Cultura românească, între metafizică şi totalitarism
de Daniel Sur
Prin toate canalele pe care le au la dispoziţie,
"oamenii de cultură" români, mai precis
formatorii de opinie din presa culturală,
se întrec în a transmite un mesaj înfricoşător:
trăim într-o epocă a subculturii
şi aceasta este o tendinţă chiar
la nivel global; neobarbaria ne bate la poartă;
globalizarea economică îşi spune
cuvântul şi în artă şi
pune astfel în legitimitate subcultura de
tip american, aşa-numita cultură MTV.
Nu mai departe de acum câţiva ani, interzicerea
manelelor, ca subcultură ordinară, a
inflamat opinia publică din România
şi avut loc chiar o dezbatere dacă Parlamentul
României ar trebui să interzică
sau nu o astfel de muzică. Mai nou, literatura
tânără a avut parte de cam acelaşi
tratament: a fost catalogată ca fiind nocivă
pentru sănătatea mintală a tineretului
patriei pentru că promovează pornografia,
consumul de droguri şi non-valoarea. Într-un
cuvânt, subcultură. De fapt, toate manifestările
care nu se încadrează într-o cultură
"înaltă", promovată de elita intelectuală
românească, este persecutată şi
demonizată fără drept de apel.
În cel mai bun caz, "diferitul" se bucură
de un boicot în majoritatea revistelor şi-a
editurilor.
Cu toate acestea,
formatorii noştri de opinie se pretează
la o văicăreală culturală
insuportabilă; afişează o dezabuzare
sufocantă când vorbesc despre rolul
şi locul manifestărilor culturale în
ziua de azi. Rolul lor "mesianic" nu este recunoscut
decât în cercuri mult prea mici pentru
pretenţiile lor. Masele "inculte" îi
ignoră.
Iată raţionamentul la care se apelează pentru a condamna în bloc prezentul: deşi victorios din punct de vedere politic, consumismul reprezintă o înfrângere a esteticului. Îndopat cu obiecte inutile, omul actual a schimbat graţiile spiritului cu vulgaritatea distracţiei, cultura cu sub-cultura. Pentru că elita nu mai stabileşte canoanele şi normele, sub-cultura mercantilă şi mediatică a reuşit să-şi impună peste tot aproximaţiile, simplismul şi prostia. În aceste condiţii, prezentul pare condamnat la vulgaritate.
Aşa cum observa şi Pascal Bruckner în "Euforia perpetuă": "Vulgaritatea este simptomul unei societăţi însufleţite numai de sine şi care pretinde să acorde legitimare tuturor expresiilor colective sau individuale. Ea este contraponderea suveranităţii populare de îndată ce aceasta, depăşindu-şi competenţele, pretinde să-şi exercite autoritatea morală în maniere şi arte". De aici, până la protejarea "poporului suveran împotriva lui însuşi, împotriva capriciilor lui, împotriva masificării pe care o impune ca număr", nu-i decât un pas. O teză atât de vehiculată şi de dragă spaţiului intelectual românesc.
Aşadar, pentru a scăpa de vulgaritate, trebuie declarat "războiul gustului", trebuie restabilite ierarhii, trebuie copleşite nătângul, mediocrul, trebuie revendicată peste tot verticalitatea stilului şi a talentului. Este o nevoie imperioasă de a se reinventa canonul sau normele. Însă nimeni nu este interesat să găsească o justificare mulţumitoare pentru această proiectată vânătoare de vrăjitoare.
Revenim la
raţionamentul de mai sus, pentru o cultură
înaltă, sau simplu, pentru ca ceva să
devină act cultural, este nevoie de un recurs
la exterioritate. Cultura presupune mai mult decât
o autoreferenţialitate, principiu aflat la
baza consumismului democratic. Acest recurs la
exterioritate a culturii impune două scenarii
rudimentare: ori un set de valori exterioare societăţii,
ori un set de canoane din interiorul societăţii
care se impun împotriva voinţei majorităţii.
Din păcate, o asemenesa viziune aruncă
cultura fie în metafizică, fie în
totalitarism. O soluţie destul de neaşteptată,
care trădează melancolia oamenilor de
cultură şi-i aruncă într-o
competiţie pentru putere. O diversiune executată
cu mijloace propagandistice, pe teritoriul gîndirii.
Desigur, de fiecare dată când te ciocneşti
de anterioritate, rişti să te întâlneşti
cu un stalinism cultural. Nu există însă
"sinceritatea" necesară pentru a duce raţionamentul
până la capat.
Conceptul însuşi
de cultură pluteşte într-o stare
de nedeterminare care îi este specifică.
Ştim cu toţii că ea este cea care
ne susţine, dar nici unul dintre noi nu ştie
destul ca să poată spune ce este cultura.
Ca noţiune de sine stătătoare,
cuvântul "cultură", folosit în
mod absolut, apare pentru prima dată ca un
concept valorizator al Iluminismului: încrederea
trufaşă a erei moderne, care aştepta
să se nască, în ceea ce priveşte
depăşirea stării naturale brute,
înaintarea pe acest drum spre şlefuirea
deplină, spre desăvârşirea
umanităţii. A fi modern însemna
a ne regăsi într-un mediu propice aventurii,
puterii, bucuriei, creşterii şi transformării
individuale şi a lumii şi, în acelaşi
timp, ameninţa să distrugă tot
ceea ce aveau oamenii, tot ceea ce cunoşteau,
tot ceea ce erau. Mediul şi experienţele
moderne încălcau orice hotare geografice
sau etnice, de clasă sau naţionalitate,
ale religiei sau ideologiei. În acest sens,
se poate spune că modernitatea reunea întreaga
omenire. Însă, aşa cum s-a constatat,
era vorba de unitate paradoxală, o unitate
a dezbinării. Îi atrage pe toţi
într-un vârtej al dezintegrării
şi al reînnoirii perpetue. O bătălie
a contradicţiilor, ambiguităţii
şi suferinţei. Omul modern se confrunta
şi încerca să înţeleagă
sentimentul copleşitor de fragmentare, efemeritate
şi schimbare haotică.
