b). Apa sacră ca simbol al Divinităţii
Prezenţa apelor primordiale vindecă
sufletul de singurătate. Suferinţele sunt şi
ele spălate de energia fluidică a apei: "Se-ntind
domol părinţii pe subt pietre,/ în timp ce
în lumini mai adăstăm,/ în timp ce
fericiri ne-mprumutăm,/ şi suferinţi şi
apă vie pe la vetre."("Părinţii").
Cele două simboluri (apa vie şi vatra) sunt asociate
pentru a sublinia funcţia regeneratoare, vitală şi
comunicativă a apei în centrul comunităţii
de la sat care este simbolizat de vatra strămoşească.
Apa curgătoare este, de asemenea, păstrătoarea
tainelor ancestrale: "Închis în cercul aceleiaşi
vetre/ fac schimb de taine cu strămoşii,/ norodul spălat
de ape subt pietre."("Biografie"). Limbajul strămoşilor
apare simbolizat de susurul râului care este asociat aici cu
înţelepciunea bufniţei: "Numai undeva-n
prăpăstii/ un izvor mai are şoapte/ şi
o bufniţă cuvânt." ("Răsunet
în noapte"). Forţa acestui limbaj este dată
de puritatea sa esenţială: "Prin luturi, zgură
şi putregaiuri,/ prin elemente străbat./ Călătorule,
ai încredere în graiuri/ cum este al meu./ Nu sunt un
zeu, dar ies curat." ("Inscripţie la un izvor").
În poezia europeană, romanticii germani sunt primii
care valorifică în discursul lor liric apa lacului care
este prin excelenţă nocturnă, lunară,
lăptoasă şi prezenţa ei trezeşte
erosul. În lirica blagiană şi apa stătătoare
are rezonanţe mitice. Lacul este simbol al fertilităţii
şi al fecundităţii: "Sub straturi noi,
subt verde linte/ zămisleşte viaţă
lacul." ("Prier"). Proprietatea iezerului de a oglindi
îl face să reprezinte simbolic natura sacră
a obiectului reflectat: "De sete ars, cum tremură în
totul/ ajuns la iezer - cerbul! Dar abia/ atinge apa mulcomă
cu botul./ Din luciul albăstriu, precum e fierul,/ sorbind, cu
grije-alege, parc-ar vrea/ să bea uşor, din apă,
numai cerul." ("Cerbul").
O altă semnificaţie pe care o are iezerul, ca simbol,
este aceea de ochi prin care pământul priveşte
universul, prin care teluricul cunoaşte cosmicul, ca în
poemul "Iezerul" - "În pâlnia muntelui
iezerul netulburat/ ca un ochi al lumii, ascuns, s-a deschis. Oglindeşte
un zbor preaînalt şi ceasul/ curat ce i s-a promis.",
în cel numit "Amintire" - "Ochi a tot înţelegător
este iezerul sfânt [...] Din gene ape moarte mi se preling."
sau în "Piatra vorbeşte (pe o statuetă
a lui Budha)": "Voi treceţi şi veniţi
-/ Subt un mare cântar ce pluteşte peste toate,/ numai
eu stau aici/ şi nu mişc nici un deget./ Faptele şi
oglindirile lor în ape cereşti/ îmi joacă
subt ochi". Liniştea apei are o natură duală;
apa este generatoare de viaţă şi generatoare
de moarte, este creatoare şi distrugătoare, este apa
vie şi apa moartă: "Lângă ape
verzi s-adună cărările./ Sunt linişti
pe-aici, grele şi părăsite de om." ("Heraclit
lângă lac"), sau "Un Dumneazeu adânc,
albastru/ e marea-n care vom pieri." ("Caravela").
A te dizolva în apă şi a ieşi din
ea fără a te dizolva complet în ea înseamnă
a fi iniţiat în taina botezului,
a-ţi regăsi originile. Apa este un element al adâncimii,
al profunzimilor telurice şi al puterilor celeste care se regăsesc
printr-o oglindere magică, fapt ce o face hrana cea mai potrivită
pentru suflet: "Sapă, frate, sapă, sapă,/
până când vei da de apă./ Ctitor fii
fântânilor, ce/ gura, inima ne-adapă.",
("Sapă, frate, sapă, sapă"), cu toate
că puritatea ei nu pare să mai fie aceeaşi
- "Cineva a-nveninat fântânile omului.", ("Din
cer a venit un cântec de lebădă"). Fântâna,
ca şi lacul sau iezerul, este un "organ" al vederii
aparţinând teluricului însufleţit
care priveşte transformarea universului: "În fântână
mi-aplec/ gând şi cuvânt./ Cerul-şi
deschide/ un ochi în pământ.", ("Cap
aplecat"). Paul Claudel, în "L'Oiseau noir dans le
Soleil levant", are o viziune foarte asemănătoare
cu viziunea mitică asupra lumii din lirica blagiană:
"Apa este privirea pământului, aparatul prin care
pământul priveşte timpul..."
Apa deţine "reflexul absolut", cum îl numeşte
Bachelard, prin forţa de a duplica lumile înalte, celeste.
Iată că în timp ce Ion Barbu folosea metafora
"suflet-fântână" pentru a desemna
potenţialul divin din om, la Blaga sufletul devine "un ochi
în pământ", un instrument al vederii interioare,
iar reflectarea cerului în fântână,
nu este decât o metaforă a luminii din ochii care emană
din sufletul omului. Versul din poemul "În marea trecere",
"Cerul se dăruieşte apelor de jos", reia ideea
universului holografic.
c). Apa devoratoare ca metaforă a Sfârşitului
În acelaşi timp apa curgătoare este simbolul
trecerii, al timpului ireversibil: "Noi încă pe
pământ şi-n lume-am dat/ de-o apă
peste care nu se trece.[...] Se cheamă Jaleş râul,
râul-timp, şi potrivnic din veci cu toamna./ Ne oglindim
în ape faţă, nimb./ Dar să fugim,
că-i blestemată coama." ("Poveste").
Eul liric este marcat de trecerea prin suferinţă, de
redundanţa experienţelor interioare şi călătoria
sufletului devine obositoare: "De unde vine oboseala anului?/ Din
râul cu ape obosite de mori,/ Din vântul cu duhul ostenit
de flori,/ Din suferinţa-nvârtită în
inimi de-atâtea-ori!// Oboseala ce-n coapse o port ar putea/
să fie totuşi numai a mea./ O simt în pas şi
în ochi, subt pleoape,/ cum dincol-o simt în cetini
şi-n ape.", ("Oboseala anului"). Însăşi
experienţa morţii este asimilată timpului devorator
care este simbolizat tot de o apă curgătoare: "Un
fluviu purtător a toate/ duce plute vârste mute,/ către
cele nevăzute/ în marea noapte." ("Götterdämmerung")
sau "Întrebările voastre tulbură adâncimile,/
cu pietre răniţi ochii fără răspuns
ai fântânilor/ şi din tăcerile lor
nu ghiciţi sfârşitul fără
de veste." ("Lot"). Pe de altă parte, apa este
elementul care precede Creaţia şi întruchipează
totalitatea posibilităţilor fără formă,
ea nu are amintiri, prin urmare nu are nici început, nici sfârşit:
"Plăcut e somnul lângă o apă
ce curge,/ lângă apa ce vede totul, dar amintiri nu
are."("Cântecul somnului").
d). Apa ca izvor de inspiraţie
Ca şi în "Autoportre"t, susurul apei este
asociat tăcerii primordiale, naturii introvertite şi
profunde a poeţilor: "[Poeţii] tac ca roua. Ca
sămânţa. Ca un dor./ Ca apele ei tac ce umblă
sub ogor." ("Poeţii"). Alteori, roua este simbolul
efortului poetului care cântă frumuseţea manifestării:
"Uşor nu e nici cântecul.[...]/ căci roua
e sudoarea privighetorilor/ ce s-au ostenit toată noaptea cântând."("Catren").
Apa subterană este o metaforă a latenţei, a
apei care precede Creaţia: "Mumele sfintele -/ luminile
mii,/ mume sub glii/ îţi iau împlinire cuvintele./
Încă o dată te-adapă.", ("Epitaf"),
"Prieten al adâncului/ tovarăş al liniştei,/
joc peste fapt." ("Fiu al faptei nu sunt").
Asociată cu tăcerea, apa este o metaforă a
latenţei, dar însoţită de epitetul
metaforic "cântătoare" cu cântecul
apa devine un simbol al lirismului, al forţei creatoare pe care
o manifestă în lume artistul: "Ape cântă,
largele." ("Coasta soarelui"), "Dar eu umblu lângă
ape cântătoare..." ("Tăgăduiri").
Apa era în Grecia sursa de inspiraţie a Pytiei. Apa
ca mijloc şi loc de revelaţii, este o metaforă
a misterului care nu poate fi accesibil raţiunii umane: "Părere
asemenea unui/ cuvânt scris de-o mână pe apă/
ce - încă înaintea citirii -/ în cercul
de unde ne scapă/ e orice legendă." ("21 Decemvrie").
