Horoscopul de dimineaţă
e din ce în ce mai concret şi
bagă istorioare
despre cum o să am parte de o ceartă cu partenerul,
în restaurant, seara.
Trebuie să existe un alt ion buzu,
care trăieşte toate astea,
istorioarele din horoscop
tind să capete din ce în ce mai mult sens.
A mers prea departe, o muscă,
am tolerat-o timp 3 zile, dar nici chiar aşa,
am apucat să arunc în ea cu tot ce era la îndemînă, am reuşit
s-o prind în pumn şi s-o arunc afară.
Cînd am intrat înapoi, camera arăta ca după
o ceartă dintre 2 iubiţi, proaspăt mutaţi împreună.
Spre seară, am găsit pe net un video cu o dezbatere electorală,
iar un oarecare ion buzu
reprezenta Partidul Pentru Neam şi Ţară.
Letopiseţ
Cînd eram a 7-a s-a iscat o epidemie de rubeolă,
copiii apăreau cu băşici pe faţă şi pe braţe,
în săptămîna aia am învăţat la istorie ce e letopiseţul –
o carte în care cineva notează ce se întîmplă.
Şcoala s-a închis şi urma să fim vaccinaţi,
cei bolnavi erau izolaţi într-o cameră aparte,
se fugăreau şi rîdeau în hohote mai tot timpul,
pe cînd noi, cei sănătoşi, doar 3 în total,
aşteptam în hol, speriaţi & alerţi,
acul în muşchiul braţului.
Am ajuns acasă spre seară,
la TVR 1 dădeau filmul lui Tarantino, ăla cu vampiri.
Mă tot gîndeam la letopiseţ
că n-ar fi o idee rea să m-apuc şi eu de unul.
M-am ridicat din pat şi am cotrobăit după un caiet de 48 de foi,
pe copertă am scris:
„Letopiseţul Ţării Moldova.
de la 2002 – … de Ion Buzu ’’.
Letopiseţul e o carte în care cineva notează ce se întîmplă.
Asta şi m-am apucat să fac: am scris despre copiii
cu băşici pe faţă şi pe braţe care spuneau bancuri toată ziua la spital,
apoi am scris despre filmul lui Tarantino,
vampirii de acolo erau cu toţii glumeţi şi
doar oamenii, 3 sau 4 în total, păreau
paranoici & terorizaţi;
şi pentru că nu aveam un VHS să înregistrez filmul,
l-am povestit pe tot în letopiseţ;
astea au fost unicele chestii scrise de mine,
mai departe nu părea să se mai fi întîmplat ceva.
Trebuie să inventez o poveste
pentru părinţii mei,
una credibilă, încărcată cu detalii
şi lipsită de contradicţii,
o fac de fiecare dată cînd stau pînă tîrziu în oraş;
o poveste îndeajuns de bună încît să merite
ca eu să pierd ultimul autobuz spre sat.
Părinţii mei mă învaţă să scriu,
sunt impus să creez în condiţii extreme,
doar cînd mă rog de o maşină de ocazie,
la periferia oraşului.
Ajungînd acasă, încep să le prezint materialul,
dar mă-nroşesc,
o dau pe fraze patetice şi pierd firul,
iar maică-mea se întinde după pastile
strigînd că iar mint şi iar am băut
în timp ce taică-meu mă apucă de braţ
îmbrîncindu-mă afară din cameră.
Everyone alive wants answers
Am ieşit de la job şi nu ştiam unde s-o iau mai departe,
m-a apucat, brusc, o depresie de parcă
un lunetist a tras în capul meu.
Am urcat totuşi în microbuzul spre casă.
Rupt, back to square one,
m-aşez în locul din spate gîndindu-mă
la tipul de la universitate care a luat un 4
la examenul de stat, şi era fruntaş toată viaţa,
chestia asta a venit pentru el ca un scurtcircuit,
îşi analiza eroarea din toate unghiurile,
nu putea înţelege şi pînă la urmă
şi-a pierdut încrederea în facultăţile sale mintale
şi a decis că nu mai e nimic
fără mintea sa
intactă,
totuşi, paramedicii au reuşit să-l salveze.
