de Adrian Grauenfels
Parisul secolului 19 a produs o artă urbană, semi-mondenă, lascivă şi fascinantă prin rolul pe care l-a avut în dezvoltarea artei moderne. Printre alte atracţii, caberetele şi bordelurile oraşului au sedus generaţii de bărbaţi, scriitori, fotografi şi pictori.
O mare expoziţie “Tablouri ale prostituţiei 1850-1910” deschisă la Muzeul Orsay ne prezintă între pereţi eleganţi de pluş roşu psiholgia şi sociologia prostituţiei.Cu 400 de opere expuse în diverse medii, este cea mai mare întânire pe tema prostituţiei. În centrul ei găsim vechi fotografii porno ale ambelor sexe cât şi homosexuali sau filme interzise tinerilor ca de exemplu “Fotoliul Dragostei” datorat lui Prince de Galle, 1890 în care sexul în trei se petrece pe un fotoliu special conceput scopului. Alte exponate sunt reclame ilustrate de bordeluri, picturi de Munch, Rouault, Vlamink, Van Dongen, şi mulţi alţii care demonstrează voayerismul artistic al Parisului, dintre al Doilea Imperiu şi până la Belle Époque, pentru subiectele sexuale tratate cu o amorală uşurinţă.
[Jean Béraud, “Asteptare” (1880), photo by Franck Raux]
Misterioasă şi eluzivă prostituţia îşi face loc în Arte devenind un subiect modern şi opulent. Trezit de fenomen Baudelaire declară: “Ce este arta? Prostituţie!”
Intenţionat, curatorul de la Orsay nu a instalat la intrare scandalosul tablou al lui Manet-Olympia (1863). Presupunem că în scopul de a nu amagii vizitatorul cu anticiparea unei revelaţii estetice contrastând cu clişeul central urmărit: Dominanţa bărbatului heterosexual asupra femeii. Un bun exemplu este pictura pornografică semnată de Jean-Louis Forain “Clientul ” (1878) în care un bărbat neglijent cu joben şi priviri pofticioase alege între 5 femei dezbrăcate, aflate într-un bordel tapisat cu roşu.
[Jean-Louis Forain “Clientul “(1878)]
Ca mulţi alţi pictori Giovanni Boldini pictează la Moulin Rouge, celebrul cabaret din Montmartre. Tabloul ilustrează o scenă în care mulţi bărbaţi-clienţi flirtează cu femeile disponibile, gata să fie explorate.
[Giovanni Boldini, “Sarbatoare la Moulin Rouge, photo by Patrice Schmidt]
Pictorul Toulouse Lautrec este bine cunoscut pentru scenele erotice pictate direct în bordeluri, cluburi şi cafenele. Manet este reprezentat cu celebrul tablou “Bal Mascat la Operă-1875”, vom găsi câteva pânze Degas, Van Gogh cu câteva desene care estompează graniţele prostituţiei arătând curtezane, actriţe, cântăreţe, dansatoare, mai toate probabil întreţinute de protectori bogaţi. Un bun tablou este datorat lui Jean Béraud – Aşteptare (1880), în care femeia supusă privirii unui bărbat are o ambiguă identitate.
[Instalaţia “Splendoare si Mizerie – Scene ale Prostituţiei”, photo by Sophie Boegly, © Musée d’Orsay]
Un pat-scoică aparţinând Marchizei de Paiva obligă la meditaţie. Apartamentul doamnei din Champs-Élysées era faimos pentru decoraţia sa ostentativă şi baia din argint, scandalos dotată cu trei robinete: apă caldă, apă rece şi şampanie.
[KIKI]
O fostă prostituată vestită în Montparnasse, Kiki, devine un model celebru. Moştenise temperamentul mamei care născuse 6 copii din flori. Prima carte citită de Kiki a fost o broşură pornografică care o îndeamnă să poeze nud unui sculptor bătrân. Apoi va deveni preferata lui Soutin şi Modigliani. Kisling o declară femeia visurilor lui dar femeia alunecă spre Foujita, Man Ray şi alţii.
[Foujita – “la Bordel”]
Un alt model celebru este Youki care îşi făcea veacul la cafeneaua Rotonde. Acolo se îndrăgosteşte pe loc de pictorul Foujita. Cei doi se căsătoresc şi curând Foujita devine pictorul favorit al doamnelor şi celebrităţilor Pariziene.
[Henri de Toulouse-Lautrec – “Inspecţia Medicală”]
Un tablou de Lautrec ne atrage atenţia: “Inspecţia Medicală” -1894 în care o femei blondă aşteaptă vizita doctorului într-o grimasă tristă, de om jignit. Şi Picasso a adresat această scenă într-un melancolic tablou albastru “Femeie aşezată” transmiţând perfect starea de nelinişte a modelului.
Picasso sugerează singurătatea îmbibată în şampanie ieftină a unei tinere prostituate în aşteptarea controlului psihologic-medical. Şi totuşi un tablou grotesc şi rar a unei fete vesele (Elle -1905) este fructul muncii lui Gustav Adolf Mossa, pictor simbolist şi decadent. O pisicuţă se ascunde în pubisul femeii. Fiind o alegorie a unei imaginaţii bolnave, tabloul lui Gustav Mossa închide această splendidă prezentaţie a unui subiect mizer.
[Gustav Mossa – “Elle”]
#
surse foto: Joseph Nechvatel, Internet