastru ecologic major. La Vama Veche, e mai mult o luptă
între culturi - cea a consumismului şi cea a
idealismului anti-materialist. Vama Veche e o cauză aproape
caştigată, pe când la Roşia
Montană, lupta continuă.
EPH: Participarea la astfel de campanii vă aduce cel
puţin un avantaj: publicitate, dar nu neapărat
popularitate. Care este publicul Luna Amară, seamană
el cu cititorul poetului Mihnea Blidariu?
M.B.: Păi, în mare parte, e acelaşi
public. Asta şi datorită faptului că
"No future" se gaseşte doar la concertele noastre.
Şi, având în vedere că versurile
mele atacă subiecte sociale în aceeaşi
măsură în care o fac şi piesele
trupei, banuiesc că publicul le gustă pe amândouă
- şi cartea, şi concertul.
Aş spune că e pe dos: asemenea campanii ne aduc
popularitate, dar nu neapărat publicitate, deoarece media
nu se înghesuie să scrie prea mult despre "cauze
nobile". Este evident că pentru ei mai interesant
e un accident rutier decât o campanie din asta. Când
am fost cenzuraţi ni s-a dat mai mare atenţie
decât acum, când participam la asemenea campanii
- pentru că cenzura înseamnă scandal, iar scandalul înseamnă
vânzări mai mari.
EPH: Îţi poţi privi fanii cu detaşare
şi cu simţ critic?
M.B.: Nu îi pot privi critic, asta ar însemna
să-i cunosc pe fiecare în parte foarte bine
şi, oricât de mult aş vrea, asta e
imposibil. Ei rămân o "masă",
totuşi, un grup de oameni din care, uneori, se desprind
cate unul, doi, şi vin să-mi vorbească.
Unii au multe de spus, alţii nimic. Îi respect
pentru că îmi respecta demersul artistic, dar
atât. Ca să îi respect ca indivizi,
sau să-i privesc cu simţ critic, ar trebui,
repet, să îi cunosc personal - ceea ce e foarte
foarte greu. Uneori dinspre ei vine un suflu comun, o respiratie
agitată, un murmur, o nelinişte: în
toate stările astea, ale lor, mă implic, le
susţin, le provoc. Şi atunci n-am cum să
fiu detaşat. Detaşat şi cu simţ
critic sunt doar atunci când mă aflu între
prieteni foarte apropiaţi.
EPH: Concertele înseamnă performance, poemul
înseamnă singurătate, deşi
sună a clişeu. De ce are nevoie Mihnea Blidariu
de ambele atitudini de exprimare artistică?
M.B.: Pentru mine poemul nu inseamna singuratate. Ma scoate din
sarite imaginea poetului in turnul de fildes sau sub teiul secular.
Poemele mele sunt concepute ca provocari, ca strigate, ca urlete,
ca lame de cutit. Si cutitele mele se infig in cineva, asa ca
poemul meu n-are cum sa fie singur. N-as putea spune de ce am
nevoie si de muzica si de poezie. Nu cred ca "nevoie"
e cuvantul potrivit. Pentru mine e ca si cum as avea inca doua
inimi, sau inca doua maini, sau inca doua sexe. Însă amandoua,
si muzica si poezia, stau sub acelasi semn: al dinamicii, al actiunii,
al atingerii. Recunosc, uneori devine obositor: atunci cant piese
precum "Ciudat" sau "hurt" (Nine Inch Nails).
EPH: Care sunt carţile tale preferate? Ce te impresionează
la un poet, sau scriitor?
M.B.: "Platforma" - Michel Houellebecq; "Sexus"
- Henry Miller; "Un veac de singurătate" -
Garcia Marquez; "Ruşinea" - Salman Rushdie;
Philip Roth - toate cărţile; Pascal Bruckner
- toate carţile; Haruki Murakami - toate cartile. Ar
fi mult mai multe, dar n-o să mai ai loc pe pagini...
Poate contrar aşteptărilor, citesc foarte puţină
poezie.
Apreciez la o carte capacitatea de a îmi lăsa
un gust anume, o stare, o emoţie. Nu mă interesează
să reţin "citate", sau să
rămân cu analize atente. Îmi plac lecturile
care mă duc undeva, oriunde.
EPH: Cine este în momentul de faţă
omul pe care îl apreciezi cel mai mult?
M.B.: Catinca, prietena mea.
EPH: Fumezi? Te-ai implica într-o campanie împotriva
fumatului? M.B.: Fumez. Nu m-aş implica, aş fi ipocrit
facând aşa ceva.
Manifestul free-rider-ilor
E timpul să scoatem Poezia în stradă
Daniel Sur
E timpul
Să o scoatem din jurnale şi să o plimbăm
pe bulevarde, printre oameni.
Să o scoatem la aer, să prindă puţină
culoare în obraji.
E timpul
Ca poezia să o rupă cu imaginea ei mizeră,
de femeie ofilită, care cerşeşte sau
se vinde pentru o nimica toată, ascunsă în
locuri insalubre, hrănită cu mărunţiş
pentru a nu tulbura liniştea şi a nu împuţi
artmosfera celorlalţi.
E timpul
Pentru o poezie înfrumuseţată şi
aureolată de lumină.
E timpul
Ca poezia să devină o femeie seducătoare,
elegantă, voluptoasă şi fragilă;
oglindă a viselor, scenă pe care înfloresc
toate iluziile posesiunii; o imagine multiplicată care
să fie răsfăţată,
adulată, iubită cu toată pasiunea care
îmbată, dar nu încălzeşte;
o tânără cu ochi luminoşi,
proaspătă şi dulce ca o căpşună,
cu trăsături fine de adolescentă, cu
gura senzuală şi fruntea provocatoare.
E timpul
Unei femei care urmăreşte cu detaşare,
în vâltoarea zgâlţâiturilor
sociale, să fie dorită, să fie recunoscută
de ceilalţi, să aibă succes; aceasta
este demnitatea poeziei.
E timpul
Unei Poezii a Prezentului. Atât trecutul, cât
şi viitorul sunt iluzii, sunt doar interpretări
ale prezentului. Poezia trebuie să scape din strânsoarea
posesivă a trecutului şi din mrejele aiuritoare
ale viitorului.
E timpul
Unei poezii care să apară ca o inexplicabilă
anorexie a trecutului şi care să lovească
cu o formidabilă poftă de viaţă
viitorul,
Unei literaturi inseparabile de aerul tare al străzii,
de alura robustă, sportivă şi elegantă
care să acopere cu delicateţe nervii bolnavi
ai istoriei literare. Da,
E timpul
Marelui imperiu al libertăţii, unde poţi
amesteca peisajele cu trupurile, unde existenţa se poate
bronza la soarele experimentelor, se poate rida printre gheţurile
anticilor şi a cărei piele păstrează
atât cicatricele modernismului, cât şi
mângâierile clasicismului.
E timpul
Poetului al cărui talent şi velă sunt
umflate de vântul pre-judecăţilor stocate
în limba care scrie.
