de Adrian Grauenfels
Acum câteva zile, sâmbătă, trecând prin cartierul Shabazi am fost acostat de un tip cu barbă şi haine uzate.
– Vă place poezia? m-a întrebat direct omul. Desigur îi răspund, doar dacă e bună..
Sunt Avi Shein, poet stradal, se recomandă prompt şi îmi oferă două foi tipărite la xerox.
Trebuie să plăteşti, zice, eu din asta trăiesc. Am cumpărat deci poezie de un dolar încântat de magicul scenei.
Câţi din noi cunosc barzi în viaţă? Mă gândesc involuntar la Francois Villon, murdar şi flămând improvizând prin mahalalele Parisului. Oare vindea şi el poezie? Iată Tel Avivul oraş însorit, e sărbătoarea de Purim şi e multă veselie, copii costumaţi festiv, părinţii zâmbitori, nimic nu aminteşte de tristeţea străzilor, de banalul cotidian.
Dar gândurile mă duc la alte poveşti. Un invalid din războiul basc se aciuiase la Paris după 1914. Era un specialist în limbile străbune dar nu făcea nimic în viaţă. De fapt avea o ocupaţie, era erotoman, aborda prostituate şi le debita obscenităţi într-o limbă aleasă. Îl puteai asculta ore întregi, povesteşte Emil Cioran, care îl întâlnea în Montparnasse. Invalidul îl dăscălea pe Cioran:
"Dacă nu vei scrie corect, va trebui să te întorci în Balcani". Îl găseai dormind prin cafenele sau improvizând cu vervă poezii, adevărate acrobaţii verbale. Toate s-au pierdut în negura vremii. Dar strada monumentală în care Frederico Felini plasa fericire şi drame, întâlniri de dragoste, dar şi nenorocire, produce revolta bardului nostru afectat de lumea automobilului modern:
Accidente de circulaţie
Avi Shein
La urmă vor rămâne felinare
decoltate, în negru
îngerii învăţăcei decapitaţi
sângerând pe pedala de gaz
şi parbrizuri mânjite de oameni.
claxonul orfan
murmură litanii de doliu
am fost un automobil
în vastul genocid
căutam victime
pe autostradă
iată copilul vostru
îmbrăcaţi-l în flanele comode
puneţi-l lângă cutia de viteze
în drumul său spre paradis
claxonaţi şi călcaţi
visele culese
pe şoselele verii – iată sfârşitul
protezelor pline de sânge
am fost un punct pe monitor
deviant de la linia dreaptă..
***
Era ora 13 cred, forfota şi atmosfera de bâlci erau în toi. Strada se desfăşoară ca o junglă cu multiple paliere.
Sus, peste case, păsări. Cer. Aer albastru, miros de săpun, de portocală. Mai jos pluteşte muzica de la radio, plânsete, lătrat de câine, ţipete de copil, motoare de taxiuri poluante, pocnitorile care înnebunesc căţeii cartierului. E lumea vocilor. Îmi zic că suntem lipsiţi de originalitate, omul singur e singur la Londra ca şi la Paris, Amstedam sau New York. Ce se schimbă cu meridianul? Noi ne schimbăm, noi, cu percepţia lucrurilor rafinată sau nu, alteraţi de cultura dobândită sau de teribila ei lipsă. Relativul stărilor stradale duce bardul la introspecţii, găsesc în " Regrete" o subtilă atitudine antisocială, un cinism dobândit după ani de eşecuri, căderi în căutările de apartenenţă la vreun grup sau altul. Încercările vin şi se dizolvă ca valurile, toate rezultă în acelaşi efect, dar sunt diferite ca formă. E aici un tenace refuz al cooperării cu mediul sau un semn al maturizării? Omul copt îşi cunoaşte limitele, un copil are infinitul şi sufletul în buzunare.
Regrete
Avi Shein
M-am întâlnit
după ani de indiferenţă
şi nu m-am recunoscut
ce păcat
că ziua e galbenă şi noaptea e inclusă în noi
iar omul este incolor, ce păcat..
în fiece dimineaţa, valuri noi
pe plaje, ele declară:
Noi suntem noi!
în spatele lor, valuri şi mai noi
se întâlnesc cu cele ce revin de la mal
şi malul se abţine să râdă
e obosit şi vrea să doarmă
în zare câmpul verde.
Noaptea sosesc oameni noi
să demonstreze vehement în piaţă
ei declară susţinut: Noi!
şi piaţa se abţine să râdă
piaţa vrea să doarmă.
M-am întâlnit cu mine
după mulţi ani
ce păcat, că nu m-am cunoscut mai de dinainte.
***
În galeria de Ceramică nou deschisă, strada Shabazi 33, tronează un cocoş mândru din ceramică cu coada făcută din crenguţe de arţar. E un exponat amuzant care satirizează vremea noastră tehnologică. Trăim intre
aparate, computere, telefoane şi sofisticare, ecrane colorate, şi procese strict controlate. Dar viaţa are formele ei care nu ascultă de tehnologie nici de minunile programelor Microsoft. La fel şi poetul tenebrelor Avi Shein, iată-l în al treilea strat, cel mai de jos, cel mai fetid şi dubios, plin de vietăţi absconse care colcăie avide după hrană şi lumină în marele oraş, contrastând cu opulenta acestuia , cu restaurantele sale snoabe, apartamentele de lux ce dau spre mare, terasele elegante pe care unii comandă caviar iar alţii caută în ţărână şi colb speranţe:
Florentin (*)
Avi Shein
La ora aceasta
oraşul îşi închide ferestrele
gândacii înarmaţi cu bastoane
mişcă antene de umbră
şi întuneric
şobolanii flexibili
aprind focuri
transmit stări de alarmă
şi înjura pe sub mustăţi
– şefule tu mă auzi?
Florentin…
acum se termină şi visele,
vampiri înhămaţi aterizează
în capcane triste
şi cameleoni atârnaţi de frânghiile de rufe
îşi tânguie sfârşitul în rafale
dar şeful nu ne mai aude !
avem nervii tensionaţi, sprâncenele crispate
ne injectăm cu imposibile senzaţii.
am fost doar un poet rebel
cerşesc la farfuria oraşului
întins pe jos
pe strada Florentin.
Mi s-a făcut un chef nebun de revoluţie. Lucrurile trebuiesc schimbate. E nevoie de ordine, de echitate, şi desigur de energie catalizatoare. Arta, ea trebuie să ne conducă. Esteticul să elibereze prezentul ciumat ,angoasele, sărăcia. Avem nevoie de arhitectură dar şi de improvizaţie. De pomi înalţi, de apă limpede, de tractoare şi găini din lemn, de brazi, de cărţi colorate, de parcuri ale minţii, de ciocolată şi nori adevăraţi, nu de plastic.
Şi să se pună euforie în trăiri, şi bucurie în actele mărunte ale trecerii prin viaţă, în emoţiile ei.
(*) Florentin- cartier modest în sudul Tel Avivului
***
One thought on “Avi Shein-poet stradal”