Când l-am citit prima oară pe Tudor Sergiu Caşiş
în "Ca şi cum", cred că deja fusesem
avertizat de către prietenii săi arădeni, deveniţi
din proprie iniţiativă promotorii prea discretului poet
din Lipova, că am de-a face cu un tip foarte interesant, mişto,
ceea ce voia să însemne, poate, că excesele
vieţii acestui tânăr scriitor de aproape 30
de ani, sau drama lui într-un orăşel în
care nu pare să aibă nici rost, nici vreun viitor, ba
şi nişte chestiuni amoroase foarte picante (şi,
desigur, în final foarte triste), adăugate unui talent
excepţional, dar ignorat de tot în lumea "bună"
(eh, dar asta e doar o vorbă goală) a scriitorimii locului,
îl recomandau ca pe un poet valoros, aflat pe punctul de a debuta
cu dreptul în literatură. Membru pasiv al Celebrul-ui
animal, în sensul că apartenenţa sa la gruparea
literară arădeană, alături de mai
cunoscuţii Cătălin Lazurca, Vasile Leac şi
Florin Măduţa, a fost una de ordin afectiv, implicarea
în acţiunile acestora fiind destul de redusă,
Caşiş a debutat în volum de abia la sfârşitul
anului 2005, după ce mai publicase, e drept, în 2003,
o cărţulie în câteva zeci de exemplare,
care a circulat neoficial în cercul exclusiv al prietenilor săi.
Şi unde altundeva să publice Caşiş
(devenit, cam prin 2004, mi se pare, T.S. Khasis) "Arta scalpării",
dacă nu la Vinea, paradisul de după colţ al
poeţilor debutanţi din ultimul deceniu?
Despre "Arta scalpării", a cărei copertă
- realizată de Adrian Sandu - e făcută, s-ar
zice, după sugestia unui desen al lui David Lynch dintr-unul
din filmuleţele de-nceput ale acestuia, s-a scris puţin,
nedrept de puţin în cele aproape şase luni
scurse de la apariţie. Juriul premiului "Mihai Eminescu"
l-a ocolit, topurile anului 2005 l-au ignorat cu desăvârşire.
Deşi avem de-a face, o s-o spun răspicat, cu debutul
cel mai valoros al anului 2005 în poezia autohtonă.
O carte ce poartă amprenta unui poet matur, deloc complexat de
vreo covârşitoare tradiţie literară,
variind registre şi tonalităţi distincte, fără
a se împotmoli în rularea obsesivă a câtorva
idei, motive şi teme luate de-a gata din lirica unor antecesori,
oricât de iluştri ar fi ei (nu încetez să
mă minunez de şcoala de poezie feminină, viscerală
şi exhibiţionistă al cărei idol este
Angela Marinescu, ce a făcut multe victime printre debutantele
generaţiei noastre).
Fără să semene, dintre poeţii ultimilor
ani de la noi, decât puţin cu Vasile Leac şi
Dan Sociu, fără să ajungă nici la
lejeritatea uneori derutantă a primului, nici la autenticismul
hardcore (pe stil moldav) al celui de-al doilea, T.S. Khasis, prin care
iluzia estetică a optzeciştilor este complet depăşită
în favoarea autenticităţii şi a unui
discurs prozaic, decomplexat, plin de vivacitate şi de farmec,
face prin Arta scalpării, proba asimilării unei poetici
ce îşi are rădăcina cea mai importantă
şi mai evidentă în celebra carte a lui Robert
Lowell, Life studies (1959), moment de cotitură al poeziei americane
postbelice, care a influenţat din plin discursul câtorva
dintre cei mai mari poeţi ai secolului trecut. De la R. Lowell
încolo a început să se vorbească despre
biografism (aproape simultan, şi în multe privinţe
asemănător cu programul personism-ului lansat de O'Hara).
Şi taman din Lowell (dar un Lowell ceva mai puţin intelectual
şi pudic), dar şi din Berryman se trage la prima vedere
acest poet care face în prima sa carte un tur de forţă
pentru acest tip de poezie la care o generaţie întreagă
(80-ul lunedist) pare că a visat, fără să
ajungă niciodată la asemenea libertăţi
(care se câştigă numai pe cont propriu) şi
admirabile străluciri poesci: "da / cu mâinile
în şolduri aşteptând duminica izbăvirii
/ răspândindu-se printre lucrurile personale / un moment
de bucurie / făcându-mi corzile să plesnească
// mereu nu contează / cu porcăria aia rece din plex
/ sufocându-mă frica mă curăţă
/ ştii / apare o pocitanie şi mă scuipă-ntre
ochi: / n-ai să scapi idiotule n-ai să scapi".
