Postmodernitate versus postmodernism (III)
-Deconstrucţie, Reconstrucţie, Adevăr-
Gorun Manolescu
"Dumneata (adică subsemnatul n.n. G.M.), numai "cugeţi"
[ fără o prealabilă adâncire
a lucrurilor]. Şi o faci deviant şi vicios.
Ca o definiţie circulară." Acestă
afirmaţie a aparţinut amicului meu X in episodul
trecut EPH #5 ("Postmodernitate versus postmodernism (II)
- Un (prim) intermezzo"), în legătură
cu cele spuse de mine în EPH #4 ("Postmodernitate
versus postmodernism (I) - Este realitatea o târfă?"),
şi anume:
"Postmodernismul pune semnul identităţii
între "adevăr", "existenţă"
şi "realitate". Realitate redusă la
cea "macro-empirică". Fără a se
afirma răspicat aceasta. Considerându-se însă
ca fiind un lucru subînţeles, infailibil. O
"realitate" (macro-empirică) care a "ascultat",
până nu demult, de predictibilitate. Chiar şi
dacă nu mai era una strictă, ci, uneori, relaxată
prin probabilitate şi/sau o logică aristotelică
"lărgită" prin admiterea "terţului
inclus". Realitate "macro-empirică" care dă
semnale, din ce în ce mai evidente, de impredictibilitate.
Mai ales după explozia comunicaţiilor, în
general, şi a internetului, în particular. Reproducând
la scară "macro" ceea ce, până
nu demult, se întâmpla numai la nivel "micro"
(elementar şi quantic) în fizică. Şi
atunci, postmoderniştii găsesc soluţia:
"adevărul" - identic cu "realitatea macro-empirică"
şi, în prelungire, şi cu "existenţa"
- începe şi el, la rândul său,
să se relativizeze, ajungând (impre)vizibil/dictibil.
Şi acest lucru este postulat (adică, luat drept
"adevăr" de necontestat !?) - afirmaţie
neexplicită, dar rezultând dintr-o analiză
chiar şi sumară - devenind axioma de bază
a postmodernismului. Evident, aici apare o contradicţie
în termeni între "adevărul"
(de necontestat !?) al acestei axiome şi relativizarea
până la dispariţie a "adevărului",
în general. Contradicţie de care postmodernismul
nu este nici măcar conştient !
Argumentarea lui X că am produs un raţionament
"circular" s-a bazat pe faptul că o analiză
logică a valorii de "adevăr" a unei
axiome/principiu/postulat (pe scurt, premisă) nu este
posibilă. Şi aceasta dacă luăm
in considerare că o premisă este adevărată
prin definiţie. Şi, în final - cu o
singură excepţie în gândirea
filosofică european-occidentală [de fapt cu
două: Parmenide şi Heidegger n.n. G.M.] de la
începuturi şi până azi - întotdeauna
premisa/premisele adoptate de diverşi gânditori
(considerate implicit drept adevărate) au fost de natură
ontologică.
* * *
Voi afirma, de la început, că cele spuse de
prietenul X sunt parţial corecte. Dar numai parţial.
Să argumentez, pe cât posibil, cu răbdare,
această afirmaţie.
Înainte însă, trebuie să recunosc:
la începutul seriei de texte propuse - care continuă
cu cel de faţă - am recurs la o mică
manipulare prezentând o "Poveste postmodernistă'"
(de fapt, ea a şi fost taxată, în cadrul
unor reacţii primite, ca atare: adică mai degrabă
având valenţe literare - cu înclinare
spre SF - decât filosofice). Şi aceasta deoarece
am vrut să atrag eventualii cititori (consumatori ai
unui discurs "postmodernist" extrem de seducător
- utilizat mai ales în cadrul unor asemenea povestiri)
să parcurgă şi ceea ce va urma, chiar
dacă a început să devină -
şi va deveni poate - din ce în ce mai arid.
Sau poate că nu (because "I am not what I am"
Shekspeare: Othello). Ca şi prietenul X care, şi
"el nu este ceea ce este" (de fapt, el nu există
cum, sigur, aţi bănuit). Precum fiecare dintre
noi (minus faptul că nu existăm). "Cineva
se prezintă la poştă cu o scrisoare
pentru străinătate. <Par avion?> îl
întreabă funcţionara de la ghişeu.
Respectivul o priveşte studiind-o cu atenţie:
<Nu păreţi!">. Dar să re-devenim
serioşi (ceea ce nu este neapărat o virtute!).
Spun că, poate, ceea ce va urma - nu să nu devină,
din ce în ce mai arid - ci "ariditatea" (seacă)
să înceapă, încet, încet,
să se transforme într-una cu un gust şi
parfum deosebit. Pentru că ce vă propun eu este
ca, pe nesimţite, să trecem împreună
de la "a vorbi despre filosofie" (cum se întâmplă
cel mai adesea cu "filosofii de meserie") la "a
vorbi din interiorul filosofiei". Cu alte cuvinte, să
începem să experimentăm şi
să tot experimentăm "filosofic". Şi
aceasta - sper - va fi o adevărată aventură.
Închei aceste rânduri cu gratitudine pentru
cei ce mă vor urmări în continuare.
Şi totuşi, încă ceva. Înainte
de a trece la analiza celor afirmate de X, este necesar să
creez un cadru (teoretic) de referinţă (mai
mult sau mai puţin plictisitor - cred că mai
mult) care nu va servi numai analizei menţionate, dar
şi pe viitor; în interiorul căruia
voi introduce şi un punct de vedere personal asupra "de-construcţiei"
(şi "construcţiei"/"re-construcţiei").
Punct de vedere care cred că este mai cuprinzător
decât cel propus de postmodernism prin Derrida (Derrida,
1967, 1980, 1998, 1999), fixând astfel contextul adecvat
de a face, mai târziu, o distincţie între
o atitudine postmodernistă şi una postmodernă.
* * *
Un prim pas este să reamintesc ceea ce am arătat
în EPH #3 ('Postmodernitate versus postmodernism (I)
- Este realtatea o târfă?') în legătură
cu un "sistem de gândire".
Un sistem de gândire este caracterizat de codul său
genetic şi de longevitate.
Codul genetic (al unui sistem de gândire) este dat de
premisele care sunt adoptate a priori.
Longevitatea este dată de consecvenţa/coerenţa
în aplicarea, în cadrul discursului, a unui
set de reguli de inferenţă.
Atenţie: după cele ce le voi expune în
continuare, longevitatea va fi amendată.
Premisele trebuie să fie adevărate.
*
Al doilea pas este să fac unele adăugiri:
Setul de reguli de inferenţă (ca, dealtfel şi
premisele) pot fi explicit formulate de la început (îndeosebi
în cazul sistemelor de natură ştiinţifică
şi, mai ales, matematică), sau ele se pot constitui
si releva (şi nu revela) pe parcurs (mai ales în
cazul sistemelor cu tentă filosofică, artistică
şi, îndeosebi, religioasă).
Sunt absolut de acord cu Liiceanu (Liiceanu, 2003) când
se referă la Heidegger: "Excursia pe teritoriul
lui "a fi" i-a impus lui Heidegger confecţionarea
unui vehicul. Cine va putea să se îmbarce în
el... va sfârşi prin a aprecia rigoarea şi
coerenţa discursului...Invers, cine nu va avea curajul
sau dorinţa să facă acest lucru...va
socoti...că are de-a face cu un delir verbal şi
nicidecum cu un gând perfect controlat".
Generalizând şi introducând un punct
de vedere personal asupra "de-construcţiei"
şi "construcţiei"/"re-construcţiei",
voi spune că orice sistem de gândire (şi
un astfel de sistem poate fi extrapolat de la unul individual,
la cel al unui de grup restrâns şi până
la unul aparţinând specificului unui întreg
context cultural) presupune:
1. Din partea autorului-creator:
(a) aplicarea unei de-construcţii încercând
să foreze cât mai adânc în
propriul EU
(individual sau colectiv). O de-construcţie care să
depăşească senzaţiile (cutanate,
vizuale, auditive, olfactive, gustative, vestibulare, kinestezice,
organice, de durere) care conduc la tipurile actuale de percepţii
umane unanim acceptate azi de psihologia convenţională
(Golu, 2002). O de-construcţie bazată pe un
simţ interior ("mental" zic extrem-orientalii,
dar aici se creează o confuzie între ceea ce
înţelegem noi, europenii, si ce înţeleg
ei prin "mental"; deci prefer "simţ interior")
prin care senzaţia/simţirea "unei prezenţe"
poate conduce nemijlocit la o "percepţie pură"
- zic tot extrem-orientalii. Simţ interior care, potenţial,
îl posedă, orice fiinţă umană,
dar care poate fi activat doar de câţiva privilegiaţi.
"Percepţie pură" prin care se asertează
- de către autorul (individual sau colectiv) - "adevărul"
unor premise (cod genetic). Toate astea nu le spune Derrida în
cadrul "deconstructivismului" pe care îl promovează
(Derrida, 1967, 1980, 1998, 1999). Însă despre
ele, întreaga gândire extrem orientală
nu oboseşte a vorbi, de la începuturi şi
până azi, în continuu (a se vedea,
în acest sens, de exemplu, excepţionalele 'Dialoguri'
ale lui Krishnamurti cu personalităţi occidentale
marcante (Krihnamurti, 1973, 1978, 1983, ), dialoguri dintre care
se detaşează net cele purtate cu David Bhom
(Krihnamurti, 1985), precum şi cele spuse de Jean Klein
(Klein, 1988), Sri Nisargadatta Maharaj (Nisargadatta, 1973),
Deepak Chopra (Deepk, 1993), Sogyal Rinpoche (Sogyal, 1992), etc.).
În paranteză trebuie spus că se uită
prea repede ceea ce, în cadrul contextului cultural European-Occidental,
re-descoperă Husserl prin "metoda reducţiei
fenomenologice" (Husserl, 1917);
(b) în acest fel apare şi se formulează/exprimă
(explicit sau nu) premise absolut
noi;
(c) urmează o construcţie. Construcţie
care fixează, fără excepţie,
un set de reguli
de inferenţă de asemenea absolut nou. Set de
reguli de inferenţă care, uneori, nu ascultă
de nici un fel de logică larg acceptată la un
moment dat. Set de reguli de inferenţă care,
în anumite cazuri, îşi relevă
"logica" proprie abia peste veacuri (e.g. "Logica
dinamică a contradictoriului" (Lupasco, 1974,1983)
ce pare a se potrivi, într-o oarecare măsură,
sistemului lui Heraclit - numit, la vremea sa, "obscurul";
dar o astfel de logică "pare" numai a se potrivi
gândirii heraclitiene - şi, aici, ca întotdeauna,
aparenţa înşeală; de fapt,
gândirea lui Heraclit îşi găseşte
pe deplin "logica" proprie numai în "Logica
buddhistă" (Scherbatski, 1962) ).