Celui care îşi caută drumul în
stelele literare,
Care s-a rătăcit prin pădurile proiectelor
ratate,
Care s-a scăldat în lacurile îngheţate
ale narcisismului şi în viaţa elementară
a instinctelor.
E timpul
Poetului stâpân pe sine şi pe viaţa
sa, existenţa pusă de-a curmezişul
unui extraordinar amestec de experienţe (directe sau
mediate, literare). Vanitatea vieţii este direct legată
de vanitatea succesului.
Pe scurt, E timpul
Pasului în lateral din faţa tăvălugului
sălbatec al istoriei şi-a detaşării
aristocratice. Altfel, vom rămâne doar cu pretenţia
că abia ne-am născut, deşi purtăm
povara aceluiaşi chip.
E timpul
Pentru o nouă erecţie a imaginaţiei.
Să convertim în scene memorabile emoţiile
fugitive cunoscute. Nimic nu a mai rămas de experimentat.
Singura provocare rămasă poetului: vânarea
publicului!
E timpul
Poetului care are întodeauna o armă
Sau un întreg arsenal de cârlige, de undiţe
şi de harpoane
Sau o panoplie numai bună pentru safari, cu puşti
şi pistoale de toate calibrele.
E timpul
Poetului care hăituieşte fără
încetare animalul, fie că e vorba de iniţiaţi
sau de gospodine, de tinerii frivoli sau de panterele politice.
Scoate vânatul din bârlog, îl urmăreşte
şi-l răpune.
E timpul
Unui text poetic care să creeze efervescenţe
uşoare şi senzaţii agreabile sau multă
adrenalină
E timpul
Pentru o poezie spectacol.
Unei poezii seducătoare, manipulatoare şi spectaculoase,
care ştie să-şi obţină
propria satisfacţie. Divertismentul - perna care ne protejează
de asprimea şi duritatea lucrurilor.
E timpul
Pentru cel mai generos zeu al poeziei: virtualul. Voinţa
de a dematerializa lumea, de a distruge orice fel de frontieră.
Universul şi-a pierdut consistenţa, a devenit
o suprafaţă populată cu forme şi
imagini.
E timpul
Surf-poeţilor, care îmbrăţişează
valurile ca să poată să-şi
râdă mai bine de ele. Sau a poetului roller
care transformă cotidianul într-o lungă
panglică de asfalt, pe care să o parcurgă
cu nonşalanţă şi cinism printre
pietoni şi obstacole.
Privilegiul senzaţiei şi atingerii în
faţa premeditării.
E timpul
Poeziei dezangajate şi nestânjenite. Putem
încerca orice, atâta timp cât nimic
nu primeşte densitate sau importanţă,
cât dorinţa triumfă şi întâlneşte
fără greutate satisfacţia. Atât
timp cât realul sterp şi searbăd nu-i
decât un pretext: îţi sporeşte
dorinţa de a plana, de a te transforma într-o
pasăre umană capabilă să danseze
în vid; să-ţi doreşti să
schiezi deasupra stâncilor, înghiţit
de spectaculoasa zăpadă-pudră.
E timpul
Free-rider-ilor în literatură, acei nesăbuiţi
care refuză pârtiile amenajate, care refuză
inovaţia şi îmbrăţişează
libertatea de a deschide noi pârtii. Farmecul începuturilor,
al rupturii stă în a plonja în posibil,
în a crea în timp rupturi benefice.
E timpul
Ca viaţa să fie repaginată, ca prezentul
să fie arestat; pentru a ne atinge scopul, putem topi
trecutul şi viitorul în noi forme de prezent.
E timpul
Remake-urilor, mixajelor, citatelor, pastişei, etc,
tot atâtea capcane ale prezentului.
DJ-ilor de literatură.
E timpul
Unui Altfel. Existenţa este de o scurtime inepuizabilă,
interminabilă dacă pribegeşti prin
cenuşiu şi plictisitor, mereu prea scurtă
în comparaţie cu posibilul. Singura condiţie
pentru o poezie vie, dorită: să nu avem pretenţia
că bâlbâielile dezlânate ale
vieţilor noastre sunt opere de artă.
E timpul
Ca Poezia să scuipe veninul pe care destinele pipernicite
i l-au injectat.
E timpul
Ca Poezia să nu se mai lase coruptă de astmaticii
care îşi calmează rănile în
caiete cu jurnale interminabile
Sau gangrenată de reumaticii, copleşiţii,
inadaptaţii, dezaxaţii, neputincioşii,
geniile neînţelese şi romanticii întârziaţi
Sau de modernismul care se ascunde sub tot felul de teorii la
modă.
E timpul
Ca Poezia să scape de totalitarismul valorizărilor
reducţioniste.
E timpul
Să fixăm stalinismul poetic în insectarul
istoriei.
Mic interludiu: profilul unei fantome enervante - modernismul
- Să fii modern înseamnă să
fii copleşit de destinul care îţi este
dat.
-
Niciodată nu eşti îndeajuns de înţeles,
îndeajuns de iubit, îndeajuns de mulţumit,
îndeajuns de răsplătit; tot ceea ce
înfrânează sau întârzie
propria-ţi satisfacţie este pus în
spatele nenorocului.
-
Modernitatea reprezintă lărgirea crescândă
a sentimentului insuportabilului; nu poate gândi decât
în termeni de injustiţie şi de arbitrar.
-
Obstacolul nu mai este încercarea normală pe
care lumea o opune demersului pentru modern, ci reprezintă
o ofensă personală şi aşteaptă
o compensaţie.
-
Modernul este ros de o nemulţumire perpetuă
şi consacră un regim al jelaniei.
-
Are o gândire binar-totalitară: bun-rău,
valoare-nonvaloare, cultură-subcultură (kitsch),
cu mine-împotriva mea, cum se scrie-cum nu se scrie,
etc.
-
Pentru a se impune, are nevoie de o gaşcă; doar
atunci se simte puternic.
-
Pentru scriitorul modern, publicul nu contează, pentru
că suferă de incultură; el scrie pentru
iniţiaţi.
-
Demersul literar al modernului are o importanţă
capitală pentru omenire: are impresia că escavează
în căutarea esenţei lucrului; se crede
imaginea în oglindă a omului ştiinţific.
-
Aşteaptă o recunoaştere din partea
posterităţii (că doar pentru aceasta
scrie); neapărat, trebuie să i se acorde titlul
de geniu.
-
Scriitorul modern nu vinde aproape nici o carte şi devine
obiectul unor opere caritabile.
-
Lansarea operelor lor pare mai degrabă petrecere privată
sau înmormântare.
-
Pentru scriitorul modern, puterea este vulgară şi
corupe; nu va recunoaşte niciodată că
şi-o doreşte cu disperare.
-
Când nu i se întâmplă nimic,
îşi studiază propriul psihism sau îşi
narează suferinţele fiziologice; asta îl
face să creadă că existenţa
are o profunzime neaşteptată.
-
Cotidianul devine pentru scriitorul modern un neant agitat: îl
epuizează prin contrarietate şi îl
dezgustă prin monotonie.
