[din volumul Vineri, Ed. Herg Benet Publishers, 2011]
alter ego. cântec naiv la ghilotină
Murit-au alţii, dar asta s-a întâmplat în trecut,
Care este (se ştie) timpul cel mai potrivit pentru moarte.
(Jorge Luis Borges)
pentru că multă vreme ţi-am fost victimă. acum îţi voi fi călău
ca un prieten abandonat în carlinga rândunicii
ca un frate risipitor care şi-a ascultat sentinţa
arzând pe un pat de soc
sau ca un erou antic căzut în dizgraţie
şi acoperit cu aşternuturile asudate
pentru că multă vreme ţi-am fost victimă
am să-ţi fiu călău. voi cânta la ghilotină pentru tine
cântece patriotice. ciocârlii
îmi voi umple cagula cu măcriş şi cu ţâmpuri de gâscă
sau îţi voi aduce iarbă din Québec în pachete de cafea
ca să nu mori pe stomacul gol
în ceasul cel din urmă voi scoate regii din pachetul de cărţi
şi le voi ordona să te îmbălsămeze
şi să-ţi netezească venele pentru ca sângele
să poată curge nestingherit în noul trup
mă voi îngriji să-ţi fie încoronat capul
şi purtat în glorie pe stâncile din Ithaca
limba de ceară ţi-o voi ascunde într-un recif
unde aerul e atât de nou încât se face ţăndări în fiecare cuvânt
pentru că multă vreme ţi-am fost victimă
am să-ţi aşez pe umeri ţeasta mea fierbinte de hiacint
şi-am să adorm cu gândul că ţi-ai găsit în sfârşit călăul
unele probleme aşteaptă încă rezolvare
mă simt din ce în ce mai viu
în lucrurile pe care le treci cu vederea
gândul că nu voi scăpa niciodată de aici
e mai comfortabil decât o viaţă
trăită din inerţie
nimic din ce-ai uitat în mine
nu-ţi mai face rău
Moldova Nouă în mijlocul Andaluziei
sângele e o culoare a strigat maurul
calul meu e numai piele şi oase – el ştie mai multe
de departe vin cuţitarii cu manualele sub braţ
printre cuvintele lor morţii îşi încălzesc picioarele
sângele e o culoare a strigat maurul
să-l punem pe soclu. în nările umede ale hienelor
în tusea convulsivă sau în paturile văduvelor.
oraşul meu e numai sânge –
Moldova Nouă în mijlocul Andaluziei
cele mai frumoase plantaţii de tutun
cele mai frumoase trestii pe care nu le poţi bănui de nimic
o limbă aspră de pământ cu zeci de felinare
bărbaţi cu sexul iască
femei cu cicatrice uscate în care străluceşte soarele
Moldova Nouă în mijlocul Andaluziei
primul port pe Dunăre. oraşul cu frumoasele clavecine
ce ştiu atât de multe – ele izbăvitele
cu sânii lor emailaţi
cu limbile prinse-n chihlimbar
pentru ele sângele e o culoare
sângele e o culoare
şi oraşul ăsta blestemat e un cheag de sânge
douăsprezece pahare
douăsprezece pahare de sânge
aşezate pe o masă de sufragerie
printre mâini de paie şi pământ
în fiecare pahar
câte un apostol predică în şoaptă
grămezile de zaruri
îngropate în Golful
Porcilor
utimul pahar e acoperit cu o pânză roşie.
toată lumea îl ţine pe degete
fără ca nimeni să ştie
ce e înăuntru
într-un acces de furie
dăm paharele pe gât
şi redefinim hazardul
chihlimbar
stăm în aceeaşi barcă întinşi pe spate
şi eu sunt prins ca o insectă în corpul tău de chihlimbar
zeci de râuri trec prin mine
fiecare cu secretele lui
stăm în aceeaşi barcă întinşi pe spate
nimeni n-are habar că suntem acolo
poate doar viermii de mătase cu intuiţia lor divină
cu trupurile lor zvelte de ieniceri proaspăt întorşi din luptă
hămesiţi şi lipsiţi de orice speranţă
sunt prins ca o insectă în corpul tău de chihlimbar
văd prin ochii tăi respir prin gura ta
iedera care-ţi acoperă urechile îmi acoperă şi mie urechile
sângele tău îşi face drum din când în când şi prin inima mea
doar atât cât să rămân în viaţă. în rest
zeci de râuri trec prin mine
sunt o deltă în care se întâlnesc îndrăgostiţii.
cât de multe li se îngăduie lor şi ce frumos vorbesc
fiecare cu secretele lui
stând întinşi pe spate în bărcile de lemn
ca nişte bucăţi proaspăt întărite de chihlimbar
esti mare, ma, baiatule!