Cultura de vârf modernă a intrat într-un vârtej de infinită inovaţie, fiecare domeniu proclamându-şi independenţa faţă de întreg, fiecare componentă descompunându-se la rândul ei în elemente. În nemiloasa centrifugă a schimbării au fost atrase înseşi conceptele prin care fenomenul cultural ar putea fi fixat în gândire. Nu numai fabricanţii de cultură, dar şi analiştii şi criticii săi au căzut victime acestei fragmentări.
În consecinţă, putem spune că modernitatea nu-şi respectă nici măcar propriul trecut, darămite pe cel al vreunei ordini sociale premoderne. Calitatea lucrurilor de a fi tranzitorii face ca orice urmă de continuitate istorică să fie greu de păstrat. Dacă istoria are vreun sens, atunci acel înţeles trebuie descoperit şi definit dinlăuntrul furtunii schimbării, furtună ce afectează termenii discuţiei şi subiectul acesteia. Avangarda a jucat un rol vital în istoria modernismului, întrerupând orice sentiment de continuitate prin modificări radicale, recuperări şi represii. Astfel încât practicile esteticii şi raţionamentele devin fragmentare în acest album nebunesc al avangardei, plin de imagini viu colorate, în care nu există nici o legătură, nici un plan determinant, raţional sau economic.
Ceea ce Habermas numeşte proiectul modernităţii a devenit centrul atenţiei în cursul secolului al optsprezecelea. Acest proiect este rodul unui extraordinar efort din partea gânditorilor iluminişti "de a dezvolta ştiinţa obiectivă, moralitatea şi legea universală, precum şi arta autonomă conform logicii lor interioare".
|
Ideea era să fie utilizată acumularea de cunoştinţe generate de numeroase persoane care lucrau independent şi creativ, având ca scop emanciparea umană şi îmbogăţirea vieţii de zi cu zi. Dominaţia ştiinţifică asupra naturii promitea eliberarea de sărăcie, de nevoi şi de esenţa arbitrară a calamităţilor naturale.
Gândirea iluministă a îmbrăţişat
ideea de progres şi a căutat activ ruptura
cu istoria şi tradiţia. Era, mai presus
de toate, o mişcare seculară care căuta
demistificarea şi desacralizarea cunoştinţelor
şi a organizării sociale, pentru a elibera
fiinţele umane din lanţurile lor. A
mers până acolo încât a lăudat
creativitatea umană, descoperirile ştiinţifice
şi goana după excelenţa individuală
în numele progresului umanităţii,
gânditorii iluminişti aclamând
furtuna de schimbări şi întrezărind
efemeritatea, caracterul trecător şi
fragmentar ca o condiţie necesară prin
care putea fi îndeplinit proiectul de modernizare.
Doctrinele de egalitate, libertate, încrederea
în inteligenţa umană şi în
raţionamentul universal abundau.
Gândirea
iluministă a internalizat o întreagă
gamă de probleme dificile şi contradicţii
izbitoare. Una dintre ele este problema relaţiei
dintre sens şi scop. Scopurile în sine
nu puteau fi specificate decât în termenii
unui plan utopic care unora le părea pe atât
de opresiv pe cât le părea altora de
emancipat. Întrebarea referitoare la cine
posedă, de fapt, drepturile asupra raţionamentului
superior şi în ce condiţii acel
raţionament trebuia exercitat sub forma puterii
nu putea rămâne fără răspuns.
Omenirea va trebui forţată să devină
liberă, spune Rousseau. Iacobinii au continuat
în plan politic ceea ce începuse Rousseau
prin gândirea sa filosofică. Unul dintre
precursorii gândirii iluministe, Francis
Bacon, preconiza în lucrarea sa utopică
Noua Atlantidă o adunare de înţelepţi
atotştiutori care să fie gardienii cunoaşterii,
judecători ai eticii şi adevăraţi
oameni de ştiinţă. Deşi aceştia
trăiau departe de viaţa de zi cu zi
a comunităţii, ei exercitau asupra acesteia
o putere morală extraordinară. Acestei
viziuni a unei înţelepciuni elitiste
însă colective, masculine, albe, alţii
îi opuneau imaginea individualismului neîngrădit
al marilor gânditori, marii binefăcători
ai umanităţii, care considerau că
eforturile şi luptele lor singulare vor propulsa
raţiunea şi civilizaţia spre culmea
realei emancipări. Sau o anume teleologie
în acţiune sau că proclamau un
mecanism social, ca de exemplu piaţa liberă
postulată de Adam Smith. Sau clasa muncitoare
ca agent al eliberării umane în străduinţa
fiinţelor umane de a-şi realiza fiinţa
speciei.
Artiştii,
scriitorii, arhitecţii, compozitorii, poeţii,
gânditorii şi filosofii ocupau o poziţie
foarte specială în cadrul acestui nou
concept al proiectului modernist. Dacă eternul
şi imuabilul nu mai putea fi presupus automat,
atunci artistul modern avea de jucat un rol creativ
în definirea esenţei umane. Dacă
creaţia distructivă reprezenta o condiţie
esenţială a modernităţii,
atunci artistul ca individ avea de jucat un rol
eroic. Artistul nu trebuia doar să înţeleagă
spiritul epocii sale, dar şi să iniţieze
procesul schimbării ei. Artistul modern de
succes este acela care putea regăsi universalul
şi eternul. În măsura în care
arta modernă reuşea acest lucru, ea
devenea artă universală, pentru că
era singura care corespundea scenariului haosului
produs de modernism.
Ca şi
concluzie, am putea spune că modernitatea
acoperă în întregime sentimentul
de tensiune experimentat de Baudelaire. "Modernitatea",
scria Baudelaire în eseul lui "Pictorul vieţii
moderne", "reprezintă ceea ce este tranzient,
trecător, neprevăzut; este o jumătate
a artei, cealaltă fiind eternă şi
imuabilă". Această tensiune ne aruncă
într-un trecut funest, un trecut cu un sens
însângerat.
Secolul douăzeci
a distrus cu siguranţă optimismul iluminist.