Văd un graffiti pe un gard:
everyone alive wants answers
şi mă gîndesc la facultăţile mele mintale,
pulverizate de ceva vreme,
mă apucă un soi de paranoie
că în orice moment o pot lua razna,
stăteam atent la ce-ar putea da din mine.
Tot aşteptam şi pînă la urmă nu s-a întimplat nimic,
am ajuns în sat, microbuzul a oprit
şi am coborît lăsînd lucrurile
în forma lor intactă.
Numele tău şters din baza de date
Mi-ai spus că ai aflat pentru prima dată despre mine
atunci cînd ai stat la coadă de la 8 dimineaţa
ca să-mi duci dosarul către registrul de evidenţă a angajaţilor.
Calculatoarele ne erau monitorizate
şi eu îţi dădeam de ştire într-un limbaj codificat
atunci cînd şeful pleca la prînz.
Apoi ai fost mutată în aceeaşi încăpere cu mine
să faci screenshot-uri şi
mă simţeam bine, eram 2 gume de mestecat
lipite de dosul aceleiaşi mese.
Îmi povesteai că ai vrea să citeşti o carte despre nimic,
că în general îţi place acest subiect, nimicul,
eu mă simţeam un nimic,
dar ţie nu-ţi plăcea de mine.
Am hoinărit juma’ de zi prin oraş ca să caut un loc
unde ne putem face casă.
Apoi am aflat că demisionezi şi eu încă rămîn
în structura asta morbidă,
o companie cu 40 de angajaţi care s-a redus la 6,
s-a ciopîrţit dintr-însa ca din corpul cuiva
lovit de necroză,
întîi picioarele, apoi braţele, coloana vertebrală
şi acum au ajuns la tine
şi numele tău va fi şters din baza de date,
vei da peste un job mai bun,
iar eu voi rămîne o gumă de mestecat
lipită, în continuare, de dosul aceleiaşi mese
căutînd pe google.maps locul în care
ai stat la coadă ca să-mi duci dosarul
către registrul de evidenţă a angajaţilor.
build succeed pentru durere
Dacă aş putea face să nu dorm,
pînă la 3 noaptea îmi reuşeşte,
îmi fac creierul să înţeleagă, cît de puţin,
lumea de afară, fără tine aici.
Dimineaţa, observ în oglindă zgîrîieturi
pe partea stîngă a pieptului.
Inima funcţionează neîntrerupt pe acelaşi cod,
dînd de fiecare dată build succeed pentru durere,
băgîndu-mă în timpul nopţii într-o cameră de gazare.
Dimineaţa, desluşesc în oglindă pe partea stîngă a pieptului
sigla nazistă la fel ca la
tipul din american history x.
Şeful meu vrea să-mi afle planurile
La job, mă aşez la masa mea şi-mi pun radioul pe itunes,
acelaşi soundtrack futut
pe 100 hitz.com,
cu reclamele lor despre tipii care iau prînzul la Buffalo Bill
şi se uită la un meci în slow motion
ca să dureze mai mult.
Încerc cu dificultate să-mi amintesc
porţiuni din viaţa mea dinainte de a lucra aici,
porţiuni moarte, înlăturate din corpul unui pacient
de la etajul 2, unde viaţa are loc în slow motion.
Şeful meu se face comod pe scaunul
de lîngă mine anunţîndu-mă că e timpul
să purtăm o conversaţie,
vrea să-mi afle planurile.
Îmi zice că mă vrea în compania sa
pe termen lung
şi că nu are de gînd să angajeze persoane noi.
Îmi zice că e ceva în neregulă cu celălalt
developer al nostru,
mintea sa pur şi simplu nu-i aici.
„ai citit haruki murakami?” – îl întreb,
„nu.”
„are nişte povestiri interesante despre oameni
ai căror minte nu-i aici” –
şeful mă priveşte suspicios în timp ce eu continui
să ascult acelaşi soundtrack programat după grafic.
A doua zi am urcat în Orhei-Chişinău
care a luat toţi pasagerii de prin satele vecine
şi şoferul microbuzului local i-a blocat drumul,
a coborît, a deschis portiera de la microbuzul nostru
şi l-a apucat de gît pe şofer urlînd:
„tu ai grafic pe aici băi, ai grafic?!
îmi iei toţi pasagerii din satul meu blea,
pentru asta
îţi beau sîngele na!”
One thought on “poeme de Ion Buzu”