Para'
[2]
Dorin Mureşan
2.şi-aşa a-nceput...
-Eşti un beţiv... toată ziua bei bere,
şi toată ziua te fuţi. Nu te gândeşti
decât la tine. Eu şi copilul ăsta ce
facem, boule?! Ştiu că ai o amantă.
Ştiu sigur că ai o amantă.
-Nu, n-am! am zis, încercând să mă
conving de neadevărul simţurilor care mi se
bălăceau într-o forfotă cumplită,
şi nu din pricini perverse, ci tocmai din prea plinul
odihnei.
N-aveam nici o şansă. Futeam ca un animal. Futeam
prin toate părţile, cu ochii mai beliţi
decât ai şefului meu când era vorba
de bani. Când mă-ntorceam acasă mă
durea pula de abia mai umblam.
-Îmi torni o grămadă de minciuni, a
continuat nevastă-mea, azvârlindu-mi o privire
din-alea, greu de uitat, cu lacrimi roşi împăienjenindu-i
ochii.
Să mă duc de-acasă, să nu
mă duc de-acasă, să mă duc
de-acasă, să nu mă duc de-acasă.
Nu mă duc de-acasă, uite că nu mă
duc. Să mă fugăreşti cu hârleţul
şi tot nu mă duc. De ce? Nu mă duc
că n-am chef. E-aşa bine acasă, e-aşa
bine când lucrurile tale se aşează
pe tine, şi te îmbracă atât
de familiar. De fapt, sunt atât de obosit încât
aşa m-aş duce să trag un futai bun.
Pe de altă parte, sunt atât de obosit încât
ştiu de pe-acum că futaiul va fi un eşec.
-Nu mai ştii să faci dragoste, mi s-a plâns
Ştef. Termin, termini, şi gata. Altădată
terminam de şase ori. Ţi s-a împuţinat
sperma?
-Sunt obosit, Piti meu. Sunt mai obosit decât cel mai
fericit om de pe lumea asta.
-Ah, şi tocmai din cauza asta? Pentru că eşti
atât de fericit?
I-am luat în mână talpa piciorului
şi i-am masat-o încet. Sânul ei brun
mi se prelinse pe braţ, apoi coborâ şi
îmi atinse sexul. Acesta nu avu nici o reacţie.
Era un trişor umed... un trişor molâu,
lipsit de speranţă, cel puţin pentru
un timp.
-Piti, nu mai pot sufla, i-am spus. Lumea se prăbuşeşte
pe mine. Nu mai am nici o autoritate. Ştii, mulţi
oameni se cred autoritari, se cred nişte pule care pot
atinge cerul, dar credinţa lor în autoritatea
asta nu depăşeşte nici curul broaştei.
Eu n-am fost niciodată autoritar, n-am ştiut
să mă impun nicăieri. Toţi
au făcut ce-au vrut cu mine. Am fost umilul. Şi-am
tăcut. Zău că mi-ar plăcea
să tac, mult şi autoritar. Dar, atunci când
tac, scriu şi zvârl furia asta din mine. Vezi,
nici măcar să tac nu sunt în stare.
Sunt autoritar numai în lumea aia, virtuală.
Adică cu ceea ce visez. Crezi că eu nu ştiu
că nu trăiesc? Crezi că nu ştiu
că sunt un slăbănog cu fiţe,
un naşpet care se crede om?
-Ce? Vrei să spui că nu eşti om?
I-am sărutat năsucul, şi obrăjorii,
apoi mi-am plimbat limba pe umerii ei dulci, am coborât
încet pe piept, către buric, i-am zgribulit
niţel cercelul de acolo, şi am coborât
în vagin. Era cleios şi puţea a spermă,
a mii de homunsculi din mine. Era atât de pur!!! I-am
atins pe toţi câţi erau acolo şi
i-am pus în mişcare.
-Vreau să am un copil, un copil ca tine, exact ca tine.
-Vrei să mă clonezi?
-Da... cred că asta vreau.
Am intrat încet în ea, oferindu-i spre supt
un deget. Zăcea uşor, se sclifosea când
intram un pic mai adânc, apoi se oprea, şi zăcea
din nou, şi din nou. Apoi am insistat cu talpa iepurelui
(lovituri dese şi adânci) până
când a terminat. Era udă leoarcă şi
abia răsufla. M-a privit cu un fel de încremeneală
ciocolatie. I se iţeau din privire clare regrete de satisfacţie
înnăbuşită. Murea de plăcere,
dar era atât de tristă!
-Nu ai obosit? Plângi în fiecare zi şi
simt că înnebunesc.
Tumefiată, cu ochii lăptoşi, nevastă-mea
mă priveşte cu o căutătură
dementă.
-Cum adică? a întrebat ea. Ţie chiar
nu-ţi mai pasă de mine. Vrei să distrugi
viaţa băiatului tău, vrei să
crească fără tată?
Mi-am dus palma la frunte şi am închis ochii.
-Bineînţeles că nu. Ah, la naiba. Nu
mai suport!
-Nici eu.
-Nici euuuuu!!!
Ştef mă ia în braţe, îşi
aşează bărbia pe umărul meu,
tremură, îşi prelinge palmele pe fesele
mele.
-Te vreau în mine. Acum!
E târziu, e trecut de 9 p.m., nevastă-mea mă
aşteaptă, o vizualizez zbătându-se
în bucătărie ca o râmă
tăiată în două, tuşesc,
am tusea asta de ceva vreme, fumez două pachete de ţigări
pe zi, toată ziua fumez, fumez şi beau, aproape
că am ajuns la impotenţă din cauza
alcoolului. Ştef mă dezbracă.
-Te vreau în mine, nu mai suport, vreau să facem
dragoste, acum.
Îmi dă jos pantalonii şi îmi
sărută penisul flasc. Nici o reacţie.
Mi-l freacă. Nimic. Mă întind pe covor
şi-mi duc palma la frunte. Închid ochii. Ştef
se dezghioacă. Imposibil, nu pot să intru. Ştef
plânge.
-Te vreau, omule! Nu mai pot, înţelege odată!
-Tu nu mai vrei nimic de la mine? mă întreabă
nevastă-mea, aprinzându-şi o ţigară.
Nu mă vrei deloc?
- Primul a avut un penis uriaş, îmi povesteşte
Ştef, are ochii beţi, miroase a coniac de la
o poştă. Când a intrat în
mine m-a durut aşa de tare că am plâns
cât timp a ţinut actul sexual (aveam să
aflu după câteva luni că primul act
sexual pe care l-a avut Ştef s-a petrecut la 13 ani şi,
de fapt, a fost un viol într-o scară nenorocită).
Despre fostul mi-e îngrozitor de greu să-ţi
vorbesc. Mă lovea în zona ficatului, mă
muşca de sâni, eram vânătă
toată, odată a scris numărul maşinii
pe o foaie, a lipit-o de perete, şi m-a izbit cu capul
de el, aveam fruntea plină de cucuie, da, am făcut
sex oral, dar am fost forţată, asta a fost atunci,
în timpul violului (pentru că destinul n-a fost
satisfăcut cu întâia umilinţă,
şi-a cerut partea încă o dată...
Ştef a fost violată şi la 19 ani, de
data asta de 5 inşi), îţi spun, mi-era
greaţă să ating cu mâna, am
închis ochii şi n-am mai vrut să ştiu
de nimic.
-Din cauza asta nu ţi s-a sculat? mă întreabă
Ştef, irosind sigiliul notarial pe o jumătate
de coală de hârtie.
-Eşti ca o maşină uzată, îi
răspund.
-Doamne, cât de rău poţi fi.
Nu trebuie să fiu psihiatrul nimănui.
-Eşti... o maşină uzată. Probabil
că n-am să mai fiu în stare.
-Despre ce vorbeşti?
-Dragoste! Nu ştiu dacă mai pot face dragoste
cu tine. Ce ciudat! Până la urmă nu
inima decide.
Ştef priveşte în gol. Ştef
nu e o femeie frumoasă, arată ca un broscoi,
are ochii plasticaţi, negri, şi-i poartă
în afara feţei. Când râde
arată ca un şarpe ameninţător,
faţa i se sfarmă, de parcă ar fi din
piatră. Nevastă-mea are o fizionomie fermecătoare,
ochi albaştri, uriaşi, buze extrem de senzuale,
părul mirific, exagerat de creţ, nevastă-mea
e un ursuleţ de aur, în care s-au copt dorinţele
multor bărbaţi. După naştere,
însă, obrajii i s-au umflat, burta i s-a prelins
peste pubis, sânii i s-au fleoşcăit
de nu-i mai poţi prinde în palme. Din pricina
trecutului, Ştef se consideră simplu obiect
sexual. Nu vrea nimic, doar protecţie, nu fuge după
nimic, doar după confortul imediat, pe care nu reuşeşte
nicicum să-l găsească. Nevastă-mea
are cu mine un copil perfect, e stilată, e citită,
e inteligentă, e profesoară, dar e prea decentă.
Ştef e prostuţă ca un cămătar.
Şi totuşi, în ecuaţia asta,
Ştef e virusul. Pentru că nevastă-mea
nu m-a dus niciodată până la al doilea
orgasm.
-Ştii cum a fost a doua oară când mi-a
venit? şopteşte Ştef. Doamne, au plâns
toţi zeii.
O privesc în ochii tuciurii şi-i dau părul
la o parte. Se întoarce şi sărută
cearceaful. Mă aplec şi-i sărut anusul.
Nevastă-mea încearcă să-mi
dea jos chiloţii. Îi trag la loc. Intru într-o
depresie uşoară şi simt cum mă
umflu, cum devin o hală imensă şi caldă,
talpa piciorului e cât un butoi, şi continuă
să crească, îmi mişc un deget
şi-mi dau seama că e un drug de fier, aş
putea sparge cu el pereţii, continui să mă
umflu, am depăşit demult graniţele
patului, nevastă-mea mă atinge din nou, însă
e ca şi cum n-aş mai simţi-o, e uluitor
de departe. Îmi ascund dorinţele într-o
debara şi închid ochii. Transpir bere.
-Iar ai lipsit de-acasă trei ore. Ai spus că
eşti la internet.
Flash exploziv: mă mişc din ce în ce
mai repede, am senzaţia unei perfecte... urinări????...
la naiba!, strig, şi ies din Ştef. Ce-i, mă
întreabă ea, nimic, răspund, mângâindu-i
fesele moi. Cobor cu limba...
Ieşire din flash: pe bune că am fost la internet.
Doamne, ce dureroasă e minciuna care se repetă.
-Trei ore? Atâta ai stat tu acolo? Auzi, pe mine să
nu mă minţi! Da?! Că eu nu ţi-s
sclavă, şi nici... .
Sclavă? Unde am mai auzit asta? Prin ce furtună
din memorie îmi stă pitit termenul ăsta,
ca o nălucă zurlie, pletoasă, ce-şi
roade unghiile, râzând de toate nimicurile şi
lăsându-şi balele să-i frământe
pieptul? Unde naiba m-am întâlnit cu sentimentul
ăsta de totală incapacitate, de rămânere
în urmă, de stingere neîndemânatică,
de vomă perversă a sufletului din mine peste
mine, de înghiţire a sensului de către
propriul meu sens? Ceva-ceva asemănător ştiu
că s-a întâmplat, când am
coborât pentru prima oară acolo, în
întuneric, printre babele ale căror guri musteau
de salivă, toate îmi spuneau: vezi că
vin, vin, vin acum, toate, în cor, zbierau: vezi că
vin, sunt pe drum, trăznea buhăitul lor în
poezie, scuipau un fel de ţărână
roşiatică şi extrem de lipicioasă,
pleoapele mi se sufocau: întuneric, întunecime,
noi suntem, şi acolo, în pustietatea aia salivacee
scânteia un fel de apus, un fel de chip, un fel de fiinţă,
una care grohăia, purtată de zeama de fierturi
din oalele neveste-mi; ce mai, era chiar nevastă-mea.
Hm, dah, îmi amintesc de seara aia. Era trecut de 11
p.m.. Dârdâiam în haina mea roasă
la coturi, în blugii mei din care ar fi ieşit
mai multe kilograme de zoaie decât aş fi cântărit
eu în puţa goală, şi în
papucii de pânză mucegăită
prin care unghiile degetelor de la picioare pătrundeau
uşor, ca nişte cuţite mobile. În
apropiere de Just fine am dat bot în bot cu Anuţă.
Mi-a zâmbit şi m-a întrebat cu o mişcare
sugestivă a capului dacă am la mine ceva monetar.
Aveam. L-am invitat la o bere. În sfârşit,
mi-am spus, o fantomă cu care să beau un păhărel,
cu care să-mi trec timpul ăsta ce nu mai vrea
parcă să-şi mişte curul din
loc. La jumătatea scării ce ducea în
mormânt, Anuţă s-a oprit.
–Nu vrei mai bine un gigi?
Bineînţeles că voiam “mai bine” un
gigi. A zvâcnit pe scări în sus, lăsându-şi
un braţ în spate, de parcă ar fi vrut
să mă prindă şi să
mă tragă după el, să nu mă
uite pe undeva, să nu mă scape. Sau ceva de
genul ăsta. Câţiva paşi mai
încolo, Coma şi Copilu' se învârteau
în jurul unui copac. Nu ştiu ce naiba căutau
la rădăcina lui. Priveau în pământ
de parcă şi-ar fi pierdut acolo o avere. Amândoi
erau fumaţi, aveau ochii întredeschişi
iar bărbiile li se loveau de piept în ritmul
mişcărilor mărunte, făcute
parcă cu încetinitorul. Am luat un taxi până
la blocul lui Anuţă, un fel de cămin
pentru familişti (mă rog, aşa i se
zicea pe vremuri), devenit acum asociaţie de proprietari,
mai pe româneşte, bloc de garsoniere cumpărate
de ţăranii ce-şi lăsaseră
casele în paragină pentru un gât de
rachiu alb după zece ore de muncă uzinală.
Anuţă locuia la etajul patru. Casa scărilor
era luminată din belşug de neoane uriaşe.
Ultimul etaj, însă, zăcea în
semiîntuneric. Ca de obicei. Ultimul etaj e întotdeauna
lăsat de izbelişte: fie lipsesc becurile, fie
e inundat de ploaie. Şi totuşi, vorbesc acum
de al 5-lea nivel (ţinând cont şi de
banalul parter), de cel mai important, de cel peste care numai
misticii au fost capabili să sară.
–Bă, face Coma către mine, oprindu-se în
faţa culoarului îngust şi întunecat,
stai, bă, şi se întoarce către
Copilu'. Îl priveşte cu ochii larg deschişi.
Baba se trage înapoi, îşi numără
măruntaiele, ştie că acolo, printre
ele, ceva sclipeşte: strigă: LOVE YOU, LOVE
YOU, LOVE YOU, strigă şi mai tare: LOVE YOU,
LOVE YOU, ceva o izbeşte în cap, se întoarce
şi se priveşte... . E doar o babă, un
înger.
–Da, zice Copilu', stai, bă, şi încearcă
să mă prindă de braţ.
–Ce-i, bă? întreb.
–Stai, continuă Coma, unde mergi aşa grăbit?
Stai, să discutăm un pic.
-Să discutăm ce? îl întreb.
-Păi, nu vezi ce întuneric e?! face Copilu'
nervos.
Uitasem, grăbit cum eram. Am căutat în
jur un întrerupător, dar nu se zărea
nimic.
-Hai, bă, le-am zis, sunt singur aici, nu vedeţi?
-Hai, bă, zice Anuţă. Că nu
mai e mult. Acolo stau, pe dreapta. Urmaţi-mă!
O BABĂ ÎŞI MĂNÂNCĂ
TENDOANELE. PICIOARELE I SE ZBAT. BABA LE PRIVEŞTE ŞI
LE MIROASE. Miroase a plastelină, strigă fiul
meu.
-Bine, bă, zice Copilu', lipindu-se de perete. Da' luaţi-o
uşor. Că nu se vede pe unde călcăm.
În sfârşit am intrat şi lumina
ne-a plesnit feţele şi drogaţii ăia
paranoici au început să râdă
fericiţi. Scăpaseră de întuneric.
Ne-am aşezat pe un colţar ştirb, Anuţă
ne-a pus muzică la un jeg de calculator cu tastatura
plină de cenuşă. Ahhh! Era aceeaşi
muzică pe care o ascultasem la rândul meu luni
în şir, şi căreia îi
făcusem loc într-un colţ de memorie,
reascultând-o apoi la nesfârşit, în
cea mai amplă şi mai fermecătoare tăcere.
Avea o efervescenţă extraordinară,
fiind gândită şi realizată
exact pentru starea de verde. M-am dus la budă să
trag o pişare. Nu vreau să discut starea closetului.
Era realmente indiscutabil de proastă. Camera, mai largă
decât una din căminele studenţeşti,
era totuşi curăţică. Sfidând
cel mai prost gust estetic care poate fi imaginat, Anuţă
ridicase un zid de un metru şi ceva exact în
centrul ei. Dincolo de acest zid îşi încropise
un rahat de bucătărie umplut cu dulapuri culese
parcă din containerele ţiganilor. În
partea cealaltă, respectiv, în cameră,
se afla colţarul ştirb în faţa
căruia trântise o ditamai bancă de
lemn. La întoarcere, băieţii aruncau
deja seminţele în scrumieră, împrăştiind
mugurii pe o foaie de hârtie.
-Facem jointuri? întreabă Anuţă.
-Nu, zice Coma, n-am hârtie, facem o găleată.
Copilu' se repede la bucătărie, scoate o găleată
roşie dintr-un dulap
şiiiiiiiiijjjjjjjjjjjjjjssssssssssăăă
...
BABA ÎŞI miroase acum ciorapii... genul ăsta
de babă e netoată. Priviţi! Şi-i
linge să vadă dacă-s acrii.
şi cu o viteză ameţitoare creierul
meu sare peste cinci minute. M-am întrebat, în
timp ce zăream găleata ieşind proaspătă
din dulapul ăla, de unde dracu' ştia Copilu'
că acolo e o găleată. Doar nu eram
la el acasă. Şi uite, când să
văd ce face Copilu', găleata e deja pe masă,
plină, şi în ea zace prostită
o sticlă de plastic cu fundul tăiat, şi
pe gura ei stă o cupă de inox, găurită.
Coma presară în ea muguri, îi aprinde
şi ridică sticla cu mişcări
legănate. Apoi, dă cupa de inox la o parte,
ia botul sticlei în gură şi o împinge
în găleată până când
o goleşte de fum. E rândul meu. Am senzaţia
că un metal lichid, deosebit de proaspăt, de
crud, de juvenil... nu, am impresia că fundul uriaş
şi superb al femeii universale îmi umple plămânii.
Şi îl fut, acolo, cu o viteză fantastică.
Strig: beeeeeton! Urmează Copilu', apoi Anuţă.
Facem cu rândul de vreo patru sau cinci ori. Sunt deja
verde. În timp ce Copilu scoate sticla la suprafaţă,
îi zic:
-Bă, bă, stai, fumul ăla e cam translucid.
-Dă-te-n pulă, zice Copilu', se vede că
eşti ars rău.
-Eu? –eu? – întreb, oarecum zădărnicit
de problemă. Cum adică? – cum adică?
-Vorbeşti ca un gabor, mi-o întoarce Copilu'.
-Stai, mă! - stai, mă! – sar, cum să
vorbesc ca un gabor? - cum să vorbesc ca un gabor? Eu
sunt ar... artri ... artiiiiiiiiist! – artiiiiiiiiiiissssttttttttt!!!!!!
-Hahahaha! îşi bagă mutra Copilu' în
pământ. Ştiu, mai zice el, şi
continuă să râdă cu hohote
tăioase, învelindu-şi gura în
palme.
-Stai calm, bă, bă, stai calm, îmi
spune Coma. Şi, adresându-se lui Copilu': dă-i
drumu'!
Copilu' scoate o bacnotă de plastic de cinzeci de mii
de lei, o îndoaie, îşi trece dinţii
peste îndoitură, aruncă în
căuşul ei două pastile albe (nu mi-am
dat seama de unde le-a scos), le împătură
bine şi le zdrobeşte cu pumnul. Coma îi
întinde un păhărel de sticlă.
Copilu' varsă praful alb acolo şi îl
încălzeşte cu o brichetă.
Coma îmi vorbeşte... vorbeşte apăsat.
Am senzaţia că rosteşte un cuvânt
într-o jumătate de oră. Fiindcă,
pe ritmul muzicii, se întoarce mereu în urechile
mele. Îi văd repede – repede , cu injecţiile
în păhărelul de sticlă şi
apoi cu ele înfipte în braţe. Copilu'
sare ca ars. Mai vrea un joint. Anuţă râde
şi prepară. Brusc, timpul nu mai vrea să
se dilate, se face strâmb, se face mic, se face halucinant.
Mă ridic în picioare. Cu puterea unui tren în
viteză paranoia îmi izbeşte stomacul.
Mă gândesc că trebuie să plec
de acolo, deşi habar n-am de ce. Picioarele mi-au îngheţat,
mâinile încep să-mi bată ca
nişte aripi rănite.
BABA RÂDE CU SPERMA MEA ÎNTRE DINŢI.
-Bă, - băăăăăăăăăă
– le zic, eu sunt în plină pară - eu
sunt în plină pară. Tre' să
mă duc – duc – duc. Hai, bă – băhhhhhhhh!
Anuţă mă priveşte şi
râde până se sparg geamurile. Sar dintr-o
dată către uşă şi
încep să apăs clanţa. Geamurile
alea chiar s-au spart, îmi zic, şi-mi aud cuvintele
revenind uşor, uşor, apoi împrăştiindu-se
asurzitor în toate membrele. Am urechi la picioare, mi-am
aruncat paranoia într-acolo, şi paranoia s-a
întors de zece ori mai puternică, mai imbatabilă.
Încep să transpir.
-Lăsaţi omul să plece dacă
vrea să plece, spune Coma, deşi nu se clinteşte.
Mă reped la balcon. E, totuşi, nivelul 5, cum
dracu' se plec pe acolo? Trag o porţie zdravănă
de aer proaspăt. Fug apoi în budă.
Mă piş. Doamne, cât durează
pişarea asta, când eu sunt atât de
grăbit. Pişarea a devenit inamicul meu. Parcă
mă piş în vezică. Nu mai vrea
să se oprească. Are să mă
ţină câteva zile. Nu, am să
mă piş o lună, poate două,
poate un an. Încerc să opresc scurgerea lichidului
auriu încordându-mi muşchii de la baza
penisului. Nici o şansă. Sunt pierdut.
-Trebuie să plec, bă, - Trebuie să
plec, bă - Trebuie să plec, bă - zbier,
reintrând în cameră, în timp
ce pişatul îmi inundă în neştire
pantalonii.
Coma se ridică. Se apropie de uşă,
o priveşte şi-mi zice:
-Stai, bă, să vedem ce facem, să ne
gândim, să discutăm.
-În pula mea – pula – la – lalala – , fac , ce dracu'
vrei să discutăm acum, - ce – ce – ce?... tu nu
vezi cât îs de grăbit? - ... bit - ... bit
- ? Uită-te şi tu! şi-mi prind marginile
blugilor cu mâinile, privind către locul cu
pricina, mă piş pe mine!!! – MĂ PIŞ
PE MINE!!!
-Ia-o încet, vine replica lui Coma. Nu ne grăbeşte
nimeni.
Fug iar la balcon. Privesc în jos. Pământul
nu e chiar atât de departe. Cu o săritură
rapidă şi sigură m-aş linişti,
mi-aş regăsi libertatea. Câteva ace
fierbinţi mi se plimbă pe tâmple. Transpir
din nou şi-mi regăsesc suflul. Nu, nu, nu pot
să sar. Aş muri, cu siguranţă.
Reintru în cameră. Paranoia pleacă,
mă eliberează, se scurge uşor pe jos,
vărsându-se, în cele din urmă,
pe linoleum. Îmi reiau locul şi privesc cum
injecţia se goleşte în vena lui Copilu'.
Are o ditamai bulă albastră ascunsă
sub piele. Acolo şi-a vârât acul, fără
milă. Coma continuă să pipăie
uşa, vorbeşte singur, dă din mâini,
îşi (îmi) explică.
-Aici e yala, aud. Aici e...
-Da, zbier dintr-o dată, acolo e yala! N-am văzut-o!
Cu un salt fantastic sunt lângă uşă.
(Tocmai îmi venise o idee.) Învârt
yala. Uşa se deschide. Pe hol, cum speram, e întuneric.
-Bă, zic, stai aşa, stai un pic, stai să
discutăm, să vedem despre ce e vorba.
-Ce să discutăm? mă întreabă
Coma, surprins peste măsură. Mă întorc
cu faţa către el şi cu spatele la întuneric.
-Bă, şi-mi arunc degetul mare peste umăr,
tu vezi ce-i acolo?
-Ce-i? mă întreabă Coma, dându-mă
agitat la o parte.
-Tu veeezi ce-i acolo? îi spun, ridicându-mi
vocea.
Coma intră în cameră, îl cheamă
pe Copilu'. Copilu' vine, se opreşte lângă
Coma şi priveşte tâmpit la “ce-i acolo”.
-Ce-i? mă întreabă la rândul
lui.
-Bă, zic, voi nu ştiţi ceeee-i acooooolo.
-Ce pula mea e acolo? zbiară Anuţă,
sărind de pe colţarul lui ştirb cu
tot cu joint.
Îi privesc. Toţi trei s-au împietrit
pe culoar, în dreptul uşii larg deschise. Privesc
către acel “ceva acolo”. Mă întorc
în cameră. Sub ochii mei, muzica se dezbracă...
... ah, Doamne, cât de grăbit sunt să
îţi ating degetul!!! Să văd
şi eu
ce-i acolo.
-Ce-i? şopteşte Ştef, mai mult pentru
ea. Zâmbeşte.
Stă lungită în patul lui fra'. Nu mai
plouă, atmosfera se luminează, e feerică.
Pot să o admir pe Ştef în toată
splendoarea ei. Îmi vine să plâng,
frumuseţea aia continuă să mă
panicheze. Ochii îi sunt vineţi, faţa,
hirsută, şi totuşi, parcă
ceva în ea stă să explodeze, simt că
ar fi capabilă să-mi provoace dispariţia
cu un gest elementar, cu cel mai elementar gest cu putinţă,
cu o privire. Îmi retrag privirea din ochii ei şi-mi
desfac crackul. Trag o dublă.
----------------- #33##3ŞşţşŞ._,:ăţş98*--*/988!”!”&&¤%%#()=)(/(&(&(==&/7
Uluitoare senzaţie la nivelul plexului, inima îmi
bate rar, tot mai rar, apoi se opreşte, sunt mort şi
viu în acelaşi timp, mişcare globilor
oculari mă înnebuneşte de plăcere,
aş putea fi orb şi m-aş simţi
la fel de bine, lucrătura mentală e gigantică,
ideile se ţes într-o ordine perfectă,
turbionar de sistematic, înţeleg totul dar asta
nu mă panichează, atenţie!, moartea
e aproape, înainte de a închide ochii pentru
a vedea cum e dimineaţă realizez că
n-aş putea-o refuza. Ah, dar de aici încolo
e vremea lui Dumnezeu. Ştiu bine că trăzneşte
doar unde vrea El. De-acum... nu mai sunt sclavul nimănui.
Nicăieri
Costel Baboş
Omul cu umbrelă se apropie de omul în pardesiu
alb. Omul în pardesiu alb tocmai terminase de citit cele
trei indicatoare.
- Salut! salută omul cu umbrelă.
- Salut.
MARGINI 3 km MALUL 5 km NICĂIERI
- Ce-o mai fi şi cu stâlpul ăsta?
- E un stâlp indicator.
- Un...
- Un stâlp indicator!
- A... da! Zău? Întotdeauna pierd din vedere
explicaţiile simple. E ca un tic nervos.
Privi din nou spre tabla indicatoare.
- Odată, continuă, am fost întrebat
de un elev de ce cresc plantele. Sau animalele. Sau omul. Şi,
la un moment dat, se opresc; de ce nu continuă să
crească şi să tot crească.
Am început să mă complic vorbindu-i
despre gene si cromozomi, despre acizi nucleici şi modul
de transmitere al eredităţii. Uitasem cu totul
de gravitaţie. Se lovi cu palma peste frunte. Uite şi-acum,
cu "nicăieri"-ul ăsta.
- E o indicaţie, mormăi omul în pardesiu
alb, clipind dezaprobator din ochi.
- Aşa e, admise omul cu umbrelă. Dar ce indică,
ce vrea să spună?
- Vrea să spună că nu duce nicăieri.
- Păi dacă nu duce nicăieri înseamnă
că duce undeva.
- Am spus că nu duce nicăieri, repetă
omul în pardesiu alb.
- Şi asta înseamnă că duce
undeva, repetă omul cu umbrelă.
- Nu duce!
Omul cu umbrelă căzu pe gânduri.
- Ei, asta-i cu totul altceva. Apoi adăugă derutat:
cum se poate? Mie mi se pare absurd.
- Nu, nu cred.
- Ţie nu ţi se pare?
- Absurd?
- Dar cum ţi se pare? A...dacă nu vrei să
răspunzi o să-ţi spun eu. Apelând
la bunul simţ.
- Al cui bun simţ?
- Al meu.
- Da, e absurd. Bunul simţ. Nu mă interesează.
Tonul i se paru atât de categoric, încât
omul cu umbrelă hotărî să
schimbe subiectul.
- Am aşa, o senzaţie, că te-am mai
văzut undeva? Ne cunoaştem? Nu ne cunoaştem.
Sau poate semeni cu cineva cunoscut. Nu, nu semeni. Eu vin de
la sanatoriu. Arătă spre localitatea Margini.
Am stat câţiva ani internat acolo pentru recuperare
nervoasă. Şi comportament... să-i zicem
dubios. Nu mai suportam oamenii din apropierea mea. Mai ales copiii.
Nici vorbă de schizofrenie. Eram educator. Nu cred că
o să mă mai lase să profesez.
Privi a o mia oară spre săgeata indicatorului.
- S-or fi schimbat multe între timp. Atâţia
ani. Şi câte nu s-or fi întâmplat.
În atâţia ani. Acum mi-au dat drumul,
se pare că m-am însănătoşit.
Trebuie doar să evit enervarea. Crisparea. Ambalarea.
Eu mă ambalez uşor.
Din spatele lor apăru o ambulanţă.
Se traseră la o parte, în grabă, alarmaţi
de sirenă, urmărind-o cu privirea până
dispăru după o cotitură. Nu după
mult timp, auziră scrâşnetul pneurilor.
- Simţi?
- Nu simt. Dar ce anume?
- Mirosul de cauciuc ars.
- Vag.
- S-a ciocnit un autobuz de o basculantă. În
ziua de azi nu mai poţi avea încredere în
şoferi. Se grăbesc. Nu ştiu cine-i
fugăreşte în halul ăsta. Ridică
mirat din sprâncene. Trebuia să iau şi
eu autobuzul acela. Am primit un bilet gratuit din partea spitalului.
La ieşire. Mi-au spus să iau autobuzul dar autobuzul
n-a stat după mine până m-am scărpinat
eu. Că se grăbea să facă accidentul...
Am primit şi o umbrelă. O arătă
celuilalt. Asta mi-a făcut-o cadou medicul şef.
Mi-a strâns şi mâna, la plecare. Cam
tare. Îşi scutură mâna de
la încheietura cotului. Te plictisesc?
- Nu, minţi omul în pardesiu alb. Poate puţin,
minţi pentru a doua oară. De fapt, nici nu te-am
ascultat. Acum spunea adevărul. Eu trebuie să
plec. Ce spuneai?
- Păi da, spuneam că... dar nu mai are nici
o importanţă.
- Atunci mă scuzi, eu trebuie să plec.
- Să pleci, de ce să pleci? Tocmai acum când
ne-am împrietenit... Am mai putea vorbi.
Căută febril un subiect de conversaţie.
Negăsind nimic, întrebă:
- Şi, în ce direcţie, sper că
nu...
- Ba da, ripostă omul în pardesiu alb.
- Dar e absurd, nu se abţinu omul cu umbrelă.
E un non-sens.
Începu să-şi frece cu nervozitate mânerul
umbrelei. Văzând că celălalt
se îndepărtează, se precipită:
- Dacă n-ai nimic împotrivă, aş
dori să te însoţesc. Se grăbi
să adauge: ai o părere atât de bizară
în legătură cu direcţia, încât
vreau să fiu lângă tine când
vei înţelege că orice drum duce într-un
anume loc.
- Şi nicăieri unde duce?
- Păi duce NICAIERI, aşa cum spune şi
indicatorul.
- Asta spuneam şi eu. Nicăieri e nicăieri!
- Bine, atunci vin.
Omul în pardesiu alb îi răspunse fără
să se mai oprească.
- Eşti liber să faci cum te taie capul.
- De unde ştii că mă taie? Mersi, oricum,
mulţumi omul cu umbrelă alergând. Îl
ajunse din urmă şi, încurajat, îşi
dădu drumul. Apropo de mica noastră neînţelegere.
La noi, în sanatoriu, orice discuţie în
contradictoriu se sfârşea printr-un pariu. Uneori
era suficient un singur cuvânt, o silabă chiar,
sau o interjecţie. Un gest. În sanatoriu făceam
pariuri pentru orice. Odată...
Nu reuşi să-şi termine fraza. Un iepure
tâşni de niciunde, sau de nicăieri,
mai degrabă, de fapt nu chiar de niciunde, şi-i
trecu printre picioare. Îl privi descumpănit
neştiind ce să facă pe moment. Se dezechilibră
şi căzu în mijlocul drumului. Praf
nu stârni decât iepurele care se şi
pierduse într-un lan de secară.
- Ce stârpitură de iepure, îl etichetă
omul cu umbrelă după ce se ridică şi
se scutură, deşi nu părea să
se fi murdărit.
Se aşteptă ca, din moment în moment,
omul în pardesiu alb să izbucnească
în râs. Însă omul nu râdea,
ceea ce-l descumpăni într-o şi mai
mare măsură.
- Nu râzi?
- Nu.
- Era normal să râzi.
- Înseamnă că nu sunt normal.
- Mie mi se pare că eşti, crede-mă,
după atâţia ani cred că mă
pricep.
- Atunci înseamnă că sunt normal. Poate
că sunt.
- Atunci trebuia să fi râs.
Se porni să plouă pe neaşteptate. Stropi
mărunţi şi deşi, trecuţi
parcă printr-o sită ale cărei ochiuri
păreau invizibile. Nici un semn nu o prevestise. Cerul
fusese tot timpul senin, nici nu tunase, nici nu fulgerase. Ca
într-o anomalie pe care nici unul nu o sesizară.
Omul în pardesiu îşi ridică
impasibil gulerul, iar omul cu umbrelă îşi
deschise umbrela.
- Ciudat iepure, murmură omul cu umbrelă pentru
a înlătura stânjeneala. S-a năpustit
înspre mine de parcă voia să mă
facă arşice. Şi se mai spune că
iepurii sunt fricoşi.
Merseră aşa, o vreme, fără
să-şi mai spună nimic. Abia după
ce, la fel de subit, ploaia încetă, tăcerea
fu destrămată. Pardesiul se scutură,
umbrela se închise.
- Ei? intrebă omul cu umbrelă.
- Ei, ce?
- Am spus ceva?
- Ai spus "ei" pe un ton interogativ.
- Se poate. Când sunt concentrat mai am obiceiul să
discut de unul singur. Mai făcu câţiva
paşi apoi reluă. Îmi amintesc de o
întâmplare petrecută în sanatoriu.
E vorba de un pariu încheiat între mine şi
unul din colegii de salon. Nu ştiam pentru ce era acolo,
probabil probleme cu capul, ca toată lumea. Doar eu eram
pentru oboseală. Surmenaj, înţelegi.
I se spunea Toni-perucă. Porecla i se trăgea
de la căciulă. O purta ziua şi noaptea.
O căciulă neagră, flocoasă.
Într-o zi, am dat nas în nas cu el pe una din
aleile parcului. Eram în timpul programului liber. Ascultă,
profesore, m-a acostat el, nu-i aşa că şi
oamenii, dacă vor, se pot oua? Primul impuls a fost să-mi
văd mai departe de drum. Şi poate că
aşa aş fi şi făcut dacă
m-aş fi abţinut să nu-i dau o replică
pe măsura întrebării. Ai dreptate,
i-am răspuns, un om se poate oua dar numai sub formă
de turtă sau lunguieţ. Lasă, profesore,
a rânjit el, alea sunt excrementele, atâta lucru
mai ştim şi noi. Am şi eu ceva şcoală
chiar dacă n-am terminat-o, dar nu fac atâta
caz dintr-asta. Eu vorbeam la modul serios, iar tu te ţii
de altele. Arbora o mină ostentativ hâtră,
orice prost şi-ar fi dat seama că individul
urmărea să-şi bată joc indiferent
de cine. Probabil din plictiseală, am presupus eu, i-am
facut jocul, fără să-mi treacă
prin gând că, de fapt, mizând pe reacţiile
mele fireşti, căuta să mă
atragă într-o cursă de pe urma căreia
să se căpătuiască. Să
tragă foloase materiale, aş spune. Nu ştiu
care din noi se ţine de "altele", m-am umflat
eu, cert e că n-am vreme de ascultat idioţenii
de genul celor auzite. Uite ce este, domnule profesor, a făcut
Toni pe ofensatul, eu am pus o întrebare fără
aluzii directe. Dacă vrei răspunzi, dacă
nu, nu. În orice caz, nu dau doi bani pe părerile
tale ştiinţifice, ca să ştii.
Eu unul cred că, prin voinţă, omul
se poate oua şi sunt gata să-mi susţin
afirmaţia practic. Dacă tu ai altă
opinie, sunt de acord să facem pariu pe o sumă
cât mai substanţială. Accept! aproape
că am strigat, stăpânindu-mi iritarea.
O sută? Două! am supralicitat, pentru a-i tăia
din capul locului pofta de a mai face haz pe socoteala mea. După
o scurtă pauză, omul cu umbrelă reluă.
Ce-a urmat, a fost de domeniul grotescului. Toni şi-a
scos căciula din cap, şi-a ajustat-o preţ
de două minute, după care dezbrăcându-se
de pantaloni şi dedesubturi, s-a aşezat pe cuibarul
astfel improvizat. Deşi încă sub influenţa
provocării sale deşănţate,
l-am percheziţionat corporal ca nu cumva să
ajung victima unei manevre de prestidigitaţie ieftină.
În sfârşit, ne-am pus pe aşteptare.
Nu stabilisem nimic asupra duratei de timp ceea ce Toni avea sa
exploateze punându-mi răbdarea la încercare.
Aşa se face că am pierdut masa de prânz
şi aş fi pierdut-o, probabil, şi pe
cea de seară dacă n-ar fi intervenit infirmierii.
Între timp, se adunaseră toţi pacienţii
sanatoriului, mai puţin cei de la izolare, atraşi
de ineditul situaţiei. La întrebările
şi apoi la insistenţele infirmierilor de a se
îmbrăca şi a părăsi
locul respectiv, cineva cred că se şi dusese
după o cămaşă de forţă,
Toni le facea semne discrete cu degetul la gură, conspirativ.
Nu înţelegeţi? s-a răstit
în cele din urmă, că am nevoie de linişte
pentru a mă putea concentra? A fost chemat şi
medicul de gardă. Chiar la sosirea acestuia s-a pornit
şi Toni să cotcodăcească.
S-a ridicat apoi de pe cuibar, s-a intors cu spatele la asistenţă
şi a rămas aşa, îndoit la
90 de grade. Încremeneala din jurul său era
grăitoare. Priveam cu toţi, holbându-ne
la dosul păros al lui Toni dintre fesele căruia,
la început abia perceptibil, s-a ivit capătul
unui ou. Au urmat alte două cotcodăceli şi,
după o ultimă opinteală, oul a ieşit
impetuos căzând în căciulă.
Până şi medicul de gardă privea
zăpăcit, cât despre mine, ce să
mai vorbesc?
Se întoarse spre omul în pardesiu alb să
vadă dacă-i suscitase interesul. Cum acesta
nu dădu nici un semn, adăugă concluziv:
- Am plătit cele 200 fără remuşcări.
Căci nu cumpărasem pe ei o lege eronată,
ci o farsă bună. Nu ştiu dacă
întâmplarea conţine şi o morală,
dar a fost ultimul pariu pe care l-am mai făcut acolo.
- Acolo?
- Da, acolo.
- Dar tu acum eşti aici.
- Acum sunt aici.
- E o propunere?
- O... o propunere, desigur, se bâlbâi omul
cu umbrelă. Mă gândeam să-ţi
fac o propunere, dar nu găseam modalitatea. Mă
gândeam să încheiem un pariu în
legătura cu...
- Consideră ca l-am şi încheiat.
- Consider că l-am încheiat. Cam brutal, dar
consider.
Continuară să înainteze, într-un
fel chiar leneş, nu târându-şi
picioarele, ci aşa, ca într-o plimbare.
- Şi miza?
O plimbare de îndrăgostiţi. Doar că
ei nu erau. Unde s-a mai pomenit aşa ceva?
- Miza?!
- Miza pariului.
- A, da. Miza. Eu mă gândisem la un pariu de
principiu, se scuză omul cu umbrelă. Ai vreo
sugestie?
- În cazul că pierd, îţi dau
pardesiul meu.
- Îmi convine. Iar eu am să-ţi dau
umbrela.
Îşi strânseră mâinile.
Un pariu adevărat. Consistent.
- Eşti convins că nu vom ajunge?
- Sunt convins!
- Înseamnă că ai mai parcurs acest
drum.
- Niciodată, negă omul în pardesiu
alb.
- Atunci pe ce îţi susţii afirmaţia?
- Pe faptul că nu duce nicăieri.
- Asta ai mai spus-o.
- O repet.
- Ai şi repetat-o.
- O mai repet o dată.
- Dacă-ţi place monotonia. Eu, pe cât
am putut, m-am ferit de ea. Cu doi ani în urmă,
la sanatoriu ne-a venit un medic nou. A adus cu el o metodă
personală de-a trata pacienţii. Ne injecta în
fiecare dimineaţă cu plegomazin,
un calmant deosebit de puternic. Şi rămâneam
toată ziua fixaţi la paturi ca nişte
moluşte, ca nişte bureţi acvatici.
După-amiazele, ne mai plimbam prin curte. Ca teleghidaţi.
A fost cea mai monotonă perioadă din viaţa
mea. Aproape un an de zile. Norocul nostru că medicul
a fost transferat la un alt sanatoriu. Motivul a fost destul de
dubios, se pare că o curta pe nevasta directorului.
- Ce o tot dai cu sanatoriul ăla?
- Nu înţeleg.
- Întelegi foarte bine.
- Poate că înţeleg, doar am fost profesor,
dar nu ştiu despre ce e vorba.
- N-ai fost profesor. Te-am lăsat să bombăni
tot drumul. Numai că acum m-am plictisit.
Omul cu umbrelă se opri. Derutat.
- Cum adică?
- Bombăneala asta gratuită. Dar e clar că
ceva se petrece cu tine. Am simţit-o tot timpul.
- Am aceeaşi senzaţie în ce te priveşte,
dar tu inversezi rolurile. Şi doar m-a avertizat medicul,
la plecare.
- Dă-i dracului de medici. Nu-ţi dai seama?
- Nu, ce fel de seamă?
- Eu sunt şoferul de pe autobuz si tu cel de pe basculantă.
N-o mai tot răsuci; mai slăbeşte-mă
cu sanatoriul tău. Sau cu profesoratul. Ne-am lovit în
intersecţie. Mie mi s-au defectat frânele, trebuia
să-ţi dau prioritate. Am intrat în
tine din lateral si te-am răsturnat. Asta e. De aia au
venit ambulanţele. Iar tu te vei întoarce. Drumul
ăsta nu e pentru tine. O să-l parcurg singur.
Spune-le şi celorlalţi că sunt singurul
vinovat. Salut!
- Eu chiar mă întorc, păru convins
omul cu umbrelă. I se făcu deodată
frică şi pielea i se strânse. Părul
i se zbârli.
- Păi da, asta ţi-am şi spus. Salut!
Din vârful picioarelor.
- Salut!
Omul cu umbrelă îşi aruncă
umbrela şi o luă la goană prin ceaţa
ce răsărise nu se ştie de unde. Înfiorat
şi înfricoşat. Nu e în regulă
cu ceaţa asta, se gândi, dar fără
să se oprească. Dă-o dracu' de umbrelă.
Şi fugi până la epuizare. Nu e în
regulă nici cu omul în pardesiu alb. Căzu,
se lovi de o piatră şi-şi pierdu cunoştinţa.
Când se trezi, o faţă pătrăţoasă
îl privea de aproape, plină de păr,
mai că-i atingea nasul.
- Unde sunt, unde am ajuns, îndrăzni să
întrebe faţa aceea pe care avu senzaţia
că o cunoaşte de undeva, sau poate numai semăna
cu cineva.
- Unde să ajungi, omule, n-ai ajuns nicăieri.
Ai avut un accident. A intrat un tâmpit în tine,
îi şuieră bărbosul preocupat,
infirmier, brancardier sau ce era. E harcea-parcea. Tu ai scăpat
mai uşor, cu câteva contuzii. După
care începu să strige, de era să-i
sară timpanele. Domnule doctor, şi-a revenit
ăsta! Şoferul de pe basculantă. Ce
facem cu el?
Reverie
Cătălin Spînache
Deschise ochii numai pe jumătate, clipind apoi des. Este
cald în cameră; îşi puse podul
palmelor pe pleoapele lăsate, apăsând
cu putere pe ochi, după care îşi cuprinse
întreaga faţă în ele, masând-o
cu mişcări încete dinspre frunte spre
bărbia nerasă de mult timp. Nu ştia
cât este ceasul şi chiar dacă pe noptieră
era unul cu limbile indicatoare fluorescente, nu vroia să
se uite la ele pentru că astfel ar fi intrat din nou
sub auspiciul timpului. Avea o senzaţie ciudată
indusă de un vis pe care nu şi-l mai putea aminti.
Simţea puternic o tristeţe covârşitoare,
un fel de sentiment de nesaţ, de dezgust...
Oare ce am visat, se întrebă în gând,
fără însă a putea să-şi
amintească ceva din reveria nocturnă.
Priveşte încordat tavanul dezvăluit
de-o lumină timid-albastră. Inima îi
bate cu putere realizând că este nenaturală,
că imaginea pe care o vede e imposibilă. Ochii
îi sunt acoperiţi în continuare de
palmele reci. Întreaga cameră este învăluită
în acel albastru discret, arătându-şi
dimensiunea micuţă şi mobilierul puţin.
Un şifonier, o masă, un scaun şi un
pat în dreapta căruia se află o noptieră
improvizată, fiind de fapt tot un scaun, dar fără
spătar, toate aceste obiecte Marius le vede fără
a-şi descoperi ochii; vede de asemenea singurul tablou
de pe perete, o copie înrămată după
un desen de-al lui Gustave Dore pe care a rupt-o din cartea Infernul,
o reprezentare a versurilor 91-93 din cântul XXIV. Înfricoşat,
priveşte mişcarea agonică a celor osândiţi,
le aude tânguiala necontenită, sâsâitul
şerpilor ce le străpunge corpurile nude, ieşind
sânge negru din plăgile ce imediat se vindecă,
altele noi mutilându-le trupurile.
Vrea să deschidă ochii, dar nu-şi poate
dezlipi palmele de pe faţă, se simte paralizat,
forţat să asiste la acel spectacol grotesc pe
care deseori îl admira voit, încercând
să simtă o înfiorare în faţa
hidoşeniei lui, însă fără
succes. Acum... acum îi este frică, se ştie
treaz , dar captiv unei forţe nevăzute, incapabil
de a se desprinde din spaima provocată. Din tumultul
devenit insuportabil, o voce blândă îl
strigă pe nume, rugându-l să se liniştească;
o melodie neştiută, parcă divină,
se face auzită cu tot mai multă tărie,
datorită căreia şi osândiţii
din tablou se ondulează extatici după ritmurile
ei, ignorând şerpii care-i devorează
şi apoi îi scuipă înciudaţi
de nepăsarea lor la supliciile drăceşti.
-Nu!, strigă cu putere dându-şi seama
de halucinantul periculos al acelor clipe. În acelaşi
moment totul dispăru în bezna din spatele pleoapelor,
iar visul pe care l-a avut scufundat fiind în somn a
ieşit din tenebrele subconştientului lui, acolo
unde era ameninţat de uitare, înfăţişându-i-se
clar, realizând astfel motivul senzaţiei de
dezgust pe care a avut-o înainte de reveria diabolică.
În ceaţa densă, de culoare portocalie,
un contur de om se apropie hotărât de el. E
dimineaţă devreme, liniştea urbei de
la această oră contrastează violent
cu forfota ce se va isca mai târziu, când se
vor trezi toţi oamenii şi îşi
vor începe tabieturile în mod inconştient.
Oraşul întunecat, pustiu, culoarea ireală
a ceţei, creează un decor fantasmagoric, apăsător.
Orice siluetă pare acum suspectă, este timpul
fantomelor.
-Ştiu, am întârziat, îi spuse
lui Daniel. Ai ajuns de mult?
-Da mă, la ora la care am hotărât.
Haide acum, continuă nervos, nu mai sta în faţa
mea cu moaca asta mahmură, o să pierdem trenul
dacă nu ne grăbim. Te strâng de gât
dacă nu ajungem la timp la concert. Îl prinse
apoi de mânecă şi îl trăgea
după el, iritat de moliciunea lui.
-Relaxează-te, îi spuse acesta smucindu-şi
haina din mâna lui. Se mişca repezit, fără
coerenţă, şi vorbea bâlbâit.