Sfârşitul interludiului
E timpul
Ca poezia să-şi recapete funcţia socială,
iar poetul să devină un actor social.
E timpul
Să extirpăm dependenţa de sentimentul
ameţitor al unor zori mesianici.
E timpul
Ca Poezia să renunţe la orice fel de condiţionări
teoretice; nu există o interpretare care să
aibă o justificare mai mare decât alta; în
promovarea produselor literare, se poate apela la principii de
marketing.
E timpul
Ca poeţii să se pregătească
să devină VIP-uri!
E timpul unei noi evaluări:
Cel mai bun, cel mai "genial" este şi cel
mai bun vânător de audienţă,
cel care acoperă o plajă cât mai diversificată
de public. Particularitatea prezentului: se supune forţei
matematicii şi face succesul calculabil. Succesul e dovada
tangibilă a vieţii. Reţeta bună
duce la un scor bun, la o viaţă dovedită,
împlinită.
În chestiunea unor generaţii de care am început
să mă plictisesc
[text scris în octombrie 2003]
Dorin Mureşan
Curios lucru, întors la Cluj, după lectura în
cenaclul "Euridice", primul aşa-zis scriitor (că,
deh!, e vorba de un membru al Uniunii) care m-a întâmpinat
n-a fost în stare decât să râgâie
cu faso(le)(ane). "Ce prost scrii!" a strigat, tăvălindu-se
de râs. I-am tras o înjurătură
zdravănă în sinea mea apoi m-am prefăcut
că îi ascult elucubraţiile spoite cu
alifia puturoasă a experienţei sale critice,
asimilate de-a lungul a nu ştiu câte decenii.
Dacă i-aş fi pus la picioare opera şi
l-aş fi întrebat cine a scris despre măreţele
lui cărţi, n-ar fi reuşit să
îngâne nici măcar un cântec
"de sinucigaş" (vorba unui poet adevărat).
Au existat şi reacţii îndulcite, un
amestec prin care termenul de "provincie" sclipea obsesiv,
precum linguriţa din maioneză. "Lasă,
mă, tu nu ştii că bucureştenii
sunt exclusivişti? Tu nu ştii că dacă
eşti din provincie, nu eşti scriitor?"
Ei, uite că nu ştiu. Nu vreau şi nici
nu pot să cred că un critic de talia lui Octavian
Soviany a spus ce a spus despre încercările
mele poetice numai fiindcă... sunt clujean. Criticul
a avut dreptate. De altfel, el a fost cel mai tolerant cu mine.
La fel, nu pot să cred că Raluca Dună
a jucat şotron pe "poezia" mea. E unul dintre
tinerii critici pe care îi respect (şi de aia
îi citesc consecvent, adică săptămânal).
Nu reuşesc să văd care-i hiba! Pentru
că nu cred în marginalizarea provinciei (cum
cred toţi marginalizaţii). Dimpotrivă,
mi se face greaţă de găştile
din provincie şi consider că o posibilă
marginalizare (care nu există fiindcă nu are
încă o astfel de consistenţă)
ar putea avea ca sursă sigură amplificarea acestor
găşti, adevăraţi furunculi
ai literaturii, cu noi veniţi/ veleitari. Am însă
ceva şi pentru bucureşteni: oameni buni, cum
să fim la curent cu ce se întâmplă
în poezie dacă operele voastre se dizolvă
(parţial) în suburbiile capitalei?; mai trimiteţi,
dragilor, şi pe aici câte ceva, că
nu suntem proşti, chiar dacă am putea muri aşa!
Ce m-a deranjat mai mult la Bucureşti nu a fost cenaclul
"Euridice". Slavă Domnului, acesta s-a derulat repede şi
rezonabil pentru mine. Nici oraşul, căci acesta
e cu-adevărat impresionant pentru unul venit din provincie.
Nu, cel mai mult m-a deranjat faptul că a trebuit să
beau pe-ascuns cu portarul Uniunii (nu-i dau numele fiindcă
nu vreau să-l păgubesc de minunanta lui slujbă
- pă cuvântul meu că e minunată).
Da, am cumpărat vreo opt litri de bere de care nu am
putut dispune decât pe-ascuns, folosindu-ne de biroul
de la parterul clădirii. Până să
intru în cenaclu eram deja "mototolit" bine.
Asta a fost şi motivul pentru care, numai după
ce m-am aşezat la masa cu microfoane, mi-am dat seama
că am şliţul desfăcut. Îmi
etalasem chiloţii în draci prin sala oglinzilor.
Să mă întorc, însă.
Portarul avea ce avea cu preşedintele Uniunii. I-am spus
că nu sunt impresionat de acesta şi că
ar trebui să bem sticlele de bere fără
să le ascundem în dulapul biroului. Nu, omul
era timorat rău, dacă bem, o facem pe-ascuns.
Că numai aşa se poate cu alde Uricaru. Bine,
i-am zis, dar crâşma e la doi metri de noi.
De fapt, am adăugat, dacă deschidem uşa
crâşmei putem empatiza cu uşurinţă
atmosfera de acolo. Ce dracu, nu poţi sta pe scaun (că
doar asta ţi-e meseria!) dacă se vede de ce
eşti beat? Nu se poate şi gata, a insistat portarul,
bem pe-ascuns. Uite că individul ăla creionase
repede un portret al literaturii române actuale, cu generaţiile
ei cu tot. Nu cred că există o slujbă
mai interesantă decât aceea de a "portării",
de a cunoaşte pe toată lumea şi de
a te supune tuturor, înjurându-i - în
schimb - pe la spate. Nu Uricaru este, cred, exemplul tipic pentru
ceea ce se întâmplă astăzi
în literatură. Ci portarul ăla beţiv.
Sigur, portarul bea pe-ascuns din cauza preşedintelui.
Iar preşedintele provoacă portarul la ascunzişuri.
Însă cine bea, până la urmă?
Scriitorul, cine altcineva.
De fiecare dată când beau în Pescarul
(locul de întâlnire al scriitorilor din Cluj)
citesc mutre cârtitoare, indivizi gata să-şi
dea jos izmenele şi să-mi arate că
mădularul lor e ditamai dihania. Pentru că ei
sunt în Uniune iar eu sunt un ţânc,
capabil doar să sugă. Încă
aud în urechi beşina "marelui" meu
critic: "ce prost scrii!" şi-mi vine să
fug acasă şi să beau pe-ascuns, de
parcă aş fugi de gura cicălitoare a
neveste-mi. Eu sunt portarul, cel care salută respectuos
şi face ce i se spune. Înjurăturile
nu contează pentru că adresa lor e intangibilă.
Şi-atunci, mă întreb cu toată
sinceritatea: ce sau unde e literatura? Dacă ea se reduce
la frisoanele portarului ameninţat să-şi
piardă slujba din pricina alcoolului şi a preşedintelui
Uniunii, atunci mă tem că îmi voi da
demisia. Am ajuns de tot hazul. Fug de scriitori ca de dracu'.