Lagărele de morţi şi plutoanele
de execuţie, militarismul şi cele două
războaie mondiale, ameninţarea nucleară
şi experienţa din Japonia, regimurile
sângeroase din Uniunea Sovietică şi
din ţările Lagărului Roşu
au aruncat suspiciunea că proiectul iluminist
era sortit să se întoarcă împotriva
propriilor idei şi să transforme cursa
pentru emanciparea umană într-un sistem
universal de opresiune în numele eliberării
umanităţii, teză lansată de
Hrokheimer şi Adorno în lucrarea The
Dialectics of Enlightenment. Dorinţa
de a domina natura a atras după sine dominarea
fiinţei umane şi acest lucru nu putea
duce în cele din urmă decât la
coşmarul condiţiei de autodominare.
Căutarea unui sens, care a fost timp de secole antidotul împotriva nihilismului şi a disperării, devine astăzi principiul unei atitudini negative faţă de existenţă, deoarece o măsoară încă în virtutea acelei nevoi exterioare devenirii pe care metafizica a imaginat-o.
Dat fiindcă însă că aceste valori exterioare nu mai există şi s-au dovedit a fi fără consistenţă sau chiar au fost lovite de veracitate, atunci se ajunge la disperare. Însă cine ajunge la disperare? Disperarea este strâns legată de iluziile pierdute ale unor oameni "înşelaţi" de prezent.
Iluziile pierdute sunt opuse în mod curent, încă din epoca romantică, viselor eroice ale tinereţii. Existenţa este traseul fatal al speranţei către deziluzie. O entropie perfectă. Acestui loc al viselor zdrobite îi corespunde acelaşi principiu de exterioritate, care judecă viaţa după un program. În acest caz, nu lumea este decepţionantă, ci himerele care ne încorsetează spiritul. Este atitudinea tipică a procurorului care condamnă viaţa pentru că o evaluează cu măsura unei utopii sau a unei ideii preconcepute.
Dar viaţa are mai degrabă structura promisiunii şi nu a programului. Să te naşti înseamnă să fii făgăduit promisiunii, unui viitor care îţi palpită în faţă şi pe care îl ignori. Este particularitatea libertăţii să poarte existenţa în altă parte decât unde ne-am aştepta, să dejoace inscripţiile biologice ale sensului construit de noi.
Exercitarea de a nu şti din ce e făcută ziua de mâine, incertitudinea a ceea ce ne aşteaptă este fecundă în raport cu regularitatea. Facultatea minunată de a ne rezerva până la capăt surprize, de a ne uimi, de a ne smulge căilor pe care eram angajaţi. Unei culturi "înalte" ruptă complet de realitatea imediată, nu-i este de preferat o "subcultură" plină de ţâşniri ale imediatului? Când în alt timp cultura a urmat strict un program şi nu a fost "proba" unei vieţi aflate în desfăşurare?
Nimic nu-i
mai rău, în momentul de faţă,
decât o cultură "eternă" în
toate împrejurările, o cultură
care şi-a lipit pe faţă o grimasă
serioasă, dar numai pentru a ascunde în
spate o puternică sete de sânge.
| |
|
Postmodernitate versus postmodernism
[II]
~Un (prim) intermezzo~
de Gorun Manolescu
Mă pregăteam pentru a scrie un nou episod
din 'Postmodernitate versus Postmodernism".
Găsisem şi un subtitlu ce mi se părea
adecvat şi atrăgător: 'Este Realitatea
o Închisoare?'. Susţinut şi de
un citat extrem de sugestiv - cred eu - din Petre
Ţuţea (Petre Ţuţea, "Între
Dumnezeu şi Neamul meu", Fundaţia
Anastasia, 1992):
'Nu există
această libertate imanentă pentru că
el însuşi [Kant] mărturiseşte
în Critica Raţiunii pure: "Două
lucruri au mişcat deopotrivă sufletul
meu: cerul înstelat deasupra mea şi
legea morală din mine". Spunea că el
e propriul său legiuitor (s.n., G.M.)
şi stăpân. Lucru la care am făcut
aşa: pârţ! Aşa e el legiuitor
şi stăpân, cum sunt eu popă
aici în cartier. Cum să fii legiuitor
într-un univers în care eşti înlănţuit?
[În] Universul actual, [până] la
ultima galaxie care merge spre roşu în
direcţia Doppler, la 14 miliarde de ani lumină
- nu-mi ajunge camera asta să aritmetizez
- mai poţi fi propriul tău legiuitor?
Ştiţi dumneavoastră unde e omul,
în imanenţă, absolut liber? ...
.."
Soluţia
propusă de Ţuţea o păstram
pentru altă dată. Ca s-o pot analiza
în linişte.
Spuneam că
mă pregăteam... etc., când o convorbire
cu un bun cunoscut, îl voi numi X, mi-a dat
peste cap planul. (Convorbirea a avut loc la mine
acasă, la o ceaşcă de cafea - care
a devenit mai multe pe parcurs.)
*
Mărturisesc că, atunci când ne întâlnim şi stăm de vorbă, nu prea ne menajăm unul pe altul. Dimpotrivă - ies scântei. Chiar şi atunci când (rar) mai cădem şi de acord. Şi asta de dragul jocului şi nu, neapărat, pentru a câştiga unul sau altul. Dar, de data asta, a fost altfel...
*
X venise cu
tot soiul de fiţuici, pe care îşi
notase diverse citate. Inclusiv din textul meu
apărut în EPH #4 ('Postmodernitate versus
postmodernism (I)'), cu trimiteri bibliografice
exacte - pe care n-o sa le reproduc în întregime
din lipsă de spaţiu. Pentru a-mi demonstra
că nu a recurs la trunchieri sau scoateri
din context.
A început în felul următor: < Ce faci bade? Şezi şi cugeţi? > < No, numa' şed! >. Ăla era în contemplaţie (sau meditaţie - cum vreţi s-o iei)! Apoi, probabil, ca ardelenii aşezaţi, s-ar mai fi apucat să şi cugete!
Dumneata (adică
subsemnatul, n.n. G.M.), numai "cugeţi".
Şi o faci deviant şi vicios. Ca o definiţie
circulară.