2. Din partea consumatorului obişnuit:
încercarea (conştientă sau nu) de a-şi
de-construi propriul sistem de gândire (în
mod similar cu cel sugerat de Liiceanu în cazul lui Heidegger)
pentru a-l înţelege pe cel specific lui (1);
încercarea (tot conştientă sau nu)
de aplicare a unei noi de-construcţii pentru a
"de-conspira" premisele şi setul de reguli
de inferenţă utilizat de (1).
(c) intrarea (a se lăsa "furat") în/(de)
sistemul de gândire al lui (1).
3. Din partea interpretului-obişnuit (critic de profesie),
(a) aplicarea unei de-construcţii ca în cazul (2a);
(b) urmează o nouă de-construcţie ca
la (2b);
finalizarea printr-o re-construcţie. O re-construcţie
care nu schimbă însă
premisele autorului respectiv, ci - eventual - le pune numai în
evidenţă; utilizând însă
un set de reguli de inferenţă cât mai
apropiat de "logica" consumatorului obişnuit.
În acest mod "alteritatea" reciprocă
autor-consumator obişnuit se potenţeză/estompează
facilitându-se o comunicare inter-subiectivă
fără ca "subiectivitatea" fiecărui
actor să fie anulată definitiv (de fapt şi
aceasta este potenţată/estompată),
ajungându-se astfel la un fel de stare de "echilibru"
care permite inter-comunicarea printre altele şi prin
limbaj (în orice caz nu o trans-comunicare precum cea
propusă de Basarab Nicolescu (Nicolescu, 1999 ) - gen
Jung (Jung, 2003 ) - bazată pe arhetipuri comune tuturor
contextelor culturale; şi care tinde să reînvie
visul iluzoriu al modernităţii legat de "universalitate"
şi, în consecinţă, de "obiectivitate"
anulând complet "subiectul").
4. Din partea interpretului-creator,
tot aplicarea unei duble de-construcţii ca la 3(a,b);
în cadrul celei de a doua de-construcţii se
"umblă" şi la premise.
În final, în cadrul re-construcţiei,
uneori, se propune şi un nou set de reguli de
inferenţă.
Aici apar sub-tipurile:
4.1. interpret - creator tradiţional care "umblă"
la premisele altui autor - creator fără
însă a le modifica în mod fundamental
(îmbogăţind, de fapt, setul acestora).
Ca în cazul întregii pleiade de filosofi iluştri
din contextul nostru cultural, care au urmat după presocratici
(presocratici dintre care, însă, trebuie exclus
Heraclit) ;
4.2. interpret - creator de-mistificator care, de regulă,
alege un cuplu {"premise autor
X1 - premise autor X2"}. În care "premise ...X1"
sunt premisele larg acceptate de "istoria" unei tradiţii
până la un moment dat, iar "premise...X2"
aparţin unui autor care a fost ocultat de "istoria"
tradiţiei până la momentul respectiv.
Un astfel de interpret (de-mistificator) schimbă "accentul",
inversând practic poziţia elementelor cuplului
şi propunând astfel abandonarea "premiselor
autorului X1". Şi, uneori, îmbogăţind
şi setul premiselor lui X2. În acest fel se
urmăreşte ca "istoria" tradiţiei
să fie forţată să ia o nouă
direcţie. Evident, în acest caz, într-o
abordare mai sofisticată, locul "cuplului"
îl poate lua un "n-tuplu". Ajungându-se
astfel la un joc combinatoric al permutărilor, extrem
de complicat şi greu de stăpânit. Mai
mult, se poate ajunge la încercări de conturare
a unor "metafizici transculturale" (Nicolescu, 1999)
de factură "modernistă". Sau bazate
numai pe "diferenţe" (care nu însemnă
nici "contradicţii" şi nici "complementarităţi"
ci doar facilitarea unei comunicări "inter-subiective",
în cazul "mondializării", aşa
cum se sugerează la punctul (3.c.)) - tendinţă
"postmodernistă" (Deluze, 1995). Care însă,
deşi proclamă "moartea" oricărei
metafizici, introduce furişat, pe uşa din dos
(păcălindu-se şi păcălindu-ne),
o "metafizică a textului" = "hiper-text".
În măsura în care acesta ("textul")
se "obiectualizează" (şi nu "obiectivizează").
Aşa cum, extrem de sugestiv, spune Mircea Cărtărescu:
'Hipertext şi hiperlume
Ce nu-ncape-n minţi de gips
El ["Hipertextul" n.n. G.M.] doar s-a salvat din spume
Din iluzie ["text obiectualizat" dar considerat iluzoriu
din moment ce realitatea ultimă este "hipertextul"=
"Logosul Divin" al lui Hraclit n.n. G.M.], eclips.'
(M. Cărtărescu, "Totul este scriitură"
din epopeea Levantul).
Dar aici este mult de discutat şi o voi face altă
dată.
Cred că nu greşesc dacă extind sub-tipul
(4.2.) şi la cazul în care elementele: "premise...X1"
şi "premise...X2" (cu o eventuală
extensie: ', ..."premise...Xn" ') aparţin unor
autori colectivi, mergând până acolo
încât X1 şi, respectiv, X2 (...Xn)
să fie consideraţi autorii colectivi care au
creat şi creează specificitatea unor contexte
culturale diferite.
4.3. interpret - creator aparent demistificator, dar care "mistifică"
şi care procedează
"aparent" ca în cazul (4.2.). Dar, sub "masca"
promovării setului "premise...X2" îl
"mistifică" pe acesta. Este cazul unor "hermeneuţi"
şi, mai ales, al celor postmodernişti (şi
ei - se poate spune - că practică tot un fel
de "hermeneutică") în frunte cu Derrida.
Care - "aparent" - revine la Nietzsche. (Niestzche,
la rândul său, revenind - tot "aparent"
- la Heraclit). Dar "deformându-l". În
sensul că nu se urmăreşte "îmbogăţirea"
seturilor premiselor de la care pleacă unul sau altul
(însuşi Nietzsche introduce o "deformare"
a premiselor lui Heraclit, aşa cum am menţionat),
ci reducerea la o singură premisă (pe care am
încercat să o formulez). Rezultatul ultim al
acestei, de fapt, mistificări - practicate de postmodernişti
- fiind nu schimbarea sensului "istoriei" tradiţiei,
ci o încercare de "îngheţare"
a "istoriei" într-un prezent continuu, la nivelul
realităţii empirice "macro" (un ACUM
şi AICI deformat). Singura luată în
considerare, fără să se ţină
seama de faptul că o astfel de "îngheţare"
îşi are rădăcinile în
cadrul altei realităţi (nivel al acesteia, i.e.
nivelul "micro": elementar şi quantic; cel
sub-quantic apărând, la o analiză mai
atentă, drept un nivel mai "adânc"
decât cel micro ). Las cititorul singur să analizeze
ce se întâmplă atunci când
"cuplul" este înlocuit cu un "n-tuplu".
Ar mai fi poate de discutat cazul unui Aristotel (Platon, de exemplu,
fiind totuşi un "tradiţionalist"),
Kant, Nietzsche, Wittgenstein sau Husserl care au "rupt"
tradiţia presocratică (minus, nu o să
obosesc repetând, Heraclit) "umblând",
în mod fundamental şi la premise. Lucru care
se întâmplă şi în
cadrul altor contexte culturale cu îndelungată
tradiţie. În toate aceste cazuri putându-se
vorbi despre adevăraţi "autori-creatori"
de filosofie. Prin urmare, acest tip pare a putea fi redus la
tipul (1). În subsidiar trebuie să accentuez
că, cel puţin, în cazul lui Aristotel,
nu pun în discuţie "răul"
sau "binele" care l-a făcut orientând,
pentru urmaşi, filosofia - poate fără
să vrea - către materialism (devenit, peste
secole, "vulgar") şi ştiinţă
(acum "tehno-ştiinţă")- lucru
care îl voi discuta altă dată - ci
constat numai "originalitatea" acestuia, prin "fracturarea"
tradiţiei pe linia presocratică (minus Heraclit).
(Evident că aici se poate discuta cât de "original"
a fost unul şi altul dintre cei enumeraţi şi
alţii asemenea).
Cred că mai trebuie să accentuez faptul că
simţul interior intervine nu numai în cazul
(1). Cel puţin în sensul că el trebuie
(cu excepţia cazurilor (1) şi (4.3.) ) să
"rezoneze" cu percepţia pură a autorului
(generic) ales pentru a fi promovat sau "înţeles".
*
Şi acum sunt pregătit să fac ultimul
pas. Şi anume să încerc să
vorbesc despre "adevărul" premiselor unui sistem
de gândire.
Referindu-mă la filosofie, voi spune clar, de la început,
că în calitate de "filosof debutant"
(vorba lui Husserl - Husserl, 1994), afirm următoarele:
1. Cu tot respectul pentru cei "pertinenţi"
(i.e. filosofii noştri de meserie, "scolastici"),
voi fi atât de im-"pertinent" încât
să mi se pară "adevărat"
ceea ce mi se revelează (şi nu relevă)
ca "evident". Sau, de la Descartes citire: să
"nu accept niciodată un lucru ca adevărat,
pe care să nu-l fi recunoscut în mod evident
ca adevărat" (Descrtes, 2000);
2. Rejectez categoric - drept o aserţiune care contrazice
bunul simţ - o afirmaţie de genul "ceea
ce există prin natura sa reprezintă un aspect
ontologic (s.n. G.M.), iar faptul că acesta este cunoscut
ca atare reprezintă un altul epistemologic (s.n. G.M.)"
făcută, adesea, de cei specializaţi
în filosofie din contextul nostru cultural. Dimpotrivă,
consider că "orice ontologie este stabilită
prin cunoaştere şi, la rândul său,
cunoşterea este de natură ontologică,
între acestea existând o inter-relaţie
greu de a i se atribui un sens preponderent ontologie -> cunoaştere,
sau invers" (Manolescu, 2003). Mai clar, consider că
noi cunoştem doar în măsura în
care, ontologic, dispunem de abilităţi senzitive
- şi aici nu mă refer numai la simţurile
unanim recunoscute de psihologia convenţională,
ci şi la simţul interior despre care am vorbit
anterior. Mai adaug că afirmaţia mea, departe
de a fi originală, este în consonanţă
deplină cu una similară pe care se bazează
întregul context cultural Extrem-Oriental (Stchebatski,
1962, Drahmamottara, 1962);
3. Cu cât simţul interior al unei fiinţe
umane forează mai adânc dincolo de realitatea
cotidiană (macro-empirică) cu atât
se aproprie mai mult de adevărul absolut (fără
însă a-l atinge) pe care îl poate exprima
(sau nu) prin premise ce stau la baza unui sistem de gândire
(evident că puţini oameni îşi
propun explicit să realizeze un "sistem de gândire"
plecând de la premise clare ; cum, probabil, unii oamenii
se pot apropria - mai mult sau mai puţin - de adevărul
"absolut" fără a simţi nevoia
să comunice acest lucru).