Simpatizez doar câţiva redactori de la Tribuna
(şi nu numai), acolo unde mai public câte o
recenzie, însă de ceilalţi mă
simt de-a dreptul ingrozit. Ce fac, aşadar? Ei bine,
fac ce trebuie. Trec tot mai rar prin Pescarul şi-mi
scriu textele departe de gălăgia isterică
a "marginalizaţilor". Sunt convins că
deocamdată textele mele sunt mediocre. Dar mai am o certitudine:
faptul că nu mă las prins într-o gaşcă
(care numai literară nu e) îmi dă speranţa
că voi ajunge cândva şi acolo unde
trebuie să fie literatura.
Bun, ce ne facem acum cu centrul şi periferia? Daţi-mi
voie să întreb pe toată lumea: ce-s
astea, dom'le? Nu pricep, când e vorba de literatură,
scriitorul trebuie să aibă hârtia sau
monitorul în faţă, nu problema centrelor
şi periferiilor. Scriitorul trebuie să trăiască
ceva în lumea lui, nu în lumea asta anostă
plină de trepăduşi şi de slugoi.
Are vreo importanţă că Bucureştiul
nu mă bagă în seamă, atâta
timp cât ceea ce scriu mă face aproape fericit?
Nu! Am senzaţia că majoritatea tinerilor scriitori
nu a înţeles că în asta constă
de fapt mediocritatea literaturii actuale. Dacă vom continua
să ne zbatem pentru ca operele noastre să fie
recunoscute nu ştiu pe unde (de parcă asta ar
conta mai mult decât opera în cauză)
sau să ocupăm un loc cât mai important
pe o scară ierarhică generaţionistă
închipuită, ne vom săpa propria groapă.
Şi, după ce o vom umple cu rahatul jalnic al
propriilor noastre orgolii, vom sări zăpăciţi
în ea.
manifest tardiv împotriva moralităţii
Dimineaţa de duminică
Kirus
Te aşezi, aştepţi şi nimic
nu apare. Degetele stau mute. De parcă ar fi devenit
egoiste, de parcă şi-au pierdut importanţa
crucială în erotism şi literatură.
De multe ori ne revenim, de cele mai multe ori nu. Existăm
în sincope, în curbe, în mişcare.
Mi-aş dori să cunosc un personaj static, cuprins
de febra încremenirii, dispus prin inerţie să
discute şi să tot discute cu mine. Un fel de
stâncă mitică, o cale către
cunoaştere şi iluminare.
M-am jucat cu micuţa copilă. Cred că
avea 15 anişori. Eram beţi, într-un
apartament comun, între alte sute de apartamente similare
şi discutam. M-am aşezat în pat, căutând
odihna în tot haosul din jur. La un moment dat, vine
copila aducând cu ea câteva zeci de mici jucării
de pluş. Şi ne-am jucat.
Mi-a spus: "Ce mai faci prietene!? ", i-am răspuns
: "Pe cine faci tu prieten?".
Sunt un amant jalnic. Chiar nu pot înţelege
de ce dumnezeu se tot întorc la mine aceleaşi
femei pe care le-am avut. Dorinţa de a fi dominate -
motivaţie sexuală, sau dorinţa de a
salva - motivaţie religioasă. Ambele sunt patologice.
Am o vârstă care încă nu
apasă. Majoritatea prietenilor au deja câte
o jucărie mică şi pufoasă
pe care o numesc copil. Nu simt nevoia să mă
leg atât de mult de cineva. Ar fi ca şi cum
nu mi-aş recunoaşte superioritatea.
Poţi să mă săruţi.
Îmi place gustul limbii tale, îmi plac rămăşiţele
sărate şi dulci din gura ta. Îmi place
să-ţi simt nările fremătând
şi îmi doresc să te sărut
simultan şi acolo, astfel încât sărutul
meu să-ţi fie oxigen.
Cele mai multe gânduri le ascundem. Cineva mi-a spus:
niciodată nu mă vei cunoaşte întru-totul.
Nu i-am răspuns atunci, dar o fac acum: dragul meu, obsesiile
sexuale nu sunt o necunoscută, ci doar un manifest implicit
şi inerent existenţei. E ca şi urinatul,
toţi urinăm, dar preferăm să
nu spunem asta în gura mare.
Am o săptămână de când
nu beau. Mă simt atât de liniştit şi
împăcat în abstinenţa mea,
încât mi-aş dori să mor puţin.
Îmi place muzica. E ca dragostea, doar că poţi
să o opreşti când vrei.
Oare de câte cuvinte e nevoie pentru a face o personalitate
explicită? Aş crede că e nevoie să
vezi personajul în singurătate pentru a-l cunoaşte.
Cuvintele vin gata filtrate, ele nu spun tot, ele pot fi seducătoare
sau jignitoare, dar nu exprimă neapărat o realitate.
Mi-e dor de tine, dragostea mea. Mi-e doar de porii tăi,
de bătăile inimii tale, de încheieturile
tale şi de lobii urechilor tale. Îmi doresc
fiţele tale şi imbecilitatea ta. Te doresc pe
toată.
Sunt atât de împlinit în melancolia
mea veselă. Îmi ştiu maţele
la locul lor şi-mi recunosc importanţa carnală,
dar nu mă pot opri a gândi la cât de
fericit sunt. Şi iubit.
Primăvara, prin banalitatea ei, devine un nesperat aliat
al femeii. Doar primăvara mai naşte în
mine nostalgia unei îmbrăţişări
sub brazi, când afară plouă mărunt.
De-aş putea zice tot ce-mi trece acum prin cap. Câte
cuvinte frumoase ar putea să se nască din dragostea
ce o port acum. Dar ele devin interzise prin implicaţiile
pe ce le pot naşte. Nu pot să zic nimic şi
totuşi tot ce am zis se leagă de cele ce nu
pot fi zise. E minunat. Până la urmă
cuvintele găsesc o cale să zică şi
nezisul. Probabil acesta e motivul pentru care există
spaţii libere, între rânduri. Iar cei
ce trebuie să priceapă ce zic, vor pricepe oricum.
Mi-aş dori acum o călătorie, la fel
ca întotdeauna, o călătorie lungă,
străbătând norii şi cerul,
înspre nesfârşit.
Papa a murit ieri. Sper să fi fost un om frumos.
Dacă ar fi să-mi fac o nenorocită
de sectă, aş denumi-o Kirus, ca pe mine. E atâta
putere în numele acesta, încât, uneori,
mă simt nedemn să-l port. Dar mă liniştesc
aducându-mi aminte că el mi-a fost dictat la
un moment dat, într-o formă a extazului.
Mă gândesc acum la un exerciţiu: ce-ar
fi să las literele să curgă şi
să manifest un minim de intervenţie? Să
vedem ce dumnezeu ar putea să iasă:
"Vin şi plec, acum, seara şi întotdeauna,
prezent, complet, discret, căzând şi
alunecând, dispărând şi fiind,
ca o pasăre în ceruri înalte, ca un
copil înecat. Te iubesc cale a mea, te iubesc şi
mă urăsc, fac ce fac şi mă
doare că mă deranjezi prezenţă
umană. Graţie şi lanţuri într-un
loc în care am căzut, o tatăl meu.
