Eugen Cadaru: A opta zi e-n fiecare noapte

(ghidul cititorului de fantastic)

de Oliviu Crâznic

 

Eugen Cadaru (n. 1973) este jurist (specialist în legislația dreptului de autor și în legislația comunicării), scriitor premiat național și internațional („Eurocon Encouragement Award”, „Helion”), publicist și doctor în „Cinematografie și Media” (teza Realismul Magic în arta cinematografică, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale”, 2009).

Raportat la teoria literară, volumul său de debut, A opta zi e-n fiecare noapte (tipărit, se cuvine să menționăm, de către Editura Tracus Arte – 2014, pe hârtie albă, de calitate superioară, durabilă), reunește cincisprezece proze scurte aparținând stilului funcţional beletristic, curentului literar al realismului magic, categoriei estetice a fantasticului, genului literar epic, speciei literare a apologului, împrumutând teme și motive de la subspecii literare diverse: povestirea gotică fantastică (În gară), povestirea fantastică feerică (Ambasadorii), povestirea științifico-fantastică socială (A opta zi e-n fiecare noapte) etc.

Din punct de vedere al literaturii comparate, prozele lui Eugen Cadaru pot fi asociate unor opere precum Nopțile de Sânziene și Divanul persian (Mihail Sadoveanu, 1934, respectiv 1940), Miruna, o poveste (Bogdan Suceavă, 2007) sau (într-o oarecare măsură) Împărțirea la zero (Story Of Your Life And Others, Ted Chiang, 2002).

Printre opiniile critice favorabile cărții, le amintim pe cele exprimate de Andreea Sterea (editor „Crux Publishing”) în Gazeta SF nr. 51/2015, care evidențiază perfect trăsătura definitorie a operei lui Cadaru: morala profundă, blândă, luminoasă, plină de spirit și lipsită de orice urmă de rigiditate sau de aroganță, instrument subtil al unui Bine universal și tolerant, a cărui esență autorul o așterne molcom pe hârtie.

Dincolo de varietatea subiectelor abordate și de etica mesajului transmis, prozele celei de A opta zi… se remarcă prin oralitatea stilului, prin impresia de „zicere” pe care autorul reușește să o imprime acestora, creând cititorului senzația că ascultă, într-o seară caldă de vară sau, dimpotrivă, într-o zi de toamnă ploioasă, povețele unui înțelept trecut prin viață, ilustrate prin magice aventuri aparținând altor vremuri și altor lumi – trecute, paralele sau viitoare. Aventuri cu nobili pasageri ai unor trenuri-fantomă rătăcitoare, cu vise de iubire alterând și dominând realitatea, cu făpturi mitologice răpite de… oameni, cu mesaje publicitare concepute pentru a controla populația-victimă sau cu invenții menite a salva spiritul uman de la „robotizarea” cotidiană – rezultând, în final, un tradiționalism patriarhal, idilic, în interesant sincretism cu onirismul escapist și cu futurismul progresist.

Recomandat spre citire mai degrabă visătorului decât iubitorului de suspans, mai degrabă optimistului decât pesimistului, mai degrabă curiosului decât scepticului, Eugen Cadaru deschide cu mult curaj o poartă spre infinit, începându-și itinerarul cultural cu un volum convingător literar, destinat să își găsească, fără dificultăți, publicul cititor potrivit.
 

*

 

Despre autorul rubricii:

 

OLIVIU CRÂZNIC (n. 1978; fotografie realizată de Mihaela Nazarie) este scriitor de literatură fantastică, publicist şi consilier juridic. În 2010, a publicat romanul gotic …Şi la sfârşit a mai rămas coşmarul (Ed. Vremea), declarat de M. Pricăjan (în revista culturală Familia) „Momentul Walpole în literatura română”. Ulterior, a publicat numeroase povestiri şi nuvelete (majoritatea se regăsesc în volumul de colecție Ceasul fantasmelor, Ed. Crux Publishing, 2015), foarte bine primite de critică şi de public, şi a câştigat numeroase premii, dintre care amintim PREMIUL GALILEO 2011 pentru Cel mai bun volum al anului 2010 şi Premiul Societăţii Europene de Science Fiction, ENCOURAGEMENT AWARD EUROCON 2012. A fost publicat în diverse antologii şi reviste alături de nume importante ale literaturii universale contemporane, precum George R.R. Martin, Paolo Bacigalupi sau Ian R. MacLeod. Cronicile de carte, articolele şi studiile sale de teorie şi istorie literară sunt apreciate pe scară largă, unele dintre acestea fiind publicate şi peste graniţă. Este unul dintre lectorii Atelierului de scriere creativă SF&Fantasy organizat de Revista de povestiri în colaborare cu Bookblog și este invitat anual să vorbească studenților Facultății de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București despre Literatura gotică și romantismul întunecat american. Sec. XIX: Hawthorne, Melville, Poe și moștenirea lor culturală.

 

„Oliviu Crâznic chiar este un romantic, un personaj coborât efectiv din propria-i operă extraordinară și spectaculoasă, melanj de Baudelaire, Edgar Allan Poe și Walter Scott, sub ochii necruțători ai lui Bram Stoker și H.P. Lovecraft. Citiți-i romanul și povestirile și o să înțelegeți imediat la ce mă refer!”
[Șt. Ghidoveanu, realizatorul emisiunii Radio România Cultural Exploratorii lumii de mâine, în Galileo Online, nov. 2012]

1 Comments

  1. Pingback: EgoPHobia #44 – sumar | www.egophobia.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.