Haide să intrăm în barul acesta, spuse
mai departe, fără a ţine cont de graba
lui Daniel, arătându-i un loc unde ceaţa
îşi schimba coloritul, când roşu,
când albastru, de la o firmă luminoasă
al cărei text era nedescifrat. Am nevoie de cafea, nu
am apucat să beau şi nici nu prea am dormit.
Bag de seamă că ai observat asta.
-Bă, tu nu asculţi ce zic? Pierdem trenul...
-Haide, îl întrerupse Marius, ai încredere
în mine. Pleacă un autobuz în aceeaşi
direcţie peste trei ore şi ajunge cam odată
cu afurisitul acela de tren pe care te grăbeşti
tu să-l prinzi. Uite, plătesc eu şi
consumaţia ta, numai vino, vreau să-ţi
povestesc ce-am visat în puţinul timp în
care am dormit şi prefer să fac asta sorbind
dintr-o cafea neagră, amară, aburindă...
Cu greutate deschise Marius uşa localului, care cedă
insistenţei lui scoţând un scârţâit
lung ce semăna cu scâncetul unui câine
lovit. Spre surprinderea lui, în spatele ei se află
un coridor sordid, slab luminat de un bec albastru ce pâlpâie
rar; trebuiau să coboare o scară din lemn, ale
cărei trepte sunt înguste şi înalte,
până la subsolul clădirii, unde este
o altă uşă, neagră, pe care
scrie orarul de funcţionare şi numele barului,
dar acesta din urmă este prea încâlcit,
astfel încât nu au putut să-l înţeleagă
nici unul din ei. Pereţii apropiaţi unul de
celălalt sunt mâzgăliţi fără
noimă, însă într-o manieră
armonioasă pentru ochii lui Marius, care-i privea cu
o curiozitate avidă. Îi induc o senzaţie
de familiaritate, cu toate astea, una neliniştită...
Tot el este şi cel care deschide cealaltă uşă,
împingând-o cu putere, crezând că
se deschide greu ca şi prima; noroc că avea
mâna pe clanţa ei, dacă nu o ţinea,
aceasta se izbea în urma avântului de soba cu
teracotă din interiorul încăperii,
care era chiar la intrare, lângă tocul stâng
al uşii. Pentru o clipă, avusese impresia că
vede o încăpere goală, cu pereţii
cenuşii, dar atribuise această imagine oboselii
pe care o simţea şi fumului de acolo, care era
dens, aproape ca şi ceaţa de afară.
-Stăm aici? întrebă Daniel, care stătea
acum în faţa lui, privind încăperea,
uimit de aglomeraţia ei şi de decorul grotesc.
-Da, numai să găsim o masă liberă,
răspunse Marius îndepărtându-se
de el, trecând pe sub o boltă ce despărţea
prima încăpere de o alta, învăluită
şi ea în acelaşi fum dens, îmbibat
de o lumină albastră a cărei sursă
nu se putea preciza. Am găsit aici, îi spuse
lui Daniel, care era chiar lângă el, puţin
mai în spate, uitându-se la el cu o grimasă
îngrijorată.
-Sigur vrei să stăm aici? îl întrebă
din nou. Nu-mi place locul, este prea obscur pentru gusturile
mele.
Marius râse cu putere, acoperind zarva neînţeleasă
provocată către cei care erau la celălalte
mese.
-Fii serios, stai jos, nu mi se pare nimic bizar aici, ci doar...
boem. Mă mir totuşi că sunt atâtea
persoane la ora asta, îmi par toţi suferinzi
de insomnie. Este greu de crezut că în timp
ce oraşul dormitează, se găseşte
concentrată atâta forfotă într-un
subsol de a cărui existenţă eu habar
nu aveam... O cafea mare, îi spuse chelnăriţei
ce venise la masă să le ia comanda.
-La fel şi mie te rog să-mi aduci, adăugă
Daniel în timp ce-şi aranja haina pe spătarul
înalt al scaunului. Şi un suc... fără
pahar, continuă strigând după ea. Nu
cred că m-a auzit, o să mai facă o
plimbare de la bar la noi. Ai văzut ce chip interesant
are?
-Da, m-au impresionat în special ochii ei, parcă
aveau irisurile albe. Cu greu le-am văzut contururile,
nici nu ştiu ce culoare au, cred că un pic de
albastru, dar mă derută şi lumina de
aici. Şi dinţii îi sunt interesanţi,
i-ai văzut?
-Da. Micuţi şi ascuţiţi, parcă
polizaţi. Mie mi-ar fi ruşine să zâmbesc
cu o asemenea dantură, dar se pare că ea nu
are reţineri. Însă e atrăgător
surâsul ei.
-Sunt de acord cu tine, este plăcută privirii,
dar să o lăsăm pe ea. Nu am fost corect
faţă de tine, am spus că îţi
povestesc visul meu, dar nu sunt prea multe de relatat, a fost
unul scurt. Probabil că nu mi l-aş mai fi amintit,
dar mi-a indus nişte senzaţii puternice pe care
le simt şi acum cu aceeaşi intensitate. Ştii,
într-un fel am impresia că a fost hotărâtor
pentru mine, că în urma nopţii ce a
trecut, viaţa mea nu va mai fi la fel ca până
aseară.
Am visat că stăteam neclintit pe o stradă
mică dintr-un oraş necunoscut, cu blocuri mari
împrejurul meu, cu oameni ale căror chipuri
erau toate la fel, inexpresive, învăluite într-o
ceaţă întunecată ce le camufla
aproape în întregime trăsăturile,
trecând pe lângă mine, prin mine, fără
a fi conştienţi de existenţa mea. Eram
invizibil, dar cu toate astea trebuia să trăiesc
printre ei, cu ei, simţeam un dezgust faţă
de totul, o senzaţie de neapartenenţă,
de neadaptabilitate la viaţa, la lumea aceea. Creierul
îmi clocotea, de parcă ar fi fost turnat acid
pe el, urlam scârbit întocmai unui animal sălbatic
pus în captivitate, urlam aşa de tare încât
blocurile au început să se cutremure, apoi să
se prăbuşească într-un zgomot
infernal. Un nor de praf m-a învăluit, acoperind
lumina fierbinte a soarelui, stăteam în acelaşi
loc, în întuneric total, aşteptând
ceva neprecizabil, orice, cu o speranţă resemnată.
Nu ştiu cât a durat acea beznă, dar
după o vreme, o culoare albastru-vineţie înlocuia
încet negrul liniştitor, iar tăcerea
ca de mormânt a fost perturbată de un şuierat
de vânt dezlănţuit, care a împrăştiat
praful provocat de cataclismul apocaliptic, fiindu-mi astfel posibil
să văd noul decor în care mă
aflam.
Priveam înmărmurit cerul acoperit de nori grei,
vineţii, a căror culoare, precum totul din jurul
meu, era foarte puternică, ireală. Se mişcau
cu o viteză uimitoare, mânaţi de un
vânt nebun, uneori lăsând să
se vadă un petic de cer gri şi astrul care emana
o lumină bolnavă, de culoare portocalie, ce
îmi lăsa impresia că era acolo numai
pentru a impresiona şi nicidecum pentru a susţine
viaţa. Stăteam pe o câmpie fără
de sfârşit, acoperită de iarbă
palidă ce-mi venea până la genunchi
atunci când nu era aplecată de vânt.
Mă simţeam bine, totul îmi era familiar,
pustietatea peisajului era reconfortantă; imediat am
văzut în depărtare un punct sângeriu
ce se mărea repede, până ce a devenit
o pată, apoi o siluetă nedesluşită
care plutea întocmai unei stafii, îndreptându-se
tremurând spre mine. În apropierea mea a prins
contur, transformându-se într-un armăsar
vânjos, de culoarea sângelui închegat,
cu coama şi coada lungă, ca de foc, şi
se agita în faţa mea, ridicându-se
în picioarele din spate, nechezând puternic
şi scuturând capul din care ochii sticloşi
erau aţintiţi înfricoşător
asupra mea. Alerga în cerc, înconjurându-mă,
aproape ca mă atingea, dar nu-mi era frică ci
râdeam puternic, bucuros ca de regăsirea unui
bun prieten pe care-l credeam pierdut, apoi am întins
mâna dreaptă, cu palmele îndreptate
înainte, gest la care el s-a oprit în faţa
mea, aplecându-şi capul pentru a-l mângâia
pe frunte. Pe spatele lui a apărut o şa neagră
şi dintr-o săritură lungă
pe care am făcut-o cu uşurinţă
l-am încălecat, după care i-am lovit
cu călcâiele coastele ca să pornească
în galop oriunde vroia el.
Alerga împotriva vântului cu o viteză
nenaturală, nu mai puteam respira, dar nici nu mai simţeam
nevoia, hainele se rupeau de pe mine din pricina puterii cu care
mă loveau rafalele canceroase, apoi bucăţi
de carne erau smulse de pe piept şi de pe braţele
pe care le aveam larg întinse lateral, de pe faţă,
apărând albul oaselor ce se vedea printre rămăşiţele
de organe care mi-au mai rămas. Nu simţeam nici
o durere, ci din contra, o senzaţie de eliberare mă
făcea să râd cu tot mai multă
putere, până ce coardele vocale s-au rupt şi
ele, dar râsul continua să se audă,
răguşit, dintr-o altă dimensiune, de
parcă spaţiul din jurul meu era cel care râdea.
În galbenul ierbii am văzut o pată
roşie pe care era ceva strălucitor, iar armăsarul
se îndrepta domolindu-şi goana spre acel loc,
în dreptul căruia s-a oprit. Am coborât
de pe el şi am desluşit o armură de
cavaler dintr-un metal de culoarea calului, iar pe ea, o coroană
de aur. Le-am luat pe mine, iar pe capul descarnat mi-am pus coroana
inscripţionată cu numele BERITH.
După cum ţi-am spus, visul nu a fost lung. Îmi
este greu acum să accept din nou banalul acestei vieţi,
senzaţia puternică de libertate pe care am simţit-o
în reverie, de regăsire şi cea de împlinire,
s-au răsfrânt asupra mea în realitate,
iar acum îmi vine să vomit îngreţoşat
de greutatea cărnii mele. Am impresia că nu
acesta este de fapt realul, că mă complac într-o
manieră barbară cu acest teatru, pe când
adevărata mea viaţă este alta, aceea
pe care am visat-o...