Dispariţie soioasă, inutilă, verde
şi departe. Extaz şi frică, frică
şi extaz, tremurat uşor, pleoape una peste alta,
sărim dincolo, iubim acum, vedem tot şi ne simţim
liberi. O da, se poate străine, nimic nu-i joc, totul
e grav şi important. Suntem suntem. Nu ne oprim şi
murim urând şi trăim murind. Viaţă
viaţă, conspiraţie tăcută.
Ieşiţi, duceţi-vă, săriţi,
cădeţi, zburaţi."
Cam aiurea zic eu, deşi cu o oarecare muzicalitate.
Ca nişte cuvinte inspirate din mediu, dar incapabile
să comunice ceva anume. Cred că mă
opresc aici. Totul devine plictisitor.
Chiar mă întrebam cândva dacă
o scriere trebuie să cuprindă mai mult de două
pagini. Cred că nu. Oricât de interesantă
ar fi comunicarea, după două pagini rămâi
doar cu sclavii, iar tu nu pe aceia îi doreşti.
minDisecţii
Să citim bine?
iQ666
Mulţi dintre cei cu care mi se mai întâmplă să vorbesc afirmă că ei citesc doar cărţi bune, ascultă doar muzică bună, privesc doar filme bune. Dacă-i întreb cine le-a oferit certificatul de "bune" acelor produse entuziasmul li se potoleşte brusc. Recomandările cunoscuţilor sau ale unor critici sau formatori de opinie apar cel mai des în discuţie şi de fapt cam pe asta se bazează toată lumea. Cine are vreme să testeze sau să înceapă cinşpe cărţi pentru a o descoperi pe cea căreia merită să-i ofere din timpul său atât de preţios?
Ce fel de cărţi ar putea fi încadrate la categoria "bune"? Am eu o slăbiciune pentru cele renegate de proprii lor autori.Tu-i zici omului că te-a lovit cartea lui, iar el te-ntreabă cine-o arunca. Glume ieftine, dar ce-o fi după ele? Eşti ceea ce citeşti? Sau ce scrii? Mă gândeam să vin cu o listă de cărţi pe care le consider eu bune, dar cui îi pasă că mie-mi place "Neamul şoimăreştilor", "Ulysse" sau "Păpuşarul şi alte insomnii"? Poate mă citeşte cineva având drept lectură preferată cartea de telefoane şi n-am făcut nimic. Discută fiecare pe uliţa lui, înţeleptul aruncă o piatră lovindu-l pe cel neprihănit şi zece proşti adună foile. Cel mai deştept cedează pentru că tocmai i-a venit o idee, o notează, o dezvoltă, după o vreme o şi publică... Iar într-o zi la stadion o găseşte scrisă pe cornetul de la seminţe. Sunt bune şi cărţile la ceva, nu?
Unii sunt acuzaţi sau se plâng că se irosesc în presă, iar cărţile le rămân nescrise. E alegerea lor, nu? Cititorul din mine i-ar prefera zilnic în presă şi periodic în volum, dar individul ăsta nu prea ţine cont de factorul timp care din păcate ne cam doboară tot felul de intenţii pozitive şi fantastice. Dar nu e doar el. Mă gândesc dacă ar avea succes un centru de închiriere de cărţi. Bibliotecile aprovizionează populaţia cititoare cu clasici şi cărţi mai puţin recente, dar sunt oameni care nu-şi pot permite să-şi cumpere lunar decât una-două cărţi noi, deşi apetitul pentru lectură şi timpul le-ar permite să citească de 5 ori pe-atâtea. Centrul ăsta să achiziţioneze mereu câteva exemplare din cărţile proaspete cele mai interesante şi mai cerute şi să le închirieze pe câte o săptămână, sau zece zile, contra unei taxe de o cincime sau un sfert din preţul lor în librării. Se apucă cineva de aşa ceva? Amestecând variabilele timp şi idei putem obţine şi alte combinaţii rămânând încă între cărţi. O idee transformată-n text când nu i-a venit timpul sau după ce i-a trecut nu e nici o catastrofă, pe când o carte citită la o vârstă nepotrivită poate avea consecinţe dintre cele mai diverse. De cercetat..
Nu vreau să-l parafrazez pe-al nostru marinar suprem, dar vă doresc să citiţi bine. Se-ntreabă cineva unde începe o carte să fie bună? La pagina cinci? La şapte? Până la urmă nu cred că contează neapărat cât ci mai ales cum şi ce citim. Mai ales când nu e nimic de citit.
falocinisme
Labă pe furiş
Paul Belce
De ce mâncăm junk food, de ce facem sex fără
prezervativ, de ce uneori spargem geamuri, de ce îl recitim
pe Sade şi nu pe Stendhal, de ce în loc să
ne resemnăm, ne luăm în gură
cu persoane mai importante şi responsabile? Cred că
nepermisul este un excitant, cel mai motivant din toate. Intr-o
lume în care totul ar fi permis, într-un câmp
de energii nietzscheene, am experimenta libertatea absolută
într-un sens anarhic. Ar fi o lume calmă şi
limpede ca Fundaţia lui Asimov, în care tocmai
pentru că totul este permis, nu am mai face nimic nepermis.
Pe când în lumea asta obişnuită,
violarea interdicţiilor vine cu un bonus: este, cum spune
un prieten de al meu, luarea deliberată a unei decizii
proaste.
Este ca şi cum te-ai masturba cu altcineva, care doarme
sau se preface că doarme, în cameră.
Ştii că poţi fii dezonorat, că
te poate prinde într-o postură neplăcută
dar te doare undeva: trebuie să te descarci, acum şi
aici. Un fel de conflict moral se derulează în
tine înainte de a lua proasta decizie deliberată,
dar nu este cel clasic între virtute şi viciu;
pentru că plăcerea nu intră sub incidenţa
viciului. Este un conflict între imagine şi
necesitate: trebuie să treci, ca într-o probă
iniţiatică, de cenzura clasică a super-ego-ului.
Cum vreau să fiu văzut: ca un labagiu neînfrânat
sau ca un puritan demn, care rezistă tentaţiei?
Generalizând, calea ispitei este calea umanităţii:
aproape toate faptele măreţe din istorie sunt
consecinţa unor decizii proaste. Cu alte cuvinte, mă
compromit dar ies scântei. Cei care stau de partea cenzurii
super-ego-ului mă vor diseca ca pe o bucă de
copil fiert în mămăligă? Dar
ce-mi pasă? Napoleon merge la Moscova, Palahniuk scrie
o carte mai violentă decât cea care tocmai i-a
fost respinsă, Raskolnikov îşi ascute
toporul, Shaquille O'Neal bagă slam când are
cinci faulturi, Hölderlin, deja nebun, traduce din Sofocle.