Esenţa lirismului are, în viziunea lui Blaga, atributele
apei: "Lirismul este izvorul care curge dintr-un substantiv. Dar
pentru a scoate apă din stâncă e nevoie de
un Moise şi un toiag." Moise este aici simbolul artistului
inspirat de Divinitate, iar toiagul este instrumentul înţeleptului,
al celui care participă la misterul universului. În
corespondenţa sa sau în culegerile de aforsime întânim
aceeaşi viziune poetică: "Apa izvoarelor se purifică
filtrându-se pe sub pământ prin materii care
ar putea să o murdărească. Dar aşa
e regula acestui joc al naturii. Astfel se alege şi poezia. Şi
în altă privinţă poezia e ca apa:
chimic pură nu e potabilă."; "Poezia.
E aşa greu să spui ce e poezia. Un singur lucru cert:
ea este un izvor domesticit." Prin natura ei profundă, prin
capacitatea de a lua forma vasului în care este pusă,
poezia însăşi este asemenea apei.
Concluzii
Cele patru elemente şi constelaţiile de imagini pe
care le pun în mişcare conduc la transfigurarea realului
şi trasează o parte dintre coordonatele fundamentale
ale imaginarului poetic blagian. În viziunea lui Bachelard, un
univers poetic este o sintaxă a figurilor stilistice şi
a imaginilor poetice care dau naştere unei diagrame.
Diagrama cuprinde totalitatea ocurenţelor şi indică
sensul, precum şi simetria sau asimetria imaginilor poetice.
Din punct de vedere antropologic simbolismul apei curgătoare
este legat de viaţă şi eternitate, iar apa
stătătoare ţine de moarte şi dizolvare.
Imaginarul poetic blagian trece peste aceste "limite" simbolice
nuanţând atributele şi imaginile substanţiale
ale apei în diverse moduri specifice. Trebuie să avem
în vedere de la început că domeniul antropologiei
este unul care ţine de arhetipuri, de planul obiectiv, iar imaginarul
poetic ţine de viziunea proprie a eului liric asupra arhetipurilor,
de planul subiectiv. În timp ce antropologia este interesată
de originea lumii şi a omului, poetul caută modalitatea
de a crea o lume, de a imagina o lume respectând atât
legile Macrocosmosului, cât şi legile care constituie
originalitatea sau specificul unui univers poetic, ale Microcosmosului.
În lirica blagiană apa, ca metaforă, este asociată
Genezei, momentului prim de dinaintea Creaţiei. De asemnea, ca
metaforă apa apare în legătură cu
însăşi facerea poeziei, cu misterul Creaţiei
Divine şi al creaţiei poetice, ca manifestare a transcendenţei
şi, de aceea, trebuie considerată o hierofanie. Apa
este, în acest context, nedeterminarea primordială,
potenţialitatea care nu are formă, ea este liberă
şi nestăvilită şi conţine
semnele unei dezvoltări viitoare. Apa reprezintă totalitatea
posibilităţilor de manifestare.
Simbolul apei curgătoare (izvorul) sau al celei stătătoare
(lacul sau iezerul) corespunde legăturilor ancestrale, copilăriei,
dorinţei de a trăi şi, în acelaşi
timp, morţii sau, mai bine spus, trecerii line spre moarte. De
asemnea, adâncul apei apare ca simbolizând abisurile
sufleteşti, cursul existenţei umane, fluctuaţiile
dorinţelor şi ale sentimentelor umane.
Metafora este preferată de Blaga pentru a denota aspectele transcendentale,
iar simbolul, comparaţia şi epitetul reprezintă
legăturile "fluidice" ale manifestării cu
energia primordială.
Bibliografie:
Blaga, Lucian, Poezii, Editura Eminescu, Bucureşti, 1988.
Bachelard, Gaston, Apa şi visele, Eseu despre imaginaţia
materiei, traducere şi tabel bibliografic de Irina Mavrodin,
Editura Univers, Bucureşti, 1997.
Gheerbrant, Alain şi Chevalier, Jean, Dicţionar de simboluri,
vol. I, Editura Artemis, Bucureşti, 1995.
Durand, Gilbert, Structurile antropologice ale imaginarului. Introducere
în arhetipologia generală, traducere de Marcel Aderca,
postfaţă de Cornel Mihai Ionescu, Editura Univers Enciclopedic,
Bucureşti, 2000.
Munteanu, Romul, Metamorfozele criticii europene, Editura Univers, 1998.
|