'Postmodernismul
pune semnul identităţii între "adevăr",
"existenţă" şi "realitate". Realitate
redusă la cea "empirică". Fără
a se afirma răspicat aceasta. Considerându-se
însă ca fiind un lucru subînţeles,
infailibil. O "realitate" (empirică) care
a "ascultat", până nu demult, de predictibilitate.
Chiar şi dacă nu mai era una strictă,
ci, uneori, relaxată prin probabilitate şi/
sau o logică aristotelică "lărgită"
prin admiterea "terţului inclus". Realitate
"empirică" care dă semnale, din ce în
ce mai evidente, de impredictibilitate.
Mai ales după explozia comunicaţiilor,
în general şi a internetului, în
particular. Reproducând la scară "macro"
ceea ce, până nu demult, se întâmpla
numai la nivel "micro" (elementar, quantic şi,
mai ales subquantic) în fizică. Şi
atunci, postmoderniştii găsesc soluţia,
"adevărul" - identic cu "realitatea empirică"
şi, în prelungire, şi cu "existenţa"
- începe şi el, la rândul său,
să se relativizeze, ajungând (impre)vizibil/dictibil.
Şi acest lucru este postulat (adică,
luat drept "adevăr" de necontestat!?) - afirmaţie
neexplicită, dar rezultând dintr-o analiză
chiar şi sumară - devenind axioma de
bază a postmodernismului. Evident, aici
apare o contradicţie în termeni între
"adevărul" (de necontestat!?) al acestei
axiome şi relativizarea până la
dispariţie a "adevărului", în general.
Contradicţie de care postmodernismul nu este
nici măcar conştient !.'
Asta ai scris, nu? (întrebare retorică).
Am să
spun - a continuat X - de la început: plecând
de la presocratici şi până acum
- cu o singură excepţie pe care o voi
discuta - nu s-a pus problema "adevărului"
unei axiome/(unui) principiu/postulat etc., în
genere, a unei premise în termeni
"logici", ci în termeni de natură "ontologică".
Şi ori de câte ori s-a procedat aşa,
"logicii", în general (în general pentru
că nu mă refer numai la "logica aristotelică",
cu sau fără "terţ inclus") i-a
revenit doar rolul de a asigura coerenţa
ulterioară a discursului. Ori, la dumneata,
aici apare circularitatea: vrei
să verifici "adevărul" axiomei de bază
a postmodernismului (pe care o identifici în
urma analizei - şi nu mă interesează,
acum, dacă o faci corect sau nu), tocmai
în termenii "logicii" (aristotelice)!.
Faptul că ajungi la concluzia că zisa
"axiomă" este contradictorie
şi, prin urmare, "neadevărată",
nu mai contează şi nici nu mă interesează.
Şi acum,
hai s-o luăm gospodăreşte. Adică
metodic. Şi să nu mă întrerupi!
Pentru că argumentarea mea va fi lungă.
Şi, sper, pe deplin lămuritoare.
*
Pentru că, de data asta, discuţia nu mai părea o joacă şi, mai mult, ea tindea să devină un monolog (care chiar mă interesa), m-am hotărât să ascult cu atenţie, fără să intervin. În plus, m-am înarmat cu hârtie şi pix pentru a-mi nota câte ceva ce ar fi putut fi discutat ulterior.
Voi reproduce mai jos, cât se poate de concentrat (dar nu rezumativ), filipica lui X la adresa textului meu.
*
Voi utiliza
- a zis X - pentru demonstraţie un flash
back la filosofia Greciei antice. Apelând
îndeosebi la presocratici.
Thales din
Milet (aprox. 640-550 î. e. n.): 'obârşia
tuturor lucrurilor este apa [şi... chiar
şi] lucrurile inanimate au suflet (nous)'
[Aristotel, De anima A 2.405 a]
Comentariu: Asocierea "apei" cu "sufletul" (nous) ne sugerează că "apa" nu poate reprezenta, de exemplu, apa unui râu, a unui lac sau chiar a unui ocean; "apa" este, mai degrabă doar o metaforă care vrea să vorbească despre termenul lipsă - "sufletul".
Anaximandros
(aprox. 610-546 î. e. n .): 'spune: < principiul
şi elementul constitutiv al lucrurilor este
infinitul (aperion) > şi el (Anaximandros)
a fost primul care a folosit acest termen pentru
arché (principiu) ' [Simpl., Phys. 24, 13]
Comentariu:
Iată, pentru prima dată, utilizarea
termenului de "principiu" care, ulterior, va face
carieră! Cu toate că el, ulterior, va
căpăta alte şi alte conotaţii.
"Principiu" primordial (Anaximandros) l-a numit
infinitul 'fără să
definească de era aer, apă sau altceva'
[Diogene Laerţios].
Anaximenes (aprox. 585-525 î. e. n.): 'lucrurile au un substrat unic şi infinit... .dar nu indefinit ci definit... aerul' [Simpl., Phys. 24, 26]
Comentariu:
faţă de Thales, Anaximenes acordă
(în mod explicit) "aerului" caracter "infinit".
Aerul lui Anaximenes nu este aerul cunoscut, dar
are aceiaşi natură cu acesta (el nu
sugerează termenul lipsă = "suflet"
din metafora lui Thales) fiind un "suflu". Prin
procesul de condensare şi dilatare a aerului
rezultă toate celelalte elemente, focul,
apa, pamântul şi apoi toate lucrurile.
Parmenide(s)
(aprox. 520 - 460 î. e. n.): 'Că propoziţiile
contradictorii nu pot fi deopotrivă adevărate
o spune Parmenides în acele versuri în
care mustră pe cei ce identifică (i.e.
pun) contrariile... în categoria inteligibilului
(şi mai) pun laolaltă fiinţa şi
nefiinţa.' [Simpl., Phys. 117,2]
Comentariu:
cu Parmenide, continuat (dar altfel - şi
vom vedea altă dată cum) de Aristotel,
începe "mărirea", continuată multe
secole, urmată de "decăderea" - în
zilele noastre - de a pune, fără echivoc,
în locul unui principiu ontic,
unul de natură logică:
cel al noncontradicţiei.