Libertatea vine doar atunci când renunţăm
la responsabilitatea superioară şi la cerinţele
impuse de frânele sistematice. Şi în
lumea noastră nu mai există eroi cu E mare,
substantivele proprii au devenit comune, hiper-realitatea îi
precedă realităţii. De aceea referinţele
culturale au ceva din coerenţa benzilor desenate - doar
aşa într-un haos de virtualităţi,
putem scoate din modernitatea târzie ceva care seamănă
cu o post-renaştere. Dar de la libertatea masturbatorului
la libertatea eroului în societatea de consum este o
cale lungă, care poate fi totuşi scurtcircuitată
uşor. Regret că Foucault n-a scris o istorie
a masturbării, pentru că post-umanitatea noastră
stă sub incidenţa ritualului pornografic.
Cinisme
Bogdan Dragoş
I
Se adună mai mulţi într-un loc numit
universitate. Toţi au ca factor comun educaţia
primită în familie. Ciudăţenia
de la baza acestui factor comun stă în calitatea
lui de erou al intelectualităţii. Cum? Trăind
ani de zile în grădiniţă,
şcoli generale şi liceu, şi contestându-le
funcţionalitatea inumană printr-o luptă
neîncetată. Războiul acesta se desfăşoară
intre proaspătul copil umanizat "universaliceşte"
de familie şi o instituţie constituită
din greşeli oficializate. Diferenţele prăpăstioase
dintre originile obscure ale instituţiilor mai sus înşirate
şi cele aparent clare ale "ţâncului
de educat" duc cu necesitate la argumentarea umanului omenesc
sau instituţional.
Încep cu umanul instituţional întrucât
originile lui sunt cele mai clare: omul, mereu primitiv în
raport cu situaţiile pe care trebuie să le locuiască
, trebuie să trăiască bine, să
aibă în buzunar o viaţă de
calitate, uşor întrezărită.
Bun, pentru asta are nevoie de unelte: ca să aducă
apa din vârful dealului a avut nevoie în antichitate
de jgheaburi, pentru a putea discuta filosofie a avut nevoie de
un Nazism al prezenţilor pe care l-a putut realiza doar
cu liceul şi cu academia. Toate acestea au dus la o viaţă
în care nu stăm doar noi, oamenii, ca vietăţi
de aceeaşi speţă, ci împreuna
cu noi trăiesc şi jgheaburile şi liceele
şi academiile şi transfigurările acestora
în ţevi, colegii şi universităţi
care îi consumă pe cei care le întreţin.
Cel care şi-a păstrat întrucâtva
gândirea dinaintea primului pas ştie că
aceste vietăţi obiectuale trebuie hrănite
sau distruse printr-un război cu noul.
El mai ştie şi că noul din el este
unul în contradicţie cu el, cel primordial.
Soluţia: un Nazism al ideilor şi aspectelor
vieţii. Aspectele vieţii : - destin (bune/rele)
Ideile: - viaţa (proastă/de calitate)
Liceul a fost de mult depăşit, umanitatea din
Europa ar fi trebuit să îşi continue
viaţa prin distrugerea lui şi prin manifestarea
cinismelor care, până la urmă, alcătuiesc
viaţa.
Dacă grecii l-au avut şi l-au folosit pentru
a trece la un nivel mai mare de înţelegere reciprocă,
ei trebuiau apoi să îl paseze "barbarilor"
ca pe o sculă veche. Nu să îşi
permită să piardă oameni asemeni lor
ca pionii de şah. Orice trecere la o valoare superioară
se face fără pierderea publicului în
care se înmagazinează anistoric primordialitatea
instinctelor.
Unde s-a ajuns. Nişte izbăviţi refuză
să fie trecuţi de însăşi
burta în care se află şi aşteaptă
să fie trecuţi de însăşi
burta prezentă în cea clar următoare.
Din liceu în universitate unde îşi
refuză infinitul de posibilităţi pe
care orice întrebare îl deschide cu privire
la viaţă şi nu la situaţie
sau concurenţe de situaţii prezente; odată
ajunşi aici citesc cărţi, se întâlnesc
şi acolo, călcând pe ceea ce se numeşte
fondul pe care a fost scrisă orice carte, uită
sistematic că datorită familiei care a luptat
cu liceul se află la universitate, pe care o terfelesc
transformând-o într-un liceu în care
ei sunt profesori. Certuri barbitoace de profesori în
sala profesorală la orice seminar sau colocviu. Şi
cel mai trist este că în loc să dea
FOC la instituţia la care au posibilitatea datorită
puterii cu care familia a depăşit liceul şi
a transpus primordialitatea de care am vorbit în motivul
tacit al înţelegerii reciproce a prezenţei
umane, probează cu mai multă uşurătate
o slugărnicie aprofundată a instituţiei
printr-o concurenţă de acorduri comune cu autorii
cărţilor respective.
II
Oamenii sunt ca oglinzile: una spartă reflectă
un chip frumos neînchipuit de prost, una bună,
de argint şi spălată arată
un chip urât ca pe unul urât ş.a.m.d.
De aceea factorii care ne fac incompatibili cu filosofia sunt
nevoile pe care trebuie să le satisfacem, care ne fac
<<să fim în urmă>>. "În
urmă cu ce ?" se pune normal o întrebare
cu trecere, adică tolerantă. Dar să
nu uităm că aici încercăm
să ducem un discurs lipsit de preformativitate ci unul
în care se zugrăveşte LUMEA ÎN
CARE TRAIM, într-un mod mai mult sau mai puţin
acuzator, adică o oglindă nazistă,
netedă, pe cale să îşi înlăture
asperităţile.
Un discurs filosofic nu poate fi decât aşa.
Şi pentru că noi suntem înclinaţi
activ spre a vieţui filosofic, ducem astfel de discursuri.
Chiar mai mult, este singura unealtă pe care ştim
să o mânuim şi să uzăm
de ea ca de propriul corp.
Aici este zona firescului nostru. Restul este inuman, greu de
utilizat şi care presupune o adaptare, o învăţare
şi domesticire.
Noi nu ne putem lăsa domesticiţi de trecutul
nostru. Un trecut este ca orice corp care a trăit şi
apoi s-a descompus. Este, cu alte cuvinte, cadaveric şi
după cum bine se ştie, cadavrele infectează.
Ce infectează trecuturile? Simplu: vieţuirea
în viitor prin domesticire. Prefer să trăiesc
în aşteptare şi cu ochii-n soare decât
să fiu adaptat trecutului.
În ce constă valoarea trecutului? Într-o
parte a sa care ne permite firescul - amintirea.
Noii oameni nu mai au loc decât ca supra_om/marfă,
care este în esenţă acelaşi
lucru cu sistemul.
El are nevoie de reînnoire ca de regenerare. Impunerea
corpului uman naturii ca model este tributul pe care îl
plătim pentru faptul de a fi câştigat
tronul de specia nr. 1 prin obiectele ataşate corpului:
o luptă pe care am dus-o trişând.
Ce am pierdut: am devenit prea puternici pentru un premiu prea
mic.