4. Ca un corolar al celor afirmate anterior, pot spune acum că
disocierea între "adevăr" (grade de
"adevăr") şi "realitate"
(niveluri ale "realităţii") este iluzorie.
(Cum tot iluzorie este şi identificarea "adevărului"
(relativizat) cu "realitatea macro-empirică"
cum face postmodernismul. Pierzând din vedere faptul
că "adevărul" şi "realitatea"
- fie ea şi cea de la nivel macro-empiric - formează,
de fapt, un cuplu indisociabil). Iar o astfel de disociere se
datorează numai "analiticităţii"
exacerbate specifice contextului nostru cultural (European-Occidental).
Şi care conduce, în acest caz, pur şi
simplu la un nominalism fără acoperire atunci
când vorbim, în mod separat, despre "adevăr"
şi despre "realitate" (cu atât mai
mult când le confundăm promovând izomorfismul/sinonimia
"adevăr-realitate"). "Analiticitate"
complet străină, altor contexte culturale, mai
mult sau mai puţin cunoscute de noi, cum ar fi cel Extrem-Oriental
(dar şi altele, e.g. cele puse în evidenţă
de scrierile unui Mircea Eliade (Eliade, 1981 - 1991) sau cele
ale unui C. Levi-Strauss (Levi-Strauss, 1978), etc..). În
acest sens, iată - drept un exemplu sugestiv - ce spune
un gânditor contemporan de origine japoneză:
"Dacă unui muncitor incult din Tokyo cineva i-ar
spune: "Eşti muritor pentru că...",
va replica "Berabome!" ("Eşti idiot!")
înainte ca acesta să-şi fi putut termina
fraza. Raţionamentul analitic este insuportabil, prea
greu pentru orientali, din cauza învăţăturii
intuitive tradiţionale....Se cuvine să exprimăm
numai concluzia, în mod sintetic şi în
cuvinte precise şi cât mai puţine cu
putinţă" (Sakurazawa, 1995), citat ce ne
aminteşte de "judecăţile sintetice
a priori" ale lui Kant.
* * *
Revin acum asupra "longevităţii"
(unui sistem de gândire) pentru a nuanţa cele
afirmate deja în legătură cu aceasta.
Amintesc că am spus: "Longevitatea este dată
de consecvenţa/coerenţa în aplicarea,
în cadrul discursului, a unui set de reguli de inferenţă".
Acesta este însă numai un prim aspect al ei.
Cel legat de extensiunea (pe orizontală - cantitativă)
a numărului de propoziţii valide emise în
cadrul sistemului. Cel de al doilea aspect, dat de intensiunea
(pe verticală - calitativă) a propoziţiilor
valide emise, depinde însă de adâncimea
inciziei realizate de percepţie care poate fi numai superficială
- atunci când rămâne la nivelul senzaţiilor
obţinute prin simţurile comune (nivelul macro-empiric
al realităţii) - sau poate fi din ce în
ce mai profundă - atunci când intervine simţul
interior.
Ar mai fi de discutat şi momentul în care, în
cadrul unui sistem de gândire, apar aşa numitele
"propoziţii indecidabile" (nici adevărate
şi nici false). Dar, deocamdată, mă
opresc aici.
De asemenea, lucrurile se nuanţează dacă,
în cadrul - de exemplu - al unei logici aristotelice,
se admite "terţul inclus". Dar nici o astfel
de discuţie nu o voi dezvolta aici deoarece nu este,
deocamdată, utilă.
* * *
Să mă opresc, acum, la cele spuse de amicul
X.
El a avut şi nu a avut dreptate. Pentru că,
în legătură cu analiza întreprinsă
asupra poziţiei postmoderniste eu nu am făcut
altceva decât să intru în "pielea"
unui adept al acesteia. Fără să schimb
nimic din modul său de gândire. Adică
să aplic o de-construcţie de tipul "interpretului
obişnuit" (critic de profesie). Cu deosebirea că,
deocamdată, nu m-a interesat să des-conspir
setul său de reguli de inferenţă. Ci
numai să identific premisa (axioma sa de bază).
Dacă am făcut-o corect, sau nu - asta e altă
poveste. Eu însă cred că da. Şi
tocmai faptul că m-am "identificat" cu un astfel
de postmodernist, l-a făcut pe X să greşească
atribuindu-mi mie un "raţionament circular".
În schimb nu a greşit atunci când un
astfel de "raţionament" - aparţinând,
accentuez, gândirii postmoderniste - l-a considerat "vicios".
Aici se poate discuta mai mult. Cum ar fi, de exemplu, faptul
că - spre deosebire de Parmenide şi, după
el, Heidegger (care consideră drept axiomă/premisă
una de tip "logic" şi nu ontologic şi
anume "necontradicţia") postmodernismul este
mult mai consecvent în eroare deoarece se referă
la însuşi adevărul logic (considerându-l
absolut) contrapunându-l unui adevăr ontologic
(relativizat până la dispariţie în
cadrul realităţii macro-empirice). Dar, just
enough ! Îmi dau seama că demonul analiticităţii
m-a furat şi pe mine. Şi, dintr-odată,
îmi revin amintindu-mi (de-construindu-mă):
"Nu am să încerc să analizez la
nesfârşit ideea pe care mi-o fac, deoarece aceasta
ar însemna să o distrug" (Gonseth, 1936).
*
"La un Maestru al maeştrilor (Iluminat) tot venea
unul şi altul să pună tot soiul de
întrebări.
Maestrul, de obicei, rămânea tăcut.
Dar avea tot timpul lângă el un discipol, extrem
de doct, care răspundea cu citate din diverse Scripturi.
La un moment dat, unul dintre vizitatori i s-a adresat Maestrului:
<Extraordinar! Discipolul Tău trebuie să
fie aproape de Iluminare!>. Răspunsul: <Fi serios!
Citeşte prea mult!>" (Povestire Zen).
Să uităm împreună ce am scris
până acum (de când vă tot
duc cu vorba). Şi să încercăm
să punem, fiecare în parte şi în
tăcere, la lucru simţul interior dincolo de
cuvinte. Va fi primul pas spre un adevărat experiment
filosofic. Pe care vă propun să-l urmărim
împreună cu proxime ocazii.
Referinţe bibliografice
Deepak Chopra, 1993 Agelwss Body, Timeless Mind, ed. Three Riveres
Press
Deleuze Gilles, 1995 Diferenţă şi repetiţie,
ed. Babel
Derrida Jacques, 1967 De la grammatologie, ed. Minuit
Derrida Jacques, 1980 De Socrate á Freud, ed. Flammarion
Derrida Jacques, 1998 Psyché. Invention de l'autre, ed. Galilée
Derrida Jacques, 1999 Sur Parole. Instantanés philosophiques,
ed. de l'Aube/France Culture
Descartes René, 2000 Principiile filosofiei, ed. IRI
Dharmamottara, 1962 Commentary by Drahmamottara on Dharmakïrti's
A short tratise of Logic. Text translated from sanskrit and edited
in the Bibliotheka Buddhica. In: Th. Stcherbatsky, Buddhist Logic,
vol. II.
Eliade Mircea, 1981 - 1991 Istoria credinţelor şi
ideilor religioase vol. 1,2,3, ed. Ştiinţfică
şi Enciclopedică
Golu Mihai, 2002 Bazele psihologiei generale, ed. Universitară
Gonseth Ferdinand, 1936 Les mathématiques et la réalité. Essai
sur la méthode axiomatique, Paris
Husserl Edmund, 1917 Pure Phenomenology, Its Method and Its Field
of Investigation. Inaugural Lecture in Breisgau 1917. Tradusă
în engleză la http://uly.edu/~rsand1/husserl
Husserl Edmund, 1994 Meditaţii carteziene, ed. Humanitas
Jung C. G., 2003 Opere complete - Arhetipurile şi inconştientul
colectiv, ed. Trei
Klein Jean, 1988 Who Am I ?, ed. Element Books Limited
Krishnamurti Jiddu, 1973 The awakening of intelligence, ed. Krishnamurti
Foundation
Krishnamurti Jiddu, 1978 The wholeness of Life, ed. Krishnamurti
Foundation
Krishnamurti Jiddu, 1985 The ending of time, ed. Krishnamurti
Foundation
Lévi-Strauss Claude, 1978 Antropologia structurală, ed.
Politică
Liiceanu Gabriel, 2003 'Câteva repere', Notă
introductivă la Heidegger Martin, Fiinţă
şi timp, ed. Humanitas
Lupasco Stéphane, 1974 L'Énergie et la matière psychique, ed.Jullard
Lupasco Stéphane, 1983 Logica dinamică a contradictoriului,
ed. Politică
Manolescu Gorun, 2003 'Despre sursele ontologice ale adevăratei
cunoaşteri în Buddhism şi o paralelă
Europeană', NOEMA, vol. II (1)
Nicolescu Basarab, 1999 Transdisciplinaritate - Manifest, ed.
Polirom
Sakurazawa Nyoti, 1995 Principe unique de la philosophie et de
la science d'Extrême-Orient, ed. Centre International Macrobiotique
OSHAWA
Sogyal Rinpoche, 1992 The Tinetan Book of Living and Dying, ed.
Rigpa Fellowship
Sri Nisargadatta Maharaj, 1973 I Am That, ed. Sudhakars Dishit,
Bombay, India
Stcherbatsky Theodor, 1962 Buddhist Logic (two volums). New York:
Dover Pub. Inc.
Franţa - între trecut şi prezent
Onu Mădălin
De fiecare dată când privesc spre occident,
senzaţia că toată istoria nu este altceva
decât un roman, operă a unei imaginaţii
strălucitoare, devine din ce în ce mai acută.
Cu fiecare decizie politică luată de Uniunea
Europeana, cu fiecare dovadă a pragmatismului nevrozat,
acceptat şi ridicat la rangul de principiu singular de
determinare universală sau, cu fiecare ştire
mass-media care prezinta înfăţişarea
modernă a ţărilor pe care le invidiem
de atâtea secole, îmi este tot mai greu să
cred că atmosfera din romanele lui Dumas nu este o simplă
halucinaţie, sau că au existat într-adevăr
generaţii predilecte pentru ceea ce se ascunde din faţa
simţului comun.
A cincea republică
Cât despre situaţia Franţei, aici lucrurile
se complică. Privită din exterior, ea capătă
câteva înfăţişări
distincte, opuse una faţă de cealaltă.
Din punct de vedere cultural, totul pare a fi extraordinară.
Se scriu cărţi foarte bune, se alocă
fonduri imense acestui domeniu, patrimoniul este îngrijit
şi pus în valoare, funcţionează
universitaţi de prestigiu. Asta dacă ne referim
la latura ezoterica. Pentru că, de cealaltă
parte, cultura de masă, reprezentată de publicaţii
superficiale, de strategii de marketing, de manipulare, de cărţi
făcute după anumite tehnici de a atrage cititorii,
se dezvoltă vertiginos şi este într-o
contradicţie totală cu ţara lui Montesquieu,
Diderot, Descartes, Flaubert şi mulţi alţii
asemenea. O a doua înfăţişare
ar fi determinată de populaţia marilor oraşe,
atinsă de curentul postmodernist până
la refuz. Înfăţişare deplorabilă,
care totuşi nu poate fi generalizată: în
provincii, atmosfera se schimbă. Francezii au legături
puternice cu tradiţiile autohtone. Sunt gurmanzi, organizează
vânătoari, ils sont des bons vivants. Dealtfel,
tocmai multitudinea reprezentărilor este cea care poate
să ne confere o imagine cât mai lucidă.
De exemlpu: am putea afirma că francezii sunt conformişti
si birocraţi? Doar dacă pierdem din vedere faptul
că putem găsi deopotrivă nonconformişti,
ba chiar extremişti. Raţionalişti?
Acest lucru, deşi ar părea o trăsătură
dominantă, la nivel înalt regula I din "Regulae
ad directionem ingenii" a lui Descartes: "Tinta cercetărilor
noastre trebuie să fie de a ne îndruma mintea
către rostirea unor judecaţi întemeiate
şi adevărate cu privire la toate lucrurile ce
ni se infăţişează", este
de multe ori încălcată. Iar la nivel
personal, aproape în orice situaţie avem de-a
face cu o subiectivitate ascunsa, cum este şi în
cazul lui Montaigne, care apela mai mult la îndoială
(diferită de cea metodică) în faţa
afectelor, tocmai pentru a găsi, printre ele, ceva care
sa aibă puterea de a-l satisface. Ca să nu mai
vorbim de Rimbaud şi de revoluţia interioară
pe care o promova, tocmai pentru că omul care se inscrie
în tiparele societaţii (astăzi foarte
bine delimitate) nu va reuşi niciodată să
obţină eliberarea şi să perceapă
ceea ce este ascuns; sau de Rousseau, a carui metodă
nu are prea multe puncte în comun cu "Discours de
la méthode". Paradoxurile, şi deznodămintele
neaşteptate sunt şi ele la tot pasul. În
ceea ce priveşte politeţea (prezentă
la ei din toate timpurile), când au apărut primele
manuale despre arta de a apărea în public, în
1630, au fost asociate cu un fel de ipocrizie, mascaradă.
Bucataria franceză, împotriva careia au apărul
diferiţi naturalişti si obsedaţi de
calorii, sau diverse fast-food-uri (deşi primejdia, aici,
nu pare a fi reală). Frumuseţea - împotriva
căreia se ridică tendinţa noii generaţii:
lipsa de prejudecăţi. În secolele trecute.
Viciile, asemănătoare celor descrise de Marchizul
de Sade (deşi nu s-a stabilit dacă cărţile
lui au valoare istorică, cert este că au existat
unele personalitaţi cu comportamente deviante), situate
la antipod faţă de simţul onoarei şi
alte virtuti. Atmosfera de lângă Palatele Regale
aflata intr-o puternica contradictie cu periferiile mizere ale
Parisului. Iar istoria ne relevă altele şi mai
spectaculoase. Vercingétorix constrâns să se
supună lui Cezar; Jeanne d'Arc care a jurat sa izgonească
englezii de pe teritoriul ţarii sale şi să
aducă regele pe tron a fost intemniţată
de ei şi abandonată de suveran; Napoleon, a
vrut să-i înfometeze pe englezi şi
a fost deportat de ei pe o insulă aproape pustie; sau
felul în care ideile republicane, respectiv republica,
au eşuat (revoluţia s-a transformat in dictatură,
Napoleon care părea să fie continuatorul ei
a creat un imperiu).
Poate că în astfel de lucruri constă
identitatea tare a acestui popor. Este dispus să accepte,
să nu dea verdicte definitive (mai puţin în
regimul numit foarte sugestiv "La Terreure", când,
la 17 septembrie 1793 s-a votat "Legea Suspecţilor"
- oricine putea fi închis pe baza unui simplu denunţ.
Procesele fiind făcute expeditiv de Tribunalul Revoluţionar,
fără recurs.).
Revin acum la ceea ce a însemnat modernizarea pentru
marile orase. Aici, americanizare a reuşit, paradoxal,
să-şi pună amprenta peste o civilizaţie
care încă din 481 (când Clovis a moştenit
nordul Galiei) era, dacă se poate spune, dezvoltată.
Astâzi, existând destule elemente made in USA.
"America e plină de maniaci. Maniaci ai puritanismului.
Maniaci ai rock-ului. Maniaci ai produselor naturale. Maniaci
sexuali. Maniaci ai jogging-ului. Maniaci ai diete.", constata
Paler în "Aventuri solitare". Maniaci pe care
îi putem întâlni la fel de uşor
în Franţa, alături de multe alte anomalii
provenite pe aceeaşi filieră. Tot în
"Aventuri solitare", Paler remarca: "Într-o
catedrală din Evul Mediu european, ai o ameţeală
metafizică, pe când, în cel mai înalt
zgârie-nori din New York, ai doar o ameţeală
fizică". Dar iată că şi
Parisul pare să se confrunte cu ultimul tip de ameţeală.
Iar majoritatea locuitorilor, să recunoaştem,
sunt mult mai apropiaţi de birourile din blocurile turn,
de metrou, de industriile cibernetice, de semipreparatele mâncate
pe fugă, sau de anumite reviste superficiale decât
de Luvru, de Notre-Dame, sau de Versailles. Asta ca sa nu mai
spun că mulţi au fost atinşi, până
la refuz, de platitudinea americană, de acel tip de cetăţean
care în afară de serviciu şi câteva
emisiuni de televiziune nu mai ştie nimic.
Vis cu ochii deschişi
"Într-o lume fără melancolie,
privighetorile
ar începe să scuipe şi crinii ar deschide
un bordel"
(E. Cioran - Amurgul gândurilor)
Primul pas făcut într-o catedrală grandioasă
are un efect similar cu acela pe care l-a avut gustul madeleinei
pentru Marcel Proust. Printre coloanele imense şi echivocul
metafizic al vitraliilor, apogeul unei civilizaţii este
mai aproape decât propria abrutizare pozitivistă.
Anterioritatea devine postulatul ego-ului şi delirul
inerent postmodernist dispare lăsând în
loc beatitudinea idilică. Obnubilată de melancolie,
întreaga istorie, incredibilă pentru un modern
crispat, edifică, dezinvoltă, un peisaj amorf
si misterios. Ce este Franţa?
"Il ne faut uniquement intégrer. Il faut aussi désintégrer.
C'est ça la vie. C'est ça la philosophie.
C'est ça la science. C'est ça le progrès, la civilisation".
(E. Ionesco)
Este ţara care, încă din timpul Galiei
Romane a fost împodobită cu forumuri, tribunale,
burse de comerţ, temple sau teatre. În secolele
VI - VII, în timpul Merovingienilor, începând
deja să fie organizată în manieră
imperialistă. Regele era apărat de armată,
avea propria visterie, erau desemnaţi reprezentanţi
ai acestuia în provincii, care să se ocupe de
domeniile administrative, judiciare sau financiare. De asemena,
războaiele purtate au adus cu sine nenumărate
bogăţii. În 800, Charlemagne părea
să fie imperatorul întregului occident. În
perioada medievală, oraşele distruse de invadatori
au fost refăcute şi înconjurate de
fortificatii. Casele celor bogaţi erau decorate cu sculpturi,
vitralii sau tapiserii, şi înconjurau castelul
nobilului. În secolul XII a inceput construcţia
marilor catedrale. Întai a fost preluat stilul bazilicii
romane, înlocuită însă rapid
cu stilul gotic, acesta aducând cu sine impresia de grandoare
(catedralele aveau între 38 - 48 m). În 1492
temeliile statului modern erau deja puse. În secolul
XVII, Richelieu a organizat Sorbona şi a fondat Academia
Franceză. Louis XIV a infrumuseţat Parisul.
A construit Piaţa Vendôme, un bulevard între
Bastille si Tuilleris şi porţile de triumf Saint-Denise
sau Saint-Marin. Tot atunci s-a născut şi clasicismul
francez. În 1972 Parisul avea deja 4 academii: Academia
de Ştiinţe, Observatorul din Paris, Academia
de Pictură şi Sculptură si Academia
de Arhitectură.
"L'imagination dispose de tout;
elle fait la beauté, la justice, et le bonheur, qui est le tout
du monde".
(Blaise Pascal)
Este ţara în care frumuseţea a fost
mult timp tradiţie, alaturi de l'amour francais (diferit
de la caz la caz...).
"Le vin est la partie intellectuelle d'un repas.
Les viandes et les légumes n'en sont que la partie matérielle"
(Alexandre Dumas)
Este ţara în care unele mese durau până
la 16 ore (dupa cum descrie Flaubert). Sortimentele de vin şi
de alimente fiind nenumărate
"Voici plus de mille ans que la triste Ophélie
Passe, fantôme blanc, sur le long fleuve noir,
Voici plus de mille ans que sa douce folie
Murmure sa romance á la brise du soir".
(Arthur Rimbaud - "Ophélie")
Este ţara în care misterele se ascund prin
donjoanele castelelor altadată asediate, prin anticamere
şi prin grădinile magnifice. Asta nu numai în
Valea Loirei. În nordul Munţior Pirenei, castelul
Montsegur rămâne înca locul în
care certitudinea este desuetă. Mărturie a religiei
cathare, scopul constructiei sale pare a fi, un templu solar (donjonul
a fost proiectat astfel încât să primească
primele raze de soare la solstiţiu de primavară).
Dar asta nu e tot. Comoara cathară atât de dorită
se pare că a dispărut în timpul ultimei
cruciade. Ce conţinea? Unele ipoteze susţin
că ar fi fost Sfântul Graal.
Reîntoarcere
Modelul oferit de Franţa în anumite perioada
întregii Europe, i-a conferit un prestigiu grandios.
Modelul pe care îl oferă astâzi este
că, o ţară cu o identitate puternică
poate oricând sa-şi regeleze destinul. O ţară
care, după cum spune H.-R. Patapievici în "Discernământul
modernizării" a adoptat modernizarea prin altoi,
şi nu prin aruncare la coş, cum s-a întâmplat
la noi, poate oricând să se autodezvolte, să-şi
stabilească ea însăşi o ţintă,
sau să-şi promoveze şi să-şi
creeze valori autohtone.
Din punctul de vedere al unui român, atras dintotdeauna
mai mult de un oarecare raţionalism împletit
cu felul de a fi un peu bavard (la ei) respectiv multă
vorbărie (la noi), decât de riguarea şi
misticismul nemţilor, Franţa a constituit, pentru
o perioadă îndelungată de timp, o sursă
perfectă pentru importul modernitaţii. Problema
este că am importat de cele mai multe ori aspecte secundare.
Acestea agravând starea de letargie, şi aşa
existentă. Ca dovadă că, astâzi,
sunt voci care afirmă că ar fi fost mai bine
dacă am fi avut legături mai strânse
cu germanii sau cu austriecii. Totuşi, în cele
din urma am abandonat modelul Francez, pentru ca, dupa al Doilea
Razboi Mondial, să cădem sub puternica influenţa
a Rusiei Sovietice. Lucru nemaipomenit. Cu această ocazie
am scăpat şi de câteva clădiri
vechi (nu erau frumoase; trebuiau construite în loc capodoperele
socialiste, blocurile), şi de cultura care începuse
să se dezvolte (mult mai bună a fost cultura
de sfeclă şi de cartofi, la care eram fruntaşi
pe tot mapamondul, dupa spusele lu' Nea Ceauşescu), şi
de multe altele, care oricum nu foloseau bravului proletar. Iar
acum, ne mai uităm din când în când
la francezi consolându-ne "Uite, au şi
ei problemele lor! Unele sunt chiar foarte complicate..."
Însă pierdem din vedere ceva foarte important.
Anume: percepem ce se întâmplă în
Franţa, din punctul nostru de vedere, pur românesc,
pesimist (la noi, justificat): avem senzaţia că
o problemă apărută poate doar să
se agraveze. Ceea ce, la ei, nu este deloc adevărat.
Seminarul de contemporană vs. U.B.B.
[proiect]
Simulacru, control şi rezistenţă
(filozofie aplicată)
Ştefan Bolea
Introducere
Ideea că puterea foloseşte o mecanică
disimulantă sau că strategia ei implică
o "armată de metonimii" (Nietzsche) mi-a fost
reliefată de un eseu al lui Vincent P. Pecora, apărut
în "Qualitive Sociology." Modelul unei societăţi-matrix
popularizată de fraţii Wachowski beneficiază
mult de indicaţiile lui Baudrillard, de unde şi
intertextul cu "On Nihilism" din prima parte a trilogiei.
Voi încerca să explicitez mai bine conexiunea
dintre control şi simulare, folosind textele lui Foucault,
Baudrillard, Deleuze sau Nietzsche. Ca o inserţie "originală",
voi figura mai bine modalităţile de rezistenţă
ale subiectului în societatea noastră, ca să
dau o notă optimistă acestei analize. În
plus, criza diagnosticată de Pecora, are valenţe
specifice în mediul nostru academic, pe care de asemenea
voi încerca să le analizez.
Controlul
Înainte de 1989, am trăit cu toţii
într-un exemplu foucauldian din "Anormalii":
"Nero...este poate prima mare figură iniţiatică
a suveranului infam." Astfel, "puterea îşi
oferea această imagine de a se fi născut dintr-un
individ deghizat teatral, pomădat ca un bufon, ca un
clovn." Ceea ce este potrivit pentru dictaturile de dreapta
din anii '30, merge şi pentru stalinismul ceauşist
dintre 1965 şi 1989 (această ambivalenţă
a stângii şi a dreptei o demonstra de mult Hannah
Arendt). Maniheismul statului roman (pe de o parte cenzură,
pe de altă parte simulare), pare a se proiecta în
situaţia post-decembristă mai ales pe latura
sa disimulantă. Cu toate acestea, trăim pe o
scenă, de pe care valorile anterioare au fost insuficient
evacuate, dacă presupunem că acest proces de
demistificare a început totuşi. Cu toate că
nu are mare legătură cu situarea comunistă,
clădirea centrală a Facultăţii
Babeş-Bolyai are alura unui Panopticon. Curtea interioară
este astfel construită, încât poţi
fi minimalizat prin supraveghere din orice unghi. Această
reminiscenţă de lectură din Foucault
o putem avea cu toţii ori de câte ori ieşim
în pauză.
Un alt exemplu al dialecticii puterii (de această dată
nu unul architectonic) putem să-l preluăm de
la Deleuze. Referinţa sa la o luptă dintre "striat"
şi "neted" o pot interpreta ca o dialectică
dintre două tipuri de discursuri universitare: cel situat
în descendenţa "marii" şcoli
comuniste şi celălalt, unde prin dialog deschis
putem chiar "învăţa" ceva
şi nu doar reproduce. Primul aparţine discursului-monolog,
în care dacă faci comentarii, este bine să
le pui on-topic; dacă am cânta, ar trebui să
ne limităm la variaţiuni. Forţa netedă,
care manipulează acest discurs, presupune o "introducere
în introducere" (de exemplu facultăţile
private, poreclite în slangul studenţesc "de
balet"), cu alte cuvinte, un discurs renascentist, aflat
la antipodul afirmaţiei "creierul lipitorii este
lumea mea" (Nietzsche). Dar aceasta este doar latura comică
a "netedului" (afirmaţii de genul "ontologia
lui Heidegger ne trezeşte un surâs, dar ca între
filozofi" sau "Derrida spune că metafizica
s-a terminat. Heidegger, tot aşa...Cum să se
termine?), latura sa ubuescă se întrevede atunci
când un spirit agonistic este instilat în replica
nepresupusului interlocutor, studentul. Abia atunci se vede că
"netedul" este un imperativ şi nu poate fi
supus interpretării.
"Striatul" cere deja rezistenţă.
Seminariile la care se discută deschis dau măiestria
şi nobleţea sistemului universitar. Dialectica
productiv-reproductiv se potriveşte analogiei neted-striat.
Dacă şcoala înseamnă reproducere,
înseamnă că nu este nici o diferenţă
dintre un permis de bibliotecă şi un carnet
de student (argumentul din "Good Will Hunting" de Gus
van Sant). În cuvinte directe, chiar dacă spui
ceva nelalocul lui la un asemenea seminar, eşti remarcat;
altfel avem relaţia dialogică promiscuă
dintre o copie xerox şi o fişă de lectură.
A fost mentalitatea studenţească din Cluj pregătită
vreodată pentru un mai '68? Nu la nivel de "grup"
şi niciodată ideologic.
Simulacrul
O altă aplicaţie practică a cărţii
lui Baudrillard, "Simulacre şi simulante" este
"The Truman Show", în care dialectica dintre
simulare şi control este evidentă. Este ca şi
cum am muta centrul societăţii spectrale în
sufletul şi trupul unui singur subiect. Experimentele
cinematografice sunt cu un pas în faţa realului,
doar dacă înţelegem realitatea ca rezistentă
la efectele de hiper-realitate. Ceea ce este fals, dovada cea
mai simplă fiind show-ul "Big Brother." Ca
o ironie, unul dintre participanţii la "Big Brother"
prezintă acum pe Antena 1 un show de Reality Tv (un fel
de "Mircea Radu" mai acid). Care sunt limitele intruziunii
societăţii de control în viaţa
noastră? În ce măsură încalcă
ele libertăţile noastre fundamentale? Pecora
spunea că într-un complex din Los Angeles o
voce monomaniacală repetă stalinian "you
are being watched" iar reacţia oamenilor este tocmai
de a se simţi protejaţi. Acelaşi sentiment
de protecţie îl putem avea într-un
mod mai primitiv în desişul agorafobic din Mănăştur,
spaţiu devastator care dă prin antifrază
un efect intimist.
Simularea este opusă reprezentării. "Cea
din urmă porneşte de la principiul că
semnul şi realul sunt echivalente. Invers, simularea
porneşte de la utopia acestui principiu al echivalenţei,
de la radicala negaţie a semnului ca valoare (...). Dacă
reprezentarea încearcă să aneantizeze
simularea interpretând-o ca falsă reprezentare,
simularea interpretează edificiul reprezentării
ca fiind el însuşi un simulacru." Pe plan
mediatic, societatea se manifestă astăzi prin
domnia simulării şi absenţa reprezentării
(metonimie şi nu analogie). Cu alte cuvinte, este total
neproductiv ca eu să mai şi filtrez mesajele
pe care le primesc, trebuie doar să le consum. Ca exemplu,
spectatorul detaşat care priveşte ştirile
din Piaţa Poporului cu o indiferenţă
şi un scepticism nedisimulate, ca şi cum s-ar
petrece în Iraq. Astfel, Baudrillard are dreptate când
spune că "războiul din Iraq n-a avut loc".
Este mai sugestiv ca un alt icon al zilelor noastre, Marylin Manson,
care spune "Death is on Tv". A fost un război
transmis la televizor, în care au contat mai mult indicaţiile
de regie şi pauzele de reclame ("they scare in order
to sell" - Bowling for Columbine), decât suferinţa
"oamenilor" din cealaltă parte a lumii, singurii
care au trăit războiul.
Rezistenţa
Figura post-modernă a rezistenţei este Neo,
personajul extrem de popular din "Matrix". Faptul că
în partea doua a trilogiei figura sa este trunchiată
pe epistema unei anomalii sistemice (conversaţia cu programatorul-şef,
un fel de Dumnezeu) sau în partea finală este
trecut prin "Oedip"-ul lui Sofocle, nu este lipsit de
sens. Lyotardian, este felul modernităţii târzii
de a se juca cu psihanaliza şi cu miturile; deleuzian,
figura anarhică a forţei striate este pusă
în scenă cu toată ambivalenţa
super-eroilor. Pe de o parte vulnerabilitate (ia decizii umane,
preaumane), pe de alta intuiţie iresponsabilă
(care "modelează" destinul).
Ar putea fi imaginate două forme de rezistenţă
în societatea noastră. Prima este cea a rezistenţei
"paşnice" prin ignoranţă.
De cele mai multe ori, românii au fost identificaţi
de observatorii străini ca servili. Ei confundau probabil
servilismul cu amabilitatea şi un fel de bun simţ
suspect, al celui care din timiditate nu spune exact ceea ce ar
vrea să spună. Una din caracteristicile noastre
perene este tocmai această neangajare, care nu ţine
de servilism ci de "adiaphoria" remarcată de
Nietzsche în toate formele de nihilism. Este postura
simulantului perfect (un fel de "I don't care" perpetuu),
care ne-a permis să supravieţuim în
situaţiile când a trebuit cu adevărat
să fim servili (Imperiul Habsburgic, Imperiul Turcesc,
Imperiul Rus, etc.). Această formă de rezistenţă
pasivă este naturală şi nu are o componentă
morală.
Cealaltă imagine a rezistenţei este mai puţin
"buddhist-europeană" şi mai degrabă
occidentală, preluată de noi în reprise-urile
istorice când am avut şansa să fim
occidentali (generaţia 1927, generaţia 2000).
A manifesta o rezistenţă radicală,
a fi de stânga în sensul anarhismului cultivat
al lui Foucault, Deleuze sau Culianu (anti-psihiatrie, gândirea
nomadă, anomie) este destul de riscant, gândindu-ne
la faptul că trăim într-o cultură
fundamentată pe contra-revoluţia din 1989. Cred
că esenţiale sunt următoarele întrebări
deschise: În ce măsură putem fi azi
marxişti şi nu comunişti? Cât
din Troţki, Artaud sau Maiakovski putem asimila fără
a degenera într-un (alt) instrument de control? În
ce măsură este posibilă (artistic şi
nu politic) o epistemă a pre-revoluţiei "perpetue"?
Bibliografie:
Jean Baudrillard, "The Evil Demon of Images and the Precession
of Simulacra", New York, Columbia Univ. Press, 1993
Gilles Deleuze, "Anti-Oedipe et Mille Plateaux", La
lisse et le strié
Michel Foucault, "Anormalii", Editura Univers, (f.a.)
Vincent P. Pecora, "The Culture of Surveillance", Qualitive
Sociology, Vol. 25, No. 3, Fall 2002
http://www.bachelorsdegreeonline.com/blog/2012/baudrillard-the-mind-behind-the-matrix/
Relaţii Coexistenţiale Nedeterminate
Dragoş Bogdan
Metode practice de investigare a raporturilor date de coexistenţa
vechilor şi noilor metode de consideraţie existenţialistă
Premisele proiectului:
Prin proiectul acesta mi-am propus să dau contur unor
fenomene perpetue în istorie şi pe cât
posibil o soluţionare a lor cu ajutorul unor texte din
filosofia contemporană: raportul istoric dintre valorile
umane încadrate în studiul filosofiei şi
receptarea acestora de către mase; mai departe se lasă
dedusă polemica dintre filosofia clasică şi
o filosofie nouă, cea a maselor (filosofie care are ca
filosof principal o entitate abstractă: instituţia,
moda etc. Aceste entităţi ajung la mase ca mituri,
înconjurate de nimbul filosofic pe care îl simt
necunoscătorii în contact cu ideea de filosofie).
Conţinutul proiectului:
<<Omul nu evoluează, nu se civilizează,
doar învaţă să rămână
om în condiţii corespunzătoare supraomului>>
Această idee mi s-a părut destul de clară
citind Inumanul de Lyotard, prin contrastul pe care îl
face societatea actuală cu modul de a reflecta al filosofului
francez.
Iată câteva idei care intră în
contradicţie cu condiţiile de receptare ale
contemporaneităţii:
Încercările kantiene de a concepe şi
pune la punct un sistem sintetizator, creator de "Eu"-ri
nesimulate au dat greş, cu atât mai mult cu
cât s-a propus conştientizarea lor [a încercărilor].
Fluxul de "informaţie" care vine în
toată măreţia lui spre om nu ar fi
altceva decât materia. Nevoia şi plăcerea
["Nuanţa, ca materie non-formalizată scapă
sintezelor atât ale aprehensiunii cât şi
ale reproducerii (nuanţa/o libertate)] deopotrivă
simţite de subiect în clipa obţinerii
unei imagini-schemă prin legitatea impusă de
schematismul transcendental au făcut necesară
depăşirea limitelor umanului de către
ştiinţă şi arte. Cum? Prin
tehnologie. Lyotard ia exemplul muzicii ca şi "Tonkunst":
Eliberarea sunetului din instrument. Nevoia suspendării
în timp a unei "monade simple" pentru a o menţine
(maintenant) într-o singură consideraţie
cu cel puţin încă una (ex. Retention).
Repetitivitatea apare ca şi o încercare de a
lua parte la un tot nesintetic (ex. Ritmul în muzică).
Bucata care revine prin reproducere abia îşi
semnifică viaţa, existenţa.
"Asta ar fi o definiţie (negativă desigur)
a materiei: ceea ce sparge spiritul în bucăţi"
Aici apare problema decidabilităţii şi
mai departe a capacităţii de a trăi
în urma deciziei luate .
Supraomul îşi va sacrifica o constanţă
spirituală pentru această experienţă
totalizatoare, va renunţa la "vis" pentru "beţie",
va alege o cale imorală, întrevăzând
prin această viaţă fără
instituţii, fără istorie, adică
în uitare.
Ce presupune această uitare? Istoria este o memorie a
trecutului, prezentului şi viitorului; nu putem vorbi
în cazul supraomului despre o istorie sau o depăşire
a acesteia sau o ieşire în afara ei pentru că
aceasta ar însemna tot o istoricizare, un bilanţ,
adică o memorie.
Uitarea rezervă dreptul la acţiune, la revenirea
asupra problemelor care erau considerate ca fiind rezolvate fără
a pierde din vedere momentul istoric.
Orice nou născut va avea în potenţă
capacităţi pentru a participa la umanitate şi
la problemele ei. Acest lucru nu reprezintă un fatalism
al revenirii, repetării, al lui "re-", ci atitudinea
pe care va trebui să o înveţe pentru
a-şi utiliza capacităţile îl
va reduce la inactivitate.
Nepăsarea faţă de această
necesitate a acceptării atitudinii a acelui fond care
nu ar pierde nici un individ pe drumul istoriei. Forţa
nemărturisitului a pus în gardă omul
de rând:
"....sentimentul valorii este întotdeauna inactual,
el exprimă condiţiile de conservare şi
creştere ale unei epoci mult mai timpurii, el se împotriveşte
noilor condiţii ale existenţei, a celora din
care el nu a crescut şi pe care el în mod necesar
nu le înţelege, el frânează,
trezeşte suspiciunea faţă de om..."
Cum ne lasă pe noi contemporaneitatea să vedem
această manifestare a trezirii "suspiciunii faţă
de om..."?
Prin birocraţie: pentru a-şi putea duce la desăvârşire
opera de arta, spre exemplu, un muzician trebuie să apeleze
la o casă de discuri. Aceasta îi va mutila opera
pentru a o integra în rafturile Music Shop-urilor, o
va diferenţializa. Oare Lucian Blaga ar mai scrie "Diferenţialele
Divine" pornind de la un Mare Anonim sau de la un mare patron?
Prin civilizare care presupune şcolarizarea, culturalizarea,
învăţarea machiavelică de
a pune întrebări "universalizatoare"
(ex. "De ce?"), tot felul de mijloace cinice de a ajunge
funcţional în funcţie şi de
a înlocui uitarea cu alienarea. Foarte înţelept
este şi cinismul lui
Sloterdijk: "La un venit de două mii de mărci
net pe lună, începe silenţios să
funcţioneze antiiluminismul"; şi omul îşi
apare în confortul unui căţeluş
manierat, luat din incertitudinea luminilor într-un concret
"demistificat". Baudrillard îl citează
în acest sens pe G. Friedman:
"Trăim într-o lume a Şoferilor
de Duminică care nu s-au aplecat niciodată deasupra
motorului" şi pentru care funcţionarea
motorului rămâne un mister.
(pe capacul de Coca Cola scrie "Aici se Deschide").
Putem la începutul secolului XXI afirma în
acord cu Robert Musil că suntem "de o incultură
extrem de multilaterală"
Cinismul lui Baudrillard este grăitor în acest
sens când teoretizează conceptul de masin
["Masinul e un concept care rezumă funcţionalismul
în gol"] Naivitatea pe care o simulează
tacit părtinitorii umanismului din masele "neimplicate"
poate fi uşor confundată cu transmiterea incriptată
de-a lungul istoriei a "războiului" dintre
oameni şi supraoameni.
Dacă -supraomul este motivul punerii în gardă
a omului- pare la nivel teoretic asemănător
cu războiul dintre atlanţi şi atenieni
în realitate lucrurile seamănă mai
degrabă cu câinele care îşi
vânează coada.
Oamenii deosebiţi, precum Adorno, au căzut victimă
suspiciunii lăsate în mâinile vulgului:
"În momentul în care filosoful era pe punctul
de a-şi începe cursul, o grupă de demonstranţi
îl împiedică să urce pe podium.
Lucru rar întâlnit în 1969." Sloterdijk
relatează cum demonstrantele îşi dezveliseră
sânii punându-l pe filosof "faţă
în faţă cu violenţa nudităţii":
"Dreptatea şi nedreptatea, adevărul şi
neadevărul se amestecau fără putinţă
de desfacere în această scenă, într-un
fel care din păcate este tipic cinismelor".
Nu pot să spun ce s-ar întâmpla dacă
Aristotel ar vedea fapte de genul acesta [prea binecunoscută
replica din Metafizica: "Nu filosoful este cel care trebuie
întrebat ci el trebuie să pună întrebările"]
dar este sigur că Dyogene nu căuta ziua în
amiaza mare cu felinarul asemenea discipoli ca şi studenţii
reuniţi doar pentru cursul lui Adorno.
Revenind la Lyotard şi la respectul lui pentru filosofia
lui Adorno, rămâi cu impresia că este
de preferat să cauţi muzica de dincolo de sinteză,
să gândeşti dimensiunile istorico-filosofice
ale lui "re-" şi eliberarea dată de
nuanţa sunetelor decât să revii la
un "Ev Mediu Contemporan".
Pentru cunoscătorii filmului lui Kubrik "Space Odissey
2001" va fi uşor de înţeles dezamăgirea
pe care o aduce secolul XXI. Când strămoşul
nostru îşi fixează puterea în
afara capacităţii corpului (prin tehnologie
- osul) el decide pentru supraom. Supraomul a fost cel înlănţuit
şi sclavizat. Iar când odiseea spaţială
plină de intrigi (calculatorul perfect şi echipajul
sătul de încrederea în perfecţiunea
acestuia) ia sfârşit Kubrik îşi
aşează acordul comun cu secolul XX făcând
să renască omul pe planeta Saturn după
ce moartea eroului principal ia sfârşit. Monolitul,
motivul central al filmului, nu arată decât
că ideea plasată într-un spaţiu
greşit, adică la generaţia de sub-oameni.
Osul găsit de acel homo-sapiens a scurtcircuitat istoria
lui supra-homo-sapiens, caruia probabil înţelegerea
arhiprezenţei monolitului îi era destinată.
Tot o probă a propriilor capacităţi
trupeşti a fost cea nord-europeană, adică
integrarea în natura "adevărată".
Baudrillard descrie simptomul vacanţei care transfigurează
ambianţa cotidiană explicând cum această
probă a fost trecută de prezenţa "caravanei,
cortului, accesoriilor": "Am început prin a
ne muta casa în natură şi am sfârşit
prin a ne implanta acasă valori de timp liber şi
natură." La fel vezi şi pe coridoarele
facultăţii defilând figuranţi
cu cortul în spinare, cu Mountain Bike-ul în
parcare şi veşnic echipaţi "de
munte" încălţaţi cu Gore
Tex.
Lupta cu natura a fost preluată şi dusă
mai departe de accesoriile mai sus citate.
Totuşi filosofia a apărut ca facultate dar tipurile
umane care o compun (de la studenţi până
sus de tot) sunt tot cei copiaţi în serie după
eşantionul "homo-aeconomicus-americanus"
Metodologia proiectului:
Multe reflecţii asupra imaginilor societăţii
actuale le-am conturat cu ajutorul cărţilor
"Sistemul Obiectelor" a lui Baudrillard şi
"Critica Raţiunii Cinice" a lui Sloterdijk.
Opera lui Lyotard a creat contrastul necesar atitudinii în
ceea ce priveşte filosoful om (adică cel clasic)
şi filosoful entitate (sistemul mărfurilor,
şcoala, moda etc.).
M-am folosit de noţiunile om şi supraom pentru
a da o notă ironică şi oarecum optimistă
proiectului.
Finalitatea proiectului:
Cu acest proiect intenţionez să propun o nouă
metodă de investigare a capacităţii
pe care societatea o are de a secreta în interiorul ei
valori umane inapreciabile şi modul ei de a-şi
gestiona aceste procese cu o serie de raporturi între
individ şi societate neconceptualizate încă
(coexistenţa înafara ierarhiei a modei, filosofiei,
ciberneticii etc.)
Bibliografie:
Lyotard, Francois - "Inumanul", ed. Ideea, Cluj, 2002,
trad. Ciprian Mihali Nietzche,Friedrich - "Vointa de Putere", ed. Aion,
Oradea, 1999, trad. Claudiu Baciu Sloterdijk, Peter - " Critica Ratiunii Cinice", vol
1, ed. Polirom, Iasi, 2000, trad. Tinu Parvulescu Musil, Robert - in " Trei Femei" "Postume Inedite",
ed. Univers, Bucuresti, 1970, trad. Ion Roman Baudrillard, Jean - " Sistemul Obiectelor", ed. Echinox,
Cluj, 1996, trad. Horea Lazar
Filmografie:
Stanley Kubrick
2001: A Space Odyssey (1968) 139 min / USA:148 min (Stanley Kubrick
Collection DVD) / USA:156 min (premiere cut)
Intertext şi hypertext
Paul Belce
1. Premisele proiectului:
Prezentul studiu urmareşte istoria polemica a intertextului
şi hypertextului, trecând prin bazele programatice
a ceea ce mai târziu se va numi "textul infinit"
şi încercând sa anticipeze noua direcţie
în care va fi antrenata concepţia despre text.
2. Conţinutul proiectului:
Pentru început, intertextualitatea apare odata cu moartea
conceptului de "opera " şi a ideii de literatura
ca product destinat consumului. Opera era văzuta ca produs
al unui singur individ, având un telos determinat şi
o finalitate anunţata. R.Barthes (membru al cercului
literar Tel Quel, în jurul caruia se vor grupa dezbaterile
lingvistice europene ale anilor '60) denunţa incapacitatea
autorului de a monopoliza construcţia personajelor, limba
literara (scriitura) şi vocea auctoriala. Paradigma evolueaza
astfel de la autor/opera/tradiţie înspre text/discurs/cultura.
Modelul linear al istoriei literare este înlocuit cu
unul non-linear, un model structural sau sincronic al literaturii
ca sistem de semne.
Post-structuralismul, combinat cu tezele marxiste, a dat naştere
unor noi interpretari. J.Kristeva, influenţata de opera
lui M. Bahtin, proiecteaza un spaţiu tri-dimensional
în care cele trei "coordonate ale dialogului"
sunt subiectul scriptor, adresantul (sau cititorul ideal) şi
textele exterioare. Pentru a simplifica, fiecare text este susţinut
de alte texte pe care cititorul le-a parcurs, şi de catre
contextul cultural al lectorului.
Intertextul este acel spaţiu în care o multitudine
de sensuri se suprapun; intertextualitatea se refera la transpoziţia
unui sistem de semne în interiorul altui sistem sau într-un
câmp de sisteme significante. Astfel a fost facuta posibila
corelaţia serie literara-alte serii de limbaje (ex. M.Foucault
- limbajul puterii).
Proiectul saussurean nu a ramas neafectat: totalitaţii
semnelor i se substituie "infinitatea potenţiala
a limbii", preconizata de Kristeva, dupa modelul gramaticii
generative chomskiene. Atât Kristeva cât şi
Derrida vad "performanţa" scriitorului în
termenii unei mişcari :
Derrida - textul ca mişcare de diferenţiere
a semnelor, referire nelimitata la semne
Kristeva - textul ca mişcare între autor, cititor,
text şi intertext, prezenţa virtuala a vocilor
elucidata doar prin interpretari.
Umberto Eco, întrezarind vastitatea trimiterilor intertextuale,
anunţa caracterul deschis, neterminat al operei (este
singurul dealtfel care mai pastreaza termenul de opera, ceilalţi
scriu despre text) .Sarcina de a conferi final unei scrieri revine
accidentalului.
R. Barthes reia tema morţii autorului, legând-o
de libertatea interpretativa a cititorului: "...naşterea
unui cititor înseamna moartea autorului". În
"S/Z", libertatea conferita cititorului se vrea a fi
deplina: "miza muncii literare (a literaturii ca munca) este
de a nu mai face din cititor un simplu consummator, ci un producator
de text." Este vizat "pluralul textului", şi
anume un plural triumfator: "...în acest text ideal,
reţelele sunt numeroase; ele se întreţesc,
fara ca vreuna sa se suprapuna însa vadit, dominându-le
pe celelalte; acest text e o galaxie de semnificanţi,
şi nu o structura de semnificanţi. Nu are un
început propriu- zis; e reversibil; în el poţi
patrunde pe mai multe cai, fara a o putea declara pe vreuna -
cu toata siguranţa - principala; codurile pe care le
pune în mişcare acest text se contureaza la
nesfârşit, nu pot fi precizate (sensul nu poate
fi vreodata stabilit, eventual doar printr-o aruncătura
de zar); sistemele de sens nu pot cuceri acest text cu totul plural,
dar numarul lor nu e niciodata limitat, întrucât
au drept masura însuşi infinitul limbajului.
"
Travaliul celor de la Tel Quel prefigureaza apariţia
hypertextului. Într-o definiţie clasica, acesta
este: "o reţea textuala, în care selectarea
unui cuvânt, link, fraza sau imagine trimite cititorul
într-un alt loc al reţelei. Distincţia
dintre reţea ca un corp de texte-legatura şi
contextul particular în care pot fi gasite acele texte
articuleaza hypertextul pe trei nivele :
1. Textul ca fiind scris sau "regizat" de catre autor
2. Textul ca fiind prezentat, aratat cititorului
3. Textul ca un construct mental al cititorului
Scrierea electronica preia oscilaţia literaturii moderne
între text ca povestire şi text ca structura
de aluzii şi o face vizibila: în parcurgerea
unui episod, lectorul poate privi dincolo de aranjamentul literelor
catre o lume imaginara, dar odata ajuns în faţa
unui link, devine conştient de posibilitaţile
pe care le poate activa.
Pe de alta parte, exista o deosebire de suport între
obiectul fizic numit carte şi cel spaţial -
hypertext: în timp ce cartea poate fi rasfoita în
cautarea unor pagini localizabile, hypertextul conţine
noduri, link-uri în care o parte a textului se pliaza
peste cealalta. Deşi punctul de plecare este cunoscut,
destinaţia are doar o vaga asemanare (alfabetica).
Putem face o paralela între identitatea Semnificant-Semnificat
şi între link-textul de legat. Finalul poate
fi anticipat, postulând oarecum o revenire a operei pe
uşa din dos. În acest sens, finalul ne este
dat înca de la început. Janet Murray propune
o închidere conceptuala, constând în
înţelegerea structurii textului, a modului în
care componentele sale relaţioneaza, chiar daca conţinutul
ramâne obscur din punct de vedere semantic. Deoarece
structura hypertextului este imediat vizibilă, cititorul
nu e silit sa o "dezgroape", în schimb se poate
concentra asupra modului de funcţionare, evitând
o adâncire hermeneutica. Lectorul poate experimenta placeri
estetice în mişcarea sa prin text, când
o conexiune fortuita de cuvinte se preschimba într-o
tonalitate poetica de o rezoluţie muzicala.
Ceea ce Barthes numea tmesis (concept dezvoltat în
"Placerea Textului", pp. 22- 24) erau salturile necontrolate
din pasaj în pasaj fara o direcţie anume, o
fragmentare a textului linear dincolo de controlul autorului.
Hypertextul restrânge aceasta degringolada forţând
cititorul sa fie atent la linkurile strategice. Se schimba şi
viziunea asupra autorului, de la "performance" se trece
la "procedure", autorul va impune o lista de potenţiale
direcţii de interpretare pe care le va aloca dezinteresat
lectorului.
De altfel, confuziile între cele doua tipuri de text
au fost inevitabile: M.Rifaterre opunea intertextualitatea ca
o "reţea structurata" de limite care-l ghideaza
pe cititor spre o interpretare "corectă", hypertextului
vazut ca o reţea de asocieri libere, gratuite. Ceea ce
se omitea era prezenţa link-urilor plasate în
text de catre autor, rareori arbitrare. În al doilea
rând, cautarile sunt dependente de motoarele de căutare
(programe); fiecare motor va da rezultate diferite în
funcţie de modul în care a fost programat. În
al treilea rând, cititorul este liber sa-şi
aduca propriul raport de resurse intertextuale.
În ceea ce priveşte specificitatea acestui
tip de discurs (hypertextul), pot fi amintite diferite abordari
în cadrul unei prime lecturi:
Default: o cale prin text care nu implica selectarea de link-uri,
ci mişcarea de-a lungul unei cai preselectate de catre
autor, de ex. prin apasarea tastei ENTER. Asemenea cai "originare"
pot coexista pe masura ce apar şi se sfârşesc
conform dorinţei autorului.
Guard-field: un link condiţionat de îndeplinirea
anumitor sarcini înainte să se activeze (cum
ar fi vizitarea unei pagini de mai multe ori, sau sosirea pe o
ruta predeterminata)
Labyrinth: desemneaza hypertexte în care se navigheaza
"pe întuneric", în care nu se poate
vedea destinaţia unui link particular.
Gilles Deleuze şi Felix Guattari introduc conceptul
de "spaţiu neted": cybernauţii şi
cititorii de hypertext prefera sa calatoreasca dintr-un link în
altul, fara sa se opreasca prea mult asupra unui fragment textual.
Acest "spaţiu neted" există în
contrast, deşi interconectat cu un spaţiu organizat,
ierarhic şi static numit "spaţiu striat":
"În spaţiul striat, liniile sau traiectoriile
tind sa fie subordonate punctelor; fiecare se deplaseaza dintr-un
punct în altul. În spaţiul neted, întâlnim
exact opusul: punctele sunt subordonate traiectoriei" [Milles
Plateaux, p.478]
Spaţiul neted este nomadic, în continua expansiune
(poţi adauga noi link-uri textului), fara graniţe
stabilite, tactil mai degraba decât vizual şi
constituit dintr-o acumulare de proximitaţi. Aceste proximitaţi
sunt link-uri care neagă distanţa fizică,
e nevoie doar de doua puncte ca sa tragi o linie între
ele (astfel hypertextul poate fi vazut ca desfaşurându-
se într-un spaţiu non-euclidian).
Tactilitatea (şi implicit materialitatea) textului
duce cu gândul la technotext (ideea ca forma fizica a
artefactului literar întotdeauna influenţeaza
ceea ce cuvintele şi alte componente semiotice vor sa
semnifice). Interacţiunea corp-maşina a promovat
noi modele de text: cartea (fie şi virtuala) ocupa un
volum în spaţiu, pe care un designer îl
poate stiliza.
3. Metodologia proiectului:
Sursele acestui proiect au fost, pentru partea de intertext, articolele
grupului Tel Quel reunite într-o antologie. Deoarece
domeniul hypertextului rămâne unul insuficient
explorat în literatura română, am folosit
câteva articole on-line de popularizare a fenomenului
hypertextual.
4. Finalitatea proiectului:
Acest proiect este destinat alcatuirii unei baze teoretice in
studiul fenomenelor literare contemporane, insistandu-se asupra
literaturii electronice.
Bibliografie :
Roland Barthes - " Romanul scriiturii ", antologie
, Editura Univers, Bucuresti 1987
Texte citate : "S/Z" p.160, " Placerea textului
" p.200
" Pentru o teorie a textului " - texte de R. Barthes
, J.L.Baudry, J.Derrida, J. J. Goux, J. L. Houdebine, J. Kristeva
, M. Pleynet, J. Ricardou, J. Risset, Ph. Sollers, Tz. Teodorov
, Editura Univers, Bucuresti 1980, p.288
Internet files : Intertextuality as Spatialization : Karin Wenz,
Assistant Professor of English, University of Kassel
Writing and Text as Cognitive Space : Karin Wenz, Assistant Professor
of English, University of Kassel
The Book as Technotext: Katherine Hayles's Digital Materialism
- Author: Jan Baetens Published: February 2003
LANGUAGE AND INTERTEXTUALITY : (c) 2003 Arcadia Falcone//arcadia(at)sccs(dot)swarthmore(dot)edu.
Created for the New Media graduate English seminar <http://transcriptions.english.ucsb.edu/curriculum/courses/overview.asp?CourseID=163>
at UC Berkeley, fall 2003.
LEXICON : (c) 2003 Arcadia Falcone//arcadia(at)sccs(dot)swarthmore(dot)edu.
Created for the New Media graduate English seminar <http://transcriptions.english.ucsb.edu/curriculum/courses/overview.asp?CourseID=163>
at UC Berkeley, fall 2003
HYPERTEXT: A BRIEF INTRODUCTION : (c) 2003 Arcadia Falcone//arcadia(at)sccs(dot)swarthmore(dot)edu.
Created for the New Media graduate English seminar <http://transcriptions.english.ucsb.edu/curriculum/courses/overview.asp?CourseID=163>
at UC Berkeley, fall 2003
WAYS OF READING : (c) 2003 Arcadia Falcone//arcadia(at)sccs(dot)swarthmore(dot)edu.
Created for the New Media graduate English seminar <http://transcriptions.english.ucsb.edu/curriculum/courses/overview.asp?CourseID=163>
at UC Berkeley, fall 2003
George P. Landow, <http://www.cyberartsweb.org/cv/gplbio.html>
Professor of English and Art History, Brown University
Hypertext: the convergence of contemporary critical theory and
technology© the Johns Hopkins University Press 1992 <http://muse.jhu.edu/press/books/order_info.html>
Literary Encyclopedia Intertextuality : "Intertextuality,
1960 "- Graham Allen, University College Cork, 24 January
2005.
http://ist-socrates.berkeley.edu/~arcadia/tesseract
Ontologia negaţiei sau cum mai e posibilă noutatea
Daniel Sur
"It's better to burn than to fade away."
Acest îndemn a lui Kurt Cobain pare să fi stat
în spatele demersului lui Ştefan Bolea când
şi-a ales nihilismul ca subiect pentru lucrarea de diplomă,
lucrare care s-a trasformat în cele din urmă
într-o carte.
Mai bine arzi decât să te consumi la foc mic,
pentru că focul mic impune costuri exorbitante. Concret,
este vorba despre miile de neplăceri suportate şi
care nu reuşesc să constituie un eveniment;
este vorba de acea zbatere într-o inerţie voluptoasă,
de acea agitaţie care nu e izvorul neprevăzutului.
Ne consumăm într-o stare de mijloc, într-un
antract fără sfârşit, care
nu aduce nici bucurie, nici suferinţă.
Existenţa a devenit astăzi de o scurtime interminabilă,
lungă de parcă nu se mai termină şi
mereu prea scurtă în comparaţie cu
posibilul. Cotidianul s-a transformat într-un spaţiu
al unei continue şi obositoare sporovăieli,
un spaţiu care neutralizează totul, aboleşte
contrastele şi aplatizează conţinuturile;
reprezintă o forţă a nedeterminării
care îneacă într-un fel de mâzgă
gândirea, sentimentele, furiile şi speranţele.
Cotidianul nostru a ajuns să alcătuiască
un neant agitat: ne epuizează şi ne dezgustă
prin monotonie. Să te trezeşti, să
te îmbraci şi să alergi la serviciu
(sau cursuri), pentru toate aceste acţiuni simple ai
nevoie de un curaj supraomenesc. Infernul nostru este platitudinea.
Paradisul pe care îl căutăm este vitalismul.
Asta caută şi Ştefan Bolea - vitalismul.
Iar vitalismul este o constantă a discursului nihilist,
aşa cum observă chiar autorul în Introducere.
A vindeca agitaţia născută din vid,
prin şi mai mult vid, iată un cerc vicios care
ne pândeşte. Vidul poate fi tratat doar cu activităţi
autentice, poate fi tratat cu evenimente cu semnificaţie
de momente trăznet care să ne doboare, să
ne transfigureze. Pentru a scăpa de totalitarismul vidului,
Ştefan Bolea apelează la nihilism. Gestul lui
poate părea la prima vedere un gest disperat, un gest
de frondă în faţa pregnanţei
celor deja cunoscute, deja trăite, în faţa
incolorului şi inodorului, un gest care are drept finalitate
îndepărtarea acestei hore fără
sfârşit a identicului.
Metaforele plictiselii devin metafore ale împotmolirii,
ale gripajului sau ale repetiţiei. În contrapartidă,
nihilismul este "indispensabil ca instanţă
critică, în momentele de criză, atunci
când academismul sau decadenţa ating cote maxime"
(p. 10). Dar cea mai importantă latură pentru
Ştefan Bolea pare a fi "una din componentele morale
ale nihilismului: acest refuz de a pactiza cu mizeria, cu decadenţa,
cu sterilitatea" (p. 11). Aşa încât
călătoria lui în ontologia negaţiei
devine o călătorie esenţială,
o aventură a salvării. NU-ul este medicamentul
prin care poate fi tratată satisfacţia sedativă
a rutinei. El disemnifică modul nostru de a funcţiona
în regim cvasi-automat: "nihilismul activ rupe ciclul,
este ultima verigă din lanţ, el desăvârşeşte
un stadiu, completează o eră. După
succesul nihilismului activ, sistemele ideatice ajung la o cotitură,
la un punct de solstiţiu (simbolismul orei Zero în
nihilism). Nihilismul activ este sfârşitul-început,
în sensul în care e ora Zero, nu mai avem nevoie
de nihilism" (p.13).
Epuizarea şi surmenajul - acestea sunt viciile noastre
moderne, spunea Nietzsche. În luptă continuă
cu fantomele noastre, suntem victimele unor stricăciuni
incalculabile, "pierderi colaterale ale cenuşiului.
Contrastul este izbitor între posomoreala vieţii
noastre şi mijloacele de comunicare în masă:
mersul accelerat al lumii îmi accentuează rutina
existenţei. În acest context, nihilismul poate
fi un instrument de lucru. El demască ineficienţa
produselor expirate, dar care refuză să fie
înlăturate: "nihilismul este un instrument
- el aneantizează valorile corupte, lasă un
gol rodnic, în măsura în care acel
spaţiu gol poate fi umplut) cu altceva decât
nihilismul" (p.13). Cu acest citat am ajuns să decantăm
miza acestei cărţi. De ce nihilismul? Pentru
că negaţia, crede autorul, este singura atitudine
metodologică în lumea de azi. Singurul "instrument"
care poate forţa neputinţa de a inaugura noul,
este singura armă care poate produce o breşă
în pasta momentelor similare. Iar Ştefan Bolea
îşi doreşte scandaloasa bogăţie
a noului. Vrea să intre în clubul restrâns
unde înfruntările se fac cu simbolurile, cu
trofeele. Pentru a ajunge aici, mai întâi, Ştefan
Bolea îşi doreşte să înveţe
mecanismele nihilismului. Şi nu oricum, ci studiindu-i
pe "clasici": Kierkegaard, Nietzsche, Lautreamont, Rimbaud,
Stiner, Bakuin. Concluziile acestui excurs sunt importante: în
raport cu celelalte metode ale gândirii radicale, scepticismul
şi cinismul, metodica nihilismului "este aproape
carteziană, de-o logică necruţătoare;
de unde şi paradoxica sa - iraţionalul prin
raţionalitate - şi caracterul său antiteleologic"
(p. ).
Din păcate, Ştefan Bolea se opreşte
aici. El renunţă să mai creioneze această
"hartă" a nihilismului prin care acesta devine
un instrumental. Însă dacă avem în
vedere că nu este decât o lucrare de diplomă,
critica se atenuează şi se proiectează
în viitor sub formă de promisiune.
--------------
Ştefan Bolea - "Ontologia Negaţiei", Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2004
|
|