Şi, plecând de la el, se poate asista
- în secolul trecut - şi la "mărirea"
şi "eşecul" - comprimate într-o
durată scurtă care, azi, se apropie
din ce în ce mai mult de instantaneitate,
a lui Heidegger. Care, plecând de la restricţia
(dictată de noncontradicţie)
dintre "fiinţă" şi "nefiinţă",
neagă existenţa nefiinţei.
Şi această restricţie, o regăsim
exprimată clar de Parmenide:
'Ei bine, voi
spune aşadar: tu ia însă aminte
la cuvântul pe care-l auzi (despre aceasta):
Care sunt singurele căi ce pot fi luate în
seamă pentru o interogare.
Una: cum este (ce este ea, fiinţa) şi
cum imposibilă (este), de asemenea, nefiinţa.
Aceasta este cărarea încrederii întemeiat,
căci ea urmează stării de neascundere.
Cealaltă însă: cum nu este şi
totodată cât de necesară nefiinţa.
Aceasta deci,
astfel vestesc, este o potecă ce nu trebuie
urmată defel,
Căci nu poţi cultiva cunoaşterea
nefiinţei, deoarece nu poate fi prinsă
nicicum (în chip "logic", necontradictoriu
- adaug eu pentru a nu se uita acest lucru!) şi
nici nu o poţi indica în cuvinte'
|
[dixit Parmenide, citat de Heidegger].
Aici apare
o confuzie imensă între Existenţă
şi Fiinţă. Confuzie
atât de nocivă încât, peste
secole, îl va face pe unul de talia lui Heidegger
să eşueze în final. Existenţă
despre chiar Platon - cu toată marea sa admiraţie
pentru Parmenide - afirmă, la un moment dat:
'În chip necesar deci nefiinţa lucrurilor
revine mişcării... Căci potrivit
tuturor, natura alterităţii, făcând
pe fiecare altul decât fiinţa lucrurilor,
aduce nefiinţa. Şi într-adevăr
pe toate, potrivit cu cele spuse, le vom numi
pe drept ca nefiind, dar deopotrivă, devreme
ce participă la fiinţa lucrurilor ca
fiind (i.e. EXISTÂND) şi ca realităţi'
[Sofistul]. Sau, chiar în zilele noastre
- şi mult mai clar şi la obiect - cum
arată Corneliu Mircea [Facerea - Tratat
despre fiinţă, Cartea Românească,
2001], din păcate (încă) prea puţin
citit şi astfel cunoscut. Şi anume că
între ceea ce numim "fiinţă" şi
"altceva", ceea ce este complementar
acesteia şi nu contradictoriu
numit chiar "nefiinţă" - ambii termeni
părând a fi, din acest punct de vedere,
poate nefericit utilizaţi - ar putea, ambele,
să provină din "ceva" care în nici
un chip nu poate fi definit (nici măcar în
mod negativ), dar EXISTĂ. Sau că "existenţa"
acestui "ceva" - dacă într-adevăr
vrem s-o afirmăm - acest lucru nu se poate
face, în mod "logic" decât că este
o aserţiune "nici adevărată şi
nici falsă". Ori, mai curând - lăsând
"logica" la o parte - că 'Despre ceea ce
nu se poate vorbi, trebuie să se tacă"
(Wittgenstein). Şi toate astea deoarece
Parmenide înlocuieşte o axiomă
de natură ontică cu una "logică"
(i.e. noncontradicţia). Aş putea
continua cu modul complet nefiresc în care
Heidegger îl siluieşte pur şi simplu
pe Heraclit să intre în "schema" lui
Parmenide. Dar mă opresc deoarece nu este
relevant pentru discuţia noastră (pentru
cine este curios, poate consulta, de exemplu,
Martin Heidegger, Introducere în Metafizică,
Humanitas 1999, sau Fiinţă şi
timp, Humanitas, 2003, precum şi Parmenide,
Humanitas, 2001 de acelaş autor).
În
concluzie şi de fapt, dumneata (adică
subsemnatul n.n. G.M.) faci acelaşi lucru:
înlocuieşti o premisă (axiomă/postulat
etc.) postmodernistă care ar trebui să
fie de natură ONTOLOGICĂ cu una de natură
LOGICĂ. De aici provine şi raţionamentul
dumitale vicios. Similar cu o definiţie circulară,
aşa cum am afirmat la început. (Q.E.D.)
Singurul lucru
care s-ar putea să te salveze, este căutarea
unui răspuns la întrebarea din încheierea
textului dumitale: 'există oare şi
altă/alte realitate/realităţi în
afara celei "pozitivist - empirice", singura luată
în considerare de postmodernism?'.
Pe care, însă, aş reformula-o :
'poate EXISTA oare şi o altă/alte
"EXISTENŢĂ"/"EXISTENŢE" în
afara celei "pozitivist - empirice" (singura luată
în considerare de către postmodernism)?.
Existenţă/Existenţe (eventual mai
ascunsă/ascunse şi mai profundă/profunde)
care cuprinde/cuprind rădăcinile apariţiei,
în zilele noastre, ale existenţei POSTMODERNE
- în care am început să trăim
- şi nu postmoderniste? Şi, în
prelungire: 'astfel de existenţe (inclusiv
cea postmodernistă sau postmodernă)
pot fi considerate "reale" sau nu, i.e. iluzorii?'
(aici, însă, e foarte mult
de discutat).
Aici, X s-a oprit brusc. Dar, după un timp a continuat: Cred că este de ajuns. Prin urmare voi trece peste ceilalţi presocratici, dintre care - cei mai importanţi - Democrit, Heraclit şi, evident, Pitagora. Pentru că toţi, fără excepţie (cine nu mă crede, să pună mâna să-i citească), nu au mai pus, la baza gândirii lor o axiomă de natura "logică" ci numai una sau mai multe de natură ontică.
Acelaşi lucru îl voi face şi cu Platon (desăvârşit de Plotin) - adică voi trece peste ei - deoarece procedează la fel.
Poate o discuţie
separată ar fi necesară referitoare
la Aristotel. Dar altă dată.
*
După o
pauză, cu alt rând de cafele, în
cadrul căreia nu am vrut să comentez
în nici un fel cele spuse de amicul X, acesta
- revigorat - şi-a continuat "expunerea".
Deşi aceasta
nu s-a mai referit strict la "procedeul meu vicios"
de a analiza "axioma postmodernismului", am găsit
de cuviinţă s-o reproduc mai jos. Şi
aceasta, pentru că ea a atins altă latură
a postmodernismului (oferindu-mi posibilitatea
unei luări de poziţie separate, cu alt
prilej), opunând-o Postmodernului.
*
Este cazul
totuşi, dintre presocratici, să mă
opresc şi la sofişti - a continuat X.
Şi, dintre aceştia, la cel mai interesant:
Protagoras (aprox. 481 - 411 î. e. n.). Şi
voi face acest lucru deoarece Parmenide, Aristotel
(într-un mod mult mai subtil şi mai
pernicios, dar despre care nu voi vorbi azi) şi
cu sofiştii au influenţat în cea
mai mare măsură direcţia pe care
a luat-o contextul cultural european-occidental
spre "culmile cele mai înalte" ale ştiinţei
şi tehnologiei "moderniste" (dar nu şi
al filosofiei "pure" - slavă Domnului!).
Mai mult - în ciuda aparenţelor - un
Leibniz, Kant sau Descartes de exemplu (filosofi
de geniu) - care, măcar în subtext,
au înclinat să valorifice valenţele
filosofiei în cadrul ştiinţei prin,
ceea ce, mai târziu, s-a numit epistemologie
- au găsit calea deja "jalonată" şi
nu au mai avut altceva de făcut decât
s-o urmeze şi să o desăvârşească
cu "succes".
Astfel, argumentul
sofistic, numit de latini reciprocum,
este construit în aşa fel încât
poate fi întors, cu aceiaşi putere împotriva
aceluia care îl foloseşte.
Iată un exemplu.
Diogene Laertios
povesteşte că odată Protagoras,.
cerându-i lui Eulathos, discipolul său,
onorariul, acesta i-a răspuns < Dar nu am
câştigat încă nici o victorie
într-un proces > - înţelegerea
fusese ca discipolul să-i plătească
magistrului onorariu după prima victorie
obţinută. < Ba nu - i-ar fi răspuns
Protagoras - dacă te voi da în judecată
şi voi câştiga, trebuie să
fiu plătit; dacă câştigi tu,
la fel trebuie să fiu plătit pentru
că ai câştigat>. Eulathos atunci
i-a întors-o < Dacă pierd procesul nu
trebuie să-ţi plătesc, întrucât
contractul dintre noi mă obligă să-ţi
plătesc numai după primul proces câştigat;
dacă câştig, atunci nu trebuie
să-ţi plătesc conform hotărârii
tribunalului>.
Să analizăm.
În cadrul "logicii sofiste" se umblă,
cumva la premisă (axiomă)? În nici
un caz. Dar care este această axiomă?
'Omul este măsura tuturor lucrurilor'
[ Protagoras]. Dar "omul" poate fi considerat
în sens general. "Eu" însă sunt
un "om" anume (particular). Şi între
mine şi alţii există deosebiri.
Deosebiri care mă îndrituiesc să
afirm că, dintre toţi oamenii, Eu reprezint,
întotdeauna, 'măsura tuturor lucrurilor'.
Prin urmare, Eu sunt singurul care deţin
Adevărul Absolut. Aşa gândeşte
atât Protagoras cât şi Eulathos.
Fiecare în parte. O şi dovedesc în
povestea relatată de Diogene Laertios. Şi,
trebuie subliniat şi îngroşat,
ACEASTĂ AXIOMĂ ESTE DE NATURĂ
ONTOLOGICĂ şi nu L O G I C Ă.
Dar, după parerea mea, deviantă.
Idee preluată, peste veacuri de Nietzche
când, în 'Aşa grăit-a Zarathustra',
afirmă: 'A-l defăima pe Dumnezeu, era
odinioară o blasfemie, dar, cum murit-a
Dumnezeu, murit-au şi defăimătorii...
.[de acum] Eu vă învăţ ce
este Supraomul'. Şi dacă
revenim, reamintindu-ne de Protagoras, şi
de "personalizarea" implicită a axiomei sale,
rezultată din dialogul său cu Eulathos,
sunt înditruit să mă întreb:
între doi "supraoameni", în general,
care dintre ei este mai "supraom" decât celălalt?.
Şi, în încheiere - pentru a reveni
la postmodernişti care, printre aţii,
şi-l revendică drept unul dintre precursori
pe Nietzche - mă întreb cum pot justifica
"adevărul" fiecărui individ în
parte (alteritate) - fie acest "adevăr" chiar
şi "relativ" până la aneantizare.
"Disoluţia" personalităţii, persoanei
şi EU-lui, în acest caz, deşi pare
"reală" (în cadrul "realităţii"
postmoderniste) este o consecinţă firească.
(De fapt, nu este vorba de o "disoluţie"
ci, mai degrabă de diversele "măşti"
pe care le pot îmbrăca "persoana" şi
"personalitatea" - mai puţin, poate "EU-l"?!;
dispărând astfel "universalitatea" conceptelor
respective şi rămânând, referitor
la unul şi acelaşi "individ", doar la
"instanţieri", ceea ce este, totuşi,
altceva decât un simplu "nominalism"). Şi
această "disoluţie" - mai curând
"instanţiere" personalizată - se manifestă
şi în "Logica formală" de astăzi
- fie ea "aristotelică" sau în cea "deontică"/"a
acţiunii" [von Wirth] care, după părerea
lui Jakko Hintikka ['Inferenţă,
Informaţie şi adevăr' in:
Ilie Pârvu, Epistemologie - Orientări
contemporane, ed. Politică, 1974] se
îndepărtează de cea "aristotelică",
negând - cel puţin - principiul
identităţii. Precum şi în
cadrul aşa numitelor "web-uri" semantice
care se bazează pe un simulacru de ontologie.
- Sfârşitul acestui (prim) intermezzo -
| |
|
Axiomatica nihilismului
[fragmente din Ontologia negaţiei, Casa
Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2004]
de Ştefan Bolea
1.
Nihilismul propune un scepticism radical şi o critică la modul absolut a valorilor, dar este o credinţă relativă faţă de sine însuşi. El se auto-menajează, pentru că s-ar auto-anula dacă şi-ar aplica principiile "pe propria sa piele". Cu alte cuvinte, nihilismul teoretizează un implicit. Este, ca toate celelalte teorii din corpul metafizicii, susceptibil la relativitate. Dacă accepţi implicitul, îţi este garantată "salvarea" (corpus-ul metodologic).
2.
Nihilismul nu are o mare valoare pozitivă.
El este indispensabil ca instanţă critică,
în momentele de criză, atunci când
academismul sau decadenţa ating cote maxime.
Amorfismului slăbiciunii, degenerescenţei
mentale, i se răspunde cu violenţă
; ea este negată la modul absolut. O mare
secătuire a forţelor, un mare reflex
gol al ştiinţei, al artei sau al filozofiei,
o devalorizare evidentă - este stigmatizată,
este blamată la modul inchizitorial. Iată
deci una din componentele morale ale nihilismului
: el refuză să pactizeze cu mizeria,
cu decadenţa, cu sterilitatea. Desigur, dezbaterea
nihilistă nu este o înfruntare între
gentlemeni. Nihilismul se bazează pe un absolutism
(pe care nu îl aplică asupra lui însuşi),
nu are o facultate echilibrată de apreciere
- şi aneantizează totul în calea
sa. Acest purism nihilist este aproape nazist:
ceea ce este rău nu poate fi îndreptat
(nihilismul nu are o funcţie soteriologică),
trebuie eliminat.
3.
Trebuie să privim nihilismul ca pe un instrument de lucru. El serveşte scopului de a devaloriza ceva ce nu mai este eficient, care a expirat, dar care refuză să dea seama de decadenţa sa actuală ; el trebuie abandonat, odată ce obiectul criticii a fost distrus, a încetat să mai existe ca sursă de slăbiciune, decadenţă. Nihilismul este un instrument - el aneantizează valorile corupte, lasă un gol rodnic, în măsura în care acel spaţiu gol poate fi umplut (cu altceva decât nihilismul).
|
4.
Prima etapă a nihilismului este nihilismul
pasiv (conform Nietzsche/Heidegger). Nihilismul
pasiv ţinteşte spre propria sa autoanulare.
Este regresiv, încărcat cu nostalgie
şi resentimente după un Cer gol. Nihilismul
pasiv alimentează nihilismul activ, care
trimite totul în vid. Nihilismul activ reamenajază
spaţiul, îl goleşte. ("Nihilismul
extrem, dar activ, evacuează valorile prevalente
anterior odată cu spaţiul lor -suprasensibilul-
şi în vidul acesta aranjează mai
întâi posibilităţile unei
noi instituiri a valorilor" - Heidegger.) Este
prospectiv şi utopic. Nihilismul activ curăţă
totul, inclusiv nihilismul pasiv. Nihilismul pasiv
îl alimentează cu violenţă.
(Această transmutaţie este reprezentată
în literatură prin trecerea de la simbolism
la suprarealism). Nihilismul pasiv pregăteşte
Criza, cel activ o numeşte şi o generalizează.
5.
Nihilismul activ rupe ciclul, este ultima verigă din lanţ, el desăvârşeşte un stadiu, completează o eră. După succesul nihilismului activ, sistemele ideatice ajung la o cotitură, la un "punct de solstiţiu" (simbologia Orei Zero în nihilism). Nihilismul activ este un sfârşit-început, în sensul în care la Ora Zero, nu mai avem nevoie de nihilism.
6.
Des-fiinţarea nihilistă, făcută la modul absolut, "devalorizează valorile" (mai bine zis, le ne-numeşte, le anulează numele), cu scopul de a oblitera posibilitatea folosirii lor greşite. Nihilismul nu dă şi o resemnificare - ci numai o disemnificare.
| |
|
cartea Ontologia Negaţiei de Ştefan Bolea poate fi cumpărată din librării sau comandată prin e-mail la editura@casacartii.ro |
|
Gabriel Liiceanu - Uşa interzisă
de Onu Mădălin
Mai mult decât un jurnal
În "Amurgul
gândurilor", Cioran afirma că tristeţea,
deşi este un agent de înstrăinare
de lume, cu cât ne îndepărtează
mai mult de toate, paradoxal, cu atât ne
face să coincidem cu noi înşine.
Ea este cea care îl determină şi
pe Gabriel Liiceanu, să-şi caute ameliorarea
propriei prăbuşiri în scris. Deşi
sceptic la început: "[scrisul] nu are efect în
faza acută, ci doar în remisie şi
convalescenţă" (pag.7), vindecarea (redobândirea
sistemului de iluzii) se realizează; şi
împreună cu ea apare o carte pe care nici
propriul autor nu o poate încadra în
bornele unei specii; dar care reprezintă
paradigma naturii suprasensibile a spiritului,
proiecţia subiectivităţii în
lumea realului. "Se împlineşte astăzi
un an de cand am început să scriu sub impulsul
unei traume binefăcătoare"(pag. 289).
Recuperarea se face treptat, călătorind,
atât cât este posibil, prin spaţiul
vast din spatele "uşii interzise", printre
amintiri, constatări, meditaţii, ajungând,
de la stadiul iniţial, cel al respingerii,
inclusiv a filosofiei, la "primul semn al unui
început de vindecare", anume terminarea traducerii
"Sein und Zeit" în cele trei luni petrecute
la Heidelberg, şi, sfârşindu-se
cu regăsirea propriului eu. "Orice jurnal
este un mod de a pătrunde în viaţă
prin poarta cea mai la îndemână, adică
prin poarta care eşti tu însuţi"
(pag. 306).
