|
|
mai 2006 |
|
EgoPHobia #11 >> filosofie | |
---|---|
Petrişor Militaru |
|
Carl Solomon |
|
Onu Mădălin |
|
Raul Huluban |
|
Gorun Manolescu |
Postmodernitate versus postmodernism
Gorun Manolescu |
|
Preambul În primul rând, o definiţie contextuală
a "Empirismului pozitivist". Aşa cum înţeleg
eu acest termen în cadrul seriei prezente de (con)texte. Fără
pretenţie de generalitate. Deci, definiţia: "Empirismul
pozitivist (şi raţionalist?!)" se caracterizează
prin: (a) singura "realitate" acceptată ca atare este
cea perceptibilă prin "simţurile" comune,
prelungite prin aparate de măsură din ce în
ce mai sofisticate. Mergând, de exemplu, de la (banalii) ochelari
de vedere în infraroşu, microscoape, telescoape, etc.
şi până la implantare de cip-uri care măresc
întinderea gamelor de frecvenţă pentru "văz",
"auz', etc.; (b) orice teorie ştiinţifică
este considerată "valabilă" ("reală"
şi, deci "adevărată" - empiricii
pozitiviştii, echivalând "adevărul"
cu "realitatea" definită anterior), în măsura,
în care, prin experienţe "obiective", "exterioare"
(independente de "subiectivism") teoria este confirmată.
Prin urmare, din punctul de vedere empiric-pozitivist, o astfel de teorie
este, automat, şi "predictibilă". În
sensul că, dacă se respectă întocmai
"protocolul" experimentelor care o confirmă, se obţin,
întotdeauna, aceleaşi rezultate. Fizica cuantică Încep cu Fizica cuantică pentru că ea pare
a fi "disciplina pilot" care a condus, încet dar sigur,
la întreaga degringoladă pe care o trăieşte
azi 'Empirismul pozitivist" pe toate planurile (al cunoaşterii
şi al acţiunii). Evident, o astfel de caracterizare
presupune, din partea cititorilor, existenţa unui anumit bagaj
de cunoştinţe destul de general, din domeniul Fizicii
sub-atomice (cuantice), pe care, sunt convins, că ei îl
deţin. Pentru orice eventualitate, trimit la surse uşor
accesibile - atât în putinţa consultării,
cât şi din punctul de vedere al sugestivităţii
şi inteligibilităţii expunerii [2]. * Am hălăduit, plin de pasiune încrezătoare, un timp destul de îndelungat, prin "lumea" acestei "Materii stranii" - cum o numeşte fizicianul Alfred Kastler (Kastler [2]) - a particulelor elementare. Acum mă plimb prin ea, însă cu un entuziasm temperat de circumspecţia dată de încercările eşuate de a se găsi o anumită ordine, intuitiv resimţită, în spatele/umbra acestui mozaic; ordine posibil turnată în teorii ce se doreau unificatoare: a "câmpului" sau a diverselor tipuri de interacţiuni. Teorii care, în final, să fie nu numai explicative, dar şi predictive. Şi o astfel de circumspecţie mă face să mi se pară că "realismul magic" al lui Borges - cu labirinturile şi hiper-labirinturile sale, cu textele, hiper-textele şi hipo-textele (texte inventate şi nu apocrife, ci "virtuale"?!) este, de fapt, un fleac faţă de cel al particulelor subatomice. Şi, dacă nu v-a ajuns, încă ceva despre experimentul (mental) ERP (Einstein-Podolsky-Rosen) care, după trei decenii de la enunţarea sa, îl face pe John Bell să enunţe o teoremă, pe care nu o redau în forma sa extrem de complicată pentru urechile noastre profane. Dar care afirmă sus şi tare, că în cazul a două particule elementare care au inter-acţionat vreodată, orice nouă acţiune ulterioară asupra uneia dintre ele se re-simte (transmite) instantaneu şi asupra celeilalte, chiar dacă, de exemplu, una este pe pământ şi alta pe Lună. Şi, culmea, această teoremă îşi demonstrează, experimental (prin experiment exterior, "obiectiv") validitatea (mă feresc să spun "adevărul"). În fine - şi cu asta încerc să termin cu domeniul particulelor elementare - nu pot să nu amintesc de efectul de "super-poziţie". El se poate "descrie", dar nu se poate şi "explica" din punct de vedere matematic prin introducerea, puţini ştiu, de către Cardan, a numerelor complexe (cu partea lor "reală" şi cea "imaginară"). Cardan, care nu a inventat numai "axul cardanic". Efect de super-poziţie despre care Roger Penrose (Penrose [2]) ne informează: 'Nu putem spune, în limbajul obişnuit, ce înseamnă pentru un electron să se afle într-o stare de superpoziţie în două locuri în acelaşi timp (s.n. G.M.)