Ca si cum un om foarte citit s-ar lua la întrecere de
cunoştinţe cu nişte ţărani,
întrecere la care premiul ar fi un plug ... rezultă
că ar câştiga un premiu care l-ar subjuga
pentru că nu l-a apreciat cu indiferenţă,
si din naivitate sau încăpăţânare
s-ar strădui să uite ce a citit pentru a învăţa
să dea cu plugul în brazdă
Studentul - o definiţie a ratării
Mareş Lucian
Ce este studentul? O categorie socială inferioară
care prin simplul titlu de "student" trăieşte
sub impresia că se află la apogeul vieţii
sale, şi că în timpul facultăţii
va trăi cele mai frumoase clipe. Ei bine, hai să
o luăm mai cu încetul...
Studentul este un zero absolut, este un nimic, un mucos animat
de vise, iluzii şi aspiraţii. Daţi-mi
voie să mă justific.
De ce mă duc la facultate - motivaţiile:
Odată trecut cu bine bacalaureatul şi admiterea
în facultate, studentul se trezeşte deodată
cu mult mai multe libertăţi pe cap, cărora
deseori nu le mai face faţă. Mulţi
copii sunt ţinuţi acasă din scurt,
obligaţi să înveţe şi
să pună mare preţ pe şcoală.
Aceştia văd în admiterea în
facultate biletul spre fericire, spre libertate. Aşadar
marea motivaţie a liceanului român e scăparea
de sub jugul acaparator al părinţilor, şi
începerea unei vieţi, în mintea lor
sinonimă cu cea a boieraşilor tineri la Paris
- unde părinţii sunt obligaţi să-şi
întreţină progenitura cu bani şi
să-i ofere de la distanţă confortul,
sperând că aceştia se vor ţine
de şcoală construindu-şi viitorul luminos
în care au fost învăţaţi
să creadă. Aceşti micuţi evadaţi,
odată ce se trezesc cu toate porţile deschise,
se rătăcesc foarte uşor. O nouă
realitate se conturează pentru ei - băutură
(beau cât vreau), ţigări (fumez când
vreau), pe scurt... fac ce vreau şi cât vreau;
iar chestia e că individul vrea mult de tot, deoarece
n-a avut parte cât a stat acasă cu părinţii.
În mod raţional el nu doreşte aceste
excese, dar le comite pentru a se elibera de frustrare printr-o
atitudine sfidătoare. Această tentativă
de compensare a unui deficit cu un exces poate fi dezastruoasă
pentru viitorul alcoolic cu diplomă.
Dar să nu-i judecăm pe toţi după
aceleaşi criterii! Sunt oameni care s-au dus la facultate
nu ca să scape de închisoarea de acasă,
ci ca să scape de armată. Acesta este motivul
pentru care facultăţile cu taxe continuă
să se înmulţească pe zi ce
trece. Aceste instituţii inutile şi neacreditate
ar trebui asemănate mai degrabă cu o societate
comercială decât cu o facultate. Din punct de
vedere legal, ele funcţionează în baza
unui decret ce ţine de latura comerţului, legătura
lor cu învăţământul
fiind doar o chestiune de circumstanţă.
Şi totuşi, poate nu armata era teama părinţilor
sau a pruncului, ci mai degrabă era teama părinţilor
că progenitura va urma să poarte stigmatul incompetentului
ce nu a reuşit să intre la facultate. Aşadar,
de ochii vecinilor, dl. Goe trebuie neapărat băgat
într-o facultate, sau intr-o instituţie asemănătoare
care să-i fie paravan al incompetenţei intelectuale,
paravan ce trebuie susţinut financiar cu bani grei de
către aceşti părinţi. Este
o formă de comerţ practicat de părinţii
ocrotitori - plătim bani, şi nu ne pătăm
imaginea publică. Din păcate, prin acest gest
pur egoist mai mult îşi protejează
ei imaginea, decât să-l ajute cu ceva pe ratatul
căruia i-au dat viaţă.
Cazul ideal - distrugerea sa:
Poate există şi acei studenţi care
vor să înveţe, să se specializeze
în ceea ce şi-au dorit să facă
dintotdeauna. Ei bine, în timp, începi să-ţi
mai schimbi opţiunile, şi să te gândeşti
că, de fapt, nu asta ţi-ai dorit. Pentru aceste
schimbări de opinie profesională nu putem mulţumi
decât facultăţilor care nu sunt capabile
să-şi motiveze nici măcar clienţii
declaraţi, ci mai rău, îi îndepărtează
printr-un sistem de învăţământ
tâmpit, inutil, prin mijlocirea unor profesori retardaţi
şi plini de dezechilibre, care se revarsă din
personalitatea lor precară spre a corupe buna credinţă
şi oarecum inocenţa individului dornic de cunoaştere...
sau cel puţin dornic de specializarea într-o
muncă de rutină pe care ar urma să
o practice toată viaţa, şi prin asta
statul să aibă datoria de a-l întreţine.
Aceşti studenţi, dacă rezistă
suficient de mult şi reuşesc să se
conformeze sistemului, se transformă inevitabil într-o
anume categorie - cei care stau în facultate pentru a
obţine diploma, şi mai mult de atât,
nu-şi doresc şi nu mai aşteaptă
absolut nimic de la această instituţie. Unii
intră din start în facultate cu această
idee şi eu spun bravo lor, deoarece prin această
atitudine vor sări nişte inutile etape intermediare
care oricum i-ar duce inevitabil spre acest mod de gândire.
Cam ăsta ar fi produsul de start, materia primă
care urmează să fie frământată,
îndobitocită, imbecilizată, prostită
de-a lungul a 4-6 ani de facultate şi de "viaţa
de student". Încă de pe acum ceea ce pare
a fi Studentul este de-a dreptul îngrozitor - preludiul
unui monstru.
Desfăşurarea:
Apoi urmează studenţia... o viaţă
abjectă dusă la limita supravieţuirii,
dar trăită cu ideea "ce fain ne distrăm
în facultate"! Probabil acest automatism al autoflatării,
construit pe temelia precară a iluziilor pubertăţii
abia trecute, este unicul imbold ce-l animă pe student
să continue viaţa pe care o duce. În
clipele în care studentul realizează că
nu se distrează aşa de bine în facultate,
începe să se simtă neîndreptăţit,
să se puturoşeze şi să se
gândească la cât este de limitată
şi de lipsită de sens existenţa lui.
În aceste stări tensionate între revoltă
şi resemnare, în căminele studenţeşti
se consumă de obicei lectură SF şi
Filosofie, o tentativă de cultivare a actualului ratat,
dar asta se produce numai în clipele în care
nu mai are bani de bere. Se simte condamnat (şi cum altfel
poţi să te simţi în acele
cămine mai insalubre decât o închisoare?)
şi începe să-şi construiască
propria lume ca o extensie a realităţii - o
lume interioară, o autoamăgire, un refugiu atât
de necesar raţiunii - şi totul spre a evita
nebunia.