Poet biografist pur-sânge ("bunu-meu ar trebui euthanasiat
/ ca să nu mai plângă atunci când
i se schimbă scutecele / să nu mai geamă de
durere / când îl întorc pe-o parte ca şi
cum aş muta o dormeză / să nu mai fie nevoit
să audă / mă recunoşti? (...) // când
un muribund îţi recunoaşte mutra / te simţi
buricul pământului"), colocvial, inventiv şi
dezabuzat, T.S. Khasis poate să fie şi grav, şi
auto-ironic, tandru şi fals-relaxat ("de câte ori
ies noaptea în curte la o ţigară şi
văd / calea lactee şi alte stele din cosmos / îmi
pare rău că nu mă cheamă gagarin /
îmi pare rău că nu pot să-i spun /
doamnă gagarina / cum vă simţiţi astăzi?
o / plimbărică pe lună / o vizită
la staţia m.i.r. un cântecel intergalactic? / eşti
o nălucă meine liebe eşti o nălucă
supraîncălzită vara într-o / coşmelie
unde se prăjesc gogoşi"), ştie să
descrie cu naturaleţe stări dintre cele mai diferite
(alternanţa turpitudine / puritate, solidară cu sentimentele
amestecate, de love - hate, ale subiectului - veritabil anti-erou - poetic),
iar cartea sa e populată de personaje care prind contur şi
au o viaţă tumultuoasă, reală, credibilă;
pe scurt: lumea lui Khasis e atât de veridică încât
ai impresia că poţi atinge contururile obiectelor de
care eul său poetic se înconjoară şi
chiar ciudatele prezenţe ce-i umplu o existenţă
dezolantă, când chinuitoare, când dătătoare
de speranţe şi de sens: "carnea se scurge fleşcăită
într-o ghenă de gunoi / în văscozitatea
bolilor şi-a fricii / în mai puţin de patru
minute / tot ceea ce crezi că-ţi aparţine /
se reduce / la un pat / îţi ia din miros / îţi
ia din boală / îţi ia din urină /
îţi ia din bătrâneţe / chiar
şi după instalarea ta în sicriu / emană
puternic - // stau cu coatele pe masă la 2:40 a.m. / şi
încerc să înving".
S-ar înşela cine ar crede, agasat de autenticismul calp
şi contrafăcut al celor mai mulţi dintre debutanţii
acestor ani, că poezia lui Khasis se înscrie în
acest val (care nu pare a mai avea sfârşit) pentru care
gregaritatea, vorbăria goală şi repudierea
oricărei tehnici poetice sunt trăsăturile de
bază - biografismul din Arta scalpării nu presupune
nici reportajul, nici spontaneitatea pură, nu este o "dare
de seamă" cu fălcile încleştate,
dimpotrivă, discursul tranzitiv transpare prin filtrul unui rafinament
tehnic întâlnit, poate, la doar câţiva
scriitori din literatura noastră actuală, iar asta pur
şi simplu transformă simplismul aparent din magma biografică
a volumului (poemele lui Khasis nu au titlu, fiind, practic, un "roman
în versuri" fără fisură), într-o
construcţie poetică (ceva asemănător,
dar cu totul alte resurse şi modalităţi, a
făcut în ultimii ani doar Teodor Dună în
"Catafazii") care să îmbine firescul cu rigoarea
tehnică, naturaleţea cu meşteşugul
- pentru că "am inventat fapte şi am schimbat lucruri,
scrie Lowell, iar întregul echilibru al poemului a fost ceva
inventat. (...) cititorul a trebuit să creadă că
el l-a întâlnit pe realul Robert Lowell".
După debutul cu "Arta scalpării", T.S. Khasis
este deja o voce importantă a generaţiei noastre. Un
poet excelent care debutează cu o carte ce nu va naşte
o mică oaste de epigoni cum s-a întâmplat cu
auto-pensionatul Ianuş, şi nici nu va primi laudele,
premiile, recunoaşterea pe care le merită. Dar, cu "Arta
scalpării", Tudor Sergiu Caşiş a devenit
unul dintre poeţii mei preferaţi.
|