....Trebuie să acceptăm pe moment acest tip de descriere [şi realitate] pentru sistemele nivelului cuantic. Astfel de super-poziţii constituie o parte importantă a construcţiei actuale a micro-lumii şi ne-a fost relevată de Natură'. Ceea ce aruncă, pur şi simplu, în aer, orice încercare de a ne imagina că "undele" sunt doar o interpretare a probabilităţii statistice de apariţie a unei particule elementare ! * Şi acum, pentru că mă consider un "postmoderndern" şi nu un "postmodernist" care refuză orice sistematizare (aceasta, sperând el, să rezulte din context printr-o interpretarea individuală), să încerc totuşi să-mi sistematizez unele păreri în legătură cu "realitatea cuantică" (despre care am vorbit anterior "babilonic"). * 1. Se afirmă că, în lumea cuantică, care se întinde de la lungimea de undă a particulelor subatomice (electroni, protoni, neutroni etc.) şi până la lungimi de undă de 10 la -33 cm ('dincolo de care noţiunile de "timp" şi "spaţiu", aşa cum le cunoaştem, ar fi înlocuite cu unele care, în prezent, nu pot fi specificate' (Bohm [4]) (până în prezent, experimental, s-a ajuns numai până la 10 la -17 cm), observatorul este acela care stabileşte condiţiile de măsurare, iar caracteristicile obiectului vor fi în bună măsură determinate de condiţiile decise de observator. Odată cu modificarea acestor condiţii se vor modifica şi proprietăţile obiectului studiat. Şi, în acest caz, te întrebi dacă Baudrillard (Baudrillard[5]), care spune - referindu-se la "Realitatea macro-empirică" că 'este o târfă' - nu are dreptate, mai ales atunci când ne referim la nivelul "Realităţii micro-empirice"? Adică, dânsa (târfa) ne aprobă, confirmându-ne experimental teoriile noastre "predictive" pentru a ne înşela, gâdilându-ne orgoliul visului nostru de "stăpâni", pentru a deveni, în final, noi sclavii ei. 2. Fizica cuantică pare a fi ultima încercare disperată a Modernismului (luminist) "raţional" şi "obiectiv" îmbrăcat în haina Empirismului pozitivist, de a salva PREDICTIBILITATEA ştiinţei, asumându-şi până şi riscul relaxării acestei predictibilităţi prin admiterea probabilităţii statistice. Încercare contrazisă chiar de efectul de "superpoziţie" şi de teorema lui Bell - demonstrate prin experienţe (exterioare), deci "obiective". Mai mult, această încercare deschide, de fapt, tocmai ea, Cutia Pandorei a IMPREDICTIBILITăTII. Impredictibilitate, care nu o să obosesc să afirm, se manifestă, în prezent, din ce în ce mai virulent şi la nivelul "Realităţii macro-empirice", odată cu explozia comunicaţiilor şi a Internetului în cadrul Postmodernităţii în care trăim (vom vedea, la sfârşitul acestei serii de texte, cum se explică acest lucru). 3. Impredictibilitatea a condus la apariţia unor teorii noi: cea a Catastrofelor cu "atractorii ei stranii" (R. Thom), a Sistemelor Disipative (Prigogine) şi a Auto-organizării, a Haosului (James York, David Ruelle - F. Takens, Edward Lorentz), a Fractaliilor (Mandelbrot) etc. (Boutot, [6]), care, "explică", post-mortem, de ce s-a întâmplat "ceva" cu totul neobişnuit - numit, de obicei, o "singularitate" (de exemplu unele "ruperi" de simetrie din Fizica cuantică, pentru că tot am vorbit atât despre ea), dar nu şi care vor fi evoluţiile ulterioare şi când anume - dacă nu cu exactitate, măcar statistic - se va mai repeta acel "ceva". (Pentru că tot a venit vorba: nici un "futurolog" nu a prevăzut, la nivel "macro", căderea Comunismului!). Logicile paraconsistente
Tabloul Logicii actuale este asemănător cu cel al Fizicii
cuantice. Între ele există o strânsă
interdependenţă. Deoarece începuturile descoperirilor
din Fizica cuantică se suprapun cu apariţia Logicii
polivalente, care, extrem de rapid la scara timpului istoric uman, a condus
la spargerea logicii "clasice", pe tărâm "aplicativ",
în tot soiul de "logici (mai mult sau mai puţin)
paraconsistente": "Logica cuantică", cea a "paradoxurilor",
a "non-liniarităţii", cea "sub-structurală",
cea "probabilistică" etc., etc., etc. [7]. Jonglând,
formal, cu seturi de axiome/principii noi (e.g. înlocuind unul
sau mai multe dintre principiile aristotelice: cel al "noncontradicţiei"
cu cel al "complementarităţii", cel al "identităţii"
cu cel al "diferenţei", cel al "terţului
exclus" cu cel al "terţului inclus"...Sau "inventând"
principii noi, cum ar fi cel al "exploziei" sau cel al "ubicuităţii"
- nu ştiu dacă vreo logică "paraconsistentă"
a fost, încă, construită pe un astfel de principiu,
dar ea, musai, ar trebui să apară - dacă nu
a şi apărut - ţinând seama de efectul
de "super-poziţie" în cadrul căruia,
una şi aceiaşi particulă elementară
chiar se află, în mod "real" şi nu
"statistic", în mai multe locuri, simultan). Şi
aceste lucruri se întâmplă oricând
o nouă fărâmă a "realităţii"
(macro sau mico) este investigată "experimental-obiectiv"
şi nu mai seamănă cu alte "fărâme"
investigate anterior. Iar pe planul Logicii însuşi (de
fapt în meta-logică) care ar trebui să fie,
măcar el, "consistent" (cât de cât)
chiar logicienii "paraconsistenţei" dau o definiţie
destul de ambigua acesteia, aşa cum rezultă din următoarele:
'Termenul de "paraconsistenţă" a fost creat
de Miró Quesada. ____________ |