Se opri din relatare brusc. Acordurile unei muzici cunoscute,
auzite doar o singură dată, se răsfrângeau
asupra lui în încăperea ce nu mai era
învăluită în fum. Putea să
vadă clar chipurile celorlalte persoane, care nu mai
vorbeau de mult şi-l ascultau de parcă ar fi
rostit vorbe profetice.
- Mulţumesc, îi spuse chelnăriţei
care era lângă el şi-l privea intens,
zâmbindu-i cu veneraţie. Ai adus şi
sucul amicului meu?
- Bine ai revenit, îi spuse ea ignorându-i întrebarea,
cu aceiaşi voce blândă pe care a auzit-o
rugându-l să se liniştească.
Acum nu i se mai pare nenaturală ca atunci, rostită
dintr-o altă dimensiune, ci dulce, cunoscută,
de parcă ar fi auzit-o întreaga viaţă.
Se uită la Daniel, care gesticula febril, speriat. Nu-i
mai desluşeşte trăsăturile
chipului, sunt învăluite în aceiaşi
ceaţă întunecată precum oamenii
din visul pe care l-a avut. Îl aude spunând
ceva, dar nu înţelege ce anume, apoi îl
vede cum se ridică doborând scaunul, iar trupul
lui este învăluit tot mai mult de acea ceaţă
neagră, devenind una cu ea, pentru ca în cele
din urmă să dispară.
Nu-l speria acest eveniment, se simţea din nou bine,
abia trezit dintr-un somn letargic în care a avut un
vis urât, lung. Se uită senin la cei din încăpere;
îi cunoaşte pe toţi, în umbra
glugilor de la robele negre li se vedeau chipurile întunecate,
ochii demonici, strălucitori. Se ridică de pe
masa din piatră şi se îmbracă
cu armura roşie pe care i-a adus-o unul din cei prezenţi,
îşi pune coroana lucitoare, după care
cu pasul plutitor se duce către uşile mari din
spatele cărora se auzea un nechezat pătrunzător.
Daniel privea paralizat încăperea goală
în care se afla. Puţina luciditate care i-a
mai rămas îi spunea că aşa
ceva nu se poate, că este imposibil să dispară
tot ceea ce era în ea în fumul care s-a lăsat
subit şi care s-a evaporat la fel, lăsând
pereţii goi, cenuşii, şi încăperea
pustiită de tot ceea ce era în ea cu câteva
secunde înainte.
Se îndreaptă alergând către
ieşire, trage de prima uşă care datorită
şubrezeniei tocului se prăbuşeşte
lovindu-l, apoi urcă treptele de care se împiedică
învineţindu-şi genunchii. Cu greutate
o deschide şi pe cea de-a doua şi se îndepărtează
tot în goană de acel loc. Soarele puternic îl
deranjează la ochi, nu ştie cât este
ceasul de e aşa lumină, se izbeşte
de câţiva trecători care-l privesc
curioşi, iar în cele din urmă reuşeşte
să se prindă de un stâlp, căpătându-şi
echilibrul. După ce s-a obişnuit cu lumina,
se uită în jurul lui, la forfota zilei; vede
tinerii umblând gălăgioşi
în grupuri, cupluri în jurul cărora
alergă voioşi copilaşi, bătrâni
care merg încet, atenţi să nu se împiedice
şi să-şi fractureze oasele casante,
vede oameni normali, asemenea lui, care-şi văd
de viaţa lor şi dispar din această
lume atunci când mor, şi nicidecum furaţi
de fum...
Find what... Replace with...
[Jurnalul unui poliţist]
~fragmente [I]~
Daniel Sur
Mă numesc Gicu şi sunt poliţist. Mama
crede că aşa mi-a fost scris în marea
carte a vieţii, să fiu poliţist şi
că, deşi totul pare împotriva mea,
Dumnezeu are compasiune pentru mine şi mă va
ajuta. Sunt poliţist la secţia 66 din Bucureşti,
la ordine publică. Acum sunt în întârziere
de la o întâlnire conspirativă. Când
să plec de la secţie, îmi dau seama
că maşina mea, primită de la poliţie,
a fost furată. Plec pe jos. Ajung târziu la
întâlnire. Discuţiile introductive
durează mai mult decât ar fi fost necesar şi
eu mă gândesc la despăgubirile pe care
trebuie să le plătesc pentru maşină.
O să fie o avere. Pe neaşteptate, îmi
amintesc de poza pe care am primit-o ieri de la un necunoscut
şi îmi dau seama că există
o oarecare ciudată legătură cu ce mi
s-a întâmplat azi dimineaţă.
"Cine ştie, poate că nu la mine trebuia
să ajungă poza asta. Poate altcineva o aşteaptă
cu înfrigurare. Sau, poate, nici nu trebuia să
o văd. Cine ştie dacă nu am căzut
ca tâmpitul în cine ştie ce conspiraţie!
Simte nevoia să se elibereze de gaze în momentul
în care un copil cerşetor îi cere bani.
Îi dă rapid o bancnotă de zece mii
ca să-şi poată readuce neperturbat
liniştea în intestine. "Aşteaptă
o clipă", spune cerşetorul. "Nu pot
să o primesc până nu îţi
cânt o melodie la acordeon. Eu ştiu să
cânt la acordeon valsuri şi vreau să-ţi
cânt o bucată vieneză." "....Mda,
dar o bucată scurtă, pentru că mai
avem treabă". Copilul îmi răspunde:
"Dacă eşti cumva poliţist, atunci
să ştii că ar fi bine să-ţi
iei banii înapoi. Nu pot să iau bani de la oameni
mai jegoşi ca mine!"
Mă gândesc la păsări. Îşi
petrec cea mai mare parte a vieţii în aer, invidioase
pe viaţa tumultuoasă de pe pământ.
"Eu sunt creatura care nu place nimănui, nici măcar
păsărilor", recunosc eu cu voce tare. Mama
s-a făcut că nu mă aude şi
mi-a cerut să o ajut să pregătească
gogoşi pentru muncitori. M-am mirat - nu am mai făcut
niciodată până acum o gogoaşă.
Înţeleg că îşi construieşte
propriul mormânt, un loc confortabil pe când
o să scriu. Un mormânt de beton. Chiar dacă
nu a fost nefericită în viaţa pe care
a avut-o până în acel moment, se plâge
în continuu şi-l invocă pe Dumnezeu:
"Când de-abia te obişnuieşti cu
viaţa, trebuie să-ţi şi pregăteşti
un mormânt pentru când se va sfârşi.
De ce, Doamne, de ce nu ne mulţumim cu puţinul
pe care-l ni-l dai?" În disperare, se închide
în baie, lasându-mă pe mine să
termin de făcut gogoşile. Şi acolo
şi-a aşteptat sfârşitul. După
cîteva zile, s-a transformat într-o pasăre.
Acum zboară la cer şi mă invidiază
pentru că am rămas pe pământ,
unde viaţa e atât de tumultuoasă.
Sunt curios dacă Dumnezeu i-a răspuns la întrebări.
În fine, m-am hotărât că
sosise momentul să scriu. Mi-am făcut meticulos
curăţenie în cameră, am oprit
televizorul, m-am spălat pe dinţi şi
m-am aşezat la masa din bucătărie.
Am scos din buzunar cele două flacoane cu pastile care
să mă ţină treaz. Ecstasy.
În loc să le sfărâm şi
să le amestec cu apă, m-am hotărât
să le iau una câte una. Aşa aveam libertatea
de a mă răzgândi la jumătatea
drumului. La fiecare comprimat pe care-l înghiţeam,
mă simţeam şi mai convins: trebuia
să scriu! Deoarece nu ştiam cu exactitate cât
timp o să mai treacă până
când îmi va veni inspiraţia, am răsfoit
o revistă de cultură, pe care o aveam la îndemână.
Cu toate că nu manifestam un interes deosebit pentru
reviste, răsfoind-o, am dat peste un articol despre cum
să devii scriitor, scris de un scriitor la modă
pe care care am avut prilejul să-l văd pe stradă.
Deşi nu am schimbat amândoi decât o
privire, faptul că l-am cunoscut pe autor pe stradă
m-a făcut totuşi să cred că
el făcea parte din lumea mea şi că
lectura unui articol scris de el m-ar putea ajuta. Am început
să citesc despre cum să devii scriitor, subiect
care îmi trezise cel mai mare interes şi asta
se potrivea cu ceea ce am făcut toată viaţa,
căutând mereu tot ce era mai lesnicios sau mai
la îndemână. Ca articolul acesta, bunăoară.
Primul rând al textului m-a smuls din pasivitate şi
am constatat ştiinţa scriitorului: "nimic
în literatură nu e rodul întâmplării."
De ce oare am văzut acest prim rând tocmai în
clipa cînd m-am hotărât să
scriu? Ce mesaj îmi transmite autorul? Scriitorul îşi
începea investigaţia întrebând:
"Unde este autorul într-un text?" "Nimeni
nu ştie unde este autorul", mă gândeam
eu. "Mai ales într-un jurnal." Autorul însă
există şi se întinde afară,
înăuntru, în textul din juru-i şi
în piaţa de sub sufletul lui: autenticitatea
este ţara lui. Am pus revista alături, n-avea
nici un rost acum să mă frământe
că o lume întreagă ignora cu desăvârşire
existenţa autorilor: onoarea autorului încă
nu mă privea. Era însă timpul să
mă simt mândru de mine însumi, să
mă încredinţez că luasem cea
mai bună hotărâre, că dădusem
dovadă de curaj: voi scrie! Şi o făceam
într-un mod la care visasem întotdeauna, cu
ajutorul unui jurnal, care va lăsa urme. M-am zbătut
să-mi procur curajul scrisului timp de aproape şase
luni. Socotind că întârzie prea mult,
ajunsesem să mă gândesc la posibilitatea
de a-mi procura putinţa de a scrie aşa cum îţi
provoci o hemoragie. Eram dezorientat şi plin de griji.