Studentul este foarte ciudat. În permanenta lipsă
de bani - de regulă din cauza ieşirilor de tip
'snob' prin localuri cu 'gaşca' - şi cu toate
acestea simte o mândrie când are stomacul gol
şi visează la urmele de untură dintr-un
borcan, mândrie izvorâtă din confirmarea
următorului fapt - 'rabd de foame, deci sunt Student'.
Pentru majoritatea studenţilor lipsa banilor este o problemă,
o problemă pe care ei încearcă să
o rezolve prin resemnare. Puturoşenia generală
e întreruptă de mici tentative de angajare prin
locuri în care munca e multă şi banii
puţini, iar asta nu pentru că nu ar exista alte
oferte mai generoase, ci pentru că acestea sunt ocupate
de indivizi cu un caracter mai puţin îndoielnic
decât cel al unui student. Pe student nu te prea poţi
baza în lucruri serioase. Studentul este un individ aflat
într-o permanentă căutare a personalităţii,
care nu se va termina decât în clipa adoptării
unei poziţii clare faţă de titlul acestuia
- ce este studentul. Aşadar, studentul prin ceea ce reprezintă
el trebuie invidiat sau dimpotrivă? Este el un privilegiat
al soartei sau nu? Nehotărâţii vor
fi permanent posedaţi de această contradicţie
a individului ce-şi trăieşte atât
coşmarul cât şi cele mai frumoase clipe
în perioada facultăţii, deci practic
niciodată nu-şi vor găsi adevărata
identitate. Ce le rămâne acestora? Să
adopte o poziţie de împrumut, să se
transforme în arhetip.
Concluzie?
Studentul nu ar trebui să se considere posesorul moştenirii
averii părinteşti pe care e îndreptăţit
să o cheltuiască pe nimic aruncând
în balanţa conştiinţei motivaţia
universală - 'îmi trăiesc viaţa';
ci mai degrabă să se considere moştenitorul
unor mari probleme pe care trebuie neapărat să
le rezolve inainte de a-şi începe existenţa
cu adevărat pe cont propriu. Dar se pare că
puţini sunt dispuşi să-şi
asume o responsabilitate practică, acţionând
în conformitate cu această idee. Dar de ce să
vorbim de practică, poate nimeni nu e dispus măcar
să accepte această idee?
Totuşi, există mici tendinţe instinctuale
pe care studentul le urmează în cel mai tâmpit
mod posibil. De exemplu, independenţa financiară
se vrea a fi rezolvată prin câteva angajări
în poziţii care necesită o responsabilitate
cu mult peste puterile "studentului", ca mai apoi să
degenereze în mici încercări de afaceri,
mai degrabă învârteli, după
care, în caz că iese ceva, studentul nostru
începe să se şi considere mare om de
afaceri. Apoi instinctul de reproducere trebuie şi el
urmat, iar studentul nostru începe să caute
anturajul personajelor de sex opus. Astfel, în timp,
sau mai degrabă în alcool, iau naştere
diferite relaţii suspecte şi de compromis ghidate
după dictonul: 'poate fut ceva şi la cheful
ăsta', şi aşa mai departe. Studentul
ar trebui să cultive prietenia cu persoanele de sex opus
într-un alt mod, oarecum mai constructiv, dar el nici
nu poate gândi o asemenea posibilitate când,
de fapt, trăieşte tot o pubertate, pubertatea
maturizării intelectuale!
Ar mai fi multe de spus, dar trăgând o linie
nu e greu de observat faptul că studentul este cea mai
nesănătoasă celulă a unei
societăţi normale, parazitul suprem al acesteia.
Aşadar, arătaţi-mi individul cu cel
mai dezechilibrat mod de viaţă, cu cel mai alterat
sistem de valori, cu cele mai multe lipsuri şi totodată
avantaje, care se crede cel mai neîndreptăţit
şi totodată un privilegiat al soartei, cel mai
ocupat şi totodată cel mai puturos... arătaţi-mi
această contradicţie supremă a tuturor
valorilor ce ne conferă titlul de indivizi, şi
eu vă voi spune că este un Student!
Intensiv Creative Writing Raşca 2005
Adrian Urmanov
Se cauta 10 tineri poeti pentru a participa, intre 21 si 28 august
2005, la singurul Program intensiv de Creative Writing din Romania,
desfasurat in padurile, muntii si cotloanele ascunse ale Manastirii
Rasca.
Prin concurs, se asigura gratuit cursuri de compunere poetica
predate de excelenti tehnicieni, super seri de lectura, masa si
cazare.
La sfarsitul Programului, cel mai bun cursant va fi publicat
in volum de Editura Pontica.
Pentru a participa la concurs, trebuie sa aveti intre 17 si 25
de ani (negociabil) si sa nu fi fost publicat in volum.
Trimiteti intre 1 vers si 10 poeme, pana la 15 iulie 2005, pe
adresa: cw_rasca@yahoo.com, cu subject Creative Writing Rasca
2005'.
Concursul de Creaţie Literară "Lirismograf" 2005
Cenaclul Literar Studenţesc CONEXIUNI din cadrul Casei
de Cultură a Studenţilor Sibiu lansează
o nouă ediţie a concursului literar "LIRISMOGRAF",
destinat creatorilor din instituţiile de învăţământ
superior şi din clasele terminale de liceu, indiferent
de profilul acestora.
Concursul e organizat pe patru secţiuni:
a) Poezie
b) Proză, Eseu
c) Dramaturgie
d) Critică literară
Lucrările, care nu trebuie să depăşească
10 (zece) pagini format A4, dactilografiate la 1,5 rânduri
cu caractere de 12 (pentru poezie) şi 15 (cincisprezece)
pagini pentru proză, eseu, dramaturgie, se primesc până
la data de 1 septembrie 2005 (data poştei) pe adresa:
Casa de Cultură a Studenţilor
C.P. 21, O.P. 6
550324 Sibiu
Acestea vor fi semnate cu un motto ales de autor. Într-un
alt plic, închis, pe care va fi înscris acelaşi
motto, autorii îşi vor menţiona prenumele,
numele, facultatea sau şcoala, anul de studii, adresa
şi numărul de telefon la care vor putea fi contactaţi.
Aceste plicuri vor fi deschise după încheierea
jurizării. De asemenea, se va trimite o dischetă
conţinând lucrările prezentate în
concurs. Şi pe acestea va apărea motto-ul ales
de autor. Cele mai bune lucrări primite la concurs vor
fi publicate în a patra ediţie a antologiei
CONEXIUNI.
Menţionăm că în momentul
în care autorul se decide să-şi trimită
lucrările la acest concurs, el renunţă
la orice pretenţii materiale legate de publicarea lor.
Pentru informaţii suplimentare vă puteţi
adresa Casei de Cultură a Studenţilor Sibiu
la tel. 0269/212883, 0269/210446; e-mail connexiuni2001@yahoo.com
sau direct la sediul instituţiei pe Calea Dumbrăvii
nr. 34; persoană de contact - Iulia Vornicu (tel. 0723
409 578).
|
|
|
|
|