În fond
jurnalul, ca specie literară, are la bază
un proces de identificare; pentru autor el constă
într-o reîntâlnire: "îi datorez
enorm melancoliei din ultimul an; pentru că
m-a făcut, poate pentru prima oară din
adolescenţă (... ) să mă reîntâlnesc
în scris cu mine"(pag.284). De la întrebarea
"Cum e cu putinţă jurnalul?" până
la aspecte ale particularităţii personale,
Liiceanu încearcă să se privească
pe sine însuşi, să se redescopere,
uneori reactualizând amănunte ale trecutului,
alteori lăsându-se cuprins de introspecţie:
"Am trăit toată viaţa cu infernul
conştiinţei mele"(pag.29). "Dezbrăcarea
sufletului" pare a-i conferi o altă imagine,
cea din spatele omului de cultură (este gurmand,
aleargă pe treptele unui amfiteatru, dansează,
compătimeşte drama sentimentală
a lui Cioran sedus de o tânără
femeie îndrăgostită doar de aforismele
lui). Dar toate acestea nu fac altceva decât să
întărească personalitatea unui
filosof în adevăratul sens al termenului,
frământat de probleme metafizice, conştient
de faptul că "filosofii nu pot fi iubiţi,
ci doar respectaţi, şi, la rigoare,
detestaţi" (pag.16). Este exemplul cât
se poate de clar asupra însemnătăţii
iubirii de cunoastere. Toate amintirile sunt strâns
legate de acest domeniu: excursia la cabana lui
Heidegger, vizitele la Paris, discuţiile
cu Cioran, Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, Andrei
Plesu, chiar şi scurtele descrieri ale unor
străzi sau peisaje.
La fel ca Mircea
Eliade, care în cele două volume de
Memorii pune în discuţie itinerariul
realizării cărţilor, Liiceanu îşi
readuce aminte, nostalgic, de paideia nicasiană:
"Jurnalul de la Păltiniş este povestea
unui crez, a unui mod de viaţă, a felului
de a-ţi da un destin" (pag. 67); bucuria
de a avea un răspuns la întrebarea lui
Noica: "Care este ideea ta?" - peratologia şi
realizarea cărţii "Despre limită",
sau despre acei "oamenii puţini care ne fac
pe fiecare în parte să nu regretăm
că suntem" (Declaraţie de iubire).
Apropiindu-se
de incognoscibilul firesc, "Uşa interzisă"
trece dincolo de limitele jurnalului ajungând
în spaţiul mult mai vast, amorf al unei
cunoaşteri de sine. Feed-back-urile, amintirile
hermetice, declanşările involuntare
de afecte, toate acestea conturează o personalitate
complexă, pasională, atinsă atât
de prabuşirea "în propriul gol" cât
şi de ludicul sentimental.
|
Etica modernă
Şi totuşi,
înaintând prin Uşa interzisă,
există un moment în care, doar aspectul
exterior al aşezării în pagină
mai este păstrat de la jurnal. Inacceptabilul
societăţii, atât înainte,
cât şi după '89, aşa cum este
pus în discuţie de Liiceanu constituie
un adevărat discurs etic. Dupa cum spune
Andrei Pleşu în "Minima moralia":
"În etică nu se poate geometriza". Fapt
care-i reduce cu atât mai mult caracterul
de ştiinţă riguroasă. Mai
mult chiar, faptele morale, respectiv cele care
contrazic orice sistem moral (fiind găsite
din belşug în spaţiul public) sunt fapte
care "au loc de cele mai multe ori în acelaşi
fel" (dar nu întotdeauna). Tocmai din aceste
motive, o carte aşa cum este Uşa interzisă
poate fi clasată, fără îndoială,
în genul eticului.
Referitor la
perioada comunistă, exemplele anormalului
sunt poate, semnalul de alarmă asupra a tot
ceea ce a fost, şi care încă mai
are putenice influenţe asupra prezentului.
Esenţa comunismului - nivelarea - a determinat
apariţia unei "clase sociale" cu totul şi
cu totul deosebită - lichelele; "din recuzita
lichelelor făcea parte şi ambiguitatea
întreţinută între ascuns şi
pe faţă, între lovitura dată
pe la spate, şi lauda rostită în faţă
sau în public" (pag.46). La orice pas erai
confruntat cu "lupta dintre cel care voia să
facă ceva şi cei care îşi
dădeau mâna pentru a-l împiedica"
(pag.53). Minciuna întreţinută,
ajungea foarte repede la stadiul de adevăr.
Şi atunci, cum să ne mirăm de şeful
(astăzi directorul celei mai mari universităţi
particulare - Spiru Haret) care îl "sfătuia"
să nu mai răspundă, fără
aprobare, ambasadelor occidentale, sau de vecinul
care spiona, raportând totul securităţii.
După '89
peisajul s-a diversificat. Pe lângă
amprentele încă persistente ( "pe postul
Antena 1... Păunescu şi Vadim discută
despre... intrarea României în NATO"
- pag. 278), lipsa de spirit a creat şi altele,
noi ("sinteza românilor - în varianta
sloganului tâmpit de la Antena 1, ţineţi
aproape - se face astăzi în jurul câtorva
ziarişti guralivi, obraznici şi agramaţi
- pag.77). Mai mult, nesimţirea şi obscenitatea
sunt din ce în ce mai prezente (directoarea
unei edituri fură o sticluţă cu
sos de la un stand de carte tailandez, în
locul atmosferei de odinioară a Păltinişului,
acum se înalţă, deasupra brazilor,
versurile unui cântec "Ce p... a mea! Ce
p... a mea!").
Cum să
nu te întrebi deci, dacă această
societate mai este una normală, dacă
mai există în cadrul ei orice fel de
sistem moral care să fie respectat. "Pentru
a-şi căpăta o întemeiere,
morala trebuie să părăsească
spaţiul convieţuirii sociale şi
să pătrundă în spaţiul
transcedental al privirii de dinaintea "privirii
celorlalţi" (pag.32). Şi poate doar
astfel, societatea românească va reuşi,
în cele din urmă, să iasă
din agitaţia haotică şi din mediocritatea
apăsătoare în care mai este cufundată
chiar şi după revoluţie.
Gabriel Liiceanu, Uşa interzisă, Humanitas, 2003
| |
|
|
Reproducerea acestor texte este permisă doar cu condiţia precizării sursei. © EGOPHOBIA 2005 |