Verbul a scrie pretinde ca oamenii să se gândească
mai întâi la ei înşişi
şi abia pe urmă la ceilalţi. Eram pregătit
să fac tot posibilul pentru ca să grăbesc
lucrurile. În definitiv, suntem la începutul
secolului al XXI-lea, oamenii pot să provoace tot felul
de chestii. Evident, mi-aş putea alege alt gen mai înalt,
dar cum poţi spune mai bine de suferinţă
dacă nu printr-un jurnal? E o chestie de-a dreptul enervantă
pentru cititori să fie obligaţi să
mai şi identifice fantoma desfigurată din spatele
personajului: nu e o soluţie şi e mai rea ca
jurnalul, deoarece cititorul te-ar considera un laş.
"Cu jocul ăsta de lumini şi umbre ne-am
obişnui pînă la urmă. Dar
un autor laş nu poate fi iertat." Împuşcături,
prăbuşiri, exploziile, acţiunea, nimic
din toate astea nu se potrivea cu natura mea sinceră.
Tinerii îşi aleg mijloace mult mai romantice
de a se exprima, cum ar fi să-şi pună
sufletul pe tavă sau iau o supradoză de curaj.
Ştia că cheia succesului înseamnă
să aştepţi ora optimă pentru
acţiune. Şi aşa a şi fost:
timp de o săptămână, am fost
convins că această curte asiduă făcută
creaţiei literare va da rezultate. Şi uite,
se întâmplă, jurnalul a început,
iar eu păşesc în viaţă.
Mă întâlnesc în biserică
cu părintele parohiei din care fac parte, parohia din
Pantelimon. "Vreau să-mi schimb viaţa",
îi spun. "Dar nu ştiu să fac altceva
decât să fiu poliţist. Mai am şi
gânduri păcătoase." Părintele
observă că afară vântul sufla
tare şi îmi spune: "E foarte cald aici.
Mă întreb dacă vântul de afară
nu vrea să-ţi ia locul. Dacă nu vrea
să îţi fure viaţa. Find what...
Replace with... ca la ordinator". "E imposibil",
îi răspund speriat. "E imposibil pentru
că nu Bill Gates a construit lumea", îmi
răspunde părintele . "Dar dacă
îţi doreşti să trăieşti
într-o lume creată de Bill, ai grijă
să nu fii şters şi înlocuit
cu altcineva, aşa cum tu vrei să-ţi
ştergi şi să-ţi schimbi viaţa
pe care o ai. În schimb, în Biserica lui Isus
eşti de neînlocuit. Cât despre gândurile
păcătoase, să spui nu tuturor tentaţiilor
şi roagă-te de trei ori pe zi, fiule".
Am plecat dezamăgit şi hotărât
să nu mai cred în destin. Mi-am amintit că
aveam mai multe de rezolvat. Am trecut pe la Mega Image să-mi
cumpăr de mâncare. În plus, mi-am cumpărat
un kilogram de banane şi m-am refugiat pe o bancă
în Parcul Morarilor. Era o zi fierbinte de vară
şi bananele, printr-una dintre acele taine de nepătruns,
reuşeau să mă răcorească
puţin. Cunoşteam deja destul de multă
lume din parc, doar asta îmi plăcea cel mai
mult, să stau în parc. Când vezi aceleaşi
feţe mereu, ajungi să-i consideri ca făcând
parte din familia ta. Şi dacă fac parte din
viaţa ta, înseamnă că sunt
prietenii tăi. Aici, în parc, mă simt
ca într-o mare familie.
M-am hotărât să mă întorc
acasă numai după ce apune soarele. Până
atunci, puteam să profit şi să citesc
din cartea franţuzului meu. Era o carte destul de subţire,
care vorbea atât de frumos de solitudine, de singurătate.
Ceea ce îmi plăcea cel mai mult la cartea asta
erau termenii pe care nu-i cunoşteam şi pe care
trebuia să-i caut în dicţionar. Dacă
într-o bună zi am să scriu o carte,
am să folosesc o puzderie de astfel de termeni. În
plus voi aborda un stil elegant, aşa cum am descoperit
în această carte, un stil distins şi
plin de demnitate.
Cartea va avea ca temă viaţa de zi cu zi, văzută
de la înălţimea ideilor şi
a misterului. Va avea un singur personaj şi va prezenta
o singură viaţă, astfel încât
cititorii să nu trebuiască să-şi
încarce memoria cu alte lucruri inutile.
Mi-ar fi plăcut să fi apucat să-i vorbesc
şi fetei despre acest proiect. Ca să vadă
şi ea că poliţiştii sunt în
stare să facă şi lucruri interesante.
Mi-am construit scena în care îi mărturiseam
fetei despre proiectul meu secret de mii de ori. De fiecare dată,
fata se minuna de câte lucruri interesante este capabil
un poliţist. Şi încercam de fiecare
dată să o impresionez povestindu-i mai multe
momente frumoase pe care le-am trăit. Sau expunându-i
câteva idei de-ale mele. Pe cele mai multe le-am luat
din cărţi, dar le-aş fi prezentat ca
şi cum eu m-aş fi gândit la ele. Ea
nu ar fi aflat niciodată care este adevărul
pentru că sigur ea nu citeşte astfel de cărţi.
Ţiganca bătrână m-a condus
într-o încăpere din fund, separată
de restul casei printr-o perdea făcută din fâşii
de plastic multicolore. Înăuntru avea o masă,
două scaune, mai multe tipuri de cărţi
de ghicit, un glob de cristal, cruci de diferite dimensiuni şi
mult staniol.
Ţiganca se aşeză şi îmi
ceru şi mie să fac acelaşi lucru. Apoi
îmi luă mâinile şi se rugă
în şoaptă, în ţigăneşte.
"Ce mână interesantă aveţi
domnu' poliţist", îmi zice ţiganca,
holbându-se la mâna mea. Apoi tăcu.
Lucru care mi-a sporit nervozitatea. Mâinile au început
să-mi tremure atât de evident că până
şi un orb şi-ar fi dat seama.
"Nu am venit aici numai să-mi citeşti în
palmă", i-am spus, căindu-mă că
am intrat în casa ţigăncii. Aşa
cum fac toţi superstiţioşii de rând.
"Ştiu de ce ai venit matale la mine, dar fără
bani, vederea mi-e tulbure. Pune tălică 50 de
mii colea pe masă, pentru ca baba să nu greşească.
Fără bani, nimic nu iese cum trebuie".
"Cum? Ceri poliţiei bani, deşi ştii
că săvârşeşti o ilegalitate?
Ştii că pot să te arestez pentru şarlatanie?"
"Ştiu, dar mai ştiu şi că
eşti disperat dacă ai venit la ţigancă
să-ţi ghicească. La plecare, oricum
îţi dau banii înapoi".
M-am oprit puţin să văd dacă
ţiganca nu voia să mă înşele.
Dar ţiganca a rămas liniştită.
Am scos 50 de mii şi i-am pus pe masă.
"Să ne grăbim puţin", mi-a
spus ţiganca. "Vreau să le fac baie puradeilor
mei şi pe urmă, îţi ghicesc
gratis, nu-mi pot pierde timpul cu tine.
"Atunci, vreau să ştiu ce viitor mă
aşteaptă", am pronunţat ultimele
trei cuvinte rar, pentru ca ţiganca să le înţeleagă
bine.
Bătrâna a împărţit
o pereche de cărţi cu figuri ciudate şi
le-a întins pe masă în linişte.
Le-a privit de la dreapta la stânga şi de sus
în jos. Într-un târziu, mi-a luat mâinile
şi mi le-a mai cercetat o dată atent.
"Nici nu ştiu de unde să încep",
zise ea. "Cărţile îmi spun că
vei ajunge mare om de stat. Da' înainte de a continua
cu cititul vreau să-mi promiţi că dacă
chiar ajungi mare om în stat, să nu uiţi
de mine".
Am râs fericit. Vasăzică ţiganca
asta bătrână chiar credea în
ceea ce-i spuneau cărţile.
"Uite", i-am spus. "Îţi las cei
50 de mii numai să-mi spui ce înseamnă
mare om în stat."
"Jură mai întâi. Jură
că o să-mi dai o casă mai mare când
vei ajunge baştan. Am mulţi copii, dorm mulţi
într-un pat. Şi eu vreau să fac oameni
de omenie din ei, nu hoţi cum e alţii. Jură-mi
că îmi vei da un apartament într-un
bloc cu românii."
Am jurat. Ţiganca a adus biblia şi m-a obligat
să repet jurământul cu mâna
pe ea.
"Ştiu să interpretez ce zic cărţile,
dar e tălmăcire tare grea. De asta cred că
merit un apartament într-un bloc cu români.
Ce spun cărţile: trebuie să mergi până
la capătul drumului tău. Că la un moment
dat, drumul tău face o cotitură şi
vei deveni cunoscut şi respectat. În statul
român. După cotitură, te aşteaptă
o comoară, dar care nu e nici aur, nici bani. Vei avea
parte şi de bani şi de aur, dar mai încolo,
după ce vei ajunge om mare. Cuvântul tău
va fi ascultat de toată lumea şi îţi
va da bogăţii numai să le vorbeşti".
Am rămas descumpănit. Pe urmă, m-am
supărat. Nu trebuia să mă înjosesc
în faţa ţigăncii pentru atâta
lucru. Şi mi-am amintit că i-am promis 50 de
mii pentru nimic.
"Pentru atâta lucru, nu trebuia să-mi pierd
timpul cu tine", i-am zis.
"Ţi-am spus că e foarte greu să
interpretezi cărţile. Lucrurile par simple aici,
în cărţi, însă e
mai greu să le spui. Eu nu am şcoală,
nici măcar nu ştiu să citesc. În
afară de cititu' în palmă."
"Şi dacă nu o să ajung un mare
om în stat?"
"Rămân şi eu fără
apartament. Dar o să se întâmple, că
am mare nevoie de o casă mai mare".
Şi ţiganca nu a mai spus nimic. Mi-a cerut să
plec, că aşteaptă o clientă
mai veche şi a pierdut prea mult timp cu mine. Am luat
cei 50 de mii de lei şi am plecat.
|
|