libris.ro

Gardair la Timişoara

EgoNews-Living the Moment

(Diplomatic Art, Galeriile Bastionului Theresa, 12.11-12.12.2015)

de Adrian Ioniță
click for the English version

Julien GARDAIR este prototipul artistului globe trotteur care nu îşi pierde timpul într-un singur loc. Se pare că are metabolismul unui om care simte vibraţiile planetei. Povestea lui te face să îţi scuipi în sân că ai scăpat de iminenţa unei catastrofe în desfăşurare sau pe cale de a deveni realitate. Ca mulţi dintre artiştii care au intuiţia momentului, Julien se află în permanenţă în mijlocul lucrurilor. Cum reuşeşte este greu de explicat. Să luăm de exemplu această călătorie la Timişoara care încă de la plecarea din New York a stat sub semnul unor dezastre în desfăşurare. În timp ce avionul său decola de pe JFK primeşte vestea că un uragan a distrus casa socrilor săi, pentru ca apoi să nimerească în ochiul dezastrului de la Bataclan.

12299303_921581381263602_2653717558906199218_n
[foto credits: Jody Rogac, nuvo magazine]

Născut în Franţa în 1976, Julien GARDAIR şi-a făcut studiile la Ecole Naţionale d’Arts de Paris-Cergy, France şi după o perioadă de încercări de a-şi găsi identitatea şi drumul artistic decide să plece la New York. Decizia se pare că a fost ajutată şi de faptul că scena artistică în care se învârtea devenise scena îngustă a unei manifestări radicale care îţi oferea opţiunea limitata de a deveni un artist abstracţionist sau figurativ, opţiuni în care simţea că nu se încadrează. Ultimele expoziţii ale lui Julien incluzând cea de la Timişoara au fost organizate de curatori foarte inteligenţi care au intuit potenţialul său artistic. Printre ei aş aminti de Kristin Sancken, curator, şi Mary Garis şi Sophie Hahn, directorii Galeriei Garis & Hahn din New York, care promovează artişti a căror forţă narativă produce un intercourse cu un public aflat pe paliere sociale diverse, de multe ori contrastante. Talentul lui Julien stă exact în capacitatea şi mobilitatea sa de a absorbi momentul în care trăieşte, în timp ce el este în desfăşurare.

Julien instalează în Galeriile Bastionului Theresa din Timişoara un cort de pâslă în care poţi urmări un montaj de tăieturi din Paris Match care au acoperit evenimentele atentatului din ultimele 10 zile din capitala Franţei. Prima impresie pe care mi-a lăsat-o filmul a fost aceea de colaj static pentru ca încet încet să descopăr că imaginile se schimbau cu subtilitate pentru a oferi detalii ascunse care te forţează să mergi înapoi pentru a reconstitui mental un fir ideatic. Filmate ca un e-book deschis ele sugerează un test Rorchard care te invită la interpretări personale. Aici materialul lui Julien Gardair devine o subliminală provocare care ne confruntă cu propriile noastre emoţii şi reacţii la ce se întâmplă în jurul nostru, acum, atât timp cât jăraticul arde, acum şi nu mâine, sau într-o zi în care poate va fi prea târziu.

Projectul The DIPLOMATIC ART preyintă și promovează artiști vizuali profesioniști din țări care au consulate generale sau onorifice în Timișoara. Expoziția e deschisă între 12 noiembrie și 12 decembrie la Muzeul Banatului, Bastionul Theresia, Timișoara

Mai multe despre Julien GARDAIR la: http://juliengardair.com/










[November 13th, video 13mn, video stills, Julien Gardair 2015]

libris.ro

2 Comments

  1. Pingback: Gardair in Timişoara | www.egophobia.ro

  2. Pingback: EgoPHobia #45 – sumar | www.egophobia.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *